Gost autor

JA CU OVDE NESTO DA NACRTAM (1)

angie01 RSS / 14.01.2011. u 11:21

Ili početak jedne priče

Gost autor: Stjepan Mimica

41.jpg

 

 

Većinu mojih priča bilo bi pristojno započeti ovako:

„Jednom davno, toliko davno da više nije pristojno toga se sećati..."

Bolje nego i jednoj drugoj, takav početak pristaje ovoj.

Jednom dakle,  davno, toliko davno da više nije pristojno toga se sećati, medju golemim, tek okrečenim zidovima goleme prazne prostorije, postidjeno se klatila jedna pogrešna replika:

„Ja ću ovde nešto da nacrtam".

I danas, posle nestvarno mnogo godina, mogao bih se zakleti...

----------------------------------------------------------------------------------------

Ovo gore je samo početak jedne priče.

Samo početak?

Zašto „samo"?

Početak priče je prosto početak priče!

"Samo početak" podrazumeva nastavak, pa i celu priču, a ja stvarno ne vidim zašto bi se to podrazumevalo. Početak priče sasvim lepo može i bez ikakve priče.

To, što početak priče zvanično još ne postoji kao samostalni književni rod, to  mene slabo zanima, te stoga ne osećam nikakvu obavezu da ovom početku bilo šta dodajem.

Dobro sad, možda ću, mislim, vrlo je verovatno da ću ovu priču nastaviti, šta više, nije isključeno ni da ću je jednog dana i sasvim završiti, ali ja sada na tu stvar gledam principijelno.

Uostalom, mnoge priče, bar za mene, i postoje jedino kao počeci priča. Često mi, naime, ne uspeva da u čitanju odmaknem dalje od početka. Katkad priču ostavim već posle dve-tri rečenice, ne mogu, eto, dalje da se probijem, i onda je realno gledajuć, ta priča, ma koliko bila dugačka, za mene jedan sasvim kratki literarni sastav, koji se završava upravo tamo gde mi je pažnja popustila i misao stala da luta..Tako se ta priča, u mom duhovnom saldu za uvek nastanjuje i fiksira upravo tako i jedino tako, dakle kao početak te priče.

S druge strane, početak priče, a naročito njena prva rečenica,, po pravilu je najvredniji i najznačajniji deo priče. Ne samo za njenog autora, več i uopšte. Možda ne toliko po svojoj sadržini, koliko po količini preživljenih (katkad i nepreživljenih) vaganja i sumnji, ushićenosti i postidjenosti, nadanja i očajanja..., pa čak i zapitanosti nad samim smislom daljeg bavljenja pisanjem.

Počesto je početak priče ujedno i kraj književničke karijere. Tolike su se baš tu, u nekoj od tih prvih rečenica, zaglavile i zatravile.

Scena u kojoj pisac više puta za redom, kao da je u pitanju niz spojenih filmskih dublova, uzima list belog papira, uvlači ga u mašinu, nakuckava dva tri reda, a onda taj list besno iz mašine trga, gužva ga i baca u korpu, obavezna je scena u svakom filmu o piscu, bilo da je taj pisac stvaran ili izmišljen, nagradjivan ili običan.

Tokom pisanja, pa i tokom prekucavanja, redaktura, korektura, recenzija i ko zna kakvih sve još izdavačkih tehnikalija i izmotacija, pisac se nebrojeno puta opsesivno vraća tom početku, prepravlja ga, doteruje, do bola usijava...

Zabeleženi su čak i slučajevi da se pisac, obliven valunzima neizdrža i stida, odriče honorara, ne bi li izdavača umolio da prvi tabak baci i štampa ga iznova. I to samo zato što je, pred samo povezivanje knjige, uočio jednu zapetu koja mu remeti ritam prve rečenice!.

OK, jasno je meni šta vi sad pomišljate - nije tu potrebna neka naročita pronicljivost. Pomišljate „ne ume taj priču ni da nastavi, a kamo li da je dovrši, taj garant, em sporo kuca, em sporo misli, danguba je to za njega, nema on kad.... a i mrzi ga da se upetljava, pa sad nešto tek onako izmišljava, prosipa nam tu neke tobož teorije, možebitno se čak s nama šegači..."

U redu, možda ste donekle i u pravu, ali nema to, verujte, nikakve veze sa ovom pričom o počecima priča. Ako meni ne verujete, Francu Kafki ćete valjda verovati!

Evo, u njegovim dnevnicima naišao sam na sijaset početaka priča. Zar mislite da je on to nešto započinjao, pa nije umeo da nastavi. Franc Kafka nije umeo da nastavi? Nije umeo - my ass! Smišljeno je pisao te početke samo zato da bi samome sebi dokazao kako iza Početka priče ne mora neizostavno da se desi nikakav Nastavak priče, još manje Kraj priče.

U tom smislu, Kafka je rodonačelnik jednog novog, neslućeno značajnog, mada još nepriznatog, književnog roda.

Uzgred, ono što je Kafku, kao i svakog drugog pisca, najviše mučilo, jeste zebnja da će čitalac priču odložiti več posle prve rečenice. Upravo zato, neke njegove priče i nemaju više od jedne jedine, često vrlo kratke, ponekad i jako dugačke rečenice.

Istina, prvoj rečenici svoje priče "Iznenadna šetnja", toj neusporedivoj zadihanoj majstoriji koja se proteže preko cele strane, dodao joj je još jednu, sasvim kratku majstoriju, ali to je učinio više zbog ritma. Tu ona zapravo funkcioniše kao tačka, nalik je udarcu gonga, koji onu prvu majstoriju efektno podvlači i ističe njenu dužinu.

U ovom kontekstu, svakako bi trebalo pomenuti Markesa i njegove radikalne jedno-rečeničke sastave, naročito "Jesen patrijarha", ali ja, stvarno sporo kucam, i stvarno nemam kad.

A po Kafki, ni roman ne mora imati kraj. Dokazao je to svojom „Amerikom", namerno je ne završivši.

-----------------------------------------------------------------------------

P.S.

Sad uvidjam da bi ovoj priči bolje pristajao naslov "Ja ću ovde nešto da napišem"

U medjuvremenu, ipak sam napisao prvi nastavak priče "Ja ću ovde nešto da nacrtam": Okačiću je ovih dana. Valjda.



Komentari (126)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kukusigameni kukusigameni 11:16 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

a za odoleti radoznalosti i ne procitati blog


Ubrati jabuku ili ne?
ana_radmilovic ana_radmilovic 11:29 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

st.jepan
Pa može i jedno i drugo, nije ti to ili - ili. Ispo glup i ponosito iskuliro - oće da ide i skupa

Generalno da, ali covek je rekao da ce ispasti glup ako procita (jer se, dabome, od mene mogu ocekivati samo bedastoce), a za odoleti radoznalosti i ne procitati blog koji si vec otvorio, e, tu se hoce ponositosti onoliko.

A ja shvatila kao, ispašće glup što te je sumnjičio, pa ne sem da čita da mu se ne bi dopalo
Možda sam tako shvatila jer sam stekla utisak da Grof samo tako unapred nešto lupa, a posle mu se dopadne pa ne zna šta da kaže...
st.jepan st.jepan 11:51 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Grof samo tako unapred nešto lupa, a posle mu se dopadne pa ne zna šta da kaže...

Grof ne zna sta da kaze?
Ma hajde!
Quelle idee!
docsumann docsumann 11:55 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Ubrati jabuku ili ne?


zasaditi

kukusigameni kukusigameni 11:57 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

zasaditi


Jes, al vidi kako zeka gleda, pa ce da bude posle kukusigameni!
ana_radmilovic ana_radmilovic 12:02 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

st.jepan
Grof samo tako unapred nešto lupa, a posle mu se dopadne pa ne zna šta da kaže...

Grof ne zna sta da kaze?
Ma hajde!
Quelle idee!

Pa ne znam. Ja mislim da ne zna. Lupi nešto i tako...
angie01 angie01 12:05 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

docsumann
Ubrati jabuku ili ne?zasaditi



angie01 angie01 12:07 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Možda sam tako shvatila jer sam stekla utisak da Grof samo tako unapred nešto lupa, a posle mu se dopadne pa ne zna šta da kaže...


Grof je umetnik i drag i iskren chovek- e sad, mozda ponekad ne misli kao mi!
kukusigameni kukusigameni 12:21 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

docsumann
Ubrati jabuku ili ne?zasaditi


Odoleti!
angie01 angie01 12:24 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Odoleti!




kukusigameni kukusigameni 12:37 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Ubrati jabuku ili ne?zasaditi

Odoleti!


Poceti!

angie01 angie01 12:41 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Poceti!


na 100%!:)))
G r o f G r o f 18:10 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Lupi nešto i tako...


Joj ako te ja lupim...
Pročitao...A da nisam pročitao ne bih znao da ste svi promašili temu.
Mislim, Ana je očigledno nije ni gadjala...haha
Priča o početku je smandrljana...Naravno kad uvek negde zujiš kao da imaš mrave u dupetu.
Samo amateri počinju priču od početka.... (Ovu misao moram da zaštitim)
Tako..
Da li sam nešto preskočio...a da.
Osmeh za angie.
st.jepan st.jepan 18:42 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Pročitao... A da nisam pročitao ne bih znao da ste svi promašili temu. Mislim, Ana je očigledno nije ni gadjala...haha. Priča o početku je smandrljana...

Lepo ja sinoc reko:
"Grof ne zna šta da kaže? Ma hajde! Quelle idee!
Samo amateri počinju priču od početka.... (Ovu misao moram da zaštitim).

Obavezno zaštiti, vanredno je lucidna, a' stvarno!
Nisam se toga setio, mada ja bukvalno uvek počinjem od jedne rečenice koja mi se ućini intrigantnom, a onda iznad nje i ispod nje samo dopisujem.
To nabacivanje uopšte ne opterećujem obavezom da dovede do bilo čega objavljivog.
Na kraju, ta incijalna rečenica često uopšte ne ispadne ključna, a biva i da je tokom pisanja totalno preradim, ili pak, sasvim izbrišem.

Edit:
... što, dakako, ne znači da ja nisam amater, već samo da sam neka druga sorta amatera.
Edit edita:
Upravo to što počinjem iz sredine, daje mi pravo da se zafrkavam sa počecima.
G r o f G r o f 19:29 15.01.2011

Re: AAAAAaalooo, stJepane..

Aj da ti otvorim oči...Jbt...Tu sam ekspert.
Bez zezanja.
Mislim da nedostaje malo Kafke u tebi. Ne mislim na pisanje nego na njegovu ustrajnost u slaganju napisanih kockica.
Jednostavno, ti haotično izbaciš izvanredne "slike" ali kad te slike treba složiti u celinu, ponestane ti strpljenja.
Praktično ti uvek pišeš priču sa bezbroj početaka.
Može se to predstaviti i kao stil ali ja ipak mislim da malo više brušenja rada ne bi škodilo.
Naravno, ovo nije nikakvo pametovanje nego samo lični utisci.
Ma dobro...jest malo i pametovanje..hahaha
angie01 angie01 12:21 15.01.2011

sa pochecima

je uvek sve jasno-na pochetku,

neki te povuku da krenesh, a neki te odmah ostave!

thug_b thug_b 16:46 15.01.2011

procitala naslov!:)

pa pocetak:))!

pa onda ostalo jer sam mislila da treba:(((?

"ja cu ovde nesto da napisem", cvrsto odlucih!

----------------------------- -------------------------------




(st, bas je strava sto ti ovde nisi rezident nego samo gostujes po tudjim radionicama. nista ja tu ne bih menjala.
and of course - tnx ang!)
ana_radmilovic ana_radmilovic 16:51 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

thug_b


(st, bas je strava sto ti ovde nisi rezident nego samo gostujes po tudjim radionicama.

Nešto sam se zbunila - nisam dobro shvatila komentar. Da li je "strava" što Stipe gostuje ili je stvarno baš strava što nema svoju radionicu.
Ako je poruka trebalo da znači da Stipe treba imat' radionicu ja se slažem. U slučaju da je stvar obrnuta - ne slažem se.
angie01 angie01 17:06 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

Ako je poruka trebalo da znači da Stipe treba imat' radionicu ja se slažem. U slučaju da je stvar obrnuta - ne slažem se.



do sada su svi iz mog gostovanja-odlazili u svoje radionice, manje vishe VIP-ako je ova podela uopshte validna:))), pa se nadamo i Stipe!:)))

tekstovi mu to zavredjuju, a sad, da l je to prepoznato gde treba,...evo mi shaljemo preporuku, iako mi je racheno da ni to vishe ne vazi?:)
ana_radmilovic ana_radmilovic 17:11 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

angie01
Ako je poruka trebalo da znači da Stipe treba imat' radionicu ja se slažem. U slučaju da je stvar obrnuta - ne slažem se.



do sada su svi iz mog gostovanja-odlazili u svoje radionice, manje vishe VIP-ako je ova podela uopshte validna:))), pa se nadamo i Stipe!:)))

tekstovi mu to zavredjuju, a sad, da l je to prepoznato gde treba,...evo mi shaljemo preporuku, iako mi je racheno da ni to vishe ne vazi?:)

Ne znam je l' validna, ja znam da otvaram uvek ono "svi", pa za dosta ljudi i ne znam jesu li viajpi ili ne.
Tvoja radionica, sestro, donosi sreču (tvrdo č) zdravlje, ljubav i muž sina da ti rodi :)

Za Stjepana POTPISUJEM & PRIDRUŽUJEM SE, NAVIJAM I DEREM SE :) da, naravno da bi mu valjalo dati radionicu, taj svašta zna da napiše.
angie01 angie01 17:37 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

Ne znam je l' validna, ja znam da otvaram uvek ono "svi",


ima dosta ljudi koji ne znaju, otvaraju samo prvu stranu pa im ne vipovci nisu vidljivi, pa ispada da su oni prvi vec u startu u selektivnoj prednosti, i tako mnogi super tekstovi dobiju premalo svetla!

ranije su se svi pojavljivali na naslovnoj po redosledu izlazska, shto mi je nekako logichnije, jer je valjda ideja da shto vishe ljudi vidi on shto se objavljuje.

no-vatevr,..., hvala ti za sina, daj bre neko zemsko, ne mogu da dishem vishe od ovih mushkih!
st.jepan st.jepan 18:13 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

procitala naslov!:)
pa pocetak:))!
pa onda ostalo jer sam mislila da treba:(((?


Nemoj ništa da te brinu dosadašnji komentari na tvoj komentar.

OK, ne dopada ti se priča, ne paše ti to moje meta zezanje, mnogima ne paše, zanemari, sve je to skroz legitimno.

Jeste, ovde imamo slučaj nešto specifičnijeg, hermetičnijeg humora, nisam ni ocekivao da ce baš svakome leći.

Sačekajmo nastavak (kažu sutra ili prekosutra), napisan je u sasvim drugačijem ključu, možda će ti se taj gard više dopasti. Baš me zanima, učini mi, oglasi se i tada.

Pozdrav, St.
thug_b thug_b 22:47 15.01.2011

Re: procitala naslov!:)

(o, jbt...)

svideo mi se tekst - ceo!!!
(i ovaj i ostali, verujem, pre svega, zbog "kljuceva i gardova" koje biras tako da odgovaraju tebi. ne menjas ih ni zbog koga drugog, crni sinko, jel da? ako ti ne uzivas u pisanju, necu ni ja u citanju - sigurno!)

veoma!!!
(cak, sta vise, dao si mi povod da uobicajenim misterijama omiljenog mi weather&time dueta dodam i tu da svaki posten pisac pocetaka, izgleda, dobro zna da se u njihovu moc moze pouzdati 100%: oduzmi "obe" vremenske odrednice iz jednog odlicnog pocetka koji ih sadrzi, and you'll see what i mean...)

pocetak mi se svideo najvise i toliko da sam se "javno pozalila" sto nije adekvatno rastavljen od nastavka - crtice won't do!
(to je sve zato sto sam pomislila na neke naizgled banalne i zbrzane poruke prijatelja koji ni ne znaju kakve su mi savrsene pocetke napisali - best read ever, casna rec!!! a da sam ih zamolila da sednu i na miru mi napisu nesto znacajno, sveobuhvatno i razumljivo, garant bi sve upropastili nacisto i na ne manje od cetiri strane.
hocu reci, za razliku od tebe, ja se mrtvo-ozbiljno, cvrsto i odlucno zalazem za neobavezu nastavljanja pocetaka... i za neobaveze uopste:)))

i bas (bas-bas!) mi se svidja sto nices k'o pecurka, iznebuha i svud redom:)
(ne znam lepo da objasnim "zasto", ali debelo sumnjam da "zato" ima bilo kakve veze sa tvojim i bilo cijim statusom vaznosti/zasluznosti, teorijama dostupnosti/citanosti i sl.
recimo da mislim da ti vec imas svoju radionicu, jednu koja ti sasvim odgovara, i da se bojim da bi ti se pri preseljenju svasta nesto istumbalo i rastimovalo.
uostalom, svi onoliko slavise potpalublje - evo vam potpalublje, quintessential. glasam za da stjepan zadrzi status lutajuceg kapetana!)

javnem se opet, kad mogu i treba, a citam always.
(samo da znas: receno mi je vise puta da malo "zivim u svojoj glavi" (ostali, valjda, zive u tudjoj), pa prihvatam da je ono sto napisem ponekad razumljivo samo i iskljucivo meni. pod pretpostavkom da ne zelis da ti pisem iz tudje glave, porfavor, nastavi da od mogucih tumacenja mojih komentara biras samo i iskljucivo pozitivne... a ja cu se potruditi da mogucih tumacenja ne bude mnogo - promise!:)))

st.jepan st.jepan 19:14 16.01.2011

Re: procitala naslov!:)

glasam za da stjepan zadrzi status lutajuceg kapetana!)

Glasala - ne glasala, hteo ja to il' ne hteo, to je prosto tako.
Oduvek i svuda!
Valjda karma, bem li ga.

Mnogo sta si ovde lucidno rekla, pa ces, verujem, znati da kazes i otkud sad iskrsavaju ovol'ke pametne zene?
U svom blogerskom predzivotu, nisam ni slutio da ih je toliko.
Jel ima to neke veze s cinjenicom da zene, kako sam cuo, cine 90% cilalaca knjiga?
Ono jes, sve moje zenske bile su pametne (dakle i lepe), mnogo pametnije (dakle i mnogo lepse) od mene, ali ja sam tripovao da je to zato sto kod drugih nemam sanse.
Mirio sam se, eto, sa sudbinom.
maksa83 maksa83 09:10 16.01.2011

počeci

Pešake treba voleti.

Zlatno Tele, Iljf & Petrof


st.jepan st.jepan 19:30 16.01.2011

NASTAVAK

Ako nekoga zanima, danas je Angie01 (hvala Angie01) okacila nastavak ove price,
a pod naslovom "SAM? DJAVOLA SAM!".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana