Beograđani, a ne znaju srpski

dali76 RSS / 06.03.2009. u 23:57

 

Jeste li se pitali nekad zašto Beograd Englezi i svi oni što pričaju engleski zovu baš Belgrade? Ja jesam, al’ nikad valjda dovoljno da bih dospio do nekog relevantnog odgovora il’ bar odgovora koji će biti ozbiljniji od onih koji su mnogi od nas imali prilike slušati u emisijama “Šta djeca znaju o svom zavičaju” koje je nekad vodio čika Duško Trifunović.

Čitajući prije par godina knjigu “A History of The Modern Middle East“ koju je napisao istoričar William L. Cleveland, naišao sam na podatak koji možda daje odgovor na moje pitanje s početka teksta. Naime, ovaj američki istoričar objašnjava da su Englezi Osmanlijsko carstvo zvali Otomanskim (Ottoman empire) jer im je jednostavno tako bilo lakše i da ne bi lomili jezik s originalnim turskim nazivom. Jesu li iz istog razloga ljudi engleskog govornog područja i srpsku prestonicu “krstili” u Belgrade, ostavljam da zaključite sami, ukoliko naravno nemate neke druge informacije.

Beograđani svoj grad ne nazivaju Belgrade, sem naravno ako o njemu ne pričaju sa svojim poznanicima, prijateljima ili gostima kojima srpski jezik nije maternji il’ ga uopšte ne znaju.

Ovo je priča o jednom drugom Beogradu; gradu čiji stanovnici svoje mjesto isključivo znaju kao Belgrade i to iz sasvim jednostavnog razloga, jer nitko od njih ne govori srpski.


City of Belgrade smjestio se u, kako neki vole reći, srcu planinskog lanca poznatog pod imenom Rocky Mountains, u američkoj državi Montana. Iako u dolini, ovaj američki gradić nalazi se na gotovo 1300 metara nadmorske visine. Kako sam prvi put čuo za ovaj grad? Prije nekoliko godina moj dobar prijatelj me je nazvao na telefon i preskočivši formalnosti pozdravljanja samo rekao: ”Ej zovem te from the city of Belgrade”!! U tome ništa ne bi ni bilo neobično da taj isti prijatelj samo par sati ranije nije pričao sa mnom na telefon dok je svojim kamionom prolazio kroz američku državu Wyoming. Znajući da moj drug ipak vozi kamion, a ne concord jet, ova konstatacija o Beogradu zvučala mi je kao dobra šala, fora il’ ko zna šta drugo, ali nikako ne i istina. Međutim, uskoro će se ispostaviti da Beograd ili bolje rečeno Belgrade odista postoji i nalazi se u državi Montana nedaleko od autoputa I 90 koji povezuje istočnu i zapadnu obalu SAD. Kako će mi prijatelj naknadno ispričati, stao je u ovom malom gradiću koji nema više od 10.000 stanovnika trazeći da kupi neki suvenir ili razglednicu, ali bezuspješno. Hodajući tako od jedne radnje do druge, usput je pitao ljude da li znaju odkud ovo, njemu tako poznato ime, ovom američkom gradiću; manje više svi su znali da je njihovo mjesto dobilo ime po jednom evropskom gradu, a neki su čak i znali da se ne radi o poljskoj, slovačkoj... već o srpskoj prestonici.

cfiles15358.jpg

Crkva u Beogradu

Belgrade je osnovan sad već daleke 1881. godine i ako ste, kao ja, pomislili da svoje ime duguje srpskim doseljenicima, e pa prevarili smo se zajedno. Gradić u Montani nazvan je po glavnom gradu Srbije kao znak zahvalnosti srpskim investitorima, koji su svojim udjelom doprinjeli izgradnji prve američke transkontinentalne pruge, poznate kao sjevernopacifička pruga (Northpacific railway).

Izgradnja pruge koja je i imala zadatak povezati tad još prilično “divlji” zapad s valjda “pitomom” istočnom obalom bila je mukotrpan i mučan posao. (Ko je ovdje pitom bio, a ko divlji je druga tema.) Kompanija zadužena za gradnju pruge je bankrotirala nekoliko puta i ne samo da su se tražili doseljenici po Evropi, već je bila i prava potjera za investitorima. Dešavalo se da gradovi uz prugu dobijaju imena po predsjednicima Northpacific kompanije (prvi predsjednik Josiah Perham/city of Perham Minnesota, Frederic Billing/Billing Montana), ali i po njihovim suprugama (žena drugog predsjednika kompanije John Smith-a Anna Elizabeth Brainerd/city of Brainerd, MN).

Grb grada
Belgrade,_MT_Seal.JPGPoslije 20 godina borbe s investicijama, ali i indijanskim plemenima, pred kraj 19. vijeka spojene su tračnice istoka i zapada. Baš u to vrijeme businessman from Midwest Thomas B. Quaw osnovat će naselje koje će registrovati pod imenom Belgrade, kao što već napisah, u znak zahvalnosti prema srpskim investitorima.

City of Belgrade neće se razlikovati od sličnih gradića tog vremena. Mala varoš uz prugu, sa jednim salonom i kaubojima koji u svoje slobodno vreme igraju poker, piju jeftin wiskey i klade se da mogu jahati baš sve “što ima četiri dobre noge”. Kid Johnson, vlasnik saluna tokom 1890-tih, važio je za jednog od boljih kauboja tih vremena i imao je, priča kaže, neukrotivog bika koji je zbacio mnoge kauboje; iste one koji su tako uvjerljivo tvrdili da nema te rogate životinje koju osedlati i ukrotiti ne mogu. Po kazivanju onih čiji su preci svjedočili ovom vremenu, Kid je iza svog saluna imao koral. Bio je toliko siguran da ovog bika ne može ukrotiti nitko da nije davao nikakve restrikcije kod jahanja i nije prihvatao opklade ispod određene cjene. Kid je svog mezimca, koji mu je očigledno donosio mnogo para, nazvao Belgrade bull ili su ga možda tako drugi nazvali jednostavno zbog imena grada gdje su obitavali gazda saluna i neukrotljivi “beogradski bik”. Kako to obično biva u ovakvim i sličnim pričama, beogradski salun je posjetio kauboj koji je radio na jednoj od okolnih farmi. Bez velikog iskustva, ali i bez novca odlučio je uložiti ono što ima: svoj šešir i mamuze. Zapalio je cigaretu i uzjašio životinju koja je već dve godine zaredom sa sebe zbacivala one koji su se smatrali najboljim. Prvih sekundi il’ možda minut mogli su posjetioci saluna nakačeni po ogradama korala nešto da i vide, ali sve češće su i kauboj i beogradski bik nestajali u oblacima augustovske prašine. Tek ponekad mogli su se vidjeti njihovi obrisi i mnogi su već pomislili da je još jedan kauboj završio na zemlji, a onda je neočekivani prizor iznenadio sve, a ponajviše vlasnika saluna. Vreli augustovski dan, čije predvečerje je već nagovještavalo jesen, označio je kraj karijere neukrotivog bika, koji je ostatak života proveo na pašnjacima podno Rocky Montains.

Kauboji kao Kid Johnson odavno su se preselili u legendu iako su kaubojski šeširi, karirane košulje , te farmerke i danas u modi u ovom gradiću. Od 10.000 stanovnika njih stotinjak se izjašnjava kao native Americans iliti Indijanci što najbolje oslikava sudbinu nekad mnogobrojnih indijanskih plemena ovog kraja. Desetak kompanija u vlasništvu nekoliko beogradskih porodica čine važan segment u ekonomiji ovog malog gradića. Zanimljivo je da neke od ovih malih porodičnih kompanija imaju svoja tržista van granica ne samo države Montana već i SAD. Prekrasni planinski lanci, parkovi i još uvijek očuvana priroda predstavljaju isto važan ekonomski potencijal ovog kraja. Zanimljivo je da Beogradska policija BPD "Belgrade Police Department" broji ukupno 15 policajaca koji u ljetnim mjesecima patroliraju gradom na svojim biciklima; a i zašto bi drugačije kad mu je površina 5 km kvadratnih. I na kraju, kakav bi to bio Beograd ako ne bi imao lokalne novine beogradske?


Dakle ako nekad sretnete nekog ko nosi kariranu košulju i kaubojski šešir, a riječi srpskog ne zna i tvrdi da je from Belgrade: you better believe it!!! 



Komentari (43)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 00:03 07.03.2009

Baš lep tekst

Hvala Dali za ovaj tekst. Mislim da u USA ima nekoliko gradova koji se zovu Belgrade? Sigurno ima jedan u Maine-u...
Slobodan Cagic Slobodan Cagic 00:16 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Ima ih pet ili šest. Bilo bi zanimljivo saznati kako su ostali dobili ime.
nsarski nsarski 00:50 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Ima ih pet ili šest. Bilo bi zanimljivo saznati kako su ostali dobili ime.

Ja sam, pre mnogo godina, nasao 12 komada. Ima i jedan u mojoj drzavi (Washington County, Missouri):


Middle of f**ing nowhere!
dali76 dali76 01:44 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

ima u juznoj Belgiji ali znatno manji od ovog malog americkog gradica kog sam opisao...
dali76 dali76 01:48 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

bogami ovo je bas neocekivani broj.. zar toliko? hm investicije il sta?
nsarski nsarski 01:55 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

hm investicije il sta?

Ma jok, bre. Belgrade Missouri je najgora vukojebina koju si ikad u zivotu video - Pariz, Teksas, je za nju Pariz. Par silosa, deset trailera u kojima zive neke cudne spodobe - mahom omamljene od Hillbilly heorina zvanog crystal meth. That's it. Radnim danom ili vikendom, nema razlike.
Povremeno vide po neki UFO, pa pricaju o tome na TV. Kad se nasmeju, vidis da imaju vise usiju nego zuba.
dali76 dali76 02:03 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

E vidjao sam takve gradove hm mislim , gradove po Teksasu…Cini mi se da je ipak ovaj u Montani drugaciji….

iris.davidovich iris.davidovich 03:16 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Ima i jedan u mojoj drzavi (Washington County, Missouri):

ja sve nesto mislila da si ti u illinois
nsarski nsarski 03:19 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

iris.davidovich
Ima i jedan u mojoj drzavi (Washington County, Missouri):

ja sve nesto mislila da si ti u illinois

No. St. Louis, Mizzourah! Grad na uscu dveju reka (Mizuri u Misisipi), samo nema Avale:((
iris.davidovich iris.davidovich 03:54 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Grad na uscu dveju reka (Mizuri u Misisipi), samo nema Avale:((

eto; a ovde kod mene vode ni od korova, al zato imam Stone Mountain, skoro pa Avala
ako se udruzimo, nici ce jos jedan Beograd
p.s. ne znam odakle mi da si ti u urban sampanji, nesto sam te tamo zamislila
nsarski nsarski 04:27 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

ne znam odakle mi da si ti u urban sampanji, nesto sam te tamo zamislila

Tamo sam zavrsio postdiplomske:))) Divan grad kad imas sta da radis. Inace, turoban.
dali76 dali76 08:00 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Hvala Niccolo…State of Maine isto ima town of Belgrade…cak skoro cio vijek duze…
Da, town of Belgrade poceo je svoj zivot kao malo naselje jos 1770( jos uvijek vreme americkih kolonija).
Jedna verzija je da su gradjani 1789 odlucili svoje mijesto nazvati Belgrade kao znak podrske Beogradu koji je te godine bio okupiran od strane Austrije u austro turskom ratu.
Ima smisla jer i same SAD su samo par godina ranije poslje zavrsetka rata pariskim mirovnim ugovorom I ssame dobile nezavisnost, koju Beograd jos uvijek nije imao.
niccolo niccolo 15:05 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

edna verzija je da su gradjani 1789 odlucili svoje mijesto nazvati Belgrade kao znak podrske Beogradu koji je te godine bio okupiran od strane Austrije u austro turskom ratu.

Eto, još jedna interesantna priča. Možda bi bilo lepo sakupiti priče kako su mesta po svetu dobili ime po Beogradu...
KafaJeGotova KafaJeGotova 18:03 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

nsarski
Middle of f**ing nowhere!

to je zajedničko za sve beograde na svetu :)
dali76 dali76 18:36 07.03.2009

Re: Baš lep tekst

Oduvijek su me fascinirali ljudi koji su vazda anti raspolozeni pa I po cijenu da izvale ghlupost.
Mozda bi Beograd I bolje prosao da si ti u pravu “kafa je gotova”….
mashha mashha 00:18 07.03.2009

BG

Divan tekst, kao i uvek, samo ne mogu da vidim link za Rocky Mountain (koji btw iz prve pročitah kao Riki Martin )

Edit: sad vidim
dali76 dali76 02:05 07.03.2009

Re: BG

hvala Mashha ...
constrictoria92 constrictoria92 00:28 07.03.2009

Hm...

Poslije 20 godina borbe s investicijama, ali i indijanskim plemenima...

Nesrećni Indijanci... Uvek sam navijala za njih...

Dali,

hvala što me upozna i s tim Beogradom.
dali76 dali76 01:57 07.03.2009

Re: Hm...

E Cons I ja bio za indijance od malena a sudbina me dovela medj’ kauboje 
taube taube 00:30 07.03.2009

++

oduševljena sam ovim tekstom, pisan po mom ukusu - hoću reći -volim priče sa ovakvom tematikom , sjajno! toliko si uverljivo opisao divlji zapad da mi se učinilo da sam tamo i posmatram to čuveno jahanje neukrotivog beogradskog bika
i muzika je odlična - old country tunes-wild bull rider
hvala za tekst, uverljiv je i predivan!
dali76 dali76 02:09 07.03.2009

Re: ++

thanks Taube
topcat topcat 02:43 07.03.2009

Ajde de...

Ako hocu u Belgrade ne moram preko bare...mogu u Montanu.

dali76 dali76 05:28 07.03.2009

Re: Ajde de...

Pa do Beograda je bar tri puta blize avionom nego do Belgrade MT kolima
Al u pravu si preko bare se ne mora ; 2000 milja tvrdo tlo autoput only

topcat topcat 22:50 07.03.2009

Re: Ajde de...

Ovaj detalj se cesto zaboravlja...velika je zemlja...
Prije sam u Londonu nego na LA-u.
dali76 dali76 23:51 07.03.2009

Re: Ajde de...

DA zamisli trebalo je povezati prugom tolike predjele a eto poslje i autoputom koji da koristis trebalo bi 33 sata voznje do ovog gradica....
marta l marta l 04:38 07.03.2009

Beograđani

Beograđani a ne znaju srpski

ZNACI isto k'o u Beogradu
dali76 dali76 08:06 07.03.2009

Re: Beograđani

E pa iskreno ovaj dvosmislen karakter naslova nije mi pao napamet , ali i ovi beogradski kauboji o kojima pisem imaju svoj specifican dialekt pa eto hajde recemo :isto je ; mozda samo malo ladnije podno Rockies nego podno Avale...
dragoljub92 dragoljub92 10:13 07.03.2009

e

kadsi nemaju niš ondak ništa,zaostali u razvoju
dali76 dali76 16:31 07.03.2009

Re: e

Bez Nis nemeres nis 
E pa covjek gdje si ti ?!!
dragoljub92 dragoljub92 16:55 07.03.2009

Re: e

dali76
Bez Nis nemeres nis 
E pa covjek gdje si ti ?!!

švrćkam se tuitamo
mashha mashha 17:12 07.03.2009

Re: e

kadsi nemaju niš ondak ništa,zaostali u razvoju

Vala baš. Ali zato mi u Niš imamo Nišville
dali76 dali76 17:44 07.03.2009

Re: e

Hej pa kolko vas je iz Nis?Bogami znam kod koga cu u Nis:)
dragoljub92 dragoljub92 18:10 07.03.2009

Re: e

dali76
Hej pa kolko vas je iz Nis?Bogami znam kod koga cu u Nis:)

ma,malce nasje al smosi zatoj nepravilno raspoređeti.
dali76 dali76 20:25 07.03.2009

Re: e

ma malcice su glagoli nepravilno rasporideti al razmem :)
dali76 dali76 08:37 08.03.2009

Belgrade road i Belgrade street

Dobra prijateljica iz rodnog kraja koja trenutno zivi u pertu ( Western Australia ) I redovno cita blog al nikako da nnam se pridruzi obavjestila me je da u njenom gradu postoji Belgrade road i Santicev park.
Mislio sam hej pa Chicago mora da ima Belgrade street , al jok nista od tog; Poslje bivseg guvernera I ne vjerujem daa ce biti 
No city of Philadelphia zato ima Belgrade street…..

niccolo niccolo 09:42 08.03.2009

Re: Belgrade road i Belgrade street

Poslje bivseg guvernera I ne vjerujem daa ce biti 

pnbb pnbb 14:46 09.03.2009

Re: Belgrade road i Belgrade street

No city of Philadelphia zato ima Belgrade street…..

e jos kad bi znali u kakvom je super kraju belgrade street...

ali zato u torontu ima beograd gardens..
miloradkakmar miloradkakmar 15:06 08.03.2009

Лиценца


Одличан текст и ново корисно сазнање.
Да ли је настављена традиција јахања неукротивог " Београдског бика "? Могло би то у туристичке сврхе да се обнови , ако неће они нека уступе " лиценцу " нашем Београду.
dali76 dali76 16:55 08.03.2009

Re: Лиценца


Vidis Milorade I ja sam razmisljao pisuci ovaj tekst o nekoj mogucoj turistickoj saradnji ; doduse ne o licenci na “Belgrade bull”..
Sto se tice tradicije mislim da je vise nema dakle ne znam. No ono sto me jeste zacudilo jeste starosna struktura ovog gradica za koga sam ja ocekivao da je mjesto gdje ljudi u godinama il u penziji dodju da uzivaju al
Trecina stanovnistva (popis 2002) je ispod 18 godina a prosek godina je 28 sto je relativno mlado poredjujuci s nasim BGD.

Filip2412 Filip2412 03:54 09.03.2009

...

ovo pise na wiki:
At the same time (around 878), the first record of the Slavic name Beligrad has appeared, during the rule of the First Bulgarian Empire.


super ti je tekst, kada sam poceo da proveravam vreme na www.weather.com i ukucao prvi put Belgrade provalio sam da ima vise mesta u USA koja se tako zovu:

1. Belgrade, Serbia
2. Belgrade, Maine, United States
3. Belgrade, Minnesota, United States
4. Belgrade, Missouri, United States
5. Belgrade, Montana, United States
6. Belgrade, Nebraska, United States
7. Belgrade Lakes, Maine, United States

dali76 dali76 07:02 09.03.2009

Re: ...

hvala Filip.
Da, cini mi se da je Belgrade MT ipak najblizi sto bi mogli smatrati gradicem....
Eto proverio sam BGDu Washington county i statistika odgovara onom sto je profesor opisao u svom komentaru...
ser_goxy ser_goxy 07:53 11.03.2009

Belgrade

Sjajan tekst,hvala na novom saznanju
dali76 dali76 16:27 11.03.2009

Re: Belgrade

hvala tebi goxy sto si svratio...saznanje ..zato smo ovdje da bi saznavali jedni od drugih...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana