Literatura

Cijeli blog voli Harmsa

docsumann RSS / 10.10.2014. u 21:09

 ok, Žone, evo ga!

maxresdefault-4.jpg?resize=800%2C445 

Ovaj naslov predstavlja  parfrazu rečenice Cijela Moskva voli Harmsa iz priče Moć Gubilišta (1997) Viktora Jerofejeva objavljene u zbirci  De profundis (Geo poetika), koju inače toplo preporučujem. Parafraza jeste, ali tačna koliko  to parafraza može biti. Primjetio sam, kroz blogokomentare i citate koji se u njima provlače, a i u par ranijih (posvećenih mu) blogova, da je Harms stvarno veoma popularan kod ovdašnjih blogera. Bar većine, u koju i sam spadam.

Štaviše, smatram sebe okorjelim harmsovcem, i ako bih nedajbože bio priinuđem da se izjašnjavam oko najomiljenijeg mi  pisca, Danilu Ivanoviču bih najvjerovatnije dodijelio 1. mjesto. U stanju sam čak i da to obrazložim. Upravo o tome je ovaj blog.

Ako se izuzme činjenicama da sam deklarisani rusobibliofil (čemu je Harms prije uzrok nego posljedica) postoje i objektivniji razlozi ovog mog izbora.

Zanemariću čak i podatak da u hronološkom slijedu evropske apsurdne književnosti, Harms  dolazi ispred Beketa, Gombroviča, Joneska, a  tek da ne pričamo o  Pajtonovacima. Činjenica je da je on bio nepoznat anglosaksonskoj kulturi tog vremena, pa na nju nije ni mogao uticati.

Ok, od čega onda započeti tu apologetsku argumentaciju?

Well, moj prvi susret sa Harmsom datira iz ranih 90-tih. Bio je to neočekivani,  eksplozivni  upliv prvih redova Slučajeva duboko u mlad mozak. Ki sekiricom u vugla, čije bi se sječivo, zatim, unutra istopilo u kakav šamanski eliksir od  tečnog metala, koji bi mi potpuno  zaposjeo  um. Te kratke, gotovo trapavo-tupaste rečenice postizale su psycho rezonanti efekat u kontaktu sa mojom ukorjenjenom logikom stvari, dovodivši me do smjehopraskanja. Ogoljeni minimalizam papirnatih likova nesposobnih da izvrše i najelementarnije radnje podsjećao je na radikalizovane gegove Č.Čaplina  ili Baster Kitona kojima smo se kao djeca smijali do suza.  Jedno vrijeme je  moje društvo iz studentskih dana  imalo običaji da na sedeljkama nakon par džointa čita Slučajeve. To bi se pretvorilo u kolektivno valjanje po podu i previjanje od smijeha, a tu malu crvenu knjižicu (edicija Reč i Misao)  niko više nije mogao, a ni smio,  da drži u rukama, a kamoli da  čita iz nje.

Kada je prošlo to početno izsmijavanje ( u smislu da smo se ismijali do potonje suze smijalice) mene je zakopkalo pitanje o porjeklu tog čudaka pisane riječi. Kako to da za njega nismo znali? Kako nam nisu pričali o njemu? To me  je potaklo da sam istražujem.

I onda novi šok biografske prirode. Taj čudak je živio i stvarao  u najsumornijem mogućem vremenu za jednog avangardistu, u doba “zrelog“ staljinizma. Naravno, bez mogućnosti da javno objavljuje  svoje sumanute uratke. Živio je u potpunom egzistencijalnom škripcu, između gladi i cenzure ( posebno je potresan detalj iz njegovog dnevnika kad kaže kako je slagao ženu da je pozajmio 200 rubalja) ... i svjesti o sopstvenoj genijalnosti. Nisam pristalica teze da vrhunska umjetnost nastaje u teškim okolnostima, ali u Harmsovom slučaju te okolnosti su nezaobilazne. Upravo su se sumornost i violentnost društva u kome je živio odrazile na karakter njegovih priča. Sivi, bezkarakterni likovi, nalik na zombije samo bez horor crta, neosjetljivi na nasilje i surovost  u kojima su i sami upetljani (tzv. motiv skitske najezde, koja je u ruskoj književnosti prisutna kao istorijski eho upada istočnih divljih plemena u carstvo) predstavljaju Harmsov literarni komentar sovjetske svakodnevnice.  Beznačajne, trivijalne sitnice, kao slučaj čovjeka koji je kupio raženi hleb,  kod njega postaju detalji koji uonebičavaju sliku na mjestu gdje prosječan čitalac očekuje “književnost“.  A Harms je bio majstor da nam svakodnevno predstavi neobičnim, npr. kad kaže da je to potrajalo desetak odsječaka vremena.ili da je jedan izuzetno pametan čovjek otišao u šumu i u njoj se izgubio. Bio je to njegov način otpora sveprisutnom zagušujućem sivilu od čijeg besmisla se branio kreativnim parodiranjem istog.

Pored sve te groteskne banalnosti, nasilja, besmislica i apsurda, Harms teško da bi opstao (koliko je uopšte i opstao)  i stvarao da nije vjerovao u ČUDO. Moglo bi se reći da je iz ČUDA crpio svoju biološku i duhovnu snagu. Da, Harms je vjerovao u ČUDO u njegovom najbukvalnijem obliku, u ČUDO koje fundamentalno preoblikuje stvarnost. Možda onda i ne čudi previše  što se za njega  vezuju  neke krajnje neobične epizode.

Kada je njegova žena trebala  da bude mobilisana u sklopu radnih obaveza, što je neminovno značilo brzu smrt uslijed gladi, zime i iscrpjenosti, Harms je otišao na grob svog oca i tamo izvršio samo njemu znano činodejstvovanje . Sutradan je u čitavom kvartu od svih radnosposobnih žena samo Marina Malič, Harmsova supruga, bila pošteđena od mobilizacije.  Takođe, Harmsu se pripisuju i neki proročki momenti:

“Najverovovatnije će čitav moj život proteći  u najstrašnijoj bedi, i dobro će mi biti samo kod kuće, pa i tada da ću doživeti jedva 35-40godina.“ 

Ovo ja zapisao  u svom dnevniku u 19. godini života, a doživio je 37.

Čuvstvovanje čuda u svijetu sigurno je uticalo i na njegov književni pristup koji je polazio od saznanja  da u literaturi ne važe fizički zakoni pojavnog svijeta. U literaturi je sve dozvoljeno! Ali samo piščev talenat i suptilni osjećaj za korišćenje te mogućnosti daje efekte koje je Harms postizao.

Čudak kome izmiče konačno čudo da izbavi sopstveni  život iz svakodnevne mizerije. Upravo to je skica po kojoj je stvaran lik čudotvorca o kome bezuspješno pokušava da piše glavnik liku u njegovoj najdužoj priči Starica, (parodija na Zločin i Kaznu).

Vremenom, Harmsovo materijalno i sveopšte stanje se  pogoršavalo. On sam postaje  sve malodušniji , mračniji, svjestan da ne može izbeći  zlokobnu sudbinu koju je svo vrijeme predosjećao. Bogu, kome se nekad molio da mu da snage za borbu sa smislovima, počinje da se obraća u potpuno drugačijem smislu...

“Bože, molim Te samo jedno: uništi me konačno me dokrajči, otjeraj me u Pakao, ne ostavljaj me na pola puta, nego me liši nade i brzo me uništi na vjek vjekov.“

Kraj je došao kao u nekoj njegovoj priču. Jedne večeri 1941., likovi u tamnim mantilima došli su na njegovu adresu i nestali ga u papučama u nepoznatom pravcu. Umro je od gladi u zatvorskoj bolnici 2. februara 1942. u opsjednutom Lenjingradu u kojem je proveo čitav svoj život. Iza njega je ostalo još jedno proročanstvo:

“Rat će odlučiti heroizam ruskog naroda.“

No,  čuda se nastavlaju i nakon njegove smrti.  Harmsov prijatelj, kompozitor Jakov Semjonovič Druskin, u zimu 1942/43 ulazi krišom u njegov opustošeni stan i iznosi kofer sa piščevom zaostavštinom. Od tog kofera se neće razdvajati cijelo vrijeme rata, a i decenijama kasnije. Tek 60-tih godina prvi Harmsovi radovi u vidu samizdata počinju da kruže SSSR-om. Ostalo je legenda.

 

Tagovi



Komentari (124)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 21:13 10.10.2014

si čitao slapovskog?

antiapsurd, meni je to bilo skoro jednako zabavno
docsumann docsumann 21:21 10.10.2014

Re: si čitao slapovskog?

AlexDunja
antiapsurd, meni je to bilo skoro jednako zabavno


nisam, hvala na preporuci.

no, imam skorašnjeg novog ruskog favorita - pjesnik i konceptualista Vsevolod Njekrasov. pjesnički afinitet za kakvim sam odavno tragao.



Hristos voskrese

Vaistinu voskrese

Što je i trebalo dokazati

AlexDunja AlexDunja 21:25 10.10.2014

Re: si čitao slapovskog?

no, imam skorašnjeg novog ruskog favorita - pjesnik i konceptualista Vsevolod Njekrasov. pjesnički afinitet za kakvim sam odavno tragao.

hvala na preporuci, takođe:)

edit:
evo ti uvid u antiapsurd
mnenadic mnenadic 21:24 10.10.2014

...

Dragoceno!
Povremeno, blog daje znake života.
docsumann docsumann 21:31 10.10.2014

Re: ...

Povremeno blog daje znake života.


a u međuvremenu piči death metal
mnenadic mnenadic 21:35 10.10.2014

Re: ...

a u međuvremenu piči death metal


Međuvremena su uvek najinspirativnija :)
libkonz libkonz 21:31 10.10.2014

Bilo je za očekivati

Čitajući šta pišeš na blogu bio bih mnogo iznenađen da tako ne razmišljaš o Harmsu.

docsumann docsumann 21:32 10.10.2014

Re: Bilo je za očekivati

libkonz
Čitajući šta pišeš na blogu bio bih mnogo iznenađen da tako ne razmišljaš o Harmsu.



isprovaljivan načisto
libkonz libkonz 21:44 10.10.2014

Re: Bilo je za očekivati

isprovaljivan načisto

Kao moj kum. Za njega je najbolji Harms, pa dva mesta prazno.
JJ Beba JJ Beba 21:42 10.10.2014

ah Danil


docsumann docsumann 21:47 10.10.2014

Re: ah Danil

a greška je samo pola kilograma na cijelu vaseljenu, što je čudesno

mirelarado mirelarado 23:31 10.10.2014

Re: ah Danil

Ко живи у Србији, напросто не може а да не воли Хармса. :)

СЛУЧАЈЕВИ

Једном се Орлов прејео папуле и умро. А Крилов је сазнао за то и такође умро. А Спиридонов је умро сам од себе. А Спиридоновљева жена је пала с креденца, па и она умрла. А баба Спиридонова се пропила и завршила на улици. А Михајлов је престао да се чешља и добио шугу. А Круглов је нацртао даму с бичем и полудео. А Перехрестов је телеграфски добио четири стотине рубаља и толико се узохолио да су га најурили из службе.

Све добри људи, али им се није дало.


Прочиташ, и некако ти је лакше, зар не?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:35 10.10.2014

Re: ah Danil

Ко живи у Србији, напросто не може а да не воли Хармса. :)

živimo harmsa... :)
stari62 stari62 09:48 11.10.2014

bejah/zivljah// ubedjen da pitanje glasi :

Volite li Bramsa?



nsarski nsarski 21:46 10.10.2014

Zahvaljujuci ljubaznosti

Pedje Brajovica i, pre svega, ljubaznosti njegove lepse i pametnije polovine, dosao sam u privremeni posed sabranih dela Danila Harmsa. U dva toma. Tom 0->1 i Tom 1->0.

Brajovic mi je to ponudio po mom povratku iz USA u Srbiju.
Tu ima, verujem, sve sto je Harms ikad stavio na hartiju: kratke price, poezija, scene, drame, dela za decu, crtezi, matematicke formule (uglavnom se bavio fenomenologijom jednacine padanja stabla). Oba toma - oko 2000 strana.

I ja, kao i svaki naivni dosljak u stari kraj, uzmem revnosno da citam. I citao, citao, i setim se one price Bulgakova: "Koliko Brokhauza moze da podnese jedan organizam?". Moj organizam je podneo oko pola, ravnomerno rasporedjeno po tomovima. U tom prvom citanju "iz cuga".
Ali, i danas pogledam ponekad u te grdne tomove, pocnem da citam, i nestanem iz stvarnosti.

Elem, nasumce izabrano (ovo mora cirilicom):

Чуо сам да је моја жена рекла некаквом Михјуси преко телефона да сам ја глуп.
А ја сам у то време био испод кревета и није ме могла видети.
Ох! Шта сам све осећао у том тренутку!
Хтео сам да искочим и викнем: Није тачно, нисам глуп!
Могу да замислим шта би онда било!
---------------------------------------------
Опет сам био испод кревета и био сам неприметан.
Али сам зато приметио шта је тај Михјуса урадио мојој жени.

--------------------------------------------------------
Данас је моја жена поново имала у посeти тог Михјусу.
Почињем да мислим да у очима сопствене жене постајем задња рупа на свирали.
Михјуса је чепркао по фиокама од мог писаћег стола.
А ја лично сам био испод кревета и био сам неприметан.
---------------------------------------------------------------
Опет сам био испод кревета и био неприметан.
Жена и Михјуса су говорили о мени најнепријатније ствари.
Нисам издржао и викнуо сам им да све лажу.

Ево већ је пети дан откако су ме претукли и још ме све кости боле.

------------------------------------------------------------
Једном ми jе Марина рекла да јој је у постељу долазио Шарик. Ко је тај Шарик или шта је то, нисам успео да откријем.


I tako 2000 strana, bez prestanka. Zaista, koliko tomova Harmsa moze da podnese ljudski organizam?

Hvala PB i TP, na idealnoj dobrodoslici u SRB.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:00 10.10.2014

Re: Zahvaljujuci ljubaznosti

nsarski
Hvala PB i TP, na idealnoj dobrodoslici u SRB.

Нема на чему.
Теби, у име нас обоје, бескрајно хвала на свим они причама испричаним овде али и тамо, где се судбина света врти око пива и вина и математичких формула и младалачких хормона и три вечне теме.

Иначе, ја сам написао два текста посвећена Хармсу. Jедан прилажем Доцином блогу, у име свих оних младих печурки које су одрасле у мишиће и у име будућности без непотребних смрти.

ИСТОРИЈА ЈЕДНЕ ЦИГЛЕ II

Данил Иванович Хармс, писац револуције – али оне литерарне, свету је задуго остао недоступан. Тек касних седамдесетих година објављена су његова најважнија дела, и данас је згодно борхесовски приметити да је утицај тог писца, којег нису читали нити за њега знали, био невероватно велик. Тескоба литерарних форми, коју су многи авангардни, модерни и постмодерни писци препознали као вавилонску кулу савремене књижевности, Хармсу је била основa поетике. И нико се темељитије и интелигентније од њега није потрудио да је прогна из литературе.
Вратимо се, стога, начас оном Орлову, из приче Случајеви, који се прејео пиреа од грашка и потом умро. Та литерарна звезда-падалица има судбину сабрану у једној јединој реченици: он се појављује на њеном почетку, да би већ на њеном крају окончао свој литерарни век. Код традиционалних писаца, као и код традиционалних читалаца, не само да се овакав поступак коси са уобичајеним нормама, већ, мање-више, и са здравим разумом. Дотадашња схватања овакав би приступ засигурно прогласила за мањкавост и пишчеву неспретност, али Хармс је имао начина да се одбрани…
На почетним странама Мртвих душа Гогољ се слично поигравао са својим ликовима. Сцена је готово идилична: двојица сељака залудно распредају о томе колико дуго ће издржати точкови Чичиковљeвих кочија и потом, као Орлов, нестају из романа да се више никад не појаве. Ствар се, за прозу, одиграва муњевито: ликови настају ни из чега, рекло би се случајно, и једнако тако нестају. А овај пар мужика тек су двојица од многих Гогољевих хомонкуласа, како их је називао Набоков, којима је додељена кратковека литерарна судбина.
Хоће се напросто рећи да је Хармс у Гогољу, као класику руске књижевности, донекле имао свог претечу. Ово неспорно потврђују и његове личне белешке; и тиме се, свакако, баца сенка на Гогоља као писца уџбеничког реализма. Ако у то још ико верује?
Вратимо се, такође, и цигли: Хармсу је другу пут, у причи Чворуге, она послужила за још један литерарни експеримент. Грађанину Кузњецову, који је изашао из куће и кренуо у продавницу како би купио туткало да залепи хоклицу, цигле изреда падају на главу и са сваком нестаје по једна од четири карактеристике које чине његов лик. Прва цигла лишава га сазнања да је кренуо да купи туткало како би залепио хоклицу, друга куда је он то кренуо, трећа одакле, четврта да је он грађанин Кузњецов. Пета чини да заборави све на свету. Сред живота у коме цигле непрестано падају с неба на главу све је могуће. А с којом сврхом?
Оно што је Хармс наумио јесте, заправо, освајање нових књижевних слобода. Доследно спроводећи лудистичку тортуру над крутим стегама важећих литерарних облика, успео је да створи сасвим нови тон и израз. Иако ликови постоје само као функција приповедања и у сврху обесмишљавања и испитивања литерарне форме, они, парадоксално, у оквиру те исте форме стичу – на уврнути, Хармсовски начин – пуноправну егзистенцију. Тај привид пуноће њиховог живота дао би се поредити са свакодневним животом у Хармсовој Русији, или, доцније, са стварношћу неких других земаља.
Данас многи дугује Хармсу, али тек понеки су тог свог дужничког ропства довољно свесни. Сергеј Довлатов свакако јесте, али зато Витолд Гомбрович о томе ништа не зна. Јер Хармса није ни читао. Од српских писаца ту је свакако Светислав Басара, а у Белгији, одскора, извесни Тома Гунзиг. Како бисмо целу прећутану расправу учинили живописнијом, треба тражити да нам неко објасни зашто се уврнутом хумору Монти Пајтоноваца приписује Британија као место рођења? Зар не би било праведније то родно место пребацити у Хармсову собу?
Откуд то да су таква литература и хумор настајали у Стаљиновој крутој Русији? То стога, да искористимо туђе пригодне речи, што западни писци и интелектуалци нису „добро добили по дупету”. Лишени тог поетичког помагала били су пречесто лишени и могућности да такво нешто пишу. Та Хармсова лудистичка књижевност, која је исмевала и презирала смицалице здравог разума, била је покаткад толико блиска стварности да је то било превише болно или смешно. И зато је Данил Иванович био изврстан писац. А једини прави парадокс његовог стварања било је то што је прогнавши традиционалну форму из литературе створио нову, сопствену. И затим је поделио с другима.
Педесетак година после Хармсове смрти, без његовог знања и одобрења, и он сâм је био канонизован.
docsumann docsumann 00:25 11.10.2014

Re: Zahvaljujuci ljubaznosti

Оно што је Хармс наумио јесте, заправо, освајање нових књижевних слобода.




jbt, pojma nisam imao o ovom tekstu, a kao da sam ga prepričavao!
docsumann docsumann 00:27 11.10.2014

Re: Zahvaljujuci ljubaznosti

pocnem da citam, i nestanem iz stvarnosti.


sarski, znaš što mi je posebni užitak? - to što mogu lično da posvjedočim - Danile, čuda zaista postoje!!
myredneckself myredneckself 01:17 11.10.2014

Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)


No, čuda se nastavlaju i nakon njegove smrti. Harmsov prijatelj, kompozitor Jakov Semjonovič Druskin, u zimu 1942/43 ulazi krišom u njegov opustošeni stan i iznosi kofer sa piščevom zaostavštinom...

Harms, J.S. Druskinu -

Filozofe!
Odgovaram Vam na Vaše pismo, koje se spremate da mi napišete kao odgovor na moje pismo, koje sam Vam ja već napisao. Odgovaram Vam u dve tačke.
Tačka No 1. Vi niste u pravu. Na žalost, ne mogu da razvijem ovu misao.
Tačka No 2. Vi ste u pravu. Na žalost, ni ovu misao ne mogu da razvijem.
Filozofe!
Video sam čudo: stariji čovek u dugačkom starinskom kaputu trčao je oko drveta. To se desilo preko dana u Letnjem Sadu.
Filozofe!
Nas dvojica smo razmenili pisma i to me podseća na ovaj slučaj: jedan violinista kupio magnet i poneo ga kući. Usput je svratio u radnju, u kojoj se prodaju gazirana pića, i zatražio čašu soka od višanja. Da bi mu bilo zgodnije, violinista je spustio magnet na tezgu, uzeo čašu obema rukama i prineo je ustima. U zdravlje da popijete! – reče u tom trenutku gospođica – trgovkinja. Pijem u vaše zdravlje! – uzvrati violinista gospođici -trgovkinji i popi sok od višanja.
Ove priče sam se setio zato što su violinista i trgovkinja razmenili par ljubaznih reči.

Septembar 1937.





I još dve dečije, (i, kao, drugačiji Harms), ali za decu i danas odlične, skroz ok -

Mačke

Idem tako putem,
Žurim u svoj kutak;
Vidim mačke ljute,
Leđa okrenuta.

Viknuh: “Mačke ljute!
Hajdemo kod mene
Hajdemo svi putem,
Hajde da se krene.

Hajde brže, mačke,
Ručak ću vam dati –
Krompir, luk, maslačke
Traž’te u salati.”

- Neka! – kažu ljute.
Nisi ti naš takmac!-

Neće dalje putem,
Sede – i ni makac.


Noć

Soko spava. I sve ptice.
Spava jagnjad, ko i koze,
Spavaju i bubičice,
Gledajte im samo poze.
Spava mostić iznad vode,
Spava mladi žbun, dakako,
Spava – bradom nebo bode –
Boris Petrovič Petakov.

Tragajući bespućima interneta za Harmsovom poezijom za decu (koju smo čini mi se često samo pominjali, a nismo objavljivali ovde, nisam sasvim sigurna, možda sam nešto i propustila,?!), naišla sam na ove dve pesme sasvim slučajno na jednom blogu.
Ne znam da li je vlasnica bloga BiPolar, prenela članak Kornelije Ičin, (1) (2) (3) (4)Harms, Danil, Sabrana dela, Beograd, 2005, prevod Kornelija Ičin o Harmsu, ili je njen, a K. Ičin samo izvor, nisam se mnogo udubljivala, nije ni bitno, e pa tu...važno je da su nađene.
docsumann docsumann 10:06 11.10.2014

Re: Zahvaljujuci ljubaznosti

Педесетак година после Хармсове смрти, без његовог знања и одобрења, и он сâм је био канонизован.


U lenjingradu su obeležavali godišnjicu Harmsu. Otvoriloi muzej-stan. Dovezli su i spomen ploču da je tu, navodno, "živeo i radio". Pričvrstili su je , prekrili čaršavom, a onda uz zvuke marša strgli prekrivač, održali govore, aplaudirali... A kada su se gosti razišli, skinuli su tablu i odvezli je u nepoznatom pravcu. Zato što im nije uspelo da od gradskih vlasti dobiju dozvolu da ploča tamo visi. Više je niko nije video


iz priče "Svakidašnji nadrealizam" Natalije Ključarjove
docsumann docsumann 15:02 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

ragajući bespućima interneta za Harmsovom poezijom za decu (koju smo čini mi se često samo pominjali, a nismo objavljivali ovde, nisam sasvim sigurna, možda sam nešto i propustila,?!), naišla sam na ove dve pesme sasvim slučajno na jednom blogu.



a ja sam na ovom blogu, u sličnoj namjeri, naletio na sopstvenu pjesmu (?!) posvećenu Harmsu


EKSTREMNO SLUČAJNI DOGAĐAJI
Danilu Ivanoviču

uz sav taj užas
što tjera osmjeh u kosti,
zglobova koji se kotrljaju pod nogama
i prstiju što skaču
na vrhovima noktiju između koordinata

na korak od oslonca
saplićem se od naredne položaje
i padam
ko pravi anđeo
pravo na beton




net je čudo!
myredneckself myredneckself 18:13 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

doc
net je čudo!

Jeste.

Doc, jel da je na ovoj fotografiji što sam okačila, sa lulom i šešuarom, Danil, onaakoo...tip Waits-a?!
Meni jeste. Uvek imam asocijacije...
docsumann docsumann 18:37 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Doc, jel da je na ovoj fotografiji što sam okačila, sa lulom i šešuarom, Danil, onaakoo...tip Waits-a?!


aha, liči masu, šobisereklo

a ja sam sinooć izašao u grad sa drugom što likom baš baca na Harmsa

sjećam se da smo u neko kasno doba konstatovali za šankom:

grad je mali
a kletva jaka
angie01 angie01 18:42 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

sjećam se da smo u neko kasno doba konstatovali za šankom:


sank je uvek dobro uzemljenje.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:24 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

angie01
sjećam se da smo u neko kasno doba konstatovali za šankom:
sank je uvek dobro uzemljenje.

Axis Mundi
angie01 angie01 19:33 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Axis Mundi


..gde Dunav ljubi nebo:)
milisav68 milisav68 20:06 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

angie01
sank je uvek dobro uzemljenje.

Pogotovu ako imaš kravatu, pa je zakucaš u njega.
mirelarado mirelarado 20:26 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Pogotovu ako imaš kravatu, pa je zakucaš u njega.


Лепак на левом лакту такође је делотворан. Десни лакат мора бити слободан, из очигледних разлога. :)
JJ Beba JJ Beba 20:32 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Лепак на левом лакту такође је делотворан. Десни лакат мора бити слободан, из очигледних разлога. :)

imala sam druga koji je dobio teniski lakat od ušančivanja za šankom. govorio je da je to zato što je šank bio od mermera, a ne od sati i dana provedenih nalakćen na isti. kada je odlazio u taj svoj lokalni kafić, stavljao je štitnik na lakat
docsumann docsumann 20:36 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

imala sam druga koji je dobio teniski lakat od ušančivanja za šankom. govorio je da je to zato što je šank bio od mermera, a ne od sati i dana provedenih nalakćen na isti. kada je odlazio u taj svoj lokalni kafić, stavljao je štitnik na lakat


nije baš tenski, ali dobiješ podlive na laktovim i oguli ti se koža
arcins arcins 20:40 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

docsumann
Doc, jel da je na ovoj fotografiji što sam okačila, sa lulom i šešuarom, Danil, onaakoo...tip Waits-a?!


aha, liči masu, šobisereklo

a ja sam sinooć izašao u grad sa drugom što likom baš baca na Harmsa

sjećam se da smo u neko kasno doba konstatovali za šankom:

grad je mali
a kletva jaka



Rodjeni, drz se Uspenskog i Gurdjijeva, mani se ovih sibicara, msm, losih sibicara.
JJ Beba JJ Beba 20:54 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

docsumann
imala sam druga koji je dobio teniski lakat od ušančivanja za šankom. govorio je da je to zato što je šank bio od mermera, a ne od sati i dana provedenih nalakćen na isti. kada je odlazio u taj svoj lokalni kafić, stavljao je štitnik na lakat


nije baš tenski, ali dobiješ podlive na laktovim i oguli ti se koža

ma jok bre, dijagnoza bila teniski lakat
docsumann docsumann 21:14 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Rodjeni, drz se Uspenskog i Gurdjijeva, mani se ovih sibicara, msm, losih sibicara.


Harms šibicar?!

negdje se grdno mimoilazimo
blogovatelj blogovatelj 23:32 11.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

Лепак на левом лакту такође је делотворан. Десни лакат мора бити слободан, из очигледних разлога. :)


Klasičan primer diskriminacije nas levorukih
mirelarado mirelarado 10:30 12.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

blogovatelj
Лепак на левом лакту такође је делотворан. Десни лакат мора бити слободан, из очигледних разлога. :)


Klasičan primer diskriminacije nas levorukih


У које и сама спадам.
Па после кажи да не живимо у апсурдном свету...
nsarski nsarski 14:32 12.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

У које и сама спадам.
Па после кажи да не живимо у апсурдном свету...


Pazi, levorukost moze da bude i velika prednost, ko ume da prepozna. Evo, na primer Nadal, Dzaja, kao i mnogi anonimni majstori....
mirelarado mirelarado 20:41 12.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

nsarski
У које и сама спадам.
Па после кажи да не живимо у апсурдном свету...


Pazi, levorukost moze da bude i velika prednost, ko ume da prepozna. Evo, na primer Nadal, Dzaja, kao i mnogi anonimni majstori....


Kao и онај један неанонимни...


Nebojsa Krstic Nebojsa Krstic 14:07 13.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)


Harms, J.S. Druskinu -

Filozofe!
Odgovaram Vam na Vaše pismo, koje se spremate da mi napišete kao odgovor na moje pismo, koje sam Vam ja već napisao. Odgovaram Vam u dve tačke.
Tačka No 1. Vi niste u pravu. Na žalost, ne mogu da razvijem ovu misao.
Tačka No 2. Vi ste u pravu. Na žalost, ni ovu misao ne mogu da razvijem.
Filozofe!
Video sam čudo: stariji čovek u dugačkom starinskom kaputu trčao je oko drveta. To se desilo preko dana u Letnjem Sadu.
Filozofe!
Nas dvojica smo razmenili pisma i to me podseća na ovaj slučaj: jedan violinista kupio magnet i poneo ga kući. Usput je svratio u radnju, u kojoj se prodaju gazirana pića, i zatražio čašu soka od višanja. Da bi mu bilo zgodnije, violinista je spustio magnet na tezgu, uzeo čašu obema rukama i prineo je ustima. U zdravlje da popijete! – reče u tom trenutku gospođica – trgovkinja. Pijem u vaše zdravlje! – uzvrati violinista gospođici -trgovkinji i popi sok od višanja.
Ove priče sam se setio zato što su violinista i trgovkinja razmenili par ljubaznih reči.

Septembar 1937.


Koliko je ovo dobro!
vera.nolan2 vera.nolan2 16:48 13.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)


a ja sam na ovom blogu, u sličnoj namjeri, naletio na sopstvenu pjesmu (?!) posvećenu Harmsu


EKSTREMNO SLUČAJNI DOGAĐAJI
Danilu Ivanoviču

uz sav taj užas
što tjera osmjeh u kosti,
zglobova koji se kotrljaju pod nogama
i prstiju što skaču
na vrhovima noktiju između koordinata

na korak od oslonca
saplićem se od naredne položaje
i padam
ko pravi anđeo
pravo na beton




net je čudo!


*1 pesma posvećena Harmsu (nepoznat autor)-
-A ti li si taj,a ja se pitala ko je ovaj nepoznati genijalac !

Kada ti je Vladimir sugerisao:
Čoveče, daj napiši (ponovo, ako si već pisao) blog o Harmsu, o njemu treba češće govoriti...
A ti odgovorio:možda i bidne nešto...

molila sam se,neće valjda brzo,baš sam želela da iščitam još jednom natenane,uživam i pronađem nešto Harmsovo,najgrotesknije za mene,a ti pa isti dan !!! Zaboravila sam da si ti doktorirao na Harmsu.

Žao mi je ,još nisam završila istraživanja oko prethodnog bloga,a ti si me sad brzinom ,lišio dužeg iščitavanja i ovog,uz sve odlične komentare sa linkovima i prilozima uz temu,za koju baš treba vreme,a vremena mi najviše nedostaje,vreme me već fizički ugrožava.
Na opasku "Cijeli blog voli Harmsa" dodajem,Harms ujedinjuje srodne duše ,a valjda su i na ovom blogu,koliko god različiti ipak u ponečemu ljudski važnom- slični!
Biće valjda još susretanja sa Harmsom!
docsumann docsumann 16:55 13.10.2014

Re: Da, svi vole i Harmsa i Holmsa :)

,Harms ujedinjuje srodne duše




lakmus papir sa par redova kratkih i dugih riječi
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 02:46 11.10.2014

Ode sve u Baden-Baden!

bocvena bocvena 08:54 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

zakazujem vam partiju preferansa u baden-badenu 2024.
kad se vratimo iz budućnosti,
sve će već biti gotovo...

harms forever.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:08 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

bocvena
zakazujem vam partiju preferansa u baden-badenu 2024.
kad se vratimo iz budućnosti,
sve će već biti gotovo...

harms forever.




Važi, piće na mene Bo! Još da zakazuješ nešto u pavićevskom maniru ( tipa "za tristo i kusur godina" ili Vidimo se na šahovskom turniru 1870-te) regulisao bih svim učesnicima i smještaj, hranu, dnevnice i putne troškove, ...

Gore mi bi sasvim (harmsovski) logično da Tolstoj piše Harmsa a šta god da staviš u onaj gore njegov balončić, nakon rečenice o romanu za djecu, ispada poprilično puknuto:

(Ah, izostavljam kreacije iz tema sex, droga, oružje, kriminal, nasilje, dm, politika i strah! )

"Teksov crtač Fernando Fusco se prerušio u Giovanni Ticcija i otišao u stan Vicenca Montija da krišom vidi najnoviju epizodu. "

“Toga jutra je učitao novih 300 selfija na Fb profil i objavio status: 'Feeling so proud.' ”

“Kvalitet bureka je obrnuto proporcionalan kvalitetu muzike u ugostiteljskom objektu u kojem se pravi.” ...



bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:46 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

Šalu na stranu, respect za pisce,
evo film Slučaj Harms za fanove (ranije su bili samo inserti
a nedavno se pojavio čitav na tjubu)



A ako neko slučajno zna kako se zove kompozicija kojom
završava ovaj interesantan crtać neka javi, odlična muzika.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:53 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

bojan ljubomir jugovic
A ako neko slučajno zna kako se zove kompozicija kojom završava ovaj interesantan crtać neka javi, odlična muzika.

Roof Sergey Kuryokhin

Sergey Kuryokhin

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:12 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

Roof Sergey Kuryokhin


Baš mi se dopala, kako se vjenčava sa slikom glasom, hvala Predraže!
myredneckself myredneckself 18:37 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

bojan ljubomir jugovic
Šalu na stranu, respect za pisce,
evo film Slučaj Harms za fanove (ranije su bili samo inserti
a nedavno se pojavio čitav na tjubu)



A ako neko slučajno zna kako se zove kompozicija kojom
završava ovaj interesantan crtać neka javi, odlična muzika.


Kad smo kod muzike, Harms je voleo muziku, često je i sam svirao na harmonijumu.
Njegova sestra priča o svom bratu Danji:

Сестра Хармса Елизавета Грицына: «Жили они с Мариной небогато. Даня зарабатывал мало. Обедали, как правило, у меня. Папа был на пенсии и не мог нам помогать. Комната была у них в два окна. Посредине стоял старинный стол, большой диван, за ним фисгармония — Даня любил музыку и сам играл. Над письменным столом — лампа, на абажуре которой им были нарисованы все его приятели». (bold moj, nadam se da je lako razumljivo)

Voleo je Baha, Mocarta i Glinku.

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 21:58 11.10.2014

Re: Ode sve u Baden-Baden!

(bold moj, nadam se da je lako razumljivo)


Dok je Gugla, D., nema zime!
Jaril Jaril 07:47 11.10.2014

Бласфемији склон

нисам чит'о.
myredneckself myredneckself 09:08 11.10.2014

Anegdote

Puškin je imao četiri sina i svi su bili idioti. Jedan nije znao čak niti sjediti na stolcu i stalno je padao. I Puškin je dosta loše sjedio na stolcu. Događalo se da čovjek pukne od smijeha: sjede oni za stolom - na jednome kraju Puškin cijelo vrijeme pada sa stolca, a na drugome - njegov sin. Jednostavno nepodnošljivo!

Harms (ljubitelj Šerlok look-a, osim kad je imao fazu da ide u gaćama)

docsumann docsumann 09:55 11.10.2014

Re: Anegdote

Harms (ljubitelj Šerlok look-a, osim kad je imao fazu da ide u gaćama)


ujedno to je i jedno od tumačenja njegovog nick-a ()

harms - holms

drugo je da je on ustvari kombinacija francuskog charme i engleskog harm.
kick68 kick68 16:02 11.10.2014

Re: Бласфемији склон

Jaril
нисам чит'о.

Evo ti LINK pa ispravi gresku:)
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:11 11.10.2014

Njega (skoro) svi vole

... ok, Žone, evo ga!

Vredelo je isprovocirati te, u najpozitivnijem smislu.
Čitaću naknadno i - javiću se.
Ovo sam napisao da bih ti rekao - hvala.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:47 11.10.2014

Cijeli blog voli Harmsa

Brothers in Harms.
docsumann docsumann 14:58 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

marco_de.manccini
Brothers in Harms.





and sisters, too
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:12 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Ја сам, у ствари, Хармса нашао кроз коментаре на блогу. И увек су биле неке мале дозе, исечци збрда-здола, као сада овде.

*

Оно што мени код тих НКВД типова никада није било јасно - како то одведу човека, а оставе све папире да их после тамо неки музичар однесе?
docsumann docsumann 15:35 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Оно што мени код тих НКВД типова никада није било јасно - како то одведу човека, а оставе све папире да их после тамо неки музичар однесе?


kad su ga pokupili uopšte se nisu ni peli u njegov stan, poslali su domara da ga pozove.
misim sigurno su znali da on ne piše nikakva eksplicitna antirevolucionarna djela. jednostavno bio im je sumnjiv on, kao takav, čudan, neukalupljen, što sablažnjava mišlju i rječju svojom.
ma, možda im ni on nije bio toliko ni sumnjiv već paranoja njina bješe poslovično smrtonosna za mnoge druge.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:17 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

docsumann
Оно што мени код тих НКВД типова никада није било јасно - како то одведу човека, а оставе све папире да их после тамо неки музичар однесе?


kad su ga pokupili uopšte se nisu ni peli u njegov stan, poslali su domara da ga pozove.
misim sigurno su znali da on ne piše nikakva eksplicitna antirevolucionarna djela. jednostavno bio im je sumnjiv on, kao takav, čudan, neukalupljen, što sablažnjava mišlju i rječju svojom.
ma, možda im ni on nije bio toliko ni sumnjiv već paranoja njina bješe poslovično smrtonosna za mnoge druge.

Историја је у свом садашњем трену увек аљкава.
Тек историјска дистанца приљежно поспреми сто и опере суђе.
docsumann docsumann 16:20 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Историја је у свом садашњем трену увек аљкава.
Тек историјска дистанца приљежно поспреми сто и опере суђе.


pa, dobro, možda su bili aljkavi sa papirima i opušcima, ali su sama tijela uklanjali vrlo revnosno
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:23 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

docsumann
Историја је у свом садашњем трену увек аљкава.
Тек историјска дистанца приљежно поспреми сто и опере суђе.


pa, dobro, možda su bili aljkavi sa papirima i opušcima, ali su sama tijela uklanjali vrlo revnosno

:)

Тело није доказ постојања.
Мислио да се барем код тебе то подразумева ;-)
nsarski nsarski 16:30 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Тело није доказ постојања.


Znaci, kad vidim neku zenu, andjela prelepog tela, to nije nikakav dokaz da ona postoji?
Depresivna spoznaja.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:33 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

nsarski
Тело није доказ постојања.


Znaci, kad vidim neku zenu, andjela prelepog tela, to nije nikakav dokaz da ona postoji?
Depresivna spoznaja.

Олако приступаша проблему.
Ти би, као научник, требало да провериш да ли она постоји. И њено тело.

Но, научна истраживање изгледа да више нису на цени
nsarski nsarski 16:36 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Ти би, као научник, требало да провериш да ли она постоји. И њено тело.

Ja sam teoreticar, u tome je zabuna.
docsumann docsumann 17:31 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Тело није доказ постојања.


naročito kad ga nema
myredneckself myredneckself 18:46 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

marco_de.manccini
Brothers in Harms.


You'd rather (H)arm(s) sisters.
JJ Beba JJ Beba 19:15 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Тек историјска дистанца приљежно поспреми сто и опере суђе.

jbte podesti me na dedijera
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:22 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Gospodja Klara Gospodja Klara 23:14 11.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Ја сам, у ствари, Хармса нашао кроз коментаре на блогу. И увек су биле неке мале дозе, исечци збрда-здола, као сада овде.


I ja. Ali svaki put imam utisak da mi nikako nije nepoznat.

(Ranije mi je asocijacija na njega bio Frano Lasić.)
marco_de.manccini marco_de.manccini 00:00 12.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa

Eh, ni Frano Lasić ti nikako nije nepoznat. Evo, znam sigurno bar jednog čoveka s kojim ste se oboje rukovali.
antioksidant antioksidant 08:14 13.10.2014

Re: Cijeli blog voli Harmsa


Оно што мени код тих НКВД типова никада није било јасно - како то одведу човека, а оставе све папире да их после тамо неки музичар однесе?

кожни мантили имају мале џепове. срећом тако мантили одведу људе али сећање на њих остане.
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:43 11.10.2014

Pročitao sam pažljivo

i uvideo, sa dragošću, da se o nekome o kome se (ipak) mnogo zna ovih dana, može uvek napisati zanimljivo štivo, makar i kao "food for thought", jer slučaj Harmsa uvek i uvek izaziva na razmišljanje.

(Usput, Docsumann, voleo bih da jednom malo pojasniš ovo:
Nisam pristalica teze da vrhunska umjetnost nastaje u teškim okolnostima, ali u Harmsovom slučaju te okolnosti su nezaobilazne.

Bez želje da pojednostavljujem stvari, i hteli mi to da priznamo ili ne, smatram da gladni pesnici bolje pišu od sitih, nesrećni ljubavnici bolje pišu od srećnih i tako to. Drugim rečima, malo je srećnih i zadovoljnih ljudi koji su stvarali vrhovnu umetnost. S tim u vezi, ja sam video više eseja na temu gladi koja tera umetnika da napregne svoje "sive ćelije" i da sve od sebe kako bi se izrazio, što sa srećnicima nije baš čest slučaj. Samo onaj ko živi u teškim okolnostima može da veruje u čuda, kao što je, uostalom, verovao i sam Harms, dok srećan čovek uglavnom ignoriše čuda jer je njemu lepo i bez čuda.
Uostalom, postoji jedna često korišćena izreka: Priča valja kad život ne valja..
O ovome bi se moglo diskutovati, ali ja sam ipak na strani onih koji veruju da su 'teške okolnosti' odlučnije za vrhunsko stvaranje nego gladak i srećan život, uz ženu koja te nežno voli, uz decu koja te poštuju do obožavanja, uz komšije koji se diče tobom i, uz društvo u kome, da upotrebim savremenu floskulu, vlada "vladavina prava" i tako to. Pričajmo o tome!).

--------------------------------------------
Nota bene:

Slobodan sam da Uredništvu bloga B92 preporučim da blogokolegi Docsumannu odobri VIP status; dugo je među nama i sa nama i pokazao je da zaslužuje vipovsku stranu. Hvala unapred ukoliko se ovaj moj predlog (siguran sam da ima i drugih koji su istog mišljenja o Docsumannu kao i ja) prihvati i unapred se zahvaljujem.
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:00 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

O ovome bi se moglo diskutovati, ali ja sam ipak na strani onih koji veruju da su 'teške okolnosti' odlučnije za vrhunsko stvaranje nego gladak i srećan život,

Сад схватам, зато си агитовао за Вучића, за добро уметности у Србији.
docsumann docsumann 16:04 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

Slobodan sam da Uredništvu bloga B92 preporučim da blogokolegi Docsumannu odobri VIP status; dugo je među nama i sa nama i pokazao je da zaslužuje vipovsku stranu. Hvala unapred ukoliko se ovaj moj predlog (siguran sam da ima i drugih koji su istog mišljenja o Docsumannu kao i ja) prihvati i unapred se zahvaljujem.


hvala na preporuci, ali dobrovoljno sam se odrekao VIP stausa.
pored toga što nisam pristalica podvajanje blogera na "gornji&donji dom", mišljenja sam da moje pisanje (teme) nisu za naslovnu stranu. alterntivni milje je moje prirodno stanište.
docsumann docsumann 16:13 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

Drugim rečima, malo je srećnih i zadovoljnih ljudi koji su stvarali vrhovnu umetnost.


Tolstoj, Man, Čehov, Rable, Šekspir, Pikaso, Betoven, Gete, Leonardo, Kle, Kandijski, Matis, Bah, Roden ... malo mi je čak i bezveze da ređam.

ne kažem, nemaština može biti pokretač, pogonsko gorivo za stvaranje, ali nit je ključno nit jedino.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:36 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

marco_de.manccini
... Сад схватам, зато си агитовао за Вучића, за добро уметности у Србији.


Pa nisam baš "agitovao", premda jesam glasao za AV (i o tome, u svojoj bezazlenosti, govorio na svom blogu), polazeći od toga da mu je trebalo dati šansu.

S druge strane, osećao sam se kao ovca koja se povodi za stadom (jer sam predosećao da će velika većina birača birati SVESNO tog AV). Znam, neki misle da nije dobro biti ovca, ali ne mogu svi biti lavovi, he, he, he...
A ovca je korisno stvorenjce, zar ne?

Još uvek ne mislim da sam glasao za pogrešnog čoveka.

S druge strane, mogla bi umetnost, generalno govoreći, bolje proći za vreme AV, nego što je bio slučaj sa vremenima njegovih prethodnika, koji se nisu proslavili, a ja se trudim da budem koliko-toliko optimist - da verujem da dolaze bolja vremena za umetnost, te da će se umetnost sve više i više ceniti i podržavati u Srbiji.

(Zar nisi video da sam tamo na svom blogu, RADUJ SE, SRBIJO, lamentirao što Francuzi imaju petnaest dobitnika Nobelove nagrade za književnost, a Srbi samo jednog jedinog? Dragi su mi Francuzi, ali ne mogu da verujem da su petnaest puta bolji od nas.
Između redova, bilo je to moje indiskretno traženje od AV i nadležnih da se malo više posvete stvarima umetnosti i književnosti (uključujući bolje prevođenje naših pisaca i slično), jer mogu naše ekonomske reforme i da uspeju /a valjda će najzad uspeti!/, biće to nekompletan uspeh ukoliko nam umetnost - zakržlja).

marco_de.manccini marco_de.manccini 16:57 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

ali ne mogu da verujem da su petnaest puta bolji od nas.

Их, нема шансе, не верујем ни ја. Једино објашњење које ми пада на памет је да су им животи бар петнаест пута тежи.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:14 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

Drugim rečima, malo je srećnih i zadovoljnih ljudi koji su stvarali vrhovnu umetnost.


Tolstoj, Man, Čehov, Rable, Šekspir, Pikaso, Betoven, Gete, Leonardo, Kle, Kandijski, Matis, Bah, Roden ... malo mi je čak i bezveze da ređam.

ne kažem, nemaština može biti pokretač, pogonsko gorivo za stvaranje, ali nit je ključno nit jedino.


Da, o ovome bi se moglo diskutovati.
Ti si gore, inicijalno, pomenuo "teške okolnosti", a ja sam, sa svoje strane, isticao da srećni i zadovoljni ljudi retko bivaju veliki umetnici.

Od navedenih umetnika sa tvoje liste, sa delimičnim izuzetkom Getea te donekle i Pikasa, svi ti ljudi bili su mučenici - nešto ih je duboko grizlo i mučilo, i nisu važili za srećne i zadovoljne ljude. Hoću reći, svakoga je od njih mučila neka duboka i teška muka iznutra, koja im je zagorčavala život i rad, pa su mnogi rano umirali ili su bili svojevrsni nesrećnici, i pored toga što su imali i svojih lepih trenutaka i perioda.

Ne tvrdim da sam ja skroz u pravu, daleko od toga, ali mislim da je to dosta škakljiva tema, te gledajući vrsne umetnike u proteklim stolećima, mnogi od njih su biia rastrzani i živeli mučno.

Navešću neke od njih: Kafka, Džojs, Milton, Blejk, Bajron, Šeli, Kits, Birdzli (Beardsley), Svift, Karavađo, Mikelanđelo, Modiljani, Mišima, Vajninger, Harms, Vijon, Niče, Klajst, Kavafi, Betoven i mnogi drugi - ovo sam izređao nasumce, kako mi je padalo na pamet, a kada bih se staložio, mogao bih listu kompletnije i svrsishodnije napraviti.

Sećam se da sam u jednom blogu citirao Isidoru Sekulić kada je navodila sve te brojne umetnike koji su se ili sami ubili ili poludeli ili na neki drugi način stradali, sve stradalnik do stradalnika...

(Ne pominješ Dostojevskog a pominješ Tolstoja: bilo bi uprošćeno verovati da je prvi bio mučenik a drugi srećnik. I Tolstoj je bio veliki mučenik, na svoj način, te je loše završio, mada u dubokoj starosti).

Staro je verovanje da um daje više od sebe tek kada je napregnut, a srećan i zadovoljan čovek ne napreže svoj um olako, ako ne mora ...

Hajde da koliko-toliko korigujem sebe pa da kažem da u savremenom dobu, kada se bolje i lagodnije živi nego ranije, sve manje će imati značaja ta misao da su siromaštvo, glad i nesrećne ljubavi i druge mentanalne trzavice bile veći pokretači umetničkih naboja nego sreća u klasičnom smislu.


vladimir petrovic vladimir petrovic 17:23 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

hvala na preporuci, ali dobrovoljno sam se odrekao VIP stausa.


OK, neka bude kako ti smatraš da treba da bude.

Nije da sam ja ovim nesuđenim predlogom hteo sebi da zadobijem komplemente u tvojim (i eventualno tuđim) očima (fishing compliments) već sam rekao ono što stvarno mislim.

Dalje, dozvoli da kažem ono što mi u ovom trenutku pada na pamet - prilično poznajem Žan-Pola Sartra (Jean-Paul Sartre) ali nikad nisam imao puno razumevanje zašto je on svojevremno bio odbio Nobelovu nagradu za književnost, he, he, he...
docsumann docsumann 17:36 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

(Ne pominješ Dostojevskog a pominješ Tolstoja: bilo bi uprošćeno verovati da je prvi bio mučenik a drugi srećnik. I Tolstoj je bio veliki mučenik, na svoj način, te je loše završio, mada u dubokoj starosti).


Dostojevski je često upadao u nevolje s novcem (koliko se sjećam) dok je Tolstoj s materijalne strane bio dobro situiran.
a mučeništva ima i bez egzistencijalne oskudice. razni se demoni kače o umjetnike ...

jedan nesrećan čovek ne može biti pesnik - B.Miljković


Kazezoze Kazezoze 20:56 11.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

A ovca je korisno stvorenjce, zar ne?

da, posebno vučićeve ovce sa smislom za humor.



ove sličica baš vuče na harmsa.
riply riply 07:58 12.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

docsumann
Slobodan sam da Uredništvu bloga B92 preporučim da blogokolegi Docsumannu odobri VIP status; dugo je među nama i sa nama i pokazao je da zaslužuje vipovsku stranu. Hvala unapred ukoliko se ovaj moj predlog (siguran sam da ima i drugih koji su istog mišljenja o Docsumannu kao i ja) prihvati i unapred se zahvaljujem.


hvala na preporuci, ali dobrovoljno sam se odrekao VIP stausa.
pored toga što nisam pristalica podvajanje blogera na "gornji&donji dom", mišljenja sam da moje pisanje (teme) nisu za naslovnu stranu. alterntivni milje je moje prirodno stanište.

So proud of you
Jaril Jaril 15:49 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

alterntivni milje je moje prirodno stanište.

Фора је да се буде алтернатива у сред мејнстрима.
stefan.hauzer stefan.hauzer 16:23 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

Фора је да се буде алтернатива у сред мејнстрима.

jarile,koja si ti margina*




_______
*znaš i sam da je ovo pohvala:)
docsumann docsumann 16:26 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

Фора је да се буде алтернатива у сред мејнстрима.


ok, da pokušamo ...


stefan.hauzer stefan.hauzer 16:42 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

ok, da pokušamo ...

ako ne prepoznate,onda nemate čemu da se nadate :) lana del rej,ljudi



docsumann docsumann 17:01 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

ako ne prepoznate,onda nemate čemu da se nadate :)


nada je za slabe

this is unclean

stefan.hauzer stefan.hauzer 17:11 13.10.2014

Re: Pročitao sam pažljivo

this is unclean

meni taj post pank revival ili dance punk ili kako god
toliko moćan žanr
da ne znam naći loš bend,čak i popularan:)

if I ever con some poor lady into marriage,this will be on that dancefloor

horheakimov horheakimov 16:02 11.10.2014

vreme Harmsa

10.10. u 10 i 9 (pm)

Čud(n)o?
docsumann docsumann 16:13 11.10.2014

Re: vrema Harmsa

horheakimov
10.10. u 10 i 9 (pm)

Čud(n)o?


eh, ti neuhvatljivi odsječci vremena ...
JJ Beba JJ Beba 17:04 11.10.2014

31.oktobar 1937.

Mene zanima samo "besmislica", samo ono što nema nikakviog praktičnog smisla. I život me zanima samo u svojoj besmisllenojn pojavi.
Junaštvo, patos, odvažnost, pouka, higijena, moral, razneženost i rizik- to su mi omražene reči i osećanja.
Ali zato u potpunosti shvatam i poštujem: zanos i ushićenje, nadahbutost i očajanje, strast i uzdržljivost, blud i čednost, tugu i bol, radost i smeh
nsarski nsarski 17:15 11.10.2014

Vreme Harmsa

Nije Harms, ali:

Danas, kod Kaleniceve pijace, oko 13h, vidim JJ Bebu, koraca svojim poslom. Prolazi pored kafea u kome sedi Yasmina Teshanovic. Ne znaju za uzajamno prisustvo. Na trecem uglu trougla sam ja, posmatrac. I pomislim: Cudno. Blog je mesto gde se blogeri srecu, a ne pijaca.
Tada je, Bebinim stopama, prosao D. Djilas, gradonacelnik bivsi, zamisljen.
S druge strane, mozda je sve ovo posmatrao neki cetvrti bloger, ili Harms, i nije se cudio.

U Srbiji se zivi Harms. A spomenik ruskom caru samo sto nisu uspravili.
blogovatelj blogovatelj 17:51 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

Danas, kod Kaleniceve pijace, oko 13h, vidim JJ Bebu, koraca svojim poslom. Prolazi pored kafea u kome sedi Yasmina Teshanovic. Ne znaju za uzajamno prisustvo. Na trecem uglu trougla sam ja, posmatrac. I pomislim: Cudno. Blog je mesto gde se blogeri srecu, a ne pijaca.
Tada je, Bebinim stopama, prosao D. Djilas, gradonacelnik bivsi, zamisljen.


Bokte, ovo ko paparaco lov.
docsumann docsumann 18:39 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

S druge strane, mozda je sve ovo posmatrao neki cetvrti bloger, ili Harms, i nije se cudio.


nema slučaja bez posmatrača
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:11 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

blogovatelj
Bokte, ovo ko paparaco lov.

Не, него је Каленић пијаца центар света.
mirelarado mirelarado 19:17 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

Predrag Brajovic
blogovatelj
Bokte, ovo ko paparaco lov.

Не, него је Каленић пијаца центар света.


Или пупак света?


JJ Beba JJ Beba 19:21 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

što nisi zvao :))
jasmina često sedi u kaleniću, jel bilo brus?
istsina, prolazila sam tuda nism vas videla od šume misli

reče onomad harms - pošao jedan izuzetno pametan čovek u šumu i tamo zalutao

myredneckself myredneckself 19:50 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa


docsumann
nema slučaja bez posmatrača

Da, to s posmatračima je čudo.
Posmatrač može da vidi, a da ne vidi...kad hoće, znaš li to?!
Evo na primer ja danas: gledala, posmatrala, a jednostavno nisam videla prašinu po kući!
Okrenem se tako švrćkanju po gradu.
Dakle, ni slučaja Prašina, nema.
nsarski nsarski 20:26 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

JJ Beba
što nisi zvao :))
jasmina često sedi u kaleniću, jel bilo brus?
istsina, prolazila sam tuda nism vas videla od šume misli

reče onomad harms - pošao jedan izuzetno pametan čovek u šumu i tamo zalutao


Ne, niko ni za koga tu nije znao. Svi su bili odvojeni i neupuceni u situaciju. I nisam sedeo u Kalenicu (kafani), bio sam oko pijace. I tada naidje Harms...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:56 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

nsarski
Svi su bili odvojeni i neupuceni u situaciju.

Да.
Нико ту не треба ни у ког да се узда.


JJ Beba JJ Beba 21:07 11.10.2014

Re: Vreme Harmsa

Да.
Нико ту не треба ни у ког да се узда.

evo ga ovaj sa svojim dijagnozama :))

uzdama nikako :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana