Gastronauti

Pasulj

Saša Zorkić RSS / 04.12.2017. u 23:14

Jednogodišnja biljka, mahunarka iz porodice bobova, Phaseolus vulgaris, poreklom je iz Južne Amerike. U Evropi se prvi put pominje 1542. godine, a na Balkan je stigla iz Italije u 17. veku. U našim krajevima zove se pasulj i grah.

pravilna_boja_pasulja2.jpg

Pravilna boja pasulja 

Postoje izvesne nedoumice oko gore navedenih podataka jer se u nekim izvorima tvrdi da je pasulj bio poznat još Pitagorejcima, a i da se pominje u Ilijadi. Inače za pasulj znaju i drevni Egipćani.

E sad, do zabune verovatno dolazi zato što se brkaju pasulj i bob. Što se kulinarstva tiče tu razliku svakako treba znati, ali ona nije mnogo važna u ostalim upotrebama ove biljke.

Pitagorejci su imali niz zanimljivih i besmislenih pravila (besmislenih za nas, za njih su valda imala smisla), recimo: ne podiži ono što je palo, ne dotiči belog petla, ne grizi nenačetu veknu hleba, ne idi glavnim putevima itd. a jedno od njih glasi: ne jedi pasulj (tj. po drugim izvorima: ne jedi bob).

A zašto ne jesti pasulj objašnjava Veselin Čajkanović u Rečniku srpskih narodnih verovanja o biljkama. Iz nekog razloga pasulj se u tradiciji starih naroda (pa i kod nas) smatra hranom pokojnika i kada bi na zemlju palo neko zrno smatralo se da ono pripada mrtvim dušama te da ga ne treba podizati i još manje jesti, jer je to hrana za dušu koja se zatekla u blizini.

Postoji bezbroj sorti pasulja (zapravo 40 hiljada), ali samo mali broj se koristi za ishranu. Kultivisanjem je odnegovano 70 sorti, međutim upotrebna podela je znatno jednostavnija: beli i žuti, s tim što belog ima u dve varijante: sitan i krupan. Krupan je za rernu, a sitan za manje ili više gust. Ako je manje onda se zove črbas'.
Kompletan ručak od pasulja je ovaj: redak, tj. čorbast, zatim gust, pa onda zapečen u rerni i to uz salatu od pasulja. Komplet!

Pasulj je narodna hrana. Jako je zgodan ručak za sve koji obavljaju teže fizičke poslove, pogotovu napolju, jer je hranljiv, a ne zahteva puno posuda i escajga. Da biste uživali u pasulju dovoljan vam je tanjir i kašika (naravno i sam pasulj). Od ozbiljnih jela od njega je za upotrebu jednostavniji jedino burek.

Pasulj se jede alavo, velikom, punom kašikom. Nije to sufle da se uzima na vrh kašičice. Uzmete, dakle, parče hleba (može polu-beli, može beli) i zatim tri do četiri pune kašike pasulja, pa zagrizete luk. Onda sve ispočetka, dok se sasvim ne ukaže dno posude.

E kad smo kod luka, on je dobra salata za pasulj, ali ako želite bogatiji doživljaj napravite salatu od paradajza (i luka). (Kad smo kod salate evo nešto što sam ja izmislio: salatu treba jesti kašikom! Probajte, uverićete se u ispravnost ideje. Mislim, kada jedete salatu viljuškom onda morate da nabadate i često tako uspete da prikupite jedva omanji zalogaj. Sa kašikom zahvatite puno salate, a ako ima soka onda i njega.)

Pasulj je ostavio duboki trag u narodnoj mudrosti. Tako postoje ovi izrazi:
- Gledati u prazan pasulj (bob) - što znači pogađati, proricati budućnost
- Odrasti na pasulju - odrasti u siromaštvu
- Prost ko pasulj - vrlo prosto, jednostavno

Pasulj je toliko važna hrana da se kod nas prave pasuljijade, posebne manifestacije posvećene kuvanju pasulja. Mislim da je ona temerinska najatraktivnija. Traje po nekoliko dana, broj takmičara se meri stotinama, a broj posetilaca desetinama hiljada. Manifestacija je praćena je nizom zabavnih programa i takmičenja. Recimo, vrlo je popularno bacanje bicikla.

Najveći proizvođač pasulja na svetu je Mjanmar sa godišnjom proizvodnjom od 3.800.00 tona, zatim Indija (3.630.000), Brazil (2.936.444) itd. (podaci iz Vikipedije)

JELO

Kao što znate pasulj spada u zdrava, ali opasna jela koja, ako imate više od metra u struku, treba jesti oprezno i umereno. Ako volite pasulj, a držite se ovog pravila, znači da imate jak karakter.

Pasulj može da se kuva na sto načina, za razne prilike i zavisno od raspoloživog materijala. Postoji prazan pasulj (bez masti i mesa), čorbast pasulj i onda sve teži i bliži rerni. Ide sa kobasicom, slaninom, suvim mesom...

Od silnih recepata evo dva. Ispostavilo se da su moji astronomski prijatelji neznalice u kuvanju i da sam od njih očekivao previše. Pitao sam Radana iz Skoplja za tavče na gravče, reko ajde ko će znati ako ne on, kad - ništa. Rekao mi je: „Ne znam ti ja to. Ako treba da ti kolimiram teleskop zovi, ali pasulj... meni je vrhunac kulinarstva kajgana.

Onda sam zvao Danijela iz Virovitice, znam da je čovek izuzetno pouzdan u pravljenju menija, ali on mi reče da zna samo da jede, a ne i da kuva. Pa onda Vid iz Zagreba, kuvar po profesiji i izvrstan astrofotograf, ma čovek drži kurseve (i u kuvanju i u fotografisanju) - ali on zna samo kolače i sitna slana jela. I da ne dužim nekako sam skupio ova dva recepta.

Dakle, Drago Dragović, autor dve hiljade (bukvalno) članaka iz astronomije i astronautike, blizu 100 elektronskih knjiga na istu temu, i nekoliko papirnih knjiga, napisao mi je ovaj recept:

Novobeogradski pasulj po Drašku

- Ja, kaže Draško, pravim ovako: prvo ga kiselim preko noći da naraste i omekša. ako je star, dodam kašiku sode bikarbone jer ona omekšava opnu. Onda to promenim vodu i stavim da provri. Tu vodu bacam jer ako je i bila neka hemija u zemlji sad se raspala i to aut.

Onda pustim da provri, i smanjim vatru i počinjem da sečem par šargarepi na kolutiće. Dodam 1 onaj beli paštrnak, glavicu luka i kockice celera.

U zavisnosti od psihičkog stanja dodajem meso: neki put NIŠTA, neki put mesnatu slaninu, neki put onu belu, neki put dimljene kobasice. Ne volim rebra i to nikad.

Pred kraj dodam lorber jer volim taj miris.

Od začina na kraju dodajem vegetu, bibera, ponekad beli luk, kari, a preko leta možda ruzmarin ili malo origana... Nemam recept, nego to sve radim instiktivno i NIKAD ne probam dok ne sednem! I evo 20 godina se nijednom nisam pokajao a pasulj nestaje brzinom kojom ga kupujem.

Pasulj u kotliću po Grnji za 25 osoba 

Grnja-pasulj.jpg

Jaroslav u akciji 

Ako poželite da skuvate pasulja za 25 osoba onda preporučujem sledeći recept. Dobio sam ga od Jaroslava Grnje koji je ove godine na Letenki, u astronomskom kampu kuvao simultano u tri kotlića za dva tuceta konzumenata. Granja je profesor fizike, astrofotograf, i iskusan astronom amater (detektovao je preko 100 vansolarnih planeta itd.). Veliki je stručnjak za kulen, a ovo je njegov pasulj za 25 osoba:

pasulj 3 kg
meso 2,5-3 kg
crni luk 0,5 - 1 kg
šargarepa 0,25 kg
peršun
krompir
lovorov list
biber celi
beli luk
mast
brašno
crvena paprika mlevena
slanina
so po ukusu

Najpre očistimo i nasečemo na sitno jedno 4-5 glavica crnog luka. Zatim na malo masti a može i ulju ispržimo luk uz malo dolivanja vode da lepo požuti. Sipamo vode na taj luk da ne izgori i dodamo meso. Ako koristimo dimljeno meso, poželjno je da pre toga odstoji neko vreme u vodi. Ako koristimo svinjske papke, i njih prethodno stavimo da se kuvaju jedno 5-10 minuta. U oba slučaja tu vodu bacimo a meso stavimo da se kova sa lukom. Po potrebi dolijemo još vode i kuvamo.

Pasulj uzimamo barem dve vrste. Stavimo ga u vodu da odstoji preko noći, da bi posle konzumacije istog bio bolji užitak. Ocedimo jedan tip pasulja i stavimo da se kuva zajedno sa mesom a drugi tip pasulja dodamo posle jedno sat kuvanja, na taj način ovaj prvi se prilikom kuvanja raspadne a drugi zadrži svoj oblik. Tako dobija pasulj i svoju gustinu.

Dolijemo vode u lonac do vrha i kuvamo na jakoj vatri, da pršti, sve dok ne pobeli kao mleko. Zatim smanjimo vatru na umereno kuvanje i dodajemo začine, crvenu papriku, lovorov list, biber u zrnu. Stavimo unapred pripremljenu šargarepu, peršun, krompir, ... iseckano na komadiće.

Dok se to kuva, ispržimo sitno iseckanu slaninu. Slaninu stavimo u pasulj, a na masti koju ispusti slanina ispržimo beli luk, ali pazimo da ne izgori. U to dodamo kašiku-dve brašna i izmešamo. Sklonimo sa vatre i dolivamo uz stalno mešanje hladnu vodu da se napravi lepa glatka smesa koju sipamo u pasulj.

Kuvamo još jedno 15 minuta i jelo je gotovo.

Tagovi



Komentari (229)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nikvet pn nikvet pn 10:02 07.12.2017

Re: Prebranac

Гле Зилике?!

Апсорпција гвожђа је мало шира прича јер га има у више видова, неки су прихватљиви мање или више, неки никако.

Гвожђе и јабучна киселина дају фери-малат (или феро-малат, ако хвата два атома гвожђа, хемичари ће то боље). А како се у организму отпушта? Па лако, вероватно, малати нису познати по стабилности. Како уфатило тако отпустило, ко Вучић тајкуне.

Има резона, не видим штету. Браво Зили.
Milan Novković Milan Novković 10:35 07.12.2017

Re: Prebranac

nikvet pn
Гле Зилике?!

Апсорпција гвожђа је мало шира прича јер га има у више видова, неки су прихватљиви мање или више, неки никако.

Гвожђе и јабучна киселина дају фери-малат (или феро-малат, ако хвата два атома гвожђа, хемичари ће то боље). А како се у организму отпушта? Па лако, вероватно, малати нису познати по стабилности. Како уфатило тако отпустило, ко Вучић тајкуне.

Има резона, не видим штету. Браво Зили.

Za malokrvne, ok, ... al da ne mračimo sa viškovima gvožđa i kiselinama iz hrane u nepripremljenim gvozdenim tiganjima, šerpama i loncima, interent "sve" zna koga interesuje, pogotovo roditelje jako male dece
hermine hermine 10:57 07.12.2017

Re: Prebranac

Има резона, не видим штету. Браво Зили.


c_h.arlie c_h.arlie 13:15 07.12.2017

Re: Prebranac

cassiopeia
Eksere ubodeš u sledeću jabuku i tako svakog dana. Kažu da je to dovoljno gvoždja za dobre dnevne potrebe.


Gde si ti bila kad me anemija mučila?!

Crna ja, zaglavila i na transfuziji gvoždja. 10 dana po tri i po sata sa iglom u ruci. Bilo, ne ponovilo se!

Sad mi gvožđe na gornjoj granici, džigerica je zakon Jedan obrok nedeljno obavezno.

Možda je otkivala eksere.
Ona je mašinac (ah, šta da se radi).
angie01 angie01 15:04 07.12.2017

Re: Prebranac

Gde si ti bila kad me anemija mučila?!


mozes i jednostavnije- jedes persun sa svime, a pravis i caj....
cassiopeia cassiopeia 16:16 07.12.2017

Re: Prebranac

angie01
Gde si ti bila kad me anemija mučila?!


mozes i jednostavnije- jedes persun sa svime, a pravis i caj....


Zez je što moje telo teže usvaja gvožđe iz biljnih izvora. Pila ja i taj čaj jedno vreme, pa ništa.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:43 07.12.2017

Re: Prebranac

Evo ti recept, nemoj da biješ Neka te ne uplaši dužina recepta, ja pišem u sitna crevca, a prosto je ko pasulj.


Hvala!!!!

Recept je ko tasin komentar, fale ti samo dva tri nepovezana youtube klipa da malo razbiju prored

Zezam se, javljam kako je ispalo, a i imam i na kome ću da isprobam (neke vrlo tolerantne prijatelje koje koristim kao pokusne kuniće. A i oni nas).
apacherosepeacock apacherosepeacock 17:58 07.12.2017

Re: Prebranac

cassiopeia
angie01
Gde si ti bila kad me anemija mučila?!

mozes i jednostavnije- jedes persun sa svime, a pravis i caj....

Zez je što moje telo teže usvaja gvožđe iz biljnih izvora. Pila ja i taj čaj jedno vreme, pa ništa.


Gvozdje se inace tesko apsorbuje iz hrane. Veliki nedostatak moze samo tabletama da se nadoknadi (jedno vreme su mene nakljukavali tako), mali nedostatak moze da se nadoknadi hranom bogatom gvozdjem.
Plus - savet lekara - uzimati u isto vreme sa cedjenim sokom od pomorandze. Lakse se apsorbuje sa C vitaminom.

Skoro isti slucaj je i sa nedostatkom D vitamina, ne moze iz hrane da se nadoknadi vec samo suplamentima, ulje pa krkaj cele zime (zivot u Holandiji, eh).

PS. Nego citam onaj bashing na boraniju i ne mogu da verujem
Na mladu (puter) boranijicu, ej???
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:06 07.12.2017

Re: Prebranac

zilikaka
Sta?

Veću jabuku probodeš sa 4 eksera, ona velika, tesarska, dovoljno velika da vire s obe strane. I probodeš još nju jednu bakarnu žicu, recimo preseka 2mm, kolko da može da prodje.
To sve tako probadaš kroz "meso", ono što će se jesti, ne kroz koren.
Ostaviš 24 sata da gvoždje oksidiše a bakar bude katalizator, i onda povadiš eksere i pojedeš jabuku, naročito ono crno oko eksera jer je to upravo gvoždje koje se posle lako prima. Možeš i da stružeš pa napraviš kašicu, dodaš meda i limuna, jer C vitamin poboljšava primanje gvoždja.
Eksere ubodeš u sledeću jabuku i tako svakog dana. Kažu da je to dovoljno gvoždja za dobre dnevne potrebe.


Čekaj, bre, zili. Pa većina krštenih eksera je obično potcinkovana ili ima neku drugu površinsku zaštitu protiv korozije. A cink je em otrovan, em sprečava oksidaciju gvožđa. Da ne pominjem da je bakar isto tako prilično otrovan. Ne bih ja to turao u jabuku, pa davao deci da jedu, ma koji razlog da je u pitanju.

Ovo me podsetilo na ono testiranje visokonaponskih sklopki tako što baciš francusku ključ u sanduk, pa ako ti se odande vrati pravo u čelo, znači da je sklopka pod naponom.


zilikaka zilikaka 18:14 07.12.2017

Re: Prebranac

Гвожђе и јабучна киселина дају фери-малат (или феро-малат, ако хвата два атома гвожђа, хемичари ће то боље). А како се у организму отпушта? Па лако, вероватно, малати нису познати по стабилности

Upravo tako nešto mi u svoje vreme objasnila majka moje drugarice- inače bila profesor hemije na ozbiljnijem nivou.
Ja naravno nisam upamtila kako se to zove al sam upamtila da je prava sorta i da se lako prima u organizmu.
I ono što je mnogo važno, ne pravi probleme sa varenjem jer uz uzimanje gvoždja ide problem sa stolicom, što ovde nemaš.

Verovatno ovo nije dovoljno za ozbiljne anemija ali za održavanje stanja i prevenciju vrši poso provereno.
zilikaka zilikaka 18:26 07.12.2017

Re: Prebranac

Čekaj, bre, zili. Pa većina krštenih eksera je obično potcinkovana ili ima neku drugu površinsku zaštitu

Ne znam gde si ti video tesarske eksere da su pocinkovani.
To bre ono crno, gvozdeno, nema tu ništa. Ostavi ih na vlažnom pa će da uhvate koroziju čas posla.

Doduše, ne smem da tvrdim za Ameriku al ovde su crni 100%.
A za bakar...on je katalizator.
Pazi, odavno sam to proverila kod pismene hemičarke koja bi sigurno reagovala na mogućnost nekog trovanja.
P.S. u krajnjem slučaju površinski premaz se lako skine sitnom šmirglom i rešena stvar.

...uzgred, od iste osobe sam skupljala savete za pečenje rakije. Žena bila praktičar, umela da koristi znanje. Tela da me ubije što sam bila zaboravila iz škole kako koji šećer prelazi u koji alkohol.
Još se sećam blama.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:21 07.12.2017

Re: Prebranac

To bre ono crno, gvozdeno, nema tu ništa. Ostavi ih na vlažnom pa će da uhvate koroziju čas posla.


I to crno je često zaštita (tu trpaju neke fosfate, magnezijum, čuda, i nije sve samo za protiv korozije, da ne pominjem to što se i sami gvozdeni ekseri ne prave od čistog gvožđa, nego imaju svakojaka sranja pride, mislim, ne prave se ekseri u fabrici hrane ili lekova, ne?). Ne znam kako je u Srbiji, ovde uglavnom sve štite od korozije, i ne bih se ja sa time zajebavao, da neka muška ili ženska domaćica odgoneta da li su joj šrafovi tretirani ili nisu, pa ih šmirgla pre nego što njima narani sitnu decu koja pate od nedostatka gvožđa u krvi. Zato, bratesestro, jeste da ovo sa jabukom i ekserima deluje cool, i ti znaš da ja volim improvizacije, ali - pilula je keva ako fali gvožđa, što je sigurno sigurno je, tako ja to bar gledam.

A bakar je definitivno toksičan, to možeš da izguglaš za pet minuta, sad, moguće da je količina koju uneseš ovom tvojom metodom za lečenje -Fe suviše mala, ali ko će sad i to da meri.




zilikaka zilikaka 19:42 07.12.2017

Re: Prebranac

što se i sami gvozdeni ekseri ne prave od čistog gvožđa, nego imaju svakojaka sranja pride, mislim, ne prave se ekseri u fabrici hrane ili

Naravno da nisu od čistog gvoždja. Ne znam gde se uopšte i koristi hemijski čisto gvoždje.
Nemoj me sad terati da tražim sastav standardnog materijala za eksere.
Možda nekad i pogledam, sad me mrzi.

Nikog ne teram ni na šta, nemam interesa, ja i moji to godinama koristimo al potpuno razumem da neko ne želi.

U krajnjem slučaju, nit imam plantažu jabuka nit fabriku eksera.
nikvet pn nikvet pn 20:07 07.12.2017

Re: Prebranac

Шта ти је фармакомафија, како то утера стра'у кости...

Стварно ме мрзи да листам али практично ствари стоје овако: гвожђа у храни има у десетинама различитих једињења која се различито апсорбују и то индивидуално различито. Коме прија овако, коме онако. То се види код давања различитих препарата гвожђа перорално, праве дигестивне проблеме.

Фармацеутски треба направити лабилно једињење гвожђа које ће се лако ресорбовати али квака је у томе што лабилност не иде у таблету. Када се учини стабилним онда не ради. Зато их и има тако много врста и све треба пробати па која ти прија - каже фармакомафија. Ако не успе идемо интравенски.

Гвожђа у лабилним једињењима има у храни и свежим приправцима. То су и бабе прокљувиле и боље им успева него официјелно.

Иначе у ветерини утврђено је да прасићима на млеку мањак гвожђа лимитира пораст па се 2-7 дана по прашењу даје интрамускуларно или перорално. После 4-5 недеља кад пређу на храну гвожђе више није проблем. Разлика третираних и нетретираних је огромна, 10-20%.

srdjan.pajic srdjan.pajic 20:13 07.12.2017

Re: Prebranac

Nemoj me sad terati da tražim sastav standardnog materijala za eksere.


Neću, ne brini, ja to samo malo zadevam kavgu.
zilikaka zilikaka 20:18 07.12.2017

Re: Prebranac

A bakar je definitivno toksičan

Reče ti gore i da je cink toksičan. Mene opet mrzi da proveravam i verujem ti, al isto tako znam da i ja umem da uzmem one šumeće tablete sa cinkom.
E, sad, da se nas dvoje upustimo u diskusiju koji cink, kolko toga, ispašće smešno.
JA nit znam hemiju nit farmaciju a ni medecinu. Verujem da ni ti ne blistaš, (bar ne vidim gde si o tome mogao naučiti), pa zato da se mi vratimo na torte i čizkejkove.

A možem i da ti objašnjavam do sudnjeg dana opet to sa zemljanim loncima, al samo sa fizičke strane.
O hemiji nemam pojma, a možda i tu nešto pušta.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:28 07.12.2017

Re: Prebranac

Mene opet mrzi da proveravam i verujem ti, al isto tako znam da i ja umem da uzmem one šumeće tablete sa cinkom.


A, znači uzmeš tabletu, umesto da sisaš ekser. E, tako treba i za gvožđe.
zilikaka zilikaka 20:40 07.12.2017

Re: Prebranac

A, znači uzmeš tabletu, umesto da sisaš ekser. E, tako treba i za gvožđe.


A, to samo nekad uzmem tabletu.
Inače se snabdevam cinkom mahom putem apsorpcije. Kožom. Svake druge subote.



arianna arianna 20:50 07.12.2017

Re: Prebranac

Skoro isti slucaj je i sa nedostatkom D vitamina, ne moze iz hrane da se nadoknadi vec samo suplamentima, ulje pa krkaj cele zime (zivot u Holandiji, eh).



Zna li se koja se količina vitamina D uzima dnevno, u Holandiji?

Čitam po netu da se na severu Evrope i Amerike uzimaju dramatično veće količine ovog vitamina nego što su preporučene doze kod nas, i to uz obavezne dodatke: tipa K2 i Mg.
Najverovatnije zbog razlike u broju sunčanih dana ili tako nešto....
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:12 07.12.2017

Re: Prebranac

Ne znam kako je u Srbiji,


Isti su ekseri u Srbiji kao što su bili i kad si ti bio ovde :)
Jebote, Srki, ko da si pre sto godina otišao, ili kao da se desila neka revolucija u proizvodnji eksera :)
Ekseri ko (s)ekseri, ništa posebno.

srdjan.pajic srdjan.pajic 23:10 07.12.2017

Re: Prebranac

hoochie coochie man
Ne znam kako je u Srbiji,


Isti su ekseri u Srbiji kao što su bili i kad si ti bio ovde :)
Jebote, Srki, ko da si pre sto godina otišao, ili kao da se desila neka revolucija u proizvodnji eksera :)
Ekseri ko (s)ekseri, ništa posebno.



Ne znam za eksere, ali se u farmaciji desila revolucija, pa ne moraš više da sisaš eksere i bakarne žice da bi nadoknadio minerale i teške metale u krvotoku, ili da se kupaš u potcinkovanom koritu za šurenje prasića, kao ova naša zili, nego, bre, prosto uzmeš tabletu.

Nego, kad sam već sav brižan za vašu dobrobit: nadam se da na zavaruješ potcinkovani metal bez adekvatne zaštite disajnih organa, i po mogućnosti na otvorenom?

nsarski nsarski 23:34 07.12.2017

Re: Prebranac

nadam se da na zavaruješ potcinkovani metal bez adekvatne zaštite disajnih organa, i po mogućnosti na otvorenom?


Pocinkovani materijal se ne zavaruje nego lemi (meko lemljenje). Ima i hardletovanje, ali to ćemo na sledećem času.
Ja se ne izlažem cinku tako često kao zili - obično koristim korito kad idem na sistematski pregled i ne više od toga. Da li sebe izlažem opasnosti?
Atomski mrav Atomski mrav 23:44 07.12.2017

Re: Prebranac

Ja se ne izlažem cinku tako često kao zili - obično koristim korito kad idem na sistematski pregled i ne više od toga. Da li sebe izlažem opasnosti?


Qq meni, pa mi smo šurili prasiće u takvom pocinkovanom koritu - može li čovek da se otruje cinkom tako preko šurenih prasića? Kakvi su simptomi trovanja cinkom?

A podsetilo me ovo na sledeći vic. Sede dve crnogorske starine i prisećaju se slavnih dana... Pa pita jedan drugoga:
- Je li, Vukota, sjećaš li se ti ono kad su nam u vojsku davali brom?
- A sjećam se, jadan ne bio. A što pitaš?
- Na mene je izgleda poč'o djelovat...
Atomski mrav Atomski mrav 23:45 07.12.2017

Re: Prebranac

Čitam po netu da se na severu Evrope i Amerike uzimaju dramatično veće količine ovog vitamina nego što su preporučene doze kod nas, i to uz obavezne dodatke: tipa K2 i Mg.
Najverovatnije zbog razlike u broju sunčanih dana ili tako nešto....


Jeste, nema sunca - nema D vitamina. Mi u Norveškoj pijemo riblje ulje...
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:11 08.12.2017

Re: Prebranac

Nego, kad sam već sav brižan za vašu dobrobit: nadam se da na zavaruješ potcinkovani metal bez adekvatne zaštite disajnih organa, i po mogućnosti na otvorenom?

Ma ja varim bez maske, a ti mi pričaš o zaštiti disajnih organa :)

Ma malo mi cink smeta, mislim, nervira me kad pršti ali ništa drugo.

Znam čoveka, živi od rada sa metalom, varenje, obrada metala i to, i ne može da podnese ako vari u zatvorenom bez maske, one za disanje, meni ne smeta.
Ne smeta u smislu da osećam neke probleme, glavobolju i slično, a da li smeta organizmu verovatno, al to samo zanemariš i vozi dalje.

Nego, slikao sam neke varove da ti ih pokažem, ali bre na slici, za razliku od stvarnogstanja, kao ima neko nadvišenje pa ne smem, 'oćeš baš, mogo da ih ocrniš :)
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:16 08.12.2017

Re: Prebranac

nsarski
nadam se da na zavaruješ potcinkovani metal bez adekvatne zaštite disajnih organa, i po mogućnosti na otvorenom?


Pocinkovani materijal se ne zavaruje nego lemi (meko lemljenje). Ima i hardletovanje, ali to ćemo na sledećem času.
Ja se ne izlažem cinku tako često kao zili - obično koristim korito kad idem na sistematski pregled i ne više od toga. Da li sebe izlažem opasnosti?


Ko to kaže ko to laže - još kako se zavaruje (MIG, mada može i flux-core, a i SMAW, ili ti stick welding). Evo moja cela kapija je od potcinkovanog gvožđa, ovde to zovu galvanized steel, i sve je na njoj zavareno, osim one žice, to je našrafljeno. Samo mora malo da se cinculira, i dosta da se pazi, da ne dišeš isparenja. Ovo smo radili na času, nastavniče.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:22 08.12.2017

Re: Prebranac

Znam čoveka, živi od rada sa metalom, varenje, obrada metala i to, i ne može da podnese ako vari u zatvorenom bez maske, one za disanje, meni ne smeta.

Pametan čovek. Ja koristim ovu, Miller pravi, nije neki problem da se navikneš:



Inače, taj cink je zajeban, to su nas posebno upozoravali pa zato slučajno znam, a ovde gde se ja igram moraš da pališ dodatni ventilator ako variš ta galvanizovana sranja, plus maska.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:27 08.12.2017

Re: Prebranac

Inače, taj cink je zajeban, to su nas posebno upozoravali pa zato slučajno znam,


Ma i vidi se da je neka boleščina, onaj gust, beo, smrdljiv dim, kad sagoreva cink, ni na šta dobro ne asocira.
Mada ja ne varim previše tih pocinkovanih stvari, naleti tu i tamo nekad po neka pocinkovana cev, ali uglavnom se zavitlavam sa običnim gvožđem.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:32 08.12.2017

Re: Prebranac

hoochie coochie man
Inače, taj cink je zajeban, to su nas posebno upozoravali pa zato slučajno znam,


Ma i vidi se da je neka boleščina, onaj gust, beo, smrdljiv dim, kad sagoreva cink, ni na šta dobro ne asocira.
Mada ja ne varim previše tih pocinkovanih stvari, naleti tu i tamo nekad po neka pocinkovana cev, ali uglavnom se zavitlavam sa običnim gvožđem.


Ma, ok, ja to samo kažem predostrožnosti radi, da mi potraješ duže, mislim, koga ću da pitam za savet kako da od kosačice napravim grtalicu za sneg, ili obrnuto.
nsarski nsarski 00:48 08.12.2017

Re: Prebranac

Ovo smo radili na času, nastavniče.

Moj limar samo letuje - ali, ok, on radi isključivo sa limom. Pocinkovana gvožđa i slično, za to ne znam. Pitaću brata, on spaja sve metale, svim metodama - sad mu je pasija prohrom jer pravi neku nadstrešnicu za gliser.
Izgleda da sam ja pobegao sa tog časa.
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:05 08.12.2017

Re: Prebranac

nsarski
Ovo smo radili na času, nastavniče.

Moj limar samo letuje - ali, ok, on radi isključivo sa limom. Pocinkovana gvožđa i slično, za to ne znam. Pitaću brata, on spaja sve metale, svim metodama - sad mu je pasija prohrom jer pravi neku nadstrešnicu za gliser.
Izgleda da sam ja pobegao sa tog časa.


A možeš uvek i da izbrusiš taj sloj galvanizacije, i onda je to najobičnije zavarivanje, čimegodoćeš (ja sam tako uradio na mojoj ogradi, da bih se manje mučio, posle toga farbanje). Limove je teško variti, pogotovu ako su galvanizovani, ne možeš da nagariš mašinu da probije taj sloj. Možda eventualno ono tačkasto zavarivanje, ali to već ne znam.

Uh, prohrom, pretpostavljam da burazer to radi sa TIG-om? Ja to nemam (a baš i ne umem, to sam samo na času malo probao, i posle više nikad).
c_h.arlie c_h.arlie 05:09 08.12.2017

Re: Prebranac

srdjan.pajic
nsarski
Ovo smo radili na času, nastavniče.

Moj limar samo letuje - ali, ok, on radi isključivo sa limom. Pocinkovana gvožđa i slično, za to ne znam. Pitaću brata, on spaja sve metale, svim metodama - sad mu je pasija prohrom jer pravi neku nadstrešnicu za gliser.
Izgleda da sam ja pobegao sa tog časa.


A možeš uvek i da izbrusiš taj sloj galvanizacije, i onda je to najobičnije zavarivanje, čimegodoćeš (ja sam tako uradio na mojoj ogradi, da bih se manje mučio, posle toga farbanje). Limove je teško variti, pogotovu ako su galvanizovani, ne možeš da nagariš mašinu da probije taj sloj. Možda eventualno ono tačkasto zavarivanje, ali to već ne znam.

Uh, prohrom, pretpostavljam da burazer to radi sa TIG-om? Ja to nemam (a baš i ne umem, to sam samo na času malo probao, i posle više nikad).

Ne mogu da verujem !
arianna arianna 07:35 08.12.2017

Re: Prebranac

Atomski mrav
Čitam po netu da se na severu Evrope i Amerike uzimaju dramatično veće količine ovog vitamina nego što su preporučene doze kod nas, i to uz obavezne dodatke: tipa K2 i Mg.
Najverovatnije zbog razlike u broju sunčanih dana ili tako nešto....


Jeste, nema sunca - nema D vitamina. Mi u Norveškoj pijemo riblje ulje...



U kojoj količini pijete to riblje ulje ili koliko IU?
Jel pijete i K2 (ide uz vitamin D) i neke dodatne suplemente, i ako pijete - koje?
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:17 08.12.2017

Re: Prebranac

Zna li se koja se količina vitamina D uzima dnevno, u Holandiji?


Pa otprilike bocica od 25ml 10IU preporucena dnevna doza 6 kapljica dnevno.. ovo vazi sa sve decom od 0 godina.

To je ono laganica mozes i bez lekara. Meni je lekar uvalio duplu dozu prosle zime i to su bile kapsule. K2 i mangan jok.

Ma vecina rodjena juznije od ove nakarade od klime ima povremeno do stalno manjak D vitamina, Holandjani su uglavnom (a nisu ni oni svi) adaptirani odavno pa im organizam apsorbuje do maksimuma i iz ovih 5 suncanih dana godisnje..

Mi ostali zato moramo da se kljukamo suplamentima oj severu skote od klime.

cassiopeia cassiopeia 10:00 08.12.2017

Re: Prebranac

U kojoj količini pijete to riblje ulje ili koliko IU?
Jel pijete i K2 (ide uz vitamin D) i neke dodatne suplemente, i ako pijete - koje?


Evo ti moje iskustvo.

Pijem 5000IU Vigantola svaki drugi dan. K2 i magnezijum sprečavaju kalcifikaciju u drugim organima kod viška kalcijuma. Ne ode kalcijum u kosti već izazove kalcifikaciju u krvnim sudovima, a takođe višak kalcijuma smanjuje količinu magnezijuma u telu pa ga treba nadomestiti.

Ja sa ovom količinom od 5000IU pijem domaći kefir (kažu da sa dve šolje kefira uneseš dovoljno K2) Pravim i magnezijum ulje za nanošenje na kožu. Mažem se svako veče pred spavanje. Preporučena količina je 1000mg na dan. Toliko se unese preko kože kad namažem unutrašnje pregibe laktova, noge i stomak. Ovako nemaš gastro probleme zbog unošenja magnezijuma, hoće da izazove dijareju.

Postoje preparati vit D3 u kombinaciji sa K2 da se nabave u inostranstvu.

VIT D3 i K2

Meni skupo jer Vigantol dobijam na recept zbog rizika od osteoporoze.


zilikaka zilikaka 10:13 08.12.2017

Re: Prebranac

Limove je teško variti, pogotovu ako su galvanizovani, ne možeš da nagariš mašinu da probije taj sloj. Možda eventualno ono tačkasto zavarivanje, ali to već ne znam.

Ovaj citat kolko da se vežem za temu.

Msm, ljudi, nemojte se naći uvredjenima ali zavarivanje je ozbiljan i složen posao. U njemu obavezno učestvuju tri različita profila. Prvi je tehnolog koji na osnovu sastava i geometrije materijala propisuje tehnologiju.(koja eleltroda, koliko prolaza, da li treba predgrevanje, kakvo hladjenje...)
Drugi je makstor-kvalifikovani zavarivač za tu vrstu .
To ide do sitnih detalja za šta tačno on ima kvalifikaciju (to se posebno polaže)
Trći je kontrolor koji prema propisanom pistupku kontroluše kvalitet.
Svaki od navedenih poslova je potpuno pokriven standardima, procedurama i potpuno pod nadzorom.

I svaka priča kreće iz početka, ništa se ne podrazumeva.
Al ovo sve kodozbiljnih stvari. Kapiju može da zavari skoro svako.
...a ono Hučijevo nadvišenje...pa i to je propisano koliko treba da bude. Ima i alat kako se meri, al nemojte se time opterećivati.
Za običan svet je dovoljna mera da zavareni spoj izgleda lepo. Ako je to ispunjeno, najverovatnije je i dobar za to čemu služi.
arianna arianna 10:32 08.12.2017

Re: Prebranac

Čini mi se da je ovo dobra tema, za jedan jako koristan blog

Ako neko ima dovoljno vremena, želje i volje, neka otvori poseban blog, pa da ljudi pišu svoja iskustva. Verujem da će mnogima biti od pomoći.

Radim jedno istraživanje korelacije autoimunih bolesti i polivitamiske terapije, na odredjenoj populacionoj grupi, jer je primećeno da osobe koje su na nekom smeštaju, bilo institucionom, domskom, a neretko i porodičnom, uz gomilu drugih zdravstvenih problema imaju i probleme sa zglobovima i mišićima, usled neizlaganja sunčevoj svetlosti, i uglavnom boravljenju u zatvorenim prostorima, a pri tom ne dobijaju nikakvu dodatnu polivitaminsku terapiju, osim redovne i dugotrajne terapije koju primaju usled svog osnovnog stanja ili bolesti, što dovodi do daljih komplikacija. Otud imoja pitanja vezano za D, K2 i Mg.

@cass

jel 10 kapi Vigantola = 5 000 IU?

Aj sad i dodatno pitanje: kako se pravi magnezijum ulje? jes da ima na googlu ali nije loše pročitati i ovde, kad već spamujemo čoveku blog.

praštaj domaćine
zilikaka zilikaka 10:42 08.12.2017

Re: Prebranac

Kakvi su simptomi trovanja cinkom?

Nekad se ispoljavalo uglavnom u vidu raznih "...bolja" koje se daju sažeti u zajedničko "zabole me" al pojavom novih tehnologija primećena je i pojačana potreba za prezentovanjem svog stanja u javnosti, posebno na društvenim mrežama.
cassiopeia cassiopeia 10:52 08.12.2017

Re: Prebranac

jel 10 kapi Vigantola = 5 000 IU?


Da, piše na uputstvu da je oko 500 IU jedna kap sa onom kapaljkom.


Ja sam u staklenu teglicu sipala 125ml prokuvane, ohlađene vode i 8 ravnih kašika kristala magnezijum hlorida (kupila u zdravoj hrani) i mućkala dok se nije rastopilo. Na pijaci kupila bočicu sa raspršivačem, sipala i prskam se uveče pred spavanje.

To se zove ulje jer imaš osećaj da je masno, zapravo je vodica. Pusti da se upije, izaziva osećaj hlađenja i peckanja. Nikako ne prskaj na depiliranu ili oštećenu kožu, tad baš peče.
zilikaka zilikaka 11:04 08.12.2017

Re: Prebranac

Čini mi se da je ovo dobra tema, za jedan jako koristan blog

Ako neko ima dovoljno vremena, želje i volje, neka otvori poseban blog, pa da ljudi pišu svoja iskustva. Verujem da će mnogima biti od pomoći.

Sve se slažem, posebno to da je korisno i da treba još jedan poseban blog, samo mi nije jasno na KOJU temu ovdesi ti tačno mislila.
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.
cassiopeia cassiopeia 11:13 08.12.2017

Re: Prebranac

Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.


Hajd' što smo stigli do vitamina D, al' kako dođosmo do zavarivanja, e to mi je enigma
c_h.arlie c_h.arlie 11:15 08.12.2017

Re: Prebranac

zilikaka
Čini mi se da je ovo dobra tema, za jedan jako koristan blog

Ako neko ima dovoljno vremena, želje i volje, neka otvori poseban blog, pa da ljudi pišu svoja iskustva. Verujem da će mnogima biti od pomoći.

Sve se slažem, posebno to da je korisno i da treba još jedan poseban blog, samo mi nije jasno na KOJU temu ovdesi ti tačno mislila.
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.

Verovatno na temu četnika i partizana.
Atomski mrav Atomski mrav 11:23 08.12.2017

Re: Prebranac

U kojoj količini pijete to riblje ulje ili koliko IU?
Jel pijete i K2 (ide uz vitamin D) i neke dodatne suplemente, i ako pijete - koje?


Preporučena doza za decu i odrasle je 5 ml dnevno. Bebama se počinje davati kad napune 4 nedelje (ili kapi D vitamina), počinje se sa malim dozama (1 ml) pa postepeno dve do punih 5 ml.
arianna arianna 11:24 08.12.2017

Re: Prebranac

Sve se slažem, posebno to da je korisno i da treba još jedan poseban blog, samo mi nije jasno na KOJU temu ovdesi ti tačno mislila.
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.



lepo sam zamolila domaćina da oprosti spamovanje i trolovanje, ako smeta mož i da se obriše

tema: Uticaj sunčeve svetlosti i vitamnina D3 na zdravlje ljudi.

a kako smo dovde stigli? pa lepo, sve su to stvari o koje se živ čovek sapliće u životu.
pasulj je dobar izvor energije, vitamin D neki dobiju od Sunce, neki i ne. U pocinkovano korito se ljudi prali decenijama, cink pojačava imunitet.
zilikaka zilikaka 11:25 08.12.2017

Re: Prebranac

cassiopeia
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.


Hajd' što smo stigli do vitamina D, al' kako dođosmo do zavarivanja, e to mi je enigma

Pa Pajke. Spin majstor i plaćenik stranih službi odmah zatire svaku klicu nacionalnog ponosa.
Ne može čovek više ni pasulja da se najede a da mu on ne iskoči iz tanjira.
zilikaka zilikaka 11:27 08.12.2017

Re: Prebranac

cink pojačava imunitet.

Nemoj da te Pajke čuje.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:54 08.12.2017

Re: Prebranac

Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.

Ha, ovo je sjano! Ha, ha
Neka, neka.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:56 08.12.2017

Re: Prebranac

lepo sam zamolila domaćina da oprosti spamovanje i trolovanje, ako smeta mož i da se obriše


Ako se svi lepo zabavljaju onda to nikom ne smeta. Sem toga, naučio sam nešto o švajsovanju :)
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:23 08.12.2017

Re: Prebranac

a ono Hučijevo nadvišenje...pa i to je propisano koliko treba da bude. Ima i alat kako se meri, al nemojte se time opterećivati.


Ma uopšte se ne opterećujem, varovi su mi savršeni, slikao ih da se *určim pred Srkijem, al kad sam pogledao sliku vidim da sam loše slikao (jer ja ne mogu loše da zavarim) pa su ta nadvišenja malo istaknuta, a pošto mi je Srki jednom obećao da će iskritikovati moje varove uzduž i popreko, ne smem da ih postavim, neću da mu pružim to zadovoljstvo :)
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:47 08.12.2017

Re: Prebranac

zilikaka
cassiopeia
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.


Hajd' što smo stigli do vitamina D, al' kako dođosmo do zavarivanja, e to mi je enigma

Pa Pajke. Spin majstor i plaćenik stranih službi odmah zatire svaku klicu nacionalnog ponosa.
Ne može čovek više ni pasulja da se najede a da mu on ne iskoči iz tanjira.


Nisam ja, bre, nego je huči pomenuo neke varove koje ne sme da stavi na uvid kritičkoj javnosti i ekspertima na blogu, pa se nadovezalo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:56 08.12.2017

Re: Prebranac

Msm, ljudi, nemojte se naći uvredjenima ali zavarivanje je ozbiljan i složen posao. U njemu obavezno učestvuju tri različita profila. Prvi je tehnolog koji na osnovu sastava i geometrije materijala propisuje tehnologiju.(koja eleltroda, koliko prolaza, da li treba predgrevanje, kakvo hladjenje...)


Ne smaraj, zili . Ne pričamo ovde o zavarivanju pressure vessel-a za nuklearne reaktore na podmornicama, nego o sitnim amaterskim opravkama oko kuće i na ranču. To je, bre, laća, relativno (evo, huči se još muči sa osnovnim varovima, ali to je zato što je tvrdoglav i neće da kupi knjigu koju sam mu preporučio ili da plati nekom čas, da mu pokaže ). Nije rocket science, keve mi, šta više, dosta je zanimljiva tematika i hobi, za bilo koga ko ima makar trunku tehničkog šlifa a nije mu strano da se petlja sa rukama. I može dosta lako da se nauči, da zavaruješ stvari sasvim solidno. Da ne pričam o umetničkom aspektu i izražaju (tu je TIG zakon, btw).

hoochie coochie man hoochie coochie man 17:57 08.12.2017

Re: Prebranac

Nisam ja, bre, nego je huči pomenuo neke varove

Nisam ja nego si ti krenuo o švajsovanju.
Evo ovde

Nego, kad sam već sav brižan za vašu dobrobit: nadam se da na zavaruješ potcinkovani metal bez adekvatne zaštite disajnih organa, i po mogućnosti na otvorenom?


A ja sam samo jedva dočekao :)

(evo, huči se još muči sa osnovnim varovima, ali to je zato što je tvrdoglav i neće da kupi knjigu koju sam mu preporučio ili da plati nekom čas, da mu pokaže


Ej, ako ti nekad bude trebalo nešto ozbiljno da se zavari, zovi.
Milsim, jesam ja skup majstor (jbg, kvalitet uvek ima cenu) ali tebi ću urediti neki popust:)
zilikaka zilikaka 18:31 08.12.2017

Re: Prebranac

E, moj Pajiću, nikad od tebe švajser.
Kupio opremu, nabavio literaturu i sad bi da bude majstor.
Da ti kaže nešto tvoja drugarica. Švajsovanje (ono okolokućno a i ostalo ) je kao štrikanje.
Možeš da čitaš kolko hoćeš i da gledaš onoliko, računa se samo predjena kilometraža i mirna ruka.
Vedžba, moj prijatelju, i samo vedžba.

Naravno, ovo važi pre svega za onog srednjeg igrača, majstora. Ostala dvojica koju sam pomenula moraju i knjiga da se hvataju.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:53 08.12.2017

Re: Prebranac

Nisam ja nego si ti krenuo o švajsovanju.


Pa nije to komentar o švajsovanju i varovima, nego o merama zaštite na radu, koje sam te uvatio da ne sprovodiš kako treba.

Ej, ako ti nekad bude trebalo nešto ozbiljno da se zavari, zovi.
Milsim, jesam ja skup majstor (jbg, kvalitet uvek ima cenu) ali tebi ću urediti neki popust:)


Daj prvo slike varova na sunce, da znam da li znaš, ili si samo priučeni majstor, kao ja.
zilikaka zilikaka 19:02 08.12.2017

Re: Prebranac

Daj prvo slike varova na sunce, da znam da li znaš, ili si samo priučeni majstor, kao ja.

Huci, posalji mu, kolko da vidimo šta će da zakera.
Ako zatreba javi da arbitriram.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:32 08.12.2017

Re: Prebranac

Huci, posalji mu, kolko da vidimo šta će da zakera.
Ako zatreba javi da arbitriram.


Naći ću ih negde pa postavljam.
Ako me Srki baš mnogo nagrdi spašavaj :)

hoochie coochie man hoochie coochie man 19:57 08.12.2017

Re: Prebranac


Sad, šta mi bog da :)
zilikaka zilikaka 20:28 08.12.2017

Re: Prebranac

Sad, šta mi bog da :)



Pajke, pre nego što počneš da pametuješ, povedi računa da ima ko te gleda...

P.S. Inače, sam si iskao.
Ne znam da li sam ti rekla da mi je životna deviza: "U sve mi diraj samo u eksere nemoj."
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:02 08.12.2017

Re: Prebranac

hoochie coochie man

Sad, šta mi bog da :)




Pa jebi ga, što si lukav, ne može da se vidi iz ovog ugla, koliko je prodro var, pokaži mi zadnju stranu. A i ovo je flat pozicija, najlakša, tu se majstori ne propoznaju. Mogao si malo i da očetkaš pre slikanja, ne mogu da vidim ivicu, tu obično bude sranje, ali mi ovo tvoje izgleda dobro. Jesi li očistio ovo gvožđe pre varenja, vidim da ima rđe okolo, ali pretpostavljam da jesi tu gde je legao var?

Ovo je stick welding, ili MIG sa shielded elektrodom (FCAW), čini mi se, po ovim ostacima od flux-a, to više prska, mada i običan MIG hoće ako si se zajebao sa naponom, ili protokom gasa.

Ovaj levi var ti je ok, možda malo uzak, a visok, čini mi se, mada nemam referencu, ne znam koliko su ti debeli ovi komadi koje si spojio (a morao bih i da izvadim knjigu da proverim). Ali je bar prav, što pokazuje da si vario štošta, bar ove jednostavne stvari, mislim, ne krivuda. Jesi li ostavio razmak između komada, ili pak napravio onu zarubljenu ivicu pre varenja (opet, ne vidim koliko su debeli ovi komadi, ako su tanki onda i ne mora)? Tu bi, po propisu, morao da dodaš ovarlap var gore i dole, i onda još jedan po sredini ako treba da trpi neka veća vertikalna opterećenja. I malo izgleda kao da nisi vukao ravnomernom brzinom.

Ovaj srednji je dosta bolji, sem ovog punch-thrua gde si počeo var, ali ok, to je nebitno. Ovaj gornji izgleda ok, mada iz ovog ugla je teško reći da li je malo plitak (podešavanje aparata).

Nije loše sve u svemu, ovako bez gledanja preseka vara.

I ova minus klema ti se raspala, izgleda kao da se žica drži samo na par niti, proveri to, majstore.

Sveusvemu, moš da prođeš.

Ja nisam slikao moje varove, kad budem, pokazaću ti kako to sve zapravo treba da izgleda.
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:04 08.12.2017

Re: Prebranac

zilikaka
Sad, šta mi bog da :)



Pajke, pre nego što počneš da pametuješ, povedi računa da ima ko te gleda...

P.S. Inače, sam si iskao.
Ne znam da li sam ti rekla da mi je životna deviza: "U sve mi diraj samo u eksere nemoj."


Eh, kasno si me upozorila .

nsarski nsarski 21:44 08.12.2017

Re: Prebranac

Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.

Pa, cekaj, ima veze itekako. Pasulj, varenje istog...a gde je varenje tu je zavarivanje - eto, iz dva koraka.
Jukie Jukie 21:44 08.12.2017

Re: Prebranac

nsarski

Kada u Bostonu prave originalni baked beans oni unutra stave i molasu, da bude slatko. I, da vidiš, nije loše. Drugačije, svakako, ali OK.

U knjizi Karkadžu Crvena Čaplja stalno kuva pasulj sa krupnim komadima divljači (iseče ih sekiricom). Dva Siva Brda jede pasulj tako što svojim lovačkim nožem sakuplja zrno po zrno iz tanjira. Medved Mister Džim neće da jede pasulj dok mu ga ne preliju melasom. Crvena Čaplja pažljivo vadi malu flašicu melase između greda brvnare i sipne preko pasulja. Medved sve odmah usisa i traži repete. CČ: "Lepo ti je ime, Mister Džim. Kao i beli čovek, i ti tražiš slatkiše uz pasulj" (tu inače sede dva bela trgovca, koji su već smazali svoj ručak, i gledaju)
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:49 08.12.2017

Re: Prebranac

Uh, dobro je, ostadoh živ :)

Dosta je to debelo, (10, 12 mm, ne znam tačno) i nije plitak ni jedan var jer sam morao da usecam pa da ispunajvam.
Ima tu prilično opterećenja jer se radi o traktrskoj nosećoj poluzi, sve što traktor radi, (diže na hidrauliku, vuče..) radi preko tih poluga, sve se za njih kači.

Sad i ja vidim minus klemu, nije bre loša, znam, neka senka izgleda pala ili je bakar malo tu promenio boju...


Ma samo kad sam ja preživo ovo varilačko vatreno krštenje, sad mi je lako :)
zilikaka zilikaka 22:06 08.12.2017

Re: Prebranac

Sveusvemu, moš da prođeš.

Pajke, može još kako da prođe, ne drobi.

Prvo, zav. spojevi se dele na klase i od toga zavisi šta je i koliko prihvatljivo.
Mislim da smo već o tome pričali a da i u toj tvojoj knjigi ima nešto o tome.
Kod Hučija se ovako preko fotke ne vide neke ozbiljnije greške pa je to za amatersku primenu i delove koje on radi sasvim ok.
Ako ti kažem da sam viđala mnogo više grešaka kod profesionalaca, tim pre.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:20 08.12.2017

Re: Prebranac


To Zili carice, kaži mu, neka i on nešto nauči:)
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:21 08.12.2017

Re: Prebranac

Dosta je to debelo, (10, 12 mm, ne znam tačno) i nije plitak ni jedan var jer sam morao da usecam pa da ispunajvam.


A, ok, ispravno si postupio, knjiški.

Zajabancija na stranu, zili je u pravu, razume se, ima tu puno detalja, na primer to usecanje, za razne debljine, imaš razne oblike, uglove, razmake, čuda, ja sve to nemam pojma, naravno, niti bih umeo da ocenim odoka jel valja ili ne, sem ako je očigledno govnjav var, a ovi to nisu. Ali me to ne sprečava da se pravim pametan.

A pošto si položio, imaš od mene jednu od ovih zaštitnih maski, dostavi adresu na PP.







hoochie coochie man hoochie coochie man 22:25 08.12.2017

Re: Prebranac

A pošto si položio, imaš od mene jednu od ovih zaštitnih maski, dostavi adresu na PP.


Ejbg, dobio si me ovim, baš, a nameravao sam da se "svađam" :)
Hvala ti, baš ti hvala.
razmisljam razmisljam 22:38 08.12.2017

Re: Prebranac


nsarski
Počelo se od pasulja a evo već uveliko švajsujemo.

Pa, cekaj, ima veze itekako. Pasulj, varenje istog...a gde je varenje tu je zavarivanje - eto, iz dva koraka.



Наравно да има . Можда још увек испред једне мајсторске радње при крају Војвођанске улице у Бежанији стоји натпис-реклама: ВАРИМО АУСПУХЕ.

Мени је машта увек богато радила на ту тему. А и питала сам се...
nsarski nsarski 23:45 08.12.2017

Re: Prebranac

Kao i beli čovek, i ti tražiš slatkiše uz pasulj"

Super.
Ja sam, naravno, i takav pasulj (sa molasom i smeđim šećerom) pravio u Amerima. Jbg, when in Rome...itd.
Elem, kad su neki moji gosti, bračni par, saznali da sam stavio molasu odmah su prestali da jedu. Pa, jbg, Lale. Ne moš se to navići na te moderne kerefeke.
c_h.arlie c_h.arlie 07:20 09.12.2017

Re: Prebranac

srdjan.pajic
Dosta je to debelo, (10, 12 mm, ne znam tačno) i nije plitak ni jedan var jer sam morao da usecam pa da ispunajvam.


A, ok, ispravno si postupio, knjiški.

Zajabancija na stranu, zili je u pravu, razume se, ima tu puno detalja, na primer to usecanje, za razne debljine, imaš razne oblike, uglove, razmake, čuda, ja sve to nemam pojma, naravno, niti bih umeo da ocenim odoka jel valja ili ne, sem ako je očigledno govnjav var, a ovi to nisu. Ali me to ne sprečava da se pravim pametan.

A pošto si položio, imaš od mene jednu od ovih zaštitnih maski, dostavi adresu na PP.



I to ne samo na temu varenja.
No, svejedno.
zilikaka zilikaka 09:54 09.12.2017

Re: Prebranac

Можда још увек испред једне мајсторске радње при крају Војвођанске улице у Бежанији стоји натпис-реклама: ВАРИМО АУСПУХЕ.

Pa to zato što je u Beogradu.
Inače, Sremci dobro znaju da je pravilno reći "švajsujemo".
zilikaka zilikaka 09:58 09.12.2017

Re: Prebranac

Elem, kad su neki moji gosti, bračni par, saznali da sam stavio molasu odmah su prestali da jedu. Pa, jbg, Lale.

Ti si dobro prošo što te nisu i tužili za ugrožavanje zdravlja, al sledeći put gladaj da im poslužiš čvarke s džemom od ribizle i sokom od rabarbare pa da vidiš
mariopan mariopan 10:01 05.12.2017

...


Moje sećanje iz najranijeg detinjstva vezano za pasulj, jedno od retkih gde pamtim mamu kako me tera da jedem pasulj a ja samo što ne svisnem od gađenja. Ni da zinem.

Onda odem da se igram kod komšinice koja je isto imala tako malu decu i ona nas sve nahrani pasuljem iz jedne šerpice u koju je nadrobila i hleba. Sve nas postroji pa svakom uvali po kašiku pasulja pravo u usta (sve nas istom kašikom hrani), a ja jedem, sve mi puca za ušima i samo čekam kad će i do mene da stigne ta kašika.

Tako sam naučila da jedem pasulj i da mi bude slatko i ukusno.

Mnogo kasnije sam saznala od starijeg brata da je tu šerpicu pasulja moja mama nosila u komšiluk da bih ja bar nešto pojela.
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:18 05.12.2017

Re: ...

Mnogo kasnije sam saznala od starijeg brata da je tu šerpicu pasulja moja mama nosila u komšiluk da bih ja bar nešto pojela.

Sjano! Lepa, sentimentana priča.
eloy eloy 10:34 05.12.2017

Mrtva trka

Punjene suve paprike




Sogan dolma




bamije



und alles zusammen
šarena dolma

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:40 05.12.2017

Омекшавање зрна пасуља

10 грама соли на литар воде. У том раствору треба да одстоји пасуљ макар 12 сати. Нема потребе за содом бикарбоном. Радиће и једно и друго, со би требало да је ефикаснија.
cassiopeia cassiopeia 11:24 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Predrag Brajovic
10 грама соли на литар воде. У том раствору треба да одстоји пасуљ макар 12 сати. Нема потребе за содом бикарбоном. Радиће и једно и друго, со би требало да је ефикаснија.


Definitivno je efikasnija. Ja isprobala kod onog prebranca gore. I manje sam solila prebranac, nekako se lepo slanoća rasporedi kad ga potopiš u tu slanu vodu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:14 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Добро испереш пасуљ од соли. И нормално наставиш да с њим радиш шта хоћеш. Онда нема опасности да пресолиш.

P.S.
Сода бикарбона је зезнута, јер уме да измени укус јелу, у горкост или металноћу. Но, трик: претерану киселину баш њом можете да сузбијете, додајући је у јело, али -- јако опрезно. Значи, омакло ми се више сирћета, контрирам содом бикарбоном.
cassiopeia cassiopeia 12:21 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља


Добро испереш пасуљ од соли.


To obavezno, moj komentar se odnosio na to da se zrno lepo osoli unutra da ti ne treba soli kao obično.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:00 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Uzgred, pasulj (osobito prebranac) se jede i hladan, kad je lepo spremljen.

Evo jedne stare srpske sorte pasulja. Bez objašnjenja niko i ne bi pomislio da je pasulj.

cassiopeia cassiopeia 13:09 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Predrag Brajovic


Evo jedne stare srpske sorte pasulja. Bez objašnjenja niko i ne bi pomislio da je pasulj.



Baš je zanimljiv oblik. Jesi li probao? Kakvog je ukusa?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:13 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Javljam.
mirelarado mirelarado 14:32 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

cassiopeia
Predrag Brajovic


Evo jedne stare srpske sorte pasulja. Bez objašnjenja niko i ne bi pomislio da je pasulj.



Baš je zanimljiv oblik. Jesi li probao? Kakvog je ukusa?


Samo da nije kao neki sitnozrni organski pasulj koji sam jedared kupila. Taj se ne skuva nikad, pa čak ni onda.
cassiopeia cassiopeia 15:15 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Taj se ne skuva nikad, pa čak ni onda.


Meni to najveći strah kad kuvam pasulj, a da sam ga kupila na neviđeno.
c_h.arlie c_h.arlie 18:36 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

cassiopeia
Taj se ne skuva nikad, pa čak ni onda.


Meni to najveći strah kad kuvam pasulj, a da sam ga kupila na neviđeno.

Šta ima da te bude strah ?
Kuvaš i probaš - pa onda još kuvaš i opet probaš.
Jednostavno.
Bitno je da ne ostane pretvrdo zrno.
mirelarado mirelarado 18:43 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

c_h.arlie
cassiopeia
Taj se ne skuva nikad, pa čak ni onda.


Meni to najveći strah kad kuvam pasulj, a da sam ga kupila na neviđeno.

Šta ima da te bude strah ?
Kuvaš i probaš - pa onda još kuvaš i opet probaš.
Jednostavno.
Bitno je da ne ostane pretvrdo zrno.


Strah je opravdan. Ima tih sorti koje su zbilja tvrda srca, te možeš da ga kuvaš beskonačno, ljuska mu otpadne, a u sredini ostane žvaćkav...
nsarski nsarski 19:20 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Ima tih sorti koje su zbilja tvrda srca, te možeš da ga kuvaš beskonačno, ljuska mu otpadne, a u sredini ostane žvaćkav...

Ima i onih koji se posle mnooogo sati (>12h) kuvanja prosto pretvore u blato. Jednom je kod nas došla takva serija iz Azerbejdžana - stajala u robnim rezervama 5 godina i oni odlučili da nam ga prodaju jeftino.
mirelarado mirelarado 20:13 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

nsarski
Ima tih sorti koje su zbilja tvrda srca, te možeš da ga kuvaš beskonačno, ljuska mu otpadne, a u sredini ostane žvaćkav...

Ima i onih koji se posle mnooogo sati (>12h) kuvanja prosto pretvore u blato. Jednom je kod nas došla takva serija iz Azerbejdžana - stajala u robnim rezervama 5 godina i oni odlučili da nam ga prodaju jeftino.


Da, to je to. Zato pri kupovini pasulja konsultujem majstore koji znaju šta valja.
zilikaka zilikaka 20:22 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Da, to je to. Zato pri kupovini pasulja konsultujem majstore koji znaju šta valja.

Oni od kojih sam se ja informisala kažu da je ključni podatak da pasulj ne bude star.
Znači, čim dođe sezona novog lanjski ne valja i teško se kuva.

A pošto svarno može godinama da opstane, prilikom tih povoljnih uvoza svašta može da te zadesi.
Zato gledam da pasulj kupujem kod onih koje kolko-tolko poznajem.
Milan Novković Milan Novković 21:25 05.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

cassiopeia
Predrag Brajovic
10 грама соли на литар воде. У том раствору треба да одстоји пасуљ макар 12 сати. Нема потребе за содом бикарбоном. Радиће и једно и друго, со би требало да је ефикаснија.


Definitivno je efikasnija. Ja isprobala kod onog prebranca gore. I manje sam solila prebranac, nekako se lepo slanoća rasporedi kad ga potopiš u tu slanu vodu.

Da, čak i tekstura ispadne malo bolja.

Pošto nisam pri pisanim dokumentima kod kuće evo sa Interneta recepta koji je najbliže onome što mi često koristimo (iako, pošto su potrebna, što kaže ova žena, tri dana da se nađu svi sastojci mi najčešće redukujemo recept na tuluske kobasice, pačetinu i pančetu):

The perfect cassoulet

(Serves 6-8)

800g haricot beans, soaked in cold water overnight
1 onion, peeled
1 head of garlic, unpeeled, plus 4 cloves
2 sprigs of thyme
1 bay leaf
1 small, unsmoked ham hock, skin on
2 confit duck legs and their fat
500g pork belly or lamb breast, cubed
4 garlicky Toulouse sausages
1 tbsp sun-dried tomato paste
120g breadcrumbs
2 tbps walnut oil

Drain the beans well and put them in a large, ovenproof casserole dish. Pour in water until it comes about 3cm above the top of the beans, then add the onion, whole head of garlic, herbs and ham hock. Bring to the boil, then cover and simmer for about two hours, until just tender, but not falling apart.

Meanwhile, fry the duck, pork belly or lamb breast, and sausages separately in plenty of duck fat until crisp and golden. When cool, cut the sausages into large chunks and strip the meat from the duck in large pieces.

Remove the onion and herbs from the beans and discard. Remove the ham hock and, when cool enough, strip the meat from it. Squeeze the garlic cloves from their skins and mash to a paste with four tablespoons of duck fat and the fresh garlic cloves. Stir in the sun-dried tomato paste. Preheat the oven to 140C/275F/gas mark one.

Drain the beans, reserving the liquid. Grease the bottom of the casserole with a little of the duck fat mix, then tip in the beans, the rest of the duck fat and the pieces of meat, keeping back half the sausage. Mix well, then top with just enough liquid to cover – you probably won't need to add any seasoning, as both the ham and the confit will be quite salty.

Fry the breadcrumbs very briefly in one tablespoon of duck fat, then top the cassoulet with a thin layer of them. Bake for about two hours, keeping an eye on it – once a crust has formed, stir this back into the cassoulet, and top with some more of the breadcrumbs. By the end of the cooking time, you should have a thick, golden crust.

Drizzle with a little walnut oil, and leave to cool slightly before serving with a sharply dressed green salad.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:23 06.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Pošto nisam pri pisanim dokumentima kod kuće evo sa Interneta recepta koji je najbliže onome što mi često koristimo (iako, pošto su potrebna, što kaže ova žena, tri dana da se nađu svi sastojci mi najčešće redukujemo recept na tuluske kobasice, pačetinu i pančetu):

Prelagan ti ovaj pasulj, trebalo bi neko meso da nasečete uz njega?!

(S ovolikim mesom i mastima, koje uđu u pasulj, ovo mora da je - poezija.)

Paradajz: može da se dodaje, ali ne sme da izdominira. On će dati dozu kiselosti i punoće, doprineti strukturi, gustini, upiti u sebe sokove, ali ja koristim isključivo paradajz pastu: ona ima taj puni, nenametljvi ukus paradajza.

Lovor daje onu pasulj-notu. On meni ima slatkasti ukus broma (oni koji su išli u vojsku do devedesetih znaju kako to izgleda). Kubanci stave i kumin, pa bude onaj slavni Cuban black beans.
bauer. bauer. 03:27 06.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

Oni od kojih sam se ja informisala kažu da je ključni podatak da pasulj ne bude star.
Znači, čim dođe sezona novog lanjski ne valja i teško se kuva.

Nekada su nakupci imali običaj da pomešaju stari, prošlogodišnji, neprodati, pasulj sa svežim, ovogodišnjim. I da tako upropaste celu stvar. Pola zrna se raskuvaju, a pola ostanu tvrda kao klikeri. Zato...

gledam da pasulj kupujem kod onih koje kolko-tolko poznajem.

Davnih dana, dok sam se bavio građevinom u Yugi, jednom godišnje bi mi poštom stizala kutija od cipela, puna tetovca. Od kooperanata. Međutim...
c_h.arlie c_h.arlie 20:15 06.12.2017

Re: Омекшавање зрна пасуља

mirelarado
nsarski
Ima tih sorti koje su zbilja tvrda srca, te možeš da ga kuvaš beskonačno, ljuska mu otpadne, a u sredini ostane žvaćkav...

Ima i onih koji se posle mnooogo sati (>12h) kuvanja prosto pretvore u blato. Jednom je kod nas došla takva serija iz Azerbejdžana - stajala u robnim rezervama 5 godina i oni odlučili da nam ga prodaju jeftino.


Da, to je to. Zato pri kupovini pasulja konsultujem majstore koji znaju šta valja.

Za mene nema lošeg pasulja.
korisnickoime-1 korisnickoime-1 11:27 05.12.2017

Beans, beans

Beans, beans, they're good for your heart
The more you eat , the more you fart,
The more you fart the better you feel
So eat your beans with every meal.


tyson tyson 12:59 05.12.2017

Brazzers present

floki floki 13:14 05.12.2017

Re: Brazzers present

moderator da reaguje
Saša Zorkić Saša Zorkić 13:17 05.12.2017

Re: Brazzers present

U breeee, ovo se ne sme gledati na poslu, pre podne, jer je ručak još daleko.
cassiopeia cassiopeia 13:33 05.12.2017

Re: Brazzers present

tyson



Nisam nikad do sad videla, osim u svojoj kuhinji, da neko koristi sok od pečenih paprika u kuvanju. Ja to nikad ne bacam, zamrznem porcije i obogatim neko jelo.

E, da. Ne pravim klasičnu zapršku sa brašnom (ne smem brašno), zato uvek deo pasulja pasiram i time zgusnem pasulj. Mast i paprika su o b a v e z n i.
mariopan mariopan 13:37 05.12.2017

Re: Brazzers present

tyson

Jaooooo
Atomski mrav Atomski mrav 13:47 05.12.2017

Re: Brazzers present

Leptejebo, voda mi krenula na usta a tek što sam došao sa ručka!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana