Film| Literatura| Obrazovanje| Sex

Ana Karenjina - biti il' ne biti

Biljana 77 RSS / 03.02.2013. u 11:45

"Ana Karenjina" nalazi se u lektiri za drugi razred srednje škole, dakle predviđeno je da je čitaju šesnaestogodišnjaci. Uopšte ne ulazeći u to da li i koliko klinci sad i čitaju lektiru, ili umesto toga odgledaju film ili ni toliko, pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu. I odgovor je – ništa i nikako. Ana kroz svoju aferu sa Vronskim upoznaje strast, upoznaje sebe kao ženu.

******

 

Nova "Ana Karenjina" je apsolutni MUST SEE ove godine... Nikako ne propustiti! Iz sledećih razloga:
1. Uspešno leči nesanicu

2. Možete da naučite nekoliko korisnih reči francuskog jezika, kao što su: mamman, grand-mamman i merci.

3. Širi ugao posmatranja sedme umetnosti do neslućenih razmera. Pa tako veoma brzo filmove "Kristina-auto ubica" i "Žikina dinastija" posmatrate kao smisaona dela filmske umetnosti.

- Ovo je komentar sa FB jedne moje drugarice na novi film sa Kirom Najtli u ulozi Tolstojeve junakinje. Pre nekoliko meseci kod jedne druge drugarice vodila se rasprava o kastingu pomenutog filma, sa akcentom na ofingersku pojavu pomenute Kire koja bi trebalo da dočara omanju, punačku i crnku – Anu, onako kako je Bog i Tolstoj osmisliše.  I dok sam ja vagala između ipak previše stare (mada i dalje jednako zanosne) Monike Beluči (i /ili Izabele Ađani) i odviše mlade Mile Kunis, potpuno sam zaboravila na ne tako davnašnju verziju sa Sofi Marso. Ovaj film iz  1997, čini mi se,  ima neouporedivo bolji izbor junaka.  Umesto ponuđenog derleta sa kovrdžicama u ulozi (proćelavog! i u najboljim godinama) grofa Vronskog našao se Šon Bin,  dok Aninog postarijeg i antipatičnog muža igra upravo takav, a ne (aman-zaman) Džud Lou… U novoj verziji nemam primedbe jedino na izbor za ulogu Ljevinaanna-karenina-9718.jpg

Pre nekoliko dana sasvim slučajno naletela sam na pomenuti film iz 1997.  i odgledala ga taman onako napreskok kako inače gledam sve filmove od kad su me gusari brojno nadjačali. Film kao film.. ništa posebno,  u sat i pedeset minuta stali su gotovo svi ključni moment romana, ali mesta za glumačke bravure tu nije bilo. Ono što su Sofi Marso i Šon Bin nesumnjivo uspeli jeste da prikažu strast. U pogledu, u pokretu, u dodiru. Fluid između njih čisto je seksualne prirode. I u romanu jednako. Jer Ana i Vronski započinju aferu ne poznajući se uopšte. Tu se ne može govoriti o ljubavi, samo o strasti.

Godinama unazad sam se pitala zašto je taj nesumnjivo veliki roman ostavio na mene takav utisak, tj. zašto nikako nisam uspevala da makar na trenutak prošetam njenim cipelama .. zašto mi je paralelna priča sa Ljevinom uvek izgledala važnija (a nesumnjivo je mnogo tolstoja u ljevinu) i razumljvija uprkos svim mogućim nejgovim slutnjam, bludnjama, umljenjima i dvoumljenjima, zašto nisam mogla nikako razumeti tu Anu…  Sasvim sam dobro i pri prvom čitanju shvatala njen položaj, društvene okolnosti,  do određene mere (koliko je to u tinejdžerskoj moći) čak i materinske emocije kojima je muž manipulisao, osećaj krivice i odbačenosti, sve… No, nikako nisam razumela njen odnos prema Vronskom, taj kao struna zategnuti odnos u kojem je svaka reč, svaki gest, pogled, osmeh, komentar, beznačajni detalj imao težinu konačnog.

Ana Karenjina  nalazi se u lektiri za drugi razred srednje škole, dakle predviđeno je da je čitaju šesnaestogodišnjaci. Uopšte ne ulazeći u to da li i koliko klinci sad i čitaju lektiru, ili umesto toga odgledaju film ili ni toliko, pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu. I odgovor je – ništa i nikako. Ana kroz svoju aferu sa Vronskim upoznaje strast, upoznaje sebe kao ženu. Do trenutka dok nije ostetila njegove ruke na svom telu, Ana je poznavala sebe kao majku, sestru, prijateljicu, suprugu, damu... ali ne kao ženu.  Sa Vronskim ona upoznaje sebe na taj način i žestina te spoznaje određuje njen karakter do kraja romana. Jer to je ono što joj je nedostajalo da bude ličnost.  Posle nesumnjivo teške borbe žena u njoj pobeđuje čak i majku, ono što je ona mislila da je njeno primarno (i jedino) biće. Malo je preterano očekivati od šesnaestogodišnjaka da ovo razumeju? Da razumeju da je jedna strastvena veza  postala suština i jedina bitnost nečijeg života? Ana i Vronski osim te strasti nemaju ništa. Osim boravka u Italiji, koji je ipak samo izlet iz uobičajenih okolonosti, oni ne mogu živeti nikakav društveni život, ne mogu imati ništa zajedničko u spoljnom svetu. Sve što imaju je njihov međusobni odnos, odnos u čijoj je osnovi strast. Ili da ga prevedemo na rečnik novijeg doba – seks. Jasno je da je Ana tek sa Vronskim upoznala seks kao mogući izvor beskrajnog zadovoljstva, a ne kao dužnost.  Da li je bio dobar? Seks mislim. Tolstoj nam ne govori mnogo o tome. Očekivano. Očigledno da jeste. Toliko dobar da je sve ostalo postalo nevažno.  Mogu li šesnaestegodišnjaci to da razumeju? Teško. Kad imaš toliko godina, ako uopšte imaš ikakav seks, sigurno misliš da je dobar. Teško je pojmiti da se zbog toga kidaju veze, ostavljaju deca i skače pod voz.  -Ma  šta se prenemaže? (čujem odjek neke svoje rečenice iz tog doba).

Shodno tome Anu Karenjinu treba izbaciti iz lektire za srednju školu. Mnogo je. Umesto toga nešto sa čim klinci mogu da se sažive i da pokušaju da razumeju i da zaključe nešto o životu. Mi deca sa stanice Zoo?

A Tolstoja ostaviti nama ... u najboljim godinama. ;)

 



Komentari (331)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 22:56 03.02.2013

Re: .

Aleksandra Mitrovic
niccolo
koja vara muža i ostavlja decu i baca se pod voz.

Ja ti to nikako ne razumem. Aj' što ostavlja decu i baca se pod voz, ali što vara muža?

Eh niccolo....BRE. To je bilo sasvim normalno u to vreme. Svaka udata žena tog vremena je radi pestiža u društvu morala da ima bar 2-3 ljubavnika. One su se međusobno takmičila koja će imati mlađeg i odanijeg ljbavnika. To je bila stvar prestiža u Evropi sa kraja 19-og veka.

A ja bio uveren da je jasno da se zezam...
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 23:13 03.02.2013

Re: .

BebaOdLonchara

pa da, ali se nisu baš sve pozaljubljivale u svoje ljubavnike.

Ma hvala jasno da nisu. One pametne. Zato kažem da je Ana u mojim očima bila koza
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 23:17 03.02.2013

Re: .

niccolo

A ja bio uveren da je jasno da se zezam...

ehhh...žao mi je što sam morala da te razuverim......dho!!!
Jukie Jukie 23:18 03.02.2013

Re: .

mirelarado
Тo je bilo sasvim normalno u to vreme. Svaka udata žena tog vremena je radi pestiža u društvu morala da ima bar 2-3 ljubavnika. One su se međusobno takmičila koja će imati mlađeg i odanijeg ljbavnika. To je bila stvar prestiža u Evropi sa kraja 19-og veka.

У Француској је чак супружничка љубав сматрана недоличном.. Брак је био стриктан уговор с којим љубав нема никакве везе. Кога не мрзи да поново прелиста Игоа, увериће се у то.

Golobradi paž se jada
dok podilaze nju mravi
pod krošnjom kad kiša pada
a kad sunce sja, u travi

Spazio je nedra mlada
načas, pa mu vri u glavi
pod krošnjom kad kiša pada
a kad sunce sja, u travi

Lep je stručak belih rada
a paž je udvarač pravi
pod krošnjom kad kiša pada
a kad sunce sja, u travi

Volite se! Nek se sada
ta najlepša služba slavi
pod krošnjom kad kiša pada
a kad sunce sja, u travi

-Viktor Igo-
audrey92 audrey92 23:28 03.02.2013

Re: .

Ih sad, očekivati da se u Holivudu napravi film gde bi akcenat bio na Ljevinovoj sudbini... ono sedi gleda u daljinu, misli... pa malo kosi, pa legne u travu, pa misli...


Kako da ne moze?!



Iako je film uglavnom prema Ratu i miru, znacajna referenca na Ljevina je na 0:56...
Biljana 77 Biljana 77 11:19 04.02.2013

Re: .

У Француској је чак супружничка љубав сматрана недоличном

Prelistavajući neke memoare našla sam na priču o dvoje mladih supružnika iz najviših dvorskih krugova u vreme Luja XIV koji su navukli na sebe opšte negodovanje jer su zatečeni kako na podu sopstvene kuće vode ljubav. Nije bio problem u činu, ni u mestu, već u činjenici da su pobogu muž i žena!
grebostrek.lurker grebostrek.lurker 19:59 04.02.2013

Re: .

srdjan.pajic

Tolstoja, i slične smarače, je trebalo oterati u Sibir na vreme.


Ali Rat i mir je skroz cool!



Najbolje je sto ga gdja Tolstoj prepisala rukom nekih 5 puta. To je upornost!
aleksandra1966 aleksandra1966 21:00 04.02.2013

Re: .

Gledala film i jako mi se dopao.Neobicna verzija, kao pozorisna predstava. Muzika divna, gluma dobra. Kiru nisam marila do pre neku godinu kada je snimila par dobrih filmova i dobro odradila posao-Duchess, Atonement, Never let me go, A Dangerous method.Sazrela je i to se vidi.
Biljana 77 Biljana 77 21:09 04.02.2013

Re: .

Neobicna verzija, kao pozorisna predstava. Muzika divna, gluma dobra.

Znači mišljenja su oprečna. Znači... vredi pogledati.

Biljana 77 Biljana 77 21:09 04.02.2013

Re: .

Najbolje je sto ga gdja Tolstoj prepisala rukom nekih 5 puta. To je upornost!


Ili ljubav?
grebostrek.lurker grebostrek.lurker 21:34 04.02.2013

Re: .

Biljana 77
Najbolje je sto ga gdja Tolstoj prepisala rukom nekih 5 puta. To je upornost!


Ili ljubav?


U pravu si :)
natasavb natasavb 22:25 04.02.2013

Re: .

Biljana 77
Neobicna verzija, kao pozorisna predstava. Muzika divna, gluma dobra.

Znači mišljenja su oprečna. Znači... vredi pogledati.


Вреди.
Најзаанимљивије ми је што је сценографија потпуно урађена као позоришна (мислим да имају свега три сцене снимљене у екстеријеру), а опет као нека равнотежа томе повремено се појављују крупни кадрови, који су веома реалистични и ненашминкани.
Рецимо кад се њих двоје љубе, и у једној сцени кад она говори, јасно јој се види пљувачка у устима. Или кад он лежи на кревету, наг, веома јасно се види његова не баш савршена кожа.
Мало пре ми један пријатељ рече да је негде прочитао да је таквом сценографијом хтео да објасни како су то све закулисне радње и маске. Ја то нисам знала, а управо сам тако доживела.
Уствари узео је најбоље из позоришта - сцену, што ствара неку потпуно другачију атмосферу, и из филма- камеру, која му допушта да то прикаже гледаоцу из угла из ког он жели.

Вронски је потпуно немужеван, али мени се ни у роману он не допада, тако да се нисам разочарала.
А и једна сам од оних што верује у хемију, а она нема везе са физичким изгледом. Нема ни са чим уствари. Ферцера за себе, независно од укуса, ставова, свега. :)
Једино ми се не допада како су представили Љевина. Нисам очекивала од холивудске екранизације да му посвете неки већу пажњу, али ни да га представе као јадног и неодлучног.
Ето, то би било укратко.
И да, кћерки тинејџерки се ни мало није свидео. Коментар је био: "На шта ја изгубих два сата."
predatortz predatortz 22:46 04.02.2013

Re: .

И да, кћерки тинејџерки се ни мало није свидео. Коментар је био: "На шта ја изгубих два сата."


Pametno dete!
Em izgubih silno vreme na čitanje, em dobih keca zbog istine...
natasavb natasavb 22:47 04.02.2013

Re: .

predatortz
И да, кћерки тинејџерки се ни мало није свидео. Коментар је био: "На шта ја изгубих два сата."


Pametno dete!
Em izgubih silno vreme na čitanje, em dobih keca zbog istine...


Mislim da je tebi vreme za novo čitanje.
predatortz predatortz 22:56 04.02.2013

Re: .

natasavb
predatortz
И да, кћерки тинејџерки се ни мало није свидео. Коментар је био: "На шта ја изгубих два сата."


Pametno dete!
Em izgubih silno vreme na čitanje, em dobih keca zbog istine...


Mislim da je tebi vreme za novo čitanje.


Jok bre. Ni onda nisam kapirao Vronskog što se aka oko ribe koja se onoliko prenemaže.
Sad sam u godinama u kojim je bio Karenjin. Moš' mislit kako bi mi sad njeno hoće piški-neće piški pičilo po ganglijama.
natasavb natasavb 23:04 04.02.2013

Re: .

predatortz
natasavb
predatortz
И да, кћерки тинејџерки се ни мало није свидео. Коментар је био: "На шта ја изгубих два сата."


Pametno dete!
Em izgubih silno vreme na čitanje, em dobih keca zbog istine...


Mislim da je tebi vreme za novo čitanje.


Jok bre. Ni onda nisam kapirao Vronskog što se aka oko ribe koja se onoliko prenemaže.
Sad sam u godinama u kojim je bio Karenjin. Moš' mislit kako bi mi sad njeno hoće piški-neće piški pičilo po ganglijama.


Ја из овог могу само једно да закључим - појма ти немаш шта је љубав.
predatortz predatortz 23:08 04.02.2013

Re: .

Ја из овог могу само једно да закључим - појма ти немаш шта је љубав


Zato se i ne sudaram sa vozovima
Jukie Jukie 12:30 03.02.2013

Jeste

Pokušavam da se setim nečega iz knjige Ana Karenjina (pošto nisam gledao film a postoji lep odmak od 20+ godina od drugog srednje) i samo mi sledeće pada na pamet:
-ona ima tu nesrećnu ljubav i na kraju se baci pod voz
-deca su je prvo obožavala jer je izgledala egzotično, ali im je ubrzo dojadila i onda je sedela sama na kauču dok su se deca igrala tamo negde
-(nadam se da je ovo iz iste knjige ) postoji deo o nekom slikaru i jedan lik (koji i sam slika, ali ima neko drugo zanimanje) kaže da su te slike jako loše i upoređuje ih sa čovekom koji se ljubi sa plastičnom lutkom, i dok to radi sam kod kuće okej, ali ako ode u park gde se neki par ljubi na klupi i sedne preko puta njih i ljubi se sa lutkom to je uvreda, i tako ovaj nazovi slikar nas vređa svojim nazovi slikama

Mislim da u suštini kao srednjoškolac svaki taj roman gledaš iz svoje perspektive kao da se dešava tvojim poznanicima, i ako neko radi stvari koje ti ne bi radio u toj situaciji onda ga nekako isključiš i "ne družiš se sa njim" dok dalje čitaš
Biljana 77 Biljana 77 12:36 03.02.2013

Re: Jeste

Mislim da u suštini kao srednjoškolac svaki taj roman gledaš iz svoje perspektive kao da se dešava tvojim poznanicima, i ako neko radi stvari koje ti ne bi radio u toj situaciji onda ga nekako isključiš i "ne družiš se sa njim" dok dalje čitaš


(odlično objašnjenje)
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:42 03.02.2013

Re: Jeste

(odlično objašnjenje)


I tačno, bar u mom slučaju, a dobro se sećam prvog iščitavanja knjige i reakcije na nju.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:37 03.02.2013

Sex

Mogu li šesnaestegodišnjaci to da razumeju?


Dobro se sećam kada sam prvi put pročitala Anu Karenjinu (raspust između prvog i drugog srednje). Kakav crni seks, ništa ja o seksu tu nisam ukapirala, u moje doba su šesnaestogodišnjaci još uvek bili prilično aseksualna bića. Ali knjiga jeste ostavila veoma, veoma snažan utisak na mene, koji se može sabrati u: "Kako je, pobogu, mogla da ostavi dete?"

Kao neko ko je pet godina pre toga izgubio majku, drugačije nisam ni mogla reagovati, pretpostavljam. Danas imam mnogo, mnogo drugačiji pogled na Anu Karenjinu, i mnogo bolje razumem odluku koju je donela.
Biljana 77 Biljana 77 12:40 03.02.2013

...

Dobro se sećam kada sam prvi put pročitala Anu Karenjinu

Primećujem da su se mnogi vraćali, verovatno povučeni nazad radoznalošću da otkriju veličinu romana koja im u prvom čitanju promakla.
appendix appendix 13:32 03.02.2013

Re: ...

Primećujem da su se mnogi vraćali, verovatno povučeni nazad radoznalošću da otkriju veličinu romana koja im u prvom čitanju promakla.

Kada sam je čitao kao školsku lektiru nisam imao neki utisak o njoj, valjda zato što mi je bilo nametnuto da je čitam. Zato sam joj se vatio par godina kasnije, kao lični izbor, i tada mi je bio sasvim drugačiji utisak , čak sam neke delove i pribeležio, kao npr. ovaj:

Da, veoma sam uznemirena, ali je zato dat razum da se izbavim. Dakle, treba se izbaviti. Zašto ne ugasiti sveću kad se više nema šta da gleda, kad je odvratno gledati na sve..?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:45 03.02.2013

Re: ...

Da, veoma sam uznemirena, ali je zato dat razum da se izbavim. Dakle, treba se izbaviti

da,izbaviti se zdravorazumski - baciti se pod voz.
myredneckself myredneckself 02:00 04.02.2013

Re: Sex

Krugolina Borup
"Kako je, pobogu, mogla da ostavi dete?"
...Danas imam mnogo, mnogo drugačiji pogled na Anu Karenjinu,

Da, većina je ovu knjigu čitala bar dva puta. Razumljivo.
Kad si mlad, teško ćeš prihvatiti i pokapirati da su sva Anina moralna ubeđenja, od momenta kad je srela Vronskog, počela da se tope i nestaju. Da je sve vrednosti braka odbacila, zbog neke trenutne, prolazne strasti, a životu u patnjama koje su joj razdirale srce, rekla u sebi, sigurno, dobar dan tugo.

Isto mi je bilo čudno, i strašno ono strastveno ludilo Grigorija i Aksinje, na sva zvona, čak se ni krili nisu. Vratila sam se kasnije i na njih dvoje.

Kako sam mogla sa 16-17, onako mlada i green as guacamole , da razumem Aksinju kad kaže - hoću da se naljubim za sav život, pa me ubijte. On je moj.
AlexDunja AlexDunja 14:10 03.02.2013

ja se ne sećam

da sam imala neki problem
sa razumevanjem romana..

na stranu lično iskustvo,
koje je u to doba nemoguće imati,

ali lektira nam je u to doba bila prepuna
tragičnih ženskih likova u sukobu sa sredinom
i nesnađenih u promenama koje su se događale prepbrzo..

u to vreme smo čitali madam bovari, terezu raken,
andrićevu aniku...

što bi rekao tolstvoj svaka nesreća...

ja se ane iz tog ( mog) doba sećam
po nekom slovenskom fatalizmu,

ne toliko po strasti.
Biljana 77 Biljana 77 16:59 03.02.2013

Re: ja se ne sećam

ali lektira nam je u to doba bila prepuna
tragičnih ženskih likova u sukobu sa sredinom
i nesnađenih u promenama koje su se događale prepbrzo..

Ni ne mislim da je to bio problem. I da ne veruješ, ali dok sam pisala tekst palo mi je na pamet - Javiće se AD da kaže kako je sve razumela. (Nemoj da se naljutiš, ovo uopšte nema neku racionalnu osnovu i vrednosnu notu, nego tako... )
AlexDunja AlexDunja 20:49 03.02.2013

Re: ja se ne sećam

I da ne veruješ, ali dok sam pisala tekst palo mi je na pamet - Javiće se AD da kaže kako je sve razumela.

što da ne verujem:)
nije tajna da mi literatura
predstavlja manju zagonetku
nego svakodnevica:)

srećom, nisam jedina, ovaj blog
ti je prilika da upamtiš još sapatnika
juniorr juniorr 22:21 04.02.2013

Re: ja se ne sećam

što bi rekao tolstvoj svaka nesreća...



svaka Porodica..
nurudin nurudin 14:12 03.02.2013

Или Или

Shodno tome Anu Karenjinu treba izbaciti iz lektire za srednju školu.


Министарство просвете је проследило нове настовне планове прошле године, и ево како су мудри оци решили:

Ана Карењина или Рат и мир.
(У преводу: Хоћеш да те рокнем сад, ил' кад одеш кући?)

Па ко воли, нек изволи...

Избацили су је ученици сами из програма, поред толико филмова и сајтова на којима је препричана, па нема шансе да се провали јесу ли читали, или нису.

Мада, реформа програма је неопходна потхитно. Али, ако се настави са овим или или боље и да не буде.

8c_competizione 8c_competizione 14:16 03.02.2013

Re: Или Или

Мада, реформа програма је неопходна потхитно. Али, ако се настави са овим или или боље и да не буде.


moze li jedan malecki predlog?

umesto kukanja ovde, mozemo li da pocnemo sa predlozima sta bi bilo "prilagodnije" tom uzrastu?

siguran sam da ste se nacitali knjiga (barem onih ne-tehnickih) vise od mene tako da vec polako mozete da kazete sta vam se svidjalo a sta ne, sta ste mogli da razumete u toj dobi, sta ne ...

nije kritika, vec predlog, ok?
nurudin nurudin 14:29 03.02.2013

Re: Или Или

moze li jedan malecki predlog?


Џ. Орвел: 1984 или Животиеска фарма, за оне који би више: М. ЉосаАвантуре неваљале девојчице или избор из Чеховљевих приповедака (најмање пет).

Мада је потуно прихватљив и Биљаним предлог, с тим што је то већеина прочитала.
4krofnica 4krofnica 14:51 03.02.2013

Re: Или Или


М. Љоса


auf .. samo ne ta avantura, ništa tu zabavnog nit' uzbudljivog nema,
menjam je za 'Devojku sa pomorandzama' eni tajm.


niccolo niccolo 14:55 03.02.2013

Re: Или Или

'Devojku sa pomorandzama'

Da li su pomorandže u ovom naslovu mera za veličinu ili?
antioksidant antioksidant 14:58 03.02.2013

Re: Или Или

4krofnica

М. Љоса


auf .. samo ne ta avantura, ništa tu zabavnog nit' uzbudljivog nema,
menjam je za 'Devojku sa pomorandzama' eni tajm.



od ljose "katedrala"
odmah u glavu - u prvu godinu - do mature mozda i skontaju kako je pisana :))
4krofnica 4krofnica 14:58 03.02.2013

Re: Или Или


Da li su pomorandže u ovom naslovu mera za veličinu


(zadnja klupa, bez dobacivanja)


jesu.
antioksidant antioksidant 14:59 03.02.2013

Re: Или Или

4krofnica

Da li su pomorandže u ovom naslovu mera za veličinu


(zadnja klupa, bez dobacivanja)


jesu.

величину чега?
8c_competizione 8c_competizione 15:07 03.02.2013

Re: Или Или

mislim da se

1984-ta


mora vracati nekoliko puta u lektiri, kao opomena!

nego jer mislite da ce likovi poput Dacica dopustiti 1984ku?
4krofnica 4krofnica 15:14 03.02.2013

Re: Или Или

antioksidant



:)
antioksidant antioksidant 15:18 03.02.2013

Re: Или Или

тужибабо
tyson tyson 21:41 03.02.2013

Re: Или Или

umesto kukanja ovde, mozemo li da pocnemo sa predlozima sta bi bilo "prilagodnije" tom uzrastu?

Čarls Bukovski, Bludni sin.


tyson tyson 21:44 03.02.2013

Re: Или Или

mislim da se
1984-ta

mora vracati nekoliko puta u lektiri, kao opomena!

Vidim, slabo se čita... a još slabije se pratila nastava maternjeg jezika kad je bilo vreme.


ladyhawk ladyhawk 00:26 04.02.2013

Re: Или Или

Glasam za "Devojku s pomorandzama", Justeina Gordera. Predivan je roman i sigurna sam da bi se deci tog uzrasta dopao, ali i starijima. Norvezani su napravili i dobar film po romanu. Ne prati bas autenticnu pricu, sto meni pomalo smeta, ali je ipak dobar. A roman je prekrasan.
8c_competizione 8c_competizione 14:14 03.02.2013

predlozi za ....

.... ekranizovane lektire su:

Anne of Green Gables, ukljucujuci i nastavke

Avonlae sa nastavcima

a za knjige:

The Secret Diary of Adrian Mole (secam se da sam kao skolarac plakao dok sam je citao)

znam, ovo sve nije u rangu Tolstoj(evskog )-a, ali je jako zanimljivo uzrastu i vrlo edukativno, svako na svoj nacin.

npr Anne of Green Gables + Avonlae je smesteno na ostrvo Princ Edvard u Kanadi i prati dogodovstine usvojenog siroceta i drugara, te njihovo odrastanje u mlade ljude, krajem 19. i pocetkom 20. veka. Vreme u koje je radnja smestena ni malo ne umanjuje univerzalnost price i dogodovstina.

EDIT: ovi filmovi su radjeni po originalnim knjigama gdje Montgomeri, tako da nije obavezno vezivati se za ekranizovanu verziju!

Adrian Mole je malko vise orjentisan na tinejdzerske probleme, izazivajuci napade mlecne kiseline u predelu six-pack-a!
8c_competizione 8c_competizione 16:38 03.02.2013

Re: predlozi za ....

uh, ako sebi dozvolim da se nadovezem sam na sebe

The Secret Diary of Adrian Mole (secam se da sam kao skolarac plakao dok sam je citao)


mozda ne bi bilo pomenuti i kako ubaciti u nastavne programe teme koje za neke strukture naseg drustva vaze za tabu, a u stvari su normalne zivotne pojave.

recimo, prihvatimo da je npr predlozeni Adrial mole prihvacen kao lektira. ali obradjuje zitije nekih 9/10 populacije.

za onih preostalih 1/10 postoji i fenomenalna knjiga napisana od strane Michael Carson-a Sucking Sherbet Lemons



kao sto je i Ana Karenjina otkrila da je pored uloge sestre, majke, necije supruge ... ujedno i zena i seksualni subjekat (onaj "vazan palac" podignut visoko), treba neke stvari mozda takodje kroz knjizevnost objasnjavati deci, mozda cak umest onog seksualnog obrazovanja, koje podjednako stavlja u neprijatnu situaciju nastavnike kao i djake. ok, salim se, ne treba seksualno obrazovanje napolje iz skole, vec religiju (ups, opet ja!)

ovo bi dalo mogucnost deci, da povucena u (opravdanu) osamu citanja knjiga, mogu da se informisu o detaljima necijih razlicitosti, bez prepreka automatskog gubitka "prijatelja" ukoliko slucajno stanu u odbranu one "druge" strane!
ladyhawk ladyhawk 00:30 04.02.2013

Re: predlozi za ....

I Adrian Mol je odlican, bas pravi za tinejdzere, ali mozda one malo mladje, recimo u sedmom-osmom razredu.
jasnaz jasnaz 14:28 03.02.2013

biti .)

>< Film kao umetnost

Tzv. doprinos ovog Gospodina je fantastičan!
Pozorište kao scenografija za film, npr.! Scena trke = dovoljno za veliki naklon Umetniku-reditelju!
Izbor glumaca: svako je doneo Emociju tj. osnovnu crtu (koju i Tolstoj izvija) taman onako i onoliko koliko ova umetnost zahteva: Emociju kao izazov za glumca, reditelja i publiku.), a posebno kako koristiti sva sredstva filmske Umetnosti, da ona bude pokazana u punom sjaju&tami!





<> Lektira kao uvođenje: u literaturu i život
..iliti: lektira, čemu?

Pogrešnost pozicioniranja Beletristike u našem sistemu obrazovanja, uključujući i studije književnosti, jeste svođenje čitanja na upoznavanje sa istorijskim razvojem ove Umetnosti, kroz tzv. teoriju književnosti, a da se pri tom, subjektivni, 'svojim-rečima', doživljaj čitaoca (učenika/studenta) eventualno uvodi tek kada se ovaj primarni pristup 'šta-je-i-kako-pisac-hteo-da-kaže' zadovolji. Što može biti i jedan od odgovora na pitanje zašto je čitanje na dnu izbora mladih, ali i objašnjenje kako se jedan ovakav roman nalazi u lektiri za ovaj uzrast: važnije je tu shvatiti kako je Tolstoj bio genije, nego zašto je Ana tragična ličnost.. Ja, međutim, ipak glasam za to da ga se zadrži u lektiri: uvođenje u čitanje i uvođenje u život treba početi umetničkim 'provokacijama' koje su zahtevne: svako će u trenutku 'provokacije' uzeti onoliko koliko može, i vratiti se po 'sledeću dimenziju' - ako joj, u budućnosti, bude sklon.)
NNN NNN 15:12 03.02.2013

Re: biti .)

jasnaz



wow
nikad ne videh ovoliki tvoj komentar
(da nema sliku, zbunio bih se..)!

jasnaz jasnaz 15:26 03.02.2013

: biti :

NNN
wow
nikad ne videh ovoliki tvoj komentar
(da nema sliku, zbunio bih se..)!


u slici i reči.)
Biljana 77 Biljana 77 17:14 03.02.2013

Re: biti .)

Lektira kao uvođenje: u literaturu i život
..iliti: lektira, čemu?

Potpuno sam saglasna. Naravno da je moja ideja o izbacivanju polu-šaljivog karaktera, ali je suština da bi svako trebalo revidirati spisak lektire, a posebno bi trebalo obratiti pažnju na specifičnosti razlčitih profila srednjih škola i prilagoditi lektiru profilu učenika. Nije svejedno da li se provokacija nudi učeniku gimnazije, umetničke, medicinske, tehničke i sl. škole...


>< Film kao umetnost


Ne mogu da sudim, nisam pogledala. Kasting me nije inspirisao nimalo, ali ću ga verovatno nekad pogledati.
8c_competizione 8c_competizione 14:44 03.02.2013

ja ipak ...

ponuđenog derleta sa kovrdžicama



vidim najbolje u ulogama Dave Lizewski-og i mladog John Lenon-a

u oba filma je odlican, cak fenomenalan!

a obe price su itekako bliske mladezi

OK, do sada ste vec primetili da sam, kao pretezno vizuelni tip, prilicno orjentisan ka filmu. nemam nameru da trolujem majke mi.
8c_competizione 8c_competizione 15:06 03.02.2013

da ne ispadne ...

... da promovisem film gde mu za to nije mesto, ajmo sada ponovo o lektiri, ali objasnjeno malko drugacije

naime, vec godinama sam gastarbajter.





kao i svaki (nadam se "normalni" gastos, zelim da se sto pre ukljucim u svet oko mene bez preterano mnogo razlikovanja, tako da sam prionuo na ucenje domaceg jezika ovde.

iako generalno ateista, ovde bi se zahvalio Bogu zato sto mi je poslao kao profesorku Sabine O., fenomenalnog pedagoga i coveka/zenu pre svega.

jos u toku prvih 15 minuta, tokom predstavljanja, me je jednim stosom kupila za ceo zivot i hvala joj na tome! ali to nije ono o cemu bih sada.

u startu je ponudila dve opcije ucenja jezika koji ne spada bas u najlepse, osim ako nije izgovaran od strane Göethe-a licno.

jedna opcija je bila da idemo po klasicnim programima koje preporucuje Göethe-ov Institut "licno"! dakle klasicno maltretiranje kroz gramatiku i neograniceno bubanje der-die-das dok nam bubne opne ne puknu od muke.

druga opcija je bila da idemo low-profile strategijom, da nas prvo oslobodi bojazni da se koristimo tim jezikom, ma koliko da je iskrivljen, pa da tek onda predjemo na poliranje detalja.

na svu srecu, izabrasmo ovu drugu opciju i reci cu vam, nikada u zivotu nisam ucio mukotrpnije gradivo sa vecim entuzijazmom i zabavom.

pri tom se trudila da gradivo ne bude samo gomila glupavih izgovornih lomaca jezika kao organa, tipa Sana ima sisarku (sa sve potrebnim kvacicama), vec da nam priblizi drustvo i prosecnog stanovnika/cu njene domovine. tako da smo imali i casove podredjene cisto postapalicama, dijalektima i govornim iskrivljenjima, psovkama (ohm da, to se koristi i ovde u svakodnevnom govoru!), novogovoru koji i nju samu iznenadjuje svaki put kad joj cerka dodje iz skole ... Gledali smo i filmove, npr Good bye Lenin (apsolutna preporuka svakome, nadam se da postoji prevedena verzija za nase podrucje) da bi smo ucili razlike izmedju istoka i zapada.

zasto sve ovo pricam?

mozda ministarstvo, zajedno sa vama roditeljima, treba da malko promeni strategiju. mozda cilj osnovnog obrazovanja, umesto teranja na bubanje "klasika" treba da bude ipak razvijanje zelje za (samostalnim) razvojem (citanjem) i dalje usmeravanje u skladu sa zeljama i mogucnostima, pruzajuci "alate" i razvijajuci samo-kriticko misljenje (ovo zadnje nije bas naj-odobravajuce vidjeno od strane konfesija i politike, ali ko ih sisa, ionako im nije mesto u obrazovnom sistemu jedne moderne drzave!).
tyson tyson 21:59 03.02.2013

Re: da ne ispadne ...

Gledali smo i filmove, (...) da bismo ucili razlike izmedju istoka i zapada.

Pogledaj Sonnenalee, jedan od legendarnih filmova o Istočnoj Nemačkoj (u jednoj od scena diler r'n'r ploča valja albume jugoslovenskih bendova ).

Good bye Lenin (apsolutna preporuka svakome, nadam se da postoji prevedena verzija za nase podrucje)

Postoji, bio i na Festu. Dobar film.


sima2000 sima2000 15:23 03.02.2013

Mileva

Nema veze sa temom, ali opet ima veze sa školom, pa rekoh sebi da ovde sa vama podelim muku.

Sin mi ide u 3 razred i na času je neko nekome dobacio da je pametan ko Ajnštajn. Na to se učiteljica brecnula i održala deci predavanje.. Objasnila im je da Ajnštajn uopšte nije bio pametan, da je Mileva Marić sve umesto njega radila i da je bila od njega pametnija zato što je SRPKINJA.

Ovo sam napisao velikim slovima jer je sin tu reč značajno naglasio, ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da je i učiteljica uradila isto.

Na sve ovo sam odgovorio da učiteljica nema pojma i da je Ajnštajn jedan od najvećih naučnika u istoriji čovečanstva. Međutim, plašim se da ovo nije dovoljno.

Šta se još može uraditi ovim povodom?
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:50 03.02.2013

Re: Mileva

Šta se još može uraditi ovim povodom?


Ništa pod milim bogom.
Ako uspeš kao roditelj da poništiš gluposti koje čuje u školi, uspeo si.
Ako ne uspeš - nikom ništa.
Ali da nekako sprečiš da dete u školi sluša gluposti - nemoguća misija.

Uostalom, i mi smo slušali kojekakve gluposti u školi, pa smo se nekako izvukli (ovo je, kao, utešna misao kojoj se iznova vraćam, kako bih školovanje deteta preživela). Gledam ovih dana u školi silne panoe, likovne i poetske radove o Svetome Savi i crkvama, i sve me to neopisivo, ali neopisivo podseća na Tita i Kumrovec. Valjda potka za školovanje mora da bude nekakva ideologija, vaka ili naka.
zemljanin zemljanin 15:55 03.02.2013

Re: Mileva

Šta se još može uraditi ovim povodom?

Ništa ... ali ako te pita zašto se Tesla nije ženio imaš odgovor "Vidiš kako je prošao Anštajn"
8c_competizione 8c_competizione 16:13 03.02.2013

Re: Mileva

Šta se još može uraditi ovim povodom?


prijaviti uciteljicu skoli zbog nacionalizma i pritajenog rasizma
Biljana 77 Biljana 77 17:18 03.02.2013

Re: Mileva

prijaviti uciteljicu skoli zbog nacionalizma i pritajenog rasizma

Učiteljica je samo glupa, ali zbog toga je ne možeš nikome prijaviti.
Jukie Jukie 17:42 03.02.2013

Re: Mileva

8c_competizione
Šta se još može uraditi ovim povodom?prijaviti uciteljicu skoli zbog nacionalizma i pritajenog rasizma

I tužiti je zbog sprdnje sa osobama sa teškoćama u učenju i nepoštovanju inkluzije.
Sutra će imati nekog đaka koji je stvarno kao Ajnštajn i treba mu pomoć oko savladavanja gradiva i sprdaće mu se
8c_competizione 8c_competizione 18:30 03.02.2013

Re: Mileva

Učiteljica je samo glupa, ali zbog toga je ne možeš nikome prijaviti.


pogresno

"glupost" se ne sme protezirati i gajiti!
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:05 03.02.2013

Re: Mileva

Krugolina Borup


Uostalom, i mi smo slušali kojekakve gluposti u školi, pa smo se nekako izvukli (ovo je, kao, utešna misao kojoj se iznova vraćam, kako bih školovanje deteta preživela). Gledam ovih dana u školi silne panoe, likovne i poetske radove o Svetome Savi i crkvama, i sve me to neopisivo, ali neopisivo podseća na Tita i Kumrovec. Valjda potka za školovanje mora da bude nekakva ideologija, vaka ili naka.


Sećam se u 3. razredu srednje, ulazi profesorka marksima, zapiše čas, ustane, značajno nas pogleda i kaže: "Dokle više sa ovim javašlukom u našim redovima?" Onda kreće titopartijaomladinaakcija govorancija od pola sata do 45 minuta, i gotov čas. Za njom ulazi profesorka istorije i kreće sa takvim groznim srbovanjem (=ex yu šovinizmom) da bi i je Šešelj pohvalio, sa sve sprdnjom na dijalekat, mentalitet, istoriju susednih naroda. Recimo da je to bila neka '88, valjda je baba, za razliku od marksističarke, osetila da su dunuli novi vetrovi u Partiji, pa joj se uzmoglo da i ona malo raširi krilca i podeli sa nama ono što je mislila sve te godine, ali nije smela da kaže.
tasadebeli tasadebeli 21:33 03.02.2013

Re: Mileva

8c_competizione
Šta se još može uraditi ovim povodom?prijaviti uciteljicu skoli zbog nacionalizma i pritajenog rasizma


И сексизма, и сексизма!!!
tyson tyson 22:09 03.02.2013

Re: Mileva

Sećam se u 3. razredu srednje, ulazi profesorka marksima, zapiše čas, ustane, značajno nas pogleda i kaže: "Dokle više sa ovim javašlukom u našim redovima?" Onda kreće titopartijaomladinaakcija govorancija od pola sata do 45 minuta, i gotov čas. Za njom ulazi profesorka istorije i kreće sa takvim groznim srbovanjem (=ex yu šovinizmom) da bi i je Šešelj pohvalio, sa sve sprdnjom na dijalekat, mentalitet, istoriju susednih naroda.

Osma sednica u malom


49 41 49 41 01:40 04.02.2013

Re: Mileva + E=mc pa jos i na kvadrat

sima2000
Nema veze sa temom, ali opet ima veze sa školom, pa rekoh sebi da ovde sa vama podelim muku.

Sin mi ide u 3 razred i na času je neko nekome dobacio da je pametan ko Ajnštajn. Na to se učiteljica brecnula i održala deci predavanje.. Objasnila im je da Ajnštajn uopšte nije bio pametan, da je Mileva Marić sve umesto njega radila i da je bila od njega pametnija zato što je SRPKINJA.

Ovo sam napisao velikim slovima jer je sin tu reč značajno naglasio, ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da je i učiteljica uradila isto.

Na sve ovo sam odgovorio da učiteljica nema pojma i da je Ajnštajn jedan od najvećih naučnika u istoriji čovečanstva. Međutim, plašim se da ovo nije dovoljno.

Šta se još može uraditi ovim povodom?


Uciteljica je bia u pravu.

Sam Ajnstajn je priznao.
Moje znanje iz fizike je na visokom nivou, medjutim iz matematike tu nisam briljantan. Da mi ne bi Mileve, koja je bila izvrstan matematicar; ko zna sta bi bilo?!?

Osim toga i dabome. Takodje se dvoumio kako bi tu svoju teoriju krstio.

Medjutim, i tu je imao srece.

Otisao je sa Milevom kod Novosadista u posetu. Da se malo odmori i vidi tazbinu.
Setao je sam gradom i izazvao zacudjujuce poglede Novosadista, zbog svog izgleda, hromosti na jednu nogu, kao dodjos.

Ajnstajna je to izbezumilo. Vratio se kuci i pozalio se Tastu.
- Kakvi su ovi ljudi Novosadisti, svi pilje u mene zacudjeno?

Tast ga je smirio diplomatski.

-Alberte, nemoj se srdit'; sve je relativno u zivotu!

Tako je i krstena njegoa teorija, zahvaljujuci Milevi.
alselone alselone 21:28 04.02.2013

Re: Mileva

Nema veze sa temom, ali opet ima veze sa školom, pa rekoh sebi da ovde sa vama podelim muku.

Sin mi ide u 3 razred i na času je neko nekome dobacio da je pametan ko Ajnštajn. Na to se učiteljica brecnula i održala deci predavanje.. Objasnila im je da Ajnštajn uopšte nije bio pametan, da je Mileva Marić sve umesto njega radila i da je bila od njega pametnija zato što je SRPKINJA.


Ako me neko pita ko su najnesrecniji ljudi na svetu necu moci a da se ne setim vas par zakletih drugosrbijanaca sa bloga. I za suvu granu da se uhvatite ona bi se osusila.

Samo vama deca idu u skole gde su profeori nacionalisticki ludaci, komsije su srBski heroji puni nekulture, samo su vama poznanici prepuni stereotipa o Romima, gejevima i zenama i to po pravilu pricaju na slavama i tako dalje.
Mislim, kako bi ste uopste preziveli da nemate toliko dobrih prijatelja u Prizrenu, Sarajevu i Splitu i bar tamo se dobro provedete ne osecajuci ni najmanju nelagodu sto se dosli sa BG tablama.
sima2000 sima2000 11:15 05.02.2013

Re: Mileva

Ako me neko pita ko su najnesrecniji ljudi na svetu necu moci a da se ne setim vas par zakletih drugosrbijanaca sa bloga. I za suvu granu da se uhvatite ona bi se osusila.


Naša nesreća nije ni blizu očaju vas par zakletih prvosrbijanaca što morate da čitate poruke drugosrbijanaca na B92 Blogu. I ne samo da čitate nego i da komentarišete, da se suprostavljate i borite za Istinu i Pravdu.. Muke žive..
Biljana 77 Biljana 77 11:38 05.02.2013

ok, sve to

a što mi ostali što nismo ni prvo, ni drugo ( a ko zna i da l' smo srbijanci) moramo time da se bavimo na blogu o Ani Karenjinoj? Bolje da ste neku muziku okačili...
tasadebeli tasadebeli 00:25 06.02.2013

Re: ok, sve to

Biljana 77
a što mi ostali što nismo ni prvo, ni drugo ( a ko zna i da l' smo srbijanci) moramo time da se bavimo na blogu o Ani Karenjinoj? Bolje da ste neku muziku okačili...


Јес, вала, шта ће они на блогу о Ани Карењиној? Можда зато што је прељуба у питању...

Пробај следећи пут са блогом о Барбари Сидни, да видимо да ли ће да се наватају...

П.С. - Видим да ти сви честитају на ВИП. Не знам баш тачно шта то значи и зашто си до сада "била плебс", али се свакако придружујем честиткама јер то онда мора да је успех и напредак у овој насеобини у закутку нета .


Biljana 77 Biljana 77 10:00 06.02.2013

Re: ok, sve to

Видим да ти сви честитају на ВИП.


Hvala.
tasadebeli tasadebeli 16:04 03.02.2013

Школска лектира у 24 сличице

Uopšte ne ulazeći u to da li i koliko klinci sad i čitaju lektiru, ili umesto toga odgledaju film ili ni toliko, pokušavam da raspetljam šta sam ja sa šesnaest godina mislila i na koji način sam razumela Anu.


Када се читао Рат и мир као лектира у гимназији, ја прочитах само оне делове под Рат. После сам упознао моју бољу половину која је у гимназији читала само Мир, па смо једно другом препричали оне делове које је оно друго прескакало и тако се комплетирали.

Не знам да ли би код Ане могло да се изведе тако нешто. Ану сам у тим гимназијским данима, читајући књигу, замишљао као моју комшику Раду чији је муж често био на службеном путу...

Почетком деведесетих у улазу у биоскоп "Ђуро Салај" у Београду била је некако спакована мала видеотека (тада се још увек гледао ВХС) и у тој видеотеци постојала је једна полица од пода до плафона крцата видео тракама на којој је стајао натпис "Школска лектира".

Širi ugao posmatranja sedme umetnosti do neslućenih razmera. Pa tako veoma brzo filmove "Kristina-auto ubica" i "Žikina dinastija" posmatrate kao smisaona dela filmske umetnosti.


Да ли сте били у прилици да видите различит крај филма Гордост и предрасуде (исти редитељ као и Ане Карењине)? Европска верзија са Сатерлендом у последњој сцени и

верзија за америчко тржиште са додатом сценом за дебиле?

Можемо ми да озваничимо школским програмима избацивање досадних класика из школске лектире и да наставимо са даљом холивудском дебилизацијом сопствене деце (појава на глобалном нивоу) да нам наша чеда не би умарала мозгиће од толиког размишљања, али немојте онда да се једног дана запањимо када схватимо да се европске и америчке верзије филмова уопште не разликују.

8c_competizione 8c_competizione 16:22 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

meni je guranje preozbiljne literature u skole, kada im nije vreme, isto kao guranje religije u skole

nije joj jednostavno vreme, deca jos nisu dovoljno zrela da donesu neki sud o tome i shodno tome zauzmu neki stav!

sto se tice "klasika" kao klasika, teo bih reci da nemam nist aprotiv njih per se, ali mislim da ukoliko postoji adekvatna (kvalitativno) zamena, koja je mozda prijemcivija uzrastu i podneblju, cak i napisana od nekih "anonimusa" u knjizevnim kuloarima, ne vidim zasto ne bi bili (alternative, follow my thread, pls) ok kao lektira

znam u svom zivotu i previse ljudi (nego sto bih hteo) koji su citali "vazne" klasike, poneko od njih zna i poneki citat. i zivotu se sve svede na to kako se neko ponasa i kako deluje u zivotu, nego koga citira. ako nista nije umeo da nauci iz tih klasika, ili da bar malo prosiri vidike u zivotu (ne pricam ovde samo o crkvi, keve mi!), dzaba im svo to citanije i oralno palamudjenje.

moje misljenje, podlozno kritici naravno!
Biljana 77 Biljana 77 17:21 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Можемо ми да озваничимо школским програмима избацивање досадних класика из школске лектире и да наставимо са даљом холивудском дебилизацијом сопствене деце (појава на глобалном нивоу) да нам наша чеда не би умарала мозгиће од толиког размишљања

Ako zaključio da ovo propagiram, jako si daleko od istine. Nije suština u tome. Ovaj tekst nije imao nameru da bude toliko ozbiljan koliko su ga pojedini komentatori shvatili.

A Dnevnik Adrijana Mola bi bio sasvim lepo osveženje u školskoj lektiri (8. osnovne ili 1. srednje, recimo).
zilikaka zilikaka 17:27 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Ja sam Anu Krenjinu u gimnaziji pročitala sa strahopoštovanjem.

Ne sećam se da su me nešto mnogo mučile dileme zašto ona ovo i ono, nego sam bila strašno radoznala da proniknem sadržaj TE knjige, i istovremeno strašno ponosna što mi je sistem priznao da sam dovoljno zrela za TAKVA DELA.

Pošto verujem da i medju današnjom decom postoje slični, nisam za ukidanje te i takvih lektira.


Pomislila sam u prvom momentu - pa dobro, zašto svakog ko će učiti dve -tri godine za zavarivača, smarati takvim knigama, al odustajem i od te ideje.

Jasna i Tasa su to već sjajno obrazložili.

Biljana 77 Biljana 77 18:01 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

istovremeno strašno ponosna što mi je sistem priznao da sam dovoljno zrela za TAKVA DELA.

Ma super je sve to, mene je to uverenje odvelo na studije svetske književnosti, ali verujem da bi neko drugo delo (jednako važno za istoriju književnost&ljudskog duha) bilo primerenije i da bi ga pretpostavljeni zavarivač možda i pročtao.
zilikaka zilikaka 18:14 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

ali verujem da bi neko drugo delo (jednako važno za istoriju književnost&ljudskog duha) bilo primerenije i da bi ga pretpostavljeni zavarivač možda i pročtao.


Naravno, ali tvoj predlog (Mi deca...)ne spada u tu kategoriju.

Opet, ne bih da se upuštam u raspravu o pojedinostima, naročito ne sa tobom.



Biljana 77 Biljana 77 19:42 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Naravno, ali tvoj predlog (Mi deca...)ne spada u tu kategoriju.

Ne spada. Ali bi nesumnjivo bilo korisno da se nađe u lektiri. Jer bi otvorio raspravu na neke teme koje su među tinejdžerima mnogo prisutnije.
nsarski nsarski 20:42 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Jer bi otvorio raspravu na neke teme koje su među tinejdžerima mnogo prisutnije.

Tema o Ani Karenjinoj nije prisutna? Mislim, taj dekor i parlance i sjaj mozda i nisu, ali tema je vecna. Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.
Hm, ne bese li ona nesrecnica koja je ostavila muza i dete pa se udala za Daniela Sifera (filozofa i humanistu iz 90-ih), za vecu "ljubav" i vecu lovu nego sto joj je obezbedjivao njen muz (neki cacanski oficir)? I to je danasnjim tinejdzerima strana (manje prisutna) tema? Ne bih rekao.
niccolo niccolo 21:05 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.

To još i nekako, ali zašto se posle ubila?
nsarski nsarski 21:09 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

To još i nekako, ali zašto se posle ubila?


Socijalno "nemoguce" ljubavi se uvek zavrsavaju smrcu. To je univerzalna konvencija. (Romeo i Julija, Elvira Madigan...you name it). Studije su napisane o tome.
Biljana 77 Biljana 77 21:10 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

I to je danasnjim tinejdzerima strana (manje prisutna) tema? Ne bih rekao.

Svakako nije nešto što imaju u ličnom iskustvu. Što reče Brajović - Ana je heroina, a te što se preudaju za veću ljubav i veću lovu to je estrada. Prisutno je to, ne sumnjam. Ne bih Anu banalizovala do te mere. Nadam se da iz mog poluozbiljnog osvrta na strast/seks kao osnovni pokretač njene tragedije nije proistekao utisak da njenu sudbinu smatram banalnom. Namera mi je bila da podvučem razliku između viđenja njenog lika kada sam bila tinejdžerka i sada kada sam ... hm, u tim* godinama.

*najboljim, koje god da su
antioksidant antioksidant 21:17 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

niccolo
Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.

To još i nekako, ali zašto se posle ubila?

saplela se
antioksidant antioksidant 21:18 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
To još i nekako, ali zašto se posle ubila?


Socijalno "nemoguce" ljubavi se uvek zavrsavaju smrcu. To je univerzalna konvencija. (Romeo i Julija, Elvira Madigan...you name it). Studije su napisane o tome.

vladimir stojkovic i navijaci?
ko bi rekao da su sever i jug toliko nacitani
niccolo niccolo 21:20 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

antioksidant
niccolo
Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.

To još i nekako, ali zašto se posle ubila?

saplela se

Bedak.

nsarski
To još i nekako, ali zašto se posle ubila?


Socijalno "nemoguce" ljubavi se uvek zavrsavaju smrcu. To je univerzalna konvencija. (Romeo i Julija, Elvira Madigan...you name it). Studije su napisane o tome.

zanimljivo...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:32 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.

za vecu "ljubav" i vecu lovu

ti mora da imaš neki veri bed ekspirijens.
tasadebeli tasadebeli 21:40 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Biljana 77
Ako zaključio da ovo propagiram, jako si daleko od istine. Nije suština u tome. Ovaj tekst nije imao nameru da bude toliko ozbiljan koliko su ga pojedini komentatori shvatili.


Не, нисам то закључио... Ја сам мислио да све време причамо о филму... А он је опет у тесној вези са школском лектиром, па се докачисмо неки од нас и тога... Неки ћемо и да наставимо о школској лектири, а неки ћете да наставите о сексу. Шта смета, све су нас спојили гроф Толстој и Ана Карењина... Још један доказ да је то дело универзалних вредности.
arianna arianna 21:41 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Socijalno "nemoguce" ljubavi se uvek zavrsavaju smrcu.


šta se podrazumeva pod socijalno "nemoguće" ljubavi?


nsarski nsarski 21:47 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Što reče Brajović - Ana je heroina, a te što se preudaju za veću ljubav i veću lovu to je estrada


Eh, naravno da stvar nije sasvim tako banalna. "Ana" je kompleksan roman, i mi smo svedoci njenih uspona, i razocarenja, i zanosa, i dilema, i krinolina i balerina, i vsega uz to. I naravno da ce biti neka vrsta heroine koja strada - klasican scenario Anticke tragedije. Ali, za te klince koji nemaju culo za nijanse treba istaci da je tema univerzalna (vecna) i da se slucaj Ane Karenjine, ili neke druge dame danasnjice u slicnoj zivotnoj situaciji, u sustini, i ne razlikuju.
nsarski nsarski 21:54 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

šta se podrazumeva pod socijalno "nemoguće" ljubavi?

One koje drustvo ne prihvata unutar svojih trenutnih konvencija. Fiedler je dosta pisao o tome - takve ljubavi moraju da se desavaju van okvira drustvenih normi. On je, na primer, pominjao ljubav izmedju Toma Sojera i Haka Fina (crnac i belac na Jugu - to je zabranjeno) mora da se desava negde na reci van grada (ovde je u pitanju drugarstvo, ali nema veze), cak je tvrdio da prijateljstvo izmedju kapetana Kirka i Mr. Spock-a mora da se desava u svemiru, itd. Manon Lesko ima slicnu temu, knjige o homoseksualnoj ljubavi, u nekim drustvima, je "zabranjena" i zavrsava se lose, "ljubav" one vrste koju zagovara Markiz De Sad se desava u izolovanim mestima (dvorac u bestragiji, itd.) Sve zajedno, drustveno neprihvatljive ljubavi se skoro po pravilu ne realizuju i bivaju unistene, a ljubavnici (jedan ili oba) stradaju kao Boni i Klajd, na primer.
nsarski nsarski 21:55 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

BebaOdLonchara
Otisla riba i ostavila decu za bolji seks i bolju lovu.

za vecu "ljubav" i vecu lovu

ti mora da imaš neki veri bed ekspirijens.


Nah, samo sam mnogo citao :)
AlexDunja AlexDunja 22:00 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

šta se podrazumeva pod socijalno "nemoguće" ljubavi?

ja bih volela da znam
šta je socijalno moguća ljubav?
arianna arianna 22:07 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

drustveno neprihvatljive ljubavi se skoro po pravilu ne realizuju i bivaju unistene, a ljubavnici (jedan ili oba) stradaju kao Boni i Klajd, na primer.


jasno mi je sve to ali verujem da je tema o socijalno nemogućim ljubavima prilično intrigantna

socijalno neprihvatljiva ljubav je bila recimo ljubav Edvarda VIII, pa je zbog ljubavi abdicirao i realizovao je ili npr Vudi Alen koji se venčao usvojenom ćerkom, znači, nije umro .... itd, itd....

ljubav bi trebalo da ne poznaje granice i ne bi trebala da zavisi od društvenih normi, koje su uzgred budi rečeno, tu da bi se ponaked prekršile
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:11 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
I naravno da ce biti neka vrsta heroine koja strada - klasican scenario Anticke tragedije.

Па и Ема Бовари тако страда, истим обрасцем (то је онај покварењак Флобер намерно урадио, баналност заплета, иначе популарног у свим временима, а те године, кад је Флобер објавио Ему..., објављен је у Паризу још један роман с истоветним заплетом). Опет, једна јунакиња задржава трагичку величину, а друга се офуца до кости... Отприлике -- Северина и Стоја ;-)

Страсти.
Површне или суштинске.
Уосталом, оне покрећу свет.
Остало је инерција.
:)))
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:15 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
... pominjao ljubav izmedju Toma Sojera i Haka Fina (crnac i belac na Jugu - to je zabranjeno) mora da se desava negde na reci van grada (ovde je u pitanju drugarstvo, ali nema veze), cak je tvrdio da prijateljstvo izmedju kapetana Kirka i Mr. Spock-a mora da se desava u svemiru, itd...

У свемиру, ван града, или у ваздуху:

tyson tyson 22:16 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

ljubav izmedju Toma Sojera i Haka Fina (crnac i belac na Jugu - to je zabranjeno)

khm...?


antioksidant antioksidant 22:17 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Vudi Alen koji se venčao usvojenom ćerkom, znači, nije umro ....

само мало стрпљења око овога
nsarski nsarski 22:27 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

ja bih volela da znam
šta je socijalno moguća ljubav?


jasno mi je sve to ali verujem da je tema o socijalno nemogućim ljubavima, prilično intrigantna

socijalno neprihvatljiva ljubav je bila recimo ljubav Edvarda VIII, pa je zbog te ljubavi abdicirao i realizovao je ili npr Vudi Alen koji se venčao usvojenom ćerkom, znači , nije umro .... itd, itd....

ljubav bi trebalo da ne poznaje granice i ne bi trebala da zavisi od društvenih normi, koje su uzgred budi rečeno, tu da bi se ponaked prekršile

Ja vas ne razumem, ili vi ne razumete mene. Bice da nisam jasno napisao.

Postoje vrste ljubavi koje su jednostavno nedozvoljene u nekom drustvu. Preljube u manje-vise svim arapskim zemljama, inscestuozne veze u skoro svim zemljama su drasticni primeri. I uvek bivaju kaznjavane (ako se otkriju, naravno). Da ne pominjem ljubavi izmedju mesanih parova - srbi/hrvati/bosanci - su najcesce morali da emigriraju iz ratne Jugoslavije da bi mogli da ostanu zajedno. Ja znam lika koga su tri puta vodili na streljanje jer je bio ozenjen Hrvaticom, na primer. U tim socijalnim okolnostima to je bilo neprihvatljivo, nemoguce da se normalno ostvari.
To sto je Vudi Alen uradio nije zabranjeno, ali je zbog svog ponasanja je doziveo ogromnu osudu.
Socijalno moguce ljubavi su sve one koje drustvo podrzava. I svi ti kriterijumi su, cesto, lokalne prirode. I menjaju se s vremenom. Kod nas je nemoguce imati dve zene, ili zenu od 9 godina. Negde je to dozvoljeno i drustvo takve veze opravdava. Itd.
Ali, udaljujemo se od teme.
nsarski nsarski 22:31 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

khm...?

Izvinjavam se - Jim :)


Konkretno: "Come Back to the Raft Ag'in, Huck Honey!" [esej] argued a recurrent theme in American literature was an unspoken or implied homoerotic relationship between men, famously using Huckleberry Finn and Jim as examples. Pairs of men flee for wilderness rather than remain in the civilizing and domesticated world of women.
nsarski nsarski 22:35 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

У свемиру, ван града, или у ваздуху:

Ta teza se protura kroz americku kritiku decenijama.


A retrospective article on Leslie Fiedler in the New York Times Book Review in 1965 referred to Love and Death in the American Novel as "one of the great, essential books on the American imagination . . . an accepted major work." This groundbreaking work views in depth both American literature and character from the time of the American Revolution to the present. From it, there emerges Fiedler's once scandalous—now increasingly accepted—judgment that our literature is incapable of dealing with adult sexuality and is pathologically obsessed with death.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:44 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

nsarski
Ali, udaljujemo se od teme.

Ма какви, све смо јој ближи :)

А пази ово: та трагична, страдајућа судбина јунакиња јесте, у ствари, прикривена казна за прекршај.

Код Толстоја епиграф за Ану... је из Посланице Римљанима 12:19; ја сам га болдовао али донео и остатак оригиналне реченице, да се види контекст:

Не освећујте се за себе, љубазни, него подајте мјесто гњеву, јер стоји написано: моја је освета, ја ћу вратити, говори Господ.
niccolo niccolo 22:46 03.02.2013

Re: Школска лектира у 24 сличице

Kod nas je nemoguce imati dve zene

Kod nas je nemoguće imati dve supruge...a žena možeš da imaš koliko hoćeš.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana