Kultura| Literatura| Život

Izdaja domovine, čemu?

vladimir petrovic RSS / 02.09.2010. u 16:40

                                                                                  Osetljivima i onima sa urodjeno jakim rodoljubivim osećanjima ne preporučuje se čitanje ovog bloga

 

Postoji mnogo knjiga i filmova na temu ljubavi prema domovini. U književnosti su tome naročito doprinosili - pesnici.

A od malih nogu su nam govorili da je domovina svetinja. Sećam se, kao što se sećaju i mnogi drugi, da su nas u prvim razredima pučke škole, naglašeno učili  o domovini i rodoljublju. Govorili su, pored ostalog, da je domovina "nešto  najvažnije na svetu", nešto "što se voli više od majke", više od devojke/mladića (što je eufemizam za  ljubavnicu/ljubavnika), te da za domovinu treba da u svako vreme budemo spremni dati život, i tako to. 

A o izdaji domovine uglavnom se ćutalo. S prikrivenim prezirom. Nikoga od nas nisu učili kako se to radi. I tako, dok su nam prezentirali hiljade načina kako da volimo domovinu, nisu nam govorili kako se može izdati domovina. Prema tome, svako je morao da sam pravi svoj scenario, ako mu je to trebalo. Medjutim, ruku na srce, izgleda da načina i puteva kako izdati domovinu ima podjednako mnogo kao i načina i puteva kako voleti domovinu. Samo mnogi toga nisu svesni. Izdaju domovinu, a da toga nisu svesni.

S tim u vezi, ja ću danas, na svoj način, govoriti o izdaji domovine. Što bi rekli Englezi, this is going to be tricky.

Naravno, teško je definisati izdaju domovine.

Nije da ja ne čitam špijunske romane, čitam ih. Čak šta više, sećam se da sam, kao mali, bio uvideo da se ljudi odlučuju na izdaju domovine najčešće iz tri razloga: (1) zbog para, (2) zbog političkih uverenja (kada, pretpostavljam, padnu i pare, usputno) i -  (3) zbog lukrativnih nagona, što se, opet, svede na ono prvo - zbog para. A tek kasnije otkrio sam da se otadžbina može izdati na mnogo, mnogo više i suptilnijih načina. I dalje učim.

Možda bi trebalo da najpre malo elaboriram o samom pojmu domovine, ali za to nisam baš previše voljan. A odrastajući, počeo sam da shvatam da je domovina jedna - ideja, kao i da je Umberto Eko u pravu kada  kaže da za ideju, pa ma koliko ona bila velika i važna (uključujući i onu o Bogu), ne treba glavu gubiti.

Da se razumemo: nema malignih i benignih izdaja domovine. Prema tome, domovina se ili izdaje ili ne izdaje. A izdaja domovine je, izgleda, i svako napuštanje rodne grude,  odlaskom u inostranstvo radi bolje zarade, kada ne znate da li ćete se ikada vratiti, iako u početku verujete da svakako hoćete (ako ne zbog drugih razloga, onda zbog onog danojlićevskog - da je umiranje u zavičaju nekako lakše, he, he, he); a zbog toga što se dogodi da dugo ostanete izvan domovine, domovina pati, jer niste na licu mesta kako bi ste kontinuelno davali svoj doprinos da ona procveta i postane sve moćnija i moćnija... Kao i ako se ustručavate da pravite malo više dece, i tako to.

Ovo sve pominjem zato što sam naišao na tri zanimljiva citata koji se tiču te famozne „izdaje domovine".

Slučaj prvi:

E. M. Forster, koji je važio za finog britanskog književnika, jednog od pripadnika famozne Blumsberške grupe (Bloomsbury) u Londonu, čiji su romani "Putovanje u Indiju" i "Soba sa pogledom" mnogo prevodjeni širom sveta, jednom je zapisao:

‘If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country'.

Tek tako. Čovek bi pre izdao svoju zemlju nego svog prijatelja. Može li se tako?

 

Slučaj drugi:

U filmu «Žudnja, oprez» (Lust, Caution) izvrsnog kineskog/američkog reditelja Anga Lija glavna junakinja, prelepa Kineskinja, u  jednom trenutku shvata da je spremna da izda svoju otadžbinu kada je poverovala da se njen partner (stranac) zaljubio u nju.

Izdaja domovine zbog ljubavi? Može li se tako?

 

Slučaj treći:

Ponovo se vraćam na Engleze, jer oni imaju dosta dobrih primera oko izdajstva domovine. Mnogi su izdavali Veliku Britaniju u korist neke druge zemlje, ali su i drugi izdavali svoje zemlje u korist Velike Britanije. Ne znam da li su kvit u tome, ali izdaja u bogatoj britanskoj povesti ima stvarno dosta.

Jedan od najeklatantnijih primera u istoriji izdaja na svetskom nivou jeste slučaj Kima Filbija (Philby). Gospodin Filbi bio je špijunčina par excellence, u dugom periodu tzv. «hladnog rata», kada je, zajedno sa još nekolicinom drugara, izdao Veliku Britaniju (činio je to u dugom periodu od tridesetak godina, believe it or not), da bi zatim uspešno prebegao u tadašnji Sovjetski Savez. Ostatak života proveo je u Moskvi, gde je, uz odredjene počasti, i sahranjen. SSSR mu se, pored ostalog, odužio i komemorativnom poštanskom markom, što nije baš mala stvar, jer je malo ljudi koji dožive čast da neka strana zemlja izda poštansku marku sa njihovim likom.

A na Kima Filbija podsetio me je Milovan Danojlić, koji je u knjizi «Dragi moj Petroviću» (o čemu sam nedavno pisao blog), zabeležio i ovo:

«I Greem Grin voli svoju zemlju, koliko ume i može; njegova ljubav mu, medjutim, dopušta da se zauzme i za jednog izdajnika otadžbine s kojim je nekad prijateljevao. Kad je špijun Filbi pobegao u Moskvu, Grin je njegovu knjigu uspomena srdačno preporučio engleskim čitaocima. Jeste, on je izdao svoju zemlju, piše u tom predgovoru, ali ko od nas nije počinio izdajstvo nekih bića i stvari mnogo važnijih od domovine?... To što u jednoj zemlji prijatelj može javno braniti osudjenog i omraženog čoveka, jeste znak da su ustanove te zemlje zdrave i jake».

Lepo je to Danojlić složio. Potpisujem svaku reč. Svaka čast i Greemu Grinu.

Kada sam već pomenuo Danojlića, da kažem, na kraju, i ove njegove reči iz pomenute knjige: „Pesnici pevaju o ljubavi prema rodnoj grudi, rodoljupci se nasladjuju takvim pesmama, političari nastoje da patriotsku energiju upotrebe za svoje ciljeve. Divim se prvima, poštujem druge, razumem i treće, i ni s kim ne pristajem do kraja".

I ovo je dobro rečeno.

A na kraju krajeva želim da navedem i ovo: Nedavno je jedna dama, koja se prilično eksponira u tzv. NVO, govorila na nekoj tribini o problemima s kojima se susreće društvo u Srbiji (najviše je lamentirala zbog pada stope nataliteta u Srbiji), kojom prilikom je rekla i ovo (parafraziram):

„ Ako malo bolje razmislimo, svaki odlazak iz zemlje 'trbuhom za kruhom' - jeste izdaja domovine, ma koliko mnogi ljudi o tome ne razmišljaju na taj način. Jer, napustiti svoju zemlju zato što se u nekoj drugoj zemlji bolje živi jeste nanošenje štete svojoj rodjenoj zemlji. Zar naša vlada ne izlazi povremeno sa tužnim saopštenjima kako je zabrinuta zbog evidentnog odlaska mladih iz Srbije? Mladih u čije uzdizanje i školovanje je ulagala mnoga sredstva, a oni sada odlaze da izgradjuju neke druge zemlje. Prosto našoj Vladi dodje da im peva onu staru pesmu „Ostajte ovdje, sunce tudjeg neba neće vas grijat...". Ali to ništa ne vredi, mnogi odlaze, a da pritom nemaju grižu savesti...  

A domovinu izdajemo i onda kada odlučimo da, umesto najmanje tri, imamo samo jedno (jedino) dete? Činimo to radi našeg komoditeta, jer nama tako odgovara, a to što je domovini potrebna armija mladih 'koji će da joj budu glavna snaga',  nikoga se više ne tiče. Kao da vele: Neka decu prave drugi! I tako, pada natalitet, i mi se smanjujemo i smanjujemo, i smanjujemo, jer više ljudi umire nego što se radja. To je ozbiljan problem u Srbiji.

Budimo ozbiljni. Svi smo mi izdajnici, na ovaj ili onaj način".

Mada lično mislim da dotična dama na stvari gleda sa suviše tamnim naočarima, nisam spreman da joj protivurečim i da kažem da nije u pravu. A opet, smatram da treba ljudima prepustiti neka svako radi šta i kako hoće, a taj kriterijum voljenja/izdaje domovine ostaviti po strani. Pa neka ispadne šta ispadne. Zar nismo u XXI veku? 

Addenda:  

Jedan moj dobar drugar, koji ima nadimak „Pivoljub"  (on se time ponosi, uvrnuto smatrajući da je bolje biti pivoljub nego rodoljub), nedavno mi reče: „Vladimire, ponekad imam utisak da ti u tvojim razgovorima/pisanjima pokazuješ 'sindrom mešane salate'. Suviše raznovrsnih sastojaka! Zapravo, svega kod tebe ima. Primetno".

Ja pokušavam da reagujem munjevito: „I don't fault your logic. A opet, podsećam te da je dobra mešana salata - dobra salata. Da bez dobre salate ne valja. Zapravo, od dobre salate nikome ne škodi. Naprotiv". I smejem se pomalo imbecilno, valjda od previše piva.

I naručujem sledeću turu piva. Neka smo veseli. A onda se setim da mi je nedavno i jedan uvaženi blogokolega uputio, ma koliko dobronamerno, prekor da u blog uvodim previše likova (Nurudin: ...Umberto Eko, Turgenjev, Meredit, Danojlić, Samjuel Beket, sredovečni muškarac, Ivo Andrić, Niče, Monikа, Šekspir, Lav Šestov, Tolstoj, Dikens, Gete, George Meredith prijatelj Petrović, Teofil Pančić, Brodskи, Sioran, Jejts, Ezrа Paund, И на крају prof. Nsarski...). Previše sastojaka, previše likova, - počinje da mi se vrti u glavi.

Onda udahnem duboko i pogledam u Pivoljuba, koji  mi se drugarski smeši. Nešto mi je milo u duši, pa počinjem da pevušim onu američku pesmicu koja počinje rečima: „It's lonely at the top"...

Atačmenti



Komentari (210)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 10:23 03.09.2010

Re: Otadzbina

100
vanja.t vanja.t 10:30 03.09.2010

Re: Otadzbina

alselone
...voli se zbog kostiju svih onih malih i velikih ljudi, predaka i rodjaka, koji su poginuli da bi smo mi ostali slobodni.
Domovine bez ratova nemaju smisla.


razgovaraju bajden i šutanovac u domu garde, i pita ga amer kakva mu je to značka na reveru? pa dobio sam je od omladine svoje stranke... a vaša? - od udruženja roditelja čija su deca poginula u ratovima koje je vodila naša zemlja!

kakva lekcija, na kakvom mestu i od koga - da li je šutanovac tada išta shvatio?
antioksidant antioksidant 10:31 03.09.2010

Re: Otadzbina

od udruženja roditelja čija su deca poginula u ratovima koje je vodila naša zemlja!

od udruženja roditelja čija su deca u vojnoj službi (a bajedenov sin je tad bio tamo)

(ne menja suštinu samo preciziram)
navrhdabrbavrdamr navrhdabrbavrdamr 10:36 03.09.2010

Re: Otadzbina

(sprovedena je homogenizacija zbog spoljnjeg neprijatelja


шта су они срби који су живели у хрватској па оданде протерани спољни непријатељ?
vishnja92 vishnja92 10:39 03.09.2010

Re: Otadzbina

Ratovi prestaju samo ako nam Habl javi nesto zanimljivo

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:46 03.09.2010

Re: Otadzbina

antioksidant


uspešnost je relativna kategorija a onoliko koliko sam pričao sa ljudima iz hrvatske zadovoljsto životom i "domovinom" je isto. priče se razlikuju samo u dijalektima (jezicima) koji se koriste.


moram priznati da ja srećem puno Hrvata iz dijaspore.

ali, nikada, ili gotovo nikada, ne! odlučno nikada nisam upoznao nekog iz Hrvatske ko bi mrzeo svoju domovinu zbog trenutnih socio-političkih problema.

o Slovencima da ne govorim...
antioksidant antioksidant 10:46 03.09.2010

Re: Otadzbina

шта су они срби који су живели у хрватској па оданде протерани спољни непријатељ?

tako ih doživljavaju
antioksidant antioksidant 10:47 03.09.2010

Re: Otadzbina

ali, nikada, ili gotovo nikada, ne! odlučno nikada nisam upoznao nekog iz Hrvatske ko bi mrzeo svoju domovinu zbog trenutnih socio-političkih problema.

ja i ne pričam o mržnji već o socio zadovoljstvu državom
cult cult 10:52 03.09.2010

Re: Otadzbina

a razlike u odnosu prema sopstvenoj državi su očekivane imajući u vidu da se rat vodio na teritoriji hrvatske (sprovedena je homogenizacija zbog spoljnjeg neprijatelja)


Bilo je i ovde rata, ali je homogenizacija bila samo trenutna.

a postoji i osećaj da je hrvatska stvorena tj sloboda je izborena. srbija je s druge strane "ono što je ostalo"


agreed
buba_truba buba_truba 10:52 03.09.2010

Re: Otadzbina

vanja.t
kakva lekcija, na kakvom mestu i od koga - da li je šutanovac tada išta shvatio?

Jeste. Tad je sam pred sobom potvrdio onu: svaka srpska taraba je starija od države iz koje je taj... i bi zadovoljan.
antioksidant antioksidant 10:53 03.09.2010

Re: Otadzbina

Bilo je i ovde rata, ali je homogenizacija bila samo trenutna.

homogenizacija osećaja protiv nato je veoma izražena (opet da se ogradim unapred - percepcija)
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:00 03.09.2010

Re: Otadzbina

Srdjan Fuchs
...odlučno nikada nisam upoznao nekog iz Hrvatske ko bi mrzeo svoju domovinu zbog trenutnih socio-političkih problema.

o Slovencima da ne govorim...

Proći će ih to.
Jer oni koji nikada nisu imali svoje države, pa ih sada dobili na zlatnom poslužavniku, posle raspada Jugoslavije, po defaultu moraju voleti ono što ranije nisu imali. Sve one priče "o tisućljetnoj historiji" bile su prazne priče. Tek sada su "na svome", u stilu "svaka vaška - obaška".

Uostalom, zato je kod njih danas rodoljublje tako živo! Neka im je!
cult cult 11:03 03.09.2010

Re: Otadzbina

шта су они срби који су живели у хрватској па оданде протерани спољни непријатељ?


Najveće etničko čišćenje u Evropi od II sv. rata.
Meni je zanimljivo objašnjenje Hrvata o tome kad se povede razgovor. "Otišli su sami jer im nije uspeo projekat velike Srbije". Uvek identično. Čak i red reči. I to se ne menja vremenom. Isti odgovor '97 i 2010.

cult cult 11:07 03.09.2010

Re: Otadzbina

Jer oni koji nikada nisu imali svoje države, pa ih sada dobili na zlatnom poslužavniku, posle raspada Jugoslavije,


Da se ne zalećemo : )
Daleko je to od zlatnog poslužavnika. Krvi je tu bilo do kolena.


po defaultu moraju voleti ono što ranije nisu imali. Sve one priče "o tisućljetnoj historiji" bile su prazne priče. Tek sada su "na svome",


Slažem se.
edit: "tisućljetnjoj povijesti" prim.prev.
cult cult 11:10 03.09.2010

Re: Otadzbina

na dobrom smo putu izgradnje zdravog odnosa prema državi (moj utisak tj percepcija)


Ovo se i meni čini, tj percipiram : )
Još uvek ne znam na čemu je to počelo da se zasniva i u kom pravcu kreće, ali postoji.
cbronson cbronson 11:22 03.09.2010

Re: Otadzbina

vanja.t
razgovaraju bajden i šutanovac u domu garde, i pita ga amer kakva mu je to značka na reveru? pa dobio sam je od omladine svoje stranke... a vaša? - od udruženja roditelja čija su deca poginula u ratovima koje je vodila naša zemlja!

kakva lekcija, na kakvom mestu i od koga - da li je šutanovac tada išta shvatio?

verujem da je sutanovac, shvatio - mi, ameri, spremni smo da se borimo bilo gde na kugli zemaljskoj, ne zaleci da u toj borbi poginu i nasa deca, cuvajuci dolar i profit kao zenicu oka svoga.

na sutanovca je to ostavilo veoma jak utisak, shvatio je da razgovara sa covekom koji ce braniti svoje stavove po cenu zivota svog i njegovog deteta.
mora da je otisao kuci utucen, skroz.
brandname brandname 11:29 03.09.2010

Re: Otadzbina

Posto covek ima potrebu da se identifikuje onda ce otadzbinu zameniti "moje selo", "moj grad", "moja planina", "moja ekonomska regija"

Različiti ljudi imaju različite potrebe za (kolektivnom) identifikacijom.
Kod nekoga su izraženije, kod nekoga manje izražene. Zavise i od mentalnog sklopa pojedinca, i od vaspitanja, i od mnogih drugih faktora.
alselone alselone 12:00 03.09.2010

Re: Otadzbina

vishnja92




Što s' ono kaže - il' me ženi il' kalašnjikov kupi, ja u nešto udarati moram. Mislim da je nama u prirodi da ratujemo, sad, sa kim (i na koji način) to je već pitanje manjeg prioriteta.

Šnj
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:18 03.09.2010

Re: Otadzbina

AO
100

Hvala ti što si primetio, ali ne mogu a da ti ne kažem da mi deluješ kao - stipsa.
Pa mogao si da nešto lepo okačiš, da to obeležavanje ima smisla, da nekako deluje svečanije (ja obično nemam veliki broj komentara), a ne samo da lupiš suvu brojku 100. Ne deluješ mi nemaštovito, pa si mogao da okačiš neku lepu fotku (po mogućstvu u skladu sa tvojim avatarom, he, he, he...) ili zvučni zapis.

Ovako, brate, deluješ mi kao čovek čiji ujak radi u MMF-u, pa ga savetuje da je najbolji minimalistički prilaz u svemu.
Minimalizam (reduciranost) u svemu, čemu?
antioksidant antioksidant 14:33 03.09.2010

Re: Otadzbina

Minimalizam (reduciranost) u svemu, čemu?

uvredjenost, čemu?
antioksidant antioksidant 16:44 03.09.2010

Re: Otadzbina

Minimalizam (reduciranost) u svemu, čemu?

hajde da probam ponovo da objasnim

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:10 03.09.2010

Re: Otadzbina

AO
hajde da probam ponovo da objasnim

Bolje da si priznao da ti ujak radi u MMF!

Edit, sutradan

AO, na ovog ujaka sam mislio

antioksidant antioksidant 17:23 03.09.2010

Re: Otadzbina

Bolje da si priznao da ti ujak radi u MMF!

nemoj reci da nisi dao preporuku golu?

vladimir petrovic vladimir petrovic 19:01 03.09.2010

Re: Otadzbina

Arselone
...il' me ženi il' kalašnjikov kupi, ja u nešto udarati moram.


Hm.
Pored tolikog našeg narodnog melosa, ti našao baš ovo da citiraš.

Ne bih voleo da sam žensko.
stefan.hauzer stefan.hauzer 08:45 04.09.2010

.

Minimalizam (reduciranost) u svemu, čemu?



antioksidant antioksidant 08:51 04.09.2010

Re: Otadzbina

na ovog ujaka sam mislio

za sebe si rekao da si ekonomista. cudi me da se pozivas na karikature iz srpske dnevne stampe
bocvena bocvena 10:02 03.09.2010

Rodjena u SFRJ,

doživela raspad, ratove, bombardovanje, otcepljivanja sve do ove najnovije Srbije (a neće ni ona dugo:), slabo putovala, rodbina sva iz uže Šumadije, ni muž nije neki egzotičan, studirala jugoslovenku književnost, a na diplomi piše srpska, nisam emigrirala, a izgleda nikad ni neću...i hebe mi se za domovinu samo tako! Ma ni rodoljubivu poeziju ne želim da čitam!
Mora da sam izdajnik:)

U stvari, osećam se izdano od domovine mi.
buba_truba buba_truba 10:10 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

bocvena
Mora da sam izdajnik:)

Nisi. Izdajnica si.
antioksidant antioksidant 10:10 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

U stvari, osećam se izdano od domovine mi.

краљево - рат - графит

зашто отаџбина не да свој живот за мене?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:17 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

bocvena


U stvari, osećam se izdano od domovine mi.


here s the key antidomovinskog raspoloženja u SRB.
bocvena bocvena 10:20 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

here s the key antidomovinskog raspoloženja u SRB.

I? Moram da uložim dodatni napor da prevladam to osećanje?
alselone alselone 10:25 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

bocvena
here s the key antidomovinskog raspoloženja u SRB.

I? Moram da uložim dodatni napor da prevladam to osećanje?


da. zato sto si poistovetila otadzbinu sa politicarima.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:25 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

bocvena
I? Moram da uložim dodatni napor da prevladam to osećanje?


ništa što se mene tiče. samo konstatujem da većina ljudi ne voli SRB zato što im je loše u njoj.

da nije bilo ratova, da ima novca, da nije stalno Balkan-dizasta raspoloženje poslednjih jednu generaciju, verovatno bi bilo drugo raspoloženje...

doduše, mi smo specifični, jer i u Brazilu i Argentini nije život na ne znam kom nivou, a opet ljudi strašno vole svoje domovine tamo.
antioksidant antioksidant 10:28 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

samo konstatujem da većina ljudi ne voli SRB zato što im je loše u njoj.

mislim da grešiš
(ne mislim ni da je većina u pitanju a i kod tog manjeg broja nije većinski uzrok kvalitet života)
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:41 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

antioksidant

mislim da grešiš
(ne mislim ni da je većina u pitanju a i kod tog manjeg broja nije većinski uzrok kvalitet života)


uvek je moguće...

šta ti misliš da jeste uzrok?

pazi ovu iskrenu i tešku izjavu, a mislim da gotovo da nije bilo momenta u životu u poslednjih xx godina kada svako od nas nije bio suočen sa sličnom emocijom, i feel betrayed.
bocvena bocvena 10:50 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

Nema to nikakve veze sa materijalnim standardom (da ima, već bih živela negde drugde). Ima upravo sa (skoro pa uvek) muškim principom neke apstraktne, neuhvatljive i neostvarive Srbije, za koju vredi ginuti, ali ne vredi raditi pošteno. I sa odsustvom ikakve stabilnosti za moju decu sutra.

U stvari, život na ovim prostorima mi je uništio ideju kolektivizma (od udruženog rada do nacionalizma koji lako sklizne u šovinizam) kao nečeg pozitivnog. Prosto se urušio sam u sebe!

u Brazilu i Argentini nije život na ne znam kom nivou, a opet ljudi strašno vole svoje domovine tamo.
Nemam takav utisak. Mislim da je pitanje klime presudno:)

antioksidant antioksidant 10:50 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

šta ti misliš da jeste uzrok?

srbija je stvorena time što su svi otišli
ne postoji osećaj da je nešto zajedničko, oteto od nekog, izboreno...
ali ide ka tome (stvaranju zdravog odnosa prema državi - ni previše mržnje ni previše ljubavi - nego onako - taman )
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:54 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

Bocvena
... Ma ni rodoljubivu poeziju ne želim da čitam!


Ni ja.
Čitam ljubavnu poeziju (doduše, više romane), nego me kolebaju ovi tipovi gore koji tvrde da je ljubav iracionalno osećanje. Zabrinuo sam se. Pogotovu što mi jedna osoba (neću ime da joj pominjem, he, he, he...) povremeno stavlja do znanja da moja ljubav i nije baš dovoljno jaka, da bi mogla biti jača. Dokle - ne znam, valjda je taj dijapazon dokle može ići jačina ljubavi kod žena veći nego kod muškaraca.

U stvari, osećam se izdano od domovine mi.


Ovo je tužno. Da li bi umela, u nekoliko rečenica, da objasniš a šta je to tvoja domovina trebalo da uradi za tebe, a nije... Šta ti nije servirala na zlatnom poslužavniku.
Pa valjda kakav je narod takva im je i zemlja, i obrnuto.
A naše je da sanjamo kako bi bilo lepo kada bi Srbi ostali Srbi a imali Švedsku za domovinu.
(Ne zameri, malo se šalim!)

A ovo mi se ekstra svidelo
ni muž nije neki egzotičan

Pa egzotične biljke ne mogu da opstanu u Srbiji, gruba klima. Opstaju samo žilave i jake. Takav je, siguran sam, tvoj muž.
antioksidant antioksidant 10:55 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

Da li bi umela, u nekoliko rečenica, da objasniš a šta je to tvoja domovina trebalo da uradi za tebe, a nije... Šta ti nije servirala na zlatnom poslužavniku.

kakva majstorska zamena teza
napreduješ vladimire
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:09 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

AO
... napreduješ vladimire

Svakog dana, u svakom pogledu!
Da toga nema, ubio bih se!
Status quo i (ne daj Bože) stagnacija (sa kojima se mire mediokriteti) za mene su nepoznati pojmovi.
antioksidant antioksidant 11:11 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

vladimir petrovic
AO
... napreduješ vladimire

Svakog dana, u svakom pogledu!
Da toga nema, ubio bih se!
Status quo i (ne daj Bože) stagnacija (sa kojima se mire mediokriteti) za mene su nepoznati pojmovi.

pomiri se slobodno

edit: i da, nisi ti, ja sam ... nervozan

edit2: labilan
bocvena bocvena 11:13 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

He, he, he...da ne pitam šta država može da učini za mene nego šta ja mogu da učinim za nju?

U stvari, ne znam šta mi bi da se uključujem u ovaj razgovor, svesno ga izbegavam već 20 godina. Moj posao je da male Srbe (posebno svoju decu) naučim srpskom jeziku, književnosti i posredno istoriji i tradiciji. A najviše da misle svojom glavom.
Više nego što većina političara uradi (ili pokvari):)
antioksidant antioksidant 11:14 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

U stvari, ne znam šta mi bi da se uključujem u ovaj razgovor

ne rade ti brisači pa si ga kasno uočila
bocvena bocvena 11:25 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

ne rade ti brisači

Ma kočnice!
brandname brandname 11:38 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

u Brazilu i Argentini nije život na ne znam kom nivou, a opet ljudi strašno vole svoje domovine tamo.
Nemam takav utisak. Mislim da je pitanje klime presudno:)

U Argentini su se ložili na domoljubna osećanja. Ima Borhes esej "Jadni/Vajni naš patriotizam". Ne znam kakva je sad situacija.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:00 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

bocvena
Nema to nikakve veze sa materijalnim standardom (da ima, već bih živela negde drugde). Ima upravo sa (skoro pa uvek) muškim principom neke apstraktne, neuhvatljive i neostvarive Srbije, za koju vredi ginuti, ali ne vredi raditi pošteno. I sa odsustvom ikakve stabilnosti za moju decu sutra.

U stvari, život na ovim prostorima mi je uništio ideju kolektivizma (od udruženog rada do nacionalizma koji lako sklizne u šovinizam) kao nečeg pozitivnog. Prosto se urušio sam u sebe!



razumem. ovo je vrlo teška emocija.


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:05 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

antioksidant

srbija je stvorena time što su svi otišli
ne postoji osećaj da je nešto zajedničko, oteto od nekog, izboreno...
ali ide ka tome (stvaranju zdravog odnosa prema državi - ni previše mržnje ni previše ljubavi - nego onako - taman )


kako nije oteta?

oteta je od markovićeve i miloševića, od krimosa koji su harali prethodnu deceniju. sada preostaje samo da je otmemo od političara.

edit: povodom hrvatskog odnosa, da se ne skrolujem naviše, nisam siguran da nas, Srbe konkretno, ne vole samo zato što smo bili spoljni neprijatelj koji ih je ugrožavao. postoji neka patologija kod pojedinih kada je odnos Hrvata prema Srbima po sredi. i ja sam kao mlađi naivno verovao da nas ne vole samo kao posledica rata, i da će sve biti u redu kada se ispričam, ali postoje pojedini kod kojih je netrpeljivost ka istočnim susedima, njihovom jeziku, pismu, kulturi, običajima... dublja, surovija i perfidnija nego što je to puko pitanje posledica poslednjeg rata.
antioksidant antioksidant 12:06 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

oteta je od markovićeve i miloševića, od krimosa koji su harali prethodnu deceniju. sada preostaje samo da je otmemo od političara.

dobar put
slažem se
glupiushke glupiushke 12:19 03.09.2010

Love for sale

nego me kolebaju ovi tipovi gore koji tvrde da je ljubav iracionalno osećanje.


Nauka je cudo, ipak postoji vise vrsta ljubavi :

Emocionalna (iracionalna) ljubav : Sama srz emocionalne ljubavi jeste teznja da se ocuva "prvi utisak".

Racionalna ljubav prozeta je kontemplacijom za postizanje sveobuhvatnog mira usled koga se uspostavlja zadovoljstvo i ljubav prema sebi i bliznjima.
buldozer92 buldozer92 13:28 03.09.2010

only for anti-oxi

antioksidant

краљево - рат - графит

зашто отаџбина не да свој живот за мене?


Naiss - Mi : OTAN-NATO
(grafit) ## Gadjajte Rubin Krushevac-izgibosmo od Vinjak 5 !!! ##


vladimir petrovic vladimir petrovic 14:27 03.09.2010

Re: Rodjena u SFRJ,

AO
... ne rade ti brisači pa si ga kasno uočila

Jesi blesav (u onom pozitivnom smislu).
Baš si me nasmejao. Nisam znao da tvoja humorna (duhovita) dimenzija ume da bude tako jaka.

koncept domovine

i rodoljublja je u danasnjem svetu za mnoge prevazidjen. pokretljivost ljudi je prosto demantuje. naravno, tu su oportuni politicari da nas na njega pozovu po potrebinkad im ponestane drugih argumenata.
master.dragi master.dragi 13:10 03.09.2010

JNA



SVEČANA OBAVEZA

JA, _______________, SVEČANO SE OBAVEZUJEM DA ĆU BRANITI NEZAVISNOST, USTAVNI POREDAK, NEPOVREDIVOST I CELOKUPNOST SOCIJALISTIČKE FEDERATIVNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE I DA ĆU ČUVATI I RAZVIJATI BRATSTVO I JEDINSTVO NAŠIH NARODA I NARODNOSTI. UVEK ĆU SAVESNO I DISCIPLINOVANO IZVRŠAVATI OBAVEZE I DUŽNOSTI BRANIOCA SVOJE SAMOUPRAVNE SOCIJALISTIČKE DOMOVINE I BITI SPREMAN DA SE BORIM ZA NJENU SLOBODU I ČAST, NE ŽALEĆI DA U TOJ BORBI DAM I SVOJ ŽIVOT.

Ovo su reči zakletve koju je položio svaki vojnik rođen na teritoriji SFRJ do 1973. godine. Neki su uradili ono na šta su se obavezali a neki su je pogazili na svaki mogući način. Danas i jedni i drugi sebe vide kao patriote i prave sinove svoje domovine.
Spiridon Spiridon 13:53 03.09.2010

Moja Domovina

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:14 03.09.2010

Re: Moja Domovina

Spiridone, ti retko navraćaš kod mene (vidim na koje se teme pališ!),
ali Eyes je već pre tebe okačio/la ovaj klip.

Ako još neko okači ovaj klip, po TREĆI put, postaću definitivno PatriJot, te će mi se zgaditi i svaka pomisao na izdaju.
Spiridon Spiridon 19:12 03.09.2010

Re: Moja Domovina

piridone, ti retko navraćaš kod mene (vidim na koje se teme pališ!),
ali Eyes je već pre tebe okačio/la ovaj klip.


jeste ali ja imam ekskluzivno pravo za sve kolaze "The books of knjige" tako da svako drugi mora da plati autorska prava. Ko rece da je vec kačio/la ovaj klip?
Dawngreeter Dawngreeter 14:06 03.09.2010

Hrmpf

Ljudi sa domovinom, pa i ljudi koji samo priznaju koncept domovine, su cudni ljudi kojima je prodata jako bizarna prica. Nece biti pozvani na moj rodjendan.
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:39 03.09.2010

Re: Hrmpf

Dawngreeter
... Nece biti pozvani na moj rodjendan.


Jedan moj drugar (pre je Vinoljub nego Pivoljub) tvrdi da je danas demode slaviti rodjendane. Da to rade samo nemaštoviti ljudi, koji ne umeju naći prigodnije prilike za tulum. Ili za "la joie de vivre".
alselone alselone 14:58 03.09.2010

Re: Hrmpf

vladimir petrovic

Jedan moj drugar (pre je Vinoljub nego Pivoljub) tvrdi da je danas demode slaviti rodjendane. Da to rade samo nemaštoviti ljudi, koji ne umeju naći prigodnije prilike za tulum. Ili za "la joie de vivre".


Najvaznije je izabrati najoptimalniji datum za zurku.
Dawngreeter Dawngreeter 15:27 03.09.2010

Re: Hrmpf

vladimir petrovic
Dawngreeter
... Nece biti pozvani na moj rodjendan.


Jedan moj drugar (pre je Vinoljub nego Pivoljub) tvrdi da je danas demode slaviti rodjendane. Da to rade samo nemaštoviti ljudi, koji ne umeju naći prigodnije prilike za tulum. Ili za "la joie de vivre".


Ja, zapravo, ne slavim moje rodjendane (mada mi jednom godisnje bane par ljudi i tera me da im pravim rostilj). Ovo je bio hipoteticki rodjendan, zatvoren za hipoteticke rodoljube.
antioksidant antioksidant 15:29 03.09.2010

Re: Hrmpf

mada mi jednom godisnje bane par ljudi i tera me da im pravim rostilj)

kad saznam datum biće jedan više koji će da bane
da znaš
docsumann docsumann 15:35 03.09.2010

Re: Hrmpf

Ovo je bio hipoteticki rodjendan, zatvoren za hipoteticke rodoljube.


Samo da je piće pravo
Dawngreeter Dawngreeter 15:36 03.09.2010

Re: Hrmpf

Pise u profilu mi, dostupno siroj javnosti. Kako bi i dolicilo jednom proponentu otvorenih informacija.
antioksidant antioksidant 17:24 03.09.2010

Re: Hrmpf

Dawngreeter
Pise u profilu mi, dostupno siroj javnosti. Kako bi i dolicilo jednom proponentu otvorenih informacija.

vidimo se tad
jinks jinks 14:16 03.09.2010

Ne samo u

Sećam se, kao što se sećaju i mnogi drugi, da su nas u prvim razredima pučke škole, naglašeno učili o domovini i rodoljublju

školi.

U Danteovoj Božanstvenoj komediji, u poslednjem krugu pakla nalaze se niko drugi do izdajnici. Porodice, prijatelja ...

U samom centru poslednjeg kruga nalazi se troglavo biće, u čijoj se svakoj od glava nalaze tri najteža oblika izdaje. U prvoj glavi je ne znam ko, ko je izdajnik dobrotvora. U drugoj bočnoj glavi je Brut, koji je izdajnik carstva (države, domovine ...). U trećoj centralnoj glavi je Juda, koji je izdajnik boga.

Tako da ...
mirelarado mirelarado 14:33 03.09.2010

Re: Ne samo u

jinks
U samom centru poslednjeg kruga nalazi se troglavo biće, u čijoj se svakoj od glava nalaze tri najteža oblika izdaje. U prvoj glavi je ne znam ko, ko je izdajnik dobrotvora. U drugoj bočnoj glavi je Brut, koji je izdajnik carstva (države, domovine ...). U trećoj centralnoj glavi je Juda, koji je izdajnik boga.

Tako da ...


Троглаво чудовиште је Луцифер, некада најлепши анђео у анђеоском кору (Лучоноша), који се стога био узохолио и повео побуну против Бога, па је прогнан у само средиште Земље. У његовим чељустима су Брут и Касије (издали Цезара) и Јуда (издао Христа). Тако да: и у Дантеово доба сматрало се да је издаја добротвора највећи грех.
master.dragi master.dragi 15:29 03.09.2010

Re: Ne samo u

mirelarado
Тако да: и у Дантеово доба сматрало се да је издаја добротвора највећи грех.

Dobro je.
Niko od nas neće pogrešiti zato što dobrotvori više ne postoje.
mirelarado mirelarado 18:15 03.09.2010

Re: Ne samo u

master.dragi
mirelarado
Тако да: и у Дантеово доба сматрало се да је издаја добротвора највећи грех.

Dobro je.
Niko od nas neće pogrešiti zato što dobrotvori više ne postoje.


Ако и постоје, не примећују се, јер је и захвалност одавно ишчезла из савременог света. ;-)
noboole noboole 15:12 03.09.2010

Rodoljublje

Ja sam iz Zemuna otisao, ali Munze nikada nece otici iz mene.
G r o f G r o f 15:57 03.09.2010

dno..

Evo drveća koje je svedok nekog tamo patriotizma...
Sa dna Perućca...


sybil sybil 16:43 03.09.2010

samo se postavlja pitanje

ko je veci patriota? oni sto su otisli u potrazi sa smislom, pa i boljim zivotom, ili oni kojima su puna usta patriotizma, a dzepovi jos vise- takvima je patriotizam el dorado, pa sto bi oni emigrirali.
aleksanadar aleksanadar 17:24 03.09.2010

Влтава

Postoji mnogo knjiga i filmova na temu ljubavi prema domovini. U književnosti su tome naročito doprinosili - pesnici.


Има и музике на поменуту тему.

Један од најлепших примера је дело Бедржиха Сметане "Моја домовина". То је циклус од шест симфонијских поема, од којих је широко позната друга по реду:




vladimir petrovic vladimir petrovic 19:49 03.09.2010

Re: Влтава

Postoji mnogo knjiga i filmova na temu ljubavi prema domovini. U književnosti su tome naročito doprinosili - pesnici.


Aleksanadar
...Има и музике на поменуту тему. Један од најлепших примера је дело Бедржиха Сметане "Моја домовина". То је циклус од шест симфонијских поема, од којих је широко позната друга по реду:


Hvala ti, Al.

A ja, kada sam već pomenuo doprinos pesnika razvijanju rodoljublja, setih se jedne lepe pesme Konstantina Kavafija, u kojoj kaže da, i kada odemo iz svog grada u neke velike razdaljine, mi ga ne napuštamo; on ide sa nama, on ostaje u nama - naš grad:

GRAD

Kažeš: «Poći ću u neku drugu zemlju, poći ću do drugog mora.
Naći će se drugi grad bolji od ovog.
Svaki moj napor je ovde proklet, osudjen;
i srce mi je – kao leš – pokopano.
Dokle će mi um ostati u ovoj tmini.
Kud god da skrenem pogled, kud god da pogledam,
crne ruševine svog života spazim, ovde,
gde sam proveo tolike godine, proćerdao ih i upropastio».
Nove zemlje nećeš naći, nećeš pronaći druga mora.
Ovaj grad će te pratiti. Ulicama ćeš se kretati istim.
U istom ćeš susedstvu ostariti:
u istim ćeš kućama osedeti.
Uvek ćeš u ovaj grad stizati. Da nekud drugde odeš – ne
nadaj se – nema za tebe broda, nema puta.
Kao što si svoj život ovde proćerdao, u ovom tako malom kutu,
Straćio si ga i na celoj kugli zemaljskoj.
(prevod Ksenije Maricki Gadjanski)

Evo i grčkog originala:

Η Πόλις
Είπες· «Θα πάγω σ' άλλη γή, θα πάγω σ' άλλη θάλασσα,
Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλλίτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή·
κ' είν' η καρδιά μου -- σαν νεκρός -- θαμένη.
Ο νους μου ως πότε μες στον μαρασμό αυτόν θα μένει.
Οπου το μάτι μου γυρίσω, όπου κι αν δω
ερείπια μαύρα της ζωής μου βλέπω εδώ,
που τόσα χρόνια πέρασα και ρήμαξα και χάλασα».

Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θάβρεις άλλες θάλασσες.
Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς·
και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ' ασπρίζεις.
Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις. Για τα αλλού -- μη ελπίζεις --
δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.
Ετσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
στην κώχη τούτη την μικρή, σ' όλην την γή την χάλασες.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης (1910)

kao i engleskog prevoda:

The City
You said, "I will go to another land, I will go to another sea.
Another city will be found, better than this.
Every effort of mine is condemned by fate;
and my heart is -- like a corpse -- buried.
How long in this wasteland will my mind remain.
Wherever I turn my eyes, wherever I may look
I see the black ruins of my life here,
where I spent so many years, and ruined and wasted."

New lands you will not find, you will not find other seas.
The city will follow you. You will roam the same
streets. And you will age in the same neighborhoods;
in these same houses you will grow gray.
Always you will arrive in this city. To another land -- do not hope --
there is no ship for you, there is no road.
As you have ruined your life here
in this little corner, you have destroyed it in the whole world.

Constantine P. Cavafy (1910)

aleksanadar aleksanadar 20:42 03.09.2010

Re: Влтава

Hvala ti, Al.


Задовољство је моје.
Ето, човек закасни један дан на твој блог, и шта затекне: занимљив и подугачак текст и око стопедесет коментара...

А да почнеш да пишеш петком?


Nove zemlje nećeš naći, nećeš pronaći druga mora.


Лепа је ова Кавафијева песма. Нисам знао за њу.

А мудри Сенека каже:

ANIMUM DEBES MUTARE, NON COELUM

тј.: "Дух свој треба да промениш, а не поднебље."

Другим речима: неће ствари кренути на боље, само ако промениш место боравка; оно што мораш променити је твој начин живота; оно што се тражи јесте да се ти сам промениш... Тако је Сенека саветовао у писму свог пријатеља Луцилија.

А ја, ето, волим Сенеку, али волим и да путујем.
Filip2412 Filip2412 22:10 03.09.2010

Re: Влтава

GRAD - Η Πόλις - The City
joj patetike...............
ali lepa pesma nema sta

Nego, stvar je u tome, sto nas grad ne samo putuje sa nama, nego ulice, zgrade i ljudi u nasem gradu takodje putuju kroz vreme. I tako.... kad se posle puno godina, jednog muljavog novembarskog popodneva vratis u svoj grad, shvatis da on zapravo vise ne postoji.


Filip2412 Filip2412 22:15 03.09.2010

Re: Влтава

Дух свој треба да промениш, а не поднебље."

apsofakinglutli.... promena sredine moze samo da pomogne.... (ponekad),
ali promena sredine ne proizvodi po difoltu promenu licnosti, treba covek bar malo da se promeni inace.... cemu selidba i cemu putovanja? .... mislim, sve to, te slike i razna egzoticna mesta, sve to ima i na internetu
jasnaz jasnaz 18:43 03.09.2010

Izdajem se






Da ponovim? Evo, ovako:
Ja sam. Sasvim i zadovoljno. I? Slažem se da mogu biti ime i prezime • urednik • radnik • profesor • ljubavnica • drugarica • supruga • pruga na su • srpkinja • jugoslovenka • globalka • balkanka • beograđanka • građanka • ćerka • sestra • blogerka • kulinarka • tangera • pisačica (pardon: spisateljica-da-ne kažem-pesnikinja) • ica •
i ne moram. Da bih bila to što jesam. A posebno: dopadalo se to vama ili nisam.





brandname brandname 19:54 03.09.2010

Re: Izdajem se

• tangera •

My favorite.
aleksanadar aleksanadar 21:07 03.09.2010

Re: Izdajem se

i ne moram. Da bih bila to što jesam. A posebno: dopadalo se to vama ili nisam.


Лако је рећи: јесам.

Треба бити.
jasnaz jasnaz 14:54 04.09.2010

: Satarac na obali reke

aleksanadar

Лако је рећи: јесам.

Треба бити.



.............
ostavljajući za sobom jedino to neodređeno i vrtoglavo
njihanje visokog drveta palme.


J. SEFERI


leonardo92 leonardo92 03:59 04.09.2010

whattheffff?

„ Ako malo bolje razmislimo, svaki odlazak iz zemlje 'trbuhom za kruhom' - jeste izdaja domovine, ma koliko mnogi ljudi o tome ne razmišljaju na taj način. Jer, napustiti svoju zemlju zato što se u nekoj drugoj zemlji bolje živi jeste nanošenje štete svojoj rodjenoj zemlji. Zar naša vlada ne izlazi povremeno sa tužnim saopštenjima kako je zabrinuta zbog evidentnog odlaska mladih iz Srbije? Mladih u čije uzdizanje i školovanje je ulagala mnoga sredstva, a oni sada odlaze da izgradjuju neke druge zemlje. Prosto našoj Vladi dodje da im peva onu staru pesmu „Ostajte ovdje, sunce tudjeg neba neće vas grijat...". Ali to ništa ne vredi, mnogi odlaze, a da pritom nemaju grižu savesti...

A domovinu izdajemo i onda kada odlučimo da, umesto najmanje tri, imamo samo jedno (jedino) dete? Činimo to radi našeg komoditeta, jer nama tako odgovara, a to što je domovini potrebna armija mladih 'koji će da joj budu glavna snaga', nikoga se više ne tiče. Kao da vele: Neka decu prave drugi! I tako, pada natalitet, i mi se smanjujemo i smanjujemo, i smanjujemo, jer više ljudi umire nego što se radja. To je ozbiljan problem u Srbiji.

Budimo ozbiljni. Svi smo mi izdajnici, na ovaj ili onaj način"


Ovo je upravo odvratno, ekstremno glupo i jos vise uvredljivo. "Ako malo bolje razmislimo" - to nikako ne ide sa pilecim mozgom gospodje iz NVO i slicnih njoj. Odlazak trbuhom za kruhom je vid ekonomskog spasa, kao sto i sam termin potencira. Odlaze uglavnom oni koji moraju. Problem je drustva i drzave kada svoje gradjane tretira tako lose da su oni prinudjeni da odu jer ne vide mogucnost promene, nikako obrnuto. Ili je Staljin sve vreme zapravo bio u pravu? Ipak, ekonomske poteskoce su mala maca prema fizickoj likvidaciji koja se u nasem drustvu ogledala tako sto je masa ljudi na silu slana na front ili naterana u krvavi sukob(Srbi van Srbije), sve to apsolutno nepotrebno dok je taj isti krug ljudi koji je sve to zamesio (i to uglavnom zbog svoje narcisoidnosti i nesposobnosti) sve to vreme uzivao u fenomenalnim privilegijama, bezobzirno se bogateci na vecinom ilegalne nacine pa cak i prodajuci oruzje i municiju suprotnoj strani i harajuci napustene kuce i ognjista. Posle sveg tog uzasa dosli smo u fazu puj-pike-ne vazi i totalnog raspada drustva u svim kategorijama.
Reci, posle svega toga, da su mladi ljudi koji jednostavno zele samo bolji zivot (ili mozda samo normalan) izdajnici je strahovita uvreda i to pre svega onoj mladosti koja nije uspela ili znala da pobegne na vreme i lezi zaboravljena po grobljima u Srbiji i sire. Neka gospodja iz NVO slobodno obidje porodice ciji su clanovi izginuli tokom 90-tih pod vodjstvom junacina tipa MIlosevica, Seselja, Arkana i ostalih ,a i one koja jos uvek zive u izbeglickim centrima (a malo li ih je?) i nek tamo propoveda patriotizam i rodoljublje (najlakse punog stomaka i sa bezbedne razdaljine).
Ako vec hoce natalitet i mlade koji zele da ostanu ovde (ili da dodju ovde) i rade nek naprave ekonomske i politicke uslove koje ce privuci mlade i ponuditi im stimulans da prave porodice i potomstvo u Srbiji. Ili to ovaj poharan i siromasan (i to siromasan u svim kategorijama, ne samo ekonomski) narod treba sam da uradi dok lideri cesu guzicom fotelje o trosku gradjana ili u ovom slucaju NVO?
Pozdrav iz velikog (i sarenog) sveta.
Filip2412 Filip2412 04:38 04.09.2010

...

Vise ljudi odlazi iz USA i Canade nego iz Srbije. Mnogi ljudi odlaze, zato sto zele da vide svet, zato sto hoce promenu.

vladimir petrovic vladimir petrovic 06:43 04.09.2010

Re: ...

Filip2412
... Vise ljudi odlazi iz USA i Canade nego iz Srbije. Mnogi ljudi odlaze, zato sto zele da vide svet, zato sto hoce promenu.


Nedavno je ovde, na B92, pisano kako Srbija godišnje izgubi skoro 25.000 ljudi.
Za malu Srbiju to jeste uznemirijući podatak, mada razumem pojedinačne razloge koje svako ko želi da ode može imati.
escherichije_colic escherichije_colic 09:24 04.09.2010

Re: ...

Nedavno je ovde, na B92, pisano kako Srbija godišnje izgubi skoro 25.000 ljudi.
Za malu Srbiju to jeste uznemirijući podatak, mada razumem pojedinačne razloge koje svako ko želi da ode može imati.


Tih 25k su mogli da kopaju zemlju i čuvaju goveda ali onda neko ne bi mogao da uvozi paradajz sa Novog Zelanda i meso iz Argentine ...
Filip2412 Filip2412 12:37 04.09.2010

Re: ...

escherichije_colic
Nedavno je ovde, na B92, pisano kako Srbija godišnje izgubi skoro 25.000 ljudi.
Za malu Srbiju to jeste uznemirijući podatak, mada razumem pojedinačne razloge koje svako ko želi da ode može imati.


Tih 25k su mogli da kopaju zemlju i čuvaju goveda ali onda neko ne bi mogao da uvozi paradajz sa Novog Zelanda i meso iz Argentine ...
Ne vredi, ljudi preferiraju da cuvaju goveda i kopaju zemlju u Argentini & Novom Zelandu, nema pomoci.
talicni talicni 21:14 04.09.2010

Re: ...

Filip2412
Vise ljudi odlazi iz USA i Canade nego iz Srbije. Mnogi ljudi odlaze, zato sto zele da vide svet, zato sto hoce promenu.


Koliko ljudi svake godine emigrira u Kanadu a koliko u Srbiju?
Filip2412 Filip2412 00:31 05.09.2010

Re: ...

talicni
Filip2412
Vise ljudi odlazi iz USA i Canade nego iz Srbije. Mnogi ljudi odlaze, zato sto zele da vide svet, zato sto hoce promenu.


Koliko ljudi svake godine emigrira u Kanadu a koliko u Srbiju?
a, to je druga tema

ja samo htedoh reci da ljudi odlaze i iz velikih i razvijenih zemalja, jednostavno jedan deo ljudi je fasciniran idejom odlaska na neko drugo mesto bez obzira na egzistencijalne uslove tamo i ovde.

Da bi ljudi emigrirali u neku zemlju, ta zemlja prvo treba da im to omoguci. Evo pre neki dan citam onaj fuzbaler partizana (Kleo - Brazilac) dobio srpsko drzavljanstvo. Pola ljudi podrzava a pola psuje, jebiga nije Srbin zasto da igra za nas... Ali ne mozemo porediti etnicke drzave Europe i severnu ameriku... Europljani uglavnom ne vole imigrante.

talicni talicni 18:46 05.09.2010

Re: ...

Filip2412


ja samo htedoh reci da ljudi odlaze i iz velikih i razvijenih zemalja, jednostavno jedan deo ljudi je fasciniran idejom odlaska na neko drugo mesto bez obzira na egzistencijalne uslove tamo i ovde.


Poenta je da u Kanadu vise ljudi dolazi nego sto odlazi sto nije slucaj sa Srbijom.
aleksanadar aleksanadar 19:18 05.09.2010

Re: ...

ja samo htedoh reci da ljudi odlaze i iz velikih i razvijenih zemalja, jednostavno jedan deo ljudi je fasciniran idejom odlaska na neko drugo mesto bez obzira na egzistencijalne uslove tamo i ovde.


Да подсетим на веома занимљив филм под називом "Револуционарни пут". Редитељ је Сем Мендес.



Брачни пар (глумци: Леонардо Ди Каприо и Кејт Винслет) доноси "револуционарну" одлуку да напусти - ни мање ни више - Сједињене Државе и пресели се у Париз, јер "тамо је - живот".

А та одлука значи напуштање "сређеног", смиреног, али и јаловог и празног живота и одлазак у неизвесност.

(К. В. је добила оскара за епизодну улогу.)
Filip2412 Filip2412 01:55 06.09.2010

Re: ...

talicni
Filip2412


ja samo htedoh reci da ljudi odlaze i iz velikih i razvijenih zemalja, jednostavno jedan deo ljudi je fasciniran idejom odlaska na neko drugo mesto bez obzira na egzistencijalne uslove tamo i ovde.


Poenta je da u Kanadu vise ljudi dolazi nego sto odlazi sto nije slucaj sa Srbijom.
naravno, kanada ima skoro najmanji prirodni prirastaj na svetu a opet ima najbolji balans stanovnistva, to jest najbolji odnos mladi/stari... zahvaljujuci imigraciji.

Inace, razlog sto ljudi zele da imigriraju u Kanadu je pre svega to sto im Kanada to omogucava. Veoma mali broj zemalja na svetu dobrodoslicom docekuje imigrante.
escherichije_colic escherichije_colic 09:15 04.09.2010

:s_k:

Ovo pretpostavljam nije izdaja domovine?

Očigledno da nije, jer je jedan od aktera krađe i aktuelni premijer. S druge strane, jedan čovek je ostao bez posla zato što se drznuo da o tome piše. Pretpostavljam da je i on "izdajnik domovine" jer se usuđuje da nam remeti apsolutno poverenje u predstavnike institucija. A za ovo nemam reči:

Ako malo bolje razmislimo, svaki odlazak iz zemlje 'trbuhom za kruhom' - jeste izdaja domovine, ma koliko mnogi ljudi o tome ne razmišljaju na taj način. Jer, napustiti svoju zemlju zato što se u nekoj drugoj zemlji bolje živi jeste nanošenje štete svojoj rodjenoj zemlji. Zar naša vlada ne izlazi povremeno sa tužnim saopštenjima kako je zabrinuta zbog evidentnog odlaska mladih iz Srbije? Mladih u čije uzdizanje i školovanje je ulagala mnoga sredstva, a oni sada odlaze da izgradjuju neke druge zemlje.



Nekima se ovde uskraćuje pravo na rad i (u krajnjoj liniji) život dok drugi brišu dupeta svilenim plahtama i novčanicama od 100e. Bolje da ostaneš u Srbiji i budeš na "evidenciji zavoda za zapošljavanje" (kako bi se izmislilo radno mesto i plata za još jednog člana stranke) nego da odeš negde gde ćeš imati mogućnosti da radiš, zaradiš i živiš? Jeste bolje, samo ne znam za koga. Za ove što decu šalju u Ameriku na školovanje, pa se onda svi čipimo za harač da platimo njihov kafanski ceh (v. Miladin Nacionale Kovačević)? Takve u Srbiji čeka radno mesto u eminentnoj advokatskoj kancelariji, iako još nisu jedan ispit na faksu položili. Svi ostali ima da ćute i gule minimalac ili da smrde na šalteru zavoda i prave decu. A to sa "decom" je odavno prešlo sve granice dobrog ukusa. Proveren podatak- samohrana majka ima dodatak od države 3000din svaki treći mesec?! Prema tome, pre nego što počnu da vode brigu o bilo čijoj nerođenoj deci, neka se malo pobrinu za tu već rođenu. Živa deca samohranih majki dobijaju manje od 10e pomoći mesečno- pa toliko prosečno ministarsko i poslaničko žgepče potroši svaki dan za užinu!

Najveći izdajnici domovine smo svi mi koji ćutimo i dozvoljavamo im da nas je*u u zdrav mozak i vređaju imbecilnim saopštenjima, poput te gđe iz NVO i šta li je već. Taj establišment je najveći neprijatelj Srbije, najveći podsticaj odliva mozgova i raspirivač "bele kuge". Oni će zakucati poslednji ekser u kovčeg, a ne neki jadnik što ide u Nemačku da pere klozete, jer sa svojom diplomom u Srbiji može samo da se slika.

Ma bezveze trošim prostor, iz čistog besa i nemoći ...
docsumann docsumann 09:32 04.09.2010

Re: :s_k:

Ma bezveze trošim prostor, iz čistog besa i nemoći ...


blog je pravo mjesto za to
Unfuckable Unfuckable 11:26 04.09.2010

odlična

tema, moj Petroviću!
I novi kvalitet: privlačiš sve više novopečenih blogera.
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:12 04.09.2010

Re: odlična

Unfuckable
... odlična tema, moj Petroviću!
I novi kvalitet: privlačiš sve više novopečenih blogera.


Trudimo se, he, he, he...
Ma bezveze trošim prostor, iz čistog besa i nemoći ...

Docsumann
... blog je pravo mjesto za to


Upravo tako.

Poenta ovog bloga jeste, ako neko nije baš najbolje shvatio, da ukažem da je govoriti o izdaji podjednako besmisleno kao i govoriti o rodoljublju. Da su to preživele floskule koje imaju opravdanja samo u nekim turbulentnim (ratnim)vremenima, kada se mnogo manipuliše sa narodom.

A tvrditi da je neko izdajnik zbog toga što je promenio mesto boravka u potrazi za boljim uslovima života je - kretenizam. To se podrazumeva. Pa bilo da je u pitanju neko ko je iz Beograda prešao u Čačak, jer su mu tamo bolji uslovi rada i života, ili iz Kragujevca u Niš (što su unutrašnje migracije), ili pak iz Srbije u Austriju, Australiju, Teksas i Nevadu (kada je Amerika u pitanju, ja lično preferiram Menhetn, odnosno Njujork, he, he, he), ili neki drugi deo ove planete. A još je besmislenije nagovarati nekoga da pravi decu više nego što on to želi i može.

Medjutim, ako su tačni ovi podaci da se odliv iz malene Srbije penje čak do brojke od 25.ooo osoba godišnje, to jeste nešto nad čim bi se Vlada Republike Srbije (ne samo ova već svaka Vlada) morala zabrinuti. Ali ne bi smela (ovo govorim hipotetički) da, ne daj Bože, zabrani odlazak ljudima ili da uvede dekret da svaka porodica mora da pravi više dece.

Živimo u XXI veku. Sloboda kretanja ljudi i roba mora biti zagarantovana. Kao i osnovne ljudske slobode, uključujući i radjanje dece, naravno.

Hajde da se, opet, šalim na svoj račun.
Ja sam u pretprošlom blogu malo šeretski isticao kako jedan naš uvaženi književnik stalno zagovara "da je umiranje u zavičaju lakše od umiranja u inozemstvu". Ja to ne shvatam, odnosno ne želim da shvatim, ali nemam ništa protiv ako neko živi i radi u inozemstvu pa preferira da se vrati baš uoči umiranja i da umre u svom zavičaju. Nemam ništa protiv ni onih koji preferiraju (ili bar ostaju silom prilika) da umru u inostranstvu. (Ja lično preferimam onu treću opciju /znam da to neće mnogi shvatiti/, a to je opcija besmrtnosti. Ne umreti ni u inozemstvu, ni u zavičaju, nego postati besmrtan. Radim na tome. A morate priznati da je tema besmrtnosti veoma česta u svetu umetnosti, he, he, he...).

Dakle, zaboravimo rodoljublje, zaboravimo izdaju. Živimo naše živote. Ovde, tamo ili na nekom trećem mestu - to nje važno.

A da se u Srbiji mnogo toga treba (i mora) menjati, to je više nego tačno, toga sam svestan. Ali o tome neka brinu oni koji su plaćeni da vode državne poslove. Oni koje Srbi biraju demokratskim glasanjem, na izborima.

Ovo je samo jedan običan blog.

Leonardo92
Pozdrav iz velikog (i sarenog) sveta.

Hvala na pozdravu. Sve razumem u onome što si govorio (osim onoga sa grobovima, ali to nije važno, jer odlaze i mnogi koji, kao i ja, nemaju veze sa grobovima u Srbiji, koje ti spominješ, ali nikako ti ne osporavam pravo na tvoje mišljenje).

escherichije_colic
... Najveći izdajnici domovine smo svi mi koji ćutimo i dozvoljavamo im da nas je*u u zdrav mozak i


Moja prvobitna ideja, pišući ovaj blog, kao što sam već ranije rekao, jesta bila da izbacimo reč "izdajnici" (kao i "patriote", iz našeg vokabulara. Neka se svako bori da živi najbolje što može u datim okolnostima, u Srbiji ili u inostranstvu. A opstajati uspravno nije lako.

Podsećam da sam u ovom blogu naveo tri primera "izdaje" koje su vršili neki inostrani subjekti, i svima dajem za pravo. I onome što bi izdao zemlju za svog prijatelja, i onoj dami koji bi izdala zemlju zbog ljubavnika, pa i Kimu Filbiju koji je flagrantno izdao svoju zemlju iz političkih ubedjenja. Jer, razumem njihove motive i verovatno bih se i ja, da sam bio u njihovoj koži, tako ponašao. Ovo je, naravno, rečeno hipotetički.


antioksidant antioksidant 14:15 04.09.2010

Re: odlična

ili iz Kragujevca u Niš (što su unutrašnje migracije),

ниш није у шумадији

Dakle, zaboravimo rodoljublje, zaboravimo izdaju. Živimo naše živote. Ovde, tamo ili na nekom trećem mestu - to nje važno.

хе, хе ,хе... или како год се изражава сагласност са реченим
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:28 04.09.2010

Re: odlična

AO
...ниш није у шумадији

AO, ne podjebavaj, bolje bi ti bilo da samo lupiš preporuku. Ovo je reakcija na ono tvoje
nemoj reci da nisi dao preporuku golu?


A ovo je čudna reakcija
za sebe si rekao da si ekonomista. cudi me da se pozivas na karikature iz srpske dnevne stampe


Pa zar ti sumnjaš u moje ekonomske biće, u mene koji sam u duši kejnzijanac (voleo bih da napišem blog o Majnardu K. ali manje sa ekonomskog a više sa ljudskog aspekta, jer je on imao zanimljiv život i bio je član Blumsberške grupe, sa Forsterom, Virdžinijom Vulf, Litonom Strejčijem i drugima).

I već sam izrazio želju da jednog dana postanem guverner Narodne banke Srbije (a valjda ne može postati guverner neko ko je završio - medicinu! ili tzv. "jugoslovensku književnost", he, he, he).

Drugo, samo od sebe se postavlja pitanje: šta ti imaš protiv srpske dnevne štampe. Nije valjda da ni dnevna štampa u Srbiji ne valja.

Jadna Srbija. Dodje mi nešto žao ako u njoj ama baš ništa ne valja.. Šmrc, šmrc, šmrc...
antioksidant antioksidant 15:07 04.09.2010

Re: odlična

Jadna Srbija. Dodje mi nešto žao ako u njoj ama baš ništa ne valja.. Šmrc, šmrc, šmrc...

da citiram
ne podjebavaj

bolje bi ti bilo da samo lupiš preporuku
preporuku si dobio ne beri brige... a srpska dnevna stampa obiluje populizmom, to je jedna primedba. druga primedba je vezana za pisanje o ekonomiji u srpskoj dnevnoj stampi. to je, moras priznati, smesno
leonardo92 leonardo92 00:08 05.09.2010

Re: odlična

Sve razumem u onome što si govorio (osim onoga sa grobovima

90'te sam proveo u Srbiji i gledao sam kako moje drugove odvode jednog po jednog na front. Na kraju su odveli i mene - srecom ne na front ali jedno vreme posao mi je bio da idem sa ekipom koja javlja roditeljima da im je sin poginuo na frontu. U to doba je bilo puno mrtvih pa i puno posla za nas. Obicno smo isli uvece (ne znam zasto ali uvek uvece, oficiri su uvek voleli to doba) i dizali ljude iz postelja itd sa losim vestima. I onda je uvek isao isti glupi razgovor sa ljudima u totalnom soku i suzama- hocete li da vam sina sahranimo u drvenom ili metalnom kovcegu, hocete da bude zastava preko itd. I sve to vreme se ta mrtva deca smeju sa slika na natkasni ili u kredencu...Srecom im nisu govorili pravi uzrok smrti, ali se secam da ih je vecina poginula totalno bizarno, npr otisao da pisa i stao na minu i slicno...Da ne pricam o zrtvama idiotskih gresaka nadredjenih i politicara...
I dan danas cesto razmisljam sta bi oni sada radili da su ostali zivi - ozenili bi se, imali porodice, uzivali u normalnom zivotu. Ti ljudi su sada mahom zaboravljeni kao i njihove porodice, i onda kada jos cujem neke babetine iz NVO i deo establishmenta kako trube o rodoljublju i patriotizmu - mislim, sta reci osim odje*ite govnari.
yugaya yugaya 21:48 06.09.2010

Re: Sloboda kretanja ljudi

sloboda kretanja?

ograniceni zemljom iz koje krecemo -napakuje se u kofere mnogo vise od stvari

ograniceni zemljom u koju dolazimo i nemustim jezikom koji ce stranca docekati, i ruznim mislima sto ce se samo kroz mrvicu preskoka u intonaciji odati dok vam uz sirok osmeh, najsiri, govore dobrodosli

ograniceni sa koliko dana se sme izaci iz te neke nove zemlje napolje da bi u njoj mogli ostati...

... slobodniji je onaj ko se puta ne dohvati.

vladimir petrovic vladimir petrovic 08:18 07.09.2010

Re: Sloboda kretanja ljudi

yugaya
... sloboda kretanja?

... slobodniji je onaj ko se puta ne dohvati.


Ovo je lepo rečeno. Razumem.

A opet, putovati se mora. Ne možemo stajati tamo gde jesmo, samo kretanje napred može nas spasti. Naravno, nije lako krenuti na put i ići mnogim vijugavim stazama, ali to je imperativ. Mudraci kažu (to me je stalno lupalo po glavi kada sam se amaterski bavio budizmom) da nije važno da li ćemo na cilj stići, ali moramo krenuti prema njemu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana