Ljudska prava

PITANJE ĆE ČEKATI NA ODGOVOR

Freedom of Information RSS / 07.09.2012. u 11:49

Autor: Rodoljub Šabić
Može izgledati da jeste, ali nije digresija započeti tekst o jednoj odredbi Krivičnog zakonika jednim „neozbiljnim" pitanjem - Možete li da zamislite da odete na spavanje kao pripadnik jedne nacije, a probudite se kao pripadnik druge?
Veoma teško, zapravo nemoguće, zar ne? Razume se, ne zbog toga što je sporno da li svaki čovek može promeniti svest o sopstvenoj nacionalnoj pripadnosti. Može, naravno. Stavovi o tome odavno su evoluirali, od ultrakonzervativnih po kojima je ta svest objektivno determinisana, zadata i nepromenljiva, do savremenih po kojima je ona, pre svega, stvar subjektivnog osećanja. Ali nesporno je da svest o pripadnosti nekoj nacionalnoj skupini čovek formira sam, i da je ne formira i ne menja ni lako, ni brzo.
Pa ipak se sa nekim našim sugrađanima dogodilo nešto potpuno obrnuto. Dogodilo se da dan završe npr. kao Mađari, a da sutradan „saznaju" da su npr. Bunjevci. Da zaspe svesni pripadnosti jednoj nacionalnoj manjini, ili nepripadanju nijednoj, a da ih nadležni organi vlasti „probude" obaveštenjem da su za izbore za nacionalne savete nacionalnih manjina upisani u poseban birački spisak neke nacionalne manjine kojoj ni sanjali nisu da pripadaju. Kako su reagovali ne znamo, ali znamo da su podaci o nacionalnoj pripadnosti, ne bez razloga, Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti utvrđeni kao naročito osetljivi podaci. A takođe znamo da su, i nezavisno od zakona, mnogi ljudi posebno osetljivi na činjenice u vezi sa nacionalnom pripadnošću, pa je logično pretpostaviti da je za dobar broj njih ovo bilo uznemiravajuće ili neprijatno.
Ali, ako se s nekim rizicima možda i moralo računati, na neke stvari baš nikako se nije smelo zaboraviti. Na to da su isključivo nadležni i odgovorni za vođenje posebnih biračkih spiskova Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i organi lokalne samouprave, i da su samo oni ovlašćeni da se bave obradom podataka o ličnosti koju formiranje posebnih biračkih spiskova podrazumeva. A pogotovo na to da samo građaninu pripada pravo da (na posebno propisanom obrascu u pisanoj formi) podnese zahtev za upis u poseban birački spisak, i da to ne može, van zakonom predviđenih uslova, obavljati neko drugi umesto njega.
Informacije o upisivanju ljudi u posebne biračke spiskove bez njihove volje ukazuju na moguće teško kršenje ljudskih prava. One, čak i nezavisno od broja ljudi koji su u pitanju, a ima indicija da je prilično veliki, govore da neko još uvek smatra da se prema građanima može ponašati kao prema ovcama, koje može da prebacuje iz tora u tor, da ih upisuje ili prepisuje iz jednog registra u drugi, ili radi nešto treće, shodno sopstvenom nahođenju, „naravno", ne pitajući ih šta o tome misle. Ovakvo potcenjivanje bilo čije ličnosti i privatnosti moralo bi da podseti na to da u članu 146. našeg KZ kojim je utvrđeno krivično delo - neovlašćeno prikupljanje ličnih podataka, piše:
„Ko podatke o ličnosti koji se prikupljaju, obrađuju i koriste na osnovu zakona neovlašćeno pribavi, saopšti drugom ili upotrebi u svrhu za koju nisu namenjeni, kazniće se novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine.
Kaznom iz stava 1. ovog člana kazniće se i ko protivno zakonu prikuplja podatke o ličnosti građana ili tako prikupljene podatke koristi.
Ako delo iz stava 1. ovog člana učini službeno lice u vršenju službe, kazniće se zatvorom do tri godine."
Citirana odredba čl. 146 Krivičnog zakonika, iako je bilo razloga, u praksi nikada nije primenjena. A ako ni opisano „buđenje svesti o nacionalnoj pripadnosti" (koje nije bilo moguće sprovesti bez učešća službenih lica) nije prava prilika da MUP, tužilaštvo i sud demonstriraju njenu praktičnu primenu, onda se definitivno nameće pitanje - Čemu ona uopšte služi?


Ovaj tekst napisao sam i objavio nekako istovremeno sa prvom krivičnom prijavom zbog krivičnog dela iz člana 146. KZ-a (prvom ikad podnetom, a u narednih nekoliko meseci podneo sam još 15-tak), u (naivnom) uverenju da će nam to konačno obezbediti pravi odgovor na gore postavljeno pitanje.
Tekst sam napisao u proleće 2010. godine. Imajući u vidu relevantne odredbe o zastarelosti krivičnog gonjenja i odsustvo informacija da je tužilaštvo ovim povodom protiv bilo koga nešto preduzelo, praktično je izvesno da će gonjenje za sva ova krivična dela zastariti. Dakle, nismo dobili odgovor na pitanje - Čemu služi čl. 146. KZ-a? Ali, nažalost jesmo dobili još jednu potvrdu potpuno neadekvatnog odnosa države prema problemima zaštite podataka o ličnosti.



Komentari (14)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

yugaya yugaya 12:58 07.09.2012

zloupotreba

ukoliko bilo ko poseduje vaše podatke iz lične karte ili izvod iz matične knjige mogao je da izdiktira u vaše ime kada je bila registracija manjinskih birača šta god je hteo.

isto je bilo i na popisu.


(provereno)


tetkino tetkino 13:09 07.09.2012

Re: zloupotreba

Pa da.

Moja drugarica je iz mesanog braka.

Ako joj je baba tu kad je popisivac - onda je Madjarica.

Ako joj je cale tu, a baba nije - onda je Rumunka.

Ona se inace predstavlja kao Srpkinja, kad nju nesto pitaju, jer je mrzi da objasnjava svoje poreklo u sesnaestinama (ako hoce da ubaci Srbe, Nemce, Hrvate, Rumune, Madjare - u tacnom odnosu, mora u sesnaestinama).

Srboskeptik Srboskeptik 13:59 07.09.2012

Re: zloupotreba

Moja drugarica je iz mesanog braka.

Ne bih da zakeram, ali ne postoji "mešani brak". Postoje mešana salata, mešano meso i još puno toga mešanog.
Brakova ima raznih: iz ljubavi, interesa, dogovorenih, fiktivnih...
Osećam se lično pogođen kada neko brak mojih roditelja opiše kao "mešani".
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:06 07.09.2012

Re: zloupotreba

Srboskeptik
Moja drugarica je iz mesanog braka.

Ne bih da zakeram, ali ne postoji "mešani brak". Postoje mešana salata, mešano meso i još puno toga mešanog.
Brakova ima raznih: iz ljubavi, interesa, dogovorenih, fiktivnih...
Osećam se lično pogođen kada neko brak mojih roditelja opiše kao "mešani".

Daleko smo mi od tog civilizacijskog nivoa. Pa podrazumeva se da je normalan mešani brak što se polova tiče, dakle muškarca i žene nevezano za rasnu i nacionalnu pripadnost.Insistiranje na istonacionalnom mu dođe slično odobravanju istopolnih.
Freedom of Information Freedom of Information 15:13 07.09.2012

Re: zloupotreba

ukoliko bilo ko poseduje vaše podatke iz lične karte ili izvod iz matične knjige mogao je da izdiktira u vaše ime kada je bila registracija manjinskih birača šta god je hteo.

Upravo tako.A jedini komentar na to je sa stanovišta funkcionisanja pravne države...
katulferman katulferman 18:02 07.09.2012

Re: zloupotreba

Mišljenja sam da Srbiji nedostaju neki od osnovnih atributa državnosti, te s toga ni bih imao ništa pametno ni da dodam, niti da oduzmem Vašem tekstu.

Za nešto što se teško može nazvati uređenom i pravnom državom, nismo uopšte tako loši. Vaša pojava u društvu (na primer) na nivou je incidenta, matematičke greške.

Po svim inputima unetim u analizu, Vi ustvari ne bi trebalo ni da postojite!

Hvala Bogu, pa nije tako, mada sumnjam da imate moći kao Obi-Wan Kenobi i da ćete u instituciji koju predvodite obučiti nepobedivu četu džedaja koja će uništiti Zlo.

U "Gospodaru prstenova" to su učinili najmanji. Ne verujem da će drugačije biti i ovde.
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:00 07.09.2012

Politizacija i degradacija

Pa kao i sve kod nas tako je i nacionalna pripadnost politiyirana i degradirana a zarad dnevnopolitičkih i stranačkih, u osnovi nacionalističkih interesa.
To samo pokazuje da je kod nas nacija politička , a poslednjih 20 godina i verska kategorija,što je više nego kod drugih naroda stavljeno iznad etničke, etičke, kulturne, istorijske i drugih kategorija.
Što se Bunjevaca tiče, oni se pojavljuju prvi put u popisu 1991.godine kada se tako izjasnilo 21.552 lica i 1.866 lica kao Šokci, dok je Hrvata bilo 74.226 lica. Inače, po popisu 1981.godine bilo je 109.203 Hrvata što će reći das u se kao Bunjevci I Šokci izjasnili neki koji su se ranije pisali kao Hrvati, uz nešto Jugoslovena.
Interesantno je pratiti pojavu i opadanje broja Jugoslovena u Srbiji, Hrvatskoj, BiH, a zbog specifičnosti posebno i u Vojvodini.Pa evo kako to izgleda:
Srbija
1953.godine = 81,081 lica
1961.godine = 20,079
1971.godine =123,824 (1.47%)
1981.godine = 441,941 (4.75%)
1991.godine = 323.555 (3,31%)
2002.godine = 80,721 (1.08%)
Hrvatska
1961.godine = 15.559 (0,3%
1971.godine = 84.118 (1,9%)
1981.godine = 379.057 (8,2%),
1991.godine = 106.041 (2,21%),
2001.godine = 21.801 kao ostali (uključujući Jugoslovene i Muslimane)
BiH
1948.godine = 891.800 (31,32%) (Jugosloveni i neopredeljeni)
1961.godine = 275.883 (8,42%)
1971.godine = 43.796 (1,17%)
1981.godine = 326.280 (7,91%)
1991.godine = 242.032 (5,53%)

Ili npr, u Vojvodini
1971.godine = 46.928,
1981.godine = 172.219.
1991.godine =168.859, a
2002.godine = 49.881 ( ili skoro na nivou iz 1971.godine)
Ali šta da se radi, proći će izgleda još mnogo vremena dok pravna država ne profunkcioniše u svim svojim segmentima.

Freedom of Information Freedom of Information 15:22 07.09.2012

Re: Politizacija i degradacija

Ali šta da se radi, proći će izgleda još mnogo vremena da ovi prostori budu zaista civilizovana i savremena društva a ne torovi u koje narod uteruju hodže i popovi u službi nacionalističko-šovinističkih nalogodavaca.
A da,bar u ovoj prilici," ostavimo na miru" hodže i popove? Naravno,slažem se da ne treba potcenjivati značaj delovanja predstavnika verskih organizacija ali ovaj post je napisan da bi naglasio značaj (ne)delovanja predstavnika države.Za dve i po godine oni,tužilaštva, nisu uradili ništa da bi ljudi koji krše zakon bili izvedeni pred sud! Nisu za to odgovorni ni hodže ni popovi.
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:21 07.09.2012

Re: Politizacija i degradacija

duplo
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:23 07.09.2012

Re: Politizacija i degradacija

Za dve i po godine oni,tužilaštva, nisu uradili ništa da bi ljudi koji krše zakon bili izvedeni pred sud!

slažem se.
zack2jack zack2jack 18:18 07.09.2012

ko docheka, taj cheka

Informacije o upisivanju ljudi u posebne biračke spiskove bez njihove volje ukazuju na moguće teško kršenje ljudskih prava. One, čak i nezavisno od broja ljudi koji su u pitanju, a ima indicija da je prilično veliki, govore da neko još uvek smatra da se prema građanima može ponašati kao prema ovcama, koje može da prebacuje iz tora u tor, da ih upisuje ili prepisuje iz jednog registra u drugi, ili radi nešto treće, shodno sopstvenom nahođenju, „naravno", ne pitajući ih šta o tome misle. Ovakvo potcenjivanje bilo čije ličnosti i privatnosti moralo bi da podseti na to da u članu 146. našeg KZ kojim je utvrđeno krivično delo - neovlašćeno prikupljanje ličnih podataka, piše:
„Ko podatke o ličnosti koji se prikupljaju, obrađuju i koriste na osnovu zakona neovlašćeno pribavi, saopšti drugom ili upotrebi u svrhu za koju nisu namenjeni, kazniće se novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine.
Kaznom iz stava 1. ovog člana kazniće se i ko protivno zakonu prikuplja podatke o ličnosti građana ili tako prikupljene podatke koristi.
Ako delo iz stava 1. ovog člana učini službeno lice u vršenju službe, kazniće se zatvorom do tri godine."
Citirana odredba čl. 146 Krivičnog zakonika, iako je bilo razloga, u praksi nikada nije primenjena. A ako ni opisano „buđenje svesti o nacionalnoj pripadnosti" (koje nije bilo moguće sprovesti bez učešća službenih lica) nije prava prilika da MUP, tužilaštvo i sud demonstriraju njenu praktičnu primenu, onda se definitivno nameće pitanje - Čemu ona uopšte služi?


Kome je bilo u interesu da radi ovakve stvari trebalo je da utvrdi istraga koja se ocigledno nece dogoditi, a razotkrivanje ovog nedela moglo je da otvori drugo pitanje, ko sve i kakve podatke poseduje o nama gradjanima, i na koji nacin njima upravlja: pocevsi od drzave, preko politickih stranaka, pa do privatnih kompanija i banaka, itd..
Freedom of Information Freedom of Information 18:54 07.09.2012

Re: ko docheka, taj cheka

istraga koja se ocigledno nece dogoditi,

I to i jeste glavni problem! I upravo zato što je to izostalo i mislim da smo
dobili još jednu potvrdu potpuno neadekvatnog odnosa države prema problemima zaštite podataka o ličnosti.

zack2jack zack2jack 19:16 07.09.2012

Re: ko docheka, taj cheka

Freedom of Information
mislim da smo
dobili još jednu potvrdu potpuno neadekvatnog odnosa države prema problemima zaštite podataka o ličnosti.


Kome je bilo u interesu da na takav nacin manipulise tim informacijama?
nim_opet nim_opet 20:08 07.09.2012

Re: ko docheka, taj cheka

Kako kome? Onome ko bi da manipulise izbore - u ovom slucaju stranaka manjina - pa tako odjednom imamo manje ljudi sa pravom glasa za stranke Madjarske manjine, a vise sa pravom glasa za stranke Bunjevacke. Bunjevacke stranke ce tesko preci cenzus jer ih je bilo malo na pocetku, a Madjarske stranke, koje su imale vise biraca i prelazile cenzus redovno odjednom imaju manje.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana