Gost autor| Hronika| Nostalgija| Život

Ti ćeš opet ić’ u kolo, dolaziće polivači...

razmisljam RSS / 20.04.2014. u 19:08

               Znam, znam... Nećete verovati, ali, ona opet i ponovo navalila da gostuje:)))

               Ko?

               A ko bi drugi nego Zili:

polivaci.jpg 

 

               Garant ste gomilu puta za stolom ovo otpevali, a ste se nekad zapitali šta znači? ;)

               *Postoji više virovanja za običaj na Voden ponediljak. Polivanje na Voden ponediljak potiče od tog da se u staro vrime samo na ovaj svetac i na Dove bunar krstio, a posli svetio kršten bunar. Zato polivanje sića svakog da se za uskrsno vrime od grija opere.


               Dida je meni kadgod divanio da su stari pripovidali kako je ovaj običaj napravljen ko pripovitka iz Svetog pisma: „Kad je Isus uskrsnio i nešto iz groba, Marija Magdalena, mater Isusova Marija i Jakovljeva mater i druge žene koje su se našle tu, ukazala im se dva anđela i naviste im uskrsnuće Isusovo. One se friško vrate u selo da obaveste apostole i sve druge. Kad je to čuo Herod naredi nek se one rastiraje, a kad i to nije uspilo, naredi da ji poliju vodom da dođu sebi i da ji ućutkaje. " Dida je uvik, kad je to pripovido, na kraju kazo: ,,E, ja sad ne znam esul ji ućutkali el nisu. To sad vidi ti sam." Ja mislim da nisu.


               Momci su obično išli u grupama od 3-4, u početku s gajdašom, jel frulašom, posli s bandom tamburaša. Ima koji su išli pišice el na konjima, koji fijakerom i kolima. Svi su lipo bunjevački svečano obučeni, bećarski. U kuću kad bi ulazili pozdravljali bi: „Faljen Bog domaćini, jel primate polivače?" Mater bi većinom odgovorila: „Ako su momci, takima smo radi." Pa kad uđu uz pristojan pozdrav roditeljima, cura se izvodi na bunar i poliva vodom. Nije se otimala, ako su polivači bili pažljivi, čak se zafaljivala. Često su polivači bili huncuti, pa su je skroz ispolivali. One bi se svaki put prisvlačile i sterale ruvo na štrangu da svi vide da je imala tušta polivača.


               U svakom slučaju, polivači na Voden ponediljak je samo bunjevački običaj, po svim kroničarima i istoričarima nigdi više nije zabilužen. Privatili su ga drugi narodi koji žive s Bunjevcima. Običaj je naminjen mladima, a do danas je sačuvan i vrlo rado se održava.*

 

               Ako je verovati da je izvorno bunjevački, ovaj običaj je bio prihvaćen i kod Srba u Banatu i Južnoj Bačkoj.


               Moja pokojna baba umela je da kaže: "Ide iz kuće u kuću, ko polivač.", a očevog brata od strica, M. su zbog toga u proleće krajem četrdesetih, pred samu maturu, isterali iz gimnazije. Skupili se bili momci "iz boljih kuća", pa terali inat sistemu. Sa sve fijakerom i tamburašima. Oni su posle dobili pravo da naknadno polažu maturu, al su polivači iz grada definitivno nestali.


               A šteta, retko lep običaj...

 

*Izvor:  http://bunjevci.com/site/bunjevacki-obicaji/korizma-i-uskrs/

 

 

 

 



Komentari (228)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

freehand freehand 21:09 21.04.2014

Re: :D

Hansel
freehand

Децо, јесте л' ви приметили како је овај фин са онима који га (макар и издалека) похвале? Онда има и живац и такт и ноте!

Пошто ја нисам на позитивном списку, могу да се изјасним да имам против ћирилице када се користи на нецивилизацијски начин.

Ah, ti, ljubomorko jedan...
charlie charlie 21:45 21.04.2014

Re: :D

Hansel
freehand

Децо, јесте л' ви приметили како је овај фин са онима који га (макар и издалека) похвале? Онда има и живац и такт и ноте!

Пошто ја нисам на позитивном списку, могу да се изјасним да имам против ћирилице када се користи на нецивилизацијски начин.

Не жалости се !
Нису на списку ни многи други !

Hansel Hansel 22:00 21.04.2014

Re: :D

Патим, неутешно, у тишини...
freehand freehand 22:05 21.04.2014

Re: :D

Hansel
Патим, неутешно, у тишини...

Pa nije baš u tišini.
Nego, nisi u pravu. Ne interesuje me ništa od onoga što si naveo.
A arli duguje jedno veliko H. Od sad pa za ubuduće i za vjeki vjekov.
Ako se smatra čovekom i ako se smatra pismenim.
charlie charlie 22:12 21.04.2014

Re: :D

freehand
Hansel
Патим, неутешно, у тишини...

Pa nije baš u tišini.
Nego, nisi u pravu. Ne interesuje me ništa od onoga što si naveo.
A arli duguje jedno veliko H. Od sad pa za ubuduće i za vjeki vjekov.
Ako se smatra čovekom i ako se smatra pismenim.

Човеком - да !
Писменим - делимично !
freehand freehand 22:16 21.04.2014

Re: :D

charlie
freehand
Hansel
Патим, неутешно, у тишини...

Pa nije baš u tišini.
Nego, nisi u pravu. Ne interesuje me ništa od onoga što si naveo.
A arli duguje jedno veliko H. Od sad pa za ubuduće i za vjeki vjekov.
Ako se smatra čovekom i ako se smatra pismenim.

Човеком - да !
Писменим - делимично !

Ne foliraj se nego piši: H r v a t.
Hrvat.
Hansel Hansel 22:28 21.04.2014

Re: :D

freehand
Hansel
Патим, неутешно, у тишини...

Pa nije baš u tišini.

Ти ово озбиљно?
charlie charlie 22:50 21.04.2014

Re: :D

freehand
charlie
freehand
Hansel
Патим, неутешно, у тишини...

Pa nije baš u tišini.
Nego, nisi u pravu. Ne interesuje me ništa od onoga što si naveo.
A arli duguje jedno veliko H. Od sad pa za ubuduće i za vjeki vjekov.
Ako se smatra čovekom i ako se smatra pismenim.

Човеком - да !
Писменим - делимично !

Ne foliraj se nego piši: H r v a t.
Hrvat.

Ајде да ти помогнем --- прочитај целу "инкриминисану" реченицу неколико пута па ће ти, можда, бити јаснија величина коришћених слова !
Ако не буде - онда ништа !
blogovatelj blogovatelj 05:35 22.04.2014

Re: :D

Расиста си сам(а), само то не примећујеш !


Sve sam dovde ćutao, nisam imao nameru da se mešam, ali sada moram.
Mene bude sramota što se izjašnjavam kao Srbin kad pročitam misli individua kao što si ti. Ali me stvarno bude sramota.
Gde si ti video njen rasizam ikada?
blogovatelj blogovatelj 05:39 22.04.2014

Re: :D

и учим од оних од којих ја желим


Zato i veze nemaš sa životom. Uči od onih koji znaju, ne od onih od kojih želiš da učiš.
charlie charlie 07:33 22.04.2014

Re: :D

blogovatelj
Расиста си сам(а), само то не примећујеш !


Sve sam dovde ćutao, nisam imao nameru da se mešam, ali sada moram.
Mene bude sramota što se izjašnjavam kao Srbin kad pročitam misli individua kao što si ti. Ali me stvarno bude sramota.
Gde si ti video njen rasizam ikada?

Шта ти ја ту могу !?
zilikaka zilikaka 07:37 22.04.2014

Re: :D

Čarli, pošto mu ovo dođe moj blog, a smatram da si svojim pisanjem dovoljno učinio, skrećem ti pažnju da tvoje prisustvo ovde počinje da mi opasno ne prija.

Molim te da to uzmeš u obzir i do zatvaranja više ne učestvuješ u komentarisanju, a ostale molim da ga u svojim komentarima ne pominju.

Hvala.
charlie charlie 11:16 22.04.2014

Re: :D

zilikaka
Čarli, pošto mu ovo dođe moj blog, a smatram da si svojim pisanjem dovoljno učinio, skrećem ti pažnju da tvoje prisustvo ovde počinje da mi opasno ne prija.

Molim te da to uzmeš u obzir i do zatvaranja više ne učestvuješ u komentarisanju, a ostale molim da ga u svojim komentarima ne pominju.

Hvala.

Уз уважавање тога да си ме у другој реченици замолила - учинићу ти и више нећу коментарисати на "твом" блогу.
Према првој реченици, у којој егзистира снажан мрзилачки, те, надасве, претећи тон - то ти не бих учинио (из разлога што сам слаб и плашљив, више чак и плаховит - стога и веома непредвидив).
Закључак ниси заслужила !
freehand freehand 22:12 20.04.2014

Kolko ja mogu

... da ošacujem - nisu ućutale. Barem ove ovdi.
zilikaka zilikaka 23:04 20.04.2014

Re: Kolko ja mogu

Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.
freehand freehand 23:06 20.04.2014

Re: Kolko ja mogu

zilikaka
Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.

Pa nis luda svoj tekst da čitaš.
zilikaka zilikaka 23:10 20.04.2014

Re: Kolko ja mogu

Baš vala. Znam pouzdano da ništa pametno nema.
freehand freehand 23:11 20.04.2014

Re: Kolko ja mogu

zilikaka
Baš vala. Znam pouzdano da ništa pametno nema.

S onu stranu Tamiša - retko vala, to svi kažu.
zilikaka zilikaka 23:20 20.04.2014

Re: Kolko ja mogu

S onu stranu Tamiša


E, vidiš, tu grdno grešiš!
Vi ste o ONE strane. Mi ovdi smo s ove.

To je krucijalna razlika!
Hansel Hansel 09:06 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

freehand
zilikaka
Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.

Pa nis luda svoj tekst da čitaš.

zilikaka zilikaka 10:00 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

freehand
zilikaka
Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.

Pa nis luda svoj tekst da čitaš.


Mogu samo da konstatujem da to nije pošlo za rukom ni legendama komentarisanja bez čitanja, pa sad ti vidi....

hajkula1 hajkula1 13:23 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

freehand
Kolko ja mogu... da ošacujem - nisu ućutale. Barem ove ovdi.



zilikaka


Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.



Izgleda da ima problem u braku
yugaya yugaya 16:32 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

freehand
... da ošacujem - nisu ućutale. Barem ove ovdi.


Pa vidi gore uradak, prosto ne dadu ćutati, oćutati, prećutati ovi što su za ćirilicu spremni.






freehand freehand 17:06 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

hajkula1
freehand
Kolko ja mogu... da ošacujem - nisu ućutale. Barem ove ovdi.



zilikaka


Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.



Izgleda da ima problem u braku

Kakav problem?
Pa ja, kad se iznerviram - ćutim gromoglasno, i niko se ne usuđuje da me prekine!
I sudove perem ćutke, a to dotle ide da kad me pošalju u dućan ja ni "Razumem!" ne kažem.
charlie charlie 17:18 21.04.2014

Re: Kolko ja mogu

freehand
hajkula1
freehand
Kolko ja mogu... da ošacujem - nisu ućutale. Barem ove ovdi.



zilikaka


Komšija, da prostiš, al niš te razumela nisam.



Izgleda da ima problem u braku

Kakav problem?
Pa ja, kad se iznerviram - ćutim gromoglasno, i niko se ne usuđuje da me prekine!
I sudove perem ćutke, a to dotle ide da kad me pošalju u dućan ja ni "Razumem!" ne kažem.

Ја судове не волим да перем (сем ако жена не нареди - строго), али волим да испирем.
Додуше, сав тај (одвратни) прогрес - машина за судове ми је укинула и то јефтино уживање.
Черевићан Черевићан 22:35 20.04.2014

обичаја присет

ми уСелу поливасмо
и одозго и . . одоле
научише старији нас:
- ово друго женске воле

баш
zilikaka zilikaka 23:06 20.04.2014

Re: обичаја присет

Znači i Sremci. :
yugaya yugaya 16:39 21.04.2014

Re: обичаја присет

zilikaka
Znači i Sremci. :


Jes vala, vidim da zna Ćer odlično kako se predlozi pravilno pridodadu imenici pa se zbunjedu akcenti.
mlekac mlekac 23:06 20.04.2014

A što ne može

Dve preporuke?
Mislim, prvu sam lupila o'ma, čim sam vidla ko je gošća, a drugu bih, ako može, za dobar blog.

Zili,
zilikaka zilikaka 23:11 20.04.2014

Re: A što ne može

Fala vi.
mlekac mlekac 19:18 21.04.2014

Re: A što ne može

zilikaka
Fala vi.

Molim vi!
yugaya yugaya 17:24 21.04.2014

ikavica

muzički predah

yugaya yugaya 17:44 21.04.2014

Re:

Evo onako malo o istoriji i stanju Bunjevaca iz prve ruke, onako kako su to meni pripovidali...:)))

Domovina im je Bajski trougao koji obuhvata delove severne Srbije i južne Mađarske. U Srbiji su priznati kao zasebna nacionalna manjina i gore ima i škola sa odeljenjima na bunjevačkom jeziku. U Mađarskoj je upravo opet pokrenuta inicijativa da im se status nacionalne manjine prizna - repovi austrougarskih popisa u kojima su bili svašta samo ne Bunjevci i dalje se vuku, a brojčano ( oko 1500 izjašnjenih na poslednjem popisu) su previše mala i egzotična grupa da bi ikome bili visoko na dnevnom redu.

Prapostojbina Bunjevaca? ...lome se koplja oko toga ( samo da ne namiriše omega očemu se divani ondak smo ga nadrljali i odosmo Uralu u pohode ) - navodno prema narodnoj legendi i laičkoj etimologiji i nekim pisanim izvorima iz Bosne, sa reke Bune, ali teško ih je odatle zamisliti, naročito ove moje visoke, svetlokose i duboko plavooke Bunjevce...vučedu više moru, baš kao njim i jezik.

Najstarije bunjevačke porodice i prezimena su onih koji su stigli sa prvim seobama oko 1683. godine, meni su dedini po majci iz tog talasa. Velikom broju je kao i njima vremenom maternji i prvi jezik postao mađarski.


Pitanje toga da li su Bunjevci: Hrvati, Hrvati-Bunjevci, Bunjevci, hrvati, bunjevci-Hrvati, katolički Raci... je nešto što će kulturan svet ostaviti u domenu individualnog opredeljenja, imajući u vidu da su prečesto služili za potkusurivanja većih i jačih. Dominantno i istorijski su katoličke vere, i ikavskog dijalekta. Neki od običaja kao vodeni ponedeljak su panregionalnog karaktera ( ima i u Poljskoj ako se ne varam).

Ravnica i Bunjevci su srođeni toliko i tako kao da su odvajkada zajedno bili.

Neki ljudi i neki predeli su prosto jedni za druge - stvoreni.







mariopan mariopan 17:48 21.04.2014

Re:

yugaya
( samo da ne namiriše omega očemu se divani ondak smo ga nadrljali i odosmo Uralu u pohode ) -



pssst
razmisljam razmisljam 18:42 21.04.2014

Re:

yugaya


Аааана... Како то лепо, меко звучи.

Neki ljudi i neki predeli su prosto jedni za druge - stvoreni.


Да. Једноставно не можеш да их замислиш нигде другде.

Н.З. Хвала ти за овај историјски дајџест.

И да знаш ( а уз клип који си поставила ) да и ја имам једну лепу слику од сламе: циповка и полић на асталу, а испред пенџера са завесама до пола.
blogovatelj blogovatelj 05:55 22.04.2014

Re:

navodno prema narodnoj legendi i laičkoj etimologiji i nekim pisanim izvorima iz Bosne, sa reke Bune, ali teško ih je odatle zamisliti, naročito ove moje visoke, svetlokose i duboko plavooke Bunjevce...vučedu više moru, baš kao njim i jezik.


Ovo sam i ja čuo od svoje tašte Bunjevke.
Zašto ih je teško zamisliti?
Reka Buna je pritoka Neretve, južno od Mostara. Sad sam proverio, od Bune do mora ima šezdesetak kilometara.
I čuo sam, od tašte takođe, da su bili pravoslavni i da su bežali od Turaka u Austriju, da ih je Marija Terezija primila uz jedan uslov, a to je da postanu katolici.
Ako je mene tašta Bunjevka lagala i ja lažem vas.
niccolo niccolo 06:40 22.04.2014

Re:

Ako je mene tašta Bunjevka lagala i ja lažem vas

I-ju, Blogi, naopako, pa ne bi tašta...
blogovatelj blogovatelj 07:30 22.04.2014

Re:

I-ju, Blogi, naopako, pa ne bi tašta...


A paz' priču taštine sestre.
U osnovnoj je bila u odeljenju sa Zvonkom Bogdanom.
Prvi dan škole pitala ih učiteljica šta će biti kad porastu. Kad je došao red na njega, on ustane i kaže da će biti pevač.
Kakva posvećenost i želja. Da u sedmoj godini znaš svoju profesiju.
I kaže da je neprestano pevao.
A ja opet, ima tome dvadesetak godina, kad god ga vidim setim se fore kad smo na nekoj sedeljci, pod dejstvom poroka, svi do jednog hteli da gledamo snimak trke dvokolica, a on bio jedan od trkača. Ako neko ne zna, on je i uzgajivač konja.
Hteli smo svi, sem jednog ortaka koji je zapeo da gleda MTV.
Pošto je ogromna većina bila za to da gledamo kasače, kasače smo i gledali. Voditelj je najavio učesnika Bogdana, a moj ortak revolirano izjavio da "nismo normalni jer hoćemo da gledamo konja Zvonka Bogdana"
Od tada kad god ga ugledam, sve očekujem i da zarže na mikrofon.
yugaya yugaya 08:46 22.04.2014

Re: ako laže koza

blogovatelj
I čuo sam, od tašte takođe, da su bili pravoslavni i da su bežali od Turaka u Austriju, da ih je Marija Terezija primila uz jedan uslov, a to je da postanu katolici.
Ako je mene tašta Bunjevka lagala i ja lažem vas.


Indeks najstarijih crkvenih matičnih knjiga katolika za Suboticu je dostupan javnosti putem interneta besplatno zahvaljujući Istorijskom arhivu Subotica:

http://e-arhiva.suarhiv.co.rs

(morate se prijaviti i registrovati, uključe nalog za nekoliko dana garantujem)

Tipična bunjevačka prezimena, od kojih se većina zadržala na istom prostoru i u istom obliku i u istoj veri i dan danas, prisutna su od prvih unosa iz 1687. godine.

Tako da... tašta je biće malko pobrljavila lončiće, jer Marija Terezija je rođena tek 1717. a počela da vlada 1740.




Vukajlija ima dobru definiciju:

Bunjevci

Über misteriozan narod sa Severa Bačke. Kad bi Srbin bio katolik on bi bio Bunjevac. Otprilike. Jer onda ne bi morao puno ratovati a samim tim i kurčiti se time.

O poreklu, da li nacionalnosti ili narodnosti, Bunjevaca kruže čudnovate priče, da su i od Sinja, i iz Dalmacije i sa vrela Bune u Hercegovini, da su i iz Slavonije, ko će ih znati.

Vole masno, vole popiti, ne vole se baš bakćati s ratovanjem pa ih bije glas da su kukavni, a nisu. Flegme koje ne interesuje baš puno jebavati se okolo politikom nego samo masnom ' ranom, dobrim vinom i voćnom rakijom rakijati mada se ni piva ne stide. Seks sa snašama je poželjan ali samo ako ne remeti sveto ispijanje i krkanluk.

Bunjevački Oksford i Kembridž su Gornji i Donji Tavankut, Mujo iz viceva se zove Stipan.

Imaju autentičan jezik ikavskog izgovora koji dovodi do interesantnih situacija jer najčešće umiru od višanja.


Bunjevac je miran i prilagodljiv. Ode da studira u Zagreb i vrati se kao Hrvat, pošalješ ga da studira u Beograd, interesantno- vrati se kao Bunjevac.
Međ' Srbima je poznat pod nazivom Dobri Bunjo.
blogovatelj blogovatelj 05:46 23.04.2014

Re: ako laže koza

Tipična bunjevačka prezimena, od kojih se većina zadržala na istom prostoru i u istom obliku i u istoj veri i dan danas, prisutna su od prvih unosa iz 1687. godine.

Tako da... tašta je biće malko pobrljavila lončiće, jer Marija Terezija je rođena tek 1717. a počela da vlada 1740.


Well, prvi unosi su bili 1687. Moguće i da nije prolupala. Verovatno su decenijama dolazili.

Imaju autentičan jezik ikavskog izgovora


Meni je ovo zbunjujuće. Ako su poreklom sa reke Bune, tamo se ne priča ikavski.
yugaya yugaya 06:18 23.04.2014

Re: ako laže koza

blogovatelj
Well, prvi unosi su bili 1687. Verovatno su decenijama dolazili.


Uglavnom pre tog datuma, jer 1686. je bila tamo odakle su krenuli neka velika glad i pomora, pa se desila čarnojevićska selidba pod vođstvom franjevačkih sveštenika. Gro ih je stigao u tom talasu, naselio na tom nekom potezu između Subotice i Segedina i kasnije raseljavao dalje. Zato su civilne matice i započete 1687., pre toga su za ono malo naroda što je tamo životarilo od infrastrukture za držanje na broju bili dovojavascript:;ljni vojni i feudalni popisi.

Imaju autentičan jezik ikavskog izgovora

Meni je ovo zbunjujuće. Ako su poreklom sa reke Bune, tamo se ne priča ikavski.


Pa to ti kaem. Ja lično glasam za prapostojbinu Atlantidu, i to onu Pekićevu.




freehand freehand 17:31 21.04.2014

A bajdvej

... ta reč "polivači" jedna je od onih za koje nikad nisam skapirao šta znače a vazda sam zaboravljao da pitam. Mislim da mi je u podsvesti bilo nešto kao - ma zafalilo Zvonku a on odvalio nešto iz glave, izmislio neko jagurno da zakrpi tri takta, ili tako nešto.
A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 17:53 21.04.2014

Re: A bajdvej

freehand
... ta reč "polivači" jedna je od onih za koje nikad nisam skapirao šta znače a vazda sam zaboravljao da pitam. Mislim da mi je u podsveti bilo nešto kao - ma zafalilo Zvonku a on odvalio nešto iz glave, izmislio neko jagurno da zakrpi tri takta, ili tako nešto.
A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.



zilikaka zilikaka 17:56 21.04.2014

Re: A bajdvej

A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.


Garant ne znaš ni:

Na snaši se bili šlajer vije...

To svi smamuljaju u nekako:
Na snašise mirišla jer nije,
il već nešto slično, a onda kad ih pitaš pojma nemaju šta su kazali.
mariopan mariopan 18:02 21.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka
A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.


Garant ne znaš ni:

Na snaši se bili šlajer vije...

To svi smamuljaju u nekako:
Na snašise mirišla jer nije,
il već nešto slično, a onda kad ih pitaš pojma nemaju šta su kazali.



Ovo ni ja još nisam čula, valjda zato što živim ovde pa znam šta je bili šlajer...a za ovakvo pevanje treba da postoji posebna policija. Kad su mogli da izmisle onu komunalnu mogu i muzikalnu?
zilikaka zilikaka 18:10 21.04.2014

Re: A bajdvej

Ovo ni ja još nisam čula, valjda zato što živim ovde pa znam šta je bili šlajer...a za ovakvo pevanje treba da postoji posebna policija. Kad su mogli da izmisle onu komunalnu mogu i muzikalnu?


Eeeej, lepa moja, da ti znaš šta se radi po Beogradu.
Kad oni odvale po vojvođanskim pesmama...
razmisljam razmisljam 18:16 21.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka
A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.


Garant ne znaš ni:

Na snaši se bili šlajer vije...

To svi smamuljaju u nekako:
Na snašise mirišla jer nije,
il već nešto slično, a onda kad ih pitaš pojma nemaju šta su kazali.


Не бих ја тако олако гарантовала. Ипак то није макар ко, него Фри.

Ја, па, гарантујем да зна и за овај:



и за овај шлајер:



и к томе уме веома прецизно да разлучи који се од та два вије за снашом из песме.




razmisljam razmisljam 18:20 21.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka


Eeeej, lepa moja, da ti znaš šta se radi po Beogradu.
Kad oni odvale po vojvođanskim pesmama...


Уа генерализације!
Моје искуство не подразумева колутање очима. Напротив. Ем народ лепо пева, ем зна текстове под конац, а при том генетски нема ни мало в од Војводине.
Ко зна с киме си се ти дружила.
zilikaka zilikaka 18:22 21.04.2014

Re: A bajdvej

Ем народ лепо пева, ем зна текстове под конац, а при том генетски нема ни мало в од Војводине.

Aj ad još kaži da vezu i bećarac, i to sve na licu mesta...
razmisljam razmisljam 18:36 21.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka

Aj ad još kaži da vezu i bećarac, i to sve na licu mesta...


Немојмо претеривати.
mirelarado mirelarado 21:00 21.04.2014

Re: A bajdvej

freehand
... ta reč "polivači" jedna je od onih za koje nikad nisam skapirao šta znače a vazda sam zaboravljao da pitam. Mislim da mi je u podsvesti bilo nešto kao - ma zafalilo Zvonku a on odvalio nešto iz glave, izmislio neko jagurno da zakrpi tri takta, ili tako nešto.
A tih reči ima još, i setiću se bar nekih do večeras.


Кад се већ аутујемо, да и ја признам како сам слушајући ту песму одувек замишљала пераче улица. Зато је овај блог за мене право откровење.

И, да и ја додам нешто о данашњем празнику у Италији. Италијани га зову Pasquetta, мали Ускрс, одлазе на излете, ако временске прилике дозволе, приређују разне феште:

Easter Monday - La Pasquetta

On Easter Monday, some cities hold dances, free concerts, or unusual games often involving eggs. In the Umbrian hill town of Panicale, cheese is the star. Ruzzolone is played by rolling huge wheels of cheese, weighing about 4 kilos, around the village walls. The object is to get your cheese around the course using the fewest number of strokes. Following the cheese contest, there is a band in the piazza and of course, wine. Read more about the town of Panicale. Easter Monday is a time to gather with friends and have fun.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:08 21.04.2014

Re: A bajdvej

Nisu Bunjevci, al radi...

zilikaka zilikaka 23:50 21.04.2014

Re: A bajdvej

E, dala si mi u ove sitne sate dobar šlagvort za dalju priču.

Ovde kod nas je pored svih svatovskih običaja, jedan od boljih bio i kad kum izvoljeva, a moj gore pomenuti stric je, kažu, bio virtuoz tog zanata.

Naime, kum je zvezda svatova, apsolutni komandant parade. Njegovo je bilo da vodi računa da se stalno nešto dešava, da ne bude dosadno, a vrhunac svega je kad dođe vreme da se svatovi razilaze.

Po pravilu, niko ne ide kući pre kuma, jer je red da se on prvo isprati, a dužnost domaćina je da mu u znak zahvalnosti za kumovanje ukažu svu moguću pažnju i udovolje svim njegovim željama.

E, tu ume da počne pravi cirkus.

Prvo on kao ustane, i krene da se kani, hoće - neće, i onda idu neki od standarnih zahteva. Da mu se skuvaju recimo rezanci s makom (jer od silnih đakonija baš toga nema u ponudi). Pa onda perjan jastuk, pa čaša rasola u sred leta, i tako redom.

Što ih više, da prostite, zajebava, smatra se da je bolji kum. Duže će se i više o svatovima pričati.

Kad konačno ipak reši da krene, sa sve muzikom i svatovima, e, onda opet mora mašta da radi.

Pošto su takvi svatovi po selima, pa se moglo, moj stric je umeo da traži da ga nose kući, dok on stoji u veškorpi od pruća.
Al ni to nije tek tako išlo.
Pored toga, nosili su za njima i astal i stolicu. Da može na svakom ćošku da lepo ko čovek sedne, odmori i popije jednu.

...nego, mogla bi ovo biti tema za poseban blog, jer garant je bilo još takvih kumova sa još luđim idejama.

mariopan mariopan 07:28 22.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka

Po pravilu, niko ne ide kući pre kuma, jer je red da se on prvo isprati, a dužnost domaćina je da mu u znak zahvalnosti za kumovanje ukažu svu moguću pažnju i udovolje svim njegovim željama.

E, tu ume da počne pravi cirkus.



Samo sam se setila kako je to bilo u nekim svadbama.....i trče ispred kuma i nose stolice, da gazi po stolicama a ne da hoda po zemlji, da se ne uprlja...i sve tako do kumove kuće.
A kum obično presisao pa balansira da ne padne.....ali ne odustaje.
yugaya yugaya 09:26 23.04.2014

Re: A bajdvej

zilikaka
...nego, mogla bi ovo biti tema za poseban blog, jer garant je bilo još takvih kumova sa još luđim idejama.


... za taj budući svatovski blog: Ritual i poezija u šajkaškim svatovima
stefan.hauzer stefan.hauzer 13:25 23.04.2014

Re: A bajdvej

Ritual i poezija u šajkaškim svatovima

pa dobro,mi Šajkaši,smo oduvek
krali cice

(mislim
njina srca)


zilikaka zilikaka 19:50 23.04.2014

Re: A bajdvej

pa dobro,mi Šajkaši,smo oduvek
krali cice

(mislim
njina srca)


Pa sad...ima i pesma...

predatortz predatortz 09:09 22.04.2014

Ladna voda

Juče u kolima prvi put ukačismo priču o ovom običaju. Pita moja, vazda smrznuta, gospoja :
Nije valjda da ih polivaju 'ladnom vodom?!

Jok, ženo, ugreju...
freehand freehand 09:10 22.04.2014

Re: Ladna voda

predatortz
Juče u kolima prvi put ukačismo priču o ovom običaju. Pita moja, vazda smrznuta, gospoja :
Nije valjda da ih polivaju 'ladnom vodom?!

Jok, ženo, ugreju...

Da, takozvano "šurenje" i "prljenje". Samo to rade u novembru.
Hansel Hansel 11:16 22.04.2014

Re: Ladna voda

Juče u kolima prvi put ukačismo priču o ovom običaju.

Општа је епидемија прилога о том обичају, где су били досад?!
reanimator reanimator 11:20 22.04.2014

Re: Ladna voda

Општа је епидемија прилога о том обичају, где су били досад

Zajedno sa brusnicom, aronijom i gođi bobicama čamili vekovima u paralelnim svetovima i strpljivo čekali da budu otkriveni od strane srpskog naroda
zilikaka zilikaka 11:21 22.04.2014

Re: Ladna voda

Општа је епидемија прилога о том обичају, где су били досад?!


Ja se slučajno setila, jer sam se setila pokojnog strica.
Kad sam tražila materijal za blog, bilo je tu i tamo, od ranije, tako sam i do citata došla, al stvarno su ove godine nagrnuli.

Očigledno radi Resavska škola.


zilikaka zilikaka 11:25 22.04.2014

Re: Ladna voda

Zajedno sa brusnicom, aronijom i gođi bobicama čamili vekovima u paralelnim svetovima i strpljivo čekali da budu otkriveni od strane srpskog naroda


Štob rekli stari Grci:



EDIT: Nego, šta su gođi bobice? To još nije stiglo u naše selo.
yugaya yugaya 11:29 22.04.2014

Re: Ladna voda

zilikaka
reanimator
Hansel
Општа је епидемија прилога о том обичају, где су били досад

Zajedno sa brusnicom, aronijom i gođi bobicama čamili vekovima u paralelnim svetovima i strpljivo čekali da budu otkriveni od strane srpskog naroda

Štob rekli stari Grci:


"sitijo se Stipan"
Hansel Hansel 12:58 22.04.2014

Re: Ladna voda

zilikaka
Ja se slučajno setila
...
Očigledno radi Resavska škola.

Е, има и нека телепетска/синхроницитетска ресавска, гарант. Толико ми је пута нешто несвакодневно "пало на памет" -- и ето га ускоро физички, у реалитету.
cassiopeia cassiopeia 13:10 22.04.2014

Re: Ladna voda

Hansel
Толико ми је пута нешто несвакодневно "пало на памет" -- и ето га ускоро физички, у реалитету.


Čuo te svemir

Pazi šta se meni desilo u petak. Pita me drugarica da zajedno naručimo neku kozmetiku preko interneta, veći trošak nema troškova dostave, i ja pogledam sajt, izaberem tri artikla, kad u subotu dobijem na poklon najskuplju stvar sa spiska od osobe koja nije ništa znala o tome :) Pa ti reci da su moje misli samo tako putovale univerzumom. Tzvrtz
Hansel Hansel 14:02 22.04.2014

Re: Ladna voda

Čuo te svemir

Јес, вала, нека ме чује мало раније, па да и ја имам нешто од тога (као на пример ти)!

Без шале, пре бих рекао да више ја чујем њега него он мене. Тако бар изгледа у линеарном времену у коме сам (и ја) заробљен. Додуше, има и покоји наоко супротан пример, на пример већ дуго повремено мислим на филм "Френсис" који сам гледао као тинејџер и био прилично њиме такнут. Занимало ме, поред осталог, како бих га данас гледао. Нашао сам био пре неку годину да судбина глумице чија је животна прича била инспирација за филм није била баш као у овом филму -- ипак јој нису у реалном животу на крају урадили лоботомију. И, пре 2-3 недеље поново се сетим филма, а неколико дана касније случајно видим најаву за емитовање. "Сибил" (са Сали Филд), међутим, никако да "призовем".

За линеарну анализу овог твог "случаја" требало би да знамо када је особа почела да мисли на то, а када ти, али да не будемо толико ситничави...
razmisljam razmisljam 22:27 22.04.2014

Re: Ladna voda

zilikaka

EDIT: Nego, šta su gođi bobice? To još nije stiglo u naše selo.


Видим, никога ко би ти одговорио.
Дакле:

Гођи ( линАк )

бобице ( линАк )




blogovatelj blogovatelj 05:50 23.04.2014

Re: Ladna voda

Zajedno sa brusnicom, aronijom i gođi bobicama čamili vekovima u paralelnim svetovima i strpljivo čekali da budu otkriveni od strane srpskog naroda


Ja sam te paralelne svetove u Srba primetio tek dolaskom u Kanadu.
Ovde se ljudi nafuraju na nešto, ali postoje milioni tih nešta. Jedni idu po koncertima, drugi se bave streličarstvom, neki vole da se voze kanuom i tako to.
A u Srbiji kad se nafuraju na određene stvari, to poprima oblik epidemije.
Najviše mi se svidelo kad je bila epidemija tangi.
ecce-florian ecce-florian 22:28 22.04.2014

jbg jače je od mene

charlie charlie 19:59 20.04.2014
Равница чини чуда !
Сваки пута се радујем када, због било каквог повода, кренем ка Суботици.
Још ми је занимљивији осећај када прећем на Банатску страну - чим пређем панчевачки мост, осећам се радосније. Не знам који феномен је у питању, но, што се мене тиче - равница чини чуда !


Mala digresija.

Uvažavajući nespornu brojčanu nadmoć blogera iz i oko Pančeva, dozvolite mi samo da primetim da od Subotice ima kraćih puteva da se pređe na Banatsku stranu od prelaska pančevačkog mosta. Ne mora baš ni most, može i skela.

Ali to s bačke na banatsku stranu nije nikad bilo obrađeno u narodnom predanju, dočim je za prelazak u suprotnom pravcu nesporno postojanje izreke tj. uzrečice u severnom delu toka reke Tise ( uzvodno od Bečeja)koja glasi: " .eblo te veslo koje te preveslalo'" Neki nezavisni autori smatraju da je to samo preuzeto iz Begeča a u pogledu Čerevićana ( i obratno), međutim isto nije naučno dokazano.

Ka'smo već na osetljivim temama, za "Kopa cura vinograd" je opšta tuča dal' je izvorno iz Banata il' Srema

Toliko od mene na inače interesantnoj temi o polivačima , nadam se da nije trol.

Inače ravnica jeste čudotvorna ali i njene moći su ipak ograničenog dometa.
razmisljam razmisljam 23:40 22.04.2014

Re: jbg jače je od mene

ecce-florian


Ka'smo već na osetljivim temama, za "Kopa cura vinograd" je opšta tuča dal' je izvorno iz Banata il' Srema


Из Срема је, наравно. Ту дилеме не мож' бити. Наопако.

Toliko od mene na inače interesantnoj temi o polivačima , nadam se da nije trol.


Прво, захвала за дигресије.
Друго, није трол чак ако и јесте.

Inače ravnica jeste čudotvorna ali i njene moći su ipak ograničenog dometa.


Их, сад...



Добродошао у моје блогодвориште. Драго ми је што си свратио.
zilikaka zilikaka 09:43 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Uvažavajući nespornu brojčanu nadmoć blogera iz i oko Pančeva, dozvolite mi samo da primetim da od Subotice ima kraćih puteva da se pređe na Banatsku stranu od prelaska pančevačkog mosta. Ne mora baš ni most, može i skela.


Žuti karton!

Kakvo te Pančevo snašlo, bog s tobom?!

Da si pažljivo čito, vido bi da smo gore konstatovali "što veća voda, to veća falinka", al da je Tamiš izuzetak.

Dakle, štos mene i koleginice Mariopan tiče, Bečkerek, dragi moj.

Mada, ja imam, ko što već negde napomenuh podosta te militarske krvi, oko Tamiša, al ove strane, što celu stvar čini bitno drugačijom.

E, al isto ko što rekoh, znam i vas od tamo, iz Šajkaške. Baba mi odande. Isto vrrrlo pitom svet, tako da za donji tok Tise baš ne bih smela da se zakunem da važi ono s veslima.

Ipak, što se Bačke generalno tiče, ovde je naučno dokazano da sve, da prostiš ovaaaj, pa što nije tako baš najbolje, dolazi baš odande.

Objašnjenje na PP.

cassiopeia cassiopeia 10:55 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Ipak, što se Bačke generalno tiče, ovde je naučno dokazano da sve, da prostiš ovaaaj, pa što nije tako baš najbolje, dolazi baš odande.


ecce-florian ecce-florian 12:43 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

@zili
Kakvo te Pančevo snašlo, bog s tobom?!

Ajde što ne čitaš svoj blog to je OK ali da ne čitaš komentare to je stavaaaarno

DakleM, nisam ja nego charlie spomenuo da kada cit "због било каквог повода, кренем ка Суботици" pa cit " када прећем на Банатску страну - чим пређем панчевачки мост," te sam samo ukazao
- da citiram samog sebe (jaoooooo) "da od Subotice ima kraćih puteva da se pređe na Banatsku stranu od prelaska pančevačkog mosta"

Ipak, što se Bačke generalno tiče, ovde je naučno dokazano da sve, da prostiš ovaaaj, pa što nije tako baš najbolje, dolazi baš odande.


Ma jasno, zato se Bečkerek, mada nije u Šajkaškoj već u Tamiškom Banatu okrenuo skroz naskroz ka Beogradu kao kulturnoj prestonici direktno
zilikaka zilikaka 13:25 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Ajde što ne čitaš svoj blog to je OK


Pa kažem ja,a evo i čovek, načitan, advokat...

ali da ne čitaš komentare to je stavaaaarno


Čitala, al nemoj sad da s natežemo! Si kazo prvo da nas je većina iz Pančeva?! I šta, da pređem preko toga tek tako?

Ono jes da si skroz zabunio sa zamljopisom, al za skele si bio u pravu. POsebno je čuvena ona kod Čuruga, a i Čuružani su na glasu kao fini svet.

zato se Bečkerek, mada nije u Šajkaškoj već u Tamiškom Banatu okrenuo skroz naskroz ka Beogradu kao kulturnoj prestonici direktno


Molim lepo!

A i izaslanika smo lepo dočekali, naranili i napojili, ko što je red, i što se vidi iz priloženog.

Nego, znaš ti da smo mi iz Bečkereka vama iz Bačke (konkretno Novom Sadu) uzajmili novce 1918. da se i vi oslobodite?
Garant još negde postoji priznanica, a nešto sumnjam da ste vratili...
ecce-florian ecce-florian 14:09 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Čuružani su na glasu kao fini svet.


Stalno neke insuniacije pa se posle domaćini čude da imaju posledice kad te ugoste pa počmeš da.... znaš ti već dobro šta.

Kaki su da su , naši su, i mi ih taki kaki su volemo.Prvo zato što su tolerantni prema kako to skeledžija kaže "banatske priče".



Pored tolerancije to je mesto nastanka čuvene čuruške laste, koja se skače u celoj Vojvodini, a i šire.
zilikaka zilikaka 15:57 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Kaki su da su , naši su, i mi ih taki kaki su volemo.Prvo zato što su tolerantni prema kako to skeledžija kaže "banatske priče".


Prema mom dosadašnjem iskustvu, postoje samo dva mesta apsolutne lepote.

Jedno je na Mljetu, aj nazovimo to plažom, kad mokar legeš na vruću stenu, onu doobro izrađenu, a oko tebe (nigde plavlja) voda a jedne a zeleno s druge strane. Nedavno sam čula da je tamo još tako.

E, a drugo je BAŠ kod te skele, il malo gore prema selu (TarOšu), kad u avgustu oni kod Bečeja zatvore branu pa Tisa stane i prekrije je sočivica.
Prvo ugaziš u mulj, pa kad se dovatiš vode, onda lagano plivaš i razgrćeš tu sočivicu sve do preko, do atara. Tamo izađeš na utabano, sa po kojom guskom i gomilom žaba, i legneš na tvrdo, sasušeno blato.

ecce-florian ecce-florian 17:33 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

postoje samo dva mesta apsolutne lepote.

....
javascript:;
hebla te sočivica


ka'smo već sa tu stranu


žuti lokvanji pred branom na Karašu kod Jasenova, Banatsko Jajce






legenda: skrolovanje udesno samo za +18
zilikaka zilikaka 17:42 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Di su lokvanji?

Za moj ukus mnogo brza ti ova voda, i plitka. Ko da si, božemeprosti, u brdu.

A inače lokvanja ima po DTD kanalima kolko oćeš.

EDIT: Viiiidim, tamo su na prvoj sliki, al ne cvetaju.
Da znaš, ima i belih da se nađe, a i palačke kolko oćeš.

...palačka valjda znaš šta je...
ecce-florian ecce-florian 18:56 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

EDIT: Viiiidim, tamo su na prvoj sliki, al ne cvetaju.


cvetaju cvetaju

...palačka valjda znaš šta je...


jel to gornji deo onog od čega se pleo ceger za meso za pijacu pre nego što su se pojavile ove frigo kese od alaminijumskle folije



, a može i da se zapali protiv komaraca


zilikaka zilikaka 19:45 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

Vidim, znaš.
mariopan mariopan 22:01 23.04.2014

Re: jbg jače je od mene

zilikaka
Dakle, štos mene i koleginice Mariopan tiče, Bečkerek, dragi moj.

blogovatelj blogovatelj 00:41 24.04.2014

Re: jbg jače je od mene

a može i da se zapali protiv komaraca


To u Somboru zovu pacala.
Biljana 77 Biljana 77 10:19 23.04.2014

sto sela...

Ja sam naravno mislila da polivači - polivaju ulicu, nešto kao perači. (Inače, jedna od žmuovih omiljenih starogradskih). Za običaj nisam imala pojma, ni da postoji, ni kako se zove, a volim takve stvari.
Mi smo, Šumadija tj. prilično homogena sredina u tom smislu, tako da malo ima nekih neobičnih uticaja, već je to sve jako dugo prisutno i ustaljeno, sa minimalnim, ali nepremostivim razlikama (ako pitate babe) između dva susedna sela.
Običaji Istočne Srbije su verovatno nešto najčudnije na ovim prostorima, tu se se mešali uticaji svi mogući, i više nego u Vojvodini, sa sve izraženim različitim paganskim elementima i dok u tim vašim preovladava neka vredrina i šeretluk, ovi, vlaški, umeju bogami da deluju i zastrašujuće. Naši, šumadijski, nekako su ozbiljni. :)
zilikaka zilikaka 10:31 23.04.2014

Re: sto sela...

i dok u tim vašim preovladava neka vredrina i šeretluk,


Upravo tako.

Posebno što se uz sve to, kao muzička podloga podrazumeva bećarac.
cassiopeia cassiopeia 11:20 23.04.2014

Re: sto sela...

zilikaka


Biljana


i dok u tim vašim preovladava neka vredrina i šeretluk,


Upravo tako. Posebno što se uz sve to, kao muzička podloga podrazumeva bećarac.


Pre dve godine sam bila na nekoj smotri folklornih grupa Vojvodine u dvorcu Dunđerskih u Novom Bečeju. Deo sa svatovskim običajima mi bio najbolji. Sa sve mladom i mladoženjom, revijom narodnih nošnji i venčanica. I nošenjem kuma :)
milisav68 milisav68 11:39 23.04.2014

Re: sto sela...

Biljana 77
Naši, šumadijski, nekako su ozbiljni. :)


zilikaka zilikaka 12:00 23.04.2014

Re: sto sela...

Deo sa svatovskim običajima mi bio najbolji. Sa sve mladom i mladoženjom, revijom narodnih nošnji i venčanica. I nošenjem kuma :)


Eto, definitivno moram(o) napraviti jedan blog o tome.
Ja znam poprilično, al za čudo, nema nigde ilustracija za prikačiti.

No, kad uzmognem, moraću angažovati drugara koji se u svoje vreme bavio snimanjem svadbi, da mi pomogne oko skupljanja i sistematizovanja običaja.

Ne znam kad ću, al biće jednom.
Biljana 77 Biljana 77 12:07 23.04.2014

Re: sto sela...

Davno već čeka da bude napisam jedan blog u vezi narodne lirske poezije, izvorne muzike i životnih okolnosti; na koji način konkretne istorijske, geografske i ekonomske odlike života u nekom kraju utiču ne samo na teme, sisteme vrenodnosti, simboliku već i na duh i sentiment te muzike. No, malo rukah, malena i snaga...
blogovatelj blogovatelj 15:55 23.04.2014

Re: sto sela...

Ja sam naravno mislila da polivači - polivaju ulicu, nešto kao perači.


I ja isto. I nikako mi nije bilo jasno - on bolestan, ona ga vara, vataće se u kolo, a onda neko pere ulice?!
zilikaka zilikaka 15:57 23.04.2014

Re: sto sela...

I ja isto. I nikako mi nije bilo jasno - on bolestan, ona ga vara, vataće se u kolo, a onda neko pere ulice?!


Tačno sam znala da ću onolikima oči otvoriti.
charlie charlie 19:00 23.04.2014

Још једна верзија !

zilikaka zilikaka 19:47 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

Mooože, al mora i ovo:
razmisljam razmisljam 20:40 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

zilikaka
Mooože, al mora i ovo:


Ал' пази кад је на Јутјубу избор војвођанских гајди баш мизеран. Хтедох да приложим Банаћанско коло уз гајдашку пратњу, али - цврц!
Нађох овај бећарац, тек као илустрацију:



Башка што не иде да не запевамо по бећарски .
charlie charlie 20:47 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

zilikaka
Mooože, al mora i ovo:

Сагласан !
charlie charlie 20:51 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

razmisljam
zilikaka
Mooože, al mora i ovo:


Ал' пази кад је на Јутјубу избор војвођанских гајди баш мизеран. Хтедох да приложим Банаћанско коло уз гајдашку пратњу, али - цврц!
Нађох овај бећарац, тек као илустрацију:



Башка што не иде да не запевамо по бећарски .

Може !

zilikaka zilikaka 20:51 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

Gazdarice, umeš!
razmisljam razmisljam 20:53 23.04.2014

Re: Још једна верзија !

zilikaka
Gazdarice, umeš!


Та да ди би ишло да нумем?
iqiqiq iqiqiq 19:59 23.04.2014

EJ

da ne znaš da li je ovaj običaj prerastao u ono verovanje da treba da poliješ vodu za studentom koji ide da polaže ispit ili slično

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana