Traktat o psovkama

Coco Rosie RSS / 03.03.2008. u 21:51

 

 Da li ste se ikada zapitali zasto je jedna od prvih reci koju naucite ili vas nauce na nekom
stranom jeziku - upravo psovka? Pored osnovnih fraza: dobar dan, dovidjenja, hvala,
izvinite, nekako uvek se nadju i one druge , bezobrazne reci. Nesto kao prvi dodir sa folklorom
zemlje u kojoj se nalazite. Mi smo vrlo bogati po tom pitanju, rekla bih. Saroliki, koloritni, kicasti, za
svakoga po nesto...  za one sa osetljivim i manje osetljivim stomakom.

 Ne znam za vas, ali ja volim da psujem. i to radim svakodnevno. Kao da imam neku dnevnu dozu
koju moram da upotrebim, izbacim iz sebe. A najvise i najstrastvenije psujem dok vozim auto. I
mnogo se bolje osecam kada izgovorim lavinu pogrdnih reci isprovociranu necijom krivicom. Jer,
u mojoj voznji je uvek neko drugi kriv, nikada to nisam ja.. Dobro, ponekad i ja, priznajem...tada
psujem samu sebe.
 Mnogi su ubedjeni da vulgarnost lose utice na osobe , pogotovu na mlade i decu. Niko nam nije
do sada objasnio kako obicno slusanje jedne reci moze da nas iskvari. Neobicna emocionalna moc koju imaju psovke i lingvisticki tabui u celom svetu i u svim kulturama, govori da ovakva vrsta reci deluje na najdublje sfere naseg mozga. Reci, osim bukvalnog znacenja imaju i konotaciju, jedan emocionalni kolorit potpuno razlicit od osnovnog znacenja termina.

anencyclopediaofswearinrq6.jpg

 Ekstremni primer tabu- reci i sinonima: sranje/govno i izmet, kurac i penis, picka i vagina...i da
ne nastavljam...(ispucala sam vec dnevnu dozu). Psovka izaziva u nama drugaciju reakciju od one koju bi izazvali njeni sinonimi upravo zbog toga sto se konotacija i denotacija iste reci kriju u razlicitim delovima naseg mozga. Uz pomoc amigdale , nase emocije i senzacije povezujemo sa secanjima i memorijom. Amigdala ce pokazati pojacanu metabolicku aktivnost bilo da je ono sto cujemo i vidimo
prijatno ili neprijatno i ruzno, kao sto je to psovka , na primer. Reakcija nije samo emotivna nego je i nevoljna, refleksna. Kada procitamo ili cujemo neku rec automatski preispitujemo nase pamcenje i reagujemo na njeno znacenje, ukljucujuci i konotacije ( stroop efekat). Zahvaljujuci automatizmu lingvisticke percepcije, tabu rec skrece nasu paznju, pali se lampica, aktivira se amigdala i tera nas da mislimo o negativnim ili ruznim konotacijama.

  Istorijske korene psovki, narocito u engleskom jeziku, nalazimo u religiji. ( damn, hell, god,
christ, blasphemy...) U danasnje vreme niko se vise ne skandalizuje na ovu vrstu bogohuljenja . Za gubitak pogrdnog i pezorativnog u ovim recima zasluzna je modernizacija i sekularizacija
zapadne kulture. Hvala bogu. :)
 Osim ovih, religijskih , imamo i druge izvore. Na primer, ljudske tecnosti i sekreti : shit , piss,
fart, snot, spit, sperm... . Negativnu konotaciju im valjda daje cinjenica da su ove supstance pune
mikroorganizama , pa kao takvi i uzroci raznoraznih bolestina.
 Jos jedna grupa taboo reci je ona vezana za sex. I polne organe. Cak i danas, kada se o seksu
prica i diskutuje mnogo opustenije i slobodnije nego sto je to bilo u proslosti, argument je i dalje
vrlo taboo. Sezdesete su donele i sexualnu revoluciju koja je za posledicu imala  raskrinkavanje i razbijanje raznoraznih predrasuda i tabua, ali i gomilu seksualno prenosivih bolesti, vanbracne i
nepriznate dece, silovanja, seksualnog nasilja, perverzija..
 Ovo je samo jedan od razloga zasto bi trebalo dobro razmisliti pre nego sto se demistifikuje i neutralise bilo koja psovka.. Jos jedan razlog bi bio da, ako zloupotrebom tabu reci doprinesemo gubljenju emotivnog naboja i pravog efekta koju ta rec proizvodi, ostajemo uskraceni za jedan lingvisticki instrument ( pomagalo) koji je cesto vrlo efikasan. Koriscene u pravoj meri, psovke mogu i jesu vrlo delotvorne. Efikasnije od bilo koje druge jezicke forme, one razvijaju nas kapacitet izrazavanja, drazi metafore, stiha i rime, ukljucujuci na taj nacin ceo nas mozak.
 Eto, uz sport, muziku,  zdravu ishranu i prirodu, dodala bih i psovanje kao jedan od nacina kako se
potpuno besplatno i bez ulaganja bilo kog tipa mozete lako osloboditi stresa, bar na kratko. A to nam
je svima itekako potrebno.
Ali, sve u granicama i sa merom. Ne preterujte bas uvek...ponekad samo.

 


P.S.
Htela sam da postavim ovde snimak iz predstave Cikaske perverzije, ali ne mogu da nadjem...



Komentari (141)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Coco Rosie Coco Rosie 13:52 04.03.2008

Re: Зар ја да вам будем први?

Eh, Jarile, cistunce. :)
Blago zemlji sa takvim finim gradjanima kojima psovanje stvara negativnu atmosferu... i gradjanima u zemlji gde je dirty talk major problem.
Dr M Dr M 14:28 04.03.2008

Re: Зар ја да вам будем први?

Blago zemlji sa takvim finim gradjanima kojima psovanje stvara negativnu atmosferu... i gradjanima u zemlji gde je dirty talk major problem.


ja sam, svojevremeno, predlagao da se umesto " Id` u PM" koristi " u PP"( popodne umesto post meridiem) ali nije proslo.

Obrnuto, Sekspir je originalni, srpski, tekst "Hamleta", pod pritiskom elizabetanskog cistunstva, preveo na engleski i zavrsio tekst dvosmislenim "Rest is silance" umesto razumljivog i efektnog, 100% srpskog,

"E, jebi ga"!
pufna pufna 14:23 04.03.2008

sjjjjaaaaaaaaaaaajan blog!

nego jel moze da se psuje na njemu?
Ja vise ne psujem ( kad bismo se zezali). Dobila sam zabranu. Prvu zivotnu od deteta, jer mi se ne svidja kad me klinja imitira. : (
Nego kako li ih samo pravilno upakuje i na pravom mestu upotrebi?!
Ono sto, ipak, smatram strasnim je kad klinci ili stariji, svejedno je, upotrebljavaju psovke kao postapalice. To u potpunosti unistava car psovke. Ali, kad cujem na primer Petra Lukovica kako psuje.... milina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pre neki dan smo se setili jedne dileje koga su panduri uhapsili jer je ficom prelazio preko pesackog dela ispred ''buhe''. Prvo im je bezao i na kraju kad im je dolijao i kad su ga odveli u maricu majmun izjavi jednom panduru- je*em ti se s kevom na grobu sa krvavim k***** i dzukcom.
Da mi je samo da sam videla pandurovu facu kad je to cuo!
Coco Rosie Coco Rosie 18:03 04.03.2008

pufna

hello!
pufna
nego jel moze da se psuje na njemu?
Ja vise ne psujem ( kad bismo se zezali). Dobila sam zabranu. Prvu zivotnu od deteta, jer mi se ne svidja kad me klinja imitira. : (
Nego kako li ih samo pravilno upakuje i na pravom mestu upotrebi?!
Ono sto, ipak, smatram strasnim je kad klinci ili stariji, svejedno je, upotrebljavaju psovke kao postapalice. To u potpunosti unistava car psovke. Ali, kad cujem na primer Petra Lukovica kako psuje.... milina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


ja sam podelila psovace u tri kategorije:
1) prva kategorija su oni kojima nekako "stoji" da opsuju i to rade sa merom i skoro uvek na mestu...i njihova psovka ne para bas mnogo usi, vise je logicki nastavak recenice. tu spadaju i oni duhoviti psovaci. i izbor psovki je poprilicno ok, nikada nesto pretesko ili gadno.
2) ovde su oni gadni psovaci , gde se zgrozite kada cujete te odvratne psovke...i zgadjeni ste
3) ovde su oni koji psuju i ne proizvode nikakav efekat...cista navika.
shure shure 14:39 04.03.2008

andza..

koga li je to Andza opsovala(i kako),kad je banovase?
pufna pufna 15:07 04.03.2008

Re: andza..

mislis na angie?
nemoguce!
vidomir pavlovic vidomir pavlovic 15:15 04.03.2008

Re: andza..

pa gde su moji tolikii komentari ?

Pa slike pa .... pa..., gde mi je sve to..
doktorka doktorka 15:16 04.03.2008

coco ,

posto si izbegla da mi odgovorish na pitanje, znaci da se stidish , a to opet znaci da ne psujesh sem u situacijama kad te niko ne slusha. zanaci , dok si sama u kolima, a pendzeri zatvoreni i vrata zakljucana. priznaj da sam te provalila.
nego , najvise psuju kocijasi, pa posle dzu ,hahahah! a cudno dzu da te nisam josh cula kako psujesh. zato , i ti se folirash.aupickumaterinu.
shure shure 15:33 04.03.2008

Re: andza..

pufna
mislis na angie?nemoguce!

ne,mislio sam na andjeliju...
Coco Rosie Coco Rosie 17:09 04.03.2008

vidomire p.

kako gde su komentari? pa tu su , nista nije dirano..jos sam ti i odgovorila.
Coco Rosie Coco Rosie 17:16 04.03.2008

doc,

ne, nisi u pravu. potvrdice ti svako ko me poznaje :) vrlo sam eksplicitna.
ja sam htela da malo popricamo o tome da li i kada psujete i koliko nam to pomaze u oslobadjanju od stresa i nervoze..a koliko je to ipak samo navika.
angie angie 18:45 04.03.2008

Re: doc,

Coco Rosie
ne, nisi u pravu. potvrdice ti svako ko me poznaje :) vrlo sam eksplicitna. ja sam htela da malo popricamo o tome da li i kada psujete i koliko nam to pomaze u oslobadjanju od stresa i nervoze..a koliko je to ipak samo navika.



ja sve to oko psovanja ne vidim kao neki fenomen-mene lichno nervira ushicenje starijih shto im mala deca, koja josh nishta ne shvataju psuju i posle upishu taj kod-odushevljenje od publike, kojem vecina ljudi tezi ili je barem slaba na isto, pa im je to posle kroz zivot normalno. Pa evo i u nashim predstavama i filmovima se publika najvishe raduje i reaguje na psovku, najcheshce potpuno ne kretaivno upotrebljenu, mislim, da ima nekog smisla inventivnije od obichne prostachke upotrebe.

Kao i za sve ostalo, sve zavisi kako to neko nosi, pa i psovku, te vrste upotrebe ruznih rechi u glavnom po tome i prepoznajem-po stilu, kao shto uostalom tako mozesh da razdvojish ceo paket raznih lichnosti.

U kranjoj liniji, ne mora neko da koristi psovku, a da na kraju ispadne prost.

Da- psovka u sebi nosu drugu vrstu energije, pa i reciklaze u tom smislu, nego kada se isto kaze drugim rechima, ali ope tzavisi od toga kako i ko.

Ja sam, npr, bila dete ispod staklenog zvona, ono, balet, klavir, jezici, lakovane cipele,shtofane, ruchno faltane suknje, shtikovane kragne i tajrad, i mala sam zabranu korishcenja ruznih rechi, pa od kada sam probila staklo, negde pochetkom puberteta i pustila krila, psujem da bih reciklirala tu frustraciju:))), kao shto vecinom nosim farmereke, kozne jakne i chizme, umesto gorepomenutog:))
Kazezoze Kazezoze 19:21 04.03.2008

Re: doc,

ja mislim angie, da je stvarno shteta shto si prestala da nosish ruchno faltane suknje i shtikovane kragne... vec zamishljam kako ti je to odlichno ocrtavalo karakter ))
neki bolji neki bolji 19:42 04.03.2008

Re: doc,

Coco Rosie
ne, nisi u pravu. potvrdice ti svako ko me poznaje :) vrlo sam eksplicitna.
ja sam htela da malo popricamo o tome da li i kada psujete i koliko nam to pomaze u oslobadjanju od stresa i nervoze..a koliko je to ipak samo navika.


potvrdjujem Coco svima koji te citaju. VRLO SI EKSPLICITNA.

a sto se tice price "oslodadjanje ili navika" duboko sam ubedjena (od skora) da se radi i o oslobadjanju. Ko misli da nije tako verovatno ne ume da se opusti-opsuje i.....oslobodi!


Pomalo kao ona prica sa sexom i nekim "cudnim" stvarima koje nam padaju na pamet. Kazes "ne svidja mi se" ili "nikad mi nije palo na pamet" a ustvari nemogu da se opustim(MORAL)pa mi lakse da kazem da mi se ne svidja.

Ja sam jedna od onih sto voli da se pravi fina i koja se trudi da ne psuje previse ali....skoro mi se desio jedan od onih losih perioda u kojem psovke lete same od sebe (one koje govorimo iz velike ljubavi) i tako....jedan moj prijatelj veliki psovac bio uz mene sve vreme. Rezultat: mnogo sam se dobro zabavila govoreci raznorazne RUZNE RECI. Oslodaja od stresa i nervoze. Probajte!
doktorka doktorka 19:42 04.03.2008

Re: doc,

meni ne smeta kad neko opsuje u trenutku kada je ljut . cak ni ne primetim . i verujem da to spada u praznjenje negativne energije , pa kao takvo donosi olaksanje onome ko ju je izgovorio. ono sto meni smeta je kad psovka postane postapalica (npr jebote, ) ili se koristi u svakodnevnom govoru (ulicni zargon) . recimo ,ono obracanje sa - gde si picko ?
angie angie 19:58 04.03.2008

Re: doc,

Kazezoze
ja mislim angie, da je stvarno shteta shto si prestala da nosish ruchno faltane suknje i shtikovane kragne... vec zamishljam kako ti je to odlichno ocrtavalo karakter ))


ne znam shta si ti prepoznao- ali su me u to vreme zvali- kleine Hekse,...tokom godina sam samo parkirala metlu:)
Coco Rosie Coco Rosie 20:26 04.03.2008

neki bolji

dobrodosla medju blogere plus medj´ blogere psovace :)
nadam se da je i pesma pomogla u oslobadjanju
mvelja mvelja 17:06 04.03.2008

psovka

Tacno je to da psovke ponekad mogu pojacati odredjenu poruku. Kazu da neki jezik niste naucili dobro, ako ne znate da psujete na tom jeziku.
Psovke su odlika nacina razmisljanja pojedinca, grupe, jednog vremena. Kod nas nazlost je mnogo vazniji nacin, nego sama sadrzina poruke. Postali smo preko noci narod koji nikada ne psuje, koji se zgrazava kada neko vice, kada lupa rukama o sto, i pri tome ne mislimo na samu sadrzinu, vec na formu.
Naravno u nekim okolnostima psovke treba izbaciti, treba zaboraviti na njih, ali nije uvek to tako lako.
Treba ziveti i sa psovkama...
MilutinM MilutinM 17:17 04.03.2008

Re: psovka

Coco Rosie,

bolje si prošla nego ja. Još te nisu ukinuli )))

Kako sam na onom svom zabranjenom i narednom blogu obećao, evo sada sam obradio sve što mi je stiglo od blogera, bio kao komentari, bilo kao pp. Uključio sam i neke sa ovog posta.

Ko baš želi da pročita psovke (na sopstvenu odgovornost) može da ih vidi ovde
Nikola Vitas Nikola Vitas 18:25 04.03.2008

ma vafanculo

samo ti psuj, draga coco rosie. odlicno ti stoji. posebno u kolima, ali priznaj da i drugi umeju efektno da pozdrave srednjim prstom idiote na autoputu... pa makar i usred razgovora o nuklearnoj fizici.
Coco Rosie Coco Rosie 18:57 04.03.2008

ma vaffanculo te

Nikola Vitas
samo ti psuj, draga coco rosie. odlicno ti stoji. posebno u kolima, ali priznaj da i drugi umeju efektno da pozdrave srednjim prstom idiote na autoputu... pa makar i usred razgovora o nuklearnoj fizici.

priznajem, Vitas, priznajem. :) bilo je efektnije nego da sam ja to uradila. a jos divnija je cinjenica da na druge ljude mogu da delujem opustajuce..i oslobadjajuce. :)

Nikola Vitas Nikola Vitas 00:23 05.03.2008

Re: ma vaffanculo

evo jos dva priloga temi.





nedavno sam video pet minuta nekakvog reality showa na mtvu... nesto najprostackije sto mozes da zamislis. ma dno dna. ono - gledas i povracas na celijskom nivou. od teme, dijaloga, faca koje se pojavljuju... psovke su, pogadjas, sve bile prekrivene beeeepom. jebote, pa te psovke su bile ubdeljivo najmanje prostacka stvar u citavoj prici!?
Coco Rosie Coco Rosie 01:12 05.03.2008

Re: ma vaffanculo

e, bas super sto si to pomenuo.
to je licemerje u najizvornijem obliku. TV je zaista ocaj. bipuju psovacinu a golotinje, prostakluka, dekadencije, nasilja , nevaspitanja, mrznje i svega najgoreg u izobilju... bez ikakve cenzure. i to u udarnim terminima.. i sve je gore i gore jer je TV nazalost u mnogim porodicama preuzeo ulogu roditelja u vaspitavanju dece. i sad, zamisli to zbunjeno dete koje gleda neki takav reality ili grand paradu ili najobicniji npr. japanski crtani film , gde su nasilje, sund, pornografija osnovni motivi price...a u kuci strogo zabranjeno i kaznjivo psovanje. kako ce on sutra moci da razlikuje sta je prosto a sta ne? kako ce da napravi razliku?
bravar bravar 18:28 04.03.2008

bez naslova

Prvo, da pozelim dobrodoslicu i *ebeno dobar prvi blog:)))



Malo zakasnila ali nije strasno.
Ne volim bas da psujem, ali daleko od toga da mi se ponekad ne omakne.
Od omiljenih izdvajam cuvenu: Sto mu jelenskih rogova:)))
Coco Rosie Coco Rosie 19:12 04.03.2008

Re: bez naslova

e, bravar, hvala!
i blago tebi ako te jelenski rogovi oslobode stresa, pa makar ih bilo i sto :)
ja sam na mnooogo jacoj dozi...:)
bravar bravar 19:33 04.03.2008

Re: bez naslova

Dear Coco, neke bi i jedan dobar rog oslobodio stresa:)

vidomir pavlovic vidomir pavlovic 22:02 04.03.2008

Re: bez naslova

bravar
Dear Coco, neke bi i jedan dobar rog oslobodio stresa:)


KHM, KHM ,KHMMM MMM GHMKH....
bravar bravar 22:24 04.03.2008

Re: bez naslova

VlasDimire, nemo Ti tu meni KHM, KHMM...

Sta fali dva, ti po turu, sa dobrim rogom, nanu im naninu, kad se stresiraju vazda stresirajuci sve oksebe:)
blue blue 00:01 05.03.2008

Re: bez naslova

bravar-ko, ja mislim da se Vadimir samo zagrcnuo od sreće, kad je pomislio koji bi red i MIR nastao svuda okolo .. a nakon uporabe dotičnih... rogova, jel te.
gradjanin Djordje gradjanin Djordje 20:39 04.03.2008

A pa Coco

fala kucu da si napisala nesto.
bravar bravar 22:25 04.03.2008

Re: A pa Coco

E, pojeo si neko slovo:)))
MilutinM MilutinM 23:15 04.03.2008

Re: A pa Coco

Jeste. Treba da piše "hvala" a ne "fala"
blue blue 23:58 04.03.2008

ja bih da doprinesem traktatu

al mi ne ide bez primera.. tako da.. ebeš-ga
Coco Rosie Coco Rosie 01:16 05.03.2008

Re: ja bih da doprinesem traktatu

blue
al mi ne ide bez primera.. tako da.. ebeš-ga

blue, sto se mene tice, mozes ti sve sa primerima, ako ti je lakse..
blue blue 01:33 05.03.2008

Re: ja bih da doprinesem traktatu

ej, Coco, znas kako kazu: ponudjen ko pocascen.. tako da, hvala

e, vidi, uopste ne mogu da se setim da je psovanje, koje inace upraznjavam (posjebice u voznji, ili cak i iz dragosti, jer i to biva) ikad izletelo iz mene u zbilja teskim situacijama.. onda nema zezanja. ni psovanja.

meni je psovanje nekako u rangu zezanja.. sa sobom, sa drugima..
naravno da mi se ne dopada kad cujem zlonamerno psovanje..
al psovanje onako.. to je ok. mada. i to treba znati. vazan je ton. i izraz lica. i stav. i namera.
jer sve to oboji psovku i da joj pravo znacenje.
gradjanin Djordje gradjanin Djordje 01:10 06.03.2008

Situacija u zemlji

mi se penje na KUAC!
vucko vucko 01:13 06.03.2008

Re: Situacija u zemlji

mi se penje na KUAC!

Izvadi ga iz zemlje.
Coco Rosie Coco Rosie 02:10 06.03.2008

Re: Situacija u zemlji

i meni, gradjanine Dj, i meni....
a ne moze da se stavi pod KAUC. nikako.
ajde, ruca, ruca pa ide pa-pa...
Coco Rosie Coco Rosie 02:11 06.03.2008

vucko

kako to mislis?
vucko vucko 02:20 06.03.2008

Re: vucko

Coco Rosie
kako to mislis?

Zemlja:


Coco Rosie Coco Rosie 17:08 06.03.2008

vucko

aaa, sad sam tek ukapirala, ahahahahha..
jutro pametnije od veceri :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana