Biz| Zabava

Well-off Wellness

jinks RSS / 17.12.2021. u 14:33

Wellness.jpg

Ili, zašto bogati ne mogu da odole Wellness-u? Naime, mnogi kulturu, a ponekad čak i kult Wellness-a poistovećuju sa pseudonaukom, ali pomešanu sa taman toliko nauke koliko je potrebno kako bi se sve učinilo donekle uverljivim. Sad, neko bi od bogatijeg dela društva ipak očekivao nešto realniji i pragmatičniji pristup, ili, ako ništa drugo, najmanje viši nivo obaveštenosti. Pa opet, uprkos svemu, upravo najbogatiji godinama unazad postaju zamajac industrije Wellness-a, vredne po nekima preko 4,5 triliona dolara.

A, opet, bogati neretko postaju i uzor milionima „manje srećnih", i pitanje je da li je motiv i jedinih i drugih isključivo u wellness-u, ili Wellness neretko ima i neko drugačije značenje. Naime, oni koji i ne brinu nešto preterano o svome telu u modernoj se kulturi obeležavaju kao lenji i slabe volje, gde ideologija Wellness-a podrazumeva da se hranimo zdravo (do granica opsesije bobicama i himalajskom solju), da imamo zdrav san, da često vežbamo (i to ne bilo šta, tipa fudbala, plivanja, košarke, ili neke druge zabave za mase), kao i to da usvojimo životnu filozofiju i norme prihvatljive od strane Wellness zajednice vezano za lične želje, potrebe i aspiracije, bilo privatne ili profesionalne (sa druge strane, između ostalih je i časopis New Scientist izvršio opsežno istraživanje vezano za ideje Wellness-a, po kome su dobar san i umereno vežbanje sasvim u redu, super-hrana tipa kinoe i drugih specijaliteta donekle i diskutabilna, dok su lampe od himalajske soli, opsesija hidracijom, kao i drugi slični mitovi u principu beskorisni). 

Ipak, postoje autori koji uzroke ideologije Wellness-a ne vide isključivo u nečijoj brizi za svoje zdravlje, već između ostalog i u kontraverznom pokretu u psihologiji nazvanom „pozitivno razmišljanje", u kome vladaju sledeća dva pravila: (i) možeš biti šta god želiš da budeš, i (ii) ukoliko ti se nešto loše desi, sam si sebi za to kriv. Sad ovakav, neko bi rekao esencijalno dvadesetprvovekovni libertarijanski okvir krije dva osnovna pitanja - do kojih granica i po koju cenu po okruženje se sve može ići pri ugađanju ličnoj dobrobiti (iliti Wellness-u), i gde u svemu tome ostaje prostor za druge (u moralnom, empatijskom, kao i u svakom drugom smislu). Posebno za one kojima su organski smutiji ili tibetanska utočišta misaona imenica.

Da se ipak vratimo na pitanje sa početka bloga, otkud u svemu tome i zašto baš - bogati. Pa, po pojedinima, razloga za to ima više. Osnovni je u tome što Wellness sam po sebi uključuje aktivnosti koje podrazumevaju da ste imućni, bilo kada su novac ili vreme u pitanju. Što znači da vaše instistiranje na Wellness-u drugima upravo to i komunicira, da ste bogati. Opet, radi se i o tome da Wellness pokušava da pruži i neki viši, gotovo spiritualni smisao nečemu što bogati inače svakodnevno rade. Jer, na primer, bez Wellness-a vikend proveden u preskupom rizortu bi inače predstavljao samo još jedno od mnogih bogataških "iživljavanja", dok dvodnevni ritrit u nekakvom Duhovnom centru za Wellness apoteozu od vas pravi ništa manje do predanog tragaoca za „istinom", ili za čime već sve ne.

A tu je i treći razlog, koji se dobrim delom upravo i oslanja na jednu od temeljnih pretpostavki, pa lako bi se moglo reći i čitave naše viševekovne civilizacije, po kojoj su uspeh i bogatstvo stečeni u jednoj uskospecijalizovanoj oblasti prenosivi i na sve ostale. Tipa, ako ste zaradili milione štancujući jeftine rijalitije ili prodajući brašno pomešano sa peskom, to automatski znači da ste ujedno i kandidat za sve Nobelove nagrade istovremeno. Gde ovo opšteuvreženo uverenje nereteko upravo i privlači bogate ka idejama na granici između pseudonauke i nauke (od kojekakvih misterioznih spoznaja, pa sve do večne mladosti), zasnovano na tome da oni znaju bolje, i da će im selektivno flertovanje kako sa naukom, tako i sa nekakvim samo njima dostupnim znanjima dati novi vid prednosti u odnosu na druge. Slično kao što, pored kvalitetnije hrane, životne sredine ili obrazovanja, imaju i pristup ka ozbiljnijoj zabavi, novim i boljim proizvodima, ili ka zatvorenim klubovima za dobrostojeću klijentelu.

Doduše, ako je u zdravom telu i zdrav duh, zašto onda i u Wellness telu ne bi mogao da bude nekakav Wellness duh. Kao i to da manje bogati možda i uistinu verom u Wellness automatski postaju bar za jotu bogatiji. Ili, ako možda i ne baš kandidati za Nobela, kao njihovi bogatiji uzori, onda u svakom slučaju kandidati za neko drugo ili drugačije priznanje - za početak bar, ako ništa drugo.

 



Komentari (374)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

alselone alselone 14:48 17.12.2021

Velnes

Velnes kao koncept malo opušta prosečnog tipa kod nas koji je bio u fazonu "šta kurac, pa ja sam jednom bio kod lekara i to kad sam se rađao, rakija i bijeli luk sve liječe" u "pazi bogati, posle saune se zaista dobro osećam". Daleko smo mi od tih metroseksualnih velnes kerefeka ali je dobro da nam malo uniđe, da prostite.
vrabac_onaj vrabac_onaj 15:08 17.12.2021

Re: Velnes

alselone
Velnes kao koncept malo opušta prosečnog tipa kod nas koji je bio u fazonu "šta kurac, pa ja sam jednom bio kod lekara i to kad sam se rađao, rakija i bijeli luk sve liječe" u "pazi bogati, posle saune se zaista dobro osećam". Daleko smo mi od tih metroseksualnih velnes kerefeka ali je dobro da nam malo uniđe, da prostite.


Zavisi...
Na primer ja kad sam pod udarom te sekte (putem televizije, interneta...) dođe mi da popijem odmah litar brlje, popušim tri pakle pljuga i ne spavam pet dana.
Onako z'inat a inače ne mislim da je takve stvari pametno raditi :)
alselone alselone 15:15 17.12.2021

Re: Velnes

Na primer ja kad sam pod udarom te sekte (putem televizije, interneta...) dođe mi da popijem odmah litar brlje, popušim tri pakle pljuga i ne spavam pet dana.
Onako z'inat a inače ne mislim da je takve stvari pametno raditi :)

I to je tačno, zavisi kako kažeš od nivoa smaranja.
rodni rodni 15:36 17.12.2021

Re: Velnes

vrabac_onaj
alselone
Velnes kao koncept malo opušta prosečnog tipa kod nas koji je bio u fazonu "šta kurac, pa ja sam jednom bio kod lekara i to kad sam se rađao, rakija i bijeli luk sve liječe" u "pazi bogati, posle saune se zaista dobro osećam". Daleko smo mi od tih metroseksualnih velnes kerefeka ali je dobro da nam malo uniđe, da prostite.


Zavisi...
Na primer ja kad sam pod udarom te sekte (putem televizije, interneta...) dođe mi da popijem odmah litar brlje, popušim tri pakle pljuga i ne spavam pet dana.
Onako z'inat a inače ne mislim da je takve stvari pametno raditi :)

Svaka vrsta ideologije se zasniva na devijaciji istine.
Lep osećaj se može dostići bez silne inerventne infrastrukture - nego jednostavnim otkrivanjem dobra u drugima.
Jer je ljudska dobrota vrhovni kriterijum.
Ništa se Bil Gejts ne oseća bolje nego gedža ili neki paor.

zilikaka zilikaka 17:04 17.12.2021

Re: Velnes

Ništa se Bil Gejts ne oseća bolje nego gedža ili neki paor.


Ne znam za njih al sam ukapirala da meni strašno prijaju radovi u bašti i dvorištu. Oni umereno teški. Recimo, grabuljanje lišća, čišćenje, sađenje...
Em si napolju, pokrećeš sve grupe mišića, tempom koji ti odgovara, mentalno si isto tu jer treba pratiti šta i kako dalje i na kraju, najvažnije, odmah vidiš rezultat svog rada.
Toliko mi je lepo bilo da mi tačno došlo da krenem po kućama i sređujem bašte.
docsumann docsumann 17:48 17.12.2021

Re: Velnes

vrabac_onaj
alselone
Velnes kao koncept malo opušta prosečnog tipa kod nas koji je bio u fazonu "šta kurac, pa ja sam jednom bio kod lekara i to kad sam se rađao, rakija i bijeli luk sve liječe" u "pazi bogati, posle saune se zaista dobro osećam". Daleko smo mi od tih metroseksualnih velnes kerefeka ali je dobro da nam malo uniđe, da prostite.


Zavisi...
Na primer ja kad sam pod udarom te sekte (putem televizije, interneta...) dođe mi da popijem odmah litar brlje, popušim tri pakle pljuga i ne spavam pet dana.
Onako z'inat a inače ne mislim da je takve stvari pametno raditi :)


klasična pankerska reakcija na prvu

docsumann docsumann 18:04 17.12.2021

Re: Velnes

što se dobrog zdravlja i života tiče.
punački brat (pravoslavni) Laša Talahadze oborio 3 WR na svjetskom prvenstvu (ok, ovaj treći, total, proizlazi iz prva dva).

na svega 8 kg do mitske granice od 500kg.

predatortz predatortz 21:20 18.12.2021

Re: Velnes

Na primer ja kad sam pod udarom te sekte (putem televizije, interneta...)


Ja idem dotle da ljude naložene na te stvarim po difoltu smatram za glupe i površne osobe.
alselone alselone 15:00 17.12.2021

Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

zbog trola ali moram.

Srbija je spržila neke silne milione evara na havarijsku kupovinu energije prethodnih dana. Osnovni razlog za to je sadržan u vicu kada se Mujo vrati iz Njemačke pun ko brod i pita ga Haso kako se obogatio a on kaže da je pravio paštetu od prepelica i da su je Švabe obožavale. Pita ga Haso pa odakle mu toliko prepelica:

- Pa znaš, prepelice su skupe pa sam ih mešao sa konjetinom
- U kojoj proporciji?
- Jedna prepelica - jedan konj
- Pa onda se one ni ne osete
- Znam, zato ih nisam ni stavljao.

E, na sličan način dok smo imali glibavi ugalj zbog kog udišemo to što udišemo, stanje je bilo sranje, ali su onda zaključili da je najbolje da ne stavljaju ni to malo prepelica nego da lože čisto blato. To ipak nije moglo pa su generatori stali. Deo troškova koji smo imali zbog toga je povučen ogromnom cenom balansne energije koju smo morali održavati zbog vetrogeneratora.

Direktorica Elektromreže Srbije, Jelena Matejić, bila je u poseti našoj katedri pre dve nedelje sa celim enturažom. Moram priznati da sam očekivao neke Čvarkove a došla sasvim korektna ekipa operativaca. Sasvim! Ljudi znaju o čemu se radi, koji su problemi i ne puše greenwashing propagandu. Da, posputno su svesni dobre strane obnovljvih izvora ali su svesni i loših.

Takodje, pričalo se dosta i o tome oni kao ogromna firma prestanu da kupuju strane softvere i studije nego da se lova malo vrati unutra, na fakultete i institute. Ekonomski patriotizam je nešto što nama jako fali i trebali bi da se malo ugledamo na severnjake.

Izvor za vest, 021: https://www.021.rs/story/Info/Srbija/292741/Da-li-je-novac-za-vetroelektrane-bacen-u-vetar.html
jinks jinks 15:05 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Direktorica elektromreže Srbije, Jelena Matejić, bila je u poseti našoj katedri pre dve nedelje sa celim enturažom. Moram priznati da sam očekivao neke Čvarkove a došla sasvim korektna ekipa operativaca. Sasvim! Ljudi znaju o čemu se radi, koji su problemi i ne puše greenwashing propagandu. Da, posputno su svesni dobre strane obnovljvih izvora ali su svesni i loših.


Za EMS toliko i ne znam, ali za EPS sigurno znam da u njemu nema Torbica i Čvarkova (mada mislim da je u čitavoj toj priči Boškić najgori :), bar ne u onom izvršnom električnom delu proizvodnje i održavanja. To su ozbiljno dobri stručnjaci i vredni ljudi.

p.s.

Inače, baš sam danas od kolega čuo informacije sa samog izvora o tome koliko je otišlo na uvoz, a i o tome koliko je otišlo u vetar (rade otprilike na 80-90% nižoj snazi nego što je instalisana, mada je to generalno princip po kome rade gazde obnovljivih izvora - instaliraju mnogo više snage nego što je realno, pošto banke jedva čekaju da daju kredite, a narod će sve ionako na kraju da pozlati).
vrabac_onaj vrabac_onaj 15:11 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti


Takodje, pričalo se dosta i o tome oni kao ogromna firma prestanu da kupuju strane softvere i studije nego da se lova malo vrati unutra, na fakultete i institute


Svaka čast za ovo, držim ti fige da izgurate tu inicijativu.
alselone alselone 15:17 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

To su ozbiljno dobri stručnjaci i vredni ljudi.

To je i moja impresija i stvarno mi je ta spoznaja ulepšala ne dan, nego ceo mesec.
alselone alselone 15:19 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Svaka čast za ovo, držim ti fige da izgurate tu inicijativu.


Hvala. MI kao katedra već imamo odličnu saradnju sa industrijom, i kroz tu saradnju smo napravili jednu od najmodernijih laboratorija za pametne elektroenergetske mreže u ovom delu Evrope. Ali, ta saradnja je saradnja sa proiizviođačima opreme i softvera, a ako bismo tj. kada budemo napravili saradnju sa EMS-om, to je saradnja sa finalnim korisnikom koji treba sve to da proba zapravo nad svojim sistemom. Time bismo zatvorili krug.
niccolo niccolo 15:45 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Da-li-je-novac-za-vetroelektrane-bacen-u-vetar.html

Što stavljaš klipove u točkove, aukcije za vetar će biti prve aukcije po novom zakonu o oie...
vrabac_onaj vrabac_onaj 15:48 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

niccolo

Što stavljaš klipove u točkove, aukcije za vetar će biti prve aukcije po novom zakonu o oie...


Kupovaćemo vetar?!
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:12 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Za EMS toliko i ne znam, ali za EPS sigurno znam da u njemu nema Torbica i Čvarkova (mada mislim da je u čitavoj toj priči Boškić najgori :), bar ne u onom izvršnom delu proizvodnje i održavanja. To su ozbiljno dobri stručnjaci i vredni ljudi.



Ok, ali na koju se onda foru sobali onolika termoelektrana? Informacije se kriju dosta efikasno, evo ni premijerka nije mogla da izmisli nikakav Đilas Šolak razlog, nego maše sa biblijom i Bijom, i nekakvom tobožnjom sabotažom. Koliko sam pohvatao, kriv im je taj neki loš ugalj, to jest jalovina koju su pokušali da vaskrsnu škropljenjem svetim mazutom, mislim, kako tako nešto može da prođe tehnički deo elektrane, da niko ništa ne kaže, u smislu, alo, šta to radite ljudi, upropastićete kotlove, ili šta je već tu crklo?

Nego opet vidim da se na neki indirektni način krivi to malo vetrogeneratora koje imate, kao onomad u Teksasu. Renewables su izgleda postali nekakav dežurni krivac za sve, mahom za javašluk i nekompetenciju koji očigledno vladaju u toj oblasti.
jinks jinks 16:15 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

kako tako nešto može da prođe tehnički deo elektrane

Ne znam, mi komuniciramo sa električarima ... šta oni mogu na tako nešto da kažu.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:23 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

jinks
kako tako nešto može da prođe tehnički deo elektrane

Ne znam, mi komuniciramo sa električarima ... šta oni mogu na tako nešto da kažu.



Pa, da, na kraju će da ispadne da je za sve kriv neki Pera Ložač, jer nije digao svoj glas protiv svega toga, nego lopatao u kotao ono što mu donesu. Mislim, ja pretpostavljam da tamo ne rade samo električari koji prebacuju releje iz on u off i nazad, valjda imaju i neke druge stučnjake zadužene za kotlove, gorivo, turbine, generatore, mrežu, itd koji će da reaguju kad vide da će da im elektrana stane, i šta će da se onda desi sa sistemom ako se tako nastavi, kao što se i desilo.
zilikaka zilikaka 16:56 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Pa, da, na kraju će da ispadne da je za sve kriv neki Pera Ložač, jer nije digao svoj glas protiv svega toga, nego lopatao u kotao ono što mu donesu. Mislim, ja pretpostavljam da tamo ne rade samo električari koji prebacuju releje iz on u off i nazad, valjda imaju i neke druge stučnjake zadužene za kotlove, gorivo, turbine, generatore, mrežu, itd koji će da reaguju kad vide da će da im elektrana stane, i šta će da se onda desi sa sistemom ako se tako nastavi, kao što se i desilo.

Pa ono što sam ja uspela da ukačim, ispada da je baš tako.
Da bi ilustrovala, moram da podsetim na vic iz doba SSSR, kad iz nekog kolhoza upravnik šalje izveštaj koliko je rodilo žita po hektaru.
Bila loša godina, nisu ni ubrili, rodilo negde 2,9. On zna da će biti kritikovan, pa da ne bi bio najgori, napiše 3,1. Stigne izveštaj u okrug, načelniku malo, pa pošalje da je 3,5...i tako redom do CK rod se poveća na rekordnih 5,6.
Naravno, kad počnu to da traže po silosima počinje jurenje veštica ko je ukrao žito.

E, tako isto je za 2021. bio usvojen plan proizvodnje energenata za koji kažu da nije realan u trenutnoj situaciji, i da su svi u lancu, da bi izbegli maltertiranje ili da bi "gradili karijeru" gledali da održe mit o rekordnoj proizvodnji uglja.
U redovnim procedurama se zna da kad se naie na jalovinu, to ne kopa ni bagerista, pa onda dalje ima ko sve u lancu je zadužen da zaustavi da to ode dalje, ali pošto se izgleda svima brojale tone, a i to su tone, niko se nije posebno trudio da buši balon i pravi problem i sebi i drugima.
I eto.
Al se meni javlja da ispadanje blokova neće proći bez tehničkih posledica o opremu. Il se nešto pohabalo il će morati ranije da se remontuje...mislim da ovo nije kraj troškovima zbog ispadanja.
jinks jinks 16:58 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic
Pa, da, na kraju će da ispadne da je za sve kriv neki Pera Ložač, jer nije digao svoj glas protiv svega toga, nego lopatao u kotao ono što mu donesu.


Pa dobro kada sam rekao "šta oni mogu na tako nešto da kažu" nisam obavezno mislio da ne mogu da kažu ništa.

E sad ko je sve tačno šta kome pričao, i ko je sve to slušao ...
alselone alselone 16:59 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Što stavljaš klipove u točkove, aukcije za vetar će biti prve aukcije po novom zakonu o oie...


Nadam se a onaj članak čitam kao nagoveštaj, da će aukcije ići pažljivo.
niccolo niccolo 16:59 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Kupovaćemo vetar?!

I sunčevu svetlost

Edit:
Nadam se a onaj članak čitam kao nagoveštaj, da će aukcije ići pažljivo.

Nisam čitao članak
alselone alselone 17:01 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

niccolo
Kupovaćemo vetar?!

I sunčevu svetlost


Na obnovljive izvore možemo gledati kao na džinksov velnes. Skupa i dobra stvar namenjena bogatima a boranija treba da bude pažljiva.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:07 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Al se meni javlja da ispadanje blokova neće proći bez tehničkih posledica o opremu. Il se nešto pohabalo il će morati ranije da se remontuje...mislim da ovo nije kraj troškovima zbog ispadanja.


Ja se zbog ovog nerviram, mislim, ne ulazi mi u glavu da tamo nema tehničkog lica koje će da kaže, e, ne može bre to blato u kotao, sjebaćete ga, pašće sistem, pa ćemo morati da uvozimo struju po basnoslovnim cenama, plus te kotlove da popravljamo. A ako ćete na silu, odo ja, evo ostavka, a u novinama ću da ispričam sve.

Dobro, verovatno i ja previše očekujem, ako je jedan Bajatović mogao da doktorira na tehničkom fakultetetu, i to tajno, i da niko tamo ne zucne, šta očekivati od drugih?
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:27 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

alselone
niccolo
Kupovaćemo vetar?!

I sunčevu svetlost


Na obnovljive izvore možemo gledati kao na džinksov velnes. Skupa i dobra stvar namenjena bogatima a boranija treba da bude pažljiva.


Da se držimo onoga što je džinks napisao, skupa stvar a diskutabilno je koliko je dobra tj. svrsishodna (bar u pojedinim aspektima).

Kako velnes tako i OIE.
alselone alselone 17:32 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

kupa stvar a diskutabilno je koliko je dobra

Ne bih baš rekao da je diskutabilno. Otići u saunu, na masažu, vežbati, jesti zdravo i tako dalje je dobra stvar. Nesporno odlična stvar. Kada postane karikatura onda nije dobra ali ne pričam o eksremima.

Solar je dobra stvar, vetrenjača takođe. Šta rade sistemu kada pređu 20, 30, 40 posto, nije dobra stvar i skupo je peglati je.
alselone alselone 17:37 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

nije dobra stvar i skupo je peglati je.


Ono što je važno napomenuti je da je za nas ovde, u Evropi, to samo skupo pošto je mreža stabilna, kruta i efikasna, ali za Ameriku na primer, plašim se da je gore. Oni tamo imaju istoriju blackouta i to relativno često, ja ne znam da li smo ga mi ovde imali od kako je Nikola Tesla "izmislio struju" ali oni tamo relativno često pale petrolejske lampe. E, kada se na to doda varijabilnost obnovljivih izvora, sistem postane još izazovniji za održavanje. Sasuli su gomiletinu para poslednjih 10ak godina jer su tako u mogućnosti, pa se to drži dobro danas, ali ko zna. Eno zimus ljudi bili bez struje danima kao da je srednji vek.
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:37 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Kada postane karikatura onda nije dobra ali ne pričam o eksremima.


Ma ja pričam o karikaturama, pošto su se obe te priče izmetnule u karikature.
Niko ne spori da je super dobijati energiju što čistijim procesom...a na primer ni to da su čvarci zdravi :)
nikvet pn nikvet pn 17:59 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

alselone

Solar je dobra stvar, vetrenjača takođe. Šta rade sistemu kada pređu 20, 30, 40 posto, nije dobra stvar i skupo je peglati je.


'Ел може овде појашњење за нас са јевтинијим улазницама...?

alselone alselone 18:05 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

'Ел може овде појашњење за нас са јевтинијим улазницама...?


Ovde smo dosta pričali o tome: http://blog.b92.net/text/30014/Будућност-електроенергетике%3A-Аб-ово/?page=1#komentari
mlatisa mlatisa 18:45 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

@srdjan.pajic
evo ni premijerka nije mogla da izmisli nikakav Đilas Šolak razlog, nego maše sa biblijom i Bijom, i nekakvom tobožnjom sabotažom


У истој реченици се крију Ђилас и Шолак. Само треба сачекати да се припреми терен.
nikvet pn nikvet pn 19:10 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

alselone

Ovde smo dosta pričali o tome: http://blog.b92.net/text/30014/Будућност-електроенергетике%3A-Аб-ово/?page=1#komentari


Јесте Алсе, ево сад сам прелистао; сјајан блог ти је био
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:07 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

vrabac_onaj
Kada postane karikatura onda nije dobra ali ne pričam o eksremima.


Ma ja pričam o karikaturama, pošto su se obe te priče izmetnule u karikature.
Niko ne spori da je super dobijati energiju što čistijim procesom...a na primer ni to da su čvarci zdravi :)


Pa daj pojasni šta je tačno karikatura? Koliko ja vidim, s jedne strane imaš one koji bi da pređu na renewables koliko god je moguće, i za to imaju solidne razloge, a sa druge strane stoje oni koji se tome protive, iz uglavnom imaginarnih razloga kojima nastoje da zamaskiraju svoju generalnu kurobolju za sredinu, klimu, itd, i nepristajkanje da se odreknu svog izvora prihoda od proizvodnje i prodaje energenata.



Inače samo da iznesem svoje životno iskustvo - jedine padove elektroenergetskog sistema i sistematske restrikicije struje koje sam u životu doživeo su bile u YU. Ovde, u Koloradu, za 22 godine koliko živim sistem nije pao nijednom, najduže ostajanje bez struje, i to samo u lokalu, je trajalo oko sat vremena i to se desilo možda jednom (pala bandera od vetra). A 30% energije se dobija iz obnovljivih izvora.

Pri tome je možda zanimljivo reći i to da naš glavni snabdevač električnom energijom gradi neke odgromne solarne i wind kapacitete, as we speak. Mislim, malo bi mi bilo čudno da oni sami to rade a da ne znaju kako da se izbore sa poteškoćama koje korišćenje obnovljivih izvora energije ima, pošto oni kontrilišu i sve neobnovljive izvore energije u državi, kao i samu distributivnu mrežu. Nego ćute i prave i mlate pare.
magnus magnus 20:42 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Solar je dobra stvar,

Nego imam problem, solare ne radim nešto posebno, al radio prijateljevom prijatelju , i kako to biva kad radiš povoljno evo problema. Stavio sam im "dobre " gel baterije ,ali krov nije idealan ( manje od 25° prema horizontali , jug) , e sad oni navikli na ljetne šeme pa ga ujesen presisaju. baterije dugo slabo punjene , izgeleda da su sulfatizirale) jel ima neko preporuku za reparaciju, koji punjač za reparaciju , kako ih reparirati. ove baterije
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:27 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

magnus
Solar je dobra stvar,

Nego imam problem, solare ne radim nešto posebno, al radio prijateljevom prijatelju , i kako to biva kad radiš povoljno evo problema. Stavio sam im "dobre " gel baterije ,ali krov nije idealan ( manje od 25° prema horizontali , jug) , e sad oni navikli na ljetne šeme pa ga ujesen presisaju. baterije dugo slabo punjene , izgeleda da su sulfatizirale) jel ima neko preporuku za reparaciju, koji punjač za reparaciju , kako ih reparirati. ove baterije



Na svaku od tih baterija zalepiš novčanicu od 100 dinara i ostaviš ih ispred kuće.
vrabac_onaj vrabac_onaj 23:47 17.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic


Pa daj pojasni šta je tačno karikatura? Koliko ja vidim, s jedne strane imaš one koji bi da pređu na renewables koliko god je moguće, i za to imaju solidne razloge, a sa druge strane stoje oni koji se tome protive, iz uglavnom imaginarnih razloga kojima nastoje da zamaskiraju svoju generalnu kurobolju za sredinu, klimu, itd, i nepristajkanje da se odreknu svog izvora prihoda od proizvodnje i prodaje energenata.


Koliko ja vidim ima i tih koje zabole za sve živo ali ima i uspaljenih bolida i narajcanih šiparica koji misle da su ti, kako ih ti zoveš, рињуаблс, konačno rešenje za sve.
Jednostavno, to ne ide tako lako i tako brzo, no verujem da će to Als bolje objasniti.
Ja do sada nisam čuo ubedljivo objašnjenje kako sa sadašnjim znanjem i tehnologijom može da se pređe na te, kako ih ti nazivaš, рињуаблс, u značajnijem procentu.

Inače samo da iznesem svoje životno iskustvo - jedine padove elektroenergetskog sistema i sistematske restrikicije struje koje sam u životu doživeo su bile u YU. Ovde, u Koloradu, za 22 godine koliko živim sistem nije pao nijednom, najduže ostajanje bez struje, i to samo u lokalu, je trajalo oko sat vremena i to se desilo možda jednom (pala bandera od vetra). A 30% energije se dobija iz obnovljivih izvora.

Pri tome je možda zanimljivo reći i to da naš glavni snabdevač električnom energijom gradi neke odgromne solarne i wind kapacitete, as we speak. Mislim, malo bi mi bilo čudno da oni sami to rade a da ne znaju kako da se izbore sa poteškoćama koje korišćenje obnovljivih izvora energije ima, pošto oni kontrilišu i sve neobnovljive izvore energije u državi, kao i samu distributivnu mrežu. Nego ćute i prave i mlate pare.


Do jaja. Mislim da bi svi trebalo pratimo model Kolorada i rešićemo sve svoje probleme. Jebiga, šteta što što ostatak sveta nije tako pametan kao Kolorađani.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:24 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Do jaja. Mislim da bi svi trebalo pratimo model Kolorada i rešićemo sve svoje probleme. Jebiga, šteta što što ostatak sveta nije tako pametan kao Kolorađani.



Ma ne radi se o tome ko je pametniji, mada svetle primere valjda nije loše slediti, nego da se tu izgleda diže mnogo veća frka iz raznoraznih političkih i drugih pobuda, pre nego što je problem tehnički nepremostiv. To da će da ode sve u q...c krasni ako pređemo u većem procentu na obnovljive izvore je priča koja se vrti već dosta godina, i ništa se nije desilo, sistemi rade ok, ne padaju svaki čas, ili kad padnu to nije zbog obnovljivih izvora, nego jer je neko nešto zasrao u elektrani za klasičnim izvorima. Štaviše, ti kapaciteti uveliko se proširuju, i to baš od strane onih koji su do sad radili isključivo sa neobnovljivim izvorima.

A naravno da niko normalan ne očekuje da se to obavi preko noći, mada su meni bliži i mnogo draži ti uspaljeni bolidi i šiparice koje pominješ, nego ove nardkane dedekanje po kojima bismo, da se oni za nešto pitaju, i dalje koristili smederevce i petrolejske lampe, vozili gas guzzlere po autoputevima i stavili po atomsku ili centralu na ugalj u svaki indijanski rezervat.
vrabac_onaj vrabac_onaj 00:54 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

mada su meni bliži i mnogo draži ti uspaljeni bolidi i šiparice koje pominješ, nego ove nardkane dedekanje po kojima bismo, da se oni za nešto pitaju, i dalje koristili smederevce i petrolejske lampe, vozili gas guzzlere po autoputevima i stavili po atomsku ili centralu na ugalj u svaki indijanski rezervat.


I meni, ako je to izvodljivo i ako se uzmu svi aspekti u obzir.
Čuo si verovatno za inicijativu "Neću baru – hoću Taru" protiv izgradnje hidroelektrane Buk Bijela pre nekih 15 godina i više? Eto, to bio na primer projekat koji bi u velikoj meri rešio energetske probleme Crne Gore i Republike Srpske koristeći energiju vode. Ali po koju cenu?
Inače, koliko znam, ove godine se to sranje ponovo aktiviralo ali sada sa Srbijom kao glavnim faktorom.

Jebiga, ja i dalje mislim da su nuklearke najbolje rešenje. Da se lova koja je u poslednjih par decenija ulagana u taj održivi hipsteraj usmeravala u tom pravcu , tehnološki i bezbednosni standardi bi na tom polju bili daleko veči (mada su i pored sve propagande značajno porasli u odnosu na npr. osamdesete).
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:28 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Jebiga, ja i dalje mislim da su nuklearke najbolje rešenje. Da se lova koja je u poslednjih par decenija ulagana u taj održivi hipsteraj usmeravala u tom pravcu , tehnološki i bezbednosni standardi bi na tom polju bili daleko veči (mada su i pored sve propagande značajno porasli u odnosu na npr. osamdesete).


Ok, moguće da si u pravu, a i ja sam laik za ovu oblast nego više to gledam ovako na osnovu onog što vidim da fukcioniše i da se ti neki doomsday scenariji o kolapsu energetskog sistema zbog solarnih panela i vetrenjača baš nešto i ne dešavaju.

Ja sam dugo bio zastupnik atomskih elektrana, doduše kao i svi uz ono - "ali ne u mom dvorištu", ali mi se sad čini da će taj problem bezbednosti biti mnogo teže rešiti nego ovaj sa promenljivom prirodom obnovljivih izvora (koji kao što vidimo na iznetom svetlom primeru Kolorada i sa tolikim procentom obnovljivih izvora izgleda nije tako strašan problem). Prosto je fizika nuklearnih izvora energije takva da verovatno može da se smanji verovatnoća incidenta, ali je sranje suviše veliko kad se isti desi.

A onda, i taj uranijum ili torijum ili šta već hoće da koriste treba negde kopati, prerađivati, ćisiti đubre iza toga, a kopanje i prerada litijuma je mala maca u odnosu na rudarenje i procesiranje uranijima (ovo znam iz prve ruke, pećinario sam i po zapadnom Koloradu i po Vajomingu gde su ti napušteni rudnici iz vremena hladnog rata, sa sve napuštenim gradovima podignutim na njima, to jedino ako se nekako kompletno robotizuje. Ali opet ostaje enormna količina radioaktivnog zemljišta i sranja iza toga čega ne možeš tek tako da se otarasiš). Pa onda i problem odlaganja potrošenog goriva (Floki je ovde donosio dobre vesti da su Rusi tu napravili neke pomake, mada ja njima, naravno, ništa ne verujem . ali voleo bih da je tako, bar do prve havarije, mislim, taj neki sistem perade potrošenog goriva je ovde proban odavno ali se odustalo, jer se pokazalo kao opasno i neisplatljivo, nema ništa lakše nego staviti to u buriće, pa Komančima u rezervat, da oni brinu o tome.

Jedino ako nas fuzija nekako ne izvuče iz svega, ali ni to baš nešto ne ide lako. A u međuvremenu, solarni paneli na svaki krov, i u preriju, vetranjače isto, predimenzinisano koliko treba, jer je bar izvor energije džabe, tu i tamo neka nuklearka ako treba da se to drži stabilno, ili neki pametni sistem za komutaciju, dok ne smislimo nešto bolje i trajnije.
bene_geserit bene_geserit 02:09 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

u međuvremenu, solarni paneli na svaki krov, i u preriju, vetranjače isto, predimenzinisano koliko treba, jer je bar izvor energije džabe, tu i tamo neka nuklearka ako treba da se to drži stabilno

OK, pošto smo rešili svetski energetski problem ajmo sad o nečemu drugom.
Jel si našo na kraju onaj futoški kupus za sarmu tu kod tebe ?
bene_geserit bene_geserit 02:47 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Nego sad bez zezanja, jedno je diskutovati o toj temi ko mali Perica, ali ipak mora da ima neke logike, npr. kako ćeš da stabilišeš sistem nuklearkama, solar i wind imaju velike varijacije u proizvodnji u zavisnosti od doba dana a nuklearke se pale tipa 12 sati (a i zbog čega bi ih palio i gasio umesto da konstantno rade).
magnus magnus 06:39 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

bene_geserit
Nego sad bez zezanja, jedno je diskutovati o toj temi ko mali Perica, ali ipak mora da ima neke logike, npr. kako ćeš da stabilišeš sistem nuklearkama, solar i wind imaju velike varijacije u proizvodnji u zavisnosti od doba dana a nuklearke se pale tipa 12 sati (a i zbog čega bi ih palio i gasio umesto da konstantno rade).
a gle , rezerva za OIB su hidro koje su isto OIB al puno jeftinije , zatim gasne turbine . eventualno reverzibilne koje bi pumpale vodu ubrdo
magnus magnus 07:16 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Na svaku od tih baterija zalepiš novčanicu od 100 dinara i ostaviš ih ispred kuće

a impulsni punjači malom strujom ,

alselone alselone 08:16 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

a gle , rezerva za OIB su hidro koje su isto OIB al puno jeftinije , zatim gasne turbine . eventualno reverzibilne koje bi pumpale vodu ubrdo


Upravo tako. Stvar je mnogo kompleksnija od toga da izvadiš lego kockicu termo na ugalj i staviš lego kockicu solara. Mnogo kompleksnija i treba puno da znaš da bi razumeo problem prvo teorijski a zatim da si puno prošao da bi mogao da ga razumeš praktično sa trenutnim stanjem softvera za upravljanje, komunikacija, raspoloživih mernih uređaja, njihovih klasa tačnosti i periode očitavanja kao i instalisane opreme za regulaciju u dubini mreže.

Kada pričamo o ovome ja razumem kako doktoru specijalisti virusologije ili kako se već zove onaj što radi sa virusima izgleda razgovor sa prosečnim "dobronamernim surferom internetom" kada pričaju o Kovidu. Lakše u guzicu uterati pošto dobronamerni surfer uvek ima još jedno sledeće njemu jako logično pitanje za koje trebaju tri ispita i sedam godina prakse da bi se odgovorilo inače je on u pravu.


Dobronamerni surfer ZNA da ti tu nešto mutiš i da imaš nečasne namere, sad će on da te propita malo pa to i dokaže. Pošto ne može da razume odgovore, niti je nekad moguće odgovoriti u tri rečenice, njemu svaki tvoj odgovor zapravo uliva veće poverenje kako je u pravu. Genijalno.
vcucko vcucko 11:17 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic

i ništa se nije desilo, sistemi rade ok, ne padaju svaki čas, ili kad padnu to nije zbog obnovljivih izvora, nego jer je neko nešto zasrao u elektrani za klasičnim izvorima.

Ono kad... pa sam si sve rekao jednom složenom rečenicom.
U prevodu: obnovljivi izvori su, još uvek, šminkeraj. Igračka za bogate. Ju, ovo radi, sreća-sreća-radost. A stabilnost sistema i gro potrebne enrgije i dalje se obezbeđuje na tradicionalni način.
Znači, kad bi svaki punoletni stanovnik SR Srb..., ovaj, Republike Srbije umesto nazadnog benzinca-dizelaša prodao dedovinu i bubreg i kupio auto na struju, stabilnost sistema bi se obezbeđivala kako? Naravno dogradnjom novog bloka u TE Obrenovac i još besomučnijim vađenjem lošeg uglja i jalovine (šta god je već navedeno ovde). Ekološki efekat u debelom minusu.
Sve u svoje vreme i na svom nivou razvoja.
mlatisa mlatisa 14:43 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti


Takodje, pričalo se dosta i o tome oni kao ogromna firma prestanu da kupuju strane softvere i studije nego da se lova malo vrati unutra, na fakultete i institute. Ekonomski patriotizam je nešto što nama jako fali i trebali bi da se malo ugledamo na severnjake.


Економски патриотизам је последње што ће газде дозволити (са које год стране долазили. Ово што имамо је управо у складу са концепцијом непатриотизма. И достижу се велики помаци у том погледу .
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:42 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

bene_geserit
Nego sad bez zezanja, jedno je diskutovati o toj temi ko mali Perica, ali ipak mora da ima neke logike, npr. kako ćeš da stabilišeš sistem nuklearkama, solar i wind imaju velike varijacije u proizvodnji u zavisnosti od doba dana a nuklearke se pale tipa 12 sati (a i zbog čega bi ih palio i gasio umesto da konstantno rade).



Dobro, to je odavno prevaziđeno.

link.

Nuklearke su za sada jedina opcija koja ne proizvodi i u atmosferu ne izbacuje otrove i ugljen dioksid (sem kad se desi havarija), a i ne moraš da preoreš planine i doline da bi napravio nekakvu ogromnu hidroakumulaciju, ja mislim da je to je prosto glupo i neizvodivo u nekom većem obimu. I ne vidim drugu opciju, uz renewables, da se reši ili bar umanji problem man-made klimatskih promena. E, sad ako ti smatraš da to ne postoji, mislim, na ovo "man made", i da su to isto izmislili nekakvi libtardi, onda meni preostaje samo da odgovorim sa "Dobro."


srdjan.pajic srdjan.pajic 16:46 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ono kad... pa sam si sve rekao jednom složenom rečenicom.
U prevodu: obnovljivi izvori su, još uvek, šminkeraj.


Ne razumem, šta je šminkeraj? Kad jednu trećinu energetskih potreba neke države pokriješ iz obnovljivih izvora, i to sve radi bez padova i problema na koje mnogi "stručnjaci" kukaju i ukazuju?
magnus magnus 18:00 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Dobronamerni surfer ZNA da ti tu nešto mutiš i da imaš nečasne namere, sad će on da te propita malo pa to i dokaže. Pošto ne može da razume odgovore, niti je nekad moguće odgovoriti u tri rečenice, njemu svaki tvoj odgovor zapravo uliva veće poverenje kako je u pravu. Genijalno.

ma u svemu ti je tako, evo meni danas sjebali dan sa solarom i baterijama . jel sve može, kut krova nije dobar al su htjeli tu da stave. idem danas gledam , merim napon , nešto ,mi ne da vrag mira izvučem baterije , kad vodoinstalater na jednu bateriju spojio pumpu za vodu koja radi non stop na 0.5A. a 24V sistem i normalno baterije u disbalansu , jedna na 1o V jedna na 16V. popizdio a oče meni da svale trošak baterija . al njima to vati, volti, jabuke krušeke . popizdio
alselone alselone 18:13 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

al njima to vati, volti, jabuke krušeke . popizdio

Sve mi je jasno. Verovatno su kroz gugl našli dva sajta i rekli - vidiš da to može, rešeno odavno, sad spajaj pa da osetimo sve benefite naše investicije u bolju budućnost.

Ali stvar je da se ni postavljanje baterija i solara, ni virusologija a ni upravljanje elektroenergetskim sistemima u slujačevima high renewable penetration, ne uči sa sajtova iako deluje jako primamljivo. Ono, kaže autoritet kako je sve rešeno i nemaš šta dalje da se brineš ti, samo uđeš u isto krdo i mečiš istom frekvencijom, ima ko da te štiti ako ispadneš glup.

Našalost, kao za to tvoje, i za ovo moje se čovek mora pomučiti, kako i sa tehnikom tako i sa ljudima To drugo zna da bude teže. Pravi problemi koji nas čekaju ne nalaze se na Glorija sajtovima sa lepim slikama nego na Gugl Skularu. Pa onda dok prokopaš i shvatiš da struja ne poznaje granice, da to što administrativna granica prelazi preko nekog dalekovoda, tom dalekovodu i ne znači ništa, pa tako pitanje koliko imaš renewablesa na jednom administrativnom regionu sa strane fizike ne znači baš puno. Sa strane lepih slika znači, to se moram složiti, ali slike se lakše kapiraju.

Evo na primer danas dok pričamo o high penetration renewables se pišu knjige, pišu se radovi, doktorati, organizuju se konferencije, uvode se novi standardi, organizuju se seminari, uvode se novi predmeti, pišu se novi softveri, testiraju se novi algoritmi, i sve to nema veze, dođe majstor i kaže "veži puNpu na bateriju, nema zašto to ne bi radilo, video sam na ju tjubu".
alselone alselone 18:44 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Економски патриотизам је последње што ће газде дозволити (са које год стране долазили. Ово што имамо је управо у складу са концепцијом непатриотизма. И достижу се велики помаци у том погледу .

Nemam šta da dodam. Nadam se da se može promeniti makar za mrvu.
vcucko vcucko 19:07 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic
Ono kad... pa sam si sve rekao jednom složenom rečenicom.
U prevodu: obnovljivi izvori su, još uvek, šminkeraj.


Ne razumem, šta je šminkeraj? Kad jednu trećinu energetskih potreba neke države pokriješ iz obnovljivih izvora, i to sve radi bez padova i problema na koje mnogi "stručnjaci" kukaju i ukazuju?

Pa to što je trećina. I što bez tradicionalnih izvora sistem puca (sam kažeš i američki, kamoli neki levi).

Niko nije baš toliko lud, da troši resurse ako može da ima maltene perpetum mobile. Zašto onda i dalje kopaju ugalj, vade naftu i gas, seku drva?
Kad energija na vetar ili sunce ili takvo šta bude u stanju da obezbedi stabilan osnov snabdevanja onda da. Onda seci ko kopa, buši, seče i samo oštro. Do tada, sve mi liči na vrlo zajeban ekskluzivizam. Ono, meni se može da proizvodim iz obnovljivih izvora makar i uz gubitak, a ti tamo iz Srbije-Bangladeša-Venecuele ako se usudiš da bušneš-secneš popićeš porciju Tomahawks.
maksa83 maksa83 19:30 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Niko nije baš toliko lud, da troši resurse ako može da ima maltene perpetum mobile. Zašto onda i dalje kopaju ugalj, vade naftu i gas, seku drva?

Zato što je proizvodnja struje iz fosila još uvek jeftinija od alternativa, a "buy low sell high" je osnova svakog biznisa.

Ono, meni se može da proizvodim iz obnovljivih izvora makar i uz gubitak, a ti tamo iz Srbije-Bangladeša-Venecuele ako se usudiš da bušneš-secneš popićeš porciju Tomahawks.

Ovde bockaju i seckaju i frackuju braća Rusi, tako da mirno spavaj vcucko.
rodni rodni 19:38 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

maksa83
Niko nije baš toliko lud, da troši resurse ako može da ima maltene perpetum mobile. Zašto onda i dalje kopaju ugalj, vade naftu i gas, seku drva?

Zato što je proizvodnja struje iz fosila još uvek jeftinija od alternativa, a "buy low sell high" je osnova svakog biznisa.

Ono, meni se može da proizvodim iz obnovljivih izvora makar i uz gubitak, a ti tamo iz Srbije-Bangladeša-Venecuele ako se usudiš da bušneš-secneš popićeš porciju Tomahawks.

Ovde bockaju i seckaju i frackuju braća Rusi, tako da mirno spavaj vcucko.

Inače ako ne daš da frackuju će da bombarduju ili šta?
maksa83 maksa83 20:07 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Inače ako ne daš da frackuju će da bombarduju ili šta?

Pustiće Šiptare da ti uzmu Kosovo. Ovako si miran.

alselone alselone 20:07 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Zato što je proizvodnja struje iz fosila još uvek jeftinija od alternativa, a "buy low sell high" je osnova svakog biznisa.

Kompleksnije je od ovoga.
Pošto cena nije jedna, pa tako imaš:
- CAPEX
- OPEX
- S and M cost
- Balancing cost

i tako dalje.

Po Levelized cost of electricity, solar and wind nisu loši. Ali to nije jedini aspekt.
rodni rodni 20:19 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

maksa83
Inače ako ne daš da frackuju će da bombarduju ili šta?

Pustiće Šiptare da ti uzmu Kosovo. Ovako si miran.


Aaa, OK.
Ja mislio da će da bombarduju.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:43 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Pa to što je trećina. I što bez tradicionalnih izvora sistem puca (sam kažeš i američki, kamoli neki levi).



Što svakako nije "šminkeraj", kako si baš ti gore natuknuo. A to je i beskonačno više od nule, koliko je bilo do pre samo nekoliko godina. Sve što ti treba da zaključiš iz toga je "znači, mogu obnovljivi izvori, sistem izgleda baš i neće da padne".

Ostatak si nadrobio neke besmislice, pa ne bih da gubim vreme da to raspetljavam, ako me razumeš.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:55 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

al njima to vati, volti, jabuke krušeke . popizdio



Ovo stvarno ne razumem: ti si njima uzeo pare da bi im taj sistem namestio na krov, i oni ne moraju da znaju ništa o voltima, vatima, uglovima, jabukama i kruškama.

Pitanje za tebe, to jest dva pitanja su:

1. Jesi li ti njima lepo objasnio kako se sistem koristi i šta može da se radi a šta ne može? I još bolje ako si im to Uputstvo za upotrebu dao u ruke kad je posao bio gotov.

2. Da li si im rekao šta tačno na tom sistemu garantuješ, i koliko dugo?

Ako jesi, onda nema problema, uopšte ne moraš da se zajebavaš sa osvežavanjem baterija, impulsnim punjačima, a pogotovu da se sekiraš oko deep penetracije obnovljivih izvora energije: jebo ih onaj ko ih izmisli pa sad ja moram da se sa njima mučim. Jer za to, kako smo videli ima ko će, ostali glupanderi i neznalice, marš u tor!

Ako nisi, onda, kako da ti kažem, zajebao si se. I u skladu sa profesionalnim normama poslovanja trebalo bi da im te propale baterije zameniš, o svom trošku, i da onda uradiš ovo pod 1. i 2.

A opet ako jesi, onda možeš da im smireno i ljubazno ponudiš da im te oštećene baterije zameniš novim, o njihovom trošku, uključujući i tvoj rad na krovu, i tu im ponuduš neki mali popust, računajući na to da ljudi vole male popuste i da će te na konto toga preporučiti komšijama ili rođacima.

...

Ovo sa "osvežavanjem" je, da izvineš na izrazu, sviranje kurcu. Možda će malo da živnu (verovatnije nimalo) a za uzvrat će ti ta mušterija opet stati za vrat kad baterije posle par dana ponovo crknu, jer si im ti, zaboga, iste osvežio, dakle tvoja procedura ne radi. A verovatno si ih i upropastio "neadekvatnim osvežavanjem", što će ovi već naći na internetu kao podatak.
predatortz predatortz 21:26 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

i nekakvom tobožnjom sabotažom


Sabotaža uopšte nije tobožnja!
Stvarna je, da stvarnija ne može biti!
Naime, neko je na mesto direktora EPS podmetnuo vlasnika pečenjare.
alselone alselone 22:46 18.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic srdjan.pajic 00:00 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Sabotaža uopšte nije tobožnja!
Stvarna je, da stvarnija ne može biti!
Naime, neko je na mesto direktora EPS podmetnuo vlasnika pečenjare.


Ja sam mislio da je to neka zajebancija, keve mi.
I Bajatovič, PhD, dirEktor EPS-a, to već nije sabotaža nego udružena neprijateljska delatnost.

No, da ne bude zabune i ljutnje na mene: nije mi namera da ovde agitujem do besvesti za obnovljive izvore energije, nego je vrabac zabacio udicu, pa reko, šteta da se baci.

Što se mene tiče, ako većina stručnjaka i ostalih priključaka u Srbiji misli da su obnovljivi izvori energije loše rešenje za Srbiju, ok, no problemo, daj da se napravi bar još jedna termoelektrana, ako ničeg drugog nema ono bar lošeg uglja i blata za loženje neće da fali, a ljudi i priroda su već istrenirani da to udišu i ne žale se, tu je uvek NATO bombardovanje da se okrivi za sve boljke i čume koje strefe stanovništvo.

Ja bih samo zamolio da se nuklearke ne prave, ako je ikako moguće. I drug magnus da se suzdrži od ugradnje onih mikroreaktora, po povoljnoj ceni, kad to jednom nikad ne zaživi, a ja ću zuzvrat da mu pošaljem šemu kako se baterije pravilno balansiraju, kako pri punjenju tako i pri pražnjenju. I kako da ispravi krov na kući ako ugao nije baš nikako dobar za solarni panel, ili neku furunu, nuklearnu ili na zemni gas.




maksa83 maksa83 00:14 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Što se mene tiče, ako većina stručnjaka i ostalih priključaka u Srbiji misli da su obnovljivi izvori energije loše rešenje za Srbiju, ok, no problemo, daj da se napravi bar još jedna termoelektrana, ako ničeg drugog nema ono bar lošeg uglja i blata za loženje neće da fali, a ljudi i priroda su već istrenirani da to udišu i ne žale se

Malo neprijatnih grafika.



Inače, iz nekih insajderskih izvora celo ovo sranje se desilo zato što se rukovodstvo polakomilo - ideja je bila da sad na zimu kada su svi u frci proizvedu i izvezu gomilu struje, i onda su u sklopu akcije nalopatali najblaže rečeno suboptimalan ugalj preskočivši nekoliko bitnih momenata u celoj proceduri i sjebali celu mašineriju (ima slika i klipova po Internetu ko hoće može da nađe sam). Ispostavilo se da kada govna koja ugalj mafija (u kojoj je ćelavi debeli Arkanov kapo iz Jagodinu bitan faktor) prodaješ narodu da loži u udžericama i truje sugrađane ubaciš u TENT stvari baš baš krenu po zlu.

srdjan.pajic srdjan.pajic 00:18 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

maksa83
Što se mene tiče, ako većina stručnjaka i ostalih priključaka u Srbiji misli da su obnovljivi izvori energije loše rešenje za Srbiju, ok, no problemo, daj da se napravi bar još jedna termoelektrana, ako ničeg drugog nema ono bar lošeg uglja i blata za loženje neće da fali, a ljudi i priroda su već istrenirani da to udišu i ne žale se

Malo neprijatnih grafika.




De mi je sad ona Harvard studija ko najmanje mrzi Afrikance, i gde se godišnje ubije najmanje kengura u ovom delu Mlečnog puta, da odma umanjim ako ne i sasvim eliminišem ovo tvoje crvenilo!
vrabac_onaj vrabac_onaj 00:38 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ja bih samo zamolio da se nuklearke ne prave, ako je ikako moguće.


A šta ti imaš protiv nuklearnog srpskog naroda?
maksa83 maksa83 00:38 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

De mi je sad ona Harvard studija ko najmanje mrzi Afrikance, i gde se godišnje ubije najmanje kengura u ovom delu Mlečnog puta, da odma umanjim ako ne i sasvim eliminišem ovo tvoje crvenilo!

Dodatno sada isplivava ono što se zna godinama, da je Kolubara jedna velika švercerska operacija iz koje razni mračni likovi drpaju ugalj u nesagledivim količinama i preprodaju ga gde im dune. Ko god se dotakao te operacije brzo se povukao pošto je dobio pretnje koje se ne shvataju olako imajući u vidu ko stoji iza njih. Ozbiljan umrežen ološ sa kojim se ne zajebava. Postoji i neka gomila krivičnih postupaka koja je pokrenuta oko tamošnjih malverzacija sa iznajmljivanjem mašinerije od privatnika (direktor bio DSS kadar koji je naravno sada neko mudo u EPS-u) a koje su propale kroz procepe između stolova tj. volšebno nestale, i tako dalje, i tako bliže...

maksa83 maksa83 00:42 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

A šta ti imaš protiv nuklearnog srpskog naroda?

Ja mislim da treba da se naprave te nuklerarke, pošto Predsednik kaže da računamo da je ovaj pečenjar već predao ostavku, i ako je to tačno onda će biti bez funkcije, kao onomad što je siroti Bata Gašić morao da izdrži godinu dana bez funkcije, tako je glupo i da dobri Milorad (Grčić) kao menadžerski kapacitet ode da radi nešto drugo sada kada je taman naučio sve to oko energije i pravljenja struje (mada tip brzo uči, završio je osnovnu školu normalno a onda je posle 20 godina preko noći završio i srednju i fakultet, fantastični rezultati) i onda taman kada se izgradi ta nuklearka on da se stavi na čelo te operacije, ne vidim šta može da krene po zlu.
vrabac_onaj vrabac_onaj 00:51 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

ne vidim šta može da krene po zlu.


To ti kažem, da konačno napravimo neko sranje, sjebemo bar pola Evrope i konačno budemo istinski krivi.
Ovako nam samo uvaljuju nešto za šta u opšte nismo krivi ili jesmo ali tu krivicu bar trostruko uveličavaju.
Sa ovim ne bi bilo greške, mi sami bi napravili sranje i to veliko sranje. Pa da nas onda sa nekim realnim razlogom stave na stub srama, sve pošteno.

P.S.
Van zajebancije, ja stvarno mislim da su nuklearke rešenje koje bar delimično ne treba odbacivati. Onako, globalno. Lokalno, stvarno da se počešeš po temenu kad pomisliš na razne grčiće koji bi time rukovodili.
maksa83 maksa83 01:00 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Van zajebancije, ja stvarno mislim da su nuklearke rešenje koje bar delimično ne treba odbacivati. Onako, globalno. Lokalno, stvarno da se počešeš po temenu kad pomisliš na razne grčiće koji bi time rukovodili.

Jeste ovo Internet koji je izmišljen da bi svako pričao o stvarima u koje se ne razume ali ja numem ni minimalno oko toga pa da imam neko mišljenje iza kog bih stao, osim tog poznatog memena da "su nuklearke verovatno rešenje" što mi "zvoni istinito" barem dok ne ovladamo fuzijom, što bi promenilo lice civilzacije zauvek. Inače mislim da bi nuklearka ovde bila sejf od nekog Grčića, ne deluje da tu ima mesta za drpanje za razilku od EPS-a i Kolubare koji su države u državi i izvor sreće i blagostanja za oveću vegetaciju likova koji bi u normalnoj zemlji uveliko ležali višedecenijske robije.

P.S. Ako je iko sumnjao:

srdjan.pajic srdjan.pajic 01:41 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

vrabac_onaj
Ja bih samo zamolio da se nuklearke ne prave, ako je ikako moguće.


A šta ti imaš protiv nuklearnog srpskog naroda?



Pa dobro, moram i ja malo autošovinizma da istresem ovde (a i suši je pao sinoć).

Nemam ništa protiv, nego, mislim, ako sam protiv toga da mi ovde dižu nuklearku, ne vidim kako bi bilo fer da predlažem da se to uradi u otadžbini. Pogotovu što bi je verovatno digli baš u Vinči, gde drugo, to mora negde uz reku, tu je i ona lepa deponija, zbodna da se na nju i nuklearni otpad divlje odlaže, a to mi je praktično pod nosom oca i staramajke i sestre mi Mirijevke.

(nešto se šuškalo za vreme Trampa da će i ovde kod nas da neku raspalu termoelektranu dole u Pueblu prerade u nuklearnu, ali to bi bilo ok, pošto tamo skoro niko i ne živi. Ali tu valjda mora ona neka molten salt elektrana, jer nema većih vodenih potencijala za hlađenje, a to je tek neispitana tehnolgoja tako da neka hvala, daj još vetrenjača, ovde kod nas vetar nikad ne staje, o 300 sunčanih dana godišnje da ne pričam, strujom iz obnovljivih čistih izvora energije možemo da snabdevamo ceo divlji zapad, i dobar deo srednjeg divljeg zapada i divljeg istoka, što reće neko gore, dalekovodi ne poznaju administrativne granice, a i njima da pomognemo da prebrode teškoće prelaska na obnovljive izvore).
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:53 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Nego, ako smo obradili temu bloga, i trol, da pređemo na futoški kupus i te manje ali ne manje važne teme. Dakle, makso:



maksa83 maksa83 02:04 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Nego, ako smo obradili temu bloga, i trol, da pređemo na futoški kupus i te manje ali ne manje važne teme. Dakle, makso:

O mašala!!!

Baš sam se pitao šta bi sa stolom na kraju i jesi probao i sve to. Peć mi doduše deluje virgo intacta, ili si ti baš revnosan oko čišćenja.

I?
bene_geserit bene_geserit 02:06 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

ako smo obradili temu bloga, i trol, da pređemo na futoški kupus i te manje ali ne manje važne teme

Čekaj, zar nije tema bloga wellness, peć za picu spada u tu kategoriju.
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:15 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic
Nego, ako smo obradili temu bloga, i trol, da pređemo na futoški kupus i te manje ali ne manje važne teme. Dakle, makso:





Prvi utisci su da je ok, mada finishing detalji nisu baš na nekom visokom nivou, srazmernom ceni. Vrata su malo kilava, dosta lako ih je slučajno otvoriti i nekako ne ulivaju poverenje, srećom ne mogu da udare u sto. Navoje za šrafove koji drže vrata pričvrščena za peć nisu očistili kako treba.

Takođe na termometru nisu dobro obradili šraf za kačenje na nosač, pa kad zategneš maticu termometar landara (to sam sredio sa dve dodatne podloške, mada i dalje ne stoji čvrso jer nisu dobro prosekli nosač za nekakav pin na termometru koji je trebalo da ga učvrsti). Nema ni on-off dugme, ko da ga je dizajniralo vanbračno dete Stiva Džobsa, nadam se da ima bar neki auto off, inače baterije neće dugo da traju, a zamena je zajebana, moraš da ga skineš, pa da odvrneš jedno osam sitnih šrafćića za plastiku, koji će sigurno da mi ispadu i propadnu kroz ove daske na deku.

Ima tu i tame neke fleke na finishu i to ne mogu da skinem, ne deluje ogrebano, nego neka diskoloracija. I stigla je pokrivena nekakvim sranjem, flekama po celom onom crnom delu, ali to se dalo oprati. Dimnjak stoji malo ukoso kad se ušrafi.

Ali sve to nema veze ako pica iz nje ispadne kako treba. Sutra ću da probam prvu turu, za sada samo na mojoj deci i ženi. Pa ćemo da vidimo.

srdjan.pajic srdjan.pajic 02:21 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Peć mi doduše deluje virgo intacta, ili si ti baš revnosan oko čišćenja.



Bukvalno sam je pre 5 minuta sastavio i slikao, i slike okačio da ti se pohvalim.

Sto sam skoro završio, zapravo razmatrao sam da zatvorim ovaj donji deo da mi služi kao ostava za ugalj, drva, pribor, pritvorska jedinica za mačke, itd, zato nisam hteo ništa dodatno da uradim sa OSB pločom, sem što sam to ojačao da može slon na njuda stane. Ali to ne mogu sad da završim, jer je peć stigla pre par dana i zauzimala mi dobar deo garaže, malo sam probio rokove za taj astal, to će da čeka proleće da dovršim, ovde mi svi dahću za vratom i pitaju kaće ta pica već jednom!
maksa83 maksa83 02:24 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ali sve to nema veze ako pica iz nje ispadne kako treba. Sutra ću da probam da prvu turu, za sada samo na mojoj deci i ženi. Pa ćemo da vidimo.

Najbitniji ti je ritam i naravno da ti se sve ne razleti kada je ubacuješ. Ja sam vremenom razvio štopericu u glavi, u stanju sam da u background threadu izbrojim 30 sekundi dok pričam o nečem drugom (jer te uvek gosti nešto zamajavaju) pošto na otpr. toliko treba da je okrećeš i ako je temp. kamena ~450 celzija gotov si za 3 okretanja.

P.S. Ako ti se razleti kada ubacuješ to bi bio kraj cele operacije da nije jednog trika koji sam smislio silom prilika kada mi se to desilo - drži blizu neki par mašica (ja sam to izveo jednim kleštima i onim mašicama za vatru) i onda samo izvadiš ploču i prevrneš je tako da je onaj deo po kome se razletelo sada dole (vatra će to sve da spali, ne moraš ništa da čistiš). Malo je pipavo pošto je ploča 400+ stepeni i nije lagana, ali može da se izvede.

Aj pa šalji slike kako je ispalo!
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:29 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Čekaj, zar nije tema bloga wellness, peć za picu spada u tu kategoriju.


Moja doktorka za holesterol bi se oštro suprotstavila ovoj tvrdji. Ali ja planiram da uz pomoć peći vežbam karakter (koji mi je sve slabiji što sam stariji) i uživam samo u spremanju pice za decu, ne i u konzumaciji. Dobro, možda tu i tamo probam neku krišku samo da vidim da li se dobro ispeklo. Tako da u tom slučaju onda i takvo pečenje pice bez jedenja iste može da se smatra za wellness program (nešto kao coitus interuptus, ako smem to tako da kažem).
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:36 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Aj pa šalji slike kako je ispalo!


Oću, a ako ne bude slika, niti od mene ne čuješ ništa sledećih nekoliko nedelja, znači da se desila katastrofa.

To sa prevrtanjem kamena sam video na internetu, ali samo kad je isti ladan. Ne sećam se kolika je tvoja peć, jel 12 ili 16", ova je 16 inča i kamen je stvarno težak ne znam baš kako bih izveo to okretanje dok je na temperaturi kao u tokamaku. Malo je nezgodan i za spustiti ti ga, zamalo ga nisam već slomio sad kad sam ga instalirao, kad mi je skliznuo iz prstiju koji ne mogu da stanu uz ivicu.

Ali, nema veze, ako zakenjam, bože moj, probaću ponovo, pa ću tako i da navežbam. A smisliću i neki alat za to obrtanje kamena, nisam džabe onoliku CNC mašinu kupio, jel da?

edit: ok, našao kako se gasi termometar, primenom RtFM metode.
magnus magnus 07:25 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Sve mi je jasno. Verovatno su kroz gugl našli dva sajta i rekli - vidiš da to može, rešeno odavno, sad spajaj pa da osetimo sve benefite naše investicije u bolju budućnost.

ma niti to , vidio dve baterije od 12V i na jednu spojio pumpu. ne razmišlja da su spojene u seriju i da ih MPPT regler gleda kao jednu i on naravno puni do 31V a pretvarač staje na 22v i onda imaš da se jedna baterija napuni na 16 i malo preko i dalje ne može a druga je oko 12 , i normalno ta druga brzo padne ispod 10 sa velikim padpom napona čim se povuče struja .. e al sad gledaj logiku, kaže meštar ovo ti je stotinjak vati a hidrofor je 1,8 kw . a dogovor je bio da se stavi hidrofor i bojler za toplu i to da hidrofor radi popodne da napuni vodu pod pritisak a da se bojler uključi ujutro kad su na paoslu a ima sunca da grije kad paneli rade , al džabe oni bi bijler navečer kad je "jeftina struja " i jebenu cirkulacionu koja vrti non stop
kreteni nego
jel ima EPS , onu dirigiranu struju u HEP ima u nekim žujpanijama , kad u neka trošila tipa bojleri TA peć puštaju dirigovano struju kad imaju viška ( cca 4-8 sat dnevno ) tim se da lepo peglat pikove
alselone alselone 07:28 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

jel ima EPS , onu dirigiranu struju u HEP ima u nekim žujpanijama , kad u neka trošila tipa bojleri TA peć puštaju dirigovano struju kad imaju viška ( cca 4-8 sat dnevno ) tim se da lepo peglat pikove

Ne znam na šta misliš.
vrabac_onaj vrabac_onaj 07:31 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

maksa83


P.S. Ako je iko sumnjao:



Meni žao tog sirotog Rastka...
vrabac_onaj vrabac_onaj 07:44 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

srdjan.pajic
Ali ja planiram da uz pomoć peći vežbam karakter (koji mi je sve slabiji što sam stariji) i uživam samo u spremanju pice za decu, ne i u konzumaciji. Dobro, možda tu i tamo probam neku krišku samo da vidim da li se dobro ispeklo. Tako da u tom slučaju onda i takvo pečenje pice bez jedenja iste može da se smatra za wellness program (nešto kao coitus interuptus, ako smem to tako da kažem).


Meni takav poduhvat zvuči potpuno neverovatno, na granici paranormalnog.
Ako ti ovo pođe za rukom, možeš i lajf kouč da postaneš.
Moć levitacije koju bi stekao takvim podvižništvom se podrazumeva a taj sto oko kojeg si toliko ovuda smarao ti više neće biti potreban, peć će lebdeti u vazduhu držana snagom tvog uma.


alselone alselone 07:56 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ne znam na šta misliš.

Znam na šta misliš, dok sam provalio rečnik i stil pisanja. :) Trošila, jbt. Isprva sam mislio da je glagol.

Pričaš o stimulaciji potrošnje kada ima višak proizvodnje. Nema to još u realnosti na puno mesta u svetu. Imaš kontra primere, kada se radi o destimulaciji potrošnje kada ima manjak proizvodnje. Isto takva trošila se destimulišu, kao klime, bojleri i slično.

Ali, mnogi sistemi makar kroz zakone i standarde za sada počinju da prepoznaju takve mogućnosti jer se nešto mora raditi. Od jednostavnog sistema sa par velikih elektrana dobili smo kompleksan.

Vidi sliku.



Dakle:

Premisa jedan: Proizvodnja i potrošnja se moraju održavati jednakima u svakoj sekundi

Dakle, sa jedne strane vage si nekada imao ono što praviš i ono što kupiš a sa druge ono što trošiš, gubiš i prodaješ. OK. Proizvodnja je bila ravna crta, ono što pošalješ kao setpoint to generator i napravi. Uvoz je bio ravna crta. Znači leva strana stabilna prilično.

Sa desna si imao slabopromenjivu i lako predvidljivu potrošnju. Relativno poznate gubitke i fiksan izvoz.

Dodao si renewables na obe strane jedačine i dodao varijabilnost na obe strane vage.

Umesto fiksne proizvodnje dobio si nepredvidljivu i nepouzdanu proizvodnju. Dobio si oscilirajući uvoz. Umesto slabopromenjive i lakopredvidljive potrošnje dobio si stohastičku potrošnju. Dobio si nepoznate gubitke i dobio si oscilirajući izvoz.

Sad ga jebi, ali to se nekako mora rešavati a to nije sigurno "sve će to samo raditi, video sam u Gloriji".

Jedan od načina je stimulacija i destimulacija potrošnje ali za to trebaju smart appliacnces, treba komunkacija, trebaju merenja, treba softver za upravljanje, treba energyu storage. To je ono što sam rekao da praksa još uvek nije spremna za nauku a i da ima da košta u božiju mater. Ako se u Americi već danas ruše mostovi i proglašavaju pandemije opoizda, ili overdose samoubistava (bilo juče u San Francisku*), rekao bih da su malo priolriteti pomešani. Da ne pričam o nama koji ložimo blato u elektrane da treba da imamo dinamičku stimulaciju potrošnje pojedinačnih uređaja u domovima.

*San Francisco mayor declares state of emergency to combat overdose deaths.
vrabac_onaj vrabac_onaj 08:10 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

alselone

Dakle:

Premisa jedan: Proizvodnja i potrošnja se moraju održavati jednakima u svakoj sekundi



Prepotsvljam da je potrebno samo da postoji jednakost ali da sama vrednost ne mora da bude konstanta u vremenu?


alselone alselone 08:11 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Prepotsvljam da je potrebno samo da postoji jednakost ali da sama vrednost ne mora da bude konstanta u vremenu?


Da, da, apsolutno. Tebi proizvodnja stavlno vija potrošnju. Ti prvo upališ sijalicu pa se na Đerdapu otvori ventil za dovod vode malo više. I tako stalno se vijaju. E kada onome ko vija uneseš nestabilnost, dobijaš problem.

Stiže novi crtež. :)
alselone alselone 08:22 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Stiže novi crtež. :)


Inercija. Ako imaš kamion i nailaziš na brdašce ili dodatni teret, zamisli da ti padne džak od 100 kila na haubu, kamionu će trebati kilometri da uspori, dajući ti dovoljno vremena da daš gas. Ako voziš auto imaćeš kraće, ako voziš skejt nemaš vremena.

Veliki generatori su kamion pošto imaš jako puno gvožđa koje se okreće velikom brzinom, kao kamion od 10 tona koji ide 60 na sat. Danas vozimo auto, a od sutra skejt. Teret koji spominjem je električni teretet, kada se upali novi potrošač.



Da li milion skejtova radi kao jedan kamion?

Da, možeš preneti istu količinu robe jednim kamionom i pomoću milion skejtova, u običnim jednačinama to fercera savršeno, ali uzmi dinamiku sistema pa vidi da li i kako milion skejtova savladava prepreke na putu. To ne piše u Gloriji.
bene_geserit bene_geserit 08:25 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

U Americi su najveće varijacije u potrošnji leti zbog klima uređaja koji uglavnom rade na struju (sa druge strane sistemi za grejanje gotovo uvek rade na gas, pojma nemam zašto je to tako i ja imam grejanje na gas a klimu na struju). Koliko kapiram klima uređaji na gas postoje ali ne znam zbog čega ih skoro niko ne kupuje (valjda su nešto skuplji inicialno ali su zato jeftiniji mesečno).

alselone alselone 08:26 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Treća tačka: PROGNOZE.

Kao i u svemu u životu, ako znaš šta dolazi tebi su troškovi manji.

Ako si imao fiksnu proizvodnju i slabopromenjivu i lako predvidljivu potrošnju, mogao si lako da znaš šta dolazi i da pripremiš sistem za to.

Ako imaš nepredvidvljivu proizvodnju i delimično stohastičku potrošnju kao i nepoznate gubitke, tebi operativni troškovi skaču.

To je osnova inženjerstva, upravljanja sistemima i menadžemnta, 2+2 praktično.

Ne može ovaj sistem da košta isto kao i onaj. O tome je govorila direktorica EMS-a u onom članku a i ja često spomenen govoreći da mi boranija treba prvo da prestanemo da ložimo blato i sredimo neke druge stvar a za ovo će biti vremena posle toga.
vrabac_onaj vrabac_onaj 08:28 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

alselone
Tebi proizvodnja stavlno vija potrošnju.


Opet, pitanje :)
S obzirom da proizvodnja vija potrošnju, opet pretpostvaljam da je neki (verovatno vrlo mali) procenat odstupanja u jednakosti dozvoljen. Kolika je margina greške u procentima?
Takođe, verovatno postoji i neka zavisnost te margine od vremena?
Tipa, može da odstupa 0.05% 15 sekundi ali ne sme 30 sekundi, međutim može i 30 sekundi ali da odstupanje ne bude veće od 0.01%?
Brojke sam lupio, takođe, sama zavisnost je sigurno složenija ali jasno ti je šta pitam?

P.S.
Ovo tvoje je u stvari veoma zanimljiva i uzbudljiva zajebancija :)
vrabac_onaj vrabac_onaj 08:30 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

U međuvremenu si u stvari odgovorio :)

Da, da, veoma zanimljiva i uzbudljiva zajebancija :)
tess1 tess1 08:31 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Nego, ako smo obradili temu bloga, i trol, da pređemo na futoški kupus i te manje ali ne manje važne teme.

Baš si skockao.. :)
alselone alselone 08:31 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

U Americi su najveće varijacije u potrošnji leti zbog klima uređaja koji uglavnom rade na struju (sa druge strane sistemi za grejanje gotovo uvek rade na gas, pojma nemam zašto je to tako i ja imam grejanje na gas a klimu na struju). Koliko kapiram klima uređaji na gas postoje ali ne znam zbog čega ih skoro niko ne kupuje (valjda su nešto skuplji inicialno ali su zato jeftiniji mesečno).

To su neznate oscilacije samim ti što su predvidljive. Pogledaj šta si okačio, znači ladno bez problema znaš šta dolazi. Ali, sad kad dodaš renewables, krive nemaju više pravilan i predvidljiv oblik. Ima jedna firma iz USA koja radi baš to, dynamic load profiles u okruženju sa puno renewables, energy storages, electric vehicles i smart appliacnces.

E, druga možda budemo mi. Dobili smo mali projekat od 45 dana da uradimo proof of concept našeg algoritma za prognoze i dinamičke load profile i ako rezultati za pilot područje Njujorka budu dobri, ulazimo u projekat od 12 meseci implementacije toga. Jedan ozbiljan data science i AI i ML projekat za nešto za šta još uvek ne postoji rešenje na svetu nego ga je načela samo jedna kompanija za sada.

Možda napišem članak u Gloriji i post na Fejsbuku posle toga.
alselone alselone 08:32 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Tipa, može da odstupa 0.05% 15 sekundi ali ne sme 30 sekundi, međutim može i 30 sekundi ali da odstupanje ne bude veće od 0.01%?

Imaš dobar inženjerski osećaj. To su neki CPS1 i CPS2 parametri kvaliteta regulacije. Upravo je tako kako kažeš.

Vremena i amplitude zavise od dinamike sistema i od kolilčine inercije. Nema jedinstvenog odgovora.
maksa83 maksa83 08:33 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ovo tvoje je u stvari veoma zanimljiva i uzbudljiva zajebancija :)

Da, hvala alse za ovaj trud.
alselone alselone 08:34 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Kolika je margina greške u procentima?


Mala.

Mera tog balansa je frekvencija u mreži. 50 herca kod nas, 60 u US. Evo primer, kada meriš snagu ili napon, meriš na dve decimale, dok se frekvencija meri na 4. Već 49.9 je veoma veoma kritično.
alselone alselone 08:50 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Pitanje za ispit - ako jedno vozilo od 200 konja može da se popne uz kosu ravan, da li može i 1000 bicikala?

Ako kažeš da može pošto je 1000 bicikala jednako 200 konja, imam lošu vest. TIh 200 konja nije sinhnono, ne radi zajedno. Razlika izmedju statike i dinamike.

Ali verujte da sam samo zagrebao problem. Zagrebao samo tamo gde mogu ovakvim slikovitim paralelama da objasnim. Pored toga ima još toliko problema da ni ja ne razumem sigurno pola.

Elektriprivrede iz UK su ušle u projekte koji se zovu Active Network Management - (jedan link https://www.westernpower.co.uk/our-network/active-network-management-anm), čak sam i ja malo radio na tom projektu. To su multimilionski projekti, verovatno i preko 1B kada se sve sabere, u kojima treba da se razume kako sistem funkcioniše u slučajevima kada broj skejtova premaši broj kamiona i kako pripremiti mrežu za to i kako mitigovati rizike itd.

1B prijatelji. I ja mislim da oni to i treba da urade i da treba da plate i da je civilizacijski dug na njima da to i urade. Nema problema sa tim. Samo da bude jasno da nisu lego kockice u pitanju.

jinks jinks 09:27 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Ti prvo upališ sijalicu pa se na Đerdapu otvori ventil za dovod vode malo više. I tako stalno se vijaju


Po dosta elektrana se ipak u nešto ređim vremenskim periodima menjaju vrednosti aktivnih snaga na kojima rade (ne sekundu za sekundu). Po TE su ti vremenski periodi značajni, pa čak i po nekim HE.

Sad na kom nivou se trenutne vrednosti balansiraju (dobro, pored toga što je to u principu posao dispečera na nivou sistema, a to u svakom slučaju nije sekunda za sekundu kada je balansiranje u pitanju), u smislu na primer da učestanost puno ne varira ... mislim da postoji nekoliko elektrana koje su u sistemu zadužene za peglanje učestanosti, ne sećam se da li je Đerdap jedan od njih (logično bi bilo da jeste), znam za još jednu, ali dobar deo nije.

Verovatno tom balnasu trenutnih vrednosti potrošnje i proizvodnje na kome instiraš doprinosi i interkonekcija.

E sad, kad u čitavu priču ubaciš rinjuvablse, onda će više elektrana, ako ne i sve morati da peglaju trenutne vrednosti balansa proizvodnje i potrošnje, a to košta, pošto vijanje aktivne snage o kome govoriš haba mašinski deo opreme zadužen za regulaciju aktivne snage, kako i još štošta drugo.
alselone alselone 09:33 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Po gro elektrana se ipak u nešto ređim vremenskim periodima menjaju vrednosti aktivnih snaga na kojima rade (ne sekundu za sekundu).


Autaomtic Generation Control aplikacija u okviru Energy Management Ssistema u okviru kontrolnog centra, radi na 4 sekunde. Tenderncija da možda pređe na 2.

Verovatno tom balnasu trenutnih vrednosti potrošnje i proizvodnje na kome instiraš doprinosi i interkonekcija.

Ne bi smela puno, to je dodatni trošak. Imaš nešto što se zove Inadvertent Interchange pošto primarna regulacija ne zna za granice, pa će odreagovati u inostranstvu i na tvoj debalans, ali to je pod zvonastom krivom pa ćeš i ti uraditi njima. Ta balansna snaga, pogotovo ako je kupuješ na marketu, krvavo je skupa.

E sad, kad u čitavu priču ubaciš rinjuvablse, onda će više elektrana, ako ne i sve morati da peglaju trenutne vrednosti balansa proizvodnje i potrošnje, a to košta, pošto vijanje aktivne snage o kome govoriš haba mašinski deo opreme zadužen za regulaciju aktivne snage, kako i još štošta drugo.

Tako je, plus pošto ti predikcije ne rade kako treba, onda moraš da držiš veću količinu vruće rezerve koja takodje skupa ko đavo. Taksi dispečar koji nema pojma koliko će mu vozila trebati hitno najhitnije (skejt problem, nama vremena za reakciju) pa 50 vozila drži upaljenih na leru. Krvavo skupo.
jinks jinks 09:43 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

Autaomtic Generation Control aplikacija u okviru Energy Management Ssistema u okviru kontrolnog centra, radi na 4 sekunde. Tenderncija da možda pređe na 2.

Super ... je li deluje na sve elektrane u sistemu ili samo na neke odabrane.

Takođe, gde je ovaj sistem realizovan.

Ti sistemi sekundarne i tercijerne regulacije postoje i ovde odavno (ali ne odavno za sve elektrane), čak mislim i da regulaciju učestanosti pomoću odabranih elektrana koju sam pomenuo u prethodnom komentaru radi odavno automatski, još iz vremena analognih telekomunikacih veza za centralnim sistemom.

Mislim da je ovde jedan bgd institut već realizovao sistem u kome su u realnom vremenu povezani sve lokalni upravljački sistemi, skade, po elektranama i da rade na realizacije grupne regulacije aktivne i reaktivne snage na nivou čitavog sistema. Gde je čitav sistem umrežen preko optike, koji je protokol u pitanju ne znam.
alselone alselone 09:51 19.12.2021

Re: Džinks nadam se da se nećeš ljutiti

je li deluje na sve elektrane u sistemu ili samo na neke odabrane.

Odabrane. Mislim da u Srbiji to rade samo hidro, Đerdap i one kaskadne, kako se zovu, zaboravio sam. Verovatno i Bajina Bašta.

Termo ne mogu, spore su. Nuklearne nikada. One možda rade ono što zovu load following, znači sporo menjanje, recimo na sat, da se grubo prati trend potrošnje a fino peglanje rade hidro i gasne. Što više oscilacija, to više treba finog peglanja.

Dok se jednog dana ne reši upravljanje obnovljivim izvorima.

Mislim da je ovde jedan bgd institut već realizovao sistem u kome su u realnom vremenu povezani sve lokalni upravljački sistemi, skade, po elektranama i da rade na realizacije grupne regulacije aktivne i reaktivne snage na nivou čitavog sistema.

Nema ko drugi do Pupina.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana