Srpski politički kvadrant

Goran Nikolić RSS / 24.10.2007. u 15:52

graf.1290.png

Crvena vodoravna linija ''određuje'' političke stranke u Srbiji po socio-ekonomskim kriterijumima. S leve strane su intervencionisti (skloni velikom uplitanju države u ekonomski i socijalni aspekt življenja), dok su sa desne strane liberali (čija ekstremna varijanta-libertarijanci smatraju da država treba da obezbedi samo minimum funakcija neophodnih za funkcionisanje društva: pravna država, policija, određene instutucije za zaštitu konkurencije, ugroženih slojeva populacije itd.)

Crna uspravna linija ''određuje'' političke stranke u Srbiji po pitanju odnosa prema naciji, tradiciji, odnosno porodičnim vrednostima itd. Iznad preseka crne sa crvenom linijom nalaze se političke opcije sa prevashodno internacionalističkim diskursom, koje naciju dominantno doživljavaju kao konstrukt savremene epohe. Ispod preseka crne i crvene linije su stranke sa manje ili više izraženim nacionalnim diskursom ili predznakom (desničari po ovoj kategoriji).

Plava vodoravna isprekidana linija deli političke partije u Srbiji na one predominantno evropski (evro-atlantski) profilisane (iznad nje), dok su ispod plave linije stranke sa jakim rusofilskim i uglavnom anti-globlalističkim (ili čak i anti-američkim) elementom.

Da li smatrate da je podela adekvatna? Po kom se kriterijumu stranke u Srbiji dominantno grupišu ili prave koaclicije?Da li bi ste određene stranke stvaili u neki drugi kvadrant ili bi ste, pak, izmislili novi?

 



Komentari (134)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Dax Dax 12:32 25.10.2007

Evo mene ,ogoljenog

Goran Nikolić Goran Nikolić 13:33 25.10.2007

Re: Smesni su

taj dan je daleko Micoshe
a do tada,
zivimo sa ovim sto imamo,
i glasajmo za manje zlo
blackbox blackbox 19:08 25.10.2007

Re: Smesni su

Bravo, upravo tako.
Nemaju ideologiju, nemaju političke principe, politički moral, ne poštuju svoje proklamovane programe ni predizborna obećanja.Što je najgore, ne poštuju ni ustav ni zakon jer je to za njih sve stvar burazerskog dogovora dok neko nekog ne zavrne.
mariopan mariopan 23:05 25.10.2007

Re: Smesni su

Pa ja sve to rekoh gore ...samo malo karxce..Pozdrav i ja isto mislim . ))))
Goran Nikolić Goran Nikolić 09:32 26.10.2007

Re: Smesni su

pa ideologije uglavnom imaju
(naime, pokazalo se
da stranke bez izrazene ideologije
ne mogu, ili veoma tesko, opstaju
na politickoj sceni Srbije)
za ostalo............
Dilan Dog Dilan Dog 13:40 25.10.2007

Zelim da uputim pohvalu

autoru ovog grafikona. Seo sam i udubio se u grafikon. Mislim
da je izuzetno smislen i da je za njegov konacan izgled trebalo
utrositi mnogo vremena, truda i razmisljanja, s obzirom na cinjenicu
da je grafikon visedimenzionalan (trodimenzionalan, cini mi se.)

On obuhvata razlicite dimenzije ideoloskog diskursa:

1. ekonomski

2. odnos prema tardiciji i naciji i

3. odnos prema EU.

U tom smislu upucujem reci pohvale za ulozeni trud i rezultat!

Potpuno je drugo pitanje, ukoliko je grafikon sacinjen na osnovu stavki iz programa
politickih partija, koliko on (program) zaista odgovara javnim delovanjem njihovih lidera i clanova.
Najbliza istini je verovatno tvrdnja da delimicno odgovaraju, delimicno ne- naravno u zavisnosti od partije.

Goran Nikolić Goran Nikolić 14:12 25.10.2007

Re: Zelim da uputim pohvalu

Zahvaljujem,
necete mi verovati,
ali sam godinama razmišljao o ovome,
kako smisleno staviti sve relevante srpske stranke
u grafikon.
naravno, imao sam priliku da vidim
politicki kompas, ali to ni izbliza nije
ono što bi moglo da bude aplikativno na našu političku scenu.
Dilan Dog Dilan Dog 14:38 25.10.2007

Re: Zelim da uputim pohvalu

verujem da je tacno to sto kazete da politicki kompas nije narocito primenljiv na ideoloske orijentacije
domacih politickih stranaka, s obzirom na na to da se nase drustvo ne susrece sa
istim problemima kao i zemlje zapadne Evrope ili SAD-a (ne znam koje zemlje
su se uzimale kao reper za izradu kompasa, verovatno i jedne i druga).

Mada mislim da se njime moze donekle meriti orijentacija pojedinaca i u nasem drustvu,
u slucaju da pojedinac iz Srbije iskazuje svoje stavove i u vezi sa globalnim (svetskim) pitanjima
(koja nas direktno ne doticu jer se njima ne bavimo neposredno).


Da li mi mozete reci da li ste vrednosti koje pojedine stranke zastupaju
uzimali iskljucivo iz programa? I da li mislite da je moguce napraviti jos jednu analizu koja bi uzimala u obzir
i
stvarno delovanje
stranaka, ali i one vrednosti, pojave i probleme o kojima u programu ne pise bas nista (npr., o religiji u programima pojednih partija),a stranke po logici stvari zauzimaju stanoviste prema njima kada se o njima na bilo koji nacin raspravlja u javnosti?
Goran Nikolić Goran Nikolić 15:13 25.10.2007

Re: Zelim da uputim pohvalu


Pravo da vam kazem da sam gledao samo
po politickom delanju
skoro sve stranke bi bile levo
kada je u pitanju socio-ekonomska vertikala.
Dakle, tu, kao i kod crne linije, ključno određenje je bilo program,
ali negde dopunjen političkom stvarnošću
(npr. G17 je član asocijacije narodnjačkih stranaka Evrope,
kao i DSS, ali ja sam ga ipak po pitanju nacije stavio na liniju,
jer mi se čini da je to bliže njegovoj praksi).

S druge strane,
plava isprekidana linija je pre svega bazirana
na političkom delanju i u manjoj meri programu,
jer nijedna stranka programski nije protiv ulaska u EU
Dilan Dog Dilan Dog 16:28 25.10.2007

Re: Zelim da uputim pohvalu

u potpunosti se slazem sa Vama da bi sve stranke bile levo u odnosu
na socio-ekonomsku vertikalu kada bi se posmatralo politicko delanje,ali
moje misljenje je da su, u tom pogledu, sve stranke populistickog karaktera,
pa da zbog tog razloga u Srbiji nema `prave` partije levog centra (koju bih vero-
vatno podrzavao).

Sto se tice plave isprekidane linije, upravo sam hteo da dodam jednu recenicu
o minimalnoj razlici koja postoji izmedju SPS-a i SRS-a kada su u pitanju evro(atlanske)
integracije, posto mi se cinilo da su u tom smislu izjednacene, ali sam bukvalno stavio
lenjir i video da je SPS za nijansu iznad SRS-a! To je, ja mislim, jedan od vaznijih razloga
zbog cega se prelivaju glasovi SPS-a SRS-u. Sta drugo da kazem osim jos jedne pohvale.
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:41 25.10.2007

Re: Zelim da uputim pohvalu

Hvala vam,
Da, SPS jeste vishe evropejski nego SRS
i zato mu se i glasovi prelivaju,
u pravu ste.
Sto se tice
partije levog centra
to je sada
DS
tako pishe na grafikonu

pozdrav
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 14:29 25.10.2007

vrlo jednostavno

s jedne strane LDP, a s druge MRAK
Goran Nikolić Goran Nikolić 14:33 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa, ne bash,
s druge strane ili LSV
ili SPO, DSS, SRS
ali pitanje je šta je MRAK u vashem
diskursu...?
antioksidant antioksidant 14:37 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

Goran Nikolić
pa, ne bash, s druge strane ili LSVili SPO, DSS, SRSali pitanje je šta je MRAK u vashemdiskursu...?

MRAK
MIlitantno radikalna alternativa kvalitetu
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 14:39 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa sve ostalo, zar nisam bio dovoljno precizan....ako sada ekonomiju ostavimo po strani dobijamo LDP na jednoj i totalni mrak s druge strane... nesto kao opozocija i sloba tokom devedesetih. OK?
antioksidant antioksidant 14:41 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

mada se ne slazem sa pojednostavljenim gledanjem na stvari.

@ Aleksandar Stosic - treba imati u vidu da ldp sebe jos nije iskazao na vlasti (a tada se vidi prava sustina politickog delovanja - i u zeljama i u sposobnosti da se zelje sprovedu u delo)
Goran Nikolić Goran Nikolić 15:14 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa,
ne bih se složio
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 16:01 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa, ni ja sa tobom
to je lepota misljenja, zar ne
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 16:03 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

antioksidant
mada se ne slazem sa pojednostavljenim gledanjem na stvari. @ Aleksandar Stosic - treba imati u vidu da ldp sebe jos nije iskazao na vlasti (a tada se vidi prava sustina politickog delovanja - i u zeljama i u sposobnosti da se zelje sprovedu u delo)

pa mogu dsa se slozim s tobom da ih treba videti na delu, ali ja am stari opozicionar ,jer mi nikada ne valja niko ko je na vlasti...ali sada pricamo teorijsku pricu a ta teorijska prica mi kaze da je jedino LDP oslobodjen ksenofobije, a kod svih ostalih toga ima pomalo ili pomnogo
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:51 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa nachelno nije loshe
za razvoj demokratije u drustvu
da bude sto vishe glasaca poput vas
koji su stalno opozicija
jer bi to teoretski znacilo da se vlast smenjuje
posle svakih izbora
sto je svakako dobro za
funkcionisanje demokraskog sistema

medjutim....
Srbija nema vremena
moramo glasati za one koji su realna snaga
i koji mogu da,
i uz velike kompromise,
vode zemlju u EU
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:54 25.10.2007

Re: vrlo jednostavno

pa ne mislim
da je pluralizam misljenja,
sam po sebi,
u estetskom smislu,
lep.
ja sam uvek vishe voleo slicnomisljenike
ili jednoumnike
sic......
antioksidant antioksidant 07:38 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

moramo glasati za one koji su realna snaga
i koji mogu da,
i uz velike kompromise,
vode zemlju u EU

ne moramo glasati. Kod izbora se nista ne mora. To sto je neko doneo pogresne politicke zakljucke nikako ne obavezuje nekog drugog da ga sledi. A politika koja se nudi je obelezena kompromisima a ne putem ka EU.
Goran Nikolić Goran Nikolić 09:30 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

i jedno i drugo
su karakterisitka
trenutne politike
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:03 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

Srbija nema vremena
moramo glasati za one koji su realna snaga

dobro jutrom da nastavimo :)))
uf, uf, uf, opet totalno neslaganje... ne moram nista da uradim da bi se zadovljila forma, a posebno za one koji su realna snaga. Jer sta je realna snaga? Pa to su i radikali, oni su danas realna snaga u Srbiji jer polovina Srba smatra da treba da se posvadjamo s citavim svetom... dakle ajde da mrzim citav svet jer to misli realna snaga... samo u Srbijij elita ide kao copor ovaca za neprosvetljenim narodom, tamo negde dalje, elite vode narod, ali dobro da ne idemo dalje...
S druge strane, ako su ds-dss-g17 realna snaga onda opet ne moram da glasam za njih jer mi se namece da moram da se odusevljevam cinjenicom da su ove stranke navodno evropejske ali meni to nije nesto sto bi me zapanjilo i odusevilo vec je nesto sto je normalno, nesto sto se podrazumea samo po sebi da treba da budemo evropejci da idemo ka EU. Ali osim te deklarative oni mi zaista ne nude nista novo, naprotiv u delima je to potpuno suprotno, naprosto nude stari i anahroni kulturni obrazac, ne nude novi vrednosni sistem vec pokusavaju da odrazavaju stari... eto zato ne moram da glasam za realnu snagu ma kakva bila vec samo za one koji mi se ucine dovoljno kvalitetnim da ponude malo vise od osnovne ponude... danasnja vlast me podseca na prodavnicu koja iz sveg glasa reklamira da kod njih mozemo da kupimo hleb i mleko, pa zar se to ne podrazumeva...
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 10:04 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

ja sam uvek vishe voleo slicnomisljenike
ili jednoumnike

ja sam uvek vishe voleo slicnomisljenike
ili jednoumnike

mislis jednoumlje (izvini ja sam s toobm na ti, ne smeta?)
antioksidant antioksidant 13:30 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

Goran Nikolić
i jedno i drugosu karakterisitka trenutne politike

Put ka EU po inerciji (jer nas politicke okolnosti u okruzenju vuku ka tome). U nasem putu ka EU nema ni jednog obelezja politike ni jedne vladajuce stranke (pa ni one sa najvecim brojem upravnih odbora ali najmanjim politickim uticajem u koaliciji)
Kompromisi - jer ne umemo da nametnemo svoj politicki stav pa kompromis vidimo kao jedini nacin da preuzmemo odgovornost u nekoliko upravnih odbora
Goran Nikolić Goran Nikolić 13:43 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

slazem se da nas
politicke okolnosti vuku ka EU
i to je dobro
antioksidant antioksidant 14:11 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

Goran Nikolić
slazem se da naspoliticke okolnosti vuku ka EUi to je dobro

jeste, ali je malo neprecizno reci da je put ka EU odlika nase politike. EU jeste znacajan faktor na nasoj politickoj sceni (i kao realan cinilac i kao idejni motivator) ali nasa politicka scena ne ide svesno ka EU, pa se ne moze ni reci da je put ka EU odlika nase politike (a narocito ni jedne vladajuce stranke). Deklarativnost je jedno, a ono sto se cini je sasvim drugo.
Goran Nikolić Goran Nikolić 15:21 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

ne bih se slozio,
cak vecina stranaka u Srbiji,
pa i u vlasti,
smatra put ka EU
prioritetom zemlje
antioksidant antioksidant 16:56 26.10.2007

Re: vrlo jednostavno

Goran Nikolić
ne bih se slozio, cak vecina stranaka u Srbiji, pa i u vlasti, smatra put ka EUprioritetom zemlje

A zasto nista ne rade na tome?
Pricaju, to da. Ali ne rade.
Srbija je mentalno dalje od EU nego sto je bila 2000-te
peoplefox peoplefox 17:36 25.10.2007

Srpski politički kvadrant

Prvo, mislim da je ovaj koordinatni sistem prilicno dobar, uprkos teskocama koje su se verovatno postavile pred autora, mada srpska politicka scena je jako varljiva pa bih hteo da dopisem neka svoja vidjenja.

Pozicioniranje ovih partija svakako treba raditi na osnovu a) deklarativnog politickog programa, b) delovanja u vlasti i opoziciji, c) izjava celnika tih stranaka i d) odnos njihovog glasackog tela prema pojedinim pitanjima, stim sto treba biti oprezan kad koji od ovih faktora ima kakvu tezinu u odnosu na drugi. Ja sam sklon da tezinu dam drugom i trecem faktoru naustrb prvog, jer i radikali su za evropu (neku njihovu), ali imajte na umu da je Toma Nikolic od radikala napravio najjacu stranku u srbiji, kada je malo umeksao njihov nastup, modernizovao i malo evropeizovao...

U tom smislu, na prvi pogled izgleda da su radikali na ekonomskoj liniji desno, no ako obratimo paznju na njihove govore u skupstini i to jos od 2000te, oni su prilicno levo orjentisani. Oni se zestoko protive privatizaciji, zalazu se za vecu drzavnu ulogu u ekonomiji, tako da oni samo nisu komunisti. Isto bih rekao i za DSS, i za ostale partije koje su ovde tako pozicionirane iizuzev npr G17+ i definitivno LDP. Sa druge strane i LDP ima veoma jak i razradjen program socijalne politike, sto ga nikako ne stavlja na levu stranu jer kod njih je vrlo jasno da vecinu problema generise drzava (sto namerno, sto slucajno), te da drzavni aparat treba znacajno smanjiti, uciniti jeftinijim i efikasnijim.

Medjutim sva ova pitanja su nekako nepotrebna u ovom trenutku. Srbija se i dalje nalazi u nekom 5.oktobru i nije jos definisala odnos prema glavnim pitanjima, npr prema Hagu, Evropi, buducnosti, proslosti itd.

U tom smislu LDP ima jasno definisane stavove na svako od ovih pitanja i potpuno suprotne u poredjenju sa bilo kojom drugom strankom i zato mislim da u Srbiji danas postoji samo jedna osa. Sa jedne strane su stranke koje su za politiku proslosti, za retrogradnu politiku ili eventualno za status quo. pozicije stranka u ovom polju mozemo odrediti na osnovu toga koliko se radikalno zalazu za politiku proslosti. DS bi mogao jedino da zasluzi neku bednu poziciju na samoj osi. LDP se svakako nalazi u onom kvadrantu koji predstavlja politiku buducnosti. G17 ne bih komentarisao, oni su u parlament usli deleci patike i brasno na svojim mitinzima, sto potvrdjuje cinjenica da su i onda i danas u istrazivanjima ispod cenzusa, a da im se rad u vladi nije promenio.

I jos nesto. Na LDP ne moze da se primeni gore pomenuti faktor delovanja u vladi jer ta partija jos nije bila u vlasti, pa se mozemo osloniti samo na program, i delovanje u opoziciji tj izjave celnika stranke, kao i stavove njihovog birackog tela koji se u nekih 95% poklapa sa stavovima stranke, sto se ne moze reci za npr demokrate. Medjutim da bi potvrdili "istinitost" ili "iskrenost" programa i izjava celnika LDPa, posto ne mozemo na osnovu ucesca u vlasti, mozemo se delimicno osloniti na cinjenicu da je vecina visokih clanova LDPa nekada ucestvovala na visokim pozicijama u Vladi Zorana Djindjica. Ova cinjenca se cesto zanemaruje u ovakvim raspravama.
Goran Nikolić Goran Nikolić 21:48 25.10.2007

Re: Srpski politički kvadrant

kada se razmatraju pitanje priblizavanja EU,
Haga, odnosa sa medjunardnom zajednicom
mislim da je plava isprekidana linija vododelnica
iako vi mislite da je to mozda samo ono iznad crvene linije

Sto se tiche populizma,
on je karakteristican
za opoziciju
a kada se dodje na vlast
nikom normalnom na pada na pamet
da dovodi u pitanje privatizaciju
cak verujem da ni SRS to ne bi radio
pa ni SPS
angie angie 20:51 25.10.2007

malo

Goran Nikolić Goran Nikolić 21:55 25.10.2007

Re: malo

Endzi,
budi jasnija,
manje teoretishi...........

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana