Zašto bake vole debelu decu?

Dejan Stanković RSS / 12.09.2007. u 02:11

968.jpgVratili se momci. Još na aerodromu zadižu majice i ponosito pokazuju stomačiće narasle od kajmaka i palačinki. Još se krive ne bi li izgledali još trbušastiji  - moji sinovi/moji sokolovi su veoma ponosni na svoje novostečene salčiće. Baka im je objasnila da su sad „fino ojačali“ i oni bi sad da se sa mnom rvu i obaraju ruku.

Tako svake godine. Pošaljem ih vitke (neko bi rekao neuhranjene) a posle mesec dana mi ih vrate zaokrugljene. Da bi me poštedela nepotrebnih iznenađenja, pre no što ih stavi na avion mama mi svake godine telefonom podnese referat kojom prilikom posebno naglasi da su mi se deca dok su bila pod njenim nadzorom, „popravila“ i da više nisu žgoljavi. Pazi molim te: popravili se! Znači, dok su kod mene bili na hrani nisu bili kako treba ali sreća pa imaju baku koja se zdušno trudi da popravi ono što su otac i majka zabrljali. I ne krije zadovoljstvo svojim uspehom da za tako kratko vreme postigla tako visok prinos žive vage.

 

Svake godine ista priča:

-          Mama, stigli su dečaci.

-          Kako su?

-          Buckasto, hvala na pitanju.

-          Jesi li video? (ponosno) Rekla sam ti da su se popravili.

-          Ja sam ih tamo slao da ih učite jezik, da se družite, da gradite odnos, a ne da ih ti kljukaš.

-          Kakvo kljukanje? Jedu kao mećave. A i bili su ti žgoljavi. Sad imaju bazu za nadgradnju. Od toga će sad cele godine da rastu. (iskusno)

-          U šta bi ih pretvorila da nisu bili žgoljavi?

-          Ma pusti me na miru, ja sam im baba!

Izgleda da se ja tu ništa ne pitam i nema šanse da bilo šta izmenim. Istina, nisu  debeli, samo su se "malo popravili" ali da su ostali još mesec-dva, utovila bi ih kao da će na kilo da ih prodaje. Nije mi jasno otkuda babama taj nagon da kljukaju unuke.

Pored popravljanja  baka i deda su iskazali izuzetan talenat za kvarenje dece. Jedanaest meseci ih mi dovodimo u red, treniramo ih, disciplinujemo i vaspitavamo a oni ih za jedan letnji mesec potpuno razulare. Prema izveštaju koji mi raspušteni unuci podnose kod mojih roditelja uživaju veoma visok stepen autonomije odnosno - u prevodu na prost srpski – rade šta hoće, koliko hoće i kad hoće. Privremeni staraoci se u potpunosti posvećuju povlađivanju i tetošenju i ispunjavanju hirova svojih unučića. Unuci kod bake i dede imaju televizor namešten tačno iza kompjutera da bi mogli istovremeno da gledaju crtane i da igraju igrice. Kao u bajci! Vrate se skroz raspašoj, kao dva ruska carevića i stalno se nešto iščuđavaju zašto im mi ne donosimo i prinosimo ponude kao mladuncima faraona, zašto im uskraćujem autonomiju i osnovna ljudska prava kao što je noćno bdenje i lokanje gaziranih pića u hektolitirima. Kažu klinci: „Baka i deda su super, stalno hoćeju da se igraju monopola i šaha i tablića i vode nas na neka super mesta“.

Super je kad si mali i kad imaš baku i dedu!

I ja sam imao babu i dedu. I oni su mene puštali da ležem kad hoću, da spavam do podne, da izvoljevam šta ću da jedem. Deda me je prvi odveo u Narodni muzej, u pozorište, na utakmice reprezentacije i u operu, kupovao mi Zabavnik, čitao mi poeziju, epsku i lirsku.

Baki sam ja bio prvo unuče, pa još muško. Šta tu ima da se doda? Sećam se, sedimo nas dvoje, ona lupa jaja za tortu, ja oblizujem žicu i kašike, ona priča divne priče, a ja slušam i zapitkujem. I nikada ne znaš gde će priče da nas odvedu - u okupirani Beograd, na igranku u Domu garde gde je i kralj dolazio, na tavan kuće u blizini kamenog mosta u Skoplju u kojoj se rodila, u Carigrad iz koga je njen otac pobegao za vreme mladoturske revolucije, u slavno Moskopolje koja je imalo sedamdeset i dve crkve i odakle potičemo mi, Cincari. Krene ona tako da priča o mačku Marku koga su deca, na guzu, napumpala pumpom za bicikle pa je jurio po dvorištu prdeći, pa nastavi o  sokolskim sletovima, o epidemiji velikih boginja kojoj njena majka umalo da nije podlegla, o ljubavi Odiseja i Kalipso i o vernoj Penelopi, o majci Jevrosimi, o gunguli na ulicama za vreme vojnog puča protiv kneza Pavla, o štukama nad Beogradom, o svome dedi koji je nosio fes i bio pašin lekar u Bitolju, o tome kako su bitoljskog pašu otrovali anarhisti pa su Turci dedi poslali svilen gajtan da se obesi, o savezničkim bombardovanjima i srušenom porodilištu u Krunskoj, o Atlantidi, o kumu Moricu koji je govorio španski i kome je cela porodica stradala u Aušvicu, o tetka-popadiji koja je gledala u šolju i pogađala sudbinu, o Koštani koju su ona i deda, staru ali još uvek lepu, jednako t'nku i visoku i pravu kao strela, slušali kako peva u Vranjskoj Banji, o zimovanjima na Bledu, o svom medenom mesecu u Parizu, prvom odlasku u bioskop gde se film gledao sedeći za astalom dok se večeralo, o Nušiću koji ih je onoliko zasmejavao kada bi ga sreli pred Konovom knjižarom, o kupanju u hamamu ... i ko zna čemu sve  ...

Ponekad bi se vraćala na već pripovedano, ali nisam se bunio jer priče su svaki put bile drugačije, uvek bi iskrsle nove neverovatne pojedinosti i uvek sam je s najvećom pažnjim slušao, kao u pozorištu.

Da li me je gojila, ne znam, ne sećam se, ali verujem da jeste – sve bake vole debelu decu.

 

Atačmenti



Komentari (79)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Queeria Queeria 03:02 12.09.2007

Svako zadovoljstvo ima cenu

Pa to ti je dragi moj cena ratosiljanja bede (dece) na mesec dana?

Greshka Greshka 07:26 12.09.2007

istina...

Istina, nisu debeli, samo su se "malo popravili" ali da su ostali još mesec-dva, utovila bi ih kao da će na kilo da ih prodaje

Hteli to oni ili ne, svakako im to rade i urade.
Gledam u svoje dete "pokvareno" od strane mojih roditelja, divno rumenih obraza i apetita sa kojim se ranijih meseci vodio rat.Hajde jedi, probaj, hajde, morash jesti i te fore...Kojim se metodama sluze ne znam, al znam da su efikasne.U svemu tome ima mnogo dobrog i za njih i za nas.Dete izgleda sveze, bez onih zelenkastih obrisa ispod ochiju u vidu podochnjaka koji se provide ispod bele koze, a mi se eto setimo stvari i nashih starih kako su oni nas "kvarili" i shta su nam radili da bi nas "ugojili".
Divno je imati babu i dedu, divno je imati ih duplo, divno je imati secanje na sve te trenutke iz detinjstva.
Nedeavno mi je moja baka, sa kojom jos uvek imam priliku da razgovaram o svim tim davnim stvarima, i nashem malom carstvu u vremenu raspusta, rekla na tu temu: Sa svojih 70 godina josh uvek kristalno jasno pamtim svoje detinjstvo, sve ostalo shto je doshlo kasnije je mnogo manje urezano u secanje.
Divni su i divno kvare decu, kao shto su i nas pokvarili nashi.
Jelica Greganović Jelica Greganović 07:39 12.09.2007

Ti si se, komšija,

ozbiljno potres'o kad u ta doba blogove pišeš...ja o ovoj temi ne bih mogla iskustveno...sem da pišem o mojim bakama...jerbo moja deca nisu imala sreću sa babama i dedama, pa su, na žalost, te pojmove preskočili u svojim mladim životima...uživaj komšija i reci hvala što imaš kuda i kome da ih pošalješ. A to što su se gicnuli, ne brigaj, optrčaće dva kruga i biće sve ok i tako im je dupe puno pundravaca, samo mrdaju.
Dejan Stanković Dejan Stanković 10:00 12.09.2007

Re: Ti si se, komšija,

kod nas je sat manje, a i ritam zivota je malo boemskiji.
oldtajmer oldtajmer 16:11 12.09.2007

Promasena tema

Dejane, moram vam reci promasili ste temu (barem delimicno!). Naime, nije to (samo) da bake vole debeli decu, tu je pre svega proradio gen Srpske Majke. A kako je i baka majka, to odatle dolazi. Evo Jelica moze da potvrdi?

Prvi Princip Srpske Majke (da ne kazem "Nulti" - Dete je UVEK gladno i treba jos da jede :)))

Imam jednu u kuci, pa znam...
nsarski nsarski 22:41 12.09.2007

Re: Promasena tema

Oldtajmeru, rekao bih na nikad nisi imao posla sa babom iz Irske?
oldtajmer oldtajmer 01:45 13.09.2007

Re: Promasena tema

Ne, samo sa srpskim kevama/babama :) Mislis na taj strah od gladi? ili strah da presusi guinness?
nsarski nsarski 01:52 13.09.2007

Re: Promasena tema

Ma, ista prica. Jedi, snaga na usta ulazi, ma sve isto...
To je tako sa svim ljudima i narodima.
oldtajmer oldtajmer 15:19 13.09.2007

Re: Promasena tema

Verovatno je izrazenije kod naroda gde je to secanje na veliku glad svezije...
Malisa Malisa 08:00 12.09.2007

Zašto bake vole debelu decu?

Zato sto bake ne znaju da biti debeo ne znaci isto sto biti i zdrav. Hrana je erotika za starije pa oni cesto misle da je to i za mladje.:))) Svaki ozbiljan i pravi lekar pedijatar ce vise voleti da vidi mrsavije dete nego debelo ali to je vec strucna prica.
Pozdrav
antioksidant antioksidant 08:19 12.09.2007

Re: Zašto bake vole debelu decu?

Svaki ozbiljan i pravi lekar pedijatar ce vise voleti da vidi mrsavije dete

To su ti ovi novi, sto nista ne znaju jer znanje iz knjiga skupljaju....
Lektorka Lektorka 09:23 12.09.2007

Re: Zašto bake vole debelu decu?

kad sam provodila leta kod svoje bake i postajala i sama zabrinuta što se očigledno gojim, ona mi je uvek ljutito podvikivala: dijetu drži kad odeš kući, sad ima da jedeš! :) i kad bi se na kraju raspusta pojavila moja mama (iz medicinske branše), dolazilo je do dramatičnih rasprava na temu zdravlja. posle višegodišnjih muka s bakom koja je kuvala i pekla najjjjjbolje na svetu i redovno uspevala da me dovede do ideala "zdrava, bela i debela", priklonila sam se ipak maminoj knjiškoj filozofiji o zdravom duhu u nedebelom telu, s tim što su moji razlozi bili manje zdravstvene a više estetske prirode... :)

EDIT - zaboravila da dodam: ta ista moja majka, koja je sada baka, ne preza od toga da svog zdravog, pravog, nemršavog i za samostalno korišćenje pribora za jelo odavno sposobnog četvoroipogodišnjeg unuka hrani čim on malo zastane s jelom! možda je to stvarno staračka erotika, ne znam, samo vidim sebe kako se svaki put naljutim kad primetim kako je baka preuzela komandu nad unukovom viljuškom ili kašikom :)))
antioksidant antioksidant 09:56 12.09.2007

Re: Zašto bake vole debelu decu?

zdravog, pravog, nemršavog


Moj zdrav, prav al' mrrrrrsav.... Providan.
A na te fore sa hranjenjem padam i ja i ljuba mi.
Mali kaze "hrani me", ja hocu logikom "a sto kad mozes sam?", on mi vraca (isto logicno) "pa ne mogu, ruke su mi pozadi". Pa ti sad vidi.
A hranimo ga samo ucenom "nema sladoleda, ako ne pojedes supu..."
Nama babe kvare koncepciju oko spavanja. Kad ga mi ne budimo spava do podne (pa naravno to vece zaspi iza ponoci). A kad je sam sa nama, vikendom se budi u 6 (ranije nego kada ga futramo u vrtic)
PS
Sad'se setih
Vracamo se sa mora. Dorucak u kolima. On stavi zalogaj u usta malo pre Soluna (neko pecivo sa zelenisem) i ispljune ga na granici sa Makedonijom (ali SRBIJE i Makedonije)
Lektorka Lektorka 10:07 12.09.2007

Re: Zašto bake vole debelu decu?

ovaj naš ne pravi razliku, kad je spavanje u pitanju. skoro uvek se budi u 6 :((((

On stavi zalogaj u usta malo pre Soluna (neko pecivo sa zelenisem) i ispljune ga na granici sa Makedonijom (ali SRBIJE i Makedonije)

:))))) :))))) :)))))
sabi sabi 15:25 14.09.2007

Re: Zašto bake vole debelu decu?

A ja sam mislila da samo mi imamo tih problema sa potpunim odsustvom zelje i htenja da se hrana sazvace...
Черевићан Черевићан 08:07 12.09.2007

бака књига

г Станковићу читамВам надахнутио присећање на Вашу баку. која књига то може свеобухватити о чему Вам је она диванила док сте Ви лизали варјачу ? ма . . .ниједна. благо је генерацијама које баке и деде имају узасе.
елем,
у времену мојега одрастања важила је искуствена норма . . . . што дебље дете . . то здравије. . . јер % морталитета међ млађаним беше евидентан зарад неухрањености коју су болести користиле . . .
данас је присутно размишљање дебело дете данас = дебео човек сутра. успут, упознати смо детаљно шта дебљина у каснијим годинама може донети . . . додуше ни мршави нису спашени . . . па ајдсад . . буди паметан. . .
Jelica Greganović Jelica Greganović 08:30 12.09.2007

Svaka ti se

pozlatila Čerevićane...pre bih i ja rekla da bake i deke se više boje gladi, gladovanja i bolesti, no što im je baš cilj da tove decu. A kako je postalo strašno in biti mršav k'o leš i kako je odjednom postalo zdravije da ti se vide rebra, no da imaš kilo više, to ja glasam za kilo više, jer me žalost spopadne kad ugledam onu sirotu žensku decu i devojke, kojima se pantalone drže na dve koske kuka, a da ne govorimo opet o manekenkama, koje izgledaju kao reklama za glad...obaška je uz tu mršavost ubogu i jadnu, postalo in šminkati ih kao leševe...ne govorim, dakle, o nezdravoj debljini, ali danas je svaki gram mesa na koskama, koji sprečava da se iste vide i štrče - debljina.
ivana23 ivana23 10:21 12.09.2007

Re: Svaka ti se


Jelica Greganović
pozlatila Čerevićane...pre bih i ja rekla da bake i deke se više boje gladi, gladovanja i bolesti, no što im je baš cilj da tove decu. A kako je postalo strašno in biti mršav k'o leš i kako je odjednom postalo zdravije da ti se vide rebra, no da imaš kilo više, to ja glasam za kilo više, jer me žalost spopadne kad ugledam onu sirotu žensku decu i devojke, kojima se pantalone drže na dve koske kuka, a da ne govorimo opet o manekenkama, koje izgledaju kao reklama za glad...obaška je uz tu mršavost ubogu i jadnu, postalo in šminkati ih kao leševe...ne govorim, dakle, o nezdravoj debljini, ali danas je svaki gram mesa na koskama, koji sprečava da se iste vide i štrče - debljina.


oldtajmer oldtajmer 16:25 12.09.2007

Re: Svaka ti se

Naravno! Svu salu na stranu, ocigledno je da se o tome radi. Bake i Dede se mnogo vise boje gladi, jer je to strah koji je prenosen generacijama medju nasim narodima (nije naravno "gen" kako sam rekao gore). Interesantno je koliko je to ukorenjeno u nama, npr. moja supruga koja vec 2 generacije zivi u "izobilju", odnosno u porodicama gde ne postoji taj strah od gladi, i koja je u svakom drugom pogledu "moderan" i "knjiski" roditelj, kada je rec o hrani, taj instinkt preuzima kontrolu! Price o "pedagoskom" hranjenju (nema igranja), "jesce kad bude gladan", "nema da se jede nesto drugo osim onoga pred njim", sve padaju u vodu - "Dete je gladno!!" nema tu mnogo rasprave ni argumentacije :) Dete je uvek gladno, i uvek treba jos da jede :)
d j o l e d j o l e 08:27 12.09.2007

U svim

se pricama bez kraja pojavljuje jedno blago zatamnjenje '41-'44' ....'44-'54 ... 5, 6 ... posle koga pocinje pregrst novih, jednako lepih i uzbudljivih.

Iz tog perioda, koliko se secam, ostale su samo kratke recenice, izgovorene u poluglasu (ne ponovilo se ... valjda).
branek branek 08:34 12.09.2007

Ili ona srpska poštapalica:

Kad te vidi neko ko te dugo nije video, ti smršao, srećan što dovodiš liniju u red, a prijatelj će:

"ŠTO S' TO PROP'O!?"

Gordana Vasić Gordana Vasić 08:37 12.09.2007

Hmmm...

Postoji jedno veoma logično, stručno objašnjenje o tome zašto bake i deke "kvare" decu. No, ono je potpuno neromantično, kao i svako stručno, a ja ne bih sada da kvarim ovako lep tekst.
Podseti me, Dejane, na moje detinjstvo i priče koje sam slušala od deke i bake: njegovo putešestvije iz rodnog Očakova do Beograda, pa zatim dolazak u Smederevo, dvaput osuđivan od komunista a jednom od Rusa na smrt i kako je sva tri puta uspeo da izbegne sutrašnju smrtnu kaznu (jednom pobegao), pa posle rata itd. Njen život i školovanje u internatu, pa odlazak mlade devojke kod Nikole Pašića zato što su je na prvi posao poslali u Dimitrovgrad, a on je lično odmah premestio u Beograd itd.
Doduše, ja sam sa njima i odrasla, te mi ta nutkanja hranom nisu bila baš tako slatka. Bila sam slaboješna i moja nana je zbog toga skoro uvek bila na ivici nervnog sloma.
Ipak, taj nedostatak baka najviše osećam kod svog najmlađeg deteta, jer nema ni jednu na žalost. Kad je bio mali, "lepio" se za svaku stariju ženu koja bi došla kod nas. A ni deke bez baka nisu prave deke.
Zato, mogu da ti kažem samo: pusti bake i deke da uživaju sa decom i decu da ih oni malo "pokvare".
Te "štetice" nisu ništa naspram divnih uspomena koje će im ostati.
Spiridon Spiridon 08:46 12.09.2007

odlazak

kada dodje vreme da se baka vrati u Beograd (posle provedenih mesec dana kod nas) u vazduhu je uvek nekakav cudan osecaj (d-mol). Suze su naravno neizbezne, sve pocinje 3 do 4 dana pre njenog odlaska. Valjda se tako tuga rasporedi pa ti padne lakse.
Sreca je da smo ipak na istom kontinentu, tako da su unuk i baka zajedno barem 2 puta godisnje =]
Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 08:49 12.09.2007

ja

Meni je baba donosila dorucak u krevet i to iskljucivi dzank, leba i pastete, keks, kolace, slatki sirup pravisa, jos mi se dodavalo riblje ulje, da mi otvori apetit. Babina komsinica me je kljukala slaninon i belim lukom, dodje mama s posla, da me poljubi, pa joj se prevrne stomak od smrada. Snaga na usta ulazi, slusala sam citavo detinjstvo.
Kad pitas- a na sta onda izlazi, zavale ti sljagu.
Spiridon Spiridon 08:57 12.09.2007

Re: ja

Snaga na usta ulazi, slusala sam citavo detinjstvo.


Biljana, pa ti mora da si cepala po kaiš slanine svaki dan =]
Biljana Srbljanović Biljana Srbljanović 09:31 12.09.2007

Re: ja

samo belo od slaninice, cista mast. evo da ti da komsinica, da se malo zasladis. pa tras po slanini. posle mi majka jedna opere kosu od masti.
Atomski mrav Atomski mrav 09:36 12.09.2007

Re: ja

Aaaaa tek 'leba i masti (i aleve paprike)... :)
oldtajmer oldtajmer 16:27 12.09.2007

Biljana,

No offense, ali imam utisak da tebi i danas donose dorucak u krevet
jacHa. jacHa. 09:07 12.09.2007

nisu sve bake uspešne :-)

Ja sam celo detinjstvo bila neuhranjena. U školu pošla, kao neuhranjena, sa 17 kilograma, a sasvim normalne visine za taj uzrast. Bila sva u koskama. Sećam se kako je jedna doktorka održala mojoj mami bukvicu na temu Hraniteliviovodete.
Bake su se trudile da me hrane, nije da nisu, roditelji crtali po pašteti smajliće i cvetiće, seckali džem na kockice, ređali prženo jaje sa turšijom po tanjiru, leti, leti avion, kamion i ostalo u moja usta - ali jok! Jednom su me pustili ceo dan da ne jedem, pedagoški, hoće i to da probaju: da uzmem sama! Ponude ujutru, ja jok; ponude u podne - da spavam ili da krkam (a nisam volela ni da spavam), ja odem da spavam, pa me pred spavanje ponudili, ja neću, a oni me izlupaju Beše to kraj njihove pedagogije... I mog dobrovoljnog gladovanja.
A čuvao me deda iz komšiluka. Deda Milutin. Nedavno sam tek rekla majci da smo imali dogovor da ja malo samo čalabrcnem (bojao se da baš ništa ne jedem), a on da prospe klopicu. He, he
marta l marta l 09:26 12.09.2007

baka & baka

Jedna bala kaze” jedi sine, vidi u sta si se napravila. Daje li ti majka leba da jedes, kad vec nema nista kasikom..."
Druga baka kaze “jedi sine, vidi u sta si se napravila. Nemoj da sekiras majku...."

Pa vi sada pogodite koja je baka sa koje strane :)
p.s. opazanje na bazi dugogodisnjeg posmatranja sire familije, nista licno....moje bake su bile toliko zabrinute ozbiljnoscu situacije (kad ni mlech nije pomogao, sta da vam kazem) da im nije bilo do zezanja....
Atomski mrav Atomski mrav 09:35 12.09.2007

Takvo je došlo vreme...

... da je bolje imati nego nemati :)
Moje babe i moje dede (sa obe strane, dakle) su dobar deo svog života proveli u velikoj oskudici... u "njihovo" vreme se znalo - ko nije mršav, taj ima da jede kad hoće; ko ima da jede kad hoće, taj je imućan. Dakle, mršavost je bila simbol siromaštva, nemaštine... i obrnuto, veća kilaža je simbolizovala imućnost i bolji život. Mislim da je to bio razlog i motiv njihovog večitog nutkanja i kljukanja njihovih unuka i unuka (aha - vi'š kako ovo može biti nezgodno, unuke i unuci). Svoju decu, nažalost, nisu mogli (ni posle rata) da spasu od mršavosti, tako da su rešili da sve propušteno nadoknade kad su u pitanju unuke i unuci... sećam se, postave nam bogatu trpezu, sve slasti i masti, mi mljackamo sve u šesnaest, a oni nas gledaju i lepo se vidi da im srca rastu kako im i unuke i unuci rastu :)
Vlasta Vlasta 09:42 12.09.2007

Uuuu..

Meni je baba redovno za doručak davala popare. Ko ne zna šta je popara, ne zna šta je krkanje kod babe. Skraćeno, to je beli leb potopljen u masnu vodu. Hipervitaminoza. Doduše, za užinu se jeo luk umesto jabuke. A na selu se jelo zdravije. Izađemo sa kriškom hleba i slaninom u baštu, pa sednemo pored paradajza, beremo ga, brišemo o blatnjave noge pa udri. To je, složićete se, već potpuno in. Green, neprskano, zdrava hrana i tako to. Ako neko ima problem sa slaninom, od nje se bar lako napravi mikrobiotika - sitno, sitno se isecka.
Atomski mrav Atomski mrav 09:48 12.09.2007

Re: Uuuu..

Jaooooo... popara... kakav flashback, Vlasto hvala ti na tome :)
Vlasta Vlasta 09:54 12.09.2007

Re: Uuuu..

A i ti si krko popare? Kljukuša je već mnogo suptilnija vezija, nju su jeli mali drugari sa babama Ličankama, ako se dobro sećam. Ispeče se pogača, vruća se iscepka prstima, u nju se doda sitno seckani beli luk, pavlaka i na kraju se malo prelije vrelim uljem. Priznajem grešna da je kljukuša esktra! Ukusna, hranljiva, laka...
Lektorka Lektorka 10:04 12.09.2007

Re: Uuuu..

hm, kljukuša zaista ne zvuči loše.
aliiii - popara! sutlijaš! palenta! slanina! pileća koža na komadu piletine u supi! pa pokvarićete mi jutro, stvarno!!! :)
Vlasta Vlasta 10:11 12.09.2007

Re: Uuuu..

Meni pokvari dan kada vidim da nam deca za doručak u zabavištu dobiju parče hleba sa paštetom (?) ili sa komadinom one salame podriguše. Viršlu kad im daju, kontam, to je već fensi, razbacivanje. Fuj. To su naši eksperti nutricionisti utvrdili da je zdrav doručak za malu decu?
Atomski mrav Atomski mrav 10:25 12.09.2007

Re: Uuuu..

@Vlasta:
Ne da sam krk'o... napucam se ujutru popare za doručak i miran sam do ručka, bez obzira na svo jurcanje "po polju"... Kljukušu nisam nikad probao, nisam iz ličke familije :) A i stomak mi je nešto garlick intolerrant... :)

@Lektorka:
Palenta, jašta! Ali, onako bogato zamašćena, mljac, mljac... moji su to zvali cicvara :) Ona koje se tradicionalno sprema za Božić i jede sa kiselim mlekom je toliko masna da se možeš ogledati u njoj :) I to je i merilo "zamašćenosti" cicvare - dok se ne možeš ogledati u njoj, nije dovoljno masna :)
d j o l e d j o l e 10:39 12.09.2007

Re: Uuuu.. popara

Ali ..... da li je nekome baka spremila juvku sa kajmakom i sirom (nesto slicno popari ... ali milion puta bolje). Neverovatno, evo i dan danas se toga secam ... a tek komplet lepinja sa pretopom ...

A vasine torte i princes krofne ...
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:05 12.09.2007

popara...

e i mene su tim hranili, jedino što se kod nas nije potapala u masnu vodu...nego se komadići starog leba naseku dinamitom, pa se na mrvici masti očvrlje kratko, sipa se malecko vode i onda komad sira, nagnjavljen viljuškom, da se otopi preko...
Greshka Greshka 11:12 12.09.2007

Re: Uuuu.. popara

Ali ..... da li je nekome baka spremila..

nasuvo s krompirom, salchice, ladnjache, gomboce, gurabije....
jela neka slatka i slana, u "pijaca" aranzmanu.
Od kada nema bake i stare bake ostale su samo povremene asocijacije na imena
dobro zapamceni mirisi iz njihovih kujnica.
Dodushe, dobro pamtim prichu o tome kako se neshto spravlja, cak i nekih saveta sa sitnim cakama, a neshto je ostalo i u bakinom kuvaru...
Danas se odushevim kad moja majka zavrne rukave i napravi nesto unucima bash isto onako kako je to baka spremala.
Mozda mnoge od tih jela nismo zbiljski ni voleli, vec nam to sada tako izgleda, jer svaka pomenuta rech (o mirisu da ne govorim) nosi u sebi nostalgichnu misao na detinjstvo...
Vlasta Vlasta 12:27 12.09.2007

Re: popara...

A vama su i sira stavljali? Raskoš. Razbacivanje. Mi smo živeli u kutiji od cipela i jeli smo hladna otrova za doručak. ..
Atomski mrav Atomski mrav 12:35 12.09.2007

Re: popara...

...ustajali smo sat vremena pre leganja, plaćali smo gazdi da bi radili kod njega... :)
Caca Caca 14:11 12.09.2007

Re: Uuuu..

Kačamak, pa još sa kajmakom i sirom... Uh, al se nekad dobro jelo!!
eli eli 21:26 12.09.2007

Re: Uuuu.. popara

d j o l e
Ali ..... da li je nekome baka spremila juvku sa kajmakom i sirom (nesto slicno popari ... ali milion puta bolje). Neverovatno, evo i dan danas se toga secam ... a tek komplet lepinja sa pretopom ...A vasine torte i princes krofne ...

Kada sam se preselila u vojvodinu,udjem u radnju da kupim juvke da bi ih zapekla sa sirom i kajmakom[u rernu],kad me prodavacice upitno gledaju,sta je to!!!a,ja pocela ,znate kao rezanci ali siri i veci....Zavrsilo se tako sto su mi ponudili makarone.
Dejan Stanković Dejan Stanković 03:54 13.09.2007

Re: Uuuu..

Ako neko ima problem sa slaninom, od nje se bar lako napravi mikrobiotika - sitno, sitno se isecka.


Ingeniozno!

Re: popara...

Mi smo radili 48 h dnevno, ziveli na dnu jezera i jeli vruceg sljunka za dorucak...
.. a vidi nas sad ... pijemo Shato de Shato...
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 10:49 13.09.2007

Re: popara...

Mi smo radili 48 h dnevno, ziveli na dnu jezera i jeli vruceg sljunka za dorucak...
.. a vidi nas sad ... pijemo Shato de Shato...

Luksuz! Vi ste bar imali jezero.
Atomski mrav Atomski mrav 12:55 13.09.2007

Re: popara...

Da, mi smo živeli u kartonskoj kutiji, ustajali smo sat vremena pre nego što bismo legali, doručkovali smo hladnog otrova a gazdi smo plaćali da radimo... :)
Gordana Vasić Gordana Vasić 10:09 12.09.2007

Popara!

Ja još uvek ponekad kuvam poparu, jer je moje najmlađe dete od bebećeg uzrasta, obožava. Samo sir nikako nisam mogla nikako u poparu da mu umetnem (mi smo je jeli isključivo sa kriškicom sira, stavljenom odozgo, na onako još vrelu, pa ga viljuškom izmrvimo i pomešamo - samo da nije mlad sir, onda se ubalavi "bljak!".
Sad, kad pored svih plastičnih đakonija kojih ima u fružideru, ne zna šta bi doručkovao, ja samo upitam: "Popara?"
Черевићан Черевићан 11:04 12.09.2007

Ноблес фруштук

Васа је бијо бледуњав па га је бака, која је била бечки ђак, свако јутро хранила искључиво средином од погаче из комшијске пекаре исечене накоцке ( пипице) аозго, једна пипица, са црним кавијаром, а потом пипица, са кајмаком одњине краве личне. Васа је био из јеее боте бегеша а у село је долазијо за распусте. Отац му радио ко наш претставник умоскви.отуд кавијар. узто се пило јако ошећерено млеко са чоколадним прахом миксано.
Ми комшијска деца носева залепљених за прозорско окно стрпљиво смо то гледали те чекали да васа отфруштукује па су га онда пуштали ( не пре 10 ам) да се са нама игра пинга понга, игре коју је он донео у наше село. . . . .јооој које је то уживање било . . . педесетих г. века кљокнутог.
Васа се . . после . . јако раскрупњо, те цео живот био болешљив развлачећи се по бањама те мед. установама. Има и 20 г . . . како га нема.
kata kata 11:04 12.09.2007

'de me nadje?

Kakva tema!!! I bas danas, na dan koji mi je poceo u 6.30, kada je moj bivsi muz zakucao na spustene roletne. Podignem ih, pogledam, vidim, nesto nosi. Izlazim, onako, u pidzami, kroz hodnik mu nabrajm sve sto mu za braka nisam spomenula, besno otkljucam vrata, a on, valjda vec prestravljen (disciplina, he, he) iz topa: "Doneo sam Mariji kolace, poslala joj moja keva..." Progutam vatru, on se izgubi, i unesem ciniju u kucu. "Sta se to dogadja", pita sanjiva Marija. "Poslala ti baba Mira kolace". "Aha...." Jos uvek je cinija neotvorena....
jesen jesen 11:13 12.09.2007

E bas si mi popravio raspolozenje...

....bake i deke uzivaju da hrane svoje unuke jer tako misle da su ponovo korisni..to je neko iskonsko osecanje da stariji sve bolje znaju i da moraju da popravljaju ono sto su njihova deca pogresno uradila...Setila sam se moje majke koja me je zvala na posao (a ja recimo na nekom vaznom sastanku) da mi referise sta je sve moj sin pojeo i popio od kako je ustao....a ja ne mogu da dodjem do reci da joj kazem da sam na sastanku...ona tera svoju vaznu pricu....."pa je to sve zalio mlekom.......sad sam mu napravila limunadu...evo vec je skoro celu popio...itd...." Ipak, sa ove distance, divna su to bila vremena.....Uzivaj Dejane dok su ti deca mala....!
jelenadel jelenadel 11:42 12.09.2007

Deda i jabuka

Moj deda, koji je na zalost preminuo prosle godine, je svojoj unucadi uvek ispunjavao svaku zelju. Kad god smo bili kod babe i dede u gostima, dovoljno je bilo da neko samo pomene da mu se pije taj i taj sok, pa da se cuju vrata koja se zatvraju, jer je deda otisao da kupi bas taj sok. I verujte mi, bio je u stanju to i 10 puta da uradi ako treba.
I svaki boravak je uvek pocinjao sa probanjem slanine, koju je bas taj dan kupio. A da ne pricam da je pola zivota patio od holesterola i povisene masnoce, ali bez slanine nije mogao... I onda uz kafu, sokove, kolace, brdo razlicitog keksa i ko zna cega sve jos, deda dodje i pita "Hoces jabuku!?!". A nama i sama pomisao na jabuku, uz sve sto smo do tad vec pojeli i popili, iziskuje zelju da se preselimo do daljnjeg u wc...
Posto deda nije odustajao lako od nudjenja jabuke, ustajao bi i sa terase donosio bar 3 i davao na izbor. Posto i dalje niko nije hteo jabuku, deda na to "Ali vidi kako je lepa, crvena. Kupio sam danas sveze na pijaci. Ajde uzmi". Naravno mi svi: "Ma daj deda, necu, ne mogu, pusti sad...", ali deda i dalje nije odustajao. Ustajao bi, prao jabuke i opet nudio. Koliko je deda bio uporan sa nudjenjem jabuke, toliko smo mi bili uporni u odbijanju iste. Deda naravno ne bi odustajao i vadio bi svoj mali svajcarski nozic, koji je uvek nosio sa sobom u dzepu, jer se nikad ne zna za sta moze da zatreba i ljustio vocku, pa opet nudio. I posto i tad niko nije zeleo da je pojede, na kraju je deda isece na komade, stavi na tanjir i na sto i jabuka je u roku od max. 15 sekundi bivala pojedena. I tako svaki put....
S'vremenom je to postao i ostao "running gag" u porodici i sad kad je neko strasno dosadan samo mu se kaze Hoces jabuku?"...
Caca Caca 12:51 12.09.2007

kad si mali i kad imaš baku i dedu!


- Mama, kako su deca.
- Odlično jedu za ostalo ne brini!

Sličan razgovor je i sa svekrvom:
- Kako su deca?
Bez brige, dobro jedu...

Žmu: "A jel se one to dogovaraju? Da su ih napale morske nemani ili da su se skršili po stenju i kamenju... nije bitno, srediće se bitno je da jedu. Naša deca se jedina vraćaju sa mora podgojena...!!"

Ja samo uzdahnem... Digla sam ruke.. Šta reći kad moja svekrva na 40C kuva ogromne količine krompira za njoke koje anđelčići obožavaju i još kaže da joj to predstavlja uživanje i da ona ne shvata u čemu je problem. Pa moraju deca nešto i da jedu. Njima je najbitnije da su zdravi, a ako dobro jedu biće zdravi itd.itd.... Utešiću žmua da nismo jedini na svetu, biće mu lakše.. nadam se! Uostalom, kako stanu na beogradski asfalt počinju problemi oko klope - neeeću da jedem, niiisam glaadan.., neeeeevooolim... pa se i to salce vrlo brzo istopi, a onda ponovo raspust pa kod bake i tako u krug...
Sve u svemu, blago deci koja imaju babe i dede..
Doctor Wu Doctor Wu 13:19 12.09.2007

:)

Baka im je objasnila da su sad „fino ojačali“

Mislis, da su se "prolepsali"?
Jacques De Molay Jacques De Molay 13:45 12.09.2007

kachamak

Moj deka je meni redovno, za doručak, spremao kačamak. I baka je pravila kačamak, ali nije bio kao dekin. Ali ne od kukuruznog već od projinog brašna. Beli kačamak. Može sa kajmakom, ili sa sirom. Sa mlekom nikada nisam voleo. Srećom naučio me je da pravim taj tako neodoljivi kačamak. I danas ga, kada imam vremena, napravim i jedem.
antioksidant antioksidant 13:48 12.09.2007

Re: kachamak

kukuruznog već od projinog brašna

to je valjda isto?
Jacques De Molay Jacques De Molay 13:55 12.09.2007

Re: kachamak

antioksidant
kukuruznog već od projinog brašnato je valjda isto?



Uh. Za to već nisam stručnjak. Ja fino odem na pijacu u Gornji Milanovac i kupim projino brašno. Znam da kačamak od njega bude beo, ne žut.
Caca Caca 14:19 12.09.2007

Re: kachamak

Valjda je razlika u boji. Ja volim kačamak od belog kukuruznog brašna i to brašno su zvali projino. Od žutog brašna baka nikad nije kuvala.
Jacques De Molay Jacques De Molay 14:29 12.09.2007

Re: kachamak

Eto objašnjenja. I ja volim da jedem samo od belog kukuruynog brašna tyv. projinog brašna.

Od žutog brašna je kuvao drugi deka. Ali nismo to jeli. Korsitili smo za pecanje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:09 12.09.2007

Kukuruzno i projino

brašno su jedno te isto, mogu biti belo ili žuto. U oba slučaja najbolje je neprosejano.
kuki kuki 14:18 12.09.2007

Nisam

imao srece sa baka&deka manufakturom. Nazalost, nestali u ratu a jedina prezivela baka rano umre. Tako sam ja rastao bez tih divnih odnosa o kojima Dejan prica, bez mazenja, bez epskih pesama i lirskih bajki, bez "zastite" od roditelja, bez "kvarenja". Zato se nisam nimalo bunio kada su moja deca dosla na red. Stavise, jednu sam im baku stalno drzao u kuci. Tek da napravi ravnotezu sa nama, sveznajucim o vaspitavanju dece.

Sto se tice klope, ni to zadovoljstvo nisam imao. Naprotiv; jednom me mati odvede kod lekara jer sam nesto kunjao, kasljucao i smrcao. Doktor dade dijagnozu: nije mu nista, samo je neuhranjen. Keva me je tukla od Doma zdravlja do kuce. Kolko zbog blama, toliko i zbog svih onih zatvorenih usta i ispljunutih zalogaja.
mariopan mariopan 17:03 12.09.2007

Re: ma necete vi meni...

....ogaditi moj posao,a moj posao je da mazim i razmazim,pa i da kuvam i da kljukam...
Kako vi mislite,kad meni moji svi dodju iz belog sveta,a ja ih se uzelela,a oni se uzeleli svega naseg...da im ja udarim dijetu i sve nekim travkicama da ih hranim?
Pa ja kuvam i mesim ( 60 krofni sam onomad napravila,nijedna da se baci) pa pekmez od kajsija,pa sunke,pa rostilj.... A oni jedu sami,ne hrani ih niko,ne tera ih niko... I ja vidim sacice i stomacice al mislim i tako ce dijetalno da jedu kod kuce,sad su ovde pa neka se najedu nase ukusne i domace 'rane.
I moj posao i jeste bas takav,da mazim i razmazim a roditelji neka budu na visini zadatka i neka sve to lepo doteraju u red...To je njihov posao.Ne mesam se pa ne mesajte se ni vi nama....
Dejan Stanković Dejan Stanković 17:10 12.09.2007

mama!

ti si?
mariopan mariopan 17:53 12.09.2007

Re: mama!

Ja sam ja sam ...a ti s i zaboravio za sra raspust sluzi, pa da se deca RASPUSTE...a to si znao kad si ti bio mali?

Baka - institucija detinjstva

Dvostruko si me razsentimentalisao ovim tekstom.
1 Setila sam se moje bake
2 Setla sam se bakinog recepta za jacanje - prosek i zumance. I sad bih ga rado upraznjavala, nego nema smisla.
Sledeca u porodicnoj liniji - moja majka u odsustvu moje "kidnapuje" decu mojih drugarica.
Institucija Bake u tom smislu u UK ne postoji. Kakvo siromastvo!
Atomski mrav Atomski mrav 18:51 12.09.2007

Re: Baka - institucija detinjstva

Niko nema što Srbin imade :)

Re: Baka - institucija detinjstva

Mislim da je uzrok u kombinaciji nesebicne ljubavi nalik roditeljskoj, plus visak slobodnog vremena i nedostatak odgovornosti na duge staze.
Caca Caca 19:46 12.09.2007

Re: Baka - institucija detinjstva

Moj tata voli da kaže da se unučići vole drugačije od rođene dece. Gledam ga baš, on prosto uživa u njima i ništa mu nije teško - vodi ih na pecanje,utakmice, pravi lukove i strele, strpljivo odgovara na beskonačna pitanja... Čini mi se ponekad kao da on i mama nadoknađuju propuštene trenutke provedene sa nama, jer kad je trebalo oni su bili u raskoraku između posla, dece, obaveza...
margos margos 12:11 13.09.2007

Re: Baka - institucija detinjstva

Caca
Moj tata voli da kaže da se unučići vole drugačije od rođene dece. Gledam ga baš, on prosto uživa u njima i ništa mu nije teško - vodi ih na pecanje,utakmice, pravi lukove i strele, strpljivo odgovara na beskonačna pitanja... Čini mi se ponekad kao da on i mama nadoknađuju propuštene trenutke provedene sa nama, jer kad je trebalo oni su bili u raskoraku između posla, dece, obaveza...

Negde sam procitala da je u plemenima tako i smisljeno - mladi radjaju, stariji vaspitavaju, dok mladi tj. roditelji, obezbedjuju da sve funkcionise - rade, nabavljaju hranu, stite i, naravno, prave potomstvo. Ima tu mudrosti...
mariopan mariopan 15:03 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

Vidim ja da sam jedina sa ove strane barikade,da branim nase stavove i sve lepo IZ LJUBAVI, jer to jeste iz ljubavi a pocinje slucajno...
..kad ugledam prve jagode,nije to s namerom,vec onako,samo po sebi pocne...i ja..sto pola dana trazim naocare i cesto stanem jer ne znam sta sam ono htela da kazem....odjednom mi ko prosvetljenje sine u glavi koje moje dete bas voli jagode a tamo ih nema,nema takvih da mirise cela pijaca...pa moram makar koju teglicu slatkog da stavim. Kada se ta teglica na zimu otvori a iz nje krenu mirisi ...ma nije to slatko u teglici vec cista ljubav..
Onda krenu maline pa bez dve plitke gajbice ne smem kuci da dodjem,to zamrznem,to je za one lake i vazdusaste vocne torte sto se brze prave a jos brze nestaju...Pa zatim visnje za pite pa tresnje i kajsije..to ove godine se sve sastavilo pa umalo da postradam to jest da ne postignem..
Kad skuvam pekmez od kajsija,onaj narandzast,staklast,skoro providan a u njemu komadi kajsija,,ja ne meljem,ne volim tako nego bas rustican rucni rad.
Prikocim kod cetrdesete tegle,ostale kajsije bacim u rakiju,trbace i kajsijevace i nije to sve za nas nego se nosi i poklanja takodje s ljubavlju.
Odmah za kajsijama stizu i deca,supu su vec odande narucili,onu od domace koke zove se "bolan da se leci"
Odmah se vade iz bunkera sunke koje se zovu "za ovde" i "za tamo" to jest da se ponesu. Pa se tanko,tanko seku, i pravi se ikebana od kulena,sremske,cajne i one pomenute sunke i domace slanine,pa obarenih jaja,uz to malo mlada sira i kajmaka,bez 'leba naravno,sta ce 'leba nekome,ako bas 'oce ima vruce proje..uz to pecene paprike i jedrog paradajza...
Pa dok oni jedu i sve im puca za usima ja im drzim onu dijetu,to jest pridrzavam,to cu da im vratim kad krenu,neka nose tamo ovde im ne treba.
Tako ceo mesec se utrkuju ko ce da se seti cega se uzeleo tamo a ja ,ko dobra vila,sve im zelje ispunjavam...i ne bole me ledja ni krsta ni noge ne oticu ..ja letim,lebdim ko da imam dvadeset godina manje...nisam umorna.
Kad podju u gepeke se pakuje cista ljubav,niceg drugog tu nema a ja odmah na pijacu da pogledam paprike,imam naruceno oko dvadeset tegli ajvara...i malo tursije..i svinjce treba cec sad pogledati...na sunke treba misliti i godinu unapred...
Deca ce opet doci za Bozic a onda za Uskrs pa sve od pocetka...
I ja sam na velikoj muci jer treba sve to za mesec dana ugurati u decu pa evo hvatam beleske iz vasih komentara,ima tu dobrih nacina,bas mi se svideo onaj deda sto nutka jabuke svojoj vec sitoj deci,meni vec ponestalo ideja...zato sam ja na ovoj temi. Ajd uzdravlje...
kuki kuki 15:14 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

Mariopan za sveticu!
nsarski nsarski 16:01 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

A jel' usvajate unucice? Ja bih da se prijavim:)))
mariopan mariopan 16:35 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

Ade ,ko nije frustukovao da se javi ..pravim krofne.
Dejan Stanković Dejan Stanković 16:44 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

mariopan za predsednicu!

inace, stizu mi privatne poruke - pitaju ljudi da li je mariopan zaista moja majka.



mariopan mariopan 17:16 13.09.2007

Re: Baka - BARIKADE

Naravno da jesam. Svacija majka je bas ovakva i zato se javljam da objasnim mehanizme nastanka te pojave slatkih zaobljenih trbuscica...sve to nastaje slucajno i samo po sebi. Iz ljubavi.

Re: Baka - BARIKADE

Divni ste, Mariopan!
gagonja gagonja 21:43 13.09.2007

alal vera

velika istina, ali nije da samo bake vole debelu decu. mi smo sirotinja i kao i u svakoj sirotinjskoj sredini gojaznost je neki odraz blagostanja.
by the way, neki domaci medij je obavio jako zanimljivu statistiku da smo najdeblja evropska nacija.
ivana23 ivana23 22:20 13.09.2007

Mozda i nismo

gagonja
velika istina, ali nije da samo bake vole debelu decu. mi smo sirotinja i kao i u svakoj sirotinjskoj sredini gojaznost je neki odraz blagostanja.by the way, neki domaci medij je obavio jako zanimljivu statistiku da smo najdeblja evropska nacija.

Hrvati se hvale da su oni najdeblji.
http://petarj.blogspot.com/2007/09/hrvati-su-najdeblji-u-europi.html

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana