Društvo| Ekonomija| Gost autor| Politika

Monsanto in corpore sano

Bojan Budimac RSS / 02.06.2011. u 13:00

Moj gost je blogokoleginica tripraseta92 sa temom o kojoj je tišina na blogu (i šire) zaglušujuća.

Monsanto in corpore sano

iliti

Razmišljanja jednog običnog srpskog vola

U ponedeljak su kolone traktora iz Vojvodine krenule ka BG u protestnu vožnju. Sve ih je blokirala policija na ulazu u grad, a ponekad i ovako

(na 0:09 pa nadalje, vidi se paor, kako leži vezan na njivi!)

Sve što nam je predočeno je da traktoristi prave gužvu, hoće leba preko pogače, maltretiraju građane... ali nigde objašnjenja zašto ratari protestvuju? Ok, spominju se neke subvencije, kao pomoć države poljoprivrednoj  proizvodnji. Država je naravno u besparici, evo ukinula i sajtove od 30.000€ i nema para za sve ratare. Pomagaće samonajsiromašnije, sa malim posedom, do 10ha. I mirna Bačka. Elem ratarima se to iz nekograzloga nije dopalo.

Takođe je interesantno, kako to da blokada čitave Vojvodine, danima nije bila vest? Mogli smo da čitamo da li je Mladić jeo jagode sa šlagom ili sa šećerom, kada je posetio grob kćerke, kako mu je uređena apsana, šta kaže ovaj, a šta onaj, kakvu nam svetlubudućnost Tadić obećava u prvom člnaku, a kakvu u drugom, trećem ili četvrtom. Sve, samo ništa o blokadi trećine Srbije. Još manje se truda ulaže u pojašnjenje problema ?

Povod protestu je bila vladina uredba kojom se poljoprivrednicima ukidaju ionako male subvencije. Navodno, novca ima samo za mala gazdinstva do 10ha kojih u Vojvodini ima 4%. Ono što sam uspela da shvatim i mislim da je suština protesta je to da se u Vojvodinigaje pšenica, kukuruz i sl. i da se to ne može raditi sa profitom bez 50-100 ha. A da se u užoj Srbiji gaji povrće, voće etc. i da je za to dovoljno 10ha. U odbranu svoje uredbe, vlada navodi da je cilj subvencija da se zaštite najsiromašniji, sa najmanjim posedom.

Ono što mene više interesuje, kako je to novca za subvencije nestalo preko noći, kad su ukalkulisane u poslednji budžet? Da li to slučajno koincidira sa Miškovićevom najavom da novac od prodaje Maxi-ja uloži u agrar ? Da li je povika, koja se ovih dana čuje: „ne damo kulacima“ (izraz korišćen ’45-e, kada se tim istim kulacima oduzimala imovina) proformulisana fraza od pre nekoliko godina, koja je glasila: „Na damo C market Slovencima“, a organizovana , danas se već zna od koga?

Odakle se stvoriše predstavnici desničarskih organizacija Naši i 1389 na protestu? Mene su samo podsetili na one čuvene likove sa bradama i kokardama na šajkačama koje su se pojavljavale na protestima 90-ih, a nekim čudom, samo njih je uspela da snimi režimska TV i prikaže ko to ruši naš lepi grad.

Da li se to sadašnja vlast uplašila urušavanja sistema, pa pribegla oprobanim metodama: slanje sopstvene paravojske i huškanja jednog dela sopstvenog stanovništva na drugi ili ...?

A jedan od suštinskih problema vezanih za bilo koju proizvodnju je PDV. Kako, zarazliku od velikih proizvođača, tipa Kostić, Mišković koji imaju svoje velike firme (i velika knjigovodstva) i povraćaj PDV-a vrše preko firme, poljoprivredna gazdinstva se sastoje iz nekoliko članova i nemaju uslove za vođenje knjigovostva. Nekada su bili oslobođeni, tada poreza na promet, da bi se kasnije, sa uvođenjem PDV-a ta kategorija, zbog velike zloupotrebe ukinula, a polj. gazdinstvima omogućen povrat sredstava na osnovu fakture. Pa u čemu je tu problem? Pa , paorima se se ta sredstva najčešće ne vraćaju, i zato i štrajkuju. Ali to niko ne želi da objasni. Zašto?

Iskustvo nam govori, da kad je Mišković ušao u maloprodaju, sve male prodavnice su propale. Objašnje koje nam se nudi je da je pobedio onaj ko je bio konkurentniji. Da li baš? Ne sećam se da su cene u Maxi-ju bile niže, ponuda i kvalitet bolji. Jedino čega se sećam je da je monopol omogućio vlasniku da ne plaća dobavljače i odvede u stečaj, hiljade malih dobavljača a njihove porodice bez hleba, da je kupovina istog tog C marketa obavljena u kabinetu prethodnog premijera... etc.

Za razliku od ostalih građana, ratari su svesni da im je zdrava konkurencija onemogućena u startu!

Ono što bi građane zaista trebalo da zainteresuje za ovu vest je pitanje da li ćemo opet dobiti monopol, ovoga puta u proizvodnji hrane. Veliki sistemi su obezbedili proizvodnju i prodaju semena (drugim ratarima) i ogromne površine obradive i svojevremeno nacionalizovane zemlje. Jeftina radna snaga im ne manjka.

U suprotnom, ne prostaje im ništa do stare dobre molitve koju će vam resorni popa očitati uz simboličnu naknadu od 100€

Oče naš, Koji si na nebesima,
da se sveti ime Tvoje;
da dođe Carstvo Tvoje,
da bude volja Tvoja, i na zemlji kao na nebu.
Hleb naš nasušni daj nam danas;
...

Jer je tvoje carstvo, i sila, i slava u vekove vekova. Amin.

(Mt. 6, 9; Lk. 11, 2)

 

 



Komentari (231)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 00:08 03.06.2011

Re: Тандара броћ

I još bi da se svađaš i komanduješ.

Свађам???
Савет, никако команда. Ал', ако је чаршав претерано бесмислен, ништа, дугујем извињење за узнемиравање душевног мира.
maca22 maca22 00:12 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Zvucao/la si tako. Ok. Elem, pregledala sam (i citala pasuse kao free) deluje kao kilometarsko prežvakavenje pozantog, u napornom stilu, a na NN sastanku. Pa me zanimalo šta porupuštam/previđam.

edit: daj briši taj "duševni mir"
freehand freehand 00:53 03.06.2011

Re: Тандара броћ

maca22
Free, jel to citiras mene da bi mi preporucio? Sa vecim autoritetom nego sto ga ima Prici. :)

Ne, stvarno mislim da je dotični gospodin vrlo temeljno proučio i izložio materiju, na krajnbje inspirativan i intrigantan način.
A propos novije političke istorije Evrope, mesta i uloge Turske i sagledavanja pozicije i perspektive arapskog sveta posle revolucionarnog proleća (prevashodno sa stanovišta evropske uloge).
princi princi 00:54 03.06.2011

Re: Тандара броћ

maca22
Pa me zanimalo šta porupuštam/previđam.

Ти, ништа.
maca22 maca22 00:58 03.06.2011

Re: Тандара броћ

freehand
Ne, stvarno mislim da je dotični gospodin vrlo temeljno proučio i izložio materiju, na krajnbje inspirativan i intrigantan način.
A propos novije političke istorije Evrope, mesta i uloge Turske i sagledavanja pozicije i perspektive arapskog sveta posle revolucionarnog proleća (prevashodno sa stanovišta evropske uloge).

Ok, hvala, hvala. :)

princi
maca22
Pa me zanimalo šta porupuštam/previđam.

Ти, ништа.

Eto... i hoćeš opet da tvrdiš kako se ne svađaš? :)
princi princi 01:49 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Eto... i hoćeš opet da tvrdiš kako se ne svađaš? :)

Мацо, много си слатка (скоро к'о сибил!), и вероватно мислиш да имам времена да се с тобом надјебавам до прекосутра, али те морам разочарати. Пријатно читање!
princi princi 02:10 03.06.2011

Re: Тандара броћ

freehand

Ne, stvarno mislim da je dotični gospodin vrlo temeljno proučio i izložio materiju, na krajnbje inspirativan i intrigantan način.
A propos novije političke istorije Evrope, mesta i uloge Turske i sagledavanja pozicije i perspektive arapskog sveta posle revolucionarnog proleća (prevashodno sa stanovišta evropske uloge).

Фрихенд, друже, рекао је Естонац многе ствари, много више од места и сагледавања Турске и положаја арапског света. Чак бих рекао да је то само искористио да би написао један мали, готово инжењерски, практични трактат о томе како изградити слободно и успешно друштво.

У сваком случају много корисније, сврсисходније и паметније од свих оних Ђинђићевих провербијалних жаба и one-liner доскочица којима се одушевљавају Стошић & likes. Овај говор је оно што би Тадић требало да слуша и чита свако јутро кад се пробуди и свако вече пре него што оде у кревет (кад би се за трунку мање бавио ЕУ и европским интеграцијама).

Будимац, извини на троловању.
Goran Vučković Goran Vučković 02:10 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Кад смо већ код еуропских вредности мислим да говор естонског председника заслужује неупоредиво више простора од паорских трактора.

Zaista sjajno, sa sve referencom na Saidov "Orijentalizam"... inspiriše da se tvituje

princi princi 02:17 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Goran Vučković
Кад смо већ код еуропских вредности мислим да говор естонског председника заслужује неупоредиво више простора од паорских трактора.

Zaista sjajno, sa sve referencom na Saidov "Orijentalizam"... inspiriše da se tvituje

Јебо те оријентализам, ја сам због тога већ једном престао да комуницирам с тобом, .
maca22 maca22 02:18 03.06.2011

Re: Тандара броћ

princi
Eto... i hoćeš opet da tvrdiš kako se ne svađaš? :)

Мацо, много си слатка (скоро к'о сибил!), и вероватно мислиш да имам времена да се с тобом надјебавам до прекосутра, али те морам разочарати. Пријатно читање!

I ti si sladak, kao onaj Milutin, ali ovo meni ne poturaj. Sam si krenuo da iziviljavanjem kada nisi hteo da napises ovo sto si kasnije ipak napisao.
Goran Vučković Goran Vučković 02:25 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Јебо те оријентализам, ја сам због тога већ једном престао да комуницирам с тобом, .

Pa to je ono isto što i ti pričaš Pajiću, Sybil i sličnima, samo je pokojni profesor Said bio gospodin - a svako od vas dvojice priča o "svom" delu sveta i kako ga arogantni i privilegovani vide.
princi princi 02:37 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Goran Vučković
Јебо те оријентализам, ја сам због тога већ једном престао да комуницирам с тобом, .

Pa to je ono isto što i ti pričaš Pajiću, Sybil i sličnima, samo je pokojni profesor Said bio gospodin - a svako od vas dvojice priča o "svom" delu sveta i kako ga arogantni i privilegovani vide.

Јбт, човече, како можеш Сибил да стављаш у исти кош са Пајићем? То је к'о дупе и око. Да сам Пајић сад бих престао с комуникацијом, .
Goran Vučković Goran Vučković 02:37 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Јбт, човече, како можеш Сибил да стављаш у исти кош са Пајићем? То је к'о дупе и око. Да сам Пајић сад бих престао да комуницирам с товом, .

freehand freehand 10:06 03.06.2011

Re: Тандара броћ

Јбт, човече, како можеш Сибил да стављаш у исти кош са Пајићем? То је к'о дупе и око.

Ovako nazvati Pajiča dupetom.... Sramota.
maca22 maca22 12:04 03.06.2011

Re: Тандара броћ

princi
maca22
princi
maca22
Pa me zanimalo šta porupuštam/previđam.
Ти, ништа.

Eto... i hoćeš opet da tvrdiš kako se ne svađaš? :)

Мацо, много си слатка (скоро к'о сибил!), и вероватно мислиш да имам времена да се с тобом надјебавам до прекосутра, али те морам разочарати. Пријатно читање!

Ah, pa tek sad vidim šta je to na šta si odgovorio ovim prostaklukom. :)
Baš te smaraju oni koji vređaš, jel tako... siroti mali nasilnik.
Bili Piton Bili Piton 17:56 04.06.2011

Re: Тандара броћ

freehand

Ja sam pročitao i govor vredi svakog potrošenog sekunda.
Neke sam pasuse čitao i dva puta.
Princi - hvala!


+1

Maco, nije besmislen čaršav a iako je opširan napisan je na vrlo razumljivom engleskom, vredi da se pročita.
jedi-knight jedi-knight 22:56 02.06.2011

KRUG

Jel neko igrao igru monopoly? Vrlo je jednostavna. Na pocetku, sa simbolicnim fondom kupujes nekretnine na koje stajes. Imas mogucnost da gradis kuce i hotele na svojim nekretninama, a cilj ti je da izbacis sve ostale igrace iz igre.
Igraci koji se igraju monopola na tlu zemlje nam Srbije i ne rade nista drugo, samo se igraju. Jedino sto ne bacaju kockice, tj iskljucili su mogucnost da im losa sreca pokvari poslove. U stvari, kockice koje oni bacaju nisu obicne kockice. Te kockice padaju bas onako kako pozele oni koji ih bacaju. Ako trebaju duple sestice, nista lakse, jedno bacanje i eto ih.

Obicno, u demokratiji, ljudi na vlast dolaze izborima. Pravo glasa imaju svi punoletni gradjani jedne zemlje. Glasaju za opciju koja im nudi resenje njihovih problema tj bolje uslove za zivot. Oni za koje glasaju na pozornicu izlaze preko politickih partija. Politicke partije u svom unutrasnjem uredjenju podrazumevaju medjusobnu borbu za vlast i za one koji isplivaju na povrsinu, moze da se kaze da su izuzetno vesti, da izuzetno dobro plivaju u mutnim politickim vodama. Dok se penju, stepenik po stepenik, nauce da rade svasta: ovde precute, tamo zazmure, podrze ono u sta ne veruju, dignu ruku protiv onih u koje veruju... To je sve politicka vestina, odnosno politicka borba. Kad jednom dodju na vlast, toliko su ispeglani, da se niko vise ni ne seca kako su pre izgledali. Nauceni su da se okrenu bas onako kako treba. Ako treba da budu "sestica", nikakav problem, ako treba "kec", jos lakse.

Zasto sve ovo pisem?
U stvari, zelja mi je bila da pisem o poljoprivrednicima. O onima koji bi, prostom logikom, trebalo da imaju visok zivotni standard. Njihovi proizvodi se uvek prodaju ili bar bi tako trebalo da bude. Hrana je koliko sam obavesten, veoma trazena roba, pogotovo ako je, kako se to obicno kaze, organska. Logicno bi bilo da sami poljoprivrednici imaju monopol nad proizvodnjom hrane i da oni sami diktiraju cenu. Tako je bar uvek bilo kad odes na pijacu. Ali pijaca na kojoj nasi poljoprivrednici prodaju svoje proizvode izgleda malo drugacije. To je samo jedno polje na tabli na kojoj se igra MONOPOLY. Poljoprivrednici nisu igraci, oni su samo jedna od kartica iz spila. Njihova roba je samo jedno polje na tabli, a sve sto je na tabli, mora da bude necije vlasnistvo pre ili kasnije, inace igra nema smisla. Nema tu sta da se mudruje. Oni nemaju mogucnost da bacaju kockice. Oni ovu igru ne igraju. Sa njima se igraju.

Pitam se na kraju, kako ce se ova igra zavrsiti?
Da li ce iko moci da zivi od svog rada, ili cemo svi da radimo za nekog? Da li cemo zavisiti od njihovih planova na nesto kupe ili prodaju? Da li cemo i dokle cemo zavisiti od njihove dobre volje da nam plate robu koju prodajemo u njihovim radnjama, ili da nam jednostavno daju plate?
Koliko cemo jos biti besni na njih sto svojim ponasanjem vredjaju nasu inteligenciju? Koliko cemo jos biti besni na sebe zbog nase nemoci da bilo sta kvalitativno promenimo? Hoce li i ovi igraci jednog dana biti sklonjeni i nestati jer, na zalost ili na srecu, negde uvek ima veca riba.

miloradkakmar miloradkakmar 23:21 02.06.2011

Ćorav

jesam al' ovo
na 0:09 pa nadalje, vidi se paor, kako leži vezan na njivi!)
nisam video. Pogledaj bolje gde paoru stoji desna ruka i kako je drži.
maca22 maca22 00:07 03.06.2011

Re: Ćorav

Na ledjima, vezana?
Dr M Dr M 00:24 03.06.2011

Najnovija vest

Na sastanku državnopartijskog vrha dogovoreno da se isplati po 14.000, do 100 ha, u roku od osam meseci.

Bili Tadić, Pajtić, Cvetković i Petrović.

Ova država je farsa
k`o da su pali sa Marsa.

Edit: Izvor kajron na RTS
maca22 maca22 00:28 03.06.2011

Re: Najnovija vest

Eto, da su prosvetari imali traktore...
Dr M Dr M 00:34 03.06.2011

Re: Najnovija vest

Eto, da su prosvetari imali traktore...


Ma, da su ih izboli šestarima, umesto što su ih gadjali kredom
tripraseta92 tripraseta92 00:43 03.06.2011

Re: Najnovija vest

maca22
Eto, da su prosvetari imali traktore...

Možda bi mogli da razmisle da sledeći put na protest ponesu barem školske table.

A što se poljoprivrede tiče, ako je vest tačna, zadovoljiće se trenutni zahtevi ratara. Ono što mene zanima imaju li oni bilo kakve planove na polju: poljoprivrede, zdravstva, školstva... i kad će da naplate dug tajkuna za PDV od 5 milijardi € i odgovarajuću kaznu za neplaćanje istog ?
princi princi 00:57 03.06.2011

Re: Najnovija vest

Ono što mene zanima imaju li oni bilo kakve planove na polju: poljoprivrede, zdravstva, školstva

Ништа без планова... Какав mindset.
Dr M Dr M 01:00 03.06.2011

Re: Najnovija vest

imaju li oni bilo kakve planove na polju: poljoprivrede, zdravstva, školstva.


Koliko i davljenik, samo da udahne još jednom..

kad će da naplate dug tajkuna za PDV od 5 milijardi € i odgovarajuću kaznu za neplaćanje istog ?


E, dala si im ideju za novu žvaku za predizbornu kampanju.


za
JJ Beba JJ Beba 01:02 03.06.2011

Re: Najnovija vest

Možda bi mogli da razmisle da sledeći put na protest ponesu barem školske table.

ja bih predložila konje s' hvataljkama, dvovisinske razvoje. Nije loše za preperečiti gazelu u stilu crvenih beretki
dragan7557 dragan7557 08:48 03.06.2011

Re: Najnovija vest

A što se poljoprivrede tiče, ako je vest tačna, zadovoljiće se trenutni zahtevi ratara.

Drži vodu, dok majstori ne odu. Ili do sledeće seljačke bune, pošto je problema ostalo netaknuto.

cerski
fantomatsicna fantomatsicna 05:13 03.06.2011

Jednom recju..

Propalo se
moderator05 moderator05 12:07 03.06.2011

Obaveštenje

Moderacija je obrisala nekoliko komentara o jagodama, krvi, Mladiću... i opet će, ako ih bude.
Ribozom Ribozom 16:20 03.06.2011

odlican blog i komentari

neke su stvari sada jasnije

kostresh_harambasha kostresh_harambasha 07:35 04.06.2011

"Ту нема Бога, нема правде..."

Као дипломирани инжењер електротехнике, који ради у једној врло успешној фирми (а и претходне су биле успешне), више пута сам помишљао да дигнем руке од садашњег живота и одем у пољопривреду. Није то био моментални хир, проузрокован машинеријом, која нас свакодневно меље. Не, то је било озбиљно и темељно размишљање са оловком у руци и закључцима на папиру (са финансијским закључцима).

Зашто сам одустао од тога и препустио се непрестаној борби са својом свакодневицом? Схватио сам да ти ОВА држава не дозовљава да се само бавиш оним што волиш и да будеш добар у томе. Не, наш СУПЕРСРБИН Мишковић, мора да буде најбољи у свему. Ти ћеш радити за њега и полако, али сигурно скапавати.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana