Društvo| Gost autor| Lingvistika| Nauka

Март – месец српског језика

Milan Novković RSS / 15.03.2024. u 21:39

Гост аутор: shmoo

Још пре 25 година под покровитељством УНЕСКО резолуцијом Генералне скупштине Уједињених нација 21. фебруар је проглашен Међународним даном матерњег језика и од тада свака чланица УН тај празник обележава на свој начин.

А већ трећу годину заредом у Србији постоји манифестација под називом „Март -
месец српског језика".

Mart.20369.png

.

Већ трећу годину заредом одржава се манифестација „Март - месец српског језика" у организацији Друштва за српски језик и књижевност Србије.

И ове године, као и претходне две, током марта месеца одвијаће се различите активности не само у Београду него и у свим окружним подружницама Друштва за српски језик и књижевност Србије са мноштвом занимљивих тема. На овом линку можете видети комплетан програм манифестације у свим подружницама.

А верујем да ће на подстраницама на овој адреси свако пронаћи понеку тему из претходне две године која му може бити интересантна.

И један мали допринос самој овогодишњој манифестацији на Блогу Б92 можда може бити и овај занимљиви рад који је линкован испод објављен у броју 24 из 2023. године часописа „Примењена лингвистика" Друштва за примењену лингвистику Србије.

Друштво за примењену лингвистику Србије основано је 1973. године у Новом Саду, а после распада Југославије носи назив Друштво за примењену лингвистику Србије.

Назив рада је „PREDLOG MERNOG INSTRUMENTA ZA ISTRAŽIVANJE ODNOSA NASTAVE ENGLESKOG JEZIKA I IDENTITETA UČENIKA U SREDNJOŠKOLSKOM OKRUŽENJU", а ауторка је Тамара Тошић.

Рад се налази на овом линку на страницама 107-123.

Понављам већ много пута речено да је језик најважнији инструмент једне културе и да се кроз језик стиче и културно и национално и још понеко самоодређење свакога појединца. Зато је овај предлог мерног инструмента за одређивање односа наставе енглеског језика у средњим школама и идентитета ученика занимљив иницијални социолингвистички покушај (који се наравно може дорађивати у циљу даљег истраживања) да се установи нешто од чега би остали истраживачи на том пољу могли да почну.

Да бих вас заинтересовао за сам рад, издвојићу два упитника која су објављена као прилози у самом раду.

Упитник за ученике:

Prilog 1

Uticaj engleskog jezika na identitet srednjoškolaca u Srbiji Ovaj upitnik je anoniman.

Rezultati će biti korišćeni isključivo u svrhe istraživanja čiji će rezultati poslužiti za izradu
mog master rada na Filološkom fakultetu. Unapred hvala!

1. Škola:

2. Razred i odeljenje:

3. Zaključna ocena iz engleskog:

4. Država u kojoj ste rođeni:

5. Koji varijetet engleskog jezika je, po Vašem mišljenju, najbolji?

a) Britanski engleski b) Američki engleski c) Australijski engleski d) Kanadski engleski e)

Novozelandski engleski f) Drugo:

6. Kada govorite engleski trudite se da:

a) Vaš akcenat što više liči na akcenat govornika kojima je engleski maternji. b) Vaš
akcenat što viči na akcenat srpskog govornika engleskog jezika. c) Ne ulažete nikakav
trud.

7. Najbolje iskazujete svoje misli i osećanja na:

a) Srpskom jeziku b) Engleskom jeziku c) Drugo:

8. Označite rečenicu sa kojom se više slažete:

a) Mislim da je srpska kultura atraktivnija od britanske ili američke. b) Mislim da je britanska ili američka kultura atraktivnija od srpske.

U sledećih 5 pitanja, molim Vas odaberite reč koju biste najpre iskoristili u svakodnevnom govoru:

9. a) Sastanak b) Dejt

10. a) Obožavalac b) Fan

11. a) Tripuješ b) Umišljaš

12. a) Događaj b) Ivent

13. a) Šminka b) Mejkap

14. Koliko se slažete sa sledećim tvrdnjama?

1 - Apsolutno se slažem, 2 - Delimično se slažem, 3 - Ne znam, 4 - Delimično se ne slažem, 5 - Uopšte se ne slažem

Volim Srbiju. 1 2 3 4 5

Volim Veliku Britaniju. 1 2 3 4 5

Volim Ameriku. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Srpkinja/Srbin. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Britanka/Britanac. 1 2 3 4 5

Osećam se kao Amerikanka/Amerikanac. 1 2 3 4 5

Osećam se kao građanka/građanin sveta. 1 2 3 4 5

15. Kada govorite engleski da li iskazujete neke stavove koje na srpskom ne biste iskazali?

16. Da li mislite da je dobro što učite engleski? Zašto da? Zašto ne?

17. Za kraj, da možete da birate, koja dva jezika, pored srpskog, biste učili u srednjoj
školi?

Упитник за наставнике:

Prilog 2

1. Da li neki varijetet engleskog jezika smatrate ispravnijim od drugih? Koji i zašto (ukoliko je odgovor da)?

2. Da li očekujete da Vaši učenici govore nekim određenim varijetetom engleskog jezika? Kojim i zašto (ukoliko je odgovor da)?

3. Da li smatrate da je engleski jezik ostao vezan za matičnu kulturu ili je postao međunarodni jezik? Obrazložite svoj odgovor.

4. Da li, po Vašem mišljenju, engleski jezik ima ulogu u procesu globalizacije? Koju (ukoliko je odgovor da)?

5. Da li globalizaciju smatrate pozitivnom ili negativnom pojavom? Obrazložite svoj odgovor.

 Drustvo.20370.png

Atačmenti



Komentari (551)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 10:48 18.03.2024

Re: Бековска линија

shmoo
Теби и Геџи је овај блог о једној манифестацији

Teško bi bilo ko mogao tebi Taso da parira u 'manifestacijama' kojih si bezbroj imao samo po jednom blogu.

A ovo sa engleskim jezikom sam prošao kao osnovac kad su nas ueđivali da moramo učiti ruski jezik umesto engleskog koji će nam uništiti identitet. Izmenjena verzija priće kako će uvođenjem železnice Srpkinje ostati nerotkinje. Tako da ništa novo nisi izmislio. I isti likovi na istom mestu se sapliću.
То је теби и Геџи једини аргумент и једини осврт на уводни текст?

meni je argument da učitelj koji se ponosi svojim učenicima koji maltretiraju starce zastavama strane države na fudbalskoj utakmici bi ozbiljno trebao da razmisli o promeni zanimanja. Šta ti misliš šta će ostvaiti veće posledice?
Engleski jezik ili onakvo ponašanje koje si nam blagoizvoleo preneti kao pohvalu mladosti i snazi?
троловање теме.

Ovo Tasa napisao? Baš Tasa? Onaj Tasa?


Moš se ti nasadiš na glavu klinci će podsvesno da uče engleski (sa tim sve ostalo).





gedza.73 gedza.73 10:52 18.03.2024

Re: Бековска линија

docsumann
sine, pedantnije pankere nisam gledao

angie01 angie01 11:48 18.03.2024

Re: Твитеризација једног блога

П.С. - А ја молио Милана да окачи овај блог са најбољом могућом намером не бисмо ли коначно комуницирали и о нечему другом, некој другачијој теми која се ипак тиче свих нас јер сви овде говоримо и пишемо претежно на српском језику, теми другачијој од оних које овде привлаче типове попут Бенедикта или Геџе као муве на говно, блог са коментарима без политикантских шибицарских цицварићевских препуцавања која су од овог Блога Б92 направили ријалити сличан онима са Пинка него са коментарима озбиљних људи који уважавају своје саговорнике и износе неке аргументе уместо увреда и ниподаштавања других у овој врсти комуникације.

Е, Тасо, Тасо... Наивчино једна.




ovo bi mogao da napises i da stoji kanokoklisurine, samo da nisi upravo ti lik, koji trckara po blogu i opstruira svaku temu i to jos ne sam, nego sa ekipicom, pa se igrate tenis lopicom preko tudjih komentara, ispisujuci besmislice, uvrede, izmisljotine, spiskice nepodobnih i slicno,..tako da ne ide to bas sa duplim arsinim, ako ima imalo casti.

al nisi jedini.
jovilim_e jovilim_e 12:14 18.03.2024

Re: Бековска линија

tessa1
sa Tasom a on će da ti oprosti što si ga koliko prekjuče nazivala


Benedykt, srpska posla.

CCCC



I ja sam Tasu branila nekoliko puta i kad nismo pričali, kod mene je to reflex kao u crtanim filmovima kad prikazuju lov pećinskih ljudi na bizona, prolazim slučajno, oni sa primitivnim kopljima opkolili velikog bizona, vraćam se iz Starbucks, zamisli, i ugledam nepravdu. :)


Emsiju ne stižem reći da ono što sa Tvitera prenose ovde i iživljavaju se je prije svega njegova greška što je bio naivan, drugo, mora se braniti, i to ozbiljno. Znam nekoliko načina, dobrih i gadnih.

Bitno je izaći iz okvira i razmisliti kao npr što bi Milorad morao razmisliti o našim glavama, ili patrijarh o ženama. (Emsiju ću kasnije dati par prijedloga kako da izađe iz okvira u kojem je upecan)



Ja preferiram jednostavnost.
Stoga idiote nabijem na kitonijus i ćeram dalje.
Oni koji treba da znaju da su gnjide, to vrlo dobro znaju.
jovilim_e jovilim_e 12:21 18.03.2024

Re: Бековска линија

benedykt
tessa1

U odnosu na koga misliš da mi je poređenje sa Tasom ili Emsijem uvreda? Ovde neko, neka ljudska veličina, ili u rl, npr Rihanna na koncertu u Indiji, bila je kul.
Misliš poređenje sa istim onim čovekom kome si koliko do prekjuče iz čistog poštovanja tepala Tasa vreća govana. Hvala na pitanju samo sam konstatovao da sve više ličite jedno na drugo, što sam ti rekao i prošli put ako se sećaš. Prosto je tako, a sve ostalo ostavljam tebi na volju.

Pod dva, makar se za promenu potrudi da saznaš ono najosnovnije tipa ko, gde i šta. Elem, nije to bio koncert već je Rihanna bila unajmljena pevaljka na proslavi povodom predstojećeg venčanja malog Ambanija ili ti ga sina najbogatijeg čoveka u Indiji i između ostalog vlasnika čuvenog kriket kluba Mumbai Indians. Bogati i uspešni Indijci kao i većina njih koji tome teže užasno pate od toga da što više liče na ljude sa Zapada po svemu, odnosno upotreba engleskog jezika je skoro pa mandatorna u takvim situacijama a posebno da se okolini pokaže ko je tu iz koje priče. Lično sam prisustvovao skoro pa zasmejavajućim scenama gde usred Indije kćerka priča sa majkom isključivo na nemačkom pošto tamo žive i rade, odnosno sin i kćerka sa ocem i majkom isključivo na engleskom pošto njih dvoje studiraju u Americi…

Ja ti to ne verujem.
Mislim da si ovo izmislio.
jovilim_e jovilim_e 12:29 18.03.2024

Re: Бековска линија

benedykt

...
A da vi odete kod lekara da vam prepiše neke lekove ili suplemente za poboljšanje memorije, ali najiskrenije.
...

Benediktu, da li i tebi smeta, ponekada (meni uvek) ovo 'najiskrenije' koje se upućuje nekome, a taj ti ide, u stvari, na kitonijus?
jovilim_e jovilim_e 12:31 18.03.2024

Re: Бековска линија

benedykt
tessa1

Npr ja se nisam osvrnula na odnos koji imate Free i ti, jer mi je to dosadno, ne vidim smisao da se bavim vašim uobičajeno lošim odnosom iako si danas pronašao u arhivi moju paranoju i njegovu nevinost kao ključni dokaz nečega protiv mene, naravno.

Moj odnos sa njim nikakve blage veze nije imao sa činjenicom da si se ti iz samo tebi znanog razloga istripovala da ti on nešto preti, iako je svakome sa dva grama mozga bilo jasno da mu to ali ni na pamet nije palo. Mogao je to biti neko sasvim deseti a ne on potpuno nebitno, dok se u tvom slučaju ti sada grliš i ljubiš sa čovekom koga si juče, prekjuče i pre šest meseci nazivala svakojakim imenima uključujuči tu i hodajuću vreću govana, kao što ćeš to ponovo da uradiš koliko sutra sa nekim novim primitivnim prostaklukom. U prevodu, toliko si očajna i toliko ti treba bilo čija podrška da ti je i hodajuća vreća govana trenutno i za ovu potrebu super. Meni je to jadno ka patetičnom, a posebno jer se pri tome i za Čarlivojeva trolovanja kao za slamku hvataš.
Mislim, što se mene tiče samo napred pošto se uvek držim onoga the more, the merrier, a usput mi je to pomoglo da shvatim kako ti i Tasa hodajuća vreća govana u suštini jako ličite sa tim nekim fijuk varijantama i paranoičnim somnambulijama…

Tesa je vrlo inteligentna blogerka.
Njoj nije potrebna ničija pomoć za nadjebavanje sa tobom.
tessa1 tessa1 13:39 18.03.2024

Re: Бековска линија

Ja ti to ne verujem.
Mislim da si ovo izmislio.


Ma da, posebno devojku svedoka, ko zna ko nije smio trepnuti prolazeći carinsku kontrolu, kad je pitaju da li je kidnapovana. :)
tessa1 tessa1 13:40 18.03.2024

Re: Бековска линија

Njoj nije potrebna ničija pomoć

Hvala lijepo, na vjeri. :)
jovilim_e jovilim_e 13:42 18.03.2024

Re: Бековска линија

tessa1
Због славе на Блогу Б92?



Davno smo mogli napraviti drugo mjesto, rezervno kada ovaj brod konačno potone, voda je stala kod kontrolne table prije tri god,

I objaviti svima i došli bi neki drugi ljudi, otvorili naloge, počeli pisati.. svako uređuje svoj prostor, ispod napraviti komentare kao ovde, i glavnu stranu sa aktuelnostima tj aktivnim temama..

Ponižavajuće je što nam ne govore šta se dešava, ja možda i najmanje imam sentimente prema blogu (ništa lično, u ratu sam vidjela kako ljudi ostaju bez kuće, djece, oka, glave, udova, čaša i klavira pa mi je svjest o prolaznosti života i da ništa nije vječno uvijek prisutna, plus, ovde smo godinama izloženi govoru mržnje, rasnoj i vjerskoj netrpeljivosti, u poslednje vrijeme intenzivnom zagovaranju genocida i etničkog čišćenja i itd, mislim, trigeruju nas i vicevima o glupim Bosancima i Plavim orkestrom za bosansku seljoberiju), ali bilo gdje da se nalazimo, javili bi nam valjda prije nego pogase svjetla, i u kafani kaže gazda: ok, ja sad idem kući, kafanu sutra ujutru ruše jer će praviti etno selo, nemoj poslije bude nisam vam rekao.

Zar ne? :)

Šta ima da nam javljaju pre gašenja?
Nemaju oni nikakvih obaveza prema nama.
Ni mi prema njima.
tessa1 tessa1 13:46 18.03.2024

Re: Бековска линија

Zaboravih jutros pokazati kako izgleda igrica, znam, znam da vas ne interesuje. :)

Znači naći isti oblik da se poklopi, i taman da odustanem ugledam dole u ćošku ima na sredini crticu. (ovo je igrica za nas pretplatnike i otkrivače Amerike :), kada očistim dva polja, pojave se novi oblici, postoji i opcija samo ono prvo što ponude, i ima više različitih motiva, težih i šarenijih, mukotrpnijih)




tessa1 tessa1 13:47 18.03.2024

Re: Бековска линија

Šta ima da nam javljaju pre gašenja?
Nemaju oni nikakvih obaveza prema nama.
Ni mi prema njima.


Pa da, hladno, i otrežnjujuće. Posebno za ove ne znam kako ih nazvati, čuvare vatre, dobrog duha prošlosti i uređivačke politike koja za njima ne haje.
shmoo shmoo 15:58 18.03.2024

Re: Бековска линија

tessa1
Šta ima da nam javljaju pre gašenja?
Nemaju oni nikakvih obaveza prema nama.
Ni mi prema njima.


Pa da, hladno, i otrežnjujuće. Posebno za ove ne znam kako ih nazvati, čuvare vatre, dobrog duha prošlosti i uređivačke politike koja za njima ne haje.






Чувари ватре.



shmoo shmoo 19:04 18.03.2024

Re: Бековска линија

gedza.73

Moš se ti nasadiš na glavu klinci će podsvesno da uče engleski (sa tim sve ostalo).



Ако, нека га уче.

И ја сам га учио и свесно и подсвесно. Ништа то није спорно.

Ја бих заправо волео да што више мојих ученика буду полиглоте који ће говорити што више од ових 6-7 хиљада језика које користи човечанство на планети Земљи.

Пази, не да уче САМО енглески него што више језика.

Утврђено је многобројним истраживањима да су они који знају више језика много паметнији од оних који знају САМО енглески.

dragosevacsutra dragosevacsutra 23:25 18.03.2024

Re: Бековска линија

ti. Oanko u čudu pogledam u njihovom pravcu pošto su bukvalno ispred mene i vidim da obe drže nemačke pasoše u rukama. Toliko


i sad ce benedikt da objasni da su one indijke, dok je zverev na primer nemac...


kick68 kick68 01:23 19.03.2024

Re: Бековска линија

Mmmdaaa ova nova verzija je više za uzrast od 10-12 godina,


Nema veze, uprkos tome, a možda baš zbog toga, super je "Dina". Knjigu nisam čitala, nisam imala želju posle one bezvezne prve verzije filma. Imam nameru da je potražim.
Jedva čekam treći deo:)
emilia emilia 07:56 19.03.2024

Re: Бековска линија

Ruski pancir prve generacije.

gedza.73 gedza.73 10:36 19.03.2024

Re: Бековска линија

shmoo
Пази, не да уче САМО енглески него што више језика.

Engleski je univerzalni jezika za sporazumevanje. Na nekom nivou ga zna ogroman broj ljudi na Zemlji. Dakle maternji i engleski.
Утврђено је многобројним истраживањима да су они који знају више језика много паметнији од оних који знају САМО енглески.


K'o kad bi rek'o da na IQ i PISA testovima oni koji znaju srpski imaju gore rezultate od onih koji znaju engleski
Ја бих заправо волео да што више мојих ученика буду полиглоте

I ja isto.
dragosevacsutra dragosevacsutra 23:29 19.03.2024

Re: Бековска линија

emilia




Это вам не просто так,
Здесь идут, ускоряя шаг,
Эти ребята.
Нам преграды нипочём,
Открываем дверь плечом.
Ну, а те кто против, пусть бегут -
Русские идут.
Русские идут.
Русские идут.
Русские идут.
Русские идут.
Русские идут.
Русские идут.


solo solo 21:41 16.03.2024

Zamoljavam....


...mog omiljenog blogokompozitora ДУБ ПУБ Докса za jednu na Ruskom.

Do džaja.





Jel Wikend i u Moskvi?
solo solo 00:11 17.03.2024

Da uozbiljimo malo

Hansel Hansel 14:38 17.03.2024

Бранко

Тасо, прошли неки пут поменусмо Бранка Радичевића, овог месеца му је 200 година од рођења. Помиње ли ико то, камоли обележава, ја не видех нигде?!
shmoo shmoo 15:03 17.03.2024

Re: Бранко

Hansel
Тасо, прошли неки пут поменусмо Бранка Радичевића, овог месеца му је 200 година од рођења. Помиње ли ико то, камоли обележава, ја не видех нигде?!



Не знам за друге, знам за школе.

Ма какви. Не помене нико.

Ономад су нам на датум 13. новембра (датум рођења Његоша) 2013. године послали из Министарства просвете допис тог преподнева да тог дана обавезно организујемо програм и часове у складу са обележавањем 200 година од рођења Његоша...

Био у току већ трећи час пре подне када је допис из Министарства стигао.

Сироти мали хрчки. Шта да ти кажем друго.

Тако да и за Бранка и за све остале у српским школама... Ко их се сети, сети се (на личну иницијативу), ко се не сети ником ништа.

Али тако је у школама. Не знам за друге...


Неси, бреже, чудо ти за око,
Не дижеш се до неба високо,
Неси гора умилнога латка,
Кад ко шеће да је шетња слатка,
Ни се вода са камена слива,
Кад ко легне да слађе почива,
А ко тражи за весеље цвеће —
Заман тражи, ту га наћи неће.
Неколико овде је дрвета,
Ал' де расту, то су места света,
Њи је тужно посадило доба,
Свако с' вије више једног гроба,
По гробови трава обилата,
На декоме цвећа умиљата,
Ко зна кога гроб овај покрива,
Можда цветак ту какав почива,
Па је цвеће поитило амо
Да се самцит братац не би тешкô,
Веће мирно у гробници лешкô.


solo solo 16:33 17.03.2024

Re: Бранко

Тасо, прошли неки пут поменусмо Бранка Радичевића, овог месеца му је 200 година од рођења. Помиње ли ико то, камоли обележава, ја не видех нигде?!


shmoo shmoo 17:26 17.03.2024

Re: Бранко

solo
Тасо, прошли неки пут поменусмо Бранка Радичевића, овог месеца му је 200 година од рођења. Помиње ли ико то, камоли обележава, ја не видех нигде?!

Стражилово



Обавезна екскурзија у 5. разреду.

Не знам да ли ђаци из Пуле иду на Стражилово у свом 5. разреду...





Hansel Hansel 18:20 17.03.2024

Re: Бранко

Знам, бар би Чола требало да га помене.

Једна занимљивост, ако уопште клинце "смараш" датумима, шта им кажеш, је ли рођен 27. или 28. марта (по новом календару)?

А ми славили Дан школе 'ладно по старом ал' у новом календару – 15. марта!
solo solo 21:37 17.03.2024

Re: Бранко

Стражилово


Dok se uspenješ duša u nosu.

shmoo shmoo 22:24 17.03.2024

Re: Бранко

solo
Стражилово


Dok se uspenješ duša u nosu.




А срчка ти стане када после гледаш 4 одељења петака (око стотину деце узраста 11 година) како се котрљају низбрдо јурећи да не закасне на ручак у кафани у подножју.


П.С. -. Једаред на некој екскурзији (6. разред, Копаоник, тамо испод споменика) пролазимо поред предивне ливаде... Нестварно лепе са дивном травом.

Клинци ме гледају онако са молбом у очима и ја попустим и кажем им да им дозвољавам да се растрче и поиграју по ливади што они и ураде... Трче, ваљају се, преврћу се, јуре се, падају... Нема везе, трава мекана.

Али... Увек са децом има неко "али"...

Иза ливаде једно брдо... Стрмо да стрмије не може бити... И попну се неки клинци, наравно, до врха... Шта би друго...

Е, сад, невоља је у томе што им је било лако попети се, али сићи... Нико од њих не уме да силази низ такву стрмину, не сете се да иду цик-цак него ударе правац и како их гравитација вуче, трче низбрдо све брже и брже и брже...

На крају пошто ноге не могу да постигну брзину, почели да падају, разлетели се телефони на све стране по падини брда, клинци се котрљају низбрдо, при сваком окрету ударају главом о земљу...

А један клинац (тренирао фудбал) има брзе ноге и никако да падне... Трчи све брже и брже... Све му поиспадало из џепова. И иде право на једну једину у бандеру у читавом крајолику.

Нас 4 разредне старешине на сто метара одатле занемели, не смемо ни да му довикнемо нешто да му не би скретали пажњу, само га гледамо како ће се да се закуца у бетонску бандеру у пуној брзини... И већ видимо све нас, целу екскурзију, како у најближој болници чекамо да чујемо колики је степен његових повреда...

Пролетео је у пуној брзини поред бандере на десетак сантиметара и пар метара ниже ипак коначно пао и скотрљао се до подножја брда.

Ми разредне старешине одахнули, а моја колегиница која је била разредна том малом брзоногом фудбалеру (иначе, та колегиница је Миланова рођака и наставница биологије ) каже мени:

"Видиш ти то! Што ти је природна селекција и еволуција... Овакве будале и сам бог чува, не морају сами да се чувају."

shmoo shmoo 22:32 17.03.2024

Re: Бранко

Hansel
Знам, бар би Чола требало да га помене.

Једна занимљивост, ако уопште клинце "смараш" датумима, шта им кажеш, је ли рођен 27. или 28. марта (по новом календару)?

А ми славили Дан школе 'ладно по старом ал' у новом календару – 15. марта!



Кажем им 28. марта (као ви у школи) јер сам тако то запамтио однекуд, не знам одакле.

(Није ми пало на памет да је то по јулијанском календару, Признајем. )

Hansel Hansel 23:53 17.03.2024

Re: Бранко

Не, не, нама је Дан школе био 15. марта, значи преписан датум из старог календара на нови календар, не прерачунат.

А пази сад ово, зашто сам те питао, то ми је синуло пре 15-ак година и видим да постоје "две школе" прерачунавања, чак и у оквиру једног истог текста, додуше на Википедији.

Наиме, 1824. је корекција стари-нови била 12 дана, и по логици самог прерачуна, требало би узимати тако прерачунате датуме, јер да смо тада имали нови календар, датум би био 27.

Тако Косовска битка није била 28. јуна... Шта ће бити када се грегоријански календар коригује за још један дан (додуше, тек за 76 година), 'оће се обележавати 29. (ако буде било некога да обележава)? Дан државности већ обележавамо с даном закашњења, стварно ће бити глупо да датум државног празника буде покретан кроз векове. Мислим, ако гледамо чисто историјски.

Питам се сада шта је за Бранка уопште тачно. Родио се у тадашњем Аустријском царству, које је ваљда већ користило грегоријански календар... Ко га је уписао у Матичну књигу, држава или Црква, или обе, свака у своју?

Два линка:

Бранко Радичевић – Српска енциклопедија (корекција 12 дана)

Устав Србије из 1835 – Википедија (једном корекција 13, други пут 12 дана)
Hansel Hansel 00:01 18.03.2024

Re: Бранко

моја колегиница која је била разредна том малом брзоногом фудбалеру (иначе, та колегиница је Миланова рођака и наставница биологије ) каже мени:
"Видиш ти то! Што ти је природна селекција и еволуција... Овакве будале и сам бог чува, не морају сами да се чувају."

Наставница биологије помирила теорију еволуције и религију!
shmoo shmoo 00:29 18.03.2024

А Миланковић?

Hansel

Не, не, нама је Дан школе био 15. марта, значи преписан датум из старог календара на нови календар, не прерачунат.



Аха, разумем.

Тако Косовска битка није била 28. јуна... Шта ће бити када се грегоријански календар коригује за још један дан (додуше, тек за 76 година)



Ма не секирај се, дотле ће цео свет усвојити Миланковићев календар.

Боже, колико је и тај човек, иако званично научник, био талентовани писац... Уживао сам у тим његовим нестручним текстовима за широку публику. Сјајан стил, речник,... Пази када је поред свега што је радио и писао чак написао и есеј о народној епској песми Смрт Марка Краљевића:

"Sada, kada sam evo u starim godinama, uzeo naše narodne pesme u ruke, osetih njihovu svežinu i one mi razgališe dušu. To sam najjasnije osetio na pesmi o smrti Kraljevića Marka, koju smatram za najlepšu našu narodnu pesmu i za delo genija."


(Milutin Milanković)


Не могу ни да искажем колико се дивим тим генерацијама наших образованих људи које је све до осамдесетих година прошлог века изнедрио овај народ, тако широко образоване, вишеструко талентоване, широких видика и интересовања...

Сјајни људи.

Имамо и данас таквих, али не превише и о њима се ретко прича.

shmoo shmoo 00:31 18.03.2024

Re: Бранко

Hansel
моја колегиница која је била разредна том малом брзоногом фудбалеру (иначе, та колегиница је Миланова рођака и наставница биологије ) каже мени:
"Видиш ти то! Што ти је природна селекција и еволуција... Овакве будале и сам бог чува, не морају сами да се чувају."

Наставница биологије помирила теорију еволуције и религију!







Мани, сад се смејемо томе као доживљају са једне екскурзије, а мислили смо ми наставници да ћемо тада да мањкамо од срчке док гледамо то дете како јури право на бандеру...


jovilim_e jovilim_e 13:59 18.03.2024

Re: А Миланковић?

shmoo
Hansel

Не, не, нама је Дан школе био 15. марта, значи преписан датум из старог календара на нови календар, не прерачунат.



Аха, разумем.

Тако Косовска битка није била 28. јуна... Шта ће бити када се грегоријански календар коригује за још један дан (додуше, тек за 76 година)



Ма не секирај се, дотле ће цео свет усвојити Миланковићев календар.

Боже, колико је и тај човек, иако званично научник, био талентовани писац... Уживао сам у тим његовим нестручним текстовима за широку публику. Сјајан стил, речник,... Пази када је поред свега што је радио и писао чак написао и есеј о народној епској песми Смрт Марка Краљевића:

"Sada, kada sam evo u starim godinama, uzeo naše narodne pesme u ruke, osetih njihovu svežinu i one mi razgališe dušu. To sam najjasnije osetio na pesmi o smrti Kraljevića Marka, koju smatram za najlepšu našu narodnu pesmu i za delo genija."


(Milutin Milanković)


Не могу ни да искажем колико се дивим тим генерацијама наших образованих људи које је све до осамдесетих година прошлог века изнедрио овај народ, тако широко образоване, вишеструко талентоване, широких видика и интересовања...

Сјајни људи.

Имамо и данас таквих, али не превише и о њима се ретко прича.


Tu negde, rame uz rame sa njima, je naš Benedikt.
jovilim_e jovilim_e 14:00 18.03.2024

Re: А Миланковић?

...
dragosevacsutra dragosevacsutra 21:16 17.03.2024

nego sta bi ovo u pritisku

nedelje?

cane zapalinski?

zoja444 zoja444 22:11 17.03.2024

Re: nego sta bi ovo u pritisku

gledajte dokumentarac o pogromu srba na rts1.
tessa1 tessa1 22:29 17.03.2024

Re: nego sta bi ovo u pritisku

nedelje?

Jel ne čuje stvarno?

Olja je nevjerovatna, i čovjek sa normalnim sluhom mora prilagoditi sva čula njenom mjaukanju. Nevjerovatna. Srbija je zemlja čuda.
tessa1 tessa1 22:30 17.03.2024

Re: nego sta bi ovo u pritisku

njenom mjaukanju

I maženju.

solo solo 22:50 17.03.2024

Re: nego sta bi ovo u pritisku

Srbija je zemlja čuda.





jovilim_e jovilim_e 14:04 18.03.2024

Re: nego sta bi ovo u pritisku

tessa1
nedelje?

Jel ne čuje stvarno?

Olja je nevjerovatna, i čovjek sa normalnim sluhom mora prilagoditi sva čula njenom mjaukanju. Nevjerovatna. Srbija je zemlja čuda.

Na žalost!
Mi bolje nemamo.
Godinama.
solo solo 22:56 17.03.2024

tess


ISUK

kamilo_emericki kamilo_emericki 10:07 18.03.2024

Taso

hvala za blog i podsjećanje na jedan od ćošnjaka* koji nas čine takvim kakvi jesmo.
Na Maternji jezik.
Ne spadam u dobre poznavaoce i korisnike mog maternjeg jezika u standardnoj varijanti, ali to je moj jezik i moja centralna žila sa koja me povezuje sa tlom iz kojeg sam iznikao i koje mi daje snagu i drži uspravnim.
Nisam puno čitao od ispisanog na ovom blogu, jer je i ovakva tema zagađena ličnim frustracijama blogera, pa sam, vjerovatno, preskočio i nešto vrijedno.

Moram da te upozorim na nešto da ne dolaziš u zabludu oko mog francuskog, a ispraviću te citirajući jednog od mojih sinova: "Ćale, ti ne govoriš francuski. Ti precizno razumiješ francuski, odlično i dosta precizno Francuzima kažeš šta imaš reći ali to nije francuski".
Lingvista si, učiš ljude jezičkim vještinama, učio si francuski, pa onda i znaš šta znači početi učiti takav jezik u 50-oj godini.
Kad su pravila francuskog u pitanju ja mislim da se i Alahovica hvata za glavu i brzo odustaje. Ima ih k'o u priči ali ima i izuzetaka. Mislim da normu pisanja francuskog svi poštuju ali izgovor je vrlo kreativan i zavisi od područja sa kojeg dolazi govornik. Ja razaznajem 4-5 a ima ih daleko više.

Nadam se da se nećeš naljutiti da i ja u tvoj blog ubacim drugu temu.
Danas je godišnjica počtka "Pariške komune" koj je završena "Krvavom nedjeljom" (La Semaine sanglante), 21-28 maj 1871 godine kada je ubijeno, zavisno od ideološkog opredjeljenja istoričara, između 10 i 30 hiljada ljudi.
Interesantno je da je jedna ljubavna pjesma postala nezvanična himna Komune jer su je često pjevali na barikadama.


*Ćošnjak je veliki kamen na uglu ili ćošku kuće koji je osnovni i glavni nosač konstrukcije.
shmoo shmoo 16:18 18.03.2024

Re: Taso

kamilo_emericki

hvala za blog i podsjećanje na jedan od ćošnjaka* koji nas čine takvim kakvi jesmo.
Na Maternji jezik.



Нема на чему, Камило. И други пут.


Ne spadam u dobre poznavaoce i korisnike mog maternjeg jezika u standardnoj varijanti



То је са лингвистичке тачке гледања небитно... Све је језик, и стандард, и локални говори... Све

Па погледај само како неки писци то умеју одлично да искористе...

Један од Ханселових блогова (ЛИНК)

За читање и за уживање...

Е, а ако хоћеш да говориш на јавној сцени, онда ступа на снагу усвајање стандарда који је конвенцијом прописала читава језичка заједница одређеног језика.

Шта мислиш, колико је само времена и уложеног труда и вежби требало Миодрагу Здравковићу који је рођен у источној Србији и којем је тај локални говор оданде био матерњи говор да би га на крају довели до тога да може да изговори оно Умро је друг Тито а да му се при томе не смеје читава ондашња Југославија?

Подвиг вредан дивљења.

Све је то језик, мој Камило и за мене има подједнаку вредност као стандард, тај језички еталон усвојен конвенцијом.





(Uzorak govora sela Ljuberađa
istraživač: Bojana Damnjanović
Digitalni arhiv Balkanološkog instituta SANU)


EDIT: Усуђујем се да кажем чак да ти локални нестандардни говори имају и већу и све већу вредност како време пролази јер полако нестају под утицајем стандардног језичког обрасца кроз медије, образовање и културу и трка са временом да се ти локални говори забележе пре него нестану траје већ деценијама.


Српски дијалектолошки зборник (ЛИНК)



Moram da te upozorim na nešto da ne dolaziš u zabludu oko mog francuskog, a ispraviću te citirajući jednog od mojih sinova: "Ćale, ti ne govoriš francuski. Ti precizno razumiješ francuski, odlično i dosta precizno Francuzima kažeš šta imaš reći ali to nije francuski".
Lingvista si, učiš ljude jezičkim vještinama, učio si francuski, pa onda i znaš šta znači početi učiti takav jezik u 50-oj godini.




Ако може да те утеши...

Исти тај процес код мене само у обрнутом смеру јер сам учио француски од своје седме до двадсет и неке године и после га нисам користио, употребљавао, конверзацијски, само читао на француском.

Последица код мене - разумем све што се изговори на, рецимо, француским ТВ каналима које гледам, али не проговарам француски више. Не иде па не иде... Зарђала конверзација...

Ма само га користи, то како га користиш, тај француски, да не зарђа као код мене.


Nadam se da se nećeš naljutiti da i ja u tvoj blog ubacim drugu temu.



Нећу, таман посла...

Ти ниси од оних јефтиних задругарских политикантских пилићара и шибицара који су се овде на овом блогу појавили са својим стандардним просеравањима и знам да твоје намере нису малициозне.

Зато и не могу да се љутим на тебе због тога.

kamilo_emericki kamilo_emericki 22:07 18.03.2024

Re: Taso

shmoo

Па погледај само како неки писци то умеју одлично да искористе...

Један од Ханселових блогова (ЛИНК)

За читање и за уживање...

Uh, kakav blog. Hvala.
niccolo niccolo 14:26 18.03.2024

Šta je

polisemija*?

p.s. Ne volim upitnike


* Kapiram da bih mnogao i da guglam, ali lakše da pitam tebe
jovilim_e jovilim_e 14:52 18.03.2024

Re: Šta je

niccolo
polisemija*?

p.s. Ne volim upitnike


* Kapiram da bih mnogao i da guglam, ali lakše da pitam tebe

Koga to pitaš?
niccolo niccolo 16:04 18.03.2024

Re: Šta je

Pa Šmua
shmoo shmoo 16:54 18.03.2024

Re: Šta je

niccolo
Pa Šmua



Претпоставио сам да мене питаш јербо се ниси надовезао ни на чији коментар већ си отворио свој.

Него не постизавам у жељи да одговорим свима за које сматрам да треба да им одговорим...

Полисемија... Укратко, многозначност једне речи (у зависности од употребе у одређеним конструкцијама, синтагмама...

Нпр.

глава (основно значење, део тела)
глава (ексера)
глава (мотора)
глава (куће)
главица (купуса)
главица (лука)

итд.

То је оно што, претпостављам, правници покушавају максимално да избегну у свом административном стилу којим пишу своје списе због могућих нежељених последица.


niccolo niccolo 09:37 19.03.2024

Re: Šta je

правници покушавају максимално да избегну

Ili baš da postignu, zavisi šta je stvarni cilj
shmoo shmoo 20:37 19.03.2024

Re: Šta je

niccolo
правници покушавају максимално да избегну

Ili baš da postignu, zavisi šta je stvarni cilj



Па јес, и то што кажеш.

У праву си.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana