Društvo

Sramota. Strah.

Biljana 77 RSS / 19.09.2013. u 16:30

 

Bez analize. Bez odgovora. Čak i bez pitanja.

(dobra stara vremena.1)

Kad sam bila mala, bila sam baš mala. Malecka. Čili-vili. Patuljak iz zaboravljene zemlje. I zbog toga stalna “žrtva” šala i pošalica, ismevanja, zadirkivanja. Kao i Marija koja je bila debela. Podsmevali  su/smo/ se i onima sa naočarima, onim smotanima, kukavicama. 

Nikad, ali nikada nismo se podsmevali nekome zato što je siromašan. A bilo je i onomad, u zlatna vremena, siromašnih, dece koja su se oblačenjem, neslavljenjem rođendana i skromnim poklonima koje su donosili, izdvajali od proseka. Bilo je i onih koji su zaista bili jako siromašni, kojima je škola obezbeđivala užinu, a učiteljica s vremena na vreme organizovala prikupljanje odeće, lektire i sl.  

*****************************************

-Nikad na rođendanu nisam bio. Rugaju mi se u školi, kažu da smo đubretari, pričaju da jedemo iz kanti... Kažu: „Kakav si, nemaš pare ni za hleb“. Plakao sam, krivo mi je što smo siromašni - kaže Miodrag Milivojević (11) iz Niša

Sanjamo televizor, da ne moramo da idemo na benzinsku pumpu da gledamo crtaće. I bicikle koje imaju svi u školi osim nas. Zadirkuju me, kažu, možeš da trčiš pored nas dok mi vozimo - priča tužno Miodrag

 

-Školu je napustila posle šestog razreda jer nije imala uslove da je nastavi i morala je da ostane sa mlađom sestrom i braćom kada mama ode da služi po selu. Govorili su mi da sam Ciganka jer nemam garderobu kao druge devojčice, a meni je to teško padalo. Ovako je bolje, bar pomažem braći i sestri, a kada ima od čega spremim im i ručak - govori prerano odrasla devojčica.

-Nemam ni šta da obučem kao druga deca i u uvek u istom idem u školu, zbog čega me neki izbegavaju, idu dalje od mene i neće da pričaju sa mnom. (Dragan, 13 godina)

 

-Pokazuju na moje pocepane patike i na iznošenu duksericu. Ne znaju da sam i to dobila od ljudi u selu, i da mi nikad nije kupljeno ništa novo. Ta deca ne znaju da bih i ja volela lepu garderobu, želela bih ponekad da pojedem jabuku, a o čokoladi i da ne govorim - stidljivo se poverava Žaklina (12)

-Izbegavaju nas jer niko ne želi da uđe kod nas u memlu. Ne slavimo rođendane, pa i nas retko ko pozove, a kada odemo, nemamo pare za poklone. Đorđe,11

- Bilo je u početku malo problema, neki od vršnjaka nisu hteli da se druže s njom. Pojedini učenici su je zadirkivali jer nije na sebi uvek imala najnoviju garderobu.(o Nađi,7)

 Ponekad me deca zadirkuju što nemam mamu i tatu. Kažu da se ne zna ni ko me je rodio. – Nađa, 7

-Ostala deca ih uglavnom izbegavaju pa tako i rođendanske pozive dobijaju veoma retko.

Neće svi u školi da se druže sa mnom. Vide da sam siromašna - žali se Natalija (9), a ništa bolje nije ni starijem Slavoljubu - kaže da ga neka deca teže prihvataju jer se već po odeći vidi oskudica u kući.

- Deca nas zadirkuju jer nemamo lepe stvari. Jer smo siromašni... Ja nikada nisam išla na ekskurziju, dok je sestra išla samo jednom, u trećem razredu - jada se najmlađa Jovana.

-Neke drugarice i dečaci u školi mi se smeju zbog muških teget čizama koje mi je poklonio rođak, zato bih volela da imam svoje patike, ali da budu ženske - stidljivo šapuće sedmogodišnja Marija Ignjatović

Sve ove rečenice  preuzete su iz tekstova  koji govore o najsiromašnijim porodicama u Srbiji i govore nam strašnu istinu.  

Sramota je biti siromašan.  Sramota je nemati.

 

 

dobra stara vremena.2:

Tukli smo se između sebe torbicama za patike u nižim razredima, zbog banalnih svađa, grupisanja oko jedne ili druge beznačajne stvari.  Bilo je i ozbiljnih obračuna koji su se završavali masnicama po licu, rukama ili nogama. Uglavnom u malo starijim razredima, i uglavnom među onim retkima koji su već stasali u problematične.  I skoro uvek to je bilo generacijski. Bilo je sramota tući mlađeg, manjeg, slabijeg. Bilo je sramota da dečak tuče devojčicu... da neko par godina stariji ili više njih tuče mlađeg od sebe.  Strašna sramota. 

**************************

U Aranđelovcu su pretukli prvaka. Više dečaka, starijih razreda tuklo je dete od sedam godina koje jedva tri nedelje ide u školu na velikom odmoru. Detetu je povrđena slezina. Verovatno i mnogo više od toga, ali to se na UZ ne vidi.

0602-sad-boy-alone.jpg 


Sramota je biti siromašan.

Nije sramota da više  starijih dečeka tuku jedno malo dete.

Bojim se da ništa čemu ja mogu svoje sinove da naučim neće moći da im koristi u onome što ih čeka.

Buljuci novinara, net komentatora i stučnjaka ovih i onih danima će analizirati uzroke i posledice, veze opšte besparice i beznađa, Farme, sukoba Cece i Karleuše, posleratnog okruženja, utcaja TV, tuđinskih vrednosti, navijačkih sukoba, nestabilnog kursa evra, roditeljske nebrige i gay lobija, odusustva autoriteta škole, urušavanja vrednosti, vršnjačkog nasilja i verbalne nekulture i čega god se sete.

Ništa meni to ne koristi. Ja sam ozbiljno prestravljena.

Tagovi



Komentari (274)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 16:40 19.09.2013

Istina

A kamo sreće da nije...
zemljanin zemljanin 17:14 19.09.2013

Re: Istina

Bilo je sramota tući mlađeg, manjeg, slabijeg. Bilo je sramota da dečak tuče devojčicu... da neko par godina stariji ili više njih tuče mlađeg od sebe. Strašna sramota.

sve si rekla ...


PS.
Hansel Hansel 17:30 19.09.2013

Re: Istina

predatortz
Istina

Samo, šta dalje, šta da se radi?
predatortz predatortz 17:40 19.09.2013

Re: Istina

Hansel
Samo, šta dalje, šta da se radi?


Možemo vaspitavati svoju decu da nije sramota biti siromašan, ali da jeste tući se sa slabijim, mlađim...

To, nadam se, i radimo.

docsumann docsumann 17:53 19.09.2013

Re: Istina

predatortz
Hansel
Samo, šta dalje, šta da se radi?


Možemo vaspitavati svoju decu da nije sramota biti siromašan, ali da jeste tući se sa slabijim, mlađim...

To, nadam se, i radimo.



očigledno ne, mislim ne svi
antioksidant antioksidant 17:56 19.09.2013

Re: Istina


očigledno ne, mislim ne svi

па никад и нису сви
predatortz predatortz 18:04 19.09.2013

Re: Istina

antioksidant

očigledno ne, mislim ne svi

па никад и нису сви


Niti će.

Ja, kao roditelj, mnogo više mogu učiniti da drugu decu zaštitim od moje, nego li moju decu od druge.

To što postoje roditelji koji neće prstom mrdnuti da spreče svoje dete da se bahati i bije, meni nije dovoljan razlog da prestanem da vaspitavam svoju decu.

Međutim, nikad neću izričito zabraniti klincima da uzvrate udarac.
docsumann docsumann 18:15 19.09.2013

Re: Istina

To što postoje roditelji koji neće prstom mrdnuti da spreče svoje dete da se bahati i bije, meni nije dovoljan razlog da prestanem da vaspitavam svoju decu.




Međutim, nikad neću izričito zabraniti klincima da uzvrate udarac.


nikad od tebe uzornog hrišćanina
predatortz predatortz 18:17 19.09.2013

Re: Istina

nikad od tebe uzornog hrišćanina


Nikad...

Biljana 77 Biljana 77 19:27 19.09.2013

Re: Istina

па никад и нису сви

Ali je odnos bio mnogo više u korist vaspitanih. Ili je bar bilo mnogo više onih koji su zazirali od prekora okoline, sramote, osude i/ili kazne za tako nešto nego danas.
Sredinom devedestih, već u srednjoj školi, na ulici dobila sam udarac u lice od momka 6-7 godna starijeg, kojeg uopšte nisam poznavala, niti imala bilo kakav kontakt. On je bio pijan, a od nas tri ja sam bila najbliža ivičnjaku. Prosto se doteturao, odlamio me, i nastavio dalje. Nisam nikome htela da pričam. Bilo me sramota. Bojala sam se da priča ne dođe do ćaleta koji bi ga verovatno (bukvalno) odrobijao. Ali video je neko. Momak je naredno veče dobio strašne batine. Na žalost u opštoj tuči njegove ekipe i "moje" ekipe. Ja sam za sve saznala dan kasnije. Nije mi bilo nimalo prijatno. Ali tada prosto nije bilo u redu tući slabije od sebe. I za to su se snosile neke konsekvence. I naravno, sad možemo da drvimo do sutra o tome kako nasilje nije isprvan odgovor na nasilje, začarani krug, bla, bla.. Ali ja i tako ne pretendujem da dajem tačne odgovore.
Hansel Hansel 19:38 19.09.2013

Re: Istina

predatortz
Možemo vaspitavati svoju decu da nije sramota biti siromašan, ali da jeste tući se sa slabijim, mlađim...
To, nadam se, i radimo.

Dok ste (i nadam se, u budućnosti - smo) u manjini, ili bar dok se agresivnost možda i manjine toliko uvećava i bojim se time širi epidemiju nasilništva, mislim da to uopšte nije dovoljno.
predatortz predatortz 19:40 19.09.2013

Re: Istina

mislim da to uopšte nije dovoljno.


Daleko od dovoljnog, slažem se. No, to je ono što svako od nas može da uradi bez nekog većeg plana.
Biljana 77 Biljana 77 19:54 19.09.2013

Re: Istina

Daleko od dovoljnog, slažem se. No, to je ono što svako od nas može da uradi bez nekog većeg plana.


I da se uzdamo da se našoj deci to neće obiti o glavu.
predatortz predatortz 19:56 19.09.2013

Re: Istina

Biljana 77
Daleko od dovoljnog, slažem se. No, to je ono što svako od nas može da uradi bez nekog većeg plana.


I da se uzdamo da se našoj deci to neće obiti o glavu.


Za svaki slučaj, moji idu na džudo
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:27 19.09.2013

Re: Istina


I da se uzdamo da se našoj deci to neće obiti o glavu.

Mislim da tu, na kraju krajeva, čovek i nema mnogo izbora, dete vaspitavaš najbolje što umeš, a protiv sebe se ne može, bar na duge staze, ne možeš da vaspitavaš dete u nešto u šta ne veruješ, nešto što nisi...
I neće se obiti o glavu...bar što se mog ličnog iskustva tiče.
4krofnica 4krofnica 21:00 19.09.2013

Re: Istina


Za svaki slučaj, moji idu na džudo



:)))) moj stariji i kad je išao na karate izgledao je tamo kao nesnadjeni baletan.
nema pojma da se brani, niti mu je jasno zašto bi njega neko dirao. a na takve naivce se često lepe oni sa previše energije i premalo kočnica i vaspitanja koje nervira ta pasivnost (on ih uglavnom izmori verbalno toliko da zaborave šta su ono hteli na početku:)
on ima najboljeg drugara koji je bio veliki mangup, kad god bi mu bilo dosadno stvarao bi konflikte. roditelji su imali problema, išli su kod psihologa, ništa nije pomoglo. po njihovim rečima, sasvim ga je promenilo druženje sa mojim klincem. vreme koje mu je posvećivao, igre koje igraju, fućkanje na njegove 'podvige', potpuna promena tempa i interesovanja je bila očigledna.
ako ne možeš da promeniš matore (koji prenose na mladje predrasude, podele i netoleranciju), za klince nije kasno. (pokušavam da) učim moje kako da se ponašaju u situacijama koje može život da im servira ali i da uvek pokušaju da pomognu drugima i poprave svoju okolinu.




Hansel Hansel 23:15 19.09.2013

Re: Istina

Ljudi, ja mislio šta može sistemski da se uradi (ćutao sam o svojim "modelima" zato što su oni obično objektivno primenjivi, ali ne i subjektivno)...
maksa83 maksa83 07:22 20.09.2013

Re: Istina

predatortz
Biljana 77
Daleko od dovoljnog, slažem se. No, to je ono što svako od nas može da uradi bez nekog većeg plana.


I da se uzdamo da se našoj deci to neće obiti o glavu.


Za svaki slučaj, moji idu na džudo

Ovo je dobar pristup, bez zezanja. Neće nužno odmah postati (kao Cerski, gde je bre on?) hodajuće oružje koje levom ubija a desne se i sam plaši, ali će steći sampouzdanje i stav, što ga stavlja u poziciju da ne bude predmet bullyinga, to je 90% posla pošto bullies uvek biraju lake žrtve.
predatortz predatortz 07:42 20.09.2013

Re: Istina

maksa83
predatortz
Biljana 77
Daleko od dovoljnog, slažem se. No, to je ono što svako od nas može da uradi bez nekog većeg plana.


I da se uzdamo da se našoj deci to neće obiti o glavu.


Za svaki slučaj, moji idu na džudo

Ovo je dobar pristup, bez zezanja. Neće nužno odmah postati (kao Cerski, gde je bre on?) hodajuće oružje koje levom ubija a desne se i sam plaši, ali će steći sampouzdanje i stav, što ga stavlja u poziciju da ne bude predmet bullyinga, to je 90% posla pošto bullies uvek biraju lake žrtve.



Ovo je iskustveno. Kad na budale potrošiš finoću, metar preko leđa i mrk pogled smirujuće deluju na njih. Samo prenosim na podmladak
maksa83 maksa83 07:54 20.09.2013

Re: Istina

Kad na budale potrošiš finoću, metar preko leđa i mrk pogled smirujuće deluju na njih.

"Um caruje dok snaga ne popizdi".
predatortz predatortz 07:59 20.09.2013

Re: Istina

maksa83
Kad na budale potrošiš finoću, metar preko leđa i mrk pogled smirujuće deluju na njih.

"Um caruje dok snaga ne popizdi".


Upravo tako.

Jbga, ovo je Balkan. Majmune možeš pobediti samo ako su svesni da ih među rajom možeš isprovaljivati, a ako počnu da se kurče i patosirati.

Dakle, moraš biti kompletna ličnost!
antioksidant antioksidant 08:12 20.09.2013

Re: Istina

Jbga, ovo je Balkan. Majmune možeš pobediti samo ako su svesni da ih među rajom možeš isprovaljivati, a ako počnu da se kurče i patosirati.

дакле решење је општа туча?
predatortz predatortz 08:17 20.09.2013

Re: Istina

antioksidant
Jbga, ovo je Balkan. Majmune možeš pobediti samo ako su svesni da ih među rajom možeš isprovaljivati, a ako počnu da se kurče i patosirati.

дакле решење је општа туча?


Kako li ti izvuče ovaj zaključak?

Ne,brate.
Moja teorija je:
Ne diraj nikog, ali budi spreman da uzvratiš udarac.

Nešto kao ONO i DSZ
antioksidant antioksidant 08:28 20.09.2013

Re: Istina

Kako li ti izvuče ovaj zaključak?

па други је да ће "они" одустати ако виде да ће се "они други" бранити (а после све клизне у мирно коегзистенцију).
кад кажем "туча" не мислим да је битно ко је започиње јер ће се а крају свести на опште узвраћање удараца које ће се завршити "победом" једних "оних".
bocvena bocvena 08:47 20.09.2013

Re: Istina

ne znam da li primećujete, ali većina ovih maloletnih fizičkih nasilnika su dečaci (devojčice izgleda izuče "specijalni psihološki rat" ranije:) dakle, nešto je duboko pogrešno sa "muškim" uzorima i modelima "muškosti" u našem društvu. nije sve u testosteronu, pa baci ga na sport da se izduva. ima nešto i u opšteprihvaćenim muškim ulogama i načinima ponašanja. taj lažni fer plej - ne diram, ali ako me napadne odgovaram još jače je samo još jedna demonstracija sile. kao što roditelji očekuju da im se autoritet poštuje jer su veći, a nastavnici samo zato što su odrasli.

ako iza svega toga ne postoji posvećeno vreme, energija, ljubav i tone razgovora, pa i kazni, rezultati su nikakvi. a čak i da su roditelji i nastavnici najidealniji, nikad se ne zna u šta će se mlado biće razviti, oni su mali ljudi i moraju da imaju i ličnu odgovornost.

na kraju krajeva, moramo da prestanemo da popujemo i da počnemo da im nudimo što više mogućnosti da utroše vreme, energiju i razviju pamet, empatiju i toleranciju.

prvo ličnim primerom, pa onda kroz institucije. to je dugotrajan i vrludav proces. nema jednostavnih, kratkoročnih rešenja. pa nismo ni došli dovde preko noći nego smo se rastakali desetinama godina.



kukusigameni kukusigameni 08:53 20.09.2013

Re: Istina

bocvena
empatiju i toleranciju

Prvo odrasli da nauče šta je to.
maksa83 maksa83 08:58 20.09.2013

Re: Istina

па други је да ће "они" одустати ако виде да ће се "они други" бранити (а после све клизне у мирно коегзистенцију).

Pa, da, tako na globalnom nivou funkcioniše ravnoteža u nuklearnom naoružanju zbog koje se nije desilo ono što smo kao klinci zvali "atomski rat". (Da, da nema nuklearnog naoružanja ne bi bilo ni opasnosti, pa shodno tome yaddayaddayadda, ali to nije realnost ove ravni postojanja pa da ne gubimo vreme).

Alternativna je tzv. detant - "ti ga nemaš, ja ga nemam", a to se za ovih koliko već desetina hiljada godina civilizacije nije desilo, ni na grupnom ni na individualnom nivou. Mir je ravnoteža moći, ako tako hoćeš - Dobra i Zla (mada priroda ne poznaje te kategorije, d' izvinete na ovom tomashobsovskom momentu).


maksa83 maksa83 09:00 20.09.2013

Re: Istina

nešto je duboko pogrešno sa "muškim" uzorima i modelima "muškosti"

Evolucija i Priroda su trenutno na pauzi za doručak pa žalbe možete da podnesete na šalteru br. 5.
bocvena bocvena 09:00 20.09.2013

Re: Istina

Prvo odrasli da nauče šta je to.


tako je. i država da propiše zakonom i nada macura svaki dan na radiju da priča - popijte dnevnu dozu empatije i tolerancije pre nego izađete na ulicu. posebno važi za hronične bolesnike!
bocvena bocvena 09:03 20.09.2013

Re: Istina

Evolucija i Priroda su trenutno na pauzi za doručak pa žalbe možete da podnesete na šalteru br. 5


ma idi. znači kad se nasilje otme kontroli to u stvari priroda traži svoje?
maksa83 maksa83 09:03 20.09.2013

Re: Istina

Jbga, ovo je Balkan.

To nema veze sa Balkanom, to je planeta Zemlja. Uvek. Svuda. Ko misli drugačije ne zna dovoljno o planeti.
maksa83 maksa83 09:09 20.09.2013

Re: Istina

ma idi. znači kad se nasilje otme kontroli to u stvari priroda traži svoje?

Držimo se teme. Ti si kukala na "naš pogrešan društveni model u kome...".
On nije "naš", i ako je "društveni" to je zato što vuče poreklo iz prirodnoh arhetipa. Nećeš naći društvo koje je u osnovi i proseku fundamentalno drugačije od ovog, osim eventualno po budističkim manastirima koji sad nisu predmet izučavanja.

Meni je poprilično pun k. "mi ovde smo ovakvi i onakvi smo i zato prcdrnzvrc" naricanja. To nema veze sa životom. Samo po sebi to nije strašno (osim što je iritantno), ono što je problem sa tim je što skreće pažnju sa stvarnog problema i implicira neko magično jednom-za-svagda rešenje koje ne postoji. Stvari će se dešavati, tačka. Ono što društvo može da uradi je da uspostavi sistem i mehanizme koji će da preduprede fatalne posledice, i to je sve što možeš da uradiš. Da nešto lokalno/globalno "menjamo model modela modela ... koji ne valja" je ... nerealno, da se blago izrazim.

Edit: da dodam - imam drugaricu koja već dvocifreni broj godina živi u Amsterdamu i ima dečake koji su tu negde kao moji. Jedan od kontrasta koji uvek primeti kad dođe ovde sa njima je da se tamo, ponavljam - tamo - u Holandiji - roditelji ne mešaju u sukobe dece na igralištima, znači ako dođe do nekog guranja, otimačine, konflikta - oni sede sa strane i puštaju stvari da se dešavaju. Drugi kontrast je da tamo trudnicama i majkama sa decom ne ustaju u javnom prevozu.
AlexDunja AlexDunja 09:11 20.09.2013

Re: Istina

. Uvek. Svuda.

si video ovaj ted?
Biljana 77 Biljana 77 09:12 20.09.2013

Re: Istina

devojčice izgleda izuče "specijalni psihološki rat" ranije

Ovo sam skoro videla kod devojčica predškolskog uzrasta i šokirala se. Nisam imala ni približno sliku kako to izgleda, ja sam se naime većinom družila kao dete sa dečacima i par jednako ne-devojčičastih devojčica (ništa roze, ništa helenake, ništa barbike...)
A nasilja ima i među devojčicama itekako, sa sve batinama, brijanjem glave i snimanjem mobilnim telefonom.

nešto je duboko pogrešno sa "muškim" uzorima i modelima "muškosti" u našem društvu. nije sve u testosteronu, pa baci ga na sport da se izduva. ima nešto i u opštešrihvaćenim muškim ulogama i načinima ponašanja.


Jeste. Ali ja ne mislim da je problem u tom lažnom fer play-u (ovde bih se složila sa maksom da je to arhetipsko pitanje ravnoteže) već u činjenici da deca odrastaju sa idejom da je u redu vaspitno ošamariti (dete, ženu).

I na kraju, mimo ovo priče...
ako iza svega toga ne postoji posvećeno vreme, energija, ljubav i tone razgovora, pa i kazni, rezultati su nikakvi

...ovo me razbija, ritam života određenog poslom i utisak da im ne posvećujem dovoljno vremena.
bocvena bocvena 09:14 20.09.2013

Re: Istina

maksa83

hm, sa suštinom - uvek će biti ovoga, se slažem, samo što ne delim ovaj tvoj biološko-hormonski determinizam. ljudi su onakvi kakvi mogu da budu, tj. šta im prolazi, to ponavljaju. i slažem se da treba primeniti neke hitne mere, ali se ne slažem da treba odustati od menjanja zadatih obrazaca. dugoročno, daju više efekta.

EDIT na EDIT: moj sinak je triput zveknuo druga iz razreda u toku par nedelja. svašta smo pričali, ali se ponavljalo. onda sam ja zvala njegovu mamu, ispričala se s njom i onda smo slušalicu predali njima dvojici. ovaj moj se udidio, utanjio glasićem, samo što se nije rasplakao. izvinjavao se i objašnjavao da ga je ovaj izdao u igri. ne znam šta je onaj drugi pričao, ali u roku od tri sekunde su pevali kupus i pečenje, slatko pomirenje. onda smo mama i ja ugovorile da se druže van škole i evo ih, najbolji drugari. svaki muškarac kome sam ispričala ovu priču (uključujući i mog muža) je prezrivo frknuo i rekao - ma kako da ne, ništa od tog posla! ok, ja ću da pokušam ovako, a vi ih pustite da se makljaju dok jedan ne izađe kao pobednik.
kukusigameni kukusigameni 09:15 20.09.2013

Re: Istina

maksa83
Meni je popilično pun k. "mi ovde smo ovakvi i onakvi smo i zato prcdrnzvrc". To nema veze sa životom. Samo po sebi to nije strašno (osim što je iritantno), ono što je problem sa tim je što skreće pažnju sa stvarnog problema i implicira neko magično jednom-za-svagda rešenje koje ne postoji. Stvari će se dešavati, tačka. Ono što društvo može da uradi je da uspostavi sistem i mehanizme koji će da preduprede fatalne posledice, i to je sve što možeš da uradiš. Da nešto lokalno/globalno "menjamo model modela modela ... koji ne valja" je ... nerealno, da se blago izrazim.

Točno. S tim što mi sad prolazimo neke stvari koje su neki prošli ranije. Možda bismo mogli malko lakše da ih prođemo.
maksa83 maksa83 09:20 20.09.2013

Re: Istina

S tim što mi sad prolazimo neke stvari koje su neki prošli ranije.

Ne, mi prolazimo stvari koje svi prolaze sve vreme i nose se sa njima kako znaju i umeju. Deca su neizgrađene ličnosti i kao takva mnogo bliže našim životinjskim korenima. Ja ih obožavam apsolutno, ali sam skroz svestan da npr. u čoporu imaju empatije koliko i jato ajkula. I to nema veze sa nama kao društvom.
anfieldroad anfieldroad 09:23 20.09.2013

Re: Istina


Empatija i tolerancija se uce. Ne spadaju u domen evolucije. Pogledajte nove crtace, knjige za decu ili film. Empatija? Ne postoji. To je svetski fenomen.
Moze,ako i meni ide u prilog. Pomoci cu drugom,samo ako ce to meni da pomogne. Andersen i Grim su davno zaboravljeni,a i Dizni se polako menjao,da bi se uklopio u novo doba. Doba bez empatije.
Kod nas nije gore nego drugde u tom smislu. Gore je samo u smislu opsteg vaspitanja. Ustani baki u busu i sl. Kazi hvala. Reci dobar dan. Sto se tice sile, ne zaostajemo,ali ni ne predvodimo trend.
angie01 angie01 09:25 20.09.2013

Re: Istina

Ovo je iskustveno. Kad na budale potrošiš finoću, metar preko leđa i mrk pogled smirujuće deluju na njih. Samo prenosim na podmladak


ma da,...al deca dodju sa satarom, macetom, nozem, pistoljem da se osvete- da je samo tuca u pitanju, mozda moze taj tvoj model, ali on podrazumeva da to vremenom postane opste prihvacen model- naci, sve je ok oko nasilja, a iskustveno se posle rasporede grupe, ko je pokazao zube, ko je jaci i ko je idealan za maltretiranje- naci, nije resen problem u drustvu.
Biljana 77 Biljana 77 09:28 20.09.2013

Re: Istina

Ja ih obožavam apsolutno, ali sam skroz svestan da npr. u čoporu imaju empatije koliko i jato ajkula

Donkle mogu da se saglasim, ali opet deca su sposobna za neviđene akcije u kojima izvlače najbolje ne samo iz sebe, upravo na tom nivou, empatije, ideje da se pomogne. Od čega zavisi da li će siromašne drugare nipodaštavati, izbegavati ili se organizovati da im pomognu?

mi prolazimo stvari koje svi prolaze sve vreme

Da, ali opet i tu ostaje pitanje - u mom detinjem okruženju bilo je neprihvatljivo nekog vređati zbog siromaštva, pretpostavljam i u tvom. Sad među decom to očigledno nije tako.
kukusigameni kukusigameni 09:28 20.09.2013

Re: Istina

maksa83
Ne, mi prolazimo stvari koje svi prolaze sve vreme i nose se sa njima kako znaju i umeju. Deca su neizgrađene ličnosti i kao takva mnogo bliže našim životinjskim korenima. Ja ih obožavam apsolutno, ali sam skroz svestan da npr. u čoporu imaju empatije koliko i jato ajkula. I to nema veze sa nama kao društvom.

Mogu da ti preporučim nekoliko knjiga koje se bave tim problemom i veoma brzo bi shvatio da si potpuno u pravu i da sam i ja potpuno u pravu.
maksa83 maksa83 09:29 20.09.2013

Re: Istina

Empatija i tolerancija se uce. Ne spadaju u domen evolucije.

Prema neurološkim istraživanjima u zadnjih 30 godina, ipak spadaju u domen genetike, mutacije i evolucije, tj. one su "hardverska tekovina".
a i Dizni se polako menjao,da bi se uklopio u novo doba.

Naprotiv, mainstream crtani upadljivo izbacuju nasilje. Iči i Skreči sa grotesknim kasapljenjima su parodija na stare Tomove i Džerije u kojima se seče, pali i diže u vazduh sve u 16.

Da li znaš potke starih bajki u izvornom obliku? To su prema današnjim merilima horor priče. Ivicu i Maricu tata odvede u šumu da ih se ratosilja (ok, naterla ga maćeha). Biberčeta i braću tata odvede u šumu da ih se reši pošto više ne može da ih hrani (oni uspeju da se vrate kući ali ih on opet odvede), a onda Biberče na prevaru zezne diva da ovaj pojede sopstvenu decu a divovoj ženi maznu sve pare. Itd. itd. Morbidarija do morbidarije.
maksa83 maksa83 09:32 20.09.2013

Re: Istina

Da, ali opet i tu ostaje pitanje - u mom detinjem okruženju bilo je neprihvatljivo nekog vređati zbog siromaštva, pretpostavljam i u tvom. Sad među decom to očigledno nije tako.

Za početak, u mom i tvom su socijalne razlike bile upadljivo manje, deklarisani sistem vrednosti je bio drugačiji. Nećeš komunizam? Evo ti liberalni kapitalizam. Ne sviđa ti se sve što uz njega ide? Sori, package deal. Ovo nije isto mesto od pre 30+ godina.
kukusigameni kukusigameni 09:34 20.09.2013

Re: Istina

ja
S tim što mi sad prolazimo neke stvari koje su neki prošli ranije.


maksa83
Ovo nije isto mesto od pre 30+ godina.

bocvena bocvena 09:37 20.09.2013

Re: Istina

A nasilja ima i među devojčicama itekako, sa sve batinama, brijanjem glave i snimanjem mobilnim telefonom.

naravno da ima. ima i žena koje fizički zlostavljaju muškarce. ali odnos nije pola-pola. prosto nije.

vaspitavajte decu kao vredna ljudska bića, ne kao dečake i devojčice sa unapred zadatim rodnim ulogama. i to će uticati na smanjenje nasilja, izmedju ostalog.
Biljana 77 Biljana 77 09:37 20.09.2013

Re: Istina

Da li znaš potke starih bajki u izvornom obliku

Primetno je "ublažavanje" nasilnih detaljasvih tih priča. Crvenkapa se nekad pričala sa sve time da vuka raspore i sl. Sad toga nema. Vuk se uplaši puške i pobegne. Ivica i Marica se sami zagube u šumi. Niko ne pominje nošenje srnećeg (ili čijeg beše srca) Snežaninoj maćehi kao dokaz ubistva. Pri tom čini mi se da je to potpuno nepotrebno. Dečja percepcija svih tih detalja i u najgrozmornijem obliku nije ni blizu našoj, kao ni scene u kojima se tom i Džeri mlate do iznemoglosti. Ja stvarno mislim da porast nasilja nema ama baš nikakve veze sa onim što se deci nudi na tom imaginativnom nivou.
I nešto totalno off topic, a vezano za prepoznavanje strašnog kod sasvim male dece. Na tv-u je počeo Alien i klinci su netremcie gledali uzletanje, komentarisali nešto o aerodromu, kako se raketa trese i sl. Međutim sa prvim scenama koje su mrakom samo nagoveštavale neku stravu, Miki (21 mesec imao) je rekao - Da plomenimo ploglam.
maksa83 maksa83 09:38 20.09.2013

Re: Istina

kukusigameni
ja
S tim što mi sad prolazimo neke stvari koje su neki prošli ranije.


maksa83
Ovo nije isto mesto od pre 30+ godina.


Ta društva se, čak i sa tom startnom pozicijom nose sa istim stvarima, on dejli bejsis. Viši start im nije pomogao da se u toj ravni fundamentalno promene, eventuano da efikasnije saniraju akutna dešavanja, mada ne bih rekao da su naročito efkiasni, ovlaš guglovanje bi ti izbacilo baš svašta.
Biljana 77 Biljana 77 09:40 20.09.2013

Re: Istina

Ovo nije isto mesto od pre 30+ godina.


kukusigameni kukusigameni 09:40 20.09.2013

Re: Istina


maksa83
kukusigameni
ja
S tim što mi sad prolazimo neke stvari koje su neki prošli ranije.


maksa83
Ovo nije isto mesto od pre 30+ godina.


Ta društva se, čak i sa tom startnom pozicijom, nose sa istim stvarima, on dejli bejsis. Viši start im nije pomogao da se u toj ravni fundamentalno promene, eventuano da efikasnije saniraju akutna dešavanja, mada ne bih rekao da su naročito efkiasni, ovlaš guglovanje bi ti izbacilo baš svašta.

Ja govorim o načinu funkcionisanja porodice, celokupnog društva i uticaja svega toga na decu. Naravno, moraš uzeti u obzir najmanje jedan vek i onda počinješ da vidiš razlike.
angie01 angie01 09:49 20.09.2013

Re: Istina

Da plomenimo ploglam.


moj mali sin je u skoli u Kanadi ucio da ne gleda scene nasilja ni scene sexa i on sam, kada dodje do takonecega , a mi ne primetimo-iako je tamo dosta toga skremblovano, narocito u toku dana i rano uvece, samo promeni program.

Kod nas, ne da ne skrmbluju, nego je ponuda, dok deca sama gledaju program, ( pola njegovih drugara iz skole, deo dana provedu sama kod kuce, dok ne stignu roditelji s posla), tako jeziva, da su jos najumilnije one tupave spanske serije u kojima se sve svodi na nemoguci trac.

suvise nasilja svuda oko nas!

pojedinac to ne moze da promeni, ja moju decu nikada nisam ucila popularnoj vestini, da vrate udarac, da se pobiju, ako ih neko maltretira i svesna sam da su oni u ovakvom drustvu ugrozena vrsta.

drustvo u celini mora da bude svesno ovog velikog problema i da ima volju da se sa njim izbori, da ima cilj i plan kako da ga ostvari...bojim se da nikakve zelje ni svesti za tako nesto nema.
loader loader 09:57 20.09.2013

Re: Istina

4krofnica

ako ne možeš da promeniš matore (koji prenose na mladje predrasude, podele i netoleranciju), za klince nije kasno.





loader loader 10:00 20.09.2013

Re: Istina

Andgie 01:

ja moju decu nikada nisam ucila popularnoj vestini, da vrate ...



"Beganova majka nikad nije zaplakala"
antioksidant antioksidant 11:45 20.09.2013

Re: Istina

devojčice izgleda izuče "specijalni psihološki rat" ranije

осмех је почео да зна северинине песме због тог психолошког притиска
antioksidant antioksidant 11:55 20.09.2013

Re: Istina

Pa, da, tako na globalnom nivou funkcioniše ravnoteža u nuklearnom naoružanju zbog koje se nije desilo ono što smo kao klinci zvali "atomski rat". (Da, da nema nuklearnog naoružanja ne bi bilo ni opasnosti, pa shodno tome yaddayaddayadda, ali to nije realnost ove ravni postojanja pa da ne gubimo vreme).

Alternativna je tzv. detant - "ti ga nemaš, ja ga nemam", a to se za ovih koliko već desetina hiljada godina civilizacije nije desilo, ni na grupnom ni na individualnom nivou. Mir je ravnoteža moći, ako tako hoćeš - Dobra i Zla (mada priroda ne poznaje te kategorije, d' izvinete na ovom tomashobsovskom momentu).

максо, та равнотежа моћи подразумева пуну свест оног другог да ћеш ти ићи до краја. колико год он да иде мора веровати да ћеш ти ићи корак више. боље је тражити равнотежу моћи у систему него "дизањем сопствених силоса".
и да ме не схватиш погрешно, ја подржавам тренирање борилачких вештина. добро је и за тело и за душу (став) а у крајњем случају упознаш и већину насилних (то су ти колеге на тренингу). још пар кретена које знаш из краја и ето мирног живота без притисака све до ситуације док клинац не извади пиштољ и окине у твом смеру јер је 1) преплашен и 2) зна да и он мора до краја. а онда јбга зависи од среће да ли ће да промаши и побегне.
maksa83 maksa83 12:25 20.09.2013

Re: Istina

и да ме не схватиш погрешно, ја подржавам тренирање борилачких вештина. добро је и за тело и за душу (став) а у крајњем случају упознаш и већину насилних (то су ти колеге на тренингу).

Mmm, ne nužno, zavisi šta odeš da treniraš, i gde. Ako odeš npr. na aikido (koji nije kod Ljube V.) naićićeš na zen dušice, ako odeš na džudo ili neki šoto kan karate naićićeš na mahom normalne klince i momke, ako odeš na običan boks videćeš svašta (pa i čike od 60 godina koje ga koriste da ostanu u kondiciji), a ako odeš na npr. kick box (to ko je blesav da pošalje dete da prima udarce u glavu) naravno da ćeš biti okružen krvožednim moronima.

Džudo je po meni idealan pošto je a) defanzivna veština i b) najprimereniji je realnosti pošto fizički sukobi u 99% slučajeva završe u nekom cimanju sa skraćenom distancom ili rvanjem na zemlji, a tu se zna šta vlada i c) tu najbolje nauče da padaju, što je beskrajno korisna veština.
Biljana 77 Biljana 77 12:32 20.09.2013

Re: Istina

tu najbolje nauče da padaju, što je beskrajno korisna veština

antioksidant antioksidant 12:36 20.09.2013

Re: Istina

покушавам да се сетим бескрајно шармантног филма у коме је главни јунак трпео насиље а по савету да почне да се бави неком борилачком вештином да би се заштитио отишао је на мачевање
NNN NNN 12:38 20.09.2013

Re: Istina

осмех је почео да зна северинине песме због тог психолошког притиска
Uskoro će saznati i za filmove...
antioksidant antioksidant 12:40 20.09.2013

Re: Istina

NNN
осмех је почео да зна северинине песме због тог психолошког притиска
Uskoro će saznati i za filmove...

мислиш да ће постојати тренутак у коме му шампион није најтужнији филм на свету?
немогуће. никада неће убити мушко у њему

angie01 angie01 12:41 20.09.2013

Re: Istina

Uskoro će saznati i za filmove..


mama, mama, zasto teta jede ciku?
NNN NNN 12:44 20.09.2013

Re: Istina

шампион
Dođe vreme kada otac pusti sinu taj film...
NNN NNN 12:44 20.09.2013

Re: Istina

mama, mama, zasto teta jede ciku?
zato što je slatka
angie01 angie01 12:46 20.09.2013

Re: Istina

NNN
шампион
Dođe vreme kada otac pusti sinu taj film...


zasto sam ja milsila da je to Sejn?
maksa83 maksa83 12:50 20.09.2013

Re: Istina

zasto sam ja milsila da je to Sejn?

Sad je to Star Wars, originalni.

Postoji ceo pokret na Internetu koji snima face dece kad dođe do "I am your father" momenta, a takođe postoji i Velika Šizma oko toga da li im treba puštati filmove prateći hronologiju snimanja ili hronologiju događaja.

stefan.hauzer stefan.hauzer 13:00 20.09.2013

Re: Istina

prezrivo frknuo i rekao - ma kako da ne, ništa od tog posla

Ono što znam iz ličnog iskustva,
jeste da oni likovi sa kojima sam se šibao tokom osnovne su mi ostali super drugari.Tada to nije imalo puno veze sa nasilnošću,već jednostavno neki period odrastanja - kada moraš da se probiješ.Naviknut kod kuće da je sve tvoje i još njih koji isto tako misle i završi se u pesnicama i to je to. Sudra dan ribanje od roditelja i kraj. Potukli se,pomirili se i počeli da se družimo...svi do jednog. A bilo je dana kada je to bio uobičajeni deo pozdrava bio:
pafff,
Juče mi nisi dodao loptu,kad smo igrali fuce.
paaafff

Danas su to samo anegdote.Tako da mi je sasvim normalno,da sa onim likovima sa kojima si se tukao kao klinac imaš ok odnos ...i dan danas.
Mislim,na kraju,to je samo bilo ovo:

antioksidant antioksidant 13:14 20.09.2013

Re: Istina

takođe postoji i Velika Šizma oko toga da li im treba puštati filmove prateći hronologiju snimanja ili hronologiju događaja.

пратити хронологију догађаја је немогуће јер не навуче клинце. прва 3 филма (хронолошки прва 3 филма) можеш одгледати само по инерцији прве триологије.
ко то прихвати, крштен је
Biljana 77 Biljana 77 13:19 20.09.2013

Re: Istina

пратити хронологију догађаја је немогуће јер не навуче клинце. прва 3 филма (хронолошки прва 3 филма) можеш одгледати само по инерцији прве триологије.
ко то прихвати, крштен је


Hronologija snimanja je svetinja!

(Ali to važi za nas kojima su prva tri dela - prva tri snimljena dela. Stasale su generacije kojima su obe trilogije - prošlost, i potpuno im je svejedno...)
Gospodja Klara Gospodja Klara 13:23 20.09.2013

Re: Istina

Ovo je dobar pristup, bez zezanja. Neće nužno odmah postati (kao Cerski, gde je bre on?) hodajuće oružje koje levom ubija a desne se i sam plaši, ali će steći sampouzdanje i stav, što ga stavlja u poziciju da ne bude predmet bullyinga, to je 90% posla pošto bullies uvek biraju lake žrtve.


Da, i ovo bi otpr. bio metaforičan odgovor na pitanje: ''Kako je ovde nasilje tako brzo i lako prešlo razvojni put od tabua do mejnstrima?'' Eto, našla se ekipa bitangi da se iživljava nad lakim žrtvama - nama (pripadnicima ovog društva) koji nismo imali sposobnosti i kapacitet da se odupremo ispišavanju na sistem vrednosti uspostavljen u prethodnom periodu, mraaaačnom komunizmu (u kom nisi smeo da lupaš macole klincima jer bi se na tebe spustio Bog Osvete u vidu nastavnika fizičkog naoružanog sopstvenim mitskim šakama - jebiga, ko se mača laća... da se ne rasplinjujem nostalgično ovde - nisi mogao da ispoljiš većinu divljačkih poriva a da zbog toga ne najebeš). Umesto da razvijemo, usavršimo, ispravimo ono što smo imali u rukama, nama je zapalo da od poslovične pite napravimo poslovično govno. A sad bismo voleli da obrnemo proces, što podrazumeva enormnu količinu muda (tradicionalno deficitarna roba), prljanje ruku (koja stotinica vešanja za primer), tešku mehanizaciju (za fizičko rušenje informativnih medija i poravnavanje građevinskog zemljišta posle toga), kao i mnogo samooodricanja, strpljenja i solidarnosti (značenje potražiti u nekom leksikonu zaboravljenih ili izumrlih pojmova).

P.S. I jebo vas jeftini senzacionalizam da vas jebo (s punom svešću o tome da vršim verbalno nasilje), deca se bude i ležu okružena ovakvim sranjima, a posle se pitamo zašto su desenzibilizovana na nasilje. (Prvo je bilo označeno kao NAJNOVIJAVEST na vrišteće-narandžastoj pozadini, posle desetak minuta više nije bilo najnovije pa je svedeno na ''Hronika'', pozadina crna, primereno mraku mračnom.)
antioksidant antioksidant 13:33 20.09.2013

Re: Istina

I jebo vas jeftini senzacionalizam da vas jebo (s punom svešću o tome da vršim verbalno nasilje), deca se bude i ležu okružena ovakvim sranjima, a posle se pitamo zašto su desenzibilizovana na nasilje.

па ти си у ствари тај глас у мојој глави који непрекидно вришти и смеје се истовремено?
Biljana 77 Biljana 77 13:45 20.09.2013

Re: Istina

deca se bude i ležu okružena ovakvim sranjima


Ne jednom mi se desilo da mi se spočitava kako je moje zgražavanje nad senzacionalizmom i rečnikom koji mediji imaju/koriste spram nasilja preterano i da to nije baš toliko važno.

1.

2.
Biljana 77 Biljana 77 13:47 20.09.2013

Re: Istina

I jebo vas jeftini senzacionalizam da vas jebo

E da.. Meni je lično teško da se odredim da li mi je veći problem desenzibilizovanost dece na nasilje ili na tuđu nesreću (siromaštvo, bolest, štagod). Ali nema razloga da se psujemo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:56 20.09.2013

Re: Istina

ja moju decu nikada nisam ucila popularnoj vestini, da vrate udarac,

Nisam ih ni ja učila da vrate udarac, ali sam ih učila da se brane od udaraca. Onda kada sam shvatila da u školi nema nikoga ko bi ih zaštitio. Priča o nenasilju u školama važi samo za one koji su i tako već nenasilni, nasilnici mogu da rade šta hoće.
Zbog toga sam ih naučila da se na reč ne odgovara rukom, ali da kada ih neko rukama napadne, tada neka se brane.
Nisam ih rodila i čuvala zato da drugi fizički na njima leče svoje frustracije.
angie01 angie01 14:18 20.09.2013

Re: Istina

Nisam ih rodila i čuvala zato da drugi fizički na njima leče svoje frustracije.


pa nije niko!

samo mi se cini, da ako drustvo, institucije, ne brinu o iskorenjivanju nasilja, da je onda jedino resenje, da svako svoju decu obuci borilackim vestinama, kako je kernulo da je normalno da klinci nose oruzje, i naoruzati ih, pa svako u svoj mali bunker- prosto se ovakve stvari ne resavaju individualno- jer onda nema vise nazad....jer sta onda se decom koja nisu spretna da se odbrane, niti im taj manir lezi, je l su onda ona osudjena na istrebljenje u prirodnoj selekciji?


edit:-ako drzava noje sposobna da obezbedi sigurnost i mir, nego to prepusta gradjanima- onda to nije drzava, to je divlji zapad,...ili Kolumbija, gde je normalno, da dok se kreces gradom, svako malo neko zapuca, nehajuci za okolne prolaznike, pa sad, ako nisi spreman, vest i nemas odbranu-hebiga, nije ti se dalo.
rade.radumilo rade.radumilo 15:26 20.09.2013

Re: Istina

Upravo tako.

Jbga, ovo je Balkan. Majmune možeš pobediti samo ako su svesni da ih među rajom možeš isprovaljivati, a ako počnu da se kurče i patosirati.

Dakle, moraš biti kompletna ličnost!


Samo postoji granica. Baš zato što je ovo ovde Balkan, na njihov Džudo, neko može pre ili kasnije odgovoriti čoporom gorila sa toljagama (bejzbolke, štangle itd.) ili nečim još opasnijim.
Igrom slučaja, po preseljenju iz jednog dela BG u drugi, poslednjih par godina OŠ sam završio u školi u kojoj je permanentno bila ovakva situacija kakva je danas u većini škola.
Tamo je problem bio što su majmuni bili organizovani. Par likova koji su se usudili da ih patosiraju, ubrzo bi se na povratku iz škole našli oči u oči sa grupom majmuna koji čak nisu ni išli u našu školu.
Završilo se time da je par majmuna bilo premešteno u druge škole, ali su i oni učenici koje su oni odabrali da se nad njima iživljavaju, takođe promenili školu zbog sopstvene bezbednosti.
Hansel Hansel 20:59 20.09.2013

Re: Istina

Prema neurološkim istraživanjima u zadnjih 30 godina, ipak spadaju u domen genetike, mutacije i evolucije, tj. one su "hardverska tekovina".

Softverski podržana, tj. obično zahteva softver, tj. instalaciju (ili makar podršku "ugrađenog" ).
blogovatelj blogovatelj 00:46 21.09.2013

Re: Istina

ljudi su onakvi kakvi mogu da budu, tj. šta im prolazi, to ponavljaju


O tome ti je Maksa baš i pričao.
To se zove Evolucija, ista ona kojoj ti je preporučio da se javiš na šalter, kad se vrati sa doručka
Da su tvoji i moji preci ponavljali ono što im nije prolazilo, mi danas ne bi blogovali... Ne bi nas bilo...
Dakle, đedovi su uradili pravu stvar...
bocvena bocvena 07:31 21.09.2013

Re: Istina

planeta samo što ne eksplodira od zagađenja i ratova...ali djedovi znaju!
nemojte svoje naučene obrasce da proglašavate za evoluciju. uvek može bolje:)
iqiqiq iqiqiq 12:15 21.09.2013

Re: Istina

nemojte svoje naučene obrasce da proglašavate za evoluciju. uvek može bolje:)



tako je i naš Tesla nama obezbedio veš mašine, inače bi još prale pored reke veš

i nemoj da me sada napadate da veš mašina nije Teslin izum, samo koristim argumente za evoluciju u pozitivnom smislu
inco inco 15:55 22.09.2013

Re: Istina

predatortz
Ovo je iskustveno. Kad na budale potrošiš finoću, metar preko leđa i mrk pogled smirujuće deluju na njih. Samo prenosim na podmladak


Ima to i drugu stranu medalje. Imali mi drugara u osnovnoj koji je od kako ga znamo 'bolovao' od grotesknog viška kilograma. Normalno da je još prvog dana u školi dobio nadimak 'debeli'. A vaspitavan bio tako da ga na 'leb mažeš - miran, tih, povučen, što je vrlo brzo rezultovalo u tome da dobije i drugi nadimak od strane bulija u nastajanju - bokserska vreća (vrlo brzo preimenovano u jednostavno `džak`). Šta su buliji radili njemu (a kadkad i nama koji nismo prezali da se družimo s njim) cenim da bi šokiralo i mnoge koji misle da nam je sad društvo u civilizacijskom šupku a da je pre 20 godina bilo mnogo bolje.

I onda dođe pubertet, on počne nenormalno da raste ka nebesima, mi se malo mangupirali na kik-boksu (al' nas primamljivi poroci alkohola i droza brzo odvojiše od tog i onako besmislenog sporta) pa i on sa nama - samo što je on i nastavio s aktivnošću, pa još teretana pa ovo-ono, i lagano se kretao ka tom smirljivom 'metru preko leđa'. I tako negde u sedmom razredu buliji reše da malo treniraju na njemu, on ispizdi i pošalje jednog od njih u bolnicu na malo duže vreme a drugu dvojicu na krpljenje arkada. Mož' zamisliš i našeg, i bulijevskog, a bogme i našeg 'džak drugara' iznenađenja kad ih je sve rasprostr'o po patosu za manje od minuta.

Naravno, drugar je bio na sedmom nebu, opijen svojim novoostvarenim uspehom i moći da se odupre onima koji su mu godinama život zagorčavali. No, kako to biva, kad otkriješ da imaš poveću moć a ne znaš koncept odgovornosti (i ako uopšte ne sumnjam da mu je porodica bila usadila isti, do tad je bio jedna od najodgovornijih osoba koje sam znao - uvek domaći na vreme, nikad kasnio, ovo ono) vrlo brzo počneš da testiraš granice te svoje novoostvarene snage. Tako je vrlo brzo patosirao i neke starije bulije, pa onda krenuo da patosira i svakog ko mu se nešto usprotivi, i mic po mic - postao je i sam bully, i to najgore vrste - napadao je koga i kako stigne bez ikakve provokacije, čak namerno tražeći kavgu, a nije se libio da napada ni one koji ne izgledaju kao tipične bully mete za vežbanje. Needless to say, svi smo se razbežali od njega, ali i to što smo se družili tolike godine s njim nije ga sprečavalo da ako mu tako dune krene i na nama da se iživljava.

Tu smo već bili odslužili osnovnoškolski kazamat pa smo se razbežali na razne strane tako da nisam više tako često dolazio u kontakt s njim, ali po pričama je bilo sve gore i gore. Izbacili su ga već prve godine iz srednje nakon što je pretukao profesora negde u gradu. Onda negde ludovao pa došli panduri pa on udario i po njima te jednom slomio vilicu što ga je prvi put poslalo na prevaspitavanje u instituciju zatvorenog tipa. Tamo je izučio zanat i stekao kontakte pa je vrlo brzo zašao i u one 'podzemne' vode, i od tad je više bio iza rešetaka nego na slobodi.

Danas je čini mi se u Zabeli, ili je bar tamo bio poslat na duže 'lađenje nakon što je nekog iskasapio. Toliko mu je pomogao 'metar preko leđa i mrk pogled'.
iqiqiq iqiqiq 16:26 22.09.2013

Re: Istina

nasilje izaziva novo nasilje....
mariopan mariopan 07:29 23.09.2013

Re: Istina

maksa83
Edit: da dodam - imam drugaricu koja već dvocifreni broj godina živi u Amsterdamu i ima dečake koji su tu negde kao moji. Jedan od kontrasta koji uvek primeti kad dođe ovde sa njima je da se tamo, ponavljam - tamo - u Holandiji - roditelji ne mešaju u sukobe dece na igralištima, znači ako dođe do nekog guranja, otimačine, konflikta - oni sede sa strane i puštaju stvari da se dešavaju. Drugi kontrast je da tamo trudnicama i majkama sa decom ne ustaju u javnom prevozu.

Čuvam sestrinog unuka od tri godinice, (mali je pravi harambaša u parkiću) i ne mešam se u rasprave vršnjaka ako su iste snage i uzrasta - to jest, puštam ga da na praktičan način nauči da otimačina igračaka nije najbolje ponašanje u parkiću.

Ništa nije vredelo dok sam ja trčala i vraćala otete igračke, sad ga vršnjak zgrabi, otme svoju igračku nazad i mirna Bačka. Mali začas naučio.

Черевићан Черевићан 17:20 19.09.2013

да ли

раслојени и без наде
котрљамо своје дане
све у Чуда верујући
бољитак да ето сване
Biljana 77 Biljana 77 19:28 19.09.2013

Re: да ли

све у Чуда верујући

Pa nije nam ostalo mnogo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:22 19.09.2013

Strašno.

Da čoveka zaista uhvati tuga, sram i strah.
angie01 angie01 17:29 19.09.2013

gde je bilo

obezbedjenje, dezurni nastavnik?

sta su radila ostala deca?-gledala?

je l niko nije pozvao pomoc ili se umesao?

kako su male siledzije dogurale do 5. razreda, a da se o njihovim sklonostima niko nije pozabavio?

u nasoj skoli se siledzijestvo ne kaznjava, niti bilo kakv vid vandalskog ponasnja, a nasa skola je u programu skola bez nasilja i uredno ima nalepnicu te akcije na oglasnoj tabli, vratima, gde god, a nista se po tom pitanju ne radi- nasa razredna bez blama kaze, mi vodimo politiku tolerancije, nema smanjena ocena iz vladanja ukora, iako je zakon jasno propisao kazne i odgovornosti za prekrsaje u ponasnju.


u zakonu o skolstvu pise da je skola duzna da obzebedi sigurnost svakom djaku-roditelji ne mogu, da kada posalju dete u skolu da se o istom brinu, to je obaveza skole-ful stop.


cujem da su u ovom slucaju roditeljisiledzija popili tuzbu, koju bi trebalo da uredno primi i direktor skole.
docsumann docsumann 17:48 19.09.2013

Re: gde je bilo


sta su radila ostala deca?-gledala?


vjerovatno da

je l niko nije pozvao pomoc ili se umesao?


vjerovatno ne


ne vidim zašto je ovo bitno za cijelu priču.

većina (i djece i odraslih) nisu ni zlikovci ni heroji, egzistiraju na nekom među nivou.
mnoge od njih nasilje (nad drugima) intrigira, uzbudljivo im je da gledaju tuđu krv. ok, ne baš u ekstremnom obliku. takvi su ipak u manjini.

čak i oni koji ne podržavaju nasilje, ili im se od njega gadi, strah parališe da učine nešto za žrtvu, pogotovo ako su nasilnici još uvijek tu.

docsumann docsumann 17:49 19.09.2013

Re: gde je bilo



angie01 angie01 17:55 19.09.2013

Re: gde je bilo

ni heroji,


ne moras biti heroj, pa da pozoves pomoc, kada vidis da ce neko da strada, prosto je normalno.



ne vidim zašto je ovo bitno za cijelu priču.


bitno je, jer je to slika celokupnog ambijenta-pa nisu ti nasilnisi samonikli na inace cvetnom polju.

bitno je, jer kada je npr, mog klinca tukao stariji i mnogo veci decak, deca su dotracala da me pozovu, pazi jos jednom, nisu samo utrcala u skolu, sto bi im bilo lakse i pozvali nekog nastavnika ili obazbedjenje, koji su duzni da se o deci staraju, nego su izabrali resenje, za koje su verovatno iskustvom smatrali da je sigurnije.
docsumann docsumann 18:13 19.09.2013

Re: gde je bilo


prema onome što mediji prenose prebijanje se desilo na kraju velikog odmora, dok su se djeca vraćala u učionice, zadata su nekoliko udaraca (2-3), tako da je za pretpostaviti da je sve kratko trajalo.
razlika u uzrastu i fizičkoj konstituciju je bila dovoljna da i tih nekoliko udaraca dječaku nanesu ozbiljne povrijede.

čini se da je sve bilo gotovo za par sekundi. druga djeca su tu mogla malo šta da urade.
angie01 angie01 18:20 19.09.2013

Re: gde je bilo

čini se da je sve bilo gotovo za par sekundi.
?


ne znam sta da ti kazem,

u Kanadi, kada deca ulaze posle odmora, stoje dva nastavnika na ulazu, da ne prave guzvu ili bilo sta drugo, a isto tako su prisutni u dvoristu, 'naci nema varijante da se nesto neprimeceno desi za par sekundi, kako ti kazes, u moje vreme je bilo isto tako, morali smo da stanemo u vrste pre ulaska, po razredima i uvek su dezurni nastavnici bili u dvoristu.
docsumann docsumann 18:36 19.09.2013

Re: gde je bilo

u Kanadi, kada deca ulaze posle odmora, stoje dva nastavnika na ulazu, da ne prave guzvu ili bilo sta drugo, a isto tako su prisutni u dvoristu, 'naci nema varijante da se nesto neprimeceno desi za par sekundi, kako ti kazes, u moje vreme je bilo isto tako, morali smo da stanemo u vrste pre ulaska, po razredima i uvek su dezurni nastavnici bili u dvoristu.


ma ja samo kažem da je to što su druga djeca radila manje bitno za cijelu priču.

a nastavnici, kompletan sistem nadzora, sigurnost učenika i ostalo je posebna tema.
Jukie Jukie 18:38 19.09.2013

Re: gde je bilo

angie01
nema varijante da se nesto neprimeceno desi za par sekundi, kako ti kazes, u moje vreme je bilo isto tako, morali smo da stanemo u vrste pre ulaska, po razredima i uvek su dezurni nastavnici bili u dvoristu.

Ne vidim iz ove priče da se iko trudio da bude neprimećeno
Ni onaj klinac sličnih godina što je šutirao čoveka u glavu u parku nije ćutao i iz potaje munuo nogom par puta, nego je vikao i napadao sa ostalima

Moj šerlokholmsovski instinkt mi nagoveštava da su slučajno natrčali na klinca u gužvi, on krenuo nešto da priča (pusti me, skloni se), oni krenu da brane reputaciju glavnih mangupa (mi da se sklonimo ovolikom prkancu, e neće moći), malo su ga socijalizovali da ga nauče hijerarhiji čopora i to je to.
gedza.73 gedza.73 18:47 19.09.2013

Re: gde je bilo

Moj šerlokholmsovski instinkt mi nagoveštava da su slučajno natrčali na klinca u gužvi, on krenuo nešto da priča (pusti me, skloni se), oni krenu da brane reputaciju glavnih mangupa (mi da se sklonimo ovolikom prkancu, e neće moći), malo su ga socijalizovali da ga nauče hijerarhiji čopora i to je to.

Ne. Detetu su zalepili na leđa papir sa natpisom 'udari me'.

Ja, uglavnom, za ponašanje dece krivim roditelje.
U ovom slučaju se pitam gde je bio nastavnik ili -ica.
To dete je bilo prvi razred.

Biljana
Sramota je biti siromašan.

Nekada je bilo sramota krasti.
Sad ti krađa dođe kao preporuka.


Jelica Greganović Jelica Greganović 18:55 19.09.2013

Re: gde je bilo

Ja, uglavnom, za ponašanje dece krivim roditelje.
U ovom slučaju se pitam gde je bio nastavnik ili -ica.
To dete je bilo prvi razred.

Potpuno se slažem.
zilikaka zilikaka 19:01 19.09.2013

Re: gde je bilo

Nekada je bilo sramota krasti.
Sad ti krađa dođe kao preporuka.


Uh, čoveče, ne staj na muku.

Klinac mi redovno dolazi iz škole sa pričom kako se taj i ovaj hvale da su puni para, da je bezveze učiti i juriti dobre ocene, da su mnogi nekad loši djaci danas bogataši.

Dovoljno smo mala sredina da znam da su u pitanju potomci lokalnih lopova i muljara.

...i onda krenem da mantram: kako čovek treba da ulaže u sebe, kako pare nisu merilo vrednosti jer očas gazdu promene, kako je najvažnije biti čovek......i moj mali mučenik već kreće samnom da ponavlja, al kanda me realnost demantuje.
Jelica Greganović Jelica Greganović 19:03 19.09.2013

Re: gde je bilo

...i onda krenem da mantram: kako čovek treba da ulaže u sebe, kako pare nisu merilo vrednosti jer očas gazdu promene, kako je najvažnije biti čovek......i moj mali mučenik već kreće samnom da ponavlja, al kanda me realnost demantuje.

Pričaj mi o tome...kako smo jezik do kolena otegli svih ovih godina ponavljajući da nije dobro ulaganje kajen i slične mrcine, nego znanje...i uspelo nam je za sada...zato mislim da je najveća odgovornost na roditeljima, ali i na državi koja mora da ih ceni i podržava kad god zatreba.
gedza.73 gedza.73 19:18 19.09.2013

Re: gde je bilo

Zilikaka
al kanda me realnost demantuje.


Mali su još da shvate.
Ja vdidm sve te muvare, jajare i lopovčine. U jednoj generaciji 'stvorili' i u istoj rasturili. Ili posao ili porodicu ili decu.

Ne gradi se kuća na slabom temelju.

angie01 angie01 22:14 19.09.2013

Re: gde je bilo

ma ja samo kažem da je to što su druga djeca radila manje bitno za cijelu priču.


deca su maili ljudi,...znam za veoma slican slucaj, da ne deteljisem, isto iznenadni napad starije dvojice, (karatista), gde su druga deca reagovala i sprecila nastavak, kada su direktorka i pp sluzba hteli da operu ruke od svega, deca nisu dala da se zavrsi na tome.


a nastavnici, kompletan sistem nadzora, sigurnost učenika i ostalo je posebna tema.


ovo je deo teme, jer su oni bili duzni da obezbede, da do ovako necega ni ne dodje-zato sam i pitala, gde su dezurni nastavnici bili, obezbedjenje, skolski policajac, ko god da je u toj skoli organizovan za bezbednost ucenika- skola je duzna da to ima i da funkcionise, ali u vecini se ti odrasli ponasaju nemarno prema svojim obavezama,

sistem kaznjavanja takodje ne funkcionise, pa onda vlada pravo jaceg.


ali, ok, doks-razlicito vidimo ovaj problem-ja na zalost svoje misljenje baziram na licnom iskustvu.
myredneckself myredneckself 01:00 20.09.2013

Re: gde je bilo

angie01
sta su radila ostala deca?-gledala?

je l niko nije pozvao pomoc ili se umesao?


docsumann
čak i oni koji ne podržavaju nasilje, ili im se od njega gadi, strah parališe da učine nešto za žrtvu, pogotovo ako su nasilnici još uvijek tu.

Ovde, i u sličnim situacijama se radi o psihološkom fenomenu, poznatom kao bystander effect, tj. efektu posmatrača ili apatiji posmatrača.
To je tendencija svedoka nesreće, zločina ili druge hitne situacije da ne pokušavaju da pomognu žrtvi.
Jedna od definicija ovog efekta glasi:
"Što više pojedinaca, svedoka postoji, manja je verovatnoća da će neko pomoći".

Ovaj efekat se prvobitno zvao Genovese efekat, nazvan tako po događaju iz 1964.g. kada je Kitty Genovese na smrt izbodena nožem, a potom silovana. Ovaj horor je trajao oko sat i po vremena, posmatrali su ga susedi, a da joj niko od posmatrača nije pritekao u pomoć, niti je pozvao policiju.

Ovaj događaj je posle dobio veliku medijsku pažnju, a kasnijim psihološkim testovima se došlo do zaključka da pojedinci kada se nalaze u grupi uvek očekuju, žele da neko drugi pomogne, a ne oni.
Hansel Hansel 09:21 20.09.2013

Re: gde je bilo

Jedna od definicija ovog efekta glasi:
"Što više pojedinaca, svedoka postoji, manja je verovatnoća da će neko pomoći".

A ja bih rekao da je taj efekat u direktnoj zavisnosti od karaktera društva u kome se akt nasilja dešava (uz samosvest pojedinaca, koja isto može biti podstaknuta ili gušena karakterom društva). I ne samo akt nasilja, nego i recimo padanje u nesvest, saobraćajna nesreća i slično.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana