Ljudska prava

ZAR I MNOGO MANJE NE BI BILO PREVIŠE?

Freedom of Information RSS / 08.09.2011. u 18:40

Autor: Rodoljub Šabić

Državni organi su kod nas vrlo prisutni u medijima. To, razume se, nije nikakav problem, naprotiv, kad pažnju medija privlače svojim aktivnostima. Ali, svakako može da bude odnosno jeste problem kad tu pažnju privlače javnim novcem, kad za nju plaćaju.

Nedovoljno jasna, maglovita, ali ipak izvesna predstava o tome da za svoje prisustvo u medijima mnogi organi vlasti troše velike svote javnog novca, otvara bar nekoliko interesantnih pitanja. Ima li je i kakva je svrha oglašavanja državnih organa u medijima, na komercijalnoj osnovi? Šta su stvarni efekti te potrošnje? Koliko se zapravo novca troši?

U prilog potrebe za oglašavanjem državnih organa u medijima mogu se navesti oglasi za javne nabavke, konkursi za zapošljavanje i slične aktivnosti, po prirodi stvari, namenjene javnosti. Preciznije, formalno-pravno, reč je o pet aktivnosti, pobrojanih u čl. 86. Zakona o oglašavanju: „poruke za učešće na izboru ili refendumu, mere za postupanje građana u slučajevima opšte opasnosti, humanitarne akcije, konkursi i ekonomske aktivnosti kao što su kupovine, otkupi itd."

Međutim, očigledno je da se veoma značajna sredstva troše za razne kampanje koje je, čak i u najširem kontekstu, veoma teško pa čak i nemoguće svrstati u neku od gore pomenutih aktivnosti. Kako npr. stvari stoje sa kampanjama „Očistimo Srbiju", „Start-up krediti", „Zavrni rukav" i sl...?

I bez preciznih podataka jasno je da iznos koji organi vlasti troše za medije nije beznačajan, čak ni za relacije zemalja mnogo bogatijih od naše. S tim u vezi zaista je važno znati šta su sve realni efekti utroška tih sredstava.

U traganju za odgovorom na to pitanje indikativno je da rezultati istraživanja koja se bave zastupljenošću pojedinih političara u medijima ukazuju na manje-više direktnu korelaciju te zastupljenosti i iznosa sredstava koje organi vlasti kojima ti političari rukovode izdvajaju za medije. Narodski rečeno - kol`ko para, tol`ko muzike. I pri tome nije reč samo o kvantitetu nego i o „kvalitetu", ne radi se samo o prostoru i broju priloga nego i o sadržini tekstova, o relativizovanju ili prenaglašavanju značaja nekih poteza, odnosno aktivnosti, već „prema potrebama".

Ne postoji apsolutno nikakav interes onih koji pune budžet da ovo plaćaju, naprotiv. U uslovima budžetskog deficita, kada se sve teže iznalaze sredstva i za finansiranje stvari koje su u nespornom interesu građana i privrede, pitanje koliko izdvajaju za nešto što nesporno nije u njihovom interesu, dobija na značaju. Kao što je već rečeno, nema preciznih podataka o tome koliko organi vlasti troše za promociju u medijima. Ipak, kao veoma indikativna može poslužiti procena iz Izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije, procena koja bi, vrlo verovatno mogla biti i veća ako bi se neko od nadležnih potrudio da utvrdi da li se, bolje rečeno koliko se troškova za medije krije iza „amorfnih" budžetskih pozicija poput „neimenovane specijalizovane usluge" ili „istraživanja" i sl. A Savet je, na osnovu podataka dobijenih od organa vlasti, procenio da se po različitim osnovama za medije troši približno 40 miliona eura ili preko 4 milijarde dinara!

Zar i u mnogo povoljnijim ekonomskim okolnostima, potrošnja i znatno manjeg iznosa, u ovakve svrhe ne bi morala biti alarmantna?



Komentari (16)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:01 08.09.2011

Mediji slobodni od vlasti

U situaciji kada je poslovanje izuzetno skupo, pa i za medije, kada postoje brojne otežavajuće okolnosti poput Zakona o informisanju (koji predstavlja odnos vlasti prema medijima), sasvim je prirodno da mediji "beže" u krilo vlastima, tj. strankama, stranačkim Vođama, kako bi preživeli. Mediji (stranački), koji preko raznoranih reklama i pohvala institucijama i javnim preduzećima plaćaju sebi zaštitu (oglasnim prostorom, možda zajemčenim u budućnosti, tokom kampanje), u isto vreme obezbeđuju i opstanak preko budžetskih para.
Ako postoji zainteresovana strana koja bi trebalo da se oglasi, to su novinari. Ukoliko ima nekog živog.
apectator apectator 19:33 08.09.2011

Re: Mediji slobodni od vlasti

srdjazlopogledja
U situaciji kada je poslovanje izuzetno skupo, pa i za medije, kada postoje brojne otežavajuće okolnosti poput Zakona o informisanju (koji predstavlja odnos vlasti prema medijima), sasvim je prirodno da mediji "beže" u krilo vlastima, tj. strankama, stranačkim Vođama, kako bi preživeli. Mediji (stranački), koji preko raznoranih reklama i pohvala institucijama i javnim preduzećima na taj način plaćaju sebi zaštitu (oglasnim prostorom,možda zajemčenim u budućnosti), i u isto vreme obezbeđuju opstanak preko budžetskih para.Ako postoji zainteresovana strana koja bi treblo da se oglasi, to su novinari. Ukoliko ima nekog živog.

U pravu si da bi bilo logično da novinari podignu glas protiv ovakvog odnosa. Samo pitanje je ko od njih sme da to učini zato što je uspostavljena situacija u kojoj i njihova egzistencija u mnogome zavisi od "davanja" vlasti. Ali nisi u pravu da su oni jedina zainteresovana strana,to su objektivno svi građani jer sve ovo oni plaćaju.
mariopan mariopan 19:35 08.09.2011

Re: Mediji slobodni od vlasti

Ne da je mnogo nego je ovo sramota.

To je sve zajedno smišljena formula za uzimanje (krađu) naših para...trebalo bi da sopstvene promocije plaćaju iz kase svoje stranke?

Ako znamo kolliko nebuloznih izjava naši političari proizvode svakodnevno i još plaćaju našim parama da se to javnosti objavljuje, pre bih se složila da smo im te pare platili da ne objavljuju šta naši političari govore.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:39 08.09.2011

Re: Mediji slobodni od vlasti

Ali nisi u pravu da su oni jedina zainteresovana strana,to su objektivno svi građani jer sve ovo oni plaćaju.


Moguće da nisam u pravu, sve zavisi od koje se pretpostavke polazi - jesu li podanici ili građani.
Moje je pretpostavka da su podanici, i to oni Brozovi.
apectator apectator 19:41 08.09.2011

Re: Mediji slobodni od vlasti


Ako znamo kolliko nebuloznih izjava naši političari proizvode svakodnevno i još plaćaju našim parama da se to javnosti objavljuje, pre bih se složila da smo im te pare platili da ne objavljuju šta naši političari govore.

Ideja ti je odlična. Samo mislim da političari ne bi dozvolili njenu realizaciju.
antioksidant antioksidant 19:37 08.09.2011

?

rezultati istraživanja koja se bave zastupljenošću pojedinih političara u medijima ukazuju na manje-više direktnu korelaciju te zastupljenosti i iznosa sredstava koje organi vlasti kojima ti političari rukovode izdvajaju za medije

koje istrazivanjeje u pitanju?
sahmatbg sahmatbg 19:57 08.09.2011

Re: ?

antioksidant
rezultati istraživanja koja se bave zastupljenošću pojedinih političara u medijima ukazuju na manje-više direktnu korelaciju te zastupljenosti i iznosa sredstava koje organi vlasti kojima ti političari rukovode izdvajaju za medije
koje istrazivanjeje u pitanju?

Nisu potrebna nikakva istraživanja da bi se utvrdilo nešto što je očigledno. Taj odnos je vidljiv svuda oko nas i sasvim je očigledan.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 20:00 08.09.2011

Re: ?

Nisu potrebna nikakva istraživanja da bi se utvrdilo nešto što je očigledno. Taj odnos je vidljiv svuda oko nas i sasvim je očigledan.

Moj čovek!

Da li u Srbiji žive građani il' podanici?
Freedom of Information Freedom of Information 20:07 08.09.2011

Re: ?

antioksidant
koje istrazivanjeje u pitanju?

Savet za borbu protiv korupcije se, u Izveštaju o kome u ovom postu govorim, pozvao na istraživanje koje je sprovela Medijska dokumentacija Ebart.
antioksidant antioksidant 22:06 08.09.2011

Re: ?

hvala
Freedom of Information Freedom of Information 10:07 09.09.2011

Re: ?

antioksidant
hvala

Nema na čemu. Inače, mada ja lično kao predpostavljm i Vi, preferiram rasprave na osnovu rezultata istraživanja, činjenica je da je veoma teško odupreti se utusku da je i bez njih prilično jasno kakvi su odnosi na realaciji vlast-mediji.
antioksidant antioksidant 10:18 09.09.2011

Re: ?

činjenica je da je veoma teško odupreti se utusku da je i bez njih prilično jasno kakvi su odnosi na realaciji vlast-mediji.

utisak delimo naravno ali bih ipak voleo to da vidim napismeno (ako nista drugo da se zapuse usta "kontraargumentaciji"
inco inco 21:19 08.09.2011

Cije ovce...

... toga i livada. Pogledajte koja ekipa drzi gro marketinskog prostora u Srbiji pa ce vam mnoge stvari biti jasnije. Kad se na to dodaju prakticne ucene medijima kroz raznorazne zakone, lasno se vidi i zasto mediji pristaju da ucestvuju u toj igranci.

Inace, meni je uvek bila cudna ta potreba de facto, pa i de iure monopolista da se reklamiraju. Svi se secate reklama za EPS, NIS, PTT, Telekom i sta sve ne, kada niko sem njih nije mogao da se bavi datom delatnoscu. O reklamiranju samih ministarstava i da ne govorimo.

Ali nema veze, placaj suznju pokoreni...
abrasax abrasax 02:18 09.09.2011

Re: Cije ovce...

toga i livada. Pogledajte koja ekipa drzi gro marketinskog prostora u Srbiji pa ce vam mnoge stvari biti jasnije. Kad se na to dodaju prakticne ucene medijima kroz raznorazne zakone, lasno se vidi i zasto mediji pristaju da ucestvuju u toj igranci.


Ja se ne bih baš složila s time da stvari između vlasti i medija funkcionišu na ovaj način. Siroti ucenjeni mediji su pod pritiskom - pa to spada u definiciju njihovog posla! Pod opisanim uslovima nikakve se informacije ne bi mogle dobiti - mediji bi bili neka galantna vrsta reklamnih panoa stranaka. Ne znam kako to funkcioniše zapravo - intuicija mi govori da bi moralo biti malo komplikovanije. Koliko je to na štetu profesije? Želim da verujem u profesionalizam novinara, želim da verujem da će oni ovo shvatiti samo kao otvoreni izazov - kada njihova struka i vrlina može doći do izražaja.

sahmatbg sahmatbg 07:45 09.09.2011

Re: Cije ovce...

Želim da verujem u profesionalizam novinara, želim da verujem da će oni ovo shvatiti samo kao otvoreni izazov - kada njihova struka i vrlina može doći do izražaja.

Želim da verujem da ste u pravu.
predrag_blagojevic predrag_blagojevic 20:48 10.09.2011

Korupcija u medijima

Gospodine Šabiću, ja već duže vreme govorim i upozoravam na problem nečega što bi moglo da se nazove korupcijom u medjima.
Iako Zakon o javnim nabavkama propisuje da se prilikom nabavke čiji je iznos veći od 380.000 dinara na godišnjem nivou MORA sprovesti postupak javne nabavke, postoji jedna začkoljica.
Naime, postoji Mišljenje Ministarstva finansija po kome se "medijska produkcija" oslobađa javnih nabavki.
Tako, na primer, Grad Niš ima potpisan ugovor sa Narodnim novinama (privatno preduzeće) o "izradi Dnevnog informatora o radu gradske uprave", čija vrednost je MILION dinara mesečno. Dakle, zvanično to je sve legalno.
Međutim, ako pogledate Narodne novine videćete da se skoro svakodnevno Grad oglašava - oglasi za javne nabavke, licitacije, konkurse,.. pri tom, iako je reč o komercijalnoj delatnosti, koju svi ostali moraju da plate, Grad se ovde reklamira besplatno. To znači da ne mora da se raspisuje javna nabavka.
Dakle, eto primera kako se "medijska produkcija" koristi da se neka stvar preplati a realizuje bez javne nabavke, odnosno bez mogućnsoti da novac ode nekom drugom. A, sa druge strane komercijalna stvar učini besplatnom, pa opet nema javne nabavke.

Ovo je samo jedan običan i verujem finansijski prilično bezazlen slučaj, koji siguran sam da pokazuje kako jedan sistem funkcioniše.

Predrag Blagojević, novinar

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana