Genije.

nsarski RSS / 19.06.2007. u 21:35


Ramanujan_2.jpeg

 

Svi mi znamo, ili smo culi za nekog genija.

Ljudi kažu “Brus Springstin je genije!”, ili “Majkl Džordan je genije!”, a na jednom sam zidu video grafit “Pera ludak je genije!”. Za Tita su govorili da je genije, Napoleon je bio genijalni vojskovodja, Bil Gejts genijalni biznismen, a Stiven Spilberg genijalni producent. Ovoj listi, jasno je, možete dodati jos mnogo imena, već po vasem izboru ili interesovanju; ima mnogo umetnika, naučnika, sportista, izumitelja, lekara, zabavljača, itd., za koje bi mnogi rekli: “Taj je genije”. O takvim genijima nije ovde reč.


Ovde je reč o onim retkim izuzetnim pojavama, kada se, u nekom dobu, medju ljudima pojavi osoba neverovatne vizije, sposobnosti, ili talenta, radi i traje neko vreme kao svi mi, i isčezne u vremenu, ali za sobom ostavi večan trag. Ljudi koje Prust zove “giganti potopljeni u vremenu” (giants immersed in time), ili na koje je Galilej mislio kad je rekao “video sam dalje od drugih zato sto sam gledao stojeći na ledjima giganta”. O jednom takvom je ovde reč (izbor je zaista stvar mog ličnog interesovanja i iskustva – drugi će, s pravom, imati svog favorita).

Ja sam uvek mislio da je pojava genijalnih ljudi neka vrsta kosmičke sale: priroda spusti medju nas neku takvu izuzetnu osobu tek da nas, obične, opomene da su nase pameti kratke i moći male, i da “ima jos mnogo stvari pod kapom nebeskom, dragi moj Horacio, koje se ne mogu smestiti u tvoju filozofiju”.

Kao student sam čuo u par navrata za nekog Indijskog matematičara, čije sam ime bio zaboravio, čudo od čoveka, koji je zapanjio svet svojim otkrićima. Posto je takvih i sličnih priča uvek bilo, najčesće netačnih, ja sam malo obraćao pažnju na to. U genije tog tipa i inače nisam mnogo verovao, i držao sam se onoga sto je Majkl Dzordan jednom odgovorio kad su mu, posto je ubacio loptu u kos sa pola terena, rekli da “ima sreće”: “Da, sto vise treniram, imam sve vise i vise sreće”. Desilo se, medjutim, da sam nekoliko godina kasnije, radeći na nekom problemu, u jednom trenutku ponovo naisao na tu neverovatnu osobu jer je njegov rad bio u bliskoj vezi sa tim sto sam ja radio. A i cela priča ima detektivski tok, kao neresena misterija koja se tek na kraju sklopi. (Nadam se da nećete usput zaspati.)

Srinivasa Ramanujan je rodjen 1887 u mestu Erode, Indija, i umro u gradu Kumbakaonam, takodje u Indiji, 1920., kad mu je bilo 33 godine. Umro je od tuberkuloze koju je dobio boraveći u Kembridžu, u Engleskoj, gde je nekoliko godina radio matematiku sa nekim od tada vodećih svetskih autoriteta. Za sobom je ostavio vise hiljada novih rezultata iz matematike (pominju se cifre od 3000 do 6500 rezultata).

Formalno obrazovanje iz matematike nije imao. Sam je učio iz par slučajnih udžbenika koje je nasao, sa 13 godina je savladao manje-vise studentski nivo matematike koju je čuo od studenata sto su u gradu živeli. Radio je sam, i za mnoge rezultate, tada u matematici poznate, nije znao. Najvažnije, on nikad nije znao za proceduru formalnog matematičkog dokaza, i svoja resenja je zapisivao “nako”.

U jednom trenutku je, ne rekavsi roditeljima, otisao od kuće u jedan grad, severno od Madrasa, gde se upisao na koledž. Zbog par radova koje je objavio pročuo se u Madrasu kao dobar matematičar. Ljudi oko njega su znali da ume brzo i vesto da barata brojevima, ali nisu se mnogo upustali u njegovu matematiku jer je često bila dalje od njihovih znanja i interesa.

Na nagovor nekih kolega, 1913 godine, Ramanujan posalje pisma na adrese tri svetski poznata matematičara u kojima je prilozio i deo svojih rezultata, uglavnom resenja nekih integrala i nekoliko dokazanih teorema, tražeći njihovo misljenje. Dva pisma su se vratila bez odgovora. Treće pismo je dobio G.H. Hardy, professor na Kembridžu, jedan od vodećih matematičara tog doba. U svojoj knjizi, koju je kasnije napisao, Hardy je ovako to doživeo: nekoliko rezultata je bilo koji su bili trivijalni i dobro poznati, neki su bili neobični i teski, ali je mislio da su tačni i da se mogu dokazati, i bilo je nekih koji su bili neverovatni - resenja problema koje naučnici tog doba nisu uopste razmatrali, ili znali da postoje, i za koje Hardy nije umeo da kaže da li su tačni ili ne. Prosto, nikada vidjena resenja i dokazi kao da su dosli iz druge galaksije. I to je napisao u svom odgovoru Ramanujanu.

Da ne dužim priču (mnogi detalji iz Ramanujanove biografije se mogu naći na internetu), Ramanujan je pozvan u Kembriž, gde je stigao posle mnogo tehničkih zavrzlama (bio je rat u to vreme), i počeo je da radi sa Hardijem i ostalim matematičarima na Kembridžu. Taj rad je proizveo mnogo važnih rezultata koji su danas u standardnoj upotrebi, ali u pitanju je prilično komplikovana matematika za prosečnog čitaoca (teorija brojeva, eliptičkih funkcija, q-generalizacija, itd.), pa ću opis da izostavim. Pomenuću dva koji su mi potrebni za ono sto dalje sledi.

Tokom boravka u Kembridžu, posto je bio Brahman, Ramanujan je isao bos ili u sandalama, bio vegetarijanac, i zahvaljujući lokalnoj kisnoj i hladnoj klimi razboleo se od tuberkuloze. Jednog dana je dosao Hardy da ga poseti u bolnici gde je ležao. Ulazeći na vrata, Hardi mu je rekao da je dosao taksijem broj 1729, “veoma dosadan i beznačajan broj”, i da se nada da to nije los znak. Na to mu je Ramanujan “istaka” uzvratio sa: ne, 1729 je najmanji broj koji se može zapisati kao zbir dva kuba, na dva načina. Naime

1729 = 1^3 + 12^3 = 9^3 + 10^3

Taj broj je danas poznat kao Hardy-Ramanujanov broj. Hardy ga je tada pitao da li onda zna koji je najmanji broj koji se isto tako može napisati, ali na tri načina. Ramanujan je malo razmislio i rekao da ne zna, ali da je sigurno u pitanju neki veliki broj. (Taj broj je, inače, 87539319 = 167^3 + 436^3 = 228^3 + 423^3 = 255^3 + 414^3 .)

[Napomena: u to vreme ljudi su razmatrali ovakve probleme jer su mnogi pokusavali da rese vekovima nereseni veliki Fermat-ov problem - taj pakleni Francuz, kako su ga zvali - naime tvdrnju da jednačina X^n+Y^n=Z^n nema celobrojnih resenja za n > 2 , dakle 3, 4 i vise. Očevidno, slućaj n=2 je Pitagorina teorema i resenje postoji (recimo, 3^2+4^2=5^2). Sa n=3 se, dakle, razmatra zbir kubova, itd. Resenje ovog problema, tj. dokaz Fermat-ove tvrdnje, je nasao 1996 jos jedan genije, Andrew Wiles, ali o tome drugom prilikom].

Drugi resen problem koji ću pomenuti se može objasniti i prvacima – za divno čudo, neke od najtežih matematičkih problema je elementarno lako postaviti, njihovo resenje je tesko. Naime, na koliko razlitih načina se neki broj može napisati kao zbir drugih brojeva? (u pitanju su celi brojevi, razume se). Recimo broj četiri se može ražložiti (particionirati) na pet načina (redosled brojeva u zbiru nije bitan).

  1. 4
  2. 3 + 1
  3. 2 + 2
  4. 2 + 1 + 1
  5. 1 + 1 + 1 + 1

Taj broj načina da se neki broj n particionira (partition), razlozi, označimo sa p(n). Pa je, tako, p(4)=5, kao sto se vidi gore. [Očevidno p(1)=1, p(2)=2, p(3)=3.]. p(n) se zove broj particija broja n. U početku, taj broj načina da se neki broj razloži, kao sto vidimo, nije veliki, ali bržo postaje ogroman: recimo p(100) = 190,569,292, tj. broj 100 se može ražložiti na oko 200 miliona načina! Medjutim, u to vreme nije se znalo da li postoji neka zatvorena, analitička formula po kojoj može da se izračuna p(n), za bilo koju vrednost n. Zahvaljujući nekim ranijim radovima Ojlera (genija o kome je bilo reči - M. Ćirković je napisao lep blog) i Jakobija (genija o kome nije bilo reči) iz teorije eliptičkih funkcija, Hardi i Ramanujan uspeju da (skoro) dodju do te formule. Kasnije im se pridružio i matematičar Rademacher i kompletirao neverovatnu formulu koja se danas zove Hardy-Ramanujan-Rademacherova formula:

equation12.gif

gde je,

equation13.gif

(Nemam nameru da objasnjavam nista o ovoj formuli, samo tek da je prikazem).

Godine 1919, Ramanujan se, zbog bolesti i neodgovarajuće klime, vrati u Indiju gde je poživeo jos oko godinu dana i tu umre. Tokom te godine je i dalje radio matematiku i mnoge svoje rezultate slao G. Watsonu (jos jednom čuvenom matematičaru koji se bavio, pored ostalog, eliptičkim funkcijama) u Kembridž.

I ovde se radnja zgusnjava – plot thickens.

Od gornje trojice matematičara, Ramanujan je umro 1920., Hardy je umro 1947. (pre toga je napisao sjajnu knjigu o Ramanujanu), a Rademacher se kasnije zaposli u Americi kao professor. Jedan od njegovih najboljih studenata je bio George Andrews, danas professor u Pensilvaniji i svetski autoritet u teoriji brojeva. Početkom sedamdesetih godina, Andrews ode u Kembridž na specijalizaciju. Jednoga dana, u biblioteci nadje kutiju punu nekih beleski i matematičkih formula. Sekretarica mu objasni da su to “neki papiri iz zaostavstine pokojnog profesora Watsona koje niko nije decenijama otvarao”. Istog Watsona kome je Ramanujan slao pisma tokom poslednje godine života.

Andrews ubrzo shvati da pred sobom ima neverovatno otkrice, i u godinama koje su usledile počne da desifruje Ramanujanov tesko čitljiv rukopis, i uz pomoć saradnika objavljuje Ramanujanove rezultate kao “Ramanujanove izgubljene sveske” (Ramanujan’s lost notebooks). Serija tih svezaka i danas, u 21. veku, izlazi sa novim rezultatima. Skoro ceo vek posle svoje smrti, Srinivasa Ramanujan, giant immersed in time, nastavlja da objavljuje svoje radove i nove rezultate.

Krajem osamdesetih godina sam naisao na problem pakovanja geometrijskih objekata. Naime, ako imate n novčića, na koliko različitih načina ti novčići mogu da se poredjaju u ravni, spakuju tako da se svaki dodiruje bar sa jednim?, Ovakvi problemi su važni u fizici polimera, na primer, a ovaj je bio postavljen 1952, i u vrema kad sam ja na njega naisao nije se jos znalo njegovo resenje. Posle sve buke i halabuke oko postavljanja, problem se zapravo svodi na resenje jedne, naizgled, jednostavne jednačine:F n+1(x)-Fn(x)=x^(n+2)Fn+2(x). . Treba naći funkciju Fn(x) koja zadovoljava ovu jednačinu.[ Za upućene, u pitanju je nautonomna linearna diferencna jednačina drugog reda]. Na prvi pogled, čini se jednostavna. Na prvi.

Jednom mi je neki narkoman pričao da je bio u stanju da provede 30 sati u krevetu, netremice posmatrajuci prste na svojim nogama. Ja nisam 30. Proveo sam 16 sati u krevetu buljeći u prazan papir sa ovom formulom na njemu, pokusavajući da shvatim u kom pravcu da tražim resenje. Nije mi mnogo pomoglo. Nedelje sam proveo u razmisljanju, ali nisam uspeo da se pomerim od početka. Jednom prostom transformacijom, ova jednačina može da se svede na beskonačni razlomak, koji bi, ako resim taj razlomak, dao jednačinu prvog reda koja je lako resiva. Medjutim, beskonačni razlomak koji sam dobio mi nije ličio ninasta sto sam ranije sreo. Kao iz druge galaksije. Trazio sam po knjigama, radovima – niko se takvim razlomcima nije bavio. Posle mesec dana, na jednom mestu, u poznatoj Walls-ovoj knjizi, u fusnoti pomenut je neki sličan izraz koji se zove “Ramanujanov beskonačni razlomak”. Potražim Ramanujana u biblioteci, ali opet nista. U tom trenutku, bibliotekarka počne da redja na policu tek pridosle nove knjige, i isped nosa mi stavi jednu: “Izgubljene sveske Ramanujana – sveska XVI” autor G. Andrews. Odmah sam je uzeo i počeo da prelistavam.

Sećate se one scene u filmu “Amadeus” kad Salieri priča kako se osećao kad se dokopao Mocartovih nota? Rekao je da se oseća kao majmun koji kroz resetke svog kaveza tek pomalo uspeva da nazre svet njemu nedostupan. E, tako sam se i ja osećao kad sam otvorio svesku XVI. Ja takvu matematiku nikad nisam video.

Sledećih par meseci sam malo spavao i sve vreme čitao Ramanujana. Bogo moj! Na svoj problem sam skoro zaboravio, ali sam učio q-matematiku kadgod sam u bio budnom stanju. Jedne noći, pred zoru, uz pomoć jednog identiteta koji je Ramanujan otkrio, i uz nekoliko straightforward transformacija, uspem da nadjem resenje problema pakovanja koje mi je trebalo, i, usput, cele jedne klase jednačina. Najzad!

Bilo je rano, kroz prozor je ulazilo svitanje. Pomislio sam da mi je time Srinivasa Ramanujan, moj “giant immersed in time”, na trenutak mahnuo.

Siguran sam da svako ima svog genija, nekoga ko vas je svojim delom ili postojanjem probudio ili inspirisao u nekom smislu. Ovaj je bio moj, i ovaj rad je inspirisan njime.

(Izvinjavam se za stamparske i druge greske, pisao sam u brzini).




Komentari (158)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dunjica dunjica 08:24 21.06.2007

Re: keep playing...:)

Da, i ja mislim da je teologija jedno od područja koje je preporučljivo studirati kada čovjek dosegne izvjesnu intelektualnu, životnu, psihološku zrelost. Ili filozofija, npr.

Da li ima genija u teologiji? Hm, ako bismo se držali ustaljenih definicija genijalnosti, onda bi vjerojatno Martin Luther najbolje odgovarao tom opisu, kao začetnik najvećeg prevrata u povijesti kršćanstva. Mada je, po meni, apostol Pavle mnogo zanimljivija osoba i kršćanska teologija je bez njega potpuno nezamisliva.
d j o l e d j o l e 08:18 20.06.2007

Grand Prix Fermat

Resenje ovog problema, tj. dokaz Fermat-ove tvrdnje, je nasao 1996 jos jedan genije, Andrew Wiles, ali o tome drugom prilikom


Jedna knjiga (prevod) posvecena je ovom dogadjaju - pravi triler (pogotovo od trenutka kada A.W. shvati da se zeznuo :)
nsarski nsarski 13:45 20.06.2007

Re: Grand Prix Fermat

Da to je dobra tema, u principu. Medjutim, tesko ce ljudi citati blog ako napises: OK, sada cu da ispricam kako je dokazana Tanijama-Yoshimura hipoteza - ako niste znali, sve modularne elipticke krive su semi-stabilne:)
Mada, blogo o eliptickim krivama bi bio interesantan. Danasnja kriptografija se na njima zasniva.
d j o l e d j o l e 14:06 20.06.2007

Re: Grand Prix Fermat

Meni je fenomenalan onaj trenutak i nacin na koji je shvatio da je pogresio ....... i kako se posle poneo, neverovatno :)
Mića Marković Mića Marković 01:40 22.06.2007

Re: Grand Prix Fermat

nsarski,
mozda ce ovaj moj predlog izgledati besmislen, ali bih predlozio sledece:
mislim da bi bilo zanimljivo, da nama totalnim matematickim laicima das objasnjenje,
kako se dolazi do resenja neke jednostavnije matematicke formule.
pri tome ne mislim na ono - jednacina sa dve ili vise nepoznatih nego neke formule.
da objasnis u tom resavanju zasto je nesto ovako, a nije onako.
ne znam da li sam potpuno jasan.
nsarski nsarski 20:58 22.06.2007

Re: Grand Prix Fermat

Mico, hvala na ovom pitanju! Medjutim, moj odgovor je malo duzi, pa cu upravo da postavim ceo blog o tome.
Milena Mitic Milena Mitic 08:26 20.06.2007

Taman htedoh da vam persiram,

a onda procitah onaj tvoj komentar :).
Prvo, strasno mi je drago sto si dobio svoj blog. I sto vise tekstova o "matematici za nematematicare"!

Ono sto mene interesuje u vezi genijalnosti je sledece: koliki udeo u genijalnosti ima ono sto je urodjeno a koliki splet okkolnosti oko genija? Inteligencija (sa svom mukom oko definisanja) je ocigledno neophodan ali ne i dovoljan uslov za genijalnost ovog tipa. Karakter takodje ima puno udela, ali opet, da li vise onaj urodjeni deo karaktera ili pak neki koji smo stekli ziveci u odredjenim okolnostima...I tako, hiljadu pitanja... : )
pozzz
surabya johnny surabya johnny 10:17 20.06.2007

"6000 stopa nad morem i mnogo vishe nad svim ljudskim stvarima"

chovek je medju izmedju svega bivstvujuceg, ono jedino koje misli. chovek je mislece bivstvujuce. zbog toga samo medju ljudima moze, i mora , biti mislecih na jedan osobit, izvanredan nachin. za te ljude sasvim ispravno kazzemo da su "mislioci" ( ova rech je jedna od retkih koju izgovaramo bez toga da ona govori nas: kojom izmichemo gramatichkom nasilju svakodnevnog, nereflektivnog jezika- no , to je duga pricha).

u svakom sluchaju - umetnost, filozofija, metafizika (kao povijesna istina bica ), neke od nauka- kao shto je to recimo matematika- su tu ne bi li osunchale i obasjale (zeleni) predeo Razboritosti (promishljenosti, pribranosti, obazrivosti i uzdrzljivosti): koji odishe rajskim osecajem sigurnosti i zbrinutosti, "mirom koji nadilazi ljudsko shvatanje"*:

kako bi rasterale tmurne oblake lenijve bezmisaonosti, shto pochivaju na konformnoj besvesti, vrle nas strasti ovih skromnih i lomnih ljudi, pokorenim retkim udesom sposobnosti da otkriju, obrazloze, da saopshte i ochuvaju istinu svojim (uvek predstojecim-neverending) egzistencijalno-ekstatichnim zamislima, i tako ukazu chovechanstvu na njegovo mesto i mogucnost (epoha) u okviru istorije istine misleceg bivstvujuceg, misli ovih ljudi nas blagodare svetlim zracima svoje mudrosti - ozivljavaju nas, chine chilim i osokoljenim za, uvek novi, dan. (uh, kakav Frankenstein od rechenice- ko je prochita oprostice mi- jednostavno je tako- kako je).

*Thomas Stearns Eliot- tek da se kaze
medjutim medjutim 11:10 20.06.2007

Svaka cast..

Odlican tekst, razumljiv i interesantan. Cisto da skrene paznju da postoje veliki ljudi koji se bave i stvarima koje obicno nemamo priliku da vidimo. Skroz drugi svet..

Hvala vam na ovome, i sto vise ovakvih tekstova i tema. Ne mora sve ovde da bude politika da bi bilo dobro :)
stevie stevie 12:23 20.06.2007

konacno!

nsarski, super prica, jos si davno "pretio" da ces je ispricati, secam se.
ja sam je prvi put cula tek prosle godine na casu jednog skromnog genija (i u smislu genijalnosti, i u nastupu) koji nam je malo pricao o matematicarima i dokazima kroz istoriju krhke civilizacije, a malo svirao violinu. iako veoma pasioniran en general, za prvo je bio jako talentovan i engaging (sve po redu, bas kao i ti), za ovo drugo - not so much.
inace, otac moga drugara, profesor matematike u indiji, ima registarske tablice sa ramanujanovim brojem (and that's not all kada je u pitanju fanclub posvecenost).
sto se grishe i savremenih matematickih genija tice, bilo bi lepo da se i o njima vise sazna dok su u jeku svog window of opportunity (dodatno, ova tema me jaaaako zanima, a na slucaju ajnstajna i tesle potvrdjuje teoriju limitiranog perioda u kome genijalnost postize maksimalne rezultate).
thx + pozz
Milan Novković Milan Novković 13:20 20.06.2007

Geniji

Geniji, čoveče, koliko li ih samo ima. Fenomenalna tema, savetujem da ih skupiš na "gomilu" kad diskusija utiša pa posle šaljemo klince na tu stranicu da uče.

Moj brz izbor, sve amaterski i laički, naravno, ali, bar meni, je uvek interesantno čuti i druge amatere i laike:

Pythagoras za pristup brojevima, ezotericnom, metafizickom i uticaj na Platona.

Plato Za skoro sve sto je radio

Kant za um

Wittgenstein za širinu

Bach za spregu sa muzikom

Mozart za muziku

Beethoven za osećanja

Edda Moser za glas

Cervantes za Don Kihota

Tolstoj za reči

Michelangelo za bića u kamenu

Da Vinci talenat i intelekt

Rembrandt za dubinu i snagu

Newton za skoro sve

Bill Gates and Paul Allen - ja sam bio zaljubljen i sve znao o Unixu ali da nije bilo COM-a a office automationa svet bi danas drugacije izgledao

Itd, još jednom, ko zna koliko ih ima. Samo da izlista "nemce" od osamnaestog veka pa naovamo trebalo bi znalcu mnogo vremena, a o nama amaterima da i ne pričamo.
dracena dracena 15:00 20.06.2007

Re: Geniji

Gde nadje ta crvena slova? Na mojoj tastaturi takvih nema.:)))
Milan Novković Milan Novković 15:06 20.06.2007

Re: Geniji

Gde nadje ta crvena slova

Nisam tražio, to su linkovi pa je blog server našao za sve nas :)
dracena dracena 15:19 20.06.2007

Re: Geniji

Ma, ja se kobajagi šalila. :))) Ali stvarno mi nedostaju boje slova da malo zašaram blog. Takodje ne mogu da napravim liste. Ni u topicu, ni u komentaru. A to mi baš nedostaje. Priča li se negde o tome. Šta kažu glasine?
Milan Novković Milan Novković 15:22 20.06.2007

Re: Geniji

Šta kažu glasine

Glasine kažu da će Restak, kad se skine sa sedativa, početi da prihvata naša gunđanja na manje važne teme :)
automat automat 13:37 20.06.2007

hvala

na divnom postu

možda nešto i bude od ovog b92 ako mogu da čitam i Tvoj (T da budemo na ti, a da ipak iskažem poštovanje :)) blog ovde.

većina ostalih su podmediokritetskog nivoa.

pozdrav, i nastavi u najskorije vreme
Milan Novković Milan Novković 13:51 20.06.2007

Veliki mozak

NŠarski (kako idu pravila ponašanja kad je pen-name u pitanju, a svi ti znaju pravo ime?), ja nisam mogao juče da čitam nego sad na brzinu i izvinjavam se ako ponavljam nešto već rečeno.

I ja mislim da veličina mozga nema veze, nego uvezanost. Znaš i sam iz percolation teorije - teoretski, najobičnija dva uvezana ili neuvezana neurana, jedna veza, može da napravi dramatičnu razliku.

A to uvezivanje se dešava ceo život i uglavnom zavisi od aktivnosti regiona u mozgu. Ono što je meni izuzetno interesantno je da neki niži regioni u mozgu, iako ih mi intenkivno povezujemo sa konkretnom fizičkom aktivnošću, rade i dok maštamo. Npr. u vizuelnom cortexy. Tako, npr, mi možemo da maštamo kako igramo squash ili tenis i ako to često i emotivno radimo čak i ta mašta donekle doprinosi našem realnom napretku. Naravno, postoje granice.

Opsesija nekim poslom i, često neophodno, širom kategorijom kojoj posao pripada, ili kategorijama vrlo bliskim, čini da u tom poslu dalje dobacimo.

Tako, čisto nagađanje, ja bih genetiku pre vezao za našu urođenu radoznalost, zadovoljsto i strast koje nalazimo u lutanju, istraživanju, probijanju granica i sličnom.

yu1bcd yu1bcd 13:56 20.06.2007

Re: Veliki mozak

Velika kolicina informacija o nekom problemu omogucava preskaknje na visi meta-nivo resavanja toga. I onda dobijemo e=mc**2 jednostavne odgovore. Goedel, Escher, Bach - rezultati AI istrazivanja.
snezana7plus snezana7plus 13:56 20.06.2007

Re: Veliki mozak

Milane, ja tek sad procitala ovaj tvoj komentar, a dole pustila svoj. Sada tek vidim povezanost :)))))
Ti strucno - a ja laički :)))
Milan Novković Milan Novković 14:06 20.06.2007

Re: Veliki mozak

Ti strucno - a ja laički

I moje je laički.

A podsvest koju ti navodiš je mnogo interesantna priča za sebe. Zato što mnogi ljudi zamišljaju podsvest da radi po sličnim modelima kao svest kad su logika i abstrakcije u pitanju. A to nije tako, iako ima pomalo i toga. U našem razmišljanju ima mnogo komponenti koje sa nivoa svesti nisu "čitljive".

Npr, kad ti neko baci loptu, ali dosta omaši pa ti trčih da je uhvatiš ti ne razmišljaš svesno o silama, otporima vazduha, vremenu, mehanici uopšte.

Ali, nije tačno ni to da u glavi imaš look up tabelu ili neki case-based-reasoning "module" gde sve svodiš na primere iz prošlosti (ima i toga, naravno). Nego tvoja podsvest "razmislja" i ovde, računa, samo jako brzo i to je sa nivoa svesti potpuno nečitljivo.

Tako. od nekih osnovnih i vrlo prostih refleksnih radnji, pa do svesti, mozak radi svega i svačega.
snezana7plus snezana7plus 14:14 20.06.2007

Re: Veliki mozak

Nedavno sam cula za aktivnosti koje se desavaju u amigdali ( zaduzenoj za emocije), nasuprot korteksu (zaduzenom za razum). Cula sam da amigdala reaguje mnogo brze od korteksa.
Cak je na jednom sudskom procesu, covek oslobodjen krivice, jer je dokazano da nije stigao da razmislja, amigdala odreagovala - korteks se paralisao.
Zao mi je sto ne znam vise o tim stvarima, i dobro bi mi dosao neki blog :))))
nsarski nsarski 15:05 20.06.2007

Re: Veliki mozak

Ne znam za ta pravila i kako idu. Ovde je nekako sve provizorno, pa valjda i to. Ja se potpisujem sa nickom, i verujem da je normalno da mi se ljudi tako obracaju. Sad, ako je neko bas zapeo za "finocu" i to, sta ja tu mogu.

Umrezavanje je interesantan proces. I tu, rekao bih, nema linearnih pravila. Naime, suvise velika povezanost moze da usporava funkcionisanje celog sistema jer se gubi vreme i energija na nalazenje optimalnog response-a. Suvise mala opet ne valja jer optimalna resenja ne mogu da se nadju.
Konkretno: prilikom formiranja mreze neurona proces funkcionise slicno onom metodu koji Japanci koriste da naprave staze u parku. Naprave travnjak i puste da ljudi idu po njemu kako im odgovara, bez restrikcije. Posle nekog vremena, dodju i vide koje su staze formirane (od upotrebe) po travi. Najupotrebljavanije staze betoniraju, ostale zatvore (posade travu da ih pokrije), i stave znak "ne gazi travu".
E, tako je i kod formiranja mreze meurona: u jednom periodu formira se veliki broj veza (pomocu Hebb-ovog mehanizma) i taj se period zove cortical blooming - to je ono kad ides po travnjaku gde hoces. Onda nastaje period kresanja suvisnih (ili malo upotrebljavanih) veza u periodu koji se zove cortical pruning (obicno na kraju puberteta) - to je ono kad neke staze ostavis i ucvrstis, a druge zatravnis (ugasis).
Jedna od vladajucih teorija schizofrenije je da kod ovih bolesnika (radi se o tipu schizofrenije koje se oko 18-22 javlja - ono, "mladalacko ludilo" dolazi do preteranog "kresanja" tokom pruning perioda. Asocijativni putevi kod ovih osoba zato postanu drugaciji. Neobicno interpretiraju dogadjaje oko njih i, veoma vazno, pokazuju skoro totalno odsustvo razumevanja za osecanja drugih. Kao da su drugi mehanicki objekti a ne ljudi.
Naravno, proces formacije (blooming i pruning) se desava pod kontrolom genetskih aktivnost te bolest ima veze i sa genima. Nesto u celom razvojnom sistemu "omane". U svakom slucaju, ovo je nacin da se opise kako neurodegenerativna bolest moze da ima i genetsku osnovu.
nsarski nsarski 15:12 20.06.2007

Re: Veliki mozak

O amigdali je mnogo pisao LeDoux. O strahu i ucenju kroz strah. Ja sam sa nekim saradnicima u Teksasu pre nekoliko gpdina radio eksperimente gde se subjekat zastrasuje (sokovima, na primer), pa mu se onda izvadi amigdala i ispituje da li su se formirale nove veze kao posledica ovog ucenja. Taj rad nije nikud doveo, i mislim da je pogresno koncipiran, pa je napusten.
Kad bi se za prezivljavanje oslanjali samo na korteksno procesuiranje informacija, ne bi mnogo preziveli. To je kao kad bi se bokser boksovao, ali ne refleksno, nego tako da svaki pokret "isplanira" - taj bi popio zesce batine!
(Mislim da je Kerkegor ili neko slican jednom ispricao basnu: pitali stonogu kako upeva da koordinise 100 nogu, ona se zamislila, i vise nije umela da se pokrene).
yu1bcd yu1bcd 15:50 20.06.2007

Re: Veliki mozak


Jedna od vladajucih teorija schizofrenije je da kod ovih bolesnika (radi se o tipu schizofrenije koje se oko 18-22 javlja - ono, "mladalacko ludilo" dolazi do preteranog "kresanja" tokom pruning perioda. Asocijativni putevi kod ovih osoba zato postanu drugaciji. Neobicno interpretiraju dogadjaje oko njih i, veoma vazno, pokazuju skoro totalno odsustvo razumevanja za osecanja drugih. Kao da su drugi mehanicki objekti a ne ljudi.


Tesla je odlicna ilustracija shizofrenije! Zato je valjda Srbima tako drag? Mihajlo Pupin previse radio...
snezana7plus snezana7plus 16:01 20.06.2007

Re: Veliki mozak - stonoga

Mislim da je Kerkegor ili neko slican jednom ispricao basnu: pitali stonogu kako upeva da koordinise 100 nogu, ona se zamislila, i vise nije umela da se pokrene
ovo je zaista fantastican primer !

Hvala za informaciju - LeDoux, probacu da nadjem nesto od njega, ako u ovoj zemlji tako nesto uopste postoji, ako ne onda cekam da se resi problem sa Amazonom.

Izvinjavam se za troll , ako neko zna nesto o tome dokle je doslo to regulisanje isporuke, bila bih mu zahvalna da mi javi.
surabya johnny surabya johnny 21:17 20.06.2007

Re: Veliki mozak - stonoga

zanimljivo je, recimo, da se bebe radjaju sa istim misaonim potencijalom kao i odrasli ljudi- izrazenim u josh nepovezanim neuronima i neutabanim stazama izmedju razlicitih regiona mozga.. deca, koja imaju tu srecu da odrastaju u okolnostima u kojima su mozdani neuroni dobro stimulisani na rad (negde izmedju 2-7. godine) obichno su kasnije dovitljivija, koncetrisanija i, uopshte, pametnija.
snezana7plus snezana7plus 13:52 20.06.2007

Jung

koji je vas genije?

Jung, a njegova teorija sinhroniciteta sa lakocom nalazi primenu bas u ovoj tvojoj prici.
Imas problem, sve vreme on čuči u nekom delu tvog mozga i radi svoj posao dok si ti u iluziji da ti radis svoj :)))))
A onda odjednom,
bibliotekarka počne da redja na policu tek pridosle nove knjige, i isped nosa mi stavi jednu: “Izgubljene sveske Ramanujana – sveska XVI” autor G. Andrews
a ti kazes - kakva slučajnost !
Nema slučajnosti - samo mi to jos ne znamo.
Aleksandar Vasović Aleksandar Vasović 14:10 20.06.2007

joj što je lep blog

a ko može da mi objasni nešto što sam čuo bir- vaktile od jednog druga matematirčara (parafraziraću): može se, naime, matematički dokazati da je krokodil duži neg' zeleniji. i ovo je mrtvo ozbiljno kako sam shvatio.
neverlander neverlander 14:12 20.06.2007

u pauzi pisanja rada

bacih pogled na Blogic i procitah vas tekst. divan je. hvala vam. i nema previse matematike, bas koliko treba. sada mogu nadahnuto da nastavim.
veliki pozdrav
Mirko Kontic Mirko Kontic 14:58 20.06.2007

Priznajem

da sam odista iskreno zaista potpuno fenomenalno nadsvesno etc.

F A S C I N I R A N.


Od svoje 9-e godine sam se bacio na pretragu:
1. Cemu sluze brojevi a cemu cifre i koja je tu razlika?
2. Ko je izmislio Vic?
3. Zasto ( kad pada kisa ) place prozor? :))
4. Kako ljudi drugih nacionalnosti cuju svoj jezik u sebi?

jer sam zbog ovih pitanja u devetoj mi godini, isao kod psihijatra na insistiranje moje majke, koja je cuvsi ova pitanja smatrala da samnom nesto nije u redu.

Danas se smejem, ali tada sam bio mnogo mnogo zbunjen, a onda je taj chika doktor rekao mojim roditeljima, da imaju sina genija, sto je moja majka pokusavala do dana danasnjeg da iskoristi, i u tome nije uspela. Kada sam uvideo da cu imati uzasan zivot, zato sto znam stvari koje drugi ne znaju"tom brzinom" kao "sav normalan svet", pronasao sam "caku" da prodjem kroz skolu onako kako mi je odgovaralo, da zasluzim dvojku kako znam i umem, da na mene ne obracaju paznju, inace cu ici na takmicenja, inace ce mi gledati kroz prste, inace cu popizdeti samo tako, pokusavajuci da unistim od postanka civilizacije, ukorenjenu zavist^tastinu +sujetu^cinizam=terrius medius.

Ne razumem se u matematiku da bih razumeo formule ovde ispisane kao ni date probleme, matematickim jezikom, ali znam o cemu se radi i konacno evo na ovom Blogu, Nsarski, dobih odgovor na svoje pitanje, postavljeno pre tacno 30 godina.





Milan Novković Milan Novković 15:09 20.06.2007

Neznani genije

Ako su dozvoljeni i budući geniji ja zamišljam osobu koja će napisati knjigu

"Jedite koliko hoćete, a smršajte"

ili, za Nobela, "I vi možete izaći na kraj sa sopstvenom ženom" :)
bravar bravar 16:42 20.06.2007

bez naslova

Cestitam postavljenje na levu stranu, do srca:)

U odredjenom periodu razvoja filosofske misli postojalo je verovanje da beba u stomaku sve zna, ali da rodjenjem zaboravlja.
Platon je govorio o reminiscenciji, secanju na znanje koje smo imali nekada?
Po toj teoriji moguce je da su geniji ljudi koji imaju moc da se sete znanja koje su posedovali i da ta znanja sa nama podele. Moguce je, u tom slucaju, da neki geniji "otkriju" samo pojedina znanja (jedno zivotno delo ili otkrice), ili su pak osudjeni na kratak zivotni vek.
Ne znam.
Sve je moguce.
Ali, da ih ima - ima ih.
Potpisujem se za Baha, ali i jos niz drugih...
Ovo je, mozda, jedan novi genije, bas kao i Teodor.
dracena dracena 16:56 20.06.2007

Re: bez naslova

Moguce je, u tom slucaju, da neki geniji "otkriju" samo pojedina znanja (jedno zivotno delo ili otkrice), ili su pak osudjeni na kratak zivotni vek.

Mislim da mi obični osudimo genije na kratak životni vek. Većina društvenih zajednica se surovo obračunava sa novim i neobičnim idejama i njihovim autorima. Zapadni čovek je naročito nestrpljiv i ako odmah ne shvati o čemu se radi, odmah kreće u napad na to novo što remeti njegov spokoj, njegovu ravnotežu i uljuljkanost u mlaku žabokrečinu. Istočnjaci su daleko strpljiviji. Oni lakše podnose neizvesnot i uspevaju da sačekaju prirodni ishod stvari.
U odredjenom periodu razvoja filosofske misli postojalo je verovanje da beba u stomaku sve zna, ali da rodjenjem zaboravlja.

Jutros sam ostavila sličan komentar kod Srdjana Fuksa ne znajući ova stara verovanja. Ima tu nešto...:) Ako ništa, bar arhetipski obrasci mišljenja. :)))
bravar bravar 22:45 20.06.2007

Re: bez naslova

Ima istine u tome da se ljudi razlikuju na planeti zemlji u zavisnosti od podneblja u kojem zive. Takodje im se, zbog istog, razlikuju i zivotne filosofije po kojima vaspitavaju buduce generacije. Truli zapad i nedosegnuta istocnjacka kultura:)
Istina je da se savremenom coveku namece proces globalizacije (gde izraz upotrebljavam kao nacin da svi ljudi budu jedno isto - oni koji ce zadovoljiti potrebe manjine koja zeli da vlada), pa se zbog toga sve sto strci mora saseci na potrebnu meru.
Ipak verujem da je genijalnost kao odlika pojedinca zaista veoma retka. Zato je veoma znacajno da se ta osobina prepozna. Genijalci su cesto veoma neshvaceni bas zato sto strce i njihov zivot je cesto veca borba za prihvatanje u drustvu nego rad koji bi trebalo da nam predstave.
Imala sam u svojoj uciteljskoj praksi jednog decaka koji je u prvom razredu crtao takve kompozicije kakve nisu svojstvene ni studentima FLU. Perspektiva, proporcija, pokret... savrseno. Forsirala sam to dok je bilo u mojoj moci, animirala roditelje, motivisala dete, razgovarala sa svim ucenicima o njegovoj nadarenosti...I pokrenuli su se roditelji, deca mu nisu zavidela na fantasticnim radovima, nasa ucionica bila je galerija...
Skoro sam srela tatu. Dete vise ne ide na casove crtanja, juri da stigne prosek (mnogo je obaveza u srednjoj skoli). Nekad, u slobodno vreme uzima svoj blok i crta:) Ali, zasto nekad?
Nismo svi rodjeni i matematicari i hemicari i arhitetke, lingvisti... Nesto je priroda nekom dala i to trebamo da forsiramo i da im omogucimo ono znanje koje ce im pomoci da stignu najdalje sto mogu.
Aniram Aniram 11:11 23.06.2007

geniji i njihovi roditelji

u tom smislu, mi koji radimo sa mladima, često smo u prilici da vidimo koliko u stvari treba da se radi na roditeljima. da se držim teme, mnogi 'zatru' genija u svom detetu, malobrojni otkriju, a genijalni roditelji ga stvore.
MilutinM MilutinM 16:44 20.06.2007

Blog

Nenade,

hvala za lep nlog koji me je podsetio na dane kada sam bio dobar matematicar i takodje zaludjen za resavanje raznih problema.

Nedavno sam procitao knjigu "Samarkand", Almina Malufa. Dobar deo govori o Omaru Hajjamu, jednom od (kako se u knizi kaze) poznatijih svetskih naucnika, astronoma, matematicara, pesnika. Ziveo je u 11. i 12. veku. Izgleda da je i on bio takav genije. Knjiga je vredna citanja.
andjelija andjelija 17:28 20.06.2007

lepa

prica :)))
milandez milandez 17:47 20.06.2007

Sjajan nacin

da se na diskusiju navuce "Zokster"
nikola svilar nikola svilar 20:00 20.06.2007

Pakosna žaba smjestila 100-nogi :)




Ma svi smo gledali Good Will Hunting ali dobro dođe podsjećanje...
Naravo, šalim se, zahvaljujem se na zanimljivom postu...

A tek kad kreneš da pišeš o Džarmušu... :)

Pozdrav svima
cincili cincili 22:22 20.06.2007

sa ili bez

matematike ovo je bilo pravo uzivanje citati.
nenade, imas divan dar da na veoma neposredan nacin prenosis svoje znanje drugima, a to je redak dar. slucajnost ili ne, znam jos samo jednu takvu osobu u svom okruzenju i isto se zove nenad
you make my day...
Vodzo Modzo Vodzo Modzo 22:35 20.06.2007

Pajsad ovo

Ovo me nenadano potseti na stari vic kada su trazili najstarijeg coveka na planeti - i pronadju cikicu od 297 godina, kako sedi ispod drveta i place. Upitase ga pronalazaci - pa sto placete? A cikica im odgovara - tuk'o me deda sto sam mu popusio sve cigare...

Kakve sada ovo ima veze sa pricom? Nemam pojma, ali sam siguran da je Ramanujanov matematicki idol, ako je jedan takav postojao, bio kompletni mag.
ervetor ervetor 22:48 20.06.2007

Trazenje resenja

Ovo me je pocetilo na situaciju kada sam ja jos studirao masinstvo a moja sestra koja je vec davno zavrsila pravo ( sto znaci matematiku davno zapustila) sa jednom svojom drugaricom krenula da evocira uspomene na osnovno i srednje obrazovanje.
I tako njih dve pocese da pricaju kako su bile dobre iz matematike pa kako su znale ovo i znale ono i krenuse one tu polako da resavaju jedan matematicki problem.
U stvari postavile su sebi jednacinu koju nikako nisu mogle da se sete kako se resava.

I na kraju onako ocajne, dodjose kod mene u sobu i zamolise me da ih pocetim kako se bese resava ova jednacina, znamo da je prosto ali bre nikako da isplivamo.

Ja pogledah problem i shvatih njihovu muku, zadatak koji su sebi postavile glasio je:

Y = X
ervetor ervetor 22:52 20.06.2007

Re: Trazenje resenja

Da, nacrtao sam ja njima pravu i rekao da je to resenje njihove jednacine.
Ali tek tada me pogledase i pocese da mi se smeju.

Eto, vecina je uvek u pravu.
Da ne bi bilo problema najbolje je obrazovati vecinu.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:19 21.06.2007

ja sam malo

off line zbog posla ali samo da pozdravi i podrzim/preporucim ;-)
nsarski nsarski 03:22 21.06.2007

Majmun genije

Na severu Japana zivi vrsta majmuna (Macaque Fuscata) koji se prilagodio hladnoj klimi - u tim predelima zimi pada mnogo snega i temperatura se spusti i do -10C. Ljudi ih zovu "snezni majmuni" (snow monkey). Ovi majmuni zive skrivenim zivotom i retko imaju kontakta sa ljudima.



Pre tridesetak godina, bila je velika nestasica hrane, i kolonija ovih majmuna se nasla nekom ostrvu gde je hrane bilo tek veoma malo. Lokalne vlasti se uplase da ce majmuni stradati od gladi. Tako odluce da im nekako doture hranu na ostrvo, i neko se doseti da im bace hranu iz aviona. Tako i ucine - avion poleti i baci im hranu (kukuruz i drugo zrnevlje) na plazu. Niko od ljudi nije pomislio da ce majmunima biti tesko i zametno da odvoje hranljivo semenje od peska i sljunka koga je bilo na plazi svugde. Istina, tako je i bilo: majmuni su neko vreme pretrazivali po plazi i malo se hranili, ali su ubrzo ostavili naporan posao. Ljudi se zabrinu da ce majmuni ipak izgladneti. Medjutim, madju sneznim majmunima se nadje genije koji resi problem i za ljude i za majmune:
Ovaj genije (u pitanju je zenka!) uzme saku peska i zrnevlja, sve pomesanog, sa plazi i baci to u vodu. Pesak i sljunak potonu, a kukuruz ostane da pliva. Genijalka onda elegantno zahvati zrnevlje sa povrsine vode - i eto njoj hrane. Vrlo brzo i drugi majmuni nauce ovaj trik, i od tada u svim generacijama majmuna se"tehnologija"odvajanja. hrane od peska odrzala.
Ima genijalnih stvorenja svugde - samo treba obratiti paznju.
gordanac gordanac 06:29 21.06.2007

Re: Majmun genije - :))

:))
...and:
give monkey a chance...
love it!
dracena dracena 08:19 21.06.2007

Re: Majmun genije

Sarski, ovo je poznat primer iz literature, a obično se koristi za ilutraciju transfera znanja. Ne znam gde si ga ti našao, u mojim primerima je u pitanju baren krompir i ima nastavak cele priče. (Pre izvesnog vremena bio jedan TV prilog na Exploreru o tom celom "misterioznom" slučaju)

Da li je baren krompir ili semenje, nije toliko važno, važno je da je inovativna ženka upotrebila vodu da eliminiše pesak sa hrane. A i dodatak je jednako interesantan:
Osim ove kolonije, postojala je još jedna grupa istih takvih majmuna udaljena više desetina kilometara. I ona je imala isti problem sa hranom od ljudi i peskom. Vrlo brzo nakon što je problem rešen u prvoj koloniji, on je rešen i u drugoj na identičan način. Istraživači su bili zaprepašteni. Prvo su mislili da postoji neka komunikacija medju majmunima, ali su konstatovali da je to nemoguće zbog jako velike udaljenosti. Zatim su nagadjalo o telepatiji, da bi na kraju ostavili ovo pitanje otvoreno do daljnjeg. Meni je najbliže objašnjenje da je problem bio u granicama intelekturalnih potencijala ove vreste majmuna, a njegova težina je iziskivala odredjeni broj dana razmišljanja. Rešenje u drugoj koloniji je pronadjeno iz istih razloga iz kojih i u prvoj: Najpametniji pojedinac je razmišljao potrebni broj dana i pritom bio jako mtivisan (=gladan), a uzrok što se sve vremenski poklopilo je samo u tome što se radi o istoj biološkoj vrsti, dakle istim potencijalima. A što se tiče identičnog načina rešavanja, čini se da je u tim uslovima to jedino izvodljivo rešenje. I napametniji čovek bi se peska oslobodio vodom.
nsarski nsarski 11:58 21.06.2007

Re: Majmun genije

Hvala ti na detaljima o ovom geniju na Planeti majmuna:) Tu emisiju nisam gledao, nazalost. Medjutim taj dogadjaj je inspirisao ljude da razmisljaju o "cultural transmissions" - prenos artefakta, ili otkrica, sa generacije na generaciju, ili horizontalno, sa jedne kolonije na drugu. Naime, jedno otkrice, kad se napravi, ne ugasi se, vec se prenosi. Zar nije ovo ilustracija Dawkinsovih "mema"?
Inace, ova situacija moze i matematicki da se opise: postoji knjiga "Cavalli-Sforza, L. L. and M. Feldman, Cultural Transmission and Evolution. Princeton University Press, Princeton (1981) koja se bas ovim problemom bavi na matematicki nacin.
dracena dracena 12:48 21.06.2007

Re: Majmun genije

Ma nije ta TV emisija bila bogzna šta. Samo su prikazali koloniju majmuna i ukratko prepričali dogadjaj, a onda prešli na neke druge životinje. Medjutim, imam ja negde u mom kupusu od literature detaljan opis. Ako ga iskopam, prevešću ga, probrati najinteresantnije detalje i okačiti.
dracena dracena 13:00 21.06.2007

Re: Majmun genije

Ne bih rekla da sam te baš ispravila. Mislim da su ta istraživanja kasnije nastavljena. Logično da je u raznim fazama životinjama njudjena različita hrana, pa je ovo moje više dopuna.
Mariška Mariška 08:57 21.06.2007

Bravo za naslovnu!

"I have nothing to declare except my genius"

Oscar Wilde
m.agrippa m.agrippa 18:46 21.06.2007

Standing on the shoulders of giants

Ono o stajanju na ramenima giganata je rek'o Isak Njutn.
nsarski nsarski 20:14 21.06.2007

Re: Standing on the shoulders of giants

Da, i to je jedna od gresaka u blogu - tacno, ovo je rekao Njutn. Na to mi je jos juce obratio paznju vucko (hvala i tebi i njemu!), ali nisam stigao da ispravim.
yu1bcd yu1bcd 20:31 21.06.2007

Preporuke

Pohvalio sam citaoce bloga oko velikog broja preporuka za tvoj matematicki post ali je to bilo pogresno shvaceno kao kritika. Restak je nazalost zaustavio diskusiju na njegovoj originalnoj zalbi oko nacrtnih zavera.

Nadam se, da nas neces gnjaviti sa Djarmusem. Ostani pri piscima koji zahtevaju vise razmisljanja.
nsarski nsarski 20:40 21.06.2007

Re: Preporuke

Pa, nazalost, nesporazum je majka svadje:)
Napisao sam o matematici zato sto je bilo "primedbi" na Dzojsa. Ja Dzarmusa mnogo volim, ali cu se drzati stvari koje malo bolje znam. Ne brini.
yu1bcd yu1bcd 23:16 21.06.2007

Re: Preporuke

http://www.imdb.com/name/nm0000464/ stvarno zanimljiv tip JJ! Ja se secam filma "Dead man".

Idem sada na 24ur.com sudoku da budem najbrzi bar do ujutro dok se mladi ne probude
dracena dracena 01:16 22.06.2007

Re: Standing on the shoulders of giants

Da, i to je jedna od gresaka u blogu - tacno

To je istovremeno i jedna od lepota bloga. Dopunjavamo se, ispravljamo, od mrvica svog znanja gradimo zajedničku priču, jedan veliki mozaik tema, pogleda na svet, iskustava i svi dobijamo više nego što smo dali.
yu1bcd yu1bcd 02:03 22.06.2007

Greska bloga

Uocavam banalnu gresku bloga prilikom novih postova. To zna pravilno pokazati samo na prvoj strani. B92 moderatori, pa ne treba valjda ja penzioner da vam te dinamicke linkove isprogramiram?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana