Ljudska prava

ZBOGOM PAMETI

Freedom of Information RSS / 21.10.2013. u 13:05

 

Autor: Rodoljub Šabić

U centru Beograda u Bulevaru despota Stefana Lazarevića (ranije 29.novembra) jednoj od najprometnijih gradskih ulica, na zidu Botaničke bašte, već dugo vremena stoji velikim crnim slovima napisan grafit.

„Slava Dimitriju Ljotiću".

Ovaj grafit sam prvi put video pre bar mesec, možda čak i dva i bio ubeđen da će ubrzo biti uklonjen. Ali, video sam ga i danas. U međuvremenu je, doduše, neko crvenom farbom pokušao da ukloni prezime, ali bezuspešno. Jer, grafit je i danas vidljiv i čitak.

Danas je to posebno iritantno. Danas je 21.oktobar, dan kada su nemački okupatori 1941. godine izveli grozni kragujevački masakr, dan kada je ubijeno oko 2800 nevinih ljudi među kojima i veliki broj dečaka, učenika kragujevačke muške gimnazije.

U tom užasnom zločinu sramnu ulogu imao je i famozni „srpski dobrovoljački korpus" (SDK) kvislinška formacija, poznatija kao „ljotićevci", upravo po svom ideološkom vođi Dimitriju Ljotiću.

Uloga „ljotićevaca", 5.dobrovoljačkog odreda SDK, kojim je komandovao Marisav Petrović, u kragujevačkom masakru je jedna od retkih stvari na koju, na gotovo identičan način, gledaju čak i istoriografi subjektivno opredeljeni za jedan od dva, u to vreme delujuća antifašistička pokreta. A i nezavisno od toga, brojni iskazi svedoka, od kojih su neki i danas živi, govore o toj ulozi. Od batinjanja, hapšenja, vezivanja i zatvaranja ljudi, preko predavanja u ruke Nemcima, pa do polivanja krečom i zatrpavanja mrtvih nakon egzekucije.

Šta zapravo poručuje ovaj „grafit"?

„Vrednosni" stav svog autora ili, pre, nešto mnogo važnije.

Jer, nije isključeno čak je i lako moguće, da ne kažem i vrlo verovatno, da autor stupidnog „proizvoda subkulture" i nema pojma o tome ko je zaista bio i šta je radio Dimitrije Ljotić. Ali, ne bi trebalo, ne bi smelo da bude verovatno, da baš niko od odgovornih na lokalnom, gradskom, republičkom, kom god hoćete nivou, u dužem periodu neće preduzeti ništa da ovaj besramni „spomenik" odsustvu pameti ukloni. A nažalost, pokazalo se da je tako.

Atačmenti



Komentari (111)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

looping looping 12:45 22.10.2013

Re: Vlasništvo

predatortz
Da nije bilo nacista Srbija bi ostala pod kraljem, nego se kralj obrukao pa pobegao i izrastao komunizam k'o iz vode


Izađi iz matrice razmišljanja učenika koji se takmičio iz 'Titovim stazama revolucije'.

Sto? Sta fali tom uceniku? Na kraju krajeva, tad se lepo zivelo.
Nema vise tog takmicenja, posle Tita samo ovaj rad:
predatortz predatortz 12:47 22.10.2013

Re: Vlasništvo


Sto? Sta fali tom uceniku?


Mozga, da prostiš. Svako ko slepo sledi jednu istinu, druge stavi 'pod led', ko je spreman da nosi paliju mrtvom čoveku, fali mu mozga.

a kraju krajeva, tad se lepo zivelo.


Kažu da ni Nemci nisu loše živeli za vreme u kom je Hitler bio kancelar. Industrijalizacija, rast standarda, redovna primanja...
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:16 22.10.2013

Re: Vlasništvo

Svi oni koji su se bavili terorizmom, atentatima i napadima na vojsku i žandarmeriju. Dobro, ne baš svi.

Nisu oni bili zatvarani zbog toga što su drugačije mislili. Zatvarali su ih zbog 'bombaških procesa', atentata, sabotaža i diverzija. Partija je stavljena van zakona jer je propagirala nasilan prevrat. Ni jedna ozbiljna država to ne toleriše.

Partija je sa tim programom na parlamentarnnim izborima bila treća parlamentarna stranka a njen kandidat za gradonačelnika u Beogradu Filip Filipović kao i onaj u Zagrebu pobedili.E onda su ih zabranili.A stranka kao socijaldemokratska levica se zalagala za socijalnu pravdu i prava radnika a vldajuća buržoazija to silom sprečavala i ko je onda nasilan.
Partija je stavljena van zakona jer je propagirala nasilan prevrat. Ni jedna ozbiljna država to ne toleriše.

pa što se onda buniš što komunisti posle rata nisu tim što su njih zabranili nisu dozvolili delovanje tj. višepartijski sistem sa njima koji su se dodatno kompromitovali saradnjom sa okupatorom.
Znači, po tebi i komunistička Jugoslavija je konačno bila ozbiljna zemlja.
Zatvarali su ih zbog 'bombaških procesa', atentata, sabotaža i diverzija. Partija je stavljena van zakona jer je propagirala nasilan prevrat. Ni jedna ozbiljna država to ne toleriše.

da bio je atentat na ministra koji je doneo zakon o zabrani, zatim onaj atentat valjda Golubića i ne znam koje su to masovne terorističke akcije. Nećeš mi reći da je Moša Pijade bio terorista pa podmetao bombe, ili onih 7 sekretara SKOJ-a, ili ćeš mi reći i da je interniranje Svetozara Pribićevića i progon Ljube Davidovića koji niszu bili komunisti manifestacija demokratskog poretka.
Nego zemljače, izgleda si ti mlad pa nisi mnogo čitao istoriju a dinamika događaja te odvela u neke vizure sa malo ofarbanim i iskrivljenim slikama.
Nego, predlažem ti da pažljivo gledaš ovu seriju što je snimio Radoš Bajić i tu je praaaava istina o svemu. Čovek se više puta pokazao kao naučno neutralan.A vidim i Glogovac izjavljuje kako mu je velika čast što igra Dražu.Amin.
predatortz predatortz 13:27 22.10.2013

Re: Vlasništvo

Nećeš mi reći da je Moša Pijade bio terorista pa podmetao bombe,


Ne. On je ideolog 'Pasjih grobalja'.

pa što se onda buniš što komunisti posle rata nisu tim što su njih zabranili nisu dozvolili delovanje tj. višepartijski sistem sa njima koji su se dodatno kompromitovali saradnjom sa okupatorom.
Znači, po tebi i komunistička Jugoslavija je konačno bila ozbiljna zemlja.


U Kraljevini nisu bile zabranjene sve partije. Zabranjene su one koje su se graničile sa terorističkim organizacijama. Titova i Pavelićeva, npr. Ostale su uredno izlazile na izbore .


da bio je atentat na ministra koji je doneo zakon o zabrani, zatim onaj atentat valjda Golubića i ne znam koje su to masovne terorističke akcije


I? Malo li je? A bilo je toga još...
predatortz predatortz 13:31 22.10.2013

Re: Vlasništvo

Nego, predlažem ti da pažljivo gledaš ovu seriju što je snimio Radoš Bajić i tu je praaaava istina o svemu. Čovek se više puta pokazao kao naučno neutralan.A vidim i Glogovac izjavljuje kako mu je velika čast što igra Dražu.Amin.



Kad smo kod predloga, i ja imam jedan za tebe:

Nemoj da se brukaš da sa četnicima ratuješ preko tastature. Geveru u ruke, ko drug Krcun! Ovo ovako je nedostojno jednog revolucionara!
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:37 22.10.2013

Re: Vlasništvo

Nemoj da se brukaš da sa četnicima ratuješ preko tastature. Geveru u ruke, ko drug Krcun! Ovo ovako je nedostojno jednog revolucionara!

Pravo da ti kažem , ne ratujem ja niti bi na ideološkoj osnovi protiv bilo koga jer ideologija više i nema.
Jednostavno ovako kao i ti tupimo o stvarima koje su totalno nebitne, koje su davno prošlo vreme koje zteba konačno ostaviti istoriji, ali istoričarima koji nisu ostrašćeni.
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:53 22.10.2013

Re: Vlasništvo

Ne. On je ideolog 'Pasjih grobalja'.

taman sam mislio da prekinem ovu zajebanciju a ti naletiš. Pa nisu valjda znali 1926.godine kada je pisao članke u Borbi da će 1941.godine on biti tvorac pasjih grobalja.
U Kraljevini nisu bile zabranjene sve partije. Zabranjene su one koje su se graničile sa terorističkim organizacijama. Titova i Pavelićeva, npr. Ostale su uredno izlazile na izbore .

i opet ti nalećeš.KPJ je zabranjena kada od ustaša ni pojma nije bilo. Ustaška organizacija se formira i to ne kao stranka već teroristička tek nakon Šestojanuarske diktature.
Inače tom dikaturom su bile zabranjene i ostale partije.Svetozar pribićević interniran a Ljuba Davidović proganjan. Tito još tada nije nikakav faktor u KPJ a od 1928.godine nalazi se na robiji zbog podmetnutog bombaškog procesa.
A nije loše ni da pročurtaš ovo glede Pavelića:
"1918. godine ulazi u vodstvo Hrvatske stranke prava. Prvo je bio član Poslovnog odbora, potom tajnik i nakon toga podpredsjednik stranke. Tri godine nakon učlanjenja (1921.) izabran je za poslanika u gradskoj skupštini grada Zagreba. Pored toga imao je još jednu zadaću: u ime HSP-a bio je kontakt-osoba s Nikolom Pašićem, a u cilju slabljenja Hrvatske seljačke stranke Stjepana Radića.
1927. izabran je za zagrebačkog pokrajinskog zastupnika, a u junu iste godine predstavljao je zagrebačku općinu na evropskom kongresu gradova u Parizu. Na povratku u Rimu je izaslaniku talijanske vlade Davanzatiju u ime HSP-a predao promemoriju u kojoj se Italiji nudi suradnja u rušenju Kraljevine SHS. U skladu s tim očekuje talijansku pomoć u uspostavi i zaštiti hrvatske države, te iznosi spremnost na teritorijalno, političko, ekonomsko i vojno prilagođavanje talijanskim interesima.
Na parlamentarnim izborima 1927. godine izabran je, zajedno s Trumbićem, za zastupnika na listi Hrvatskog bloka. U svojim govorima u beogradskoj skupštini istupio je protiv velikosrpske politike i izjašnjavao se za hrvatsku samostalnost i nezavisnost. Unutar stranke posebno se posvetio radu s omladinom te pokrenuo listove "Starčević" i "Kvaternik". Poslije atentata na prvake Hrvatske seljačke stranke 1928. godine pristupa Seljačko-demokratskoj koaliciji. Tada pokreće list "Hrvatski domobran" s programom ostvarenja samostalne hrvatske države, a 1. oktobra 1929. godine osniva istoimenu paravojnu organizaciju."
predatortz predatortz 16:11 22.10.2013

Re: Vlasništvo


taman sam mislio da prekinem ovu zajebanciju a ti naletiš. Pa nisu valjda znali 1926.godine kada je pisao članke u Borbi da će 1941.godine on biti tvorac pasjih grobalja.


Nije bilo teško pretpostaviti. Zločinačke ideologije iznedre zločince. A Moša je bio ideolog koji je svoju teoriju pretočio u praksu.

i opet ti nalećeš.KPJ je zabranjena kada od ustaša ni pojma nije bilo.


A kad sam ja rekao da su zabranjeni istovremeno? Ja samo rekoh da su u Kraljevini bili zabranjeni samo ekstremistički pokreti, dok je dosta partija i levog i desnog opredelenja normalno funkcionisalo.

Na kraju, ipak se ispostavilo da je ono što je bilo zabranjeno u toj 'grobnici naroda' preraslo u zlo čija nedela i danas osećamo.
vlad_aleksh vlad_aleksh 07:40 23.10.2013

Re: Vlasništvo

Milan Karagaća

i opet ti nalećeš.KPJ je zabranjena kada od ustaša ni pojma nije bilo. Ustaška organizacija se formira i to ne kao stranka već teroristička tek nakon Šestojanuarske diktature.
Inače tom dikaturom su bile zabranjene i ostale partije.Svetozar pribićević interniran a Ljuba Davidović proganjan. Tito još tada nije nikakav faktor u KPJ a od 1928.godine nalazi se na robiji zbog podmetnutog bombaškog procesa.


Karagaća, nikad Vas nisam pitao šta mislite o Njegovom veličanstvu viteškom kralju ujedinitelju Aleksandru I Karađorđeviću. On je bio monarhofašistički diktator, je l' da? Ubijen je tokom posete osvedočenim francuskim fašistima. A i dugo je bio u savezu sa poznatim čehoslovačkim fašistom Masarikom.
49 41 49 41 12:27 24.10.2013

Dokle

ce stajati grafit?!?

Zauvek, ili ce se naci neko "zaduzen" u gradu, opstini, mesnoj zajednici, Botanickoj basti da ga ukloni ?!?

Svi su nadlezni - niko nije nadlezan ?!?

Isto to mislim za bilo koji grafit na zgradi, ogradi, zidu, garazi, tramvaju, autobusu ...

ovakve vrste, i sa porukama bilo koje vrste.

iqiqiq iqiqiq 17:12 24.10.2013

Re: Dokle

Samo da nam nadležni daju četke ili razređivač, meni bi bilo uživanje da obrišem sve te brljotine, da umijemo ulice, lepše se živi kada je okolina čista i grad lep u umiven...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana