Ljudska prava

JESTE DA FILE NEĆE DA PITA, ALI...

Freedom of Information RSS / 15.11.2010. u 13:44

Autor: Rodoljub Šabić

Krajem prošle nedelje jedan naš visokotiražni dnevni list se, u nastavcima, pozabavio pričom o učešću jednog funkcionera iz Vlade, tačnije načelnika u jednom ministarstvu, u "akciji" upisivanja građana u posebne biračke spiskove nacionalnih manjina na osnovu falsifikovanih zahteva za upis.
Ta pojedinačna, u osnovi bizarna, priča trebalo bi da podseti na jednu priču od opštijeg značaja. Na to da je Poverenik za (informacije i) zaštitu podataka o ličnosti još letos, dakle pre nekoliko meseci, podneo više krivičnih prijava, tačnije 16 krivičnih prijava koje se odnose na više stotina krivičnih dela neovlašćene obrade podataka u sticaju sa krivičnim delom falsifikata.
Sve te prijave su posledica kontrole u samo jednom, manjem delu lokalnih samouprava u Srbiji, u možda 10% njih i sasvim je realno pretpostaviti da je broj izvršenih krivičnih dela znatno veći. Ali, pustimo sad pretpostavke, „zanimljivije" je da nema konkretnih informacija o tome šta je i da li je bilo šta urađeno u vezi sa ovim "malim" brojem prijava koje su podnete.
Prošlo je već nekoliko meseci, nešto bi valjda trebalo da znamo. Naravno, u dobrom broju slučajeva neće biti lako identifikovati izvršioce, jer su opštinske uprave sledeći (neverovatnu) instrukciju Ministarstva za ljudska i manjinska prava ljude upisivali u spiskove na zahtev trećih lica ne tražeći ni punomoć niti utvrđujući identitet. Ali bar u jednom broju slučajeva, kao što je npr. slučaj u novinama pominjanog načelnika, i ne samo njega, to bi trebalo da bude mnogo lakše, jer su se opštinski činovnici "usudili" da "ne poštuju" instrukciju ministarstva, pa su ipak evidentirali donosioca.
U famoznom upitniku, koji će kroz nekoliko dana Stefan File, evropski komesar za proširenje, doneti u Beograd neka pitanja izvesno će biti rezervisano i za zaštitu podataka o ličnosti. Ne slučajno jer, pored ostalog, u čl. 81. našeg Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa EU stoji: „Srbija će uskladiti svoje zakonodavstvo koje se odnosi na zaštitu ličnih podataka sa komunitarnim zakonodavstvom i ostalim evropskim međunarodnim propisima o privatnosti...", i „efikasno nadzirati i garantovati primenu takvog nacionalnog zakonodavstva."
Kako u svetlu ovih preuzetih obaveza deluje potpuno odsustvo informacija o konkretnim merama koje je država preduzela povodom prvog procesuiranog, robusnog kršenja pomenutih standarda o zaštiti podataka o ličnosti?
Svi znamo za onu čuvenu izreku - "pravda je spora ali dostižna"...
Jeste, „sedativno" zvuči, ali.... Imajući u vidu okolnosti, ipak se moramo zapitati - kada? Nije valjda potrebno da i to Štefan File pita?



Komentari (11)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

krkar krkar 14:10 15.11.2010

Pitanje


Može stručna konsultacija:

U svim (pristojnijim) zgradama postoje interfoni. U mojoj zgradi je predsednica kućnog saveta, bez mog pitanja, napisala moje ime na mom interfonu (tačnije ispisali su imena svih stanara). Ja jednostavno ne želim da svako ko prolazi ulicom vidi ko stanuje u stanu br. X. Ne moram nikome da objašnjavam zašto. Uostalom, svi moji pozvani posetioci znaju na koji interfon da zvone. Isti slučaj i sa spiskom stanara koji, u skladu sa nekom socijalističko-udbaškom odlukom mora da bude vidno istaknut i u kojem moraju da budu popisani svi prijavljeni stanari.

Ja jednostavno to smatram zadiranjem u svoju privatnost, smatram da Skupština grada suštinski nema pravo da to propiše i, što je najvažnije, da je taj propis (donet nekih 50-ih ili 60-ih) u suprotnosti sa postojećim zakonima i praksom po pitanju dostupnosti i čuvanja privatnih podataka.

Predsednici kućnog saveta poslao sam zvaničan zahtev da u roku od 7 dana skine moje ime sa interfona i spiska stanara.

Kako ovde stoji stvar po pitanju propisa?

Hvala unapred. Lakše mi ovako na blogu preko veze nego da se obraćam Kancelariji zvaničnim dopisom...
Freedom of Information Freedom of Information 14:55 15.11.2010

Re: Pitanje

krkar
Kako ovde stoji stvar po pitanju propisa?Hvala unapred. Lakše mi ovako na blogu preko veze nego da se obraćam Kancelariji zvaničnim dopisom...


Ustav Srbije u čl.42.st.1 i 2 predvidja:
"Zajamčena je zaštita podataka o ličnosti.
Prikupljanje,držanje,obrada i korišćenje podataka uredjuje se zakonom".

A Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, u čl.8. i drugim, predvidja da obrada podataka nije dozvoljena ako se vrši bez pristanka lica o kome se radi ili bez zakonskog ovlašćenja.

Prema tome,osim ako predsednica nije u stanju da vam označi član nekog,meni nepoznatog zakona, koji je ovlašćuje na ovakvu obradu Vaših podataka,u pravu ste. R.Š.
krkar krkar 15:05 15.11.2010

Re: Pitanje

Freedom of Information
krkar
Kako ovde stoji stvar po pitanju propisa?Hvala unapred. Lakše mi ovako na blogu preko veze nego da se obraćam Kancelariji zvaničnim dopisom...


Ustav Srbije u čl.42.st.1 i 2 predvidja:
"Zajamčena je zaštita podataka o ličnosti.
Prikupljanje,držanje,obrada i korišćenje podataka uredjuje se zakonom".

A Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, u čl.8. i drugim, predvidja da obrada podataka nije dozvoljena ako se vrši bez pristanka lica o kome se radi ili bez zakonskog ovlašćenja.

Prema tome,osim ako predsednica nije u stanju da vam označi član nekog,meni nepoznatog zakona, koji je ovlašćuje na ovakvu obradu Vaših podataka,u pravu ste.


U stanju je: Postoji Odluka o kućnom redu u stambenim zgradama Skupštine grada Beograda (pogledaću kad stignem brojeve, datume i službene listove) u kojoj stoji da je obavezno istaknuti spisak stanara... (koliko znam interfoni se ne pominju).

Naravno, Skupština grada za to je ovlašćena taman koliko i da propiše šta ću da večeram četvrtkom u svom stanu i za svoje pare ali ovo je Zemlja Čvorovićâ...

U svakoj predsednici kućnog saveta leži bar jedna Ana Pauker!

Ja ću ovoj svojoj lako doakati (ne zna, sirotica s kim ima posla) ali koliko ih još takvih ima...
Freedom of Information Freedom of Information 15:21 15.11.2010

Re: Pitanje

U stanju je: Postoji Odluka o kućnom redu u stambenim zgradama Skupštine grada Beograda (pogledaću kad stignem brojeve, datume i službene listove) u kojoj stoji da je obavezno istaknuti spisak stanara... (koliko znam interfoni se ne pominju).

Rekli smo - zakon. Odluka o....koju spominjete nije zakon a teško i da sa nekim važećim zakonom ima ikakve veze.
"Pričica" iz ovog posta je ipak mnogo gadnija. Isto je samo to da Vas bez Vase saglasnosti upisuju u nekakav spisak.Ali reč je o mnogo delikatnijem spisku, spisku pripadnika neke nacionalne manjine i to čak sasvim nezavisno od toga jeste li stvarno pripadnik te manjine pa još u tu svrhu i falsifikuju Vaš potpis.
R.Š.
krkar krkar 15:27 15.11.2010

Re: Pitanje

Freedom of Information
U stanju je: Postoji Odluka o kućnom redu u stambenim zgradama Skupštine grada Beograda (pogledaću kad stignem brojeve, datume i službene listove) u kojoj stoji da je obavezno istaknuti spisak stanara... (koliko znam interfoni se ne pominju).

Rekli smo - zakon. Odluka o....koju spominjete nije zakon a teško i da sa nekim važećim zakonom ima ikakve veze.
"Pričica" iz ovog posta je ipak mnogo gadnija. Isto je samo to da Vas bez Vase saglasnosti upisuju u nekakav spisak.Ali reč je o mnogo delikatnijem spisku, spisku pripadnika neke nacionalne manjine i to čak sasvim nezavisno od toga jeste li stvarno pripadnik te manjine pa još u tu svrhu i falsifikuju Vaš potpis.


Naravno, za Odluku mi je jasno.

A za priču iz ovog teksta - mnogo sreće. Nemam, naravno nikakva saznanja koja bi mogla da imaju validnost dokaza na sudu ali sam uveren da je sve što je rađeno - rađeno bar uz prećutnu saglasnost organa vlasti na raznim nivoima koji manipulišu nacionalnim manjinama, baš kao što manipulišu i svime do čega mogu da dopru.

Naravno, kod nekih manjina stvar je posebno osetljiva. Na prvu loptu mislim na:

Hrvate/Bunjevce - gde je pitanje nacionalnog identiteta politizovano

Bošnjake/Muslimane - isti slučaj

Albance/"Egipćane"/Aškalije - isti slučaj, još osetljiviji jer se često radi o građanima na rubu funkcionalne neposmenosti i potpuno neukim po pitanju njihovih demokratskih prava

Rome - kao kombinaciju političke i svake druge manipulacije

Od cele ideje nekakve zastupljenosti manjina napravljena je farsa. Što, naravno, nije ništa novo. Najbolji način za razobličavanje te farse je upravo početi od najflagrantnijih primera kršenja zakona.
krkar krkar 15:30 15.11.2010

Svest

Što više čitam Šabićeve postove sve više mi se diže kosa na glavi. Ne od države i (para)državnih manipulanata i lovaca u mutnom nego od građana koji u ogromnom broju nemaju ni najosnovniju svest o svojim pravima - a najčešće ne razumeju suštinu demokratije i države.

Valjalo bi poraditi na toj edukaciji, itekako.

Hajde da počnemo da mislimo konstruktivno.
Freedom of Information Freedom of Information 15:47 15.11.2010

Re: Svest

krkar
Što više čitam Šabićeve postove sve više mi se diže kosa na glavi. Ne od države i (para)državnih manipulanata i lovaca u mutnom nego od građana koji u ogromnom broju nemaju ni najosnovniju svest o svojim pravima - a najčešće ne razumeju suštinu demokratije i države.Valjalo bi poraditi na toj edukaciji, itekako.Hajde da počnemo da mislimo konstruktivno.

Na edukaciji se,koliko se moglo,nešto i radilo.A što se tiče konstruktivnog razmišljanja....,krajne je vreme.R.Š.
apectator apectator 19:05 15.11.2010

Re: Svest

krkar
sve više mi se diže kosa na glavi ...od građana koji u ogromnom broju nemaju ni najosnovniju svest o svojim pravima - a najčešće ne razumeju suštinu demokratije i države.Valjalo bi poraditi na toj edukaciji, itekako.Hajde da počnemo da mislimo konstruktivno.

A i Poverenik i njegovi saradnici i cela Koalicija NVO za slobodu pristupa informacijama a i drugi su odista mnogo radili na edukaciji.Podanicki, plasljivi mentalitet se tesko menja.
arianna arianna 22:20 15.11.2010

pitanje


.
ed_novipazar ed_novipazar 02:38 16.11.2010

Dva pitanja

Da iskorstim priliku i upitam. Svi znamo kako su protekli izbori za Nacionalni savjet Bosnjaka. Od strane Bosnjacke kulturne zajednice stizu optuzbe da su ostavke dvojice kandidata sa liste Bosnjackog preporoda (koji su im se odmah nakon izbora priklonili) falsifikovane. Kakve su sanse da se ovaj slucaj ispita do kraja i da se eventualno odgovorni suoce sa konsekvencama?

Moze li ovaj problem sa falsifikovanim zahtjevima za upis biraca o kojem govorite ovdje da promijeni relativno dobru ocjenu Evropske komisije o izborima za savjete nacionalnih manjina? Tamo se izmedju ostalog kaze: "Izvjestaji govore o nekim nepravilnostima i poteskocama ukljucujuci i proces registracije. Ovo medjutim nema bitnijeg uticaja na ishod izbora."

Freedom of Information Freedom of Information 09:34 16.11.2010

Re: Dva pitanja

ed_novipazar
Od strane Bosnjacke kulturne zajednice stizu optuzbe da su ostavke dvojice kandidata sa liste Bosnjackog preporoda (koji su im se odmah nakon izbora priklonili) falsifikovane. Kakve su sanse da se ovaj slucaj ispita do kraja i da se eventualno odgovorni suoce sa konsekvencama?
Moze li ovaj problem sa falsifikovanim zahtjevima za upis biraca o kojem govorite ovdje da promijeni relativno dobru ocjenu Evropske komisije o izborima za savjete nacionalnih manjina? Tamo se izmedju ostalog kaze: "Izvjestaji govore o nekim nepravilnostima i poteskocama ukljucujuci i proces registracije. Ovo medjutim nema bitnijeg uticaja na ishod izbora."

Eventualno falsifikovanje ostavki izabranih članova Nacionalnog saveta je u nadležnosti tužilaštva i MUP-a. Oni bi svakako trebali da sumnje o kojima govorite ili demantuju ili potvrde, uz odgovarajuće konsekvence.
Ocena izbora je već data ,ona je "relativno dobra". Mogli bi doduše reći da je to diplomatski, lepši način da se kaže "relativno loša". EU je konstatovala nepravilnosti na koje su ukazali i Poverenik za informacije i Ombudsman i Poverenik za ravnopravnost. Istovremeno ocenjujući sam proces glasanja konstatovala je da je prošao kako valja, da u njemu nije bilo nepravilnosti,da su dakle Nacionalne savete izabrali ljudi koji su izašli na izbore.Nisu se upuštali u ocenu ili analizu činjenice da ih je izašlo mnogo manje nego što ih je samo nešto malo ranije (trebalo bi da je njihovom voljom) upisano u biračke spiskove.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana