Društvo

Slučaj poručnika J.K. i slični slučajevi

Vojislav Stojković RSS / 08.08.2009. u 13:48

 U doktrini savremenih armija, uključujući sve zemalje sa vodećom demokratijom, ključni je sledeći doktrinarni stav: Koristeći tenološku nadmoć svog oružja neprijatelja treba napasti sa distance, iznenaditi ga i uništiti, a pritom ostati van domašaja. Visoko kotiraju komandanti koji u oružanoj borbi napadnu i pobede neprijatelja dok spava, kad je bez oružja, pri prevoženju, u pozadini, jer tako dejstvujući ne izlažu svoje jedinice opasnosti.          

                  

                   Pre nego što sam ga upoznao J.K. je bio profesionalni oficir.

                   Oficirski poziv je duga tradicija njegove porodice. Iz generacije u generaciju, bar je jedan muški član tu tradiciju nastavljao. Kako je J. K. bio jedinac, pitanje njegovog životnog poziva nikad se nije ni postavljalo. To što je bio nežne građe, emotivan i sa izraženim sklonostima, pa i talentom, za poeziju, njegov otac, inače također oficir, nije ni primećivao. Na bojažljive primedbe njegove žene, a Jozefove majke, kako je njihov sin isuviše slabašan i nežan za grubi vojnički poziv, otac bi samo odmahnuo:                                            

                   - Tri meseca drilovanja kod iskusnogg narednika i naš sin biće čvrst kao stena.

                   Protivno svojim željama J. K. je završio vojnu akademiju  i krenuo očevim stopama.

                   Kada je počeo rat, njegov otac je bio u penziji. Zbog poodmaklih godina nije udovoljeno njegovoj želji da se, kao dobrovoljac, bori u tom ratu i da svoju uniformu ukrasi grančicama bar sa jednom generalskom zvezdicom. Ex pukovnik je zato, preko svojih veza u generalštabu, omogićio svom sinu, tada već poručniku J. K. da što pre ode na ratište i odmah na početku vojničke karijere krene stazama slave. Otac sina ni ovoga puta nije pitao za mišljenje, jer po očevom dubokom uverenju prirodno stanje za pravog oficira je rat, a ne mir.

                  - Rat je otac svemu, svemu kralj, citirao je ex pukovnik Heraklita i uvek dodavao, a mir je za slabiće. U njemu se čak i dobri oficiri opuste, omekšaju i ugoje.

                  - Na vojnoj akademij su nas učili da je rat čin sile kojim primoravamo neprijatelja da prihvati našu volju, objašnjavao mi je J. K. na jednom od naših razgovora, te da se u primeni te sile naša armija i svaki njen pojedinac, mora  strogo pridržavati međunarodnog humanitarnog prava i običaja ratovanja. Da je uvođenje humanosti u načela ratovanja čist logički i svaki drugi apsurd, shvatio sam tek u ratu. Rat je krvavi pir destrukcije, jedan konkretan, materaijalizovani i užasni zločin, vođen i usmeravan od strane države. Gebels je bio u pravu kad je rekao da u ratu jedno biće pije krv drugom. Time što jedno umire drugo se prehranjuje. Zato, po Gebelsu, ne treba trabunjati o humanosti. Moji profesori na vojnoj akademiji su uglavnom trabunjali.

                   - E, moj J., da su trabunjali samo tvoji profesori. Šta tek reći o govorima naših političara? To je tek trabunjanje. Doduše, politika je uvek bila umešnost mogućeg, pa ako im mi birači dopuštamo trabunjanje o ratu i još ga rado slušamo, onda zašto da ne trabunjaju, pokušao sam  da uopštim temu.     

                  - U doktrini savremenih armija, uključujući sve zemalje sa vodećom demokratijom, ključni je sledeći doktrinarni stav: Koristeći tenološku nadmoć svog oružja neprijatelja treba napasti sa distance, iznenaditi ga i uništiti, a pritom ostati van domašaja. Visoko kotiraju komandanti koji u oružanoj borbi napadnu i pobede neprijatelja dok spava, kad je bez oružja, pri prevoženju, u pozadini, jer tako dejstvujući ne izlažu svoje jedinice opasnosti, nastavio je J. K.

                   - Dozvoli da te potsetim, da to nije nov, a ni orginalan doktrinarni stav. Ti ćeš to bolje znati, čini mi se da ga je definisao još Sun Cu Vu, pet stotina godina pre nove ere, primećujem.

                   - Slažem se, ali ako je to tako, a jeste, zašto se onda trabunja o viteštvu, časti i moralu u ratu? Ta načela su toliko različita, čak dijametralno suprotna, elementarnim moralnim i demokratskim normama u miru. A što se tiče Sun Cu-a, suština njegove vojne misli je primena «čiste moći» tako da se neprijatelj potčini bez borbe, «da se ne pokreće mehanika», kako je on govorio.

                  - A šta je radio taj Cu, ako njegovi neprijatelji neće da priznaju njegovu nadmoć? Verovatno je pokretao tu svoju mehaniku i raspalio po njima.

                  - Suštinu ratova XX veka, prvi je i gotovo u celini opisao jedan britanski pomorski oficir u svom izveštaju Komitetu za odbranu još 1921. godine. On je napisao, parfraziram: Sasvim je jasno da se moderni rat razrešava kroz napor da se uguši život čitave nacije. Budući da se vodi svim snagama naroda, njegov je krajnji cilj da se izvrši pritisak na celokupno stanovništvo, svim raspoloživim sredstvima i na taj način primora vlada napadnute države da prihvati sve postavljene uslove. Bio je potpuno u pravu. Već u narednom, Drugom svetskom ratu, težište borbenih dejstava se prenosi sa vojnih formacija na narod, na njegovu ekonomiju, gradove, komunikacije u krajnjem - na njegovu ukupnu egzistenciju. U skaldu sa takvom strategijom Hitler je razvio Blickrig i koncentracione logore, saveznici bombardovali Drezden, a Truman bacio atomske bombe na Hirošimu i Nagasaki. To znači da je «Veština ratovanja» Sun Cu Vu-a vrlo zastareo udžbenik, potrudio se da mi stvari detaljno razjasni J. K., otpio gutljaj kafe, pa nastavio:

                  - A i «mehanika» je uznapredovala u odnosu na vreme Sun Cua.  Razorna moć i domet savremenog oružja su praktično neograničeni. Priroda oružja se itekako promenila. Međutim, ljudska priroda nije. U ratu izbija dugo suzdžavana radost razaranja, ona čoveka oslobađa potisnute agresije koja se u mirno vreme nakupila.

                   Činilo mi se da J. K. malo precenjuje čovekovu agresivnost, ali nisam ništa rekao.

                   - I ne samo tehnika ratovanja, već je i  lik neprijatelja bitno različit od lika neprijatelja u ranijim ratovima. Jedan od osnovnih zadataka države, koja se priprema za rat, jeste da prikaže budućeg neprijatelja što apstraknije, da ga dehumanizuje i satanizuje, kako bi na najoštriji način razlučila čin ubijanja u ratu od čina ubistva u miru.

                   Podsetio sam ga na Remarkovog junaka iz «Na zapadu ništa novo». Taj je junak, kome sam zaboravio ime, francuskom vojniku, nakon što ga je proburazio svojim bajonetom, i dok je ovaj, još uvek živ, gledao u njega razrogačenih očiju, rekao: «Ti si za mene bio samo ideja, apstrakcija koja je živela u mom umu... Ubio sam tu apstrakciju». Tek kad ga je ubio, shvatio je da taj nesrećni Francuz, mladić istih godina kao i on, nije nikakva apstrakcija već čovek, a on njegov ubica.

                  - Danas je sasvim drugačije. Zahvaljujući modernom oružju mogućnost direktnog sukoba, oči u oči, sa konkretnim neprijateljem je bitno smanjena. Za većinu boraca apstraktna mržnja, konstruisana tokom psihološke pripreme rata, ostaje dominantna do njegovog kraja.

                  - Negde sam pročitao da  krvožednost proporcionalno raste sa udaljenošću od fronta – najudaljeniji od neprijatelja su najžedniji njegove krvi, dodao sam.

                  - Ja to najbolje znam. Moja raketna baterija je bila desetinama kilometara udaljena od linije sukoba. Raketaši i piloti nikada ne vide svog neprijatelja. On je udaljen, nevidljiv i de facto apstraktan. Mi ubijamo pritiskom na dugme, a ne nožem. Dobiješ koordinate od pretpostavljenih, izvršiš rutinske proračune, usmeriš lansere, pritisneš dugme i aktiviraš rakete. Jednostavno i čisto. Šta se dešava kilometarima dalje, na cilju koji si gađao, niti vidiš, niti o tom razmišljaš. Tako se može ubijati i ubijati, sve do sudnjeg dana, a da ti savest ostane mirna.

                    - Tvoja savest, ipak, nije ostala mirna, zar ne?

                    Pitao sam ga, a bilo bi mnogo bolje da nisam.

                    - Bilo je to 12.novembra prve godine rata. Od ranog jutra moja baterija je dejstvovala prema planu vatre i to samo po jednom cilju. Oko deset sati pozvao me komandant i rekao:

                    - «Čestitam poručniče! Danas ste bili đavolski precizni. Pešadija neće imati šta da radi. Cilj ste uništili vi sami». Naredio je premeštanje položaja moje baterije i pokret ka liniji fronta. Neprijatelj se povlačio. Ucrtao sam u svoju kartu nove položaje i odredio marševski pravac. Nakon pola sata marševanja radio vezom se javio vođa izviđača, koji se kretao ispred glavne kolone transportnih vozila, i predložio da promenimo pravac marševanja. Na moje pitanje zbog čega, odgovorio je da ne bi bilo dobro da vojnici naše baterije vide ono u šta on sad gleda. Zaustavi sam kolonu i svojim vozilom pošao napred.  Izviđači su me čekali na ulazu u jedno selo. Slike iz Danteovog pakla delovale su naivno i idilično spram prizora pred mojim očima. Duž čitave ulice, ispred sagorelih kuća, po cesti, čak i na okolnom drveću bili su leševi. Neki ugljenisani, a drugi krvavi. Najviše ih je bilo na seoskom trgu, oko vozila sa oznakama Crvenog krsta, gde su nesrećnici čekali u redu za lekove i hranu. Ni jedan leš nije bio ceo, a ruke, noge, glave i veći unutrašnji organi bili su razbacani okolo i izmešani. Slika ženskog leša bez nogu, koji u naručju, još uvek čvrsto, drži leš svoje bebe bez glave, urezala se tako duboko u moj mozak, da ću je gledati do kraja  života. Čim zatvorim oči, ta slika se pojavi jasna i oštra kao i  onog 12.novembra. Evo, već petnaest godina učim da spavam otvorenih očiju. Još nisam naučio.                            

 

                   Zadrhtao je glas J. K., a brada mu se počela tresti. Neznajuči šta da radim, dodao sam mu čašu sa konjakom. Drhtavim rukama je prineo čašu ustima, malo je otpio, a ostatak prosuo po košulji i posle kraće pauze nastavio:

                  - Kad mi se svest izbistrila posle prvog šoka, otvorio sam svoju topografsku kartu. Koordinate sela bile su tačne koordinate cilja, upravo onog koji je moja baterija čitavo jutro raketirala.Saznanje da sam ja, sa mojom baterijom, pobio te starce, žene i decu bilo je groznije od prizora u koji sam nemo gledao. A, onda, odjednom jasno sam čuo krike i samrtne ropce svih pobijenih, zatim detonacije i na kraju čuo sam i svoj glas:  «BATERIJOM! PALI!», pa ponovo: «BATERIJOM! PALI!». Tačno onoliko puta, koliko sam komandi za vatreno dejstvo tog jutra izdao.

                  Brada mu je još više počela drhtati. Ličilo je na epi-napad. Tek mi je tad postalo jasno šta je posttraumatski sindrom. Dodao sam mu ponovo čašu, a i ja sam svoju ispio na iskap.Posle pića i kraće pauze glas mu je postao nešto sigurniji,a drhtanje brade i ruku gotovo da je prestalo.

                  - Sledećeg dana napisao sam, zaveo i predao službeni podnesak komandi. Kopiju još uvek čuvam, dodao mi je izbledeli papir i tražio da ga glasno čitam. To sam i učinio.

                   

                   «Komandantu brigade,

ja, poručnik J. K., zahtevam da, u skaldu sa odredbama Pravila službe naše vojske, odredbama

krivičnog  zakona naše države, kao i odredbama Ženevske konvencije i Međunarodnog humanitarnog prava, protiv mene pokrenete postupak pred nadležnim vojnim sudom.

Razlozi pokretanja postupka: Dana 12. novembra o.g. prekršio sam sve meni poznate odredbe gore navedenih zakona i konvencija i počinio ratni zločin.

Dokaz: Moje priznaje u ovom podnesku.

Svedoci: Oficiri, podoficiri i vojnici 1. baterije naše brigade.

Mesto zločina: selo..., koordinate...                                                              

Žrtve: Najmanje 90 civila, stanovnika sela, među kojima neutvrđen broj žena i dece, tri humanitarna radnika Međunarodnog Crvenog Krsta, od kojih dve žene.

Materijalna šteta: Uništeni su svi objekti za stanovanje, sva dobra za život stanovnika sela, teretno

vozila Međunarodnog Crvenog Krsta i neutvrđena količina lekova i hrane iste organizacije.                        

Molim da me, do početka sudskog procesa, razrešite dužnosti.

13.novembra o.g.

                                                                 J. K., poručnik»                                                                                                        

                  - I šta je bilo dalje, pitao sam sa nestrpljenjem.

                  - Moj komandant, pukovnik M, pozvao me  iste večeri na razgovor. Stavio je bocu viskija na stol i napunio dve čaše do vrha. Počelo je ubeđivanje. Prvo uokolo i blago uz oslovljavanje sa «sine», a zatim službeno, uz oslovljavanje sa «gospodine poručniče», pa preteće i oštro, a svaka druga reč mu je bila «kretenu», «idiote» i «izdajniče», zatim opet sa «sine» i tako do ujutro. Komandant je, inače, bio uvek brižan, vrlo odgovoran, pošten i blag čovek. Popili smo tu bocu viskija, ali ja nisam popustio. Na kraju je komandant, pred mojim očima, pocepao službeni podnesak sa mojim priznanjem i isterao me iz kancelarije. Za tri dana sam vraćen u matičnu bazu brigade, a za mesec dana sam dobio rešenje o nečasnom otpuštanju iz armije. U njemu je pisalo da sam otpušten zbog lošeg zdravstvrnog stanja, kao labilna ličnost. Odmah po izlasku iz armije otac me se odrekao, i to javno, preko oglasa u novinama. Kopiju mog priznanja službeno sam predao nadležnom tužiocu. Nikad nisam dobio nikakav odgovor.Tišina traje evo, više od petnaest godina.

                   Bilo mi je jasno zašto do podizanja optužnice i pokretanja sudskog procesa za ratni zločin nije došlo, a nikada neće ni doći.  Komandir raketne baterije poručnik J. K, tog 12. novembra, nije pogrešio koordinate cilja. Cilj je odabrala njemu pretpostavljena komanda, a u skaldu sa odobrenom strategijom, o kojoj je odlučio politički vrh države. Pa, zašto onda da se sudi jednom poručniku koji je samo izvršavao naređenja.

                   Međutim, odgovor na pitanje, da li je J. K. zločinac, nije bio ni jednostavan, a ni jasan.

                   Bar, meni nije.

                                                                      *

                  Ne znam zašto, ali kad god razmišljam o ražalovanom poručniku, setim se  prve rečenice iz Kafkinog Procesa:   

                 «Neko mora da je oklevetao Jozefa K., jer je, iako nije učinio nikakvo zlo, jednog jutra bio uhapšen.»                          

                  Znam da, sem incijala imena, sličnosti između njih dvojice nema, jer poručnika J. K. nije niko oklevetao, on jeste učinio veliko zlo. Sam tako misli i svoj zločin priznaje. Ali, niko neće da ga uhapsi i da započne proces.

=====================

Iako sam već pisao o nesrećnom poručniku J.K., o ratnim zločinima i poreklu zla,

psihološkom profilu ratnih zločinaca, socijalno-psihološkim apektima ratnih zločina i načinu na koji to drugi rade, godišnjice bacanja prvih atomskih bombi na Hirošim i Nagasaki, o kojima je već pisano na blogu b92, ponovo aktuelizuju temu odgovornosti za rat i ratne zločine.

Formalno-pravno bombardovanje ova dva japanska grada nisu ratni zločini.  Direktni izvršioci (piloti i posada aviona),  naredbodavaci ( nadležni komandanati ) i oni koji su doneli odluke (politički vrh), nikada nisu optuženi za ratni zločin. Naprotiv, slavljeni su kao heroji, ne samo u Americi, već i u najvećem delu sveta. Da je bacanjem atomskih bombi na Hirošimu i Nagasaki počinjen ratni zločin nad civilnim žrtvama ne može biti nikakve dileme. Ne postoji ni jedan primer u istoriji ratova da je u jednom trenutku, jednim potezom, jednim pritiskom na dugme, pobijeno toliko ljudi (u Hirošimi 6.avgusta u 08.15 časova 140.000, u Nagasakiju 9. avgusta u 11.02 časova 22.000).

Da li je predsednika Harija S. Trumana zbog žrtava u Hirošimi i Nagasakiju, pilote koji su pritisnuli dugmad -  Paula W. Tibbetsa,  zbog žrtava u Hirošimi i pilota Charlesa W. Sweenya zbog žrtava u Nagasakiju, bar ponekad grizla savest? Sudeći po njihovim biografijama ni jedan od njih nije imao problema sa grižom savesti.

Hari Truman je umro u 88. godini, a da se nije povredio u kupatilu poživeo bi još koju godinu. Za vreme njegovog predsednikovanja SAD je ratovala u Koreji i započela rat u Vijetnamu.1956.godine je dobio počasnu diplomu na oksfordskom  univerzitetu, a primio ju je plačući od sreće. Charles je poživeo 84, a Paul  92 godine.

Mora se navesti i sledeće: 

- atomsku bombu, bačenu na Hirošimu, tešku 4 tone i dugu tri metra, Amerikanci su nazvali Mali dečko (Little Boy),

- Paul Tibbets je  bommbarder B-29, kojim je pilotirao i iz koga je bačena A bomba na Hirošimu, krstio imenom svoje majke - Enola Gej

- 6. avgusta 1945. g. pre poletanja vojni sveštenik je izgovorio kratku molitvu i blagosiljao akciju, Enola Gej je poletela, Little Boy je izbačen iznad Hirošime i pobio 140.000 ljudi.

Poručnik J.K., pukovnik Tibbets i major Swenia, kao i njihove posade, samo su vršili svoju dužnost. Isto je i sa njihovim komandantima. Predsednik Truman i drugi predsednici  donosili su odluke u skaldu sa ovlašćenjima iz svojih ustava, a izabrani su voljiom svojih naroda demokratskim putem. Očito da nas takav pravac razmišljanja vraća na starozavetnu priču o pragrehu.

Zbog one molitve i blagoslova akcije na Hirošimu, mora se postavitii i pitanje da li su baš svi iz Svetog trojstva (Otac, Sin i Sveti duh) dremali tog avgustovskog jutra 1945.g. i u mnogim sličnim situacijama tokom duge istorije ratova.



Komentari (120)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

fender_bender fender_bender 11:25 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

Ne znam cemu lekcija (salim se) iz istorije ratovanja. Ipak – hvala.
Ma i na ovako netacnom pokusaju objasnjavanja rata kao drustvene pojave.
U pocetku svoje replike ’optuzujes’ me da tekst o kome govorimo otvara, na kraju se slazes sa mojom osnovnom tvrdnjom da se ne moze primenjivati misaoni i svaki drugi aparat jednog vremena na dogadjaje i okolnosti nekog sasvim drugog.
Onako kako si ih nanizao, tehnoloske – da ih tako nazovem – faze razvoja ratovanja imaju smisla sve do Hirosime.
Jer, Drezden i Hirosima nisu isto.
Tek je Hirosima otvorila jedno novo, fundamentalno poglavlje u uzajamnom uticaju tehnologije i ratovodstva. Cezar i ma koji vojskovodja do ’45 bi se razumeli u pola recenice: osnovni principi na kojima se vodi rat se nisu menjali – menjalo se i sirilo samo bojno polje da bi na kraju obuhvatilo celu planetu. Tek je bomba ucinila svet i suprotstavljene snage zavisnim od opasnosti uzajamnog unistenja i rodila neke nove pristupe vodjenju rata. Ravnotezi straha imamo, mozda, da zahvalimo sto smo uopste preziveli kao vrsta. Jer – sa bombom smo, kao vrsta, dobili oruzje cija je osnovna ’vrednost’ – u nekoriscenju. Sva druga oruzja u istoriji ljudskog roda su jedva cekala da budu upotrebljena. Bomba ne. I to je prelomna tacka, iza koje mozemo da pokusamo da razgovaramo o uticaju tehnologije na ratovanje kao ljudsku delatnost.
Nije tacno da se zapadni, evropski nacin vodjenja rata fundamentalno razlikuje od ratovanja bilo gde. Rat je nastavak politike drugim sredstvima i pokusaj da se silom nametne svoja volja protivniku, da se sprovedu ciljevi politike koja se za rat odlucila. Da li je cilj politike da osvoji teritorije, teritorijalna ekspanzija, dakle evropski specijalitet, pljacka posle koje bi se napadac povukao, ’nabavka’ zarobljenika za potrebe ritualnog zrtvovanja, svejedno je. Strategija je (budi mi oprosteno na koriscenju proskribovanog izraza) dijalekticki sukob volja sa ciljem da se protivniku nametne svoja. Silom. Definicija nije moja, nije (nije ni Marksova i pored onog dijalektika) – dao ju je jedan Francuz, teoreticar, general Bofr, mozda ga se jos neko seca, ako ni po cemu drugom, onda po tome sto je, osamdesetih cini mi se, umro za vreme posete – Beogradu.
Pomenuo si Keegan-a. Ja cu biti slobodan da ti preporucim jednu drugu njegovu knjigu – The Face of Battle. Tamo ces moci da vidis da se sve ono sto si napisao o evoluciji ratovanja moze, zahvaljujuci razvoju tehnologije, svesti na prosto fizicko, geografsko, povecanje bojnog polja: od pogodne livade na kojoj su se sudarale falange Grka do WW2 koji je za popriste imao (skoro) celu planetu.

Za jedno si u pravu: rat jeste na neki nacin uvek bio totalan. U smislu da su od njegovog ishoda zavisile sudbine zena i dece; izgubljena bitka je u antici znacila odlazak istih u ropstvo, itd, itd.
Kako je ovo rasprava o moralu pre svega, mislim da cemo se sloziti da je takozvani vladajuci moral proizvod svog vremena i da se sa vremenom menja. Ono sto je juce ili pre nekoliko vekova bilo moralno prihvatljivo, danas nije sto nam ne daje za pravo da ljudima iz nekih drugih vremena sudimo primenjujuci kriterijume koji vaze danas. Ili, sto je jos gore, koji su – u modi.
Moral proleca ’45 je vecini covecanstva na neki nacin davao za pravo da izjavi ’sto su trazili to su i dobili’ – samo jedna, narodska varijacija na temu ’ko se maca laca od maca ce i poginuti’....
Ostaje nam, dakle, pitanje pojedinacnog, pojedincevog, individualnog morala. Taj se razlikuje od generisanih i sa razvojem sredstava masovnih komunikacija zloupotrebljavanih zvanicnih morala, pozivanja na naciju, patriotizam.
Covek koji ratuje je, od uvek imao moralne dileme (opet uslovljene vremenom u kome je ziveo), ali se sustina svodi na sledece:
Covek, vojnik, koji upadne u kucu u kojoj zatekne zene i decu i ubije ih iz ma kog razloga – od pljacke do revolta zbog postupaka koje su sunarodnici te iste zene i te dece cinili u njegovoj zemlji – jeste zlocinac. Pilot(i) koji su bacili bombu na Hirosimu – nisu. Ne zbog vojne organizacije i subordinacije, nego iz samo na izgled paradoksa koji rat donosi i dilema koje stavlja pred ljude.
Dakle, jedini odgovor koji sebi i drugima mozemo da pokusamo da damo je individualni, pojedinacni odgovor svakoga od nas. Odgovori koje nam gotove i sazvakane daje neko drugi – ne vaze se.
Uostalom, i mi (do juce) da kazem, imamo klasika teorije ratovanja, koji je uveo moral u teoriju ratovanja: ’junastvo je sacuvati sebe od drugih, cojstvo je sacuvati druge od sebe’. To i samo to je odgovor koji individua moze da ima na moralne dileme koje u svim vremenima nosi rat.
Kazem i insistiram na pojedincu jer vojske nisu ni junacne no cojstvene. Vojske su glupe, apsurdne organizacije koje po prirodi stvari svode kvalitete pojedinca na prosek ili, tacnije, na najgoreg. Samo tako mogu da budu efikasne i da budu vojske, a ni najsofisticiraniju i najstrucniju raspravu o istoriji ratovanja nisam spreman (nista licno naravno) da vodim sa bilo kim ko Svejka ne smatra klasicnim delom o vojsci. I ratu. Mozda prvim koje bi trebalo da bude na spisku obavezne literature u vojnim akademijama.
Govoris o setu moralnih normi koje su stvorila tehnoloska ogranicenja: nemaju ona nikakve veze sa moralom. Moral je i u ratu bio – interes. I pre svega interes: seti se onog africkog poglavice koji je sustinu sazeo u ono cuveno: dobro je kada mi njima upadnemo u selo, otmemo zene, lose je kada to oni urade nama....
Dalje kazes na jednom mestu da su ratovi sredine 19. veka pokazali da je ’vojnicki svrsishodno da se u ustaljenom stanju stvari nesto promeni’. Nista pogresnije: rat je taj koji menja ljude, a ne obrnuto. Kome je bilo stalo do smanjenja unistavanja civilnih zivota i imovine. Naprotiv, dolazilo se, polako ali sigurno, do saznanja da neprijatelj nije samo vojnik nasuprot vojniku, nego da je neprijetelj i radnik u fabrici oruzja, odela, svega sto protivnika moze uciniti jacim. Prirodna posledica je bila radjanje ideje da se udari tamo, po proizvodnji. I da se pronadje tehnologija koja ce to da omoguci. Kakvo crno uzdrzavanje. Budjenje humanizma u 19. veku je nesto drugo: Anri Dinan koji kod Solferina posmatra ranjene kojima niko ne ukazuje pomoc i kome pada na pamet ideja da nesto preduzme je nesto sasvim drugo i sa ratovodstvom nema mnogo veze.
Ne postoje pojmovi ’viteske i casne borbe’ kao sto ti kazes. Niti su ikada postojali. Osim kada je to nekome odgovaralo. U doba vitestva na primer. Kada je ratovati bilo strasno skupo za svoje vreme. Ti isti vitezovi su bili itekako neviteski u obracunu sa zakerijom, pobunjenim seljacima. Kao sto su, sve zagovarajuci vitestvo, vodeci krstaske ratove po Svetoj zemlji cinili nezamisliva zverstva.
Imas primer i danas, svez: nekome naprasno smeta terorizam kao odgovor – ne ulazim ovde niti zelim u uzroke nastajanja modernog terorizma. Neko bi najsrecniji bio da se bori viteski, vojnik na vojnika, avion na avion. Samo, sta cemo sa onima koji nemaju 3,000 borbenih aviona. Ili desetak nosaca aviona. Hocemo li i u ime kog morala da im zabranimo da se za svoje ciljeve – bore? Kao sto se ljudi bore od pamtiveka. Onim sto imaju.
I za kraj: naravno da svet nema odgovore. Samo, na srecu, ima ih vise nego sto ih je imao ’45. Znas, ono dugme, srecom, posle Nagasakija niko vise nije pritisnuo.

I pitanje (nije nagradno): ko je ovde ubica, zlocinac? Vitez?
dragoljub92 dragoljub92 11:29 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

krkar
Vojislav Stojković
Šta drugo reći, krkar, nego hvala na ovome. Svojim komentarom podigao si kvalitet bloga i pojasnio mnoga ključna pitanja koja su u mom tekstu samo naznačena.


Hvala Brufenu.

sad kad se jave protivnici korišćenja kemije u lečenju pa počnu da nas zalivaju čajčićimaće viš svoga boga.

što ne popi tu kemiju ranije da izbegnemo mnoge uzaludne dijaloge.
krkar krkar 11:36 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

dragoljub92
sad kad se jave protivnici korišćenja kemije u lečenju pa počnu da nas zalivaju čajčićimaće viš svoga boga.što ne popi tu kemiju ranije da izbegnemo mnoge uzaludne dijalige.


Ja inače nisam popio 20 kemija u celom životu ali ovo više bez tableta nije moglo da se podnese.
dragoljub92 dragoljub92 11:38 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

Ma i na ovako netacnom pokusaju objasnjavanja rata kao drustvene pojave.

pa šta je onda ?prirodna pojava,božja volja?
fender_bender fender_bender 12:13 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

Drustvena pojava, naravno. Samo sto joj je pokusaj tumacenja na koji sam pokusao da odgovorim (po mom misljenju) pogresan.
Ako je nepreciznost u pitanju - izvinjenje.
Ako je u pitanju nedovoljno pazljivo citanje, pa - boze moj :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:45 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivot

Predrag Brajovic

Тролујеш на властитом блогу? Него, донео си део новог романа, причу, твоје дело...?Узгред, мир се, по паметнијим правилима ратовања, увек склапа тек са до краја пораженим непријатељем.

Tek sad vidim da trolujem, verovatno je reč o blagom obliku samodestrukcije.:)
"Delo" jeste moje, ali nije novorođenče.
Mir se sklapa kad poraženi protivnik prihvati uslove pobednika. Uslovi jačeg se mogu prihvatiti i bez oružanog sukoba, ako lideri slabijeg pametno i u interesu svojih građana razmišljaju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:48 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivot

miloradkakmar
Него, донео си део новог романа, причу, твоје дело...?Sumnjao sam , ali tek mi Predrag otvori oči.Gde je ljudska moć da savlada svoju nemoć ?Apsurd sile !Odvikavanje čoveka od sebe ?

Privlačnih tema je mnogo, a kreativni i radni kapaciteti slabi.:))
Kad bih mogao kao ti - zaspim, odsanjam i onda samo zapišem.
dragoljub92 dragoljub92 12:51 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

po mom misljenju

pa ovde smo valjda da kažemo svoje,kolikotoliko suvislo mišljenje.
Ako je nepreciznost u pitanju - izvinjenje.
Ako je u pitanju nedovoljno pazljivo citanje, pa - boze moj :)

nema potrebe za ovim.
meni jedino smeta negiranje činjenice da je rat deo suštine našeg bića,ne nejveći ne glavi ali značajan.negiranje činjenice da su ratovi kao takvi mnogo doprineli u formiranju naše u oba pravca i pozitivnom i negativnom.to i naknadna pamet kad sa svim saznanjimas i iskustvima koje danas imamo procenjujemo događaje iz istorije.to je kao kad bismo pasecima merili obim struka.
evo i primera u vizantiji su ubuce i ostale počinioce teških krivičnih dela radije kažnjavali sakaćenjem nego smrtnom kaznom.danas je to društveno neprihvatljivo.sad več par godina je i ukinuta smrtna kazna ,ali recimo da smrtna kazna postoji još i da pitate bilo kog ,osuđenog na istu šta bi više voleo da ga osakate ili ubuju.koj bi odgovor dobili?
krkar krkar 13:01 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

fender_bender
Ne znam cemu lekcija (salim se) iz istorije ratovanja. Ipak – hvala.Ma i na ovako netacnom pokusaju objasnjavanja rata kao drustvene pojave.U pocetku svoje replike ’optuzujes’ me da tekst o kome govorimo otvara, na kraju se slazes sa mojom osnovnom tvrdnjom da se ne moze primenjivati misaoni i svaki drugi aparat jednog vremena na dogadjaje i okolnosti nekog sasvim drugog.


Lekcija nije tebi, vidi se odmah kome treba a kome ne. Ni slaganje/neslaganje nije sa tobom nego sa ostalima, mislim da se ti i ja dopunjujemo i kad se slažemo i kad se ne slažemo.

Nego, propustio si početak cele ove priče koja je bila na Strongmanovom blogu Bomba je bačena gde sam rekao da je Hirošima vredela jer posle nje bomba nije bačena, pa je krenuo topli zec čovekoljubaca...

Prvo spominjanje

I moja tvrdnja da je uprkos svim moralnim dilemama Hirošima imala svrhu jer se nije ponovila

Čak sam postirao i linkove na određena dela koja mogu da pomognu u razmišljanju o Hirošimi (i tekstove sa kojima se slažem i one sa kojima se ni najmanje ne slažem) ali čini mi se da ih niko nije ni otvorio. Tako da sam bar malo odahnuo kad si se ti pojavio na ovoj temi.


Onako kako si ih nanizao, tehnoloske – da ih tako nazovem – faze razvoja ratovanja imaju smisla sve do Hirosime.Jer, Drezden i Hirosima nisu isto. Tek je Hirosima otvorila jedno novo, fundamentalno poglavlje u uzajamnom uticaju tehnologije i ratovodstva.


Ovde se u jednoj bitnoj stvari ne slažemo. Sada, posle Hirošime Drezden i Hirošima nisu isto. U trenutku bacanja bombe bili su isto. Tek pošto je stvorena svest o tome šta je stvarno atomska bomba - a da nije bila bačena ta svest ne bi bila stvorena - Drezden i Hirošima nisu više isto. I upravo u tome je Hirošima imala svrhu i opravdanje (možda pomalo a posteriori).

Cezar i ma koji vojskovodja do ’45 bi se razumeli u pola recenice: osnovni principi na kojima se vodi rat se nisu menjali – menjalo se i sirilo samo bojno polje da bi na kraju obuhvatilo celu planetu. Tek je bomba ucinila svet i suprotstavljene snage zavisnim od opasnosti uzajamnog unistenja i rodila neke nove pristupe vodjenju rata. Ravnotezi straha imamo, mozda, da zahvalimo sto smo uopste preziveli kao vrsta. Jer – sa bombom smo, kao vrsta, dobili oruzje cija je osnovna ’vrednost’ – u nekoriscenju. Sva druga oruzja u istoriji ljudskog roda su jedva cekala da budu upotrebljena. Bomba ne. I to je prelomna tacka, iza koje mozemo da pokusamo da razgovaramo o uticaju tehnologije na ratovanje kao ljudsku delatnost.


Saglasan.

Pomenuo si Keegan-a. Ja cu biti slobodan da ti preporucim jednu drugu njegovu knjigu – The Face of Battle. Tamo ces moci da vidis da se sve ono sto si napisao o evoluciji ratovanja moze, zahvaljujuci razvoju tehnologije, svesti na prosto fizicko, geografsko, povecanje bojnog polja: od pogodne livade na kojoj su se sudarale falange Grka do WW2 koji je za popriste imao (skoro) celu planetu.


Keagana gutam, štobireklamojababa k'o paljive bombone ali nisam hteo da širim priču previše.

Ajd da ne citiram dalje u čemu se slažemo...

Osim ovoga, samo da bih naglasio

Ostaje nam, dakle, pitanje pojedinacnog, pojedincevog, individualnog morala. Taj se razlikuje od generisanih i sa razvojem sredstava masovnih komunikacija zloupotrebljavanih zvanicnih morala ... .Dakle, jedini odgovor koji sebi i drugima mozemo da pokusamo da damo je individualni, pojedinacni odgovor svakoga od nas. Odgovori koje nam gotove i sazvakane daje neko drugi – ne vaze se..


ovaj deo sa kojim se potpuno slažem i pokušao sam upravo to da objasnim (na ovom ili postu o Bombi, neznamtačnokojibeše). To su dakle te dileme koje moramo sami da rešavamo.


a ni najsofisticiraniju i najstrucniju raspravu o istoriji ratovanja nisam spreman (nista licno naravno) da vodim sa bilo kim ko Svejka ne smatra klasicnim delom o vojsci. I ratu ... . Mozda prvim koje bi trebalo da bude na spisku obavezne literature u vojnim akademijama.


Potpisujem.

Dalje kazes na jednom mestu da su ratovi sredine 19. veka pokazali da je ’vojnicki svrsishodno da se u ustaljenom stanju stvari nesto promeni’. Nista pogresnije: rat je taj koji menja ljude, a ne obrnuto. Kome je bilo stalo do smanjenja unistavanja civilnih zivota i imovine. Naprotiv, dolazilo se, polako ali sigurno, do saznanja da neprijatelj nije samo vojnik nasuprot vojniku, nego da je neprijetelj i radnik u fabrici oruzja, odela, svega sto protivnika moze uciniti jacim. Prirodna posledica je bila radjanje ideje da se udari tamo, po proizvodnji. I da se pronadje tehnologija koja ce to da omoguci.


Sa ovim delom se ne slažem. Ili se nismo razumeli. Sa svešću... se potpuno slažem ali pokušao sam da objasnim zašto dolazi do te prividne diskrepancije u kojoj postoji želja/potreba/namera da se udari po tehnološkoj osnovi (u okviru tehnoloških mogućnosti/ograničenja) ali NE po cenu ubijanja radnica koji u tim fabrikama rade a posebno NE ubijanja porodica vojnika. Te stvari dolaze na drugom mestu i u drugo vreme.


Kakvo crno uzdrzavanje. Budjenje humanizma u 19. veku je nesto drugo: Anri Dinan koji kod Solferina posmatra ranjene kojima niko ne ukazuje pomoc i kome pada na pamet ideja da nesto preduzme je nesto sasvim drugo i sa ratovodstvom nema mnogo veze.


Tako je. To je čovekoljubstvo koje je iz svojih pobuda intervenisalo a ratovodstvo u tom našlo svoju korist. Ideja je toliko napredovala da su se sve vojske angažovale da pronađu oružja koja će ranjavati a ne ubijati jer mrtav vojnik može i da sačeka a ranjenika treba da izvlače 4 druga vojnika, gde ćeš korisnije ideje.

Ne postoje pojmovi ’viteske i casne borbe’ kao sto ti kazes. Niti su ikada postojali. Osim kada je to nekome odgovaralo.


I ovde se slažem ali nije tekst bio tebi namenjen nego militantnim pacifistima koji bi dekretom da ukinu rat. Ti jednostavno učiš lekcije unapred :)

Imas primer i danas, svez: nekome naprasno smeta terorizam kao odgovor – ne ulazim ovde niti zelim u uzroke nastajanja modernog terorizma. Neko bi najsrecniji bio da se bori viteski, vojnik na vojnika, avion na avion. Samo, sta cemo sa onima koji nemaju 3,000 borbenih aviona. Ili desetak nosaca aviona. Hocemo li i u ime kog morala da im zabranimo da se za svoje ciljeve – bore? Kao sto se ljudi bore od pamtiveka. Onim sto imaju..


Pazi, ovde si na mom terenu :) Naravno, terorizam je poor man's chivalry. Treba biti ili potpuna budala ili potpuno bezočan da bi se nekome zamerilo što je stavio pojas eksploziva i samodetonirao se.


I za kraj: naravno da svet nema odgovore. Samo, na srecu, ima ih vise nego sto ih je imao ’45. Znas, ono dugme, srecom, posle Nagasakija niko vise nije pritisnuo.I pitanje (nije nagradno): ko je ovde ubica, zlocinac? Vitez?


Opet učiš unapred.

Već nekoliko dana nameravam da napišem blog o viteštvu, junaštvu i svetlom primeru ali me ovaj interkostalni nerv malo smeo u namerama.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:07 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

fender_bender
Covek, vojnik, koji upadne u kucu u kojoj zatekne zene i decu i ubije ih iz ma kog razloga – od pljacke do revolta zbog postupaka koje su sunarodnici te iste zene i te dece cinili u njegovoj zemlji – jeste zlocinac. Pilot(i) koji su bacili bombu na Hirosimu – nisu.

Ovaj i slične stavove smatram ključnim za razumevanje ratnih zločina u savremenom ratu.
I, naravno, takve stavove smatram pogrešnim.

Ratni zločinac, direktni izvršilac, se od ratnika borca razlikuje ne samo po tome koga ubija, već i po tome zašto ubija, kako ubija i šta oseća dok ubija. Zločinac ubija zbog iživljavanja nagomilanih strasti (ideoloških, šovinističkih...), svoja zlodela najrađe čini nožem ili maljem i pri tom ne oseća nikakvo gađenje, a mnogi u tome i uživaju.
Međutim, ništa manje destruktivne nisu ni ostale kategorije ratnih zločinaca koji svoja zlodela izvršavaju bez direktnog kontakta sa žrtvama. To su indirektni izvršioci, direktni i indirektni naredbodavci.

Indirektni izvršilac iz aviona, raketnih rampi i sličnih razornih borbenih sistema otvara vatru na civilno stanovništvo po naseljima, na bolnice, na kolone izbeglica, zbegove.... .

Direktni naredbodavac najčešće pripada srednjem i visokom komandnom kadru. On naređuje destrukciju koju sprovode direktni i indirektni izvršioci.

Najčešća psihološka racionalizacija kojoj pribegavaju ratni zločinci, izvršioci i naredbodavci, vrlo je jednostavna i funkcionalna. Ona glasi: Ja sam samo vršio svoju dužnost. Većina ratnih zločinaca kojima je do sada suđeno branila se tvrdeći da su vršili svoju dužnost, tj. da su bili primorani da čine to što su činili. Kad se ubija iz dužnosti, krivica se prenosi na sve, a umesto osećaja krivice čak se javlja osećaj zadovoljstva, jer je dužnost izvršena. Pravi primer je Adolf Ajhman. On se, tokom suđenja u Jerusalimu, držao kao birokrata čija je dužnost da na najbolji način obavi svoj posao, a posao mu je bio da ubije stotine hiljada Jevreja. Zato Hana Arent, koja je pratila suđenje, kasnije i piše O banalnosti zla.

Posebne pažjne su vredni ratni zločinci indirektni naredbodavci.
Iako malobrojna, ova kategorija je izuzetno opasna i za ratne zločine, u suštini, najodgovornija. Ratni zločinci indirektni naredbodavci jesu oni politički, državni i nacioanalni lideri koji su, svesno ili nesvesno, kreirali takve državne i nacionalne političke i vojne ciljeve, čija realizacija neminovno dovodi do masovnih ratnih zločina ili genocida, jer su na bilo koji drugi načina apsolutno neostvarivi. Svoja zlodela pred vlastitom savešću i sudom uvek pravdaju višim državnim i nacioanalnim ciljevima, političkim okolnostima i istorijskim razlozima.

miloradkakmar miloradkakmar 13:30 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivot



Vojislav Stojković

Privlačnih tema je mnogo, a kreativni i radni kapaciteti slabi.:))
Kad bih mogao kao ti - zaspim, odsanjam i onda samo zapišem.

Ništa ti ne promiče.
drug.clan drug.clan 14:19 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivot

sve su ove teorije divne i krasne ali su potpuno odvojene od coveka. Kao da review-ujete video igrice.

Ajd probajte da ispredete ovakve lepe teorije gledajuci odozdo, iz ugla zrtve a ne odozgo iz ugla boga.

Zlocin jer nevinom coveku nanosi patnju sve ovo ostalo je bull shit.
Kazezoze Kazezoze 16:31 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivotnog

krkan

I ovde se slažem ali nije tekst bio tebi namenjen nego militantnim pacifistima koji bi dekretom da ukinu rat. Ti jednostavno učiš lekcije unapred :)

militantni pacifista ?
prvi put chujem za ovaj pojam pa ako je moguce da mi ga razjasnish, jer se te dve rechi, zbog svoje suprotnosti, nikako ne mogu naci zajedno.
ovo ostalo shto si napisao su gole tehnikalije i bez ljudi one ne prestavljaju nishta.
ljudi su ti koji ubijaju i koji prave ova oruzhja. zlochin na hiroshimi nije pochinila bomba nego ljudi koji su tu bombu upotrebili, mada nishta manje nisu krivi ni oni koji su je proizveli.
onaj koji tvrdi da ubistvo 150 000 ljudi u jednom trenu nije zlochin, nije normalan. trebao bi pod hitno kod najblizheg psihijatra na pregled ako zheli da se izlechi. mozhda je to tvoje kochenje bash nastalo od budjenja tkz. reptilskog mozga. on najcheshce pravi ovake psihopatske teorije koje ti navodish.
drug.clan drug.clan 18:34 09.08.2009

Re: Dimenzije i tezina bombe, duzina zivot

onaj koji tvrdi da ubistvo 150 000 ljudi u jednom trenu nije zlochin, nije normalan.


onaj koji tvrdi da ubistvo nevinih 150 000 ljudi - civila u jednom trenu nije zlochin, nije normalan.
Bojan Budimac Bojan Budimac 16:36 09.08.2009

***

The suppression of film and photographic evidence of the atomic attacks on Hiroshima and Nagasaki would play a key role as America embarked on a nuclear era with severe impact still with us today.

Greg Mitchell (autor linkovanog članka), editor of Editor and Publisher, discusses the suppressed documentary color footage of Hiroshima and Nagasaki devastation, today’s casual threats to use nuclear weapons without a serious understanding of the consequences, the continuing disagreement over the need to use atomic weapons to quickly defeat Japan in WWII and the surprising cast of characters (MacArthur, Eisenhower, John Foster Dulles) who were against using the bomb. (vredi poslušati)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:08 09.08.2009

Re: ***

Da su fotografije i filomovi iz Hirošime prikazani građanima SAD Truman sigurno ne bi pobedio na narednim izborima. To je bio dovoljan razlog da se snimci prograse strogom tajnom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:06 09.08.2009

Re: Opasno stanje uma


Ako su SAD jedina zemlja na svetu koja smatra i danas da je bombardovanje A-bombama Hirošime i Ngasakija bilo potpuno opravdano, jer je za devet -deset dana skraćen rat, onda je to zaista opasno stanje uma, a ostatak sveta je u velikoj opasnosti.

bocvena bocvena 20:04 09.08.2009

Vojislave,

odlično pišeš, komentarišeš i hendluješ druge komentatore.
A teme su prvoklasne. Samo što ja ne umem da ih komentarišem.
Zato, samo preporuka kao .....sam dopiši.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:28 09.08.2009

Re: bocvena,

umesto da dopisujem, ja ti otpisujem: hvala.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana