Istorija| Ljudska prava| Politika

Kidnapovanje nacije

Bojan Budimac RSS / 30.12.2009. u 18:14

Postoje trenuci kada nam jedna tragedija, jedan zločin pokaže kako ceo sistem funkcioniše iza demokratske fasade.
Džon Pilger

Stealing a Nation je naslov prvog poglavlja knjige Džona Pilgera* Freedom Next Time (Bantam Press, 2006) i istovremeno njegovog (must see) ranijeg dokumentarca. Poglavlje o sudbini žitelja Čagos arhipelaga (Indijski okean), za koji većina sveta nikad nije čula, osim možda u kontekstu pominjanja najvećeg njegovog ostrva Dijego Garsija kao najveće američke vojne baze van SAD, počinje sa dva citata:


The object of the exercise is to get some rocks which will remain ours.

Foreign Office, London, 1966

Borba naroda protiv sile je borba pamćenja protiv zaborava.
Milan Kundera

Da nije Pilgera verovatno bih vrlo malo znao o toj sudbini, a vest BBC-ija o tome da su pomenuti žitelji dobili sud protiv Velike Britanije bi mi bila prilično nejasna.

Priča koja sledi je priča o cinizmu administracija dve imperije. Jedne, u doba kada priča počinje, na zalasku i druge, tada, na izlasku.

220px-Diegogarcia.jpgNajveće ostrvo Čagos arhipelaga, Dijego Garsija, leži skoro na sredini između Afrike i Azije. Arhipelag je ranije pripadao Francuskoj i Francuzi su ga u osamnaestom veku naselili robovima iz Mozambika i Mauricijusa radi održavanja plantaža kokosovog oraha. Posle Napoleonovog poraza 1815. arhipelag prelazi u vlasništvo britanske imperije, koje 18 godina kasnije ukida robovlasništvo. Stanovništvo se povećava prilivom indijskih radnika, koji prihvataju katolicizam i integrišu se u ovu kreolsku naciju. Jezik kojim govore je varijanta francuske varijante kreolskog. Šestdesetipet ostrva su, sudeći po retkim arhivskim filmovima, bila svojevrsna Šangri La za njihovo stanovništvo, koje se osim rada na plantažama, bavilo baštovanlukom i ribarenjem. Ostrvima se upravljalo sa Mauricijusa, a kad je isti sticao nezavisnost od Britanaca (1968) jedan od uslova je bio da se odrekne teritorijalnih pretenzija prema Čagos arhipelagu. U to vreme zajednički zločinački poduhvat je već uveliko počeo.

Ljudi nisu kornjače

Američki kontra-admiral Grendem (Granthem) je bio vođa izviđačke misije koja je početkom šestdesetih bila u potrazi za nečim što bi SAD poslužilo kao permanentni nosač aviona u Indijskom okeanu i osiguralo dominaciju tog dela kugle. Pošto je tada mnogo nekretnina tamo još uvek pripadalo britanskoj zalazećoj imperiji Ameri su, naravno, pitali Britance šta bi bili voljni da im rentitaju.

Prvi izbor je bio ostrvo Aldabra, deo Sejšelskog arhipelaga, bliže Africi od Čagosa, severno od Madagaskara. Međutim, ovaj izbor je nekako procurio do prirodnjaka pri Kraljevskom društvu (Royal Society) u Londonu. Naime, Aldabra je i dan-danas skoro netaknuta priroda koja ugošćava pre svega jednu vrstu džinovskih kopnenih kornjača i velik broj ptica od kojih su (neke neletačice) jedine preostale kolonije u Indijskom okeanu. Zajedno sa kolegama iz Smitsonian instituta u Americi uspeli su da naprave dovoljno (tihe) frke da se od uništavanja istog u vojne svrhe odustane. Kornjače i ostala flora i fauna su spaseni.

Sledeći logičan izbor je bio Čagos arhipelag, odnosno Dijego Garsija. Pomenuti kontra-admiral je prvi put posetio ostrvo 1961. i izrazio razočaranje – bilo je naseljeno, odnosno pored bogatstva flore i faune za nijansu manjeg od Aldabre imalo je jednu vrstu viška – ljude. "No problemo!", rekoše Britanci, "sredićemo."

Birokratija etničkog čišćenja

U momentu kada je narečeni Mr kontra-admiral posetio ostrvo na njemu je živelo preko 2000 ljudi, a groblje na kome su pokopane 2-3 prethodne generacije je jasno ukazivalo na to da ti ljudi nisu tamo od juče [Čovek nije niotkuda dok mu neko mrtav ne počiva pod zemljom. Hose Arkadio Buendija u Sto Godina Samoće, G.G. Markes]. Možda nije na odmet podsetiti da su oni bili (a preživeli su i danas) subjekti britanske krune iliti državljani Velike Britanije. Međutim, kako neuvijeno stoji u memorandumu Forin Ofisa iz 1966. to nije nepremostiv problem, jer ljudi mogu biti sklonjeni (removed u originalu), a spoljnjem svetu predstaviti scenario prema kome nije bilo stalnih stanovnika arhipelaga... priznanje da ima stalnih stanovnika bi impliciralo da tamo postoji populacija čija demakratska prava treba štititi.

Posle na početku citirane rečenice iz memoranduma (ono o steni koja će ostati "naša"), koji je, uzgred budi rečeno delo mozga Ser Pola Gor-Buta, stalnog podsekretara u Forin Ofisu, ide jedna još "bolja": "Neće biti indigenous populacije osim galebova koji još uvek nemaju Komitet (the Satus of Women Committe ne štiti galebove)." Na dnu stranice D.A. Grihil, visoki zvaničnik Forin Ofisa, koji će kasnije postati baron, je dodao rukom: "Na nesreću, osim galebova ima i nešto Tarzana ili Petkova (Man Fridays) koji će, nadajmo se biti, poželjni na Mauricijusu itd... slažem se moramo biti vrlo čvrsti."

Da bi sve ostalo daleko od očiju parlamenta (i u slučaju SAD kongresa), pa samim tim i javnosti, godinu dana pre ovog memoranduma, a u svrhu brisanja stanovništva, napravljena je mala "reorganizacija" britanskih kolonijalnih teritorija, odnosno osnovan je potpuno nov entitet British Indian Ocean Teritory (BIOT), čija osnovna teritorija je Čagos arhipelag. Ovo je urađeno reliktom iz srednjeg veka – kraljevskim (kraljičinim u ovom slučaju) dekretom, mehanizmom sa koga britanska vlada s vremena na vreme obriše prašinu i primeni ga kada želi da zaobiđe parlament**, odnosno progura neku izuzetno nepopularnu odluku [odluke da se ide u ratove 1956. (Egipat) i 2003. (Irak )su takođe donete ovim order-in-council mehanizmom]. Naime, kao što gore napisah Čagos arhipelagom se upravljalo sa Mauricijusa, ovim potezom je arhipelag praktično otcepljen od istog i stavljen pod direktnu kontrolu Kolonijal Ofisa, odnosno guvernera Sejšela.

I pored toga što je sve bilo ispod žita, glas je ipak stigao do Ujedinjenih Nacija i Generalna skupština je reagovala rezolucijom 2066, koja poziva Veliku Britaniju da ne preduzima akcije koje komadaju teritoriju Mauricijusa i povređuju njegov teritorijalni intergitet. Kao što to obično biva rezolucija je ignorisana i 1966. lord Čalfont ministar Forin Ofisa je potpisao ugovor u Vašingtonu kojim se Dijego Garsija daje Pentagonu u rentu na 50 godina sa 20 godina automatskog produženja. Dokumenti Stejt Dipartmenta koji su deklasifikovani 2005. (putem Freedom of information act-a) pokazuju da su SAD želele da se kompletno stanovništvo protera.

Rešenje je nađeno u ribrendingu ili reklasifikaciji Čagosijanaca, tajnom odlukom oni su od stalnog stanovništva postali "gastarbajteri" (contract workers). F.D. W. Braun, predstavnik Velike Britanije u UN, je 16. novembra 1965. proturao ovu laž Generalnoj skupštini. [Često se pitam koji zidovi su upili više laži, Saveta bezbednosti ili Generalne skupštine]

Slow motion etničko čišćenje

Dokumenti, sada u javnom domenu, jasno pokazuju strah konspiratora da budu otkriveni – sasvim su bili svesni zločina koji prave prema "nekoliko" Tarzana i Džejn. Modus operandi za proterivanje sopstvenog stanovništva da bi se teritorija iznajmila SAD za vojnu bazi je počeo da se razrađuje još 1964. U jednom takvom se savetuje postepenost i oprez da se ne bi izazvala sumnja.

Etničko čišćenje je počelo iz tiha druge polovine 60-tih. U početku je to bilo u formi zabrane povratka na ostrva Čagosijancima koji su nekim poslom, najčešće zbog zdravstvenih razloga išli na (najčešće) Mauricijus. Tako je Čarlesia Aleksis, koja je dovela 1967. bolesnog muža u Port Luis, Mauricijus, saznala da ne mogu da se vrate "zato što je ostrvo prodato".

chagos01.9677.jpgZatim su brodovi za snabdevanje ostrva počeli malo da preskaču, ostavljajući stanovnike bez žitarica, mlečnih proizvoda, soli, lekova itd. Dobar deo stanovništva ostaje i pored zaplašivanja bombardovanjem. Godine 1971. guverner Sejšela, Ser Brus Grejbeč (Sir Bruce Greatbatch, KCVO, CMG, MBE) koji je bio zadužen za BIOT dolazi na sjajnu ideju. Ovaj vitez, znajući vezanost populacije za njihove pse (na dokumentarnim snimcima je teško naći kadar u kome se ne muva neki pas, a osim kao ljubimci bili su korisni i kao ribolovci) je predložio američkim vojnicima, koji su već počeli gradnju baze, da pobiju sve pse na ostrvu. Pokušaji sa otrovanim ćuftama nisu pružili zadovoljavajući rezultat, pa su ih jednostavno pohvatali i u zatvorenom prostoru ugušili izduvnim gasovima svojih vozila, na očigled nemoćnih Čagosijanaca i njihove dece.

Bio je to prilično jasan signal stanovništvu. Međutim, ipak je poslednjih 200-tinak moralo biti silom ukrcano na brod Nordvaer, koji ih je jednostavno izbacio na molo u Port Luisu, Mauricijus.

Nezavisno sudstvo i njegovi dometi

chagos02.9678.jpgBezmalo 30 godina je bilo potrebno preživelim (umirali su od tuge za domovinom, kako kažu) da im se prizna status britanskih državljana i da sud presudi u njihovu korist, proglašavajući dekret iz 1965. kojim su zbrisani i pomoću kog se etničko čišćenje "ozakonilo" nezakonitim. Sa pravne tačke gledišta nije bilo prepreke da se Čagosijanci vrate. U praksi, međutim, prepreka je bila Blerova vlada, koja je istog popodneva (3. novembra 2000.) kad je presuda doneta izdala novi dekret kojim se Čagosijancima zabranjuje povratak. Dokument naglašava poštovanje međunarodnog ugovora sa Vašingtonom.

Pokušaj nekolicine da se 2002. vrate na ostrvo je neslavno završio. Britanska patrola ih je presrela i vratila na Mauricijus. Iste godine britanska vlada je napravila studiju izvodljivosti (ponovnog) naseljavanja Čagos arhipelaga, koja naravno, tvrdi, uprkos svim stručnim mišljenjima, da je ono neizvodljivo. Navedeni razlozi uglavnom izazivaju (gorki) smeh pomenutih stručnjaka. Pominju se zemljotresi, cunamiji nedostatak vode, riba, obradive zemlje i slični mambo džambo kao da tamo pre američke vojne baze nije bilo (srećnog) života. Valja se podsetiti – Vlade lažu! Marta Gelhorn.

Godine 2006. visoki sud ponavlja presudu u korist Čagosijanaca, no 2008. vlada dobija žalbu. Time je stavljena tačka na ovaj slučaj zločina protiv ljudskosti.

* Pametnjakovići koji su mi prošli put zamerili transkripciju (britanskog) izgovora Pilgerovog prezimena neka poslušaju kako se izgovara na BBC-iju.

** Sličan mehanizam postoji i u SAD tzv predsednički signing statement kojim se (zlo)upotrebljava pravo da se predsednik ne pridržava zakona koji su prošli kongres i senat. Buš je bio šampion upotrebe istih [ni Obama nije imun na (zlo)upotrebu].

******************************

Beleške na margini

Ne postoje konspiracije, postoje samo strategije i planovi za koje ne znamo ili nešto na toj liniji je jednom ovde na blogu jedna moja omiljena blogokoleginica rekla. Saglasan sam sa tim u meri u kojoj je to tačno. Naime, ljudi su skloni da nazivaju konspiracijama stvari koje to nisu. Iz neznanja. Međutim, kada vlade demokratskih ili "demokratskih" (od volje vam) zemalja učestvuju u poduhvatu koji je decenijama skriven od njihovih parlamenata/kongresa, a uz to je protivzakonit kako po mođunarodnim tako po njihovim sopstvenim zakonima, onda je teško naći adekvatniju reč.

Znam da će se naći binaroidi koji neće odoleti da počnu da prave komparacije tipa "a šta su radili Sovjeti, Kinezi i bla bla bla", pod jedan to je mašenje iz jednostavnog razloga zato što ko god da je radio zločine ovog tipa u istoriji, nije smatran, a nije se ni samoproglašavao šampionom slobodnog sveta, demokratije, ljudskih prava i bla bla bla. Kao drugo, parafrazirao bih Harolda Pintera iz njegovog nobelovskog predavanja: Svako zna šta se desilo u Sovjetskom Savezu i širom Istočne Evrope tokom posleratnog perioda: sistematska brutalnost, rašireni zločini, bezdušna represija nezavisne misli. Sve to je potpuno dokumentovano i provereno.
Međutim, moja tema je da su zločini "slobodnog sveta" u istom periodu samo površno zabeleženi, nisu dokumentovani, nisu uzeti k znanju, a i uopšte nisu ni priznati kao zločini.

Isto tako ne bih voleo da mi se objašnjava real-politika, jer sam je apsolutno svestan, ali jednostavno ne pristajem da se u ime "viših ciljeva" (ma šta i ma čiji oni bili) odreknem svih "civilizacijskih tekovina". Might is right nije princip na kome su te tekovine izgrađene.

Nepravda bilo gde je pretnja pravdi svagde. Martin Luter King

Atačmenti



Komentari (130)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 18:35 30.12.2009

---

Ne postoje konspiracije, postoje samo strategije i planovi za koje ne znamo ili nešto na toj liniji je jednom ovde na blogu jedna moja omiljena blogokoleginica rekla. Saglasan sam sa tim u meri u kojoj je to tačno. Naime, ljudi su skloni da nazivaju konspiracijama stvari koje to nisu. Iz neznanja. Međutim, kada vlade demokratskih ili "demokratskih" (od volje vam) zemalja učestvuju u poduhvatu koji je decenijama skriven od njihovih parlamenata/kongresa, a uz to je protivzakonit kako po mođunarodnim tako po njihovim sopstvenim zakonima, onda je teško naći adekvatniju reč.

:))))
Adekvatno (ali ne u jednoj reči, već u dve) je - spoljnja politika (neke zemlje, koja ima demokratsku ili "demokratsku" vladu koja decenijama učestvuje...). Potpuno druga tema je "usaglašenost" spoljnje politike neke zemlje sa međunarodnim aktima bilo kog nivoa kao i (ne)postojanje institiucija i mehanizama da se poštovanje istih - obezbedi.
Mislim (i dalje) da je pogrešno to nazivati "konspiracijom", jer "konspiracije i teorije zavera" su ipak nešto drugo i najčešće nikako ne podrazumevaju - bilo kakve vlade (ali to je sasvim druga priča).

Daću ti primer koji samo naizgled nema nikakve veze - bivše jednopartijske zemlje prihvataju kao obavezu proces denacionalizacije i restitucije, dočim bivše kolonijalne zemlje smatraju da nemaju nikakvih obaveza prema resursima i imovini svojih bivših kolonija. Pravedno? Konspiracija? Ne zna se za to?....Ali i to je verovatno sasvim druga priča....
Bojan Budimac Bojan Budimac 18:46 30.12.2009

Re: ---

jer "konspiracije i teorije zavera" su ipak nešto drugo i najčešće nikako ne podrazumevaju - bilo kakve vlade

Dobro, ali konspiracije nisu isto što i teorije zavere, samo da primetim. Naime, teško mi je naći drugu reč za ovo što je urađeno Čagosijancima osim (a to je više reči) "zajednički zločinački poduhvat" (dve vlade), obično se zločini planiraju u tajnosti (konspiraciji).
mirelarado mirelarado 19:32 30.12.2009

Re: ---

Шта о овоме може да се каже осим да свијет је овај тирјан тирјанину и да правде у њему вазда недостаје. Кроје је моћни и за њих ретко важи.

Одличан текст и потресан филм.
gordanac gordanac 00:12 31.12.2009

Re: ---

Bojan Budimac
jer "konspiracije i teorije zavera" su ipak nešto drugo i najčešće nikako ne podrazumevaju - bilo kakve vlade

Dobro, ali konspiracije nisu isto što i teorije zavere, samo da primetim. Naime, teško mi je naći drugu reč za ovo što je urađeno Čagosijancima osim (a to je više reči) "zajednički zločinački poduhvat" (dve vlade), obično se zločini planiraju u tajnosti (konspiraciji).

Najlakše je da se složim s tobom i da tako zajedno ostanemo u prijatnoj lakoći osude nepravdi kao zajedničkog zaveta da ćemo nešto i učiniti da nepravde bude manje ili bar ne više nego što je bilo ranije.
Ali - birati "najlakše" retko je zabavno, a skoro nikad zaista kreativno, mada uvek predstavlja iskušenje, otuda "lakoća nasilja" i u globalnim i u lokalnim okvirima, nasilja kojegod hoćeš vrste. Nasilje je - lako, odvikavanje od nasilja - nije, nikako.
Dakle - nećemo se složiti, a razlog je prilično jednostavan:
- jedno od nas dvoje gleda skale (kao "scale" ne kao skale u "Skalinadi", mada može i tako, ustvari), ili možda bolje razmere posledica nepravdi koje jedna ljudska društva čine drugima (a sve na osnovu regulacija koja ta društva donose, dakle sa zakonskim i etičkim opravdavanjima) i to zajedno sa podacima i činjenicama konkretnih nepravdi, a drugo od nas gleda u nepravde koje se objašnjavaju odnosom "jačeg" i "slabijeg" ili "nasilnika" i "žrtve" verujući da analize takve vrste, razložne, dobre i na principima pravde i humanizma utemeljene omogućavaju per se "slabljenje" onog jačeg ili onih koji nasilje provodi.
Oba su stanovišta legalna i legitimna i oba imaju strateške prednosti i mane.
Prvom gledištu je mana (često) bled i kratak, nedovoljno oštar i gotovo nemaran uvid u mogućnosti otklanjanja nepravdi za trajanja jednog prosečnog ljudskog veka, a drugom je gledištu mana (često) zaboravljanje da kakvo god nasilje bilo - uvek, ali uvek ga prekida žrtva, nikad nasilnik.

Dakle, da sam na mestu žitelja ovog "paradigma" mesta, šta bih učinila?
To je pitanje kojim svaka žrtva prekida nasilje.
Njihova strategija bila je (naizgled) sasvim dobra - planetarna regulacija kao osnov da se nepravda otkloni.
I - za sada im nije uspelo.
Zašto?
Zato što se primena strategija mora pažljivo pratiti, strategije nisu ni pozitivne ni negativne, one su ili uspešne ili neuspešne, a svaka dobra u sebi mora sadržavati instrument kojim se "usput" meri - daje li rezultate i sposobnost da se "u hodu" menja, ako rezultata nema.
Kad gledaš u "lanac i karike nepravdi" oko sebe, azbuka strategija te uči da "kidaš" samo jednu i to najslabiju kariku i da obezbediš bar jednog saveznika koji je jednake snage (ako je i snažniji - to je već prednost) od onog čiji je lanac nepravdi oko tebe.
Zahtevan posao, traži i puno znanja i strpljenja i vrlina kao retko koji drugi, ali - uspeva, stalno, svuda po planeti. To se ponekad zove napredak, humanizacija, oljuđivanje i uljuđivanje nas ljudi.

I nije utešno, ali je istinito - planetarna regulacija postoji tek par decenija i to su skale o kojima govorim, to su vremenske razmere u kojima se (ne)dešavaju otklanjanja i smanjivanja nepravdi (a jesu merljiva, nesporno). Nešto slično kao mehanizmi izmena živih vrsta u prirodi - menjaju se alele gena. mali, najmanji delovi koji onda tek na dovoljno dugoj vremenskoj skali dovode do vidljivih i nepovratnih ukupnih genetskih promena.

Jesam li zadovoljna "priraštajima", tako malim, ponekad neprimetnim kada je u pitanju smanjivanje i otklanjanje nepravdi ?
Naravno da nisam, kao ni ti, očigledno.

Pa u čemu je naše neslaganje (ako te nisam već izgubila posle ovako predugačkog teksta :)) ?
U definisanju "konspiracija, udruživanja radi nepravdi,..." s tvoje strane i definisanju strategija s moje strane.
Da se poslužim metaforom:
- kad je David, malen i s onako malim kamenom u ruci ugledao Golijata rekao je "u, bre, kol`ki je, pa ne mogu ga promašiti!"
To je bila - dobra strategija.
Eto.



nsarski nsarski 00:32 31.12.2009

Re: ---

Kad gledaš u "lanac i karike nepravdi" oko sebe, azbuka strategija te uči da "kidaš" samo jednu i to najslabiju kariku i da obezbediš bar jednog saveznika koji je jednake snage (ako je i snažniji - to je već prednost) od onog čiji je lanac nepravdi oko tebe.

Drugim recima, if you can't lick them, join them, or their most powerful enemy:)))
(Ako te kinje Ameri, prebegni Rusima, i obratno).

Ovo sto si rekla, gordanatz, je odlicna analiza realnosti. I, verovatno, najuspesniji recept da se realpolitik izmeni ako moze. Cmizdriti nad nepravdom je isto kao zaliti nad razbijenim krcagom.

Dalje, skala o kojoj govoris je kljucna rec. Do pre jednog veka su vece sile osvajale prostore koje su zeleli. Ovih decenija moraju da ipak makar izmisle opravdanje za takvo ponasanje. (Rat protiv droge, rat protiv terorizma, etc.). Na skali vekova, stvari se ipak menjaju. I to je puj spas za sve nas.
Ne treba, ipak, smetnuti s uma da se na Grckom skala, ili merdevina, kaze klimax.
gordanac gordanac 00:41 31.12.2009

Re: ---

nsarski
Kad gledaš u "lanac i karike nepravdi" oko sebe, azbuka strategija te uči da "kidaš" samo jednu i to najslabiju kariku i da obezbediš bar jednog saveznika koji je jednake snage (ako je i snažniji - to je već prednost) od onog čiji je lanac nepravdi oko tebe.

Drugim recima, if you can't lick them, join them, or their most powerful enemy:)))
(Ako te kinje Ameri, prebegni Rusima, i obratno).

Ovo sto si rekla, gordanatz, je odlicna analiza realnosti. I, verovatno, najuspesniji recept da se realpolitik izmeni ako moze. Cmizdriti nad nepravdom je isto kao zaliti nad razbijenim krcagom.

Dalje, skala o kojoj govoris je kljucna rec. Do pre jednog veka su vece sile osvajale prostore koje su zeleli. Ovih decenija moraju da ipak makar izmisle opravdanje za takvo ponasanje. (Rat protiv droge, rat protiv terorizma, etc.). Na skali vekova, stvari se ipak menjaju. I to je puj spas za sve nas.
Ne treba, ipak, smetnuti s uma, da se na Grckom skala, ili merdevina, kaze klimax.


Prvo sam htela da napišem sa normalnom raspodelom kao (boljim) primerom od "scale", ali sam, srećom, ukapirala da bi verovatno bilo nerazumljivo, koliko god je stvarno moguće računati i predstaviti "broj nepravdi" baš - raspodelom.
A Grci su jedan (veći) deo svega toga znali, zato ih se tako "čvrsto" drži ova civilizacija koja sebe smatra "naslednikom". Jes`, paz da nije.
nsarski nsarski 01:09 31.12.2009

Re: ---

Prvo sam htela da napišem sa normalnom raspodelom kao (boljim) primerom od "scale"

Ja mislim da si izabrala odlicnu rec. Skala. Mislila si, rekao bih, na vremensku skalu, ili razmeru. Cak i rec "globalno" unosi skaliranje u celu pricu. (Ti si rekla "planetarna", ali to je skoro isto).
Kad su nepravde u pitanju, ljudi su najosetljiviji na one koje su njima najblize (one trivijalne - na pijaci ili u saobracaju, na primer). Nepravda se, rekao bih, najsnaznije dozivljava na skali najvece rezolucije, tj. na svakodnevnim sitnicama.
Ja sam pomenuo klimax kao izraz najveceg uspona neke imperije, trenutak kad sve mogu. Recimo, mogu da poklone, kao Britanci sto su uradili, arhipelag koji uopste nije njihov.
Mislim da je ono sto se desilo stanovnicima ostrva Diego Garija prekrsaj po svim medjunarodnim zakonima ("nepravda", kako to oni mozda zovu). Cak mozda i zlocin protiv humanosti (etnicko ciscenje do poslednjeg).
Kako ce oni to resiti, ako uopste, je stvar strategije. Jedna od majusnih nada koje oni imaju je da skrenu paznju na svoj problem i zadobiju simpatije sveta, ako ikako mogu.To je dobar strateski adut.



gordanac gordanac 01:22 31.12.2009

Re: ---

nsarski
Prvo sam htela da napišem sa normalnom raspodelom kao (boljim) primerom od "scale"

Ja mislim da si izabrala odlicnu rec. Skala. Mislila si, rekao bih, na vremensku skalu, ili razmeru. Cak i rec "globalno" unosi skaliranje u celu pricu. (Ti si rekla "planetarna", ali to je skoro isto).
Kad su nepravde u pitanju, ljudi su najosetljiviji na one koje su njima najblize (one trivijalne - na pijaci ili u saobracaju, na primer). Nepravda se, rekao bih, najsnaznije dozivljava na skali najvece rezolucije, tj. na svakodnevnim sitnicama.
Ja sam pomenuo klimax kao izraz najveceg uspona neke imperije, trenutak kad sve mogu. Recimo, mogu da poklone, kao Britanci sto su uradili, arhipelag koji uopste nije njihov.
Mislim da je ono sto se desilo stanovnicima ostrva Diego Garija prekrsaj po svim medjunarodnim zakonima ("nepravda", kako to oni mozda zovu). Cak mozda i zlocin protiv humanosti (etnicko ciscenje do poslednjeg).
Kako ce oni to resiti, ako uopste, je stvar strategije. Jedna od majusnih nada koje oni imaju je da skrenu paznju na svoj problem i zadobiju simpatije sveta, ako ikako mogu.To je dobar strateski adut.




Slažem se, to im je trenutno možda i jedini adut.
Ali - i to ne mogu bez saveznika, a ja ne vidim (možda ne gledam dobro) da ga za sada imaju.
Da sam na njihovom mestu - tražila bih hearing u EU parlamentu, tu bi najlakše pronašli saveznike, a Lisabonski ugovor im za takvo šta pruža i-haaaj! mogućnosti.

EDIT:
U EU je GB tolika - da je ne mogu promašiti
nsarski nsarski 01:38 31.12.2009

Re: ---

Slažem se, to im je trenutno možda i jedini adut.

That, exactly, is the point of this blog, methinks.

U EU je GB tolika - da je ne mogu promašiti

:)))))))))))))))))))))))

Ozbiljnije govoreci, sta cemo sa strategijom koju bi kitovi, beli medvedi, i druge ugrozene vrste mogle da usvoje? Najme papagaje da govore za njih:))))
Ali, bez ikakvog preterivanja, prvo je potrebno da se skrene paznja na nesto - bila to ugrozena vrsta, nasilnistvo, neka bolest (recimo Alchajmer se nikad ne bi ovoliko proucavao da nije bilo Regana), ili zagadjivanje...ostalo dodati po zelji. I to je opet stvar strategije.

blogovatelj blogovatelj 05:31 31.12.2009

Re: ---

I to je puj spas za sve nas.


Pa ne bas spas za nas, ali nadajmo se da je to spas bar za nase potomke.
blogovatelj blogovatelj 05:43 31.12.2009

Re: ---

Kad su nepravde u pitanju, ljudi su najosetljiviji na one koje su njima najblize (one trivijalne - na pijaci ili u saobracaju, na primer). Nepravda se, rekao bih, najsnaznije dozivljava na skali najvece rezolucije, tj. na svakodnevnim sitnicama.


Sto rece Milorad Pavic, dobri proroci su jeftini jer ti kazu sta ce se desiti za trista godina. Losi proroci su skupi jer ti pricaju sta ce se desiti prekosutra. Otprilike sam citirao, ali poenta je bila ova koju sam naveo.

A ima i ona narodna sa dve podvarijante:

1. Sto batina po tudjoj guzici nije puno
2. Lako je tudjim q..em gloginje mlatiti.

Svako od nas misli da je ono sto nas muci i tisti nesto sto treba najhitnije resavati i da sve ostalo moze da saceka. I to je osnovni pokretacki motiv prezivljavanja i ono na cemu pociva evolucija, ne samo kod ljudi vec kod svakog zivog stvora.

Re: ---


Slažem se, to im je trenutno možda i jedini adut.
Ali - i to ne mogu bez saveznika, a ja ne vidim (možda ne gledam dobro) da ga za sada imaju.
Da sam na njihovom mestu - tražila bih hearing u EU parlamentu, tu bi najlakše pronašli saveznike, a Lisabonski ugovor im za takvo šta pruža i-haaaj! mogućnosti.

EDIT:
U EU je GB tolika - da je ne mogu promašiti


ne treba potcenjivati domisljatost vekovnih kolonizatora i demagoga. oni uvek nadju neko resenje koje obezbedjuje da lokalni zakon bude iznad evropskog.
evo primera:
prilikom zaposljavanja u EU ne bi trebalo da bude razlike medju njenim gradjanima bez obzira iz koje zemlje dolaze. medjutim, uk je vrlo ponosna na svoj sistem postdiplomske edukacije lekara (specijalizacije, cpd, stalni kursevi i doedukacije koje su validirane) koji je takodje od strateskog znacaja za drzavu i cesto tretiran na slican nacin kao vojska. tako prilikom konkurisanja za posao u sistemu sepcijalistickog kruzenja jedan od uslova predstavlja prethodno radno iskustvo u UK sistemu na nivou SHOa (senior house officer-a) ekvivalent toga ne postoji nigde drugde u evropi. there you go!
Filip Mladenović Filip Mladenović 10:49 31.12.2009

Re: ---

Bojan Budimac
jer "konspiracije i teorije zavera" su ipak nešto drugo i najčešće nikako ne podrazumevaju - bilo kakve vladeDobro, ali konspiracije nisu isto što i teorije zavere, samo da primetim. Naime, teško mi je naći drugu reč za ovo što je urađeno Čagosijancima osim (a to je više reči) "zajednički zločinački poduhvat" (dve vlade), obično se zločini planiraju u tajnosti (konspiraciji).


Naomi Klajn u knjizi "DOKTRINA ŠOKA" naglašava sveži primer otimačine zemlje starosedeocima nakon cunamija. Na sreću, negde su se starosedeoci dobro organizovali, pa podle namere ALAVIH nisu uspele!
dragan7557 dragan7557 17:24 31.12.2009

Re: ---

Rat protiv droge, rat protiv terorizma, etc.).

Zaboravio si Gripove.

cerski
nsarski nsarski 17:31 31.12.2009

Re: ---

Zaboravio si Gripove.

Pa, to staje u one tri tacke na kraju. Ima i bolje: "War on poverty" - rat protiv siromastva. Unfuckable!
dragan7557 dragan7557 17:40 31.12.2009

Re: ---ispravka

subjekti britanske krune iliti državljani

Ovde traba da stoji: objekti kojim se vlada po cefu administracije.

Preporuka

cerski
lilit66 lilit66 19:56 31.12.2009

planetrana regulacija

Gordanac, interesantna teza i veoma optimistička. Ne znam baš kako da je sagledam u slučaju Palestinaca i Izraela osim da prvi već evo 60 godina ili nemaju strategiju ili im je loša.
Da ne govorimo i o našem slučaju. Interesantan je taj pristup žrtve da se sama dovije kako da se izbavi, no iskreno mi se čini isuviše kalvinistički.
Koliko je tih ubogih Čagosanaca uopšte preživelo do danas? Koliko ima Srba na Kosovu i koliko će ih biti kroz 50 godina? Lepo je od tebe što uvek imaš neku strašnu energiju i nadu, odakle je crpiš nije mi jasno, ali ja prosto više nemam tu nadu.
Ova je priča bitna zato što neko drugi može da se spasi, možda, pozivajući se na presudu.
A ona žena, Tereza, i njene oči pune besa i tuge za izgubljenom i nikad prebolelom zemljom, za izgubljenim rajem gde su ribe bile "ovolike", kao i oči svih naših izbeglica koje se nikada neće vratiti svojim domovima gde su im kuće bile "onolike", te oči to više nikada neće videti i njih baš nešto i nije briga za skalu. Slažem se ja sa tobom oko kosmičke razmere i kakvom takvom boljitku, no treba živeti sada i ovde.
Pogledaj samo ovaj marš za Gazu, Gaza freedom march, Egipćani ne puštaju pa ti imao tolike prijatelje po svetu...
Svejedno, Srećna Nova godina i hvala za ...nadu!
background noise background noise 19:02 30.12.2009

Osim sto sam zahvalan . . .

. . . za tvoje otreznjujuce price, dok mi neko otkriva gorke istine osecam se mladji i nekako nov. Valjda Don Kihoti u nama ne miruju . . .

Biljana 77 Biljana 77 19:03 30.12.2009

U laži su kratke noge pa dugo putuje..

Pročitala ..onako zablešena, maltene otvorenih usta i još uvek ne mogu da ih zatvorim od šoka! Generalno nisam veverica, ali ovi su uspeli da slažu apsolutno sve i da održavaju laž neko vreme.. Možda i zato što nikome nije bilo dovoljno važno da do istine dođe.
kada vlade demokratskih ili "demokratskih" (od volje vam) zemalja učestvuju u poduhvatu koji je decenijama skriven od njihovih parlamenata/kongresa, a uz to je protivzakonit kako po međunarodnim tako po njihovim sopstvenim zakonima, onda ...
se zapitam šta sve još ne znamo.. Podsetilo me u nekom smislu na Slobodnu državu Kongo.

ps. nedostajao si
gorran2 gorran2 19:28 30.12.2009

zaborav kuću gradi

"Borba naroda protiv sile je borba pamćenja protiv zaborava.
Milan Kundera"
Kakav optimizam!
Narodu nema ništa slađe od zaborava.
Osim možda instant-laži za masovno loženje i trenutni stampedo.
Za primer ne moraš u Indijski okean - evo ti nas. Mi smo narod koji se okućio na zaboravu devedesetih, koje su nastale na zaboravu osamdesetih, koje su podignute na zaboravu četrdesetih...

Izuzetak su naravno oni koji su direktno pogođeni. Svi ostali misle "šta me briga, ja nisam komunista, sindikalista, katolik..." i "a šta sad ima na tv-u"...
Filip2412 Filip2412 20:18 30.12.2009

Re: zaborav kuću gradi

Narodu nema ništa slađe od zaborava.

Pa naravno, evo kako se Arkanova udovica, perjanica srpskog nacionalizma, sa uživanjem slika uz šahovnicu vrlo brzo posle zavrsetka rata:



jedni isti prodaju narodu i mržnju & bratstvo i jedinstvo, po potrebi... nema boljitka dok se zaista svest svih pojedinaca ne podigne na viši nivo
adam weisphaut adam weisphaut 20:30 30.12.2009

Re: zaborav kuću gradi

Za primer ne moraš u Indijski okean - evo ti nas.

A ja baš mislim da bi autor da ode što dalje i egzotičnije od nas.
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:05 30.12.2009

Re: zaborav kuću gradi


A ja baš mislim da bi autor da ode što dalje i egzotičnije od nas.

Pa misli, Adame, misli. Naravno da je tebi teško da zamisliš da postoje ljudi koje zanima (i) spoljna politika, a sedeći dva soma kilometara od Beograda ne osećaju potrebu/sposobnost, pa ni prozvanost da seire nad unutrašnjom.
Zen Master Zen Master 21:33 30.12.2009

Re: zaborav kuću gradi

Bojan Budimac

Pa misli, Adame, misli. Naravno da je tebi teško da zamisliš da postoje ljudi koje zanima (i) spoljna politika, a sedeći dva soma kilometara od Beograda ne osećaju potrebu/sposobnost, pa ni prozvanost da seire nad unutrašnjom.


Ne greši dušu Budimac, mlad je shvatiće...
mada kada nešto bolje razmislim, ni manje ni više već nick Adam Weisphaut, rokanje u venu Peščanikom svakog petka...
ma jok, zaboravi šta sam rekao, nema šanse da skapira... barem ne u ovom životu

adam weisphaut adam weisphaut 21:51 30.12.2009

Re: zaborav kuću gradi

Naravno da je tebi teško da zamisliš da postoje ljudi koje zanima (i) spoljna politika, a sedeći dva soma kilometara od Beograda ne osećaju potrebu/sposobnost, pa ni prozvanost da seire nad unutrašnjom.

Intreresantan glagol, koji kao da ide u prilog mojoj tezi...
ma jok, zaboravi šta sam rekao, nema šanse da skapira... barem ne u ovom životu

Zašto su devojke danas ljute?
drug.clan drug.clan 20:18 30.12.2009

strategije

Dobro je da jos uvek neko pise o ovakvim stvarima. Svaka cast!

Ja bih na sve ovo samo jos spomenuo i lik i delo oca nacije Mauricijusa Ramgoolam-a, koji je arhipelag prodao Englezima pre sticanja nezavisnosti za sicu od 3 miliona funti zbog cega je iste godine nagradjen viteskom titulom.

Ne postoje konspiracije, postoje samo strategije i planovi za koje ne znamo


Jednu takvu vekovnu strategiju sam pokusao da opisem u mom serijalu o Haitiju, jos dok sam mogao da pisem

da se malo izreklamiram

1. deo 2. deo 3. deo
nsarski nsarski 20:39 30.12.2009

Najzad!

Najzad da je napisano nesto o istoriji ovog nesrecnog ostrva i ovih nesrecnih ljudi.
Razume se, ovo nece promeniti "tok istorije", kao sto mnogi slicni slucajevi (i njihovo raskrinkavanje) nisu. Ipak, bez obzira sto nekakva idealna, andjeoska pravda nije moguca, nije ni malo svejedno koliko smo od nje daleko. Ljudi treba da znaju sta se desava i sta se desavalo, jer "ko kontrolise proslost, kontrolise i buducnost" kaze Orvel.
Brutalna istorija ostrva Diego Garsija nas samo podseca u kakvom svetu zivimo, i kakvi nama vladaju. Imperije nisu nikad bile slatke prema svojim podanicima - od Rima pa do danas. I nema izgleda da ce u buducnosti biti.

drug.clan je dole pomenuo istoriju Haitija - koja je jos jedna istorijska prica strave i uzasa, a koja se pred ocima covecanstva odvija vec par vekova. Drzava Haiti je do skora morala da placa odstete Francuzima za sve one gubitke koje su oni pretrpeli gubitkom statusa kolonijalnog osvajaca. Nije lose prisetiti se da je Haiti jedna od najsiromasnijih drzava sveta. Otprilike kako kad bi drzava Srbija morala da placa Turskoj za sve gubitke, i profit koji nisu ostvarili od 1804. do danas, da su ostali na ovim prostorima.

Thx, Budimac!
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:07 30.12.2009

Re: Najzad!

Thx, Budimac!

Služim blogu, profe, a nije mi promakla tvoja želja da pročitaš nešto o ovome :)
ninasimone ninasimone 05:29 31.12.2009

Re: Najzad!


Interesantno je da se Haiti izborio za nezavisnost kad i Srbija (1804) i postao prva nezavisna crna nacija u ovom delu sveta. Jedini na Karibima su koji govore francuski kreolski (bilo bi zanimljivo uporediti njihov kreolski sa Dijego Garsija sa druge strane sveta). Na Haiti kao media topic (jbg, to je nasa realnost) sam naletela preko Wyclef Jean-a i njegove muzike (ako nemate stomak za rap&hiphop, The Preacher's Son i Welcome to Haiti albumi su vrlo slusljivi). Sve ti postane mnogo jasnije, i Haiti i zivot emigranta u New York-u - super.

Elem, on je osnovao Yele fondaciju za pomoc Haitiju i stalno vuce ljude tamo, tako je valjda bio i Klintona dovukao, Brangelina duo, i sad se mota oko Obame (svirao je na dodeli Nobela). Bez obzira koliko ima pozerstva u svemu tome, mnogo dobrih stvari je uradjeno. Danas ne moze drugacije nego tako. A to je ono o cemu gordanac i nsarski pricaju gore: mora se skrenuti paznja sveta na tvoj cause i posle odrzavati paznja, ne vredi sedeti u cosku i duriti se a ovim se dobija puno pr-a za relativno malo para. Valjda me to najvise nervira kod nasih NVO sto su se skoncentrali iskljucivo na prodaju sveta Srbiji umesto Srbije svetu (sorry Bud, tesko ostati neutralan kad je Srbija u pitanju).

p.s. uzivala citajuci, tnx. Oni moji Hmongovi dobili shut kartu sa Tajlanda.















Doctor Wu Doctor Wu 08:02 31.12.2009

Re: Najzad!

Valjda me to najvise nervira kod nasih NVO sto su se skoncentrali iskljucivo na prodaju sveta Srbiji umesto Srbije svetu

Nina, sve je to pazljivo probrano od onih koji prodaju to sto vec prodaju onda kada su prodavali. Zato i imas ta opsta mesta koja se u 2009./ 2010. ponavljaju kao da smo u jeku 1993. Svet se u medjuvremenu (iz korena) promenio, ali oni nisu.
mirelarado mirelarado 09:04 31.12.2009

Re: Najzad!

ninasimone

Interesantno je da se Haiti izborio za nezavisnost kad i Srbija (1804)...


Иако то не мења поенту твог коментара, Србија је 1804. године тек отпочела борбу за независност, а извојевала ју је знатно касније, 1830-33. и то делимичну. Каснимо, дакле, за Хаитијем неколико деценија, можда још има наде. ;-)
ninasimone ninasimone 09:34 31.12.2009

Re: Najzad!

Doctor Wu
... kao da smo u jeku 1993. Svet se u medjuvremenu (iz korena) promenio, ali oni nisu.

pa bas, kao da je jos 93....Iz mog iskustva, sta god da pokreces na relaciji Srbija-svet, glavni problem ispadne nedostatak komunikacije, kako mentalne tako i fizicke. Milion puta sam se pitala dal' sam to zaboravila srpski il' se radi o nekoj vrsti autizma pa ne uspevam da dobacim. A uobicajena poslovna razmena samo sto magarcima ne ide. Samo malo da se na tome poradi, vec bi se videli rezultati.
Doctor Wu Doctor Wu 20:50 30.12.2009

Ha, kakva prica!

Uzgred, jedan od prominentnih clanova Wilsonove (inace laburisticke) vlade u to doba, 1964.-70., je bio i Tony Benn, stara laburisticka kuka, skoro bi se mogao nazvati marksistom. Vrlo kritican prema Blairovoj vladi (zbog prodavanja new laboura krupnom kapitalu, izdaje uniona i sl), protiv rata itajrad, drzi (vrlo dobro posecena) predavanja gde, prakticno, propoveda komunizam... Naravno, kada su nacionalni, drzavni interesi u pitanju (odnosi sa USA) sve ideoloske razlike se stavljaju u drugi plan.
drug.clan drug.clan 21:04 30.12.2009

Re: Ha, kakva prica!

Naravno, kada su nacionalni, drzavni interesi u pitanju



bice da je rec o klasnim interesima, komunizam mu sluzi samo za naplacivanje predavanja
Vlasta92 Vlasta92 21:10 30.12.2009

Ovo je trol.

Upoznala sam Budimca. Informacije na privatne poruke, nakon uplate na stari žiro račun.

Bojane, odličan tekst, pravim rusku salatu, vratiću se kasnije!
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:15 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

pravim rusku salatu,

Sarma gotova ili se još krčka?
Dr M Dr M 21:39 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

pravim rusku salatu


Hmmm, politicki suspektno..

(Trol bez repa nije trol)..
nsarski nsarski 21:50 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

pravim rusku salatu

Une salade Sovietique?
Bojan Budimac Bojan Budimac 21:58 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

Dr M
pravim rusku salatu


Hmmm, politicki suspektno..

(Trol bez repa nije trol)..

Verovali ili ne ovde se ruska salata naziva američkom
mirelarado mirelarado 22:04 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

nsarski
pravim rusku salatu

Une salade Sovietique?


Кажу да је у Пољској одувек позната као пољска салата.:))
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:08 30.12.2009

Re: Ovo je trol.


Кажу да је у Пољској одувек позната као пољска салата.:))

Treba snimiti dokumentarac "Čija je ovo salata?" po ugledu na ovaj
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:11 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

mirelarado
nsarski
pravim rusku salatu

Une salade Sovietique?


Кажу да је у Пољској одувек позната као пољска салата.:))

У Русији је зову француском.
mirelarado mirelarado 22:20 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

Bojan Budimac
Treba snimiti dokumentarac "Čija je ovo salata?" po ugledu na ovaj


Феноменалан документарац. Узгред, Италијани тврде да је руску салату изумео пијемонтски кувар са двора породице Савоја крајем 19. века, припремајући ново јело у част доласка групе руских изасланика.

Крај трола, уз извињење.
Doctor Wu Doctor Wu 22:25 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

Феноменалан документарац. Узгред, Италијани тврде да је руску салату изумео пијемонтски кувар са двора породице Савоја крајем 19. века, припремајући ново јело у част доласка групе руских изасланика.

Mirelarado, posto si ti strucnjak za ta italijanska pitanja a kad je vec kod te gastronomske kuhinje, je l' tacno da ni Wiener schnitzel nema nista sa Becom nego je ista prvi put napravljena u Milanu, i to jos negde u 15. veku?
Bili Piton Bili Piton 22:25 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

mirelarado

Крај трола, уз извињење.


Zar sad kad je najukusnije

@ Wu: meni je čiča Toni medj svim ovim spitingimidžovcima ovde nekako uvek simpa bio.
Doctor Wu Doctor Wu 22:29 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

@ Wu: meni je čiča Toni medj svim ovim spitingimidžovcima ovde nekako uvek simpa bio

Ma, OK, ali meni uvek nekako ljaki da se drugima serucka o moralu kad se ima ohoho putera na glavi (a bio je Toni vrlo aktivan i oko britanskog nuklearnog programa). Naravno, sve to ne znaci da nije sjajan orator.
mirelarado mirelarado 22:38 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

Doctor Wu
Mirelarado, posto si ti strucnjak za ta italijanska pitanja a kad je vec kod te gastronomske kuhinje, je l' tacno da ni Wiener schnitzel nema nista sa Becom nego je ista prvi put napravljena u Milanu, i to jos negde u 15. veku?


У-ух, бечка шницла је предмет жестоких, вишедеценијских расправа између бечких и миланских кулинара. Похована телећа или млада јунећа шницла (али с коском) јесте стари милански специјалитет. Cotoletta milanese (тако се зове) тања је од бечке, тј. кувар најпре двадесетак минута убија бога у њој, а потом је уваља у јаја и презле (дакле, нема брашна). И о овоме би се могао снимити добар документарац. :)
Doctor Wu Doctor Wu 22:48 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

Cotoletta milanese (тако се зове) тања је од бечке, тј. кувар најпре двадесетак минута убија бога у њој, а потом је уваља у јаја и презле (дакле, нема брашна).

Stare domacice su dobro izlupanu telecu sniclu ostavljale da "prenoci" u mleku. Meni se cini da to ima neke veze sa krvlju iz mesa. Naravno, prezle su kljucne.
topcat topcat 22:51 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

У Русији је зову француском.


Ovdje je francuska bez mesa a ruska sa.

Mirela, kad smo već kod kuhinje, je li istina da je pizza grčka?

Budimac, baš si nedostajao.
Sjajan tekst koji otvara mnoga pitanja...za početak: a koliko još ima otoka, mjesta i "situacija" o kojima znamo jako malo ili ništa?
Bojan Budimac Bojan Budimac 22:56 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

baš si nedostajao

i meni blog
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:12 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

topcat
Sjajan tekst koji otvara mnoga pitanja...za početak: a koliko još ima otoka, mjesta i "situacija" o kojima znamo jako malo ili ništa?

Питање је "криво" постављено ;-) Јер ми, већински, јако мало желимо знати шта наше владе no-no чине у наше име. Дакле, кад као друштво и знамо, слабо желимо да то што знамо чујемо. И нисмо нимало усамљени у томе. Пун нас је свет таквих.
mirelarado mirelarado 23:14 30.12.2009

Re: Ovo je trol.

topcat
Ovdje je francuska bez mesa a ruska sa.

Mirela, kad smo već kod kuhinje, je li istina da je pizza grčka?


Гле чуда, и овде је француска салата без меса. :))

Pizza је напуљска. Напуљ су, факат, основали Грци, можда зато својатају напуљску погачу. :)
Vlasta92 Vlasta92 01:27 31.12.2009

Ruska



"Mećem rusku salatu i kiseli kupus po blogovima. Nazovite na trafiku 'kod Cice' do šes' popodne, posle neradimo".
blogovatelj blogovatelj 05:32 31.12.2009

Re: Ovo je trol.

У Русији је зову француском.


Koliko ja znam, francuska salata je isto sto i ruska salata, samo bez mesa.

Re: Ovo je trol.

mislite na olivier salad cija je ruska varijanta sa krompirom?
mariopan mariopan 11:50 31.12.2009

Re: Ovo je trol.

mirelarado
nsarski
pravim rusku salatu

Une salade Sovietique?


Кажу да је у Пољској одувек позната као пољска салата.:))

Tacno, evo mi napravili tu poljsku.
blogovatelj blogovatelj 02:04 01.01.2010

Re: Ovo je trol.

mislite na olivier salad cija je ruska varijanta sa krompirom?


Nisam strucnjak ni za francusku ni za rusku kuhunju. Znam samo da je u radnjama u Srbiji pre nekih cetvrt veka bilo da se kupi i ruske i francuske salate, tako je pisalo na pakovanjima.
Ruska je bila - ruska, a francuska je bila isto ruska samo bez mesa
vishnja92 vishnja92 02:07 01.01.2010

Re: Ovo je trol.

a u obema ima graska, bljak.
marco_de.manccini marco_de.manccini 07:30 03.01.2010

Re: Ovo je trol.

У Русији је зову француском.

чини ми се да је зову и зимском. или сам помешао?
NNN NNN 10:37 03.01.2010

Re: Ovo je trol.

или сам помешао?
Ma, važno je da si se javio
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:13 04.01.2010

Re: Ovo je trol.

поздрав ННН-овићи.
jasnaz jasnaz 21:12 30.12.2009

zločini "slobodnog sveta"


OVO

je jedan!-od-zločina "slobodnog sveta", za koji sam saznala nedavno - još nisam uspela da vidim film, ali je i informacija dovoljno potresna. izvinjenje domaćinu & brisati ako (mu) se ne uklapa, ali: BB blog posećuju ljudi koji veruju da je istina moguća i da je borba za saznavanje opravdana, pa sam iskoristila.

iseljenik iseljenik 21:46 30.12.2009

Еееее

Жали Боже људских душа умрлих од туге за својим родним крајем... Аутору хвала на прикупљању чињеница и овој врло поучној причи.

Верујем да ће за 30-40 година, када се скине ознака "строго пов" са неких нових америчких докумената, сличне болне и истините приче пунити неке друге блог странице, овог пута у вези једне државе са Балкана које више нема, заједно са хиљадама погинулих и несталих...
Zen Master Zen Master 22:53 30.12.2009

Re: Еееее

iseljenik
Жали Боже људских душа умрлих од туге за својим родним крајем... Аутору хвала на прикупљању чињеница и овој врло поучној причи.

Верујем да ће за 30-40 година, када се скине ознака "строго пов" са неких нових америчких докумената, сличне болне и истините приче пунити неке друге блог странице, овог пута у вези једне државе са Балкана које више нема, заједно са хиљадама погинулих и несталих...


Nema šanse, evo Obama(mesaja) dobri princ od nagrade za mir pre nekoliko dana odbio da skine oznaku Top secret sa dokumenata od pre 30-40 godina. Što se kaže Dope & No Change...


myredneckself myredneckself 01:20 31.12.2009

strašno...

opet mali trol, a možda i nije
Might is right nije princip na kome su te tekovine izgrađene.

U praksi, međutim, prepreka je bila Blerova vlada, koja je istog popodneva (3. novembra 2000.) kad je presuda doneta izdala novi dekret kojim se Čagosijancima zabranjuje povratak. Dokument naglašava poštovanje međunarodnog ugovora sa Vašingtonom.

Sličan mehanizam postoji i u SAD tzv predsednički signing statement kojim se (zlo)upotrebljava pravo da se predsednik ne pridržava zakona koji su prošli kongres i senat. Buš je bio šampion upotrebe istih [ni Obama nije imun na (zlo)upotrebu].

izgleda da obama sledi buša, kao što je bler sledio tačerovu
ovo prvo citirano me podsetilo na rečenicu "Our cause is just - right is might", ali na koji god on to način izgovorio, ja uvek čujem - might is right, zato što im cause, uopšte nije cause. Ne samo da su razlozi njihovog bakćanja po svetu pogrešni, nego ih nema uopšte. može on da dubi na glavi, ali
to valjda vidi svaka inteligentna osoba na svetu.
( a i tamo su mnogi, kako čujem, embarrased zbog davanja glasa, jer misle da je najbolje da izvrše invaziju na vol strit )
hat, medjutim... razna poređenja su tu. ko hoće, neka pročita

it's what's for dinner!
niccolo niccolo 06:41 31.12.2009

Re: strašno...

izgleda da obama sledi buša, kao što je bler sledio tačerovu

Razlike između levih i desnih u tim zemljama su pre svega na planu zdravstvenog osiguranja, poreza i tako tih unutrašnjih stvari. Spoljnu politiku uvek vode isto, bez obzira koja od dve grupacije je na vlasti...
drug.clan drug.clan 14:05 31.12.2009

Re: strašno...

sam pomenuo klimax kao izraz najveceg uspona neke imperije, trenutak kad sve mogu. Recimo, mogu da poklone, kao Britanci sto su uradili, arhipelag koji uopste nije njihov.
Mislim da je ono sto se desilo stanovnicima ostrva Diego Garija prekrsaj po svim medjunarodnim zakonima ("nepravda", kako to oni mozda zovu). Cak mozda i zlocin protiv humanosti (etnicko ciscenje do poslednjeg).
Kako ce oni to resiti, ako uopste, je stvar strategije. Jedna od majusnih nada koje oni imaju je da skrenu paznju na svoj problem i zadobiju simpatije sveta, ako ikako mogu.To je dobar strateski adut.



pa nije cak ni u tome, jer eto obama kao "levicar" je dao bankama trilione, zdravstveno reformisao tako da ce od reforme samo osiguravajuce kuce imati koristi ....

ne zovu ga dzaba u vasingtonu "veci republikanac od svih republikanaca"
blogovatelj blogovatelj 17:19 31.12.2009

Re: strašno...

Spoljnu politiku uvek vode isto, bez obzira koja od dve grupacije je na vlasti...


Negde sam citao, da kada se u SAD promenio predsednik pre nekih 20-ak godina npr, da su pitali Arafata sta misli o tome, a odgovor je bio:
- Sta ima da mislim, to je isto kao kad bi me neko pitao da li bih vise voleo Koka Kolu ili Pepsi.
beton-prof beton-prof 23:15 30.12.2009

Ova priča u očima Srba...

...Kao da je ispisana crno belim mastilom.Polovina moje nacije čita je sa prezirom prema moćnim silama zapada, rasplamsavajući u sebi već razgorelu mržnju.Ta polovina bi ginula do poslednjeg za globalnu pravdu, za novi svetski poredak i to će u budućnosti biti razlog gašenja jednog "multipravdoljubivog" naroda koji gleda toliko daleko da je postao dalekovid i nesposoban da vidi ispred svog slomljenog nosa.Za njih, tj. nas, svako ko pomisli ili pročita ovu priču drugačije je, ili izrod ili lud, i oni zaista misle da je ovo jedna crna priča.
Druga polovina vidi beli deo teksta i u njemu piše da su mali skroz bespomoćni i prepušteni volji velikih.Oni bi rado čučali u žbunju i borili se jedinim mačem protiv zaborava- koćenjem kao zečevi , jer nema ni priče bez aktera ni prkosa bez naroda.Oni bi čekali da se izvuku njihivi brojevi na lutriji i nadali se da će taj dan dočekati kao narod sa velikim N a ne kao neka polu enklava.
Epilog:
Što volimo da raspredamo veliku istoriju to je nevidjeno i nečuveno! Pa zar to nije jasno i vrapcima više...Kada ćemo smisliti neku strategiju za naše dvorište, da ono ne opusti, da se ono razvija našom svešću o tome ko smo, koliko nas je i u kakvom vremenu živimo...
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:20 30.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Dobrodošao Beton-prof.
nsarski nsarski 23:25 30.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Kada ćemo smisliti neku strategiju za naše dvorište, da ono ne opusti, da se ono razvija našom svešću o tome ko smo, koliko nas je i u kakvom vremenu živimo...

Sasvim tako. A to ko smo i u kakvom vremenu zivimo (mada, po mom misljenju, to vreme skoro oduvek traje u tom obliku) naucimo iz ovakvih prica.
Ponavljati ocevidnosti (there is no need to state the obvious, kaze TS Eliot), ipak nije uzaludno jer mnogi ni obvious ne vide. Stvar pedagogije. To sto smo mi sada pismeni ne znaci da ne treba vise uciti druge da citaju i pisu i stampati Bukvare, na primer.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:39 30.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

nsarski
Sasvim tako. A to ko smo i u kakvom vremenu zivimo (mada, po mom misljenju, to vreme skoro oduvek traje u tom obliku) naucimo iz ovakvih prica.

Могуће. Али, мени се чине да ми незаустављиво ходимо ка једној, како се то каже, широј друштвеној заједници, у којој ће многе ствари морати да се преиспитају, од религије па до политике. Рецимо, неке наше друштвене институције (породица, пензиони систем, концепт одгајања деце, брак, пријатељство) направљене су за једно кратковеко биће, некадашњег човека, код кога је и седамдесет година била дубока старост. За век или два, како кажу предвиђања, витални стогодишњаци неће нимало бити реткост. (Тај век, два или три, то је јако близу, али ми, винске мушице, нисмо тога свесни.) Једном речју, друштвено одело које сада носимо постаће нам тесно, и свашта ће ту морати да се догоди.

Nsarski, је л' ово будизам?
nsarski nsarski 23:51 30.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Nsarski, је л' ово будизам?

Meni lici na futurizam, ali to je mozda samo moj trip.
OK, da budem jasniji: mozemo mi fizicki da zivimo i 200 i 1000 godina, to je manje vazno. Evolutivno, mi nemamo nikakvu vise ulogu posle, recimo, 80. godine. Osim ako ne uspemo da obnovimo ceo ciklus - nove zube, novi mozak, nova pluca, etc. Ali, to bi tek bilo porazno po planetu - Staljin je nedavno imao 130. rodjendan (i u Rusiji su zabranili kritiku doticnog druga u tom periodu oznacavanja jubileja). S druge strane, Ajnstajn bi i danas mozda imao sta da kaze o strukturi kosmosa, ali i to je nebitno.
Sta ce u drustvu da se desava, to pojma nemam (mislim na tvoje pominjanje religije i politike). Ono ce, sva je prilika, morati da se pobrine o sebi. Ali, ako sudimo po onome sto je do sada bilo, ni tu se nista bitno nece promeniti. Samo ce mozda da iznadju druge nacine opsene. Ostalo je sve vidjeno.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:05 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Опсене? Мислиш оно: нема више робова и робовласника, већ тек кредитне картице и банке? Измениће се фигура човека, али не и скелет који је носи? Религија, оваква каква је, мора да нешто учини са собом или је неће бити... Итд. итсл.

Ех, ко ће дочекати да види ко је од нас двојице у праву...
Doctor Wu Doctor Wu 00:07 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Evolutivno, mi nemamo nikakvu vise ulogu posle, recimo, 80. godine. Osim ako ne uspemo da obnovimo ceo ciklus - nove zube, novi mozak, nova pluca, etc.

Ako je do evolucije, meni se cini da muskarci uskoro nece imati nikakvu ulogu.
nsarski nsarski 00:20 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Ех, ко ће дочекати да види ко је од нас двојице у праву...

Rekoh ti jednom davno - dobro vino se toci u jednoj krcmi na kraju sveta.
myredneckself myredneckself 01:26 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

ipak nije uzaludno jer mnogi ni obvious ne vide. Stvar pedagogije

naravno da nije uzaludno
drug.clan drug.clan 14:08 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

Predrag Brajovic
Опсене? Мислиш оно: нема више робова и робовласника, већ тек кредитне картице и банке? Измениће се фигура човека, али не и скелет који је носи? Религија, оваква каква је, мора да нешто учини са собом или је неће бити... Итд. итсл.

Ех, ко ће дочекати да види ко је од нас двојице у праву...



bice to vecna neresena borba na dve dobijene u kojoj ce svaku drugu dobijati ista strana - nesto kao huxley i orvel

ti sada vidi koji si od te dvojice
lilit66 lilit66 18:49 31.12.2009

Re: Ova priča u očima Srba...

To sto smo mi sada pismeni



Jesmo li?
nurudin nurudin 23:37 30.12.2009

Срећна Нова 535. пре Христа!

Сви комплименти аутору за сам текс и избор теме!

Да се ово десило пре нове ере, вероватно би била добра потка за "изванредну" трагедију, нпр. античку.....Шта је "Медеја" спрам горенаведеног.........Како се назива ова савремена "чистка", нисам паметан.... ???

"Будући људи, будите људи, будите браћа...." Вијон
ecce-florian ecce-florian 00:30 31.12.2009

Svi dobre priče imaju nešto što ih spaja


mogu da se različito čitaju

hvala
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:32 31.12.2009

jeeee!

Gde si bre Budimac!? A bas sam juce ili prekjuce gledao "Radio Bikini" i pitao se gde si ti na blogu. Nedostajao si, ali ako, posteno si radio, a vidim i beleske na margini su ti nadrkanije nego inace .

I sta kazes, dobili britanske pasose? Joj, nepravde.. Pa sad kad njihova deca krenu da se vracaju iz Britanije na tu kamencinu u okeanu, (samo da ih puste Ameri). A i bre ti Ameri, jel' nisu mogli neko ostrvo malo blize Talibanima da izaberu? Kol'ko se tu goriva potrosi...pa i CO2 emisija, i globalno otopljavanje, i sve.
Vlasta92 Vlasta92 01:29 31.12.2009

Re: jeeee!

Bijo je u Srbiju, i malo, što bi neki rekli, u romingu - u Novomu Sadu
Bojan Budimac Bojan Budimac 01:37 31.12.2009

Re: jeeee!

I sta kazes, dobili britanske pasose?

Da, zamisli dobili posle 29 godina borbe ono što im pripada. Nisam ni očekivao od tebe pametniji komentar
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:58 31.12.2009

Re: jeeee!

Bojan Budimac
I sta kazes, dobili britanske pasose?

Da, zamisli dobili posle 29 godina borbe ono što im pripada. Nisam ni očekivao od tebe pametniji komentar

. Pa jebi ga, kako si krenuo, ocekivao sam da su ih ovi Rimljani ugusili plinom do kraja bloga, mislim, kad se vec sve radilo ispod zita. A oni ih, mucki, surovo, udarise pasosima. E stvarno nemaju mere .
Bojan Budimac Bojan Budimac 02:04 31.12.2009

Re: jeeee!

srdjan.pajic
Bojan Budimac
I sta kazes, dobili britanske pasose?

Da, zamisli dobili posle 29 godina borbe ono što im pripada. Nisam ni očekivao od tebe pametniji komentar

. Pa jebi ga, kako si krenuo, ocekivao sam da su ih ovi Rimljani ugusili plinom do kraja bloga, mislim, kad se vec sve radilo ispod zita. A oni ih, mucki, surovo, udarise pasosima. E stvarno nemaju mere .

Mogao bi barem ponekad da prikriješ svoj rasizam, a to što bi ti dupe dao za američki / britanski (upiši slobodno koji) pasoš i misliš da je sreća u toj knjižici je tvoj (ozbiljni) problem.
Znaš Srki, podsećaš me na onog miša iz vica koji slonu sa kojim prelazi preko mosta kaže "ala tutnjimo".
Ribozom Ribozom 02:31 31.12.2009

Re: jeeee!

srdjan.pajic
Gde si bre Budimac!? A bas sam juce ili prekjuce gledao "Radio Bikini" i pitao se gde si ti na blogu. Nedostajao si, ali ako, posteno si radio, a vidim i beleske na margini su ti nadrkanije nego inace .

I sta kazes, dobili britanske pasose? Joj, nepravde.. Pa sad kad njihova deca krenu da se vracaju iz Britanije na tu kamencinu u okeanu, (samo da ih puste Ameri). A i bre ti Ameri, jel' nisu mogli neko ostrvo malo blize Talibanima da izaberu? Kol'ko se tu goriva potrosi...pa i CO2 emisija, i globalno otopljavanje, i sve.













Ribozom Ribozom 02:45 31.12.2009

Re: jeeee!

...da pobiju sve pse na ostrvu. Pokušaji sa otrovanim ćuftama nisu pružili zadovoljavajući rezultat, pa su ih jednostavno pohvatali i u zatvorenom prostoru ugušili izduvnim gasovima svojih vozila, na očigled nemoćnih Čagosijanaca i njihove dece.

Zar nisu mogli lepo snajperima ko na Kosovu ?
bauer. bauer. 05:17 31.12.2009

Re: jeeee!

Znaš Srki, podsećaš me na onog miša iz vica koji slonu sa kojim prelazi preko mosta kaže "ala tutnjimo".



e Boki, a ti mene podsećaš na onog našeg narodnog heroja koji kaže "nas i kineza, osamsto miliona"

a ne mogu da vam kažem koliko vas volim obadvojcu (tebe i srkija), u tim vašim krajnostima :))
srdjan.pajic srdjan.pajic 06:09 31.12.2009

Re: jeeee!

bauer.
Znaš Srki, podsećaš me na onog miša iz vica koji slonu sa kojim prelazi preko mosta kaže "ala tutnjimo".



e Boki, a ti mene podsećaš na onog našeg narodnog heroja koji kaže "nas i kineza, osamsto miliona"

a ne mogu da vam kažem koliko vas volim obadvojcu (tebe i srkija), u tim vašim krajnostima :))


, dobri duse iz Nevade!


Bojan Budimac Bojan Budimac 07:42 31.12.2009

Re: jeeee!


e Boki, a ti mene podsećaš na onog našeg narodnog heroja koji kaže "nas i kineza, osamsto miliona"

a ne mogu da vam kažem koliko vas volim obadvojcu (tebe i srkija), u tim vašim krajnostima :))

e ovde mora da dođe ono: Volim i ja vas.

p.s. ne kapiram ovo o Kinezima, jer se uglavnom smatram samim na ovom svetu.
bauer. bauer. 08:09 31.12.2009

Re: jeeee!

p.s. ne kapiram ovo o Kinezima, jer se uglavnom smatram samim na ovom svetu.

znači, marginalac do kraja

ono je izjavio oni naš heroj, što nikada nije potpisa mir sa japancima...

nego, kao pripadnik tihe većine (videti kod zeke ns), tebi, kao marginalcu koga veoma poštujem, zahvaljujem se na izuzetno informativnom tekstu. i pitam, šta dalje? odavno smo zaključili da u šumu ne idemo?
adam weisphaut adam weisphaut 08:16 31.12.2009

Re: jeeee!

. Pa jebi ga, kako si krenuo, ocekivao sam da su ih ovi Rimljani ugusili plinom do kraja bloga,

drug.clan drug.clan 14:15 31.12.2009

Re: jeeee!

I sta kazes, dobili britanske pasose? Joj, nepravde.. Pa sad kad njihova deca krenu da se vracaju iz Britanije na tu kamencinu u okeanu, (samo da ih puste Ameri).



u svom stilu - dosledno

jel ta tvoja mrznja prema svim ljudima kojima ne znas ime naucna kategorija sa nekim zvucnim latinskim imenom ili toliko sporadicna pojava da jos nije klasifikovana
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:44 01.01.2010

Re: jeeee!

...
vishnja92 vishnja92 02:02 01.01.2010

Re: jeeee!

najpogresnije misljenje koje dolazi iz glave je bolje od najtacnijeg misljenja koje dolazi spolja, dejs pajicu :)

(pojma nemam o cemy je tekst, procitala sam samo tvoj komentar. duboko verujem da si se izlupetarao za sve svoje pretke i potomke zajedno, ali imas preporuku: zasto - zato. saosecanje prema likovima iz Tesle, valjda, + 65% na blesavu vitalnost)

s ljubavlju
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:43 01.01.2010

Re: jeeee!

vishnja92
najpogresnije misljenje koje dolazi iz glave je bolje od najtacnijeg misljenja koje dolazi spolja, dejs pajicu :)

(pojma nemam o cemy je tekst, procitala sam samo tvoj komentar. duboko verujem da si se izlupetarao za sve svoje pretke i potomke zajedno, ali imas preporuku: zasto - zato. saosecanje prema likovima iz Tesle, valjda, + 65% na blesavu vitalnost)

s ljubavlju


Jes' normalna, dosla si ovde na blog, iskulirala CEO Budimcev tekst i zalepila se pravo na moj komentar?! Ja mislim da ti zbog ovog ne gine dozivotni ban . Steta, a tekst mu je u stvari sasvim dobar.

I sta bre samo +65% na "vitalnost", a to sto sam ovde sam protiv svih na ovom blogu (dobro, vire preko jednog ramena Kondi a preko drugog Ramsfeld), pa veci sam Don Kihot i od samog druga.clana, rekao bih. Daj neki po(j)en i na to, sto si tak'a?.


Ajde, srecna ti bre nova godina.
nsarski nsarski 03:31 01.01.2010

Re: jeeee!

Nego, Srdjane, imam jedno ozbiljno pitanje za tebe: da li si nekad citao, video, cuo, 'odo po, drami Patrika Myers-a "K2"?



Zaista ozbiljno i iskreno pitanje.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:57 01.01.2010

Re: jeeee!

vishnja92
najpogresnije misljenje koje dolazi iz glave je bolje od najtacnijeg misljenja koje dolazi spolja, dejs pajicu :)

(pojma nemam o cemy je tekst, procitala sam samo tvoj komentar. duboko verujem da si se izlupetarao za sve svoje pretke i potomke zajedno, ali imas preporuku: zasto - zato. saosecanje prema likovima iz Tesle, valjda, + 65% na blesavu vitalnost)

s ljubavlju


E, obris'o sam komentar (nije Budimac). Mislim, glup je (komentar, ne drug.clan), a i nova godina je, mogu bas i neki drugi put da se preganjam sa njim i ostalima. Izvini na uzaludnoj preporuci.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:59 01.01.2010

Re: jeeee!

nsarski
Nego, Srdjane, imam jedno ozbiljno pitanje za tebe: da li si nekad citao, video, cuo, 'odo po, drami Patrika Myers-a "K2"?

Zaista ozbiljno i iskreno pitanje.


Nisam. Jbg-a kad moras da naglasis da je "ozbiljno pitanje".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana