Jubileji| Ljubav| Moj grad

BIO JEDNOM JEDAN LAV

angie01 RSS / 29.11.2022. u 15:04

 

 du%C5%A1ko-radovic-297x409.jpg

 

...koji je postao cuvar Beograda i ljudi u njemu.

Svako jutro je ustajao rano i na stanici Lion ulazio u tramvaj u kome je posle sedeo i slusao sta govore ostali putnici, upojao sta ih muci, na sta se zale i cemu se radiju, a onda je, sisavsi  kod Masarikove, cvrstim korakom prelazio kratak put do kule u centru i popeo bi se na najvisi sprat, gde ga je cekao njegov skuceni sobicak iz koga je vladao gradom.

Tu bi udubljen u misli, pijuci kafu i uz cigaretu, smisljao kako da sroci efikasne poruke svojim sugradjanima, od onoga sto je cuo da ih muci.

I onda, svako juto u 7 i 15, svojim dubokim hrapavim glasom, kome se veruje, u etar bi pustao da se razmile i prekriju grad, lucidno srocene poruke tajni zivota, koje su podanici strpljivo i verno cekali da cuju, kako bi zapoceli dan, jer su te reci bile mudre i lekovite, podsticajne i duhovite, usmeravajuce i poucne, srocene tako, da kritika izazove sramotu, a pohvala ponos, da se greske ispravljaju, a one dobre stvari paze i cuvaju.

Jer  njegove poruke su bile carobne u svojoj jednostavnosti, a neprikosnovene u znacenju. Tako su bile velike i vazne da jos uvek lebde iznad grada, bdiju i paze na nas umesto njega i povremeno zatrepere  da podsete i osveste, bar one, koji se secaju.

I najmladjima se obracao drugacije, s postovanjem i uvazavanjem, zato su ga i slusali.

Mi, njegova nekadasnja deca Poletarca, zauvek smo ostali sledbenici njegovog ucenja, koje se sastojalo od postenja, savesti, vrednoce, znanja, ljubavi, drugarstva, iskrenosti, vernosti, razumevanja, prihvatanja, sirine kojom se posmatra svet.

Beograde, dobro jutro, nas Cika Dusko danas slavi stoti rodjendan, Srecan Nam Praznik!

 

 

 

 

OSVAJANjE SREĆE

Neće biti srećan mnogo
ko na sreću gleda strogo,
ko je meri sa svih strana
i nalazi sreći mana.
Ovu hoće, onu neće
- tu ne može biti sreće.

Neko traži mnogo sreće,
i najlepše i najveće.
Sve što nije mera puna
on u sreću ne računa.
Mnogo hoće, malo neće
- tu ne može biti sreće.

Nekom zavist mira ne da
svoju sreću i ne gleda.
Svoju sreću ne uzima
jer je drugi više ima.
Tuđu hoće, svoju neće
- tu ne može biti sreće.

Ima jedna mudrost stara:
i za sreću treba dara,
srećan čovek - sreću stvara!



Komentari (671)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:29 02.12.2022

Re: Dušan Radović

nikvet pn
newimprovedtadejus
kako je Srbija bila nekakav vrh u evropskoj privredi..
baš je presmješno..
ne jer su Srbi nešto gluplji ili na bilo koji način lošiji od tih Čeha


Добро, а зашто је између два рата онолико Чеха и осталих дошло у Србију, да окопавају кукуруз?

Не, дошли су у озбиљне фабрике озбиљне земље у конјунктури, у успону. Разваљена Првим ратом не на врху али свакако укорак са европском привредом. Нећу да давим овде локалним цифрама (изненадила би се), свакако је боље признати омашку да не распирујемо.


anegdota ima raznih vrsta
Jergović recimo opisuje u Rodu Njemce koji su krajem 19. vijeka naseljavali Bosnu..
i danas ih ponešto ima, tad bili ozbiljniji brojevi..
pa nećemo valjda sad tvrditi da je to zato jer je Bosna bila sila za Njemačku?
brojnih naroda uvijek će se naći svuda..
pa i onih manje brojnih..

nego našla cifre, BDP po glavi od 1920 do danas..
raplakaće se ovde neki..
samo moram da vidim kako da okačim nanu mu naninu, ovaj blog prihavta samo internet adrese..
da ne davim kao što rekoh 1990. bila nam je vrhunac, mnoge smo prestigli (Čehe nikad ali smo skoro zatvorili jaz) a onda pali toliko da sad šijemo još jedino Albaniju
nego dajte predlog gdje da to sačuvam pa da mogu da okačim
jer jelda slika govori više od hiljadu riječi i to vam je braćo to


gvozden1 gvozden1 12:37 02.12.2022

Re: Dušan Radović

čekaj, ti sad nama pričaš da nije krme nego suva šljiva?

A čekaj ja tebe da pitam, da li je sofisticiraniji proizvod živo krme ili prerađeno voće?

dalje se ukopavaš time da je izvoz suve šljive bio toliko značajan da je popravio budžet?

I ovde bi lako mogao da se nađe adekvatan citat, ali od toga mi je zanimljivije da ekonomista koji se razmeće znanjem ne zna za posao koji je srpsku privredu doveo u poziciju da bude neto izvoznik.
I to iz ne baš zavidne pozicije sa stanjem dugova i strukturom izvoza.
Da, taj posao je u jednoj godini to promenio.
A ekonomista za njega sad prvi put čuje.

evo tražim..
ti fantazmi po kojima smo mi bili u nekakvom vrhu Evrope


Ajd zajebi sa tim vrhom.
To niko osim tebe ne pominje, a ako ćeš sama da sobom da pričaš, uzmi ogledalo bre, baci kompjuter.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:37 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus

...




sitno je, probaću sa malo većom rezolucijom
e sad nije sitno!
skrolujte, pa kako skrolujete tako plačite braćo.. šta smo mogli a šta smo napravili
gedza.73 gedza.73 12:40 02.12.2022

Re: Dušan Radović

ko nije gledo taj film da gleda, ladno su u svemir (bar probali) da ispale upravo krme.. stvar je urnebesna..

Opasno dobar film. Koji mnogo toga o nama (i ne samo nama) otkriva i pokazuje. Nešto poput Veštica iz Blera samo sa SFRJ nostalgičare (slažem se za tobom oko Smogovaca iako se uopšte ničega ne sećam osim muzike i špice ostao mi lep 'dojam') kombinovanog sa ravnozemljašima
13.12.2016
U Beču je u toku prikazivanje dokumentarnog filma pod nazivom „Hjuston, imamo problem“, čija se radnja se dešava u vreme hladnog rata, trke za osvajanjem kosmosa i sletanja Amerikanaca na mesec.


Slovenački reditelj Žiga Virc ponovo je digao pravu buru kada je na internet postavljen trailer koji za iduću godinu najavljuje njegov novi film "Houston, We Have a Problem".



newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:43 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

Ajd zajebi sa tim vrhom.
To niko osim tebe ne pominje, a ako ćeš sama da sobom da pričaš, uzmi ogledalo bre, baci kompjuter.


pa ne pominjete a trebali bi..
gdje smo relativno stajali tad a gdje sad..
vrhunac nam je bio 1990, tad smo pretekli Bugare, RUmune i Poljake i prišli najbliže ikad Česima i Mađarima..
sad smo na samom dnu..
nego moram da povećam ovu sliku a ne nalazim kako na flickru

to sa suvim šljivama ti je stvarno vrh fora.. svašta si znao da kažeš al ovo je def jedna za pamćenje
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 12:48 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73
Koji mnogo toga o nama (i ne samo nama) otkriva i pokazuje


kako se uzme, ja mislim da bez konteksta ljudi to ne mogu da razumiju..
a definitivno je totalno ludilo priča..

nego, upravo da se ne bi zaključavali u te silne kučine suviš šljiva, krmadi i srpskih aviona imamo tu stvar zvanu statistika..
pa ta statistika kaže da nismo bi baš bili neka strašna sila nikad al smo te 1990. u prašini ostavljali i Poljake..
e nekad bilo..
rado ću da se pozabavim i trgovinom..
šta je izvozila Srbija pa šta Jugoslavija pa šta Srbija danas..

gedza.73 gedza.73 12:56 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
skrolujte, pa kako skrolujete tako plačite braćo.. šta smo mogli a šta smo napravili

Nije tačna ova tabela. Mi znamo kako je naša privreda bila u rangu sa Japanom a da nas je svet rasturio jer smo bili konkurencija Evropi.
Pošto ovde jugslovenska plava, ako dobro vidim, je negde sa bugarskom oker, poljskom zelenom a daleko ispod čehoslovčake ljubičaste nemoguće je da su nas naši drugovi komunisti lagali.

Tek bi plakali kad bi se uporedio GDP drugih evropskih zemalja koje nisu revolucionarno uveli sovjetski sistem. Kad sam sebi polomiš nogu na početku trke jer misliš kako ćeš tako ćopav stići prvi normalno je da ćeš do cilja u nekom trenutku izdahnuti u mukama.
angie01 angie01 13:01 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Ovi što govore da se to ne pominje, Kamilo, Endži, ti verovatno (nisam čitao sve komentare, ali sasvim mi je lako da zamislim i tebe u toj grupi, jer sve prokumunističko je tog narativna)


ajd , ne lupetaj, ja o Stambolicu nikada rec rekla nisam,...generalno u ovak ve rasprave, cuj rasprave, glupavo i agresivno opstruiranje da bi se odradila agenda, obicno ulazim kada pocne da se bezobrazno laze, pa kazem kako jeste bilo.

po meni, nikakva konstruktivna kritika ne moze da ima smisla, ako se izvrcu cinjenice, to je isto kao kada informer krene na oponete, pa im pripisuje kojesta nepostojece i odna dolazi u pitanje i ono sto eventualno jeste.

na sta vi svi, a i ostalima koji se usude da opovrgavaju izmisljotine, krenete da lepite etikete titici, komunjare i slicno,..pa ti si prvi pre titic nego ja.

E da, evo ti i pomoći, neka ti Endži pomogne oko pronalaženja onog podataka o izvozu krmadi pred rat, vidim da i ona to zna.


endzi je jedno sto pita, kada krenete sa andersenom od pre rata, govorila, kako su to besmislice i da svi validni podaci pokazuju da je Srbija u YU -kao i cela zemlja- bila u najboljem svemu sto se broji u svim drzavama na svetu u odnosu na sve i pre i posle,...sto vam sada i tadejus govori,...grafikoni postoje svuda po netu, samo potrazite.

kao i to, da su pocetne tacke i konteksti razvoja dogadjaja u svim pravcima, posle drugog sv rata i devedesetih neuporedive u korist ovih drugih, a da je rezultat drasticno, do kardinalno losiji,...to valjda ne moram da se dokazuje linkovima,...o tome se govori, pise svakodnevano....a ima i na na netu poprilicno izvora.
gedza.73 gedza.73 13:07 02.12.2022

Re: Dušan Radović

kako se uzme, ja mislim da bez konteksta ljudi to ne mogu da razumiju..

Kontekst je u stvari vrlo prost.
Cela priča je fikcija na koju se ljudi primili a koja nema uporište u činjenicama. Već na pomen Pepe Praseta treba da se pali alarm i seti se onog vica sa dugmićima.
Cela Amerika se sprda sa jugićem a ovamo smo napravili svemirski program dok smo za eurokrem morali da kupimo licencu (Plazmu smo ukrali). Pre spejs šatla Tito 1 i rakete Jovanka Broz sa Maserkama 2 bi valjda završili Željavu ili napravili kršten autoput.

Momak je inače odradio par sličnih stvari a sa ovom ubo pravo u centar. Na blogu su čak postavljane naslovnice Tajmsa o finainsijskom uspehu SFRJ koje su bile fotošopirane ali ih ljudi i dalje nemilice dele.

Ili

Navodno napravljeno sedam komada i kreću komentari na bućku. 'Šta smo mogli da budemo ali nismo jer smo glupi', 'dušmani tvrde kako nismo ništa znali ali evo vidite domaćih ruku proizvod'...
isto neki Slovenac (sviđaju mi se radovi).


gedza.73 gedza.73 13:12 02.12.2022

Re: Dušan Radović

šta je izvozila Srbija pa šta Jugoslavija pa šta Srbija danas..

Nordeus prodat za preko 300 miliona eura. Tri momka iz Niša uzeli oko 160 miliona eura za neki softver (ne sećam se tačno šta). Tolika cela EI Niš nije vredela.
Ne možeš da veruješ koliko ima malih firmi koje su udružene u klastere i koje rade za strane kompanije.
p.s.
Srpsko-američka firma Frame koju su pre šest godina pokrenuli trojica Nišlija, prodata je za čak 165 miliona dolara američkoj softverskoj cloud kompaniji Nutanix. To je i najveća javno poznata akvizicija za jedan startap iz Srbije.


gedza.73 gedza.73 13:30 02.12.2022

Re: Dušan Radović

najbolji opis Jugoslavije.


Šteta što nema slike kako su u kanalima spremali kuvan kupus, kako se trkom ulazilo sat vremena nakon početka radnog vremena i odlazilo sat i po ranije. Ili kako su na Zastavin otpad dolazili novi akumulatori i nove gume označeni kao škart sa cediljicom sa imenom šefova ili direktora koji su 'robu' bezecovali ili kako su radnici na kapiju za flašu rakije iznosili delove i šrafove.
gvozden1 gvozden1 13:44 02.12.2022

Re: Dušan Radović


to sa suvim šljivama ti je stvarno vrh fora.. svašta si znao da kažeš al ovo je def jedna za pamćenje

Pa znaš šta, sve sam očekivao, ali da se ponosiš svojim neznanjem, ipak nisam.

Šta da ti radim, evo ti citata, tužno je što si na to spala, ali šta je tu je

Naši slavni i izvozno orijentisani preci, prodali su Amerikancima 30.000 tona suvih šljiva i inkasirali tada neverovatnih 30 miliona dolara
!

Prvi izvozni posao Srbije za SAD ostvaren je 1897. godine, kad je izvezeno 37.500 tona suvih šljiva. To je donelo 30 miliona dolara deviznog prihoda, što je te godine spaslo posrnuli budžet. Kneževina Srbije u svet je izvozila suvu šljivu i ranije, pre trgovinskog sporazuma sa SAD, i to: 1881. godine 13.350 tona za 5,8 miliona dolara; 1885. više od 23.226 tona, 1890. u svet je otišlo 17.654 tone šljiva za 7,3 miliona dolara, a 1900. godine prodato je čak 40.530 tona za 11,2 miliona dolara.




Nakon Prvog svetskog rata suva šljiva iz Srbije prodavala se na tržištu Evrope, mada je izvoz išao i u SAD.

Posle Drugog svetskog rata izvoz je preorijentisan ka istočnoj Evropi i tadašnjem SSSR-u
.


Hajde da vidimo kako je bilo pre 114 godina. Te 1897. godine Srbija je obavila prvi veliki posao u Americi. Naši slavni i izvozno orijentisani preci, prodali su Amerikancima 30.000 tona suvih šljiva i inkasirali tada neverovatnih 30 miliona dolara!



I toga koliko hoćeš....

Ali ekonomista koji ne može da odluči šta je "sofisticiranije" prerađeno voće ili krme, čak ni uz pomoć prijatelja, koji smatra da je važnija nominalna visina duga u nekim trenutku od stope rasta zaduživanja....ne znam šta reći.


Ili, neko ko se bakće u privredu nipodaštava posao sa proizvodom po kome je neka država najuspešnija, najveći proizvođač u svetu, ko neki trenutak izdvoji po jednom parametru i viče, evo devetnaestih smo po ovoj brojci bili ispred ovih, misleći da ništa drugo nije bitno, da na privredu uopšte ne utiče demografska struktura i odnosi u toj državi i baš u tom trenutku, pokazuje da malo šta može da shvati.


Ne razume značaj posla koji je preokrenuo stanje u budžetu, ne shvata vitalnost privrede koja izdrži takav udar kakve su sankcije najvećeg i moćnog partnera, nego hvali privredu kojoj je najveći posao sa Amerikom, tako su ovi njeni to najavljivali, debakl sa Yugom, koji služi za sprdnju tamo.

Al dobro, komunizam.
maksa83 maksa83 13:59 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Добро, а зашто је између два рата онолико Чеха и осталих дошло у Србију, да окопавају кукуруз?

Ne znam za te okopavače između dva rata, ali kada se Srbija ustanovila kao država Knez Mihajlo je bio ozbiljan u tome da od Srbije napravi evropsku državu pa je imao raspisane međunarodne javne konkurse za sve živo. Okopavače kukuruza je već imao, a trebalo je svega ostalog.
softelectronics_e softelectronics_e 14:47 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
braćo pa kuda vodi to laganje samima sebi

Laganje nije, anegdota nije.

Šesdesetih godina devetnaestog veka je Srbija u Ameriku izvezla suve šljive, i taj posao je poznat poprilično, jer je drastično popravio stanje srpskog budžeta.

Mogla bi malo da se informišeš o tome.

Navođenje toga ništa ne govori o privredi Jugoslavije, nego samo pobija glupe i zlonamerne izjave da je dok komunističke privrede u Srbiji najvažniji proizvod bilo krme.

Hoćeš li dokazivati sviju tezu, pošto verujem da ćeš lako naći podatak o učešću izvoza živih svinja u ukupnom izvozu kraljevine Jugoslavije pred drugi svetski rat?

Ja, iskreno, očekujem to od tebe, a ne ove politikantske i priproste pokušaje smicalica poput ove, da neko veruje u to da je srpska privreda bila vrh.

Niko to nije rekao.

Dakle, koliki je udeo u izvozu "najsofisticiranijeg proizvoda" i ko je izašao kao pobednik iz trgovinskog rata devetstošeste?


Nedavno sam kod jednog drugara gledao knjižicu od stotinjak i nešto strana izdane od neke sanitarne uprave kneževine Srbije (nešto pre 1900 godine), naslova - Uputstvo za pakovanje živežnih namirnica.
U kojoj, između ostaloga, postoji i uputstvo o načinu sušenja šljiva, potom pletenju korpi za osušene šljive, te potom pakovanje.
Glupi Srbi već tada imali takvo uputsvo, a komuljare kažu da su bili samo u stanju da gaje krmad.
I da nisu toliko glupi, znali bi da je uzgoj svinja jedan od poslova koji zahteva poprilično znanja.
Eeeee, da!
Pre petnaestak godina sam radio neku automatiku za farmu svinja dvojici momaka koji su završili poljoprivredni fakultet, te se posvetili uzgoju svinja.
Kada sam video, tokom rada sa njima, koliko vole taj svoj posao, kada sam završio, na njihovo pitanje koliko su mi dužni, rekao sam ništa.
Ali, važno je samo da se posere na Srbina, gedžu, gegulu.
nikvet pn nikvet pn 14:58 02.12.2022

Re: Dušan Radović

maksa83
Knez Mihajlo je bio ozbiljan u tome da od Srbije napravi evropsku državu pa je imao raspisane međunarodne javne konkurse




Није баш био тендер него је прво књаз Милош порез народу са турских 10% спустио на 8%. Лепо. А књ.Михајло слободним професијама, тако се интелектуална занимања тада звала, спустио на невероватних 4%! Годину-две док је одјекнуло, где ћеш бољег тендера и ето их доктора, апотекара, архитеката, правника... Добродошли.

Други налет иностранаца у Србију био је после Првог рата. За фабрике газде су потраживале претежно мајсторски сталеж.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:52 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
neko ko se bakće u privredu nipodaštava posao sa proizvodom po kome je neka država najuspešnija, najveći proizvođač u svetu, ko neki trenutak izdvoji po jednom parametru i viče, evo devetnaestih smo po ovoj brojci bili ispred ovih, misleći da ništa drugo nije bitno, da na privredu uopšte ne utiče demografska struktura


gvožđo brate, nema ništa dok nećeš da prihvatiš činjenice..
nije jedan trenutak i nije neki pokazatelj.. 100 godina je i dohodak po glavi stanovnika je..
svijet još nije izmislio bolju mjeru ekonomskog stanja društva..
i ta mjera kaže da smo 1990 uspjeli (malo i zahvaljujući lošijoj sreći istočne braće) da im se prikrademo pa i da ih prestignemo..
nikad prije, nikad poslije..
to smo mogli dobro da unovčimo a znamo šta smo radili umjesto toga..
dok to ne prihvatiš nema ničega..
možemo o tome zašto je to tako..
dal to baš znači da su komunjare napravile iz raja izašao sistem..
dal to znači da bi možda trebalo nazad u samoupravljanje..
al ne može ništa od toga dok se ne priznaju suvi fakti..
šljivu prihvatam kao anegdotu (bezmalo i paradigmu) al smanji ribu.. 300 miliona dolara tada bi danas vrijedilo 5,5 milijardi..
jal su svi amerikanci te godine presjedili u klonji jal je ipak bilo malo manje te suve šljive
zilikaka zilikaka 15:54 02.12.2022

Re: Dušan Radović

nego, upravo da se ne bi zaključavali u te silne kučine suviš šljiva, krmadi i srpskih aviona imamo tu stvar zvanu statistika..
pa ta statistika kaže da nismo bi baš bili neka strašna sila nikad al smo te 1990. u prašini ostavljali i Poljake..
e nekad bilo..
rado ću da se pozabavim i trgovinom..
šta je izvozila Srbija pa šta Jugoslavija pa šta Srbija danas..

Svaka čast.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:57 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73
newimprovedtadejus
skrolujte, pa kako skrolujete tako plačite braćo.. šta smo mogli a šta smo napravili

Nije tačna ova tabela. Mi znamo kako je naša privreda bila u rangu sa Japanom a da nas je svet rasturio jer smo bili konkurencija Evropi.
Pošto ovde jugslovenska plava, ako dobro vidim, je negde sa bugarskom oker, poljskom zelenom a daleko ispod čehoslovčake ljubičaste nemoguće je da su nas naši drugovi komunisti lagali.

Tek bi plakali kad bi se uporedio GDP drugih evropskih zemalja koje nisu revolucionarno uveli sovjetski sistem. Kad sam sebi polomiš nogu na početku trke jer misliš kako ćeš tako ćopav stići prvi normalno je da ćeš do cilja u nekom trenutku izdahnuti u mukama.


ima i to..
udri u plač (samo će drug gvožđo malo da živne)


e i nešto da primjetiš..
ko god ode u Japan (ja spremam djecu na tu avanturu) vrati se sa pričama o Japankam a koje u bankarskim ekspoyiturama služe tome da se klanjaju klijentima..
to im posao..
o Japancima koji spavaju na radnom mjestu da bi naveče išli da se obeznanjuju od alkohola sa šefom pa ujutro mamurni opet..
anegdote tu ne pomažu puno..
garant i kod Elona u po Tesle zabušavaju na montaži
okačio neki lik kako mu vrata ne dihtuju a plastika se krivi..
ništa nikad nije crno i bijelo i zato i jeste KLJUČNO da se sagleda svoj relativni položaj u odnosu na druge
a ne suva šljiva ono, yugo sranje ovo
zilikaka zilikaka 16:33 02.12.2022

Re: Dušan Radović

smanji ribu.. 300 miliona dolara tada bi danas vrijedilo 5,5 milijardi..
jal su svi amerikanci te godine presjedili u klonji jal je ipak bilo malo manje te suve šljive

Ili iskazano brojevima, u najgrubljem, samo da bi se ilustrovala količina:

Danas je cena šljive oko 3 evra/kg pa za 5,5 milijardi možeš da kupiš oko 1,8 miliona tona. Danas USA ima preko 300 milions duša, pa bi značilo da baš svako od njih treba da potroši oko 6kg.
Pre 100 i kusur godina ih je bilo oko 30 miliona. Nek je cena bila duplo veća i nek si duplo mašila za odnose vrednosti novca onda i sad, to bi tad bilo oko 15 kila po glavi svakog Amerikanca.
Uz to, otkud tada Srbiji toliko šljiva kad sad ima ukupnu proizvodnju od nepunih 500 hiljada tona?
..nego, podaci o tom izvozu su garant sa interneta, a nas dve se onomad zakačile oko pouzdanosti podataka koji se preuzimaju odande
gvozden1 gvozden1 16:35 02.12.2022

Re: Dušan Radović

300 miliona dolara tada bi danas vrijedilo 5,5 milijardi

I to je koliko?
Otrilike današnje, ovogodišne, dospele obaveze za kredite, otprilike pola sadašnjeg deficita itd.

Nedobacivo?

A radi se o poslu koji se pamti stotinu godina i priča se o njemu, dakle ne neki uobičajeni posao.
I radi se o državi koja je najveći proizvođač šljive na svetu.

I tebi to nezamislivo, i ne uklapa ti se u ono što si tresnula pa ti je protivargument
jal su svi amerikanci te godine presjedili u klonji jal je ipak bilo malo manje te suve šljive


Ekonomisto.
Baš stručan argument.
Jel to ta statistika na koju se pozivaš?

Ja sam ti naveo citate, jedan je, videh dok sam guglao, sa sajta koji se bavi ekonomijom, a ti ga pobijaš ovim?

Šta bi ti bio dovoljan dokaz, pošto ja zakon o budžetu Srbije iz te godine nemam?

Ali kad vidim čime ga neko ko se razmeće strukom pobija, siguran sam da je tačno.


a znamo šta smo radili umjesto toga..


Radili smo što je bilo preče.
Bilo preče po mišljenju većine građana, a to mišljenje je Gospod Bog, i ozbiljni ekonomisti to mišljenje uzimaju u obzir kad o privredi govore.

Radili smo razjebabanje države koja nam je smetala, a to je preče od takmičenja sa Poljskom u nekoj cifri.

To se, ekonomisto, uvek radi.

Zimu osamsto petnaeste je Miloš Obrenović proveo u pećini, narod u zbegu, a pre toga je Miloš trgovao sa Venecijom.

Da li je Miloš pogrešio što je ekonomske pokazatelje stavio u drugi plan, iza prečih interesa?

Nije.

Nije jer ima prečih stvari od ekonomskih cifara.


Da je ekonomija najvažnija, udružili bi se Amerika, Kina i Rusija u jednu državu, i zamisli koja bi to privreda bila.
Ali ne udružuju se jer imaju prečuh stvari od privrede.

E tako je i sa Jugoslavijom, preče je Srbima bilo ratosiljati se Hrvata, i Hrvatima ratosiljati se Srba, nego prestizati Poljsku u nekim zarezima.

I u pravu su bili što su odjebali zareze i rasturili se.



gvozden1 gvozden1 16:38 02.12.2022

Re: Dušan Radović

značilo da baš svako od njih treba da potroši oko 6kg.

A jesu li smeli da prodaju nekome, ili su morali sve da pojedu?

Jbt, postoje podaci, a oni nešto dumaju.

Ne odgovara vam što je gedžovanska Srbija uspela da napravi dobar posao pa ide ono, ma ne verujem?
gvozden1 gvozden1 16:50 02.12.2022

Re: Dušan Radović

nego, podaci o tom izvozu su garant sa interneta

Malo sa interneta, malo sa fakulteta.

To što je za vas ovaj posao iznenađenje, uopšte ne mora da znači, zamisli, da je za sve.

Nema onoga ko se makar očešao o neko predavanje o šljivi da nije čuo za taj posao, jer se uglavnom to prvo pomene kad se o značaju šljive u Srbiji govori.


Evo, nađoh opet onaj sajt, imaš i genezu posla, imena, godine.

Ali ništa nije jače, podrazumeva se, od argumenata omiljenog ti " ma nemoguće, ma ne verujem, ma gde Srbija...."



Za realizaciju ponude upućene vladi SAD bio je zadužen Džon A. Kason, američki poslanik u Beču, koji je mesec dana posle Berlinskog kongresa, u avgustu 1878. godine, predložio uspostavljanje odnosa s Rumunijom, Srbijom i Crnom Gorom kao priznanje nezavisnosti ove tri kneževine.

Knez Milan je godinu dana kasnije doneo ukaz o uspostavljanju počasnog konzulata Srbije u Njujorku. Istovremeno, u Beogradu su počeli pregovori pomenutog Kasona s ministrom inostranih poslova Kneževine Srbije Jovanom Ristićem i ministrom finansija Vladimirom Jovanovićem o nacrtu trgovinskog ugovora.

Ugovor, poznat kao Sporazum o prijateljstvu, trgovini i plovidbi, potpisan je 14. oktobra 1881. godine između Kneževine Srbije i SAD. Njegovim odredbama utvrđeno je da građani Srbije u SAD imaju “nacionalni status”, koji je imala i roba koja je iz Srbije putovala u Ameriku.

Konačno uspostavljanje srpsko-američkih odnosa usledilo je nakon odluka o potvrđivanju ugovora od strane Narodne skupštine Srbije i američkog Senata. Na zasedanju Narodne skupštine u februaru 1882, povodom ugovora, vodila se žestoka debata. Predsednik Ministarskog saveta Milan Piroćanac upinjao se iz petnih žila da ukaže na sve njegove povoljnosti, tvrdeći kako nijedna druga vlada ne bi mogla da smisli nešto bolje u korist Srbije. Podržao ga je poslanik Avram Ozerović, dajući ostalim narodnim predstavnicima do znanja da će zemlja sada imati sigurno tržište za svoje suve šljive i da se otvaraju mogućnosti za izvoz vina i kože.

Međutim, neki poslanici mislili su drugačije. Tako je Marko Bogdanović uvaženim ministrima pažnju skrenuo „da pred očima ne smeju da imaju samo interese pojedinih staleža, već celog naroda“. Ni Milan Đurić nije bio očaran predloženim ugovorom, ističući da za Srbiju nije dobro da stranci u njoj imaju nekretnine i da ulažu kapital koji će je potčiniti. U tome ga je podržao tada mladi poslanik Nikola Pašić, zahtevajući da mu se potanko objasni šta to iz Srbije ide, a iz Amerike dolazi, ali na kraju je u svom stilu prelomio rekavši:

„Amerika je jedna silna država i na suvu i na moru, koja se može meriti među najveće i najsilnije države. Može se pretpostaviti, gospodo, da ćemo mi, ovako mala i slaba Srbija, moći dobiti i izvući od Amerike?“

Na kraju zasedanja prevagnulo je mišljenje da ugovor treba potpisati, što je krunisano odlukom o potvrđivanju ugovora, o čemu je Milan Piroćanac izvestio američkog državnog sekretara.

Senat SAD je, bez debate i amandmana, ovaj dokument izglasao 5. jula 1882.

Konačno, 7. jula američki predsednik Čester Artur potpisao je ugovor i za prvog opunomoćenika u Srbiji imenovao Eugena Skajlera, koji je te poslove obavljao iz Atine, stupivši na dužnost 10. novembra 1882. predajom akreditiva kralju Milanu Obrenoviću.

Prvi izvozni posao Srbije za SAD ostvaren je 1897. godine, kad je izvezeno 37.500 tona suvih šljiva. To je donelo 30 miliona dolara deviznog prihoda, što je te godine spaslo posrnuli budžet. Kneževina Srbije u svet je izvozila suvu šljivu i ranije, pre trgovinskog sporazuma sa SAD, i to: 1881. godine 13.350 tona za 5,8 miliona dolara; 1885. više od 23.226 tona, 1890. u svet je otišlo 17.654 tone šljiva za 7,3 miliona dolara, a 1900. godine prodato je čak 40.530 tona za 11,2 miliona dolara.

Nakon Prvog svetskog rata suva šljiva iz Srbije prodavala se na tržištu Evrope, mada je izvoz išao i u SAD.

Posle Drugog svetskog rata izvoz je preorijentisan ka istočnoj Evropi i tadašnjem SSSR-u.

Uspeh iz 1897. nikad nije ponovljen!

Procene za ovu, 2016. godinu govore da će Srbija ukupno izvesti svega nešto više od 1.000 tona suve šljive, za dva miliona dolara.

zilikaka zilikaka 17:00 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
značilo da baš svako od njih treba da potroši oko 6kg.

A jedu li smeli da prodaju nekome, ili su morali sve da pojedu?

Jbt, postoje podaci, a oni nešto dumaju.

Ne odgovara vam što je gedžovanska Srbija uspela da napravi dobar posao pa ide ono, ma ne verujem?

Pogrešno je prepisala a vi niko nule ne brojite.
Piše i da je bilo 30 hiljada tona za 30 miliona dolara. Znači sve po 1 dolar/kg i 1 kg po glavi.
treba prvo proveriti kolika je uopšte igde najveća potrošnja suve šljive po glavi jer teza da se to nosilo za Ameriku da bi se odande prodavalo je malo... Kome bi oni odande prodali a da transport bude iole realan,i što bi taj neko platio onoliko vozanje te šljive?
gedza.73 gedza.73 17:04 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
udri u plač (samo će drug gvožđo malo da živne)

Gori smo bili od kapitalističkih država sa kakvim takvim demokratijama iako smo tvrdili kako smo mi komun9isti sa samoupravljanjem bolji.
o Japancima koji spavaju na radnom mjestu da bi naveče išli da se obeznanjuju od alkohola sa šefom pa ujutro mamurni opet..
anegdote tu ne pomažu puno..
garant i kod Elona u po Tesle zabušavaju na montaži
okačio neki lik kako mu vrata ne dihtuju a plastika se krivi..

Bre Tadejus i ti si počela da relativizuješ k'o onomad oni u drugoj diskusiji. Stavljati pa i u sličnu ravan radnu kuturu Japanaca, Nemaca, Amerikanaca i Jugoslovena je kao da kažeš da je slično prevoziti robu drvenim kolima i šleperima.
ništa nikad nije crno i bijelo i zato i jeste KLJUČNO da se sagleda svoj relativni položaj u odnosu na druge

Ključno je da smo mi po ustavu bili diktatura, da je ljudima otimano privatno vlasništvo, da je postojalo jedinstvo vlasti, da nije postojao pluralizam i da nisu postojale slobode. Ako je tako nešto dobro onda je dobro i sve ono što je izašlo iz komunističkog šinjela.
yugo sranje


Realno jeste.
p.s.
BDP po stanovniku

SFRJ je senf boja. Na prvoj levo poređenje sa Japanom pa desno sa nemačkom, ispod Japana levo sa Italijom pa sa Austrijom, Grčkom, Španijom. Jedino smo blizu na dnu sa Mađarskom i Rumunijom.

Ovo ne znam šta znači, verovatno će ekonomistima biti jasno o čemu se radi
Mereno u procentima BDP-a, ukupni spoljnotrgovinski deficit Jugoslavije između 1970. i 1980. povećao se sa nešto ispod 10% na oko 50% BDP-a. ((Macroeconomics of Yugoslavia, 1970-1990 )) Ono što je zabrinjavajuće u ovome nije sama cifra od 50% BDP-a, nego činjenica da je Jugoslavija iz godine u godinu beležila sve veći trgovinski deficit u odnosu na BDP.

Neki Maršalov plan nam je dao 12 milijardi dok je 47 SFRJ dobila kao reparaciju.
gvozden1 gvozden1 17:08 02.12.2022

Re: Dušan Radović

treba prvo proveriti kolika je uopšte igde najveća potrošnja suve šljive

Što proveravati?
Da se dovede u sumnju nešto što je već u istoriju ušlo, jer se ne uklapa u obrazac - Srbija je do komunista samo krmad znala da proizvede, a onda došli komunisti i doneli znanje?


Nisam brojao nule, nisam za to što znam da se radilo o izuzetnom poslu, to je nesporno, i milion puta ponovljeno, i niko nikad ga nije doveo u sumnju, naprotiv.

I ti sad bi da proveravaš.
Izvoli, proveri pa javi šta si konstatovala.
maksa83 maksa83 17:16 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Radili smo što je bilo preče.
Bilo preče po mišljenju većine građana, a to mišljenje je Gospod Bog, i ozbiljni ekonomisti to mišljenje uzimaju u obzir kad o privredi govore.

Radili smo razjebabanje države koja nam je smetala,

Je l' se neko seća ovoga?

Ja ne.
gvozden1 gvozden1 17:17 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Je l' se neko seća ovoga?

Ja ne.

Na šta misliš, pomozi mi da shvatim pa ću te potstetiti.
maksa83 maksa83 17:22 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Na šta misliš, pomozi mi da shvatim pa ću te potstetiti.

Baš na ono što sam citirao. Da smo se prihvatili posla rasturanja Jugoslavije. Po mom sećanju uprli smo se da je sačuvamo u bilo kom obliku. S obzirom da smo je rasturili (a čak je nismo ni mi rasturili, nego nas je Crna Gora napustila) tek 2003. baš smo bili loši u tom poslu. Možda bolje da smo se bavili onim drugim.
gedza.73 gedza.73 17:22 02.12.2022

Re: Dušan Radović

zilikaka
Ili iskazano brojevima, u najgrubljem, samo da bi se ilustrovala količina:

Za Ladu Samaru je trebalo izdvojiti krajem osamdesetih 54 prosdečne plate a za golf dvojku 96 plata.
54 x 630 € = 34 000 €
96 x 630 € = 60 480 €

Znači da je danas bolje

Možda sam negde pogrešio u računici pa ako neko ima bolje informacije u korist zlatnih osamdesetih neka ih navede.

Privreda je uprkos velikom investiranju u dvadesetogodišnjem periodu (1960-1980) uspela da ostvari samo 70 odsto efikasnosti ekonomija Turske, Grčke, Španije i Portugalije. Izvoz je 1978. godine bio 259 dolara po glavi stanovnika (Grčka – 362, Španija – 358, Italija – 987, Austrija – 1.628 dolara).

Vladimir Gligorov u studiji “Jugoslavija i razvoj: Korist i troškovi ključna tema sporenja” navodi da u periodu od 1979. do 1989. nije bilo rasta dohotka po glavi stanovnika. Neefikasnost poslovanja bila je kolosalna.

Međunarodne institucije navodile su da je svakog radnog dana 700.000 radnika bilo na bolovanju, 600.000 proslavljalo je neki praznik, 400.000 je odlazilo na razne konferencije i samoupravne sastanke, a oni koji su dolazili na posao radili su, u proseku, tri sata i šest minuta dnevno.

Sa stopom rasta BDP-a od 0,6 odsto (1981-1985) Jugoslavija se našla u društvu privredno najmanje uspešnih zemalja u svetu.
gvozden1 gvozden1 17:27 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Baš na ono što sam citirao. Da smo se prihvatili posla rasturanja Jugoslavije. Po mom sećanju uprli smo se da je sačuvamo u bilo kom obliku. S obzirom da smo je rasturili (a čak je nismo ni mi rasturili, nego nas je Crna Gora napustila) tek 2003. baš smo bili loši u tom poslu. Možda bolje da smo se bavili onim drugim.

A to da.

Poenta mi je bila raspravljanje o prečim stvarima od ekonomskih, o međunacionalnim odnosima.

Ali u pravu si, Srbija je htela to da reši čuvanjem Jugoslavije, Hrvatska rasturanjem

Ali suština je, iako sam je nespretno formulisao, nije ekonomija najvažnija stvar.
maksa83 maksa83 17:33 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Poenta mi je bila raspravljanje o prečim stvarima od ekonomskih, o međunacionalnim odnosima.

Ali ovo ti je kao Indijana Džons prvi deo. Super film, zabavan i sve, ali kad malo pogledaš radnju shvatiš da je sve što je Indijana Džons radio potpuno nebitno za ishod, sve bi se isto na na kraju desilo baš tako kako se desilo i da se on uopšte ne pojavljuje u filmu. Tako i ovo, iscimao si se bogznakako, trpeo ovo i ono i završio si u istim avnojevskim granicama (minus Kosovo) + si se ulupao u procesu. Dakle po svoj prilici bi bilo bolje da si se za to vreme ipak bavio ekonomijom.

P.S. Ili kako ono kažu "na XYZ dijeti sam, i za četrnaest dana sam izgubio dve nedelje".
gedza.73 gedza.73 17:37 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Ali suština je, iako sam je nespretno formulisao, nije ekonomija najvažnija stvar.

Jok nije. Ekonomija jeste najvažnija stvar.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 17:41 02.12.2022

Re: Dušan Radović

zilikaka
gvozden1
značilo da baš svako od njih treba da potroši oko 6kg.

A jedu li smeli da prodaju nekome, ili su morali sve da pojedu?

Jbt, postoje podaci, a oni nešto dumaju.

Ne odgovara vam što je gedžovanska Srbija uspela da napravi dobar posao pa ide ono, ma ne verujem?

Pogrešno je prepisala a vi niko nule ne brojite.
Piše i da je bilo 30 hiljada tona za 30 miliona dolara. Znači sve po 1 dolar/kg i 1 kg po glavi.
treba prvo proveriti kolika je uopšte igde najveća potrošnja suve šljive po glavi jer teza da se to nosilo za Ameriku da bi se odande prodavalo je malo... Kome bi oni odande prodali a da transport bude iole realan,i što bi taj neko platio onoliko vozanje te šljive?


gvožđo se izgleda nekog drugog proizvoda od šljive malo nalizao pa mu sad smeta što smo mi uzele tu da brojimo neke nule..
šta smeta ako ti amerikanci vole da stuku svaki po tonu suve šljive u danu..
poznato je da je suva šljiva dobra za mentalno zdravlje (ko nije čitao tetka Džuliju i scenaristu smjesta da uzme da čita, ja i muž se decenijama evo sprdamo na temu mentalnog zdravlja i suve švilje, hvaljen Ljosa)..

nego, interneta što se tiče..
pa ovo jeste sjajna, ali baš sjajna ilustracija..
internet trpi sve mnogo više od papira..
baš nema čega nema..
ali ko uloži truda da savlada kako procjeniti šta ima veze sa relanošću a šta su tone šljiva što ih izeli Amerikanci u njega je carstvo nebesko ili kako se ono kaže..
informacija zaista jeste moć..
e sad ima i toga da je i dezinformacija baš đavolja rabota ali se i sa tim da izboriti
gvozden1 gvozden1 17:44 02.12.2022

Re: Dušan Radović

(minus Kosovo) . Dakle po svoj prilici bi bilo bolje da si se za to vreme ipak bavio ekonomijom.

E ovde se nećemo složiti, za razliku od ostalog dela.

Nije greška što je ekonomija potisnuta, nego što nam je rešava na ja preče stvari, državnih, nacionalnih poslova, bio pogrešan.

Da smo radili ono što sam greškom napisao, da smo se bavili rasturanjem Jugoslavije, a ne čuvanjem, bolje bismo prošli.



gvozden1 gvozden1 17:52 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvožđo se izgleda nekog drugog proizvoda od šljive malo nalizao pa mu sad smeta što smo mi uzele tu da brojimo neke nule..

Aman ženo, eno ti brojeva gore, šta je s tobom?


izvezeno 37.500 tona suvih šljiva. To je donelo 30 miliona dolara deviznog prihoda


Ko je pogrešno prepisao ?
Pogrešno je prepisala


Stvarno ne brojim nule, suština je jasna, a to je da je Srbija i bez komunista znala da pravi još nešto osim krmadi.

I što predkočiste trgovinski rat Srbije i Beča koji je Srbija dobila?

I tu se neke nule ne slažu, pa onda se nije ni desilo?

Ili se ni za to nije čulo?
gvozden1 gvozden1 17:53 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73
Ali suština je, iako sam je nespretno formulisao, nije ekonomija najvažnija stvar.

Jok nije. Ekonomija jeste najvažnija stvar.

Idi kaži to klovnu, sjebaše mu Rusi ekonomiju.
gedza.73 gedza.73 17:57 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Da smo radili ono što sam greškom napisao, da smo se bavili rasturanjem Jugoslavije

sa Amerikancima
a ne čuvanjem

sa Rusima
bolje bismo prošli.

Uz male korekcije sum soglasuvan.
Idi kaži to klovnu

Bolje to da mu objasne ovi naši neokomunisti koji rešavaju svecka pitanja preraspodale imperijalne moći i kojima je luča ponovo u Moskvi.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:04 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73
zilikaka
Ili iskazano brojevima, u najgrubljem, samo da bi se ilustrovala količina:

Za Ladu Samaru je trebalo izdvojiti krajem osamdesetih 54 prosdečne plate a za golf dvojku 96 plata.
54 x 630 € = 34 000 €
96 x 630 € = 60 480 €

Znači da je danas bolje

Možda sam negde pogrešio u računici pa ako neko ima bolje informacije u korist zlatnih devedesetih neka ih navede.

Privreda je uprkos velikom investiranju u dvadesetogodišnjem periodu (1960-1980) uspela da ostvari samo 70 odsto efikasnosti ekonomija Turske, Grčke, Španije i Portugalije. Izvoz je 1978. godine bio 259 dolara po glavi stanovnika (Grčka – 362, Španija – 358, Italija – 987, Austrija – 1.628 dolara).

Vladimir Gligorov u studiji “Jugoslavija i razvoj: Korist i troškovi ključna tema sporenja” navodi da u periodu od 1979. do 1989. nije bilo rasta dohotka po glavi stanovnika. Neefikasnost poslovanja bila je kolosalna.

Međunarodne institucije navodile su da je svakog radnog dana 700.000 radnika bilo na bolovanju, 600.000 proslavljalo je neki praznik, 400.000 je odlazilo na razne konferencije i samoupravne sastanke, a oni koji su dolazili na posao radili su, u proseku, tri sata i šest minuta dnevno.

Sa stopom rasta BDP-a od 0,6 odsto (1981-1985) Jugoslavija se našla u društvu privredno najmanje uspešnih zemalja u svetu.


pogrješio si što bi se reklo u elementarnoj logici..
ne živimo u izolaciji no među drugim ljudima..
a tim drugim ljudima se desilo da je Kinez počeo da radi i izvozi za cijeli svijet..
pa roba postala jeftina (a usluge skupe)..
pa ovo tvoje ima smisla samo ako kažeš koliko nas je onda u platama koštao nov auto u poređenju sa Švabom a koliko danas..
auto je jelda postao poprilično mali trošak u poređenju sa drugim stvarima..
kuća ti je tu dosta pouzdaniji pokazatelj al ni to kod nas naravno ne može baš lako da se uporedi jer jelda komunizam
bdp po glavi stanovnika ipak laže najmanje
pa onda ima ta rang lista
pa ima da smo nekad bili podosta više na njoj
od tih činjenica drugovi ne vrijedi da bježiiiiiiiiiiiiiiite
freehand freehand 18:04 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Не, дошли су у озбиљне фабрике озбиљне земље у конјунктури, у успону.

Da okopavaju kukuruz.
A što su Rumuni dolazili u Jugoaslaviju '89 i '90?
Volim ove argumente...
zilikaka zilikaka 18:05 02.12.2022

Re: Dušan Radović

I ti sad bi da proveravaš.
Izvoli, proveri pa javi šta si konstatovala.

Danas je proizvodnja 400 hiljada tona, od toga svega 6% ide na sušenje. Za kg suve treba 4kg sveže, pa je za 30 hiljada tona trebalo 120 hilj. tona svežih. To bi po današnjoj proizvodnji značilo da skoro svaka treća ode osušena za Ameriku. Ili pak znači da je tadašnja Srbija sa onolikom proizvodnjom suve, proizvodila bar 5 ako ne i 10 puta više šljive nego danas i pekla rakiju od svega onog što nije za sušenje jer kako kažu velik procenat nije.
Drugi deo inženjerske analize bi bio kapacitet sušara ali podaci do kojih dolazim o načinu i vremenu sušenja su vrlo različiti. Osim toga tadašnja i sadašnja tehnologija sigurno nisu iste, pa bi bilo neozbiljno da se upuštam u tu procenu. (Koliko svih resursa treba da bi se osušile tolike šljive)

Nego, ovakve analize radim zbog sebe, ko što neko ređa pasijans. Zabavljaju me.
A poseban "benefit" je to što svakako mrzim Srbiju pa mi ovo leglo...


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:05 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
gvožđo se izgleda nekog drugog proizvoda od šljive malo nalizao pa mu sad smeta što smo mi uzele tu da brojimo neke nule..

Aman ženo, eno ti brojeva gore, šta je s tobom?


izvezeno 37.500 tona suvih šljiva. To je donelo 30 miliona dolara deviznog prihoda


Ko je pogrešno prepisao ?
Pogrešno je prepisala


Stvarno ne brojim nule, suština je jasna, a to je da je Srbija i bez komunista znala da pravi još nešto osim krmadi.

I što predkočiste trgovinski rat Srbije i Beča koji je Srbija dobila?

I tu se neke nule ne slažu, pa onda se nije ni desilo?

Ili se ni za to nije čulo?


gvožđo lakše sa tim šljivnim derivatima, strefićete večeras srčka (mada možda ti pomogne ima i toga)
freehand freehand 18:08 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Danas je cena šljive oko 3 evra/kg pa za 5,5 milijardi možeš da kupiš oko 1,8 miliona tona.

Ali je pitanje koliko u tim šljivama možeš da uvališ kamenja, ko ovi iz topole. Tu profit zna da skoči neviđeno, da te dovede na stranice enciklopedija.
gvozden1 gvozden1 18:11 02.12.2022

Re: Dušan Radović


sa Amerikancima
a ne čuvanjem

sa Rusima

Sa Rusima je čuvali?
Zar ne reče neki dan da su tad Rusi Hrvate podržavali?

Saberi se.

Ili bolje idi popij još jednog pivkana, parking, prodavnica, svejedno, možda ti oni tvoji razjasne.


Bolje to da mu objasne ovi naši neokomunisti

Što oni kad si ti na njegovoj strani dok mu se ekonomija, najvažnija stvar, survava u ponor?


freehand freehand 18:11 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Ima jedna malo poznata reč koja se zove licemerje, i koja je za mene crvena marama.

Kako misliš reč koja se zove?

U ovom slučaju, osoba koja veliča neki sistem nas podseća na čoveka kojeg je taj sistem ubio, usput (ne na ovom blogu, ali na prethodnim) veličajući osobu koja je prilično doprinela da taj čovek umre.

Pa se ti, eto, na OVOM blogu ne svađaš sa napisanim nego sa osobom.
Ali svoje domaćine preskačeš, sa njima se slažeš od situacije do situacije.
Kako reče ono, kako se ZOVE ona reč što ti se nekako zabola u mislilo pa ti smeta i ne možeš da se oslobodiš?

gvozden1 gvozden1 18:12 02.12.2022

Re: Dušan Radović


gvožđo lakše sa tim šljivnim derivatima, strefićete večeras srčka (mada možda ti pomogne ima i toga)

Ajd polako, ekonomisto, ko je koju cifru pogrešno prepisao.

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:13 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73
newimprovedtadejus
udri u plač (samo će drug gvožđo malo da živne)

Gori smo bili od kapitalističkih država sa kakvim takvim demokratijama iako smo tvrdili kako smo mi komun9isti sa samoupravljanjem bolji.
o Japancima koji spavaju na radnom mjestu da bi naveče išli da se obeznanjuju od alkohola sa šefom pa ujutro mamurni opet..
anegdote tu ne pomažu puno..
garant i kod Elona u po Tesle zabušavaju na montaži
okačio neki lik kako mu vrata ne dihtuju a plastika se krivi..

Bre Tadejus i ti si počela da relativizuješ k'o onomad oni u drugoj diskusiji. Stavljati pa i u sličnu ravan radnu kuturu Japanaca, Nemaca, Amerikanaca i Jugoslovena je kao da kažeš da je slično prevoziti robu drvenim kolima i šleperima.
ništa nikad nije crno i bijelo i zato i jeste KLJUČNO da se sagleda svoj relativni položaj u odnosu na druge

Ključno je da smo mi po ustavu bili diktatura, da je ljudima otimano privatno vlasništvo, da je postojalo jedinstvo vlasti, da nije postojao pluralizam i da nisu postojale slobode. Ako je tako nešto dobro onda je dobro i sve ono što je izašlo iz komunističkog šinjela.
yugo sranje


Realno jeste.
p.s.
BDP po stanovniku

SFRJ je senf boja. Na prvoj levo poređenje sa Japanom pa desno sa nemačkom, ispod Japana levo sa Italijom pa sa Austrijom, Grčkom, Španijom. Jedino smo blizu na dnu sa Mađarskom i Rumunijom.

Ovo ne znam šta znači, verovatno će ekonomistima biti jasno o čemu se radi
Mereno u procentima BDP-a, ukupni spoljnotrgovinski deficit Jugoslavije između 1970. i 1980. povećao se sa nešto ispod 10% na oko 50% BDP-a. ((Macroeconomics of Yugoslavia, 1970-1990 )) Ono što je zabrinjavajuće u ovome nije sama cifra od 50% BDP-a, nego činjenica da je Jugoslavija iz godine u godinu beležila sve veći trgovinski deficit u odnosu na BDP.

Neki Maršalov plan nam je dao 12 milijardi dok je 47 SFRJ dobila kao reparaciju.


E TU SMO
MORAM VELIKIM SLOVIMA JER OVO DRUGOVI JESTE VAŽNA LEKCIJA (I MOLIM DA SE OBRATI PAŽNJA)
PRVO, JA UPRAVO GOVORIM DA TREBA GLEDATI ČINJENICE DA NE ANEKDOTE..
ANEKDOTA IMA I TAKVIH DA KAŽU DA JAPANAC SAMO ŠTA RADI SJEDI JAL PIJAN JAL MAMURAN I PRAVI SE DA RADI (DOSTA RAŠIRENA PRIČA NA ZAPADU)..
DRUGO, JOŠ VAŽNIJE
OSNOVNO U GLEDANJU PODATAKA JE DA PROVJERIŠ IZVOR!!! IZVOR PODATAKA!!!
PA TI SE NEĆE DESITI DA NEKA PRIUČENA ĆURAN-ĆURKA ISPUSTI PAR NULA
OVI TVOJI GRAFIKONI TO NEMAJU
TO SE PROSTO NE GLEDA
I TO JE PRVA LEKCIJA NA INTERNETU, MORAŠ PROVJERITI KO TVRDI NEŠTO I KAKVI SU IZGLEDI DA NE LAŽE
KAD TO SAVLADAŠ ONDA MOŽEŠ DALJE

TO DA SMO SLABO STAJALI U ODNOSU NA ZAPAD JE OPŠTE POZNATO
UVIJEK
ALI SMO USPJELI DA PREŠIŠAMO ISTOČNU BRAĆU I IMALI DOBRU ŠANSU DA SE POZICIONIRAMO DA TO VOĐSTVO ZADRŽIMO
NISMO JE ISKORISTILI
SAD BI BIO RED DA SE SUOČIMO SA ISTINOM ŠTA JESMO BILI, ŠTA NISMO, I KAKO DALJE
OVE BAJKE O TOME KAKO SMO BILI SILA
pardoinaram, lekcija završena ne mora velika slova, e dakle bajke o magičnoj šljivi ne pomažu
kao ni bajke u glupom i lijenom jugoviću
moralo bi prvo da se složimo oko osnovih pitanja pa onda i odgovora pa odatle dalje
osporavati sve ne ide
gedza.73 gedza.73 18:17 02.12.2022

Re: Dušan Radović

auto je jelda postao poprilično mali trošak u poređenju sa drugim stvarima..

jeste. Ali nekad nisi imao internet, mobilne telefone (jedva po unutrašnjosti po neki fiksni), kablovsku. Imao si samo jedan auto, jednu registraciju, jedan plivajući...
pogrješio si što bi se reklo u elementarnoj logici..

Moguće. Ali ako poredimo Srbiju 1920. sa SFRJ iz 1948. onda mi palo na pamet da poredimo koliko se čega moglo kupiti za prosečnu platu onda i sada.

Oko ove tabele se neko baš potrudio.


bdp po glavi stanovnika ipak laže najmanje

od ekonomije dobacujem do kućne. Jel' u BDP po glavi ulaze doznake (valjda su bile na 10 posto budžeta) i dug u uslovima samoupravnog 'privređivanja' kad su se republike pojedinačno zaduživale a država vraćala

Jer ako smo imalu ti privredu kako se tvrdi i sve te proizvode od Leni sladoleda do Obod zamrzivača koji je trajao sto godina onda je valjda taj dug trebao da se smanjuje a ne da urednici novina mole SIV da im dozvoli povećanje cene novina jer je repromaterijal iz uvoza (što je to nama trebalo ako smo imali sve) poskupeo preko svake mere?

Meni sve ovo liči na alkoholičara koji je ceo život bekrijao a onda kad je umro ožalošženi rođaci okrivili jetru što nije izdržala.
freehand freehand 18:17 02.12.2022

Re: Dušan Radović

softelectronics_e
freehand
Eto, vidiš kako znaš!
Drugovi brinuli za tebe da ne trošiš devize pa su ti omogućili originale iz Beka i Varteksa.
Bože, bože, šta da čovek kaže na ovakve nebuloze?
Gedžo, daj ti neki primer.

kako odgovoriti doktoru za nebuloze?
Možda time da su leviske proizvođene i u Engleskoj, Nemačkoj, Francuskoj, Belgiji, na filipinima ikojekude još, negde u fabrikama proizvođača a negde po licenci?


Jeste, jeste!
A drugovi će da brinu za tebe da se ne razbacuješ devizama?
Jel' tako druže?!
Bože, kakvih sve idiotarija ljudi kažu i ne trepnu!

A ovime si o proizvodnji farmerica određenog brenda po licenci u Engleskoj, Francuskoj, Belgiji, Filipinima -rekao šta tačno?
Sem da si potrvrdio da si morončćina koja ljude bez razloga i ikakvog obrazloženja zove budalčinama?
Pri tomne - mene možeš da zoveš kako hoćeš, to nije problem. Pokušaj uvrede od morona nosim ko odlikovanja, nego za neke koji sa tobom takođe pokušavaju da pričaju kao da si bar polunormalan, to mi bude krivo jer ih je sramota da ti odgovore.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:18 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

gvožđo lakše sa tim šljivnim derivatima, strefićete večeras srčka (mada možda ti pomogne ima i toga)

Ajd polako, ekonomisto, ko je koju cifru pogrešno prepisao.



pa biće da je ova tvoja odnosno tvoj koji kaže da je svaki Amer pojeo po kilo suve šljive a svaku kilu platio 60 današnjih dolara..
brale ne da su voleli šljive suve nego su im bukvalno bile ko zlato
de živ bio okači link da se i mi na izvoru znanja napijemo

i primjeti da se to izgleda kuneš upravo u taj komunjarski fakultet na kom su ovakve nebuloze prolazile i niko se nije zapitao dal treba ta riba da se smanji malo..

brale, mnogo je..
komunjare fakat jesu uvijek bile lude ko struja
freehand freehand 18:20 02.12.2022

Re: Dušan Radović

moralo bi prvo da se složimo oko osnovih pitanja pa onda i odgovora pa odatle dalje
osporavati sve ne ide


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:23 02.12.2022

Re: Dušan Radović


Preporuči / Preporuka:

gedza.73
auto je jelda postao poprilično mali trošak u poređenju sa drugim stvarima..

jeste. Ali nekad nisi imao internet, mobilne telefone (jedva po unutrašnjosti po neki fiksni), kablovsku. Imao si samo jedan auto, jednu registraciju, jedan plivajući...
pogrješio si što bi se reklo u elementarnoj logici..

Moguće. Ali ako poredimo Srbiju 1920. sa SFRJ iz 1948. onda mi palo na pamet da poredimo koliko se čega moglo kupiti za prosečnu platu onda i sada.

Oko ove tabele se neko baš potrudio.


bdp po glavi stanovnika ipak laže najmanje

od ekonomije dobacujem do kućne. Jel' u BDP po glavi ulaze doznake (valjda su bile na 10 posto budžeta) i dug u uslovima samoupravnog 'privređivanja' kad su se republike pojedinačno zaduživale a država vraćala

Jer ako smo imalu ti privredu kako se tvrdi i sve te proizvode od Leni sladoleda do Obod zamrzivača koji je trajao sto godina onda je valjda taj dug trebao da se smanjuje a ne da urednici novina mole SIV da im dozvoli povećanje cene novina jer je repromaterijal iz uvoza (što je to nama trebalo ako smo imali sve) poskupeo preko svake mere?

Meni sve ovo liči na alkoholičara koji je ceo život bekrijao bez mere a onda kad je umro ožalošženi rođaci okrivili jetru što nije izdržala.


pa čekaj ova tabela poredi komuljare sa komuljarama i ništa spec ne pokazuje..
nešto otišlo gore, nešto dole..
jedino se neko fakat jeste potrudio (komuljare su bile vrsni skupljači al bjedni obrađivači podataka)..

pitanja što se tiče dug nije BDP, doznake jesu..
anekdote tipa drugovi tražili podizanje cijena ne govore puno osim da je komuljarluk svakako imao mana..
to nije poenta
poenta je da je i takav nas doveo u sasvim solidnu poziciju te 1990. e al mi onda rekli e sad malo da vidimo ovu geopolitiku, ekonomija je sralje..
i dalje bilo ono u vezi gaća, trnja i znaš već


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:25 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand
moralo bi prvo da se složimo oko osnovih pitanja pa onda i odgovora pa odatle dalje
osporavati sve ne ide




dobro da i ja ko da sam se derivata šljive nalizala
al jest simptomatično kako kažeš e ljudi pogle 4 je veće od 2 a oni udare znaš li ti koliko je Amerikanac pojeo suve šljive
e jebiga
softelectronics_e softelectronics_e 18:26 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand
softelectronics_e
freehand
Eto, vidiš kako znaš!
Drugovi brinuli za tebe da ne trošiš devize pa su ti omogućili originale iz Beka i Varteksa.
Bože, bože, šta da čovek kaže na ovakve nebuloze?
Gedžo, daj ti neki primer.

kako odgovoriti doktoru za nebuloze?
Možda time da su leviske proizvođene i u Engleskoj, Nemačkoj, Francuskoj, Belgiji, na filipinima ikojekude još, negde u fabrikama proizvođača a negde po licenci?


Jeste, jeste!
A drugovi će da brinu za tebe da se ne razbacuješ devizama?
Jel' tako druže?!
Bože, kakvih sve idiotarija ljudi kažu i ne trepnu!

A ovime si o proizvodnji farmerica određenog brenda po licenci u Engleskoj, Francuskoj, Belgiji, Filipinima -rekao šta tačno?
Sem da si potrvrdio da si morončćina koja ljude bez razloga i ikakvog obrazloženja zove budalčinama?
Pri tomne - mene možeš da zoveš kako hoćeš, to nije problem. Pokušaj uvrede od morona nosim ko odlikovanja, nego za neke koji sa tobom takođe pokušavaju da pričaju kao da si bar polunormalan, to mi bude krivo jer ih je sramota da ti odgovore.

Hahahaha!
Jebote, kako si ti lukav tip.!
I sažljiv.
I brižan za druge, pride!
Šta bi to tebe trebalo da brine kada ja uzvratim komuljarama na njihove provokacije?
Što bih ja tebe vređao?
Koji si mi ti krasni?
Ti si najobičniji kusur.
Od čoveka.
freehand freehand 18:27 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
freehand
moralo bi prvo da se složimo oko osnovih pitanja pa onda i odgovora pa odatle dalje
osporavati sve ne ide




dobro da i ja ko da sam se derivata šljive nalizala
al jest simptomatično kako kažeš e ljudi pogle 4 je veće od 2 a oni udare znaš li ti koliko je Amerikanac pojeo suve šljive
e jebiga

Ako se razumeš u statistiku valjda je red i da razumeš da si na bolest udarila. A to se ne radi.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:29 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand
newimprovedtadejus
freehand
moralo bi prvo da se složimo oko osnovih pitanja pa onda i odgovora pa odatle dalje
osporavati sve ne ide




dobro da i ja ko da sam se derivata šljive nalizala
al jest simptomatično kako kažeš e ljudi pogle 4 je veće od 2 a oni udare znaš li ti koliko je Amerikanac pojeo suve šljive
e jebiga

Ako se razumeš u statistiku valjda je red i da razumeš da si na bolest udarila. A to se ne radi.


ma zna nekad da bude baš i zabavno..
ovo sa šljivom mi je bukvalno suvo zlato..
brate, ne dešava se svaki dan
gedza.73 gedza.73 18:29 02.12.2022

Re: Dušan Radović

PRVO, JA UPRAVO GOVORIM DA TREBA GLEDATI ČINJENICE DA NE ANEKDOTE..
ANEKDOTA IMA I TAKVIH DA KAŽU DA JAPANAC SAMO ŠTA RADI SJEDI JAL PIJAN JAL MAMURAN I PRAVI SE DA RADI (DOSTA RAŠIRENA PRIČA NA ZAPADU)..
DRUGO, JOŠ VAŽNIJE

Izvini ali stvarno nisam najbolje razumeo. Jel znači da je naš samoupravni radnik vrlo sličan japanskom? Ili bar holandskom. Pošto ima nekih dokumentaraca iz osamdesetih gde se pokazuje kako se kasni na posao što po fabrikama što u RTS.
PA TI SE NEĆE DESITI DA NEKA PRIUČENA ĆURAN-ĆURKA ISPUSTI PAR NULA
OVI TVOJI GRAFIKONI TO NEMAJU
TO SE PROSTO NE GLEDA
I TO JE PRVA LEKCIJA NA INTERNETU, MORAŠ PROVJERITI KO TVRDI NEŠTO I KAKVI SU IZGLEDI DA NE LAŽE
KAD TO SAVLADAŠ ONDA MOŽEŠ DALJE

Ovo me uplašilo a nisam siguran da li su tačni podaci jer smo tu negde sa Bugarskom a ne deluje da smo ih baš nešto prešišali.



Ovde nema izvor ali smo prošli kao Zdravko Čolić na Evroviziji.


Delju nas čak i Španci.



gedza.73 gedza.73 18:38 02.12.2022

Re: Dušan Radović

doznake jesu..

Malo mnogo budžet SFRJ zavisio od tih doznaka.
pa čekaj ova tabela poredi komuljare sa komuljarama i ništa spec ne pokazuje..

Pokazuje kako može da se više kupi cementa, blokova, svinjetine, šećera, jaja što znači kako će nas neko iz sistema za jedno dvaes godina ubeđivati šta smo sve imali a nismo cenili.
poenta je da je i takav nas doveo u sasvim solidnu poziciju te 1990.

Moje mišljenje je suprotno. Ne da nije bila solidna situacija nego smo globalne promene dočekali ideološki indoktrinirani bez ikakvog znanja, sposobnosti ili zaliha. Država nije dozvoljavala da se pojedinci razvijaju mimo sistema (ograničen broj hetlata, ograničen broj radnika, birokratija, partijska administracija...) i kao takvi jedino, što reče onaj zlotvor, smo znali da se bijemo jer nismo znali da radimo. pa smo još dobili preko njonje.
komuljarluk svakako imao mana..

On je sam po sebi mana. Ne postoji zemlja u kojoj je komunizam postojao (to što neki tvrde kako komunizqam nastaje kad u socijalizmu pobiješ sve one koji nisu i neće da budu komunisti je u domenu medicine) a da je narod živeo slobodno. Što kaže Tom Henks za neki grad.
'To je bio komunistički projekat koji je pokazivao kako komunizam može biti divan. Dok se nije urušio.'

p.s.
Prekucaću posle jedan deo u kome Đinđić priča o socijalizmu i građanskom društvu. Odo' sad da džogiram.

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:40 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73

Delju nas čak i Španci.


ne trati vrijeme na ovakve gluposti
možda su tačne, možda nisu bukvalno nemaš načina da znaš..
to nije učenje, to je zaglupljivanje..

podaci koje sam gore kačila su odavde link
holandski univerzitet, projekat u saradnji sa brojnim sponzorima, uglavnom ništa sporno..
sjevernjaci imaju dosta tih univerzitetskih projekata koji skupljaju podatke o globalnoj trgovini, dohotku, finansijama, itd i dosta im se vjeruje..
pa odi tamo pogledaj šta sve zanimljivo može da se nađe..

kad oćeš sam da nađeš, guglaj temu, recimo u ovom slučaju GDP per capita history, pa probaj par varijanti, historical review, through history, evolvment i slično a onda prioretizuj linkove koji vode na org i edu adrese..
pogledaj uvijek about us
pogledaj ko finansira projekat
i ne troši vrijeme na opskurne izvore, to je bukvalno negativan efekat
naučiti pogrešno je gore od ne naučiti

praštaj patroniziranje, pišem više uopšteno za nekog kome takvi savjeti znače..
nikome direktno, tvoj se post prosto našao za reply, to je sve
plus mene za ovo masno plaćaju već dugo pa ponešto o tome i znam, ne da sam se pametna rodila ( nije da nisam )



gvozden1 gvozden1 18:42 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Ili pak znači da je tadašnja Srbija sa onolikom proizvodnjom suve, proizvodila bar 5 ako ne i 10 puta više šljive nego danas

Ali jeste.

Proizvodnja šljive jeste bila veća u kraljevini Srbiji nego danas.

Polaz od toga da je danas više šljiva možda čini zabunu, a odakle taj polaz?

U tadašnjoj Srbiji je svako SVAKO seosko domaćinstvo imalo šljive, i svako SVAKO je ili imalo svoju sušaru, ili je sušilo kod komšije.

A ako se uzme u obzir da je tad Srbija imala par miliona stanovnika, a da je ogroman deo, preko devedeset posto, bio seljačko stanovništvo, lako se zaključi da se tad mnogo više ljudi bavilo šljivom nego danas.


Kad te ne mrzi da tražiš cifre, nađi procenat seoskog stanovništva danas, sigurno je manje ljudi danas nego tad na selu, uzmi u obzir da se manji deo današnjih seljaka bavi šljivom, i postaće sasvim logično da je onda bilo više šljive nego danas.

Ili, brate, daj podatak koji govori drugačije, a ne ovo, ma ne verujem, ne uklapa mi se nešto, internet, klinac palac
gedza.73 gedza.73 18:42 02.12.2022

Re: Dušan Radović

praštaj patroniziranje, pišem više uopšteno za nekog kome takvi savjeti znače..

Pogledaću. I ne zameram. ne zameri ni ti što se sa po nečim ne složim.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:45 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gedza.73

poenta je da je i takav nas doveo u sasvim solidnu poziciju te 1990.

Moje mišljenje je suprotno. Ne da nije bila solidna situacija nego smo globalne promene


na isti način su ih dočekali i svi istočni susjedi..
pa oni odjezdiše a mi ostasmo da jedemo govna..
kako brate stalno izmiče ta poenta..
nije komuljarluk bio sreća.. al nismo bili sami u njemu.. a ipak nas je bar pristojno obrazovao i još ponešto pride nam ostavio..
da smo to iskoristili iha..
al nismo
freehand freehand 18:46 02.12.2022

Re: Dušan Radović


i svako SVAKO je ili imalo svoju sušaru, ili je sušilo kod komšije.


softelectronics_e softelectronics_e 18:47 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
gedza.73

Delju nas čak i Španci.


ne trati vrijeme na ovakve gluposti
možda su tačne, možda nisu bukvalno nemaš načina da znaš..
to nije učenje, to je zaglupljivanje..

podaci koje sam gore kačila su odavde link
holandski univerzitet, projekat u saradnji sa brojnim sponzorima, uglavnom ništa sporno..
sjevernjaci imaju dosta tih univerzitetskih projekata koji skupljaju podatke o globalnoj trgovini, dohotku, finansijama, itd i dosta im se vjeruje..
pa odi tamo pogledaj šta sve zanimljivo može da se nađe..

kad oćeš sam da nađeš, guglaj temu, recimo u ovom slučaju GDP per capita history, pa probaj par varijanti, historical review, through history, evolvment i slično a onda prioretizuj linkove koji vode na org i edu adrese..
pogledaj uvijek about us
pogledaj ko finansira projekat
i ne troši vrijeme na opskurne izvore, to je bukvalno negativan efekat
naučiti pogrešno je gore od ne naučiti

praštaj patroniziranje, pišem više uopšteno za nekog kome takvi savjeti znače..
nikome direktno, tvoj se post prosto našao za reply, to je sve
plus mene za ovo masno plaćaju već dugo pa ponešto o tome i znam, ne da sam se pametna rodila ( nije da nisam )




Alal im vera!
Ti onda, stvarno, imaju brdo neraspoređenih para.
gvozden1 gvozden1 18:47 02.12.2022

Re: Dušan Radović

pak znači da je tadašnja Srbija

Kad sve mora da se gugla jer .....ma nema veze

Evo
[url=https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/ekonomija/4496195/sljive-nevesela-godina-mali-prinos-dominira-sotra-koju-zovu-bljak.html]
"Kraljevina Srbija izvozila više šljive nego Srbija danas"[/url]
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:48 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

Ili, brate, daj podatak koji govori drugačije, a ne ovo, ma ne verujem, ne uklapa mi se nešto, internet, klinac palac


poa gvožđo nije nešto se ne uklapa..
ne uklapa se da je amer pojeo svaki po kilo i svako kilo platio 60 dolara
jeboga ti dal je moguće da to gutaš i još ližeš prste

pride nije baš ni previše zgodno tvrditi da si bio sila jer te spasla šljiva
ne kaže se banana republc for nothing
nije valjda da hožeš reći da je Srbija bila plum republic s ponosom..
jebogati
gvozden1 gvozden1 18:49 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand

i svako SVAKO je ili imalo svoju sušaru, ili je sušilo kod komšije.



Evo ga i ovaj zna.

Kraljevina Srbija, kraljevina.
Znaš li makar gde je se to prostiralo.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:50 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
pak znači da je tadašnja Srbija

Kad sve mora da se gugla jer .....ma nema veze

Evo
[url=https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/13/ekonomija/4496195/sljive-nevesela-godina-mali-prinos-dominira-sotra-koju-zovu-bljak.html]
"Kraljevina Srbija izvozila više šljive nego Srbija danas"[/url]


nemoj ti nama to, daj ono gdje ona drugarica kaže da amer pojo svaki po kilo.. platio 60 dolara i reko davaj još!
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:50 02.12.2022

Re: Dušan Radović

softelectronics_e


Alal im vera!
Ti onda, stvarno, imaju brdo neraspoređenih para.

možda imaju para al nemaju suve šljive! a ni duše nemaju al dobro sad to
softelectronics_e softelectronics_e 18:53 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
gedza.73

poenta je da je i takav nas doveo u sasvim solidnu poziciju te 1990.

Moje mišljenje je suprotno. Ne da nije bila solidna situacija nego smo globalne promene


na isti način su ih dočekali i svi istočni susjedi..
pa oni odjezdiše a mi ostasmo da jedemo govna..
kako brate stalno izmiče ta poenta..
nije komuljarluk bio sreća.. al nismo bili sami u njemu.. a ipak nas je bar pristojno obrazovao i još ponešto pride nam ostavio..
da smo to iskoristili iha..
al nismo

Pa?
Daj onda ti objašnjenje za to 'oni odoše, a mi ostadosmo'.
Mi koji smo, po tebi, bili obrazovani, bili samo kobajagi komunjare, i mi ostali, a oni otišli?
Pa kako?
Jebote!
Ili, ipak, nešto debelo ne štima u tvojoj 'logici'?
I šta kažeš još - debelo te za to plaćaju?
I naši fakulteti bili bolji od, npr. čeških?
Da ne poredimo one iz mrskih zapadnih zemalja?
gvozden1 gvozden1 18:55 02.12.2022

Re: Dušan Radović

ne uklapa se da je amer pojeo svaki po kilo i svako kilo platio 60 dolara

Šta sa čim deliš u pm, da podelim i ja da pokušam da shvatim o čemu pričaš?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:59 02.12.2022

Re: Dušan Radović

softelectronics_e


Pa?
Daj onda ti objašnjenje za to 'oni odoše, a mi ostadosmo'.
Mi koji smo, po tebi, bili obrazovani, bili samo kobajagi komunjare, i mi ostali, a oni otišli?
Pa kako?
Jebote!
Ili, ipak, nešto debelo ne štima u tvojoj 'logici'?
I šta kažeš još - debelo te za to plaćaju?
I naši fakulteti bili bolji od, npr. čeških?
Da ne poredimo one iz mrskih zapadnih zemalja?



ja bi tebi pokušala da objasnim al prosto znam da nema šaje da shvatiš..
pa praštaj ne bih da trošim vrijeme

gvožđo vjerujem da nešto ipak internalizuje samo mu ruši emotivnu sliku pa neče da prizna..
ti brate si takav poseban slučaj neznanja, nerazumijevanja, pogrešnog shvatanja ali nije čak ni ono sve suprotno od tačnog (i to bi bilo bolje) nego bukvalno neki random proces pogrešnog povezivanja krivo ukačenih činjenica..
baš nevjerovatno nešto mislim da bukvalno nisam srela nekog ko bi lošije rezonovao od tebe..
čudno mi da se nisi do sad zadavio na tu puru..
mora da žena spašava

predatortz predatortz 18:59 02.12.2022

Re: Dušan Radović

nije valjda da hožeš reći da je Srbija bila plum republic s ponosom


Bila je kneževina, potom kraljevina.

Ne razumem, šta misliš da je trebao da bude glavni izvozni proizvod male, tek oslobođene balkanske države, tek izašle iz osmanskog feudalnog uređenja?

Šta fali svinjama i šljivama?
Jbga, kavijar nije mogao biti. Da

Koji proizvod, ne sirovina, ne poluproizvod, nego baš proizvod je bio dominantan u izvozu SFRJ?

A pritom, govorimo o istorijskoj distanci od skoro jednog veka, plus ne znajući u kom pravcu bi se kretala industrijalizacija zemlje i kakvi bi ekonomski pokazatelji bili da je zemlja ostala monarhija.
softelectronics_e softelectronics_e 19:06 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
softelectronics_e


Pa?
Daj onda ti objašnjenje za to 'oni odoše, a mi ostadosmo'.
Mi koji smo, po tebi, bili obrazovani, bili samo kobajagi komunjare, i mi ostali, a oni otišli?
Pa kako?
Jebote!
Ili, ipak, nešto debelo ne štima u tvojoj 'logici'?
I šta kažeš još - debelo te za to plaćaju?
I naši fakulteti bili bolji od, npr. čeških?
Da ne poredimo one iz mrskih zapadnih zemalja?



ja bi tebi pokušala da objasnim al prosto znam da nema šaje da shvatiš..
pa praštaj ne bih da trošim vrijeme

gvožđo vjerujem da nešto ipak internalizuje samo mu ruši emotivnu sliku pa neče da prizna..
ti brate si takav poseban slučaj neznanja, nerazumijevanja, pogrešnog shvatanja ali nije čak ni ono sve suprotno od tačnog (i to bi bilo bolje) nego bukvalno neki random proces pogrešnog povezivanja krivo ukačenih činjenica..
baš nevjerovatno nešto mislim da bukvalno nisam srela nekog ko bi lošije rezonovao od tebe..
čudno mi da se nisi do sad zadavio na tu puru..
mora da žena spašava


Pa!
Kako da ti kažem?
U gimnaziji sam iz logike bio najbolji.
Na fakultetima čiste desetke iz svega što se zasnivalo na logici.
A mnogo toga se zasnivalo.
Tako da si promašila ceo fudbal.
Posebno, kada je po tebi, to sve bilo tako grandiozno i očigledno, ne bi ti bilo teško da objasniš.
Samo, ne bilo ti zapoveđeno, pođi od osnova moderne ekonomije - odnosno, od privatnog vlasništva i od (individualnih, a ne kolektivnih) sloboda pojedinaca.
A mpžeš da pođeš i od Kine, svejedno mi je.
Sve mi se čini da tvoja 'logika' puca na ovim trivijalnim pitanjima?
I da te pitam - da li si ikada čula, kada već pomenuismo Češku, za Škodu?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:08 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
ne uklapa se da je amer pojeo svaki po kilo i svako kilo platio 60 dolara

Šta sa čim deliš u pm, da podelim i ja da pokušam da shvatim o čemu pričaš?


onaj tvoj izvor kaže
$30.000.000
37.500.000 kg šljiva

to je 0,8 dolara po kili, u današnjim dolarima, 29 dolara..
vrijednost dolara možeš da gledaš npr. ovde

pride, Amera tad živih bilo 63 miliona
svaki dakle pohasao po 600 i kusur grama suve šljive..
i to šljive koja košta ko danas 29 dolara

angie01 angie01 19:09 02.12.2022

Re: Dušan Radović

nije da nisam


oplakah ovaj tvoj nastup u nizu- hvala ti,...objasnjenja su ti jasna i logicna, al ovde nije stvar samo u nerazumevanju, nego im ne odgovara,...sve ove godine su se onoliko trudili da svojim kreacijama prikazu stvari drugacije, skakali, vristali, lepili neke pacvorke od poluneceganecega, ucitavali, vredjali opnente, proglasavali ih nesrbima, izdajnicima, i sve to iz repertoara,...i sad ti da im obelodanis kako stvari stoje, bez eventualnog neznog uvoda i pripreme i jastucica da amortizuju pad.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:10 02.12.2022

Re: Dušan Radović

softelectronics_e

U gimnaziji sam iz logike bio najbolji.
Na fakultetima čiste desetke iz svega što se zasnivalo na logici.
A mnogo toga se zasnivalo.


pa nema šta onda to je tebe sjebao taj komuljarluk..
freehand freehand 19:11 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
gvozden1
ne uklapa se da je amer pojeo svaki po kilo i svako kilo platio 60 dolara

Šta sa čim deliš u pm, da podelim i ja da pokušam da shvatim o čemu pričaš?


onaj tvoj izvor kaže
$30.000.000
37.500.000 kg šljiva

to je 0,8 dolara po kili, u današnjim dolarima, 29 dolara..
vrijednost dolara možeš da gledaš npr. ovde

pride, Amera tad živih bilo 63 miliona
svaki dakle pohasao po 600 i kusur grama suve šljive..
i to šljive koja košta ko danas 29 dolara


Pa dobro, nije svaki ali SVAKI, neki je jeo i kod komšije
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:13 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand
newimprovedtadejus
gvozden1
ne uklapa se da je amer pojeo svaki po kilo i svako kilo platio 60 dolara

Šta sa čim deliš u pm, da podelim i ja da pokušam da shvatim o čemu pričaš?


onaj tvoj izvor kaže
$30.000.000
37.500.000 kg šljiva

to je 0,8 dolara po kili, u današnjim dolarima, 29 dolara..
vrijednost dolara možeš da gledaš npr. ovde

pride, Amera tad živih bilo 63 miliona
svaki dakle pohasao po 600 i kusur grama suve šljive..
i to šljive koja košta ko danas 29 dolara


Pa dobro, nije svaki ali SVAKI, neki je jeo i kod komšije


plaču al jedu tako reći
gvozden1 gvozden1 19:15 02.12.2022

Re: Dušan Radović


to je 0,8 dolara po kili, u današnjim dolarima, 29 dolara..
vrijednost dolara možeš da gledaš npr. ovde

I ti iz toga zaključuješ da to nije tačno?
Pa ti stvarno blage veze nemaš.
Ja sve gledam šta li predviđam, kad ono glupost.

Znaš ti cene suve šljive u devetnaestom veku!

Pošto je bio cimet u dvanaestom?


I još ovo, pojeli.
Nisu mogli da trguju njom nego su morali da je pojedu.

Imala Srbija račun da je preveze preko okeana, (ako je uopšte sva i prešla, ako kupac nije odredio neko drugo mesto za isporuku) a Amerika nije imala račun da je proda, nego je morala da je pojede.

Jebote!!!!
softelectronics_e softelectronics_e 19:15 02.12.2022

Re: Dušan Radović

newimprovedtadejus
softelectronics_e

U gimnaziji sam iz logike bio najbolji.
Na fakultetima čiste desetke iz svega što se zasnivalo na logici.
A mnogo toga se zasnivalo.


pa nema šta onda to je tebe sjebao taj komuljarluk..

Ili tebe?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:18 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

to je 0,8 dolara po kili, u današnjim dolarima, 29 dolara..
vrijednost dolara možeš da gledaš npr. ovde


Znaš ti cene suve šljive u devetnaestom veku!


Jebote!!!!


pa ne znam ja nego ova tvoja drugarica zna?!?
kaže lijepo naplatili 30 meliona..
pa nije valjda drugarica to krivo nešto zapisala te melione?!?
ne mogu da vjerujem
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:20 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

Nisu mogli da trguju njom nego su morali da je pojedu.


aaaaa, sad vidim i ja
za suve šljive su kupovali.... banane?!?
nema, od mudrog čovjeka treba učiti
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:21 02.12.2022

Re: Dušan Radović

softelectronics_e
newimprovedtadejus
softelectronics_e

U gimnaziji sam iz logike bio najbolji.
Na fakultetima čiste desetke iz svega što se zasnivalo na logici.
A mnogo toga se zasnivalo.


pa nema šta onda to je tebe sjebao taj komuljarluk..

Ili tebe?


pa nisam ja iz logike sve same desetke imala
gvozden1 gvozden1 19:24 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Pa dobro, nije svaki ali SVAKI, neki je jeo i kod komšije


plaču al jedu tako reći

Ajd da vam objasnim i to.
Sušenje šljiva se tad radilo u sušarama domaće izrade, tzv mišanama.

I male su šest ili dvanaest lesa, to je drveni okvir, na koga se raspoređuje šljiva.

To je bilo sve od dostupnog materijala, drvo, i za izradu toga je bio potreban samo ljudski rad, a kako je tad radne snage na selu bilo dovoljno, svako ih je imao.

U retkim slučajevima da nije, taj ko nema svoju mišanu je pomogao komšiji oko sušenja a zauzvrat bi mu komšija ustupio par lesa da na njima suši svoju šljivu.


Al zna bolje onaj ko u životu nije video sušaru, pretpostavljam.
gvozden1 gvozden1 19:25 02.12.2022

Re: Dušan Radović

za suve šljive su kupovali.

Uzmu pare pa kupe šta im treba.
Može tako da funkcioniše trgovina ili je to zabranjeno?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:26 02.12.2022

Re: Dušan Radović

predatortz
nije valjda da hožeš reći da je Srbija bila plum republic s ponosom


Bila je kneževina, potom kraljevina.

Ne razumem, šta misliš da je trebao da bude glavni izvozni proizvod male, tek oslobođene balkanske države, tek izašle iz osmanskog feudalnog uređenja?

Šta fali svinjama i šljivama?
Jbga, kavijar nije mogao biti. Da

Koji proizvod, ne sirovina, ne poluproizvod, nego baš proizvod je bio dominantan u izvozu SFRJ?

A pritom, govorimo o istorijskoj distanci od skoro jednog veka, plus ne znajući u kom pravcu bi se kretala industrijalizacija zemlje i kakvi bi ekonomski pokazatelji bili da je zemlja ostala monarhija.


ne fali ništa..
i onda i danas se na monokulture oslanjaju najsiromašniji
nije fer ipak poređenje sa današnjicom, onda je toga bilo mnogo više..

ako te zanima kako to izgleda danas kod nas a kako kod drugih evo sjajnog izvora
link

evo i za ljenčuge slička

pih neće slička, klikni, baš fensi prikaz..
IT sektor ubiva


freehand freehand 19:27 02.12.2022

Re: Dušan Radović

svako ih je imao.

Svako, ali SVAKO.
gvozden1 gvozden1 19:27 02.12.2022

Re: Dušan Radović


pa ne znam ja nego ova tvoja drugarica zna?!?

Koja drugarica jbt kad se taj podatak navodi na sto mesta, a za sam posao se zna od uvek.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:28 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
za suve šljive su kupovali.

Uzmu pare pa kupe šta im treba.
Može tako da funkcioniše trgovina ili je to zabranjeno?


a od koga su tačno uzimali te pare?
jel od ovih što imaju banane?
gvozden1 gvozden1 19:29 02.12.2022

Re: Dušan Radović

freehand
svako ih je imao.

Svako, ali SVAKO.

Osim tebe.
Ti si imao kablove, šta će ti mišana.

Kad kerić pomisli da može da ujede pa nasrne.

A kad ga vežeš na kratko tamo oko Nušića, podvije rep i ćuti.
zilikaka zilikaka 19:29 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Šta sa čim deliš u pm, da podelim i ja da pokušam da shvatim o čemu pričaš?

Svaki je morao da pojede kilo (i nešto jače,al da ne cepimo) kad podeliš količinu sa brojem ondašnjih stanovnika. Tad je kilo na veliko plaćeno oko dolar.
Vrednost dolara spram plata, cena, kupivne moći, se menjala pa ondašnji dolar od pre 100 i kusur godina je kao sad 60. Ovo drugo Tadejuš verovatno zna, poso joj.

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:30 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1

pa ne znam ja nego ova tvoja drugarica zna?!?

Koja drugarica jbt kad se taj podatak navodi na sto mesta, a za sam posao se zna od uvek.


pa dobro više tih tvojih drugarica..
jel sve kažu da je bilo 37 tona, 30 miliona?
jer to ti je onda ta računica jedu a plaču i ne žale suvim zlatom da plate..
nego gvožđo pusti sad to, moramo se pripremiti da izginemo ko junaci
ne možemo više te tvoje suve šljive i poslove vijeka
gvozden1 gvozden1 19:31 02.12.2022

Re: Dušan Radović

od koga su tačno uzimali te

A bez tog podatka, ko su bili njihovi kupci, ne važi ništa?

Ako ne dokažem kome su ih prodavali, onda su ih pojeli?

freehand freehand 19:32 02.12.2022

Re: Dušan Radović

gvozden1
freehand
svako ih je imao.

Svako, ali SVAKO.

Osim tebe.
Ti si imao kablove, šta će ti mišana.

Kad kerić pomisli da može da ujede pa nasrne.

A kad ga vežeš na kratko tamo oko Nušića, podvije rep i ćuti.

Misliš - gde će kerić na džukelu, još iz ŠRO sa partijskom knjižicom?
Koja tvrdi da je svako ali SVAKo u Srbiji imao sušaru, ali i ne baš

gvozden1 gvozden1 19:32 02.12.2022

Re: Dušan Radović


Svaki je morao da pojede kilo

Trgovina otpada?
gvozden1 gvozden1 19:34 02.12.2022

Re: Dušan Radović

ŠRO

Stiže štene do toga.
Brzo, kako sam i mislio.

Da, da, svako ko je i ako šljive, a Srbija je među šljivama.
zilikaka zilikaka 19:36 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Proizvodnja šljive jeste bila veća u kraljevini Srbiji nego danas.

Polaz od toga da je danas više šljiva možda čini zabunu, a odakle taj polaz?

U tadašnjoj Srbiji je svako SVAKO seosko domaćinstvo imalo šljive, i svako SVAKO je ili imalo svoju sušaru, ili je sušilo kod komšije.

A ako se uzme u obzir da je tad Srbija imala par miliona stanovnika, a da je ogroman deo, preko devedeset posto, bio seljačko stanovništvo, lako se zaključi da se tad mnogo više ljudi bavilo šljivom nego danas.


Koji ptocenat tvoje sadašnje šljive možeš da sušiš?
I koliko su današnje sorte kvalitetnije, rodnije, posebno za neku namenu u odnosu na pre 100 godina?
I koliko šljive može da osuši u sezoni starinska sušara, ona što je od dede nasleđena?

zilikaka zilikaka 19:43 02.12.2022

Re: Dušan Radović

Amera tad živih bilo 63 miliona

Ja našla podatak da ih je bilo 30 miliona. Brzinski, istina, al neki sat o njihovoj demografiji. Eto, vidiš opet kolko internet ume da slaže, a ti meni onako...
gvozden1 gvozden1 19:46 02.12.2022

Re: Dušan Radović


Koji ptocenat tvoje sadašnje šljive možeš da sušiš?

Zili!
Preko devedeset.

Manji procenat ide u konzum, a za sušenje je dovoljan osrednji kvalitet.
I koliko su današnje sorte kvalitetnije, rodnije, posebno za neku namenu u odnosu na pre 100 godina?

Ne mnogo.

Tadašnja dominantna sorta je bila požegača, ona je bila dominantna sve do sedamdesetih godina dvadesetog veka, dok šarka nije nju uklonila.

Po prinosi ne zaostaje ništa za sada dominantnim ( za sušenje) Stenlejem.

O genetskom potencijalu rodnosti govorim.

Povećanje prinosa se desilo izmenom načina uzgoja, a ne sortimenta.

I koliko šljive može da osuši u sezoni starinska sušara, ona što je od dede nasleđena?


Na lesu uglavnom stajalo pedesetak kilograma, proces sušenja trajao nešto više od 24 sata (sad je to kraće)

Dvanaest lesa, većina sušara je bila tog kapaciteta, a bilo je i manjih i većih...računaj dalje sama pošto voliš.

Sezona sušenja je išla i preko mesec dana...

gvozden1 gvozden1 19:53 02.12.2022

Re: Dušan Radović

vidiš opet kolko internet ume da slaže, a

Pa kad hoćeš da budeš u pravu i guglaš kako bi se nekim suprotstavila, a ne zato što te to stvarno zanima.

Sad nešto mislim oko cene, pa pre par godina je suva šljiva u Srbiji prodavana za 4 - 5 evra, sad je nešto niže.
Što je toliko neverovatno da je tad bila dovežena do Amerike ispod jednog dolara?

Možda je samo bila dobra godina, prošle godine je sirova bila 45, a ove 20, oscilacije su ogromne.
A vi "znate" pošto je bila i šta su s njom radili Ameri.

Neozbiljno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana