Astronomija| Eksperimenti u blogovanju| Nauka

Divan sunčan dan za seoske lupeže

marco_de.manccini RSS / 11.11.2013. u 04:25


Пре око двадесет година сам често био члан разних комисија за средњошколска такмичења из математике. Једном приликом сам, за регионално такмичење, био задужен за прваке, а ту је циљ саставити задатке који траже мало (или нимало) предзнања, али су ипак довољно изазовни и занимљиви. Инспирисани много лакшим питањем из неке старе збирке саставили смо један мали логички проблем, који преносим уз превод и обраду.

* * *

Ишао сељак путем и срео два сеоска мангупа, Петра и Николу. Ево њиховог разговора.

Сељак: Добар дан.

Два сеоска мангупа: Добар дан.

Сељак: Који је дан данас?

Никола: Сутра ћу говорити истину.

Сељак: А? Који је дан сутра?

Никола: Сутра није субота.

Сељак се окреће Петру: Петре, дај бар ти кажи који је дан данас?

Петар промрмља нешто и одлази.

Сељак се окреће Николи: Ето ти сад, нисам добро чуо. Шта је рек'о Петар?

Никола: Рекао је да је недеља.

Сељак: Е, сад знам који је дан данас. Хајде, довиђења.

Можете ли да утврдите ког дана у недељи је вођен разговор, ако знате оно што и свако у селу зна, а то је да Петар лаже недељом, понедељком, и уторком, а осталим данима говори истину, док Никола лаже средом, четвртком и петком, а осталим данима говори истину?

* * *

Проблем није тежак. И уопште, проблеми које стварају сеоске шаљивџије, они који лажу док гледају у календар, нису тешки. Праве невоље долазе од сеоских лупежа, оних који лажу док гледају у очи.

 



Komentari (142)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jednatanja jednatanja 22:01 11.11.2013

Re: Ponedeljak

drugar ga je naknadno opljačkao?
Ribozom Ribozom 22:07 11.11.2013

Re: Ponedeljak

A da nije upucani bio bez ruku pu,pu,pu
jednatanja jednatanja 22:11 11.11.2013

Re: Ponedeljak

nije pružio drugaru prvu pomoć? bio je u alkoholisanom stanju? ubijam docsa virtuelno...
niccolo niccolo 22:17 11.11.2013

Re: Ponedeljak

Zato što je ovaj koji je pucao jedini istrčao iz parka?
vishnja92 vishnja92 22:19 11.11.2013

Re: Ponedeljak

mozda upucani uopste nije bio prijatelj vec pljackas?
jednatanja jednatanja 22:22 11.11.2013

Re: Ponedeljak

2 rane?

a sviđa mi se i Višnjina teorija sa jezercetom i patkama
jednatanja jednatanja 22:31 11.11.2013

Re: Ponedeljak

položaj tela?
libkonz libkonz 22:49 11.11.2013

Re: Ponedeljak

da mu metak nije okrznuo ruku, što bi bilo nemoguće ako su ruke iznad glave?
trala.la trala.la 22:50 11.11.2013

Re: Ponedeljak

Dragan Pleskonjic
jinks

Da.


Najbolje je da ćuti k'o zaliven. :)
docsumann docsumann 22:57 11.11.2013

Re: Ponedeljak

da mu metak nije okrznuo ruku, što bi bilo nemoguće ako su ruke iznad glave?


ne, recimo da je čovjek pogođen pravo u srce.
Jukie Jukie 23:07 11.11.2013

Re: Ponedeljak

marco_de.manccini
davaj češće ovakve zadatke, breДобро, ево ти један мало другачији. Бивис и Батхед воле да разбијају стакло. Кад Бивис тресне парче стакла о земљу оно се увек разбије у 4 мањих парчића. Батхед је много вештији и кад он то уради парче стакла се увек разбије у 7 парчића. Једном су тако почели од једног парчета и ломили су и разбијали, заједно, док им није досадило. На крају су избројали 2013 парчића. Бивис и Батхед су, несумњиво, одлични у разбијању стакла, али да ли знају да броје?

Bivis uvek dobija tri nova parčeta a Bethed šest novih parčića, dakle treba videti da li je 2012 deljivo sa 3 i 6. 2012 2+1+2=5 nije deljivo sa 3. Ne može da bude 2013 parčića na kraju.
Jukie Jukie 23:09 11.11.2013

Re: Ponedeljak

docsumann
jedan detektivski:iz parka istrčava čovjek i doziva policajca - upomoć, čovjek je upucan!policajac dolazi do mjesta zločina, nailazi na tijelo upucanog čovjeka, ustanovljava da je već mrtav i pita ovog čovjeka šta se desilo.to je moj dobar prijatelj - reće čovjek - šetali smo tako parkom, kao što to često radimo, kad je ispred nas iskočio maskirani napadač sa uperenim pištoljem i rekao RUKE UVIS! - mi smo podigli ruke, misleći da će da nas opljačka, međutim on je neočekivano opalio u mog druga i pobjegao.policajac onda još jednom osmotri leš i reče ovom čovjeku - vodim vas u stanicu, uhapšeni ste.naravno, pitanje glasi zašto je policajac uhapsio ovog čovjeka ?da samo napomenem, nema nikakvih začkoljica, glupih caka, a svi bitni podaci su u priči.P.S. Vučko zna rješenje

Ako je rešenje da mu je pucano u leđa, to je isto tako začkoljica kao i ovo ostalo
docsumann docsumann 23:11 11.11.2013

Re: Ponedeljak

Ako je rešenje da mu je pucano u leđa, to je isto tako začkoljica kao i ovo ostalo


ako mu je pucano s leđa onda bi ubicina priča bila potpuna besmislica, a sam zadatak truba
Jukie Jukie 23:22 11.11.2013

Re: Ponedeljak

docsumann
jedan detektivski:iz parka istrčava čovjek i doziva policajca - upomoć, čovjek je upucan!policajac dolazi do mjesta zločina, nailazi na tijelo upucanog čovjeka, ustanovljava da je već mrtav i pita ovog čovjeka šta se desilo.to je moj dobar prijatelj - reće čovjek - šetali smo tako parkom, kao što to često radimo, kad je ispred nas iskočio maskirani napadač sa uperenim pištoljem i rekao RUKE UVIS! - mi smo podigli ruke, misleći da će da nas opljačka, međutim on je neočekivano opalio u mog druga i pobjegao.policajac onda još jednom osmotri leš i reče ovom čovjeku - vodim vas u stanicu, uhapšeni ste.naravno, pitanje glasi zašto je policajac uhapsio ovog čovjeka ?da samo napomenem, nema nikakvih začkoljica, glupih caka, a svi bitni podaci su u priči.P.S. Vučko zna rješenje

Hmm... recimo da je jako iskrvario (pogođena neka veća arterija) i da je krv već počela da se zgrušava, a to se ne bi desilo da je upravo pogođen, nego ga je ubio ranije pa je seo da smisli šta sad da radi, i došao na gorenavedenu ideju
ili uopšte nema krvi iako je povreda na takvom mestu da treba da bude lokva krvi, pa ga je preneo sa drugog mesta gde je u stvari ubijen
docsumann docsumann 23:34 11.11.2013

Re: Ponedeljak


leš je bio na mjestu ubistva. razlivene krvi je bilo normalno s obzirom na ranu od metka. vrijeme ubistva se poklapalo sa ubicinom (svjedokovom) pričom.
jinks jinks 10:23 12.11.2013

Re: Ponedeljak

Da li možda ima veze s tim da se odeća malo podigne kada se digni ruke u vis tako da prostrelna rana na telu i rupa na majici, košulji, čemu već ne mogu da se poklope kada se spuste ruke tela pogođenog.

Možda su se kod ubijenog rupa na odeći i prostrelna rana poklapale, sa spuštenim rukama, što znači da uopšte i nije dizao ruke u vis.
docsumann docsumann 13:43 12.11.2013

Re: Ponedeljak

jinks


marco_de.manccini marco_de.manccini 21:03 12.11.2013

Re: Ponedeljak

Еее, ниси нам рек'о "све битне податке". На пример, да си нам рекао "полицајац је поново проверио леш и установио да се прострелна рана на телу и на одећи перфектно слажу", онда би ми одмах погодили.

: )

Нема везе, нећу да признам да се нисам сетио па се јогуним.

*

Решење јесте интелигентно, али верујем да је у ствари за правог и искусног полицајца сасвим рутински део увиђаја да провери како се слажу рана на телу и на одећи. Била је и једна Монк епизода базирана на томе (човек је био рањен у ногу и било је важно установити да ли је стајао или седео кад се то догодило).
Dr M Dr M 13:21 11.11.2013

Istina


"проблеми које стварају сеоске шаљивџије, они који лажу док гледају у календар, нису тешки. Праве невоље долазе од сеоских лупежа, оних који лажу док гледају у очи."

Pre nego što sam počeo da rešavam zagonetku, znao sam jedno:

Ni Petar ni Nikola nisu političari.

Postoje dani kad govore istinu.

marco_de.manccini marco_de.manccini 18:40 11.11.2013

Re: Istina

Политичари мора да мрзе 1. април. Тад се види да су за њихов посао сви квалификовани.
Ribozom Ribozom 19:24 11.11.2013

ako niko nije odgovorio

Никола: Сутра ћу говорити истину.
1. a)ako laze (sre, cet)
b)ako govori istinu (sub, ned, pon)
eliminisemo, petak i utorak
Никола: Сутра није субота
2. a)ako laze subota a posto subotom ne laze, nije subota.
b) ako govori istinu pon i ned
Никола: Рекао је да је недеља
3. u oba slucaja nije nedelja

ostaje Ponedeljak

Edit: hehehe, proverio izmenio
myredneckself myredneckself 01:39 12.11.2013

docsumannov detektivski...

Jel detektivi traže?

Ja sada moram da spavam, laku noć.

marco,
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:51 12.11.2013

Re: docsumannov detektivski...

MRS,
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:53 12.11.2013

Re: ako niko nije odgovorio

Edit: hehehe, proverio izmenio

А је л' се важи тако?
: )
ovderadiocacka ovderadiocacka 05:44 12.11.2013

mora da je zensko

mora da je ubijena osoba zena (istina obucena kao musko; pantalone i sl)
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:51 12.11.2013

Re: mora da je zensko

баш добар ник.
blogovatelj blogovatelj 16:48 12.11.2013

Deset kesa, deset dukata, deset grama...

Imamo deset kesa.
U svakoj je po deset dukata.
U svakoj od kesa dukati su pravi, sem u jednoj, u kojoj su laznjaci.
Pravi dukati teski su 10g, lazni su teski 9g.
Imamo vagu.
Kako iz jednog jedinog merenja ustanoviti u kojoj kesi su lazni dukati?
libkonz libkonz 17:03 12.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

ovo je lako
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:53 12.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

јесте, доста познато, али је стварно лепо.
blogovatelj blogovatelj 04:13 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

јесте, доста познато, али је стварно лепо.


Moguce da je poznato, cuo sam ovo pre cetvrt veka.
U Galaksiji sam posle procitao nastavak problema, ne mogu da se setim ni pitanja, jos manje odgovora, ali se se secam da je resenje imalo nekakve veze sa binarnim brojevima.
marco_de.manccini marco_de.manccini 12:20 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

ne mogu da se setim ni pitanja

могуће је да је било нешто овако.

имаш рецимо 5 врећица са по 50 златника, у неким врећицама су прави, а у неким лажни, не знаш ни у колико врећица ни у којим врећицама су лажни, прави златници су тешки 10 грама, а лажни 9, и имаш једно мерење вагом да нађеш све врећице у којима су лажни златници.
libkonz libkonz 18:00 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

zar to nije na isti fazon? Uzmeš recimo 1, 3, 6, 11, 22.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:07 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

Tvoj odgovor je super (malo neobican, ali nema veze, radi odlicno). Nije skroz isti fazon, jer da je isti mogao bi da uzmes 1,2,3,4,5, a to ne radi.

I samo da ti zakomplikujem malo (i da te nateram da nadjes standardno resenje), sta bi radio da je po 20 zlatnika u svakoj vrecici?
libkonz libkonz 18:08 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

I samo da ti zakomplikujem malo (i da te nateram da nadjes standardno resenje), sta bi radio da je po 20 zlatnika u svakoj vrecici?

1,2,4,8,16
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:10 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama...

eee, tako, bre, binarno, samo binarno, sto bi reko rambo.
ivan.021 ivan.021 13:31 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Iz prve kese uzeti 1 dukat , iz druge 2 dukata ,iz treće 3 dukata ....iz desete 10 dukata i izvršiti JEDNO merenje.Rezultat 549 gr upućuje da su dukati od 9 gr u prvoj kesi, rezultat od 548 gr upučuje da su dukati od 9gr u drugoj kesi , 547 gr u trećoj kesi itd....Nije teško!
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:17 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Da, probaj sad onaj s 5 vrećica po 50 zlatnika i nepoznatim brojem vrećica s lažnim zlatnicima.

P.S. Netraženi savet. Kad se nadovezuješ na neki komentar ne idi preko "pošaljite komentar", već klikni na "odgovori" na komentaru na koji se nadovezuješ. Malo je preglednije. Hvala.
Jaril Jaril 17:57 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Iz prve kese uzeti 1 dukat , iz druge 2 dukata ,iz treće 3 dukata ....i

А што не бисмо у том једном мерењу додавали кесу по кесу и срачунали разлику у резултатима.
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:01 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Kad dodaješ i upoređuješ to onda nije jedno merenje. Jedno merenje je staviš nešto na vagu, vaga ti kaže koliko je to teško, kraj merenja.
Jaril Jaril 18:51 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Jedno merenje je staviš nešto na vagu, vaga ti kaže koliko je to teško, kraj merenja.

Ови математичари, што мора једноставно кад може компликовано...
libkonz libkonz 19:02 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Ови математичари, што мора једноставно кад може компликовано...

to je zbog amortizacije.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:17 13.11.2013

Re: Deset kesa, deset dukata, deset grama.

Ови математичари, што мора једноставно кад може компликовано...

Upravo obrnuto, ti si taj sto hoce da meri 10 puta, a ne samo jednom : )

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana