Astronomija| Gost autor

Egzoplanete i veličina svemira

zilikaka RSS / 30.11.2019. u 14:35

gost autor:alseone

 

 Ove godine se dosta pričalo o egzoplanetama, a to su planete izvan sunčevog sistema, zbog Nobelove nagrade za fiziku koja je između ostalog dodeljena za kosmološko istraživanje takvih nebeskih tela. Čovečanstvo je malo odahnulo kada su pre više od 20 godina prvi put otkrivene izvansolarne planete. Nadali smo se da postoje, verovali smo da postoje i naučni modeli su to pokazivali ali do tada ih nismo videli. I to je bila mala prekretnica koja se ogledala u nadi da tamo negde u hladnoći svemira postoji rezervna kuća u koju se možemo preseliti ako ovu srušimo ili prenaselimo.

 

Ipak, egzoplanete su verovatno samo materijal za SF literaturu, teško da ćemo ikada tamo otići. Ako malo pogledamo naš komšiluk, on je veoma prazan, prve egzoplanete koje smo pronašli desetinama i stotinama svetlosnih godina su daleko. I to su planete slične Jupiteru, gasoviti džinovi, to nisu planete zemaljskog tipa. Planete slične našem plavom kamenu mnogo su ređe.

 

Čak i ako bismo gledali optimistično, pa uprkos veoma maloj verovatnoći da naseljivu planetu nađemo tik do nas, kod prvih zvezda, to su i dalje desetine svetlosnih godina, što je ne samo za današnju tehnologiju, nego i tehnologiju koju vidimo u budućnosti, ravno beskonačnosti.

 

Procene su da ćemo do Marsa sa ljudskom posadom otići u narednih 50 godina a do Jupitera za nekoliko stotina godina. Udaljenost prvih zvezda je 70,000 puta veća od udaljenosti Jupitera. To nam pokazuje nivo „beskonačne" udaljenosti zvezda. Da bismo bili spremni za tako nešto, moramo iz korena promeniti naša shvatanja o masi, ubrzanju i energiji. Namerno ne spominjem brzinu, jer brzina je u redu, brzinu „samo" treba postići kroz razumevanje mase i energije, ubrzanje je ono sa čim naša krha tela imaju problem. Mi ne možemo dugo izdržati veća ubrzanja od 1 G, 5 G možemo izdžati samo par minuta, 3 G jedan sat. Tako da bi naš hipotetički svemirski brod ubrzavao godinama do brzine svetlosti.

 

A sve ovo pričamo samo za naš komšiluk. Obići našu galaksiju koja ima prečnik 50 hiljada svetlosnih godina ili otići do samo susedne galaksije koja je udaljena 2.5 miliona svetlosnih godina, postaje težak zadatak i za samu svetlost a kamoli za nas opterećene masom.


I na kraju razmišljam, ako uzmemo da je ceo svemir samo slučajnost, da je život slučajnost, veličina svemira ne znači ništa, ali ako uzmemo premisu tvorca i „da smo tu zbog ravnoteže među zvezdama", onda veličina svemira odjednom postaje ili „besmislena" jer onemogućuje putovanje do drugih planeta, ili veoma smislena u slučaju da je baš to bila i namera.

 

 



Komentari (275)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

apacherosepeacock apacherosepeacock 13:32 03.12.2019

Re: Dobro.

alselone
Ne znam, moji hoce samo hranu ujutro, stoje pored kreveta i fiksiraju me. Na kraju se stvarno probudim od sugestije iako je mir i tisina..


Naš mačak spava na krevetu mog sina i to lepo dole kod nogu, ko pametna maćka.

ALI, ako se neko slučajno probudi u toku noći i krene da pije vode ili u WC, evo da doleće i mazi se oko nogu, prede, govori R (ovo nisam znao da mačke rade). Ako se vratiš u krevet i ne zažmuriš (ako zažmuriš ostavi te na miru), ako uzmeš na primer telefon, evo ga, skače, uvlači se ispred telefona, mazi se i slično. Preko dana - kulistika.


Verovatno zato sto je jedinac
kad ih je vise ne traze toliko paznje jer su drustvo jedni drugima. Ok. neke su sklonije trazenju paznje (karakter/cud i to) onako generalno a neke su same sebi dovoljne bez obzira na broj u kuci.
inspirativan09 inspirativan09 14:51 03.12.2019

Re: Dobro.

apacherosepeacock
alselone
Ne znam, moji hoce samo hranu ujutro, stoje pored kreveta i fiksiraju me. Na kraju se stvarno probudim od sugestije iako je mir i tisina..


Naš mačak spava na krevetu mog sina i to lepo dole kod nogu, ko pametna maćka.

ALI, ako se neko slučajno probudi u toku noći i krene da pije vode ili u WC, evo da doleće i mazi se oko nogu, prede, govori R (ovo nisam znao da mačke rade). Ako se vratiš u krevet i ne zažmuriš (ako zažmuriš ostavi te na miru), ako uzmeš na primer telefon, evo ga, skače, uvlači se ispred telefona, mazi se i slično. Preko dana - kulistika.


Verovatno zato sto je jedinac
kad ih je vise ne traze toliko paznje jer su drustvo jedni drugima. Ok. neke su sklonije trazenju paznje (karakter/cud i to) onako generalno a neke su same sebi dovoljne bez obzira na broj u kuci.

Ja ću jedno vreme da budem bez mačora.
A najviše mi nedostaje kada gledam TV - a on se uvali i gura da me otera iz fotelje za gledanje TV ... kako bi on mogao da se smesti baš u nju kao da nema dovoljno mesta kojekuda.
nsarski nsarski 16:20 03.12.2019

Re: Dobro.

alselone
Moje su emotivne spram hrane u svako doba ne samo ujutro..

Nisam mislio na to, nego da posebno hoće da se maže jako rano ujutru. Mene ovaj spopada da se mazi noću kada idem u WC i rano ujutru, obavezeno, dok preko dana voli da lupa čežnju, zoveš ga a on te samo pogleda i okrene guzicu pa ode svojim putem.

Neki dan nam veterinari rekli da je često tako.


Dakle, sada više nije pitanje da li postoje pogodne egzoplanete, već da li postoje egzoplanete na kojima žive mačke.

Aleluja!
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:55 03.12.2019

Re: Dobro.

Nisam mislio na to, nego da posebno hoće da se maže jako rano ujutru. Mene ovaj spopada da se mazi noću kada idem u WC i rano ujutru, obavezeno, dok preko dana voli da lupa čežnju, zoveš ga a on te samo pogleda i okrene guzicu pa ode svojim putem.


Pa to ti kaže apači, maze se kad su najgladnije, jer misle da će tako najefikasnije da iznude hranu. To su ti milenijumi života uz čoveka. I od ovih mojih ujutro ne može da se živi, saplićeš se o njih na putu za klonju. A ako slučajno oduguvlačiš sa umivanjem, Uške hoće i da te glocne za list od noge, onako lagano, ali dovoljno da ti prenese poruku. A preko dana isto tako uglavnom kuliraju, sem kad je vreme ručka, onda se opet uzmuvaju i krenu ubrzano da obavljaju svoje dužnosti kućnih ljubimaca.

nikvet pn nikvet pn 09:02 04.12.2019

Re: Dobro.


srdjan.pajic

kad je vreme ručka, onda se opet uzmuvaju i krenu ubrzano da obavljaju svoje dužnosti kućnih ljubimaca.


Чаробни преваранти.

А замисли тек муке ветеринарске кад се узима анамнеза од мачкара...
Каквих ту текстова има да се чује, думреш на месту. Дајбоже 10% буде медицински релевантно, остатак мачку о реп. Чист доказ колико је мачка господар своме власнику.
amika amika 23:21 30.11.2019

Ослобађање од масе

Ова фирма ради на томе

НАП је развио др. Андре Вермелен, оснивач, власник и извршни директор Неуро-Линк-а

ЛИНК ЗА НЕУРО-ЛИНК
Atomski mrav Atomski mrav 03:06 01.12.2019

Egzoplanete

Kada razmišljamo o egzoplanetama, obično zamišljamo da one orbitiraju oko neke zvezde slične našem Suncu. A one mogu da orbitiraju i oko neutronskih zvezda (prva egzoplaneta koja je otkrivena 1992. godine orbitira upravo oko neutronske zvezde, tj. pulsara), belih patuljaka pa čak i crnih rupa (kao u filmu Interstellar). Teoretski, one bi čak mogle i biti povoljne za razvoj određenih oblika života.

LINK >> life-on-planets-without-stars-black-holes
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:30 01.12.2019

Re: Egzoplanete

Ja nekako kapiram da će svi pokušaji nastanjenja svemira biti osuđeni na propast dokle god ne uredimo svoju planetu prethodno. Jednostavno, previše haosa i mržnje, površnog konzumerizma, kontrole (vojne nad civilnim sektorom); da bi se tako jedan plemenit znanstvenički poduhvat kakav je putovanje u kosmos dao realizirati. Dakle, prvo svoju avliju, pa onda tek po Božjem Vrtu...
docsumann docsumann 13:06 04.12.2019

Re: Egzoplanete

Jednostavno, previše haosa i mržnje, površnog konzumerizma, kontrole (vojne nad civilnim sektorom); da bi se tako jedan plemenit znanstvenički poduhvat kakav je putovanje u kosmos dao realizirati. Dakle, prvo svoju avliju, pa onda tek po Božjem Vrtu...


ali i do sada je širenje horizonta, pa i same geografije, bilo više vođeno pohlepom i obećenaim blagom tamo negdje, nego altruizmom i plemenitim ciljevima.
tako bješe s Amerikom, tako bješe sa Australijom.
slično će vjerovatno biti i s Marsom i Jupiterom.

tek će, možda, za iskoraka iz Sunčevog sistema, čovjeku biti potrebna daleko naprednija nauka i tehnologija, koja će, opet možda, posredno izmjeniti i naše viđenje svijeta (kosmosa), a samim tim i nas same.

ima šanse da se čovjek izmjeni na bolje (što je opet posve relativno i ljudsko viđenje), ali to će se desiti prije kao nusprodukt nekih drugih procesa, nego kao ostvarivanje uzvišene agande.
dragosevacsutra dragosevacsutra 07:20 01.12.2019

ako umrem mlad

posadi mi na grobu samo ruzmarin...

alselone alselone 07:23 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

posadi mi na grobu samo ruzmarin...


Meni je sledeći stih još bolji.
zilikaka zilikaka 08:46 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

alselone
posadi mi na grobu samo ruzmarin...


Meni je sledeći stih još bolji.


Meni najbolji čorbast pasulj s kobasicama, kad se stavi i puno paprike, nego ne smem...
alselone alselone 08:52 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

Meni najbolji čorbast pasulj s kobasicama, kad se stavi i puno paprike, nego ne smem...

Meni je ovo najbolji crtež bebe koji je nacrtala njena malo starija sestra.

zilikaka zilikaka 08:57 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

alselone
Meni najbolji čorbast pasulj s kobasicama, kad se stavi i puno paprike, nego ne smem...

Meni je ovo najbolji crtež bebe koji je nacrtala njena malo starija sestra.


E, TO je hedonizam!
milisav68 milisav68 09:17 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

dragosevacsutra
posadi mi na grobu samo ruzmarin...


A u ulici Jovana Cvijića rastu druga deca...
............................................

Đole je najveći srpski pesnik krajem 20. i početkom 21. veka.
inspirativan09 inspirativan09 09:19 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

zilikaka
alselone
posadi mi na grobu samo ruzmarin...


Meni je sledeći stih još bolji.


Meni najbolji čorbast pasulj s kobasicama, kad se stavi i puno paprike, nego ne smem...

Ja volim da pasulj bude pasulj - a ne da ikakvi dodaci 'preuzmu'.
alselone alselone 09:28 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

E, TO je hedonizam!


Teniserka. Juče je brat vodio na trening, odskakala je od zemlje od sreće. Dali joj neki mali reket pa he mahala tamo sat vremena. Sad kaže da hoće svaki dan da ide.
mirelarado mirelarado 10:51 01.12.2019

Re: ako umrem mlad

alselone
E, TO je hedonizam!


Teniserka. Juče je brat vodio na trening, odskakala je od zemlje od sreće. Dali joj neki mali reket pa je mahala tamo sat vremena. Sad kaže da hoće svaki dan da ide.



Milan Novković Milan Novković 13:19 02.12.2019

Re: ako umrem mlad

alselone
E, TO je hedonizam!


Teniserka. Juče je brat vodio na trening, odskakala je od zemlje od sreće. Dali joj neki mali reket pa he mahala tamo sat vremena. Sad kaže da hoće svaki dan da ide.

Da, tebi će deca biti dosta visoka, plus pametna na majku - u tenisu je velika lova, a IT ako prođe ... prođe
gedza.73 gedza.73 19:19 02.12.2019

Re: ako umrem mlad

Meni je ovo najbolji crtež

ja sam ovaj oplakao (diler živopisnog nadimka)


foto robot
jinks jinks 13:54 01.12.2019

...

Možda (ukoliko u nekoj skorijoj ili daljoj budućnosti ljudi stvarno i savladaju tehnologiju teraforminga) čovečanstvo uopšte i neće morati da ide toliko daleko u potrazi za još jednim staništem.

Naime, Saturnov mesec Titan ima ozbiljne količine vode kao i ugljeničnih jedinjenja (neki bi rekli i nafte i gasa, samo kako i otkud) ... jedino ne u količinama i temperaturama koje bi odmah podržale život. A i atmosfera je azotna, bez kiseonika.

Sad, ako bi teraforming podrazumevao da neke bakterije koje bi tamo poslali, ili šta već, koji vek ili milenijum preradjuju atmosferu ili na neki drugi način učine ovaj mesec sličniji Zemlji ... ko zna.
zilikaka zilikaka 14:00 01.12.2019

Re: ...

li na neki drugi način učine ovaj mesec sličniji Zemlji ... ko zna.

Kud sličniji, crni ti, znaš t kako je tamo ladno?
Mogu misliti koliki bi nam bili računi za grejanje.
jinks jinks 14:02 01.12.2019

Re: ...

Da ... ali ko zna šta bi teraforming u nekoj dalekoj budućnosti mogao da uradi.

Doduše, Saturn je prilično dalje od Sunca.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 14:50 01.12.2019

Re: ...

jinks
Možda (ukoliko u nekoj skorijoj ili daljoj budućnosti ljudi stvarno i savladaju tehnologiju teraforminga) čovečanstvo uopšte i neće morati da ide toliko daleko u potrazi za još jednim staništem.



Izrael već uveliko radi istraživanja. Al' opet, mislim da na kosmičkoj ravni nemamo blagoslov za uspeh dok ne rešimo Državu Palestinu. Moje skromno mišljenje.

srdjan.pajic srdjan.pajic 18:16 01.12.2019

Re: ...

jinks
Da ... ali ko zna šta bi teraforming u nekoj dalekoj budućnosti mogao da uradi.

Doduše, Saturn je prilično dalje od Sunca.


Alternativa je, možda, da se umesto teraforminga neke od susednih planeta, bacimo na neki oblik kosmičkog rudarenja, a da se Zemlja, ako do toga dođe, re-teraformiše. U smislu da se, ako svi napori male Grete i ostalih zainteresovanih ne daju ploda, ide pod zemlju, u pećine, prirodne ili veštačke, ili pod one kupole. Mada, sa ovolikim brojem stanovništva, to je najverovatnije nepraktično. Moralo bi onda tu da se obavi neko, khm, redukovanje. Verovatno bi se i priroda sama postarala oko tog neugodnog dela.
alselone alselone 18:55 01.12.2019

Re: ...


Alternativa je, možda, da se umesto teraforminga neke od susednih planeta, bacimo na neki oblik kosmičkog rudarenja, a da se Zemlja, ako do toga dođe, re-teraformiše. U smislu da se, ako svi napori male Grete i ostalih zainteresovanih ne daju ploda, ide pod zemlju, u pećine, prirodne ili veštačke, ili pod one kupole. Mada, sa ovolikim brojem stanovništva, to je najverovatnije nepraktično. Moralo bi onda tu da se obavi neko, khm, redukovanje. Verovatno bi se i priroda sama postarala oko tog neugodnog dela.


Ima tu zanimljiv momenat, sa pa povećanjem broja stanovnika mi postajemo sve nesposobniji za težal život, sve mekaniji, ko francuske žabe, što se kaže. Sve takve varijante u kojima treba živeti malo teže u lošijim uslovima, postaju sve teže a za 100, 200, 300 godina, biće nemoguće.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:35 01.12.2019

Re: ...

alselone

Alternativa je, možda, da se umesto teraforminga neke od susednih planeta, bacimo na neki oblik kosmičkog rudarenja, a da se Zemlja, ako do toga dođe, re-teraformiše. U smislu da se, ako svi napori male Grete i ostalih zainteresovanih ne daju ploda, ide pod zemlju, u pećine, prirodne ili veštačke, ili pod one kupole. Mada, sa ovolikim brojem stanovništva, to je najverovatnije nepraktično. Moralo bi onda tu da se obavi neko, khm, redukovanje. Verovatno bi se i priroda sama postarala oko tog neugodnog dela.


Ima tu zanimljiv momenat, sa pa povećanjem broja stanovnika mi postajemo sve nesposobniji za težal život, sve mekaniji, ko francuske žabe, što se kaže. Sve takve varijante u kojima treba živeti malo teže u lošijim uslovima, postaju sve teže a za 100, 200, 300 godina, biće nemoguće.


Moguće, ali ne treba ni podceniti našu sposobnost da se adaptiramo. Siguno će puno nas da pocrka u tom procesu, ali ono što ostane će, mislim, biti prilično tough, i preživeće.

Ja se sećam kad sam počeo da se bavim speleologijom. (Pri)Gradsko dete, mislim, jesmo mi visili stalno napolju, a i leta provodili na selu, ali da me neko nagovori da idem 5, 10 dana u planinu, i hranim se iz ruksaka, spavam pod šatorskim krilom, nakon što sam se ceo dan valjao u blatu pećine, rekao bih mu da je lud. I tih prvih nekoliko terena je bilo mučenje, stalno ti nešto smeta i fali, poneo si kojekakve gluposti koje ti ne trebaju, tegliš klopu koja je ukusna ali ti realno ne treba, niti imaš vremena i uslova da je spremaš, pogrešne stvari za obući, nonstop rešavaš neke praktične probleme, itd. Ali posle nekog vremena se to sve optimizuje, i sećam se da mi, posle godinu, dve, tereni od po tri nedelje nisu više predstavljali nikakav problem, ono, jedva sam čekao da dođu, da malo pobenem iz gradske vreve. Ali ok, tu se na kraju uvek vratiš mami i veš mašini, nije isto kao kad si trajno osuđen na boravak napolju, mada ubeđen sam da se, kao što rekoh, na to može navići.

Ne znam zašto mi sad napamet padaju oni prokleti preperi...

alselone alselone 19:38 01.12.2019

Re: ...

To je OK, ali ti si samo jednu generaciju do Drugog svetskog rata a dve ili tri do Prvog. A pogledaj današnje, jelte moju, i mladje generacije. Francuske žabe. I sada zamisli trend od 300 godina.

Jesi gledao Wall-e?

srdjan.pajic srdjan.pajic 19:41 01.12.2019

Re: ...

Jesi gledao Wall-e?

Jesam.
alselone alselone 08:37 02.12.2019

Re: ...

srdjan.pajic
Jesi gledao Wall-e?

Jesam.


Pa sad zamisli tog tipa iz Volija kako ga pošalješ u pećinu da teraformira unutrašnjost zemlje kako bi se nastanio i kako prvih 50 godina vredno radi motikom da bi doneo nešto kući za jelo.
inspirativan09 inspirativan09 11:05 02.12.2019

Re: ...

srdjan.pajic
jinks
Da ... ali ko zna šta bi teraforming u nekoj dalekoj budućnosti mogao da uradi.

Doduše, Saturn je prilično dalje od Sunca.


Alternativa je, možda, da se umesto teraforminga neke od susednih planeta, bacimo na neki oblik kosmičkog rudarenja, a da se Zemlja, ako do toga dođe, re-teraformiše. U smislu da se, ako svi napori male Grete i ostalih zainteresovanih ne daju ploda, ide pod zemlju, u pećine, prirodne ili veštačke, ili pod one kupole. Mada, sa ovolikim brojem stanovništva, to je najverovatnije nepraktično. Moralo bi onda tu da se obavi neko, khm, redukovanje. Verovatno bi se i priroda sama postarala oko tog neugodnog dela.

Šta bi sa onim nobelovcem Al Gorom i njegovim angažmanom za očuvanje prirodne sredine?
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:53 02.12.2019

Re: ...

alselone
srdjan.pajic
Jesi gledao Wall-e?

Jesam.


Pa sad zamisli tog tipa iz Volija kako ga pošalješ u pećinu da teraformira unutrašnjost zemlje kako bi se nastanio i kako prvih 50 godina vredno radi motikom da bi doneo nešto kući za jelo.


Dobro, bre, alse, ovo je ipak samo crtani film, doduše lep. Ja imam dosta veću veru u ljudsku vrstu i njene sposobnosti prilagođavanja. Ovi prasci bi se brzo stesali, bar onaj deo koji ne bi crkao odma (njih bismo onda mogli da koristima kao organsko đubrivo).
alselone alselone 08:22 05.12.2019

Re: ...

Dobro, bre, alse, ovo je ipak samo crtani film, doduše lep. Ja imam dosta veću veru u ljudsku vrstu i njene sposobnosti prilagođavanja. Ovi prasci bi se brzo stesali, bar onaj deo koji ne bi crkao odma (njih bismo onda mogli da koristima kao organsko đubrivo).


Podeljen sam mišljenja. Sa jedne strane apsolutno razumem šta kažeš i jedan deo mene veruje u to, a druge strane mi se čini da posle neke tačke nema nazad i da kao vrsta i civilizacija ne bismo bili spremni da preživimo tako veće zahvate.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:51 06.12.2019

Re: ...

alselone
Dobro, bre, alse, ovo je ipak samo crtani film, doduše lep. Ja imam dosta veću veru u ljudsku vrstu i njene sposobnosti prilagođavanja. Ovi prasci bi se brzo stesali, bar onaj deo koji ne bi crkao odma (njih bismo onda mogli da koristima kao organsko đubrivo).


Podeljen sam mišljenja. Sa jedne strane apsolutno razumem šta kažeš i jedan deo mene veruje u to, a druge strane mi se čini da posle neke tačke nema nazad i da kao vrsta i civilizacija ne bismo bili spremni da preživimo tako veće zahvate.


Dobro, ni ja ne bih smeo da se opkladim da bi bilo baš sve po mom scenariju. No, verovatno ni ti ni ja to nećemo biti u prilici da proverimo, to jest, ja se nadam da nećemo...
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:05 06.12.2019

Re: ...

E, alse, zamisli šta se juče desilo. Pitam ćeru kako je bilo na šahovskoj sekciji. A ona malo obesila nos, ja je pitam šta je bilo, i ona posle malo premišljanja izjavi da neće više da ide na šahovsku sekciju. Hm, pitam je - što, i sad ona prvo kaže da joj je dosadno, ali onda malo posle doda i kako joj se ne sviđa što im nastavink sve prikazuje kao da je u pitanju rat (što šah u neku ruku kao igra i jeste). I to joj je odbojno. Valjda je problem što je ona jedina devojčica tamo, sve ostalo su napaljeni Fortnite klinci, i onda njima taj narativ klanja i ubijanja verovatno prija.

Ćera mi je inače izraziti pacifista sad u ovom uzrastu, ja je pitao ranije jel bi htela da proba neku borilačku veštinu, idu neki klinci tu iz njenog razreda na karate, pa sam mislio da će i njoj biti možda interesatno. I ona je rekla da joj ne pada napamet! Isto je bilo i sa hokejem, sećaš se, krenuli smo na klizanje jer je ona htela da igra hokej. I onda kad je prvi put videla kako se klinci makljaju na hokejaškoj utakmici, izjavila je da joj ne pada napamet da ide na hokej. Umetničko klizanje može, hokej - jok.

Videćemo, nema veze za šah, naučila je osnovno, pa ako je bude interesovalo kasnije, super, ako ne, opet super. Ima jako dobar sluh, taman da je upišemo na časove klavira...tu se bar ne maklja, koliko ja znam.


istrajan05 istrajan05 06:09 06.12.2019

Re: ...

srdjan.pajic
E, alse, zamisli šta se juče desilo. Pitam ćeru kako je bilo na šahovskoj sekciji. A ona malo obesila nos, ja je pitam šta je bilo, i ona posle malo premišljanja izjavi da neće više da ide na šahovsku sekciju. Hm, pitam je - što, i sad ona prvo kaže da joj je dosadno, ali onda malo posle doda i kako joj se ne sviđa što im nastavink sve prikazuje kao da je u pitanju rat (što šah u neku ruku kao igra i jeste). I to joj je odbojno. Valjda je problem što je ona jedina devojčica tamo, sve ostalo su napaljeni Fortnite klinci, i onda njima taj narativ klanja i ubijanja verovatno prija.

Ćera mi je inače izraziti pacifista sad u ovom uzrastu, ja je pitao ranije jel bi htela da proba neku borilačku veštinu, idu neki klinci tu iz njenog razreda na karate, pa sam mislio da će i njoj biti možda interesatno. I ona je rekla da joj ne pada napamet! Isto je bilo i sa hokejem, sećaš se, krenuli smo na klizanje jer je ona htela da igra hokej. I onda kad je prvi put videla kako se klinci makljaju na hokejaškoj utakmici, izjavila je da joj ne pada napamet da ide na hokej. Umetničko klizanje može, hokej - jok.

Videćemo, nema veze za šah, naučila je osnovno, pa ako je bude interesovalo kasnije, super, ako ne, opet super. Ima jako dobar sluh, taman da je upišemo na časove klavira...tu se bar ne maklja, koliko ja znam.



Neka krene malo i sa matematikom.
I bilo kojim sportom.
alselone alselone 08:19 06.12.2019

Re: ...

E, alse, zamisli šta se juče desilo. Pitam ćeru kako je bilo na šahovskoj sekciji. A ona malo obesila nos, ja je pitam šta je bilo, i ona posle malo premišljanja izjavi da neće više da ide na šahovsku sekciju. Hm, pitam je - što, i sad ona prvo kaže da joj je dosadno, ali onda malo posle doda i kako joj se ne sviđa što im nastavink sve prikazuje kao da je u pitanju rat (što šah u neku ruku kao igra i jeste). I to joj je odbojno. Valjda je problem što je ona jedina devojčica tamo, sve ostalo su napaljeni Fortnite klinci, i onda njima taj narativ klanja i ubijanja verovatno prija.


Eto ti malera, loš trener uvek može da demotiviše dete. Nema veze, kad dodjem sledeći put onda ću joj ja pokazati par fora da matira tatu i to će je sigurno motivisati.

Videćemo, nema veze za šah, naučila je osnovno, pa ako je bude interesovalo kasnije, super, ako ne, opet super. Ima jako dobar sluh, taman da je upišemo na časove klavira...tu se bar ne maklja, koliko ja znam.


Džez balet je dobra ideja. Em je lepo, em se potroši energija. Moja je tražila da krene ali se nešto stidela kada smo otišli pa ćemo sačekati koju nedelju da je malo pusti pa ćemo posle praznika probati opet.
hoochie coochie man hoochie coochie man 09:06 06.12.2019

Re: ...

Ćera mi je inače izraziti pacifista sad u ovom uzrastu,

Dobro je da nije na tebe, ti si u njenom uzrastu nosio crvenu maramu i pevao o petokraci svoj u krvi.
Na majku, ili si naprosto imao sreće da se dete rodi pametno:)
nikvet pn nikvet pn 09:20 06.12.2019

Re: ...


Тазе јутрошњи од бурекџије:

(Полит-некоректан, извин'те)

Шта раде два педера кад се сретну?

Воде љубав.

Шта раде две лезбејке кад се сретну?

Исто воде љубав.

А шта раде педер и лезбејка кад се сретну?

Воде државу.
mesan mesan 09:32 06.12.2019

Re: ...

srdjan.pajic
Ima jako dobar sluh, taman da je upišemo na časove klavira...tu se bar ne maklja, koliko ja znam.

Ako je izvrstan sluhista, onda bi mogla da proba violinu, ili sličan žičani instrument gde samo najbolji sluhisti mogu da uspeju.
Zvučaće vam kuća kao mučionica za mačke, ali za koju godinu biće ugodnije za uši :)
Milan Novković Milan Novković 13:47 06.12.2019

Re: ...

srdjan.pajic
...Ćera mi je inače izraziti pacifista sad u ovom uzrastu, ...

Na taju

Videćemo, nema veze za ..., ...

Polako sa tim srpsko-čuvenim, neknjiževnim i neprigrevačkim rečima!
Child abuse ima i svoju pedagošku, doboko-roditeljsku, a ne samo kriminalnu stranu

Iz iskustva pričam. Naime, sad joj tiho drobiš na uvce, promišljene cunning plan sekvence akcija i dubokoumnih misli, tako da ona i dalje misli da ima free will, i može radi šta hoće, ali si joj poprilično otežao hodanje natraške.

Pošto sam ja u tim vašim uzrastima non-stop bio sa starijom ćerkom seća se ona kako bi na nekom zastrašujućem toboganu (nisu bili takvi, nego je ona bila mala) rešila da se ne spusti, ali je tajo tako drobio, "neagresivno" i sa osmehom da joj je manje "zlo" bilo da se spusti

Onda je odjednom sve to toliko zavolela da smo sve, sa ne zna se ko većim zadovoljstvom, probali što nam se našlo na putu.

E sad, mlađa ćerka je teži problem, al brzo sam našao strategiju - drobiš na sitno, kao fol u prolazu, poprilično pre kritičnog praga gde joj puca film, tj i na kratko, i kobajagi slučajno, ... i onda pustiš vreme da uradi svoje, ne moraš više ni da budeš prisutan - dan, dva, mesec, šes meseci ...

Eto, for what it's worth

... i sad mi, evo opet, starija ćerka malo falšira sa unukom, za desetak dana prvi rođendan a još nema mobilni, trude se da mu ne dopuste da bude budan koliko hoće, ne daju mu sve da jede u restoranima, a on jako sladokusan, okice otvorene, sav se uzvrpolji, ne trepće, pretoplo ga oblače ...

... strašno, da parafraziram kolegu Emsija, al ne zvao se ja Miško ako ...

... moj sledeći potez je kupovanje mu bubnjeva za prvi rođendan (ajd malih i eletrkonskih, nemaju previše prostora u stanu, al dok se oni snađu ja ću smisliti nešto pametnije

Do tad, i na kafanjering se baš primio pošto često idemo po kafanama, dok odrasli za stolom brste neke svoje teme ja ga uzmem pa šetamo između stolova, nonšalantno, on gleda sve, ja samo tete, .... garant su mnogi pomislili kako su restorani naši, od rutine i opuštenosti kojom to radimo
istrajan05 istrajan05 14:55 06.12.2019

Re: ...

Milan Novković
srdjan.pajic
...Ćera mi je inače izraziti pacifista sad u ovom uzrastu, ...

Na taju

Videćemo, nema veze za ..., ...

Polako sa tim srpsko-čuvenim, neknjiževnim i neprigrevačkim rečima!
Child abuse ima i svoju pedagošku, doboko-roditeljsku, a ne samo kriminalnu stranu

Iz iskustva pričam. Naime, sad joj tiho drobiš na uvce, promišljene cunning plan sekvence akcija i dubokoumnih misli, tako da ona i dalje misli da ima free will, i može radi šta hoće, ali si joj poprilično otežao hodanje natraške.

Pošto sam ja u tim vašim uzrastima non-stop bio sa starijom ćerkom seća se ona kako bi na nekom zastrašujućem toboganu (nisu bili takvi, nego je ona bila mala) rešila da se ne spusti, ali je tajo tako drobio, "neagresivno" i sa osmehom da joj je manje "zlo" bilo da se spusti

Onda je odjednom sve to toliko zavolela da smo sve, sa ne zna se ko većim zadovoljstvom, probali što nam se našlo na putu.

E sad, mlađa ćerka je teži problem, al brzo sam našao strategiju - drobiš na sitno, kao fol u prolazu, poprilično pre kritičnog praga gde joj puca film, tj i na kratko, i kobajagi slučajno, ... i onda pustiš vreme da uradi svoje, ne moraš više ni da budeš prisutan - dan, dva, mesec, šes meseci ...

Eto, for what it's worth

... i sad mi, evo opet, starija ćerka malo falšira sa unukom, za desetak dana prvi rođendan a još nema mobilni, trude se da mu ne dopuste da bude budan koliko hoće, ne daju mu sve da jede u restoranima, a on jako sladokusan, okice otvorene, sav se uzvrpolji, ne trepće, pretoplo ga oblače ...

... strašno, da parafraziram kolegu Emsija, al ne zvao se ja Miško ako ...

... moj sledeći potez je kupovanje mu bubnjeva za prvi rođendan (ajd malih i eletrkonskih, nemaju previše prostora u stanu, al dok se oni snađu ja ću smisliti nešto pametnije

Do tad, i na kafanjering se baš primio pošto često idemo po kafanama, dok odrasli za stolom brste neke svoje teme ja ga uzmem pa šetamo između stolova, nonšalantno, on gleda sve, ja samo tete, .... garant su mnogi pomislili kako su restorani naši, od rutine i opuštenosti kojom to radimo

Najjednostavnija, a ujedno i nejefektivnija, metoda za postizanje ciljeva sa malom decom je da im kažeš jednu od dve sintagme - 'ti to ne smeš' ili 'ti to ne možeš'.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:32 06.12.2019

Re: ...

Neka krene malo i sa matematikom.
I bilo kojim sportom.


Pa ide na plivanje i klizanje već nekoliko godina, ali to je sve netakmičarski, to jest krenula je da nauči da pliva/kliza, pa nastavila, onako neobavezno. To je od sportova. Dobro, ide i u školu skijanja, kad je sezona. Sve su to po pola sata dvaput nedeljno aktivnosti, i srećom da su nam bazen i klizalište na 5 minuta od kuće pa ne mora da provodi više vremena u saobraćaju nego na sportu (a i tajko tako uvati malo sporta i rekreacije...)

A za matiš su je premestili u neku posebnu grupu već na početku 1. razreda jer je malo brže kapirala od druge dece, to jest u obdaništu u koje je išla su radili sa klincima ono što se obično radi tek u 1. razredu. Pa su iz nekoliko prvih razreda sastavili tu grupu "specijalaca" sa kojima radi drugi učitelj. I dobija malo više domaćih zadataka.

srdjan.pajic srdjan.pajic 16:37 06.12.2019

Re: ...

Pošto sam ja u tim vašim uzrastima non-stop bio sa starijom ćerkom seća se ona kako bi na nekom zastrašujućem toboganu (nisu bili takvi, nego je ona bila mala) rešila da se ne spusti, ali je tajo tako drobio, "neagresivno" i sa osmehom da joj je manje "zlo" bilo da se spusti

Onda je odjednom sve to toliko zavolela da smo sve, sa ne zna se ko većim zadovoljstvom, probali što nam se našlo na putu.


E, ovako smo ona i ja, kad je krenula na plivanje, zajedno otišli na tobogan, onaj od 3 sprata, spustili se, napila se vode i posle nekoliko godina nije htela sa mnom na tobogan. ni u ludilu. Smela je sa nastavnicom plivanja, ali sa tajkom jok. E, onda je pre par meseci iz čista mira otišla i spustila se sama niz taj tobogan. I od tad ne mogu da je oteram odatle, obavezno ostane još sat vremena posle časa plivanja, od čega se pola spušta niz tobogan, sama, nema čak ni druge dece. I oni spasioci je znaju, jer je manja od 48" što je legalni limit da ide na taj tobogan sama, ali je ne diraju, samo okrenu glavu na drugu stranu kad ona krene gore...
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:51 06.12.2019

Re: ...

Džez balet je dobra ideja. Em je lepo, em se potroši energija. Moja je tražila da krene ali se nešto stidela kada smo otišli pa ćemo sačekati koju nedelju da je malo pusti pa ćemo posle praznika probati opet.


I ova moja je nedavno tražila da ide na balet (ne verujem da zna šta je džez balet), jer na to ide neka njena drugarica iz razreda. Ali ja nešto ne bih da je vodim na suviše tih aktivnosti, sad ima tri dana koječega, a dva su joj slobodna posle škole da vata zjale sa komšijskom decom, dobro i vikend. Nego smo se dogovorili da završi sa plivanjem ili klizanjem, tu je na pretposlednjem nivou, posle čega kreće takmičarski nivo, što nju verovatno neće interesovati, pa da onda zamenimo to sa baletom, ili muzikom.

Ne znam, gledam nekako da nađem pravu meru, ovde dosta muštraju klince, ono, ako nisu u školi od 8 do 5 (to se zove SAC, nešto kao vaš produženi boravak, samo u moje vreme je to bilo vatanje zjala, ovde rade ko crnci, imaju "projekte", čuda), onda imaju svaki dan nešto "važno" da rade mimo škole. Ne bih tako sa njom, bar dok se ja još za nešto pitam.




cassiopeia cassiopeia 11:41 02.12.2019

...

Al' ste se raspisali.

Nekad sam baš volela da se zanimam astronomijom. Ne sećam se više kako je to prestalo da me zanima u meri da restanem sama da kopam po informacijama i člancima.

Sećam se i kako sam se isprepadala saznanjem da je moja konačnost zapravo prepreka da ću biti svedok nekom veeeeelikom otkriću u svemiru.


Nego, nešto drugo sam htela. Utisak ovog vikenda mi je tata Miki i njegova oproštajna muzika. Pročitajte Tata Miki i čujte Beskrajno

alselone alselone 08:20 05.12.2019

Re: ...

Sećam se i kako sam se isprepadala saznanjem da je moja konačnost zapravo prepreka da ću biti svedok nekom veeeeelikom otkriću u svemiru.


To je poenta, često i meni bude žao zbog toga. Srećne su one generacije za čijeg malog isečka vremena bude neko veliko otkriće. Neke generacije prožive život a sve ostane isto.
nikvet pn nikvet pn 09:16 05.12.2019

Re: ...

alselone

Neke generacije prožive život a sve ostane isto.


У име свих нас из педесет и неке...

... који памтимо предтелевизијско доба, рееетка аута наоколо и политичку досаду одозго може се рећи да смо сведоци (па и учесници) најзанимљивијег периода у историји човечанства.
zilikaka zilikaka 12:08 02.12.2019

Obaveštenje

Obrisala sam komentar Srđana Fuksa (i sa njim replike). Meni lično ne smeta ali može lako biti zloupotrebljen.
Postoji čitav tim onih koji traže kako će Njega prikazati kao žrtvu, a iz spornog komentara je svašta moglo da se iskontruiše.
Išla sam rezonom da od takvih reči nema koristi al može biti velike štete.
A i inače, preferiram dela, ne reči.
inspirativan09 inspirativan09 12:18 02.12.2019

Re: Obaveštenje

zilikaka
Obrisala sam komentar Srđana Fuksa (i sa njim replike). Meni lično ne smeta ali može lako biti zloupotrebljen.
Postoji čitav tim onih koji traže kako će Njega prikazati kao žrtvu, a iz spornog komentara je svašta moglo da se iskontruiše.
Išla sam rezonom da od takvih reči nema koristi al može biti velike štete.
A i inače, preferiram dela, ne reči.

Možda ne bi bilo loše da si ostavila kako bi (i) mi (sami) procenili navedene komentare, odnosno, njihovu korist ili štetnost.
zilikaka zilikaka 12:46 02.12.2019

Re: Obaveštenje

Ti si imao repliku na taj komentar. Pretpostavljam da znaš sadržaj.
inspirativan09 inspirativan09 14:51 02.12.2019

Re: Obaveštenje

zilikaka
Ti si imao repliku na taj komentar. Pretpostavljam da znaš sadržaj.

Ma!
Ja ne znam šta sam jutros doručkovao, a kamoli to.
alselone alselone 20:39 02.12.2019

Ovaj šahovski set



mirelarado mirelarado 21:24 02.12.2019

Re: Ovaj šahovski set

Ovde, u Marostiku kod Vičence, da vodiš porodicu u septembru iduće godine. Tu se igraju tradicionalne šahovske partije u 3D:

amika amika 23:32 02.12.2019

Re: Ovaj šahovski set

Ово је новија верзија
alselone alselone 15:35 03.12.2019

Re: Ovaj šahovski set

Ovde, u Marostiku kod Vičence, da vodiš porodicu u septembru iduće godine. Tu se igraju tradicionalne šahovske partije u 3D:


Heh, ovo je baš kul. A ko vuče poteze? Pravi šahisti ili je predstava u pitanju?
mirelarado mirelarado 23:17 03.12.2019

Re: Ovaj šahovski set

alselone
Ovde, u Marostiku kod Vičence, da vodiš porodicu u septembru iduće godine. Tu se igraju tradicionalne šahovske partije u 3D:


Heh, ovo je baš kul. A ko vuče poteze? Pravi šahisti ili je predstava u pitanju?


Ta septembarska svetkovina koja se održava svake druge godine, traje nekoliko dana, ima i folklora, ali igraju se uživo i najčuvenije partije iz istorije šaha, kao i prave partije. Detaljnije imaš ovde.
omega68 omega68 10:30 04.12.2019

Dobar dan

Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.
A vi kako te?
alselone alselone 10:38 04.12.2019

Re: Dobar dan

Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.


Pa na blog, samo da se nerviraš?

Šalu na stranu, drago mi je da te vidim ali mi je žao da čujem da te je još nešto zdravstveno napalo.
angie01 angie01 12:23 04.12.2019

Re: Dobar dan

Pretekao


drz' se omega
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:10 04.12.2019

Re: Dobar dan

omega68
Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.
A vi kako te?


Mi smo ok, relativno. Drago mi je da si to sa srcem pregurao. Drš se, omega!



mirelarado mirelarado 17:02 04.12.2019

Re: Dobar dan

omega68
Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.
A vi kako te?


Ne daj se, zemljače! Brz oporavak ti želim, Omega.
gedza.73 gedza.73 18:56 04.12.2019

Re: Dobar dan

Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.

rek'o ti ja.
sad si kao nov.
i obavezno da javiš za knjigu.

omega68 omega68 20:28 04.12.2019

Re: Dobar dan

Da, hvala ti još jednom.
Javiću.
Je l ono danas krkar kukao na tv-u protiv naroda koji voli Ruse?
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:56 04.12.2019

Re: Dobar dan

Je l ono danas krkar kukao na tv-u protiv naroda koji voli Ruse?


Jeste, i tebe pominjao, nisi čuo?

Ma zezam se, hoću samo da te nerviram :)

Držse, i sniti jedan blog, da srbujemo :)
zilikaka zilikaka 22:11 04.12.2019

Re: Dobar dan

omega68
Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.
A vi kako te?


Ma preteći ćeš ti još mnogo toga. Samo hrabro.
Nema usporavanja, treba još mnogo toga uraditi.
gedza.73 gedza.73 22:17 04.12.2019

Re: Dobar dan

Da, hvala ti još jednom.

meni bre skoči pritisak pri merenju (iako nisam baš neka kmeza čak i pri ozbiljnim povredama) a lako mi bilo da tebe tešim. k'o u onoj sa gloginjama.

Je l ono danas krkar kukao na tv-u protiv naroda koji voli Ruse?

nisam gledao.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:44 05.12.2019

Re: Dobar dan

hoochie coochie man
Je l ono danas krkar kukao na tv-u protiv naroda koji voli Ruse?


Jeste, i tebe pominjao, nisi čuo?

Ma zezam se, hoću samo da te nerviram :)

Držse, i sniti jedan blog, da srbujemo :)


Evo i ja ću da se pridružium, ako će drugu omegi to da ubrza oporavak.

Milan Novković Milan Novković 12:45 05.12.2019

Re: Dobar dan

omega68
Pretekao posle operacije mitralnog zalistka.
A vi kako te?

Sve najbolje Omega, živeo
Atomski mrav Atomski mrav 14:14 04.12.2019

Koliko će trebati ljudskom rodu da stigne

... do druge galaksije?

alselone alselone 14:55 04.12.2019

Dilatacija vremena

Ono čega se nismo dotakli u ovom blogu je dilatacija vremena. Na to me podsetio komentar kolege Atomskog.

Naime, sve godine koje smo spominjali su date iz ugla posmatranja sa zemlje. Recimo da imamo brod koji ide brzinom svetlosti ili blizu, tipa 99,999%. Tada do zvezde koja je udaljena 4 svetlosne godine putujemo, jelte, 4 godine posmatrajući sa zemlje. Tada do kraja galaksije dolazimo za 50,000 godina a do druge galaksije za 2.5 miliona godina, posmtajući sa zemlje.

Ali, posmatrajući iz tog svemirskog broda mi putujemo.

- Do prve zvezde umesto 4 zemaljske godine, pola meseca gledajući iz ugla nas u brodu, za toliko bismo ostarili.
- Do kraja galaksije umesto 50,000 godina - 700 godina

Sada to već sve malo drugačije izgleda. Ako bismo imali brod koji ide tako brzo, a nećemo ga nikada imati , putovanje unutar galaksije deluje moguće za one koji putuju. Čak i do naredne galaksije od 40,000 godina zvuči moguće u teoriji.

Samo, u u teoriji su teorija i praksa isto, u praksi nisu.
docsumann docsumann 19:49 04.12.2019

Re: Dilatacija vremena

kad praviš slične rekonstrukcije budućih intergalaktičkih letova, ne smiješ smaći s uma pretpostavku da će tada naša udžbenik iz fizike izgledati potpuno drugačije.

istrajan05 istrajan05 19:52 04.12.2019

Re: Dilatacija vremena

Neki ljudi ne veruju da je čovek stigao do Meseca.
Kako tek da poveruju u intergalaktičke letove?
alselone alselone 08:16 05.12.2019

Re: Dilatacija vremena

kad praviš slične rekonstrukcije budućih intergalaktičkih letova, ne smiješ smaći s uma pretpostavku da će tada naša udžbenik iz fizike izgledati potpuno drugačije.


Nisam smetnuo, to piše u osnovnom tekstu kao premisa.

Biće to jedno zanimljivo putovanje u fizici.
alselone alselone 08:18 05.12.2019

Re: Dilatacija vremena

Neki ljudi ne veruju da je čovek stigao do Meseca.
Kako tek da poveruju u intergalaktičke letove?


Opet te banovalo a ti nastavio da pišeš glupe komentare. Kada ćeš naučiti mali veseljače?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana