Kako sam pobedio strah...

nsarski RSS / 13.03.2009. u 10:04

 

atomic-blast-images.jpg 

Atom Uranijuma se sastoji od atomskog jezgra i 92 elektrona koji, slično kao omotač oblaka oko Zemlje, okružuju to jezgro. Svaki elektron sa sobom nosi jedinično negativno naelektrisanje.
Uranijumovo jezgro se sastoji od tačno 92 protona i odredjenog broja neutrona, gde taj broj neutrona može biti izmedju 141 i 146. Svaki proton sa sobom nosi jedinično pozitivno naelektrisanje (na taj način je celokupni atom Uranijuma neutralan, jer ima 92 negativna naelektrisanja koje nose elektroni, i 92 pozitivna naelektrisanja koje nose protoni), dok su neutroni bez naelektrisanja. Broj protona u jezgru se tehnički zove ‘'atomski broj'', dok se zbir broja protona i broja neutrona zove ‘'maseni broj''. Atom Uranijuma, dakle, ima atomski broj 92, i maseni broj koji može imati vrednost od 233 (92 protona+141 neutron) do 238 (92 protona+146 neutrona). Atomi Uranijuma različitog masenog broja (i istog, naravno, atomskog broja) se zovu izotopi Uranijuma, pa tako možemo imati izotope U233, U 235, U238, itd.
Jezgro svakog atoma se može razbiti ako ga pogodimo česticom dovoljno velike energije (brzine). Za ovakvo razbijanje se obično koriste neutroni koji, zbog svoje električne neutralnosti, mogu da prodru kroz negativan elektronski omotač i ne interaguju eletromagnetski sa pozitivno naelektrisanim jezgrom atoma u koji udaraju, pa je razbijanje efikasnije. Za razbijanje jezgra su tipično potrebne energije od oko 15 MeV (miliona electron volti) - to je kinetička energija koju bi stekao elektron ako bi ubrzavao izmedju elektroda na potencijalnoj razlici od 15 miliona Volti.
Konkretno, za razbijanje jezgra U238 potrebna je energija udarne čestice (neutrona) od 14 MeV. Medjutim.
Medjutim, za razbijanje jezgra U235 potrebne su mnogo manje energije udarnih čestica - ‘'svega'' oko 1 MeV. I ovo je ključni razlog zbog čega se za pravljenje atomske bombe koristi izotop U235 - ovo je jedino atomsko jezgro u prirodi koje se može razbiti tako malim energijama.
Naime, kada se jezgro razbije, ono se raspadne na manje delove, oslobodi se velika količina energije (nuklearna energija) i izvestan broj neutrona. Ovi oslobodjeni neutroni imaju neku energiju (brzinu), ali ona obično nije dovoljna da razbiju neko drugo jezgro koje je u blizini. Medjutim, kada je izotop U235 u pitanju, oslobodjeni neutroni, prilikom razbijanja jednoj jezgra, imaju dovoljno energije da razbiju neko drugo jezgro U235 u blizini, koje, kad se razbije, dalje oslobadja neutrone dovoljno visoke energije da razbiju sledece U235 jezgro, itd. Ukratko, kaskada razbijanja jegra i oslobadjanja energije i neutrona se inicira, i nastavlja dalje da se uvećava sama po sebi - nastaje lančana reakcija. U najkraćim crtama, tako radi atomska bomba - potreban je dovoljna količina U235 i inicijalna kapisla koja će da započne lančanu reakciju u U235 prilikom koje se generišu ogromne količine energije. Ovaj proces se zove fisija (raspad). Barem tako je u teoriji.

U praksi, medjutim, potrebno je prvo imati dovoljnu količinu U235. Naime, u prirodi se Uranijum nalazi u rudama (obično kao oksid), i to tako da izotopa U238 ima oko 99,237%, U235 oko 0.71%, i U234 oko 0.0058%. Od celokupne količine Uranijuma na planeti, samo oko 0.7% je pogodno za pravljenje atomske bombe. Kada se iz rude dobije neka količina Uranijuma, onda je potrebno odvojiti lakši izotop (U235) od težeg (U238). Ovo se postiže centrifugiranjem, gde teži izotopi odlaze na dno centrifuge, dok lakši ostaju na površini - otprilike kao što lakše ulje pliva na težoj vodi. Kako je težinska razlika izmedju dva izotopa mala (nešto više od 1%), centrifuge za razdvajanje se obično vrte brzinom zvuka, ili nadzvučnim brzinama, i rade po nekoliko meseci u turnusu bez prestanka. (Pred rat u Iraku proturala se netačna vest da je Irak naručio neke ‘'aluminijumske cevi za centrifuge'' iz inostranstva kršeći time embargo. Kasnije se ispostavilo da je cela priča izmišljena.)
Iz ovakvog procesa centrifugiranja se dobija ‘'obogaćen'' Uranijum u kome je koncentracija U235 oko 3-4%, dakle oko 5 puta veća nego u prirodi. Uranijum sa koncentracijama od oko 0.5% (onaj koji preostaje posle "preciscavanja") se u vojsci zove Osiromašeni Uranijum (DU - Depleted Uranium) i koristi se za ‘'pojačanje'' običnih udarnih projektila. Prilikom eksplozije takvih projektila, zbog velike gustine Uranijuma  ti projektili su efikasniji za razbijanje bunkera, skloništa, tenkova, itd. DU je korišćen prilikom bombardovanja bivše Jugoslavije.
Istovremeno, 3-4% Uranijum se u mirnodopske svrhe koristi kao nuklearno gorivo u nuklearnim elektranama. Fisiona reakcija koja se u njemu dešava nije suviše burna i moguće je zaustaviti je po potrebi. Iran je nedavno izjavio, i Medjunarodna Atomska Agencija potvrdila, da je uspeo da proizvede oko 1,010kg takvog nuklearnog goriva za nuklearne elektrane.
Daljim centrifugiranjem ovog 3-4% nuklearnog goriva, u procesu koji traje godinama, dobije se Uranijum sa koncentracijom U235 od oko 90%. Takve koncentracije su potrebne da bi se taj materijal mogao koristiti kao eksploziv u atomskoj bombi. U toni svog ‘'goriva'', dakle, Iran ima oko 30-40kg izotopa U235. Da bi se ova količina poželjnog izotopa izvukla iz tone materijala (1010kg), koliko je Iran prijavio da ima, i iskoristila za proizvodnju nuklearniog oružja, potrebno je nekoliko godina izuzetno skupog centrifugiranja. Tehnologija dugog centrifugiranja, njeno neometano odvijanje i nadzor, zahtevaju velike investicije i razvijenu podržavajuću industriju kakvu malo zemalja u svetu poseduje. Zbog toga je američki minister odbrane Robert Gejts bio u pravu kada je nedavno rekao da je Iran daleko ‘'nekoliko godina'' od nuklearnog oružja.
Neiskusni tim ‘'nuklearnih ratnika'' bi možda napravio bombu sa 20-30kg izotopa U235, kako bi bili sigurni da će ona proizvesti ‘'nuklearni efekat''. Poredjenja radi, bomba bačena na Hirošimu 6. avgusta 1945. je imala 64kg obogaćenog (više od 90%) izotopa U235. Od tog materijala, samo je 0.7kg učestvovalo u fisiji, i samo je oko 0.6gr materijala pretvoreno u čistu razornu energiju (po čuvenoj Ajnštajnovoj formuli E=mc^2). Ovo je bilo ekvivalentno eksploziji klasične bombe od oko 15 kilotona TNT-a.
Sa 1 tonom nuklearnog goriva, koliko je prijavio da ima, Iran može da napravi nuklearnu elektranu koja proizvodi oko 100MW (Megavata) godišnje. Za zemlju veličine Irana, ova količina energije je nedovoljna - njima je potrebno oko 10 puta veča količina energije. Pre će biti da je ova količina od oko 1000kg nuklearnog goriva njima potrebna za neki manji, eksperimentalni reaktor gde dalje mogu da rade istraživanja u nuklearnoj tehnologiji.
Da li Iran pokušava da napravi nuklearnu elektranu? Moguće. To bi bilo logično, jer će nafta jednom da presuši, i, u današnjoj situaciji sa fosilnim gorivima, više im se isplati da sami troše nuklearnu energiju, koju može da ima svaki potpisnik NPT (ugovor o neširenju nuklearnog naoružanja) ako želi, i da na taj način najefikasnije iskoriste naftu koju im je dodelila geološko-istorijska sreća. Takva situacija je, recimo, u Kanadi. Oni su jedan od vodećih izvoznika nafte, i najvažniji snabdevač Sjedinjenih Država, ali su istovremeno i jedan od najvećih proizvodjača nuklearnih tehnologija i elektrana. Kao dugoročna energetska strategija, nuklearna energija je potpuno prihvatljiva opcija za Iran.
Da li Iran pokušava da napravi atomsku bombu? Moguće. S njihove tačke gledišta to bi bila najlogičnija strategija - okruženi su nuklearnim silama kao što je Indija, Rusija, Pakistan, Izrael i USA (u Iraku). Iran je tenutno u centru globalne politike koja pokušava da preduhitri ''Iransku opasnost'' - uprkos činjenici da Iran nije napao nikoga tokom poslednjih 250 godina. Iran tvrdi da ne pokušava da napravi atomsku bombu, i na osnovu fizičkih podataka (i poznatih fizičkih zakona) nemoguće je dokazati da lažu. U svakom slučaju, dovoljno su daleko od posedovanja upotrebljivog atomskog oružja. S druge strane, u interesu je Irana da pokušaju da razviju atomsko oružje. Kad samo pogledaju s kakvom opreznošću Globalni Vladari prilaze jednoj Severnoj Koreji samo zato što ima par šugavih bombica, a koliko su bahati kad se obraćaju Kubi, Siriji ili Venecueli, Iran ima sve razloge da se naoruža. U tom pravcu ga Globalni Vladari sve više guraju svojim arogantnim i agresivnim ponašanjem.
Ovde neću da ulazim u pitanja da li Iransko društvo praktikuje ili ne praktikuje političku ideologiju Bronzanog Doba jer to je potpuno nebitno za pitanje nuklearne tehnologije (Pakistan, nuklearna sila, je u tom smislu neuporedivo gori, pa se niko ne uzbudjuje preterano. Slično važi i za Indiju.). Sve što hoću da kažem je da je logično da svaka zemlja okružena agresivnim komšijama poželi da ima jaču odbranu. Ja se Iranske bombe ne plašim.
 

 



Komentari (215)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 10:16 13.03.2009

Бомба и Иран

Broj protona u jezgru se tehnički zove ‘'atomski broj'', dok se zbir broja protona i broja neutrona zove ‘'maseni broj''

Сад си ме вратио у основну и средњу школу и часове физике или хемије (не могу да се сетим више из ког предмета смо ово учили...)
Sve što hoću da kažem je da je logično da svaka zemlja okružena agresivnim komšijama poželi da ima jaču odbranu

Потпуно се слажем, сви они покушавају да ураде исто, да буду што моћнији да би били сигурнији од других моћника...зато и толика фрка око тога
nsarski nsarski 10:17 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

Сад си ме вратио у основну и средњу школу и часове физике или хемије (не могу да се сетим више из ког предмета смо ово учили...)

Ovo je cisto da se ljudi podsete necega sto su zaboravili. Da je jasno o cemu pricamo.
niccolo niccolo 10:23 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

Говорећи о образовању, сећам се, у гимназији сам морао да одговарам неку брзину кретања електрона у некој цеви...једини проблем са тиме је што је наш образовни систем такав да у програму није било предвиђено да се ученицима објасни од каквог је практичног значаја рецимо та конкретна лекција за свакодневни живот...мислим да би тако људи лакше запамтили и разумели све те силне лекције.
Ево, као што си ти сад урадио, имаш тај тај и тај изотоп, који је изотоп зависи од тога и тога, овај изотоп је најбољи за атомску бомбу...и људи лако запамте.
nsarski nsarski 10:31 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

имаш тај тај и тај изотоп, који је изотоп зависи од тога и тога, овај изотоп је најбољи за атомску бомбу...и људи лако запамте.

Pa, tako su nam i u skoli objasnjavali, ali nekako zaobilazno, if you know what I mean:)))
niccolo niccolo 10:41 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

zaobilazno,

pnbb pnbb 15:35 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

da je logično da svaka zemlja okružena agresivnim komšijama poželi da ima jaču odbranu

osim ako nisi mala zemlja, okruzena s vise jakih i agresivnih komsija...
mozes da skines odbranu s budzeta

hocu reci nikad se ne mozes toliko naoruzati
a i svi te brane od ostalih pojedinacno

znaci ok si

samo da otvoris par banaka i bog da te vidi
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:41 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

Niccolo
једини проблем са тиме је што је наш образовни систем такав да у програму није било предвиђено да се ученицима објасни од каквог је практичног значаја рецимо та конкретна лекција за свакодневни живот...мислим да би тако људи лакше запамтили и разумели све те силне лекције.

ovde preteruješ.
Ma da su djacima i objasnili kakav je praktičan značaj sve bi bilo isto - škola je dosadna, djaci neće da slušaju, ili se zanimaju za nešto drugo...
Siguran sam da i konkretniji način, kako je ovo Nsarski objašnjavao, deci ne bi bio mnogo prijemčiviji... Niko nije SVE naučio u školi, nema idealne školske nastave.

Izvini što sam intervenisao, ali ne volim da blamiramo školski sistem. Ko je hteo da uči on je učio; da li je moglo više, moglo je, ali na kraju dodjemo do onog famoznog - čemu?
Uvek se nadjemo na tome: čemu?

Nijedan naučnik nije postao naučnik zato što je u osnovnoj školi imao dobre učiteljice (ili guvernante), he, he, he...
nsarski nsarski 23:58 13.03.2009

Re: Бомба и Иран

Niko nije SVE naučio u školi, nema idealne školske nastave.

Skola, cemu?

Jao, sto je skola zgodna
Leci lenjost i samocu
K'o da mi je kuca rodna
Steta sto ne radi i nocu!
bookbinder bookbinder 02:51 14.03.2009

Re: Бомба и Иран

vladimir petrovic
Nijedan naučnik nije postao naučnik zato što je u osnovnoj školi imao dobre učiteljice (ili guvernante), he, he, he...


Ovo je u najvecem broju slucajeva tacno. Ali, to i nije glavni problem. Problem su svi oni koji nisu imali predispoziciju (interesovanje) da se bave naukom. U losem obrazovnom sistemu/ostavljeni losem ucitelju, takvi su uskraceni za ceo jedan univerzum poimanja.

Ovo je lose, i tice se sistema i prioriteta istog.
niccolo niccolo 07:59 14.03.2009

Re: Бомба и Иран

Izvini što sam intervenisao, ali ne volim da blamiramo školski sistem.

Ма ок, ја веома волим да бламирам школски систем ...док не постане бољи.
Слажем се да је школа досадна, али је наш начин са простим набрајањем којекаквих чињеница без предочавања зашто је то уопште битно и како се може искористити још досаднији него што мора да буде досадан.
011-495 011-495 10:20 13.03.2009

Znaci

vreme je da se skine prasina sa Vince
nsarski nsarski 10:29 13.03.2009

Re: Znaci

vreme je da se skine prasina sa Vince

Vinca, koliko znam, nikad nije koriscena u te svrhe (vojne). Ja licno nemam odredjeno misljenje o nuklearnim izvorima energije - s jedne stane imamo iskustvo Cernobila, a opet to je, za sada, jedina dogorocna opcija. Kolega Cirkovic me je argumentovano uveravao da je i on promenio misljenje oko toga. Vinca je uvozila obogaceni uranijum za svrhe istrazivanja.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:34 13.03.2009

Re: Znaci

011-495
vreme je da se skine prasina sa Vince

И ја у то верујем, барем док не смислимо нешто енергетски паметније...

Видим да нсарски лагано горе провлачи и идеју како је поседовање нуклеарног наоуружања не само ствар самопоштовања, већ и противотров за бахатост оних великих над малима. На жалост, то отприлике звучи као теза да Србија не би била бомбардована да је имала коју бомбицу, и – опет на жалост – мислим да је она сасвим тачна.
nsarski nsarski 10:40 13.03.2009

Re: Znaci

поседовање нуклеарног наоуружања не само ствар самопоштовања, већ и противотров за бахатост оних великих над малима.

Pa, to je jedan o razloga sto se Izrael naoruzao na takav nacin. Oni su okruzeni prilicno agresivnim i vecim komsijama - logicno je da ce se naoruzati.
debora debora 10:50 13.03.2009

Re: Znaci

Zar se nije pricalo da ce Vincu potpuno da ugase, ne isplate se ulaganja i sl. ?
nsarski nsarski 10:57 13.03.2009

Re: Znaci

Zar se nije pricalo da ce Vincu potpuno da ugase, ne isplate se ulaganja i sl. ?

To vec ne znam. Sva istrazivanja su skupa i moraju se pokriti iz budzeta ili privatnih izvora. To je tako svugde. Vinca je svojevremeno koncipirana kao nacionalna laboratorija (po ugledu na Ruse i Amere) - slicno kao J. Stefan u Sloveniji i Boskovic u Hrvatskoj. Vremena velikih nacionalnih laboratorija polako prolaze, mada i one mogu da se prilagode novim zahtevima nauke i tehnologije i sasvim lepo da opstanu.
Mislim da se ovde moze napraviti analogija sa fabrikom automobila u Kragujevcu. Stara koncepcija se vise ne isplati, ali to ne znaci da treba srusiti fabriku. Modernizovanjem, ona moze da postane isplativo preduzece i izvor posla za ceo region. Barem u nacelu je tako.
Doctor Wu Doctor Wu 11:18 13.03.2009

Re: Znaci

011-495
vreme je da se skine prasina sa Vince

Kasno. Reaktor je ugašen, Rusi su ga rasklopili i uzeli sve nazad, a u Vinči kakva je danas ne bi mogli ni šibicu da projektuju, a kamoli da proizvedu nuklearno gorivo.

Nego kad smo već kod prašine, zna li neko šta se desilo sa onim Dejanom Dimovim i Draganom Jovanovićem (taj nema koga po novinama nije proglašavao za Cijine špijune, mog ćaleta incl.) koji su se krajem 80-tih tako zdušno borili protiv nuklearnog programa? Mislim da je 1989. Jugoslavija i zvanično obustavila finansiranje svog nuklearnog programa.

Inače, Dragan Jovanović je bio pravi Ninovski prvoborac antibirokratske revolucije, odmah uz Vučelu, a sećam se da je bio i veliki teniski entuzijasta (valjda mu je sin bio teniser). Posle je otpao na nekoj krivini, ali sam to prestao davno da pratim.
nsarski nsarski 11:27 13.03.2009

Re: Znaci

su se krajem 80-tih tako zdušno borili protiv nuklearnog programa?

Nuklearni lobi svakako postoji, isto kao sto postoji "naftni lobi". U pianju su vazna pitanja po sudbinu (energetsku) zemlje, i tu se onda uvek umesa korupcija, mutne radnje i sta sve ne. Istina, ja se secam da su pomenuti novinari bas u svakom grmu videli zeca.
Doctor Wu Doctor Wu 11:38 13.03.2009

Re: Znaci

Nuklearni lobi svakako postoji, isto kao sto postoji "naftni lobi". U pianju su vazna pitanja po sudbinu (energetsku) zemlje, i tu se onda uvek umesa korupcija, mutne radnje i sta sve ne.

Da, opšte je poznato da su Vinčanci izgradili onolike vile po Hamptonsima, Mayfairu, Havajima, svaki imao po makar 5-6 penthousea po Manhattanu, vozikali se svojim hummerima po centru Beograda, pucali, trošili lovu na kokain, kocku i ribe. I podlo su smislili onu priču da Srbija nema dovoljno kvalitetnog uglja za održivu proizvodnju energije, kad svako zna da Srbija ima toliko energije, one najčistije, gravitacione.

Ma, bagra... dobro je što su ih razjurili. Ovako je 100 puta bolje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:46 13.03.2009

Re: Znaci

Nsarski
Mislim da se ovde moze napraviti analogija sa fabrikom automobila u Kragujevcu. Stara koncepcija se vise ne isplati, ali to ne znaci da treba srusiti fabriku. Modernizovanjem, ona moze da postane isplativo preduzece i izvor posla za ceo region. Barem u nacelu je tako.


Kad pominješ fabriku automobila u Kragujevcu, malo sam skeptik. Ni nova koncepcija se neće isplatiti.
Džabe ste krečili, kaže jedan grafiti u Beogradu.

Možda treba dati primat fabrici naoružanja... da budemo u trendu sa tražnjom... pa da Kragujevac ponovo procveta.
Automobile ćemo uvoziti iz Nemačke ili Japana.
audrey92 audrey92 18:57 13.03.2009

Re: Znaci

Inače, Dragan Jovanović je bio pravi Ninovski prvoborac antibirokratske revolucije, odmah uz Vučelu, a sećam se da je bio i veliki teniski entuzijasta (valjda mu je sin bio teniser). Posle je otpao na nekoj krivini, ali sam to prestao davno da pratim.


Ako mislimo na istog: DJ je od devedesetih do danas redovno u NINu, ima svoju kolumnu, a neko vreme je bio i zamenik urednika. U kolumni i u svojim knjigama propagira teze da su Srbi homerski star narod, da se Homerova Ilijada odigrava u Srbiji, da su Kelti zapravo Srbi, da je hriscanstvo zavera protiv stare srpske religije i svetaca, da je sve sto nauka danas tvrdi deo zavere, i to potkrepljuje raznim paranuacnim argumentima. Cesto se poziva i na Olju Ivanjicki, koja valjda deli te stavove.
Za potpun uvid, dovoljno je samo procitati bilo koju njegovu kolumnu iz Nina, uvek je na predposlednjoj strani.
Hansel Hansel 16:19 14.03.2009

Re: Znaci

Nego kad smo već kod prašine, zna li neko šta se desilo sa onim Dejanom Dimovim i Draganom Jovanovićem
Znamo gde je DJ, ne znamo gde je DD...

Mene samo zanima da li je tačno ono što su pričali krajem 80-ih, kada su osnovali Zelenu stranku u vezi s radijacijom u Boru 1989, za koju se pretpostavljalo da je posledica spaljivanja nuklearnog otpada u topionici. Jedna od tvrdnji bila je da je za to Srbija(?) dobila 3 milijarde dolara, te da je otpad spaljivan i u TE u Obrenovcu. Pričali su (to je bilo i objavljeno u više velikih novina, niko nije demantovao) i da je Dušan Kanazir posle Černobilja slao po kuriru sve što je trebalo da jede njegovo unuče - Nadi Ajdačić, zahvaljujući kojoj je naša javnost ipak RELATIVNO blagovremeno saznala za akcident i sopstvenu ugroženost (ali ne i dovoljno). E, taj detalj su ispričali zato što je, a propo famozne avgustovske borske radijacije '89., koju je navodno izmerila Nada Ajdačić lično, komisija na čijem je čelu bio Kanazir, Nadina merenja proglasila nestručnim!

To je jako zamršena (i naravno nerazrešena) priča, koja izgleda nije bez osnova, makar se neka radijacija merila 2001-2. pod Anđelkom Mihajlov, pa je u Boru ne pronađoše (posle skoro 15 godina; sve što su našli bilo je pripisano Černobilju). Slučajno ili ne, baš posle te afere Nikola Šainović, zajedno s još jednim borskim kadrom, Tomicom Raičevićem, "avanzuje" i odlazi u Beograd, na mesto ministra rudarstva i energetike (da bi posle imao ono fantastično dostignuće kao premijer, s hiperinflacijom 1993., za šta biva nagrađen mestom potpredsednika savezne vlade itd. itd.) - Tomica postaje visoki funkcioner SPS-a (krajem 90-ih se povlači zbog bolesti). ...
Kazezoze Kazezoze 10:46 13.03.2009

Iran...

Ja se Iranske bombe ne plašim.

Ni ja. Mene vishe plashi Americhka. Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja: atomskim, bioloshkim ili kakvim vec odluche.
nsarski nsarski 11:14 13.03.2009

Re: Iran...

Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja

Oni redovno krse protokol o nesirenju ciji su potpisnici. Na primer, njihovom interbencijom u doba Regana je Pakistan dosao do bombe (Pakistan nije potpisnik protokola), sada pomazu Indiji i zmure na jedno oko kada Indija razvija nuklearno naoruzanje, iako neprestano tvrde da im je to za gorivo u elektranama, itd. Ta vrsta politike je pogubna za planetu.
011-495 011-495 14:39 13.03.2009

Re: Iran...

nsarski
Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja

Oni redovno krse protokol o nesirenju ciji su potpisnici. Na primer, njihovom interbencijom u doba Regana je Pakistan dosao do bombe (Pakistan nije potpisnik protokola), sada pomazu Indiji i zmure na jedno oko kada Indija razvija nuklearno naoruzanje, iako neprestano tvrde da im je to za gorivo u elektranama, itd. Ta vrsta politike je pogubna za planetu.


Pa zar upravo nisu objavili da ce na osnovi NATO-a da prave nove UN ali bez "opozicije" u vidu nekih clanova Saveta Bezbednosti a svi znamo koji su. Nova organizacija - Liga Demokratije - ce moci da preventivno bombarduje do mile volje sve koji se ne uklapaju u njihovo vidjenje demokratije.
Lepo je R.Regan rekao "..of course, he is one son of bitch but our son of bitch"
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:45 13.03.2009

Re: Iran...

011-495
Lepo je R.Regan rekao "..of course, he is one son of bitch but our son of bitch"

У лепом тексту блогера Далија76 он је предочио да је то аутентично Рузвелтова изјава.
srki92 srki92 16:44 13.03.2009

Re: Iran...

Kazezoze
Ja se Iranske bombe ne plašim.

Ni ja. Mene vishe plashi Americhka. Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja: atomskim, bioloshkim ili kakvim vec odluche.


Kauboji drze ove svoje pistolje duboko u gacama, dok bi mi mali ali kurceviti to odma potegli i poubijali se ocas posla. Ja se bojim svih njih zajedno, al' sad kad je stvar vec proizvedena, svako nastojanje da se dalje sirenje spreci, pogotovu sumnjivim rezimima kao taj u Iranu i kakav je (bio) u Iraku, je rekao bih razumno.

Evo nesto veselije, Regional Caving Convention, prosle godine u Vajomingu.








dolybell92 dolybell92 18:17 13.03.2009

Re: Iran...

Ni ja. Mene vishe plashi Americhka. Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja: atomskim, bioloshkim ili kakvim vec odluche.


Najjača i najopasnija bomba se nalazi odmah iza vrata - kod onog
ko te najbolje poznaje i koji ti je najbliži.
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:53 13.03.2009

Re: Iran...

Nsarski
Ja se Iranske bombe ne plašim.
Kazezoze
Ni ja. Mene vishe plashi Americhka. Kauboji vole da se igraju oruzhjima za masovna unishtenja: atomskim, bioloshkim ili kakvim vec odluche


Ovde se zezate sa ozbiljnim stvarima.
U medjunarodnim odnosima treba da postoji neki - red.
Ako imamo jednu supersilu, onda je normalno da ona nameće pravila.

Drugim rečima, ono što ONA može, to se drugima ne dozvoljava. Otuda napad na Iran, na Sev. Koreju i ne znam već koga.
Ameri misle da na taj način prave idealizovan svet - sve je pod njihovom kontrolom, a oni su kobojagi dovoljno racionalni da je to dobro za svakoga. Rusija se malo buni, ali ne dovoljno. EU više voli da legne na rudu. So far...
Zvuči budalasto?
Takav je život.

Nota bene. Nisam za iransku bombu.
Da mogu, oduzeo bih mogućnost i Izraelu i drugima. Vremenom, svetska diplomatija će raditi u tom smeru, verujem.
112358oo 112358oo 10:58 13.03.2009

obnovljiva energija

Takva situacija je, recimo, u Kanadi. Oni su jedan od vodećih izvoznika nafte, i najvažniji snabdevač Sjedinjenih Država, ali su istovremeno i jedan od najvećih proizvodjača nuklearnih tehnologija i elektrana.

ima li nade da se osim fosilnih i nuklearnih tehnologija razvijene zemlje okrenu obnovljivim vrstama energije: vetar, voda (talasi), sunce, biogorivo, geotermalna energija...? ima li nade da usa ratifikuje Kyoto Protocol...? još par stepeni kao posledica globalnog zagrevanja i neće nam trebati nuklearno oružje da promenimo izgled planete...
nsarski nsarski 11:06 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

ima li nade da se osim fosilnih i nuklearnih tehnologija razvijene zemlje okrenu obnovljivim vrstama energije: vetar, voda (talasi), sunce, biogorivo, geotermalna energija...? ima li nade da usa ratifikuju Kyoto Protocol...? još par stepeni kao posledica globalnog zagrevanja i neće nam trebati nuklearno oružje da promenimo izgled planete...

Ja verujem da svaka zemlja treba da najbolje iskoristi raznovrsne izvore energije koje ima. U Norveskoj, na primer, se grade mini hidroelektrane koje su dovoljne da snabdevaju jedno selo. To je sasvim u redu. Tamo gde ima vetra, ili plime i oseke, ili hidropotencijala, ili biomase, ili sunca, to treba iskoristiti.
Mislim da ce pod O'Bamom (kako ga Irci zovu) usa da ratifikuje Kyoto.
jednatanja jednatanja 13:05 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

Fibronacci, spomenuo si geotermalnu energiju. Nedavno sam gledala predsednika Islanda kako se hvalio da Island podmiruje 90% energetskih potreba interno sa ovim tipom izvora energije. Islandski inzenjeri sad pomazu drugim zemljama oko tehnologije. Po meni je to super resenje, zasto ne iskoristiti toplotu zemljine unutrasnjosti, kad je vec ima na pretek...

Ne znam da li bi tako nesto bilo interesantno ili moguce za Srbiju (?)
nsarski nsarski 13:14 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

Po meni je to super resenje, zasto ne iskoristiti toplotu zemljine unutrasnjosti, kad je vec ima na pretek...

Nedavno sam video kuhinju na Islandu koja koristi iskljucivo geotermalnu energiju. Lonac vode prokljuca za nekoliko sekundi.
Koliko znam, u Srbiji postoje geotermalni izvori, ali ne verujem da je to dovoljno za sve. Medjutim, za lokalnu upotrebu, zasto da ne?
112358oo 112358oo 15:24 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

jednatanja
Ne znam da li bi tako nesto bilo interesantno ili moguce za Srbiju (?)

srbija spada u bogatije zemlje evrope ako se posmatra iz ugla gustine toplotnog toka koji je na najvećem delu teritorije veći od prosečnih vrednosti za kontinentalnu evorpu... najveći potencijal je u panonskom basenu, srpsko-makedoskom masivu i susednom graničnom delu dinarida... ako se posmatra potencijal tvrdih stena (geotermalna energija može biti hidrogeotermalna kada je temperatura podzemnih voda veća od 10oC, petrogeotermalna u suvim stenama i magnogeotermalna iz magme), van panonskog basena se nalazi 160 prirodnih izvora termalnih voda sa temperaturom većom od 15oC... doduše, petrogeotermalna energija još uvek nije prešla komercijalnu granicu isplativosti, ali je potencijal, pre svega granitnih stena veliki, a srbija ima 10 granitoidnih masiva... trenutno, srbija simbolično koristi ovu vrstu energije, poslednji podatak koji sam našao je 86 MWt, što je 4% od ukupno proizvedene energije...

iz komercijalnog ugla, za jednu bušotinu čiji je cilj istraživanje rezervi treba platiti 300 keur i još oko 200 keur za projektnu dokumentaciju, opremanje i otpočinjanje proizvodnje... jedno takvo istraživanje bi obuhvatilo 5 Ha i donelo bi uštede u odnosu na postojeće izvore energije posle dve do tri godine... ovde treba imati u vidu da je u pitanju geotermalna voda koja je u zemljinoj kori već oko 12 do 15 hiljada godina i time nije još uvek zagađena, pa bi posle iskorištenja njene toplote, ova voda mogla biti flaširana... da ne širim priču koja nije u skladu sa naslovnom fisijom :), predviđanja su da će treći milenijum ipak pripasti ovoj vrsti energije i to pre svega petrogeotermalnoj... :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:59 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

Nsarski
Nedavno sam video kuhinju na Islandu koja koristi iskljucivo geotermalnu energiju. Lonac vode prokljuca za nekoliko sekundi.
Koliko znam, u Srbiji postoje geotermalni izvori, ali ne verujem da je to dovoljno za sve. Medjutim, za lokalnu upotrebu, zasto da ne?


Srbija nije Island.
Mi samo da sredimo neka još nerešena pitanja oko nacionalnog suvereniteta i ter. integriteta (ono što su drugi civilizovani narodi svršili u 19. stoljeću), pa ćemo onda krenuti da kroristimo te geotermalne izvore, baš kao Islandjani.

Šta im vredi, malo se svetska privreda zadrmala (zaslugom Amera) , a Islandjani prvi bankrotirali, he, he, he...
(Ovo je u stilu Ivanine duhovite opaske: šta vrede Felpsu onolike medalje kad je ružnjikav, he, he, he...).
drug.clan drug.clan 19:02 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

vladimir petrovic

(Ovo je u stilu Ivanine duhovite opaske: šta vrede Felpsu onolike medalje kad je ružnjikav, he, he, he...).



sta vredi lepota frajerima kada su sve ribe felpsove
miloradkakmar miloradkakmar 23:48 13.03.2009

Re: obnovljiva energija

nsarski
Po meni je to super resenje, zasto ne iskoristiti toplotu zemljine unutrasnjosti, kad je vec ima na pretek...

Nedavno sam video kuhinju na Islandu koja koristi iskljucivo geotermalnu energiju. Lonac vode prokljuca za nekoliko sekundi.
Koliko znam, u Srbiji postoje geotermalni izvori, ali ne verujem da je to dovoljno za sve. Medjutim, za lokalnu upotrebu, zasto da ne?


Моја варошиц у срцу војвођанске равнице лежи на геотермалној води са лековитим својствима. Једино шта је урађено је базенчић и купатило за лечење реуме и слично. Извори се налазе на дубини од око 85о метара. Недавно када су Руси / Украјинци заврнули гас , разговарало се , незванично , о могућностима употребе геотермалне воде за загревање ,.. Започели су и одређени разговори са страним инвеститорима.Можда нешто и буде од тога !?

Нсарски , да ли можеш да нам кажеш колико је Осиромашеног уранијума употребљено прликом бомбардовања Србије пре 1о година , које је време потребно да се "очисти" или је нада узалудна.
jednatanja jednatanja 09:03 14.03.2009

Re: obnovljiva energija

poslednji podatak koji sam našao je 86 MWt, što je 4% od ukupno proizvedene energije...


Wow, Fibronacci, bas si ekspert za temu! Ovo je za mene super procenat (prvi put cujem da se i mi time bavimo) nadajmo se i vecem udelu...
leopold_lady leopold_lady 11:19 13.03.2009

Gledajući ovu tvoju sliku....

samo kažem - NE PONOVILO SE ....
nsarski nsarski 11:29 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

leopold_lady
samo kažem - NE PONOVILO SE ....

Hirosima - jedina zgrada koja je ostala u uspravnom stanju.


Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.
leopold_lady leopold_lady 11:50 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

nsarski
leopold_lady
samo kažem - NE PONOVILO SE ....

Hirosima - jedina zgrada koja je ostala u uspravnom stanju.


Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.


Amerikanci su glupaci .... Ništa normalno ni ne mogu da slave.... Mislim,ljudi koji su poubijali skoro sve Indijance i ono malo što ih ima zatvorili u rezervate - šta o njima reći.... Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude.....
nsarski nsarski 11:57 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude....

Da, ta se vest ovde pominjala. Igor Panarin (bivsi KGB covek) predvidja Russian Scholar Says US Will Collapse Next Year. To je kao sto su posle rata predvidjali pad Tita i njegovih - "nece oni duze od Bozica". Kad prodje Bozic, govore - "do Velike Gospojine i to im je". I tako 50 godina.
Brooklyn Brooklyn 12:03 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.

takodje (opste je poznato) da je zadatak svakog amerikance da ubije, odere i pojede nekog iz svoje porodice (po mogucstvu vise njih) i jednog iz sire zajednice (jednom godisnje), i to proslavi svakog leta (kao svoj veliki uspeh).
edi-va edi-va 12:05 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Brooklyn
Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.

takodje (opste je poznato) da je zadatak svakog amerikance da ubije, odere i pojede nekog iz svoje porodice (po mogucstvu vise njih) i jednog iz sire zajednice (jednom godisnje), i to proslavi svakog leta (kao svoj veliki uspeh).


:)))))

LU
nsarski nsarski 12:12 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

takodje (opste je poznato) da je zadatak svakog amerikance da ubije, odere i pojede nekog iz svoje porodice (po mogucstvu vise njih) i jednog iz sire zajednice (jednom godisnje), i to proslavi svakog leta (kao svoj veliki uspeh).

Bogami, oni su otpustili direktora Smithsonian instituta koji je odbio da se pridruzi slavlju pre nekoliko godina. Ja ih potpuno razumem. Bomba nad Hirosimom je bio Big Bang koji je stvorio i oznacio pocetak americke imperije. I ja bih slavio da imam takav mind set.
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 12:43 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

leopold_lady
nsarski
leopold_lady
samo kažem - NE PONOVILO SE ....

Hirosima - jedina zgrada koja je ostala u uspravnom stanju.


Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.


Amerikanci su glupaci .... Ništa normalno ni ne mogu da slave.... Mislim,ljudi koji su poubijali skoro sve Indijance i ono malo što ih ima zatvorili u rezervate - šta o njima reći.... Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude.....



Kakva ljubav vrca iz vasih reci.
leopold_lady leopold_lady 13:00 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Jelena Pavlović


Kakva ljubav vrca iz vasih reci.


Ovde nije reč o ljubavi ....
dragoljub92 dragoljub92 13:28 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Mislim,ljudi koji su poubijali skoro sve Indijance i ono malo što ih ima zatvorili u rezervate - šta o njima reći.

ovo ja ću reći :batalite više te indijance,prvo jer smo mi evropljani ,pre nego što smo postali amerikanci,poubijavali svo to američko-indijanstvo.
drugo i mi sloveni smo poubijavali svo romejsko stanovništvo na ovim prostorima samo par vekova ranije(sedam vekova u odnosu na celokupnu istoriju je samo par)
.
Artur Dent Artur Dent 13:47 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

leopold_lady

Jelena PavlovićKakva ljubav vrca iz vasih reci. Ovde nije reč o ljubavi ....

Tacno, rec je o gluposti.
011-495 011-495 14:41 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

leopold_lady
nsarski
leopold_lady
samo kažem - NE PONOVILO SE ....

Hirosima - jedina zgrada koja je ostala u uspravnom stanju.


Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.


Amerikanci su glupaci .... Ništa normalno ni ne mogu da slave.... Mislim,ljudi koji su poubijali skoro sve Indijance i ono malo što ih ima zatvorili u rezervate - šta o njima reći.... Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude.....


Onda pare za dajving da skupite
leopold_lady leopold_lady 14:46 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Artur Dent

Mislim da se ti i ja nismo do sada upoznali .... Sa nepoznatima (i nepoznatima) ne pričam.... Tako da - to je to....
Kazezoze Kazezoze 15:51 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Brooklyn
Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.

takodje (opste je poznato) da je zadatak svakog amerikance da ubije, odere i pojede nekog iz svoje porodice (po mogucstvu vise njih) i jednog iz sire zajednice (jednom godisnje), i to proslavi svakog leta (kao svoj veliki uspeh).

to ti iz iskustva govorish?
mislim, upoznata si poshto zhivish tamo !?!
srki92 srki92 17:03 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

leopold_lady
nsarski
leopold_lady
samo kažem - NE PONOVILO SE ....

Hirosima - jedina zgrada koja je ostala u uspravnom stanju.

Ameri to slave kao svoj veliki uspeh svakog leta.

Amerikanci su glupaci .... Ništa normalno ni ne mogu da slave.... Mislim,ljudi koji su poubijali skoro sve Indijance i ono malo što ih ima zatvorili u rezervate - šta o njima reći.... .



Khm, to su bili Evropljani koji su se doselili ovamo ;-).

Nsarski, ti bas volis da spletkaris, a g____i ko ova Havajka se pecaju . A znas i sam da niko ovde ne slavi bacanje bombe na Hirosimu i Nagasaki niti je ponosan na ubijanje 150000 ljudi. Slavi se kraj rata koji je izvojevan tako kako je izvojevan a koji je mogao da bude jedno 10 puta krvaviji (citiram oficijelni stav, ne i moj licni) da nije potegnuto novo oruzje.

leopold_lady
Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude.....


Zvuci ko deda Miloje...




nsarski nsarski 17:16 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

a glupaci ko ova Havajka se pecaju

Prvo, nije pristojno tako govoriti o drugim blogerima, bez obzira koliko se ne slagao sa njihovim misljenjem. Molio bih te da se uzdrzis.
Sto se "proslave tice" u pravu si - oni to ne slave vec "oznacavaju" kao svoju veliku pobedu.

Dr. Martin O. Harwit, embattled director of the National Air and Space Museum, resigned May 2, declaring that "nothing less than my stepping down from the directorship will satisfy the museum's critics and allow the museum to move forward with important new projects." Dr. Harwit had been under fire for more than a year because of museum plans to exhibit the Enola Gay, the B-29 that dropped the atomic bomb on Hiroshima, as a prop in a politically charged program. The Air Force Association and other groups said the exhibition was severely lacking in balance and context and that it came close to depicting Japan as the victim rather than the aggressor in World War II.

Dakle, o tom dogadjaju se moze pricati samo u pozitivnom svetlu.

srki92 srki92 17:21 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

nsarski
a glupaci ko ova Havajka se pecaju

Prvo, nije pristojno tako govoriti o drugim blogerima, bez obzira koliko se ne slagao sa njihovim misljenjem. Molio bih te da se uzdrzis.
Sto se "proslave tice" u pravu si - oni to ne slave vec "oznacavaju" kao svoju veliku pobedu.



Ona je prva pocela ;-).
Brooklyn Brooklyn 17:29 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Ona je prva pocela ;-).

ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.
nsarski nsarski 17:31 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.

Whew! This is going to be a long day....
OK, neka vam bude. (Ybt, ko u obdanistu...)
Filip2412 Filip2412 18:16 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.
Ma Ameri su face, oni i slave i zale u isto vreme, oni stvarno sve mogu. Oni su i hipici i bacaju atomske bombe u isto vreme.

I land ov d fri i zemlja u kojoj mogu da te uhapse i muce iako nisi osudjen.

I zemlja u kojoj svi smaraju svojom verom u Boga i zemlja koja je razvila kockanje i pornografiju do nevidjenih razmera. Amerika je sve i nista.

Ta bpmba na Japan je bila jedan rasisticki akt, sasvim nepotreban u tom trenutku. Sto nisu bacili atomsku bombu na Berlin?



Budimac Budimac 18:18 13.03.2009

"Apdejtujte" istoriju

Atomske bombe NISU skratile Drugi svetski rat (bitno možda za 2-3 dana niti smanjile broj žrtava – prema izveštaju USSBS (United States Strategic Bombing Survey) 1946. (je l' treba zvaničnije?). Japan je odavno bio spreman za predaju i činio diplomatske korake u tom pravcu (i pre i posle samita u Potsdamu).

Bombe bačene na Hirošimu i Nagasaki su bili početni plotuni tzv. Hladnog rata. Što se tiče zvaničnih blebetanja šta drugo očekivati, da kažu eee, da, mi smo pobili 300000 civila sa dve bombe da bi impresionirali i uplašili ankl Džoa?

Zvaničan stav... Svašta!

P.S. Za apdejt istorije bombe, nastanka i prve upotrebe slobodan sam predložiti knjigu Day One: Before Hiroshima and After

http://www.amazon.com/Day-One-Before-Hiroshima-After/dp/0671461427
(nešto ne ide linkovanje)
dolybell92 dolybell92 18:20 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Bomba nad Hirosimom je bio Big Bang koji je stvorio i oznacio pocetak americke imperije. I ja bih slavio da imam takav mind set.


Imperija ili ne ali atomska bomba nas je za sada spasila od WWIII.
srki92 srki92 18:33 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Brooklyn
Ona je prva pocela ;-).

ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.


Ja mislim da nije lupetanje, mada izgleda tako, vec se Sarkic igra sa nama ;-). Bas kao sa decom u obdanistu, kako je i sam lepo priznao ;-). Jedino sto je on od onih ucitelja koji decu uce kako treba da se cuvaju od Cigana jer vole da kradu.

A havajka je ogorcena "jer su nam uzeli Kosovo", ko i vecina ovde na blogu, ali bi u stvari duboko zeleli da smo mi ko Ameri: jaki i da nas se svi plase, narocito komsije.



srki92 srki92 18:41 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Filip2412


Ta bpmba na Japan je bila jedan rasisticki akt, sasvim nepotreban u tom trenutku. Sto nisu bacili atomsku bombu na Berlin?



Pa rat je u Evropi bio gotov kad je bomba zavrsena i testirana.




drug.clan drug.clan 18:47 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

Budimac
Atomske bombe NISU skratile Drugi svetski rat (bitno možda za 2-3 dana niti smanjile broj žrtava – prema izveštaju USSBS (United States Strategic Bombing Survey) 1946. (je l' treba zvaničnije?). Japan je odavno bio spreman za predaju i činio diplomatske korake u tom pravcu (i pre i posle samita u Potsdamu).

Bombe bačene na Hirošimu i Nagasaki su bili početni plotuni tzv. Hladnog rata. Što se tiče zvaničnih blebetanja šta drugo očekivati, da kažu eee, da, mi smo pobili 300000 civila sa dve bombe da bi impresionirali i uplašili ankl Džoa?


Atomske bombe su spasile 10000 americkih vojnika tako sto su ubile 300000 japanskih civila!

dolybell92

Imperija ili ne ali atomska bomba nas je za sada spasila od WWIII.


“I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones.” - Albert Einstein
srki92 srki92 19:05 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

drug.clan
Budimac
Atomske bombe NISU skratile Drugi svetski rat (bitno možda za 2-3 dana niti smanjile broj žrtava – prema izveštaju USSBS (United States Strategic Bombing Survey) 1946. (je l' treba zvaničnije?). Japan je odavno bio spreman za predaju i činio diplomatske korake u tom pravcu (i pre i posle samita u Potsdamu).

Bombe bačene na Hirošimu i Nagasaki su bili početni plotuni tzv. Hladnog rata. Što se tiče zvaničnih blebetanja šta drugo očekivati, da kažu eee, da, mi smo pobili 300000 civila sa dve bombe da bi impresionirali i uplašili ankl Džoa?


Atomske bombe su spasile 10000 americkih vojnika tako sto su ubile 300000 japanskih civila!

dolybell92

Imperija ili ne ali atomska bomba nas je za sada spasila od WWIII.


“I don't know what weapons will be used in world war three, but in world war four people will use sticks and stones.” - Albert Einstein


Sitne korekcije: procene koje sam video u knjigama je da je u konvencionalnoj invaziji na Japan ocekivano vise od milon zrtava, nesto preko 100 soma poginulih americkih vojnika, mada tu se verovatno ne bi znalo vise ko je civil ko je vojnik. Od posledica dve bombe je poginulo / umrlo preko 150000 ljudi. Prilicno krvava vaga...

Procitao sam negde teoriju da je bacanje bombe na japanske gradove i uopste Openhajmerov push da se to uradi "za stvarno", na zivim ljudima, a ne na nekoj nenaseljenoj planincugi mnogo dubljeg karaktera od zavrsetka rata ili od pokazivanja Rusima ko je glavni baja u selu. A to je davanje lekcije buducim generacijama, da se dalja upotreba bombe u ratu zauvek spreci. O pedagoskim vrednostima ove metode se moze diskutovati, ali mislim da su velike i ozbiljne zemlje to naucile, zato bomba i nije nikad ponovo upotrebljena u potonjim sukobima, niti ce. Ali za ove ratoborne banana republike koje ce verovatno pre ili kasnije nabaviti bombu, nisam bas sasvim siguran...


radojicic92 radojicic92 19:07 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Amerikanci su glupaci ....

zato su Srbi genijalci, balans mora da postoji. Balans ce nas odrzati

Budimac Budimac 19:07 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju


Atomske bombe su spasile 10000 americkih vojnika tako sto su ubile 300000 japanskih civila!

Pa upravo se o tome radi da nisu spasle 10000 američkih vojnika samo su ubile 300000 japanskih civila, ali naravno laž opstaje, jer treba odbraniti neodbranjivo...
Blade Runner Blade Runner 19:21 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

jer treba odbraniti neodbranjivo

Cinjenica je i da su bacili dve bombe iako je Japancima bilo dosta i pre prve. Ne znam kakvo je zvanicno objasnjenje za to.
Filip2412 Filip2412 19:28 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Pa rat je u Evropi bio gotov kad je bomba zavrsena i testirana.
Ne znam zasto ali siguran sam da ameri nikada ne bi bacili atomsku bombu na Evropu. Nego japan daleko oni tamo mali zuti, sto da ne...
drug.clan drug.clan 19:37 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....


srki92 srki92 19:41 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

Blade Runner
jer treba odbraniti neodbranjivo

Cinjenica je i da su bacili dve bombe iako je Japancima bilo dosta i pre prve. Ne znam kakvo je zvanicno objasnjenje za to.


Nisam siguran da im je bilo dosta. Japanska vlada je odbila da kapitulira i posle prve bombe, zato je bacena i druga. Mislim da nisu tacne te price o tome kako Japan "samo sto nije" kapitulirao, ali su ih Ameri svejedno smrvili. Nisu kapitulirali ni kad ime je mornarica potpuno unistena, ni gradovi masovno bombardovani zapaljivim bombama, cak ni kad je invazija maticnih ostrva postajala izvesna. Mozda je to neki prilog u korist stava kakav imaju mnogi Ameri, narocito oni koji su ziveli i ratovali na Pacifiku u to vreme: da je ovakav uzasan ishod bio neizbezan, jer je neprijatelj bio takav kakav je (za razliku od nekih nama znanih skorijih primera predaje cim je pocelo da se kvari meso u zamrzivacima)

Uopste mi ne pada napamet da branim ovo masovno ubistvo civila iz bilo kojih pobuda, samo kazem da tu niko nema ciste ruke i ne moze se olako prstom pokazati samo na jednu stranu.










Budimac Budimac 19:42 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

Sitne korekcije: procene koje sam video u knjigama je da je u konvencionalnoj invaziji na Japan ocekivano vise od milon zrtava, nesto preko 100 soma poginulih americkih vojnika, mada tu se verovatno ne bi znalo vise ko je civil ko je vojnik.

Ja te ponovo upućujem na USSBS (United States Strategic Bombing Survey) 1946.. Koji je zvaničan dokument da zavničniji ne može biti i koji razbja u paramparčad taj mit o 100000 američkih i koznakoliko japanskih žrtava. Već sam napisao da se mit mora održati po svaku cenu, ali je istina (pa i iz tog izveštaja) potpuno jasna.
(Naravno čitanje originalnih dokumenata je dosadno i naporno - lakše je ponavljati prazne floskule zvaničnika).

P.S. Openhajmer je bio protiv demonstracije bombe, što je bila jedna od ideja i opcija, zato što se plašio da bomba ispadne ćorak.

Budimac Budimac 19:47 13.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

Nisam siguran da im je bilo dosta. Japanska vlada je odbila da kapitulira i posle prve bombe,

Ovo jednostavno nije tačno i diplomatski horse trading je bio oko toga šta znači bezuslovna predaja glede statusa cara. Diplomatska aktivnost za vreme (jul 1945.) i posle samita u Potsdamu to nedvosmileno govori. Jednostavno cilj je bio testirati oružje i to je danas svakom ko hoće da zna jasno.
Kazezoze Kazezoze 20:48 13.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

Filip2412
ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.
Ma Ameri su face, oni i slave i zale u isto vreme, oni stvarno sve mogu. Oni su i hipici i bacaju atomske bombe u isto vreme.

I land ov d fri i zemlja u kojoj mogu da te uhapse i muce iako nisi osudjen.

I zemlja u kojoj svi smaraju svojom verom u Boga i zemlja koja je razvila kockanje i pornografiju do nevidjenih razmera. Amerika je sve i nista.

Ta bpmba na Japan je bila jedan rasisticki akt, sasvim nepotreban u tom trenutku. Sto nisu bacili atomsku bombu na Berlin?




kako ce na berlin, kad su tamo bushovi i rockefellerovi imali velika ulaganja pre i za vreme ww2.
japan je bio pogodan, verovatno zbog boje kozhe, a i smetnja su im bili u trgovinskoj vezi opijumom sa kinom.
kasnije su, zbog istog trgovachkog razloga, isprobavali bioloshka i hemijska oruzhja na vjetnamcima. ima se - mozhe se. sad treniraju po iraku i apsurdistanu, a prete i ostalim u regionu ko ima naftu ili drogu.
srki92 srki92 04:07 14.03.2009

Re: "Apdejtujte" istoriju

Budimac
Sitne korekcije: procene koje sam video u knjigama je da je u konvencionalnoj invaziji na Japan ocekivano vise od milon zrtava, nesto preko 100 soma poginulih americkih vojnika, mada tu se verovatno ne bi znalo vise ko je civil ko je vojnik.

Ja te ponovo upućujem na USSBS (United States Strategic Bombing Survey) 1946.. Koji je zvaničan dokument da zavničniji ne može biti i koji razbja u paramparčad taj mit o 100000 američkih i koznakoliko japanskih žrtava. Već sam napisao da se mit mora održati po svaku cenu, ali je istina (pa i iz tog izveštaja) potpuno jasna.
(Naravno čitanje originalnih dokumenata je dosadno i naporno - lakše je ponavljati prazne floskule zvaničnika).

P.S. Openhajmer je bio protiv demonstracije bombe, što je bila jedna od ideja i opcija, zato što se plašio da bomba ispadne ćorak.



Hvala Budimce, uopste me ne mrzi da procitam, steta sto ce blog biti zakljucan kad se vratim da prodiskutujemo. Hvala ti i na na trudu sto si pronasao ovo.

Sto se tice Openhajmera, ja mislim da sve zavisi koje i cije se knjige dokopas. To da nije hteo da se napravi demo i da se pozovu japanski vojni zvanicnici jer je postajala mogucnost da bude corak sam i ja negde procitao. Mozebitidobarrazlog . A i ne mora. Corak je moglo da bude i svako od ovih "pravih" bacanja bombe, sto je bas zgodna prilika da se Japanci dokopaju delova i da zdraknu, da vide sta to "ovi znaju sto mi ne znamo". Sigurno znas da su i oni imali tajni program razvoja bombe ko i Nemci i Rusi (i Britanci), mada su, ako se dobro secam procitanog, prilicno zaostajali, uglavnom oko obogacivanja uranijuma, proizvodnje plutonijuma, ili tako neke koske.

Rekao bih da je tu neko morao da stegne damu, da je baci na ljude, pa ako prodje prodje, i da vidi sta ce posle da bude, a poetske momente su kasnije dodali pisci romansiranih biografija ili ovi tvoji hipiji koji su radili anketu a armija ih satro razvozila, hranila vojnickim pasuljem i sama nudila ljudstvo i tehniku da budu podvrgnuti casnoj anketi koja ce ih ocrniti kao decoubice, sadiste i krvoloke, koji su onako iz cista mira i obesti sprzili rodbinu neprijatelja koji je danima vec lezao prostrt po travi u stavu predaje.
bindu bindu 05:28 14.03.2009

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

srki92
Brooklyn
Ona je prva pocela ;-).

ne, nsarski je prvi poceo sa lupetanjem kako "ameri" slave ubijanje kao svoj veliki uspeh. ova jadnica je samo ogorcena na svet, pa se lako prima.


Ja mislim da nije lupetanje, mada izgleda tako, vec se Sarkic igra sa nama ;-). Bas kao sa decom u obdanistu, kako je i sam lepo priznao ;-). Jedino sto je on od onih ucitelja koji decu uce kako treba da se cuvaju od Cigana jer vole da kradu.

A havajka je ogorcena "jer su nam uzeli Kosovo", ko i vecina ovde na blogu, ali bi u stvari duboko zeleli da smo mi ko Ameri: jaki i da nas se svi plase, narocito komsije.

Re: Gledajući ovu tvoju sliku....

nsarski
Neki Ruski naučnik ili šta li je je rekao da Americi preti katastrofa sledeće godine........ A ja taman mislila da skupim pare i da idem na Havaje za jedno 7 godina.... (toliko će to skupljanje para trajati).... Zamisli da Havaja tada ne bude....

Da, ta se vest ovde pominjala. Igor Panarin (bivsi KGB covek) predvidja Russian Scholar Says US Will Collapse Next Year. To je kao sto su posle rata predvidjali pad Tita i njegovih - "nece oni duze od Bozica". Kad prodje Bozic, govore - "do Velike Gospojine i to im je". I tako 50 godina.

da. oni su ustvari (politicki korektni ovde neka zazmure) jehovini svedoci.
Budimac Budimac 11:36 13.03.2009

Ni Izrael

se ne plaši iranske bombe, doduše iza zatvorenih vrata: Livni behind closed doors: Iranian nuclear arms pose little threat to Israel.

P.S. Nadam se da mi prof Nsarski neće zameriti blatantnu samoreklamu, ali u doba potpalublja (i palube) sam malo razmrsivao priču o iranskom nuklearnom programu i igrama oko istog, kao i osvrt na američko-indijski deal. Koga zanimaju detalji (a đavo je uvek u detaljima) može naći ta pisanija ovde ovde i ovde.
nsarski nsarski 11:43 13.03.2009

Re: Ni Izrael

se ne plaši iranske bombe, doduše iza zatvorenih vrata: Livni behind closed doors: Iranian nuclear arms pose little threat to Israel.

Ja sam se potrudio da gornjim tekstom pokazem kako je cela prica jedna obicna babaroga za masovno plasenje naroda i zloupotrebu u politicke svrhe. Uopste, kao i sa WMD u Iraku, potreban je izgovor da se nesto drugo postigne.
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:06 13.03.2009

Re: Ni Izrael

Кад већ помену, Будимац, твоје старе блогове, сетих се нечега

мана увежбана

сваког сам дана
против Ирана
никад против Кана
ил' Пакистана
(све због урана)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:10 13.03.2009

Re: Ni Izrael

А мене си ти, Марко, подсетио на једну другу песму. Аутор је Бора Чорба, а текст иде, ваљда, овако:

Сви Арапи живи били
и добили сина;
Арапине, брате мили,
само дај бензина...
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:29 13.03.2009

фузија + електрификација = комунизам

Него Нсарски, мани ове шале са фисијом, кад ће та фузија већ једном па да решимо све муке и проблеме?

(ја, у својству малог Перице, стварно замишљам да је енергија једини проблем човечанства, па кад то буде решено, остаје нам да се бавимо ко чиме воли, уметност, спорт, наука, доколица, ... скоро као комунизам)
nsarski nsarski 15:47 13.03.2009

Re: фузија + електрификација = комунизам

Него Нсарски, мани ове шале са фисијом, кад ће та фузија већ једном па да решимо све муке и проблеме?

Kad napisemo tu jednacinu ovako:

фузија=комунизам-електрификација

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:03 13.03.2009

Re: фузија + електрификација = комунизам

nsarski
фузија=комунизам-електрификација

:)))
Недостаје коначни крај једначине: фузија=комунизам-електрификација=власт народа

Има В. Десница кратки роман (?) који се бави нечим сличним као што је овај Марков и професоров проналазак фузије. Заплет, то јест прича, има једну једину почетну претпоставку: научници проналазе пилулу за бесмртност, а потом се ствари захуктавају и одвијају насупрот очекивања. Углавном, незавршено дело о коме је реч – Athanatik – нека је врста негативне утопије, нешто попут фузионе Маркове пројекције.
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:03 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

па људи тврде да смо имали комунизам осамдесетих, а и струје је нестајало често (понекад и плански, по распореду), па опет ништа од фузије.

дакле, или формула не ваља или ми нисмо имали комунизам.
nsarski nsarski 16:07 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

или формула не ваља или ми нисмо имали комунизам.

Ma postojala je nekad krilatica u vreme Sovjeta:

komunizam=vlast sovjeta+elektrifikacija cele zemlje

[Ovo je zapravo napisano i kao moto u udzbeniku Fizike II (elektricitet i magnetizam) u nekom prastarom kursu Frish i Timorjeva.]

E, mi smo se kao studenti s tim zezali i pisali:

vlast sovjeta=komunizam-elektrifikacija cele zemlja.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:22 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација



Морао сам да зовем неке Совјетологе да бих ово пронашао: Комунизам – то је власт совјета плус електрификација у целој земљи.

Занимљиво да је у Украјини, на једној од првих парола када се уђе земљу, стојало социјализам уместо комунизам. Очигледно да су они били на нижем ступњу развоја.

П.С.
Дедер, Марко, уметни овде фузију ако знаш...
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:28 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

кад смо већ почели да се бавимо овим, а с обзиром на то шта је уследило после нашег комунизма и недостатка струје, можда је права формула ипак

фисија = комунизам - електрификација
nsarski nsarski 16:33 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

marco_de.manccini
кад смо већ почели да се бавимо овим, а с обзиром на то шта је уследило после нашег комунизма и недостатка струје, можда је права формула ипак фисија = комунизам - електрификација

Pa, na fuziju cemo malo da sacekamo. Jos uvek nije moguce napraviti fuzioni reaktor koji ce proizvoditi vise energije nego sto je trosi. Nedavno su obelodanili projekat da se jedan takav ipak napravi u Francuskoj, ali to je vise za istrazivanja. Trenutno se ne ocekuju komercijalna isplatljivost od njega.
srki92 srki92 17:19 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

nsarski
marco_de.manccini
кад смо већ почели да се бавимо овим, а с обзиром на то шта је уследило после нашег комунизма и недостатка струје, можда је права формула ипак фисија = комунизам - електрификација

Pa, na fuziju cemo malo da sacekamo. Jos uvek nije moguce napraviti fuzioni reaktor koji ce proizvoditi vise energije nego sto je trosi. Nedavno su obelodanili projekat da se jedan takav ipak napravi u Francuskoj, ali to je vise za istrazivanja. Trenutno se ne ocekuju komercijalna isplatljivost od njega.


Nedavno? Pa taj reaktor se gradi vec godinama...ako se dobro secam trebalo bi da startuje za nekih par godina. U stvari, evo ti adresa: www.iter.org. Nadam se samo da ce imati srecniuju sudbinu od kolajdera. Ovim Evropljanima slabo ide tehnologija, jebi ga, dok Amer to ne uzme pod svoje, nikad nece biti gotovo .
srki92 srki92 17:19 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

.
vishnja92 vishnja92 18:33 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Него Нсарски, мани ове шале са фисијом, кад ће та фузија већ једном па да решимо све муке и проблеме?

zar nije bila negde '89 godine neka mala prevarantska prica o fuziji - ono, uzburkala se naucna javnost, neko je nesto tvrdio a svi moji drugari na etfu i fizici se radovali skroz iz peta?
ja sam tad jos uvek bila u bliskoj epsilon okolini tih stvari pa mi ostalo sveze, a mozda i ne....
srki92 srki92 19:10 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

vishnja92
Него Нсарски, мани ове шале са фисијом, кад ће та фузија већ једном па да решимо све муке и проблеме?

zar nije bila negde '89 godine neka mala prevarantska prica u fuziji - ono, uzburkala se naucna javnost, neko je nesto tvrdio a svi moji drugari na etfu i fizici se radovali skroz iz peta?
ja sam tad jos uvek bila u bliskoj epsilon okolini tih stvari pa mi ostalo sveze, a mozda i ne....


Bilo je, Martin Fleischmann i Stanley Pons, ali su dzudzuflopnuli, nadam se samo da su makli neku lovu poreskih obveznika za "nastavak istrazivanja" ;-).
vishnja92 vishnja92 19:34 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

ali su dzudzuflopnuli

ah!.....
nsarski nsarski 19:39 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

zar nije bila negde '89 godine neka mala prevarantska prica o fuziji

Da, bila je za cold fusion. Ja sam bio na APS March meetingu (American Physical Society) kad se ta vest pojavila. Pons i Flajsman izazvali senzaciju. Svi zinuli! Posle se ispostavilo da ne radi...
Milan Novković Milan Novković 21:34 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Pa, na fuziju cemo malo da sacekamo. Jos uvek nije moguce napraviti fuzioni reaktor koji ce proizvoditi vise energije nego sto je trosi. Nedavno su obelodanili projekat da se jedan takav ipak napravi u Francuskoj, ali to je vise za istrazivanja. Trenutno se ne ocekuju komercijalna isplatljivost od njega.

Iter je mnogo više, pre komercijalni reaktor koji će imati Q do 10 (između 5 i 10, zavisno od modaliteta) pa će na uloženih 50 MW proizvoditi do 500 MW energije u produženim vremenskim intervalima.

Osnovno istraživanje je završeno još sa Culhamovim Tokamakov, uključujući i kratke experimente sa održivom fuzijom i ljudi iz Culhama pričaju da je sad stvar novca uloženog u dalji rad i dobre volje.

Naravno, i dalje ima mesta za nauku materijala, automatskog upravljanja itd ali to je sad manji izazov od mnogih koje mi koji nismo deo posla jedva da i primećujemo (politika, management multinacionalnog projekta, diseminacija rezultata).

A naučno inženjerski izazovi opadaju sa veličinom reaktora dok cena, naravno, raste. Otud Iter nešto manji od "komercijalne" veličine a dosta veći od prethodnog Tokamaka.

Sve u svemu, jeste experimentalni, ali je projekat uveliko u toku, za 6-7 godina se očekuje prva plazma, eksperimenti. Velika je verovatnoća da će Iter postići ciljeve i sa malim pomerajima u osnovnoj nauci i tehnologiji, a kako R&D svet ubrzava nije big deal kladiti se da će pre 2030-te fuzija biti energetska realnost.
nsarski nsarski 21:54 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Milane, kad mi sledeci put bude trebao zivotni optimizam, pozvacu te telefonom!
Sto se kaze - iz tvojih usta...
Zaista, cela ova vizija je sjajna, samo jos da se zaista ostvari. Ja sam o Q=0 citao pre 25 godina, ali nikako da se nesto zaista desi. 'Ajd' ovog puta da drzimo palceve. Sto treca sreca ponajveca:)).
bookbinder bookbinder 23:11 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Milan Novković

Iter je mnogo više, pre komercijalni reaktor koji će imati Q do 10 (između 5 i 10, zavisno od modaliteta) pa će na uloženih 50 MW proizvoditi do 500 MW energije u produženim vremenskim intervalima.


Da, ali ako odete na stranu "Technical objectives" ITER projekta videcete da govore o ostvarenju kontrolisane reakcije od svega nekoliko desetina sekundi:

"Operation limited to a few 10s of thousands of pulses "

Proslog leta sam bio u Italiji i pricao sa fizicarem po imenu Fabrizio Illuminati. Bavi se kondenzovanim stanjem i quantum information (svaki prevod na Srpski mi je neizmerno nezgrapan, zna li neko kako ovo pravilno prevesti?). Rekao mi je da se u poslednje vreme sve vise interesuje za problem energije i da je postao clan nekog velikog evropskog udruzenja koje aplicira za ogromne pare od EU (i sire) za rad na ostvarenju kontrolisane fuzije. Radi se o, ako me secanje ne vara, milijardama Evra za nekih 10-20 godina. Kao glavni cilj je naveo ostvarenje kontrolisane fuzije u trajanju od, koliko se secam, par sekundi.

Kao glavni, i neizmerno tezak problem (po njegovim recima) je naveo stvaranje takvog magnetnog polja koje bi dovoljno dugo odrzavalo gorivo u odredjenoj zapremini. Sto se tice vremena koje ocekuju da ostvare, bio je vrlo jasan da je to mnooooogo manje od vremena potrebnog za ekonomski isplativo koriscenje kontrolisane fuzije.

Gledajuci stranu www.iter.org sve mi se cini da je rec o istom projektu...

Stavise, sa smeskom mi je rekao da je vreme koje su zvanicno podneli "ljudima koji dele pare" prilicno vece od onog koje vecina naucnika u kolaboraciji ocekuje, a da medju njima veliki broj ne veruje da ce i to konzervativno ocekivanje biti ostvareno.

Da sumiram, po ovoj prici mi smo dekadama (ako ne i vise!) daleko od ostvarenja ekonomski isplative kontrolisane fuzije. Uz to, rekao mi je i da velika vecina strucnjaka ne veruje u ijedan alternativni nacin podmirivanja energetskih potreba covecanstva u buducnosti, a da nastavimo ovakav nacin zivota. Jedinu eventualnu mogucnost je video u koriscenju energije vetra ne velikim visinama, gde su vazdusne struje jake i relativno konstantne, postavljanjem kajtova sa rotorima na vetar. Ali, i tu je izrazio sumnju da bi u skorijoj buducnosti, barem, ovaj nacin podmirio sve vecu potrebu za energijom...
nsarski nsarski 23:22 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Bavi se kondenzovanim stanjem i quantum information

Fizika kondenzovanog stanja materije
i
Kvantna informacija
bookbinder bookbinder 23:35 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Kvantna informacija


Tako je, ali ja imam problem kada ovo treba da menjam po padezima. Konkretno, u recenici koju sam napisao u prethodnom komentaru, instrumental "kvantnom informacijom" mi zvuci nezgrapno. Mada je verovatno u pitanju moj licni problem sa Srpskim...
Milan Novković Milan Novković 23:49 13.03.2009

Re: фузија = комунизам - електрификација

Da, ali ako odete na stranu "Technical objectives" ITER projekta videcete da govore o ostvarenju kontrolisane reakcije od svega nekoliko desetina sekundi

Nekoliko desetina sekundi pri Q=10 je ogroman uspeh (Culhamove JET je imao Q=0.65 što je isto, po meni, ogroman uspeh za taj period). Ako ovo postignu tad se problem skoro potpuno prebacuje u domen inženjeringa.
Isto sa njihovog sajta:
...It will generate 500 MW of fusion power for extended periods of time, ten times more than the energy input needed to keep the plasma at the right temperature. It will therefore be the first fusion experiment to produce net power....

Ovo je za Q=10. Za Q>5 (250 MW) kažu:
,,,or Q larger then 5 when pulses are stretched towards a steady state...
.
Pošto Iter jeste eksperimentalni reaktor, pre-komercijalni, nije cilj ovo "towards" u prethodnioj rečenici rastezati i tako postizavati rekorde nego da se testiraju novi materijali, kontrola, hlađenje itd. Tj sam eksperimentalni fuzioni workbench koji daje dobre rezultate je mnogo vredniji od 200-450 MW energije i nema potrebe rizikovati oštećenja zarad rekordne operativnosti.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana