Politika

BESEDE I BARIKADE

Bojana Maljević RSS / 25.10.2011. u 04:01

 

I sad, gde je tu - smisao? Jer, ako je on u tome da ne činim ono što želim, da naprotiv, činim ono u šta ne verujem, onda se ja takvog smisla užasavam dublje od svakog besmisla.  B. Pekić

Volela bih da neko uradi anketu sa našim političarima, a i sa ovima što nam često ili retko dolaze u goste: šta misle o značenju ove Pekićeve rečenice.  

Nisam čula nijednu pametnu rečenicu onih, koji su slavili masakr Gadafija (izražavam najdublje gađenje nad onim što su mediji tim povodom uradili). Nisam čula nijednu pametnu rečenicu KFOR-a. Nisam čula nijednu pametnu rečenicu Srba sa KIM, a ni onih sa kojima su se sastajali, uključujući Albanske predstavnike. Ne pamtim kada sam čula neku pametnu reč u Skupštini. Ne znam kada mi se Predsednik, osim kada se sretnemo na javnom mestu, obratio nekim rečima koje bih, kao građanin želela da čujem. A htela bih da čujem istinu i još više: jasnu ideju! Koja nedostaje u našem političkom životu. Ja sam ga birala, jedini je moj izabrani predstavnik konkretnim mojim glasom - hoću da čujem nešto tačno i jasno. Hoću da čujem rešenje. Probleme ume da iznosi svako. I hoću to da čujem od njega. Ostali me u ovom trenutku ne zanimaju. Ne zato što je Predsednik kriv za sve. Nije. Nego zato što sam njega birala, ostale nisam. To ga, ipak, obavezuje na nešto više od ostalih.

Reč je važna. Živa reč, naročito. Političke besede su značajne za razumevanje onih koji nas predstavljaju i vode. Jer prave besedničke umetnosti bez (pre)poznavanja istine a naročito bez želje da se ona kaže - nema, niti će ikada biti. Zato nailazimo samo na reči prazne, reči koje se vrte u krug, na izbegavanje odgovora, na fraze i floskule, na optužbe i odbrane, na davanje pogrešnih odgovora, na izgovore, na suprotne stavove istih ljudi, na sve što meni kao građaninu ne uliva poverenje da bilo ko, naglašavam bilo ko - ima ikakvu ideju kuda i kako bi trebalo da vodi ovu zemlju. A nije baš jasno ni gde. 

A interesantno je kako se istorija ponavlja, kako su problemi isti ili slični, kako su rešenja nekada postojala, ili ih je uvek bio problem pronaći -  samo je to neko umeo da kaže na pravi način. I to je, ponekad, dovoljno za korak napred. Reći. Izgovoriti. Podeliti muku. Reći dilemu. Besediti ne znači tek nešto reći. Beseda je odgovor na sva postavljena i nepostavljena pitanja. Na sve šta bismo o toj temi želeli da znamo. Obična saopštenja za javnost doživljavam kao barikade. Ne kao odgovore. Ne kao stavove. 

"Kad čovek hoće da istakne neku misao i da slušaoce pridobije za nju, on mora, pre svega, zadahnuti to iskazivanje svojom verom koja pokazuje da je ta misao opravdana i svojim osećanjima koja pokazuju da je on tom mišlju oduševljen... To čini da živa reč vrši veći uticaj no napisana..." kaže dr Miloš Đurić. Ja dodajem da može biti i razočaran, samo neka kaže čime i šta mi, kao građani, možemo doprineti da se to razočarenje smanji. Ili, pak, da se oduševljenost poveća. 

Tokom mojih studija dugo smo se bavili političkim besedništvom. Jednako smo se, naravno, bavili sudskim, vojničkim i filozofsko-predavačkim besedništvom, kao i svečanim besedama. Lično sam najviše volela besedništvo pre helenskog perioda, bramansko, budističko, starokinesko i starojevrejsko. Ali su mi često zapadale baš političke besede. Verovatno zato što sam oduvek imala glasa da govorim za stoti red publike, što je u ovakvim besedama često važno. Pa ću se, iz jasnih razloga, ovom prilikom zadržati na političkim besedama koje se nalaze u knjizi “Elementi dikcije”, dr. Branivoja Đorđevića, iz koje smo mi učili. 

Interesantno je da se svaka od njih, bez ijednog promenjenog slova, osim imena ljudi i gradova, može primeniti na našu sudbinu danas, na nečiju juče i sasvim izvesno na bilo čiju sutra. Evo kratkih izvoda, a vi sami prepoznajte ko su Jonjani, Jelini, Atinjani, ko je Filip, ko Katilina i protiv čijih se ucena treba boriti, šta od koga (ne)treba očekivati.... Možda će vam biti zanimljiva autentičnost sadašnjeg trenutka u ovim prastarim i legendarnim besedama. 

DIONISIJE, Fokejski vojvoda: Beseda Jonjanima

Na britvenoj oštrici počiva naša sudbina, ljudi Jonjani, hoćemo li biti slobodni ili robovi, i to robovi begunci. Ako, dakle, hoćete da podnosite nevolje, zasad će vam biti teško, ali će vam za rukom poći da pobedite neprijatelje i bićete slobodni. Ako li ostanete tromi i bez reda, nemam za vas nikakve nade da ne biste caru platili za pobunu. Nego mene slušajte i meni se poverite, i ja vam obećavam, ako nam bogovi nisu nemilostivi, da se neprijatelji ili neće pobiti s nama, ili, ako se pobiju, biće listom uništeni.

DEMOSTEN: Treća filipika

Atinjani! Gotovo u svakoj skupštini govori se mnogo o nepravdama što ih Filip, otkako je mir zaključio, čini ne samo vama već i ostalim Jelinima i svi kažu, iako to ne izvršuju, da treba govoriti i raditi na tome kako bi on prestao biti ohol i kako bi kažnjen bio. Ja već vidim da se naš položaj toliko pogoršao i da je toliko izgubljeno, da se bojim nije li to istina, iako je tugaljivo reći. Ako budete dobro ispitivali, uvidećete da su najviše krivi oni koji vole više ugađati masi no predlagati ono što je najbolje. Od ovih, Atinjani, jedni se, čuvajući svoj sjajni položaj i svoj uticaj, ništa za budućnost ne brinu, a drugi, optužujući i ocrnjujući one kojima je do našeg opšteg dobra stalo, ništa drugo ne čine već dovode državu u položaj da sama sebe kazni...

CICERON: Prva beseda protiv Katiline

Dokle ćeš, najzad, Katilino, zloupotrebljavati strpljivost našu? Koliko će nas, još, izigravati to tvoje besnilo? Dokle će se razmetati tvoja neobuzdana smeslost? Ne osećaš li da su otkrivene tvoje namere? Ne vidiš li da je tvoja zavera stisnuta znanjem svih ovih? Za koga od nas misliš da ne zna šta si radio prošle ili pretprošle noći, gde si bio, koga si sazivao, šta si rešio? O vremena! O običaji! Senat ovo uviđa, konzul vidi, a ovaj ipak živi. Živi? Čak i u senat dolazi, postaje učesnik javnog veća, pokazuje i označuje na smrt svakog od nas. A mi, hrabri ljudi, smatramo da dovoljno radimo za otadžbinu ako se klonimo besa i strela ovoga...

DANTON: Za odbranu otadžbine

Za ministra jednoga slobodnog naroda pravo je zadovoljstvo kada predstavnicima tog naroda može objaviti da će otadžbina biti spasena. Sav narod je uzbuđen, sve je u pokretu, sve gori od želje za borbom. Vi znate da Verden još nije pao u ruke neprijatelju; vi znate da se garnizon u njemu zavetovao da na žrtvu prinese prvoga koji bi predložio predaju... Jedan deo naroda poći će na granicu, drugi će kopati rovove, a treći sa kočevima u ruci braniti gradove. Pariz će svesrdno pomagati te napore, opštinski će komesar na svečan način objaviti građanima da se oružaju i pohitaju u dobranu otadžbine....

ŠERIDAN: Rodoljublje i koristoljublje

Je li ovo vreme za obične spletke i bednu prljavu trgovinu platama i unosnim položajima? Dolikuje li časti jednog džentlmena da traži neku dobit za sebe u ovakvom trenutku? Priliči li poštenju jednog ministra da mu je da? Šta! U ovakvom času kao što je ovaj – u ovom sudbonosnom trenutku za našu naciju......Šta će narod misliti o vašoj iskrenosti? Koliko će se verovati vašim izjavama? Hoće li se produžiti sa ovim sistemom? Zar nema ničega što šapuće tome velečasnom gospodinu da je vreme suviše značajno, da je kriza suviše velika da bi se prebrodila izanđalim i svakidašnjim metodima korupcije?

 

...A muzika, ako i ima neke veze, sasvim je slučajna. To je više za moju ljubav nego za barikade i besede. 



Komentari (115)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Domazet Domazet 03:05 26.10.2011

To nije...

Bojana Maljević
Možda su očekivanja neopravdana.

...bitno. Bar ne u ovom sluchaju. Ono shto je bitno je da si ti na ovom i ovakvom blogu i u toj i takvoj Srbiji uradila neshto za shta odavno na Blogu niko nema petlju. Pokazala si veru u ljude. I kroz nju zatrazhila za sebe i sve nas ostale osnovno ljudsko uvazhavanje. I time nam odrzhala lekciju. Meni svakako jesi, da ne govorim u ime drugih...
Bojana Maljević Bojana Maljević 03:12 26.10.2011

Re: To nije...

Domazet
Bojana Maljević
Možda su očekivanja neopravdana.

...bitno. Bar ne u ovom sluchaju. Ono shto je bitno je da si ti na ovom i ovakvom blogu i u toj i takvoj Srbiji uradila neshto za shta odavno na Blogu niko nema petlju. Pokazala si veru u ljude. I kroz nju zatrazhila za sebe i sve nas ostale osnovno ljudsko uvazhavanje. I time nam odrzhala lekciju. Meni svakako jesi, da ne govorim u ime drugih...

Eh, dragi Domazet. Jako mi je drago što si me ispravno razumeo. Ima i onih koji misle da sam nekog htela da blatim, a ne da pokažem veru, i da sam se spojila sa većinskom Srbijom koja ništa ne razume. Ti se nisu oglasili javno. Ali ne može svako sve ni da razume. Pozdrav tebi, odoh da spavam, preumorna sam od posla i bloga i svih svojih greha na njemu.

fantomatsicna fantomatsicna 05:20 26.10.2011

Re: To nije...

Ono shto je bitno je da si ti na ovom i ovakvom blogu i u toj i takvoj Srbiji uradila neshto za shta odavno na Blogu niko nema petlju.

Ne slazem se..bilo je i ima cesto ovakvih ili slicnih kritickih tekstova..samo je bilo i ima jos premalo predloga kako bolje...
Bojana Maljević Bojana Maljević 15:12 26.10.2011

Re: To nije...

fantomatsicna
Ono shto je bitno je da si ti na ovom i ovakvom blogu i u toj i takvoj Srbiji uradila neshto za shta odavno na Blogu niko nema petlju.

Ne slazem se..bilo je i ima cesto ovakvih ili slicnih kritickih tekstova..samo je bilo i ima jos premalo predloga kako bolje...

Naravno da kritičkih tekstova ima, daleko kritičnijih nego što je moj, ali Domazet nije stavio akcenat na kritiku nego na "Pokazala si veru u ljude", što je poenta rečenice koju si citirala. I suštinska poenta mog teksta.
Domazet Domazet 19:05 26.10.2011

Iako je autorka teksta...

Bojana Maljević
fantomatsicna
Ono shto je bitno je da si ti na ovom i ovakvom blogu i u toj i takvoj Srbiji uradila neshto za shta odavno na Blogu niko nema petlju.

Ne slazem se..bilo je i ima cesto ovakvih ili slicnih kritickih tekstova..samo je bilo i ima jos premalo predloga kako bolje...

Naravno da kritičkih tekstova ima, daleko kritičnijih nego što je moj, ali Domazet nije stavio akcenat na kritiku nego na "Pokazala si veru u ljude", što je poenta rečenice koju si citirala. I suštinska poenta mog teksta.

...vec odgovorila evo da i ja kazhem neshto o stepenu kritichnosti ovoga teksta.

Mislim da je tekst vrlo kritichan ali tek iz druge. Iz prve je to bilo sasvim ljudski zahtev u kome se od (odredjenog) politichara trazhilo da nas tretira ako ne kao sebi potpuno ravne a ono kao ljude. Takav, sushtinski sasvim normalan, zahtev toliko je odskachio od atmosferi cinizma i predaje koja odavno drzhi primat na Blogu B92 da je zazvuchao, meni bar, kao nekakva pobuna. I time postao vrlo kritichki.

Kritichki prvenstveno u odnosu na politichare (da ipak ne zaboravimo ko je glavni krivac) ali i u odnosu na nas koji smo prihvatili da su (svi) politichari stoka bez repa koja u svojoj gramzivosti na sve nas ostale gleda kao na stoku bez repa. Zbog te, potonje, kritichnosti je Bojanin tekst i naishao na ovako nezasluzheno mlak dochek. Jer mnogo je lakshe uzhiveti se u ulogu zhrtve i mrzeti 'njih' zbog sopstvene bespomocnosti nego se trgnuti i pokushati naci medju politicharima koji mozhda bash i nije u potpunosti stoka bez repa i odna pokushati da mu se artikulisano stavi do znanja zbog chega toliko nezadovoljstvo. POsebno kada se zna da, chak i uz veliki ulozheni trud, rezultati najverovatnije nece biti nikakvi. Mnogo je lakshe pognuti se i prihvatiti poraz nego ustati i pokushati se izboriti za nekakv cilj. Posebno ako je cilj dalek a poraz ne koshta glave.

Ne mislim da je ovo o chemu sam pisao neshto posebno karakteristichno za Srbe. Reakcija je opshte-ljudska, razlika medju uspeshnim i neuspeshnim drushtvima ne ogleda se u tome da li reaguju tek kada dogori do nokata ili mnogo ranije. Razlika je mnogo tananija i ogleda se u tome koliko pushtaju nokte da gore.

Ovi shto okupiraju parkove po USofA imaju, verujte mi, veoma male, gotovo nikakve, shanse da postignu to shto hoce. A znam da mi verujete da im je mnogo manje dogorelo do nokata nego ljudima u Srbiji. Pa ipak su tu gde jesu...

Dakle, mislim da je tekst dosegao svoj krajnji domet u kritichnosti tek reakcijom publike na blogu. Ne znam da li je to bila krajnja namera autorke. Ali znam da joj je tekst odmah i samo njenom zaslugom zazvuchao ljudski.
jedi-knight jedi-knight 21:05 25.10.2011

...

Bojana Maljević Bojana Maljević 02:15 26.10.2011

Re: ...

...

I have a dream...
oddworld oddworld 20:54 26.10.2011

I sad, gde je tu - smisao?

I sad, gde je tu - smisao? Jer, ako je on u tome da ne činim ono što želim, da naprotiv, činim ono u šta ne verujem, onda se ja takvog smisla užasavam dublje od svakog besmisla. B. Pekić


Volela bih da neko uradi anketu sa našim političarima, a i sa ovima što nam često ili retko dolaze u goste: šta misle o značenju ove Pekićeve rečenice.


E to bi tek bilo besedništvo.

A istina!? Verovatno bi većina njih pomislila da je dotični u pogrešnoj stranci, kada ne može da nađe smisao u činjenju onoga u šta ne veruje.

Odgovornost!? To možete pronaći, još samo u literaturi.
Što starija literatura, to veća odgovornost.

Odličan tekst.
Preporuka!
sape sape 22:19 26.10.2011

Kada bi Tadić...

Nadam se da će nekim slučajem, poštovani Predsednik biti u prilici da sve ovo pročita ... i nešto na sve to kaže !?!



... ja se još uvek nadam !?!
aleksanadar aleksanadar 23:29 26.10.2011

Не, не, не веруј у идоле!


A htela bih da čujem istinu i još više: jasnu ideju!



Ако одеш на најновији блог колеге Крстића - нећеш је наћи!

Ни истину, ни идеју.


Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 19:31 27.10.2011

hebe mi se za besede

"...opštinski će komesar na svečan način objaviti građanima da se oružaju i pohitaju u odbranu otadžbine..."

meni dosta da ovo pročitam, pa da mi se sloši. zato sto je upakovano u tekst o srpskoj stvarnosti.

i nadam se da nece neki srpski Danton, opet "na svečan način objaviti građanima da se oružaju i pohitaju u odbranu otadžbine".

hvala najlepše na takvim besedama.

mogu da ih svarim samo kao stilsku vežbu. lažem. Ne mogu ni tako.

uzgred, jedni kažu da je Slobodan Milošević bio dobar besednik za ovde. Gledao je ljude u oči i govorio "istinu". onima, koji kao i on mišljaše da samo jedna istina postoji.

Okey, drugi su govorili da su mu govori tautolosko sranje. Sudeći po glasovima koje je dobijao, njegovo besedništvo mobilisalo je ljude (ok, uz podrsku sile i prisile) da čine strašna nedela, a ako nisu činili nedela, onda da se priključe na infuzije mržnje koje su punili zapaljivi "besednici" i "istinoljupci".

sto se mene tiče, oni koji vladaju i odlučuju, mogu da budu i mutavi. Šta fali da im DELA govore? Baš ništa.

Mogu i da imaju zečju usnu, da žvaću šljunak, da imaju rupu na čarapi, bazde na beli lukac i da im nije do divana, ali samo da su kooperativni, čovekoljubivi i milosrdni.

Besede ću da čitam sama. Uopšte mi vlastodršci ne trebaju za tu uživanciju. Odmah bi sve pokvarili.

Hoću da kažem, samo mi još fali i da besede, idi bre u peršun.

Mada nije baš da se ne trude. Eno gos'n Vučić ima neverovatan smisao za patos. Još da uvežba Cicerona, pa da nam krene, jel'da? Zztztz...

I znaš, kada prozivaš Predsednika Srbije, a tekst okitiš ovakvim besedama, ja to čitam kao poziv da rečima, koje, jer je Predsednik, IMAJU još kako težinu, krene baš onim putem, koga sa ja, eto, pribojavam. Putem u kome nema kompromisa, ali ima zveckanja oružjem i živog blata za sve nas.

Zato ja volim da verujem, ono što piše u "Vodiču za autostopere kroz galaksiju":

"Naročito je Predsednk uglavnom figura- on ne poseduje nikakvu stvarnu moć... Njegov zadatak nije da objedinjuje vlast, već da odvlači pažnju od nje."

:)
















Bojana Maljević Bojana Maljević 20:07 27.10.2011

Re: hebe mi se za besede

I znaš, kada prozivaš Predsednika Srbije, a tekst okitiš ovakvim bededama, ja to čitam kao poziv da rečima, koje, jer je Predsednik, IMAJU još kako težinu, krene baš onim putem, koga sa ja, eto, pribojovam. Putem u kome nema kompromisa, ali ima zveckanja oružjem i živog blata za sve nas.

Pogrešno čitaš. Veoma pogrešno. I sa suvišnim jedom.

Besede su upravo imale ironijsku notu u odnosu na ono "čega se pribojavaš" ili što je, mnogo lošijim rečima izgovarano i u današnjem trenutku, kod nas. Odnosile su se na druge, ne na predsednika.

Takođe su imale i drugi smisao, da bi trebalo izgovoriti neke prave stvari, na pravi način (od strane predsednika), ali nije važno. Mrzi me da objašnjavam.

Ako ćemo svaku stvar negirati nekim učinkom S.M ili bilo čijim drugim, onda da ne pišemo ni o čemu?

Pošto te dugo znam, mislim sa bloga, a razmenile smo i neku reč ovako, jedino što mogu da zaključim je da si brzinski čitala. Pogotovo da nisi čitala potonje postove.
Ne zameram.
sape sape 20:10 27.10.2011

Re: hebe mi se za besede


Naročito je Predsednk uglavnom figura - on ne poseduje nikakvu stvarnu moć


Mislim da u našem slučaju to jednostavno ne stoji!
Tačno je da Predsednik Tadić ima dobru "figuru", ali da nema moć ... !?!



I da se razumemo - Predsednik i treba da ima takvu moć!
aleksanadar aleksanadar 02:47 28.10.2011

Re: hebe mi se za besede

sto se mene tiče, oni koji vladaju i odlučuju, mogu da budu i mutavi. Šta fali da im DELA govore? Baš ništa.


Управо тако!

Не слушајте политичаре! Само их посматрајте!

aleksanadar aleksanadar 02:52 28.10.2011

Re: hebe mi se za besede

Eno gos'n Vučić ima neverovatan smisao za patos.


Ова опаска ми је, наједном, указала у којој мери сам ван свих "токова и збивања".

Наиме, г. Вучића (малог од палубе оног дојучерашњег малог од палубе оног који псује мајку) нисам чуо ни видео барем годину дана, а можда ни две, ни три.

Не хвалим се. Просто - не гледам ТВ и не слушам радио.

Вероватно - не знам шта пропуштам!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana