Ljudska prava

KOLIKA JE CENA PRISUSTVA „VLASTI“ U MEDIJIMA?

Freedom of Information RSS / 13.09.2013. u 14:15

Autor: Rodoljub Šabić

Nedavno su novinarska udruženja Srbije, zajedno i UNS i NUNS, protestovala zbog toga što nisu usvojeni njihovi predlozi za Nacionalnu strategiju za borbu protiv korupcije koji se odnose na javnost podataka o glavnim finansijerima i oglašivačima u medijima.

Prilično je „zanimljivo“ da protest novinarskih udruženja nije naišao na širu podršku novinara odnosno medija. Naprotiv, medijski publicitet bio je vrlo, vrlo  skroman.

„Zanimljivo“ ili indikativno, kako god hoćete, mislim da je protest bio vredan veće pažnje. On u svakom slučaju, pored ostalog, podseća na jedan veoma važan fenomen. Na „snažno“ prisustvo državnih organa ili funkcionera koji njima rukovode u našim medijima. Što samo po sebi naravno nije problem, čak je i logično kad pažnju medija privlače svojim aktivnostima. Ali što sigurno može da bude problem kada za tu pažnju plaćaju.

Razume se, i plaćeno prisustvo organa vlasti u medijima u određenim situacijama nije problem, čak je i neizbežno. Oglasi za javne nabavke, konkursi za zapošljavanje i druge slične aktivnosti, po logici stvari, namenjeni su javnosti i moraju ići u medije. A za to se naravno mora platiti. Preciznije, radi se o aktivnostima koje su pobrojane u članu 86. Zakona o oglašavanju „poruke za učešće na izboru ili refendumu, mere za postupanje građana u slučajevima opšte opasnosti, humanitarne akcije, konkursi i ekonomske aktivnosti kao što su kupovine, otkupi itd." 

Međutim, da li je u praksi uvek reč o tim aktivnostima? Jesmo li u prethodnim godinama bili svedoci trošenja značajnih sredstava za medijske kampanje koje je čak i u najširem kontekstu veoma teško, tačnije nemoguće svrstati u neku od gore pomenutih aktivnosti?

Zar već godinama nije otvoreno i pitanje – je li zastupljenost (nekih) političara u medijima u korelaciji sa iznosom sredstava koje organi vlasti, čiji su rukovodioci ti političari, troše za medije? Je li u pitanju, prosto, narodski rečeno – kol`ko para tol`ko i muzike? I to ne samo u vezi sa kvantitetom već i sa „kvalitetom“. Jer, nije reč samo o zastupljenosti u smislu prostora odnosno broja izveštaja i priloga, nego i o sadržini tekstova o (pre)naglašavanju značaja nekih poteza ili aktivnosti ili pak relativizovanju grešaka i propusta, sve „po potrebi“.

Javnosti već godinama nikada nisu prezentirani ni izbliza precizni podaci o tome koliko organi vlasti troše za razne vrste promocije u medije. Nije precizna, ali je sigurno bila veoma indikativna procena iz famoznog, pre tačno dve godine prezentiranog izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije – približno 40 miliona evra ili skoro 5 milijadi dinara! I bez upuštanja u potragu za odgovorom na pitanje koliko se još novca „uloži“ u medije pod firmom amorfnih budžetskih pozicija kakve su npr. „neimenovane specijalizovane usluge“, „istraživanja“ i sl., jasno je – radi se o ogromnom novcu.

Interes onih koji pune budžet da se budžetska sredstva koje ne obezbeđuju nimalo lako, troše u nedefinisane „svrhe", najblaže rečeno je veoma sporan. I moralo bi se učiniti nespornim njihovo pravo na informacije o tome. 

 



Komentari (16)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 14:20 13.09.2013

.

Iako su monopolisti na tržištu i pritom imaju čitave službe za odnose sa medijima, beogradska javna preduzeća su od 2008. godine potrošila oko 2,5 miliona evra budžetskih sredstava na promociju.

- See more at: http://www.skockajtebudzet.rs/rs/clanak/beograd-potrosio-milione-na-reklamu#sthash.SdusuqtG.dpuf

pogled i s druge strane
Freedom of Information Freedom of Information 14:27 13.09.2013

Re: .

Iako su monopolisti na tržištu i pritom imaju čitave službe za odnose sa medijima, beogradska javna preduzeća su od 2008. godine potrošila oko 2,5 miliona evra budžetskih sredstava na promociju.

Pa se naravno nameće pitanje - na promociju čega? Ili koga?
libkonz libkonz 15:10 13.09.2013

Re: .

koga?

odgovor na ovo pitanje znamo svi.

Srbija je sigurno evropski rekorder po procentu "državnih para" u stavci prihoda kod medija. Bojim se da se radi o preko 20%.
Freedom of Information Freedom of Information 16:31 13.09.2013

Re: .


Srbija je sigurno evropski rekorder po procentu "državnih para" u stavci prihoda kod medija. Bojim se da se radi o preko 20%.

Na žalost strah Vam je opravdan. Ako mislite na participaciju države u prihodima medijskog tržišta ona bi mogla da bude i znatno veća od 20%.
libkonz libkonz 21:15 13.09.2013

Re: .

Na žalost strah Vam je opravdan. Ako mislite na participaciju države u prihodima medijskog tržišta ona bi mogla da bude i znatno veća od 20%.

Brojka koju sam ja čuo je 40 miliona evra, što je stvarno van pameti.
Hansel Hansel 23:02 13.09.2013

Re: .

Iako se uglavnom slažem sa stavovima NUNS-a (pa i UNS-a, današnjeg), neke stvari ne razumem -- možda je to nerazumevanje počelo od podrške rešenjima u Zakonu o informisanju pre 4-5 godina (ovaj zaborav mi je motivisan)... nastavilo se bezuslovnim insistiranjem na privatizaciji medija. Naime, nije jedan primer privatizacije medija koja je ukinula svaki profesionalizam i etablirala apsolutno poslušništvo gazdi koji neretko veze nema ni s kulturom ni informisanjem; ako novi gazda npr. ukine dokumentarne emisije i kritički informativni program, dokazano kvalitetan, na jednoj značajnoj članici ANEM-a iz vremena otpora Miloševiću (RTV Pirot) -- šta reći o zalaganju za dalju privatizaciju bez neke vrste regulatornog mehanizma?

Evo primera nekadašnje Timočke televizije, danas TV Best. Saša Mirković, današnji predsednik Skupštine grada Zaječara i nekadašnji predsednik Upravnog odbora ove televizije (formalno nije njen vlasnik) imao je ekstremno neprikosnovenu (treba li reći -- isključivo afirmativnu) minutažu u svim informativnim programima i pre i tokom predizborne kampanje. Naravno, i posle. I pre predizborne kampanje reklamirao se na ovoj televiziji kao "čovek za pobede" (ili tako nešto), a politička propaganda je, ako nešto nije izmenjeno u zakonima, van predizborne kampanje zabranjena. Evo, i danas nabasah na novi spot "Vaš Saša Mirković". Ova televizija, čiji je doskorašnji (takođe) predsednik UO postao gradonačelnik Zaječara, na nedavnom konkursu Grada dobila je rapidno najveći deo finansijske pomoći iz gradske kase.

Ovo je samo jedan primer provizorijuma (bolje, ali takođe nedovoljno dobro rečeno: imitacije) slobode informisanja (pluralizma informisanja) koja(i) se navodno obezbeđuje privatizacijom medija. Gde su RRA, NUNS i UNS, finansijske inspekcije i sl.? (Napominjem da ni za prethodnu zaječarsku vlast, koliko sam informisan, ne bih imao reči hvale, ovo je samo primer o kome trenutno najviše znam.)
milisav68 milisav68 09:07 14.09.2013

Re: .

Hansel
Ovo je samo jedan primer provizorijuma (bolje, ali takođe nedovoljno dobro rečeno: imitacije) slobode informisanja (pluralizma informisanja) koja(i) se navodno obezbeđuje privatizacijom medija. Gde su RRA, NUNS i UNS, finansijske inspekcije i sl.? (Napominjem da ni za prethodnu zaječarsku vlast, koliko sam informisan, ne bih imao reči hvale, ovo je samo primer o kome trenutno najviše znam.)

A nije jedini, tako je i u palanci, stim što vlasnik televizije nije i predsednik opštine, jer je iz Smedereva (ali jeste u istoj partiji DS), i to ne menja mnogo, jer se takođe pričaju halospevi, a reklamiraju javna preduzeća....
predrag_blagojevic predrag_blagojevic 12:32 14.09.2013

Re: .

U Nišu pojedinim privatnim medijima prihodi iz javnih budžeta čine i preko 60% ukupnih prihoda!

Vidi: "Niški mediji pod kontrolom vlasti"
Hansel Hansel 12:33 14.09.2013

Re: .

milisav68

Ma, znam da ovo nije izuzetak, naprotiv i nažalost. S druge strane, znamo i kakav je informativni program Studija B godinama unazad, a ako taj medij kupi npr. današnji gradonačelnik (EDIT: ili bilo ko od njegovih glavnih oponenata), mogu misliti kako će tek tada izgledati.
iqiqiq iqiqiq 10:40 15.09.2013

Re: legalizovana korupcija

Ponoviću link Sa spiskom agencija koje su najviše dobile novca iz budžeta
Jasno je da sa konsultantskim i PR uslugama koje su nemerljive za budžet (Nije tipa 1000 olovaka košta maksimalno 1000dinara, sve preko toga je "naduvavanje tendera" postoji realna šansa da se mnogo novca nenamenski troši.

Može se ograničenjem procentualno "zapušiti" i ova rupa koja nastaje u budžetu, ali kreativnost onih koji žele da iskoriste zajedničku kasu nikada ne jenjava. Zašto smo naučeni da je najlepše "sisati državne jasle" a ne pokušati novac zarađivati u realnom sektoru?

Najveći deo privatnika računa na ugovore sa državom, a najveći broj zaposlenih stremi radu u državnim firmama.
libkonz libkonz 15:55 15.09.2013

Re: .

Ovo je samo jedan primer provizorijuma (bolje, ali takođe nedovoljno dobro rečeno: imitacije) slobode informisanja (pluralizma informisanja) koja(i) se navodno obezbeđuje privatizacijom medija. Gde su RRA, NUNS i UNS, finansijske inspekcije i sl.? (Napominjem da ni za prethodnu zaječarsku vlast, koliko sam informisan, ne bih imao reči hvale, ovo je samo primer o kome trenutno najviše znam.)

U pravu si, ovo sa TV Best je klasična krađa.
libkonz libkonz 16:02 15.09.2013

Re: .

U Nišu pojedinim privatnim medijima prihodi iz javnih budžeta čine i preko 60% ukupnih prihoda!

U Nišu treba ugasiti gradsku Nišku televiziju, kojoj ide 2/3 novca iz gradskog budžeta, a ne vidim smisao postojanja iste. RTV Pet više ne postoji, tako da im dobijeni novac nije mnogo pomogao, a bili su najgledanija lokalna (regionalna) televizija u Srbiji.
Zanimljiva su davanja za Kopernikus, koji je samo formalno lokalna televizija i tu ni jedan dinar za njih nije opravdan.
U Narodnim novinama se objavljuju javni konkursi i ostalo što je po zakonu obavezno, pa mislim da su tu stvari uglavnom čiste.
Hansel Hansel 20:23 15.09.2013

Re: .

libkonz
U pravu si, ovo sa TV Best je klasična krađa.

Unapređena, S. M. je već "zahvatao" u Boru, više pipaka je imao, sada prešao na Zaječar.

U Narodnim novinama se objavljuju javni konkursi i ostalo što je po zakonu obavezno, pa mislim da su tu stvari uglavnom čiste.

Ja sada nešto mislim da ta "projektna finansiranja" i slično treba ipak ukinuti. Ko može očekivati da će neka televizija biti objektivna ako je dobila neke solidne pare od vlasti, svesna da sledeće godine može da ih ne dobije? Ne znam, ceo koncept mi je truo, ja sam za koncept javnih servisa (ili recimo info-program na određenoj stanici koji bi imao takav neki status), s mehanizmom automatskog finansiranja iz budžeta (ako pretplata već ne funkcioniše), ali uz jasne propisane kriterijume koje moraju da ispunjavaju.
libkonz libkonz 20:39 15.09.2013

Re: .

Ja sada nešto mislim da ta "projektna finansiranja" i slično treba ipak ukinuti. Ko može očekivati da će neka televizija biti objektivna ako je dobila neke solidne pare od vlasti, svesna da sledeće godine može da ih ne dobije? Ne znam, ceo koncept mi je truo, ja sam za koncept javnih servisa (ili recimo info-program na određenoj stanici koji bi imao takav neki status), s mehanizmom automatskog finansiranja iz budžeta (ako pretplata već ne funkcioniše), ali uz jasne propisane kriterijume koje moraju da ispunjavaju.

Slažem se. Mislim i da je potrebno reformisati lokalne medije. Ne vidim ni jedan razlog da Niš ima 6 televizija, a na primer Zagreb samo 2. Kruševac ima 3, Vršac dve i tako dalje.
Javni servis je i po meni najbolje rešenje.
nim_opet nim_opet 15:40 13.09.2013

O transparentnosti

Pre nekoliko meseci se na jednom blogu povela rasprava o usvajanju zavrsnog racuna i detalja trosenja budzetskih sredstava. I ako se tacno secam, ispalo je da drzava Srbija od 2007 ili 2008 nije iste usvajala, niti objavljivala. Umesto da ova cinjenica bude u fokusu svih diskusija o vladi, politickim programima itd, nikom nista. Niko se ne uzbudjuje. Jedna od najvaznijih (ako ne i najvaznija) stvari u funkcionisanju drzave - trosenje budzetskih sredstava je em zanemarena u medijima em potpuno ignorisana od glasaca. Sta to indikuje - da su glasaci neinformisani, nezainteresovani etc, mozda, ali sigurno to da su politicke partije NEODGOVORNE. Kako bilo koja od postojecih partija moze da bude izabrana u parlament a da pri tom ne pokrene pricu o NEPOZNATOM trosenju budzeta je potpuno suluda prica - 4 ili koliko vec miliona glasaca Srbije da nekome u ruke 890 milijardi dinara (sto mu dodje koliko, 7-8 milijardi evra) i onda ne pita kako se taj novac trosi.
inco inco 19:18 13.09.2013

Nema veze...

Sve će to šeik potplatiti, on je veliki prijatelj vlasti pa će im udeliti koju milijardu da finansiraju svoje prisustvo u medijima. Nije kao da to ide iz naših džepova

A sad malo ozbiljno - ne mogu da iznesem sud kako je to na radiju, televiziji i po novinama - ne konzumiram nijedan od tih medija ima više od deceniju - ali ono što se da videti po internet stranicama vodećih medijskih kuća u nas je zastrašujuće. Red Aleksandra Vučića, red crne hronike, red Milorada Dodika, red crne hronike, dva reda Aleksandra Vučića, red nekog ministra, red lidera u regionu, red teorije zavere, red Aleksandra Vučića (u trećem licu), red 'ne prodajem ništa, samo se hvalim' rubrike nekog od naših monopolista-gubitaša, red Aleksandra Vučića... Ima verovatno i neka reklama tu i tamo, al' AdBlock Plus to jako efikasno rešava. I tako svaki bogovetni dan. Čovek bi pomislio da naše vlasti imaju i nešto pametnije da rade nego da plaćaju slotove po medijima (šeikovim parama, je l' te). A onda ako se zezneš da pogledaš 'vox populi' u komentarima pa vidiš nepismene hvalospeve iz Vučićeve kancelarije za brze komentare, pohvale i preporuke - smuči ti se život. Kritičan tekst o vlastima ne znam kad sam poslednji put video na ijednom portalu većih medija u nas, a da mi bandwidth nije značajno narastao pomislio bih da smo još u '98-oj...

Nije da se i prethodni vlastelini nisu isto tako samohvalili našim, pardon, šeikovim novcem al' ovo sad je već otišlo u tragi-komične razmere. Skoro da sam prestao i vesti da čitam, na komentare već duže vremena ne zalazim, jedino se još dvoumim da ovo nije 'alj si ti ljisic' taktika vlasti da građanima ogade medije pa da onda mogu nesputano, bez straha i arčenja para na novinare da rade šta im padne na pamet jer i ako se neko zezne da im provali šemu - niko to ne bi ni pročitao.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana