Literatura| Život

Intelektualac u književnosti, čemu?

vladimir petrovic RSS / 11.03.2010. u 19:20

                                                                                                  An intellectual is a person who's found one thing that's more interesting than sex. (Aldous Huxley)

Odavno se nosim mišlju da napišem blog o Oldusu Haksliju. A kada sam juče video na blogu dr Ane ‘WithAFamilyNameTooHardToPron...  mišljenje blogokolege Nebojše Krstića: "Pa zar nije ideja bloga da pišete o stvarima o kojima nemate pojma? U toj mogućnost je suština oslobađanja koje je donela digitalna revolucija. Muziku pisu nemuzikalni, fotografije i filmove snimaju oni koji to ne znaju...piše ko šta hoće...šta ima lepše od toga?", okuražio sam se, shvativši da više nema potrebe da izbegavam i odlažem pisanje. Hvala mu na ovom pogurivanju.   

Oldus Haksli (1894-1963), engleski pesnik, romansijer, esejist, putopisac i dramski pisac, bio je veoma učen čovek. Svako pisanje o njemu obično počinje sa ukazivanjem da je on poticao iz vrlo intelektualnog miljea, kako sa očeve tako i sa majčine strane, te da je prilazio književnosti kao - intelektualac. Činio je to kao neko koji trezveno odmerava, analizira, pravi sinteze, beleži, a onda svoj naučni metod znalački kombinuje sa umetnošću. Prema tome, urodjen, nasledjen i odnegovan intelekt njegov bio je njegova najveća snaga, pa su njegove knjige prvenstveno namenjene sofisticiranim čitaocima, premda neke od njih (‘Setni Krom', 'Kontrapunkt života', 'Vrli novi svet', 'Vrata percepcije') imaju vrlo veliku čitanost širom sveta.

Haksli je, dakle, od malih nogu bio upućen na nauku i umetnost (pored književnosti, dobro je poznavao muziku, slikarstvo i svetske religije/filozofije). Njegov deda bio je čuveni biolog Tomas Haksli, naučnik i univerzitetski profesor, koji je, pored ostalog, ostao upamćen kao «Darvinov buldog», odnosno vatreni borac za priznanje naučne opravdanosti Darvinove teorije, mada je slovio za agnostika. (Neki ukazuju da su njegova predavanja oduševljavala mladog H. G. Velsa i navela ga na pisanje pseudonaučnih novela). Piščev otac Lenard Haksli bio je poznat pisac i novinar (koji je, pored toga, posedovao veoma dobro opremljenu laboratoriju u kojoj su njegovi sinovi sticali svoja prva znanja iz sveta nauke). Sa majčine strane, pradeda mu je bio dr Tomas Arnold, čuveni engleski prosvetni pregalac, a deda Tom Arnold, brat poznatog pesnika, esejiste i kritičara Matjua Arnolda. A piščeva majka Džulija Arnold-Haksli bila je jedna od prvih Engleskinja koje su stekle univerzitetsku diplomu, te je osnovala i vodila jednu poznatu školu za devojke. Njegov brat ser Džulijan Haksli bio je svetski priznat biolog, a polubrat Endru Haksli, takodje, bio je naučnik svetskog glasa (dobitnik Nobela za medicinu).

Medjutim, odrastanje Hakslijevo bilo je obeleženo trima velikim nesrećama, koje su na njega ostavile duboke tragove. Kada je imao četrnaest godina umrla mu je majka, što je on, u bolu svom, pesnički smatrao 'velikom izdajom života', te se u odnosu na mnoge druge dugo smatrao nekako uskraćenim. A dve godine kasnije, njega pritiska - slepilo, kao velika crna mora, jer oči njegove nisu - valjale. Gotovo da je tada potpuno oslepeo. Bio je primoran da nauči azbuku za slepe i da se njome služi pri čitanju knjiga, ali i nota, jer se bavio muzikom i svirao klavir. Tek posle mučnog perioda od oko tri godine vid mu se donekle popravio na jednom oku, da je mogao da nastavi studije. A treća velika nesreća zadesila ga je kada se njegov omiljeni brat Trev, tri godine stariji od njega, koji je važio za toplog, nesebičnog mladića, i za koga je bio veoma vezan, izvršio - samoubistvo. Mnogo je patio za izgubljenim bratom, koga je u odrastanju smatrao «svojim zaštitnikom».

Mada je najpre želeo da studira medicinu, pa biologiju, odlučio se za književnost i filologiju, koje će završiti na najboljim engleskim školama (Iton, Oksford), sa briljantnim ocenama. Svoju književnu karijeru započeo je pisanjem pesama (objavio je četiri zbirke) i satiričnih priča, u kojima je ismevao modu i manire visokog društva u Britaniji, da bi se pritom latio pisanja romana, eseja, putopisa i dr. Bio je prijatelj poznate bogatašice Otoline Morel, koja je u svom domu četvrtkom okupljala umetnike, medju kojima su neki bili članovi ‘Blumsberške grupe' umetnika (Virdžinija Vulf, Liton Strejči, E. M. Forster, ekonomist M. Kejnz, slikari i drugi).

Haksli se oženio 1919. godine, u 25 godini, s Belgijankom Marijom Nis, koja je tada još bila tinejdžerka i koja je, kao izbeglica, boravila u Engleskoj za vreme Prvog svetskog rata. S njom je imao jednog sina. Veliki deo života Hakslijevi su proveli u inostranstvu, uglavnom u Italiji i Francuskoj, a zatim u SAD. Putovali su mnogo, uključujući Indiju, Bliski Istok i Centralnu Ameriku. Družili su se, za vreme tih izbivanja po inostranstvu, s piscem D. H. Lorensom i njegovom ženom Fridom.

Supruga Marija, sa kojom je bio u prisnoj i uzornoj (mada nekonvencionalnoj) vezi do kraja njenog života, umrla je od raka, 1955. godine. Sledeće godine, Haksli se oženio, po drugi put, s italijanskom violinistkinjom-terapeutkinjom Lorom Arčerom. Ona se, kao i on, bavila pisanjem, te je naročito ostala upamćena kao Hakslijev prvi biograf, sa knjigom «This Timeless Moment». Godine 1961. izgorela je njihova kuća u Kaliforniji, zajedno sa velikom Hakslijevom bibliotekom i mnogobrojnim pismima i dokumentima, što ga je veoma pogodilo. Umro je u svojoj 69 godini, na svom imanju u okolini Los Andjelesa (mada nikada nije postao američki državljanin), baš onog dana (22. novembra 1963. godine) kada je ubijen američki predsednik Džon Kenedi.  

Haksli je objavio pedesetak knjiga, na različite teme. Kaže se da je u prvim knjigama kritikovao  «viktorijanske i edvardijanske društvene principe koji su umnogome doveli do stvaranja povoljne klime za izbijanje Prvog svetskog rata». Smetala mu je «spoznaja da je pred njegovim očima, kao i očima čitave Evrope, nivelisano sve ono što je nekada imalo neku vrednost, da je svaki smisao obesmišljen i da se ogromna praznina, poput crne rupe u svemiru, kretala čovečanstvom, nemilosrdno ga gutajući». O tome je pisao u mnogim svojim knjigama.  A pošto je lično bio pogodjen sa problemom vida,  o čemu je pisao i više knjiga, on se bio odlučio da živi u Kaliforniji, verujući da baš svetlost tog kraja odgovara za njegov vid, kao i primenjujući razne metode sanacije vida koje su u to vreme predlagali poznati američki lekari, mada u duši nikada nije voleo Ameriku. Jedno vreme zanosio se pacifizmom i učestvovao u mnogim kapanjama protiv primene sile; zagovarao je doktrinu neangažovanja iz Istočnih filozofskih pravaca (uključujući tumačenje nekih stavova iz Vedante). Takodje, u jednom periodu života bio je posebno okupiran naučnom fantastikom, uz pokazivanje pesimizma («Ne očekujte happy end, nema ga», govorio je), tako da je njegov pristup umnogome bio antiutopijski,  jer je, za razliku od nekih utopista, ljudskom rodu proricao mračnu budućnost. Bavio se istočnjačkim religijama i filozofijama. Ostao je upamćen i po tome što je lično pravio eksperimente sa halucinogenim drogama, koje iskustvo je opisao do najsitnijih detalja u  jednoj knjizi. 

Od velikog broja Hakslijevih knjiga, ja ću se ovom prilikom osvrnuti samo na njegova četiri dela ('Setni Krom', 'Kontrapunkt života', 'Vrli novi svet' i 'Vrata percepcije').

«Setni Krom» ('Chrome Yellow', 1921, što se kod nas različito prevodi, ponekad kao «Žuto kao hrom» i «Kromov kukavičluk») jeste prvi njegov roman. Mada sam nije učestvovao u Prvom svetskom ratu (zbog slabog vida), on je progovorio glasom svoje generacije koja je prošla kroz rat, ali čiji su svet ideja i shvatanja porušeni gorkim razočarenjima, lutanjima i krizama nastalim posle rata. Knjiga se smatra duhovitim i oštroumnim štivom, sa mnoštvom veoma dobrih opservacija tadašnjeg društva, koje se okupljalo na imanju jednog aristokratskog para (Filip i Otolina Morel). U pitanju su predstavnici viših krugova, koji su umnogome društveni paraziti, jer žive od imovine stečene trudom predaka; oni vode beskrajne diskusije, ponekad izuzetno zanimljive, a da se pritom ništa naročito ne dogadja. Tom knjigom autor je odmah osvojio čitalačku publiku; skrenuo je na sebe pažnju svojim blistavim intelektom, koji je izbijao iz njegovih redova, te svežinom duha i osećanjem za humor i satiru, kao i ležernošću sa kojom je govorio o onome što se dotle smatralo neprikosnovenim svetinjama. Ima mnogo cinizma i ismevanja tog preživelog sveta, te ukazivanja  na preživelost «lažnih bogova».

Evo kako je jedna od ličnosti iz knjige razmišljala o prirodi kao ‘nerazumljivoj, ravnodušnoj, promenljivoj, nepredvidivoj u svojoj neobuhvatnosti': «Ja sam uvek naročito uživao u kubizmu. Volim da gledam slike iz kojih je priroda potpuno izgnana, slike koje su iključivo proizvod ljudskog uma. One mi prižaju isto zadovoljstvo kao neko dobro rasudjivanje ili matematički problem, ili graditeljsko delo. Priroda je suviše široka i suviše zamršena, i iznad svega - isuviše besmislena i nerazumljiva. Ja se osećam kao kod svoje kuće samo pored čovekovog dela... ja sam u stanju da razumem sve što čovek napravi ili smisli. Zato uvek putujem podzemnom žeeznicom a nikad autobusom... Jer kad čovek putuje autobusom, on čak i u Londonu ne može a da ne vidi nekoliko nepravilnih božjih dela - na primer, nebo, neko slučajno drvo, cveće u izlozima. Ali putujte podzemnom železnicom i nećete videti ništa drugo do čovekovo delo - gvoždje u geometrijskim oblicima, betonske prave linije, šarolike površine keramičkih pločica.... Sve je to ljudsko i sve je proizvod prijateljskih i razumljivih umova. Šta su filozofije i religije nego duhovni tuneli probijeni kroz univerzum? Kroz te uske tunele... čovek putuje udobno, nalazeći načina da zaboravi da se svuda oko njih, ispod njih i iznad njih, nalazi mračna masa zemlje, beskonačna i neispitana. Da, dajte mi uvek tunel i kubizam; dajte mi ideje. A poštedite me prirode, poštedite me svega što je neljudsko, veliko, zamršeno i nejasno. Ja nemam hrabrosti i, pre svega, nemam vremena za tumaranje kroz taj njen lavirint».

Medjutim, delo koje je Haksliju obezbedilo sigurno mesto u engleskoj književnosti jeste ‘Kontrapunkt života' (Point Counter Point, 1928). U tom njegovom najobimnijem i najkompleksnijem, ali veoma čitljivom romanu, ima mnogobrojnih likova, medju kojima su oslikani D. H. Lorens i autor lično, s tim što su ti likovi uporedjeni sa instrumentima nekog orkestra, a svako od njih je, po autorovom vidjenju, igrao posebnu životnu ulogu. Likovi su, dakle, parodije poznatih ličnosti, kako iz sveta umetnosti tako i ličnih Hakslijevih poznanika.

Jedna od glavnih ličnosti romana jeste umetnik Rampion (nadahnut likom D. H. Lorensa). On je zagovarao «predavanju životu», ali je voleo da mnogo diskutuje o smislu života, naročito o odnosu tela i duše i negativnom uticaju hrišćanskog negiranja tela. Na jednom mestu, on ovako razmišlja:

«Čovek ne može ukinuti svoje senzacije i osećanja potpuno a da se i fizički ne ubije. Ali ih može omalovažiti posle svršenog čina. I, u stvari, veliki broj inteligentnog i dobro vaspitanog sveta to i radi - omalovažava čovečansko u interesu nečovečanskog. Njihov motiv se razlikuje od hrišćanskog; ali je ishod isti. Jedna vrsta uništavanja samog sebe. Uvek isto», nastavi on, a u glasu mu mu planu iznenadan gnev. «Svaki pokušaj da se ispadne nešto bolje nego čovek - ishod je uvek isti. Smrt, jedna vrsta smrti. Vi pokušavate da budete nešto više nego što ste po prirodi i ubijate nešto u sebi i postajete mnogo manji. Mene su toliko zamorile sve te budalaštine o uzvišenijem životu i moralnom i intelektualnom napretku i životu za ideale i svemu ostalom. Sve to vodi smrti. Isto onako sigurno kao i kad se živi za novac. Hrišćani i moralisti i kulturne estete i sjajni mladi naučnici i poslovni ljudi a la Smajls - sve te jadne sitne ljudske žabe koje pokušavaju da se naduju da bi izgledale kao bikovi čiste spiritualnosti, čistog idealizma, čiste efikasnosti, čiste svesne inteligencije, pa onda prosto puknu i od njih ostanu samo delići male žabe - uz to još delići u raspadanju. Cela je ta stvar ogromna glupost, ogromna odvratna laž. Vaš mali smrdljivac Sv. Franja, na primer». On se obrati Berlapu, koji se bunio. «Prosto-naprosto smrdljivac», uporno ponovi Rampion. «Glupi, sujetni čovečuljak, koji je pokušao da se naduva da bi postao Hristos, a koji je uspeo samo da ubije u sebi svaki smisao o uljudnosti, uspeo samo da sebe pretvori u gadne, smrdljive otpatke pravog ljudskog bića. Traži da se razdraži i uzbudi ližući gubave! Uf! Odvratni mali izrod! On smatra da je suviše uzvišen da bi poljubio ženu; hoće da je iznad tako vulgarne stvari kao što je prirodno, zdravo uživanje, a jedini je rezultat što je uspeo da ubije i ono poslednje zrno čovečanskih obzira koje je ikada bilo u njemu i da postane smrdljivi izrod koji jedino može da se uzbudi ližući gubave čireve. Ne leči on gubavce, zapamtite to. On ih prosto liže. Radi svog sopstvenog zadovoljstva. Ne njihovog. To je gnusno».  

Povodom objavljivanja prevoda ove knjige na naš jezik Isidora Sekulić napisala je esej, koji se koristi kao predgovor nekim njenim izdanjima. Pored ostalog ona je beležila: «Sa ovim svojim romanom Haksli je, kao nikad pre ni posle, izveo muziciranje lepe književnosti. Pred teškim zadatkom da da roman ideja, dakle roman ljudi koji imaju ideja, ali da pored toga dade i roman života, i to punog života, života sa atavističkim i životinjskim primesama, Haksli se rešio da pokuša orguljsku tehniku. I uspeo je ovoga puta u potpunosti. Genijalnom jednom tehnikom, i ideje i život se rastvorili u nečem trećem, što je čista, fluidna, lako čitana umetnost, čisto umetničko uživanje».

Hakslijeva skeptična i pronicljiva intelektualnost posebno je došla do izražaja u knjizi ‘Vrli novi svet' (Brave New World, 1932), u kojoj se daje zastrašujuća vizija budućnosti ljudskog roda. Nauka i tehnologija se vide kao sredstva za sputavanje ljudskog duha. Neki tu knjigu smatraju njegovim najboljim delom. U pitanju je distopijsko vidjenje visokorazvijenog tehnološkog društva u budućnosti, ali je ovde umnogome značajno to što je, za razliku od «naučnog optimizma» H. G. Velsa, Haksli zauzeo veoma pesimističke stavove.

Džordž Orvel će 1949. godine napisati svoju „1984" (Nineteen-Eighty-Four), po uzoru na „Vrli novi svet", dok neki veruju da je Hakslijev „Vrli novi svet" nastao po uzoru na roman „Mi" (Мы, 1921), ruskog pisca Jevgenija Zamjatina, iako je Haksli negirao da je to delo bio pročitao pre nego što je započeo rad na sopstvenom. Neki smatraju da ove tri knjige i danas predstavljaju klasiku antiutopijske «science fiction». U odnosu na Orvelovu "1984" Hakslijeva knjiga se pokazuje kao duhovitija, a i naučno tačnija kada se razmatraju stvari kao što su genetski inženjering i kloniranje, TV kultura i sl.

Vrli novi svet" je svet otudjenosti, potrošačkog mentaliteta, lažne sreće i neprikosnovenih autoriteta, gde se vlast uspostavlja i održava pomoću sile i apsolutne kontrole. Naime, opisano je društvo koje je po zamisli njegovih tvoraca idealno: stubovi društva jesu kastinska podela, brisani su individualiteti i upotrebljava se droga. Svako novorodjenče biva genetskim manipulacijama proizvedeno za pripadnika određene kaste (od Alfe do Epsilda), i potpuno je intelektualno spremno za poslove koji mu prema podeli rada pripadaju. Otuda je svako srećan i zadovoljan svojom ulogom, živeći životom koji mu je zadat i ne zavideći drugim kastama. Za razliku od Orvela, koji će se posvetiti «tehnologiji u službi masovne kontrole», Haksli se prvenstveno bavi biologijom, jer je ona upotrebljena za stvaranje onakvih ljudi kakvi su vlasti potrebni. Nauka se poštuje iznad svega, ali ne sva nauka, već samo ona čija istraživanja služe interesima vladajuće elite. Stvaraju se ljudi-zombiji, koji svrhu svog života nalaze jedino u pokornom služenju vladarima (industriji), a jedini odušak pronalaze u zabavi (koja, ponovo, donosi profit toj industriji). Svetska država podstiče jedino onu nauku koja podupire njena shvatanja sveta, dok se svaka nezavisna potraga za istinom smatra opasnom  i seče se u korenu. Čudovišnost ovakve društvene organizacije je sagledana iz vizije divljaka, čoveka rodjenog u rezervatu koji još uvek jeste ljudsko biće kakvim ga je priroda stvorila.

Kada se pojavio prvi put, «Divni novi svet» dočekan je 'na nož', kako od strane književnih kritičara, tako i od sveukupnog medijskog establišmenta, da bi tek nakon više godina stekao svoj kultni status.

Mnogo kasnije (1958. godine) Haksli će dopuniti svoje delo, napisavši «Brave New World Revised», kada će priznati da je omanuo što nije prepoznao zlokoban potencijal nuklearne fisije, imajući u vidu da je atomska energija bila popularna tema u razgovorima i pre nego što je knjiga napisana. Drugim rečima, on je verovao da je individualna sloboda mnogo bliža svom nestajanju nego što je on to zamišljao.

Bavio se Haksli sa još jednim smelim poduhvatom, koji su neki smatrali besmislenim. Bio je zainteresovan za problem uticaja halucinogenih droga na ljudsku psihu, pa je pravio eksperiment na sebi, pod kontrolom lekara/psihijatra, i svoja lična iskustva upečatljivo je opisao u noveli "Vrata percepcije" (The Doors of Perception, 1954). Za moto ta knjiga ima ove reči Vilijama Blejka: "Kad bi se dveri opažanja ljudskog otvorile, sve bi nam se predočilo kakvo jeste, beskonačno".

U pitanju je bila halucinogena droga meskalin, koja se dobija od prilično neuglednog pustinjskog kaktusa pejotla, koji raste u Meksiku i američkoj državi Teksas. Priča se da su još stari Asteci znali za čudotvorna svojstva tog kaktusa. Smatralo se da oni koji žvaću koren pejotla ili popiju napitak pripremljen od tog kaktusa imaju vizije koje su kod nekih zastrašujuće, a kod drugih vesele i vedre; da pejotl poseduje svojstva stimulansa, vraća energiju, utoljuje glad i žedj, uklanja svaki osećaj straha." U Hakslijevo vreme neki lekari su istraživali dejstvo te droge na obolele od šizofrenije; medjutim, kod Hakslija  je prevladala radoznalost da se podvrgne ispitivanju, kako bi pomno zapisivao kako on, pod dejstvom droge, reaguje na muziku, slike i sve predmete koji ga okružuju. Priželjkivao je da dodje u stanje kada će "zakoračiti u druge svetove". Očekivao je da će mu meskalin pomoći da "pobegne iz zatvora jezika i oslobodi se tiranije konceptualnog razmišljanja",  da će učiniti da se on oseti "kao Adam na dan svog postanka - čudo gole egzistencije", ali i da "od obične baštenske stolice shvati da se nalazi pred Strašnim sudom."

Za svoje iskustvo, koje je detaljno opisao u  "Vratima percepcije", Haksli kaže: "Hrišćani bi ga nazvali ‘nezaslužena božja milost' koja ne vodi ka spasenju duše, ali pomaže, i treba je, ako vam se ukaže, prihvatiti sa zahvalnošću. Takvo iskustvo - ono koje vam pruža mogućnost da osetite kako ste istrgnuti iz korena obične percepcije i na par bezvremenskih sati, direktno i bezuslovno, potpuno oslobodjenog uma, sagledate spoljni i unutrašnji svet - predstavlja neprocenjivo iskustvo za svakog, a naročito za intelektualca." Sve u svemu, Haksli nije bio razočaran svojim iskustvom, verujući da mu je  droga pomogla da otkrije "svetu viziju stvarnosti", da na novi način sagleda spiritualne i moralne implikacije iskustva.

Kada je knjiga objavljena odmah je postala bestseler. Haksliju su stizala mnoga pisma čitalaca, ali i brojnih prijatelja, sa opisima sličnih vizija izazvanih meskalinom. Bilo je, naravno i onih koji su ga oštro kritikovali, posebno činjenicu da on toj drogi pripisuje uzvišene duhovne moći. Tako je Tomas Man, drugi veliki pisac koji je svojevremeno hvalio Hakslija, njegova "Vrata percepcije" opisao kao "neodgovornu knjigu koja zbunjuje svet i sprečava ga da se mudro i razumno pozabavi opasnim (smrtonosnim) pitanjima sa kojima se trenutno suočava".

U poznim godinama svojim Haksli je pominjao da su dva dogadjaja u njegovom životu bila od sudbonosnog značaja. Prvi je očna bolest, koja ga je bila dovela do skoro potpunog slepila. Druga je kada je saznao za tzv. Bejtsov metod lečenja očiju, koji ga je rukovodio da se nastani u SAD. Po tom metodu, uz veliku volju i potrebnu tehniku on je umnogome bio savladao negativne okolnosti s kojima je došao na svet. To je učinilo i da on dodje do zaključka da je «problem slobode u psihološkom, a ne u političkoj smislu, u velikoj meri - tehnički problem», što će umnogome determinisati njegove životne stavove i imati odraza na njegovo pisanje. Pritom je polazio od toga da čovek mora naći načine da se oslobodi osnovne ljudske slabosti - egotizma, što provejava iz većine njegovih dela.

Da pomenem još i to da je Haksli, u godinama koje su sledile, nastavio da lično istražuje efekte psihodeličnih supstanci, uključujući drogu LSD (koju je prvi put uzeo 1955. godine). Zabeleženo je da je, na samrtnoj postelji, tražio od svoje supruge da mu ubrizga dozu LSD. Tako su njegove poslednje reči bile: "LSD 100 miligrama IM, u mišić".

-----------------

Trivijalnosti

- U poslednje vreme, sa potrebne  vremenske distance, pojavilo se više dobrih biografija Oldusa Hakslija. U njima se potvrdjuje da je Haksli bio veliki čovek, dobar pisac, uz nezaobilazno isticanje da mu je intelekt bio - najvažnije oružje.

Medjutim, obavezno se ističe pikanterija da je Hakslijeva supruga Marija, koja je važila za dobru suprugu i dobru majku,  bila - biseksualka. A nije sve u tome. Kažu da je bilo slučajeva «trojstva», odnosno da su Oldus i Marija istovremeno bili u vezi sa jednom osobom (uvek sa ženom, naravno). Te da je Marija «nameštala» neke zgodne žene svom - suprugu. Takodje, pominje se da je, kada je videla da će umreti, Marija zdušno tražila, medju svojim poznanicama, ženu koja bi je zamenila kao nova supruga Hakslija. Tako je ona «odabrala» Italijanku Lauru Arčeru, i poslušni Haksli se oženio njome, posle Marijine smrti.

- Hakslijev lik pojavljuje se u gornjem desnom uglu na ilustraciji za jedan od najpopularnijih albuma svih vremena "Klub usamljenika narednika Pepera" (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band) legendarnih Bitlsa.

- Članovi američkog benda "Dors" (Doors) odlučili su se za ovo ime (vrata) inspirisani upravo Hakslijevim esejom "Vrata percepcije".

- Ima nagoveštaja da je Haksli bio jedan od istaknutih engleskih intelektualaca koji su izražavali sumnju da je Vilijam Šekspir ikada išta napisao, već su smatrali da je ser Francis Bejkon,  najučeniji čovek svoga doba, bio (originalni) autor dela koja mi danas znamo pod - Šekspirovim imenom.

- Haksli je bio stalno u pokretu, izmedju Italije, Pariza, Londona i Kalifornije. Kao čovek radoznalog duha, zanimao sa za mnoge teme, od francuskog simbolizma do pacifizma, od hrišćanstva do istočnjačkih religija, za Volta Diznija, za meskalin i LSD.  Kao u slučaju njegovog zemljaka i savremenika filozofa Bertranda Rasela, Hakslijeva mišljenja su tražena na svim stranama, jer je bio učen i svestran čovek, a pritom pristupačan, a nastupao je sa mnogim idejama i - idejama o idejama. A bio je, očigledno, liberalan i po pitanju seksualnog života uopšte.

- Naravno, ima onih koji su Hakslija cenili, ali su imali rezerve po pitanju životnosti njegovih postavki. Tako je cinični Andre Žid (Gide) rekao: «Haksli je vrlo inteligentan; ali oseća se da je on na probleme naišao usput. Nije ih sam iz sebe, i s bolom, rodio».

Atačmenti



Komentari (227)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ana_radmilovic ana_radmilovic 19:14 12.03.2010

Re: Друштво или средство?

Kazezoze

za to je verovatno kriva i nauka, da budem precizniji isak njutn.problem je sto je on dokazao postojanje gravitacije, ali ne i levitacije...

a jes' dosadan taj zakon gravitacije, imaš pravo kezezoze
Kazezoze Kazezoze 21:43 12.03.2010

Re: Друштво или средство?

A prepotentni Haksli je ustvrdio (to sam pomenuo u ovom tekstu) da se, posle nauke, Njutn bio odao - misticizmu, ali da je bio slab mistik.

pa da, odao se alhemiji... nije mi poznato koliko je bio uspeshan, ali se ne spominje kao neko ko je uspeo da izvrshi opus majo iliti alhemisko venchanje.
bezhao mu, verovatno, zhenski princip (alhemijski -zhiva) jer zhiva je, kao shto i sama rech kazhe, previshe zhiva, treba je ukrotiti.
eh, te zhene :)))
uzgred, u prirodi je gravitacija mushki, egoistichki princip, dok je levitacija zhenski, intuitivni princip. eh da je to isak otkrio na vreme, legao bi i alhemijski brak, a narkomani bi danas leteli bez posledica
Gospodja Klara Gospodja Klara 22:09 11.03.2010

Ako smem da pitam

Njegov deda bio je čuveni biolog Tomas Haksli, naučnik i univerzitetski profesor, koji je, pored ostalog, ostao upamćen kao «Darvinov buldog», odnosno vatreni borac za priznanje naučne opravdanosti Darvinove teorije, mada je slovio za agnostika.


Mada (u ovoh rečenici) - čemu?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 22:21 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Mada (u ovoh rečenici) - čemu?

ej ciao,
ja samo da javim da pravim skriptu za SSL (Serbian as a Second Language) predmet.
mirelarado mirelarado 22:37 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

njanja_de.manccini
Mada (u ovoh rečenici) - čemu?

ej ciao,
ja samo da javim da pravim skriptu za SSL (Serbian as a Second Language) predmet.


Њањо, јави нам кад направиш та скрипта. Болдована именица је pluralia tantum (Maксо, гледај ме! ;-), има само множину.
scabies scabies 22:41 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

(Maксо, гледај ме! ;-),
Nema Makse, večeras sam ja dežurna
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:45 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Њањо, јави нам кад направиш та скрипта. Болдована именица је pluralia tantum (Maксо, гледај ме! ;-), има само множину.

mene zanima, ako smem da pitam (ovo se ne tiče ni književnosti a ni intelektualaca, znači da je - troll): ako sam upravu, imenica Novine je takođe ta tvoja...pluralia tantum...kako se desilo da smo odjednom dobili Novinu (Blic je novina...??) umesto Blic su novine. ili sam neštA pogrijeeeešila? ili nismo dobili, samo se pogrešno koristi?

fala
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:46 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Scabies
Nema Makse, večeras sam ja dežurna


Nije lako zameniti Maksu, ali se može.
Onda zaslužuješ svet bez oružja, sa golubom i suncetom.
scabies scabies 22:50 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Nije lako zameniti Maksu
Mislim da si me možda pogrešno razumeo... Ja dežuram na Obavesti moderatora. Ni u čemu drugom se ne bih usudila da pokušam da ga odmenim.
mirelarado mirelarado 22:55 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

ili nismo dobili, samo se pogrešno koristi?


Ништа ниси погрешила, Бебо. Погрешно се користи, новинарски квазиинтелектуални жаргон. (Ето, није чак ни трол :))))
mirelarado mirelarado 22:57 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

scabies
Ja dežuram na Obavesti moderatora. Ni u čemu drugom se ne bih usudila da pokušam da ga odmenim.


Само ти кликћи, Скаби. Неко мора!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 23:13 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Њањо, јави нам кад направиш та скрипта. Болдована именица је pluralia tantum (Maксо, гледај ме! ;-), има само множину.

Ok hvala, vidis da sam i u samom naslovu pogresila. kod nas moze i jednina i mnozina bre, kakav vam je ovaj jezik? (pst, ja ovo prosipam samo kolkokvijano znanje iz makedonskog)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:17 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Ништа ниси погрешила, Бебо. Погрешно се користи, новински квазиинтелектуални жаргон. (Ето, није чак ни трол :))))

tenkju

stimuvezi, u neko popodne, davno, sede i smišljaju kako bi bilo napraviti zbirne(?) od nekih imenica. tako su nastali sledeći zbirovi:

Helmuće Kolje, Bilje Klintonlje, trolje (od trole, taj je moj ), dildlje (iliti već inkriminisana dildad) i taaaakooo...
mirelarado mirelarado 23:26 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

BebaOdLonchara
stimuvezi, u neko popodne, davno, sede i smišljaju kako bi bilo napraviti zbirne(?) od nekih imenica. tako su nastali sledeći zbirovi:

Helmuće Kolje, Bilje Klintonlje, trolje (od trole, taj je moj ), dildlje (iliti već inkriminisana dildad) i taaaakooo...


:))))))))

Мени се много допала изјава једног посетиоца на Калишу: "Види, ове жене изнеле неку миљад*, не мо'ш проћи!"

* миљад = кукичани (хеклани) столњаци и сл.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:33 11.03.2010

Re: Ako smem da pitam

:))))

pa možda je posetioc jedan od aktera gorepomenute situacije?
mirelarado mirelarado 00:02 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

BebaOdLonchara
:))))
posetioc


(Хе, хе, хе...)
marco_de.manccini marco_de.manccini 00:07 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

их, мирела, па то ти је неповратни прелазак л у о. и ја га често користим.
maksa83 maksa83 00:08 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Њањо, јави нам кад направиш та скрипта. Болдована именица је pluralia tantum (Maксо, гледај ме! ;-), има само множину.

E, to znam šta je, nisam baš tol'ki kamiondžija. :)
mirelarado mirelarado 00:17 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

marco_de.manccini
их, мирела, па то ти је неповратни прелазак л у о. и ја га често користим.


Обожавам га, заједно са постојаним а, на пример: шта за једног интелектуалаца представља бављење са књижевношћу? (Одговор не знам. :))))
myredneckself myredneckself 17:31 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

ili nismo dobili, samo se pogrešno koristi?



Ништа ниси погрешила, Бебо. Погрешно се користи, новинарски квазиинтелектуални жаргон. (Ето, није чак ни трол :))))


мирела, ја мислим да су они новину у својој квазиинтелектуалној жаргонској лепршавости побркали са именицом штампа, singularia tantum
(бај д веј, јесам ли у праву за ову именицу, и синг. тантум? мислим да се још добро сећам, ал' исправи ме ако нисам у праву)
mirelarado mirelarado 21:23 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

myredneckself
мирела, ја мислим да су они новину у својој квазиинтелектуалној жаргонској лепршавости побркали са именицом штампа, singularia tantum
(бај д веј, јесам ли у праву за ову именицу, и синг. тантум? мислим да се још добро сећам, ал' исправи ме ако нисам у праву)


Савршено изведен закључак, МРНС! Виспрено уочена аналогија с именицом штампа. Све си у праву.
myredneckself myredneckself 23:13 12.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Савршено изведен закључак, МРНС! Виспрено уочена аналогија с именицом штампа. Све си у праву.


ех да су само то грешке
неки дан је једна на телевизији разговарала с децом, и у неком васпитном тону рекла једној девојчици -
требаш да питаш паре за чоколаду, је ли?
боже, колико те паре морају да буду обавештене!?

aleksanadar aleksanadar 08:43 13.03.2010

Re: Ako smem da pitam

Све си у праву.


Боље је: "У свему си у праву".

Пардон!
jasnaz jasnaz 23:37 11.03.2010

niчему





.... и мој наЈомиљенији почетак:

Engleska riječ bore, gnjavator, neutvrđene je etimologije. Neki je jezikoslovci izvode iz istoimenog glagola to bore, što znači „bušiti”, „vrtati”.

AH: Dvije tri gracije

Filip2412 Filip2412 23:54 11.03.2010

Re: niчему

Haksli nije interesantran, ko cita radi razbijanja dosade i voli da mu knjiga bude page-turner ne treba da se vata za Hakslija.

Haksli vam moze pomoci da razmislite o nekim stvarima u zivotu... ne da se zabavite to nikako. Ja inace radi zabave i da mi prodje dan retko citam, ima toliko boljih stvari od knjige ako vam je do ubijanja vremena.
jasnaz jasnaz 00:13 12.03.2010

: niчему

Filip2412


Haksli nije interesantan, ko cita radi razbijanja dosade i voli da mu knjiga bude page-turner ne treba da se vata za Hakslija.

Haksli vam moze pomoci da razmislite o nekim stvarima u zivotu... ne da se zabavite to nikako. Ja inace radi zabave i da mi prodje dan retko citam, ima toliko boljih stvari od knjige ako vam je do ubijanja vremena.


---------
---------------------------
--

vladimir petrovic vladimir petrovic 00:16 12.03.2010

Re: niчему

jasnaz
...Engleska riječ bore, gnjavator, neutvrđene je etimologije. Neki je jezikoslovci izvode iz istoimenog glagola to bore, što znači „bušiti”, „vrtati”.
AH: Dvije tri gracije


Da, dobro si se ovoga setila.

Haksli je bio, pored ostalog, veliki znalac jezika. Jednom je ovo zabeležio:

Iz samog zvuka reči u ma kojem jeziku možete prilično tačno da pogodite šta ljudi koji je izgovaraju podrazumevaju kad govore o ljubavi.

Amour, na primer, ono dugo u sa r koje se kotrlja na kraju, kako je to značajno. U - morate da napućite usne kao za poljubac, i onda odsečno rrr - režite kao pas. Može li išta savršenije da izrazi neuvijenu pohotljivost koja prolazi kao ljubav u devet desetina francuskih romana i pozorišnih komada?

Pa Liebe - kako to dugo i zvuči čeznutljivo, sentimentalno, kao na mesečini! I kako je zgodan i onaj usneni blejeći slog koji sledi - be, be. To je glas ovce koju guši emocija. Sav nemački romantizam naslućuje se u zvuku te reči. A nemački romantizam, pomalo detraque, izvrgava se posve logički u "ekspresionizam" i podivljale erotične preteranosti savremenog nemačkog romana.

A što se tiče naše reči love, ona je karakteristično bezazlena i bojažljiva. Ta mala, jednosložna reč divno ilustruje našu englesku snebivljivost da stvari nazivamo njihovim pravim imenom. Ona je simvol naših rasnih suzbijanja. Sve naše licemerstvo i sav divan platonizam našega pesništva nalazi se u njoj. Love, koliko se u suštini razlikuje naša engleska emocija od one koju izaziva amore.

Amore - vi takoreći pevušite drugi slog, u baritonu, iz grudi, sa malim grlenim tremolom na površini da bi zvuk zatreperio. Amore - to je ime odlike kojoj se Stendal toliko divio u Italijana i zbog čijeg je odsustva u svojih zemljaka, a naročito zemljakinja, svrstao Pariz ispod Milana i Rima - to je podesno i savršeno izrazito ime strasti... Amore može da označava samo južnjačku strast...

Amour označava pohotljivost, Liebe sentimentalnost, amore strastvenost. Kad bi Englezi znali šta znači strast našli bi neku izrazitiju reč nego što je love. To je izvesno. Ali oni to ne znaju...

P. S. Fotka je super. Čini mi se da ponekad poznajem taj osećaj, kao da mi olovka probuši glavu, odnosno mozak.
Filip2412 Filip2412 01:50 12.03.2010

Re: : niчему

zezas Jasna ... hteo sam reci da njegove knjige nisu page - turner njegove knjige su takve da procitate neki paragraf i onda dozivite ushicenje pa se zaustavite, procitate jos jednom a onda sklopite knjigu i pustite da vam ta misao lebdi po nekoliko dana

ja bas trenutno iz dana u dan recimo posecujem neke web strane gde citanj njegove citate

cim knjiga pokusava da me privuce radnjom, u fazonu jao sta ce biti posle, ja to prestanem da citam... jer zabole me sta ce biti posle, vreme je ireleventno.

Evo recimo ovaj mali paragraf mi je toliko interesantan da se stalno vracam i citam ponovo...

Ape and Essence:
"We protect our minds by an elaborate system of abstractions, ambiguities, metaphors and similes from the reality we do not wish to know too clearly; we lie to ourselves, in order that we may still have the excuse of ignorance, the alibi of stupidity and incomprehension, possessing which we can continue with a good conscience to commit and tolerate the most monstrous crimes. "

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:54 12.03.2010

Re: niчему

vladimir petrovic
Jednom je ovo zabeležio:

Као и ово:

A bad book is as much of a labour to write as a good one; it comes as sincerely from the author's soul.

(Point Counter Point, ch. 13)
ana_radmilovic ana_radmilovic 15:26 12.03.2010

Re: niчему

vladimir petrovic
:Iz samog zvuka reči u ma kojem jeziku možete prilično tačno da pogodite šta ljudi koji je izgovaraju podrazumevaju kad govore o ljubavi..

evo mene sa zakašnjenjem,
ovo sa zvukom reči je živa istina.


p.s.
uživala sam juče čitajući tvoj blog (kao i uvek uostalom) ali evo me tek danas da se javim.

"intelektualac u književnosti, čemu", ok tvoje redovno pitanje, ali iza ovoga "čemu" moglo bi da stoji eventualno "čemu ako nma dara". erudicija hoće da posluži talentovanima, a u književnosti netalentovanima ionako nema pomoći.
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 01:01 12.03.2010

Hvala

Hvala mu na ovom pogurivanju.

Nema na čemu!
U tvom tekstu ima letimičnih misli o slobodi i modernoj tehnologiji. Odnos to dvoje bila bi zanimljiva tema za nekog ambicioznog blogera, zar ne?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 01:09 12.03.2010

Re: Hvala

o slobodi i modernoj tehnologiji

internet.
lubitel lubitel 20:13 12.03.2010

Re: Hvala

Vladimire ,sta bi bilo da je bilo, nekim slucajem bez poguravanja.Htedoh reci da ono sto je bilo da bude kao da nije bilo blogokolege.
Da li bi tekst o AH bio ovakav ili ga uopste ne bi bilo? Da li bih i onda mogao da napisem sta hocu i o AH iako pojma nemam.
Na primer:
Sizoidno sto bi rekao AH o slobodi misli i moderne tehnologije.
Unfuckable Unfuckable 01:50 13.03.2010

Re: Hvala

U tvom tekstu ima letimičnih misli o slobodi i modernoj tehnologiji. Odnos to dvoje bila bi zanimljiva tema za nekog ambicioznog blogera, zar ne?

letimično: ne
ivana23 ivana23 01:54 13.03.2010

Re: Hvala

Unfuckable
letimično: ne

Slazem se.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 02:09 13.03.2010

Re: Hvala

ivana23
Unfuckable
letimično: ne

Slazem se.

nikola_kovac nikola_kovac 01:54 12.03.2010

А шта је то интелект?

Подсећања ради, Јунг је сматрао да су "осећања" (различито од емоција) логичка функција. Па затим, сам термин "емоционална интелигенција" говори сам за себе да ту нису чиста посла. Хоћу рећи, реч "чему" не значи ништа осим да се открије стил аутора и да нас превари да смо ту као нешто питани и да се од нас очекује одговор, те да нам на превару одржи пажњу. Владимире, срам те било...

Елем, интелект и те како има места у уметности. Ако бисмо се, форе ради, сложили да можемо поделити човека на два дела, онда бисмо добили следеће паралелне дихотомије:

интелектуално / емоционално
когнитивно / афективно
форма / садржај
свесно / несвесно

Без треће дихотомије нема уметности.

На крају, за најемотивнију музику () романтизма се каже да ју је могла написати само "хладна глава" - Вагнерова. А и цео музички Барок је настао у 17ом веку под утицајем рационализма, па су се композитори занимали техничким приказивањем афеката и разрадили читаве теорије фигура - па је тако за болна осећања прописан спор темпо, прегнантан ритам и обиље хроматике. И тако добијеш овако емотивну музику писану хладном главом. А и Моцарт је провалио да кад хоће да нас разцмиздри, да треба да убаци узлазне полустепене задржице (по њему назване "Моцартови уздаси" ) и малу сексту...


Право питање гласи: уметник без интелекта? c'mon
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 02:02 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Хммммм :))))
Filip2412 Filip2412 02:14 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Nema potrebe da bukvalno tumacimo naslov posta...

Haksli nije pripovedac uzbudljivih dozivljaja malog perice i tako to, vec je pisao romane da bi kroz svoje likove promisljao svet...

naravno da nema nista bez intelekta... ali nije ista vrsta intelekta potrebna da se napise Vinetu i Brave New World

inace Vinetu mi je omiljena knjiga iz detinjstva

nikola_kovac nikola_kovac 02:29 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Haksli nije pripovedac uzbudljivih dozivljaja malog perice
Не бих се сложио. У овим цитатима које је Владимир навео имао и те како узбудљивих доживљавања. Тако на пример у пасусу који почиње са: "Evo kako je jedna od ličnosti iz knjige razmišljala o prirodi..." ја не читам размишљање, већ доживљавање. Могуће је да ја то доживљавање учитавам, али опет нема читања без учитавања. Хоћу рећи, и особа која мисли доживљава сопствене мисли, а Хаксли преноси тај доживљај и нама. Можда суптулно, али преноси.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 02:32 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Вагнерова.

jao, ako nam se i Top pridruži, sahranićemo blog

mirelarado mirelarado 02:36 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

BebaOdLonchara
Вагнерова.

jao, ako nam se i Top pridruži, sahranićemo blog



Напротив, дићи ћете га из интелектуалног мртвила.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 02:39 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Напротив, дићи ћете га из интелектуалног мртвила.

mirela pa ti briljiraš!
Filip2412 Filip2412 02:49 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

ma da nikola, nego ima neki koji se bune sto kod hakslija nema vise akcije, ono pucnjava tuca i jurnjava automobilima
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 02:57 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Напротив, дићи ћете га из интелектуалног мртвила.

pa onda moram i uvertiru

(inače, ovo je sve isto izvođenje, Minhenska opera i tenor kog ne.pod.no.sim)



ne mogu reći da sam prošla baš svaki akord ove opere (iako sam je imala za seminar...ne, neću ga okačiti na web, može se desiti da završi na nekom blogu) ali mislim da se tonalitet potvrđuje (čisti tonični kvintakord sa tonikom u basu ) tek na samom kraju, kao simbol, jelte, smrti iz ljubavi, pročišćenja, i ko zna čega još

obožavam muzikologe

ps. Top, gde si? ludujeeeeem! help!
mirelarado mirelarado 03:27 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

njanja_de.manccini
Напротив, дићи ћете га из интелектуалног мртвила.

mirela pa ti briljiraš!


Инспиративан пост... :))))

bauer. bauer. 03:51 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Ko je bre ovaj Nikola Kovač? Odjednom? Stvarno nema smisla. Taman se onaj Nuredin utišao, kad, evo Nikole. Svi ljubitelji književnosti, registrovani odnedavno? Hm? Bilo bi interesantno malo pročeprkati po tim IP adresama.

Nego, Golube, ne kažeš nam šta Mo misli o Haksliju? I, šta je bilo? Hoćeš li ti da se ženiš uskoro, ili... šta?
mirelarado mirelarado 04:05 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

bauer.
Ko je bre ovaj Nikola Kovač? Odjednom? Stvarno nema smisla. Taman se onaj Nuredin utišao, kad, evo Nikole. Svi ljubitelji književnosti, registrovani odnedavno? Hm? Bilo bi interesantno malo pročeprkati po tim IP adresama.


Ех, Бауер, што би Шекспир рекао, what's in a name...? Стил је препознатљив.
JJ Beba JJ Beba 04:16 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Право питање гласи: уметник без интелекта? c'mon

a?
ko si sad pa ti?
mada me u stvari uopšte ne zanima

zeka, čemu?
Filip2412 Filip2412 04:28 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

zeka, čemu?

topcat topcat 08:39 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Nidžo
А и Моцарт је провалио да кад хоће да нас разцмиздри, да треба да убаци узлазне полустепене задржице (по њему назване "Моцартови уздаси" ) и малу сексту...


Da, baš se naprovaljivao...


Beba
ps. Top, gde si? ludujeeeeem! help!

Javljam se na raport.

Gdje smo? Tristan chord?
maksa83 maksa83 10:27 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

BebaOdLonchara
Вагнерова.



"Vagnerova muzika nije tako loša kao što zvuči" (Mark Tven)
nikola_kovac nikola_kovac 11:35 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Da, baš se naprovaljivao...

А овај почетни хроматизовани фригијски обрт је у доба барока значио врхунску пасију, па се чак наводи и као музички симбол распећа Христовог, те су га барокни композитори турали свуда где има "распете судбине", "космичког бола", бла...

Да неко не помисли да тролујем(о), моји коментари само указују на интелект у уметности и то у оној која на први поглед најмање оперише интелектом - у музици.
vishnja92 vishnja92 12:26 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

hola nikola

sad je moja smena - aj ti na slobodne aktivnosti ako zelis, cisto da ne pravimo ontolosku zbrku.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:42 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

почетни хроматизовани фригијски обрт

музички симбол распећа Христовог

у оној која на први поглед најмање оперише интелектом - у музици.


uybt...na figijskom obrtu sam već pala u nesvest (ako je to cilj?) a simbolima bolje da se i ne bavim. to je za intelektualce. vidim da nam se gatalicin nekontrolisani klon pojavio u nedrima. e sad, ko živ ko mrtav, stigla je i Top

molim te da nam precizno ojasniš taj frigijski obrt, mislim, nama neintelektualcima, pre nego što maksa konačno savlada taj Kontra-hvat )
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:59 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Gdje smo? Tristan chord?

jedva čekam
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:12 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

BebaOdLonchara
vidim da nam se gatalicin nekontrolisani klon pojavio u nedrima.

Реч је о Александру Гаталици?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 14:23 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Реч је о Александру Гаталици?

jeste mada više o njemu kao simbolu, s tim što je on mila keva spram ovog našega Nidža.
topcat topcat 15:26 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

frigijski obrt


Zamisli kako je tek meni...čula sam za pekarski, postolarski obrt, al ovaj me izbacio!
nsarski nsarski 16:48 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Mislim da bi u dizajnu ovog bloga, od sada, pored opcija "Preporuci", "Obavesti Moderatora", "Link", "Citiraj" i "Odgovori", trebala da postoji i opcija "Obavesti Maksu". Covek dodje i sredi stvari, samo tako. Pravi Deu sex machina (hvala Tanja!).
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:23 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

nsarski
Mislim da bi u dizajnu ovog bloga, od sada, pored opcija "Preporuci", "Obavesti Moderatora", "Link", "Citiraj" i "Odgovori", trebala da postoji i opcija "Obavesti Maksu". Covek dodje i sredi stvari, samo tako. Pravi Deu sex machina (hvala Tanja!).

e, da maksa radi blog, gde bi nam kraj bio?
Unfuckable Unfuckable 22:28 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

mnogi se to pitaju
mirelarado mirelarado 23:46 12.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Unfuckable
mnogi se to pitaju


Ех, тад би важило: sky is the limit!
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:30 13.03.2010

Re: А шта је то интелект?

njanja_de.manccini
...mirela pa ti briljiraš!


Da, to i ja, kao domaćin, primećujem.

A da ne ispadne "da je beg (domaćin) cicija", evo za Mirelu prave slike:


nurudin nurudin 13:35 13.03.2010

Re: А шта је то интелект?


bauer
Taman se onaj Nuredin utišao


И ту НУРУДИН тврда срца био, и од срца сузу не пустио...

bauer
Svi ljubitelji književnosti, registrovani odnedavno?
Bilo bi interesantno malo pročeprkati po tim IP adresama.


Искуство Вам је паланачко,Бауре!

bauer
Ko je bre ovaj Nikola Kovač?

"Они" су прљави, паланчанин је чист. ХМ?
Прича ради приче, без дубљег смисла... ХМ?

Владимире, срдачан поздрав!
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:54 13.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Nurudin
... Владимире, срдачан поздрав!

Hvala na pozdravu.
И ту НУРУДИН тврда срца био, и од срца сузу не пустио...

Narod kaže: Za dobrim konjem i prašina se diže
maksa83 maksa83 18:51 13.03.2010

Re: А шта је то интелект?

vladimir petrovic
Nurudin
... Владимире, срдачан поздрав!

Hvala na pozdravu.
И ту НУРУДИН тврда срца био, и од срца сузу не пустио...

Narod kaže: Za dobrim konjem i prašina se diže

E, meni baš nekako toplo oko srca što se vas dvojica sad tako dobro slažete, pogotovo posle onog galimatijasa sa banovanjem.
nurudin nurudin 22:31 13.03.2010

Re: А шта је то интелект?


maksa83
E, meni baš nekako toplo oko srca što se vas dvojica sad tako dobro slažete, pogotovo posle onog galimatijasa sa banovanjem


Ма, Максо, нисте добро приметили, ми само лагано напредујемо у комуникацији; прошлог пута ми је рекао да сам во, с тим што је то "перфидно" увио у латинску пословицу, а овог пута сам испао коњ, с том разликом што је сада потегао нашу народну пословицу....

Владимир има срећу што нисам замерљиве природе, иначе...
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:03 14.03.2010

Don’t Tickle Me, Brothers!

Maksa
...E, meni baš nekako toplo oko srca što se vas dvojica sad tako dobro slažete, pogotovo posle onog galimatijasa sa banovanjem

Nurudin
...Ма, Максо, нисте добро приметили, ми само лагано напредујемо у комуникацији; прошлог пута ми је рекао да сам во, с тим што је то "перфидно" увио у латинску пословицу, а овог пута сам испао коњ, с том разликом што је сада потегао нашу народну пословицу....
Владимир има срећу што нисам замерљиве природе, иначе...


OSTRVO NA JEZERU

O, Bože, o, Venero, o, Merkure zaštitniče lopova,
Preklinjem vas kad kucne čas
podarite mi omanju duvandžinicu,
Sa malim prostim paklicama
uredno naslaganim po policama
Sa raspusno mirisnim lulašem
i sa krdžom,
Sa sjaktavom Virdžinijom
rasutom ispod bleštave staklene tezge,
Nek budu tu i terazije, ne odveć umašćene,
I kurve što u prolazu navrate, reč ili dve da prozbore,
Reč ili dve u hitnji, i da malo doteraju kosu.

O, Bože, o, Venero, o, Merkure, zaštitniče lopova,
Iznajmite mi omanju duvandžinicu,
ili mi dajte bilo koje zanimanje
Daleko od tog prokletog spisateljskog posla,
u kojem je čovek bez prestanka
upućen na svoju glavu.

EZRA PAUND


Nota bene:
Ova poslednja strofa bi mogla i ovako:

Daleko od tog prokletog blogerskog posla,
u kojem je čovek bez prestanka
upućen na svoju glavu.
maksa83 maksa83 00:28 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Владимир има срећу што нисам замерљиве природе, иначе...

Nurudine, siguran sam da bi Pižon, koji ume da bude prek, našao način da ti sve oprosti, a i ti njemu. Kad tad.
mirelarado mirelarado 00:49 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?

maksa83
Владимир има срећу што нисам замерљиве природе, иначе...

Nurudine, siguran sam da bi Pižon, koji ume da bude prek, našao način da ti sve oprosti, a i ti njemu. Kad tad.


И мој је утисак такав. Као да су Нурудин и Пижон једна душа а две тастатуре.
nsarski nsarski 01:37 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Nurudine, siguran sam da bi Pižon, koji ume da bude prek, našao način da ti sve oprosti, a i ti njemu. Kad tad.


Posle takvog oprosta se prelazi na Ti, po mom znanju i iskustvu.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:10 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?

Nsarski
... Posle takvog oprosta se prelazi na Ti, po mom znanju i iskustvu.

Nurudin se pravi Englez.(Edit: U smislu da preferira engleski "način", a zna se da u engleskom jeziku ne postoji "ti", pa se čovek sa "vi" obraća prijatelju, svojoj ženi, ljubavnici - ako je ima, detetu, psu...).

Pritom, pada mi na pamet jedna knjiga (a šta bi drugo?) o engleskoj aristokratkinji Viti Sackville-West. Ta dama, koja se bavila pisanjem knjiga, pored ostalog, ušla je u historiju književnosti i po tome što je jedno vreme bila ljubavnica Virdžinije Vulf (mada je sve vreme bila u braku sa jednim visokim diplomatom, s kojim je imala dva sina). Elem, ona je, pre Virdžinije Vulf, bila ludo zaljubljena u jednu drugu ženu, Violetu Trefusis. A kako su obe bile odrasle uz francuske guvernante, to su u medjusobnim kontaktima uvek komunicirale isključivo - na francuskom. Kada su jednom pitali Vitu zašto sa Violetom razgovara samo na francuskom, ona je odgovorila: «Govorimo samo francuski da bismo se mogle tutoyer (u značenju: govoriti nekome «ti», biti «per tu», tikati se) i tako pokazati kako smo prisne prijateljice».
(Iz knjige koju je napisao Vitin sin Nigel /Portrait of a Marriage, by Nigel Nicolson/, po kojoj je BBC pravio TV seriju). Ova epizodica pokazuje, čini mi se, da su romanski jezici u prednosti nad engleskim.

Očigledno je da Nurudinu više odgovara hladno englesko «you» u komuniciranju sa blogerima ovde, he, he, he....
nurudin nurudin 12:54 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?

nsarski
Posle takvog oprosta se prelazi na Ti, po mom znanju i iskustvu


Ако Ви тако кажете, онда ћу о томе озбиљно да размислим до следећег четвртка.
nurudin nurudin 13:10 14.03.2010

Re: А шта је то интелект?


maksa83
Nurudine, siguran sam da bi Pižon, koji ume da bude prek, našao način da ti sve oprosti, a i ti njemu. Kad tad.


Нисам баш сигуран шта Владимир мени трба да "опрости"?!

А, што се Владимирових "греха" тиче, сваке вечери у ноћној молитви поменем њега и замолим Свевишњег да му опрости ; надам се само да ме Свевишњи чује...
nurudin nurudin 13:37 14.03.2010

Re: Don’t Tickle Me, Brothers!


vladimir petrovic
Daleko od tog prokletog blogerskog posla,
u kojem je čovek bez prestanka
upućen na svoju glavu



Када сам видео наслов "Острво на језеру", помислио сам на Јејтсову песму "Острво на језеру Инисфри"...Нисмо се удаљили од теме, јер су и Паунд и Јејтс били врсни интелектуалци. Многи су мишљења да је управо Паундова "интелектуалност" главни "кривац" што је његов Cantos у тој мери тешко разумљиво дело...

Али лепота није безумље
Мада су свуд око мене заблуде моје и гршке.
И ја нисам полубог,
Не могу да повежем све то.

Е. Паунд, Canto CXVI

dirtyharry dirtyharry 10:37 12.03.2010

Gadna tema

pa ne znam šta da ti kažem. Meni je diskutabilno šta je to intelektualac jerbo što reče Brajović u jednoj diskusiji, za mene je i automehaničar intelektualac sad. Prijatelj o kome pišeš jeste veliki pisac ali mi je upao u oči način predstavljanja gde ceo rodoslov ima neko naučno zvanje i titulu, pa sam ja pošao sa druge strane. Da li to znači da ja kome su preci prevrtali zemlju n godina ne mogu da budem intelektualac?
Šalim se naravno, znam šta si hteo da kažeš.
Ti ćeš pre da nađeš nekog ko bi mogao da parira Haksliju što se tiče njegove intelektualne veličine nego ja, ali mislim da je ta papazjanija različitih znanja i iskustava upravo ono što je ovog pisca izdvojilo od drugih i po čemu je on poseban. Naučnici, intelektualci... drugačije gledaju stvari a pretpostavljam da i drugačije pišu od ostalih. Ima tu neka karakteristična crta koja ih izdvaja.
Ne mogu da se pohvalim da sam pročitao previše stvari od dotičnog gospodina. Ne stiže se.
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:24 12.03.2010

Re: Gadna tema

DirtiHarry
... pa ne znam šta da ti kažem. Meni je diskutabilno šta je to intelektualac jerbo što reče Brajović u jednoj diskusiji, za mene je i automehaničar intelektualac sad.

U narodu postoji jedna izreka: "Sačuvaj me, Bože, intelektualaca"!

Ima automehaničara koji bi voleli da budu intelektualci, a vala ima i intelektualaca koji bi voleli da budu - automehaničari.

Moja namera je bila da ukažem (na što jednostavniji način) na - Hakslija. A prirodno je što se, uvek kada se govori o intelektualcima u književnosti, njegovo ime pominje medju prvima (ima i drugih, naravno).
Ne mogu da se pohvalim da sam pročitao previše stvari od dotičnog gospodina. Ne stiže se.

Toplo preporučujem neku od njegovih knjiga, bar od ovih koje sam pomenuo (ne idi na "Perenijalnu filozofiju", jer da bi se iole dobro shvatila potrebno je preveliko predznanje istočnjačkih religija/filozofija). Verujem da Haksli to zaslužuje. A ako jednu njegovu knjigu pročita, čovek zaželi da ga malo bolje upozna. Vredi truda.
ana_radmilovic ana_radmilovic 15:50 12.03.2010

Re: Gadna tema

vladimir petrovic
.U narodu postoji jedna izreka: "Sačuvaj me, Bože, intelektualaca"!

pa kad su ga naplašili. kako se u nešto upetljaju ode sve dodjavola
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 10:44 12.03.2010

intelektualac

An intellectual is a person who's found one thing that's more interesting than sex. (Aldous Huxley)

Jao, ja znači nisam!
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:02 12.03.2010

Re: intelektualac

Nebojša Krstić
... Jao, ja znači nisam!

Ti se zezaš, ali ja ukazujem da nije slučajno što sam iz mnoštva Hakslijevih izjava i mudrovanja izabrao, za motto, baš - TO.

Onaj ko to ne primeti, makar i iz druge, neće mnogo shvatiti "šta je autor hteo da kaže"... Naravno, ako je to uopšte važno, he, he, he...

Evo jednog od poslednjih crteža iz mog sadašnjeg arsenala:


Ne voleti Pikasa je greh isto toliko koliko i ne voleti Hakslija, n'est-ce-pas?
Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 12:55 12.03.2010

Re: intelektualac

Ti se zezaš, ali ja ukazujem da nije slučajno što sam iz mnoštva Hakslijevih izjava i mudrovanja izabrao, za motto, baš - TO.

Pravilnije bi bilo reći: "Ura, ja znači nisam!".
mikele9 mikele9 12:59 12.03.2010

Re: intelektualac

Ne voleti Pikasa je greh isto toliko koliko i ne voleti Hakslija, n'est-ce-pas?

Vraiment!, mon cher ami!
margos margos 13:21 12.03.2010

Re: intelektualac

Auuu, al su vas tukli kad ste bili mali... Greh, bre, ne postoji!
Live and let live.
Ili po naški: Neko voli popa, neko popadiju, a neko popadijinu ćerku.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:22 12.03.2010

Re: intelektualac

није фер. зашто нико не воли попадијиног сина?
Filip2412 Filip2412 15:34 12.03.2010

Re: intelektualac

Nebojsa Krstic
An intellectual is a person who's found one thing that's more interesting than sex. (Aldous Huxley)

Jao, ja znači nisam!

Mislim da je ovo vise saljiva izjava... previsoki kriterijumi definitivno

pa ne znam šta da ti kažem. Meni je diskutabilno šta je to intelektualac jerbo što reče Brajović u jednoj diskusiji, za mene je i automehaničar intelektualac sad.
To sto je neko automehanicar svakako ga ne cini intelektualcem. Kad se kaze intelektualac siroko znanje iz oblasti kulture i nauke se valjda podrazumeva, e sad da li je samo to dovoljno ne znam...
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:37 12.03.2010

Re: intelektualac

Ne voleti Pikasa je greh isto toliko koliko i ne voleti Hakslija, n'est-ce-pas?

Mikele9
Vraiment!, mon cher ami!


Hvala.

Naravno, ja sam malo namerno preterao kada sam stavio u istu ravan Hakslija i Pikasa. Nisu.
Moja poenta je bila da se Haksli veoma dobro razumeo u slikarstvo (neke velike stvari je uradio da se prevalorizuju neki italijanski srednjovekovni slikari, pored ostalog), ali je imao sluha za veličinu Pikasovog crteža.

Dakle, neka mi se ne zameri "pesnička sloboda". Ali ja se veoma divim Haksliju koji je toliko dara imao da je mogao da se divi slikarima, nego samom Pikasu, koji, jeste, bio genijalac.

Ja volim Hakslija što je umnogome radio po onome kako je S. Malarme video stvari: "Peindre non la chose mais son effet". Ne videti stvari onakvima kakve jesu, već kakav efekat ostavljaju. A to je radio, na svoj način naravno, i Pikaso.
margos margos 15:58 12.03.2010

Re: intelektualac

marco_de.manccini
није фер. зашто нико не воли попадијиног сина?

Eh, sad bih ti, da sam matora, rekla: život nije fer mon ami, a pošto nisam - kažem da nije fer da se bici ubijaju, a Vladimir samo te slike kači. Uaaa!!!
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:01 12.03.2010

Re: intelektualac

није фер. зашто нико не воли попадијиног сина?

Njega voli Predrag Azdejković
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:08 12.03.2010

Re: intelektualac

kažem da nije fer da se bici ubijaju, a Vladimir samo te slike kači. Uaaa!!!

Bože Margos! Ti stvarno ne bi mogla da budeš Ava Gardner (koju sam već gore pomenuo). Pa, bici su za premlaćivanje i ubijanje, zar ne?

Vidiš šta meni rade? A ja sam kao oni, bici

Ali, ako nećeš grubost (a treba povremeno zadovoljiti svoje svadjalačke impulse), evo ti nežnosti, de tout mon coeur, crois-moi:

margos margos 18:22 12.03.2010

Re: intelektualac

ça c'est bon; merci :)
ninasimone ninasimone 19:07 12.03.2010

Re: intelektualac

Trenutno citam "Intellectuals and Society", Thomas Sowell (ukratko, a conservative intellectual bagging on liberal intellectuals and their methods using the same methods, al' to je sad druga prica). No, evo par citata kako on definise intelektualce (italic njegov):

Here "intellectuals" refers to an occupational category, people whose occupations deal primarily with ideas - writers, academisc, and the like. Most of us do not think of brain surgeons or engineers as intellectuals, despite the demanding mental training that each goes through, and virtually no one regards even the most brilliant and successful financial wizard as an intellectual.
At the core of the notion of an intellectual is the dealer in ideas, as such - not the personal application of ideas, as engineers apply complex scientific principles to create physical structures or mechanisms.......

....The output - the end product - of an intellectual consists of ideas. Jonas Salk's end product was a vaccine, as Bill Gates' end product was a computer operating system. Despite the brainpower, insights, and talents involved in these and other achievements, such individuals are not intellectuals. An intellectual's work begins and ends with ideas, however influential those ideas may be on concrete things - in the hands of others. Adam Smith never ran a business and Karl Marx never administered a Gulag. They were intellectuals. Ideas, as such, are not only the key to the intellectual's function, but are also the criteria of intellectual achievements and the source of the often dangerous seductions of the occupation.




vladimir petrovic vladimir petrovic 00:14 13.03.2010

Re: intelektualac

Ninasimone,
Da, i meni se, u osnovi, svidjaju ove postavke:
Here "intellectuals" refers to an occupational category, people whose occupations deal primarily with ideas - writers, academisc, and the like. Most of us do not think of brain surgeons or engineers as intellectuals, despite the demanding mental training that each goes through, and virtually no one regards even the most brilliant and successful financial wizard as an intellectual.

kao i ovo
An intellectual's work begins and ends with ideas, however influential those ideas may be on concrete things - in the hands of others. Adam Smith never ran a business and Karl Marx never administered a Gulag. They were intellectuals. Ideas, as such, are not only the key to the intellectual's function, but are also the criteria of intellectual achievements and the source of the often dangerous seductions of the occupation.

Podvlačenje je moje.

Samo, ja se moram vratiti i na definiciju koju je moj stari, dobri Haksli izrekao (koju je Nebojša Krstić prvi primetio, da bi se ogradio od nje), a što sam ja stavio kao motto - An intellectual is a person who's found one thing that's more interesting than sex. Nije to prazno ni šaljivo koliko izgleda, jer mnogi pametni ljudi smatraju da sve počinje i svršava se sa - seksom. (Da se razumemo, ja nisam protiv seksa, daleko od toga, ali se pravi intelektualac izdiže nad tim, zar ne?)
nsarski nsarski 00:40 13.03.2010

Re: intelektualac

Da se razumemo, ja nisam protiv seksa, daleko od toga, ali se pravi intelektualac izdiže nad tim, zar ne?


Ima li Mo neko misljenje o ovome?
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:57 13.03.2010

Re: intelektualac

Ima li Mo neko misljenje o ovome?

Pokušavam da pravim razliku izmedju teorije i prakse.
Intelektualizam je teorija, Mo je praksa (je veux dire, la vie pratique et sacree).

Edit: A najvažnije od svega jeste da ja sebe ne smatram intelektualcem, jer ja ne živim od - ideja, već od praktičnog rada, umnogome činovničkog.

Pritom, imam u vidu ove opaske iz definicije koju nam je prenela Ninasimone:
Most of us do not think of brain surgeons or engineers as intellectuals, despite the demanding mental training that each goes through, and virtually no one regards even the most brilliant and successful financial wizard as an intellectual.
...Jonas Salk's end product was a vaccine, as Bill Gates' end product was a computer operating system. Despite the brainpower, insights, and talents involved in these and other achievements, such individuals are not intellectuals.
nsarski nsarski 01:06 13.03.2010

Re: intelektualac

vladimir petrovic
Ima li Mo neko misljenje o ovome?

Pokušavam da pravim razliku izmedju teorije i prakse.
Intelektualizam je teorija, Mo je praksa (je veux dire, la vie pratique et sacree).


Da li Mo zna da je ona praksa? (ono dalje, na francuskom, moraces da mi prevedes. Ne divanim, objasnio sam ranije).
aleksanadar aleksanadar 11:30 13.03.2010

Re: intelektualac

Za mene je "intelektualac" jedna vrlo uslovna kategorija. Toliko se je otrcala od preterane upotrebe i zloupotrebe, da je skoro neupotrebljiva.

Poznajem neke vrlo dosadne i neinspirativne profesore filozofije. A sreo sam neke seljake sa kojima je bilo zadovoljstvo diskutovati.

"Intelektualac" je, po mojoj ličnoj definiciji, neko ko pokazuje, pre svega, bilo kakav intelektualni interes, interes koji prevazilazi ono: "u se, na se i poda se", dakle, zadovoljavanje osnovnih, elementarnih potreba.

Intelektualac je neko ko misli.

(Što je, opet, vrlo široka, neodređena i uslovna definicija.)

Što se tiče razlikovanja teorije i prakse, koje se tako često dovodi u vezu sa ovim pitanjima, navodim Aristotelove reči:

"Sama teorija je praksa."
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:25 13.03.2010

Re: intelektualac

Što se tiče razlikovanja teorije i prakse, koje se tako često dovodi u vezu sa ovim pitanjima, navodim Aristotelove reči:

"Sama teorija je praksa."


ех, има један бивши безбол играч који својом филозофијом засењује многе интелектуалце, а у овом конретном случају и аристотела.

”у теорији, теорија и пракса се не разликују. у пракси није тако.”
nsarski nsarski 10:19 14.03.2010

Re: intelektualac

ех, има један бивши безбол играч који својом филозофијом засењује многе интелектуалце, а у овом конретном случају и аристотела.

”у теорији, теорија и пракса се не разликују. у пракси није тако.”

Yogi Berra, the genius:)))
aleksanadar aleksanadar 13:15 14.03.2010

Re: intelektualac - Aristotel

...što sam ja stavio kao motto - An intellectual is a person who's found one thing that's more interesting than sex. Nije to prazno ni šaljivo koliko izgleda, jer mnogi pametni ljudi smatraju da sve počinje i svršava se sa - seksom.


Opet ja sa Aristotelom (384-322. pre naše ere), kao da sam, nedajbože, intelektualac!



Dakle, "Nikomahova etika" započinje, najpre, raspravom o "dobru kao svrsi", a ubrzo se nastavlja raspravom o pitanju - ŠTA JE SREĆA?

"...koje je najviše od svih praktičnih dobara? Što se tiče same riječi slažu se gotovo svi; jer i svjetina i oni obrazovani kažu kako je to sreća [eudaimonia]... Ali oko toga što je sreća oni se razilaze i u tome se svjetina ne slaže s mudracima. Prvima je to štogod jasno i bjelodano, kao užitak, bogatstvo ili čast, samo što se razlikuju jedni od drugih, a često su to i jednomu te istom čovjeku različite stvari: zdravlje u bolesti, bogatstvo u oskudici..."

"Sudeći po njihovu životu većina onih najprimitivnijih čini se poistovjećuju - i to ne bez razloga - dobro i sreću s užitkom; stoga i vole život uživanja. Postoje, uglavnom, tri vrste života: upravo spomenuti, zatim politički, i treće, teorijski život. Mnoštvo je većinom, čini se, posve ropsko izabravši život stoke. Ali se i takvi donekle opravdavaju zbog toga što mnogi koji su na vlasti istih su čuvastava kao i Sardanapal."

"Obrazovani i poslovni ljudi poistovjećuju dobro i poštovanje... No to se čini odveć površnim da bi bilo ono dobro što se traži..."

"Možda se do toga može doći odredi li se što je čovjekova funkcija. Jer kao što je frulaču, kiparu i svakom umjetniku - a i svugdje gdje postoji neka funkcija i djelatnost - dobro i vrsnoća, čini se, u dotičnoj zadaći, tako bi bilo i čovjeku, ako postoji kakva njegova zadaća. Zar tesar i kožar imaju nekakve zadaće i djelatnosti, a čovjek ih nema, nego je rođen bez zadaće?"

"Dakle, dobra su podijeljena na troje, pa su jedna nazvana izvanjskim, dok su druga ona duše i ona tijela. Ona koja se tiču duše nazivamo najizvrsnijim i najpotpunijim dobrima..."

"Jednako se čini da za sreću trebaju i izvanjska dobra, kao što rekosmo. Nemoguće je, naime, ili nije lako činiti lijepa djela posve neopskrbljen. Mnogo se toga čini, kao kroz neka sredstva, s pomoću prijatelja, bogatstva i državne moći. Postoje i stvari kojih lišenost pomućuje sreću, kao dobro podrijetlo, dobro potomstvo, ljepota..."

"Dakle kao što rekosmo, sreća zahtijeva i potpunu krepost i potpun život, jer u životu se događaju mnoge mijene i svakovrsne kobi, pa i onaj iz najvećeg blagostanja može u starosti dopasti golemih nevolja, kao što se priča o Prijamu u trojanskim spjevovima."

Da ne davim više.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana