Ekonomija| Tehnologija

Broj koji je zaustavio svet

jinks RSS / 05.02.2020. u 10:55

jedn1.jpg 

Na trenutak, doduše. Sad, lepše bi, sigurno, bilo pričati o jednačinama i brojevima koji pokreću svet, ali šta je tu je. A opet, možda su i mnogi od tih brojeva i jednačina imali nekada i neki potpuno drugačiji prizvuk, dok nisu postali to što jesu. Naravno, neću pričati o nuklearnoj fizici, virusologiji ili genetici, već o nečem sasvim drugom - finansijama.

Naime, sigurno je mnogima već uveliko poznato da globalnim finansijama odavno ne gospodare vukovi i munje Vol strita i London Sitija. Jer, danas tokovima novca u principu vladaju njegovo visočanstvo računar, kao i programi koje programiraju novi kraljevi berze - kvantovi. U svakom slučaju, definitivno nov detalj u čitavoj priči jeste i taj da samim procesom trgovanja više u principu ni ne upravljaju ljudi već programi, uključujući dobrim delom i sve prisutniju veštačku inteligenciju. U stvari, trenutno se više od 70% svih globalnih transakcija na tržištima novca i hartija od vrednosti vrši automatski, kontrolisano od strane računara - i gde se više od 50% transakcija dešava u okviru iste milisekunde. 

Što opet ne znači da ni taj novi sistem nije imun na greške. Poznat je gubitak od više od 100 miliona dolara koji je pre nekoliko godina pretrpeo Goldman Saks na Njujorškoj berzi tokom nekoliko sati zbog programskog baga jednog od njihovih kvantova. Takođe, uočeno je da je nakon što je automatsko trgovanje preuzelo primat (što predstavlja zadnjih desetak i više godina) sve učestalija pojava "infarkta" berze - gde na 10, 15 minuta trgovanje potpuno zastane, uz još uvek neobjašnjivo survavanje cena (gde se čitav sistem povrati i rebutuje nedugo zatim). Šta je uzrok tome, da li sličnosti u kvantovskim algoritmima različitih brokerskih kompanija i investicionih fondova, njihove razlike, ili opet neki potpuno novi kompleksni programsko-dinamički fenomen, koji bi tek trebalo pravilno da se sagleda.

I tu dolazimo do osnovne teme bloga, odnosno do verovatno najvećeg dosadašnjeg sloma finansijskog sistema koji se desio zbog greške u programu. U stvari, nije da se radi o nekoj konkretnoj firmi, kvantu ili programu, kao ni o nekom klasičnom programskom bagu, već izgleda pre o propustu čitavog jednog novog koncepta. Naime, radilo se o svežoj ideji koja je podrazumevala pokušaj države i privatnog sektora da se početkom 21. veka dodatno pokrene US ekonomija masovnim ulaganjem u građevinsku industriju, izgradnjom kuća i stanova, kao i stvaranjem čitavog jednog novog tržišta hipotekarnih kredita, u kome bi se vrtele do tada nezamislive sume novca, što iz US, što po mogućstvu što je moguće više i iz inostranstva. 

Da ne dužim - radi se o ekonomskoj krizi iz 2008. godine, u kojoj je globalni krah izazvan padom tržišta hipotekarnih kredita. Naime, jednu od osnovnih ideja iza čitave priče predstavljala je težnja ka maksimalnoj deregulaciji i liberalizaciji kriterijuma za izdavanje hipotekarnih kredita (koje je mogao da dobije bukvalno svako). Kao i relativno nova mogućnost trgovanja paketima više hipotekarnih kredita (njih nekoliko stotina ili hiljada spakovanih u jedan artikal kojim se trguje) na sada već čuvenom sekundarnom tržištu, koje upravo i jeste krahiralo.

Sad, suština priče bila je kako napraviti kvalitetan sistem ocenjivanja rizika kupovine pojedinačnih paketa hipotekarnih kredita (u kojima su se zajedno nalazili krediti kako nobelovaca, tako i nezaposlenih narkomana, gde su ovi drugi učtivo nazvani subprajm kreditima) na način koji bi bio verodostojan, i koji bi omogućio nastanak sekundarnog hipotekarnog tržišta zasnovanog na zdravim osnovama. I neko je, kako bi izašao na kraj sa ovim do tada prilično nesavladivim problemom, iznašao brilijantno rešenje, genijalnu Dejvid X. Lijevu gausovsku jednačinu (prvi put objavljenu 2000. godine). Kao i na njoj zasnovane programe, koji su omogućavali da se rizik kupovine svakog pojedinačnog kreditnog paketa prilično precizno klasifikuje, otvarajući tako put milijardama dolara da se preusmere u novo sekundarno tržište hipotekarnih kredita (što se upravo i desilo).

jedn3.jpg

Jedini problem bio je taj što je za svaki od desetina hiljada različitih paketa hipotekarnih kredita parametar gama (γ) u prethodnoj jednačini bilo neophodno smisleno podesiti na odgovarajuću vrednost u opsegu između 0 i 1 (slično kao što je, na primer, u kompjuteru vašeg električnog automobila neophodno podesiti vrednosti na stotine parametara, kako bi kola ispravno radila). I kada su tvorci sistema shvatili da to teško da mogu da izvedu odabrano je lakonsko rešenje - da se za gro kreditnih paketa usvoji ista vrednost parametra γ = 0,6 (što znači da je dobar deo kreditnih paketa u principu bio približno isto gradiran, bilo maksimalnom ocenom, bilo ocenom niže, koliko god da to nije bilo u skladu sa realnim stanjem stvari).

I, priča je tako funkcionisala neko vreme, koju godinu, vrtela se i vrtela, sve dok se sistem nije raspao i izazvao jednu od najvećih do tada zabeleženih ekonomskih kriza, onu 2008. godine, koja na određeni način traje i do današnjih dana (mislim, zamislite da neko u kompjuteru vašeg električnog automobila svaki od stotine parametara podesi na istu vrednost - 0,6 - da li bi se kola uopšte i pokrenula). 

I šta bi na kraju uošpte i mogla da bude jedna od poenti priče. Pa, možda i ta da i najelegantnije jednačine, formule i ideje, koliko god genijalne bile u teoriji, umeju da kaliraju u sudaru sa stvarnošću, odnosno sa potrebom da se parametrišu u skladu sa nekakvim realnim stanjem stvari.

A, opet, neko bi možda mogao da ode i dalje, tražeći primere za ovu priču ne samo u ekonomiji, fizici ili u tehnici. U stvari, izgleda da baš ni ne mora nešto preterano daleko uopšte ni da se ide. Eto, na primer, tolike silne ideologije i revolucije protutnjaše ovim prostorima, svaka brilijantna i savršena u dometima svih svojih hiljadugodišnjih carstava, a da se mnoge od njih izgleda nisu dalje ni makle, nažalost ili nasreću, od nekog njihovog broja 0,6.

 



Komentari (200)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jinks jinks 16:03 06.02.2020

Re: par stvari

Dobro, možda Cortex-e dalje ne razvijaju da ne bi pravili konkurenciju svojim C2000-ama, i to je moguće. Pogotovo nekim novim ako ih planiraju.

Samo da ne prestanu da prave ono što već imaju, od Cortex-a M4, na primer (jednom su već napravili kristijaniju sa Stellaris Cortex M3, kada su iznedada prestali da ih prave i prodaju - nas to i nije potkačilo, ali znam neke koje jeste).
floki floki 16:10 06.02.2020

Re: par stvari

докле год има довољно муштерија који купују, неће престати да производе, ту је ти скроз добар...

не развијају ново тамо јер им се не исплати, ти гаси сегменте где марже нису како треба, ту нема милости ни трунке, зато су им финансијски показатељи супер добри :)

а тај стеларис је испала срање прича скроз... тип из ти-ја који је купио luminary micro се био попео високо јако, па је после добио ногу...
jinks jinks 16:14 06.02.2020

Re: par stvari

а тај стеларис је испала срање прича скроз...

Dobra stvar kod stelarisa bila je ta što je imao integrisani Ethernet phy u sebi, što drugi nisu imali, a i imali su dobru perifernu biblioteku.

Onda je TI tu priču prebacio na svoje Cortex M4 TM4C (i ugasio Stellaris), gde je TM4C jedini sigurno na svetu koji ima kompletan eternet ugradjen, bar koliko znam, eeprom memoriju (dobro, neki drugi imaju korektnu emulaciju eeproma u flesu), veoma jak procesor, odlične periferne biblioteke, odličan Tirtos, sasvim korektne ostale periferije ... to radi odlično, u poprilično zahtevnim aplikacijama.
maksa83 maksa83 16:20 06.02.2020

Re: par stvari

izazov je tu dosta prizeman.. ti imaš podatke na kvartalnom, mjesečnom, nedeljnom, dnevnom nivou pa onda i sat, minut itd...
i ti hoćeš da iskoristiš sve podatke..
ali da bi ukrstio ove mjesečne (koji su često najbitniji) sa ovim dnevnim ti moraš nekako da onaj mjesečni razbiješ na nižu frekvencijeu (ili uprosječiš dnevne) a onda moraš i da popuniš rupe za podatke niže frekvencije..
e sva je pamet u tom popunjavanju rupa..

Ja bih ti još jednom skrenuo pažnju na Advances in Financial Machine learning gde je lepo opisano zašto su vremenske serije (kojima moraš da popunjavaš rupe) nepodesne, i zašto se prave i koriste drugi tipovi serija - volume bars, dolar bars, itd. Celo poglavlje posvećeno tome.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 17:00 06.02.2020

Re: par stvari

maksa83
izazov je tu dosta prizeman.. ti imaš podatke na kvartalnom, mjesečnom, nedeljnom, dnevnom nivou pa onda i sat, minut itd...
i ti hoćeš da iskoristiš sve podatke..
ali da bi ukrstio ove mjesečne (koji su često najbitniji) sa ovim dnevnim ti moraš nekako da onaj mjesečni razbiješ na nižu frekvencijeu (ili uprosječiš dnevne) a onda moraš i da popuniš rupe za podatke niže frekvencije..
e sva je pamet u tom popunjavanju rupa..

Ja bih ti još jednom skrenuo pažnju na Advances in Financial Machine learning gde je lepo opisano zašto su vremenske serije (kojima moraš da popunjavaš rupe) nepodesne, i zašto se prave i koriste drugi tipovi serija - volume bars, dolar bars, itd. Celo poglavlje posvećeno tome.


evo pogledala..
on ti samo hoće reći da prosta vremenska serija sa berze daje samo jednu dimenziju informacije, prosječnu cijenu u vremenu..
bars sumira više podataka o distribuciji tog prosjeka..
pa je naravno bolje da ih koristiš kad ih već imaš..
ali bottom line je opet da info koje koristiš imaju različitu frekvenciju.. a to znači i rupe..
od rupa neš pobjeći..
možeš ti da izvučeš neku korisnu info na jednoj frekvenciji i da se onda baviš samo time..
ali ostaje problem da je dodatna korist u kombinovanju frekvencija a čim to počneš da radiš vraćaš se na problem rupa..
docsumann docsumann 17:52 06.02.2020

Re: par stvari

ali ostaje problem da je dodatna korist u kombinovanju frekvencija a čim to počneš da radiš vraćaš se na problem rupa..


koliko jedna rupa sadrži dramova?
alselone alselone 18:05 06.02.2020

Re: par stvari

docsumann
ali ostaje problem da je dodatna korist u kombinovanju frekvencija a čim to počneš da radiš vraćaš se na problem rupa..


koliko jedna rupa sadrži dramova?


Samo zezaj pa će ti gaća biti kriv.
macak_tom macak_tom 18:17 06.02.2020

Re: par stvari

newimprovedtadejus
alselone
dakle ne broji samo pozitivne/negativne nego i kapira njihovu sekvencu..


Jasno, ali da bi zaista razumeo da je nešto pozitivno ili negativno, ako radi preko vesti ili socijalnih mreža, treba mu NLP, jer mu odgovarajuće pojedinačne reči nisu dovoljne.


nema potrebe..
lstm je jako power hungry.. da ga pustiš da češlja brdo podataka kakvo treba za sentiment analizu češljao bi do sudnjeg dana..
a nema ni potrebe..
ljudi su kopir mašine, sentiment se relativno lako uhvati, tebi samo onda treba pametan izbor ključnih riječi da ga podesiš za svoje potrebe..
energija ja tu dosta prost izazov jer energija je praktično ekonomska aktivnost..
a to gledamo već sto godina pa dosta i znamo..
fora bi bila hvatati sentiment za neke manje konjukturne aktivnosti..
al opet je tu ključ izbor pojmova za pretragu..

NjuImpruuvdTadejus, znaš šta je meni zanimljivo prateći ovaj thread?
Na primer, ako neko kaže da je nešto baš kul i do jaja - ti obavezno kaže da je to provaljeno i pičkin dim.
Sa druge strane, ako neko kaže da je nešto pičkin dim, ti obavezno kažeš da je kul i do jaja.
Skoro da ti je to sentiment.
Kako to objašnjavaš?
macak_tom macak_tom 18:22 06.02.2020

Re: par stvari

maksa83
izazov je tu dosta prizeman.. ti imaš podatke na kvartalnom, mjesečnom, nedeljnom, dnevnom nivou pa onda i sat, minut itd...
i ti hoćeš da iskoristiš sve podatke..
ali da bi ukrstio ove mjesečne (koji su često najbitniji) sa ovim dnevnim ti moraš nekako da onaj mjesečni razbiješ na nižu frekvencijeu (ili uprosječiš dnevne) a onda moraš i da popuniš rupe za podatke niže frekvencije..
e sva je pamet u tom popunjavanju rupa..

Ja bih ti još jednom skrenuo pažnju na Advances in Financial Machine learning gde je lepo opisano zašto su vremenske serije (kojima moraš da popunjavaš rupe) nepodesne, i zašto se prave i koriste drugi tipovi serija - volume bars, dolar bars, itd. Celo poglavlje posvećeno tome.

Makso, da li da verujem tebi ili Tadejus kada se govori o frekvenciji?

macak_tom macak_tom 18:25 06.02.2020

Re: par stvari

docsumann
ali ostaje problem da je dodatna korist u kombinovanju frekvencija a čim to počneš da radiš vraćaš se na problem rupa..


koliko jedna rupa sadrži dramova?

Kako ne razumeš?!

Hihihihihi - odoh da pogledam klip jubilarni milionti put.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:44 06.02.2020

Re: par stvari

macak_tom

Kako to objašnjavaš?

dobićeš ti prijav i patinu pa će to se objasni samo
macak_tom macak_tom 19:01 06.02.2020

Re: par stvari

newimprovedtadejus
macak_tom

Kako to objašnjavaš?

dobićeš ti prijav i patinu pa će to se objasni samo

Šta je to prijav i patina?
Za ovo prijav mislim da znam - a opet ne verujem da bi to ti?!
Gde ide ovaj svet?!
Mada ovo patin - pojma nema šta je ... verovatno si pomešala slova, no, ne na šta me ne asocira.
maksa83 maksa83 19:08 06.02.2020

Re: par stvari

bars sumira više podataka o distribuciji tog prosjeka..
pa je naravno bolje da ih koristiš kad ih već imaš..

Pa nemaš ih pošto ti svi prodaju vremenske serije, tikove, intradejeve (1, 2, 3, 5... min), daily, weekly, monthly, quarterly, itd., pročišćene od gličeva i gluposti, urađeni svi splitovi nad serijama, popravljeni loši barovi koje je feed zdroćkao, itd. Kao i u industriji gde cenu nečega u mnogome određuje kontrola kvaliteta, tako se i maintained podaci plaćaju. Ove druge barove moraš da napraviš sam od tih koje si kupio, a celo poglavlje ti tamo objašnjava između ostalog i zašto je bolje raditi sa tako agregiranim barovima a ne sa vremenskim serijama.

ali bottom line je opet da info koje koristiš imaju različitu frekvenciju.. a to znači i rupe..
od rupa neš pobjeći..

Mi se negde ne razumemo, ili ja ne razumem šta sam pročitao.

Nemaju frekvenciju kad izbaciš vreme kao komponentu ("nema ruku - nema džema" ), cela poenta je izbaciti rupe i zanemariti promenjivu gustinu vremenske serije (trejdovalo se više juče nego danas, itd.) Znači ne zanima te više vreme, ideš redom i skupljaš i praviš barove od recimo 1000 USD voljuma, ne zanima te kad su bili, vreme bacaš u đubre i rupe tako nestaju. Otpr. kao oni P&F (Point & Figure), Renko i Kagi čartovi koji postoje već decenijama u rafiniranijim trejding softverima.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:09 06.02.2020

Re: par stvari

macak_tom
verovatno si pomešala slova, no, ne na šta me ne asocira.

aaaaaa nisi pazio na času i sad ti gaća kriv..
pod itno kod doksa na drugu stranu..
Nisu drami i kamenovi al kvalitetan materijal
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:11 06.02.2020

Re: par stvari

maksa83
bars sumira više podataka o distribuciji tog prosjeka..
pa je naravno bolje da ih koristiš kad ih već imaš..

Pa nemaš ih pošto ti svi prodaju vremenske serije, tikove, intradejeve (1, 2, 3, 5... min), daily, weekly, monthly, quarterly, itd., pročišćene od gličeva i gluposti, urađeni svi splitovi nad serijama, popravljeni loši barovi koje je feed zdroćkao, itd. Kao i u industriji gde cenu nečega u mnogome određuje kontrola kvaliteta, tako se i maintained podaci plaćaju. Ove druge barove moraš da napraviš sam od tih koje si kupio, a celo poglavlje ti tamo objašnjava između ostalog i zašto je bolje raditi sa tako agregiranim barovima a ne sa vremenskim serijama.

ali bottom line je opet da info koje koristiš imaju različitu frekvenciju.. a to znači i rupe..
od rupa neš pobjeći..

Mi se negde ne razumemo, ili ja ne razumem šta sam pročitao.

Nemaju frekvenciju kad izbaciš vreme kao komponentu ("nema ruku - nema džema" ), cela poenta je izbaciti rupe i zanemariti promenjivu gustinu vremenske serije (trejdovalo se više juče nego danas, itd.) Znači ne zanima te više vreme, ideš redom i skupljaš i praviš barove od recimo 1000 USD voljuma, ne zanima te kad su bili, vreme bacaš u đubre i rupe tako nestaju. Otpr. kao oni P&F (Point & Figure), Renko i Kagi čartovi koji postoje već decenijama u rafiniranijim trejding softverima.


Jah..
Pričamo o različitim stvarima..
Sutra ću elaboriram, crkla sam danas
macak_tom macak_tom 20:13 06.02.2020

Re: par stvari

newimprovedtadejus
macak_tom
verovatno si pomešala slova, no, ne na šta me ne asocira.

aaaaaa nisi pazio na času i sad ti gaća kriv..
pod itno kod doksa na drugu stranu..
Nisu drami i kamenovi al kvalitetan materijal

Ma!
Bio sam opasno bolestan nekoliko dana, pa sam ispao iz tokova.
zemljanin zemljanin 02:22 07.02.2020

Re: par stvari

maksa83

upoznati ono sa cim se trguje i koncentrisati se na te instrumente ... i onda, realno ne trebaju ni softveri, niti bilo kakve dodatne informacije ... kada se svakoga dana gleda isti instrument onda se zna i kako ce se ponasati ... ne mora biti samo jedan ali sve preko tri oduzima vreme ... berza je posao a ne potraga za blagom ... mnogo informacija je ponekad i vrlo cesto - kontraproduktivno ... probao sam sve chartove, sve indikatore, sve periode,skoro pa sve derivate, ukljucujuci i desetine hiljada koda sopstvenih programa ... i nisam pobedio i osvojio berzu ...

svakoga meseca ima barem par dobrih ulazaka za trgovanje na maltene bilo kom instrumetu ... strpljenje i disciplina ... sve ostalo je kockanje ... i najvaznija stvar je da se zna zasto se ulazi u neki trejd i anaizira gresaka ... jako jednostavno ali da bi se neko stvarno ponasao na taj nacin mora provesti mnogo godina na berzi ... i preziveti to vreme ...

tako ja funcionisem a posto nisam masina i umeju da me uhvate lutke i zasvrbe prsti, imam i jedan obican, mini nalog pa tamo lecim frustracije ...

PS. i ne odnosi se na nacin trgovanja finansijskih institucija vec na pojedinacno trgovanje ... i treba jasno reci, zbog svih drugih, ne postoji taj softver koji stalno sam pravi pare i predvidja buducnost, kako god ga zvali ...
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:09 07.02.2020

Re: par stvari

maksa83

ali bottom line je opet da info koje koristiš imaju različitu frekvenciju.. a to znači i rupe..
od rupa neš pobjeći..

Mi se negde ne razumemo, ili ja ne razumem šta sam pročitao.

Nemaju frekvenciju kad izbaciš vreme kao komponentu ("nema ruku - nema džema" ), cela poenta je izbaciti rupe i zanemariti promenjivu gustinu vremenske serije (trejdovalo se više juče nego danas, itd.) Znači ne zanima te više vreme, ideš redom i skupljaš i praviš barove od recimo 1000 USD voljuma, ne zanima te kad su bili, vreme bacaš u đubre i rupe tako nestaju. Otpr. kao oni P&F (Point & Figure), Renko i Kagi čartovi koji postoje već decenijama u rafiniranijim trejding softverima.


ja sam tebi lijepo rekla da taj cfa nije za baciti al ti meni ne vjeruješ..
nisam se nikad bavila analizom al cjenim da je taj segment o kom pričaš, uzmeš jednu hartiju i drljaš po svim podacima o trgovini te jedne hartije dok nešto ne iščačkaš..
još poznato i kao tehnička analiza..
e cjenim da je to možda 1% ukupne trgovine..
lupam, možda je i manje..
iza najvećeg dijela trgovine stoji analiza makro faktora.. dakle pitanje zašto uložiti u akciju a ne u obveznicu, zašto u Evropu a ne u Ukrajinu, da li u domaćoj valuti ili stranoj, da li hedžovati ili ne, koliko dugo držati itd. itd...
tek kad neko razbije portfolio po tim krupnim kategorijama neko ispod će dobiti nalog da može da uloži neku sumu u hartiju koja je njemu data u amanet..
i taj će onda da drlja to, drugo ga i ne zanima, za drugo nema autorizaciju..
a za vrstu pitanja koja se postvaljaju na vrhu portfolia neophodno je da koristiš i informacije koje dolaze u mjesečnoj formi..
pa da onda gledaš da li se one ukrštaju negdje sa nečim što je na dnevnoj bazi i da li se u tome može uočiti neka nova pravilnost..
i tu onda ima sličnosti sa jezikom, jer se makro veličine ipak ponašaju po nekim pravilima..
i zato NLP algoritmi imaju primjenu u toj makro analizi u finansijskom svijetu
a ako malo razmisliš..
svakako je mnogo mnogo zanimljivije od te univariate drkačine (da oprostiš) po manje više random podacima
jinks jinks 22:33 07.02.2020

Re: par stvari

alselone
Alse, jesi li video nove embedded platforme namenjene za AI aplikacije ... ono vrti se kompleksna NN ili SVM, na kartici 10 x 10 cm, koja košta 20-30 evra, ugrađena u uređaj, neka automatika u upravljanju izvorima, pogonima, ... merenjima, zaštitama.

Nisam video konkretno, mada sam čuo ranije su počele da pristižu takve stvari. Zgodna stvar mada realtime industrija beži od nedeterminističkih metoda. Jedinu primenu koja ja vidim je na ovim high level sistemima i analitici.


Naleteh danas slučajno na ovo

https://www.seeedstudio.com/blog/2019/09/12/get-started-with-k210-hardware-and-programming-environment/
g.radicevic g.radicevic 13:15 06.02.2020

u pitanju je nedostatak..

I, priča je tako funkcionisala neko vreme, koju godinu, vrtela se i vrtela, sve dok se sistem nije raspao i izazvao jednu od najvećih do tada zabeleženih ekonomskih kriza, onu 2008. godine, koja na određeni način traje i do današnjih dana (mislim, zamislite da neko u kompjuteru vašeg električnog automobila svaki od stotine parametara podesi na istu vrednost - 0,6 - da li bi se kola uopšte i pokrenula).


1. Znanja i potrebnih resursa
2. poštenja (blago rečeno)

obzirom da je cela ujdurma krenula iz USA, nije teško pogoditi šta je tačan odgovor

jinks jinks 13:34 06.02.2020

Re: u pitanju je nedostatak..

Što reče profesor gore, a možda se delom radilo i o controlled demolition.
nsarski nsarski 16:10 06.02.2020

Re: u pitanju je nedostatak..

jinks
Što reče profesor gore, a možda se delom radilo i o controlled demolition.


Ja sam potpuni laik za ekonomiju i finansije, ali ovo sam na svoje oči doživeo. Krah cele real estate šeme u USA je počeo već u avgustu 2008., a onda se zahuktalo sve do kraja te godine (Obama preuzeo vlast) kad je Fed ubacio u banke hiljade milijardi.
Sada, godinu dana ranije, tokom jeseni 2007., banka mi pošalje ček na $100k, kao zato što mi je toliki equity te godine i oni mi daju to kao kredit koji uopšte nisam tražio, niti mi je trebao.
Mogao sam, prosto, da uđem u banku i podignem $100k žive love. Ja to nisam uradio jer mi je sve izgledalo sumnjivo, a izgledalo mi je sumnjivo jer sam bio glup.
Mogao sam lepo da iskeširam taj ček i lovu sklonim negde. Jeste da bi mi mortgage malo porastao, ali ništa strašno.

Takođe, tamo sam znao dosta Bosanaca - prevodio sam im sve i svašta - koji su besomučno podizali kredite, kupovali kuće, apartmane, automobile. A ljudi rade za $9.75 na sat! Ja se zgranuo, ali oni, samo što su se dokopali Amerike, postali kućevlasnici, razbacuju se (pozajmljenom) lovom na sve strane. Imaju godinu dana grace period za otplatu dugova. Naravno, kad je trebala da počne otplata oni svi u bankot.
Ja sam danima prevodio punoj sali Bosanaca koji su podneli zahtev za bankrot. Nestvarna situacija.

Prost zaključak: banke su delile lovu narodu na sve strane, bez ikakve kontrole i obezbeđenja. I tada je ceo sistem počeo da puca jer je zasnovan na (pogrešnoj) pretpostavci da će onaj koji je podigao kredit redovno da ga vraća.

Naravno, osnovni uzrok je deregulacija finansijskog tržišta kada je povlačenjem Glass-Steagall zakona običnim bankama dozvoljeno da uđu u špekulativne poslove. I tada je igranka počela.

Koliko znam, u Evropi nije bilo takvih špekulacija i besmislenog kreditiranje kreditno nesolventnih ljudi. U Americi čovek kupi stan u izgradnji, ali dok se stan izgradi on promeni 3-4 vlasnika jer cena vrtoglavo raste i jedni prodaju drugima. Ko je poslednji kupio, taj se zeznuo.

U svakom slučaju, posle lavine bankrota i foreclosures, banke koje su baratale tim kreditima su izgubile, ali veliki deo tog gubitka je prebačen na ostatak sveta, Evropu posebno.

Bilu je tu još koječega, ali da ne dužim.

Ja mislim da je ceo "krah" počeo da se sprema još 1992. kad je Glass-Staegall povučen (a donesen je da se spreči situacija koja je dovela do velikog kraha 1932-3). Ko se razume u finansije mogao je lako da ga predvidi.
Atomski mrav Atomski mrav 17:23 06.02.2020

Re: u pitanju je nedostatak..

Koliko znam, u Evropi nije bilo takvih špekulacija i besmislenog kreditiranje kreditno nesolventnih ljudi.


Ne znam, u Norveškoj je sada navala na banke koje daju potrošačke kredite "na lepe oči". Tek prošle godine je uveden tzv. registar zaduženja tako da sve banke mogu da imaju uvid u to koliko su im klijenti zaduženi. Dotle je bilo na poverenje ("Al' me posle toga krenula karta, Haso!)".

Drugo, u Evropi su razmišljali krupnije od špekulacija i besmislenog kreditiranje kreditno nesolventnih ljudi pa su se bavili špekulacijama i besmislenim kreditiranjem kreditno nesolventnih država, poput Grčke.

g.radicevic g.radicevic 17:32 06.02.2020

Re: u pitanju je nedostatak..

Drugo, u Evropi su razmišljali krupnije od špekulacija i besmislenog kreditiranje kreditno nesolventnih ljudi pa su se bavili špekulacijama i besmislenim kreditiranjem kreditno nesolventnih država, poput Grčke.


državi uvek možeš da naplatiš
a gologuziji ???
noboole noboole 15:34 06.02.2020

.

Vidim ja, mnogo vi provodite vremena po jutjubu.


Edit:
Evo video, al' da nije sa jutjuba, a i nema veze sa temom, no da znate ko je gospodar.

maksa83 maksa83 16:08 06.02.2020

Re: .

Evo video, al' da nije sa jutjuba, a i nema veze sa temom, no da znate ko je gospodar.

Zato volim ovo mesto i nikad neću odustati od njega i pored rekurentnih Č vs P smaranja, pošto se - od svih mesta na Internetu - ovdee nekako usred svega pojavi neko da propagira LISP.

Atomski mrav Atomski mrav 17:27 06.02.2020

Re: .

LISP


Kad se setim koliko mi je trebalo da se manem rekurzije prilikom pisanja koda u ostalim programskim jezicima dok smo imali vežbe iz Veštačke inteligencije na faksu...
g.radicevic g.radicevic 17:37 06.02.2020

Re: .

ovdee nekako usred svega pojavi neko da propagira LISP.


eee stara dobra vremena
kad me nije mrzelo da pravim razne korisne LISP-iće za brže crtanje u CAD-u

denovo denovo 20:11 06.02.2020

Sve na kamari


Pozdravlja vas brat Tasadebeli!



macak_tom macak_tom 20:15 06.02.2020

Re: Sve na kamari

denovo

Pozdravlja vas brat Tasadebeli!


Ooooo, fala, fala!
Pozdravi i ti njega!

docsumann docsumann 11:01 07.02.2020

mozgalica 2.


vi i vaš ortak ste svemirski istraživači neobičnih pojava.
tako ste dobili zadatak da istražite planetu Paradoxa. planeta je mala, ali veoma interesantna.
obiluje mnogim paradoksalnim fenomenima, i čitavom menažerijom paradoksalnih bića.

vaše istraživanje fino napreduje i već ste se zbližili i upoznali sa mnogim paradoksalcima (stanovnicima Paradoxe), ali jednog dana u vaš logor upade trol koji je poznat po tome što ne podnosi paradoksalce (zaboli ga glava od njihovih paradoksalnih izjava) i sva paradoksalna bića koja su se vrzmala po vašem logoru on zarobi u veliku mrežu.

kad ste vi i vaš ortak prišli i zamolili ga da pusti zarobljena bića, trol reče:
- vi mislite da je trol glup?
- o ne, naravno, samo vas molimo da pustite naše prijatelje.
- prijatelji paradoksalaca su moji neprijatelji, reče trol i zgrabi tvog ortaka svojom velikom šakom.
- a sad da vidimo koliko ste vi zemljani pametni - nastavi Trol da se obraće tebi - da bih pustio zarobljene paradoksalce, moraš da kažeš nešto istinito, al ako nećeš da pojedem tvog druga, moraš da kažeš nešto neistinito (lažno). pri tom imaš pravo da kažeš samo jednu stvar (rečenicu). i nemoj slučajno da to bude neki paradoks*, pošto me od njih zaboli glava, pa ću oonda da pomlatim sve oko sebe, uključujući i tebe.

kad ste pomislili da je vaš zadatak nemoguć, odnosno da ne možete jednim (tačno/netačnim) iskazom, osloboditi i vašeg ortaka i paradoksalce, odjednom vam se rješenje ukaza iz čistog očaja.
šta to treba da kažete trolu pa da on oslobodi i paradoksalce i vašeg druga?



* u smislu - ova izjava je lažna, i sl.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:32 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann

vi i vaš ortak ste svemirski istraživači neobičnih pojava.
tako ste dobili zadat da istražite planetu Paradoxa. planeta je mala, ali veoma interesantna.
obiluje mnogim paradoksalnim fenomenima, i čitavom menažerijom paradoksalnih bića.

vaše istraživanje fino napreduje i već ste se zbližili i upoznali sa mnogim paradoksalcima (stanovnicima Paradoxe), ali jednog dana u vaš logor upade trol koji je poznat po tome što ne podnosi paradoksalce (zaboli ga glava od njihovih paradoksalnih izjava) i sva paradoksalna bića koja su se vrzmala po vašem logoru on zarobi u veliku mrežu.

kad ste vi i vaš ortak prišli i zamolili ga da pusti zarobljena bića, trol reče:
- vi mislite da je trol glup?
- o ne, naravno, samo vas molimo da pustite naše prijatelje.
- prijatelji paradoksalaca su moji neprijatelji, reče trol i zgrabi tvog ortaka svojom velikom šakom.
- a sad da vidimo koliko ste vi zemljani pametni - nastavi Trol da se obraće tebi - da bih pustio zarobljene paradoksalce, moraš da kažeš nešto istinito, al ako nećeš da pojedem tvog druga, moraš da kažeš nešto neistinito (lažno). pri tom imaš pravo da kažeš samo jednu stvar (rečenicu). i nemoj slučajno da to bude neki paradoks*, pošto me od njih zaboli glava, pa ću oonda da pomlatim sve oko sebe, uključujući i tebe.

kad ste pomislili da je vaš zadatak nemoguć, odjednom vam se rješenje ukaza iz čistog očaja.
šta to treba da kažete trolu pa da on oslobodi i paradoksalce i vašeg druga?



* u smislu - ova izjava je lažna, i sl.


Laž je da paradokslacima smrde noge!

ili pak

Laže ko kaže da je kineska gaća nekvalitetna gaća! (to ako i na Paradoxu ima neka kineska robna kuća)
docsumann docsumann 11:52 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Laž je da paradokslacima smrde noge!


a je l' im smrde?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:54 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
Laž je da paradokslacima smrde noge!


a je l' im smrde?


ama zar ti sumnjaš da je kineska gaća kvalitetna?
niccolo niccolo 11:57 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

mozgalica 2

Ja samo da iskoristim priliku da osudim izjavu Zlatibora "bez mozga" Lončara kako Crnogorci ne znaju da pričaju srpski...
jinks jinks 12:08 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Trol je paradoksalac.
docsumann docsumann 13:12 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

jinks
Trol je paradoksalac.


netačno!

pustiće ti ortaka, ali će zadržat paradoksalce*


inače, ovaj naziv ne znači ništa bitno u rješenju, uveo sam ga samo radi lakšeg pripovjedanja
jinks jinks 13:18 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

upoznali sa mnogim paradoksalcima (stanovnicima Paradoxe)

Računam da je i trol stanovnik Paradoxe, pa mi je zato tako nešto palo na pamet.

E sad, pitanje je šta bi sve moglo da se podrazumeva pod paradoksalcem, i šta trol sve pod time podrazumeva. Što kažeš, nije bitno u svakom slučaju.
docsumann docsumann 13:26 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

jinks
upoznali sa mnogim paradoksalcima (stanovnicima Paradoxe)

Računam da je i trol stanovnik Paradoxe, pa mi je zato tako nešto palo na pamet.

E sad, pitanje je šta bi sve moglo da se podrazumeva pod paradoksalcem, i šta trol sve pod time podrazumeva.


nebitno, ali recimo da su paradoksalci stanovnici Paradoksije, koji vole da se izražavaju u paradoksima, a i izgledaju prilično uvrnuto

Trol je takođe stanovnik Paradoksije, al nije paradoksalac. štaviše, ne podnosi paradokse. kaže da mu oni izazivaju nesnošljivu glavobolju. a kaže i da su paradoksalci vrlo ukusni.

eto, malo sam dopunio priču, ali su ovo sve nebitni podaci
mentol mentol 14:01 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Možda da kaže trolu: nećeš pojesti mog druga!
?
docsumann docsumann 14:28 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

mentol
Možda da kaže trolu: nećeš pojesti mog druga!
?




ili "oslobodićeš moga druga"

ako Trol ne oslobodi tvog druga, onda si ti rekao laž, pa će on svakako morati da ga oslobodi.
ako ga oslobodi, ti si rekao istinu, pa će morati da oslobodi i paradoksalce.

no paradaoks at all, samo je istinitost iskaza uvezana sa trolovim postupcima.
jinks jinks 15:50 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

A varijanta "nećeš pustiti paradoksalce", deluje da i ona prolazi.
docsumann docsumann 16:01 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

jinks
A varijanta "nećeš pustiti paradoksalce", deluje da i ona prolazi.


da, izgleda da radi.
princip je da negativnu (trolovu) akciju vežeš za tačan odgovor, a pozitivnu za netačan, i efekat je isti, samo što sekvence slijede obrnutim redom
jinks jinks 16:09 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Je li trol uopšte i imao neku varijantu za postavljanje zadatka koja je bila neza..bljiva.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:18 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
jinks
A varijanta "nećeš pustiti paradoksalce", deluje da i ona prolazi.


da, izgleda da radi.
princip je da negativnu (trolovu) akciju vežeš za tačan odgovor, a pozitivnu za netačan, i efekat je isti, samo što sekvence slijede obrnutim redom


pa to je princip jer si ti sebi tako definisao da je to princip..
a suštinski u svakoj negaciji laži imaš izrečenu i laž i istinu..
e tojest moraš preciznije da definišeš problem da on ne bi imao i gomilu trivijalnih rješenja..
docsumann docsumann 16:18 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

jinks
Je li trol uopšte i imao neku varijantu za postavljanje zadatka koja je bila neza..bljiva.


pa možda, da je stavio uslove - mene tu ne spominji
docsumann docsumann 16:21 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

a suštinski u svakoj negaciji laži imaš izrečenu i laž i istinu..
e tojest moraš preciznije da definišeš problem da on ne bi imao i gomilu trivijalnih rješenja..


ne kapiram baš...nema drugih trivijalnih rješenja, do opisanih.

princip koji "radi" u ovom slučaju je da tačnost iskaza zavisi od trolove akcije, nikakve dabl negacije i sl.
jinks jinks 16:21 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Pa jeste, čovek uvek na kraju mora samog sebe da zezne … da bi priča bila kompletna :)
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:35 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
a suštinski u svakoj negaciji laži imaš izrečenu i laž i istinu..
e tojest moraš preciznije da definišeš problem da on ne bi imao i gomilu trivijalnih rješenja..


ne kapiram baš...nema drugih trivijalnih rješenja, do opisanih.

princip koji "radi" u ovom slučaju je da tačnost iskaza zavisi od trolove akcije, nikakve dabl negacije i sl.


pa ako formulišeš kao što jesi
moraš da kažeš nešto istinito, al ako nećeš da pojedem tvog druga, moraš da kažeš nešto neistinito (lažno)

onda je rekao nešto neistinitio (ponovi defamaciju kineskih gaća) i nešto istinito (ustvrdio da se radi o defamaciji)..
e da bi bilo precizno ondak bi moralo biti nešto poput..
tvoj iskaz mora biti i tačan i netačan.. al da ne pominješ da mora oba istovremeno
docsumann docsumann 16:37 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

onda je rekao nešto neistinitio (ponovi defamaciju kineskih gaća) i nešto istinito (ustvrdio da se radi o defamaciji)..


to su dva iskaza.


mislim, ne možeš da kažeš - kineske gaće ne valjaju, što je jelte neistina.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:39 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
onda je rekao nešto neistinitio (ponovi defamaciju kineskih gaća) i nešto istinito (ustvrdio da se radi o defamaciji)..


to su dva iskaza.


pa ti si dozvolio rečenicu
docsumann docsumann 16:40 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

newimprovedtadejus
docsumann
onda je rekao nešto neistinitio (ponovi defamaciju kineskih gaća) i nešto istinito (ustvrdio da se radi o defamaciji)..


to su dva iskaza.


pa ti si dozvolio rečenicu



ne, fino piše u postavci - pri tom imaš pravo da kažeš samo jednu stvar.

ako nije bilo dovoljno precizno, izvinjavam se. možda sam trebao reći jedan iskaz, ali mislio sam je jasno iz same postavke.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:43 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
newimprovedtadejus
docsumann
onda je rekao nešto neistinitio (ponovi defamaciju kineskih gaća) i nešto istinito (ustvrdio da se radi o defamaciji)..


to su dva iskaza.


pa ti si dozvolio rečenicu



ne, fino piše u postavci - pri tom imaš pravo da kažeš samo jednu stvar.

ako nije bilo dovoljno precizno, izvinjavam se


ma nemoj sad tu da mi vrdaš i izvinjavaš se
nego dajte da vidimo to u vezi gaća
docsumann docsumann 18:13 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

nego dajte da vidimo to u vezi gaća


evo ti gaće...

zarobljeni od strane neprijateljske vojske završili ste u jednom zarobljeničkom ratnom logoru, kao perač vojničkog veša.
svako jutro bi iznosili opran veš u veliko dvorište i tamo ga okačili da se suši.
taman kad ste potonju turu opranih gaća okačili na dugačkoj žici, razapetoj između dvije drvene grede, začuste glas pored sebe.
- hmm, dobro oprano, ali neuredno okačeno - bio je to komandant logora. bolesni perfekcionista i vrlo inteligentan čovjek - neke gaće su ka nama okrenute prednjim dijelom, neke zadnjim. potpuno proizvoljno. o kakav užas, ako išta mrzim to je nered -
- ako možeš da presječeš žicu na jednom mjestu, tako da na oba dijela bude jednak broj gaća koje nas "gledaju" prednjim dijelom, bićeš oslobođen, a ako ne uspješ završićeš u tamnicu na mjesec dana. pri tom ne smješ da dodirneš ni jedne okačene gaće.
jedino što imaš pravo je da presječeš žicu jednom i dodaš dva nova stuba kako bi na njih privezao presječene krajeve žice. pri tom se postojeći krajevi ne smiju odvezivati sa greda, niti se same grede smiju micati sa mjesta.
i da ne bude nejasnoća, okrenutost gaća se računa s ove pozicije gdje mi sada stojimo.


pretrčali ste pogledom preko obješenih gaća i ustanovili da 19 komada gleda na vas i komandanta prednjom stranom.
pri tom su potpuno nepravilno raspoređeni duž čitave žice.
kako da presječete žicu da na oba dobijena dijela bude jednak broj gaća koje na vas gledaju prednjim dijelom?
docsumann docsumann 18:23 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

niccolo
mozgalica 2

Ja samo da iskoristim priliku da osudim izjavu Zlatibora "bez mozga" Lončara kako Crnogorci ne znaju da pričaju srpski...


nor malNo
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:47 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
nego dajte da vidimo to u vezi gaća


evo ti gaće...

A što je bolestan, i mene bi nervirale a šta meni fali..
Nego, može da presječe kod 9ih pa stub postavi tako da rubne vise poslije stuba a onda fikaira žicu naopako
Mogao bi I da presavije žicu oko srednjih ppa odsječe neparnee gaće duplim rezom
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:47 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
nego dajte da vidimo to u vezi gaća


evo ti gaće...

A što je bolestan, i mene bi nervirale a šta meni fali..
Nego, može da presječe kod 9ih pa stub postavi tako da rubne vise poslije stuba a onda fikaira žicu naopako
Mogao bi I da presavije žicu oko srednjih ppa odsječe neparnee gaće duplim rezom
docsumann docsumann 19:07 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Mogao bi I da presavije žicu oko srednjih ppa odsječe neparnee gaće duplim rezom


nema duplog reza, žica se može presjeći samo na jednom mjestu.

ako možeš da presječeš žicu na jednom mjestu, tako da na oba djela bude jednak broj gaća koje nas "gledaju" prednjim dijelom, bićeš oslobođen, a ako ne uspješ završićeš u tamnicu na mjesec dana. pri tom ne smješ da dodirneš ni jedne okačene gaće.


ok, da dodam još jedno pravilo, postojeći krajevi se ne smiju otpuštati sa greda.
docsumann docsumann 19:37 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

gaće..


zahvaljujem se tadejus što me je insistiranjerm na gaćam inspirisala da dam svoju postavku jednog poznatog problema, koji se javlja u različitim oblicima, uglavnom sa prevrtanjem novčića.
umjesto dvije strane novčića, ovdje imamo dva naličja gaća.
originalan dio je onaj sa žicom...
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:50 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann

ok, da dodam još jedno pravilo, postojeći krajevi se ne smiju otpuštati sa greda.

pa ne otpušta
presječe kod devetih, novi stub stavi tako da one ostanu van stuba, onda žicu ovije oko stuba i fiksira za ostatak žice tako da devete gaće promjene da izvineš orjentaciju
docsumann docsumann 19:58 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

Presječe kod deevetih,, novi stub stavi tako da one ostanu van stuba, onda žicu ovije oko stuba I fiksira za ostatak žice tako da gaćee promjene da izvineš orjentaciju


valjda kod devetnaestih.
mislim baš nerazumljivo pišeš, ko da si crnogorka

pokušavam da shvatim šta ti ove opisane radnje znače, i mislim da bi to moglo biti rješenje, kad bi se fino formulisalo

ustvari mislim da sam ukapirao šta piše...ali i dalje mi nije jasno.
može pojašnjenje?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:01 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
Presječe kod deevetih,, novi stub stavi tako da one ostanu van stuba, onda žicu ovije oko stuba I fiksira za ostatak žice tako da gaćee promjene da izvineš orjentaciju


valjda kod devetnaestih.
mislim baš nerazumljivo pišeš, ko da si crnogorka

pokušavam da shvatim šta ti ove opisane radnje znače, i mislim da bi to moglo biti rješenje, kad bi se fino formulisalo


ha jebaga..
presječe kod devetih..
na prvom djelu ima tih devet..
na drugom djelu žice ima 10 ali on postavi novi stub prije desetih.. komad žice na kom su desete gaće ovije oko stuba i pričvrsti sa druge strane za žicu tako da desete gaće sada gledaju obrnuto od svojih 18 drugarica gaća..
jel sad jasno
docsumann docsumann 20:07 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

...
docsumann docsumann 20:09 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
sve si pobrkala.
gaća ima neodređeno mnogo, a samo su njih 19 okrenute ka posmatračima (tebi i komandantu) prednjom stranom


EDIT: i mene si pobrkala

ok, za tadejus, sve gaće moraju da ostanu da vise na žici, ne mogu biti zamotane oko stuba

da ne bi dalje ulazili u tehničke detalje. da dodatno ispreciziramo..
gaće su okačene blizu jedne drugih, i žica se za stub spaja (zkucava) samo u jednoj tački, nema omotavanje žice oko stuba...
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:13 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
docsumann
sve si pobrkala.
gaća ima neodređeno mnogo, a samo su njih 19 okrenute ka posmatračima (tebi i komandantu) prednjom stranom


ok, za tadejus, sve gaće moraju da ostanu da vise na žici, ne mogu biti zamotane oko stuba


ama ne motaš gaće nego
žicu oko stuba..
no problem.. ako 9. i 10. naprijed okrenute nisu jedne do drugih moje rješenje ne radi..
al kein problem..
samo izračunati da one između njih rasporediš tako da kad promjene orjentaciju (nakon što si žicu omotao oko stuba, ne gaće) e dakle da time njih pola ode na jednu a pola na drugu stranu prije stuba..
ama kako ne razumiješ?
pa tri drama sedam dana
docsumann docsumann 20:19 07.02.2020

Re: mozgalica 2.


nema omotavanja žice oko stuba, da s tim završimo.

zadržava se isto kačenje žice o stub (u jednoj tački) kakvo je i postojalo na početnim stubovima
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:22 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

newimprovedtadejus
docsumann
docsumann
sve si pobrkala.
gaća ima neodređeno mnogo, a samo su njih 19 okrenute ka posmatračima (tebi i komandantu) prednjom stranom


ok, za tadejus, sve gaće moraju da ostanu da vise na žici, ne mogu biti zamotane oko stuba


ama ne motaš gaće nego
žicu oko stuba..
no problem.. ako 9. i 10. naprijed okrenute nisu jedne do drugih moje rješenje ne radi..
al kein problem..
samo izračunati da one između njih rasporediš tako da kad promjene orjentaciju (nakon što si žicu omotao oko stuba, ne gaće) e dakle da time njih pola ode na jednu a pola na drugu stranu prije stuba..
ama kako ne razumiješ?
pa tri drama sedam dana


ok ne može ovako ako 9. i 10. prednjookretnute nisu jedne do drugih..
al rješenje je svejedno u okretanju žice jednom kad vidiš koliko je zadnjookrenutih između 9. i 10. prednjookrenutih..
samo sječeš na drugom mjestu i promjeniš orjentaciju za koliko je potrebno gaćerona da izjednačiš broj na obe žice..
mož bit da ima neki raspored koji bi onemogućio jednaku raspodjelu..
al omotavanje žice oko stuba i mijenjanje orjentacije radi posao osim ako izričito kažeš da nema omotavanja
docsumann docsumann 20:38 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

al omotavanje žice oko stuba i mijenjanje orjentacije radi posao osim ako izričito kažeš da nema omotavanja


ima tu par tehničkih problema, ako su gaće gusto naređane, obmotavanjem ćeš imati situaciju da se jedne gaće nađu ispred drugih, tj. da zaklanjau one iza sebe.
a i nekako je "na gurku", nategnuto. pravo rješenje po pravilu treba da bude elegantno
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:41 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
al omotavanje žice oko stuba i mijenjanje orjentacije radi posao osim ako izričito kažeš da nema omotavanja


ima tu par tehničkih problema, ako su gaće gusto naređane, obmotavanjem ćeš imati situaciju da se jedne gaće nađu ispred drugih, tj. da zaklanjau one iza sebe.
a i nekako je "na gurku", nategnuto. pravo rješenje po pravilu treba da bude elegantno


a može li da turiš neparne gaće između dva stuba?
docsumann docsumann 20:47 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

newimprovedtadejus
docsumann
al omotavanje žice oko stuba i mijenjanje orjentacije radi posao osim ako izričito kažeš da nema omotavanja


ima tu par tehničkih problema, ako su gaće gusto naređane, obmotavanjem ćeš imati situaciju da se jedne gaće nađu ispred drugih, tj. da zaklanjau one iza sebe.
a i nekako je "na gurku", nategnuto. pravo rješenje po pravilu treba da bude elegantno


a može li da turiš neparne gaće između dva stuba?




?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 21:05 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
newimprovedtadejus
docsumann
al omotavanje žice oko stuba i mijenjanje orjentacije radi posao osim ako izričito kažeš da nema omotavanja


ima tu par tehničkih problema, ako su gaće gusto naređane, obmotavanjem ćeš imati situaciju da se jedne gaće nađu ispred drugih, tj. da zaklanjau one iza sebe.
a i nekako je "na gurku", nategnuto. pravo rješenje po pravilu treba da bude elegantno


a može li da turiš neparne gaće između dva stuba?




?

pa nisi precizirao jel moraju samo dva djela..
reko si da na dva djela bude jednako.. i jednako je.. jedno sječenje, 4 stuba.. dva jednaka dijela (ako nije jasno, između stuba 1 i 2 imaš 9, između stuba 3 i 4 imaš 9 a između stuba 2 i 3 imaš 1 prednjookrenute gaće)...
al ajd ako je dva i samo dva dijela onda ne može ni to
docsumann docsumann 21:20 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

pa nisi precizirao jel moraju samo dva djela..


bogami precizirao.
ako žicu možete presjeći samo na jednom mjestui, onda je jasno da će ona biti podjeljena na dva dijela.

takođe (da preduprijedim dalje nejasnoće) novi stubovi moraju biti kolinearni sa postojeća dva, odnosno mogu se naći samo na liniji povučenoj kroz početna dva stuba.
zilikaka zilikaka 23:53 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

takođe (da preduprijedim dalje nejasnoće) novi stubovi moraju biti kolinearni sa postojeća dva, odnosno mogu se naći samo na liniji povučenoj kroz početna dva stuba.

To je jasno.
Nego, nađeš mesto gde je broj gaća okrenutih napred jednak broju gaća okrenutih nazad, ostalo te ne zanima. Tu sečeš i onda u horizontalnoj ravni zarotiraš (zamahneš jednom stranom te presečene žice?

Ima li smisla?
docsumann docsumann 23:58 07.02.2020

Re: mozgalica 2.

zilikaka
takođe (da preduprijedim dalje nejasnoće) novi stubovi moraju biti kolinearni sa postojeća dva, odnosno mogu se naći samo na liniji povučenoj kroz početna dva stuba.

To je jasno.
Nego, nađeš mesto gde je broj gaća okrenutih napred jednak broju gaća okrenutih nazad, ostalo te ne zanima. Tu sečeš i onda u horizontalnoj ravni zarotiraš (zamahneš jednom stranom te presečene žice?

Ima li smisla?



toplo...

mjesto presjeka nije dobro definisano
zilikaka zilikaka 00:10 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Ma kasno mi i ne bih da se petljam probajući matematički. Zavisi da li je ukupan broj gaća paran il neparan.
Ako je neparan, one s druge strane su parne i njih deliš po pola i sve rotiraš oko žice, obe strane.
Ako je paran, pa se još ne zna da li reda veličina 3+19 ili 255+19, onda stvar bude komplikovanija, pa treba ili brojati (što se može) ili postaviti jednačine.
Jedino što ja ovo drugo neću da pokušavam jer je jako kasno, a budem li sad turirala vijuge, eto meni cele noći razmišljanka, nesvesno.

...i da znaš, budem li svakako noćas o tome razmišljala, ima da nađem načina da tebe probudim u 6 ujutro!
docsumann docsumann 00:15 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Zavisi da li je ukupan broj gaća paran il neparan.


ne zavisi

bitne su ti samo gaće okrenute od naprijed. na njih se koncentriši...


EDIT: mislim da sad imaš dovoljno inputa da to fino riješiš u snu
zilikaka zilikaka 00:19 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Pa najlakše mi da obe strane okrenem, pa one druge postaju te koje su okrenute napred, a ovih 19 me ne zanima, al to u verovatnoći 50%.
Ako je i tih neparan broj, tad stvarno mora da se razmišlja.
docsumann docsumann 00:21 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Ako je i tih neparan broj, tad stvarno mora da se razmišlja.


ne mora.
tačka presjeka je ključ
zilikaka zilikaka 00:25 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Nego, može li varijanta da se žica i ne seče, to je lakše?
Udariš dva stuba, na njima horizontalne eksere, pa dobijaš tri celine od koih svaku možeš da okrećeš kako ti volja. Zapravo, ja bih te stubove stavila s jedne i druge strane "srednjih" gaća sada licem okrenutih.
Tako dobijam tri duži, gde na prvoj imam 9, na srednjoj 1 i na trćoj 9 gaća. I samo tu srednju zarotiram oko ose tj žice.

..al ni to nije ono što se traži
EDIT: E, stvarno ti nije fazon. Još ja postavila blog o mirnim snovima...
Evo, poslednji put. Brojiš sa oba kraja, s jednog one napred, s drugog obrnuto i voziš tako dok ti ne ponestane nekih, pa gde se sretnete tu sečeš.
docsumann docsumann 09:47 08.02.2020

Re: mozgalica 2.


noup
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:30 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
zilikaka
takođe (da preduprijedim dalje nejasnoće) novi stubovi moraju biti kolinearni sa postojeća dva, odnosno mogu se naći samo na liniji povučenoj kroz početna dva stuba.

To je jasno.
Nego, nađeš mesto gde je broj gaća okrenutih napred jednak broju gaća okrenutih nazad, ostalo te ne zanima. Tu sečeš i onda u horizontalnoj ravni zarotiraš (zamahneš jednom stranom te presečene žice?

Ima li smisla?



toplo...

mjesto presjeka nije dobro definisano


pa meni si rekao nema rotiranja? nije elegantno, preklapaće se.. a sad toplo..
mada mislim da ne mere rotacija ako je broj zadnjeokrenutih između 9. i 10. prednjeokrenutih neparan..
macak_tom macak_tom 10:32 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
nego dajte da vidimo to u vezi gaća


evo ti gaće...

zarobljeni od strane neprijateljske vojske završili ste u jednom zarobljeničkom ratnom logoru, kao perač vojničkog veša.
svako jutro bi iznosili opran veš u veliko dvorište i tamo ga okačili da se suši.
taman kad ste potonju turu opranih gaća okačili na dugačkoj žici, razapetoj između dvije drvene grede, začuste glas pored sebe.
- hmm, dobro oprano, ali neuredno okačeno - bio je to komandant logora. bolesni perfekcionista i vrlo inteligentan čovjek - neke gaće su ka nama okrenute prednjim dijelom, neke zadnjim. potpuno proizvoljno. o kakav užas, ako išta mrzim to je nered -
- ako možeš da presječeš žicu na jednom mjestu, tako da na oba dijela bude jednak broj gaća koje nas "gledaju" prednjim dijelom, bićeš oslobođen, a ako ne uspješ završićeš u tamnicu na mjesec dana. pri tom ne smješ da dodirneš ni jedne okačene gaće.
jedino što imaš pravo je da presječeš žicu jednom i dodaš dva nova stuba kako bi na njih privezao presječene krajeve žice. pri tom se postojeći krajevi ne smiju odvezivati sa greda, niti se same grede smiju micati sa mjesta.
i da ne bude nejasnoća, okrenutost gaća se računa s ove pozicije gdje mi sada stojimo.


pretrčali ste pogledom preko obješenih gaća i ustanovili da 19 komada gleda na vas i komandanta prednjom stranom.
pri tom su potpuno nepravilno raspoređeni duž čitave žice.
kako da presječete žicu da na oba dobijena dijela bude jednak broj gaća koje na vas gledaju prednjim dijelom?

Rešenje je trivijalno.
Skineš desete gaće, od koga god stuba si počeo da brojiš, i na žici ih ostane 18 - paran broj.
Tu gde si skinuo te gaće, presečeš žicu na pola te zone.
Jednu stranu vežeš za jedan novi stub, a drugu za drugi novi stub.
Na obe polovine žice ćeš imati jednak broj gaća sa otvorom za pišu okrenutom ka tebi i komandantu.
One gaće koje si skinuo okačiš da se suše na neku od ostalih žica za tu namenu.

Aaaaa, da - sada tek video da sve gaće moraju da ostanu na žici.
docsumann docsumann 10:35 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

Skineš desete gaće, od koga god stuba si počeo da brojiš, i na žici ih ostane 18 - paran broj.
Tu gde si skinuo te gaće, presečeš žicu na pola te zone.


ne smiješ da dodiruješ gaće.

fino piše u postavci

- ako možeš da presječeš žicu na jednom mjestu, tako da na oba dijela bude jednak broj gaća koje nas "gledaju" prednjim dijelom, bićeš oslobođen, a ako ne uspješ završićeš u tamnicu na mjesec dana. pri tom ne smješ da dodirneš ni jedne okačene gaće.
docsumann docsumann 10:35 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

pa meni si rekao nema rotiranja? nije elegantno, preklapaće se.. a sad toplo..


nema savijanja žice oko stuba
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:37 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

newimprovedtadejus
docsumann
zilikaka
takođe (da preduprijedim dalje nejasnoće) novi stubovi moraju biti kolinearni sa postojeća dva, odnosno mogu se naći samo na liniji povučenoj kroz početna dva stuba.

To je jasno.
Nego, nađeš mesto gde je broj gaća okrenutih napred jednak broju gaća okrenutih nazad, ostalo te ne zanima. Tu sečeš i onda u horizontalnoj ravni zarotiraš (zamahneš jednom stranom te presečene žice?

Ima li smisla?



toplo...

mjesto presjeka nije dobro definisano


pa meni si rekao nema rotiranja? nije elegantno, preklapaće se.. a sad toplo..
mada mislim da ne mere rotacija ako je broj zadnjeokrenutih između 9. i 10. prednjeokrenutih neparan..


ipsravka na ovo.. naravno može sa bilo kojim brojem ako ne sječeš isključivo nakon devetih..
ali mora rotacija..
a ti si meni na rotaciju rekao da nije elegantna a ipak jeste jedino moguće rješenje..
baš si nevaljalast
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:38 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
pa meni si rekao nema rotiranja? nije elegantno, preklapaće se.. a sad toplo..


nema savijanja žice oko stuba


pa ne mora oko stuba, može oko svoje ose..
al rotacija..
a ti si rekao rotacija ne može...
to je varanje
docsumann docsumann 11:31 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

pa ne mora oko stuba, može oko svoje ose..
al rotacija..
a ti si rekao rotacija ne može...
to je varanje


opet ti.
nisam rekao da nema rotacije. već da nema savijanja žice oko stuba, pri čemu se duplaju redovi, odnosno jedne gaće se nalaze ispred drugih.

neću više pojašnjavati...

EDIT:

mislim, da li bi komandant, perfekcionista kakav jete, prihvatio omotavanje žice oko stuba i dupliranje redova?!


docsumann docsumann 11:36 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

pa ne mora oko stuba, može oko svoje ose..


kako misliš da rotiraš žicu oko svoje ose?!
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:38 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

docsumann
pa ne mora oko stuba, može oko svoje ose..
al rotacija..
a ti si rekao rotacija ne može...
to je varanje


opet ti.
nisam rekao da nema rotacije. već da nema savijanja žice oko stuba, pri čemu se duplaju redovi, odnosno jedne gaće se nalaze ispred drugih.

neću više pojašnjavati...

EDIT:

mislim, da li bi komandant, perfekcionista kakav jete, prihvatio omotavanje žice oko stuba i dupliranje redova?!




pa ok al formulisao si tako da sam odbacila rotaciju..
a rotacija je rješenje..
i poslije sam još jedno pola sata mislila o tome a rješenje sam imala.. i sad oću pola sata nazad..
docsumann docsumann 11:45 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

pa ok al formulisao si tako da sam odbacila rotaciju..


prije će biti da si ti to tako sebi predstavila

rotacija je naravno moguća oko postojećih čvorišta (tačke kačenja). ili oko novih čvorišta kad dodaš novi stub.
ali preklapanje redova nije
docsumann docsumann 20:34 08.02.2020

Re: mozgalica 2.

ok, evo rješenje za gaće


tačka presjeka je poslije 19. gaća brojeno od stuba A ili B, svejedno ( u gornjem slučaju od A).
na to mjesto stavljamo novi stub C i privezujem otkinuti dio žice B-C.
stub D postavljamo s lijeve strane stuba A, na istom odstojanju kao A-C (AD = AC)-
za njega vezujemo drugi slobodni kraj.

objašnjenje,
u dijelu od stuba A do presjeka može biti n gaća okrenutih odnaprijed, s tim da n može biti manje ili jednako 19.
u drugom dijelu, zakačemom za stub B, ostaje 19-n gaća odnaprijed.
kada žicu AC zarotiramo u AD gaće koje su bile okrenute odnapriojed postaju okrenute otpozadi. dakle, sad na kraku AD, zadnjih gaća ima n, a prednjih 19-n, što je jednako broju prednjih gaća na B-C.
nsarski nsarski 02:44 09.02.2020

Re: mozgalica 2.

Spolja - iznutra, sve je to stvar dogovora.

docsumann docsumann 16:27 07.02.2020

ako vam se dopadaju

ovakvi problemČiČi, imam još par interesantnih...
jinks jinks 16:36 07.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

Može, super su problemi.

Jedino što je pažnja verovatno prešla na neke druge blogove.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:40 07.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

jinks
Može, super su problemi.

Jedino što je pažnja verovatno prešla na neke druge blogove.


ja glasam za nešto u vezi kineskih gaća!
a i da ne bude problem!
nego više nako, čisto da je o gaćama..
zilikaka zilikaka 20:16 07.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

jinks
Može, super su problemi.

Jedino što je pažnja verovatno prešla na neke druge blogove.

JA sam se sad ovde uključila i upravo mozgam ovo sa gaćama. Ono što me zeza je što mi malo žice. Ako moram da koristim postojeća dva stuba, pretpostavljam da i žice imam taman toliko koliko je njihovo rastojanje, a i da su gaće gusto pakovane celom dužinom.
docsumann docsumann 21:14 07.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

Ako moram da koristim postojeća dva stuba, pretpostavljam da i žice imam taman toliko koliko je njihovo rastojanje, a i da su gaće gusto pakovane celom dužinom.


recimo da je žica normalno rastegnuta (zategnuta), sa blagim ugibom, kao što to stvarno i biva.
rastojanje između susjednih gaća je nebitno, al ako već insistirate nek bude 2cm između svakih

imate pravo da dodate još dva stuba kako bi pričvrstili novonastale krajeve.
naravno, možete koristiti i samo jedan stub, pa obje žice spojiti u istoj tački na njemu, vama na volju...
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:16 09.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

docsumann

Jes da si vec rekao odgovor nego samo da se prijavim da sam ga resila tacno (jedan novi spub spolja i okretanje strika sa gacama jednog odsecenog dela zice i drugi stub izmedju) ali okasnila sam sa javljanjem.

Znam, znam ne racuna se nego moram reci..
docsumann docsumann 11:42 09.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

Znam, znam ne racuna se nego moram reci..


vidiš, kod mene se računa


ne bi ni napisala ovaj komentar da ti nije značilo kada si pronašla rješenje
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:56 09.02.2020

Re: ako vam se dopadaju

vidiš, kod mene se računa


Hvala doks..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana