Putovanja

Divlji zapad, prvi deo

niccolo RSS / 26.04.2017. u 19:50

Pošto sam obećao Pajiću da ću da napišem nešto o svom putu po zapadu Amerike, u čijoj pripremi mi je on dosta pomogao korisnim savetima, evo tog teksta. Za početak da odmah razočaram sve koji čitaju pošto tekst neće biti praćen mojim fotkama – oni koji su mi prijatelji na FB su imali priliku da vide 240 fotografija sa puta, praćene raznoraznim objašnjenjima, ali to je sve što ću kačiti po internetu, barem za sada. Ipak, na nekoliko mesta sam stavio fotke dostupne na netu (kao linkove), čisto da steknete utisak kako to sve izgleda.

 

Prvo mesto je bio San Francisko, do koga se iz Minhena putuje 11 sati i 20 minuta. To izgleda tako što odspavate, jedete, pročitate 53 strane knjige, a onda pogledate na sat i shvatite da ima još 9 sati leta. San Francisko je najpoznatiji po tome što je prvi grad u SAD koji je, 1867., doneo tzv. «ugly law». To su bili propisi koji su posle donošeni u većem broju gradova, odnosno saveznih država, a koji su zabranjivali ružnim ljudima da izlaze na ulicu. Ok, ne baš bukvalno – čak nije ni smešno - propisi su se odnosili na one koji prose i na ljude sa invaliditetom

 

Trećeg dana u San Francisku je bio momenat da uzmem auto i krenem ka Josemitiju. Do ulaza u Nacionalni park treba oko 3 sata, a najpopularnije mesto je Yosemite Valley. Još je poznat po sekvojama, vidikovcima, pešačkim stazama, te vodopadima. Za jedan od njih, Bridalveil Falls, Ahwahneechee pleme je verovalo da je dom duha Pohono koji čuva ulaz u dolinu i koji bi prokleo one koji napuštajući dolinu gledaju direktno u vodopad. Takođe su verovali da udisanje pare vodopada poboljšava šanse da se venčate.

 

Uz spavanje u Freznou, sutradan sam nastavio ka Las Vegasu i Dolini smrti, uz pešaćenje Teutonia Peak Trail-u u Mojave National Preserve. U blizini Doline smrti se nalazi i ghost town Rhyolite. Naseljavanje u Rhyolite je počelo januara 1905., a najveći broj stanovnika je radio u obližnjem Montgomery Shoshone Mine. Do juna 1905. Rhyolite je već imao 2.500 stanovnika. 1907. je grad imao struju, vodovod, telefon, novine, bolnicu, školu, operu, banke i berzu. Rudnik je zatvoren 1911., a pre toga su 1910. zatvorene sve tri banke u gradu. Poslednje novine su ugašene 1912., pošta je zatvorena 1913. Poslednji voz je stanicu napustio u julu 1914., a struja je ugašena i kablovi odneti 1916. Po popisu iz 1920. Rhyolite je imao 14 stanovnika, a 1922. je Los Angeles Times u gradu našao samo jednog stanovnika, 92-godišnjaka koji je umro 1924.

 

U Dolini smrti se nalazi najniže mesto u Severnoj Americi, Badwater Basin, koje ima nadmorsku visinu od 282 ft (85,5 m) ispod nivoa mora. Ime dolazi od izvora vode koju mula jednog putnika nije htela da pije iako je to bio prvi izvor posle dužeg vremena. Zato je pitnik na mapi zabeležio izvor i dopisao bad water.

 

Las Vegas, osim po kockanju, je bilo poznato i po Atomic Cocktails in Sky Rooms - 1951. su počela nadzemna testiranja nuklearnog oružja na Nevada Test Site, koje se nalazi na 105 km severozapadno od Las Vegasa. Nadzemna testiranja su trajala do 1963. kada su zabranjena, a nastavljeno je podzemno testiranje, sve do 1992. Hoteli su ova testiranja reklamirali kao još jednu turističku atrakciju – nudili su turistima koktele uz pogled na nuklearne pečurke.

 

Nakon Las Vegasa i prolaska kroz Valley of Fire, došao je red na drugo najbolje mesto koje sam obišao, Zion National Park na jugu Jute u kome se zaista dosta toga može videti. Najbolji su Angels Landing (koji više nije tako opasna staza, poslednji pad sa litica je bio još 2010., a i to je pala neka baba sa srednjeg platoa, još pre nego što kreće uspon po stenčugama) i The Narrows (za koji preporučujem da se ponesu rezervne patike zbog dela staze koji prolazi kroz Virgin River. Ja sam išao bos kroz reku, ali ima dosta kamenja pa je malo naporno da se stalno nabadaš).

 

U tom delu - jug Jute-sever Arizone – ima svašta da se obiđe i vidi. U Juti je još i Brajs kanjon, jedno od najtamnijih mesta u SAD (tj. najmanje zagađeno veštačkim svetlima), zbog čega je popularno za fotografisanje Mlečnog puta. Brajs vam je inače u suštini jedna velika Đavolja varoš, samo što se kod njih te formacije zovu hoodoos.

 

Na samoj granici je Lake Powell, nastalo plavljenjem Glen Canyona prilikom izgradnje Glen Canyon Dam. Svrha Glen Canyon Dam-a je bila pravičnija distribucija vode između saveznih država Gornjeg basena reke Kolorado (Kolorado, Vajoming, najveći deo novog Meksika i Juta) i Donjeg basena (Kalifornija, Nevada i najveći deo Arizone). U godinama kada je suša, brana garantuje distribuciju vode državama Donjeg basena, bez potrebe da dođe do ograničenja u državama Gornjeg basena. S druge stane, grupe za zaštitu životne sredine ukazuju na veliki uticaj brane na ekologiju Grand Canyona.

 

U Arizoni su Antelope Canyon (slot kanjon podeljen na dva dela, Lower i Upper, obilazi se isključivo uz vodiča Navaho indijanca, pre svega zbog fotografisanja - morate da vidite fotografije po netu, ne vredi da vam pričam), Horseshoe Bend (najpoznatiji meandar Kolorada kod koga sam video i fotografisao kalifornijske kondore), te najveći od svih – Grand Canyon. Grand Canyon je jedino mesto do sada čiju veličinu fotke ne prenose potpuno verno. Ili se barem meni kanjon uživo čini još veći nego na slikama. Najstarije stene u Grand Canyonu su stare jednu milijardu i 840 miliona godina. Kanjon ima ukupno 18 formacija, podeljenih u tri grupe. Najstarije stene su Vishnu Basement Rocks, srednje su Grand Canyon Supergroup Rocks, a najmlađe Layered Paleozoic Rocks, sa Kaibab Formation kao najmlađom od svih 18 formacija. Kaibab Formation je inače najstarija formacija u Zionu, dok je njegova najmlađa - Dakota Formation – najstarija formacija Brajs kanjona. Zato se smatra da sva tri čine supergrupaciju Grand Staircase.

 

Za kraj Arizone ide Monument Valley, još jedan park na teritoriji Navaho indijanaca. Njega možete da obilazite sami svojim kolima. Često je korišćen za filmove, Džon Ford je tamo snimio Stagecoach (1939) i The Searchers (1956), oba sa Džon Vejnom. Scena napada na selo indijanaca iz The Searchers uključuje i mesto u okviru parka koje danas zovu John Ford Point i tu jedan od Indijanaca nudi fotkanje turista na konju – 3 dolara je bez panorame koja se vidi u filmu, a 5 dolara sa panoramom. I mnogi drugi filmovi su delimično snimani u u Monument Valley, pomenimo samo - 2001: A Space Odyssey (1968) Stenlija Kjubrika, One Upon a Time in the West (1968) Serđa Leonea i Forrest Gump (1994) Roberta Zemekisa. Uvoda scena is spota Skorpionsa za Send Me An Angel je takođe iz Monument Valleyja.

 

Toliko za prvi deo, u nastavku idemo na istok Jute, zapad Kolorada, u Vajoming, pa opet u Nevadu i Kaliforniju.



Komentari (163)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:23 02.05.2017

Re: A safety issue

srdjan.pajic

Ali meni je smehotresno da se neko ko živi ili bar dobar deo godine provede u Izraelu sa brigom raspituje za bezbednost običnih građana i posetilaca koje put nanese u ove krajeve.






Pa to je predrasuda, vidiš, u Jerusalimu možeš da spavaš u parku, to je čudno za sve koji dođu ovde, iznenade se kako je mirno društvo. Kod nas je insecurity na drugom nivou - što i jedni i drugi žele da onih drugih ne bude, inače, socially speaking je kao Juga 70-ih.

Znači, ništa ono noćna šetnjica po Detroitu i ako me neko startuje ja uskliknem: "I am black inside, I am black inside?!"
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:50 02.05.2017

Re: A safety issue

alselone


Vidi ekipu oko USA, Algeria, Brazil, Uganda, Papua New Guinea (je l' se ljudozderi racunaju?), Angola, itd. A ni rank nije los, 103 od 163. Docim Srbija sa kerovima i decom vandalima sto lome noseve ipak drzi dobro 48. mesto.


Po čemu su radili ovo stvarno, Izrael je, ako se izuzme IsraPal fajt, socijalno bezbedniji od Srbije. Čak možeš da odeš i u palestinski geto, sa Arafatušom na glavi i sa dva prsta u obliku V i pokličem "Free Palestine i Нема рата без Јасер Арафата, нема шита без Јосип Броза Тита!", neće ti dlaka s glave faliti.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:58 02.05.2017

Re: A safety issue

srdjan.pajic

Noću je drugačije, i u dosta gradova moraš da znaš gde si, gde je zdravo da budeš a gde baš i nije (pogotovu ako si belac).




А чек тај gang violence се приписује чамугарима само, нема вајде да се ми објаснимо с њима: "Ми смо Србијанци, чамугари Европе, ми смо браћа, боримо се против Беле Супрематије, ви кам ин пис?!"
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:05 02.05.2017

Re: A safety issue

Мада, када видиш Србе републиканце по блогу а и шире, испада да јесмо за Белу Супрематију. Премда, ја не могу да замислим једног просечног Бачванина да га питаш је л' је за Белу Супрематију, "Белу брашо, шта?! Ај седи, одмори, ош попит шта, појест?"

aureus aureus 11:20 02.05.2017

Re: A safety issue

Srđan Fuchs

Pa to je predrasuda, vidiš, u Jerusalimu možeš da spavaš u parku, to je čudno za sve koji dođu ovde, iznenade se kako je mirno društvo. Kod nas je insecurity na drugom nivou...

Ово за безбједност ме већ радује.
За социјалну кохезију сам чуо да је највећа у кибуцима.

Треба ли по теби Палестина да буде независна држава призната од Израела?
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:58 02.05.2017

Re: A safety issue

aureus


Треба ли по теби Палестина да буде независна држава призната од Израела?


Фала Богу да треба да буде призната, само питање је како, није то да само узмеш и признаш. Онда проблем што је једна страна друштва радикализована, а друга океј. Сада се прича да ће Трамп наметнути решење, пошто је бољи са Саудијцима него с нама, а ми смо у фрци око спољашњих регионалних активности Ирана и Саудије. Онда, код нас су конзервативци на власти већ 20 и кусур година што се нама из Тел Авив Републике не свиђа.
Milan Novković Milan Novković 16:38 02.05.2017

Re: A safety issue

Srđan Fuchs
aureus


Треба ли по теби Палестина да буде независна држава призната од Израела?


Фала Богу да треба да буде призната, само питање је како, није то да само узмеш и признаш. Онда проблем што је једна страна друштва радикализована, а друга океј. Сада се прича да ће Трамп наметнути решење, пошто је бољи са Саудијцима него с нама, а ми смо у фрци око спољашњих регионалних активности Ирана и Саудије. Онда, код нас су конзервативци на власти већ 20 и кусур година што се нама из Тел Авив Републике не свиђа.

Ja mislim da se Saudijcima ne piše baš najbolje, tj ispadaju sitni gubitnici u dilovima tamo:

- Izraelsku crvenu liniju sigurno neće preći u dilovima - izlazak (metaforčki ili kakav hoćeš) Irana na Sredozemlje.

- Pa sa Saudijcima, možda, imaju neke "specijalne" planove - protivusluga Rusima i Irancima, a i KSA je "zrela" za neke dekonstrukcije i privatizacije.

... možda
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:07 02.05.2017

Re: A safety issue

Ovde mediji upozoravaju da je Donče biznis tip, i da ima više interesa da se kocka sa Saudijcima nego sa Izraelom, te da bilo koje hlađenje odnosa sa Trampom neće biti tako kulturno i uglađeno kao sa Obamom što je bilo. Takođe, indicije su da je Bibi došao do saznanja do kog su došli i počivši Rabin i Šaron te utamničeni Olmert, da "One State Solution" dugoročno vodi ga gubljenju jevrejskog karaktera države. Samo, Bibi ne sme to naglas da kaže jer raste centarlevi front protiv njega, dok jačaju i na njegov uštrb i populistički desničari. Da sam ja na Trampovom mestu, pustio bih da ekstremna desnica dobije na izborima, a onda bih njima naturio na glavu da potpišu priznanje Palestine. Sada, s Palestinom je problem što je cela Arafatova ekipa omatorila i nema više autoritet među klincima, autoritet ima Marvan Barguti, koji je ozbiljan mozak i ima ozbiljnu podršku na palestinskoj Ulici. Znaš Bargutija?

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:21 02.05.2017

Re: A safety issue

Što se Irana tiče - Iran je već na Sredozemnom moru, ne buduće vreme, već sadašnje, i ovladao je i Hamasom, odnosno Hamas je realizaciju svojih interesa pronašao u Iranu, ne u Saudiji, iako su Sunni.

Imaju dve sigurica luke u najavi, u Libanu i u Palestini.
Atomski mrav Atomski mrav 09:38 03.05.2017

Re: A safety issue

ako skrenes u pogresan deo Detroita

Zar ima i neki drugačiji deo Detroita?
aureus aureus 20:57 28.04.2017

Prijedlog

Može sljedeći put malo više ličnih utisaka?

Takođe, ipak je bolje kad su slike sastavni dio teksta.
niccolo niccolo 21:21 28.04.2017

Re: Prijedlog

Takođe, ipak je bolje kad su slike sastavni dio teksta.

Pa ionako nisu moje, te da ne bude predugačak tekst...

Može sljedeći put malo više ličnih utisaka?

Videćemo - ima tu dosta mesta koja su nepoznata javnosti. Pa je to onda nezahvalno, da li će vredeti nekome moj utisak o nečemu što ne zna šta je. Ovako sazna barem neke činjenice, što ga možda zainteresuje da dalje istražuje i da pita.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 05:50 29.04.2017

Re: Prijedlog

То ми кажемо у нашем послу, "да буде мало меса на костима." Седмицу, односно седамдесетку би добио код мене на државном испиту.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:01 29.04.2017

Re: Prijedlog

aureus
Može sljedeći put malo više ličnih utisaka?

Takođe, ipak je bolje kad su slike sastavni dio teksta.


Аурелије, шта има код вас доле у ЦГ, хоће ли Срби и русофили прихватити мирно улазак Дон Мила у НАТО?
aureus aureus 07:15 29.04.2017

Re: Prijedlog

Srđan Fuchs
aureus
Može sljedeći put malo više ličnih utisaka?

Takođe, ipak je bolje kad su slike sastavni dio teksta.


Аурелије, шта има код вас доле у ЦГ, хоће ли Срби и русофили прихватити мирно улазак Дон Мила у НАТО?

Neće prihvatiti potpuno mirno, ali neće imati kud.

Uh, što volim kad u jednoj rečenici objasnim sve šta se ima objasniti.

Najnovija "Živa istina":

niccolo niccolo 07:28 29.04.2017

Re: Prijedlog

Седмицу

Ok je i sedmica
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:39 29.04.2017

Re: Prijedlog

aureus


Neće prihvatiti potpuno mirno, ali neće imati kud.

Uh, što volim kad u jednoj rečenici objasnim sve šta se ima objasniti.

Najnovija "Živa istina":



Сморио сам се око 11. минута. Каже моја кева, пензионисана службеница Извршног већа и Скупштине СР Србије, да слуша једно исто од ЦГ политичара већ 440година. Потпуно без икаквог ентузијазма Милова прича. А опет, с друге стране путинизам. Није паметан човек.
aureus aureus 12:28 29.04.2017

Re: Prijedlog

Srđan Fuchs

Сморио сам се око 11. минута. Каже моја кева, пензионисана службеница Извршног већа и Скупштине СР Србије, да слуша једно исто од ЦГ политичара већ 440година. Потпуно без икаквог ентузијазма Милова прича. А опет, с друге стране путинизам. Није паметан човек.

Најбитније је да ће малену Црну Гору одсад штитити братски амерички народ.
Надајмо се да заштиту неће пуно наплатити и да се Руси неће дуго љутити, већ да ће и даље долазити и уредно трошити своје новце.

ЕДИТ: Милова претпоставка је да Русија затеже конопац што даље од себе не би ли добила што више уступака за земље које је непосредно окружују.
Посебно је занимљиво његово виђење вриједности којима Црна Гора треба да тежи, а то су европске вриједности уз удаљавање од руског модела који је по Ђукановићу "ауторитаран".
Чикам Вучића да тако нешто превали преко усана.
alselone alselone 13:53 29.04.2017

Re: Prijedlog

aureus



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:58 29.04.2017

Re: Prijedlog

aureus

Посебно је занимљиво његово виђење вриједности којима Црна Гора треба да тежи, а то су европске вриједности уз удаљавање од руског модела који је по Ђукановићу "ауторитаран".
Чикам Вучића да тако нешто превали преко усана.



Мило демократа.

Аца изгледа да прихвата оквир ЕУ само дотле док му Русија допушта. И иде му на руку и антиамерички сентимент у земљи, који је сигурно на неком високом постотку.
aureus aureus 14:13 29.04.2017

Re: Prijedlog

Srđan Fuchs

Мило демократа.

Аца изгледа да прихвата оквир ЕУ само дотле док му Русија допушта. И иде му на руку и антиамерички сентимент у земљи, који је сигурно на неком високом постотку.

И није неки демократа, али има храбрости, што је у политици битно.
Његова већина је у Црној Гори тања него Вучићева у Србији, па ипак је донио одлуку да каже Русима "њет". Иако су Руси у Црној Гори присутни већ петнаестак година кроз куповину некретнина, фирми (један од сувласника хотела "Сплендид" у Будви је бивши високи функционер КГБ-а) па чак и кроз становање и држављанство (што ће рећи да Путин не мора да му шаље никога из Русије, довољно је да активира неког од постојећих Руса у ЦГ.)

Ствар је у томе ко какво бирачко тијело има. Милово није нарочито русофилско, а двије трећине Вучићевих бирача изгледа воли Русију таман колико и Србију.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 14:38 29.04.2017

Re: Prijedlog

aureus
Srđan Fuchs

Мило демократа.

Аца изгледа да прихвата оквир ЕУ само дотле док му Русија допушта. И иде му на руку и антиамерички сентимент у земљи, који је сигурно на неком високом постотку.

И није неки демократа, али има храбрости, што је у политици битно.
Његова већина је у Црној Гори тања него Вучићева у Србији, па ипак је донио одлуку да каже Русима "њет". Иако су Руси у Црној Гори присутни већ петнаестак година кроз куповину некретнина, фирми (један од сувласника хотела "Сплендид" у Будви је бивши високи функционер КГБ-а) па чак и кроз становање и држављанство (што ће рећи да Путин не мора да му шаље никога из Русије, довољно је да активира неког од постојећих Руса у ЦГ.)

Ствар је у томе ко какво бирачко тијело има. Милово није нарочито русофилско, а двије трећине Вучићевих бирача изгледа воли Русију таман колико и Србију.


Баш долазим код вас доле па ћу слушати мало шта народ прича. Код Срба се данас представља као да је Влада обожени владар који ће стати на црту 4. Рајху и подићи Нову Византију, огромна маса људа верује у то, мислим да нас нема ни 10 посто Срба који сматрамо другачије. Јесте Милова одлука храбра и разумна, вероватно се и потрефила с његовом љубављу према лови и правилним расуђивањем да је амерички бунар дубљи.
tasadebeli tasadebeli 09:27 30.04.2017

Re: Prijedlog

aureus

Чикам Вучића да тако нешто превали преко усана.



Јес, па да га Тарзан и Дуле испрангијају к'о у тим америчанским безбедним деловима градова о којима Алс прича.
alselone alselone 13:50 29.04.2017

Zamolba

Zamolba za gurmansko-kuvarske majstore bloga, Brajovica, Krkara, Nsarskog (azbucno poredjani, da ne bude zabune ;-) ili bilo koju dobru dusu koja zna, da daju predloge za pac za vrat, krmenadle i piletinu na tanjiraci i rostilju.
emsiemsi emsiemsi 14:33 29.04.2017

Re: Zamolba

alselone
Zamolba za gurmansko-kuvarske majstore bloga, Brajovica, Krkara, Nsarskog (azbucno poredjani, da ne bude zabune ;-) ili bilo koju dobru dusu koja zna, da daju predloge za pac za vrat, krmenadle i piletinu na tanjiraci i rostilju.

Каранфилчић, кардамончић, маслиново уље ал' не макар како, мало сирћета, наравно од дивље јабуке, бели лук, али не макар каки, бело вино, црно вино, никако црвено вино, јер за црвено вино кркар стреља, першун, лист овога и онога и ...
Да скратим --- стави ти белога лука, а ове све будалаштине можеш да прескочиш ... и милина.
А, да, замало да заборавим --- нека и Енџи дода неки састојак са Тајланда, без тога то неће бити штогод.
alselone alselone 14:37 29.04.2017

Re: Zamolba

Да скратим --- стави ти белога лука, а ове све будалаштине можеш да прескочиш ... и милина.


To je OK, ali hocu da probam nesto novo, nesto divlje.
aureus aureus 15:48 29.04.2017

Re: Zamolba

alselone
Да скратим --- стави ти белога лука, а ове све будалаштине можеш да прескочиш ... и милина.

To je OK, ali hocu da probam nesto novo, nesto divlje.

I to je u redu, samo izbjegavaj samoću i kloni se šuma.
alselone alselone 17:33 29.04.2017

Re: Zamolba

he, he, he... nikada i nisam, i ti to dobro znas...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:40 29.04.2017

Re: Zamolba

Да не буде да нисaм видео -- јa волим, како ја то зовем, "kosher" храну: што мање одвлачења од основних укуса. (Ово ме држи 3-4 године.) Зато нешто баш и не практикујем маринаде. Написао сам горе, ја сам врат остављао да одстоји у свеже исецакном црном луку -- слој врата-слој лука-слој врата-слој лука, и тако док не завршиш. Само, ово ојача ионако јаке укусе врата, можда ти се не допадне.

Ипак, ево ти маринада, да импровизујеш, ово су зицери уз врат: 10 кашика уља/2 кашике соја соса/-3-4 чена белог лука, здробљеног/кафена кашика алеве/3-4 кашике смеђег шећера/здробљени бибер, отприлике/мало љуте паприке, опрезно!/кашика меда/тимијан (или оригано, ако немаш тимијана), 1 кафена или више, зависи да ли волиш/нарендај мало ђумбира, он ће на кисело да повуче... (Стално контролишеш укус пробањем смесе.) Добро смуљај, остави једно сат времана да месо стоји у томе. Рецепт прилагођавај свом укусу, сам му прилагоди количине састојака, а нећеш баш нешто погрешити и с неким својим додацима. (Наравно, ако не будалашиш.)

Јави ми како је било ;-)

Треба ти и BBQ сос.
Куповни су љута хемија.
Ево ти мој (борба за њега вреди):

BBQ sos (za 5 porcija)
Crni luk (g) 100
Beli luk (g) 20
So (g) 3
Biber (g) 1
Smeđi šećer (g) 12
Mlevena paprika (g) 3
Jabukovo sirće (ml) 15
Kečap (ml) 90
Worcester sos (ml) 10

Barbakju sos zahteva dužu pripremu, i za njega je jako bitno crni i beli luk iseći što sitnije, baš sitno, da se lakše „istopi“ tokom pripreme. Tako isečen luk stavi se na ulje da se prži, začini se solju i biberom, doda šećer da se luk karamelizuje, treba da dobijemo lepu tamnu boju, a potom se doda paprika, i ona se uprži, doda se jabukovo sirće, pa i ono se dobro uprži, pustimo da ga smesa upije, i onda se dodaju kečap i Worcester. Ova smesa brzo proključa i u nju se doda malo vode, tek da se sos malo ukuva. Kada sos bude malo ređi nego gustina meda, izvadi se i ispasira kroz gustu mrežicu za ceđenje, dva ili tri puta, da dobije staklastu strukturu. Ako se luk nije dovoljno ukuvao ili nije bio sitno iseckan, ovu staklastu strukturu sosa nećemo moći da dobijemo


Ово "порција" из рецепта јесу две-три супене кашике, ти спремај брем троструку или четвороструку количину. Баш је дркаво, али -- вреди. И, нема никакве хемије. BBQ сос ти иде уз пилетину и све друго, "легне" motherfucker уз откошени пилећи батак, рецимо.

Под а) др*ање је да га спремиш; под б) ја се ужасавам "хемије", зато сам развијао свој BBQ сос; под в) вреди труда. И не -- нема пречица.

Не-у-по-ре-ди-во с куповним...

P.S.
Brajovica, Krkara, Nsarskog (azbucno poredjani, da ne bude zabune ;-)



P.P.S.
Одох да спемам џигерицу са црним луком, то је јело из мог детињства -- спремала ми га је моја мajка, телећа или пилећа. И разнежио сам се, на саму помисао на њу: и ту има дангубе, око тог јела, док лук не омекша, има сигурно 35-40 минута посла, али њу није мрзело.

Очеви су курцосвири, свет почива на мајкама.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:40 29.04.2017

Re: Zamolba

40 минута:



alselone alselone 20:14 29.04.2017

Re: Zamolba

Predrag Brajovic


Hvala puno na savetima. Marinadu cu probati sigurno ali za sos nemam snage ovaj put. A i nesto ne volim sosove tog tipa.
Slicnih sam shvatanja kao i ti - bazicni ukusi koji se lepo kombiniju za mene je najbolja stvar. Tako stavljam sto manje zacina, pocevsi od kafe i caja koje pijem bez mleka, secera, krema, limuna, meda itd. pa do ostale hrane. Eto danas smo pravili rinflajs i tu smo stavili sos od mirodjije, i to je jedno od retkih jela gde stavljamo sosove.

Probam pa javim.
alselone alselone 20:17 29.04.2017

Re: Zamolba

40 минута:


Je l' ovo teleca dzigerica?

Meni dzigerice vise nemaju lep ukus. Secam se da je baka pravila redovno, pogotovo oko svinjokolja, pa sa belim lukom, uf, fantazija. Ali to su bile druge svinje, tj. druga ishrana svinja. Tada je i mozak imao lep ukus. Ovo danas sve smrdi. Da se nadovezem na prethodni komentar, zato se i stavlja sve vise zacina u hranu jer osnovni sastojci su sve gori.
alselone alselone 20:19 29.04.2017

Re: Zamolba

Очеви су курцосвири, свет почива на мајкама.


I na cerkama. Kazu mi da je dobro sto sam dobio cerku, kazu - sinovi su vetropiri, ko zna gde ce biti kada ostaris a cerka ce uvek imati vremena da te obidje.

Ko zna. Mada mislim da je to pogresno uverenje. Znam da mi jednako obilazimo svog matorog a i da on i dalje obilazi svoju kevu skoro svaki dan.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:27 29.04.2017

Re: Zamolba

Пилећа.
Жао ми је што не може интернетом да се проба.

Црвени лук ослади, омекша, бели лук да додтне ароме, со, бибер, а џигерица се испржи тако да јој се ухвати гдегде покорица. Ово није лагано јело: иде доста уља, користим маслиново. Пази, овде је било 700-800 грама црног лука, тридесетак белог, и 250 грама џигерице.

Па умачеш, и чистиш тањир или шерпу хлебом. (Ја хлеб готово да не једем, ретко кад. Ни сад нисам, али -- у детињству, код мајке, јесам. Сад сам се сетио и шерпе у којој је спремала џигерице, чешће телећу. Свињску готово никад.)
alselone alselone 20:35 29.04.2017

Re: Zamolba

Пази, овде је било 700-800 грама црног лука, тридесетак белог, и 250 грама џигерице.


Ovo ne moze da pogresi.

Zaista lepo kuvas, kad porastem hocu da budem kao ti.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:11 29.04.2017

Re: Zamolba

Živ sam se pojeo zbog onih rebara. Nije mi jasno gde je pošlo naopako.

Tek da vidiš moju sestru, ona je poslastičar dve i po decenije. I onda se skupimo kod najmlađe sestre, u kući na obali Dunava, u Zemunu, pa ona kolačari a ja jelujem.
Milan Novković Milan Novković 21:24 29.04.2017

Re: Zamolba

Predrag Brajovic
Пилећа.
Жао ми је што не може интернетом да се проба.

Црвени лук ослади, омекша, бели лук да додтне ароме, со, бибер, а џигерица се испржи тако да јој се ухвати гдегде покорица. Ово није лагано јело: иде доста уља, користим маслиново. Пази, овде је било 700-800 грама црног лука, тридесетак белог, и 250 грама џигерице.

Па умачеш, и чистиш тањир или шерпу хлебом. (Ја хлеб готово да не једем, ретко кад. Ни сад нисам, али -- у детињству, код мајке, јесам. Сад сам се сетио и шерпе у којој је спремала џигерице, чешће телећу. Свињску готово никад.)

Ja pileću džigericu nisam decenijama jeo, možda isto od majke, al teleću, imamo jedan provansalski recept (slična osnova, ogromne količine crnog luka) - vanredna.

I interesantno, ne postaje tvrda kako se hladi (mi nismo od onih što uvek jedu sveže pripremljenu hranu)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:48 29.04.2017

Re: Zamolba

Da, džigerica ostane meka, osobito pileća, i kad je hladna, drugačija joj je struktura. Teleća manje. Kako god, hrana valja da je topla, u puno slučajeva, jer joj se neke arome tek tada probude, ne samo zbog tvrdoće. Ipak, neka pečenja su lepša hladna -- teletina špikovana belim lukom, recimo. Obožavao sam je slajsiranu na hlebu s puterom.

Problem je kad te ukusi drugih usmeravaju. Jedva sam nedavno nagovorio sina da jedemo brancina u soli: bunio se, ali i preobratio. Svidelo mu se. (Najbolji način da se ribi očuva sočnost jeste da je uvajaš u vlažnu so, 3-4 kilograma, pa na 180 jedno 30-35 minuta. Opet, tad si žrtvovao hrskavu kožicu, pozdravi se s njom.)

alselone alselone 05:31 30.04.2017

Re: Zamolba

Živ sam se pojeo zbog onih rebara. Nije mi jasno gde je pošlo naopako.


Zena umene i ja mislimo da je u pitanju rerna. Verovatno termostat nije tacan a kako je recept prilicno strog po pitanju temperature, losija rerna ga moze upropastiti. Primetili smo ranije da neka delikatnija jela, kao sto su kolaci, ne uspeju bas najbolje.

Tek da vidiš moju sestru, ona je poslastičar dve i po decenije. I onda se skupimo kod najmlađe sestre, u kući na obali Dunava, u Zemunu, pa ona kolačari a ja jelujem.

Uh, uh, dobicu Pavlovljev efekat na rec "Brajovic".
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:38 30.04.2017

Re: Zamolba

Mnjam, teletina špikovana belim lukom, mesara kod nas kod Kuzmanovića na Bulevaru Cara Lazara, nema kapitalizma i jurnjave, deca i socijalizam, skromnost, druželjubivost i proleće. I miss Serbia Povratak kući s Marsa.

emsiemsi emsiemsi 06:50 30.04.2017

Re: Zamolba

Predrag Brajovic
Da, džigerica ostane meka, osobito pileća, i kad je hladna, drugačija joj je struktura. Teleća manje. Kako god, hrana valja da je topla, u puno slučajeva, jer joj se neke arome tek tada probude, ne samo zbog tvrdoće. Ipak, neka pečenja su lepša hladna -- teletina špikovana belim lukom, recimo. Obožavao sam je slajsiranu na hlebu s puterom.

Problem je kad te ukusi drugih usmeravaju. Jedva sam nedavno nagovorio sina da jedemo brancina u soli: bunio se, ali i preobratio. Svidelo mu se. (Najbolji način da se ribi očuva sočnost jeste da je uvajaš u vlažnu so, 3-4 kilograma, pa na 180 jedno 30-35 minuta. Opet, tad si žrtvovao hrskavu kožicu, pozdravi se s njom.)


Аууууу, мајко мила --- па теби за припрему ручка треба џак лука и камион соли !?
А без рочестер соса нећеш нити да започнеш.
Но, дај ти рецепт за паприкаш од свињских папака. То је јело штогод. Но, то одавно нисам јео, то ове млађе генерације не знају да спреме ... али, ако знаш, без рочестер соса и барбикју соса.
emsiemsi emsiemsi 06:51 30.04.2017

Re: Zamolba

alselone
Živ sam se pojeo zbog onih rebara. Nije mi jasno gde je pošlo naopako.


Zena umene i ja mislimo da je u pitanju rerna. Verovatno termostat nije tacan a kako je recept prilicno strog po pitanju temperature, losija rerna ga moze upropastiti. Primetili smo ranije da neka delikatnija jela, kao sto su kolaci, ne uspeju bas najbolje.

Tek da vidiš moju sestru, ona je poslastičar dve i po decenije. I onda se skupimo kod najmlađe sestre, u kući na obali Dunava, u Zemunu, pa ona kolačari a ja jelujem.

Uh, uh, dobicu Pavlovljev efekat na rec "Brajovic".

Ма нормално !
Кривац је рерна, како другачије !?
alselone alselone 07:31 30.04.2017

Re: Zamolba

па теби за припрему ручка треба џак лука и камион соли !?


Sto si ljubomoran toliko na te napredne recepte? Trigerujes se ko tetreb u prolece svaki put kad neko da neki napredniji recept od klot pasulja. Opusti se.

Znas u cemu je razlika - Brajovic (i ostatak kuvarske skvadre) zna da spremi papke (jebo papke, ko da je to neka mudrost, ja ih stavljam u pileci paprikas svaki put, da malo dodaju jacine i gustine), ali ti ne znas da spremis brancina u soli, na primer.

Кривац је рерна, како другачије !?

He, he, znam kako zvuci, ali s obzirom da je recept bio veoma detaljan i jasan, da sam slao slike Brajovicu u toku postupka jedino je tehnika mogla da zataba.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:16 30.04.2017

Re: Zamolba

emsiemsi
рочестер соса

Vuster.
Tako se izgovara -- Vuster sos.

tasadebeli tasadebeli 09:29 30.04.2017

Re: Zamolba

alselone
Zamolba za gurmansko-kuvarske majstore bloga, Brajovica, Krkara, Nsarskog (azbucno poredjani, da ne bude zabune ;-) ili bilo koju dobru dusu koja zna, da daju predloge za pac za vrat, krmenadle i piletinu na tanjiraci i rostilju.



Ала си, бре, навалио!

Те воћке за садњу, те зец, те пац...!

Послали те на тајну мисију са задатком да Блогу Б92 промениш име у Сам свој мајстор?
zilikaka zilikaka 09:46 30.04.2017

Re: Zamolba

Ала си, бре, навалио!

Те воћке за садњу, те зец, те пац...!


Kera si zaboravio.
alselone alselone 09:51 30.04.2017

Re: Zamolba

Те воћке за садњу, те зец, те пац...!


Nije zec nego jez. :)
Milan Novković Milan Novković 09:54 30.04.2017

Re: Zamolba

zilikaka
Ала си, бре, навалио!

Те воћке за садњу, те зец, те пац...!


Kera si zaboravio.

Sale rulz

Na blogu se opire silama radikalizacije, kod kuće "opkoljen" sa tri strane, i ko pravi rolling-with-the-punches zen/aikido guru igra simultanku samo tako
Milan Novković Milan Novković 09:56 30.04.2017

Re: Zamolba

alselone
Те воћке за садњу, те зец, те пац...!


Nije zec nego jez. :)

Eto, a posle će reći da mašinci igraju bolje preferans od ETFa
zilikaka zilikaka 10:09 30.04.2017

Re: Zamolba

Eto, a posle će reći da mašinci igraju bolje preferans od ETFa

Ne znam za preferans al očigledno jednako kubure s rernama.

S tim što bi u Alsovo. slučaju mašinac otišao korak dalje, kupio onaj termometar za pečenje, a od tehnologa Brajovića tražio da dostavi dijagram vreme-temperatura, (što bi on, znajući čoveka, sa zadovoljstvom učinio).
Tako si eliminisao sve spoljne remetilačke faktore, a rernom nek se bavi kome je to poso.
emsiemsi emsiemsi 10:27 30.04.2017

Re: Zamolba

Milan Novković
alselone
Те воћке за садњу, те зец, те пац...!


Nije zec nego jez. :)

Eto, a posle će reći da mašinci igraju bolje preferans od ETFa

Јао Милане --- машинци !?
Па ...
Ма, јеботе !
Изнервирао си ме, одох да косим траву, да прости тадејус, није енглеска, него српска (логично) самоникла, са зонама у којима доминира детелина.
Milan Novković Milan Novković 12:48 30.04.2017

Re: Zamolba

Ne znam šta je Alse pekao, pošto skakućem po blogovima u pauzama, a imam vremena samo za četvrtinu komentara, al jednom ja, onako dubokomisleći, pitam kevu da li je ona ostavljala duže vreme usoljeno meso pre pečenja, pošto meni nikad nije uspevalo da ispadne dobro kao njoj, a ona imala šporet na drva i ugalj.

A ženu blam, nasmejano lice se pretvorilo u smrtno ozbiljno, iako nije bilo ni jedne komšinice da primeti kako joj sin jedinac i nije baš nešto uspeo, skoro ljutitio "Pa naravno da se ostavi" (te "sitnice" nisu bile deo njenog prepričavanja recepata, to se podrazumevalo)

Posle ukapiram, kako to često biva sa amaterima, da sam ja umeo da radim najgoru stvar - usolim ga i ostavim kratko, ali ono najgore-kratko, ni prekratko ni duže od najgoreg, taman da se osmozom maksimalno isuši, izvuče voda na površinu (posle toga ide pucanje peptidnih veza i usisavanje te slankaste tekućine na površini u meso)

Pošto ja nikad nisam dostigao kevu u pečenju mesa ostaje mi sad, pošto je ona otišla u večna lovišta sad već dosta godina, da nagađam kako je tajna u:

- Jako svežim sastojcima (nije moglo svežije, osim ako nisi želela da izigravaš lavicu) (doduše danas sam i ja, kao Predrag, uglavnom aged-beef mesaroš, iako mi se smanjuju porcije)

- Slow cooking

- Nikad preterano procesiranje

- Možda, puko nagađanje, neka tajna u svinjskoj masti

Požalim se ja drugu medicinaru i on se slično požali meni kako nikad nije dostigao ćaleta, isto medicinara, u dijagnostici, a drug ono, skro sve desetke, promišljen, baš voli da dobije dobre ocene na razumevanje, koliko god može, ... i onda je "zaključio" da mu ćale zna na stotine porodičnih, rodbinskih, ... zdravstvenih biografija, voleo da zastane i popriča sa seljacima, i pacijenata što su mu prošli kroz ruke, i ostalih - čovek pomerio svoje znanje za kritičnu sitnicu, na genetiku, nasleđe.

Al tako je kod svih naj-stručnjaka, uvek ima i neka nemušna, (skoro) nemoguća za artikulaciju sitnica, ili dve, zbog kojih su najbolji bar malo bolji od jako dobrih.
Milan Novković Milan Novković 12:52 30.04.2017

Re: Zamolba

emsiemsi
...Изнервирао си ме, одох да косим траву, ...

I ja sam se iznervirao i otišao sa mlađom ćerkom u kupovinu - upravo položila vozački i voli da vozi, danas treći dan, još par dana (iako je i juče samostalno vozila ceo dan) i ja se već lukavo smejuljim kako ću iskoristiti njenu ljubav prema vožnji da uradi što više mojih poslova, za koja su potrebna kola
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:07 30.04.2017

Re: Zamolba

(doduše danas sam i ja, kao Predrag, uglavnom aged-beef mesaroš, iako mi se smanjuju porcije)

Необично: све мање једем меса. Па тако и одлежале говедине. Сигурно пола дана у месецу сам без било каквог меса. Потом, и то месо које купујем -- набрајам, овако, из главе, последње набавке: џигерица, свињски врат, млевено (мешано свињско и говеђе), говеђа ребра, јагњећи предњи черек -- не спада у оно најскупље. (Тек како ми је жао кад видим ону незрелу телетину, премладу за било какав укус, уколико га у њу не убациш, а која је код нас на цени.)

Него, важна ствар: сад се појавило код нас, као, одлежало месо Месаре Јокић, у новом паковању. Погледам ја неки cut -- месо одлежало 10 дана?! Друга два cuta већ су били ОК, од 28 и више дана.

Да не буде забуне, месо до 10 дана одлежавања неће, на укус, дати никакве ефекте, на blind testu не може се разликовати од свежег. Разлике настају тек тамо од 15. дана па надаље. 21-28-40 дана су, у начелу, права ствар. Рађено је и 90-180-240-420 дана одлежавање. Но, кажу, тамо преко 240 губи смисао.

Сасвим разумем све оне којима се одлежало месо не допадне. Добије један (пре)пуни укус, рецимо лешникасти-тешкосирасти. Доле је леп приказ те игранке са старењем меса. Најстарије месо које сам јео било је од 45 дана одлежавња. Узгред, ја сам га био произвео.

emsiemsi emsiemsi 19:41 30.04.2017

Re: Zamolba

Predrag Brajovic

...
Најстарије месо које сам јео било је од 45 дана одлежавња. Узгред, ја сам га био произвео.


Како си га био произвео !?
Оно ангус говече је било у питању или неко пиле !?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:10 30.04.2017

Re: Zamolba

Како си га био произвео !?

Узео сам једно домаће говедо што се млатило по оној твојој детелини.
emsiemsi emsiemsi 20:52 30.04.2017

Re: Zamolba

Predrag Brajovic
Како си га био произвео !?

Узео сам једно домаће говедо што се млатило по оној твојој детелини.

А, богами, то са говедом и детелином није баш добитна комбинација !
Чуо сам да говече може веома лако да се преједе детелине --- сигурно геџа, хучи или никвет знају више о томе.
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:57 29.04.2017

pa ti nisi Jakovljevic!

Sumnjiv si ti meni odavno, ides kojekuda i citas strane knjige

pročitate 53 strane knjige
niccolo niccolo 18:07 29.04.2017

Re: pa ti nisi Jakovljevic!

I ne samo to, već je i ona knjiga zbog koje je onaj morao da se pokaje i da kaže da se ne okreće, pa ti vidi...
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:28 29.04.2017

Re: pa ti nisi Jakovljevic!

već je i ona knjiga zbog koje je onaj morao da se pokaje i da kaže da se ne okreće,

plava riba, kljukana dinastija, svastikin but
alselone alselone 07:49 30.04.2017

Zivotni prioriteti (trol)

Ucio sam sina raznim stvarima, pokazivao sam mu osnove matematike, svakodnevnu fiziku, malo hemije kroz kucne eksperimente, ucili smo engleski, gledao me je kako radim "muske" stvari, cepam drva, podizem teske stvari, penjao sam se na drvo, bili smo sami u planini u kuci bez vode i struje, lovili smo ribu, vozili smo se biciklom brzo, vozio sam kola niz i uz strme puteve, isli smo na velike vodene tobogane, igrali smo se sa kerom, pokazivao sam mu slike sa putovanja, pricao o dalekim zemljama i tako dalje, i tako dalje. Ali najvece postovanje i divljenje doziveo sam sinoc dok me je gledao kako igram Super Marija na Nintendu.
Milan Novković Milan Novković 08:57 30.04.2017

Re: Zivotni prioriteti (trol)

alselone
Ucio sam sina raznim stvarima, pokazivao sam mu osnove matematike, svakodnevnu fiziku, malo hemije kroz kucne eksperimente, ucili smo engleski, gledao me je kako radim "muske" stvari, cepam drva, podizem teske stvari, penjao sam se na drvo, bili smo sami u planini u kuci bez vode i struje, lovili smo ribu, vozili smo se biciklom brzo, vozio sam kola niz i uz strme puteve, isli smo na velike vodene tobogane, igrali smo se sa kerom, pokazivao sam mu slike sa putovanja, pricao o dalekim zemljama i tako dalje, i tako dalje. Ali najvece postovanje i divljenje doziveo sam sinoc dok me je gledao kako igram Super Marija na Nintendu.



Ja jedva čekam da dobijem unuke, čak i po cenu da "maltretiram" ćerku i zeta svaki put kad svrate, preozbiljnim pitanjima, filozofiranjem, ... danas mi dolaze i moram da spremim neku lukavu verbalnu strategiju
alselone alselone 09:57 30.04.2017

Re: Zivotni prioriteti (trol)

čak i po cenu da "maltretiram" ćerku i zeta svaki put kad svrate, preozbiljnim pitanjima, filozofiranjem


:)

Ja tvog unuka zamisljam ovako:



Kad deda uhvati da ga uci, ima da pravi paprine avione sto lete i bombarduju.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana