Mediji

Autorska prava, RRA i - gledaoci

gordanac RSS / 29.10.2009. u 07:15

WOTVlogo.jpgRRA kaže da ima - problem. Definicija problema deluje sasvim jasno, dobro tematizovano i potpuno prikazano.

Autorska prava, zakoni i propisi iz te oblasti, obaveza poštovanja i primene donetih propisa, davanje procena o tome šta se MORA i šta se MOŽE učiniti, vidljivost međusobne informisanosti odgovornih aktera - sve je sasvim dobro vidljivo u vesti koja je u medijima juče objavljena, s naslovom:

"Srbija ostaje bez HRT-a"

sa podnaslovom:

NAŠA PRIČA:

Republička radiodifuzna agencija najavljuje zabranu emitovanja TV programa iz regiona

 

 

Prenos teksta :

Beograd - Zbog neregulisanih autorskih prava mnoge TV stanice iz regiona mogle bi biti isključene iz kablovskog sistema, pa bi uskoro moglo da se dogodi da se na teritoriji Srbije više ne vide programi Hrvatske radio-televizije - HRT1 i HRT2, TV Nova i RTL, ali i programi iz Bosne i Hercegovine - BN i OBN i TV Atlas iz Crne Gore, kaže za Danas Goran Karadžić, zamenik predsednika Saveta Republičke radiodifuzne agencije (RRA).

 

On objašnjava da se u kablovskom sistemu u našoj zemlji emituju programi koji nemaju kupljena autorska prava za Srbiju, pa je neophodno u što kraćem roku doneti pravilnik kojim će se to regulisati. Prema njegovim rečima, pravilnik, kojim bi bio definisan položaj svih programa u kablovskom distributivnom sistemu, verovatno će biti donet na jednoj od sednica RRA u novembru.

Reagovaćemo u veoma kratkom roku i u saradnji sa kablovskim emiterima doći ćemo do rešenja ovakve situacije, koja je vrlo sporna. Takvi programi moraju biti isključeni iz svih kablovskih sistema. Ne postoji prelazno rešenje - ističe Karadžić.

Međutim, naš sagovornik napominje da ne postoji problem ni sa jednom TV stanicom kada je reč o programima koji nisu licencni i da se takav program, inače, uglavnom emituje preko satelita. Ipak, satelitski program HRT-a, koji emituje samo sopstvenu proizvodnju, nije ni u jednom kablovskom sistemu u Srbiji.

- U ovom trenutku postoji još sličnih problema sa programima koji su prisutni u kablu. Imamo programe koji se emituju recimo iz Mađarske, kao što je Sportklub, sinhronizovani su na srpski jezik i imaju domaće reklame. Pravilnikom koji ćemo doneti moramo i tu da reagujemo, da ne bismo došli u situaciju da jedna pravila reklamiranja važe za domaće emitere, a da za nekog iz Mađarske koji se ovde nesmetano vidi ta pravila ne važe - kaže Karadžić za naš list.

On dodaje da prilikom regulisanja ove oblasti moraju da se poštuju i međunarodna dokumenta, kao što su Sporazum o prekograničnoj televiziji koji je ratifikovala Skupština Srbije i Direktiva o audio-vizuelnim komunikacijama koja još nije ratifikovana. Karadžić ističe i da postoji saradnja sa radiodifuznim telima iz okruženja, koja imaju iste probleme.

- Zakonom o javnom informisanju uveden je registar javnih glasila, u koji se ne može upisati niko ko nema dozvolu. Zbog toga ćemo biti prinuđeni da u kratkom roku izdamo dozvole za kablovsko emitovanje, kako Zakon o radiodifuziji predviđa, a za šta je neophodno uvođenje pravilnika - objašnjava naš sagovornik.

Janoš Remer, predstavnik HRT-a za odnose s javnošću, kaže za Danas da HRT ne može dopustiti da se tereti zbog ilegalnog korišćenja sadržaja koji su na njihovim programima, a čiji oni nisu vlasnici.

- Utoliko uvek tražimo da se pitanje autorskih prava reguliše. Svesni smo posebnog interesa građana Srbije za našim programima i da regulisanje prava ne mora nužno značiti i isključivanje programa u celosti. Sve zavisi od toga kako pojedini kablovski operater ugovori s nadležnom institucijom u zemlji u kojoj deluje, odnosno kako reguliše autorska prava s vlasnicima prava, naravno u opsegu mogućnosti koje pruža zakonodavstvo. Ako ima dokaze da su prava regulisana, HRT kablovskom operateru ne uskraćuje uključivanje programa - ističe Remer.

Damir Hajduk, član Vijeća za elektroničke medije u Hrvatskoj, kaže za Danas da je, kao rešenje ovog problema, moguće zatamniti ekran u trenutku kada se emituje program za koji nisu regulisana autorska prava, što već postoji kao praksa.

- U Hrvatskoj je manja zastupljenost kablovske televizije u odnosu na Srbiju, oko 12 odsto, pa je samim tim i šteta dosta manja - dodaje Hajduk. On napominje da odgovornost za emitovanje programa snosi televizija, a ne kablovski distributer i da televizije sklapaju ugovore sa distributerima, ali prethodno moraju da osiguraju autorska prava za određenu teritoriju.

Amela Odobašić, predstavnica za odnose s javnošću Regulatorne agencije za komunikacije (RAK) u BiH, kaže za Danas da je korisnik dozvole za pružanje usluga kablovske distribucije programa dužan da ima pisanu saglasnost vlasnika programskih sadržaja ili njihovih ovlašćenih zastupnika. Kada je reč o televizijama OBN i BN, ona dodaje da RAK BiH „ne može ništa uraditi po tom pitanju, jer se radi o distribuciji programa izvan teritorije BiH“.

- To je isključivo u nadležnosti RRA iz Srbije. Svi programi koji se distribuiraju na teritoriji BiH, uključujući i programe iz Srbije, moraju biti regulisani validnim ugovorima o autorskim pravima - objašnjava Odobašićeva. Ona napominje da do sada nije bilo slučajeva da se neki program iz Srbije distribuira bez autorskih prava.

Veljanovski: Pozdravljam izradu pravilnika

Rade Veljanovski, profesor Fakulteta političkih nauka, kaže za Danas da je, otkako je donet Zakon o radiodifuziji, predviđeno da Savet izdaje dozvole i onima koji program distribuiraju kroz kablovske sisteme, ali se Savet dosad na tu obavezu oglušavao. On ukazuje na Evropsku konvenciju o prekograničnoj televiziji, kao i Evropsku direktivu o prekograničnoj televiziji, na osnovu kojih članice Saveta Evrope ne bi trebalo da ni na koji način sprečavaju da se program iz susedne zemlje gleda i u njihovoj zemlji, ukoliko je program dobio dozvolu u matičnoj zemlji.

Pohvala za odluku TV „Nova“

Televizija „Nova“ iz Hrvatske jedini je emiter koji je dosad zabranio kablovskim operaterima u Srbiji reemitovanje svog programa, zbog zaštite autorskih prava, koja se odnose isključivo na teritoriju Hrvatske.

- Program TV Nove još se zadržao kod nekih operatera u našoj zemlji. Međutim, postoji 78 kablovskih distributivnih sistema koji imaju RATEL-ovu dozvolu za rad, tako da je moguće da nisu još svi sproveli odluku uprave ove televizije. Pozdravljam to kao mudar potez nekoga ko bi mogao da snosi posledice zbog takvog emitovanja - kaže Karadžić.

 

(Autori: I. Tošović - B. Cvejić)

 

Autorska prava spadaju u oblast u kojoj je kršenje prilično često (statistički gledano), a šteta merljiva ne samo izgubljenom dobiti, već i posebnom vrstom štete koja daje (često) veće osećanje "nanete nepravde" od iznosa moguće zarade koja je nezakonitim korišćenjem nečijeg autorskog dela autorima - naneta. pri tome ne mislim samo na, u tekstu definisana, autorska prava TV programa i na regulativu koja definiše obaveze korišćenja nekog TV programa, već na - AUTORSKA PRAVA u celini, kao oblast prava koja mora imati svako ko "smisli bilo šta", kao što mora imati pravo na zaštitu bilo čega stvorenog sopstvenom idejom i sopstvenim radom.

Čini me se da je ton ove vesti - sasvim dobar, upravo zato.

I mislim da je zainteresovanost ljudi da imaju pristup TV vestima i događajima iz regiona - poprilična.

To je razlog pisanja ovog posta: Ohrabrimo ih da nastave saradnju, da naprave, dogovore, potpišu i donesu pomenuti - Pravilnik. 

Pa - svim gledaocima daljinski upravljač sa velikim izborom kao i do sada, u zajedničkom interesu regiona.

 



Komentari (158)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

drug.clan drug.clan 02:56 30.10.2009

Re: nema zabluda...

Za rad Agencije, neposredno su relevantni sledeći zakoni:

1. Zakon o autorskom i srodnim pravima („Službeni list SCG“, br. 61/04)
2. Zakon o žigovima („Službeni list SCG“, br. 61/04, 07/05)
3. Zakon o pravnoj zaštiti dizajna („Službeni list SCG“, br. 61/04)
4. Zakon o patentima („Službeni list SCG“, br. 32/04, 35/04)
5. Zakon o oznakama geografskog porekla („Službeni list SCG“, br. 20/06)
6. Zakon o zaštiti topografija integrisanih kola („Službeni list SCG“, br. 61/04)

(može i "download", a treba i da "ažuriraju" internet stranu, stupili su na snagu još neki propisi koji im trebaju za obavljanje delatnosti)



i sta ovo do/po kazuje? Da niste u pravu?

Opet ponavljam ovde se iskljucivo prica o autorskim pravima iako je vise nego jasno da se u citavom problemu ne radi o autorskim vec o srodnim pravima. Autorska prava mogu samo da poseduju fizicka lica a ovde se prica o placanju kompanijama - producentskim kucama.
I Vi sada kao meni nesto dokazujete listanjem koji zakoni se odnose na rad agencije?

nasa vlast ne moze da prizna ni kada je ocevidno da nije u pravu - nepogresiva - bozanska vlast
gordanac gordanac 06:44 30.10.2009

nema zabluda...

drug.clan
Za rad Agencije, neposredno su relevantni sledeći zakoni:

1. Zakon o autorskom i srodnim pravima („Službeni list SCG“, br. 61/04)
2. Zakon o žigovima („Službeni list SCG“, br. 61/04, 07/05)
3. Zakon o pravnoj zaštiti dizajna („Službeni list SCG“, br. 61/04)
4. Zakon o patentima („Službeni list SCG“, br. 32/04, 35/04)
5. Zakon o oznakama geografskog porekla („Službeni list SCG“, br. 20/06)
6. Zakon o zaštiti topografija integrisanih kola („Službeni list SCG“, br. 61/04)

(može i "download", a treba i da "ažuriraju" internet stranu, stupili su na snagu još neki propisi koji im trebaju za obavljanje delatnosti)



i sta ovo do/po kazuje? Da niste u pravu?

Opet ponavljam ovde se iskljucivo prica o autorskim pravima iako je vise nego jasno da se u citavom problemu ne radi o autorskim vec o srodnim pravima. Autorska prava mogu samo da poseduju fizicka lica a ovde se prica o placanju kompanijama - producentskim kucama.
I Vi sada kao meni nesto dokazujete listanjem koji zakoni se odnose na rad agencije?

nasa vlast ne moze da prizna ni kada je ocevidno da nije u pravu - nepogresiva - bozanska vlast

:))))
"Daleko bila" svaka opaska o bilo čijojo nepogrešivosti...
Naprotiv.
I mislim da je naš razgovor čitaocima koristio jer je pojasnio razne pojmove, može da se poredi domaće zakonodavstvo iz oblasti autorskih prava (i srodnih prava, klasifikovanih) i preuzete međunarodne obaveze, tako da mi se čini da smo i vi i ja međusobnom razmenom informacija, kao i svi drugi samo - "na dobitku".
Verovatno ima još primera (raznih) zaštite ili kršenja prava iz ove oblasti, a što je bolja dobra informisanost ljudi - to je verovatnije da će i ukupna primena propisa biti efikasnija, tako ja mislim.
dragan7557 dragan7557 10:07 30.10.2009

Re: nema zabluda...

"Intelektualna svojina ne štiti ideju kao takvu, već samo originalni izraz te ideje (putem autorskog prava) ili praktičnu primenu ideje (znanja, informacije, u korisnom proizvodu)...."

Originalno znači izvorno.

Pošto na ovom svetu nema ništa što su ljudi stvorili izvorno a sve što je do sada i što će u buduće biti stvoreno od strane ljudi je produkt NADGRADNJE postavlja se pitanje da li išta može biti originalno.

Od prvih poznatih Kodeksa Ur Nammu, Hamurabi i sl. pa sve do sredine 20 veka autorska prava nisu bila predmet širih diskusija a do početka napasti zvane korporativno društvo nisu ni postojala.

Preterivanje modernnog politikanstva u težnji za regulacijom i onog što je nemoguće regulisati nije potrebno ni dokazivati.

Milioni zakona koji se po planeti usvajaju=fabrikuju svakog časa, koje niko nezna i ne poštuje (iz neznanja) pokazuju glupost i traćenje ljudske pameti i ništa manje ili više.

dragan7557 cerski
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:48 29.10.2009

згодна шала

Састав савета


Савет РРА има девет чланова који се бирају из реда угледних стручњака из области које су од значаја за обављање послова из надлежности Агенције (медијски стручњаци, стручњаци за оглашавање, правници, економисти, телекомуникациони инжењери и други).


Епископ јегарски др Порфирије (Перић), председник Савета РРА.


ово је као кад би тебе, Гоцо, поставили као стручњакињу за председавање да будеш председниковица Синода.




gordanac gordanac 21:52 29.10.2009

nije šala nego zbilja...

Srđan Fuchs
Састав савета


Савет РРА има девет чланова који се бирају из реда угледних стручњака из области које су од значаја за обављање послова из надлежности Агенције (медијски стручњаци, стручњаци за оглашавање, правници, економисти, телекомуникациони инжењери и други).


Епископ јегарски др Порфирије (Перић), председник Савета РРА.


ово је као кад би тебе, Гоцо, поставили као стручњака за председавање да будеш председник Синода.

Ne, nije.
Tako je po zakonu kojim se Savet formira.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:52 29.10.2009

Re: згодна шала

занимљиво је и да се у јавности увек оглашава потпредседник републ. радиодиф. а-је а не председник?

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 22:05 29.10.2009

Re: nije šala nego zbilja...

gordanac

Ne, nije.
Tako je po zakonu kojim se Savet formira.


како год. да се којим случајем огласио председник институције са објавом овог типа (не смемо да гледамо хрватске канале*), човеку би могла свакаква фобичност да се отме (посебно миноричном човеку).

да ли се овај закон да члан ротационог савета РРА буде религиозни функционер (функционер религије) односи само на функционере главне религије у србији, или се односи и на минорне (имама, бискупа, пастора, рабина, буда-мајстора)?

* да се разумемо, не патим ја нешто за хрватским каналима, премда није ни толико лоше неговати их, чисто због ширине словенског вокабулара.
dragan7557 dragan7557 10:21 30.10.2009

Re: nije šala nego zbilja...

gordanac

Srđan Fuchs
Састав саветаСавет РРА има девет чланова који се бирају из реда угледних стручњака из области које су од значаја за обављање послова из надлежности Агенције (медијски стручњаци, стручњаци за оглашавање, правници, економисти, телекомуникациони инжењери и други).Епископ јегарски др Порфирије (Перић), председник Савета РРА.ово је као кад би тебе, Гоцо, поставили као стручњака за председавање да будеш председник Синода.Ne, nije.Tako je po zakonu kojim se Savet formira.

A zakon izgleda dao Bog pa je Nepromenjiv dok druga vlast ne ustanovi da se usmrdio i više nije za ljudsku uporabu.

dragan7557 cerski
Rejlem Rejlem 10:22 30.10.2009

Re: згодна шала

занимљиво је и да се у јавности увек оглашава потпредседник републ. радиодиф. а-је а не председник?

Valjda da nas ne bi iritirala mantija tamo gde joj nije mesto.
Mantiji je mesto u crkvi, a ne u telekomunikacijama.
Goran Vučković Goran Vučković 22:37 29.10.2009

Ohrabrimo?

To je razlog pisanja ovog posta: Ohrabrimo ih da nastave saradnju, da naprave, dogovore, potpišu i donesu pomenuti - Pravilnik.

Pa - svim gledaocima daljinski upravljač sa velikim izborom kao i do sada, u zajedničkom interesu regiona.

Ako dobro razumem, ne "hrabrimo" RRA da ukinu regionalne programe (to moraju da urade nezavisno od "hrabrenja" ), nego ih "hrabrimo" da što pre donesu pravilnik po kome će kablovski operatori moći da prenose te kanale, ali da "zacrne" licencne programe sa neodgovarajućom licencom?

Imam utisak da će sa tih programa upravo nestati ono što je gledaocima u Srbiji bilo najinteresantnije - strani licencni filmovi i serije. Tako da se ovo "hrabrenje" svodi na pomirenje sa krajem još jednog "džabe ručka" - hrabrimo sebe da to nije kraj sveta
gordanac gordanac 22:43 29.10.2009

Ohrabrimo?

Goran Vučković
To je razlog pisanja ovog posta: Ohrabrimo ih da nastave saradnju, da naprave, dogovore, potpišu i donesu pomenuti - Pravilnik.

Pa - svim gledaocima daljinski upravljač sa velikim izborom kao i do sada, u zajedničkom interesu regiona.

Ako dobro razumem, ne "hrabrimo" RRA da ukinu regionalne programe (to moraju da urade nezavisno od "hrabrenja" ), nego ih "hrabrimo" da što pre donesu pravilnik po kome će kablovski operatori moći da prenose te kanale, ali da "zacrne" licencne programe sa neodgovarajućom licencom?

Imam utisak da će sa tih programa upravo nestati ono što je gledaocima u Srbiji bilo najinteresantnije - strani licencni filmovi i serije. Tako da se ovo "hrabrenje" svodi na pomirenje sa krajem još jednog "džabe ručka" - hrabrimo sebe da to nije kraj sveta

Ohrabrimo ih da - donesu The Pravilnik i da urede međusobna prava i obaveze, da bi gledaoci imali slobodu izbora.
Mogu oni to, svi zajedno, Čubaka, mogu sigurno.
Ili neka traže da se menjaju pravila, ali dok su pravila TU, o njima nema pregovora, samo - primene. To je (relativno) "nova" oblast regulacija i očigledno je da The Pravilnik - nedostaje, regionu u celini, ne radi se samo o navedenim programima.
mirelarado mirelarado 22:46 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Goran Vučković

Ako dobro razumem, ne "hrabrimo" RRA da ukinu regionalne programe (to moraju da urade nezavisno od "hrabrenja" ), nego ih "hrabrimo" da što pre donesu pravilnik po kome će kablovski operatori moći da prenose te kanale, ali da "zacrne" licencne programe sa neodgovarajućom licencom?


Или то, или ће нам кабловски оператери додатно наплаћивати емитовање лиценцних програма, ако сам добро разумела.
Goran Vučković Goran Vučković 22:57 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?


Или то, или ће нам кабловски оператери додатно наплаћивати емитовање лиценцних програма, ако сам добро разумела.

Ok onda da sebe ohrabrimo da plaćamo više
Goran Vučković Goran Vučković 23:00 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?

i očigledno je da The Pravilnik - nedostaje, regionu u celini

Ša nas gabri - mi ukinemo sebi sitno potkradanje holivudskih SOKOJ-a gledanjem TV-a preko tarabe, a ostali nek rade šta hoće
mirelarado mirelarado 23:08 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Goran Vučković

Или то, или ће нам кабловски оператери додатно наплаћивати емитовање лиценцних програма, ако сам добро разумела.

Ok onda da sebe ohrabrimo da plaćamo više


Не би то било први пут...

gordanac gordanac 23:09 29.10.2009

Ohrabrimo?

Goran Vučković

Или то, или ће нам кабловски оператери додатно наплаћивати емитовање лиценцних програма, ако сам добро разумела.

Ok onda da sebe ohrabrimo da plaćamo više

:))))
Idi, bre, Čubaka!

Odokativnošacometrijski - to ne bi smelo da bude poskupljenje, bar ne značajno, za kablovske korisnike. Ali bi svakako bilo dobro čuti procene znalaca.
Pokušavala sam ja da "raspetljam" (i još mi nije uspelo) razloge i obrazloženja plaćanja pretplate Javnom servisu i njima (kablovskim operaterima) za isti signal. Neki od njih imaju u ponudi "basic", ili "classic" i "premium", sa različitim cenama, ne znam kakve su "odluke" korisnika tim povodom, da li ih ima ravnomeran broj ili je jeftinija ponuda "default" i najčešća.
I do sada je bilo povremenih poskupljenja, sa obrazloženjima ili bez njih.
Hansel Hansel 23:37 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Kablovski distributeri su dužni (ovo samo čujem i čitma na raznim emstima, nisam još pronašao u zakonu) da distribuiraju besplatno signal Javnog servisa, odnosno da obezbede da ga ima i korisnik kome operater "seče" kabl zbog neplaćanja pretplate (za kablovsku TV). E, sad, što to praktično nije moguće u analognoj distribuciji, druga je stvar.

Ja bih, na primer, ohrabrio i RATEL da motiviše distributere da razviju sistem u kome neće postojati ovi ili oni paketi, nego samo kanali. Tako bi, verujem, većina nas odabrala samo 20-30 kanala i, valjda, zahvaljujući tome, plaćala manju pretplatu!
Goran Vučković Goran Vučković 23:41 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?


Ja bih, na primer, ohrabrio i RATEL da motiviše distributere da razviju sistem u kome neće postojati ovi ili oni paketi, nego samo kanali. Tako bi, verujem, većina ans odabrala samo 20-30 kanala i, valjda, zahvaljujući tome, plaćala manju pretplatu!

Dođi ovde molim te u UK i ohrabri Virgin da ne uvaljuje i telefonsku liniju sa kablovskom televizijom - otkako sam prešao na Sky plaćam za trećinu manje zbog te linije, kakva radost
gordanac gordanac 23:45 29.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Hansel
Kablovski distributeri su dužni po zakonu da distribuiraju besplatno signal Javnog servisa, odnosno da obezbede da ga ima i korisnik kome operater "seče" kabl zbog neplaćanja pretplate (za kablovsku TV). E, sad, što to praktično nije moguće u analognoj distribuciji, druga je stvar.

Ja bih, na primer, ohrabrio i RATEL da motiviše distributere da razviju sistem u kome neće postojati ovi ili oni paketi, nego samo kanali. Tako bi, verujem, većina ans odabrala samo 20-30 kanala i, valjda, zahvaljujući tome, plaćala manju pretplatu!

E, baš ovo citirano nisam uspevala da "raspetljam" i ukapiram. Kako ?
Za ovo drugo nisam sigurna da li je to nadležnost RATEL-a, mislim - to da im propisuje kakve "pakete" će nuditi, to ne znam. Znam da to kablovski operateri rade, ali ne znam da li je to "sastavni deo" dozvole koju dobiju za rad. Kao i za internet.
Hansel Hansel 00:14 30.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Nemoguće je, koliko ja znam o analognoj distribuciji signala, da pojedinačni korisnik dobije samo neke programe iz ponude koja se distribuira svim korisnicima. Zamisliva je ugradnja nekakvih filtera, ali to sigurno ne radi niko, verovatno nije jednostavno i verovatno nije jeftino! To je jedino "zamislivije" moguće tamo gde postoji digitalna distribucija, a onda dobih ideju za distribuciju po kanalima, a ne po paketima. Ako formalno to nije u nadležnosti RATEL-a, trebalo bi da bude, i to se može argumentovano braniti.

Bilo bi vreme i za demonopolizaciju kablovskih mreža - jer prave konkurencije među kablovskim operatorima nema ako bar dva (a bilo bi lepo - svi) nisu dostupni - svima koji imaju kablovski priključak. Ovo je apsolutno izvodljivo - uz digitalizaciju signala u kablovima. Tu, anravno, postoji problem vlasništva nad kablovima, ali i to je rešivo...
gordanac gordanac 00:22 30.10.2009

Ohrabrimo red ?

Više reda na kablu

"REPUBLIČKA radiodifuzna agencija priprema strategiju koja treba da dovede u red kablovske emitere i program koji emituju. U oko 900.000 domaćinstava u Srbiji TV programi stižu putem 87 kablovskih operatera. Mnogi od njih ne plaćaju autorska prava za prenose stranih televizija, što će RRA uskoro početi da kažnjava.
U toku je priprema dokumenta koji će da reguliše ovu oblast, a već narednog meseca počeće javna rasprava."


- Nije reč o bilo kakvoj cenzuri televizija iz Hrvatske, BiH ili bilo koje druge zemlje. Neće moći da se emituju programi za koje nisu plaćena autorska prava ma odakle da su - objašnjava za “Novosti” Goran Karadžić, zamenik
predsednika Saveta RRA. - Uveli smo red u zemaljsko emitovanje programa, a sada sledi isti posao i u kablovskim mrežama. Jer, većina ne poštuje autorska prava.
Najveći problem su programi za koje neke srpske televizije otkupe autorska prava, a onda se, pre njihovog emitovanja, iste emisije vide na nekoj stranoj, kablovskoj televiziji.
- Ukoliko je reč o, na primer, prvenstvu u fudbalu, koje emituju i srpski i hrvatski nacionalni servis, kablovski operateri moraju da “skrembluju” sliku dok traju prenosi, jer je prava za prednost te utakmice u Srbiji platio RTS - objašnjava Karadžić. - Velike i ozbiljne kuće to poštuju, ali one su manjina među ukupno 78 operatera, koliko je od RATEL dobilo dozvolu za rad.
Iz SBB, najvećeg kablovskog operatera kažu da će poštovati sve odluke RRA. Tanja Tatomirović, zadužena za odnose sa javnošću u ovoj kući, objasnila nam je kako, na primer, sa hrvatskim nacionalnim servisom imaju potpisan ugovor i sarađuju sa njihovim zastupnikom za Srbiju.
Kada pravilnik, koji RRA priprema, stupi na snagu, svi operateri moraće da imaju potpisane ugovore sa televizijama čije programe emituju."


Sad ne znam da li je operatera 87 ili 78...no, nevertheless, čini se prilično velikim brojem...
Hansel Hansel 00:44 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Pa, da, najveći problem je u preplitanju prava na emitovanje, kada prava domaćih emitera dođu u direktnu koliziju s pravima inostranih.. Za mene je problem kada su u koliziji uređivačke politike - kvalitet i nekvalitet, kada nekvalitet hoće da bude zaštićen od konkurencije kvaliteta. Ja se bunim protiv toga, ne bih da ova inicijativa bude maska za gušenje konkurencije.

Što se konkurencije operatora tiče, možda se nismo razumeli - ima ih mnogo na teritoriji Srbije, ali, po pravilu, samo jedan od mnoštva operatora je dostupan jednom domaćinstvu. A kada je to tako, domaćinstvo ne može da bira (pošto među distributerima postoji neki dogovor o "nenapadanju" - bio sam svedok pre 4-5 godina pokušajima jednog distributera da dođe na teritoriju drugog), a akda ne može da bira, onda prave konkurencije nema, a kada nema prave konkurencije - kvalitet stagnira, cene ne padaju ili rastu...
ivana23 ivana23 00:45 30.10.2009

Kome verovati?

U Danasu naslov glasi: Srbija ostaje bez HRT-a

SBB: Tanja Tatomirović, zadužena za odnose sa javnošću u ovoj kući, objasnila nam je kako, na primer, sa hrvatskim nacionalnim servisom imaju potpisan ugovor i sarađuju sa njihovim zastupnikom za Srbiju.
ivana23 ivana23 00:52 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Hansel
...samo jedan od mnoštva operatora je dostupan jednom domaćinstvu. A kada je to tako, domaćinstvo ne može da bira...

Kako bi resio pitanje pretplate? Morali bi da ugradjujemo neka 'brojila' da bi se utvrdila satnica gledanja TV preko svakog operatera ponaosob.
Hansel Hansel 01:08 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Ma, neee, u digitalnom konverteru je kartica koju ti daje operater, kao SIM kartica u mobilnom telefonu. SIM kartica ti iz etra izdvaja signal tvog operatera (uf, operatOra je valjda ispravnije ili jedino ispravno) i kao što u telefoniji imaš svoj račun kod svog operatora, tako ga imaš i ovde... Teoretski, možeš da imaš i dve kartice, i koristiš signale oba operatora.

Moguće je možda čak i "tarifiranje" koje bi obavljao operator, ali da se zadržimo na jednostavnijoj varijanti - plaćanju mesečne pretplate, ako što se to radi za TOTAL TV. Ako ne uplatiš pretplatu, TOTAL TV blokira tvoju karticu "daljinski" - tj. prebacuje je u drugi môd rada. Sve može, sve veće postoji, samo neko treba da hoće da primeni!

Na ovom principu bi 'ladno mogli da rade i individualni paketi, s ličnim izborom kanal koje neko hoće da gleda. A da je "daljinsko upravljanje" moguće potvrđuje i varijanta pretplate na različite pakete koje u jednom trenutku nemaš, pa kad ih telefonom "naručiš", onda ih imaš!

(Sve ovo znam pošto sam video kod drugih ljudi. Ja sam kod PTT KDS-a, sa vrlo lošim analognim signalom koji neće da koriguju, a ni da umanje pretplatu.)

Da dodam argument "teritorijalnoj demonopolizaciji" kablovske TV - ovako kako sam opisao, ili slično, trebalo bi valjda da funkcioniše demonopolizovana fiksna telefonija - žice će ostati ove, neće valjda novi operator razvlačiti svoje žice?!
ivana23 ivana23 01:22 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Hansel
Ma, neee, u digitalnom konverteru je kartica koji ti daje operater, kao SIM kartica u mobilnom telefonu. SIM kartica ti iz etra izdvaja signal tvog operatera (uf, operatOra je valjda ispravnije ili jedino ispravno) i kao što u telefoniji imaš svoj račun kod svog operatora, tako ga imaš i ovde... Teoretski, možeš da imaš i dve kartice, i koristiš signale oba operatora.Moguće je možda čak i "tarifiranje" koje bi obavljao operator, ali da se zadržimo na jednostavnijoj varijanti - plaćanju mesečne pretplate, ako što se to radi za TOTAL TV. Ako ne uplatiš pretplatu, TOTAL TV blokira tvoju karticu "daljinski" - tj. prebacuje je u drugi môd rada. Sve može, sve veće postoji, samo neko treba da hoće da primeni!Na ovom principu bi 'ladno mogli da rade i individualni paketi, s ličnim izborom kanal koje neko hoće da gleda. A da je "daljinsko upravljanje" moguće potvrđuje i varijanta pretplate na različite pakete koje u jednom trenutku nemaš, pa kad ih telefonom "naručiš", onda ih imaš!(Sve ovo znam pošto sam video kod drugih ljudi. Ja sam kod PTT KDS-a, sa vrlo lošim analognim signalom koji neće da koriguju, a ni da umanje pretplatu.)Da dodam argument "teritorijalnoj demonopolizaciji" kablovske TV - ovako kako sam opisao, ili slično, trebalo bi valjda da funkcioniše demonopolizovana fiksna telefonija - žice će ostati ove, neće valjda novi operator razvlačiti svoje žice?!


Total TV satelitski prijemnik prima signal sa satelita, dekodira ga i omogućava prikaz TV programa.

Uz satelitski prijemnik besplatno dobijate na korišćenje TOTAL TV satelitsku karticu. Ona nije upotrebljiva uz bilo koji drugi satelitski prijemnik. Kartica se aktivira daljinski, po instaliranju opreme. Po isteku ili raskidu ugovora, ili na zahtev Total TV-a (u slučaju njene zloupotrebe), kartica se mora vratiti Total TV-u.

Ubacivanje Total TV kartice u druge satelitske prijemnike, može dovesti do oštećenja kartice i drugih neželjenih posledica koje ne podležu garanciji, jer su Total TV kartice namenjene isključivo Total TV satelitskim prijemnicima.


Koliko risivera je potrebno imati? Za svakog operatera po jedan? Smislili su oni cake.

SBB
Hansel Hansel 01:42 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Ma, naravno da jesu, ali hoću da ti kažem da je poenta da ti možeš da biraš kome ćeš da plaćaš (i kakvu) pretplatu - nije logično da ćeš da plaćaš istovremeno dve pretplate, osim ako baš to ne želiš. Sada možeš da biraš, recimo, ADSL provajdera (koji ti daje svoju opremu na korišćenje), a žice do stana i u stanu su ti iste... O tome pričam, i to mi je bitno da se razume - TO sada nemamo.

Jedini problem koji vidim je problem vlasništva nad kablovima do zgrada i u zgradam, jer te su kablove postavljali pojedini operatori, ali to bi se moglo rešiti zakonskom obavezom distribucije "konkurentskih" signala, što bi konkurencija ili plaćala ili nadoknađivala reciprocitetom tamo gde je ona postavila svoju mrežu... Ili, treba omogućiti razvlačenje kablova i drugima na već "zauzetoj" teritoriji.

Ne znam kakva je evropska regulativa za DVB-T (digitalnu zemaljsku TV), kablove može da zameni i skremblovana distribucija - etrom.

Ja sada odoh na spavanje, nastaviću sutra ako imaš još neki komentar...
dragan7557 dragan7557 10:15 30.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Odokativnošacometrijski - to ne bi smelo da bude poskupljenje, bar ne značajno, za kablovske korisnike. Ali bi svakako bilo dobro čuti procene znalaca.

Po principu "mož' biti al' ne mora" je sa statističkom sigurnošću od 100% sigurno da će Kablovići morati da posegnu dublje u Šlajpik kako bi mogli da uživaju u Tuđ .. em programu.

Kud se dede obećanje Revolucije i njenih Voždova o blagodetima besplatnog gledanja RTVB Bastilje???

dragan7557 cerski
Rejlem Rejlem 10:23 30.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Imam utisak da će sa tih programa upravo nestati ono što je gledaocima u Srbiji bilo najinteresantnije - strani licencni filmovi i serije. Tako da se ovo "hrabrenje" svodi na pomirenje sa krajem još jednog "džabe ručka" - hrabrimo sebe da to nije kraj sveta

Već se oštrim za kupovinu satelitske, što reče Hansel gore

Rejlem Rejlem 10:27 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Za mene je problem kada su u koliziji uređivačke politike - kvalitet i nekvalitet, kada nekvalitet hoće da bude zaštićen od konkurencije kvaliteta. Ja se bunim protiv toga, ne bih da ova inicijativa bude maska za gušenje konkurencije.


ivana23 ivana23 11:00 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Za mene je problem kada su u koliziji uređivačke politike - kvalitet i nekvalitet, kada nekvalitet hoće da bude zaštićen od konkurencije kvaliteta. Ja se bunim protiv toga, ne bih da ova inicijativa bude maska za gušenje konkurencije.

Upravo tako:

Janoš Remer, predstavnik Hrvatske radio-televizije za odnose sa javnošću, kaže u izjavi za "Blic" da je situacija u mnogim zemljama regiona slična.
- Mi imamo sličnu situaciju sa Makedonijom i Bosnom i Hercegovinom. Stvar je u tome što HRT u svom programu ima sadržaje koje možemo emitovati samo na teritoriji Hrvatske. Zato se emiteri u Srbiji s pravom mogu buniti. Stvar je regulatornih tela u matičnim zemljama da vide kako će problem rešiti - objašnjava Remer.


BLIC

Po izrecenom, nije se HRT nasao pogodjen 'nelegalnom' distribucijom njegovog programa, vec domaci emiteri konkurencijom. Sada znamo odakle vetar duva.
Goran Vučković Goran Vučković 11:05 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Po izrecenom, nije se HRT nasao pogodjen 'nelegalnom' distribucijom njegovog programa, vec domaci emiteri konkurencijom. Sada znamo odakle vetar duva.

Hm... ovo mi izgleda pre ili kao lapsus ili kao bunjenje emitera protiv HRT što puštaju programe koji nemaju licencu za područje pokrivanja emitera. Pošto pretpostavljam da se emiteri ne bune protiv svog kršenja autorskih (ili srodnih, da me drug.clan ne opauči ) prava, zar ne?
drug.clan drug.clan 12:27 30.10.2009

Re: Ohrabrimo?

Rejlem
Imam utisak da će sa tih programa upravo nestati ono što je gledaocima u Srbiji bilo najinteresantnije - strani licencni filmovi i serije. Tako da se ovo "hrabrenje" svodi na pomirenje sa krajem još jednog "džabe ručka" - hrabrimo sebe da to nije kraj sveta

Već se oštrim za kupovinu satelitske, što reče Hansel gore



bolje clanarina u biblioteci i brz internet
Rejlem Rejlem 12:41 30.10.2009

Re: Ohrabrimo red ?

Po izrecenom, nije se HRT nasao pogodjen 'nelegalnom' distribucijom njegovog programa, vec domaci emiteri konkurencijom. Sada znamo odakle vetar duva.


Sve je jasno. I sve uvijeno u legalističku oblandu. Da poludiš
nikola721 nikola721 05:33 30.10.2009

Moze i bez TV-a.....

Ova rasprava o raznim TV-ima me je podstila na dogadjaj sa mojim (porodicnim) televizorom...naime, bas prvog dana bombardovanja pokvario nam se televizor. Porodicnim savetovanjem dosli smo do dogovora da popravimo TV ili da kupimo novi po zavrsetku rata...tako je i bilo...Vremenom smo se setili da u kuci imamo i gomilu knjiga, gomilu starih ploca, i kaseta, setili smo se da postoje i setnje i izlasci i posete prijateljima, hobiji, sport....Napisah ja i svoju prvu knjigu...

Tek kada je pocela zima neko se setio da nemamo televizor i mi kupismo nov TV....
Nekako smo se odmah navukli na gledanje istog i ono sto me je Zapanjilo je cinjenica da se nista nije promenilo...iste vesti, ista lica, iste spike, iste manipulacije na bilo kom kanalu...to me je poducilo da vise ne gledam Dnevnike niti bilo koje druge Politicke emisije, samo probrane strvari, u okviru hobistickih interesovanja......nastavio sam vise da se druzim, da izlazim napolje, da se bavim sportom...Napisah jos dve knjige, objavih gomilu tekstova po nasim (a i stranim) novinama....
I bolje se osecam.
Savetujem isto.
Hansel Hansel 11:05 30.10.2009

Re: Moze i bez TV-a.....

Bravo, Nikola, podržavam potpuno, ali većina ljudi ima TV, gleda program i zbog toga je bitno šta je u ponudi.

A za mene je HRT idealan eskapizam od naše (TV) stvarnosti!
drug.clan drug.clan 12:27 30.10.2009

Re: Moze i bez TV-a.....

nikola721


Svaka cast, bas u sredinu

Za pare koje ljudi daju na TV (pretplatu + kablovsku/satelitsku), mogu da plate clanarinu u biblioteci i da imaju solidnu internet konekciju koja ce im omoguciti da gledaju ono sto zele a ne ono sto im pustaju.
Hansel Hansel 13:34 30.10.2009

Re: Moze i bez TV-a.....

Da bi gledao šta želiš, treba da znaš šta želiš, pa onda treab da znaš da to pronađeš itd. itd. Zamisli decu (koja već jesu) u "raljama" internetskih bespuća... roditelji rade po ceo dan, i ovako nemaju vremena (ni volje) za njih... ne znam baš kuda sve to vodi...

U međuvremenu, odoh na Sajam...
nikola721 nikola721 15:10 30.10.2009

Re: Moze i bez TV-a.....

A za mene je HRT idealan eskapizam od naše (TV) stvarnosti!

Ja povremeno pogledam Spanski dnevnik (ne razumem Spanski jezik )...ima jedna jako zgodna spikerka ...
Hansel Hansel 19:44 30.10.2009

Re: Moze i bez TV-a.....

TO je pravi pristup televiziji!!!
rape70 rape70 10:42 30.10.2009

...samo keš!

Ne znam kako kod vas, al kod mene u gradu SBB samo keš prima. Naime odem da platim kablovsku i vadim bankovnu karticu, a teta kaže: " izvinte, nemamo čitač kartica, samo keš primamo".
Šta da joj kažem: "ajlavju, falalepodovidjenja"
Dejan I. Dejan I. 12:45 30.10.2009

Visoka politika

Na HRT do nedavno se emitovala emisija "Latinica" koju je vodio Denis Latin. Heroji te emisije bili su obični ljudi pogođeni nekom nesrećom ili nepravdom. Na žalost te emisije trenutno nema, ali na HRT srećom postoji još takvih emisija koje se bave istraživačkim novinarstvom i život građana im je u prvom planu. Ono što želim da kažem je da na srpskom medijskom prostori ne postoji NI JEDNA takva emisija i to dovoljno govori o medijima u Srbiji i njihovoj ulozi u razvoju našeg društva. Naročito razočarenje za mene su nove televizijske stanice (FOX, AVALA) koje su dobile dozvolu za nacionalnu frekvenciju a srpskom medijskom prostoru nisu pružile NIŠTA. Što se tiče RTS-a i B92 bave se samo takozvanom "visokom politikom" gde izgleda nema mesta za obične građane.
Goran Vučković Goran Vučković 12:46 30.10.2009

Re: Visoka politika

a srpskom medijskom prostoru nisu pružile NIŠTA

Kako ništa - a reklame?
drug.clan drug.clan 13:34 30.10.2009

Re: Visoka politika

FOX, AVALA


ti si od Fox-a ocekivao dobro istrazivacko novinarstvo? Jesi gledao nekad "majku tv stanicu" americki "fox news"?
od jos jednog PINK-a u vidu Avale si nesto ocekivao? Pa nije Mitrovic tamo tek onako suvlasnik.
Fela Fela 15:40 30.10.2009

Re: Visoka politika

Dejan I.
...Naročito razočarenje za mene su nove televizijske stanice (FOX, AVALA) koje su dobile dozvolu za nacionalnu frekvenciju a srpskom medijskom prostoru nisu pružile NIŠTA. Što se tiče RTS-a i B92 bave se samo takozvanom "visokom politikom" gde izgleda nema mesta za obične građane.

Mislim da je ovo kljucno!!!
Televizije su postale toliko iste, dosadne, staticne... da to vec prevazilazi svaku meru dobrog ukusa.
Svaka televizija ima po jednu spansku seriju, po jednu hrvatsku (ili domacu, ili u koprodukciji sa nekim iz regiona), po jedan (ili dva) reality show-a, neki informativni program, po jedan talk show, neka glamur_moda_in emisija, dva filma nedeljno (od kojih mozda bude jedan dobar u toku meseca) i jos po neka serija, kviz - da se upotpune rupe u programu ... i to je otprilike to!!!
A gde je tu RRA??? Pa mi neke od tih kanala placamo.
Nacionalnu frekvenciju je dobila i jedna Kosava, a da nikome nije jasno na osnovu cega i, naravno, niko je i ne gleda. A to moze vrlo lako da se proveri!!!

A to, 'autorska prava', to barem nikad nije bilo problem da se resi...
jaksa scekic jaksa scekic 22:56 30.10.2009

I da ne zaboravim

Vidim da su svi zaboravili ove TV

ovo se odnosi i na TV Republike Srpske, kao i za RTV CG , RTV Makedonije, jer su se svi "zalepili" za HRT i OBM-moju omiljatu TV

J
Hansel Hansel 23:20 30.10.2009

Re: I da ne zaboravim

Pa, RTCG nema licencne programe na satelitu, Makedonce ionako nemam, zalepili smo se za ono što nas najviše boli!

Uzgred, Jakša, nadam se da ste gore videli moj odgovor na Vaš odgovor - nisam planirao ništa nelegalno!
jaksa scekic jaksa scekic 09:48 31.10.2009

Re: I da ne zaboravim

Hansel
Pa, RTCG nema licencne programe na satelitu, Makedonce ionako nemam, zalepili smo se za ono što nas najviše boli!

Uzgred, Jakša, nadam se da ste gore videli moj odgovor na Vaš odgovor - nisam planirao ništa nelegalno!


Znam, i ja cu morati da aktiviram vec zaboravljenu satelitsku antenu na krovu i da uzmem HRT karticu,

Inace uzgredna opaska, da se nismo tabanali motkama i jurili tenkovima i ubijali po bivskoj YU, tog problema ne bi bilo


J

PS:Gordanac, treba samo insistirati ne skidati programe, vec samo kad su filmofi i serije.
Za HRT je to najjednostavnije, izvicu kabl operaterima kartice iz satelitskog risivera,i da pustaju sa HRT1 i HRT2 ono sto nisu skremblovali i problem resen.
E sto cemo da se nagledamo festivala Krapinskih i Dalmatinskih pesama
gordanac gordanac 09:54 31.10.2009

Re: I da ne zaboravim

PS:Gordanac, treba samo insistirati ne skidati programe, vec samo kad su filmofi i serije.
Za HRT je to najjednostavnije, izvicu kabl operaterima kartice iz satelitskog risivera,i da pustaju sa HRT1 i HRT2 ono sto nisu skremblovali i problem resen.
E sto cemo da se nagledamo festivala Krapinskih i Dalmatinskih pesama


:)))))))))
nemidiraj u pismu dalmatinsku, druže jakša, sać`mo oma imat` šporkijeh riči!

Mislim (tj. nešto mi se čini) da će o svemu biti malko i razgovora u institucijama koje gledaju izveštaje nezavisnih tela, organa i organizacija...
Hansel Hansel 11:56 31.10.2009

Re: I da ne zaboravim

Inace uzgredna opaska, da se nismo tabanali motkama i jurili tenkovima i ubijali po bivskoj YU, tog problema ne bi bilo
Jakša,
Evo i moje uzgredne opaske: oni koji sada (hoće da nastave da) gledaju HRT, u takvim nepodopštinama nisu učestvovali, niti su ikada za njih bili! I jednako žale što se to dešavalo. Ali, tkaođe uzgred, ipak neće biti da je sve odavde izvezeno! Drag mi je Platon, ali...
jaksa scekic jaksa scekic 13:17 31.10.2009

Re: I da ne zaboravim

Hansel
Inace uzgredna opaska, da se nismo tabanali motkama i jurili tenkovima i ubijali po bivskoj YU, tog problema ne bi bilo
Jakša, Evo i moje uzgredne opaske: oni koji sada (hoće da nastave da) gledaju HRT, u takvim nepodopštinama nisu učestvovali, niti su ikada za njih bili! I jednako žale što se to dešavalo. Ali, tkaođe uzgred, ipak neće biti da je sve odavde izvezeno! Drag mi je Platon, ali...


Hi,

Da ne trolujemo, upotrebi sam MI u znacenju svih sa ex-YU prostora...

J
Hansel Hansel 13:42 31.10.2009

Re: I da ne zaboravim

Kako god, sve bi bilo mnogo bolje, i kamo sreće i pameti da smo se bar rastali u miru, makar ne gledali više nijednu televiziju... (a, koliko se vidi jedino se MI - OVI MI nešto džilitamo da nam NJIHOV program ostane u kablu... doduše, kakav je NAŠ program, da smo i MI ONI, sigurno ne bismo žalili za NAŠIM programom )
gordanac gordanac 06:26 31.10.2009

i - još vesti...

Bez TV programa iz regiona?

Beograd -- Najavljeno usvajanje Pravilnika RRA o kablovskim operaterima građanima Srbije moglo bi da učini nedostupne mnoge programe televizija iz regiona

"Pored sportskih događaja, gledaocima neće biti dostupni filmovi, ali i serije. Dok u Republičkoj radiodifuznoj agenciji ističu da je reč o Zakonskoj regulativi koja se mora poštovati, nezavisna novinarska udruženja i predstavnici hrvatske manjine u Srbiji upozoravaju da će u tom slučaju doći do kršenja evropskih konvencija i direktiva o prekograničnoj televiziji.

Novim pravilnikom na udaru bi se mogli naći HRT1 i HRT2, ali i BN i OBN iz Bosne i Hercegovine, televizije čiji se filmovi, serije, ali i sportski programi rado gledaju u Srbiji.

Zamenik predsednika Saveta RRA Goran Karadžić objašnjava međutim za B92 da cilj usvajanja Pravilnika nije ukidanje televizijskih programa susednih zemalja u Srbiji.

Ipak, kako je naglasio, moraju se ukinuti sadržaji za koje ne postoje autorska prava.

“To se radi tek sada, ja sam video primedbe kolega iz NUNS-a i NDNV-a, a razlog je sledeći - prvo smo delili dozvole za nacionalne emitere, među kojima je bila i RTV B92, pa za regionalne, zatim za lokalne, a sada je na red došla oblast kablovskog emitovanja“, kaže Karadžić.

“Mi taj pravilnik donosimo generalno i one će važiti za sve, bez obzira da li je reč o stanicama iz okruženja, satelitskim programima, kodiranim, nekodiranim“, objašnjava on.

“Znači ne pravi se nikakav pravilnik za HRT, RTL, crnogorski Atlas, stanice iz regiona. Radi se pravilnik kojim treba da se uvede red u kablovsko emitovanje“, navodi zamenik predsednika Saveta RRA.

U RRA su za B92 rekli da nije reč o zabrani već o uvođenju reda. Tvrde da neće biti prepreka da se regionalni program emituje ako se televizije registruju i ako već neka domaća televizija ne emituje isti sadržaj.

Nezavisna novinarska udruženja u Srbiji iznenađena su potezom RRA.

Predsednik Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) Dinko Gruhonjić naglašava da u Srbiji još nije rešen problem sa piratskim stanicama zbog kojih ispaštaju legalni emiteri.

Zbog toga bi priroritet za RRA trebalo da bude obračun sa piratima i uvođenje reda u toj sferi, kaže Gruhonjić.

“Želimo da podsetimo da Evropska konvencija o prekograničnoj televiziji, kao i Evropska direktiva o prekograničnoj televiziji propisuje da članice Saveta Evrope, a Srbija je da podsetim jeste članica Saveta Evrope, ni na koji način ne smeju da sprečavaju da se legalni program susedne zemlje, koji ima dozvolu za emitovanje u matičnoj zemlji, gleda i u njihovoj zemlji“, podseća on.

“Po našem mišljenju ovakva najava neodovoljivo ima i politički prizvuk pokušaja zatvaranja Srbije u samu sebe“, ocenjuje Gruhonjić.

“Pozivamo Savet RRA da se okrene rešavanju problema medija u samoj Srbiji, pošto piratske radio i TV stanice ponovo bujaju pred čime ta agencija žmuri, pravdajući se da nema dovoljno zakonskih nadležnosti da piratima stane na put“, poručuje predsednik NDNV-a.

Predsednica Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS) Nadežda Gaže smatra da ovaj problem treba da se reši kao i što se rešavaju autorska prava stranih muzičara, preko udurženja kao što je SOKOJ.

Na najave iz RRA reagovao je i Demokratski savez Hrvata u Vojvodini.

Oni su, zbog moguće zabrane emitovanja određenih programskih sadržaja hrvatskih TV-stanica preko kablovske mreže u Srbiji, optužili Savet RRA za diskriminaciju.

O toj temi su se u međuvremenu oglasili i predstavnici hrvatske medijske scene.

Član Veća za elektronske medije u Hrvatskoj Damir Hajduk rešenje vidi u zatamnjivanju ekrana u momentu emitovanja programa za koji nisu regulisana autorska prava.

Portparol HRT-a Janoš Remer smatra da bi dogovor o tome trebalo da postignu kablovski operater i nadležna institucija za emitovanje programa. "

Hansel Hansel 11:50 31.10.2009

Re: i - još vesti...

Ja bih samo zamolio RRA, pošto je očigledno da diskusije nema, da nas obavesti kada će Pravilnik stupiti na snagu. Da se blagovremeno pripremimo.
Hansel Hansel 23:22 01.11.2009

HRT o HRT-u u Srbiji


Ako iko još otvori ovaj blog, može da pogleda vest na sajtu HRT-a, prilog i gostovanje A. Tijanića u Dnevniku HRT-a. voditeljka i urednica Dnevnika Dijana Čuljak-Šelebaj ovako je najavila prilog (najava nedostaje u snimku):
Često se hvalimo kako je program HTV-a najbolji u regiji. Često od susjeda čuejmo da ga redovito prate. Uskoro, to više neće biti moguće u Srbiji - Republička radiodifuzna agencija Srbije zabraniće kabelsko prenošenje programa HTV-a, zbog, kako kažu, nerešenih autorskih prava:
Zabrana HTV-a u Srbiji? (morate da iskopirate link, zbog uglastih zagrada u njemu dolazi u koliziju sa sintaksom za URL na blogu)

http://www.hrt.hr/index.php?id=48&tx_ttnews[tt_news]=52153&tx_ttnews[backPid]=23&cHash=b3ad3542ba

Na stranici su i reagovanja iz Srbije, pored ostalih i nekoga ko se predstavio kao gledatelj iz Leskovca...

A kako je RTS ovo preneo, pročitajte i pogledajte na stranici:

Тијанић о ХРТ-у у Србији
gordanac gordanac 04:29 02.11.2009

HRT, RTS, RRA i - ini...

RRA

Zanimljivo je da RRA nema na svojoj internet stranici nikakvo saopštenje o problemima sa "autorskim i srodnim pravima" (verovatno zbog nedostatka bilo kakve zvanične i konačne odluke koja bi bila u formi saopštenja)

A hronološki se čini da je ustvari cela tema (izgleda) počela sledećim saopštenjem (od 06.10.2009.)

ODLUKA o ZABRANI re-emitiranja CJELOKUPNOG programa NOVE TV

O B A V I J E S T
NADLEŽNIM AGENCIJAMA I KABELSKIM OPERATERIMA i DISTRIBUTERIMA
mrežnih usluga u Republici SRBIJI
ODLUKA o ZABRANI re-emitiranja CJELOKUPNOG programa NOVE TV na
telekomunikacijskom teritoriju REPUBLIKE SRBIJE
ODLUKA STUPA NA SNAGU : ODMAH !

Poštovani KABELSKI OPERATERI u Republici Srbiji,

Ovime Vas službeno obavještavamo da je Uprava Nove TV d.d. - Zagreb donijela
izvanrednu odluku kojom se TRENUTACNO ZABRANJUJE re-emitiranje CJELOKUPNOG
programa NOVE TV putem kabelskog sustava distribucije programa ( IPTV, DTH platforme) izvan
teritorija Republike Hrvatske. Od svih aktivnih clanova Udruge kabelskih koncesionara i distributera
u Rep. SRBIJI traži se trenutacna obustava daljnjeg re-emitiranja cjelokupnog programskog TV
sadržaja Nove TV na teritoriju Republike Srbije.

Upucujemo zamolbu REPUBLICKOJ AGENCIJI ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL) da
proslijedi obavijest svim gore navedenim registriranim i ovlaštenim kabelskim operaterima
korisnicima i distributerima da se PROGRAMSKI SADRŽAJ NOVE TV u distribuciji programa
putem satelita OBAVEZNO i u POTPUNOSTI BLOKIRA za re-emitiranje na teritoriju
Republike Srbije u svrhu zaštite autorskih prava koja se odnose iskljucivo na
telekomunikacijski teritorij Republike Hrvatske. Svaki drugi postupak re-emitiranja
programa bilo kojim drugim nacinom (dekodiranjem, downlinkom) smatramo povredom zakonskih
autorskih prava.

Molimo da se navedena odluka u potpunosti slijedi i poštuje, a ista je utemeljena strogim
regulatornim propisima zaštite prava za distribuciju i emitiranje televizijskog sadržaja domace i
strane produkcije izvan zakonom dozvoljenog telekomunikacijskog teritorija. Program NOVA TV je
u kodiranom sustavu emitiranja i kartice za omogucavanje satelitskog prijama signala nisu u
komercijalnom opticaju.

Ukoliko ce se ova Odluka o zabrani prava re-emitiranja putem satelitske i kabelske
distribucije programa NOVA TV prekršiti, Nova TV d.d. ce biti prisiljena momentalno poduzeti
zakonom odre1ene mjere protiv nezakonitim radnjama nanesenu stvarnu i komercijalnu štetu koja
bi nastala re-emitiranjem programskog sadržaja izvan teritorija Republike Hrvatske.
Uvažavajuci postupanje po nalogu za trenutacnu obustavu svake daljnje distribucije programskog
sadržaja NOVE TV,

Zahvaljujemo na razumijevanju,
Za NOVA TV d.d,
S poštovanjem,
Marina Župan
COORDINATOR TV TRANSMITTERS & COMMUNICATIONS
Nova TV d.d.
Remetinecka cesta 139.
10 000 Zagreb
TEL: +385 1 6008 356
FAX: +385 1 6008 324
GSM: +385 91 128 3381
marina.zupan@novatv.hr
www.novatv.hr www.dnevnik.hr www.blog.hr
gordanac gordanac 04:45 02.11.2009

RRA ili RATEL ?

RATEL

Zanimljivo je da se TV NOVA obraća kablovskim distributerima i RATEL u Srbiji, a da o celoj temi govori RRA.

Čini se da je ipak potrebno još prilično pravih informacija od svih aktera, kao i da je potrebno pogledati proceduru kojom RRA donosi svoje The Pravilnike, odnosno proveriti da li je ova tema "u preseku nadležnosti" dveju agencija (RATEL i RRA) ili je nadležnost samo jedne od njih...
Hansel Hansel 11:51 02.11.2009

Re: RRA ili RATEL ?

Pa, ako su autorska prava, ustanovili smo da je RRA ipak nadležna i po Zakonu o radiodifuziji i (sledstveno tome) po svom Statutu... Bez obzira što su autorska prava univerzalna, i dalje je nelogično (s formalne tačke gledišta) zašto se RRA brine ako nosioci prava nisu potreseni, ili stanica koja ih je kupila, poput TV NOVA.

RATEL je telo koje brine o tehničkim aspektima distribucije, RRA o programskim i finansijskim (u smislu obaveza emitera prema RRA/državi, ali i u smislu provere strukture osnivačkog kapitala, eventualnim promenama u odnosu, sprečavanja nedozvoljene medijske koncentracije - neke odredbe postoje i sada, iako se odavno najavljuje poseban zakon o tome). NOVA TV je verovatno promašila adresu.

Ali, nije njen dopis podstakao RRA na donošenje Pravilnika, ili možda i jeste, ali se o tome govorilo još avgusta, na primer - ovde (2. avgust ove godine). Povod je bilo "propuštanje" Tompsonovog koncerta u u srpski kablovski etar, ali se reklo i ovo, što nedvosmisleno objašnjava prave razloge:
Karadžić dodaje da je posebno problematično prikazivanje programa iz regiona - Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Jer, kablovski distributeri nemaju potpisane ugovore s televizijama susednih zemalja o emitovanju njihovog programa.
- Koliko mi znamo, kablovski distributeri imaju samo usmenu saglasnost. Zato smo tražili na uvid ugovore sa svim tim televizijama - objašnjava Karadžić. - Ovakvo prikazivanje programa nanosi veliku štetu srpskim emiterima, jer stranci ne plaćaju autorska prava u našoj zemlji (ovo je skroz bez veze - niko ne plaća, recimo MGM-u prava U našoj zemlji, nego ZA našu zemlju, prim. Hansel). Na primer, HRT može da emituje neki film koji je otkupila i srpska televizija.
I, da dodam nešto što sam gore propustio - zanimljivo je da A. Tijanić, kad je već (naravno) uspeo da ubaci neke "vrcavosti" u svoj odgovor, nije postavio pitanje o sudbini RTS-ovog programa u hrvatskim kablovima... Bilo bi mnogo efektnije - i formalno i suštinski... Možda i on zna da mu poređenje s HRT-om ipak ne ide u prilog.

Ponovio bih da je najčistije rešenje, kojim bi ipak morali i mogli svi da budu zadovoljni - ulaz kompletnog HRT-a u pay-pakete - tako će HRT moći da plaća licence za broj pretplatnika koji će biti "transparentan", kablovski pretplatnici će, doduše, plaćati više ako žele da gledaju sve s HTV-a ( amogli bi i manje ili isto ako im se dozvoli mogućnost da biraju šta će gledati), a sigurno na gubitku neće biti ni distributeri. Ni TV stanice iz Srbije verovatno neće biti mnogo oštećene, jer se neće veliki broj ljudi pretplatiti na HTV, pa i ako hoće - toliku demokratizaciju moraju da prihvate, a neka se zamisle zašto nemaju gledaoce i zašto gledaoci vole da gledaju nešto što nije po definiciji komercijala. To možda ruši nečije predstave o tome šta gledaoci žele, i nečije želje/planove da gledaoce pretvore u najobičnije nekritične konzumente, ali to je (donekle) druga tema...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana