Teorija igara: više od igre (I)

nsarski RSS / 02.03.2008. u 13:51

latour2.jpg

Izraz Teorija igara je misnomer, ili nepogodno izabran naziv za nešto, u istom smislu kao sto je misnomer i izraz Teorija relativnosti. Ljudi koji ovu potonju ne poznaju dovoljno, obicno kažu da ona tvrdi kako je "sve relativno" - što je, razume se, netačno. U tom smislu, Teorija igara (TI) bi preciznije mogla da se zove Teorija strategije, jer se ona bavi strategijama u odnosima i ponašanju ljudi i životinja, i ima primene u biologiji, ekonomiji, političkim naukama, sociologiji, pa i, razume se, običnim igrama.

TI je prvi put sistematski formulisao fon Nojman, 40ih godina kad je sa Morgensternom objavio knjigu Teorija Igara i ekonomsko ponašanje. Od tada je dodeljeno 7 Nobelovih nagrada za otkrića u ovoj oblasti, uglavnom u primenama na ekonomske nauke. Prvi laureat iz ove oblasti je bio John Nash, o čijem životu je napravljen poznati film Beautiful Mind. Njegovo otkriće tzv. Nešove ravnoteže (Nash equilibrium) je omogućilo široku primenu TI na mnoge grane nauke. O tome će biti reči kasnije.

U biologiju je Teoriju igara uveo John Maynard Smith kad je sa Price-om objavio rad Logic of Animal conflict u časopisu Nature, 1973. Kasnije su ove ideje dobile svoj završni oblik u knjizi Maynard Smith-a Evolution and the theory of Games, 1982. On je u svom radu definisao koncept Evolutivno Stabilne Strategije (ESS), koji je u biologiji analogan Nešovoj ravnoteži.

Danas se TI koristi u mnogim oblastima i metodama odlučivanja - od evolucije do trke u naoružanju, do ponašanja učesnika na berzi. Situacije koje ekonomisti zovu igre, psiholozi nazivaju socijalne situacije - i mada TI može da se primeni na "igre" kao što su poker i šah, na primer, centralna oblast istraživanja u današnjoj TI su socijalne situacije. (Ovde neće biti reči o Bernovoj knjizi, popularnoj kod nas, Koju igru igraš? Teorija igara je mnogo više od zabavnih anegdota za psihoanalitičare amatere.) Budući a je TI ogromna oblast, ja mogu samo površno da skiciram neke od najvažnijih karakteristika ove matematičke discipline, i ilustrovaću ih primerima poznatih igara.

Teorija igara počinje opisom igre. U igri mogu da učestvuju dva ili više igrača. Postoje igre sa beskonačno mnogo igrača, prostorne igre, itd. (videti dole). Najvažnije u opisu igre je „dobit" (payoff) koju svaki igrač stekne na završetku igre, i ta dobit zavisi od strategije koju je primenio igrač i koju su primenili drugi igrači. Ovo poslednje je ključni i centralni motiv TI: dobit zavisi ne samo od toga šta igrač radi, već i od strategije dugih učesnika u igri. (U tom smislu je TI neredukcionističk teorija). Matematički, igra se izražava preko matrice isplatljivosti (payoff matrix) za definisane strategije.

Kao dobru ilustraciju ovih termina uzmimo jedan konkretan primer poznate igre: Rat izmedju muškaraca i žena, ili Battle of the sexes.

Muž i žena, ili sličan par, treba da se dogovore kako da provedu veče zajedno. Muž (igrač broj 1) bi više voleo da ide na fudbalsku utakmicu, dok bi žena (igrač broj 2) više volela da ide da gleda balet. Život se dodatno komplikuje time što igrači ne mogu da medjusobno komuniciraju i da se dogovore (zvuči poznato?). Takodje, i muž i žena žele da veče provedu zajedno, što ovu igru čini posebno zanimljivom.

Koje su im mogućnosti? Ako oboje odu na isto mesto svako dobija po 1 poen (zbog zadovoljstva što su zajedno). Dodatno, ako odu na utakmicu, muž dobija ekstra poen zato što gleda ono što želi, a žena ne dobije ništa. Obrnuto, ako odu na balet, žena dobija ekstra poen zato što gleda ono što želi, a muž ne dobije ništa. U najgoroj kombinaciji - muž da ode sam na balet, a žena sama na utakmicu, niko ne dobije ništa jer niti su zajedno, niti gledaju ono što žele. Ili, ako odu sami, takodje ne dobiju ništa jer nisu zajedno. Sve se ovo zajedno može iskazati pomoću payoff matrice koja izgleda ovako:

.........

.............Igrač 2 (žena)

Igrač 1 (muž)

 

utakmica........

balet

utakmica

(2,1)

(0,0)

balet

(0,0)

(1,2)

Prvi element matrice (2,1) pokazuje dobit igračima (prvi broj za igrača broj 1, drugi broj za igrača broj 2) u slučaju da i muž i žena izaberu da odu zajedno na utakmicu - muž dobije dva poena jer je zajedno sa ženom i gleda to što želi, dok žena dobije 1 poen jer je zajedno sa mužem. Na sličan način, poslednji element (1,2) definiše dobit u slučaju da oboje odu na balet.

Važna karakteristika ove igre je u tome što je ovo igra koordinacije, name pri odlučivanju za strategiju (balet ili utakmica), svaki igrač mora da razmišlja o tome šta će onaj drugi da uradi. Ova igra ilustruje i nekoliko drugih važnh aspekata teorije igara.

Prvo, gde je ovde rat? Heh, zamislimo da je muž veoma fini i odluči se da udovolji ženi i izabere balet, a žena je jako fina i želi da udovolji mužu, te izabere utakmicu. U tom slučaju svako dobije 0 poena, jer su otišli na različita mesta koja još i ne preferiraju! U obrnutoj situaciji, kad su oboje sebični, žena će da ode na balet a muž na utakmicu, što im opet donosi po 0 poena jer nisu zajedno (a to je osnovna ideja ove igre). Zaključak: totalno fini ili totalno sebični par je uvek na gubitku - samo ako je jedan fini a drugi sebičan oboje imaju neku korist. Jasno je da ne postoji verzija u kojoj je dobit (2,2), pa neko mora da se „žrtvuje" ili da „popušta". I eto nama rata!

Drugi važan aspekt ove igre je u tome da postoje odluke u kojoj oba igrača dobijaju - kombinacije kad provedu veče zajedno, tj., dobit jednog nije automatski i gubitak za drugog. Ovakve igre se još zovu i non zero-sum games. Igre gde je dobitak jednog gubitak za drugog (sportski mečevi eliminacije, na primer) često dovode do oštre borbe i neprijateljstva, se zovu zero-sum games, i treba ih na svaki način izbegavati.

Treća važna osobina ove igre je sledeća: zamislimo da muž ima slobdu da promeni svoju strategiju, a žena ne. U tom slučaju, ako je muževa dobit manja sa promenom strategije, on će se se vratiti na staru - recimo ako je muž prvobitno odlučio da ide na balet (kao i žena), on će, promenivši tu odluku, otići sam na utakmicu i neće dobiti ništa. Zato će se ipak na kraju odlučiti za balet. (Slično važi i za ženu u obnutoj situaciji). Postoji, dakle, izbor odluka koji je takav da ako jedan igrač promeni svoju strategiju, a drugi igrači svoje ne promene, taj igrač koji je promenio strategiju ne dobija više. U slučaju muža i žene postoje dva takva izbora - utakmica/utakmica ili balet/balet.  Ovakav izbor strategija gde promena strategije od strane jednog igrača, pri nepromenjenim odlukama drugih igrača, ne donosi igraču sa promenjenom strategijom boljitak, i ako to važi za svakog igrača pojedinačno, se zove Nešova ravnoteža (Nash equilibrium). Rat izmedju muskaraca i zena je igra koja ima dve Nesove ravnoteze. Zamislimo, dalje, neku igru sa mnogo igrača i mnogo strategija, i zamislimo da je svaki igrač odabrao svoju strategiju. Nešova ravnoteža je postignuta ako, pri fiksiranim odlukama drugih igrača, promena strategije jednog od njih ne donosi ovome boljitak. Neš je pokazao da u opštem slučaju ovakav sistem ima ravnotežnu (stabilnu) konfigraciju strategija gde se nikome ne isplati da svoju menja. Za ovaj dokaz je Neš dobio Nobelovu nagradu.

Primetimo da na Nešovoj ravnoteži ne mora svaki igrač da bude maksimalno zadovoljan svojom dobiti upotrebivši strategiju koju je odabrao, on jedino neće svoj stanje poboljšati ako strategiju promeni. Drugo, Nešova ravnoteža ne govori o tome koju strategiju treba primeniti, niti daje neke savete u tom smislu. Ona samo kaže da postoji skup strategija koje su u ravnoteži. Da li će igrači da pronadju takav skup, i da li će ga pronaći brzo ili ne, je pitanje od fundamentalnog značaja, ali o tome Nešova teorija ne govori.

Budući da ovaj tekst postaje sve obimniji, a ima još mnogo toga što bih želeo da kažem, odlučio sam da ovo postavim, i da u drugom nastavku detaljnije pišem o Teoriji igara u biologiji i evoluciji, kao i o jednoj od najvažnijih igara poznatoj kao Zatvorenikova dilema (Prisoner's dilemma). Ovaj nastavak neka predstavlja uvod u osnovne koncepte.

 



Komentari (159)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mariopan mariopan 22:35 02.03.2008

Re: igre i strategije

Evo greh na moju dusu , ali ja problem vidim tako da svi hoce da imaju sve. Kako to nije moguce trebalo je podeliti problem pa da svako dobije bar nesto. Meni se cini da je to jedino moguce resenje i vec sam jednom to rekla, mada se to sa obe strane odbacuje. Bilo koja strana, gubitkom jednog dela tog ocekivanog dobitka dobija priliku da napreduje i da se pokrene sa mrtve tacke, to je dobitak za sve. Imam osecaj da onaj racun raste li raste. Zato kazem greh na moju dusu. Ali ko mene tu pita?
nsarski nsarski 22:36 02.03.2008

Re: igre i strategije

I, sta dobismo? Mislim na duze staze..To nam nisi rekao.

Pa, u igru su se umesali drugi igraci koji su ceo proces doveli na zero-sum game. Nama sve, vama nista:(((
To je prokletstvo coveka i njegovog bica:))) Ne samo da hocu da sam ja uvek u pravu, vec hocu i da se zabrane svi koji misle drugacije od mene! Vrlo zahebana stvar.
ivana23 ivana23 22:47 02.03.2008

Re: igre i strategije

nsarski
Pa, u igru su se umesali drugi igraci koji su ceo proces doveli na zero-sum game. Nama sve, vama nista:((( To je prokletstvo coveka i njegovog bica:))) Ne samo da hocu da sam ja uvek u pravu, vec hocu i da se zabrane svi koji misle drugacije od mene! Vrlo zahebana stvar.


Pape Pape 22:52 02.03.2008

Re: igre i strategije

Najpoznatiji primer je ponasanje Z. Djindjica 2000. - te pred izbore. On je odustao od kandidature u korist V.Kostunice, jer su ankete govorile da je to najbolja sansa da se srusi S.M. Na kratke staze je to bila dobitna strategija. (To, recimo, Vuk uopste nije shvatio - on je isterivao kosmicku pravdu).

Za razliku od Vuka, Đinđić je, obrazovaniji, sigurno znao bar u osnovama teoriju igara, i kako prilagoditi strategiju dalekosežnom cilju. No, kao što je rečeno u postu, teorija ne daje rešenja, samo kaže da u takvim i takvim situacijama rešenja (stabilna konfiguracija) postoje. Mislim da pominjuću Vuka, Nsarski misli na situaciju nakon (najzad) priznate pobede opozicije na lokalnim izborima (1996), kada je opozicija trebalo da nakon te pobede izadje na predsedničke izbore sa zajedničkim kandidatom. Po prethodnom koalicionom dogovoru, to je trebalo da bude Vuk, no on, kao ni Đinđić nije bio kandidat koji bi garantovao pobedu, bez obzira na polet koji je dobijen osvojenim lokalnim izborima. Stoga je Đinđić izašao sa predlogom da to bude neko drugi, ne demonizovani (tada znatno bradatiji) Vuk. Na ovom mestu niko se nije pokazao pameten i popustio. Vuk, željan kapitalizacije političke moći i formalno u pravu (to jeste bio dogovor) nije popuštao, što bi bilo sigurno najbolje rešenje i garantovalo pobedu. Đinđić međutim takođe nije popustio: neka šansa da Vuk pobedi ipak je postojala, a i da izgubi, ostao bi osećaj jedinstva opozicije koji bi doprineo pobedi na parlamentarnim izborima i demontaži Miloševića sa vlasti. Naravno, situacija je bila komplikovanija od ove, Đinđić je svakako procenjivao da na duge staze, snažni spo i Vuk (u slučaju pobede) može imati dugoročno loše posledice (za zemlju, ali i za ds) a da bi u slučaju Vukovog poraza opozicija ionako bila potučena. Suma sumarum, koalicija se - nakon teško izborene pobede na biralištima pa na ulici - raspala (mislim da je Đinđić već tada mogao da predvidi da je to kraj za spo na duge staze). Taj raspad je direktno omogućio nastavak Miloševićeve politike, fijasko na Kosovu i današnjicu kakva je. No, istoričari nikada ne spekulišu sa Teorijama Igara, i šta bi bilo kad bi bilo, možda je Đinđićevo rešenje (da ne popusti, kad već onaj zaluđenik nije hteo) bilo ipak najbolje (Marks bi rekao: jedino istorijski moguće, ha, ha). Ostaje da se pitamo.
nsarski nsarski 22:55 02.03.2008

Re: igre i strategije

Ja ovde konkretno mislim na Vukovo isticanje onog nesrecnog coveka Mihajlovica (Drazinog unuka). Vrhunska budalastina!
nsarski nsarski 22:57 02.03.2008

Re: igre i strategije

Za razliku od Vuka, Đinđić je, obrazovaniji, sigurno znao bar u osnovama teoriju igara

Ne samo to - Z. Dj. je smatrao, kad je postao premijer, da svi njegovi saradnici moraju da znaju makar osnove teorije igara (i druge stvari, naravno). Ovo sam saznao iz pouzdanih izvora - prve ruke, takoreci:))
ivana23 ivana23 22:58 02.03.2008

Re: igre i strategije

Koalicija Zajedno se raspala pre jesenjih izbora 97.g. koje je DS (DSS, GSS..) bojkotovao.
Mislim da je Nsarski mislio na formiranje DOS-a i Vukov izlazak iz njega.
gordanac gordanac 23:00 02.03.2008

Re: igre i strategije

??
Pape, predsednički izbori 1997 (i neuspeli i ponovljeni) ?
Parlamentarni 1997.?
Izbore za Veće građana i Veće republika 24.09.2000. ?
Nisam razumela na koje vreme se odnosi komentar, zato pitam. Jer je različito, sve.
ivana23 ivana23 23:01 02.03.2008

Re: igre i strategije

nsarski
Za razliku od Vuka, Đinđić je, obrazovaniji, sigurno znao bar u osnovama teoriju igaraNe samo to - Z. Dj. je smatrao, kad je postao premijer, da svi njegovi saradnici moraju da znaju makar osnove teorije igara (i druge stvari, naravno). Ovo sam saznao iz pouzdanih izvora - prve ruke, takoreci:))

Da, ali za ciju dobit? Da ne nabrajam imena...
Mnogo je tu pitanja bez odgovora!

I po toj logici, onda ima vise varijacija teorije igara, pa tumaci izmedju redova.
nsarski nsarski 23:05 02.03.2008

Re: igre i strategije

Da, ali za ciju dobit? Da ne nabrajam imena...

On je prosto smatrao da ljudi koji sa njim saradjuju moraju te stvari da znaju - to je stvar opsteg obrazovanja. I ja tako isto mislim. Teorija igara je nesto sto svako ko se bavi ekonomijom, politikom, menadzerstvom mora da zna, makar u osnovnim crtama.
Isto kao sto mislim da covek ne moze da se bavi diplomatijom ako ne zna engleski. Jednostavno, to je kao pismenost u danasnjem svetu.
Pape Pape 23:31 02.03.2008

Re: igre i strategije

Vuk, željan kapitalizacije političke moći i formalno u pravu (to jeste bio dogovor) nije popuštao, što bi bilo sigurno najbolje rešenje i garantovalo pobedu. Đinđić međutim takođe nije popustio: neka šansa da Vuk pobedi ipak je postojala, a i da izgubi, ostao bi osećaj jedinstva opozicije koji bi doprineo pobedi na parlamentarnim izborima i demontaži Miloševića sa vlasti.


??
Pape, predsednički izbori 1997 (i neuspeli i ponovljeni) ?
Parlamentarni 1997.?
Izbore za Veće građana i Veće republika 24.09.2000. ?
Nisam razumela na koje vreme se odnosi komentar, zato pitam. Jer je različito, sve.

Da, moj komentar se odnosi na vreme nakon priznate pobede na lokalnim izborima 1996 (kao što navedoh). Pisao sam po sećanju doduše, jeseni 1997 usledili su nesrećni izbori za predsednika, i parlamentarni, oba bojkotovana od strane ds (i gs, i dss-a itd...) a u kojima je učestvovao spo, kada je Vuk bio tek treći na predsedničkim, vreme demoralizacije nakon one (teškom mukom zaslužene) euforije nakon uspeha na lokalnim i uspeha na ulici. Ne mogu da prežalim što ta pobeda nije realizovana, i što je Milošević dobio još tri godine da "zaokruži projekat"...evo inserta iz tadašnjeg članka t Pančića, koji govori o tom vremenu.

TUE, 13 MAY 1997 15:51:33 GMT
Rascep u koaliciji
# Ravnogorci dele "Zajedno"
Kada je konacno shvatio da mora da vrati ukradeno, rezim je ucinio sebi najvecu mogucu uslugu: suocena s pobedom, takticki ujedinjena demokratska opozicija vise nije znala sta da cini s njom i kako da odrzi bar minimalno "akciono jedinstvo" do izbora na drzavnom nivou. Stara surevnjivost izmedju Srpskog pokreta obnove i Demokratske stranke, i narocito izmedju njihovih lidera Draskovica i Zorana Djindjica, obnovljena je punim intenzitetom ubrzo nakon sto su pistaljke na beogradskim ulicama ponovo postale ekskluzivno vlasnistvo saobracajnih milicionera. Najveci kamen smutnje bio je "kreativan" odnos koalicionih partnera SPO prema medjustranackom sporazumu o podeli funkcija nakon pobede na republickim izborima (sto je cinike podsetilo na mudru izreku o zecu, raznju i sumi), a koji je podrazumevao da SPO daje kandidata za predsednika Republike, DS za predsednika Vlade, a Gradjanski savez (GSS) za predsednika Skupstine Srbije. SPO je, naravno, kandidovao Vuka Draskovica za predsednika Srbije, ali koalicioni partneri nisu bas odavali utisak odusevljenosti. Sada se SPO drzi uvredjeno zbog partnerske "izdaje" (sto, striktno se drzeci forme, zaista tako i izgleda), ali Zoran Djindjic je u posedu neoborivog kontraargumenta: "Treba nam kandidat koji moze da pobedi na izborima, a tesko da je to satanizovani Vuk Draskovic; necemo zagrljeni u poraz, samo da bismo sacuvali Koaliciju".
Razlike izmedju koalicionih partnera se svakodnevno uvecavaju, a izbori se blize. Sve je verovatnija opcija raspada dosadasnje koalicije, i organi zovanja nekih novih saveza, ili pravljenja "konfederacije" medju koalicionim partnerima, gde ce svako voditi svoju politiku. U toj konstelaciji snaga, SPO moze da ocekuje svojevrsnu izolaciju, koja bi rascepila srpsku opoziciju na dva dela: SPO i svi ostali. To bi, u konacnom zbiru, mogla da bude pristojna vajda za sam rezim…
gordanac gordanac 23:43 02.03.2008

Re: :)

Na prvom mestu - zivot nije zero-sum!

that`s the spirit! :)
Znaš šta je blesavo?
Svima je dostupno da NE BUDE zero-sum (jer zaista nije), ali nekim ljudima to ne pomaže pa skoro da "neguju" percepciju o tome da JESTE. Onda, na kraju bude svejedno, akomerazumeš.
I najčešće ljudi ne vide ono što je "na daljini jasnog vida" (strategija za dobitak "sakrivanjem na najvidnijem i najočiglednijem mestu, koje je svima dostupno" - isto vrlo uspešna :)))
nsarski nsarski 23:49 02.03.2008

Re: :)

Znaš šta je blesavo?
Svima je dostupno da NE BUDE zero-sum (jer zaista nije), ali nekim ljudima to ne pomaže pa skoro da "neguju" percepciju o tome da JESTE. Onda, na kraju bude svejedno, akomerazumeš.
I najčešće ljudi ne vide ono što je "na daljini jasnog vida" (strategija za dobitak "sakrivanjem na najvidnijem i najočiglednijem mestu, koje je svima dostupno" - isto vrlo uspešna :)))

Jaoooooj, gordanac, ima i gora stvar. U sledecem postu (samo da zavrsim popravku palube na kojoj ceo dan radim, pa ne stizem da se redovno javljam), dakle, u sledecem postu, cu da pisem o teoriji igara u evoluciji. Tamo se strategije genetski nasledjuju. Jastreb ima male jastrebove, i oni nikad ne postaju golubovi - to isto vazi za golubove. Oni izlegu golubove, ne jastrebove. Zato su Nice i Kundera u pravu kada govore o vecnom vracanju u istoriji i ostalom.
Samo je covek glup da ne iskoristi mogucnost sto nije ogranicen genima. Al, eto. Takve su vam cene danas, znate:))))
Черевићан Черевићан 23:11 02.03.2008

заиграни игром . . .играјмосе

обзиром да је и сам живот једна вееелика Игра ускалађених правила = да смо сви ми појединачно (и не желећи то) уствари њени учасници. неко успешнији неко . . . . оно друго.
елем, да је више оваквих едукативних текстова несумњам да би се многи још у лутању и неприлагођени Правилима те игре, сналазили уњима боље.

( за овај хвала, .г нсарски)
nsarski nsarski 23:16 02.03.2008

Re: заиграни игром . . .играјмосе

Hvala Cher, na poseti. Zivot je (e, sada cu da budem patetican, ajoooj!) igra davanja i uzimanja. Voleti iz sve snage. I biti voljen, koliko ko усхтедне:)))
edi-va edi-va 23:41 02.03.2008

Re: заиграни игром . . .играјмосе

Olga Medenica Olga Medenica 00:21 03.03.2008

Re: заиграни игром . . .играјмосе

Hello Chero!

да је више оваквих едукативних текстова несумњам да би се многи још у лутању и неприлагођени Правилима те игре, сналазили уњима боље.


Ako se malo distanciramo od politike, uskoro cemo na Blogu otvoriti Dragu Savetu (Tetka Agonija, sto bi rekli Englezi).
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 23:33 02.03.2008

pozz

& preporuka
nsarski nsarski 23:35 02.03.2008

Re: pozz

Vanja Montenegro Ljujic
& preporuka

Hvala Vanja:)
Ovo je vec nesto blize tvom interesovanju, mislim.
Pozz.
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 23:47 02.03.2008

The prisoner's dilemma

Olga Medenica Olga Medenica 00:05 03.03.2008

Solidna tema!

Ovo je cist trol posto je vrlo nenaucno ali ovako;

Ja mislim da izmedju muskaraca i zene, prijatelja itd. nema srece ako nije "non zero-sum game".

Medjutim, zero-sum, non zero-sum, Nesova ravnoteza.....a gde su granice igre?
Naravno ovde sve pricamo o medjuljutskim odnosima a ne o sportu, can ne ni o politici (to je tek mutno).
Da li je igra par sati "utakmice ili baleta" ili je "utakmica - balet" samo jedan potez figure u kompleksnijoj igri?
Zatim, sta je cilj igre, koji su u stvari poeni?
(na ova dva odma iskace pojam "delayed gratification".)
Nekada su ishodi tih "poena" sasvim karikaturalno neravnomerno rasporedjeni (kao: ja idem na utakmice umesto na balet na dnevnoj bazi ali na svakih onoliko ti pravis krupne poteze, selidbe, kuce, imigracije, emigracije...u moju korist.)
Ko je tu "pobednik"?

Ako pomislimo da je na prvom mestu cilj igre izmedju muskaraca i zena da igra traje zauvek onda u balansiranom odnosu ( "balans" ne po Neshu nego po meni) nikada niko ne pobedjuje vec se igra uvek zavrsava tako sto jedan igrac napusta igru (zbog vrlo teske povrede: zove se smrt). To je idealna verzija.
Mozda nije cesta. No, kao i u svakoj najobicnijoj igri, partija je bolja ako su igraci vicni i ako istog kalibra.
Ako jedan vest delje nevestog to je mrcodav, dosadno svima: igracima i posmatracima.
nsarski nsarski 00:08 03.03.2008

Re: Solidna tema!

Auh, ti si Olga, izgleda, verzirana osoba. da se tako izrazim?
Olga Medenica Olga Medenica 00:18 03.03.2008

Re: Solidna tema!

Jesam.
nsarski nsarski 00:26 03.03.2008

Re: Solidna tema!

Jesam.

OK, da odgovorim na prvo tvoje pitanje. Kazes:
Nekada su ishodi tih "poena" sasvim karikaturalno neravnomerno rasporedjeni (kao: ja idem na utakmice umesto na balet na dnevnoj bazi ali na svakih onoliko ti pravis krupne poteze, selidbe, kuce, imigracije, emigracije...u moju korist.)
Ko je tu "pobednik"?

Ne postoji "vecni pobednik" da tako kazem. Ziveci zivot, covek pokusava da maksimizira dobit lokalno - globalni pobednik ne postoji. Osim, razume se, ako ne verujes u Boga. Kao sto nema "vecne pobede", tako ne postoji ni "vecni gubitak". Kolo srece se okrece i te seme.
Ovo za utakmica/balet je samo ilustracija dileme, za jedno vece, i nista vise. One night stand, da tako kazem. Ozbiljne igre nastaju kad dodjemo do Zatvorenikove dileme:)
Olga Medenica Olga Medenica 00:42 03.03.2008

Re: Solidna tema!

Znam da globalni pobednik ne postoji ali i "lokalitet" ne moze biti valjda tako jasno omedjen, vremenski i poenski?

A o krimosima, njihova dilema, verovatno nikada ne izgleda tako.
Ovako: Ako jedan blabne a drugi ne, izdajica dobija 10 a drugi 20, ako obojica blabnu, verovatno obojica 20, ako niko nista ne kaze, e to zavisi od okolnosti ali postoji mogucnost i da bude nikom nista. Ovde cepkam dlaku, ali tako je, musavo je.

Zatim, robijina situacija je mnogo kompleksnija. Na primer, u praksi nije velika sansa ili veliki broj slucajeva da onaj koji je sve izblebetao prodje bas sasvim nekaznjen, cak i ako je vrlo malo u zatvoru, tamo ce nadrljati kao izdajica.
And so on and so on.
Dakle, mozda sam malo nejasna i opsirna, ali covek ne moze cak i ako ne veruje u Boga da uvek maksimizira dobit lokalno po svaku cenu posto je sve u zivotu nekako kao domine, svaki potez ima posledicu i svaki dobar igrac planira uvek pomalo unapred.

Doduse, neciji zivot lici na sah a neciji na tablice, ima i tu razlike.

Uh, al sam se raz**nj**a.

Ti si kriv.

nsarski nsarski 00:56 03.03.2008

Re: Solidna tema!

Hey, nista licno, darling! Da ne prelazimo sada na story of O:)
Naravno:
ali covek ne moze cak i ako ne veruje u Boga da uvek maksimizira dobit lokalno po svaku cenu

ali, makar moze da smanji gubitak.
Covek uglavnom igra mnogo igara svakog dana, i snalazi se kako ume.
Metafora sa krimosima je vise o kratkorocnim benefitima i dugorocnom gubitku, ako nisi pametan da gledas unapred.
A stuff happens, sa tim se totalno slazem:))
Ja sam kriv, slazem se.
Olga Medenica Olga Medenica 01:28 03.03.2008

Re: Solidna tema!

nista licno? OF KORS.
Samo se igram, trolujem.
I jedva cekam nastavak.
Olga Medenica Olga Medenica 00:25 03.03.2008

musko zenske i ostale igre

sve u isto vreme

Queen Elizabeth I, King Philip II of Spain igraju sah

pogledajte na koliko je nivoa tu igra!


gordanac gordanac 00:55 03.03.2008

Re: musko zenske i ostale igre

pogledajte na koliko je nivoa tu igra!

Na jednom, na samo jednom....
Po njihovim postupcima lako je zaključiti da su oboje bili razvili sposobnost strateškog promišljanja i onda se igra uvek igra na tom jednom nivou - ukrštanja strategija...
Startegijama je svejedno šta im je sadržaj, one su kao foton - ako postoje, postoje samo u i kroz "konflikt" u kojem učestvuje najmanje dvoje (dve, dva), pa ma šta taj konflikt bio....
Olga Medenica Olga Medenica 01:23 03.03.2008

Re: musko zenske i ostale igre

Tako je.
Igrac je lovac, sportista. Strategija je nekim ljudima opsesija.

Ipak, zanimljivo je gledati politicki PR onoga doba.

Skulptura je ovo dvoje ovekovecilaa u vrlo intimnoj, tako reci familijarnoj situaciji (Filip joj je bio zet, muz Mary Queen of Scotland a isto i udvarac posto joj je kasnije predlagao brak), ipak, ona predstavlja nadmoc kraljicinu ne samo u pozi vec i cinjenici da ona sedi visoko a on skoro kleci.
Ovo sugerise nadmoc zene nad muskarcem, politicku nadmoc i naravno napokoleblivost Church of England pred katolickim Rimom.

Tabloidi su malo dete!
Markonio Markonio 01:05 03.03.2008

Igre bez granica.

Nadovezao bih se na ovu temu, a sa osvrtom na teoriju igara Džona Neša.
Kada se pozivamo na Nešovu teoriju, obično mislimo na igru koja mora zadovoljavati nekoliko uslova da bi se moglo primeniti rešenje koje je predložio Neš (tzv. Nešov ekvilibrijum). Ti uslovi predstavljaju uprošćenje, odnosno matematičko modeliranje neke igre. Videćemo kasnije da neki od tih uslova nisu i neophodni, jer je Nešova teorija normativna a ne deskriptivna, pa narušenost polazne pretpostavke time što ne zadovoljava neki od uslova, u praksi ne ugrožava samu vrednost teorije.

Uslovi su sledeći:
1. Rešenje igre mora biti tzv. Pareto optimalno. Šta to znači? Skup svih mogućih ishoda je u stvari skup svih situacija sa kojima se igra može završiti. Neki ishod je Pareto optimalno rešenje ako u skupu ne postoji rešenje kojim bi ishod po jednog igrača bio bolji, a da se pritom ishod drugog igrača ne pogorša. Jednostavno rečeno, uspostavlja se ravnoteža izmedju preferencija.
2. Ako je skup svih rešenja simetričan (sve situacije u kojima prvi igrač završava sa ishodom A a drugi sa ishodom B, imaju i svoje simetrične situacije, tj. da prvi igrač završava sa ishodom B a drugi sa ishodom A), onda je i rešenje igre takodje simetrično.
3. Treći uslov može da se objasni primerom: ako je ishod u nekoj igri podela novca i ako je u tom slučaju igrači podele recimo 100 eura tako što će jedan dobiti 70 a drugi 30 eura, ovaj uslov garantuje da će ta "podela" ostati nepromenjena ukoliko se valuta promeni u, recimo, dolare. Ili u lubenice. Za matematičare : Ako funkcije korisnosti oba igrača linearno transformišemo u neke nove funkcije, onda i rešenje takođe "prolazi" navedenu transformaciju.
4. Četvrti uslov je i najveća meta kritike Nešove teorije. Ako imamo dve pregovaračke igre A i B čije su tačke neuspeha jednake, i pritom je skup rešenja igre B sadržan u skupu rešenja igre A, tada ako je rešenje igre A sadržano u skupu rešenja igre B, onda ono predstavlja i rešenje igre B. Ilustrovaću ovaj uslov primerom:
Firmi koja je bankrotirala je preostalo ukupno 10.000 dinara koje potražioci M i N treba medjusobno da raspodele. Potraživanja igrača M su 12.000 dinara, a potraživanja igrača N su 6.000 dinara (primetimo da je ukupan zbir potraživanja veći od sume koja je preostala firmi). Pareto optimalno rešenje će biti ono u kome će oba igrača dobiti po 5.000 din (podsetimo da je situacija neuspeha kada oba igrača ne dobijaju ništa ta koja tera igrača M da preferira manji iznos u odnosu na potraživanja, a igrača N da preferira veći iznos. Ta "spregnnutost" u preferencijama dovodi do navedenog rešenja). Ovo Nešovo rešenje favorizuje igrače sa manjim potraživanjima, iako bi sasvim logično bilo da se podela novca vrši prema udelu u potraživanjima (proporcionalno), i tako bi verovatno i bilo da nema situacije neuspeha.
Rezultat je još čudniji ako igrač M potražuje 12.000 dinara (dakle iznos koji je jednak iznosu koji se deli) a N potražuje 5.000 dinara. Kako je skup rešenja ove druge varijante podskup rešenja prve i kako se čak i rešenje podele na po 5.000 dinara takodje nalazi unutar druge varijante, četvrti uslov nam dozvoljava da tu podelu izvršimo takodje na po 5.000 dinara. To će značiti da će igrač N biti isplaćen u potpunosti iako ima manja potraživanja u odnosu na igrača M.
Zbog ovih nelogičnih i nepravednih rezultata, uglavnom se teži tome da se sporni četvrti uslov zameni ili ublaži.

A pošto smo već kod igara, ne mogu da izdržim a da ne pomenem jednu, po meni, fantastičnu zakonitost koja se može primeniti u strogo odredjenim igrama, a tiče se pobedničkih strategija za dobijanje neke igre.

Ako igru definišemo na sledeći način:
1. moraju učestvovati barem dva igrača,
2. definisani su početni uslovi, odnosno polazne pozicije,
3. za svaki potez definisan je konačan broj dopustivih mogućnosti,
4. igrači naizmenično "povlače" poteze i pritom je izbor poteza deterministički i baziran na znanju o prethodnom toku igre,
5. igra se završava posle konačno mnogo poteza, odnosno postoji pravilo završetka,
6. svako igranje igre završava odredjenom situacijom (pobeda jednog od igrača, nerešen rezultat, raspodela),
onda možemo tvrditi sledeće:
Za svaku igru opisanog tipa, jedan od igrača ima pobedničku strategiju.

Ovo fantastično tvrdjenje nam govori sledeće. Uzmimo na primer igru šaha. Ta igra zadovoljava sve navedene uslove i onda možemo tvrditi da jedan od šahista ima pobedničku strategiju. Pritom strategija ovde ne predstavlja proizvoljnu kategoriju koja se može opisati ponašanjem u toku igre (žrtvovanje figura, igranje na remi, itd...) već strategija podrazumeva niz poteza koji SIGURNO dovodi do pobede. Pod nizom poteza podrazumevamo jedan skup poteza od SVIH mogućih poteza u toku igre ili uopšte SVIH mogučih poteza koji se mogu u šahu povući.
Dakle, podjimo od prvih nekoliko poteza. Igrač koji je prvi na potezu, ima ukupno 20 mogućnosti za otvaranje partije (8 poteza pešacima za jedno polje, 8 poteza pešacima za dva polja i 4 poteza konjem). Drugi igrač u sledećem potezu ima takodje 20 mogućnosti da pomeri figuru. Dakle, samo u prva dva poteza postoji ukupno 20*20=400 mogućnosti od kojih svaka vodi u dalji razvoj partije. Ovde možemo da primetimo da se broj mogućih poteza i više nego eksponencijalno uvećava, i da je posle već desetak poteza broj različitih kombinacija (tj. tokova partije) reda veličine nekoliko stotina milijardi! Dakle, broj kombinacija SVIH varijanti šahovskih partija može da se meri ukupnim brojem atoma u poznatom delu svemira. Kada bi ljudi mogli da imaju fantastičnu mogućnost da sve ove kombinacije partija obrade, onda bi igranje šaha postalo apsurd jer bi se povlačenjem prvog poteza odmah i odredjivao pobednik. Tada bi se igranje šaha svelo na današnje igranje igre "iks-oks": postoji tačna strategija koja dovodi do rezultata (u slučaju igre iks-oks je taj rezultat nerešen). Napomenuću još da ovo tvrdjenje garantuje pobedničku strategiju nekom od igrača, ali nam ne može reći i kom. Zato u slučaju šaha ne možemo nikako utvrditi da li je onaj koji prvi povlači potez ima pobedničku strategiju, odnosno da li onaj koji ne povlači prvi potez ima pobedničku strategiju. Ovo tvrđenje nam garantuje samo da nečija pobednička strategija postoji.
Ovde bih dodao da se sva lepota šaha sastoji u tome da što manje grešiš. Naravno, uz neizbežan psihološki pritisak.

Nadam se da vas nisam smorio, ali šta da radim kada me je Nsarski pogodio u živac. Matematički živac.
Pozdrav svima!
nsarski nsarski 01:11 03.03.2008

Re: Igre bez granica.

Ako igru definišemo na sledeći način:
1. moraju učestvovati barem dva igrača,
2. definisani su početni uslovi, odnosno polazne pozicije,
3. za svaki potez definisan je konačan broj dopustivih mogućnosti,
4. igrači naizmenično "povlače" poteze i pritom je izbor poteza deterministički i baziran na znanju o prethodnom toku igre,
5. igra se završava posle konačno mnogo poteza, odnosno postoji pravilo završetka,
6. svako igranje igre završava odredjenom situacijom (pobeda jednog od igrača, nerešen rezultat, raspodela),
onda možemo tvrditi sledeće:
Za svaku igru opisanog tipa, jedan od igrača ima pobedničku strategiju.

Da, upravo tako. (Eto, i mene udari matematicki zifac - kolega, keze se zifac:))
Medjutim, ovde je rec o iterisanim igrama, a to ce biti u sledecem nastavku (kad prodju reklame):))
Inace, hvala na komentaru, mislim da je od koristi za sve (za mene svakako).
Markonio Markonio 01:12 03.03.2008

Re: Igre bez granica.

Ovo Nešovo rešenje favorizuje igrače sa manjim potraživanjima, iako bi sasvim logično bilo da se podela novca vrši prema udelu u potraživanjima (proporcionalno), i tako bi verovatno i bilo da nema situacije neuspeha.


Zaboravih da ovde napravim analogiju sa parlamentarnim izborima prošle godine.
Iako je DSS osvojio daleko manje glasova od DS-a, strah od neuspeha (vlada radikala&co) je modelirala situaciju u kojoj DSS dobija više u odnosu na broj osvojenih glasova (potraživanja).
Olga Medenica Olga Medenica 01:25 03.03.2008

Re: Igre bez granica.

Nije smor, odlicno je.
zzmmtt zzmmtt 05:17 03.03.2008

Re: Igre bez granica.

Markonio
Nadovezao bih se na ovu temu, a sa osvrtom na teoriju igara Džona Neša.

Ako igru definišemo na sledeći način:
1. moraju učestvovati barem dva igrača,
2. definisani su početni uslovi, odnosno polazne pozicije,
3. za svaki potez definisan je konačan broj dopustivih mogućnosti,
4. igrači naizmenično "povlače" poteze i pritom je izbor poteza deterministički i baziran na znanju o prethodnom toku igre,
5. igra se završava posle konačno mnogo poteza, odnosno postoji pravilo završetka,
6. svako igranje igre završava odredjenom situacijom (pobeda jednog od igrača, nerešen rezultat, raspodela),
onda možemo tvrditi sledeće:
Za svaku igru opisanog tipa, jedan od igrača ima pobedničku strategiju.

Kada bi ljudi mogli da imaju fantastičnu mogućnost da sve ove kombinacije partija obrade, onda bi igranje šaha postalo apsurd jer bi se povlačenjem prvog poteza odmah i odredjivao pobednik. Tada bi se igranje šaha svelo na današnje igranje igre "iks-oks": postoji tačna strategija koja dovodi do rezultata (u slučaju igre iks-oks je taj rezultat nerešen).
Pozdrav svima!


Cekaj, zar na osnovu teoreme gore u iks-oksu ne bi morala da postoji pobednicka strategija? (A ona ne postoji!)
To bi bilo prvo pitanje.

Drugo bi bilo: da li se "strategija" shvata dinamicki, odnosno konkretni potezi zavise od poteza koje je protivnik
povukao u toku igre?

Markonio Markonio 13:55 03.03.2008

Re: Igre bez granica.

zzmmtt

Cekaj, zar na osnovu teoreme gore u iks-oksu ne bi morala da postoji pobednicka strategija? (A ona ne postoji!)
To bi bilo prvo pitanje.


Izvrsno zapažanje. Na koji način igra iks-oks može da se završi? Može da se završi pobedom jednog od igrača ili nerešenim rezultatom. Problem koji ste Vi uočili tiče se same formulacije igre iks-oks. Da li nerešen rezultat moze da se uključi u pobedničku strategiju? Cilj igre jeste pobediti, ali isto tako je cilj i ne izgubiti. Ako igru dodefinišemo na taj način (ubacivanjem nerešenog rezultata kao dela pobedničke strategije) onda dobijamo situaciju da su u slučaju nerešenog ishoda oba igrača pobednici. Onda moramo ubaciti i dodatni uslov koji se tiče odredjivanja "većeg" pobednika u tom slučaju, recimo da je pobednik onaj koji je zadnji igrao i doveo do nerešenog rezultata (sličan primer dodefinisanja imamo u bilijaru: situacija kada na stolu ostane samo crna kugla i pritom je ona "na rupi", dakle nikako se ne može izbaciti a da se ne ubaci u rupu, pritom ta rupa nije "ničija". Tada igrači mogu da udaraju belu kuglu naizmenično u nedogled a da pritom ne dodirnu crnu kuglu. I to je nerešen rezultat, zar ne? Ali tu stupa na scenu pravilo završetka koje kaže da je u toj situaciji gubitnik onaj koji posle tri poteza ne udari crnu kuglu).
A možemo prosto da kažemo i ovako: Ako je cilj igre iks-oks ne izgubiti, onda postoji pobednička strategija jednog od igrača.
Igru iks-oks sam naveo samo kao primer strategije koja NUŽNO dovodi do odredjenog rezultata.

zzmmtt

Drugo bi bilo: da li se "strategija" shvata dinamicki, odnosno konkretni potezi zavise od poteza koje je protivnik
povukao u toku igre?


Naravno da potezi zavise od poteza koje protivnik povlači. Ali strategija nije dinamička u tom smislu da se potezi trenutno odredjuju ili se odredjuju posle poteza protivnika, već svaka igra u teoriji ima strategiju odnosno niz poteza koji dovode do pobede. Ta strategija postoji nezavisno od igrača. Na taj način se izvodi i dokaz teoreme, tako sto se formira "drvo" igre. Počevši od početka, svaki potez generiše neki novi tok (granu) igre, i u svakom od tih novih tokova (grana) igre svaki potez dalje generiše nove i nove igre (grane), itd. Samo je pitanje koliko je igra kompleksna i koliko je dubina drveta, odnosno koliko nivoa podigara igra generiše. Teorema se dokazuje tako što se za svaku granu rekurzivno utvrdjuje da li postoji pobednička strategija. Dakle, igra se razbija na podigre i ako za svaki potez koji generiše neke podigre postoji pobednička strategija u bar jednoj od tih podigara, onda postoji i za celu igru.


nikola svilar nikola svilar 01:38 03.03.2008

zemlja ravnodjija

teorija relativnosti bila bi izuzetna tema - upravo za tvoj blog nenade. (nazalost odsutan sam ovih dana pa ne pratim, mozda si vec o tome i pisao) mislim da bi par blogera tu jos doprinelo razradi.
svi mi ostali bi uzivali, razume se.

Beautiful mind gledao u bioskopu sa prijateljicom,
divnom osobom ciji rodjeni brat pati od shizofrenije.
Naravno, dirljiva scena puna suza...


hvala na sazetom tekstu, tu sam da citam i nastavak...
jasnaz jasnaz 12:48 03.03.2008

ponešto o

fixer fixer 13:30 03.03.2008

moj razvoj od 0 do 00:.

uf
joj
šta sam se baleta u životu nagledoo
ma šta gledo
IGRO bre
al džaba
sve njeni pojeni
sad sam počo i sam da idem
njoj se smučilo
pa ide na tenis
ali draga
večeras je krcko
ma jebote krcko
prošli put je onaj rus
sve vreme prcko
pogušili smo se svi u sali
a i čitala sam u gloriji
rekla ona njegova bivša
da mu i penis
mali
i da tura u gaće
nešto od zeca
il neko mače
jojbožemeprosti
tenisa mi daj
malo radosti

e
a nekada smo i utisak
zajedno gledali
uglavnom zbog one muzke što puštaju
kad propituju
a sad
ma baci to .....
daj nam travela
da vidim
dokle je danas stigla
ona tvoja justine
nabijem je naq
nije ona moja
šta nije tvoja:
ispadnu ti oči kad je njena emisija
ma ona samo bira lepe destinacije..
ma nejedionoštosenejede
vidim ja kako ti nju gledaš
na svim onim mestima gde mene nisi
a i nemaš šanse

i
NEPODVLAČIMIKNJIGEINESVIJAJUŠI



inače te u sledećem životu potapam na neviđeno
ima sve da se puši


vishnja vishnja 13:37 03.03.2008

Re: moj razvoj od 0 do 00:.

ovaj fixer je genije
g e n i j e
Olga Medenica Olga Medenica 14:41 03.03.2008

Re: moj razvoj od 0 do 00:.

wholesome!
nikola svilar nikola svilar 15:06 03.03.2008

NEPODVLAČIMIKNJIGEINESVIJAJUŠI

unf
ajoj
šta sam se knjiga u životu načit'ooo
ma šta čit'o
drž'o ga u ruci care (ups, mislim...)
pis'o bre
alI zalud
all her points
sad sam poč'o i sam da pišem
njoj se smučilo
pa ide na blog B92
ali draga
večeras je nova epizoda Audio zgrade
ma jebala te nova epizoda Audio zgrade
prošli put je onaj grunger
sve vreme krade(s)
smorili smo se svi na blogu
a i čitala sam u l'architecture d' aujourd'hui
rekla je ona njegova bivša
da mu i krivak
mali
i da tura olovke u
cmar u svog zeca
ili neko mače
jojbožemeprosti
fixera mi daj
malo radosti

e
a nekada smo i komentare
zajedno citali
uglavnom zbog one muzike što puštaju
kad propituju
a sad
ma baci to .....

fixeru, sa postovanjem i saucesnistvom
n.

:)
marta l marta l 14:09 03.03.2008

moustaki ....

....ima pobedničku strategiju.
1. dva igrača,
2. početni uslovi - mogu da budem sve sto zelis
3. broj dopustivih mogućnosti - bice sve sto zelis
4. izbor poteza baziran na znanju o prethodnom toku igre - znam, bio sam sve i svasta,
5. igra se završava posle konačno mnogo poteza - svakodnevnih i tako do smrti
6. igranje igre završava odredjenom situacijom - ljubav, vecna

Avec ma gueule de métèque / with my mouth of a metic
De Juif errant, de pâtre grec / of a wandering Jew, of a Greek shepherd
Et mes cheveux aux quatre vents / and my hair with the four winds
Je viendrai, ma douce captive / I will come, my sweet prisoner
Mon âme sœur, ma source vive / my soul mate, my source of life
Je viendrai boire tes vingt ans / I will come to drink your twenty years
Et je serai prince de sang / and I'll become the prince of blood
Rêveur ou bien adolescent / a dreamer or even a teenager
Comme il te plaira de choisir / as you will like to choose
Et nous ferons de chaque jour / and we will make of everyday
Toute une éternité d'amour / all the eternity of love
Que nous vivrons à en mourir / that we will live till we die

nsarski, PROSLE REKLAME
bindu bindu 21:39 03.03.2008

za mene je

ovo jedna od lepsih ljubavnih prica20 veka
love game
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 22:23 03.03.2008

Re: za mene je

Nije mi bila namera da trolujem temu nego sam se pitao koja bi se torija preuzela jer je to lako moguće? U životu obično imamo nenormalne stvari.
Nsarski izvinjavam se ako je ispalo suprotno. Kompj. mi se usporio pa nisam video do sada
pozdrav
nsarski nsarski 22:56 03.03.2008

Re: moustaki ....

nsarski, PROSLE REKLAME

Krcka...(vise od pola je gotovo, nego sam obuzet drugim poslovima):))
Olga Medenica Olga Medenica 00:36 04.03.2008

Re: moustaki ....

Pa cekaj bre.
Da obradimo ovo.
Da prezvacemo prvu epizodu.
Ali dzaba, Blogeri su konzumeri, otplovise sa igre na Kosovo ili ko zna gde.
C, c, c,c........(Tcz, tcz, tcz...)
gordanac gordanac 01:33 04.03.2008

Re: moustaki ....

Ali dzaba, Blogeri su konzumeri, otplovise sa igre na Kosovo ili ko zna gde.
C, c, c,c........(Tcz, tcz, tcz...)

:)))))
look who`s talking :)))
il` vas ima Olge dve il` smo se malopre srele daleko, daleko, daleko odavde ? :)))
Olga Medenica Olga Medenica 01:52 04.03.2008

Re: moustaki ....

podvojena licnost
+ pod-och-njaci
Pod-ocnjaci? dupli zubi? Vampirska posla.
gordanac gordanac 02:02 04.03.2008

Re: moustaki ....

podvojena licnost
+ pod-och-njaci
Pod-ocnjaci? dupli zubi? Vampirska posla.

:)))))
..pre će biti - vilinske igre :))
nsarski nsarski 02:14 04.03.2008

Re: moustaki ....

Auh!!!!
Look what they've done to my blog, ma!!! Yiiiksss!!!!
Ali, I like it, sto da tajim:))))

P.S. Sta je bre ovo? Neki Starac i more, muzicka verzija?:)
gordanac gordanac 08:40 04.03.2008

Re: moustaki ....

P.S. Sta je bre ovo? Neki Starac i more, muzicka verzija?:)

Jok.To je "moustaki" troll :))
Sličica samo "prati" Olgu i naslov komentara koji je "kriv za troll" (nismo mi, oni su krivi ! - strategija :)) koji glasi "moustaki"
...and it works!
:)))))
marta l marta l 10:49 04.03.2008

Re: moustaki ....trol


Ali, I like it, sto da tajim:))))

...and it works!

oFkors it works) kad su tu ove dve majstorice igranja O+G
Nobody Nobody 01:03 04.03.2008

Poezija

Hm, prvi put citam o teoriji igara, i utisak je da je potpuno briljantna.
Jednostavnost i bistrina poetskih razmera :))
Prva asocijacija : Termodinamika (prvi princip)

Pozdrav.
dracena dracena 06:39 04.03.2008

Preigravanje

Kad igra uzme maha...
prodješ kao majstor, tvorac ovih lutaka tj. uzročnik njihove igre, kog ovde vidite kako leži nokautiran u dnu prozora. :)))

Fixera za predsednika!!!
Ali samo ako se i on nije preigrao, zaigrao, zapio ili tako nešto...:)))
Viva El Presidente

Šalim se. Samo malo odmora za oči i uši. Uživajte.


GajaR GajaR 08:42 04.03.2008

...

moji utisak:
šarski je uradio posao više od igre



pozdrav i pohvala!
vishnja vishnja 10:18 04.03.2008

Re: ...

profesore, divna ti atmosfera ovde :)))
kad vec ne mogu pametno da doprinesem, mogu makar da iskazem svoju radost.
nsarski nsarski 13:38 04.03.2008

Re: ...

Hvala, GajaR. Nastavak sledi danas.
bindu bindu 14:16 04.03.2008

Re: ...

GajaR
moji utisak:
šarski je uradio posao više od igre



pozdrav i pohvala!



Nahranio Decu, Gladnu i Zednu Igara.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana