Društvo| Kultura| Ljudska prava

NETRPELJIVOST

kukusigameni RSS / 04.09.2016. u 12:21

1378994796-5231ca6caf8f0-001-intolerance-theredlist.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Na mom prethodnom blogu došlo je do žestoke rasprave (ako se to tako može nazvati) o problemima prihvatanja doseljenih ljudi. Prvenstveno je bila reč o Beogradu, a kasnije se priča raširila sve do Njujorka.

Meni je naravno ta priča izlišna, posebno zbog toga što nosim jermensko ime i prezime, a rođen sam usred Beograda. Tačnije, ja sam DorČolac.

I baš tu na Dorćolu, od moje najranije maldosti, u onoj velikoj državi, živelo je puno nas „različitih“. Jer, kako bi Mirko Ciganin bio to što jeste da ga tako nismo zvali, kako bi Sveta Šiptar bio ono što je bio (mada čovek uopšte nije bio Albanac), kako bih ja bio Tuta Bugarin (iako nisam Bugarin), pa me i danas neki od mojih najboljih prijatelja zovu Tuta, kako bi Bosanac bio Bosanac, Crnogorac itd..

Beograd je koliko ja znam, velegrad u pravom smislu reči. Nudi svakome gostoprimstvo i naravno, pravo na različitost. Kao i svaki veliki grad, Beograd se brani, pokušavajući da zaštiti svoj „beeeeeogradski“ govor, svoje običaje i način života. S druge strane, kakav bi Beograd bio velegrad da nema i dozu prihvatanja različitosti koja se  može manifestovati i kroz različit govor, naglaske i narečja.

Svi u Beogradu imaju udruženja, osim Beograđana. I to je po meni normalno. Čačani, Užičani, Krajišnici... svi se o nekim datumima, manje ili više važnim, okupljaju i time teže da zadrže tračak svog porekla i svoje korene, koji se zaista mogu pogubiti u svakom velegradu, pa tako i u Beogradu.

Opet, u Beogradu se sve ređe čuje tipičan beogradski govor. Tome je doprinelo sve i svašta. Ne bih se zakleo da bi takvu pojavu trebalo okarakterisati kao lošu ali ni kao dobru. To je jednostavno stanje stvari. Nije Beograd jedini velegrad u koji se sliva sve moguće iz države u kojoj je glavni grad, kao što postoji i velika migracija pod uticajem proteklih ratnih događaja iz okolnih zemalja. Nije slučajno ni što je veliki deo Beograđana, zbog istih tih događaja, napustio svoj rodni grad.

A tamo, na prethodnom blogu, bila je reč o netrpeljivosti. Naravno, svuda je ima. Pitanje je koliko je ta netrpeljivost jednosmerna?! Pitanje je i zašto uvek kod onog drugog tražimo nešto loše, kopamo po zlu?! Kao i svaka druga pojava, tako i migracija stanovništva ima svoje negativne ali i pozitivne efekte. Ako neko društvo, a ovde je u pitanju Beograd, uspe da prevaziđe ove negativne efekte i u prvi plan stavi pozitivne, rezultat će biti dobar i po starosedeoce i po one koji su u Beograd mukom ili srećom došli.



Komentari (579)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 07:06 06.09.2016

Re: switch on , switch off

У чему се очекивање/захтев за језичким прилагођавањем ијекаваца екавском окружењу разликује од очекивања/захтева да се шпански Јевреји покрсте? Зар није "природно" постати католик у католичкој Шпанији?


Totalno je suludo da Srbi/Srpkinje razgovaraju na temu koji će izgovor srpskog jezika da koriste. To samo govori o tome koliko malo poznajemo svoju istoriju, kulturu, jezik i običaje.

Primetili ste da pišem ekaski, ali govorim čistu ijekavicu. To vam mogu potvrditi svi oni koji me poznaju, a pišu na ovom mestu.

Dešavalo mi se, kao i svima koji su došli u Srbiju, da ljudi insistiraju na tome da govorim ekavski. Uočio sam jedno pravilo:
Svi oni su bili manje obrazovani, manje načitani i manje elokventni od onih kojim moja ijekavica nije smetala.
tasadebeli tasadebeli 07:35 06.09.2016

Re: switch on , switch off

principessa_etrusca
kukusigameni
Evo, čist beogradski akcenat

Можда ће Таса, са својим познавањем акцентологије и дијалектологије,



Не делим ја то за џабе, бре!

У свету у којем је све на продају, ама баш све, морам и ја од нечега да живим.


да проанализира мало овај говор, ако то још увек није табу.



Ма нема, Принцезо, ту шта да се анализира.

Београдски акценат ти је као сва издања Српског дијалектолошког зборника скупљена на малом простору.

(Тако да се као теренски рад на испитивању говора сршског језика подразумева да ти је довољно да седнеш на градски бус и да са Бановог брда одеш, рецимо, до Борче.)

Мени је ту најважније да са својим знањем дијалектологије и акцентологије могу одмах по говору да препознам Жарковце.

Само зато сам се и школовао!


(Графит на Ђелмаш ауто у Радничкој улици:

"До Бановог брда људи, од Бановог брда Жарковци." )


И онда у то само укључиш и социолошки моменат како је то Непрејебиви једаред лепо приметио (цитирам га)

"Боље патка у руци него риба у Миријеву."

(Кумодраж, Калуђерица, Барајево, Гроцка,... Ју нејм ит.)


и ето ти социолингвистичке студије српског језика данас.


maksa83

Dok se Tasa ne javi, evo šta kažu NSA lingvisti.



Ето, Принцезо, лепо ти кажем шта је најважније и због чега сам се ја школовао.
kukusigameni kukusigameni 07:39 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tasadebeli
до Борче


Na jednoj tabli u Grčkoj.


maksa83 maksa83 07:51 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Београдски акценат ти је као сва издања Српског дијалектолошког зборника скупљена на малом простору.

Sa sve modernom narodnom poezijom koja će jednog dana biti epska!

vcucko vcucko 07:52 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz
У чему се очекивање/захтев за језичким прилагођавањем ијекаваца екавском окружењу разликује од очекивања/захтева да се шпански Јевреји покрсте? Зар није "природно" постати католик у католичкој Шпанији?


Totalno je suludo da Srbi/Srpkinje razgovaraju na temu koji će izgovor srpskog jezika da koriste. To samo govori o tome koliko malo poznajemo svoju istoriju, kulturu, jezik i običaje.

Primetili ste da pišem ekaski, ali govorim čistu ijekavicu. To vam mogu potvrditi svi oni koji me poznaju, a pišu na ovom mestu.

Dešavalo mi se, kao i svima koji su došli u Srbiju, da ljudi insistiraju na tome da govorim ekavski. Uočio sam jedno pravilo:
Svi oni su bili manje obrazovani, manje načitani i manje elokventni od onih kojim moja ijekavica nije smetala.

Tačno, ali nema potrebe odmah tražiti zlu nameru. Mislim, ti koji insistiraju su možda (skoro sigurno) samo glupi, ne nužno i zli

Ako mene pitaš, daleko najlepša varijanta srpskog jezika jeste jezik kojim Šerbedžija recituje u svojim najčuvenijim nastupima. Tim jezikom u Jugi realno niko nije govorio sem dela zagrebačkih Srba (ne riječkih, pulskih ili nedobog zadarskih, samo zagrebačkih). Na svakom referendumu narod sa malo sluha bi izabrao tu varijantu kao standard. Ali referenduma nije bilo, ujedinjenje je išlo na drugi način i sa druge strane, postoji neki drugi standard, tačka. To je ista ona priča po kojoj nemački za jedan glas nije postao službeni jezik u U.S. of A.

Ima tu još nekih naoko sitnica. Pre svega, pomenuh gore sluh. Neko je ranije napisao da to nema veze sa sluhom (da ne tražim ko i gde), e baš mislim da ima, ono sonantni i disonantni tonovi. Takođe je nepraktično. Ali pre svega: ako u razgovoru svako insistira na svom govoru/dijalektu, samim tim postaje egzemplar, predstavnik svog užeg etnosa sa svim odrednicama i stereotipima koji idu uz to. Tako da umesto razgovora fokusiranog na temu imaš vic: bili Srbijanac, Bosanac i Crnogorac
tess tess 07:55 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Nema tu ništa genijalno.

Dobro, nemoj sad da kvariš.

Na blogu -  kad Tadejus prođe kao bosa po trnju pošto je i pored dobre volje da prirodno pređe na ekavski ostala u prirodnom ijekavskom naglasku - i na peti dan temi kad su svi pregenijalni i magični i virtuozi, sem mene i Narcisa (opravdano otsutnog) - smatram da je genijalno priznati kako neko zna španski (da bi preživio u Španiji) samo ne zna dijalekte i ne šalta se lako sa jednog na drugi. Naravno da španski i srpski nisu isto i da u Srbiji govore srpski ne španski - ali i na blogu ima dosta njih u pustolovnom ludilu sa na glavi slamnatim šeširima i plavom trakom na kojoj piše VENEZIA.

Govorim srpski ijekavski i čini se da će tako ostati, ekavski mom govoru ne paše iz nekoliko razloga: brzina, kratko-dugo ije, dikcija (mislim na ton, kad ije poskakuje), formulacija rečenice (kad pišem na ekavskom prepoznatljivo je ije, ne mislim na književnu formu izazova pisati na (ij)ekavskom i ikavskom)..ako izbacim ije 'duboko i zavijeno' i ubacim kako sam reče 'lako ee' ono je razvučeno neprirodno.. i privatno (emocionalno) nalazim veliku razliku u riječi dijete i dete, kad kažem dete kao da sam rekla vaza, ta riječ nije moja prirodna emocija..

I pored ovih genijalnih priznanja - o neumoljivosti - osluškujem i brzo prepoznajem odakle su ljudi po načinu govora. U Austriji sam upoznala Srbiju i nekoliko puta izrazila iskreno oduševljenje različitostima govora od grada do grada (sela, regije, etc.). Nije jednom bilo da neke rečenice ili riječi na moje insistiranje ponove "ček malo, šta si il kako si rekao/la, da čujem"..i ponove, pa kako da ne. :)

Problem ili tema nije u talentima, lakoći, ne, nego da li je prelazak ijekavskog na ekavski (i obratno) prirodnost, moranje il je oboje..
maksa83 maksa83 07:59 06.09.2016

Re: switch on , switch off

To je ista ona priča po kojoj nemački za jedan glas nije postao službeni jezik u U.S. of A.

Ovo je, da ponovimo - hoax, to se nikad nije desilo, niti je bilo takvog glasanja niti je takvo glasanje uopšte bilo na stolu.

Ono što se stvarno desilo je da su Nemci iz Virdžinije poslali dopis tj. tražili da se neka gomila zakona naštampa i na nemačkom, i u Kongresu je bilo glasanja o tome da li će se dopis uopšte razmatrati, i to glasanje nije prošlo.
tasadebeli tasadebeli 08:05 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz

Totalno je suludo da Srbi/Srpkinje razgovaraju na temu koji će izgovor srpskog jezika da koriste. To samo govori o tome koliko malo poznajemo svoju istoriju, kulturu, jezik i običaje.






Потпуно сулудо, Предо.

Поготово што би требало да знамо да су оба изговора, екавски и ијекавски, део данашњег српског језичког стандарда (и књижевног језика) који сви користимо у званичној комуникацији ако хоћемо да нас остали припадници племена разумеју.

(Је ли тако, Драгољубе, лутко моја? )

А однос стандардне варијанте једног језика и његових локалних говора, као и осталих социјалних раслојавања срспког језика, сасвим су десета ствар.

Данас пре можемо да дођемо у ситуацију да ти не разумеш твоје клинце и да ја не разумем моје клинце када проговоре жаргоном него да се ти и ја не разумемо када ти проговориш ијекавицу, а ја екавицу.

Сулуда је то прича коју људи врте из незнања.

Сећам се да су моје колеге у београдским школама деведесетих, са великим приливом избеглица из Хрватске и БиХ, имали обичај да за децу која говоре и пишу ијекавицом у школи кажу да говоре хрватски језик. (!)

Пази, јесу то професори географије, техничког, физичког, хемије, физике, историје чак (!), али су сви људи са академским образовањем.

(Мислим, серем им се ја онда у те дипломе на којем год факултету да су их стекли! )

Упљувах се тада говорећи им исто ово што сам теби написао.

Хвала драгом богу, данас је то престало. Ваљда су и "Београџани" запослении по основним и средњим школама коначно укапирали колико лупетају из сопственог незнања.

Јединим грехом поводом екавице и ијекавице сматрају се ситуације када се та два изговора мешају у говору и писању.

И то је једино чега се ја придржавам.








П.С. - Само за твоје уши (очи):


Летос на Тасосу у неком кафићу седим за столом поред стола за којим су мени непознатих четворо младих из Републике Српске.

Наиђе неки од оне гомиле уличних продаваца што ваљају разне џиџа-биџе, од шкољки до ДВД, момак Пакистанац, Индијац, јебем ли га, и започне разговор са то четворо наших на енглеском.

Каже им да је пропутовао тако тргујући и упознао читав Балкан, па их пита одакле су они.

Они кажу из Бањалуке.

"А знам", каже он, "то је у Босни."

А ово четворо углас:

"Но, но, но! Сербија!"

Збунише трговца начисто.
predatortz predatortz 08:06 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Problem ili tema nije u talentima, lakoći, ne, nego da li je prelazak ijekavskog na ekavski (i obratno) prirodnost, moranje il je oboje..


To je samo zgodna prilika da se neki osećaju superiornim, kad već ništa drugo nemaju.

I ja, sam sebi, zvučim totalno izveštačeno kad se trudim da govorim ekavski. Što ti kažeš, osetim da rečenica nema onu melodiju koja odražava mene.
Pišem ekavski, od gimnazije, na insistiranje profesora srpskog. Jednostavno, u tuzlanskom kraju ćeš teško naći Srbina koji će reći, ili napisati, ponedjeljak, nedjelja, prijevoz... Reče mi čovek, pošto sam u sastave ubacivao priličan broj ekavicom napisanih reči, da tako i pišem generalno. Da govorim, evo ni posle dvadeset godina se nisam opustio.
tadejus tadejus 08:09 06.09.2016

Re: switch on , switch off

st.jepan
Ma ne, ne radi o šalteru, šalter je tu samo ilustracija, paradigma, simbol..., eto, da ne potežem stvarno važne životne situacije, na primer školovanje, zapošljavanje, lečenje, građevinski poduhvati, u kojima je stvarno važno imati makar kakvu protekciju, startnu poziciju koju ne treba posebno zasluživati i osvajati, već se automatski stiće već samom zavičajnom (u praksi bezmalo klanovskom) pripadnošću. Ne važi to samo za ijekavce, već i za sve ostale pridošlice u Beograd, iz ma kog kraja da su pristigli. U svakoj strukturi svaki Leskovčanin, Somborac, Tuzlanin, Kolašinac, naći će ponekog svog, koji će ga, bez obzira na obrazovne ili klasne razlike, možda ne baš prigrliti, ali svakako učiniti da se oseti manje pogubljen i bespomoćan.Jbg, ja takvog nemam niđe, sve moram sam i na mišića, pa možda zato sve ovo jasnije vidim. I možda vam, upravo zato, na tim vašim zemama i rođama bijedno zaviđam (ne "zaviđavam", nego baš zaviđam).


pa stjepo brate što ne kažeš da ti treba moler pa da ti ja za čas kakvog svog bošnju preporučim..
ozbiljno imam do jaja dobru mrežu svih mogućih i nemogućih dobavljačkih linija za sve vrste dnevno potrebnih dobara i usluga, voliš eko jaja, voliš šik frizuru, pouzdan moleraj ili ti pukla gumica na armalovoj česmi i sad ti ne znaš da zamjeniš.. automehaničar se podrazumijeva..
ali nijedan nije bošnjo, jedino južno voće kupujem kod dače bosanca, on je institucija, ali njega sam našla nabasavanjem kao i drugi..
a ostale..
e to ako ti kažem moraću da te ubijem.. dobro de evo reću ti, nešto malo je trial and error, a ostalo je sve mreža mama..
ušla sam u tajni svijet mama i tu ti se bukvalno sva najtajnija vrata otvaraju, mame znaju apsolutno sve, sve mogu da pribave, saznaju i obezbjede i kad si u krugu i hoće..
meni sad prosto žao da napustim tako čvrsto izgrađenu mrežu..
i sad kapiram zaviđaj, život je milion puta lakši kad imaš mrežu
maksa83 maksa83 08:10 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Данас пре можемо да дођемо у ситуацију да ти не разумеш твоје клинце и да ја не разумем моје клинце када проговоре жаргоном него да се ти и ја не разумемо када ти проговориш ијекавицу, а ја екавицу.

Ma oni će da se razumeju u svim smerovima, to nije frka, nego ono što bi meni (da sam lingvista) bilo zanimljivije poprište za raspravu je da li je ono što se govori u Pirotu - srpski? Čitao sam negde neku argumentaciju po kojoj engleski koji govore u Škotskoj (mada ga englezi bez mnogo problema razumeju) ne može da se zove engleski (i tip razlagao kako i zašto, sve po pravilima). Čitajući to zaključio sam da ono što se govori u Pirotu i okolini ne može da se zove srpski. (*)

(*) Nije da je na bilo koji način bitno, samo meni zanimvljo.
tasadebeli tasadebeli 08:11 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Београдски акценат ти је као сва издања Српског дијалектолошког зборника скупљена на малом простору.

Sa sve modernom narodnom poezijom koja će jednog dana biti epska!




Тако је, Максо!


Ко не верује, види мој профил овде на овом Блогу!




tadejus tadejus 08:13 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vcucko

Pre svega, pomenuh gore sluh. Neko je ranije napisao da to nema veze sa sluhom (da ne tražim ko i gde), e baš mislim da ima, ono sonantni i disonantni tonovi...


ja sam rekla, ja imam savršen sluh (ne da sam sama ocjenila nego ono muzička škola i taj rad) i osjećaj za ritam pride ali prosto mi mozak ne imitira dobro dijalekt i to ti je..
mora biti nešto drugo u mogzu što mi taj konkertan momenat otežava..
strane jezike govorim potpuno bez akcenta, engleski i njemački konkretno govorim tako da svi uvijek pretpostave da sam skandinavka..
maksa83 maksa83 08:15 06.09.2016

Re: switch on , switch off

strane jezike govorim potpuno bez akcenta, engleski i njemački konkretno govorim tako da svi uvijek pretpostave da sam skandinavka..

Pa onda nije bez akcenta, nego sa skandinavskim akcentom, mada ja ipak mislim da je to zbog 183cm.
tess tess 08:15 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Što ti kažeš, osetim da rečenica nema onu melodiju koja odražava mene.

:)
tadejus tadejus 08:22 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Pa onda nije bez akcenta, nego sa skandinavskim akcentom, mada ja ipak mislim da je to zbog 183cm.


ajde de, i ovde gdje ljudi znaju šta sam su me često pitali gdje sam jezik učila pošto ne može da se ulovi nikakav akcenat..
predatortz predatortz 08:25 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Tuzlanin


Šta ti je ovo?
freehand freehand 08:26 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tadejus
maksa83
Pa onda nije bez akcenta, nego sa skandinavskim akcentom, mada ja ipak mislim da je to zbog 183cm.


ajde de, i ovde gdje ljudi znaju šta sam su me često pitali gdje sam jezik učila pošto ne može da se ulovi nikakav akcenat..

U Pekamu? Lavli davli!
svarog svarog 08:29 06.09.2016

Re: switch on , switch off


maksa83
čitam danas izvještaj mmf-a o srbiji, izašao prije par dana, pa se upljuvaše od hvale


Po tom izveštaju država je potrošila više od polovine rezervi gotovine u prvom polugodištu i one su pale na jako nizak nivo.

Trač ili istina?


Istina, ali zato su prikočili sa zaduživanjem. Sa emisijom obveznica su daleko ispod plana
tasadebeli tasadebeli 08:29 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Данас пре можемо да дођемо у ситуацију да ти не разумеш твоје клинце и да ја не разумем моје клинце када проговоре жаргоном него да се ти и ја не разумемо када ти проговориш ијекавицу, а ја екавицу.

Ma oni će da se razumeju u svim smerovima, to nije frka, nego ono što bi meni (da sam lingvista) bilo zanimljivije poprište za raspravu je da li je ono što se govori u Pirotu - srpski? Čitao sam negde neku argumentaciju po kojoj engleski koji govre u Škotskoj (mada ga englezi bez mnogo problema razumeju) ne može da se zove engleski (i tip razlagao kako i zašto, sve po pravilima). Čitajući to zaključio sam da ono što se govori u Pirotu i okolini ne može da se zove srpski. (*)

(*) Nije da je na bilo koji način bitno, samo meni zanimvljo.




Најкраћи одговор на ово твоје питање, а да не изневеримо истину, био би да је Александар Белић те 1905. године био бржи од Бугара. (ЛИНК)



Наравно, била је ту поред политичких аргумената и гомила лингвистичких аргумената за овако нешто, али мислим да је брзина ту била пресудна да данас мирне душе можемо да кажемо да Пироћанци говоре српски језик.

Један од локалних говора, али српски језик.


Али морам да ти кажем (због овог помињања Шкота) да је данас свако поређење ситуације у било ком од преко 6000 језика у свету са енглеским тешко одрживо.

Чак и сами енглески лингвисти (Кристал и остали) енглески језик више не називају english него globish.

Нису ту само Шкоти у питању.

Шта је са енглеским језиком који говоре Арапи, Кинези, Шпанци, ми...?

Моја сестра је преводилац (стручни) и већ 20-25 година она може прецизно да ти каже да ли је неки уговор, пословно писмо и сл. писао Арапин, Кинез, Шпанац, Србин,...



maksa83 maksa83 08:30 06.09.2016

Re: switch on , switch off

ajde de, i ovde gdje ljudi znaju šta sam su me često pitali gdje sam jezik učila pošto ne može da se ulovi nikakav akcenat..

Aman bre što si na kraj srca, zaebavam se...

Jezik je na svaki način fascinantna stvar, ono što nas zapravo drži na kakvom takvom vrhu lanca ishrane i sa svom tom kompleksnošću nas čini mnogo drugačijim od ostalih životinja. Ja da ne radim ovo što radim bavio bih se time (kada ne bih uspeo da postanem kamiondžija, gde bih konačno bio u skladu sa sobom tj. imao opravdanje za svu ovu urođenu/stečenu neizbaždarenost).
freehand freehand 08:32 06.09.2016

Re: switch on , switch off

svarog

maksa83
čitam danas izvještaj mmf-a o srbiji, izašao prije par dana, pa se upljuvaše od hvale


Po tom izveštaju država je potrošila više od polovine rezervi gotovine u prvom polugodištu i one su pale na jako nizak nivo.

Trač ili istina?


Istina, ali zato su prikočili sa zaduživanjem. Sa emisijom obveznica su daleko ispod plana

Javni dug rs
Inače su po diktatu MMF pokresali sve što od državnih davanja iznad zemlje viri a najavljuju i ukidanje povraćaja PDV za dečju hranu i opremu, uz divne planove sa cenom vode pravljene izvorno za Szdan i Čad.
Ememefistan.
maksa83 maksa83 08:33 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Моја сестра је преводилац (стручни) и већ 20-25 година она може прецизно да ти каже да ли је неки уговор, пословно писмо и сл. писао Арапин, Кинез, Шпанац, Србин,...

A pa taj jezik i anglosaksonci zovu legalese.
tasadebeli tasadebeli 08:41 06.09.2016

Фуснота за Максу

Прексиноћ сам гледао неку емисију на РТС о Шекспиру.

И слушао Џеремија Ајронса као наратора.

Е, то је оно што је најближе тзв. "краљичином енглеском" - Received Pronunciation (ЛИНК)


Све оно остало, Пекам, Единбург, Даблин, Њујорк, Тенеси, Сиднеј, Пекинг, Београд, Абу Даби,... Све је то данас, у ствари, глобиш.


Уосталом, зар Шкоти нису пореклом као и Ирци, па имају и језик који би им био матерњи да се енглески није наметнуо кроз векове.


Колико знам, Ирци на улицама говоре тај свој енглески, али зато у школама уче гелик (келтски).






(Један од коментара испод клипа:


PurplePackerHunter817 MSP5 months ago

my school have to learn this song for proclamation day (wich is Tuesday 15th of March in case anybody didn't know) and I am pretty good at it so I can't wait!




И само да додам на ово:







vcucko vcucko 08:43 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tasadebeli

Сећам се да су моје колеге у београдским школама деведесетих, са великим приливом избеглица из Хрватске и БиХ, имали обичај да за децу која говоре и пишу ијекавицом у школи кажу да говоре хрватски језик. (!)

Пази, јесу то професори географије, техничког, физичког, хемије, физике, историје чак (!), али су сви људи са академским образовањем.

(Мислим, серем им се ја онда у те дипломе на којем год факултету да су их стекли! )


Nije to samo "ije" ili "e". Upravo školska terminologija se često razlikuje, a složićeš se da van škole nema baš mnogo prilike da je upotrebljavaš.

Pisao sam o tome, ali ponovo ću, ako ništa mnogo je lepo
Elem, jedna od najdražih da kažemo igara moje kćerke i mene kad je bila u nižim razredima osnovne je vezana uz nazive školskih pomagala. Jbg, za mene je zarezivač šiljilo, lenjir je ravnalo itd. (a gde sam pa imao prilike da usvojim ovdašnje nazive). Pa ona pokaže na gomilu na stolu i kaže "tata, dodaj mi ono". Ja krenem redom: "ravnalo?", ona u smeh, podignem "kutomjer?", ona se još jače smeje, pa konačno "a, znači, šiljilo?" ona se zagrcne od smeha, a sve završi opštim smehom i grljenjem.

Hoću da kažem, ne treba odmah gledati crno. A da zlonamerne krmadi ima koliko voliš, ima. Samo nešto verujem da se njihovo zlo ne odnosi samo na ijekavicu i ekavicu; pre će biti da ti isti oće da slažu, ukradu, zavrću decu i roditelje za koješta, u krajnjoj liniji svađaju se sa komšilukom i tako to. Facts of life...
maksa83 maksa83 08:48 06.09.2016

Re: Фуснота за Максу

Све оно остало, Пекам, Единбург, Даблин, Њујорк, Тенеси, Сиднеј, Пекинг, Београд, Абу Даби,... Све је то данас, у ствари, глобиш.

Da, Englezi po tom pitanju ne paze na sebe, dok npr. koliko sam čuo Španci (od kad su se raširili po planeti) imaju neko globalno telo koje se sastaje i "čuva španski" utoliko što se sastaju i dogovaraju i propisuju šta je španski a šta nije, šta je pravilno itd. itd.
tasadebeli tasadebeli 08:50 06.09.2016

Re: switch on , switch off

kukusigameni
tasadebeli
до Борче


Na jednoj tabli u Grčkoj.







tasadebeli tasadebeli 09:03 06.09.2016

Re: switch on , switch off

EDIT:
Svi oni su bili manje obrazovani, manje načitani i manje elokventni od onih kojim moja ijekavica nije smetala.



Као што видиш, Предо, моје искуство са колегама по београдским школама уопште није такво.


Пре више од 25 година прочитао сам једну социолингвистичку студију рађену на основу испитивања у Канади о међусобној нетрпељивости франкофоних (Кебек) и англофоних (остали) говорника.

И осим очекиваног што сам ту нашао (најмањи степен нетрпељивости показују деца; што млађе дете, то нижи степен нетрпељивости), налетео сам на једдан резултат истраживања који ме је запањио.

(Имај у виду да сам тада имао 25 година и дубоко сам веровао у просветитељску улогу модерног образовања, тј. наших савремених образовних система.)

Наиме, истраживања су показивала да највећи степен нетрпељивости према говорницима оне друге стране показују управо они са највишим (!) степеном образовања.

Зато сам и запамтио ту студију толико година јер се тај резултат никако није поклапао са мојим уверењима до тада.

А, нажалост, после сам у животу врло често наилазио на појединачне случајеве у свом окружењу који су ми само потврђивали тај, тада за мене невероватан налаз, из те канадске студије.
Atomski mrav Atomski mrav 09:04 06.09.2016

Re: Фуснота за Максу

imaju neko globalno telo koje se sastaje i "čuva španski" utoliko što se sastaju i dogovaraju i propisuju šta je španski a šta nije, šta je pravilno itd. itd.

Misliš kastiljanski?
Atomski mrav Atomski mrav 09:05 06.09.2016

Re: switch on , switch off

U Pekamu? Lavli davli!

Lavli džabli, moliću lepo.

predatortz predatortz 09:06 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Као што видиш, Предо, моје искуство са колегама по београдским школама уопште није такво.


Pa kad praviš klasičnu grešku - poistovećuješ posedovanje diplome i obrazovanje.
To dvoje BI trebalo da ide pod ruku, no svi znamo da to često i nije slučaj.
maksa83 maksa83 09:09 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Наиме, истраживања су показивала да највећи степен нетрпељивости према говорницима оне друге стране показују управо они са највишим (!) степеном образовања.

Onako intuitivno (bez da umem da objasnim) meni to ne deluje beskrajno nelogično. Visoko obrazovanje nije garancija "ljudskosti", empatije ponajmanje. Pa General Franko (koji se po prirodi stvari razumeo u praktičnu stranu materije jako dobro) je govorio da je za ozbiljan i utemeljen fašizam neophodan jak srednji sloj.
predatortz predatortz 09:13 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Pa General Franko (koji se po prirodi stvari razumeo u praktičnu stranu materije jako dobro) je govorio da je za ozbiljan i utemeljen fašizam neophodan jak srednji sloj.


Jak srednji sloj je neophodan osnov za stabilnost bilo kog sistema. Nije tu stari dobri Franko rekao nešto novo.
maksa83 maksa83 09:16 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Jak srednji sloj je neophodan osnov za stabilnost bilo kog sistema.

U pa ne nužno, vidi npr. Severnu Koreju, tu ti je dosta čvrsta ruka i zaluđeno stanovništvo odsečeno od svega, ili Saudi Arabiju gde je dosta da država ima puno para kojima kupuje mir, ili... Sve su to stabilni sistemi dok ne izmakneš neki od stubova.
predatortz predatortz 09:19 06.09.2016

Re: switch on , switch off


U pa ne nužno, vidi npr. Severnu Koreju, tu ti je dosta čvrsta ruka i zaluđeno stanovništvo odsečeno od svega,


Koje je opet iz njihovog srednjeg sloja. Oficirskog, pandurskog, prosvetarskog, birokratskog...
Ako to funkcioniše u nekoj državi, onda i država funkcioniše.
maksa83 maksa83 09:23 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Koje je opet iz njihovog srednjeg sloja. Oficirskog, pandurskog, prosvetarskog, birokratskog...
Ako to funkcioniše u nekoj državi, onda i država funkcioniše.

Ma ok, ali ne pričamo zapravo o stabilnom sistemu, nego konkretno o uslovima neophodnim da ideja kao što je fašizam postane mejnstrim, gde kaže Franko da ti ne treba puno neobrazovanog puka nego baš suprotno.
emsiemsi emsiemsi 09:31 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tess
Nema tu ništa genijalno.

Dobro, nemoj sad da kvariš.

Na blogu -  kad Tadejus prođe kao bosa po trnju pošto je i pored dobre volje da prirodno pređe na ekavski ostala u prirodnom ijekavskom naglasku - i na peti dan temi kad su svi pregenijalni i magični i virtuozi, sem mene i Narcisa (opravdano otsutnog) - smatram da je genijalno priznati kako neko zna španski (da bi preživio u Španiji) samo ne zna dijalekte i ne šalta se lako sa jednog na drugi. Naravno da španski i srpski nisu isto i da u Srbiji govore srpski ne španski - ali i na blogu ima dosta njih u pustolovnom ludilu sa na glavi slamnatim šeširima i plavom trakom na kojoj piše VENEZIA.

Govorim srpski ijekavski i čini se da će tako ostati, ekavski mom govoru ne paše iz nekoliko razloga: brzina, kratko-dugo ije, dikcija (mislim na ton, kad ije poskakuje), formulacija rečenice (kad pišem na ekavskom prepoznatljivo je ije, ne mislim na književnu formu izazova pisati na (ij)ekavskom i ikavskom)..ako izbacim ije 'duboko i zavijeno' i ubacim kako sam reče 'lako ee' ono je razvučeno neprirodno.. i privatno (emocionalno) nalazim veliku razliku u riječi dijete i dete, kad kažem dete kao da sam rekla vaza, ta riječ nije moja prirodna emocija..

I pored ovih genijalnih priznanja - o neumoljivosti - osluškujem i brzo prepoznajem odakle su ljudi po načinu govora. U Austriji sam upoznala Srbiju i nekoliko puta izrazila iskreno oduševljenje različitostima govora od grada do grada (sela, regije, etc.). Nije jednom bilo da neke rečenice ili riječi na moje insistiranje ponove "ček malo, šta si il kako si rekao/la, da čujem"..i ponove, pa kako da ne. :)

Problem ili tema nije u talentima, lakoći, ne, nego da li je prelazak ijekavskog na ekavski (i obratno) prirodnost, moranje il je oboje..

Ма, шта те боли оно што си пре неки дан понудила Енџи --- говори како хоћеш !
Наравно, мислим на српски.
Ономе коме се не допада, понуди исто оно што си понудила поменутој.
tadejus tadejus 09:36 06.09.2016

Re: switch on , switch off

svarog

Po tom izveštaju država je potrošila više od polovine rezervi gotovine u prvom polugodištu i one su pale na jako nizak nivo.Trač ili istina?

Istina, ali zato su prikočili sa zaduživanjem. Sa emisijom obveznica su daleko ispod plana


ma ne, to je potpuno irelevantno..
stanje tih rezervi, a i inače to nisu nikakve rezerve to je tzv. jedinstveni račun trezora na koji se slivaju sve pare koje nam otimaju na dnevnoj bazi, fluktuira na mjesečnoj bazi po nekoliko desetina milijerdi dinara stalno..
idealno bi ono čak težilo nuli, pošto idealno ne može da se obezbjedi onda je solidno imati koju desetinu milijardi kad je stanje na minimumu ali nikakv presedan nije da ono padne na 10 pa i ispod..
to je prosto protočni bojler, otmi jednom, daj drugom, nema tu nikakve frke..
i ne posmatra se stanje pošto je višedecenijska praksa da se pare prelivaju iz šupljeg u prazno, a što se žargonski zove budžetske pozajmice, pa se eventualnim alarmom smatra kad one porastu na nekoilko desetina milijardi..
ali i to je samo pokazatelj trenutne bule koja je se premošćava zaduživanjem..
trenutno je zaduživanje jeftino i obilno tako da je ovo potpuna dezinformacija..
ne znam objasnih li
tadejus tadejus 09:39 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tasadebeli
Наиме, истраживања су показивала да највећи степен нетрпељивости према говорницима оне друге стране показују управо они са највишим (!) степеном образовања..


moje iskustvo ovo 100% potvrđuje..
ta najbrutalnija vrjeđanja na bazi porjekla dođoše od univerzitetskog profesora, direktorke u banci i dve gospođe za koje bih se dala opkladiti da ne samo da su fakultetski obrazovane nego se gotovo sigurno radi o nekim tzv. humanities.. (mislim da mi za ovo nemamo izraz, društvene nauke isključivši pravo i ekonomiju)
freehand freehand 09:42 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Koje je opet iz njihovog srednjeg sloja. Oficirskog, pandurskog, prosvetarskog, birokratskog...
Ako to funkcioniše u nekoj državi, onda i država funkcioniše.

Ma ok, ali ne pričamo zapravo o stabilnom sistemu, nego konkretno o uslovima neophodnim da ideja kao što je fašizam postane mejnstrim, gde kaže Franko da ti ne treba puno neobrazovanog puka nego baš suprotno.

Dapače. Fašizam na srednjem sloju počiva ideološki, kao projekcija ostvarenja onoga što se propoveda. Inače je baziran na ekstremima: masi nezadovoljnog i besnog lumpenproletarijata naoružanog mržnjom prema oktroisanom neprijatelju i obećanjima arijevskog Edena sa jedne i industrijskog i bankarskog krema sa druge strane.
Nego, jesi li gledao nekad slike i video snimke Severne Koreje?Mislim - svakako nije mesto koj čovek slobodnom voljom odabere za život ali ni arhitetktura ni garderoba nisu Sofija sa kraja sedamdesetih.
tasadebeli tasadebeli 09:43 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vcucko

Elem, jedna od najdražih da kažemo igara moje kćerke i mene kad je bila u nižim razredima osnovne je vezana uz nazive školskih pomagala. Jbg, za mene je zarezivač šiljilo, lenjir je ravnalo



Хтедох то још тамо где си помињао слух да напишем, па не стигох...


Слух итекако има везе са акцентима. У време док сам ја студирао, асистенткиња Асиму Пецу, мом професору дијалеката и акцената, била је Јелица Јокановић Михајлов. Она је сада професор. И колико знам, Јелица је уз Филолошки завршила и музичку академију. И ја сам вазда био несретан што имам тврде уши (заузврат, имам велико срце ), па не могу да чујем то што чују Јелица и професор.

(И дан-данас јако тешко ухватим српски краткоузлазни акценат. Немам га у матерњем говору, јбг, као што га имају источни Херцеговци.)


Али екавица и ијекавица (и икавица не заборавимо је, иако она данас није уврштена у стандардни српски) немају никакве везе са слухом јер су то рефлекси некадашњег старог гласа који у лингвистици називамо "јат".


Тај глас "јат" у српским средњевековним рукописима бележен је као ово слово





за који данас нико поуздано не може да ти каже како се изговарао (једни кажу да се изговарао као Е са призвуком И, а други као И са призвуком Е) пре више од 500 година у говорима тадашњег српског језика је полако постајао или Е, или ИЈЕ/ЈЕ или И. Различито у различитим говорима

Зато и данашњи изговор овог старог гласа није у вези са слухом, него са развојем језика.

(Макса је поредио енглески Енглеза и Шкота. Погледај енглеско Р Џеремија Ајронса и шкотско Р: "Оооо, Мекррроррри, опет си дирао моје зеррррцове!" Како ће то енглеско и шкотско Р изгледати за 500 година?)

Разумеш?

Данашње Е, ИЈЕ/ЈЕ и И су последица развоја једног старог гласа из некадашњег српског.

А то није никако исти део језичког система којем припадају акценти.

Исто тако и ово што си испричао о резачу и шиљилу.

То ти је па опет лексички, речнички ниво језичке структуре и не спада у исту раван као екавица и ијекавица.

(Узгред, речнички ниво једног језика је и најподложнији променама, али да не улазимо и у то јербо ћемо, као и увек, стићи до онога:"Оооо, Турци!!!" )


А логично је да се свако од нас најудобније осећа када говори својим матерњим изговором, био он Е, ИЈЕ/ЈЕ или И јер је уз тај матерњи и сам проговорио и тим изговором су говорили људи уз које смо се осећали најсигурније онда када нам је заштита и сигурност била најпотребнија у животу.

(Исто важи и за матерње језике, дијалекте, говоре итд.)


Hoću da kažem, ne treba odmah gledati crno.



Наравно, зато се ја и расписах овде оволико. Не замерите ми на дављењу гњурца, него рекох да допринесем расправи са мало више разумевања питања.


A da zlonamerne krmadi ima koliko voliš, ima. Samo nešto verujem da se njihovo zlo ne odnosi samo na ijekavicu i ekavicu; pre će biti da ti isti oće da slažu, ukradu, zavrću decu i roditelje za koješta, u krajnjoj liniji svađaju se sa komšilukom i tako to.



То и ја често помислим код оних тврдоглавих који се баш ускописте да ти доказују супротно од онога што јесте зарад неких својих интереса.

Али и са ти сам се помирио.

Што ти кажеш


Facts of life...
tadejus tadejus 09:48 06.09.2016

Re: switch on , switch off

freehand

Javni dug rs
Inače su po diktatu MMF pokresali sve što od državnih davanja iznad zemlje viri a najavljuju i ukidanje povraćaja PDV za dečju hranu i opremu, uz divne planove sa cenom vode pravljene izvorno za Szdan i Čad.Ememefistan.


pazi u tom izvještaju piše i da je javni dug pao po prvi put od 2008. godine..
to za pdv je opravdano, iz usta mama, to su jako male pare (oštro je limitirano) a brutalno komplikovane procedure..
van pameti je da stotine ljudi troši stotine dan sati da bi nekome dali 1200 dinara.. mnogo je lakše povećati roditeljski dodatak, on isto upravo ide toj grupi (kupaca pelena i sličnog) i može da se kompenzuje.. istina ovo drugo je mnogo slabije targetirano jer je mnogo lakše podnjeti zahtjev za taj dodatak nego za pdv ali ok.. ja mislim da to jeste opravdano.. prosto je taj baby pdv bio više politički stunt nego pomoć mamama (i tatama)..
e sad kresanja što se tiče..
da zaista brutalno se kreše sudeći prema izvještaju..
jedino gdje se nije brutalno to je u otpuštanju ali kanda i tu planiraju da se malo uzobilje (stoji recimo da će iz željeznica otići 5000 ljudi u naredne 2 godine)..
realno to je sve moralo da se uradi.. prosto ne možeš tekuću potrošnju da plaćaš iz duga i to je što je..
i dalo je rezultate, paradokslano je da je ova vlada koja se prodavala sa populističkim parolama uspješno primjenila liberalnu reformu.
ali da će nam sada zbog toga biti bolje.. tjah, i hoće, toliko smo nisko pali.. ali sporo, traljavo, tavorenje sa najnižim platama u evropi valjda, sa gašenjem bilo kakvog zračka poleta i optimizma.. ne znam, mislim da 5 godina nema šanse nizašta, pa ako održimo stabilnost tih 5 godina (a to djeluje da će se ispuniti) onda možda uz neki srećan splet okolnosti da opet krene neki ozbiljniji razvoj (5%+)..
sve u svemu ja sam zaključila da se to prosto ne isplati čekati
maksa83 maksa83 09:49 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Nego, jesi li gledao nekad slike i video snimke Severne Koreje?Mislim - svakako nije mesto koj čovek slobodnom voljom odabere za život ali ni arhitetktura ni garderoba nisu Sofija sa kraja sedamdesetih.

Na manje više nedeljnoj bazi (courtesy of reddit) dođe do mene nešto odande. Možda tamo onaj njihov Dačić (koji je, ubr, fizički potamanio u poslednjih godinu dana više svog aparata nego njegovi prethodnici, poslednji je neki vrlo visoko rangirani sirotan koji je zadremao pri njegovom ekspozeu) pukim strahom natera državno građevinsko preduzeće da sagradi nešto velelepno za slikanje, ali, kako kažeš, ne bih baš zbog toga tamo emigrirao.
tasadebeli tasadebeli 09:54 06.09.2016

Re: Фуснота за Максу

maksa83


Da, Englezi po tom pitanju ne paze na sebe, dok npr.




Па ћуј, стари... Може им се, зар не?


Остали си не могу приуштити тај луксуз.


MIT Indigenous Language Initiative (ЛИНК)


The world’s languages are dying out (ЛИНК)


Чак и у Вашингтон/Лондон Јунајтеду такође... (ЛИНК)
vcucko vcucko 09:59 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tasadebeli


А логично је да се свако од нас најудобније осећа када говори својим матерњим изговором, био он Е, ИЈЕ/ЈЕ или И јер је уз тај матерњи и сам проговорио и тим изговором су говорили људи уз које смо се осећали најсигурније онда када нам је заштита и сигурност била најпотребнија у животу.


Ovo je dobro, jer si mislim prvi put uveo "je" kao opciju.

Kad realno sagledam, ni u Hrvatskoj nisam govorio "ije" nego upravo "je".
Nisam navijao za crno-bijele nego za crno-bjele. Doktor me nije liječio nego lječio.

Ne znam koliko je to ispravno, po standardu i šta god, ali je prosto bilo tako.

Čisto, puno "ije" je što kažeš više neka izvorna, hercegovačka varijanta. Ovako, s obzirom na količinu "lj" u svakodnevnom govoru, ispada da sam navijao za Prištinu
tasadebeli tasadebeli 10:01 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83

Visoko obrazovanje nije garancija "ljudskosti", empatije ponajmanje.



Да, слажем се.

Само што сам онда када сам то прочитао ја био млад и зелен, па ме податак запањио. Довољно да га и данас памтим...

(Јбт, почео сам да говорим као ова моја комшиница баба Деса која ујутро стави пет кила пудера на лице и иде цео дан по комшилуку тврдећи да су њу мушкићи својевремено "преварили онако младу и зелену..."

Ко то каже, ко то лаже да нисмо сви језички пријемчиви на своје језичко окружење?)
predatortz predatortz 10:04 06.09.2016

Re: switch on , switch off


Ovo je dobro, jer si mislim prvi put uveo "je" kao opciju.

Kad realno sagledam, ni u Hrvatskoj nisam govorio "ije" nego upravo "je".
Nisam navijao za crno-bijele nego za crno-bjele. Doktor me nije liječio nego lječio.

Ne znam koliko je to ispravno, po standardu i šta god, ali je prosto bilo tako.


Nije ispravno po više osnova, ali navijati za crno-bele, crno-bijele, crno-bjele, kako god - to je generalno pogrešno.

Inače, ljekar te liječi.
tadejus tadejus 10:11 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz
Inače, ljekar te liječi.


pa da, prosto pravilo je da ako je dugo e kao leeeečiti onad se e pretvara u ije, ako je e kratko kao u lekar a ne leeeeeeeeeeeeeekar, onda se e zamjenjuje sa je..
kod nekih riječi je manje očigledno ali uvijek bolje pasuje kratko ili dugo, ne znam za primjer da nije tako
tasadebeli tasadebeli 10:14 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vcucko

Ovo je dobro, jer si mislim prvi put uveo "je" kao opciju.



ИЈЕ је тамо где је то "јат" било под дугим акцентом, а ЈЕ где је то "јат било под кратким акцентом.

То олакшава "превођење". Дуго Е = ИЈЕ, кратко Е = ЈЕ.

Цвееет је цвијет, а речник је рјечник.


Али има и оно дјед:ђед, медвјед:међед, дјевојка:ђевојка, што је такође српски језик.

Врста јотовања.

Није стандардни, књижевни, али је српски језик.

Postoji i tzv. ijekavsko jotovanje koje se ostvaruje zamjenama kratkog jata. Književne forme su samo one sa n i l: hljeb, ljeto, nježan. Ostali glasovi treba da ostanu nejotovani: djevojka, tjerati, djeca, a jotovane forme đevojka, ćerati, đeca nisu književne i standardne i treba ih izbjegavati.

ЛИНКЛИНКЛИНК



Само да се зна!


Јбг, ако они Максини Пироћанци без дилеме спадају у данашњи српски језик (не стандардни, књижевни српски језик, али ипак српски језик) онда је овај баг са ијекавским јотовањем права ситница.
predatortz predatortz 10:15 06.09.2016

Re: switch on , switch off


moje iskustvo ovo 100% potvrđuje..
ta najbrutalnija vrjeđanja na bazi porjekla dođoše od univerzitetskog profesora, direktorke u banci i dve gospođe za koje bih se dala opkladiti da ne samo da su fakultetski obrazovane nego se gotovo sigurno radi o nekim tzv. humanities.. (mislim da mi za ovo nemamo izraz, društvene nauke isključivši pravo i ekonomiju)


Mora da je to bilo u Zlobino vreme, kada je vladao otvoreni lov na nas, Srbe iz Bosne. Negde posle aprila '94.?
Istini za volju, da je tih dana Zlobke greškom prešao u RS, ubili bi ga kao zeca.
maksa83 maksa83 10:16 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Макса је поредио енглески Енглеза и Шкота. Погледај енглеско Р Џеремија Ајронса и шкотско Р: "Оооо, Мекррроррри, опет си дирао моје зеррррцове!" Како ће то енглеско и шкотско Р изгледати за 500 година?)

Pazi, navodno postoje dijalekti škotskog koji Škoti ne razumeju, tako da imaju i šalu:

Q: Kakva je razlika između italijanske i glazgovske mafije?
A: Italijanska će ti učiniti ponudu koju ne možeš da odbiješ, a glazgovska ponudu koju ne možeš da razumeš.
tasadebeli tasadebeli 10:18 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Макса је поредио енглески Енглеза и Шкота. Погледај енглеско Р Џеремија Ајронса и шкотско Р: "Оооо, Мекррроррри, опет си дирао моје зеррррцове!" Како ће то енглеско и шкотско Р изгледати за 500 година?)

Pazi, navodno postoje dijalekti škotskog koji Škoti ne razumeju, tako da imaju i šalu:

Q: Kakva je razlika između italijanske i glazgovske mafije?
A: Italijanska će ti učiniti ponudu koju ne možeš da odbiješ, a glazgovska ponudu koju ne možeš da razumeš.






Верујем!







EDIT: Никада нисам разумео ни реч од онога што је сер Алекс Фергусон говорио у својим интервјуима.


А пај' сад тек ово!





Некада нисам разумео само сер Алекса, данас не разумем половину фудбалера по Европи кад проговоре "енглески" језик.
tadejus tadejus 10:21 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz
Mora da je to bilo u Zlobino vreme, kada je vladao otvoreni lov na nas, Srbe iz Bosne. Negde posle aprila '94.?Istini za volju, da je tih dana Zlobke greškom prešao u RS, ubili bi ga kao zeca.


ma nije.. ovaj incident sa profom, pride komšijom je od prije par nedelja..
iznervirao se čovjek i onda prosto rekao ono što zaista misli a inače pazi da mu ne izleti..
predatortz predatortz 10:24 06.09.2016

Re: switch on , switch off


ma nije.. ovaj incident sa profom, pride komšijom je od prije par nedelja..
iznervirao se čovjek i onda prosto rekao ono što zaista misli a inače pazi da mu ne izleti..


U svakom zlu i neko dobro. Sad si bar načisto s kim imaš posla.
Atomski mrav Atomski mrav 10:26 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Q: Kakva je razlika između italijanske i glazgovske mafije?
A: Italijanska će ti učiniti ponudu koju ne možeš da odbiješ, a glazgovska ponudu koju ne možeš da razumeš.




Pričao mi je jedan Škot da je taj glazgovski akcenat takav jer je Glazgov na zapadnoj obali, vrlo blizu Irske i mnogi stanovnici Glazgova i tog dela Škotske su zapravo vrlo bliski Ircima, imaju mnogo rođaka u Irskoj pa pretpostavljam da njihov dijalekat prilično mnogo naginje ka svojimm keltskim korenima.
freehand freehand 10:27 06.09.2016

Re: switch on , switch off

i dalo je rezultate, paradokslano je da je ova vlada koja se prodavala sa populističkim parolama uspješno primjenila liberalnu reformu.

Kadrovi čuda čine.
Mislim, baš mi je žao da kvarim ovaj divni medecinski blog, al kad kažeš otpuštanje, zapoošljavanje, drndemrnde ne mogu da odolim da ne podelim nešto sa vama.
(Ne, nije onaj divni mladić intelektualac koji će kulturno vozdizati Palilulu!)
Elem, upoznajte Sladžu:
tasadebeli tasadebeli 10:29 06.09.2016

Re: switch on , switch off

svarog svarog 10:30 06.09.2016

Re: switch on , switch off

ma ne, to je potpuno irelevantno..


Додатно, плаћањем гарантованих дугова Србијагаса, Галенике и Железаре Смедерево средствима из републичког буџета у марту су и
индиректне обавезе државе смањене за око 30 млн евра. Међутим, како је
релативно велики мартовски мањак у буџету такође морао бити финансиран из постојећих новчаних средстава, процењујемо да су само у овом месецу (mart) укупни депозити државе умањени за око 300 млн евра.


Прелиминарни подаци указују на то да је јавни дуг у априлу умањен готово за 200 млн евра , првенствено услед (привременог) раздуживања на домаћем финансијском тржишту. За разлику од
марта, кад су на ниво дуга опште државе пресудно утицале курсне разлике, априлско смањење задужености од готово 200 млн евра
углавном је последица плаћања обавеза по основу раније емитованих
државних хартија од вредности – без новог задуживања.
На тај начин, и у овом месецу текуће обавезе (укључујући и буџетски дефицит) добрим делом финансиране су из постојећих новчаних
депозита.


by Fiskalni savet

edit: I ovaj Sosa iz MMF je rekao da su smanjeni "cash buffers", ali da se sad popunjuju

eto ne znam da li sam uspeo da objasnim

edit na edit:

iz najnovijeg izveštaja Fiskalnog saveta:

Штавише, укупна примања државе по основу задуживања била су осетно мања од отплаћене главнице доспелих дугова (само на нивоу републичког буџета за око 330 млн евра), тако да је највећи део смањења јавног дуга до краја јула од око 470 млн евра остварен на рачун трошења претходно
акумулираних новчаних средстава
vcucko vcucko 10:36 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tasadebeli
vcucko

Ovo je dobro, jer si mislim prvi put uveo "je" kao opciju.



ИЈЕ је тамо где је то "јат" било под дугим акцентом, а ЈЕ где је то "јат било под кратким акцентом.

То олакшава "превођење". Дуго Е = ИЈЕ, кратко Е = ЈЕ.

Цвееет је цвијет, а речник је рјечник.


Али има и оно дјед:ђед, медвјед:међед, дјевојка:ђевојка, што је такође српски језик.

Врста јотовања.

Није стандардни, књижевни, али је српски језик.


Ma znam ja pravila (uglavnom ), ali ne radi se o pravilima. Nego kako sam/smo realno govorio/li.
Ne lijeečio (dugo-bemliga) nego lječio (kratko-bemligaopet). Cvjet. Ljepo bjelo mljeko
Uvjek samo "je", ono "i" nepogrešivo stoji na papiru, ali se ne izgovara. Koji je to govor, bemligastotiput. JRS (jezik riječkih Srba)? Jeres . Otkud znam. Što je najlepše, uklapalo se u okolinu, a o tome je i čitav blog, ako se ne varam.
tess tess 10:38 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Данашње Е, ИЈЕ/ЈЕ и

Ne, crnogorska varijanta ima čestitije i visočije ije,  kao tri planinska vrha..

Primjer ije-je:
Pišem mlijeko govorim mljeko (ne lj nego l-j).

Nekad je mačka bjela nekad bijela, zavisi šta joj se dešava u datom trenutku u rečenici il u mačijem životu, u jednom od devet života. Bjela je mačka kad je nadrljala - bijela nagrabusi. Naravno da ima razlike u nadrljati i nagrabusiti. Razlika zavisi od mačke do mačke. Bjele ili bijele. O beloj da ne govorim. Kad je mačka bela mora da je o nekom vrhuncu riječ - ta iz devetog  lagano i prirodno pređe u deseti život.

Dobro, da skratim, samo lagano, sve će biti okej.

:)
predatortz predatortz 10:41 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Primjer ije-je:
Pišem mlijeko govorim mljeko (ne lj nego l-j).

Nekad je mačka bjela nekad bijela, zavisi šta joj se dešava u datom trenutku u rečenici il u mačijem životu, u jednom od devet života. Bjela je mačka kad je nadrljala - bijela nagrabusi. Naravno da ima razlike u nadrljati i nagrabusiti. Razlika zavisi od mačke do mačke. Bjele ili bijele. O beloj da ne govorim. Kad je mačka bela mora da je o nekom vrhuncu riječ - ta iz devetog lagano i prirodno pređe u deseti život.

Dobro, da skratim, samo lagano, sve će biti okej.


E, je li vam sad jasno što pišem ekavski?
Lakše, brate!
Gram mozga ti ne treba za to!
tadejus tadejus 10:44 06.09.2016

Re: switch on , switch off

svarog

I ovaj Sosa iz MMF je rekao da su smanjeni "cash buffers", ali da se sad popunjujueto ne znam da li sam uspeo da objasnim


pa sosa tek došao, ne zna da je to u srbadije normalno, čekaj dok mu objasne za te budžetske pozajmice, opustiće se i on..
i sam si rekao, oni neće čak ni da puste te planirane dinarske obveznice.. evro bond im je pitanje časti i tu pogrešno neće da refinansiraju dug povoljno jer je kao politički loše (ovo sam čula da je vožd lično rekao)..
tako da sve u svemu nikako nisu u buli..
to su normalne tekuće fkluktuacije a njima ide dobro, sa te strogo makro tačke gledanja..
gledano iz ugla raje ide im u pm i tipujem da će raja vožda da ipak najuri, i to čisto logikom kad su ga podržali kad je pričao gluposti jebeš mi sve ako ga ne otjeraju kad završi pravu stvar..
a i osjetiće u džepu..
tadejus tadejus 10:48 06.09.2016

Re: switch on , switch off

tess
Данашње Е, ИЈЕ/ЈЕ и Ne, crnogorska varijanta ima čestitije i visočije ije,  kao tri planinska vrha..Primjer ije-jeišem mlijeko govorim mljeko (ne lj nego l-j).Nekad je mačka bjela nekad bijela, zavisi šta joj se dešava u datom trenutku u rečenici il u mačijem životu, u jednom od devet života. Bjela je mačka kad je nadrljala - bijela nagrabusi. Naravno da ima razlike u nadrljati i nagrabusiti. Razlika zavisi od mačke do mačke. Bjele ili bijele. O beloj da ne govorim. Kad je mačka bela mora da je o nekom vrhuncu riječ - ta iz devetog  lagano i prirodno pređe u deseti život.Dobro, da skratim, samo lagano, sve će biti okej. :)


ja i govorim bijelo i mlijeko..
paradokslano srpski mi je u OŠ predavala polu Njemica polu Srbijanka koja je govorila ekavicu..
al saćerivala stravu za mljeko i bjelo i meni to ostalo..
jbt možda je ona kriva što sad ne umijem ekavicu da progovorim a bilo bi mi toliko lakše..
zamisli kako će moja djeca da govore kad sprski nauče isključivo od mene i tate bačvanina..
pa to se neće moći slušati
vcucko vcucko 10:49 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz

Nije ispravno po više osnova, ali navijati za crno-bele, crno-bijele, crno-bjele, kako god - to je generalno pogrešno.


Da li mi veruješ da sam bio na tri od četiri tekme u rupi, za onog Zvezdinog pohoda na Bari (samo Švajcarce nisam gledao). Naravno, na jugu, tamo ispod semafora. Čak sam i poskočio kad se "nebo otvorilo" protiv Bajerna na onoj drugoj strani. Pre toga se smrz'o kad je Volfart čuknuo u stativu, a lopta se šetala tamo oko Efenberga koji nikako nije mogao da je dohvati i gurne u gol (to je bilo ovamo na jugu, ispod mene).

Tada je još bilo normalnih Danas - srećom imam samo ćeru - ali da imam sina i da ode u zvezdaše, odrekao bih ga se preko Službenog glasnika. Nismo ista planeta

Belgrade state of mind!
predatortz predatortz 10:50 06.09.2016

Re: switch on , switch off

ja i govorim bijelo i mlijeko..
paradokslano srpski mi je u OŠ predavala polu Njemica polu Srbijanka koja je govorila ekavicu..


Au, suncetijebem, što ti je ovo trebalo?!
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 10:50 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Gram mozga ti ne treba za to!




Inače, meni je ijekavica uvek bila nekako lepša, mekša, naravno ako se priča čisto, onako kako umeju da je pričaju obrazovani Hercegovci ili Crnogorci.
Pa vidi sad koje je tek to muka, duša dinarca ijekavca zarobljena u telu Srbijanca ekavca :)
predatortz predatortz 10:56 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Inače, meni je ijekavica uvek bila nekako lepša, mekša


Možda nije ok da ja to kažem, ali ijekavica jeste melodičnija.

Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena. Slovenski jezici su melodični i puni mekih glasova. Ekavica je nekako grublja.

svarog svarog 10:56 06.09.2016

Re: switch on , switch off

to su normalne tekuće fkluktuacije a njima ide dobro, sa te strogo makro tačke gledanja..


Da, pravimo primarni suficit, ima i neki rast, ali... mislim da je to uglavnom zbog spoljnih faktora. Niske cene nafte, sirovina i niske kamate to sve omogućuju. Šta bi bilo (kad bi bilo) da nafta krene gore i da istovremeno FED podigne kamatu, a ovaj scenario je veoma lako moguć.
Šta kad dug krene da raste na konto viših kamata+kursa i kad troškovi privrede krenu da rastu zbog skupljih energenata. Sva ova sreća sreća radost će da ispari kao mehur od sapunice
jbt koja sam ptica zloslutnica
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:03 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Možda nije ok da ja to kažem, ali ijekavica jeste melodičnija.


A što ne bi bilo ok, misliš da će ti neko reči "idi onda kući"?

Zezam se, ali dobro je da se danas ova tema malo smirila i otišla u neke normalne tokova, bilo je prosto mučno za čitati, naročito onu raspravu na inicijalnom postu koja je izazvala pisanje ovog.
tasadebeli tasadebeli 11:04 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vcucko

Koji je to govor, bemligastotiput. JRS (jezik riječkih Srba)? Jeres .



Говор је увек јерес у односу на писану реч.


Али, нисмо ми инквизиција, па да због тога спаљујемо јеретике.



Јербо је језик много сложена појава...

(ЛИНК)




predatortz

E, je li vam sad jasno što pišem ekavski?
Lakše, brate!
Gram mozga ti ne treba za to!



Јао, а јел'се сећаш онога Хан Песак, Седињене Америчке Државе и сл. на телевизији у Српској деведесетих?


Говорио и професор Дешић о томе у овој емисији:



maksa83 maksa83 11:06 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena.

Eto, pa vi pravite spomenike u centru ćopavom austrijskom špijunu...
predatortz predatortz 11:08 06.09.2016

Re: switch on , switch off

A što ne bi bilo ok, misliš da će ti neko reči "idi onda kući"?


Za sve njih (danas sam u hipi fazonu )

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:09 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena.

Eto, pa vi pravite spomenike u centru ćopavom austrijskom špijunu...


Taj ćopo je govorio ijekavicom, ako se ne varam.
predatortz predatortz 11:09 06.09.2016

Re: switch on , switch off


Јао, а јел'се сећаш онога Хан Песак, Седињене Америчке Државе и сл. на телевизији у Српској деведесетих?


Ono je bio genocid nad jezikom!
vcucko vcucko 11:10 06.09.2016

Re: switch on , switch off

predatortz
Inače, meni je ijekavica uvek bila nekako lepša, mekša


Možda nije ok da ja to kažem, ali ijekavica jeste melodičnija.

Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena. Slovenski jezici su melodični i puni mekih glasova. Ekavica je nekako grublja.


Samo kao kuriozum: Rusi lakše razumeju hrvatski (čak kajkavštinu) nego srpski. Kad Srbi natucaju ruski (naravno ne govorim o profesorima ruskog) kažu da im zvuči kao da govore bugarski, a što im je poznato iz vremena SEV.
Česi slabo kapiraju i srpski i hrvatski, ali mnogo bolje slovenački (valjda preko slovačkog).
Poljaci takođe, ali oni imaju onu strašnu transkripciju (ono "szwlrzw..." što se čita kao jedan glas ). Jednom sam na "Slavorumu" pitao, zašto ne pređu na češko "č" i "š" kao mi, uvredili su se samo tako; zar mi, od Čeha, piip...
predatortz predatortz 11:11 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vrabac_u_steni
maksa83
Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena.

Eto, pa vi pravite spomenike u centru ćopavom austrijskom špijunu...


Taj ćopo je govorio ijekavicom, ako se ne varam.


Kao i pretežni deo Podrinja, Cera, Mačve... tog vremena. Sve go Ercov!
maksa83 maksa83 11:17 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Taj ćopo je govorio ijekavicom, ako se ne varam.

Ako je verovati Klajnu najveći delovi zapadne Srbije i Šumadije su bili na ijekavici i nekako smo izmigrirali na ekavicu. Kojim tačno mehanizmima nemam pojma (možda sišlo iz Vojvodine, Matica Srpska, itd?), ali znam da bi se bez Vukove reforme reči pisale isto a izgovarale različito, tj. ne bi imao knjigu eksplicitno pisanu ijekavicom ili ekavicom, nego bi negde to čitali 'vako a negde 'nako.

Sve u svemu ja sebe zatičem kao nezadovoljnog korsnika njegovog ukupnog činodejstvovanja. Znam da sam tu u nekoj jezivoj Obraz/Dveri/JošGoriMrakovi ekipi (gde je Basara još najsvetliji primer), ali sam u miru sa tim.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:29 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Ako je verovati Klajnu najveći delovi zapadne Srbije i Šumadije su bili na ijekavici i nekako smo izmigrirali na ekavicu.


Nije to bilo ni tako davno. U zapadnoj Srbiji po selima još uvek možeš naći starije ljude koji pričaju ijekavicu.
Al aj to, pre nekoliko meseci videh rođaka(ima blizu devedeset godina), čovek je došao kao dečak u Beograd iz Kosjerića negde za vreme okupacije i od tada živi ovde. I dan danas priča čistu ijekavicu, ali čistu.
tess tess 11:31 06.09.2016

Re: switch on , switch off

ja i govorim bijelo i mlijeko..

Ne, ije ne govorim tj. ovo što zapaziše Vcucko i Taso.
Djete, mljeko, ljepo, brjeg, ljekar, rjetko, i tako dalje.

Lično - kad se intimišete svi - smatram ekavski elegantnijim izgovorom i godinama unazad ako kupujem knjigu na srpskom ona je na ekavskom (na stranu što poznajem odlično izdavačke kuće i imam neke favorite - i kad bolje razmislim ne samo favorite među izdavačkim kućama nego pratim šta govore, misle i o čemu pišu ljudi na ekavskom). Za ijekavski srpski oduvijek govorim da je epski i guslarski. No, šta je tu je. Iz ove se kože pobjeć' ne može. :)
tadejus tadejus 11:32 06.09.2016

Re: switch on , switch off

svarog
Da, pravimo primarni suficit, ima i neki rast, ali... mislim da je to uglavnom zbog spoljnih faktora. Niske cene nafte, sirovina i niske kamate to sve omogućuju. Šta bi bilo (kad bi bilo) da nafta krene gore i da istovremeno FED podigne kamatu, a ovaj scenario je veoma lako moguć.Šta kad dug krene da raste na konto viših kamata+kursa i kad troškovi privrede krenu da rastu zbog skupljih energenata. Sva ova sreća sreća radost će da ispari kao mehur od sapunice jbt koja sam ptica zloslutnica


pa i jeste i nije..
fakat im idu na ruku niske kamatne stope globalno zbog kojih se povoljno zadužuju, niska inflacija globalno, zbog koje je i naša inflacija niska pa su nam rekordno niske i referentna i praetće kamatne stope, pa nam se konačno uspjelo malo oporaviti i kreditiranje po tom osnovu..
ali ovo dvoje gornje (niske kamate i inflacija) je nisko zbog niske tražnje globalno, a kad je niska tražnja globalno onda se i nama smanji izvoz, smanje strane investicije, pa smanji i naša tražnja..
dvosjekli mač..
mora se priznati da oni ipak okolnosti takve kakve su ne koriste za dalje raskućavanje kuće a što bi mogli da rade..
čisto iz makroekonomskog ugla posamtrano..
e sad to što je raskućavaju iz ugla sistema vrijednosti to je već nažalost teže izmjeriti..
emsiemsi emsiemsi 11:35 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
ajde de, i ovde gdje ljudi znaju šta sam su me često pitali gdje sam jezik učila pošto ne može da se ulovi nikakav akcenat..

Aman bre što si na kraj srca, zaebavam se...

Jezik je na svaki način fascinantna stvar, ono što nas zapravo drži na kakvom takvom vrhu lanca ishrane i sa svom tom kompleksnošću nas čini mnogo drugačijim od ostalih životinja. Ja da ne radim ovo što radim bavio bih se time (kada ne bih uspeo da postanem kamiondžija, gde bih konačno bio u skladu sa sobom tj. imao opravdanje za svu ovu urođenu/stečenu neizbaždarenost).

Да !
Језик је стварно чудо.
Но, свеједно, ја да се не бавим овим, волео бих да се бавим узгојем зечева, али пре тога бих волео да радим на некој рампи (са само једним тогл дугметом) и притискам дугме када неко хоће да уђе или изађе.
predatortz predatortz 11:38 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Nije to bilo ni tako davno. U zapadnoj Srbiji po selima još uvek možeš naći starije ljude koji pričaju ijekavicu.


Sa obe strane Drine ćeš naći te enklavice u kojima se neguje 'govor starog kraja'.
Kada bi došao u neka sela Majevice, a da ne znaš gde si došao, bio bi siguran da si u severnom delu Crne Gore.
Ja se nisam smejao kada su Crnogorci uveli slovo ś. Kao klinac, boraveći na vikendici kod dede i babe, nisam čuo ni jednog seljaka sa Majevice da kaže sjekira ili sekira - to je odvajkada śekira. Kao što će ti reći śjedi kada žele da te ugoste. A jezik je, valjda, ono što narod govori a ne što neko misli da bi jezik trebalo da bude.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:39 06.09.2016

Re: switch on , switch off

godinama unazad ako kupujem knjigu na srpskom ona je na ekavskom


ono što jes, ima manje slova, laše se čita :)

ali ja sam pričao o zvučnosti, ekavica je tvrda, valjda zato ovi preko reka toliko razvlače ne bi li je omekšali :)
tess tess 11:41 06.09.2016

Re: switch on , switch off

говори како хоћеш !
Наравно, мислим на српски.

:)
predatortz predatortz 11:41 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Iz ove se kože pobjeć' ne može. :)


Valjda uteć ne mere, majku mu staru!
maksa83 maksa83 11:41 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Al aj to, pre nekoliko meseci videh rođaka(ima blizu devedeset godina), čovek je došao kao dečak u Beograd iz Kosjerića negde za vreme okupacije i od tada živi ovde. I dan danas priča čistu ijekavicu, ali čistu.

To je zanimljivo, evo npr. moja baba po majci došla iz Like između WW1 i WW2, udala se, izrodila decu, radila, itd. Njena starija rođena sestra, isti životni put, došla čak pre nje, samo se nije udavala nego živela sama ceo život, sa Karaburme išla redovno u Crkvu Svetog Marka, molila se Svetom Nikoli, itd. bila vrlo pobožna i smerna žena, samica. Mojoj babi - valjda zbog kontakta sa ljudima (deda bio društven, gotivan tip, golubar i kartaroš pritom, pa su razni promicali kroz kuću) su se i ijekavica i akcenat izbrisali, dočim je Baba Soka do poslednjeg svog dana govorila kao da nikad iz Kosinja mrdnula nije, sa sve "vavjek" isl.
tess tess 11:42 06.09.2016

Re: switch on , switch off

ali ja sam pričao o zvučnosti, ekavica je tvrda,

Ma kako tvrda? :)
blogovatelj blogovatelj 11:43 06.09.2016

Re: switch on , switch off

I ja, sam sebi, zvučim totalno izveštačeno kad se trudim da govorim ekavski. Što ti kažeš, osetim da rečenica nema onu melodiju koja odražava mene


Ljudi ja stvarno ne znam cemu ovolika rasprava ni oko cega. Svako prica kako misli da treba da prica, kako zeli i kako ume. Ako od vas neko trazi drugacije, taj nije normalan.
U engleskom jeziku postoji rec - postapalica eh. Nema nikakvo znacenje, otprilike kao rec bre u srpskom. Nju koriste samo Kanadjani, kao sto i rec bre koriste samo zitelji Srbije juzno od Beograda. I potpuno je nakaradno kada u oba slucaja neko drugi pokusava tu rec da izgovori.
Pricajte kako vam je volja, nasi smo, sto rece onaj triperas.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:54 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Mojoj babi - valjda zbog kontakta sa ljudima (deda bio društven, gotivan tip, golubar i kartaroš pritom, pa su razni su promicali kroz kuću) su se i ijekavica i akcenat izbrisali, dočim je Baba Soka do poslednjeg svog dana govorila kao da nikad iz Kosinja mrdnula nije.


Da, i ovaj je živeo dosta povučen život tako da verovatno ima neke veze sa tim.

A što se tiče "bre", sudeći po ovom tekstu u raznim oblicima se koristi po celom Balkanu, pa i šire. I izgleda da nije turskog, kako mnogi misle, nego grčkog porekla.

More mori bre
maksa83 maksa83 12:05 06.09.2016

Re: switch on , switch off

U engleskom jeziku postoji rec - postapalica eh. Nema nikakvo znacenje, otprilike kao rec bre u srpskom.

Il' van Teksasa neupotrebljivo "y'all" (nešto kao "braTeee" kod nas, kad hoćeš da izraziš toplinu i bliskost prema nekome, nije bitno je l' ga ima jedan ili više).
tasadebeli tasadebeli 12:14 06.09.2016

Re: switch on , switch off

vcucko
predatortz
Inače, meni je ijekavica uvek bila nekako lepša, mekša


Možda nije ok da ja to kažem, ali ijekavica jeste melodičnija.

Inače, imam osećaj da se ekavica najviše udaljila od slovenskih korena. Slovenski jezici su melodični i puni mekih glasova. Ekavica je nekako grublja.


Samo kao kuriozum: Rusi lakše razumeju hrvatski (čak kajkavštinu) nego srpski. Kad Srbi natucaju ruski (naravno ne govorim o profesorima ruskog) kažu da im zvuči kao da govore bugarski, a što im je poznato iz vremena SEV.
Česi slabo kapiraju i srpski i hrvatski, ali mnogo bolje slovenački (valjda preko slovačkog).
Poljaci takođe, ali oni imaju onu strašnu transkripciju (ono "szwlrzw..." što se čita kao jedan glas ). Jednom sam na "Slavorumu" pitao, zašto ne pređu na češko "č" i "š" kao mi, uvredili su se samo tako; zar mi, od Čeha, piip...




Неки од наших овдашњих са Блога су се озбиљно бавили тим истраживањима...


ЛИНКЛИНКЛИНК
emsiemsi emsiemsi 12:18 06.09.2016

Re: switch on , switch off

maksa83
Al aj to, pre nekoliko meseci videh rođaka(ima blizu devedeset godina), čovek je došao kao dečak u Beograd iz Kosjerića negde za vreme okupacije i od tada živi ovde. I dan danas priča čistu ijekavicu, ali čistu.

To je zanimljivo, evo npr. moja baba po majci došla iz Like između WW1 i WW2, udala se, izrodila decu, radila, itd. Njena starija rođena sestra, isti životni put, došla čak pre nje, samo se nije udavala nego živela sama ceo život, sa Karaburme išla redovno u Crkvu Svetog Marka, molila se Svetom Nikoli, itd. bila vrlo pobožna i smerna žena, samica. Mojoj babi - valjda zbog kontakta sa ljudima (deda bio društven, gotivan tip, golubar i kartaroš pritom, pa su razni promicali kroz kuću) su se i ijekavica i akcenat izbrisali, dočim je Baba Soka do poslednjeg svog dana govorila kao da nikad iz Kosinja mrdnula nije, sa sve "vavjek" isl.

Слава твојим бабама !
tess tess 12:24 06.09.2016

Re: switch on , switch off

paradokslano srpski mi je u OŠ predavala polu Njemica polu Srbijanka koja je govorila ekavicu..

Tadejus, izvini, zaboravih ovo komentarisati. - Em kuckam na tel em neka lijepa kiša pada.
Kako čovječe polu Njemica polu Srbijanka? - cc, maler :)
kad sprski nauče isključivo od mene i tate bačvanina..
pa to se neće moći slušati

Ajde de, bitno je da se ti i Bačvanin slažete, da vam teče med i mlijeko. :)
tess tess 12:25 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Valjda uteć ne mere, majku mu staru!

Da, da, ne pade mi na pamet. :)
tasadebeli tasadebeli 12:26 06.09.2016

Re: switch on , switch off

blogovatelj


Ljudi ja stvarno ne znam cemu ovolika rasprava ni oko cega.




Ма да, бре!

Не брине мене наша међусобна нетрпељивост екаваца према ијекавцима и обратно, те пратећа јој галама.

То је стандардни део поглавља књиге под називом "Срби", види поднаслов "Поделе". Има ту још материјала осим ијекавице и екавице о којима такође умемо да галамимо да се чује до неба..


Мене много више брине наша колективна трпељивост према глупостима које нам се сервирају свакодневно. (ЛИНК)


А на те глупости ми колективно ћутимо, ћутимо, ћутимо,...
tess tess 12:27 06.09.2016

Re: switch on , switch off

dočim je Baba Soka do poslednjeg svog dana govorila kao da nikad iz Kosinja mrdnula nije, sa sve "vavjek" isl.

Ne znam, meni je to kul.
:)
sweet64 sweet64 12:51 06.09.2016

Re: switch on , switch off

јер је уз тај матерњи и сам проговорио и тим изговором су говорили људи уз које смо се осећали најсигурније онда када нам је заштита и сигурност била најпотребнија у животу.


Nisam citirao čak ni celu rečenicu, a ovo je tako dobro rečeno da bi ti mogao ozbiljnije da razmisliš o pisanju koje nije samo hobi.
st.jepan st.jepan 13:12 06.09.2016

Re: switch on , switch off

stjepo brate što ne kažeš da ti treba moler pa da ti ja za čas kakvog svog bošnju preporučim..

Hvala ti, sejo, za bošnju molera, al daj, života ti, nekog koji neće mnogo mi pljuje na parket. Imao ja jednog od tih tvojih - majstor, svaka čast, al mnogo mu smetala prašina, morao svaki čas. Kažem mu lepo više puta, dreknem onda "prestani da pljuješ ili se kupi", Dobro, kaže, neću više. I stvarno, neko vreme nije. Posle, krenem po cigare, al sa stepeništa ga čujem kako izvlači iz pete. Uletim nazad u stan, proderem se, "opet pljuješ", a on, "ma nisam, očiju mi, nego samo ovo iz nosa".

ušla sam u tajni svijet mama i tu ti se bukvalno sva najtajnija vrata otvaraju, mame znaju apsolutno sve, sve mogu da pribave, saznaju i obezbjede i kad si u krugu i hoće..


Svaka tebi čast što si u taj svet ušla, i ja sam u neke svetove uspeo da uđem (zar bih se inaće ovde održao?), pa se, evo, i čak meni poneka tajna vrata otvore, ali izgleda da me, verovatno zbog jezičke barijere, ništa nisi razumela.
Jer da bi u svet mama ušla, morala si dobro da se namučiš, svakako puno više nego što sam se ja namučio da bih ušao u svet tata, ali nije ovde reč o svetovima u koje se ulazi mukom, već o onim u koje se sklizne bez ikakvog truda i zasluge, samim tim što si odnekle, pa ćeš u svakoj bitnoj strukturi iskopati ponekog ko će ti pomoći već i samo zato što si odnekle.

tadejus tadejus 13:46 06.09.2016

Re: switch on , switch off

st.jepan
ovde reč ... o onim u koje se sklizne bez ikakve zasluge, samim tim što si od nekle, i što u svakoj bitnoj strukturi možeš da iskopaš nekoga ko će ti pomoći samo zato što si odnekle.


jes al vidiš da jedni drugima stalno hraču na parket (a ko zna šta još rade u svoja četri zida)..
sweet64 sweet64 13:47 06.09.2016

Re: switch on , switch off

Hvala ti, sejo, za bošnju molera, al daj, života ti, nekog koji neće mnogo mi pljuje na parket.


Ona verovatno zna neke koji zastiru podove dok kreče.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana