Gost autor| Umetnost| Život

Balada o šahu

vladimir petrovic RSS / 01.12.2013. u 10:46

                                                              Počasni gost autor:  Nowhereman

Šah. Nije li to dosadno u naše doba? Danas, kada kosmos uzmiče, kada stvarnost prevazilazi najneverovatnije, reklo bi se fantastične težnje Žila Verna, kada čovek prodire u najskrivenije tajne prirode, kada...

Šah! Nije li to dosadno? I stvarno, kakvu duhovnu radost mogu da pruže ljudima zamršena kretanja figura na 64 polja?

Gore navedene reči izrekao je Tigran Petrosjan, bivši šampion sveta u šahu. Setio sam ih se pre neki dan, kada sam u novinama ugledao sledeću malu vest:

„ČENAJ - Norveški šahista Magnus Karlsen osvojio je titulu prvaka sveta pošto je danas pobedio dugogodišnjeg šampiona Indijca Višvanatana Ananda."

Da li je moguće? Tu, pre neki dan, završen je svetski šampionat u šahu!? Nisam primetio! Da li je neko o tome govorio? Spominjao? Da li je, možda, prikazivana šahovska hronika, iz večeri u veče, u kojoj poznati, omiljeni velemajstor tumači poteze šampiona i njegovog izazivača, tu veličanstvenu borbu?

Priznajem, zauzet svakodnevnim brigama, okupiran raznim banalnim nevoljama i opterećen besmislenim strahovima, zaboravio sam na - šah.

Jedan od „večitih" kandidata za titulu prvaka sveta, neumorni šahovski borac Viktor Korčnoj rekao je u Havani, na banketu povodom šahovske olimpijade: „Šah je nešto najinteresantnije od svega nerazumljivog na ovome svetu".

Mladi šampion Karlsen ima tek 23 godine (isto toliko je imao i Mihail Talj, kada je 1960. godine osvojio titulu).  Kažu da je „genijalan" - može li se reći nešto drugo? Velemajstor je postao sa 13 godina. Svetsko prevenstvo u ubrzanom šahu osvojio je 2009. godine. Prvo mesto na svetskog rejting-listi zauzeo je još 2010. godine - bio je, tada, najmlađi velemajstor kome je to pošlo za rukom (pre njega, bio je to Vladimir Kramnik). Njegove pojedine pobede na turnirima širom sveta bile su spektakularne. O Karlsenovoj nesumnjivoj izuzetnosti govori i okolnost je broj poena koje je zaradio na rejting-listi (2861) apsolutno najveći koji je ikada imao neki šahista!

Najavljujući meč za svetskog šampiona u „Politici" Marjan Kovačević je rekao i ovo:

Jer, takav sudar jarkih, a krajnje različitih asova drevne igre i takva medijska podela Zapada i Istoka, nisu viđeni od „meča stoleća" između Fišera i Spaskog, davne 1972. Sa jedne strane je neponovljiva karijera dugovečnog i svuda omiljenog šampiona iz kolevke šaha Višija Ananda, a sa druge neslućene mogućnosti genijalnog Norvežanina Magnusa Karlsena, apsolutnog rekordera po rejtingu i medijskoj popularnosti na Zapadu - odmah posle Roberta Fišera.

Duel vremešnog „tigra iz Madrasa" čiji će zubi krajem godine da proslave 44 godine, sa dvostruko mlađim „šahovskim Mocartom" kompjuterske ere, ima sve dimenzije arhetipske priče, propletene geopolitikom, filosofijom i slikom aktuelnog vremena.

Međutim, upravo članak u kojem se ovaj navod nalazi, obrazlaže kako je došlo do „medijskog posrnuća šaha". Spominje se, čak, i „medijski ponor" i „mrva medijskog prostora" koja šahu pripada u našoj zemlji. Gde? - u zemlji Bore Kostića, Gligorića i Ljubojevića, Ivkova i Matanovića, Milunke Lazarević i mnogih drugih. U zemlji u kojoj je nastala publikacija „Šahovski informator". Eto, tu se mogu ponovo vratiti rečima Tigrana Petrosjana, navedenim na početku.

Jesmo li zaboravili na šah? Ako jesmo, šta je tome razlog?

Nemački velemajstor Taraš rekao je i ovo: „Uvek sam sažaljevao čoveka koji ne zna igrati šah. Jer šah, kao ljubav, kao muzika, ima moć da čoveka učini srećnim."

Atačmenti



Komentari (193)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vladimir petrovic vladimir petrovic 10:58 01.12.2013

Kraljevska igra, čemu?






Magnus Karlsen postao je svetski šampion u šahu u 22. godini.

U intervjuima, kada su novinari aludirali na njegovu genijalnost, on je skromno odgovorio: "Ma ne. Daleko od toga. Ja jedino dobro radim ono što radim. Zapravo, srećan sam što mogu da radim ono što volim, ali nisam genije".
nowhereman nowhereman 11:56 01.12.2013

Re: Kraljevska igra, čemu?

Najpre da odgovorim na ovo: čemu?

U nastavku onog teksta Tigrana Petrosjana stoji i ovo:


Zar je u istoriji ljudskoj bilo malo igara? Zar se mnoge igre ne pojavljuju i danas? Interesovanje za njih brzo plane, ali se isto tako brzo i ugasi. A šah je, prošavši mnoge vekove, ostao nepromenjen u suštini svojoj i, nekad isključivo aristokratska zabava, postao omiljena igra miliona ljudi širom zemaljske kugle.

Mnogi od onih koji su stvorili duhovne vrednosti u raznim oblastima ljudske kluture, cenili su šah. (...) O šahu se može mnogo govoriti, pisati i raspravljati.

(...) Volite šah i on će vas zavoleti. Otkriće vam najskrivenije tajne.

Nastojte da shvatite suštinu poteza velikih majstora šahovske ploče. Proučavajte njihove partije, trudite se da razumete i usvojite principe i zakone koji su ih doveli do ovog ili onog poteza, podstakli ih na ovu ili onu komibnaciju ili raznovrsne pozicione planove. To zahteva strpljivost, upornost i marljivost.

U zamenu za to svaki od vas će u šahu naći nešto prijatno. Mnogima će se svideti partije u kojima majstor, kao vredna pčela, satima podiže zgradu koja, na kraju, zadovolji i najtananiji ukus.

Ko može ostati ravnodušan pred okršajima sličnim dvobojima srednjovekovnih vitezova, u kojima obilno pršte duhovit taktički vatrometi.

Srce mi su uvek ispunjava radošću kad mi pred očima iskrsne divno šahovsko platno, na kojem se istrajan strategijski rad, potčinjavajući se zakonima šahovske logike, kruniše munjevitim taktičkim napadom i dovodi partiju do zakonitog završetka.

(...)
Da bi vam šah otkrio svoju bogatu riznicu, da vi bam pričinio istinsku radost treba ga igrati.

Volite šah i šah će vas zavoleti, otkriće vam sve svoje lepote.



(predgovor za "Šahovsku čitanku" Dimitrija Bjelice)

* * *

Zaboravio sam da napišem:

Živeo kralj!




P.S.
Petrosjan je napisao jedan "prigodan", školski tekst, ali nisam odoleo da ga ne citiram, jer je "Šahovska čitanka" bila prva knjiga, od pedesetak, iz koje sam učio o šahu.
sahkontakt sahkontakt 04:50 03.12.2013

Re: Kraljevska igra, čemu?

Pogledajte ovog sampiona. Pogledajte taj izraz na licu, koja skromnost, koja dobrota zraci iz njega. A i lovorov venac je prema zaslugama: kakve su partije bile 1960. to je i zasluzio.



Da li se neko seca epizode kada je Talj nakon osvajanja krune dosao u Beograd i odigrao simultanku gde je medju igracima bio i Sekularac. Mislim da je bio pok. Miro Radojcic koji je tada predlozio Talju da pusti remi Sekiju. Talj mu pridje kod sledeceg poteza i predlozi remi. Seki, misleci, vidi ti njega nudi mi remi, znaci da stoji slabije, nastavi da igra. Posle je Mirio ubedio Sekija da prihvati ponudu (o Miru Radojcicu, legendarnom novinaru i sahovskom majstoru Jugoslavije i Sjedinjenig Drzava, mozete procitati na mom sahovskom blogu (http://iplayoochess.com/2013/11/26/who-is-2165-rated-guy-who-scored-undefeated-9-5-2-5-coming-in-second-after-benko-at-the-1964-us-open/)


nowhereman nowhereman 05:19 03.12.2013

Re: Kraljevska igra, čemu?

mozete procitati na mom sahovskom blogu


Pogledaćemo.

Šteta je da, kada već pišete o Miri Radojčiću i Bori Kostiću, vaš blog nema i verziju na našem jeziku.



sahkontakt sahkontakt 00:03 05.12.2013

Re: Kraljevska igra, čemu?

Ne samo o Miru Radojcicu, pisao sam takodje o ruskoj zaveri protiv nase ekipe i Gligorica na Olimpijadi u Helsinkiju 1952 kada je Staljin dao zadatak velemajstoru Kotovu da nas kako zna i ume onemoguci Jugoslovene u osvajanju srebra (clanak mozete procitati na engleskom ovde: http://iplayoochess.com/2012/08/19/stalin-and-golden-rook-chess-and-cunning-master/)

Bilo je tu i sahovskih aforizama Sava Martinovica i karikatura Jovana Prokopljevica koje sam predstavio zapadnoj publici

Ja bih jako voleo da puno tih stvari sa svog bloga (www.iPlayooChess.com, 155 clanaka do sada koji su doticali razlicite oblasti u vezi sa sahom: slikarstvo, muzika (Sostakovic), literatura (Bulgakov, Salamov, Vonegat), sahovska edukacija za pocetnike koriscenjem nove metode, psihologija saha, intervjui (cuveni intervju iz 2003 preveden sa ruskog, nikada objavljen za zapadu), anekdote iz zivota starih velemajstora (Aljehin, Nimcovic, Liliental), kao i nove sadrzaje prikazem nasim citaocima, ali jos nisam u mogucnosti da ista postavim ovde na B92, jer nemam tehnicke mogucnosti bez statusa blogera (iskreno, ne znam kako se to ovde postaje).

Inace, kazem, zaista bih uzivao da mozemo zajedno, ovde na B92, da pogledamo sah i iz drugog ugla, na jeziku koji najbolje poznajemo - maternjem!


karikatura: Igor Novikov, 1981
nowhereman nowhereman 10:56 05.12.2013

Re: Kraljevska igra, čemu?


Ja bih jako voleo da puno tih stvari sa svog bloga (...) koji su doticali razlicite oblasti u vezi sa sahom (...) prikazem nasim citaocima, ali jos nisam u mogucnosti da ista postavim ovde na B92, jer nemam tehnicke mogucnosti bez statusa blogera (iskreno, ne znam kako se to ovde postaje).



Vi već imate status blogera, samim tim što ste se registrovali. Ali, nemate tzv. "autorsku opciju", tj. mogućnost da samostalno objavite blog. Mogli biste se obratiti nekome od kolega, sa molbom da Vam ustupi svoj prostor, za početak.

Izgleda da šah nije sasvim neinteresantan blogerima ovdašnjim.
Ne znam da li pravila Bloga B92 dozvoljavaju formiranje šahovske sekcije?


P.S.
Zaista, ima kolega-blogera koji neguju isključivo neka specifična interesovanja. Tako, na primer, kolega alibicilla se javlja isključivo sa dragocenim prilozima o prirodi, pticama i ptičarenju. Njegovi prilozi i predlozi su vredni, sami po sebi, pa čak i kada nema previše posetilaca i komentatora. Isti je slučaj i sa Rodoljubom Šabićem, poznatim pod nadimkom "Freedom of information", samo što se g. Šabić bavi drugim vrstama ptica.



niccolo niccolo 11:07 01.12.2013

To jeste

„mrva medijskog prostora" koja šahu pripada u našoj zemlji.

čini mi se da je ranije bilo više mesta u sportskim novinama o šahu, zadnjih godina nešto se slabo piše.
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:13 01.12.2013

Re: To jeste

Niccolo
... zadnjih godina nešto se slabo piše.


Nije pomoglo ni što smo do nedavno imali šahistkinju na čelu Ministarstva za sport i omladinu.



Проф. др Алиса Марић је позната српска шахисткиња, велемајстор, доктор економских наука, бувша министарка омладине и спорта у Влади Републике Србије. Према својим резултатима сматра се најбољом југословенском и српском шахисткињом свих времена.
nowhereman nowhereman 12:38 01.12.2013

Re: To jeste


čini mi se da je ranije bilo više mesta u sportskim novinama o šahu, zadnjih godina nešto se slabo piše.


Bilo je "ranije", a to ranije trajalo je decenijama - svega! Bilo je mesta za šah ne samo u sportskim, nego i u dnevnim novinama i na televiziji. Bilo je, razume se, i novinara koji su bili posvećeni šahovskim temama.

Pomenuću samo pokojnog Nebojšu Đukelića (poznatog svakom filmofilu), koji je pravio sjajne emisije o šahu, a i jedan serijal razgovora sa našom šahovskom legendom Svetozarem Gligorićem.

U "Politici" je godinama ponedeljkom izlazila cela stranica posvećena šahu.

A kada bi se igrao meč za prvaka sveta, to bi bio pravi medijski spektakl. Meni prvo na pamet padaju nastupi i sjajne analize dragog velemajstora Aleksandra Matanovića.




jedan.kub jedan.kub 15:23 01.12.2013

Re: To jeste

niccolo
„mrva medijskog prostora" koja šahu pripada u našoj zemlji.

čini mi se da je ranije bilo više mesta u sportskim novinama o šahu, zadnjih godina nešto se slabo piše.


Bila je neka kratka reportaža na rtv Vojvodina, ne znam kako se zove. Interesantno je to za ovog mladića, da je u svojoj zemlji poznat i kao filmski glumac i da nastupa i kao maneken.
Šteta što je šah danas kod nas zapostavljen.
Na istoj televiziji je nedavno (možda i godinu dana) promovisan školski šahovski klub iz Žablja u kojoj ima talentovane dece.

Konačno inseresantna tema na blogu.
blogovatelj blogovatelj 17:09 01.12.2013

Re: To jeste

U "Politici" je godinama ponedeljkom izlazila cela stranica posvećena šahu.


Jedno vreme sam kupovao NIN samo zbog analiza sahovskih partija.
docsumann docsumann 17:12 01.12.2013

Re: To jeste

blogovatelj
U "Politici" je godinama ponedeljkom izlazila cela stranica posvećena šahu.


Jedno vreme sam kupovao NIN samo zbog analiza sahovskih partija.


ajde neka neko okači dobar šahovski problem, po mogućnosti u dva poteza.
blogovatelj blogovatelj 17:31 01.12.2013

Re: To jeste

ajde neka neko okači dobar šahovski problem, po mogućnosti u dva poteza.


Na brzinu nasao. Levi mi deluje super, desni nemam vremena sad da gledam. Nema guglanja, razmisljajte...

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:39 01.12.2013

Re: To jeste

ajde neka neko okači dobar šahovski problem, po mogućnosti u dva poteza


Ti kao da si Vladimir Nabokov.
Tako je on u slobodnom vremenu najpre rešavao šahovske probleme a onda ih - pravio. (O tome sam govorio kada sam pisao blog o Nabokovu).

Mat u dva poteza
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:45 01.12.2013

Re: To jeste

дама узме пешака на c6 а одмах затим матира на d5.

то је два потеза.
docsumann docsumann 17:49 01.12.2013

Re: To jeste

Na brzinu nasao. Levi mi deluje super, desni nemam vremena sad da gledam. Nema guglanja, razmisljajte...


lijevi problem:

1. Ld4 ...


desni:

1. Th5 ...
docsumann docsumann 17:53 01.12.2013

Re: To jeste

Ti kao da si Vladimir Nabokov.
Tako je on u slobodnom vremenu najpre rešavao šahovske probleme a onda ih - pravio. (O tome sam govorio kada sam pisao blog o Nabokovu).


heh, tako sam i ja prvo igrao HoMM3, a zatim sam počeo da pravim mape.
niccolo niccolo 18:07 01.12.2013

Re: To jeste

tako sam i ja prvo igrao HoMM3

U, čoveče, od kad ja nisam igrao homm...
docsumann docsumann 18:57 01.12.2013

Re: To jeste

niccolo
tako sam i ja prvo igrao HoMM3

U, čoveče, od kad ja nisam igrao homm...


sretna i bezbrižna vremena
blogovatelj blogovatelj 23:48 01.12.2013

Re: To jeste

дама узме пешака на c6


A sta cemo ako bude pojedena na c6?
marco_de.manccini marco_de.manccini 03:12 02.12.2013

Re: To jeste

Бре, не може да буде поједена, нема када, нема такве опције, задатак је "бели даје мат у два потеза", дакле бела дама прво поједе пешака па се одмах затим помери на d5 и матира.

К'о од шале.
blogovatelj blogovatelj 03:58 02.12.2013

Re: To jeste

дакле бела дама прво поједе пешака па се одмах затим помери на d5 и матира.


A crni u medjuvremenu ne odigra nista?!
marco_de.manccini marco_de.manccini 04:07 02.12.2013

Re: To jeste

Ја увек тако решавам кад каже "бели даје мат у два потеза". Иде ми одлично, не видим што бих мењао.
marco_de.manccini marco_de.manccini 04:25 02.12.2013

Re: To jeste

Него, да занемаримо моје неортодоксно бављење шаховским проблемима.

То што се шах и даље игра на Калемегдану, мачку о реп. Игра се и у парку код трга Вашингтон у Њу Јорку (види слику) па ником ништа.

Кад сам био клинац играли смо шах у улици, преко лета смо сами себи правили турнире, са распоредом, табелама, ... а били смо просечне дустабанлије. Али кад толико деце игра сваки дан, постоји интерес и добра основа, купују се књиге, прате се турнири, па онда и врхунски шах просперира.

Мој клинац је научио пре неку годину. Видим да је 10 пута бољи од мене кад сам био мали (знам помало о чему причам, мој брат је био међу најбољима у граду, а град није тако мали). Али шта то вреди - кад се нађу деца његових година не играју шах, то је њима ужасно споро и досадно. Не видим да ће се то променити.



blogovatelj blogovatelj 05:49 02.12.2013

Re: To jeste

Иде ми одлично, не видим што бих мењао.


blogovatelj blogovatelj 06:09 02.12.2013

Re: To jeste

Игра се и у парку код трга Вашингтон у Њу Јорку


I u Torontu u dauntaunu postoje mesta gde se igra, cesto i za pare igraju.
U gradu u kojem zivim (Kitchener, ON) ispred siti hola postoje stolovi sa sah tablama a ima i onaj betonski. Tj ovaj betonski.



Мој клинац је научио пре неку годину.


Moj stariji sin je u sedmom osnovne bio kapiten sahovskog tima u skoli. Tad sam u Torontu ziveo.
Prvi i do sada jedini turnir u zivotu mu je bio gradsko skolsko takmicenje. Na turniru je igrao protiv dvojice najboljih sahista Kanade u svojoj generaciji. Klinac koji je bio najbolji u Kanadi ga je pobedio bez problema. Dok su igrali, decak koji je bio vicesampion Kanade je vec pobedio svog protivnika, pa je prolazio i gledao njihovu partiju, video da mu glavni konkurent pobedjuje i totalno pogresno procenio sahovsko znanje mog sina.
To ga je kasnije kostalo gubljenja dva pesaka i tek je u tom momentu shvatio da se tatin sin ne zeza.
Na satu je tad bilo 2:45 prema 0:45.
Onda se moj potomak prepao uspeha, a prvi put je u zivotu tada igrao sah na vreme. Jedino sto je bilo potrebno je da razvlaci i pojede 45 protivnikovih sekundi. Ali se sav bio uvezao od treme i uspeo je da izgubi partiju.
Posle su ga u srednjoj skoli molili da igra sah za skolu, ali nije hteo, vec se bio primio na fudbal i odbojku, sah je prestao da mu bude izazov. Od tada igra jedino protiv racunara i ponekad protiv brata ili protiv mene.
Ja sam od malena igrao sah, ali mi uopste nije bio zanimljiv do neke dvadesete godine, a tad sam potpuno odlepio od njega. Nekoliko godina sam igrao po par sati dnevno.
nowhereman nowhereman 09:29 02.12.2013

Re: To jeste


blogovatelj
Jedno vreme sam kupovao NIN samo zbog analiza sahovskih partija.


Da, zaboravih da kažem da NIN ima odličnu šahovsku rubriku ! Ranije je pisao Dragutin ŠAHOVIĆ i to - sjajno! Posle toga Alisa Marić. (Ko sada piše? Ne pratim, u poslednje vreme.)

Edit:
Ispravio sam grešku.

P.S.
Iskopao sam jedan od Šahovićevih komentara:

Agresivno vreme, novosti i agresivan šah

"Moderni igrači lansiraju neverovatne varijante i novosti, igraju agresivno, što se apsolutno uklapa u ovo agresivno vreme. Tako stižu do uspeha, ali agresivnost i novotarije, ponekad, plate debelo."


nowhereman nowhereman 10:43 02.12.2013

Re: To jeste

docsumann
ajde neka neko okači dobar šahovski problem, po mogućnosti u dva poteza


Evo nešto, za početak:


Mat u dva



Carl Schlechter, 1908.
nowhereman nowhereman 11:02 02.12.2013

Re: To jeste

marco_de.manccini
Кад сам био клинац играли смо шах у улици, преко лета смо сами себи правили турнире, са распоредом, табелама, ... а били смо просечне дустабанлије. Али кад толико деце игра сваки дан, постоји интерес и добра основа, купују се књиге, прате се турнири, па онда и врхунски шах просперира.


I ja pamtim ta vremena.

U školi smo imali šahovsku sekciju, koju je vodio jedan dobroćudni brka. Sa njime smo išli na ekipna školska takmičenja po Srbiji. Bili smo deo akcije "ŠAH U ŠKOLE". Seće li još neko toga?

Nas četvorica smo se organizovali male turnire i igrali po sistemu "svako sa svakim", računali bodove, pravili tabele... Bilo je to u sedmom i osmom razredu osnovne.

A u Šahovskom savezu Beograda, na starom DIF-u pohađao sam Školu šaha, kod dragog majstora Vladimira Sokolova. Uvek sam se radovao onoj velikoj sali (na poslednjem spratu zgrade), u kojoj su nas čekali poređani šahovski stolovi, u vitrinama knjige o šahu, a na zidovima fotografije šampiona, stranih i domaćih.

Srećni dani, gde ste sada!


Мој клинац је научио пре неку годину. Видим да је 10 пута бољи од мене кад сам био мали (знам помало о чему причам, мој брат је био међу најбољима у граду, а град није тако мали). Али шта то вреди - кад се нађу деца његових година не играју шах, то је њима ужасно споро и досадно. Не видим да ће се то променити.


I mene to pitanje muči.

Kompjuterske igrice nose veći agresivni potencijal, unose veću živost u te male glave... i služe ubijanju vremena, u isti mah. Izgleda da će šah izgubiti, u toj konkurenciji.

Ipak, nije sasvim ispravno reći da deca ne igraju šah. Ima negde škola, još uvek, u kojima postoji tzv. šahovska sekcija. Upoznao sam roditelje deteta koje obožava šah!

Još nešto: nedavno sam odigrao dve partije sa studentom građevine. Momak voli šah, ali trenutno se posvetio studijama. Obe partije su bile zanimljive i obe sam izgubio!


nowhereman nowhereman 11:17 02.12.2013

Re: To jeste

blogovatelj
Onda se moj potomak prepao uspeha, a prvi put je u zivotu tada igrao sah na vreme. Jedino sto je bilo potrebno je da razvlaci i pojede 45 protivnikovih sekundi. Ali se sav bio uvezao od treme i uspeo je da izgubi partiju.


Strah od uspeha - jedna od većih nevolja!

Ima šahista koji umeju da kalkulišu sa vremenom i koji nikada ne upadnu u vremenski tesnac, tzv. "cajtnot". A ima i onih drugih, kojima se to večito dešava! Meni, na primer.


Ja sam od malena igrao sah, ali mi uopste nije bio zanimljiv do neke dvadesete godine, a tad sam potpuno odlepio od njega. Nekoliko godina sam igrao po par sati dnevno.


Nadajmo se da će i deca koja sada odrastaju uočiti lepotu šahovske igre. Kad-tad.


nowhereman nowhereman 11:41 02.12.2013

Re: To jeste

Vladimir
Vladimir Nabokov


Sada si me zaintrigirao. Večeras uzimam "Lolitu" u ruke!


docsumann docsumann 16:02 02.12.2013

Re: To jeste

nowhereman
Vladimir
Vladimir Nabokov


Sada si me zaintrigirao. Večeras uzimam "Lolitu" u ruke!





moja preporuka - "Poziv na pogubljenje"
docsumann docsumann 16:41 02.12.2013

Re: To jeste

Carl Schlechter, 1908.


1. Db6, Kd2
2. Dh6
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:31 02.12.2013

Re: To jeste

Sada si me zaintrigirao. Večeras uzimam "Lolitu" u ruke!

Krajnje je vreme.

Lolita je izvrsno delo.

Neko mi je rekao da se pojavio novi prevod. Ja sam čitao prevod Branka Vučićevića, izdanje Narodne knjige 2002.

A sada je Lolitu na srpski preveo Flavio Rigonat (tipično srpsko ime i prezime, he, he, he... ).

Tog Flavija znam kao (solidnog) prevodioca Čarlsa Bukovskog (on je preveo Bludnog sina i Žene).

(Naknadno sam video da je vlasnik izdavačkog preduzeća LOM u Beogradu, koje je i izdalo pomenutu Lolitu, u novom prevodu, ali izdaje i mnoge dobre knjige; ja sam čitao u njihovom izdanju izvrsno Putovanje nakraj noći od Ferdinanda Selina. Inače, Flavio je po vokaciji pravnik, dugo je radio kao advokat, ali se naknadno prešaltovao u prevodioca i izdavača knjiga).

Da ponovim, Lolita je izvanredna knjiga V. Nabokova, 'must' u svakom pogledu.
Ima Nabokov još dobrih knjiga, ali je i on, na kraju života, prihvatao da mu je Lolita najmilija. (Naravno, ne zbog teme, koja je nekima pomalo škakljiva, već zbog načina kako je napisana).

P. S. Ako je Flavio Rigonat dugo radio kao advokat, pa se prešaltovao u prevodioca, moguće je da i naš blogokolega Niccolo jednog dana napusti advokaturu i prešaltuje su u prevodioca sa italijanskog jezika, he, he, he...
niccolo niccolo 17:37 02.12.2013

Re: To jeste

Ako je Flavio Rigonat dugo radio kao advokat, pa se prešaltovao u prevodioca, moguće je da i naš blogokolega Niccolo jednog dana napusti advokaturu i prešaltuje su u prevodioca sa italijanskog jezika, he, he, he...

Ništa ne treba prerano otpisivati...
vilovuk vilovuk 19:40 02.12.2013

Re: To jeste

docsumann
Carl Schlechter, 1908.


1. Db6, Kd2
2. Dh6


Mala ispravka:
na Db6 crni uzima skakača na d2 pešakom.
Rešenje je: Da6. Tu spasa nema
docsumann docsumann 19:59 02.12.2013

Re: To jeste

vilovuk
docsumann
Carl Schlechter, 1908.


1. Db6, Kd2
2. Dh6


Mala ispravka:
na Db6 crni uzima skakača na d2 pešakom.
Rešenje je: Da6. Tu spasa nema


da, da, pogrešno sam si ispravio tačno rješenje
nowhereman nowhereman 20:59 02.12.2013

Re: To jeste

Rešenje je: Da6.


To je!

Da dopunim: posle 1. Da6 moguće varijante su:
1... Kd2: 2. Dh6 mat
1... cd2: 2. Da1 mat
1... Kb2 2. Sd3 mat

Sledeći:

Mat u dva



Herbert I. Lad, 1887.

(Ovaj ni ja nisam rešio.)
vilovuk vilovuk 22:00 02.12.2013

Re: To jeste

Herbert I. Lad, 1887.

Ovaj izgleda prilično jednostavno, sigurno nešto previđam:
dakle, skakač na c4, a onda mat damom na e5 ili d6?
docsumann docsumann 22:05 02.12.2013

Re: To jeste

vilovuk
Herbert I. Lad, 1887.

Ovaj izgleda prilično jednostavno, sigurno nešto previđam:
dakle, skakač na c4, a onda mat damom na e5 ili d6?


mislim da nije, crni kralj na e4?

editovan komentar (e5 u e4)


to me podsjetilo na čuveni šah meč između Dugokontova i Stiva Rezonskog

docsumann docsumann 23:36 02.12.2013

Re: To jeste

Herbert I. Lad, 1887.


1. Sg6

kralj može na sledeća polja: c5 (Dd6 - mat), d5 (De5 - mat), e4 (Dd3 - mat)

nowhereman nowhereman 04:07 03.12.2013

Re: To jeste

Jedan lakši:

Mate in two



Max Euwe
nowhereman nowhereman 04:14 03.12.2013

Re: To jeste

P. S. Ako je Flavio Rigonat dugo radio kao advokat, pa se prešaltovao u prevodioca, moguće je da i naš blogokolega Niccolo jednog dana napusti advokaturu i prešaltuje su u prevodioca sa italijanskog jezika, he, he, he...


A ja evo, u zrelim godinama, žalim što nisam poslušao oca i otišao u advokate!

Ali, nikada ne reci nikad, što reče neko...



sahkontakt sahkontakt 04:19 03.12.2013

Re: To jeste

Na mom sahovskom blogu (http://www.iPlayooChess.com) mozete naci u toku sedmice dve pozicije sa taktickim resenjima, a preko vikenda sahovsku studiju. Sem toga, dajem i problem koji taktickim putem postize odredjeno poziciono preimucstvo (Test your positional skills tactically!). Ovo je, po mom misljenju, vazno, jer majstori preplicu taktiku i strategiju u toku cele partije. Sah moze da se uci, hajde da radimo taktiku iz ove knjige, a onda cemo da radimo strategiju iz druge knjige, ali taj pristup izgleda neispravan. Talj je bio veliki pozicioni igrac koji nije mogao da dodje do pozicija sa taktickim potencijalom bez vanrednog poznavanja strategije (pogresno je misljenje da je Talj "hvatao" svoje protivnike, u 90% slucajeva, njegovi protivnici su mgli samo da izjednace poziciju uz pravilnu igru - a za to uglavnom nisu imali vremena za samom tablom). Isto tako Petrosjan, na primer, je bio odlican takticar. Spaski je negde rekao nasem Gligi da je Petrosjan pre svega izvanredan takticar. Mozemo reci, svi majstori su u stvari pozicioni takticari, ili obrnuto:)

O Talju kao pozicionom igracu mozete da procitate na mom blogu (http://iplayoochess.com/2013/11/10/beware-of-tal-the-strategist-bearing-gifts/)


rad ruskog slikara Evgenija Monahova (rodj. 1974)

Sahovski pozdrav iz Atlante!
nowhereman nowhereman 05:23 03.12.2013

Re: To jeste

Na mom sahovskom blogu (http://www.iPlayooChess.com) ...


mozete da procitate na mom blogu


Poštovani kolega, ovaj blog jeste posvećen šahu, ali tema nije Vaš šahovski blog. Ne znam da li ste primetili da ovde ima dovoljno onih koji znaju ponešto o šahu i koji o šahu imaju šta da kažu.

Osim toga, učestala samo-reklama može izazvati tzv. kontra-efekat.

nowhereman nowhereman 06:13 03.12.2013

Re: To jeste

Da ponovim, Lolita je izvanredna knjiga V. Nabokova, 'must' u svakom pogledu.


Nabokov kaže:
"Ni od jednog pisca u slobodnoj zemlji ne treba očekivati da se bakće tačnom graničnom linijom između čulnog i pohotnog; to je besmisleno; ja mogu jedino da se divim tačnosti suda onih koji određuju poze lepih mladih sisarki prilikom fotografisanja za časopise tako da je opšti izrez taman dovoljno dubok da izazove smejuckanje iskusnog znalca i taman dovoljno visok da ne natera poštara da se namršti. Ali ne mogu da ih oponašam."

"Ima blagih duša koje bi Lolitu proglasile besmislenom, jer ih ničem ne uči. Ja nisam ni čitalac ni pisac didaktičke proze, i, uprkos tvrdnji Džona Reja, Lolita za sobom ne tegli nikakvo naravoučenije. Za mene prozno umetničko delo postoji samo utoliko ukoliko mi pribavlja ono što ću odsečno nazvati estetskim blaženstvom, to jest, osećanje da sam nekako, negde, povezan s drugim stanjima postojanja gde je umetnost (radoznalost, nežnost, dobrota, zanos) pravilo. Nema mnogo takvih knjiga."


docsumann docsumann 07:50 03.12.2013

Re: To jeste

Max Euwe


simpatično , no, ako može još koji od onih težih, onih kod kojih ti se nakon izvjesnog vremena provedenog u pokušavanju učini da mora da je neka greška u pitanju
nowhereman nowhereman 14:11 03.12.2013

Re: To jeste

ako može još koji od onih težih, onih kod kojih ti se nakon izvjesnog vremena provedenog u pokušavanju učini da mora da je neka greška u pitanju


Ne garantujem da će biti baš iz te kategorije, ali mene još muči ovaj:


Mate in two



Sam Loyd

P.S.
Rešio.

nowhereman nowhereman 09:14 04.12.2013

Re: To jeste


Svi su ućutali, vidim. Čija je to bila ideja da se bavimo "šahovskom poezijom", problemskim šahom?

Blogera koji do 12h pošalje tačno rešenje Loydovog dvo-poteza častim pićem kod "Kovača"!


nowhereman nowhereman 12:51 04.12.2013

Re: To jeste

Vladimir Nabokov



Mat u dva poteza


marco_de.manccini
дама узме пешака на c6 а одмах затим матира на d5.


A ako crni odgovori Sf4: - gde je mat?


vilovuk vilovuk 17:05 04.12.2013

Re: To jeste

nowhereman

Svi su ućutali, vidim. Čija je to bila ideja da se bavimo "šahovskom poezijom", problemskim šahom?

Blogera koji do 12h pošalje tačno rešenje Loydovog dvo-poteza častim pićem kod "Kovača"!



Nama koji smo se uključili popodne, može večera?

1. Da8. A onda sledi mat na h8 ako crni uzme damom topa*
ili mat na c8 ako crni pomeri pešaka g4g3

* na bilo koje drugo pomeranje dame duž h-linije, top uzima damu: mat

EDIT: ako crni pomeri topa na g2 ili h1, sledi Dg2, mat
docsumann docsumann 20:53 04.12.2013

Re: To jeste

nowhereman

Svi su ućutali, vidim. Čija je to bila ideja da se bavimo "šahovskom poezijom", problemskim šahom?

Blogera koji do 12h pošalje tačno rešenje Loydovog dvo-poteza častim pićem kod "Kovača"!


dijagooonala

edit: ups, sad vidim da je vilovuk već odgovorio. jbg, nisam skoro cijeli dan bio kod kuće.
docsumann docsumann 21:35 04.12.2013

Re: To jeste

Vladimir Nabokov


1. b8 (pješak se pretvara u skakača)

šta god crni sledeće da igra slijedi 2. Sd7 - mat.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:45 04.12.2013

Re: To jeste

ne. na promociju konja crni može odgovoriti pešakom na c2 i onda nema mata u jednom potezu.
jedan.kub jedan.kub 21:59 04.12.2013

Re: To jeste

vladimir petrovic
Niccolo
... zadnjih godina nešto se slabo piše.


Nije pomoglo ni što smo do nedavno imali šahistkinju na čelu Ministarstva za sport i omladinu.



Проф. др Алиса Марић је позната српска шахисткиња, велемајстор, доктор економских наука, бувша министарка омладине и спорта у Влади Републике Србије. Према својим резултатима сматра се најбољом југословенском и српском шахисткињом свих времена.


Šteta što nije više radila na popularizaciji šaha.
Šah je kao i ostali sportovi sa strategijom, taktikom, napadom, odbranom ... samo što sportisti ne trebaju mišići već pamet i jedino što može da mu bude povređeno je sujeta.
nowhereman nowhereman 22:23 04.12.2013

Re: To jeste

1. b8 (pješak se pretvara u skakača)


Zanimljivo, ja uopšte nisam primetio da taj pešak izlazi!
A još je zanimljivije da, iako izađe, figura u koju se pretvori ne daje mat.


nowhereman nowhereman 22:26 04.12.2013

Re: To jeste

Šah je kao i ostali sportovi sa strategijom, taktikom, napadom, odbranom ...


Da, možda. Ali, u fudbalu se ta "strategija" često svodi na dodavanje između dvojice izgrača, ja tebi, ti meni, pa tako nekoliko puta, negde na sredini terena, da bi zatim loptu vratili svome golmanu, a on je šutnuo nekuda u vis.

Ono što bi se u šahu prosto zvalo "igra bez plana".


docsumann docsumann 23:10 04.12.2013

Re: To jeste

nowhereman
Šah je kao i ostali sportovi sa strategijom, taktikom, napadom, odbranom ...


Da, možda. Ali, u fudbalu se ta "strategija" često svodi na dodavanje između dvojice izgrača, ja tebi, ti meni, pa tako nekoliko puta, negde na sredini terena, da bi zatim loptu vratili svome golmanu, a on je šutnuo nekuda u vis.

Ono što bi se u šahu prosto zvalo "igra bez plana".


od kolektivnih igara sa loptom šahu najviše sliči američki fudbal. početni raspored igrača za novi napad (akciju) principijelno nalikuje postavci figura na početku šahovske partije.
tih taktičkih postavki u af ima nevjerovatno mnogo, a pošto akcije traju veom kratko (do prvog faula, poena, greške, svejedno) igrači se ponovo vraćaju u jednu od tih startnih formacija samo na mjestu do kojeg je stigla predhodna akcija.

pošto akcije kratko traju, odstupanja od taktičke postavke su minimalna. ne dešava se kao u fudbalu, npr, da tok igre izmješa i raštrka igrače po terenu. svaki igrač dejstvuje u određenom dijelu terena, sa jasnim zadacima, ... mogao bih još dosta ovako, no bolje da postavim sliku sa rasporedom timova na početku akcije:

tim koji se brani je lijevo, a napadački desno



šematski, to u principu izgleda ovako (napominjem da je ovo samo jedna od mogućih postavki)



igrači na određenim pozicijama ne samo da imaju sasvim različite zadatke već i fizički izgledaju prepoznatljivo-različito.
recimo u odbrani imamo super heavyweight linijaše (grdosije od 140-160 kg), zatim snažne i eksplozivne lajnbeker (cca 110kg čistih mišića), pa to elegantnih i poletnih (ali nimalo slabašnih) kornerbekova i sejftija.

američki fudbal - šah sa figurama od ljudskog mesa


vilovuk vilovuk 02:35 05.12.2013

Re: To jeste

nowhereman
Vladimir Nabokov



Mat u dva poteza





1. Da5, d7-d5 (na Kd6 sledi Dc5, mat)
2. Dc7, mat (crni top na g7 je blokiran)

Posle par vinjaka sve je prosto!
marco_de.manccini marco_de.manccini 02:57 05.12.2013

Re: To jeste

ne, crni na to može odgovoriti pešakom na c5 i onda nema mata u jednom potezu.
vilovuk vilovuk 03:01 05.12.2013

Re: To jeste

marco_de.manccini
ne, crni na to može odgovoriti pešakom na c5 i onda nema mata u jednom potezu.

U pravu si.
Par vinjaka je malo, takoreći ništa.
marco_de.manccini marco_de.manccini 03:22 05.12.2013

Re: To jeste

: )
sahkontakt sahkontakt 03:30 05.12.2013

Re: To jeste

Uopste ne sumnjam da ovde ima ljudi koji se razumeju i sah i imaju sta da kazu. Naprotiv. Mislio sam da bi ih mozda zanimalo nesto o sahu iz jednog sasvim drugacijeg ugla i da bi to moglo da se prevede na nas jezik i tako priblizi i nasim citaocima i to apsolutno nema nikakve veze sa samo-reklamom kao sto vi to tvrdite.
nowhereman nowhereman 11:01 05.12.2013

Re: To jeste

vilovuk
1. Da8.


Odgovor je tačan.


Nama koji smo se uključili popodne, može večera?


Pošto ste zakasnili sa odgovorom, dobijate samo set podmetača za čaše, sa otisnutim dvo-potezima na svakom "DRUNK PROBLEMS".


docsumann
dijagooonala


Kasno!
Prelepo rešenje, zar ne?
A još je lepše što se na potez topom, ista ta dama vraća nazad na g2.


nowhereman nowhereman 11:06 05.12.2013

Re: To jeste


američki fudbal - šah sa figurama od ljudskog mesa


O ovom sportu znam isto koliko i o kriketu. Ništa!


grači na određenim pozicijama ne samo da imaju sasvim različite zadatke već i fizički izgledaju prepoznatljivo-različito.
recimo u odbrani imamo super heavyweight linijaše (grdosije od 140-160 kg), zatim snažne i eksplozivne lajnbeker (cca 110kg čistih mišića), pa to elegantnih i poletnih (ali nimalo slabašnih) kornerbekova i sejftija.


To su onda "teške" (kraljica, top) i "lake" figure (konj, lovac)!


nowhereman nowhereman 11:08 05.12.2013

Re: To jeste


to apsolutno nema nikakve veze sa samo-reklamom kao sto vi to tvrdite.


Krenuli ste malo oštrije, pa sam i ja odgovorio u istom stilu. Izvinjavam se.


vilovuk vilovuk 16:52 05.12.2013

Re: To jeste

nowhereman
Vladimir Nabokov

Mat u dva poteza



1. Ld5, a onda sledi mat skakačem na f7 ili damom po dijagonali.
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:59 05.12.2013

Re: To jeste

Ne, crni moze opet igrati pešakom na c2 i nema mata u jednom potezu (beli lovac je nebranjen na d5).

Mislim da je jedino rešenje

1. Lc2!

od ovoga nema spasa

1... Kd6 2. Dc5#
1... Sf4 2. Dd4# (isto za bilo koji drugi potez skakača, recimo Sg3)
1... d6 2. Tf5#
1... c4 2. Tf5#
1... d5 2. Dc7#
nowhereman nowhereman 18:10 05.12.2013

Re: To jeste

marco_de.manccini
1. Lc2!


Čestitam.

Nagrada: dvonedeljno krstarenje zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza - "stazama svetskih šampiona!"

vilovuk vilovuk 18:44 05.12.2013

Re: To jeste

marco_de.manccini


Čestitam!
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:03 05.12.2013

Re: To jeste

Problem je izuzetno lepo osmišljen. Ima milion mamaca okolo, idealnih za gubljenje vremena i nerava, a tu negde dole, sa strane, je i neprimetni i nebitni crni pešak na c3 (mogu da zamislim da neko ko postavlja figure na tablu da bi rešio problem čak i zanemari stavljanje tog pešaka, jer "ionako očigledno nema svrhe" ).
Jaril Jaril 11:41 01.12.2013

Здраво за готово

Постојање многих култура (оних које смо затекли у детињству), подразумевамо. Нпр. музика је до нпр. 14 века била - спорадични догађај. Па и касније се могло десити да прођу месеци пре него што човек поново чује неку музику. Професионални спорт, какав данас познајемо, је продукт 19. века.

Све оно што у свету познајемо данас, сутра може да - престане да постоји.
nowhereman nowhereman 12:45 01.12.2013

Re: Здраво за готово

Jaril
Постојање многих култура (оних које смо затекли у детињству), подразумевамо. Нпр. музика је до нпр. 14 века била - спорадични догађај.


Mene je, u jednom trenutku, šokiralo upravo to saznanje: da postoje ljudi koji muziku ne poznaju ili da postoje mesta na kojima se muzika ne čuje!

Ili, drugim rečima, da postoje ljudi koje muzika ne tangira, ne dotiče ih se, koji su prema muzici ravnodušni kao prema turskom groblju ili lanjskom snegu.

Da se u Srbiji šah ne igra na Kalemegdanu, na klupama, možda bih pomislio da je šah u Srbiji iščezao.




Све оно што у свету познајемо данас, сутра може да - престане да постоји.


Sasvim ispravno!

Moj profesor klavira rekao mi je jednom: "Ova muzika će postojati, dok bude nas koji je izvodimo i dok bude onih koji nas slušaju"!



nowhereman nowhereman 15:20 01.12.2013

Re: Здраво за готово


Постојање многих култура (оних које смо затекли у детињству), подразумевамо.


Da, zapravo, ispravno je šahovski svet posmatrati kao jedan deo kulture, tj. kao deo onoga što se gaji i neguje.

Izgleda da smo zapustili naše šahovsko polje.



mirelarado mirelarado 16:23 01.12.2013

Re: Здраво за готово

Izgleda da smo zapustili naše šahovsko polje.


Заједно са осталим пољима...

Одличан блог!
nowhereman nowhereman 11:14 05.12.2013

Re: Здраво за готово


Све оно што у свету познајемо данас, сутра може да - престане да постоји.


Sve je na ovome svetu varljivo i podložno neprestanoj promeni. Vidimo da se i sama šahovska igra menja.

Koja bi muzička forma bila nalik šahovskoj igri? Možda:




G r o f G r o f 12:12 01.12.2013

2+2+2+2....

Jesmo li zaboravili na šah? Ako jesmo, šta je tome razlog?


Pa Djoković, bate...
nowhereman nowhereman 12:49 01.12.2013

Re: 2+2+2+2....

Pa Djoković, bate...


Šta je rekao Gaj Julije Cezar kada je ušao u Zemun?

- Zar i ti Brute, brate!


docsumann docsumann 13:24 01.12.2013

u vrijeme

kada sam intezivnije igrao šah, kad god bih naišao na pločnik, odmah bih počeo da se krećem kao skakač, u Г.

inače kada je sa 15 godina Karslen izvukao remi u partiji sa Kasparovim, Gari je za njega rekao da je Hari Poter šaha .



p.s. odličan blog, preporuka.
kukusigameni kukusigameni 13:33 01.12.2013

Re: u vrijeme

p.s. odličan blog, preporuka.

Samo da potvrdim.
nowhereman nowhereman 13:36 01.12.2013

Re: u vrijeme


kada sam intezivnije igrao šah, kad god bih naišao na pločnik, odmah bih počeo da se krećem kao skakač, u Г.


Šah-ples!


nowhereman nowhereman 15:54 01.12.2013

Re: u vrijeme

docsumann
inače kada je sa 15 godina Karslen izvukao remi u partiji sa Kasparovim, Gari je za njega rekao da je Hari Poter šaha .


Zanimljiv je odnos Karlsena i Kasparova, aktuelnog i bivšeg šampiona.

Na blic turniru u Rejkjaviku 2004. godine, mladi Karlsen je najpre savladao Anatolija Karpova. Zatim je, u narednoj rundi turnira, protiv Kasparova izborio nerešen rezultat, a u sledećoj partiji je Kasparov (ipak) bio nadmoćan...

Međutim, mladi Karlsen brzo sazreva!

Kasparov je bio angažovan kao Karlsenov lični trener od početka 2009. do marta 2010. godine. Evo kako je "Gardijan" saopštio vest o raskidu saradnje:

"A carefully scripted and bland press release announced that the world No1, Magnus Carlsen, would make his own career decisions for 2010 and that he and the all-time No1, Garry Kasparov, would cease their regular training sessions launched early last year. The statement claimed that, with 19-year‑old Carlsen established at the world top, his cooperation with Kasparov had achieved its objectives ahead of schedule and that the Norwegian no longer needed constant guidance.

Carlsen won his last two tournaments in London and Corus Wijk but displayed weaknesses and is as yet far from the finished article. Technically speaking he remains work in progress and to the outsider this is an unnatural moment for the pair to go their separate ways."


A evo šta je Kasparov izjavio u aprilu ove godine, nakon što je Karlsen trijumfovao na Turniru kandidata u Londonu:

"Turnir je pokazao slabosti Karlsena. To se odnosi na otvaranja i sposobnosti da igra odlučujuće partije. Na primer, u poslednjem kolu Magnus je igrao partiju života i izgubio je. Srećom je i njegov konkurent izgubio.

Koga je pobjedio Karlsen na ovom turniru? Igrače iz donjeg dela tabele. A sa najjačima nije igrao uverljivo.

Njegov stil još nije savršen.

Anand je iskusni borac i u stanju je da jako igra u meču. Pa ipak, ako Karlsen bude radio i eliminiše nedostatke, sigurno će pobediti, jer sada bolje igra od Ananda. I usput da kažem, Kramnik takođe igra jače od Ananda."


Ribozom Ribozom 23:40 01.12.2013

Re: u vrijeme

Meni ova euforija sa Magnusom nesto ne stima.
Skroz sam operisan od sportova, ne bih smeo da komentarisem.
Da budem iskren, mislim da nikad nisam odgledao nijedan Djokovicev mec.
Ali norvesko obrazovanje i sah ne idu zajedno, pa makar zavrsio i top gimnaziju u Bærumu.
Atomski mrav Atomski mrav 00:32 02.12.2013

Re: u vrijeme

Meni ova euforija sa Magnusom nesto ne stima.
Skroz sam operisan od sportova, ne bih smeo da komentarisem.
Da budem iskren, mislim da nikad nisam odgledao nijedan Djokovicev mec.
Ali norvesko obrazovanje i sah ne idu zajedno, pa makar zavrsio i top gimnaziju u Bærumu.


Nije to bilo kakva top gimnazija, u pitanju je top sportska gimnazija (Norges Toppidrettsgymnas). Ali generalna opaska o norveškom obrazovanju i šahu važi, školski sistem u kojem se ocene prvi put dobijaju tek u 8. razredu nikako ne podstiče takmičarski duh...

Inače, euforija je bila poprilična - direktni prenosi svih partija na nacionalnoj televiziji, plus on-line praćenje partija preko interneta, aplikacija za pametne telefone, šahovske garniture rasprodate svuda... ipak, pošto je prošlo nekoliko dana otkako je Karlsen osvojio titulu svetskog šampiona, euforija je splasnula. Uostalom, počela je sezona zimskih sportova, a to je ono što Norvežani najviše vole. Karlsen je jedan fenomen i verovatno izuzetak kao što je to kod nas Đoković...
alselone alselone 09:44 02.12.2013

Re: u vrijeme

Kasparovim


Kasparov je covek koji je protiv sedamnaestogodisnje devojke odigrao sramnu partiju.

Devojcici od 17 godina.

-"How could you do this to me?"

nowhereman nowhereman 11:26 02.12.2013

Re: u vrijeme

Atomski mrav
Inače, euforija je bila poprilična - direktni prenosi svih partija na nacionalnoj televiziji, plus on-line praćenje partija preko interneta, aplikacija za pametne telefone, šahovske garniture rasprodate svuda... ipak, pošto je prošlo nekoliko dana otkako je Karlsen osvojio titulu svetskog šampiona, euforija je splasnula. Uostalom, počela je sezona zimskih sportova, a to je ono što Norvežani najviše vole. Karlsen je jedan fenomen i verovatno izuzetak kao što je to kod nas Đoković...


Izgleda da eforija... još traje!

Karlsenovi uspesi od Norveške su učinili "zemlju šaha". Norveška je bila organizator Svetskog kupa, a sledeće godine će u njoj biti odigrana Olimpijada.

Nešto slično je učinio i eks-šampion Višvanatan Anand za svoju zemlju. Indija danas ima 34 velemajstora i spada u "razvijene" šahovske zemlje...

Takva zemlja je bila i Jugoslavija, 60-ih godina prošlog veka.


nowhereman nowhereman 13:23 02.12.2013

Re: u vrijeme

Ribozom
Meni ova euforija sa Magnusom nesto ne stima.


Ni meni. Šta je tu tako posebno, u toj tituli? Prvak sveta u šahu?

Ne kapiram.


vladimir petrovic vladimir petrovic 17:05 02.12.2013

Re: u vrijeme

Indija danas ima 34 velemajstora i spada u "razvijene" šahovske zemlje...

Jutros, u kolima, čuh na radiju predviđanja ko bi mogao da bude izazivač Magnusu Karlsenu za titulu Svetskog prvaka, pa rekoše da će verovatno biti neki Indijac. Pomenuli su ime, ali ga nisam uhvatio.

Zanimljivo je da je Anand bio ne samo prvi Indijac već i prvi Azijac koji je osvojio titulu svetskog prvaka.

Indija se budi!
sahkontakt sahkontakt 04:33 03.12.2013

Re: u vrijeme

Salu na stranu, novi sahovski ajatola nije u Cenaju pokazao ni mrvicu od onoga sto je recimo legendarni Misa Talj pokazao 1960 u mecu sa Botvinikom. Kao sto sam rekao u svom komentaru (#101) novi sahovski monarh nije zaradio NI NIJEDAN JEDINI "winner" i uz tri neiznudjene greske i niz sramotno dosadnih remija, ponizavajucih za ceo sahovski svet, uzeo krunu.

Po meni, euforija ne idu uz ono sto se desavalo u Cenaju. Za razliku od toga, uzmite recimo sestu partiju izmedju Talja i Botvinika kada je Misa zrtvovao skakaca na izlasku iz otvaranja. U publici je bilo kao u toku fudbalskog meca (izvestavao je Lev Haritonov). To je bila euforija. Sah kao u Cenaju, to gospodo nema apsolutno nikakve veze sa sahom. Pogledajte intervju slavnog Davida Bronstajna, videcete sta on kaze dokle je dogurala nekada velika igra (http://iplayoochess.com/2013/07/07/chess-is-no-more-a-game/)


(http://iplayoochess.com/wp-content/uploads/2013/06/Bak-Added-Perspective-I.jpg)

rad Samuela Baka

nowhereman nowhereman 05:12 03.12.2013

Re: u vrijeme

novi sahovski ajatola nije u Cenaju pokazao ni mrvicu od onoga sto je recimo legendarni Misa Talj pokazao 1960 u mecu sa Botvinikom.


Vi, vidim, volite Mišu Talja!

Nema sumnje, Talj je genijalan šahista, svetski prvak (jednom prvak - uvek prvak, ja bih rekao), jedan od najvećih među najvećima.

Ali, zašto upoređivati novog prvaka upravo sa Taljem? Svakome šahisti upućenom u šahovsku istoriju poznato je da se velemajstori veoma razlikuju međusobno po prilazu igri, po stilu. Svako ko je izučavao Taljeve partije zna kakav ekspolozivan naboj postoji u njima. Samo je Talj mogao da izvede "Taljevu žrtvu", pojam koji je ušao u šahovski rečnik. Ali, isto tako, poznato je i koliko je bilo izvanrednih šahista, koji nisu igrali takav, taljevski šah, ali im se šahovski svet divi, svejedno.

Sa Taljem ne treba porediti nijednog šahistu!

Meni bi bilo zanimljivije poređenje Karlsena sa Bobijem Fišerom ili Garijem Kasparovom, primera radi.

Inače, bilo je i drugih mečeva za prvaka sveta sa velikim brojem remija. Verovatno je rekord postignut 1984. godine, kada je u meču Karpov - Kasparov bilo čak 40 remija (ako se ne varam)! Da li bi, onda, trebalo izvesti zaključak da su i Karpov i Kasparov bili "lažni carevi"!?


nowhereman nowhereman 06:29 03.12.2013

Re: u vrijeme

Kasparov je covek koji je protiv sedamnaestogodisnje devojke odigrao sramnu partiju.


Šta reći osim: "If even world champions break the rules, what hope do the rest of us have?"

nowhereman nowhereman 13:29 01.12.2013

Bora Kostić


Pita me jedan drug: ko ti je taj Bora Kostić?

Evo ko je: Bora Kostić



Bora Kostić - Hoze Raul Kapablanka
Havana, 1919.
anfieldroad anfieldroad 15:29 01.12.2013

Re: Bora Kostić

nowhereman

Pita me jedan drug: ko ti je taj Bora Kostić?

Evo ko je: Bora Kostić



Bora Kostić - Hoze Raul Kapablanka
Havana, 1919.


Bora Ivkov !
anfieldroad anfieldroad 16:08 01.12.2013

Re: Bora Kostić

anfieldroad
nowhereman

Pita me jedan drug: ko ti je taj Bora Kostić?

Evo ko je: Bora Kostić



Bora Kostić - Hoze Raul Kapablanka
Havana, 1919.


Bora Ivkov !


I sad samog sebe vucem za usi. Izvinjavam se i ljubiteljima saha i fudbala
nowhereman nowhereman 11:50 02.12.2013

Kostićeva minijatura

Izvinjavam se i ljubiteljima saha...


Ništa, ništa.

Tartakover, autor mnogih lepih izreka o šahu, rekao je: "Šah postoji samo zahvaljujući greškama!"

A Bora Kostić odigrao je i sledeću legendarnu partiju:

Muhlock - Kostić
Keln, 1912.

1. e4, e5
2. Sf3, Sc6
3. Lc4, Sd4
Iznenađenje!

4. Se5:
Kako odoleti?

4. ... Dg5!
5. Sf7: Dg2:
6. Tf1,


6. ... De4+
7. Le2, Sf3 mat!
sahkontakt sahkontakt 04:42 03.12.2013

Re: Bora Kostić

Gospodo, Vojvodina je bila i treba da ostane zajednica svih. Cisto iz radoznalosti, da li znate kojoj etnickoj grupi je pripadao Bora Kostic?

Mozda cete se iznenaditi

nowhereman nowhereman 05:15 03.12.2013

Re: Bora Kostić

Cisto iz radoznalosti, da li znate kojoj etnickoj grupi je pripadao Bora Kostic?


Video sam da negde stoji "jugoslovenski", a negde "srpski" šahista.

Otkrijte nam tajnu, kome pripada Bora Kostić?


sahkontakt sahkontakt 03:40 05.12.2013

Re: Bora Kostić

Pogledajte sta pise u ovoj knjizi: Encyclopaedia Judaica, Vol. 5 (Keter, Jerusalem, 1972, pp. 401-410)
nowhereman nowhereman 11:18 05.12.2013

Re: Bora Kostić

Encyclopaedia Judaica, Vol. 5 (Keter, Jerusalem, 1972, pp. 401-410)


Potražiću danas popodne u biblioteci.
sahkontakt sahkontakt 13:35 05.12.2013

Re: Bora Kostić

U istoj knjizi mozete da nadjete i za Vladimira Vukovica

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana