Budućnost

Путовање Марка Краљевића

Predrag Brajovic RSS / 18.10.2015. u 16:39
     О мало је ком јунаку испевано толико песама као о Марку Краљевићу. Незнатни прилепски владар, како песма каже - краљ Марко, у историји се једва и спомиње: зна се тек неколико оскудних података, од места његове престонице до године смрти, управо онолико колико равнодушност историје налаже да се зна о личностима које је не стварају. Но то оном духу који је спевао песме о Марку Краљевићу нимало није сметало. Напротив, рекло би се; тиме као да је стечена она ретка песничка слобода када су у питању ипак историјске личности. Данас би било вредно знати шта је то од једног историјски неугледног владара начинило славног Марка Краљевића. Некакав подстицај мора да је постојао: можда благост његове владавине која се великашу суоченом са турском најездом чинила као оно последње што за свог живота на општу добробит може учинити... А можда је - да ствари представимо мање идилично - била истина да је неком од турских зулумћара пресудила Маркова ђорда, што је свакако за народног певача био хвале вредан чин који је бар на трен повратио дојучерашњу слободу.
     Како год било, онај стварни, историјски Марко погинуо је као турски вазал, што несумњиво нијe згодна чињеница у животопису хероја бунта и слободе. Овај историјски податак о подаништву у песмама је ипак забележен: у неколиким су приказани Марко и сâм султан, али не онако како се очекује да буду приказани сусрети владара и слуге. Страх, који је у таквим сусретима увек присутан, није имао онај природан смер. Сила и моћ такође.marko1.jpg

     Насупрот овом и оваквом Марку стоји онај Марко који за страх неретко зна, толики да је понеки пут рад двобој избећи, јер пред собом нема ништа лошијег јунака. Легендарни краљевић не припада реду оних древних српских витезова који су жељни да се у двобоју посвете и доспеју на небеса; његов је поглед претежно овоземаљски, те иако Бога не презире није спреман одрећи се ни крчми, ни крчмарица ни леденог вина. Прек а нежног срца, храбар али не и неустрашив, Марко није заступник идеaла из косовских песама. О њему као да је певао певач који се из дрвених дворова српског племства спустио у народ и поданичку стварност носећи ипак сећање на некадашњу част и славу. Стога Марко, баш као и његов Шарин, чврсто свим ногама стоји на земљи. Јер то је једино што је још било преостало.
     Лутања Марка Краљевића по српским и несрпским земљама, и јунаштва али и недела његове преке нарави, помало су налик Хомеровој Одисеји. С тим што Марково путовање не почиње на Итаки већ у старој и слободној Србији, уводно бојиште смештено је не под Тројом већ на Косовском пољу, а повратак... Повратка није ни било јер се Марко није имао где вратити. Оно што је народни певач могао сматрати јунаковим домом нестало је после Косовске битке, и стога је Марко остао заточен не у султановим тамницама, већ на друмовима и конацима који су му постали туђи. Тако је отпочело путовање Марка Краљевића по царским путевима, и столећима која су им припадала, све од Душановог доба до позних хајдучких времена. Стихови који су га описивали били су све многобројнији. Песма Смрт Марка Краљевића и варљиво памћење народног певача наводе да је овај пут трајао три стотине година. Национална историја која је створила лик Краљевића Марка није далеко одмакла за та протекла три века. Све је било исто као и на самом почетку настанка епске легенде. А јунаштво једнога доба било је потрошено. Једини подвиг у коме се Марко још није био окушао била је смрт. И стога, она је и окончала његово пркосно и узалудно лутање: Марко се никад није вратио на Итаку.
     Тако је завршено путовање Марка Краљевића. А епови победе и слободе имали су бити испевани за неког другог.

 ___________

 * Оригинални назив овог текста када је био објављен на Б92 блогу био је Отмица Марка Краљевића. Дана 28. јула 2021. његов наслов је исправљен у складу са насловом који има у књизи Download.



Komentari (346)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

emsiemsi emsiemsi 20:05 18.10.2015

Re: Mitomahija™

mikele9
Микеле се понео као кукавица.

O sveznajući, nisam ja obrisao blog! Ne pričaj u prazno!
I ovo je Brajovićev blog, koncentriši se na tu činjenicu.

Ја се извињајем.
Изрази протест томе који је обрисао блог на нечију доушничку инсинуацију.
Успут - но, нисам хтео о томе (штета што Домазет ретко свраћа), него о теми овога блога (што би ти рекао - Брајовићевога) --- у природи је свакога народа да дефинише референце (митолошке) кроз које ће се преламати његов однос ка универзалном и вредноме. Једна од наших парадигми је и Марко Краљевић. Стога ме не чуди што многи који желе да унизе и дезавуишу наш народ у први план истичу његово вазалство.
docsumann docsumann 20:06 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Zašto je uvek najvažnije pitanje kome je veći?


synthol efekt

emsiemsi emsiemsi 20:06 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Milan Novković
Шта је била тема блога?

Inverzna refleksija nas ljudi

Semantički je sve čega se mi ljudi dotaknemo u mnogo bližoj vezi sa svim ostalim nego što se nama čini, i ova refleksija je jedan od transmisionih mehanizama, sve na kraju relativno kratkim putem vodi do naše osnovne egzistencije, pa tamo nekih "važnijih" delova.

Evo, primer, Borg je jedna takva refleksija, pa onda i Marko Kraljević, što da ne :)

Takve refleksije su nam često potrebne kad nada, optimizam, kreativnost, sposobnost "preživljavanja" udare u singularitet, crnu rupu, kad iskreno, potpuno, "dubinski", priznamo da smo izgubili i kad tražimo pomoć

Јебо те патак, како си ово лепо рекао.
Мораћу ово да научим напамет и да се мало дрчим пред обичним светом.
niccolo niccolo 20:09 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Borg je jedna takva refleksija

Björn Borg?

Glb...

Ma nemoguće...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:11 18.10.2015

Re: Mitomahija™

emsiemsi
Једна од наших парадигми је и Марко Краљевић.

Јесте.
Мислиш да сам се случајно њега сетио, док сам слушао Кустурицу како чита говор који је украо Матији из капе? Па онда погледај тај дијапазон Марковог лика -- увек виталан али и вазал а и јунак. Али, увек виталан... На страни живота.

Лец го он.

Доцо, само за тебе:
mesan mesan 20:13 18.10.2015

Re: Mitomahija™

mikele9
Kad smo već kod brisanja, Mikeleov blog ispario?!

Gone With the Wind


Verujem da ste principijelan gospodin, mudri ne-brisač komentara i da je moderacija odgovorna? Najgore bi bilo da ste sebe izdali zbog nekih komentara koji su kritikovali vaš blog, naročito s obzirom da su te (javne) kritike dolazile od licemernih komentatora koji su i sami uživali u blaćenju i raspirivanju vatre (npr. Freehand, vaš "stari drugar".
mikele9 mikele9 20:18 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Verujem da ste principijelan gospodin, mudri ne-brisač komentara i da je moderacija odgovorna? Najgore bi bilo da ste sebe izdali zbog nekih komentara koji su kritikovali vaš blog, naročito s obzirom da su te (javne) kritike dolazile od licemernih komentatora koji su i sami uživali u blaćenju i raspirivanju vatre (npr. Freehand, vaš "stari drugar".

I vas i sve druge najljubaznije molim da se manete mog obrisanog bloga i posvetite pažnju tekstu kolege Brajovića!
docsumann docsumann 20:23 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Доцо, само за тебе:


odlični su



emsiemsi emsiemsi 20:28 18.10.2015

Re: Mitomahija™

mikele9
Verujem da ste principijelan gospodin, mudri ne-brisač komentara i da je moderacija odgovorna? Najgore bi bilo da ste sebe izdali zbog nekih komentara koji su kritikovali vaš blog, naročito s obzirom da su te (javne) kritike dolazile od licemernih komentatora koji su i sami uživali u blaćenju i raspirivanju vatre (npr. Freehand, vaš "stari drugar".

I vas i sve druge najljubaznije molim da se manete mog obrisanog bloga i posvetite pažnju tekstu kolege Brajovića!

Фала ти Микеле на најљубазнијој молби (ја сам се пронашао под свима другима) да (те) се манемо, но, уз сво моје уважавање ка теби, које сам изнео тамо, ја себи задржавам суверено право да коментаришем било где на свој начин - било шта (наравно, док ми тоталитарни ликови не зачепе губицу).
blogovatelj blogovatelj 20:41 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Pa valjдa nesaglasje između fantastike i stvarnosti, s posebnim osvrtom na slučaj Marka Kraljevića.


Ili možda priča o mitovima, sada kada je aktuelna, kad ga je Kusta šukno njegovoj ekselenciji, blgokolezi, UK-u u Srbiji
Već vidim najpre Pajića, potom lavinu, kako se obrušava na ovaj moj komentar.
Možda mi čak i blogoautor Brajović lupi koju packu zbog pokretanja lavine, a u ekstremnom slučaju možda bude i brisanja komentara, jer se ekselencija ne sme pominjati u negativnom kontekstu, nikada, nikako, ni pod kakvim uslovima.
Milan Novković Milan Novković 20:47 18.10.2015

Re: Mitomahija™

пред обичним светом



Zezanje na stranu, šta se dešava u Crnoj Gori?
emsiemsi emsiemsi 20:51 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Milan Novković
пред обичним светом



Zezanje na stranu, šta se dešava u Crnoj Gori?

Где је та Црна Гора ?
Milan Novković Milan Novković 20:52 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Где је та Црна Гора ?

Bez zezanja, ovde ima malo informacija, naši smo, ja tamo imam mnogo ortaka
emsiemsi emsiemsi 21:17 18.10.2015

Re: Mitomahija™

Milan Novković
Где је та Црна Гора ?

Bez zezanja, ovde ima malo informacija, naši smo, ja tamo imam mnogo ortaka

Шалим се, знам да смо наши - но, догађања у Црној Гори ме не занимају. Наравно, желим им све најбоље, јер и они су - наши.
alselone alselone 21:31 18.10.2015

Re: Mitomahija™

„Пружи руку, Никола ковачу!
Пружи руку, да ти сабљу платим"
Превари се, уједе га гуја,
превари се, пружи десну руку,
ману сабљом Краљевићу Марко,
одс'јече му руку до рамена:


Bi mi poznat ovaj momenat iz neke druge epske pesme, pa sam se setio - Bolan Dojcin.

Njemu veli bolestan Dojčine:
"Iziđ' amo, da ti potkov platim!"
On iziđe pred svoga dućana,
Manu sabljom bolani Dojčine,
Nalbantinu otsiječe glavu,
angie01 angie01 22:07 18.10.2015

Re: Mitomahija™

šta se dešava u Crnoj Gori?



freehand freehand 22:16 18.10.2015

Re: Mitomahija™

angie01
šta se dešava u Crnoj Gori?




Kakvo je ovo njesra? Deset minuta montiranog gurkanja sa policijom a naslov ni manje ni više nego RAT'!
Ovo mora da je neki drugocrnogrcijanac pravio?
tasadebeli tasadebeli 23:09 18.10.2015

Re: Mitomahija™

blogovatelj
Pa valjдa nesaglasje između fantastike i stvarnosti, s posebnim osvrtom na slučaj Marka Kraljevića.


Ili možda priča o mitovima, sada kada je aktuelna, kad ga je Kusta šukno njegovoj ekselenciji, blgokolezi, UK-u u Srbiji
Već vidim najpre Pajića, potom lavinu, kako se obrušava na ovaj moj komentar.
Možda mi čak i blogoautor Brajović lupi koju packu zbog pokretanja lavine, a u ekstremnom slučaju možda bude i brisanja komentara, jer se ekselencija ne sme pominjati u negativnom kontekstu, nikada, nikako, ni pod kakvim uslovima.



А ја, Блоги, читавог живота погрешно певам ону Морисонову Рајдерс он д сторм јербо сам је погрешно чуо...

Уместо да пјевам:

"Like a dog without a bone
An actor out on loan"

ја сваки пут отпевам:

"Like a dog without a bone
And Hector all alone"


Што ти је усмена књижевност...

Свако чује оно што жели да чује.


blogovatelj blogovatelj 23:54 18.10.2015

Re: Mitomahija™

"Like a dog without a bone
And Hector all alone"


Moj ortak je u pesmi Autostop od Divljih jagoda stih "dal zbog kose il gitare" čuo kao "dal zbog koze il gitare" i nikako mu nije bilo jasno što se pomenuti autostoper u pesmi žali, ko bi bio lud da ga sa kozom primi u auto!

PS.

Obaška što mu nikako nije bilo jasno koji je q i gde je krenuo sa kozom na put.
reanimator reanimator 10:40 19.10.2015

Re: Mitomahija™

Zezanje na stranu, šta se dešava u Crnoj Gori?

Za i protiv NATO polarizacija.
freehand freehand 20:30 18.10.2015

Oranje Marka Kraljevića

Analiza Nenada Čanka, a uz vino i gitaru:, neke davne devedesete:

Vino piju Kraljeviću Marko sa staricom Jevorsimom majkom...

- Alkoholičar i bekrija i babu navuko na alkohol!

A kad ssu se podnapili vina
Marko uze ralo i volove
te on ode orati drumove


- Pijanica dohvatila mehanizaciju pa krenula da uništava saobraćajnu infrastrukturu!

otud idu Turci janjičari

- ... naiđe saobraćajna paatrola...

marko diže ralo i volove
pa on pobi janjičare Turke!


Ludak ne samo da je pijan izašao na put, uništavao narodnu imovinu nego izvšio teroristički akt napadom na ovlaštena lica?!
Pa o čemu se ovde radi, drugovi?!
tasadebeli tasadebeli 21:13 18.10.2015

Re: Oranje Marka Kraljevića

freehand

Analiza Nenada Čanka, a uz vino i gitaru:, neke davne devedesete:



А онда сам прозвао Вучића који ми је препричавао Марко Краљевић и Муса Кесеџија:

"И онда Марко изађе пред Мусу на црту и каже му: Ш'а је, бре Муса, ти си овде као неки мангуп, а?"

Без зезања, деведесетих ми је један мали у елитној београдској огледној основној школи стварно тако препричавао песму... Дао му петицу, прочитало дете... За разлику од неких штребера у истом одељењу који су са индигнацијом одбијали да читају народне епске песме као "сељачке и примитивне"...

Е, да, оном малом што је добио петицу родитељи су аутомеханичар и куварица.

А овима што су одбијали да читају народне епске песме родитељи све неке дипломате, новинари, познати глумци, музичари, политичари,...

Кад већ оремо, други један клинац деведесетих ми је рецитовао (морали да уче напамет песме во времја она! ) Орање Краљевића Марка овако:

"Море, Марко, не продаји девиза!
Море Турци, не ударајте по бубрезима!"

А овим клинцима данас не смеш више ни да поменеш да било шта уче напамет... Како ће, мученици, када имају памћење к'о кокошке, не сећају се често ни шта су радили пре пет минута...
blogovatelj blogovatelj 21:03 18.10.2015

Nekada davno

Nekada davno, kada nije bilo audio i vizuelnih medija, kako se prenosila priča o ratovima u Vijetnamu, o odlasku čoveka na Mesec, kako se pravio sajns fikšn, a kako horor film? Kako se stvarao Konan Varvarin, a kako Indijana Džons?
Guslama, naravno.

Božju pomoć nazivao Marko:
„Božja pomoć, dragi gospodine!“
Arap njemu lepše odgovara:
„Zdrav, junače, delijo neznana!
Hod’, junače, da pijemo vina,
pa mi kaži što si mi došao“.
Al“ besedi Kraljeviću Marko:
„Nemam kade s tobom piti vina,
a dobro sam do tebe došao,
vrlo dobro, bolje bit ne može:
ja isprosih lepotu devojku,
ostaše mi na drumu svatovi,
došao sam, dono svadbarinu,
da dam blago, da vodim devojku,
da mi niko na puta ne stane;
kaži meni što je svadbarine?“
Arap lepo Marku progovara:
,,Ta ti za to i odavno znadeš:
ko s’ udaje, trideset dukata;
ko se ženi, tridest i četiri;
ti se vidiš junak od mejdana,
nije kvara da stotinu dadeš!“
Marko s’ maši rukom u džepove,
pred Arapa tri dukata baci:
„Veruj meni, više nemam blaga,
već kad bi me hteo pričekati
dok se vratim s lepotom devojkom,
tamo će me darivati lepo,
sve ću tebi pokloniti dare,
tebi dare, a meni devojka“.
Ciknu Arap kao zmija ljuta:
„U men’, kujo, veresije nema!
Ne daš blaga, sa mnom se podsmevaš!
Pa potrže teška buzdovana,
te udara Kraljevića Marka,
udari ga tri-četiri puta.
Nasmeja se Kraljeviću Marko:
„O junače, Arapine crni,
il’ se šališ, il’ od zbilje biješ?“
Ciči Arap kao zmija ljuta:
„Ne šalim se, već od zbilje bijem“.
Ali Marko poče besediti:
„A ja mislim da se šališ, tužan;
a kad, more, ti od zbilje biješ,
i ja imam nešto buzdovana,
da te kucnem tri-četiri puta;
koliko si mene udario,
toliko ću tebe udariti,
pa ćem’ onda na polje izići
i iznova mejdan započeti“.
Trže Marko buzdovana svoga,
pak udari Arapina crna.
Kako ga je lako udario,
iskide mu iz ramena glavu!
Nasmeja se Kraljeviću Marko:
„Bože mili, na svem tebi hvala,
kad brž’ ode sa junaka glava!
Kanda nije na njemu ni bila!“
Trže Marko sablju od pojasa,
pak zaredi Arapove sluge,
iseče mu četrdeset slugu,
a četiri ne hte pogubiti,
već ih Marko ostavi za pravdu,
koj’ će svakom pravo kazivati
kako j’ bilo Arapu i Marku.
Sve s avlije poskidao glave,
pa je glave sahranio lepo,
da j’ ne kljuju orli i gavrani,
pa avliju pustu nakitio,
nakiti je arapskim glavama.
Arapovo blago pokupio;
a četiri sluge Arapove,
koje nije hteo pogubiti,
opravi ih po Kosovu Marko,
opravi ih na četiri strane,
te telale po Kosovu sluge:
„Gdi devojka ima za udaju,
neka traži sebi gospodara,
nek s’ udaje dok je za mladosti;
a gdi junak ima za ženidbu,
nek se ženi, neka ljubu traži;
odsad više nema svadbarine,
Marko za sve svadbarinu plati“.


princi princi 21:05 18.10.2015

Re: Nekada davno

Jbg, koliko je to davno bilo, kad su mu Arapi još davali po vinu.
maksa83 maksa83 21:08 18.10.2015

Re: Nekada davno

Za potpuni ugođaj u gonjem tekstu svaku "svadbarinu" zameniti sa "TV Pretplatu".
princi princi 21:12 18.10.2015

Re: Nekada davno

Sine, na stranu što je pesmičurak k'o da je Dragec pisao.
alselone alselone 21:40 18.10.2015

Re: Nekada davno

Jbg, koliko je to davno bilo, kad su mu Arapi još davali po vinu.


Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.
princi princi 22:06 18.10.2015

Re: Nekada davno

alselone
Jbg, koliko je to davno bilo, kad su mu Arapi još davali po vinu.


Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.

A pa nije tako to davno bilo... Podbunjivali ih protiv Turaka.
blogovatelj blogovatelj 23:58 18.10.2015

Re: Nekada davno

Sine, na stranu što je pesmičurak k'o da je Dragec pisao.


To su pevali seljaci bez škole, na planini, koji nisu smeli ništa vlastima da kažu pa su im se ovako "svetili"
princi princi 00:40 19.10.2015

Re: Nekada davno

blogovatelj
Sine, na stranu što je pesmičurak k'o da je Dragec pisao.


To su pevali seljaci bez škole, na planini, koji nisu smeli ništa vlastima da kažu pa su im se ovako "svetili"

I tu su se vremena promenila, :). OVaj je školovan, i stalno uz neku vlast.
gedza.73 gedza.73 07:53 19.10.2015

Re: Nekada davno

alselone
Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.

maksa83 maksa83 08:10 19.10.2015

Re: Nekada davno

Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.

princi princi 09:20 19.10.2015

Re: Nekada davno

gedza.73
alselone
Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.


Cekaj jel su u Rambu bili Arapi ili mudzahedini? Bio i Bond iz istog vremena, Living Daylights sa slicnom temom.
docsumann docsumann 10:04 19.10.2015

Re: Nekada davno

princi
Jbg, koliko je to davno bilo, kad su mu Arapi još davali po vinu.


Ако сам не пијеш, пијанца не кори,
Не буди лицемер и лажи не збори.
Не горди се тиме што не пијеш вино,
Грехови су твоји од пијанства гори.



Omar Hajam
emsiemsi emsiemsi 10:44 19.10.2015

Re: Nekada davno

maksa83
Slicno sam pomislio pre koji mesec kada je bio Lorens od Arabije na TV-u. Reko - kad je ovo snimano kad su Arapi i Englezi u ljubavi.


Максо, смањи ову слику.
gedza.73 gedza.73 14:01 19.10.2015

Re: Nekada davno

princi
Cekaj jel su u Rambu bili Arapi ili mudzahedini?

Afganistan. Sa sve sovjetskim helikopterima. Koji pucaju po deci.
Znači Arapi koji se u svetom ratu bore protiv crvenih nevernika.


Doduše, ima dobra scena u filmu kad Rambo pokušava da odigra partiju pola sa naoružanim seljacima koji se natežu oko ovčije kože.
Jedan od lokalaca ga gleda (dok kauboj pokušava da smiri konja kog je uzjahao) i kaže
-Bog mnogo voli budale.
Rambo ga blentavo pogleda.
-Sigurno ih voli kad ih je stvorio u ovako velikom broju.

princi princi 14:09 19.10.2015

Re: Nekada davno

Четкај, а Руса игра Воја Крстарица?
И ја много волим Рамба. Цар! Онај поглед...
maksa83 maksa83 14:22 19.10.2015

Re: Nekada davno

И ја много волим Рамба. Цар! Онај поглед...

Mislim da tu ima ono kada zli Rus kaže onom Rambovom mentoru Trautu kad su ga zarobili (pošto im ovaj rekao da će Rambo da ih odvali) - "Pa šta ti misliš da je taj čovek - Bog?!", a ovaj onako 'ladno: "Ne. Bog bi imao milosti". Značidasesmrzneš...
emsiemsi emsiemsi 14:25 19.10.2015

Re: Nekada davno

maksa83
И ја много волим Рамба. Цар! Онај поглед...

Mislim da tu ima ono kada zli Rus kaže onom Rambovom mentoru Trautu kad su ga zarobili (pošto im ovaj rekao da će Rambo da ih odvali) - "Pa šta ti misliš da je taj čovek - Bog?!", a ovaj onako 'ladno: "Ne. Bog bi imao milosti". Značidasesmrzneš...

Јебо те патак - озбиљни људи, а цитирају Рамба.
princi princi 14:31 19.10.2015

Re: Nekada davno

Rambovom mentoru Trautu

Richard Crenna! Prosto da ne poverujes da je taj covek igrao u Body heatu!
maksa83 maksa83 14:48 19.10.2015

Re: Nekada davno

emsiemsi
Јебо те патак - озбиљни људи, а цитирају Рамба.


U pravu si čarli, radije bih gledao uvodnu scenu iz Ramba 3 ceo dan nego 10 sekundi slušao Slobodana Antonića.

docsumann docsumann 15:26 19.10.2015

Re: Nekada davno

U pravu si čarli, radije bih gledao uvodnu scenu iz Ramba 3 ceo dan nego 10 sekundi slušao Slobodana Antonića.


šta znam, ponajbolja borba vascjele kinematografije mi je ona Malog Zmaja sa O'harom u Zmajevom gnijezdu. oni udarci, na početku borbe, iz mjesta, bez zamaha, ko Parmenid da ga je trenirao.

emsiemsi emsiemsi 16:16 19.10.2015

Re: Nekada davno

maksa83
emsiemsi
Јебо те патак - озбиљни људи, а цитирају Рамба.


U pravu si čarli, radije bih gledao uvodnu scenu iz Ramba 3 ceo dan nego 10 sekundi slušao Slobodana Antonića.


Ако, ако !
Успут - штета што не слушаш Антонића - ретко паметан човек. Додуше, нити ја га не слушам нешто много (не слушам никога много), него понешто прочитам. Мисионарска интелиигенција је нешто што му тзв. компрадорска елита никада неће опростити. Истина, страни плаћеници не опраштају никоме, само господарима.
Успут 2 - не знам што ти ово наводим, када ти то и сам знаш.
blogovatelj blogovatelj 16:19 19.10.2015

Re: Nekada davno

U pravu si čarli, radije bih gledao uvodnu scenu iz Ramba 3 ceo dan


Naravno, kad si odrastao uz deseterac i gusle.
To je te taj isti mit, adaptirali srpsku verziju od pre nekoliko vekova.

Pa potrže teška buzdovana,
te udara Kraljevića Marka,
udari ga tri-četiri puta.
Nasmeja se Kraljeviću Marko:
„O junače, Arapine crni,
il’ se šališ, il’ od zbilje biješ?“
Ciči Arap kao zmija ljuta:
„Ne šalim se, već od zbilje bijem“.
Ali Marko poče besediti:
„A ja mislim da se šališ, tužan;
a kad, more, ti od zbilje biješ,
i ja imam nešto buzdovana,
da te kucnem tri-četiri puta;
koliko si mene udario,
toliko ću tebe udariti,
pa ćem’ onda na polje izići
i iznova mejdan započeti“.
Trže Marko buzdovana svoga,
pak udari Arapina crna.
Kako ga je lako udario,
iskide mu iz ramena glavu!

gedza.73 gedza.73 16:25 19.10.2015

Re: Nekada davno

docsumann
vascjele kinematografije

VHS. Sinhronizovano na nemački.


Američki nindža I?

docsumann docsumann 16:28 19.10.2015

zbogom Roki, zbogom Drago ...


svako vrijeme ima svoje čempione. Rusima dosadilo da igraju luzere ...



udarac na 1:45 je zaponeverovan
maksa83 maksa83 16:34 19.10.2015

Re: zbogom Roki, zbogom Drago ...

svako vrijeme ima svoje čempione. Rusima dosadilo da igraju luzere ...

E, al' taj Rus je lažni Rus (zapravo je Englez) - to je skroz zapadna produkcija, od režije preko glumaca...

Ali da, koreografija je dobra. A ima i filozofije, kada Raul "Dolor" Quiñones citira neku knjigu i kaže "para morir nacimos". Slažem se 100%.
docsumann docsumann 17:26 19.10.2015

Re: zbogom Roki, zbogom Drago ...

E, al' taj Rus je lažni Rus (zapravo je Englez) - to je skroz zapadna produkcija, od režije preko glumaca...


pa dobro, uplatili producentu da im rifrešuje harizmu.

nego, je l' to serijal filmova ili klasična serija. uhvatio sam samo jedan film (čini mi se) u prolazu kad se bori sa onim nabildovanim crncem, nekim bokserskim šampionom.
tu je Bojka bio u ulozi, uslovno rečeno, negativca. na tjubu ga srećem ko pobjednika.

može koje dodatno objašnjenje.

Raul "Dolor" Quiñones


dobar meč



bemti, ni Roki nije ovoliko batina primao po meču.
maksa83 maksa83 17:36 19.10.2015

Re: zbogom Roki, zbogom Drago ...

nego, je l' to serijal filmova ili klasična serija. uhvatio sam samo jedan film (čini mi se) u prolazu kad se bori sa onim nabildovanim crncem, nekim bokserskim šampionom.

Rekao bih da je serijal filmova, ja sam (nemam pojma kako) negde uhvatio (valjda) taj treći, baš taj sa Raulom...

Majndles fan - k'o balet, samo nema muzike i plesači se udaraju. :))
alselone alselone 21:33 18.10.2015

Deseterac

Meni je deseterac skroz kul i veoma mi je zanimljivo kako je to postao "mainstream" u narodnim pesmama tog doba. Pa bih priupitao ko znade na blogu, je l' ima kod drugih naroda slicnan princip da su se pesme pisale u jednakoj formi od strane svih autora jedne epohe?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:19 18.10.2015

Re: Deseterac

alselone
Meni je deseterac skroz kul i veoma mi je zanimljivo kako je to postao "mainstream" u narodnim pesmama tog doba. Pa bih priupitao ko znade na blogu, je l' ima kod drugih naroda slicnan princip da su se pesme pisale u jednakoj formi od strane svih autora jedne epohe?

:)
Нису.
Нису све песме писане у десетерцу.
Има и "уметничких". Ово су народне. Ово је пичило, ово се слушало на поселима, на пијацама, на славама и преславама, на двору... (Ми камених дворова готово да нисмо имали.)

Десетерац је мнемотехničко помагало. Његову функцију, код других народа, имају други типови стиха. Углавном реч је о усменој традицији, и она почива на способности да се ре-креирају одређене формулације, у одређеном ритму, која помаже да је стих боље упамћен, прецизнији.

I Homer ti je ista stvar -- usmena poezija. Pa ti vidi...
No, evo ko je o tome detaljnije pisao, i to baš na osnovi primera naših pesama:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oral-formulaic_composition
niccolo niccolo 22:29 18.10.2015

Re: Deseterac

To u smislu da se "konačna" verzija ustaljivala tako da bude deseterac tj. do toga je dolazilo prirodnim putem, lakše je upamtiti stihove u toj varijanti?
freehand freehand 22:32 18.10.2015

Re: Deseterac

(Ми камених дворова готово да нисмо имали.)

Kako to misliš? Šta je Smederevo?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:33 18.10.2015

Re: Deseterac

niccolo
To u smislu da se "konačna" verzija ustaljivala tako da bude deseterac tj. do toga je dolazilo prirodnim putem, lakše je upamtiti stihove u toj varijanti?

Imaš i nedeseteračku tradiciju o Marku Kraljeviću.
Ova deseteračka je "ekonomičnija", mnemotehničkija.
Sad ću da nađem...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:34 18.10.2015

Re: Deseterac

freehand
(Ми камених дворова готово да нисмо имали.)

Kako to misliš? Šta je Smederevo?
tasadebeli tasadebeli 22:35 18.10.2015

Re: Deseterac

alselone

je l' ima kod drugih naroda slicnan princip da su se pesme pisale u jednakoj formi od strane svih autora jedne epohe?


Овакве песме се нису писале... Ни код једног народа. Стотинама година само усмено, само усмено...

Meni je deseterac skroz kul i veoma mi je zanimljivo kako je to postao "mainstream" u narodnim pesmama tog doba.



Поред десетерца који је "мејнстрим" само због броја забележених песама, имамо ми и епске народне песме и дугог стиха, од 15 и 16 слогова са цезуром, паузом, после 7. или 8. слога.

Тзв. бугарштице (од старог глагола бугарити - тужно певати). Кажу да их је забележено негде око 70.

Неки аутори кажу да су десетерачке песме биле песме простог пука, кметова, а да су се бугарштице певале у властелинским дворовима.

Јбг, лепо каже Црњански:

A šta je meni do velmoža u svili,
sa sokolom na ruci?
Otac mi je sebar što na točku cvili,
a kćer mi glođu vuci.
tasadebeli tasadebeli 22:45 18.10.2015

Re: Deseterac

Predrag Brajovic

Десетерац је мнемотехničко помагало. Његову функцију, код других народа, имају други типови стиха. Углавном реч је о усменој традицији, и она почива на способности да се ре-креирају одређене формулације, у одређеном ритму, која помаже да је стих боље упамћен, прецизнији.




Пре десетак година сам прочитао текст о једном старијем Ирцу са неког од острваца у мору око Ирске, иначе рибару, који напамет зна негде око 5000 стихова на њему потпуно непознатом дијалекту гелског које је научио од оца и од деде и памти их и стално понавља иако им углавном и не зна значење.

Увек се сетим тог Ирца када клинцима причам о неписменом Тешану Подруговићу за којег Вук рече да је знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет и да их је рецитовао (није певао уз гусле) секући трску по барама и издржавајући се тако на том сиротињском хлебу...

alselone alselone 22:47 18.10.2015

Re: Deseterac

Hvala Pedja i Taso.
blogovatelj blogovatelj 23:41 18.10.2015

Re: Deseterac

Углавном реч је о усменој традицији, и она почива на способности да се ре-креирају одређене формулације, у одређеном ритму, која помаже да је стих боље упамћен, прецизнији.


Repovanje, brale, repovanje.
freehand freehand 23:47 18.10.2015

Re: Deseterac

Predrag Brajovic
freehand
(Ми камених дворова готово да нисмо имали.)

Kako to misliš? Šta je Smederevo?

?
blogovatelj blogovatelj 23:49 18.10.2015

Re: Deseterac

Увек се сетим тог Ирца када клинцима причам о неписменом Тешану Подруговићу за којег Вук рече да је знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет и да их је рецитовао (није певао уз гусле) секући трску по барама и издржавајући се тако на том сиротињском хлебу...


Dok sam živeo u Torontu upoznao sam dva veoma zanimljiva lika.
Jedan je Rumun iz Temišvara koji je čitavo detinjstvo proveo gledajući jugoslovenske programe, jer oni pismen program za decu nisu imali.
Drugi je Mađar iz Budimpešte koji je od svoje četvrte do šeste godine živeo u Beogradu, otac mu je bio predstavnik nekakve mađarske eksport - import firme.
I jedan i drugi znaju na savršenom srpskom da izgovore mnogo rečenica, a uglavnom nemaju predstavu šta je njihovo značenje.
tasadebeli tasadebeli 01:20 19.10.2015

Re: Deseterac

blogovatelj

I jedan i drugi znaju na savršenom srpskom da izgovore mnogo rečenica, a uglavnom nemaju predstavu šta je njihovo značenje.



Ниједан медијум на овом свету не зна зашто и како му се нешто догађа.

Али му се догађа...


gedza.73 gedza.73 08:02 19.10.2015

Re: Deseterac

tasadebeli
Увек се сетим тог Ирца када клинцима причам о неписменом Тешану Подруговићу за којег Вук рече да је знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет и да их је рецитовао (није певао уз гусле) секући трску по барама и издржавајући се тако на том сиротињском хлебу...

Ja sam sve ubeđeniji da bi se pre snašao čovek iz prošlosti u ovoj našoj današnjici nego mi bez supermarketa, frižidera, mobilnih telefona i struje.
bar dvadeset posto svetske populacije bi crklo posle tri meseca bez šampona za kosu. Ništa ne znaš o hrani, biljkama, drvetu, vatri...

edit
знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет

kao Bredberijev kraj farenhajta 451
tasadebeli tasadebeli 08:13 19.10.2015

Re: Deseterac

gedza.73
tasadebeli
Увек се сетим тог Ирца када клинцима причам о неписменом Тешану Подруговићу за којег Вук рече да је знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет и да их је рецитовао (није певао уз гусле) секући трску по барама и издржавајући се тако на том сиротињском хлебу...

Ja sam sve ubeđeniji da bi se pre snašao čovek iz prošlosti u ovoj našoj današnjici nego mi bez supermarketa, frižidera, mobilnih telefona i struje.
bar dvadeset posto svetske populacije bi crklo posle tri meseca bez šampona za kosu. Ništa ne znaš o hrani, biljkama, drvetu, vatri...






Ма ја, брате, сети се само бомбардовања... Кад је нестајало струје...

Одмах сви навалили да роштиљају оно месо из замрзивача и да се одмах наједу уместо да размисле да га можда усоле или тако нешто не би ли им мало дуже потрајало јер нисмо баш знали колико ће та игранка на небу изнад нас да се игра...

Ја се, срећом, тада грејао на Крека Весо, па сам о ватри понешто и знао... А и запустио сам двориште, па било коприве у изобиљу...


Да ти не причам што ови клинци данас, када их питаш како добијамо хлеб, сви листом одговарају да оду у Макси и купе га...


EDIT:

edit
знао око 100 народних епских десетерачких песама напамет

kao Bredberijev kraj farenhajta 451



Баш вала!

А ми са овом Википедијом и слично... Нема шансе за тако нешто.

Зато нам клинци махом и имају само краткотрајну меморију... К'о пилићи.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:53 19.10.2015

Re: Deseterac

freehand
Predrag Brajovic
freehand
(Ми камених дворова готово да нисмо имали.)

Kako to misliš? Šta je Smederevo?

?

Боже, што си досадан...
Чак не знаш ни да занимљиво подјебаваш.
anfieldroad anfieldroad 17:26 20.10.2015

Re: Deseterac

To u smislu da se "konačna" verzija ustaljivala tako da bude deseterac tj. do toga je dolazilo prirodnim putem, lakše je upamtiti stihove u toj varijanti?



I ritmika je važna, jer uglavnom ove pesme nisu recitovane, već pevane. Ima naravno slučajeva raznih, al uglavnom su radile gusle...
silver silver 10:50 19.10.2015

Legende

Bas lepo podsecanje na nasu epsku tradiciju i interesantan pristup Marku (junastva i nedela, ono sto cini jednog epskog junaka viseslojnim :) I Ilijada pocinje pesnikovim obracanjem muzi-da peva o gnevu Ahileja, kroz njegovu srdzbu, Homer prica o univerzalnom ljudskom bolu, casti, junastvu i odnosu pojedinca i kolektiva. Kao i Emsiju, i meni se uvek mnogo vise dopadala Ilijada, mada je i Odiseja prelepa. Vec su drugi vec pomenuli Artura, motiv putesestvija, pustolovina i cudesnih predela i likova u Gralskim legendama; pomenula bih i Irsku epiku i cuvenog Oisína (Osian), pesnika i putnika (ovde bi Joseph Campbell uskocio sa teorijom o arhetipskom putu Heroja i njegovom povratku).

Ako neko bude imao prilike da poseti uskoro Englesku, jedno prelepo mesto je Glastonbury, po arturijanskoj legendi Avalon: gde je iskovan Escalibur i gde se Artur povukao posle borbe sa Mordredom i docekao smrt. Kao i u Stonehenge-u, neverovatan je osecaj neke posebne energije i izuzetno pazljivo izabrane lokacije, priroda je nestvarno lepa. Nedavno smo vozili 8 sati do samog severa da posetimo Sveto ostrvo Lindisfarne; savrsen spoj istorije, legende, tradicije, krajolika. Ovaj blog me je podsetio na ta prastara mesta, nema svedocanstva daleke proslosti.

Preporuka za tebe, Predraze.
princi princi 10:59 19.10.2015

Re: Legende

Nedavno smo vozili 8 sati do samog severa da posetimo Sveto ostrvo Lindisfarne; savrsen spoj istorije, legende, tradicije, krajolika. Ovaj blog me je podsetio na ta prastara mesta, nema svedocanstva daleke proslosti.

Nista kao Bamburgh Castle. Leci. A zapravo uopste nije tako star. Navodno ga je koliko pre 150 ili 200 godina obnovio neki engleski tycoon koji je imao monopol nad snabdevanjem RAFa avionima.

Kao i sve drugo kod Engleza, nista nije kao sto izgleda, sve je prekriveno gomilama privida, opsena i lazi.
silver silver 11:11 19.10.2015

Re: Legende

Kao i sve drugo kod Engleza, nista nije kao sto izgleda, sve je prekriveno gomilama privida, opsena i lazi.


Dabome, pravi druidski carobnjaci
princi princi 11:16 19.10.2015

Re: Legende

:), sjajnо receno (i primeceno), iako sami Anglosaksonci s visoka gledaju na keltsko nasledje. Ali izgleda da su im se Kelti udenuli duboko u nasledje, na kvarnjaka.
reanimator reanimator 11:32 19.10.2015

Re: Legende

Ali izgleda da su im se Kelti udenuli duboko u nasledje, na kvarnjaka.

Misliš mi smo im se udenuli
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:32 19.10.2015

Re: Legende

Хвала, silver.
Joseph Campbell

Занимљиво: ово име вероватно само неки колега може да спомене.
silver silver 14:35 19.10.2015

Re: Legende

Ta keltska kultura jeste zapostavljena, donekle i zbog jako malog, gotovo nikakvog pisanog nasledja ali je ipak prisutna i obelezena; i genetski neizbezno usadjena. Stara anglo-saksonska zaostavstina je isto tako interesantna, barem meni, ima i sta da se vidi, narocito ovde u staroj kraljevini Wessex.

Predraze, ne mogu da se setim tvoje struke (samo pesnistva :), ja sam zavrsila trecu (tada osmu) gimnaziju i pravni fakultet :)
emsiemsi emsiemsi 14:41 19.10.2015

Re: Legende

silver
Ta keltska kultura jeste zapostavljena, donekle i zbog jako malog, gotovo nikakvog pisanog nasledja ali je ipak prisutna i obelezena; i genetski neizbezno usadjena. Stara anglo-saksonska zaostavstina je isto tako interesantna, barem meni, ima i sta da se vidi, narocito ovde u staroj kraljevini Wessex.

Predraze, ne mogu da se setim tvoje struke (samo pesnistva :), ja sam zavrsila trecu (tada osmu) gimnaziju i pravni fakultet :)

Тако писмена - а правник ! Ако.
Чудо једно.

silver silver 15:32 19.10.2015

Re: Legende

Hvala Emsi :) Steta je ako je pravni fakultet pao na tako niske grane pa se osnovna pismenost vise ne podrazumeva :(
Inace, mislim da covek i sam treba da nastavi da neguje i gradi sebe dokle god postoji.
emsiemsi emsiemsi 19:09 19.10.2015

Re: Legende

...
Out of Beirut Out of Beirut 19:09 19.10.2015

Re: Legende

Недавно ми је брат (,компјутераш' и економиста) препоручио Josepha Campbella. Веома ме је изненадио, јер нормално такве препоруке међу нама иду у супротном смеру. Он је сазнао о њему преко неког онлајн курса. Ја сам сазнао о Campbell-у преко Жака Валеа (Vallee), а о Валеу преко тзв. уфологије, а до ње сам стигао због занимања за геополитику, те ратове данас и сутра ...

Campbell је својевремено урадио тв серију а ла Карл Саган која му је пружила популарност.
emsiemsi emsiemsi 19:10 19.10.2015

Re: Legende

silver
Hvala Emsi :) Steta je ako je pravni fakultet pao na tako niske grane pa se osnovna pismenost vise ne podrazumeva :(
Inace, mislim da covek i sam treba da nastavi da neguje i gradi sebe dokle god postoji.


Сагласан !
tasadebeli tasadebeli 19:16 19.10.2015

Re: Legende

silver

Ta keltska kultura jeste zapostavljena, donekle i zbog jako malog, gotovo nikakvog pisanog nasledja ali je ipak prisutna i obelezena; i genetski neizbezno usadjena.



Нисам сигуран да је келтска култура баш запостављена, али да писаног наслеђа има мало или нимало, ту си у праву. Мислим да је то и до самих Келта који нису придавали неку важност писаној речи, али зато јесу другим облицима свог духовног постојања.

Сећам се, рецимо, да сам у рукама својевремено имао сјајно опремљено издање објављено у Британији о келтском накиту... И има доста проучавања. Проблем је што сам назив Келти и не подразумева баш један народ... Пре мноштво племена... Европљана пре неких других од којих потичу садаши Европљани.

Хоћу да кажем да иако нема много писаних трагова, има трагова друге врсте, такође културног наслеђа... И то широм Европе, не само у Британији.

Једна од подробнијих и интересантнијих књига о Келтима коју сам прочитао у последње време:





А код нас?

Осим Сингидунума, рецимо... Јухор!

И Тодорови коњи? То јест, Тодорци?


И, наравно, велики сањар нашег доба чији се снови не смеју никако занемарити - Раша Попов у кооперацији са исто тако великим сањаром чији се снови и остварују, Ранком Куић.








silver silver 10:21 20.10.2015

Re: Legende

Hvala, Taso, na linkovima, prvi video sam odgledala sa odusevljenjem. Drugi cu odmah posle ovog posta.

U pravu si sasvim kad kazes da Kelti podrazumevaju mnogo naroda. Verovatno stotine plemena, za stare Grke svi oni su jednostavno bili Κελτοί (Keltoi) - 'the hidden ones'; neki 'drugaciji, skriveni' ljudi. Usmena tradicija jeste bila glavno obelezje; druidi su prenosili svoje znanje, tajne iskljucivo usmenim putem (mislim da sam negde procitala da su smatrali zapisivanje istog opasnim, mada postoji "Ogham" pismo, slicno runama, povremeno korisceno); isti je slucaj sa pesnicima (bards). Neki lingvisti smatraju da je i samo ime Britanija (Britain) stiglo iz keltskog 'Prydein' a koren reci upucuje na keltsku rec za poeziju. Za Rimljane, znaci, Britannia - zemlja bardova (pesnika).

Mozda sam se neprecizno izrazila u vezi zapostavljenosti keltske kulture. U odgovoru Princiju (i tu je sasvim u pravu), dolaskom Angla i Saksonaca, pa i hriscanstva, keltski narodi se povlace; na jugozapad u Cornwall; ostaju snazni u Velsu na primer. Dugo su pruzali otpor; poslednji princ od Velsa (Tywysog Cymru) koji je zaista i bio Velsanin je Owain Glyndŵr. Opisan je u Sekspirovoj drami Henry IV. Cuvena je opsada zamka Harlech, koji je pao pred mladim Henrijem V. Postoji i pesma vezana za ovaj dogadjaj "Men of Harlech", neko ce se setiti filma 'Zulu'.

No, invazijom Vikinga, pa dolaskom Normana, i sami Anglo-Saksonci: kraljevske porodice i plemstvo padaju u zaborav.

Postoje legende o kraljevima koji spavaju: Llewellyn, Glendower, Bran, Artur - nisu mrtvi, spavaju dubokim snom i cekaju da se probude - jednog dana, kada to bude potrebno. Artur se jos i zove 'nekadasnji i buduci kralj' - 'Once and Future King'.

Pokusacu da stavim video za "Men of Harlech', valjda sam ukapirala kako :)

tyson tyson 22:18 20.10.2015

Re: Legende

Navodno ga je koliko pre 150 ili 200 godina obnovio neki engleski tycoon koji je imao monopol nad snabdevanjem RAFa avionima.

Ih bre, pa RAF je faktički stvoren (t.j. vazduhoplovne snage) pre jedva 100 godina, a prvi avion poleteo pre jedva 110


tasadebeli tasadebeli 00:20 21.10.2015

Re: Legende

silver














EDIT: Ех, да, заборавих!

dolaskom Angla i Saksonaca, pa i hriscanstva, keltski narodi se povlace; na jugozapad u Cornwall; ostaju snazni u Velsu na primer.


No, invazijom Vikinga, pa dolaskom Normana, i sami Anglo-Saksonci: kraljevske porodice i plemstvo padaju u zaborav.




А ово испод је српска десетерачка епика у свом најчистијем облику!







silver silver 14:13 21.10.2015

Re: Legende

Hvala Taso - dobra muzika Orthodox Celts, mogu da slusam non-stop

Evo kako zvuce neki stari jezici; u komentarima citam da Brythonic zvuci najvise kao velski; stari anglo-saksonski skoro kao nordijski.







Volela bih da naucim barem jedan :)
emsiemsi emsiemsi 14:15 21.10.2015

Re: Legende

silver
Hvala Taso - dobra muzika Orthodox Celts, mogu da slusam non-stop

Evo kako zvuce neki stari jezici; u komentarima citam da Brythonic zvuci najvise kao velski; stari anglo-saksonski skoro kao nordijski.







Volela bih da naucim barem jedan :)

Боље да научиш неки од језика будућности - арапски, индијски (ако они имају неки заједнички језик - начуо сам да код њих имана стотине језика) или, пак, кинески.
silver silver 14:32 21.10.2015

Re: Legende

U pravu si Emsi, buducnost je u tim jezicima, ali ima dovoljno drugih koji njima savrseno barataju. Ja sam mnogo sentimentalna prema starini, nasledju i svemu sto polako tone u zaborav, pa tako mi prija da cujem neki arhaican jezik. Verovatno sam u manjini mada je to tako sa mnom inace, nisam trendi :) Znas, mnogim strancima i nas jezik zvuci prelepo. Ponekad odrecitujem Lament nad Beogradom i vidim da ostavlja jak utisak :)
maksa83 maksa83 15:03 21.10.2015

Re: Legende

U pravu si Emsi, buducnost je u tim jezicima, ali ima dovoljno drugih koji njima savrseno barataju. Ja sam mnogo sentimentalna prema starini, nasledju i svemu sto polako tone u zaborav, pa tako mi prija da cujem neki arhaican jezik.


Nauči onda ovaj:

gedza.73 gedza.73 16:18 21.10.2015

Re: Legende


silver
Postoje legende o kraljevima koji spavaju: Llewellyn, Glendower, Bran, Artur - nisu mrtvi, spavaju dubokim snom i cekaju da se probude - jednog dana, kada to bude potrebno.

Sve je to njihov stari, keltski panteon. Sveti gral vitezova okruglog stola je čaroban kotlić koji je ispunjavao želje (mislim da ima trinaest blaga koja su božanstva ili polubožanstva osvajala tokom zadataka kao iskupljenje ili nagradu).
Začaranim snom spava Merlin i čuva blaga u svojoj pećini (keltsko im mu je Mithrandil,odnosno Gandalf )
Kao klinac (kadje pomenut Rip Kirbi i Fantom) sam čitao neki strip sa Morganom la Fej.

Čini mi se da su u početku bila dva naroda Fenji i Feinji (ili nešto slično) pa se posle priče razvijaju po širini i visini.

Evo kako zvuce neki stari jezici; u komentarima citam da Brythonic


VIVE LA BRETAGNE!!!



Ove jedva pronađoh. U glavi i spot i melodija ali ime nestalo. Staaarost je grozna, što kaže Čvarkov.

silver silver 16:59 21.10.2015

Re: Legende

Za Maksu: interesantno je to zvizdanje; podsetilo me na ptice, na teorije o tzv. simbiozi ljudskog jezika i jezika ptica (jezik Adama, rajski jezik, langue verte itd.)

Gedzo, divne si spotove okacio. Narocito je lepa bretonska melodija: kakav neobican instrument.

Ako se secam, postoje 4 ciklusa Irske poezije: mitski, istorijski, fenijski i Ulster. U prvom, najstarijem ciklusu se pominju Fomorii (Fomorijanci??), starosedoci koji gube bitku (Battle of Mag Tuired) sa plemenom Tuatha Dé Danann (pleme boginje Danu) koji naseljavaju ostrvo i ciji su potomci Irci. Fenijski ciklus obuhvata pustolovine junaka Fionn mac Cumhaill-a i medjusobne borbe u klanovima (Fianna). Moguce je da su stripovi crpeli gradju iz ovih izvora...

Tolkien, profesor anglo-saksonske i engleske knjizevnosti i jezika, je bazirao Sindarin jezik na velskoj gramatici i fonetici pa Mithrandir sigurno zvuci keltski :)

Evo malog podsecanja na Sindarin:



Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:18 21.10.2015

Re: Legende

silver
Ponekad odrecitujem Lament nad Beogradom i vidim da ostavlja jak utisak :)

Сад ми кажи да га знаш напамет???
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:18 21.10.2015

Re: Legende

silver
Ponekad odrecitujem Lament nad Beogradom i vidim da ostavlja jak utisak :)

Сад ми кажи да га знаш напамет???
silver silver 17:23 21.10.2015

Re: Legende

Ne znam ceo napamet :)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:41 21.10.2015

Re: Legende

silver
Ne znam ceo napamet :)

Хуууххх, сад ми је лакнуло! Рекох: Готово је, ако зна напамет, онда...

Има писаца и писаца, а за неке сам спреман и да се побијем. У такве ми спада Црњански. Па Киш. А Андрић, рецимо -- кога сматрам изузетним -- није ми такав. Нема те блискости. Ово двојицу доживљавам као блиске пријатеље. И све се трипујем да би и они мене.

Хм?
emsiemsi emsiemsi 17:48 21.10.2015

Re: Legende

silver
Za Maksu: interesantno je to zvizdanje; podsetilo me na ptice, na teorije o tzv. simbiozi ljudskog jezika i jezika ptica (jezik Adama, rajski jezik, langue verte itd.)

Gedzo, divne si spotove okacio. Narocito je lepa bretonska melodija: kakav neobican instrument.

...

Из неког разлога, ово могу да слушам сатима - да ли је потребно нагласити да не разумем ни једну реч ?


silver silver 18:11 21.10.2015

Re: Legende

Predraze, bojim se da sam te razocarala :(

Crnjanski je u mojim ocima nenadmasan, Andrica jako postujem ali Crnjanskog volim, kao i Umberta Eka.

Emsi, za tebe sam proguglala Chiraa Khoor:

In the middle of the yellow steppe,
Chiraa-Khoor

We rest underneath a lone birch tree,
Chiraa-Khoor

The cool wind brings the aroma of juniper,
Chiraa-Khoor

I am a traveller, and my spirit is joyful,
Chiraa-Khoor

Chiraa Khoor je ime konja.

https://huunhuurtu.wordpress.com/tag/huun-huur-tu-chiraa-khoor-lyrics/
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:22 21.10.2015

Re: Legende

Не, ниси :) Да знаш напамет Ламент над Београдом, значило да би постоје две истоветне мени драге особе на свету.

emsiemsi emsiemsi 18:34 21.10.2015

Re: Legende

silver
Predraze, bojim se da sam te razocarala :(

Crnjanski je u mojim ocima nenadmasan, Andrica jako postujem ali Crnjanskog volim, kao i Umberta Eka.

Emsi, za tebe sam proguglala Chiraa Khoor:

In the middle of the yellow steppe,
Chiraa-Khoor

We rest underneath a lone birch tree,
Chiraa-Khoor

The cool wind brings the aroma of juniper,
Chiraa-Khoor

I am a traveller, and my spirit is joyful,
Chiraa-Khoor

Chiraa Khoor je ime konja.

https://huunhuurtu.wordpress.com/tag/huun-huur-tu-chiraa-khoor-lyrics/

Данке шен - индид !
silver silver 18:51 21.10.2015

Re: Legende

Doppelgänger u dalekoj Engleskoj? Beograd u mom srcu je kao u Lamentu, takvog zelim da ga pamtim.

Lepa, tradicionalna pesma "Siúil a Rún", hvala :)

Ova ispod je isto stara skotska tuzbalica, An Fhideag Airigid (Gaelic), kada ce se vratiti Bonnie Prince Charlie?

Co a sheinneas an fhideag airigid
Ho ro hu a hu il o
Hi ri hu o, hi ri hu o
Mac mo righ air tighinn a dh'Alba
Air lang mhar nar tri chrann airgid
Air long riomhach nam ball airgid
Tearlach og nan gorm shuil mealach
Failte, failte mian is clui dhuit
Fidhleireachd is ragha a'uil dhuit
Co a sheinneadh? Nach seinninn fhin i?
Co a sheinneas an fhideag airigid




Emsi, uvek si dobrodosao :)
emsiemsi emsiemsi 19:11 21.10.2015

Re: Legende

silver
Doppelgänger u dalekoj Engleskoj? Beograd u mom srcu je kao u Lamentu, takvog zelim da ga pamtim.

Lepa, tradicionalna pesma "Siúil a Rún", hvala :)

Ova ispod je isto stara skotska tuzbalica, An Fhideag Airigid (Gaelic), kada ce se vratiti Bonnie Prince Charlie?

Co a sheinneas an fhideag airigid
Ho ro hu a hu il o
Hi ri hu o, hi ri hu o
Mac mo righ air tighinn a dh'Alba
Air lang mhar nar tri chrann airgid
Air long riomhach nam ball airgid
Tearlach og nan gorm shuil mealach
Failte, failte mian is clui dhuit
Fidhleireachd is ragha a'uil dhuit
Co a sheinneadh? Nach seinninn fhin i?
Co a sheinneas an fhideag airigid




Emsi, uvek si dobrodosao :)

Оооо, фала, фала.
Мене у гимназији звали Чарли (додуше, без атачмента принц).
emsiemsi emsiemsi 19:14 21.10.2015

Re: Legende

silver

...
Emsi, uvek si dobrodosao :)

А, ево и за тебе нешто од нашег пријатеља Адолфа Топића.


silver silver 19:31 21.10.2015

Re: Legende

Мене у гимназији звали Чарли (додуше, без атачмента принц).


Nema veze, nije sve u tituli, ponekad je to kao omca oko vrata. Gorespomenuti princ nije bas slavno zavrsio a diskutabilno je i da li je bio lep

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana