Društvo| Ekonomija| Život

Kako snažno podići natalitet

Goran Nikolić RSS / 06.09.2013. u 10:20

Stari kontinent stari; prosečni fertilitet je nizak (jedno i po dete po ženi). Zemlje na istoku i posebno jugoistoku Evrope su u još težoj situaciji zbog snažne emigracije koja je najviša među reproduktivnom generacijom. To pogoršava demografsku strukturu jer se čak do petine fertilnih žena iseljava iz tih zemalja što uzrokuje snažno smanjene broja rođene dece (i posledično porast udela starije populacije). 

Paradigma tog problema je situacija u našoj zemlji. Po trendu u proteklom delu godiine biće uspeh ako u Srbiji bude 67 hiljada živorođenih beba (isto kao 2012), dok će trend pada mortaliteta (na verovatnih 98 do 100 hiljada ove godine) oboriti stopu negativnog prirodnog priraštaja na (i dalje vrlo visokih) 32 hiljade, što je čak 4,5 promila. Imajući u vidu da je procenjeni neto odliv stanovništva iz Srbije godišnje najmanje 11, a verovatno oko 13, hiljada ljudi Srbija će ove godine imati skoro 45 hiljada stanovnika manje nego 2012.
Ono što možemo očekivati narednih godina je slično prosečno smanjenje populacije, što ukazuje da bi se za deset godina ukupna populacija zemlje mogla smanjiti za oko 450 hiljada. Problem nije samo u tome što nam sela odumiru, već je problematika prirodnog priraštaja veoma važno ekonomsko pitanje. Naime, sa ovakvom tendecijom dovodi se u pitanje održivost penzionog sistema koji počiva na međugeneracijskoj solidarnosti. To znači da penzije ne potiču iz nikakvog autonomnog fonda već od trenutnih plata. Dakle, ako se smanjuje broj onih koji rade, a povećava broj penzionera (trenutno po oko 1% godišnje, ili oko 17 hiljada neto), to znači da će u bliskoj budućnosti biti sve manje para za penzije.
Ono što mnogima na prvi pogled izgleda dobro to je da će se Srbija za oko deceiniju i po suočiti sa manjkom zaposlenih budući da se smanjenje populacije najviše odražava na (potencijalnu) radnu snagu. To bi u odsustvu imigracije (koje teško da će biti u većem broju jer ljudi iz Afrike ili Južne Azije radije biraju zapadnu Evropu, a Ukrajinci idu ka bliskoj im Rusiji) značilo snažan pritiska na rast zarada i gubitak i onako slabe konkurentnosti domaće privrede.
Postojeće mere podrške natalitetu dale su skromne učinke dok bi rad na povratku iseljenika dao skromne rezultate, a i smanjio bi snažan priliv koji Srbija ostvaruje od doznaka. Naime, zemlja koja nema obilne resurse niti tehnogiju praktično mora da izvozi radnu snagu, kao što to Srbija i čini punih pola veka. Smanjenje mortaliteta na sreću se već dešava, ali je to proces koji ne može bitnije da popravi nepovoljnu demografsku piramidu zemlje, niti njene ekonomske performanse. Dakle, kako rešenje ne može biti ni snažna imigracija sunarodnika (jer je njihov broj vrlo skroman u regionu) zahvaljujući čemu je Srbija bila šampion Evrope po prirodnom priraštaju 1870-1913, podizanje nataliteta čini se jedinom solucijom. Poenta je samo naći najstimulativniju ali i ekonomičnu meru.
Zakonskim aktom kojim bi svako treće novorođeno dete dobilo finansijki dodatak koji bi trajao do punoletstva i koji bi bio jednak prosečnoj mesečnoj penziji (24 hiljade dinara) bi značajan broj majki, odnosno roditelja, podstakao da razmišljaju o prinovi. Zakon bi važio za svu trećerođenu decu sa datumom rođenja ne ranijim od devet meseci od usvajanja zakona (npr. 1. jul 2014.). Da bi se sprečilo stvaranje siromaštva zbirni broj godina radnoga staža oba roditelja bi morao biti minimalno pet godina, dok bi kod onih koji imaju prebivlište na selu uslov bio da imanje ne bude manje od jednog hektara. Dete i roditelji bi morali biti državljani Srbije sa prebivalištem u Srbiji, dok bi promena prebivališta duža od pola godine značila gubitak prava. Novac bi se uplaćivao na račun majke.
Ovakvim zakonom bi se povećao i broj drugorođene dece budući da bi mnogi planirali da imaju i treće. Konzervativna procena je da bi ovakva mera povećala natalitet za 10 hiljada beba godišnje (od toga je najmanje petina drugorođenih), što bi snažno smanjilo depopulaciju zemlje, i u narednim decenijama u radnu snagu uvelo stotine hiljada ljudi. U ovu akciju mogle bi se uključiti i tradicionalne verske zajednice, kroz poklone i npr. besplatno krštenje trećeg deteta, izdavačke kuće koje bi poklanjale sveske i pribor (one bi imale korist od besplatne reklame za koju bi bila zadužena nacionalna televizija, koja bi promovisala čitavu akciju), kao i mnogi donatori.
Budžetski trošak ovakve akcije bio bi skromnih 40 miliona evra prve godine (računa se da bi se broj trećerođene dece udvostručio), druge godine dvostruko više, dok bi 18 godine od početka primene zakona rashod po ovom osnovu bio stabilizovan na nešto preko 700 miliona evra (oko 1,5% tadašnjeg BDP-a Srbije). Budući da je trošak po osnovu penzija 13% BDP-a, kao i da će rashodi po osnovu kamata sledeće godine iznositi milijardu evra, vidi se da ova mera ne bi bila preterano veliki izdatak po budžet posebno u prvim godinama primene. Raniji predlog (iz 2011) vladine komisije za izradu građanskog zakonika Srbije o „Demografskoj naknadi" za treće dete je veoma skup jer podrazumeva to pravo i za već rođenu decu koja su treća po redu, kojih je jedna osmina. To bi značilo da bi rashod za ovu namenu u prvoj godini primene bio oko 400 miliona evra.
Veoma važna posledica uvođenja predloženog zakona bila i ravnomerniji regionalni razvoj. Naime, očekivano je da bi u manje razvijenim opštinama ljudi bili vise motivisani da imaju treće dete, u odsustvu mogućnosti da dođu do drugih prihoda. Pored toga, dinar više vredi, odnosno usluge i robe su jeftinijie, na periferiji zemlje nego u prestonici ili Novom Sadu.



Komentari (360)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

iqiqiq iqiqiq 19:22 06.09.2013

Re: .

Evo, recimo, menjao je imena gradova. Nadevao nova po vrstama cveća, uveo rođendan svoje majke kao najveći državni praznik...

možda bolje i ne davati ideje lokalnim potencijalnim naslednicima...
zilikaka zilikaka 19:23 06.09.2013

Re: .

Strašna slika, to je odličan primer šta se dešava sa decom kad "država brine"


Iskreno, ideje koje su se ovde pojavile klize ka tome.
iqiqiq iqiqiq 19:23 06.09.2013

Re: .

Iskreno, ideje koje su se ovde pojavile klize ka tome.

pa stvarno ...
angie01 angie01 19:25 06.09.2013

Re: .

oni su tek 24% bruto plate, ostali deo, oko polovina,
ide direktno iz budžeta


koji pak nije napunjen od gradjana!

i onaj deo za zdravstvo- da se isplati na ruke-pa svakome kada treba da pristojno ode gde hoce i bude usluzen baz ponizavanja i bez ne zavrsenog posla.
maksa83 maksa83 19:28 06.09.2013

Re: .

Evo, recimo, menjao je imena gradova. Nadevao nova po vrstama cveća, uveo rođendan svoje majke kao najveći državni praznik...

Bio je lud tip. Lud. Da se turkmenstanska dva plemena ne bi svađala čiji je on, on se samoproglasio za siroče (a majka mu živa u tom trenutku). U glavnom gradu je na glavnom trgu imao veliku zlatnu statuu sebe (u prirodnoj veličini dva grizlija) koja je ujutru bila okrenuta tako da gleda izlazak sunca, a tokom dana rotira tako da uveče gleda zalazak. Svoje zvanično ime je promenio u Turkmen-Baša ("vođa svih Turkmena" ). Zabranio operu i cirkus pošto "nisu dovoljno Turkmenske".
stopalo stopalo 20:08 06.09.2013

Re: .

U glavnom gradu je na glavnom trgu imao veliku zlatnu statuu sebe (u prirodnoj veličini dva grizlija) koja je ujutru bila okrenuta tako da gleda izlazak sunca, a tokom dana rotira tako da uveče gleda zalazak.


inace statu je pozlacena a turkmenbasi ima i ogrtac/zastavu (nesto tako).

meni je pricao jedan prijatelj da je glavni kuvar u jednom od hotela za strance (skotlandjanin) jednog jutra kada se pokvarila mehanika pa se statua nije okretala svecano izjavio "jutros se betmen uspavao"

sreca da ga niko od turkmena nije razumeo inace bi jos uvek kuvao u turkmenistanu ali u zatvoru
zilikaka zilikaka 20:29 06.09.2013

Re: .

inace statu je pozlacena a turkmenbasi ima i ogrtac/zastavu (nesto tako).


E, al ima i kvaka.
U zemlji ima nekoliko pristojnih puteva, a ostalo je savladivo samo za terenska vozila. Gas po gradovima i benzin na putu su besplatni.
Zakopaju pored puta cisternu, i samo izvedu crevo za utakanje. Ništa brojač, ništa naplata, samo iz zemlje viri crevo sa pištoljem, da natoči kome treba.
U gradovima praznih stanova koliko hoćeš, mogu se koristiti besplatno...

...nakon odlaska Rusa Baja se kao lokalni partijski moćnik samo nalo nacionalno ofarbao i stvorio od zemlje ličnu prćiju.

Korupcija? Pazi kad je i za nas na nezamislivom nivou.
iqiqiq iqiqiq 20:33 06.09.2013

Re: .

.nakon odlaska Rusa Baja se kao lokalni partijski moćnik samo nalo nacionalno ofarbao i stvorio od zemlje ličnu prćiju.

iako smo to i sami iskusili, ni danas ne razumem kolektive/narode koji to dozvole
bene_geserit bene_geserit 03:54 07.09.2013

Re: .

zilikaka

na primer da korisnici fonda PIO plaćaju doprinose po različitim stopama u zavisnosti od broja dece koje imaju.


Mudro, vrlo mudro! Logičan nastavak ovog razmišljanja je da se odredi graničan broj dece iznad kojeg bi korisnici plaćali doprinos po negativnim stopama, što će reći, plaćalo bi im se na ime doprinosa za penziju, a radi posebnih zasluga za Naciju.

Odgajanje i izdržavanje jednog deteta košta izvesnu sumu novca, i kada neki poreski obveznik nema dece ili ima 1 dete, on onda ima veću sumu raspoloživu za porez od poreskog obveznika koji ima 2,3 ili više dece.
Cilj ovih mera je da se način života koji podrazumeva 1 ili nijedno dete učini skupljim nego način života koji podrazumeva 2,3 ili više dece

Ovaj predlog smatram nedovoljno definisanim, pa bih molila da se jasnije odredi da li bi se porez odnosio samo na lična primanja, ili na celokupnu imovinu, i po kojoj stopi bi se porez naplatio od roditelja koji ima jedno dete i primanja znatno manja od proseka.
Ili recimo od para koji ne može da ima decu iz medicinskih razloga?
Ili od roditelja koji imaju dete sa posebnim potrebama?

Pa ovo je svakako mudrije od decijih dodataka koje predlaze autor.
I postoji u raznim zemljama (ukljucijuci USA).
Ako imas vise zavisnih clanova porodice (dece, zena/muz koja/koji ne radi), povecava ti se onaj deo na koji je poreska stopa manja.
A najsmesniji deo je da u USA stvarno mozes da platis negativni porez (tj. da ti drzava da pare) - uspelo mom bratu prosle godine.
Porez se inace svuda placa na celokupni prihod po svim osnovama.
Par koji ne moze da ima decu iz medicinskih razloga moze da usvoji dete ako zeli. Ako to uradi broj zavisnih clanova porodice se poveca pa stopa poreza padne.
Nekome ko ima dete sa posebnim potrebama moze da se dodatno smanji porez ili da mu se posebni troskovi za takvo dete odbiju pre placanja poreza.

Ali, najvaznije - nikome ne treba davati decije dodatke.
Treba ljudima smanjivati poresku stopu u zavisnosti od broja zavsinih clanova.
Zato sto ne zivimo vise u komunizmu.
I zato sto treba stimulisati ljude da rade a ne da ne rade.
vladaxy vladaxy 12:23 07.09.2013

Re: .

a sta je sa doprinosima za svakog zaposlenog za pio fond, koji je maltene u visini plate svakog pojedinca?

pa nema ih, odmah se prosleđuju na isplatu

Ponzi



iqiqiq iqiqiq 12:36 07.09.2013

Re: .

vladaxy

Razumem ja tebe šta forsiraš kao ideju, već sam rekla da kada neko drži našu zajedničku kesu, sigurno će biti opušteniji nego kada troši svoje teškom mukom stečene pare. Naravno da ima segmenata gde bi država mogla malo da se izmakne i da ne trpa ruke u naš džep, ali ako i hoćeš da menjaš postavku stvari to mora fazno, jer ne možeš sada izvaditi pare iz vreće, razdeliti i reći sad svako svojim putem

Postoje neke stvari koje moraju da budu opšte, tj neke aktivnosti, a ima i delatnosti iz kojih država treba odmah da se povuče.
Već sam te molila da napišeš kod nekoga ozbiljan blog na ovu temu da razjasnimo šta država treba a šta ne treba da radi.

Najzad država je društvo koje se organizuje zakonima, pa bi trebalo te zakone i poštovati i sprovoditi. Naš trenutan problem je što smo tranziciju iskoristili da razbucamo stari sistem a da ne stvorimo novi sistem, tako da imamo jednu zbrku gde samo najžilaviji plivaju
vladaxy vladaxy 14:38 07.09.2013

Re: .

Već sam te molila da napišeš kod nekoga ozbiljan blog na ovu temu da razjasnimo šta država treba a šta ne treba da radi.


Šta ima da pišem kad je kratko i jasno , država su sud (najvažnije), vojska i policija. Sve ostalo privatno...
iqiqiq iqiqiq 19:13 07.09.2013

Re: .

kratko i jasno

a ko donosi zakone, ko priprema zakone, tu dakle mora i državna uprava pretpostavljam da se to i podrazumeva u tvom modelu

ko gradi puteve, vodovode, sve PPP model? ili potpuno privatizovano???

školstvo i zdravstvo potpuno privatizovano?

šta će ti onda sud, koga država štiti, koliko sme da se meša onda kada je sve privatni kapital

zatvori? privatni?

ima tu prostora za blog i diskusije
blogovatelj blogovatelj 22:23 07.09.2013

Re: .

Sve ostalo privatno...


I vatrogasci i zatvori. I vazduh. Sve.
vladaxy vladaxy 23:12 07.09.2013

Re: .

šta će ti onda sud

sud rešava sporove
školstvo i zdravstvo potpuno privatizovano?

da
zatvori? privatni?

da
ko gradi puteve, vodovode,

onaj ko plati i kome treba
a ko donosi zakone, ko priprema zakone

Kretenske zakone niko ne donosi, dovoljan je ustav, ostalo se rešava ugovorom zainteresovanih strana. Zar ti treba npr. zakon o trgovini? Treba neki birokrata da ti određuje kako ćeš sa nekim da razmenjuješ usluge ili robu?

Samo mrvica od gomile kretenskih zakona koji su doneti...
ZAKON O ZAŠTITI TOPOGRAFIJA POLUPROVODNIČKIH PROIZVODA
ZAKON O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O AKCIZAMA
ZAKON O OBJAVLJIVANJU ZAKONA I DRUGIH PROPISA I AKATA
ZAKON O EFIKASNOM KORIŠĆENJU ENERGIJE
ZAKON O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TRGOVINI
ZAKON O DRŽAVNOJ PRIPADNOSTI I UPISU PLOVILA
ZAKON O POTVRĐIVANJU UGOVORA IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I GRUZIJE O IZBEGAVANJU DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA U ODNOSU NA POREZE NA DOHODAK I NA IMOVINU
ZAKON O IZMENAMA ZAKONA O VINU
ZAKON O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O TURIZMU
ZAKON O PRESTANKU VAŽENJA ZAKONA O OSNIVANJU NOVINSKO-IZDAVAČKE USTANOVE “BRATSTVO”
ZAKON O SPREČAVANJU DOPINGA U SPORTU
ZAKON O ODGOVORNOSTI PROIZVOĐAČA STVARI SA NEDOSTATKOM
vladaxy vladaxy 23:15 07.09.2013

Re: .

I vatrogasci i zatvori.


I vazduh


A ko vas hrani? Privatnici. Da li bi voleli da vas hrani neko ministarstvo za ishranu?
hajkula1 hajkula1 13:31 08.09.2013

Re: .

vladaxy
I vatrogasci i zatvori.


I vazduh


A ko vas hrani? Privatnici. Da li bi voleli da vas hrani neko ministarstvo za ishranu?



Privatnici, šverceri, secikese, ratni profiteri, tajkuni... koji za uzetu robu i usluge ne plaćaju ili plate delimično i sa velikim zakašnjnjem. Koji su otkupili za evro preduzece, upropastili zdrave firme da bi zgradu porusili i podigli trzni centar ili stanove. A novac iznose iz drzave, investirajuci u nesto u inostranstvu. Ovde ostavljaju dugove i obaveze.

Preko nekog fantomskg racuna isplacuju bedne plate ali ne i doprinose, pa onda zdravstvena knjizica ne moze da se overi a bolest ne pita.

Sebe i svoju porodicu zbog krize ne lisavaju ni zimovanja ni letovanja i vikend putovanja, novih automobila, garedrobe, izlazaka. Decu skoluju u privatnim skolama i po inostranstvima, kupuju stanove, vile, palate, ali je kriza kada treba da isplate platu.








vlad_aleksh vlad_aleksh 08:45 09.09.2013

Re: .

Ne razumem zašto mnogim ljudima smeta privatna imovina u nekim sektorima, a naročito u sektorima kao što su kazneno-popravni domovi, vatrogasne službe, hitne pomoći...
To, dakle, znači da oni misle da je država neko transcedentno biće koje se iznenada pojavljuje i rešava stvar?
mariopan mariopan 15:12 09.09.2013

Re: .

vlad_aleksh
Ne razumem zašto mnogim ljudima smeta privatna imovina u nekim sektorima, a naročito u sektorima kao što su kazneno-popravni domovi, vatrogasne službe, hitne pomoći...
To, dakle, znači da oni misle da je država neko transcedentno biće koje se iznenada pojavljuje i rešava stvar?

U Srbiji postoje privatne hitne pomoći, moj prijatelj to odavno radi.
Zašto bi to nekome smetalo?
Verujem da bi i vartrogasne službe mogle biti privatne ali za sada su te službe dobro pokrivene državnim pa nema mesta za privatne...ali svuda gde ima prostora za posao treba pustiti privatan sektor da radi.

Treba graditi zatvore na veliko, i ja bih to isto pustila privatnicima, to je investicija budućnosti.
vlad_aleksh vlad_aleksh 07:41 10.09.2013

Re: .

mariopan

Treba graditi zatvore na veliko, i ja bih to isto pustila privatnicima, to je investicija budućnosti.


Predizborna kampanja u Srbiji, šetaju Nikola Pašić i Stojan Protić. Dogovaraju se kako da nekim trikom pridobiju još neki glas. Protić predlaže da kreče škole. Ne, kaže Pašić, mi smo naše škole posvršavali. Hajde da okrečimo zatvore.
blogovatelj blogovatelj 20:09 10.09.2013

Re: .

Ne razumem zašto mnogim ljudima


Ne razumem da se tvoj lik uvek pojavi kad Vladaiksipsilon uleti u žešće rasprave sa blogoauditorijumom. Sad već počinjem da sumnjam da ste klon, da je on Doktor Džekil, a ti njegova mračna strana. I gluplja. Moguće da si mu drugar, da mu nisi klon...
Da se vratim na temu... Zašto...
Zato što je poznat slučaj u SAD da su privatizovali vatrogasce u nekoj selendri, pa izbio požar u isto vreme na dva mesta, kod bogatog i kod sirotog. Oni otišli da spašavaju bogatašku kuću, jer on plaća, ali za to vreme se kod sirotog nesretnika požar raširio i pola mesta stradalo.
Jel ti sad jasno?
vlad_aleksh vlad_aleksh 07:41 11.09.2013

Re: .

blogovatelj
Ne razumem zašto mnogim ljudima


Ne razumem da se tvoj lik uvek pojavi kad Vladaiksipsilon uleti u žešće rasprave sa blogoauditorijumom. Sad već počinjem da sumnjam da ste klon, da je on Doktor Džekil, a ti njegova mračna strana. I gluplja. Moguće da si mu drugar, da mu nisi klon...
Da se vratim na temu... Zašto...
Zato što je poznat slučaj u SAD da su privatizovali vatrogasce u nekoj selendri, pa izbio požar u isto vreme na dva mesta, kod bogatog i kod sirotog. Oni otišli da spašavaju bogatašku kuću, jer on plaća, ali za to vreme se kod sirotog nesretnika požar raširio i pola mesta stradalo.
Jel ti sad jasno?


Evo, možemo se naći negde u gradu, pa ću ti objasniti ko sam. Možemo se naći kod vatrogasaca, na primer.
iqiqiq iqiqiq 11:51 11.09.2013

Re: .

Da se vratim na temu... Zašto...

Liberalizacija tržišta i razdvajanje države i privatnog sektora je sjajna stvar, samo što je kod nas to mnogo zamršeno, evo jedna od prvih stvari koji novi ministar prosvete radi je otvaranje skupa i govor na privatnom fakultetu Ministar Jovanović i Megatrend

Kada bi se detaljnije proverio naš privatni sektor, dosta veliki procenat ugovora bi bio sa državom, tj privatnicima u Srbiji je država najvažniji klijent.Ne sviđa mi se takav privatni sektor jer služi izvlačenju novca poreskih obveznika.

Podstičem promotere liberalizacije privrede te Vladaxy kao najvećeg zagovornika potpune privatizacije da napiše jedan blog da pokušamo hladne glave da odmerimo ideje i rešenja
49 41 49 41 18:02 06.09.2013

Najbze u mraku

se brzo podize natalitet.

Nedavno je bila destogodisnjica (14.avg 2003.) kad je preko 55 miliona ljudi na istocnoj obali Amerike ostalo bez struje.

Pocetkom sedamdesetih, na toj istocnoj obali je bilo jos gore. Ostalo ih je preko 135 miliona bez struje.

Dok nekima ne smrkne - drugima ne svane.

Orilo se od bebirona, posle 9 meseci.

Natalitet te godine je eksplodirao u odnosu na prethodnih 10 godina za citavih 18%.

New York je tu najvise "stradao". Po liftovima, podzemnim zeleznicama-garazama.
Sta ce radni ljudi, da gube vreme u mraku?!?

Neko hoce opet da iskljuci struju?

dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 18:45 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

'De mi je pajser?! Odo' da razvalim neku trafostanicu iz ovijeh stopa!
Em dobro za penzije, em ušteda struje!
westvleteren westvleteren 19:11 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Pa pvde je makar bilo mnogo restrikcija struje, a rezultati nikakvi.
Mozda bi trebalo internet iskljuciti ili filtrirati pornografiju kao u Britaniji.
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 19:19 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Mozda bi trebalo internet iskljuciti ili filtrirati pornografiju kao u Britaniji.

Ne znam, ovo bi moglo da ubije značajan deo fertilne populacije.
iqiqiq iqiqiq 19:23 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Ne znam, ovo bi moglo da ubije značajan deo fertilne populacije.

i svakako smanji inventivnost parova u dugogodišnjem braku
westvleteren westvleteren 19:33 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Jooj, smislih idealno resenje.

Sto vise dece to veci mesecni protok. Neka se krene od 1GB mesecno za one koji nemaju decu, pa povecavati za 2GB po svakom detetu. Pa mnozili bi se ko zecevi.
maksa83 maksa83 19:35 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Sto vise dece to veci mesecni protok. Neka se krene od 1GB mesecno za one koji nemaju decu, pa povecavati za 2GB po svakom detetu. Pa mnozili bi se ko zecevi.

Ovo me podseti na onu kalkulaciju, koliki je bandwidth penisa:

1. The human cell contains 75 MB of genetic information
2. A sperm 37.5 MB.
3. In a milliliter, we have 100 million sperms.
On average, one ejaculation releases 2.25 ml in 5 seconds.

Using basic math we can compute the bandwidth of the human male penis as:
(37.5MB x 100M x 2.25)/5 = (37,500,000 bytes/sperm x 100,000,000 sperm/ml x 2.25 ml) / 5 seconds = 1,687,500,000,000,000 bytes/sec = 1,687.5 TerraBytes/sec

11 men would give 17 petabytes/sec

Impresivno, ako mene pitaš.
zilikaka zilikaka 19:36 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Mozda bi trebalo internet iskljuciti ili filtrirati pornografiju kao u Britaniji.


Ni slučajno! Treba napraviti državni projekat od toga!

Recimo, pri kraju drugog dnevnika, uz obaveznu najavu spikera i poziv da se učestvuje u akciji podizanja nataliteta, početi sa emitovanjem vrućih scena.

Na početku trećeg dnevnika uvesti otvoreni telefon, gde bi se svesni građani javljali i saopštavali kako i koliko su te večeri doprineli akciji.
Nakon toga ide SMS glasanje, izbor za najveći doprinos dana, pa nedelje...

Pobednike nagraditi TV snimanjem u njihovoj kući, gde bi svi mogli da se upoznaju sa detaljima njihovog ličnog života.
Što značajnija pobeda, to veći detalji.
iqiqiq iqiqiq 19:37 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

Jooj, smislih idealno resenje.

MOgu ti reći da ciljno ideš ka optimalnom rešenju! Ako imaju troje dece onda dobijaju bonove za brži internet, a sa 5 dece dobijaju bonus kartice
maksa83 maksa83 19:54 06.09.2013

Re: Najbze u mraku

MOgu ti reći da ciljno ideš ka optimalnom rešenju! Ako imaju troje dece onda dobijaju bonove za brži internet, a sa 5 dece dobijaju bonus kartice

A za trojke te časte simetričnim Internetom - ista odlazeća i dolazeća brzina.
49 41 49 41 21:45 06.09.2013

Dogs Park

Na 300 m niz ulicu bila je osnovna skola, sa svim pratecim sportskim terenima.
Bilo guzve prilikom dovozenja i odvozenja dece u skolu.

Zatvorise je!

Pricahu, adaptirace je u Staracki dom za penzionere.

Ni to.

Srusili je. Zatravnise vise od dva hektara, ogradise prostor zicanom ogradom i kapija sa karticom.

Dodjes na parking sa ljubimcem, udenes karticu i pustis ga da se izjurca sa ostalima.

Na drugom kraju grada, nekih 10 km dalje - isto.
Zvrlji prazna zgrada, sa zakovanim sper plocama preko prozora; da bezprizorni ne provaljuju i koriste za "seanse'.

Черевићан Черевићан 22:25 06.09.2013

прц

оно годи . . децу правит'
(присећам се, ха бешему)
но њих треба и подићи
опскрбити их у свему

011-495 011-495 19:59 07.09.2013

Slazem se

i dodajem da to treba da vazi ne za trece nego vec od drugog deteta a za prvo jednokratna pomoc u vidu 5 000e. Takodje, da program vazi u opstinama gde je natalitet negativan.
iqiqiq iqiqiq 20:25 07.09.2013

Re: Slazem se

Takodje, da program vazi u opstinama gde je natalitet negativan.

Ovo je jedan dobar predlog te ima razloga da se o tome razmišlja. Ako država ima uopšte novaca (domaćin Goran čini mi se nije to proverio sa Lazarom) onda teba podržati nekim programom naseljavanje pustih opština, podršku naseljavanja mladih i naravno podrška njima da zasnivaju porodice u tim opštinama Ali što neko reče ne bi oni bežali iz malih mesta, da ima dom zdravlja, škola, neki poslić i ako je moguće bioskop i neki teren za basket/fudbal da mladi imaju neki kvalitet života.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:46 07.09.2013

Re: Slazem se

da to treba da vazi ne za trece nego vec od drugog deteta a za prvo jednokratna pomoc u vidu 5 000e. Takodje, da program vazi u opstinama gde je natalitet negativan.

(saću da bacim bombu)
i onda srbija postane romska država, natalitet bi preko noći porastao, a pio se ne bi napunio.
iqiqiq iqiqiq 20:50 07.09.2013

Re: Slazem se

(saću da bacim bombu)

e baš si nevaljala...Romi su naši, da se razumemo i svaki pošteni srpski ciganin će ti reći da je on Srbin, mi smo se saživeli i sada nas gnjave sa tim EU žvakama, da smo počeli da se osvrćemo i gledamo koji su to bre Romi, mi imamo samo naše lokalne cigane, moja ekipa na Dorćolu nikada nije izdvajala ni razdvajala ljude po boji kože, smara me ta varijanta da smo mi šovinisti i rasisti
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:04 07.09.2013

Re: Slazem se

Romi su naši

aha. a zašto je onda postojala (postoji još uvek??) Facebook stranica (parafraziram) Zabranite ciganima kupanje u bazenima? :)
jesmo šovinisti, ali nije tema. samo želim podvući da rađanje dece nema i ne treba da ima veze sa PIO fondom. najviše dece se rađa upravo u najsiromašnijim slojevima društva (koji ništa ne uplaćuje u pio) i najsiromašnijim zemljama, jer im mnogo dece obezbeđuje bolji (ili bilo kakav moguć) život u budućnosti. ima ih više koji će nešto da rade ili prose. i da, negde se zaista rađaju deca upravo zbog socijalne pomoći pogotovo ako rodiš kao maloletnica.
penzioni sistem ovakav kakav je nigde ne funkcioniše, jer se oslanja na idealne uslove koji nigde ne postoje, a ti uslovi bi podrazumevali da SVI rade, SVI uplaćuju pio i SVI imaju više od troje dece. malo sutra.
vladaxy vladaxy 23:17 07.09.2013

Re: Slazem se

jer se oslanja na idealne uslove koji nigde ne postoje, a ti uslovi bi podrazumevali da SVI rade, SVI uplaćuju pio i SVI imaju više od troje dece.

Ili da umreš godinu-dve posle penzionisanja i skineš se sa spiska za isplatu penzija. Jedino tako može da se održi ovaj sistem. Ali žilavi su penzioneri...
bene_geserit bene_geserit 05:46 08.09.2013

Re: Slazem se

011-495
i dodajem da to treba da vazi ne za trece nego vec od drugog deteta a za prvo jednokratna pomoc u vidu 5 000e. Takodje, da program vazi u opstinama gde je natalitet negativan.

Kakvi su bre ovo glupavi predlozi, jel' vama svima komunizam popio mozak?
Jos bi napravali biznis - pravljenje i gajenje dece. Cime se bavis - eto petoro dece, za svako jednokratne pomoci, pa onda deciji dodaci, bolje nego da radim.
Ne kazem ja da gajenje dece nije ozbiljniji posao nego mnogi drugi (imam i sam nekoliko primeraka tako da znam odlicno koliko je to zajebano).

Drustvo treba da finasijski pomogne one koje se vise zrvtvuju imajuci vece porodice. Ali ne kroz decke dodatke i bespovratne pomoci, vec kroz oslobadjanje od poreza.
Ko radi i placa porez bi video neku korist od toga. Dzablebarosi ne bi mogli od toga da naprave biznis. I naravno porodicno priajvljivanje poreza (tako da se stimulise jedan od roditelja da privremeno radi krace ili uopste ne dok su deca mala).
011-495 011-495 19:10 08.09.2013

Re: Slazem se

BebaOdLonchara
...najviše dece se rađa upravo u najsiromašnijim slojevima društva (koji ništa ne uplaćuje u pio) i najsiromašnijim zemljama,....

Zato se i ne predlaze stimulisanje 5,6,9,.. deteta. Nego onog koje nece da rode oni koji i ovako nece imati vise od 2 deteta, a verovatno nijedno ili jedno. Ako je prosek u ovoj zemlji 1,5 dete po porodici normalno je sta i koga treba stmulisati.
Fond PIO mora da saceka da deca porastu, pocnu da trose pare, trgovci deo tih para da uplate u PIO fond, pa se deca zaposle pa jos vise para u PIO fond i tako u krug - ovako mozemo odmah da se samoubijemo ili razbezimo po inostranstvu praveci se blesavi, misleci o sebi da ustvari nismo mi krivi nego neki zli politicari ili/i tajkuni.
011-495 011-495 19:15 08.09.2013

Re: Slazem se

bene_geserit
Kakvi su bre ovo glupavi predlozi, jel' vama svima komunizam popio mozak?
Jos bi napravali biznis - pravljenje i gajenje dece. Cime se bavis - eto petoro dece, za svako jednokratne pomoci, pa onda deciji dodaci, bolje nego da radim.
Ne kazem ja da gajenje dece nije ozbiljniji posao nego mnogi drugi (imam i sam nekoliko primeraka tako da znam odlicno koliko je to zajebano).

Drustvo treba da finasijski pomogne one koje se vise zrvtvuju imajuci vece porodice. Ali ne kroz decke dodatke i bespovratne pomoci, vec kroz oslobadjanje od poreza.
Ko radi i placa porez bi video neku korist od toga. Dzablebarosi ne bi mogli od toga da naprave biznis. I naravno porodicno priajvljivanje poreza (tako da se stimulise jedan od roditelja da privremeno radi krace ili uopste ne dok su deca mala).

Omanuli ste temu, nije u pitanju stimulacija od drugog pa beskonacno - to kao prvo. Kao drugo - oslobadjanje od poreza stavlja drugu grupu ljudi u neravnopravan polozaj. Moze se dabatovati o porezu na samce/samice kao u Nemackoj ali opste poreze moraju svi da plate a ne da budu oslobodjeni.
bene_geserit bene_geserit 21:12 08.09.2013

Re: Slazem se

011-495
Omanuli ste temu, nije u pitanju stimulacija od drugog pa beskonacno - to kao prvo. Kao drugo - oslobadjanje od poreza stavlja drugu grupu ljudi u neravnopravan polozaj. Moze se dabatovati o porezu na samce/samice kao u Nemackoj ali opste poreze moraju svi da plate a ne da budu oslobodjeni.

Cuj ovoga, omanuo sam temu! Pa nisam diskutovao o ceni tikvica na Bajlonijevoj pijaci.
Zbog cega bi stimulacija bila samo za trece dete a ne i za cetvrto, peto, ...?
Oslobadjanje (delimicno) od poreza svuda postoji pod nekim uslovima. Bilo kakva finansijska stimulacija (bilo kroz oslobadjanje od poreza ili kroz decije dodatke) uvek stavlja drugu grupu ljudi u neravnopravan polozaj. To jos i jeste svrha. Neka imaju decu pa ce da predju u prvu grupu.

Sta bi to tacno bilo opsti porezi? To sto se kod nas obavezno individualno placa porez (sto ne moze porodicno da se placa), sto prakticno nema progresivnog poreza, sto je prakticno porez na platu odvojen od ostalih prihoda i ne zavisi od njih - to su sve budalastine koje ce da se promene kad, tad.

Zamisli da imamo progresivnu poresku stopu, npr. (za prihod porodice) do 100 eura stopa 0%, 100-200 eura stopa 20%, 200-500 eura stopa 30%, 500-1000 eura stopa 40%, preko 1000 eura plate poreska stopa 50%. Svaki zavistan clan porodice ti digne limit za minimalan porez npr. 70 eura, a svako dete posle drugog tri puta vise od toga, pa ako imas zenu/muza koja/i ne radi i troje dece, stopa postane (za ukupan prihod porodice po svim osnovama): do 520 eura 0%, 520-1000 eura stopa 40%, i ostalo kao i pre (ovo treba da ostane socijalna kategorija). Dakle trece dete ti mesecno ustedi oko 70 eura poreza (digne ti limit sa 310 na 520 eura za porez 0%). Cetvrto dete ti dalje podigne taj limit na 730 eura i ustedi sledecih 84 eura mesecno poreza.
iqiqiq iqiqiq 21:23 08.09.2013

Re: Slazem se

Sta bi to tacno bilo opsti porezi? To sto se kod nas obavezno individualno placa porez (sto ne moze porodicno da se placa), sto prakticno nema progresivnog poreza, sto je prakticno porez na platu odvojen od ostalih prihoda i ne zavisi od njih - to su sve budalastine koje ce da se promene kad, tad.

mora da se menja poreska politika, da se sagledava celokupna porodična situacija
011-495 011-495 22:40 08.09.2013

Re: Slazem se

....Bilo kakva finansijska stimulacija (bilo kroz oslobadjanje od poreza ili kroz decije dodatke) uvek stavlja drugu grupu ljudi u neravnopravan polozaj. To jos i jeste svrha. Neka imaju decu pa ce da predju u prvu grupu....

I kada svi budu imali decu niko nece placati porez, to jest svi ce imati subsidije na poreze?? Ovaku glupost skoro nisam cuo.
Opsti porezi su oni na koje vi hocete da date subsidiju.
Ako se prica vec o porezu treba uvesti porez za nemanje dece pa ko hoce da ih nema placace jedan porez vise nego svi oni koji imaju decu a ko nece da placa ekstra porez imace decu. Pitajte Nemce sto nisu uveli sistem delimicnog/potpunog oslobadjanja od poreza onih sa decom. Mozda zato sto svejedno takvih (sa decom) uvek vise nego onih bez dece pa ce drzava imati dodatni trosak umesto sto ce dodatno zaraditi na onima koji nece da imaju decu?

Tu se vracamo na temu koju ste promasili. Tema je natalitet koji ne moze da pokrije prirodno i prinudno (koroz nasilne smrti) odumiranje naciona pa jos iseljavanje. To moze da se ofsetuje ako ljudi pocnu da radjaju vise od 1,5 deteta po porodici sto je kod nas neki prosek.
bene_geserit bene_geserit 06:38 10.09.2013

Re: Slazem se

011-495
I kada svi budu imali decu niko nece placati porez, to jest svi ce imati subsidije na poreze?? Ovaku glupost skoro nisam cuo.
Opsti porezi su oni na koje vi hocete da date subsidiju.
Ako se prica vec o porezu treba uvesti porez za nemanje dece pa ko hoce da ih nema placace jedan porez vise nego svi oni koji imaju decu a ko nece da placa ekstra porez imace decu. Pitajte Nemce sto nisu uveli sistem delimicnog/potpunog oslobadjanja od poreza onih sa decom. Mozda zato sto svejedno takvih (sa decom) uvek vise nego onih bez dece pa ce drzava imati dodatni trosak umesto sto ce dodatno zaraditi na onima koji nece da imaju decu?

Ovo sto sam ja naveo kao primer nije nikakvo "potpuno" oslabadjanje od poreza, to ste vi umislili u vasoj glavici. Naprotiv, u pitanju je socijalna kategorija tj. oslobadjanje od poreza reda 50-80 eura za trece i cetvrto dete, sto je mnogo manji iznos nego ovi vasi deciji dodatci i jednokratne pomoci. I ne menja se stopa za iznose prihode preko nekog iznosa, sto znaci da oni sa stvarno velikim prihodima nece da ostvare nikakvu korist od toga, naprotiv (logicno je da se kod ovakve promene poreskog sistema, nesto poveca najvisa poreska stopa). I da bi neko ostvario tu korist mora da ima i odgovarajuca prihode, sto minimizuje mogucnost zlupotrebe. I usmerava pomoc tamo gde je i najbolje - ka nizoj srednjoj klasi.
Jednokratna pomoc je tek posebna budalastina - gde je garancija da primalac iste sutradan nece da se otseli u inostranstvo?

I naravno da je onih sa decom uvek vise nego onih bez dece, ali to ne znaci da poreske stope treba da im budu iste, generalno u vecini poreskih sistema broj zavisnih lica utice na poresku stopu.
Drzava, kada menja poreski sistem, ce naravno da proracuna i prilagodi poresku stopu u zavisnosti od promene. Tj. ako se promena zove "oslobadjanje od poreza" inicijalna stopa ce biti nesto visa, ako se zove "dodatni porez za samce", stopa ce da bude nesto niza. Ali je potpuno svejedno kako se zove, u pitanju je potpuno ista stvar. Ako to ne razumete, kako ste uopste zavrsili osnovnu skolu? I zbog cega uopste komentarisete na temi gde je elementarna matematika ipak preduslov osnovnog razumevanja?

Ako "svi budu imali vise dece" i "ne budu placali porez", problem ce da nestane. Sto je naravno potpuna budalastina, mere ovog tipa mogu da imaju samo limitiran ucinak.
011-495
Tu se vracamo na temu koju ste promasili. Tema je natalitet koji ne moze da pokrije prirodno i prinudno (koroz nasilne smrti) odumiranje naciona pa jos iseljavanje. To moze da se ofsetuje ako ljudi pocnu da radjaju vise od 1,5 deteta po porodici sto je kod nas neki prosek.

Tema je tacnije nesto drugo - kakve finansijske stimulacije su najpogodnije za Srbiju danas da bi se borila sa tim problemom.
Sa mojim misljenjem ne morate da se slozite, ali je smesno nazivati "promasenom temom" misljenje drugacije od vasega.
A sto se tice vaseg predloga o bespovratnoj pomoci to je glupost dana. I postoji vec u nekoj formi kod Palme u Jagodini. Ali je cak i on imao dovoljno mozga da uvede par osiguraca u slucaju zloupotrebe.

Stvarno je fascinantno kako se komunisticki nacin razmisljanja zapatio kod nase populacije. Deciji dodaci i bespovratne pomoci su upravo to. I postoje u drzavama uredjenijim od nase samo kao populisticki potezi najgore vrste (recimo pre izvesnog vremena je uveden neki kao deciji dodatak od reda 100$ po dedetu, nezavisno od primanja, u Kanadi; i naravno svaka ozbiljnija politicka analiza je to docekala na noz kao najgori populizam).
Problem sa takvim predlozima je sto se od drzave ocekuje da ti nesto da, umesto da ti pokusas sam da nesto zaradis a da od drzave ocekujes da ti uzme sto manje.
Prvi predlog (deciji dodaci i bespovratne pomoci) stimulise nerad i proizvodnju dece umesto da se radi, oslobadjanje od poreza naprotiv stimulise rad (nema prihoda - nema ni koristi od vise dece) a uz porodicnu prijavu poreza stimulise i da jedan od roditelja radi delimicno ili ne uopste u nekom periodu da bi posvetio vise vremena toj deci.
iqiqiq iqiqiq 20:56 07.09.2013

200

vlad_aleksh vlad_aleksh 08:40 09.09.2013

Smisao

Poštovani gospodine Nikoliću, šta je po Vama smisao života? Uplaćivanje komunističkog penzionog fonda?
vlad_aleksh vlad_aleksh 08:50 09.09.2013

Re: Smisao

Evo, sada pogledah Vaš profil na ovom blogu. Na početku stoji, citiram:

"Onaj koje samo ekonomista taj nije dobar ekonomista-Hajek, covek koji je predvideo katastrofu socijalizma pola veka ranije i docekao istu"

Gospodine Nikoliću, ovo što Vi predlažete to je čist socijalizam. Shodno tome, Hajek nije dočekao katastrofu socijalizma.

P.S. Šta mislite o Čileanskom modelu penzionog sistema?
G r o f G r o f 11:36 09.09.2013

MZSE

porodica se pokazala kao zastareli i neproduktivni model kada je proizvodnja dece u pitanju
uvaženi ekonomista G. Nikolić je pronicljivo dao dijagnozu bolesti od koje boluje naš penzioni sistem i u skladu sa njegovim vidjenjem rešenja predlažem modernu fabriku dece.
kao što su muškarci imali obavezu služenja vojske tako treba uvesti obavezu služenja žena u organizaciji "majka za spas ekonomije", skraćeno MZSE.
Rok služenja u MZSEu bi trajao dve godine a rodjene bebe bi se nudile na tržištu po ekonomskim cenama.
angie01 angie01 12:38 09.09.2013

Re: MZSE

Rok služenja u MZSEu bi trajao dve godine a rodjene bebe bi se nudile na tržištu po ekonomskim cenama.


iamo i mengele slicnu farmu, za cistu rasu, pa mi se cini da je ovde izostavljena opservacija, jer se je l te radi o nasem natalitetu, da l predlog vazi i za ne Srbe, ili samo za one sa dokazom o cistom dnk?!
iqiqiq iqiqiq 16:25 09.09.2013

Re: MZSE

angie01
Rok služenja u MZSEu bi trajao dve godine a rodjene bebe bi se nudile na tržištu po ekonomskim cenama.


iamo i mengele slicnu farmu, za cistu rasu, pa mi se cini da je ovde izostavljena opservacija, jer se je l te radi o nasem natalitetu, da l predlog vazi i za ne Srbe, ili samo za one sa dokazom o cistom dnk?!

Kad se reši to pitanje možemo da uvozimo ili da otvorimo domaći pogon Nigerijske fabrike beba KLIK
G r o f G r o f 19:01 09.09.2013

Re: MZSE

iqiqiq
angie01
Rok služenja u MZSEu bi trajao dve godine a rodjene bebe bi se nudile na tržištu po ekonomskim cenama.


iamo i mengele slicnu farmu, za cistu rasu, pa mi se cini da je ovde izostavljena opservacija, jer se je l te radi o nasem natalitetu, da l predlog vazi i za ne Srbe, ili samo za one sa dokazom o cistom dnk?!

Kad se reši to pitanje možemo da uvozimo ili da otvorimo domaći pogon Nigerijske fabrike beba KLIK


moliću lepo beba ima da se rodi pa da ide na pijac. nema tu ova ona, tamna svetla, sve ima da se rode pa neka tržište odredi cenu a ne da se abortiraju kao kod nekih divljaka.
neke će ići na oglase...Dva ženska buduća poreska obveznika povoljno...Cena po dogovoru.

ps..jbt. ovi nigerijci mi uktadoše ideju, a taman hteo da prijavim patent.
angie01 angie01 19:05 09.09.2013

Re: MZSE

Kad se reši to pitanje možemo da uvozimo ili da otvorimo domaći pogon Nigerijske fabrike beba KLIK


mozebiti ovo bila inspiracija
iqiqiq iqiqiq 12:09 11.09.2013

Re: MZSE

mozebiti ovo bila inspiracija

A možda i za ovu inicijativu Fondacija za pomoć porodicama sa većim brojem dece
iqiqiq iqiqiq 13:41 10.09.2013

Čujmo reč

"Godišnje za 50.000, za deceniju će nestati grad od 500.000 stanovnika, a ako se tako nastavi, za vek će nas biti upola manje nego danas. Kome onda mi gradimo mostove i puteve? Juče sam čuo statistički podatak koji me je porazio: svakog dana u ovoj zemlji četvoro, uglavnom mladih ljudi, izvrši samoubistvo. Među prvima smo u Evropi po suicidu, ima li šta alarmantnije? Šta je gore od toga? Uz svu pevaniju i cirkuse koji se vrte po našim televizijama, tek tu i tamo poneka emisija bavi se ovom temom. Ima li išta važnije? Pa kod nas je zakonom dozvoljeno da se trudnice otpuštaju s posla. S takvim i sličnim pojavama svakodnevno se suočava ovo malo nas što je ostalo."

Dušan Kovačević: Srbi su zaslužili malo i da žive
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:01 10.09.2013

Re: Čujmo reč

iqiqiq iqiqiq 21:09 10.09.2013

Re: Čujmo reč

evo kako srbi da poprave natalitet.

super, onda ima onih koji mogu da se prijave da ostvare natalitet kada smo mi profesionalne porodilje tako lenje

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana