Na Gazimestanu

Jelena Gall RSS / 24.04.2009. u 21:48

Stiže mi nedavno poruka od drugarice iz Novog Sada, sa subjektom „help!". Ćerka u sedmom razredu ima pismeni iz srpskog narednog dana, treba da se pripremi, a ne zna šta da napiše na temu "Na Gazimestanu", rodoljublje nekad i sad ili Jedna stranica iz mog dnevnika.

Na Gazimestanu? Nekad i sad - Kosovo, nekad i sad - rodoljublje? Rakić i - Milošević? Glavom proleće film. Moćni stihovi:

„Danas nama kažu, deci ovog veka,
Da smo nedostojni istorije naše,
Da nas zahvatila zapadnjačka reka,
I da nam se duše opasnosti plaše.

Dobra zemljo moja, lažu! (...)"

I hladan tuš na kraju pesme:

„I danas kad dođe do poslednjeg boja,
Neozaren starog oreola sjajem,
Ja ću dati život, otadžbino moja,
Znajući šta dajem i zašto ga dajem!"

Ja ću dati život, otadžbino moja? Mislim da je moja generacija Rakića čitala nešto kasnije, u devetom ili desetom razredu (u vreme onog Šuvarovog usmerenog obrazovanja), ali ta mala razlika u zrelosti nije mi onomad pomogla da bolje razumem činjenicu da je moguće dobrovoljno, „znajući šta dajem i zašto dajem", ginuti za otadžbinu. I dok gledam večeras ovaj muzički video koji sam malopre slučajno pronašla na Youtubeu, podilazi me jeza - bože, kako je ta pesma iz 1912. na papiru još nevina u poređenju s ovim muzičkim mrakom proizvedenim 2008. godine!

Naravno, da nije bilo Miloševićevog Gazimestana, koji sam takođe našla na Youtubeu, ne bi ni takva muzička obrada Rakićeve pesme danas bila zamisliva. Bolje rečeno, bila bi potpuno irelevantna i smešna.

Miloševićev govor, koji je udario novi glanc kosovskom mitu (umesto istoriji), u kojem je bivši predsednik masno lagao narod o jednoj od, navodno, najvećih bitaka ovoga doba, govor u kojem je, kao komunista nad komunistima koji je samo hteo da očuva Jugoslaviju, progovorio o istorijskom trenutku (tadašnjem, 1989) u kojem je „Srbija povratila svoj državni, nacionalni i duhovni identitet" - taj govor je kopča između rodoljublja nekad i sad.

Dete koje u sedmom razredu osnovne škole treba da piše pismeni na temu rodoljublja, a povodom Rakićevog Gazimestana, o Miloševiću veoma malo zna. Zna da je bio predsednik, kao kroz maglu se seća bombardovanja posle kojeg je isti predsednik otišao u zatvor u Hag i zna da je tamo i umro. Milošević je za tu devojčicu iz nekog vremena koje s njom skoro nikakve veze nema i ona ne sluti da je Gazimestan danas važniji zbog Miloševića nego zbog Rakića, jer je niko ne uči tome da je Milošević bio taj koji je u „istorijskom trenutku" ukinuo razliku između nekad i sad i pripremio pozornicu za decenijski niz sličnih govora, čiju kulminaciju smo (zasad) gledali 17. marta prošle godine, kada smo imali čast u Beogradu da slušamo Koštunicu i Kusturicu.

Čitam ovih dana da je beogradska omladinska grupa Helsinškog odbora za ljudska prava objavila brošuru Šta je pisac hteo da kaže, u kojoj članovi te grupe, amaterski ali ozbiljno, analiziraju čitanke iz predmeta srpski jezik za sedmi i osmi razred osnovne škole u Srbiji. Oni su, kao što možete pretpostaviti, prilično kritični - manje prema samom sadržaju, više prema načinu na koji su književni tekstovi u tim čitankama obrađeni.

Statistički deo kaže, između ostalog, da je u čitanke ušlo 32 autora srpske nacionalnosti, a samo tri francuske, po dva ruske i hrvatske, i po jedan kolumbijske, engleske i grčke nacionalnosti. Broj pojavljivanja određene nacije (eksplicitno) u čitanci za sedmi razred daje ovakve rezultate: 35 puta srpska nacija, 11 puta turska, i po jedan put hrvatska, mađarska, italijanska, jevrejska i ruska.

No, ovo pišem samo ilustrativno, pošto nisam veliki pobornik statistike, a i zato što je nacionalna zastupljenost autora u školskim programima isuviše kompleksna tema da bi par tabela moglo dati odgovore na prava pitanja - recimo ono o eventualnom eksplicitnom ili implicitnom nacionalizmu, jer nikako ne može biti bitno koje je nacionalnosti autor, bitno je samo ono što piše i kako piše. Sem toga, a mnogi od vas će to i znati, ovo je internacionalan problem (da predupredim one koji vole da kažu da ni drugde nije bolje - recimo, u školama na nemačkom govornom području, kako osnovnim tako i srednjim, ne čitaju se slovenski autori, izuzev ponekog Rusa, a i to pod uslovom da ste u gimnaziji sami odabrali ruski jezik kao izborni predmet).

Dakle, statistiku na stranu; kada je osnovna škola u pitanju, akcenat je na saznajnoj vrednosti određenih književnih dela, odnosno pitanjima o tome šta nam to književnost bitno i tačno govori o životu (one specifično književne vrednosti, skopčane sa stilistikom, retorikom, žanrovima, epohama itd. dolaze uglavnom kasnije). Oko toga se trude autori čitanki i radnih svesaka, koji, kao što dobro znamo, postavljaju pitanja o razumevanju teksta i tako...

E, tu je kvaka, jer su odgovora dva:
a) i tako navode decu da misle
b) i tako navode decu da misle ono što želimo da misle (čitaj: da reprodukuju)

Evo kako to praktično izgleda (citat iz brošure):

U uputstvu za analizu pesme „Na Gazimestanu" modernog pesnika (kraj XIX, početak XX veka) Milana Rakića, koja se nalazi u čitanci za sedmi razred, postavljaju se sledeća pitanja: „Koji zavet pesnik izriče u svoje ime i u ime svoga naraštaja? Seti se sličnog zaveta koji u pesmi Kneževa večera daje Miloš Obilić."
Srbi su predstavljeni kao hrabri, izdržljivi, moralno ispravni i borci za pravdu. Ovu tvrdnju najbolje oslikava poruka autorke čitanke posle pesme „Na Gazimestanu": „U poemi Nasleđe, koja je u Čitanci za šesti razred, pesnik Milan Rakić poručuje: „U korenu starom struji snažna hrana". Zapamti tu poruku. Ciklusom pesama Na Kosovu, kojoj pripada i pesma Na Gazimstanu, najuverljivije je potvrdio tačnost ove poruke. Pokazao je to sopstvenim nadahnućem podstaknutim junačkom i kulturnom tradicijom srpskog naroda."


Zaokružite a) ili b).

Poruka drugarici: „neka pise o nekom danu kada su pobedili na nekoj odbojkaskoj utakmici. neka pocne od jutra, kako je uzbudjena ustala i pripremala se, kako se sastala sa drugaricama, malo kako je tekla utakmca, kako su se radovale i slavile kad su pobedile, kako se posle opustila, kako su se mama i tata i sestra radovale... stavi datum neki, svejedno koji, kao, napisala je dnevnik uvece pred spavanje, tako da moze da zavrsi nekom recenicom tipa 'sad cu divno spavati'. skuckajte mi to do 8, pa cu ja pregledati, dodati i korigovati."


Danas nama kažu, deci ovog veka,
Da smo nedostojni istorije naše,
Da nas zahvatila zapadnjačka reka,
I da nam se duše opasnosti plaše.

Dobra zemljo moja, lažu!

 

 



Komentari (82)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

anonymous_alcoholic anonymous_alcoholic 22:38 24.04.2009

Pa neka izabere temu

Jedna stranica iz mog dnevnika. U cemu je problem?
Jelena Gall Jelena Gall 23:31 24.04.2009

Re: Pa neka izabere temu

lepo piše gore, na kraju teksta, da sam joj upravo to i preporučila. u čemu je problem?
vanja.t vanja.t 00:02 26.04.2009

hvala!

za 357 i nikolu hadži nikolića na naslovnoj strani
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:58 24.04.2009

Ух...

Осим ове идеолошке димензије коју наводиш (пипава ствар ван свог историјског контекста), ови уџбеници су лоши по програму који спроводе, избору текстова, начину на који су они обрађени, због терминолошких конфузија... Треба имати на уму да се сви уџбеници пишу по програму који усваја (молим да ме се провери, узети ово са резервом) Национални савет за образовање.

Мноштво кадрова који о овоме одлучују потичу из СПС-СРС-ДСС дела политичког спектра.

Једна од њихових муза, Милка Андрић, вишедеценијски саветник у министарству за основно образовање, изјавила је на скупу просветних радника Србије (у Врњачкој Бањи, пре две или три године): "Имам за вас лепу вест – реформа образовања у Србији је пропала."

Потом имамо и проблем ко изводи ове несуђене реформе и како.

Нпр: у обради Ане Карењине предвиђено је да се разред подели на два "табора", који међусобно расправљају да ли је убога Ана светица или грешница.
Што рече један шеснаестогодишњи Мишко (стварно се тако зове;-), кад је наставница питала до ког су закључка дошли: "Ма, Ана је обична курвештина." Иш'о, момак, после, код директорке.

И ово: мој покојни професор теорије књижевности Светозар Петровић, један од најбољих умова које сам срео, Зг-Бг-Нс професор и предавач на америчким и азијским универзитетима, урадио је, неком приликом, свом сину домаћи задатак из српског и добио двојку...

А сирота др Хатиџа Крњевић, стручњак за народну књижевност, никада у сличним ситуацијама није прегурала преко четворке.

Не бих даље, што би рек'о М. Смоје: "Иман пуно липих ствари, но ни смим рић'!"
Jelena Gall Jelena Gall 23:29 24.04.2009

Re: Ух...

Mislim da si u pravu sa Nacionalnim savetom za obrazovanje.
Мноштво кадрова који о овоме одлучују потичу из СПС-СРС-ДСС дела политичког спектра.

Da. Koliko godina već je ovo ministarstvo u njihovim rukama? Odnosno, bilo u rukama DSS, a sad prepušteno SPS.
Нпр: у обради Ане Карењине предвиђено је да се разред подели на два "табора", који међусобно расправљају да ли је сирота Ана светица или грешница.
Што рече један шеснаестогодишњак Мишко (стварно се тако зове;-), кад је наставница питала до ког су закључка дошли: "Ма, Ана је обична курвештина." Иш'о, момак, после, код директорке.

Da li si ovo video?
И ово: мој покојни професор теорије књижевности Светозар Петровић, један од најбољих умова које сам срео, Зг-Бг-Нс професор и предавач на америчким и азијским универзитетима, урадио је, неком приликом, свом сину домаћи задатак из српског и добио двојку...

А сирота др Хатиџа Крњевић, стручњак за народну књижевност, никада у сличним ситуацијама није прегурала преко четворке.

Sveta mi u NS nažalost nije predavao, ali još kako sam biflala iz njegovih knjiga. Od sve muke, nasmejao si me - zar je nešto čudno? A Hatidža je bila od prvih čije sam knjige nosila na kopiranje, da ih makar u tom obliku imam...
nsarski nsarski 23:42 24.04.2009

Re: Ух...

Eto sta znaci imati dobrog ucitelja/profesora.

S. Petrovic je, pretpostavljam, imao vaznu ulogu u tvom opredeljenju za oblast kojoj ces posvetiti ceo zivot. Milka Andric (neadekvatnije prezime je tesko mogla da ima) ce generacije da odvrati od knjizevnosti. (O fizici i prirodnim naukama cu drugom prilikom).
Ja sam knjizevnost u osnovnoj skoli ucio u vreme kad su pismeni zadaci bile teme kao "Tito, to smo svi mi", "Tito se voli vise od sebe", ili neka slicna divota, lektira je bila 90% partizanska citanka. Ogromna je sreca da sam imao nastavnicu knjizevnosti koja je tom poslu prilazila zaista kreativno, pa je uvek zadavala tri ili vise tema za pismene zadatke, i mogli smo da biramo izmedju "Prvi maj, dan rada", "U poseti Titovom muzeju", i "Prolece". Za to sam joj zahvalan celog zivota.
Nadajmo se da takvih ljudi ima i danas po skolama, da makar neku detinju dusu spasu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:56 24.04.2009

Re: Ух...

Ја имам једног реформског заморца, па, на жалост, морам да пратим ситуацију...

Осим ових титовских тема, које спомиње nsarski, мени су јако били симпатични моји пријатељи Грци, који су нам на нашу кукумавку како су нам пропирали главу идеологијом (ниједан образовни систем није могућ без таквих епизода), узвратили да су они сваке године морали да пишу задатак насловљен: "Зашто је добро штедети..."

Како ли се зваше онај... кир Јања?
nsarski nsarski 00:02 25.04.2009

Re: Ух...

Како ли се зваше онај... кир Јања?

Ili bese "duzan sam k'o Grcka".
Jelena Gall Jelena Gall 07:56 25.04.2009

Re: Ух...

da, dok sam ovo pisala paralelno mi se u glavi vrtela ona pesma o sutjesci, "sto to huci sutjeska..." :) i sva sila sastava i pismenih zadataka na temu tita i NOB-a.
pitam se da li deca u srbiji danas jos citaju "jamu" ivana gorana kovacica i kako se tretira desankina "krvava bajka" (jer desanku sigurno i dalje citaju)
dunja73 dunja73 13:32 25.04.2009

"Eigene Erfahrungen sind wichtig"

da, dok sam ovo pisala paralelno mi se u glavi vrtela ona pesma o sutjesci, "sto to huci sutjeska..." :) i sva sila sastava i pismenih zadataka na temu tita i NOB-a.
pitam se da li deca u srbiji danas jos citaju "jamu" ivana gorana kovacica i kako se tretira desankina "krvava bajka" (jer desanku sigurno i dalje citaju)

Znas kako ces da saznas pravo istinu o Gazimestanu
zapucas dole sa familijom , trazis useljenicku vizu,mozda ti iz Svice viza i ne treba ,
mislim da to lako ide
i ostanes par godina pa nam pises posle , vazi?
ps
Ipak svojim ocima je svojim ocima
istorija je lazara obicna
izbeglice -svako navija na svoju vodenicu ..
zato je najbolje "
"Eigene Erfahrungen" ili vec postoje?
Jelena Gall Jelena Gall 14:10 25.04.2009

Re: "Eigene Erfahrungen sind wichtig"

dunja73
da, dok sam ovo pisala paralelno mi se u glavi vrtela ona pesma o sutjesci, "sto to huci sutjeska..." :) i sva sila sastava i pismenih zadataka na temu tita i NOB-a.
pitam se da li deca u srbiji danas jos citaju "jamu" ivana gorana kovacica i kako se tretira desankina "krvava bajka" (jer desanku sigurno i dalje citaju)

Znas kako ces da saznas pravo istinu o Gazimestanu
zapucas dole sa familijom , trazis useljenicku vizu,mozda ti iz Svice viza i ne treba ,
mislim da to lako ide
i ostanes par godina pa nam pises posle , vazi?
ps
Ipak svojim ocima je svojim ocima
istorija je lazara obicna
izbeglice -svako navija na svoju vodenicu ..
zato je najbolje "
"Eigene Erfahrungen" ili vec postoje?

ovo je post o nastavi književnosti, a ne o putovanjima i useljeničkim vizama.
jednatanja jednatanja 18:47 25.04.2009

Re: Ух...

pitam se da li deca u srbiji danas jos citaju "jamu" ivana gorana kovacica


Imala sam noćne more zbog ove pesme, najviše zbog samog sadržaja koji smo analizirali u crevca, pritom i sve metode mučenja. Mislim da nikako nije smela da se nadje u čitanci za osnovnu školu, i nadam se da je danas nema.

Što se tiče odabira tema i književnika za čitanku, iako važna tema, mislim da je je bitnije da Ministarstvo poradi na 2 stvari kojih se sećam iz našeg obrazovanja a koje su, na moju radost nestale kad sam upala u zapadnjački obrazovani sistem, i to, KAKO su nam knjige pisane (suvoparan sadržaj, duge rečenice, malo slika/ilustracija i lošeg kvaliteta), i VRLO MALO PRAKSE popraćeno obaveznim BUBANJEM NAPAMET, reciklažom, teoretisanjem na kub, dok je samo mali broj nastavnika davao podstreka kreativnom razmišljanju i odgovorima. Tako je bilo onda, e sad, možda se od onda nešto promenilo na bolje...?
Jelena Gall Jelena Gall 20:52 25.04.2009

Re: Ух...

KAKO su nam knjige pisane (suvoparan sadržaj, duge rečenice, malo slika/ilustracija i lošeg kvaliteta), i VRLO MALO PRAKSE popraćeno obaveznim BUBANJEM NAPAMET, reciklažom, teoretisanjem na kub, dok je samo mali broj nastavnika davao podstreka kreativnom razmišljanju i odgovorima. Tako je bilo onda, e sad, možda se od onda nešto promenilo na bolje...?

apsolutno tačno, pristup materiji je odlučujući. da li se nešto promenilo na bolje, to ni ja ne znam, ali je jasno da, i ako možda jeste, nije dovoljno. ne znam da li si jesenas videla svađu privatnih izdavača udžbenika i zavoda za izdavanje udžbenika (evo nasumice jednog linka), a to nije svađa samo oko novca (prihodi od udžbenika su manje-više jedini sigurni prihodi izdavača), nego pogađa i opremu udžbenika, kako u formalnom pogledu, tako i u pogledu obrade propisanih sadržaja. a u ovom poslednjem učestvuje nekoliko veoma bitnih i uticajnih institucija i sva sila nastavnika koji su tek poslednji u nizu...
ipak, pogledaj ohrabrujući link koji je dole stavila jasnaz.
i, postoji onaj - sad već legendarni - kreativni centar; ako se ne varam, neke njihove knjige i neki koncepti su prihvaćeni u nastavi.
Черевићан Черевићан 00:26 25.04.2009

косово, тема незаобилазна

за неповеровати је да се и након пола века ( ју што време лети) присећам почетка једног од надахнутијих ми школских састава на писменом из српског .тема , иако ретко било је и таквих ,беше ,

косово у памћењу народном .

познавајући себе несумњам да ми је 23 предак по мушкој линији елегантно превидео вапај цара лазара да се одазове ратној обавези на косову и збрисао коњем ногом удупе ка северу.тек му велика вода данубијуса примирила галоп ознојаног вранца. остали цару привржени, те одани, изгибоше одреда.потврдило се тада, као и вазда пре, да кукавице и паничари нађу разлога да се кад је бити или небити извуку из опасности па нам тако рђава крв истискује добру .. . . .

даље није било интересантно мојој наставници Душици ни да чита јер је након овог увода састав оценила повећом двојком ( тада непрелазном оценом) уз напомену црвеним . . . написати домаћи рад . тема, родољубље!
а ја само, да посве искрен будем, из дневника који се у нашој фамилији водили баш подуго, по сећању , а прозван насловом писменог, прибелешку дедину , бунарењу за прецима нашим склоног,цитирах.

ето. преписивање се углавном покаже као лош избор.
- усе и у своје кљусе, се уздај, вели народна умотворина.

живијо народ ! па шта испадне . . .
Jelena Gall Jelena Gall 07:59 25.04.2009

Re: косово, тема незаобилазна

познавајући себе несумњам да ми је 23 предак по мушкој линији елегантно превидео вапај цара лазара да се одазове ратној обавези на косову и збрисао коњем ногом удупе ка северу.тек му велика вода данубијуса примирила галоп ознојаног вранца. остали цару привржени, те одани, изгибоше одреда.потврдило се тада, као и вазда пре, да кукавице и паничари нађу разлога да се кад је бити или небити извуку из опасности па нам тако рђава крв истискује добру .. . . .

ma, dusica ti je dala dvojku zbog pravopisa, a ne zbog kukavickog bezanja s kosova
vanja.t vanja.t 23:40 25.04.2009

Re: косово, тема незаобилазна

потврдило се тада, као и вазда пре, да кукавице и паничари нађу разлога да се кад је бити или небити извуку из опасности па нам тако рђава крв истискује добру .. . . .

tyson tyson 08:59 26.04.2009

Re: косово, тема незаобилазна

предак по мушкој линији елегантно превидео вапај цара лазара да се одазове ратној обавези на косову
Zanimljiv i kreativan pristup. Nekako me ne čudi da nije shvaćen od nastavnika srpskog (srpskohrvatskog) jezika.

Inače, u srednjem veku nije postojala ratna obaveza, regrutacija, narodna vojska i slično. Ratovali su samo profesionalni vojnici, često stranci-najamnici.




gera92 gera92 00:28 25.04.2009

ravno do dna


"Ćerka u sedmom razredu ima pismeni iz srpskog narednog dana, treba da se pripremi, a ne zna šta da napiše na temu "Na Gazimestanu", rodoljublje nekad i sad ili Jedna stranica iz mog dnevnika."

Vi behoste lektorka?
Mozda ne bi bilo lose da na svojim tekstovima pocnete da upraznjavate profesiju kojom se deklarisete?
Pa da, recimo, napisete:
Cerka koja pohadja sedmi razred ima pismeni iz srpskog narednog dana.
Treba da pripremi jednu od tema - "Na Gazimestanu", rodoljublje nekad i sad ili Jedna stranica iz mog dnevnika, a ne zna sta da napise.

Mozda sam neinformisan, pa mi, ako vam nije tesko, recite od kad to nastavnici unapred govore deci temu(e) pismenog zadatka?

Sto se tice rodoljublja i niti kojima ono spaja Obilica sa nama - ostavite da to svako spozna sam za sebe, u svom srcu.
Jelena Gall Jelena Gall 08:09 25.04.2009

Re: ravno do dna

Vi behoste lektorka?
Mozda ne bi bilo lose da na svojim tekstovima pocnete da upraznjavate profesiju kojom se deklarisete?
Pa da, recimo, napisete:
Cerka koja pohadja sedmi razred ima pismeni iz srpskog narednog dana.
Treba da pripremi jednu od tema - "Na Gazimestanu", rodoljublje nekad i sad ili Jedna stranica iz mog dnevnika, a ne zna sta da napise.

vidim da ste i vi lektor - nista sladje nego kad lektori lektorisu lektore, a posebno kad taj svoj posao uspesno odrade, zar ne?
Mozda sam neinformisan, pa mi, ako vam nije tesko, recite od kad to nastavnici unapred govore deci temu(e) pismenog zadatka?

ne znam ni od kad ni do kad, znam za ovaj jedan slucaj i pojma nemam da li je ovo izuzetak, ili se u medjuvremenu odomacilo.
Sto se tice rodoljublja i niti kojima ono spaja Obilica sa nama - ostavite da to svako spozna sam za sebe, u svom srcu.

naravno. i u svom umu.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:25 25.04.2009

Re: ravno do dna

pročitah nekoliko puta sugestiju za spisateljstvo lektorsko, ali i dalje ne vidim zašto mora tačka tamo gde je zarez. zašto mora italik+navodnici? šta Xfali inicijalnoj rečenici? (možda da iza prvog zareza dodje tačka zarez?) a i nešto ne videh da si drugima sugerisao za recimo prideve koji počinju na "ne", ili samnom i sl. jezičke zavrzlame...ako jesi, ja se izvinjavam i, šta da kažem - dubok naklon.

što se neinformisanosti tiče, možda sam neinformisana, ali mi deluje kao da ti se lektorka baš svidja, ali baš, baš.
i pre nego li kreneš o velikim slovima,
ja bih na temu:

moj profesor književnosti je na prvom času čitao plan i program, koji bi u v e k bacio u kantu i onda izdiktirao šta ćemo raditi.
iselio se.

a evociraLE mi uspomene i na teme za p. zadatak - putuj igumane, na točak i sl. stvari. (sad ne sećam se da l' je bilo u italiku, ili ti kurzivu, oprostićete)

glede saveta - sažela si obe teme, he he. (da ne bude posle: promašilo dete)
i da ne zaboravim: sada se p. zadaci pišu kod kuće. na času se samo prepišu i to je to. deca naučila da koriste internet, pa više ne maltretiraju roditelje i svi srećni...

ajd u zdravlje.
i p.s. gero, nema ljutiš.
gera92 gera92 10:26 25.04.2009

Re: ravno do dna

snezana mihajlovic

ajd u zdravlje.
i p.s. gero, nema ljutiš.


Navodadzisanje i duhovitost u pokusaju nisu na listi stvari koje me ljute...
U zdravlju bila!
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:11 25.04.2009

Re: ravno do dna

u bre gero,
hvala na komplimentu, jer:
bolje biti i duhovit u pokušaju (navodadžisanje ne znam šta je),
nego li zajedljiv bez pokušaja (za razumevanjem npr.)

a, da bih ti objasnila šta me je navelo da te uključim u komentar,
prilažem sledeće:
neznam dali ćeš se složiti samnom ili ne, ali dosada si mogao X puta da reaguješ na pravopisne greške blogera (uključujući i mene), ali si eto izabrao jelenu, verovatno zbog nick-a lektorskog, pa si od jedne složene rečenice (sa eventualnim izostankom ovog: ; ili ovog: - , dobio dve izfrizirane rečenice sa kurzivskim dodatcima, a sve sa namerom da šta - izkomentarišeš tekst? ili je po sredi nešto sasvim drugačije?

a sad bez gramatičko-pravopisnog zevzečenja:
nije mi bila namera da se raspravljam, vredjam i sl. stvari, već mi stvarno ide na živce to da kad nešto (ili po nekome) hoćemo da popljujemo - krenemo put gramatike i onda, sa sve Vi, Vam, čeprknemo sa police prokazane finoće da bi šta? (a oko nas pregršt reči za ispravljanje, koje nam - gle čuda, u odredjenom kontekstu ič ne smetaju)
sad istrolovah tekst maksimalno, pa prekidam u nadi:
da si sad shvatio šta htedoh da kažem.
gera92 gera92 11:54 25.04.2009

Re: ravno do dna

snezana mihajlovic
u bre gero,
u nadi:
da si sad shvatio šta htedoh da kažem.


Nisam.
Pogresna ti je osnovna premisa, ona oko koje smo se gospodja Gall i ja lako usaglasili.

Tebi mogu da odgovorim na dva nacina:
a) Rodoljublje je i ljubav prema maternjem jeziku, a neko ko pripada esnafu kome je jezicka i stilska ispravnost teksta opis delanja, ima dodatnu odgovornost.
b) Mozda je samonavodadzisanje, ali pocinjem da laskam sebi da ti se "bas svidjam, ali bas, bas".

Izaberi opciju koja odgovara tvom stilu komuniciranja.
Necu se puno buniti ako izaberes obe...
Jelena Gall Jelena Gall 14:08 25.04.2009

Re: ravno do dna

gera92
snezana mihajlovic
u bre gero,
u nadi:
da si sad shvatio šta htedoh da kažem.


Nisam.
Pogresna ti je osnovna premisa, ona oko koje smo se gospodja Gall i ja lako usaglasili.

Tebi mogu da odgovorim na dva nacina:
a) Rodoljublje je i ljubav prema maternjem jeziku, a neko ko pripada esnafu kome je jezicka i stilska ispravnost teksta opis delanja, ima dodatnu odgovornost.
b) Mozda je samonavodadzisanje, ali pocinjem da laskam sebi da ti se "bas svidjam, ali bas, bas".

Izaberi opciju koja odgovara tvom stilu komuniciranja.
Necu se puno buniti ako izaberes obe...

poštovani gosn gero, koje god profesije bili, nismo se usaglasili oko osnovne premise, nego sam ja na vašu ironiju ("vi behoste lektorka" itd) odgovorila takođe ironijom. možete do prekosutra da se trudite, jezički nemate šta da zamerite rečenici na koju ste se okomili i iscepkali je na više komada sve braneći se "ispravnim stilom", a u stvari pokušavate navodnom profesionalnom superiornošću da zataškate da vam smeta tema mog posta.

dakle, da se razumemo, moja rečenica, onakva kakva je, je moj stilski IZBOR, ona je takva jer sam ja htela da bude - baš takva. a obaška što je pismena :)

i već kad insistirate na dodatnoj odgovornosti, koja vas, pretpostavljam, ne mimoilazi s obzirom da ste došli da mi sredite tu nesrećnu rečenicu, molim da mi pokažete gramatiku srpskog jezika u kojoj 2. lice množine glagola "biti" u imperfektu glasi "behoste".
adam weisphaut adam weisphaut 18:24 25.04.2009

Re: ravno do dna

a u stvari pokušavate navodnom profesionalnom superiornošću da zataškate da vam smeta tema mog posta.

Duboke su rane gazimestanske
gera92 gera92 21:56 25.04.2009

Re: ravno do dna


Gospodjo Gall, kazete da ste na ironiju odgovorili ironijom, i to je sasvim legitimno.
Sa vaseg aspekta.
Gledano sa mog aspekta - vas odgovor je neadekvatan, bio ja ironican ili ne, stvarno sam apelovao na vas da se bavite delatnoscu kojom se deklarisete.
No, ako ste vi zadovoljni svojom pismenosu, ko sam ja da vam narusavam iluziju...
U pravu ste da je sintaksicka dilema bila eufemizam za neslaganje sa sustinom onog sto ste napisali, ali sam i vrlo eksplicitno, bez zataskavanja, od vas zatrazio da dopustite da rodoljublje svako spozna sam za sebe, u svom srcu.
Pomenuli ste i mozak i, verovatno, bih se saglasio sa vama, dodajuci, kad vec insistirate na anatomiji, i testise, da to umovanje nisam, mozda pogresno, desifrovao kao preracunavanje kome nema mesta u prici o rodoljublju.
Nikakve demonstracije profesionalne superiornosti nije bilo, pa ja sam samo patriJota sa krajnje neprofesionalnim i nepragmaticnim pristupom moralnim normama, i mogu da budem kompetentan jedino kao egzemplar anahronih i retrogradnih kategorija poput rodoljublja, patriotizma, casti...

Bicu veoma zadovoljan ako sam vas, ipak, inicirao da radite svoj posao - "bejaste", mea culpa.
Jelena Gall Jelena Gall 23:41 25.04.2009

Re: ravno do dna

samo jedno ću reći: nisam pomenula mozak, nego um. a taj, koliko znam, još nije avanzovao do organa, te teško da sam mogla insistirati na anatomiji.
rodoljublju ima mesta, samo mislim da mu učenje istorije nimalo ne smeta. srce za neke teme nije dovoljno.
mislim da je najbolje da ostanemo svako pri svojoj iluziji. sve najbolje.
gera92 gera92 01:41 26.04.2009

Re: ravno do dna

Jelena Gall
samo jedno ću reći: nisam pomenula mozak, nego um. a taj, koliko znam, još nije avanzovao do organa, te teško da sam mogla insistirati na anatomiji.
rodoljublju ima mesta, samo mislim da mu učenje istorije nimalo ne smeta. srce za neke teme nije dovoljno.
mislim da je najbolje da ostanemo svako pri svojoj iluziji. sve najbolje.


I srce i mozak i testisi imaju simbolicko znacenje u kontekstu onog o cemu je pisano. Da sam bezobrazan pitao bih vas da li to treba i da vam nacrtam?
Ako vam citiram Egziperijevu misao da covek samo srcem dobro vidi, hocete li me pitati otkud srcu oci?
Rodoljublju ne da ima mesta, vec je ono jedan od glavnih postulata naseg ispravnog odnosa prema ukupnoj istoriji naroda kome pripadamo, tako da je ucenje iste opasno samo kad se ta istorija selektrivno tumaci u korist ili tudjih ili usko licnih ili partijskih interesa.
Narod koji dozvoli sebi da zanemari i zaboravi ono najbolje iz svoje istorije - osudjen je da stalno ponavlja ono najgore...
Sve najbolje i vama.
tyson tyson 09:03 26.04.2009

Re: ravno do dna

i pre nego li kreneš o velikim slovima,
Pa mogla bi zaista da počneš da koristiš iste (kurziv/italik nameran), daleko je lakše za čitanje!




snezana mihajlovic snezana mihajlovic 09:14 26.04.2009

taman da prelistam dešavanja, kad ono...

...umal' se ne sretosmo u minut.

tajsone, fala na sugestiji, ali
stvarno:
kaže se

i s t a

sa ili bez kurziva.
NNN NNN 00:32 25.04.2009

Znam da ne voliš trollove, ali

...meni je nick Lektorka bio jedan od najboljih na blogu (nemam pojma što, al' odma' iza "Tine i Radojka" i "Virtuelni Vasilije" ), mada ima još dobrih nickova...
Jelena Gall Jelena Gall 08:14 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

dok se ljudi ne pocupaju i ne pljuju jedni druge, nemam nista protiv trola.
a lektorka - pa veruj mi da sam i sama toliko navikla, da ne samo da necu biti antiprotivna nego cu se radovati ako nastavite tako da mi se obracate :)
Goran Vučković Goran Vučković 14:07 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

a lektorka - pa veruj mi da sam i sama toliko navikla, da ne samo da necu biti antiprotivna nego cu se radovati ako nastavite tako da mi se obracate :)

Da, to je muka - ja sam sam tražio da postanem Goran Vučković a sad mi je baš milo kad me zovu Vučko :)
Jelena Gall Jelena Gall 14:16 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

Goran Vučković
a lektorka - pa veruj mi da sam i sama toliko navikla, da ne samo da necu biti antiprotivna nego cu se radovati ako nastavite tako da mi se obracate :)

Da, to je muka - ja sam sam tražio da postanem Goran Vučković a sad mi je baš milo kad me zovu Vučko :)

ma, ja sam bila toliko neodlučna da sam naterala urednicu da mi kaže šta misli da je bolje, pa sam onda pristala na njenu sugestiju. al vidim, navika je teška, a odvika još teža, dragi vule
Goran Vučković Goran Vučković 14:24 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

ma, ja sam bila toliko neodlučna da sam naterala urednicu da mi kaže šta misli da je bolje, pa sam onda pristala na njenu sugestiju. al vidim, navika je teška, a odvika još teža, dragi vule

A tih genetski modifikovanih tek šta je bilo - Vuki (JJ Beba), pa od toga Čubaka (trenutno najviše u upotrebi od strane nsarskog i gordanec) pa od toga Čupakabra (uglavnom nsarski) - na kraju se svede stvar na ono o krčagu i kamenu
Jelena Gall Jelena Gall 14:30 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

na kraju se svede stvar na ono o krčagu i kamenu

i ostane ti - ime i prezime. pih, izem ti rabotu! :)
pst, da ostali ne čuju, ja sam propustila da ispratim porođaj nadimka "čubaka" i do danas ne kapiram vezu, ne znam uopšte šta to znači. :(
gordanac gordanac 14:42 25.04.2009

vučko...

..a u kafani na kraju svemira
dobroćudno, duhovito, dragoceno biće:
Chewbacca
Goran Vučković Goran Vučković 14:43 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

Jelena Gall
na kraju se svede stvar na ono o krčagu i kamenu

i ostane ti - ime i prezime. pih, izem ti rabotu! :)
pst, da ostali ne čuju, ja sam propustila da ispratim porođaj nadimka "čubaka" i do danas ne kapiram vezu, ne znam uopšte šta to znači. :(

Čubaka je ovaj pajtos Hana Soloa iz Ratova Zvezda:

On pripada rasi Vukija (wookiee). Vuki, Vule, Vučko...
Čupakabra je mitska životinja - evo teksta sa vikija. Ili jedna od slika sa google:


Kažem ti - krčag, kamen
Jelena Gall Jelena Gall 20:57 25.04.2009

Re: Znam da ne voliš trollove, ali

hahahaha, pa sad ste me ukopali totalno! ima da obrišem ovaj nesnosni troll, samo da se ne vidi da nisam upućena u star wars!
mada jesam nekad neke epizode videla, jesam, časna reč, samo ne umem takve stvari da pamtim, pa da me ubiješ...
dakle, fala na prosvetljenju! :)
shumska shumska 04:34 25.04.2009

357

klip ovaj što okačiste, 357... imaju oni i jednu malo intresantniju pesmu :


fina pesmica, mada ne znam da li može poslužiti za sastav
jasnaz jasnaz 10:40 25.04.2009

poneko

dete ovog veka.....
Jelena Gall Jelena Gall 14:14 25.04.2009

Re: poneko

jasnaz
dete ovog veka.....

kreativna škola, pa da!
žao mi je što nam tekst nije konkretnije približio taj rad :(
aurelije aurelije 15:00 25.04.2009

Tumačenja

U društvenim naukama je jako značajno kako se nešto tumači. Tumačenja ima raznih, praktično je teško utvrditi šta je ispravno. Ali se bar može naslutit šta je bolje po budućnost.

Npr. kad se uči o sv. Savi, može se reći kako je čovek bio reformator, kako je uvodio zakone i to strane i "neprijateljske" Romejske, kako su direktni sledbenici njega ljudi poput despota Stefana, Save Mrkalja, Dositeja Vuka, Svetozara Markovića, Vase Pelagića, pa i do Zorana Đinđića. A sad se dešava da najveći šljam ovog društva odra onu stvar sa sv. Savom prvim reformatorom, bizrano zar ne.

Pa npr. kad se radi Gorski vijenac, da se kaže kako je pisac bio protiv onog što je u delu opisao: bratoubličakog rata. Da stihovi poput: "Hodža riče" ne znače da je imao nešto protiv muslimana. Pa moja bivša devojka koja je muslimanka i profesorica srpskog misli da je Gorski vijenac genocidno delo.

Dalje da se kaže kako su mnoge pesme koje je Vuk sakupio sada baština i Bošnjaka. Da to nije ništa loše i da govori kako smo povezani i da nismo toliko različiti. Da je najveća naša epska pesma Ženidba Smailagić Mehe, da je duža i od Ilijade i od Odiseje da je zapisana od Avde Međedovića. Da su gusle podjednadko i srpske i hrvatske i bošnjačke i crnogorske. Da je i sam Smailaga Čengić bio guslar :)

Da se u istoriji uči kako smo imali 2 sultanije, kako je Mara bila ambasador pri Veneciji. Kako su veliki gradovi Srbije to pre 160 godina ili većinski muslimanski (bošnjački) i kako je vođena nepoštena politika proterivanja. I kako je bilo konvertovanja pa da se svako zapita da li mu je možda neki praprapradeda klanjao.

Da kad se ode ekskurzijom u Novi Sad da se poseti katolička crkva, a kad se ide u Sopočane da se poseti džamija, a ne da klinci dižu 3 prsta i misle da su junaci...

Jednim ovakim pozitivističkom pristupom smanjio bi se nacionalizam i verska netolerancija...
Jelena Gall Jelena Gall 21:07 25.04.2009

Re: Tumačenja

aurelije, nije ovo što predlažeš onaj fuj-pozitivizam u tumačenju književnosti, nego prosvetiteljstvo! :)
svaka ti se pozlatila i, ako ne radiš u prosveti - dabogda radio, dobro bi joj činio!
(kakvo suludo doba, evo moram ipak i da se ogradim i kažem da znam kakav je prosvetarski hleb danas u srbiji i koliko je teško, ili čak nemoguće, biti takav nastavnik kakav je svima preko potreban...)
aurelije aurelije 22:35 26.04.2009

Re: Tumačenja

Nemam veze s prosvetom, a i kad bih imao bio bih profesor informatike :)

Setio sam se kako nam je prof. Sima tumačio Na Gazimestanu. Sima je inače bio gospodin čovek, ali uvek ozbiljan, strog, visoke misli... Za razliku od prethodne profesorice koja je imala princima jedan pismeni latinica drugi ćirilica, uveo je pravilo samo ćirilica. Ni to mu nije bilo dovoljno meni je pretio jedinicom ako malo slovo b budem pisao kao latinično malo d, pa sam ju ja tu mnogo važnu kvačicu pisao dugačku koliko i sama reč u kojoj je :) Sima je smatrao da su nam komunisti uvalili reč domovina. E ne može se rodna gruda zvati rečju ženskog roda, to je bre otadžbina, to mora da bude zvučno. I nisu mu se sviđali pesnici poput Šantića, to je sve efemerno, žabokrečina...

Pa i takav profesor je Na Gazimestanu tumačio kao borbu generacija. Pisac kao pripadnik mlađe generacije brani je od starije koja je optužuje da se odmetnula od tradicije, da ih je "zahvatila zapadnjačka reka". I lepo je primetio da je to konstanta u našoj istoriji (mada mislim da je svuda tako). I danas matorci optužuju omladinu da se iskvarila, da ne poštuje minuli rad starijih...

Goran Vučković Goran Vučković 23:11 26.04.2009

Re: Tumačenja

Pa i takav profesor je Na Gazimestanu tumačio kao borbu generacija. Pisac kao pripadnik mlađe generacije brani je od starije koja je optužuje da se odmetnula od tradicije, da ih je "zahvatila zapadnjačka reka".

Meni više liči na manipulaciju mladima. Rakić je tada imao oko 35 godina, koliko videh. Ali je valjda to bilo takvo vreme - balkanski ratovi, narod ide iz jednog rata u drugi rat, pa pesnik, "znajući svoj dug", da oduži malo i podigne patriotski moral.

Ali to malo pesama što je napisao su, bar meni, poprilično morbidne i mračne.

A ovo što su ovi 357 napravili na bazi Rakićevog teksta (a i ovih ostalih par primera) je porno-patriotizam. Ima veze sa patriotizmom koliko i pornografija sa erotikom. Koristan je za državu koliko i pornografija za natalitet.
iscasenje iscasenje 15:46 25.04.2009

sta bih ja

Ja u svom radu kako ponovo na Gazimstan ,hm da vidimo ,pa napisao bih TREBA PREZIVETI DANAS DA BI SE BORILI SUTRA to je po meni resenje naravno na ovom blogu VIP blogeri doradjuju svoju ulogu prevrtanja utrobe kad god im neko pomene osvetu Kosova sto se mene licno tice mozete da se prevrcite kolko ocete, moze vam ovaj predivni spot grupe 357 biti mracan ali meni nije meni je nekako SILAN ako Bog da nadam se da cu dozivjeti postrojavanje Srpske Vojske na Gazimestanu ,ako ne ondah moje dete koje cu da zadojim Kosovskom istinom .Ova zemlja ce voditi politiku koja odgovara Srpskim nacionalnim interesima ,a ne ovom blogu (zamislite vi to) kome se ne svidja plan i program mistarstav prosvete neka izdrzi malo jer je osnovno obrazovanje obavezno ,a posle neka se ispise iz skole i neka pise pismene o haradinaju i cekuu
Dr M Dr M 18:52 25.04.2009

Re: sta bih ja

iscasenje
Ja u svom radu kako ponovo na Gazimstan ,hm da vidimo ,pa napisao bih TREBA PREZIVETI DANAS DA BI SE BORILI SUTRA to je po meni resenje naravno na ovom blogu VIP blogeri doradjuju svoju ulogu prevrtanja utrobe kad god im neko pomene osvetu Kosova sto se mene licno tice mozete da se prevrcite kolko ocete, moze vam ovaj predivni spot grupe 357 biti mracan ali meni nije meni je nekako SILAN ako Bog da nadam se da cu dozivjeti postrojavanje Srpske Vojske na Gazimestanu ,ako ne ondah moje dete koje cu da zadojim Kosovskom istinom .Ova zemlja ce voditi politiku koja odgovara Srpskim nacionalnim interesima ,a ne ovom blogu (zamislite vi to) kome se ne svidja plan i program mistarstav prosvete neka izdrzi malo jer je osnovno obrazovanje obavezno ,a posle neka se ispise iz skole i neka pise pismene o haradinaju i cekuu


Bas iscaseno...
iscasenje iscasenje 19:15 25.04.2009

Re: sta bih ja

iscaseno ili ne tako ce biti
Dr M Dr M 19:31 25.04.2009

Re: sta bih ja

moje dete koje cu da zadojim Kosovskom istinom


Dete koje se zadoji Kosovskom istinom , a ne majcinim mlekom, ima povecane sanse da zaostane u razvoju.
iscasenje iscasenje 19:38 25.04.2009

Re: sta bih ja

u Pesmi 357-Na Gazimestanu se kaze„
I danas kad dođe do poslednjeg boja,
Neozaren starog oreola sjajem,
Ja ću dati život, otadžbino moja,
Znajući šta dajem i zašto ga dajem! ....svako ko je sperman da da zivot spreman je da ga i uzme ....pokusaj da me sprecis i svi vi kolio vas ima ,Sto se tice zaostalosti u razvoju razvijacemo se kad vratimo Kosovo
Dr M Dr M 19:50 25.04.2009

Re: sta bih ja

Ja ću dati život, otadžbino moja,
Znajući šta dajem i zašto ga dajem! ....svako ko je sperman da da zivot spreman je da ga i uzme ....pokusaj da me sprecis i svi vi kolio vas ima ,Sto se tice zaostalosti u razvoju razvijacemo se kad vratimo Kosovo


Necu da te sprecavam, to je posao zdravstvene sluzbe.
I, Moderatora, predpostavljam.
iscasenje iscasenje 19:52 25.04.2009

Re: sta bih ja

Prnem ti na modaretora i tebe
tttomaz tttomaz 16:45 25.04.2009

Ovo je bolje

Jelena Gall Jelena Gall 21:10 25.04.2009

Re: Ovo je bolje

bolje ili "bolje"?
mirelarado mirelarado 17:43 25.04.2009

Болна тема

b) i tako navode decu da misle ono što želimo da misle (čitaj: da reprodukuju)


Ово, на жалост, важи као основно начело целокупног нашег школства, на свим нивоима. Док се не одрекнемо тог начела, бојим се да ниједна реформа неће бити успешна. Постоје и савесни и способни наставници, али само као изузетак...
sentinel26 sentinel26 18:12 25.04.2009

Bojkot

Kao učenik bio sam "instriuran" da bojkotujem ovakve teme i da im jednostavno kažem da takve teme razradjujemo samo kod kuće.
To isto sam ja preporučio svojoj djeci, a niko nije zbog toga "stradao".

************

Knez Lazar je imao glavu a nekim današnjim kneževima ne biste imali šta da odsečete.
Jelena Gall Jelena Gall 21:13 25.04.2009

Re: Bojkot

ma, bar uvek postoji mogućnost izbora, bar na pismenim zadacima
ali, da li ste ti i tvoja deca mogli da bojkotujete i npr. domaće zadatke na takve teme?
sentinel26 sentinel26 22:49 25.04.2009

Re: Bojkot

Jelena Gall
ma, bar uvek postoji mogućnost izbora, bar na pismenim zadacima ali, da li ste ti i tvoja deca mogli da bojkotujete i npr. domaće zadatke na takve teme?
Ja lično nijesam uradio nijedan domaći zadatak na takve teme, to je bio klasičan bojkot i uvijek sam to saopštavao nastavniku i profesoru na prvom času na kojem zadaje takav zadatak.
Od domaćih zadataka radio sam samo zadatke iz matematike i stranih jezika.

Kod djece sam primjenio specijalnu taktiku, djecu sam naučio unaprijed da pišu jedan isti tekst na sve takve teme... Taj tekst sam ja unaprijed sastavio i oni su ga samo prepisivali. Sin je ( u srednjoj ) radio isto što i ja, nije hteo da radi domaće zadatke. Da ne bude dileme, svi su sve razrede završili sa odličnim uspjehom.

Sve smo ovo primjenjivali i na pismene zadatke kada su ovakve teme u pitanju.
Ja sam jedan jedini pismeni zadatak uradio ozbiljno na gimnazijskoj maturi (trajao 4 sata ) i dobio veoma visoku ocjenu na opšte zaprepašćenje profesora i iznenadjenje učenika. Tema koju sam izabrao na samom ispitu (od 6 ponudjenih ) bila je "Čovek, kako to gordo zvuči" iz romana "Mati" Maksima Gorkog.
Iz mene je tada izbio nekakav vulkan a ja sam tada imao brzinu pisanja kao malo sporiji stenograf.
Jelena Gall Jelena Gall 23:44 25.04.2009

Re: Bojkot

Kod djece sam primjenio specijalnu taktiku, djecu sam naučio unaprijed da pišu jedan isti tekst na sve takve teme... Taj tekst sam ja unaprijed sastavio i oni su ga samo prepisivali. Sin je ( u srednjoj ) radio isto što i ja, nije hteo da radi domaće zadatke. Da ne bude dileme, svi su sve razrede završili sa odličnim uspjehom.

kakav patent! :)))) nemaš pojma koja si mi vrata otvorio za jedan nastavni predmet ovde u švajcarskoj... uskoro i o tome, daće b(l)og
bocvena bocvena 00:04 26.04.2009

preterivanje

Jelena, ti stvarno veruješ da ministarstvo prosvete kroz udzbenike indoktrinira mlade Srbe? Meni je ona analiza Helsinškog odbora podjednako smešna kao i ovaj "patriota" što "prnu" na moderatora.
Nisu oni ni dovoljno pametni ni sistematični za to.
Stanje na terenu (u nastavi) je šaroliko. Dakle, profesor može sam da izabere udzbenik, metode koje će primeniti, može da koriguje plan i program...odgovorno tvrdim da su profesori srpskog jezika najfleksibilniji u prihvatanju promena (o izuzecima je bespredmetno razgovarati), jako puno rade na pripremanju časova i svom obrazovanju, većina vodi najrazličitije sekcije i...ne daju socrealističke teme za pismeni.
Šalu na stranu, reforme su neophodne, ali čemu nanovo izmišljati točak? U nastavi je došlo do smene generacija, sad je red na izdavaštvo i ministarstvo.
bookbinder bookbinder 02:41 26.04.2009

Re: preterivanje

bocvena

Jelena, ti stvarno veruješ da ministarstvo prosvete kroz udzbenike indoktrinira mlade Srbe?
...
Nisu oni ni dovoljno pametni ni sistematični za to.


Indoktrinacija nije nuzno sistematicna. Moze se indoktrinirati i stihijski. A za stihijsko delovanje pamet je pre nedostatak nego pozeljan kvalitet, rekao bih
bocvena bocvena 08:28 26.04.2009

Re: preterivanje

To što si rekao/la zvuči logično, ali šta stvarno znači? Na koju vrstu indoktrinacije misliš?
Meni je svaka strana - i ova u kojoj se rodoljubiva poezija koristi kao pokriće za šovinizam (protiv razvijanja nacionalnog osećanja nemam baš ništa), ali i ova u kojoj se dominantnost domaćih pisaca u odnosu na druge proglašava smetnjom za evropske integracije.
Jelena Gall Jelena Gall 08:48 26.04.2009

Re: preterivanje

bocvena, pogrešno je ovu priču bazirati na poverenju ili nepoverenju. ministarstvo prosvete odlučuje o udžbenicima koji mogu biti korišćeni u nastavi, tako da je njegova reč, kako kažu, "zadnja" - a u ovom postu ja i nisam pisala o ministarstvu, nego o jednom konkretnom primer iz nastave i (u ministarstvu odobrenog) udžbenika, tj. čitanke.

ni najmanje ne sumnjam da je stanje na terenu šaroliko, naravno da jeste i uvek je i bilo, ohrabrujuća je i smena generacija o kojoj govoriš, ali sama kažeš: sad je red na izdavaštvo i ministarstvo.

što se tiče brošure helsinškog odbora, nikako je ne bih okarakterisala kao smešnu. videla si, nju su napisali mladi ljudi, analiza nije profesionalna, u ponečemu jeste naivna, ali mislim da je njihov napor da u brošuri navedu dosta konkrentnih primera i obrazlože zašto ih smatraju problematičnim ne samo za svaku pohvalu nego da su takve analize zaista neophodne.

evo još jednog primera iz te brošure, o kojem mislim da vredi razmisliti (i o kojem se može čuti sa više strana, znači nije trn u oku samo autorima ove brošure):

- U drugom primeru, o kome je već pisano , ali u drugoj čitanci, radi se o narodnoj pripovetci ,,Nemušti jezik“, i njenom kraju u kojoj gazda, bivši čobanin, prebija svoju suprugu zbog njene radoznalosti koja njemu ugrožava život. Problematično je sledeće pitanje koje autorke postavljaju: ,,Po kojim svojim karakteristikama se završni deo Nemuštog jezika pretvara u šaljivu pripovetku?“ Umesto osude, nailazimo na neprihvatljivo blagonaklono gledanje na nasilje u porodici. -

nadam se da je jasno, sklonija sam govoru o konkretnim primerima, nego davanju paušalnih izjava bilo o ministarstvu, bilo o profesorima srpskog.
Jelena Gall Jelena Gall 08:50 26.04.2009

Re: preterivanje

ova u kojoj se dominantnost domaćih pisaca u odnosu na druge proglašava smetnjom za evropske integracije

nisam videla ovaj komentar pre nego što sam napisala svoj - da, to je svakako jedno od problematičnih mesta u toj brošuri, to sam i gore u tekstu navela.
poz.
bocvena bocvena 09:03 26.04.2009

Re: preterivanje

Iskreno rečeno, kad bih krenula od svakog pojedinačnog primera iz brošure, oteglo bi se.
No, hajde da krenemo od same ideje da se "Nemušti jezik" analizira iz perspektive političke korektnosti. Zar nije vađenje književnog dela iz istorijskog konteksta i njegovo povezivanje sa sadašnjom političkom klimom glavna zamerka u slučaju Gazimestana? Zašto se to onda radi u slučaju narodne priče?
Slažem se da je moja kvalifikacija "smešno" neadekvatna, pre će biti "tendenciozno".
Jelena Gall Jelena Gall 09:44 26.04.2009

Re: preterivanje

ne, naprotiv, suštinska zamerka i jeste neinsistiranje na istorijskom otklonu. evo kako to autori kažu:

Glavni problem jeste što nije napravljen otklon od takvog tumačenja, iz koga proizilazi stav u čitankama da su vrednosti u književnim delima, najvećim delom uzetih iz prošlosti, kada su drugačije norme važile, validne i u današnjem vremenu.
bocvena bocvena 08:49 26.04.2009

mala analiza

Na vrhu piramide je Ministarstvo prosvete - kako prođu novi izbori, tako pobednici gumicom izbrišu rad svojih prethodnika i izmišljaju svoj očenaš. Kadar je obično politički i nije nogom stupio u učionicu. I ako smisle neku strategiju i reformu, ne sprovedu je do kraja jer mora da sjaše Kurta da uzjaše Murta (ko zna zašto je to dobro!).
Izdavaštvo je u sličnom položaju - direktori, pisci udzbenika i lektori (ove poslednje aboliram, jer su samo izvođači radova) su tako davno bili đaci, a profesori nikad ili na samo na fakultetu, tako da im osnovna i srednja škola izgledaju previše lake, pa hajde da iskomplikujemo. I damo ministarstvu legitimitet.
Na repu su profesori i učenici koji spašavaju šta se spasti da. I tu se svakodnevno dešavaju mala čuda lepote, pameti i vaspitno-obrazovne sreće. Nisu dobri profesori izuzetak, posebno profesori srpskog jezika i književnosti.
A tek bibliotekari, milina jedna!
Jelena Gall Jelena Gall 08:51 26.04.2009

Re: mala analiza

e, sad pišemo tamo-amo, a istovremeno. no, pošto sad moram da idem, samo ću potvrditi da znam mnogo sjajnih bibliotekarki, da :)
bocvena bocvena 09:05 26.04.2009

Re: mala analiza

U pravu si. Kad ja budem ministarka na prosvetu, pozvaću te da budeš glavni savetnik. Plaća, odlična!
Dr M Dr M 10:50 26.04.2009

Re: mala analiza

Plaća, odlična!


To cemo, nazalost, malo da popricekamo...
Dok se ne namire svi "vazniji" sektori- vojska, vera, administracija, itd( ovo itd je mnogo skupo)- nema para za prosvetu.

Ovo sto mi imamo nije prosveta nego osveta.

Dok seoski ucitelj ne bude imao platu kao pukovnik, pa da najbolji djaci nagrnu u skolstvo, nema nama napretka.

bocvena bocvena 10:54 26.04.2009

Re: mala analiza

Ama , za ministarku i pomoćnicu joj ima da bidne!
A za ovu sitnu boraniju po učionicama - šta preostane.
Dr M Dr M 11:05 26.04.2009

Re: mala analiza

Ama , za ministarku i pomoćnicu joj ima da bidne!


Ma naravno, ko nije za sebe, nije ni za druge.
Goran Vučković Goran Vučković 11:32 26.04.2009

Re: mala analiza

Dok seoski ucitelj ne bude imao platu kao pukovnik, pa da najbolji djaci nagrnu u skolstvo, nema nama napretka.

Pozdravio vas Grigorij Aleksandrovič, doktore.

Kada za mesto seoskog učitelja bude potrebna magistratura (ili sličan nivo kvalifikacije), onda će verovatno imati smisla da seoski učitelj ima platu sličnu pukovničkoj. Da bi neko postao pukovnik, koliko znam, mora da prvo završi vojnu akademiju, pa onda da odradi popriličan broj godina u službi, pa da završi komandno-štabnu akademiju.

A napretka će nam biti više, doktore, kada se više bude cenila sposobnost i znanje, a manje politička podobnost. Ne služe pukovnici samo da, što reče ovde na blogu jedna dojilja, postroje srpsku vojsku na Gazimestanu.


Jelena Gall Jelena Gall 11:59 26.04.2009

Re: mala analiza

e, pa hvala na imaginarnim ponudama, ali čini mi se - po ovome što vučko (pardon, čubaka!) piše - da imam najbolje kvalifikacije za pukovnika. samo mi nedostaje vojska!
za ministarku i savetnicu sasvim sigurno ne bih bila podobna, ipak su to političke funkcije, a zamislite mene na takvom mestu?! :)
šalu na stranu, volim svoj posao i verovatno bih, da sam u prilici da biram između više privlačnih mogućnosti, ponovo izabrala da radim baš ovo što radim.

vule, koliko znam doktora, teško da se u ovome ne slažete, dapače.
A napretka će nam biti više, doktore, kada se više bude cenila sposobnost i znanje, a manje politička podobnost. Ne služe pukovnici samo da, što reče ovde na blogu jedna dojilja, postroje srpsku vojsku na Gazimestanu.

Goran Vučković Goran Vučković 12:27 26.04.2009

Re: mala analiza

e, pa hvala na imaginarnim ponudama, ali čini mi se - po ovome što vučko (pardon, čubaka!) piše - da imam najbolje kvalifikacije za pukovnika. samo mi nedostaje vojska!

Vanredno završila komandno-štabnu akademiju?
Jelena Gall Jelena Gall 12:42 26.04.2009

Re: mala analiza

Goran Vučković
e, pa hvala na imaginarnim ponudama, ali čini mi se - po ovome što vučko (pardon, čubaka!) piše - da imam najbolje kvalifikacije za pukovnika. samo mi nedostaje vojska!

Vanredno završila komandno-štabnu akademiju?

ama ne, nego magistrirala za seosku učiteljicu
Dr M Dr M 13:00 26.04.2009

Re: mala analiza

Kada za mesto seoskog učitelja bude potrebna magistratura (ili sličan nivo kvalifikacije), onda će verovatno imati smisla da seoski učitelj ima platu sličnu pukovničkoj


Dragi moj Vucko,

ja govorim o drustvenim prioritetima.

Meni je prosveta, dugorocno gledano, mnogo vaznija od vojske.

U tom smislu, zelim da profesori univerziteta imaju mnogo vece plate nego generali, PhD nivo i jedni i drugi.
Ucitelji da imaju vecu platu od porucnika...

Da spojim ovo i sa temom bloga: dete koje postane pukovnik a vuce korene edukacije iz prezivelih mitova ima vece sanse da srlja u pogibiju...i da povuce puk za sobom.
gera92 gera92 13:22 26.04.2009

Re: mala analiza


Ne snalazim se vise - ko je, bre, u rangu seoskog ucitelja ( sto sam, kao dete s kaldrme, uvek zeleo da budem)?
Pukovnik, porucnik, pokojnik - ko?

Goran Vučković Goran Vučković 23:35 26.04.2009

Re: mala analiza

Da spojim ovo i sa temom bloga: dete koje postane pukovnik a vuce korene edukacije iz prezivelih mitova ima vece sanse da srlja u pogibiju...i da povuce puk za sobom.

Da ne zaboravim da ovo iskomentarišem.

Preživeli mitovi su stvar političara i dojilja. Uglavnom se pojavljuju na časovima jezika i književnosti. Koliko znam, na vojnim školama se uče druge stvari.

Treba nam svakako obrazovanja, sa tim se apsolutno slažem. Ali mislim da je red da oni koji misle da je uključenje u EU stvar takoreći kulturnog uzdizanja, razmisle o tome zašto bi zemlju veličine Srbije branila Francuska, Britanija, Bugarska ili Turska - ko to očekuje da, osim što se grebemo za lovu, možemo da se grebemo i za zajedničku bezbednost? Slovenija je takoreći tačka na mapi Evrope, pa opet nije uopšte sa oduševljenjem primljeno to što su rešili da ukidaju vojsku.
Dr M Dr M 10:37 27.04.2009

Re: mala analiza

Vucko,

nigde nisam ni tvrdio da treba da ukinemo vojsku.

Drzava je organizam, kao i ljudski, treba mu odbrana.

U telu, odbrana su leukociti, u drzavi, vojska.

Kad u telu nemas leukocite umres od infekcije, kad ih imas previse, umres od leukemije.

Primenjivo i na drzavu, po mom misljenju.
Domazet Domazet 02:41 28.04.2009

Ja samo da pitam...

...da l' behu ono vladike brezobraznici koji tumache poeziju u kontekstu dnevne politike??

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana