Gost autor| In memoriam

Tako je govorio Sidran

angie01 RSS / 25.03.2024. u 14:02

 images?q=tbn:ANd9GcRu0MfbufKtz6ebGgcpVqGLVvIJHhHhDaOeZg&s
 
Ivana Matijevic
 

„Kad sam pošo na ovaj razgovor, reko sam ženi: ‘Ako je došla da razgovaramo o Kusturici, džabe je dolazila'“, započeo je razgovor pre nešto više od godinu dana pesnik, dramski pisac, romanopisac i putopisac, kolumnista i autor legendarnih scenarija za filmove „Sjećaš li se Doli Bel?“ i „Otac na službenom putu“ Abdulah Sidran.

Razgovarali smo u klubu hotela Central, mirnijem i manje popularnom od čuvenog hotela Evropa, preko puta, što je zgodnije za razgovor uživo a i, prema rečima slavnog Sarajlije, zbog „mnoštva ušiju“ u hotelu Evropa. Razgovor se odvijao dan nakon što je obeleženo 39 godina od početka Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu.

 Sarajevo je imalo epitet ne samo olimpijskog već i kosmopolitskog grada – šta je od toga danas u njemu ostalo?

– Ja se sramim kad se prisjećam predolimpijskoga vremena u kojemu ja nisam razumijevao dalekosežnost toga projekta. Mi smo bili ta nekakva čvrsta, režimska, partijska država u kojoj je bilo kažnjavano i za verbalni delikt i meni se učinilo da se primjećivalo da ljude zlostavljaju ako ispričaju nešto protiv te buduće nekakve olimpijade.

Dakle, bio sam priglup. Nisam imao nimalo talenta da to vidim kao neku prosperitetnu viziju, pa se toga sramim. Znalo bi se za vic koji bi se napravio na račun te buduće olimpijade bit priveden pa te neko zlostavlja, iz tih razloga sam ja bio potpuno izvan i protiv. Međutim, kasnije, mnogo kasnije, razumijevao sam dubinu tih stvari, mogu i vama nabrajati koliko god hoćete – to je imalo jedan predubok socijalni, vizionarski smisao.

Nije samo to što se odvijalo tih deset dana, tu su izgrađena cijela naselja koja su samo tih desetak dana služila gostima sportašima, a poslije toga naselje napravljeno za olimpijadu – Dobrinja, pripada opštini Novi grad, cio jedan grad za sebe – u njega su se uselili mladi bračni parovi sa opštine Stari grad, sa opštine Centar, i toliko ga zavoljeli – to svoje prvo stanovanje, tad su se davali stanovi po preduzećima po onim bodovnim listama, kolko godina ovo, kolko djece, dakle, nisu to bili krediti, nije se kupovalo, ta je socijalna država imala puni svoj smisao…

Kasnije dolazi agresija na Bosnu, koja je te stanovnike držala u dvostrukom obruču, a još prije toga u tim se stanovnicima razvio poseban oblik lokalpatriotizma. Ima neki termin koji se zove kampanilizam koji označava još uži prostor, kao kamp, i naglašena je ta ljubav prema svom mjestu boravka. Dobrinja je čudo jedno, i dan-danas je ljudi vole. Ko je tamo došao kaže: „S Vratinka sam rodom, poginuo bih za Vratink. Al’ odem gore jednom-dvaput godišnje, meni dovoljno.“

Sjećanje na olimpijadu je kod mene sjećanje na unutarnja, nevidljiva zbivanja. Ono što je simpatično – „Volimo Jureka više od bureka“, imam slike u očima kad zastavom maše pokojni Uglješa Uzelac, bio je gradonačelnik, kasnije naš ambasador u Sloveniji, jedan dobar Sarajlija, pravi, ljudina, pokoj mu duši. Pamtim te slike, on je bio gorostasno, čvrsto građen, kad maše tom zastavom. Imao sam to uzbuđenje i sentimente koji su normalni, ali su mi kasnija zbivanja u vezi sa olimpijadom važnija, sudbina tog prostora, Dobrinje.

Ponekad se ovde pomišljalo – to ja sad ne govorim svoje mišljenje, nego kako vidim ljude i kako slušam njihova osjećanja – postoje ovdje tumačenje, viđenja, naučno se vjerovatno ne bi moglo to čvrsto postaviti, ali da je među razlozima tako svirepe agresije na našu zemlju, koja je jasno bila bespomoćna, apsolutno bespomoćna i bila je u situaciji da prihvati sve o čemu se Beograd i Zagreb dogovore, to je žalosno; dakle, da je ta vrsta, taj način, taj stepen agresivnosti – mogla se Bosna pokoriti a da se ne kolje, a da se ne siluje, a da se ne baca u Drinu itd. Mogla se osvojiti i Zvijezdama Granda – gdje se takmiče, na primer, mladić bosanski iz Zavidovića koji tamo pjeva pa pobjeđuje, pa kad njega dočeka 10.000 Zavidovićana, pa zar bi taj Zavidovićanin nakon deset godina takvog jednog tretmana stao pred srbijanski tenk? Ne bi. To je postalo blisko, drago, jedno.

Pa, dakle, kad smo tumačili, u razgovorima, mnogi su bili spremni da kažu kako je taj stepen svireposti agresije, ne agresija kao takva, ona može imati razne oblike, nego je stepen svireposti ispoljen u njoj, djelomično a možda i u velikoj mjeri, uslovljen onim što je Bosna u 10-15 godina nekakve decentralizacije Jugoslavije postizavala u raznim oblastima.

Pa onda se tu mora pomenuti olimpijada kao nešto što je prekretničko, ali je to išlo i odranije – da je recimo Bosna dala velike slikare, operske pjevače, šahovski klub Bosna je deset godina bio prvak Evrope, potom košarkaši, prvaci, ne može im niko ništa, Delibašić i njegova Bosna prvak Evrope, prvak Jugoslavije, moglo bi se nabrajati mnogo tih disciplina u kojima je Sarajevo prednjačilo dok nije došlo do pop-rok muzike gdje je u Sarajevu odjednom bilo više dobrih grupa nego u cijeloj preostaloj zemlji i onda kulminira sa onim što su filmski trijumfi, što počinje sa genijalnim Šibom Krvavcem, a kulminira sa Emirom Kusturicom.

Dakle, takva jedna akumulacija uspjeha iz jedne Bosne – o kojoj i danas pravimo zajebantske viceve – odjednom iz nje takva sila, moć, energija, talenata i svega toga!? Moralo je to u nekoj primitivnoj svijesti proizvesti apsolutno negativna osjećanja. Bilo je takvu svijest dovoljno naoružati i dati joj malo „ratničkih boba“.

Neki dan sam pročitao, bogami, neko ozbiljan napisao, da Milošević nije dao znak za rat dok nisu nabavili 15 tona amfetamina, priča vojnik VRS. Da naveče oni legnu, svi u teškim depresijama, samo misle kako će bježat kući, kako će pucat sebi u nogu da se oslobodi – niko ne voli rat. A onda ujutru doručkuju neki čaj, kaže, razgoropade se, nastaje ludilo.
Neki djelić istine mora biti u tome da je olimpijada – ona je vidljivi dio te sante leda, a santa leda podrazumijeva i ovo drugo što sam pričao, da jeste ona bila neki, ne može se reći uzrok, razlog, ali element na osnovu kojega se onaj koji vodi demografsku računicu, pa kaže: „Tog i tog naroda će za sto godina biti tol’ko i tol’ko, mi to ne smijemo dozvoliti.“ Ja sam čuo i iz usta nekih od prvaka predratnog SDS-a – bio sam poznanik blizak sa Karadžićem, funkcionisao je termin „preventivni kontranapad“ – oksimoron, jer ti moraš doživjeti napad da bi imao kontranapad, ali, jok, ima i „preventivni“.

Vi u pesmi „Ne može se živjeti u Sarajevu“ dajete delom odgovor na moje pređašnje pitanje uz ironičan stih – „od dobra boli glava“. Ipak, može li se danas živeti u Sarajevu?

– Nije ta pjesma karakteristična za moje pjesničko djelo, ali nas stvarno boli kada nam sa bilo koje strane dolazi prigovor, prijekor: „Sarajevo nije ni nalik onome Sarajevu“, „Šta je od onoga Sarajeva ostalo“, to čak govore Bošnjaci, koji su otišli u NJemačku, sklonili se. „Ja kao rođeni Sarajlija“, kaže, „mogu sad sat vremena hodati po Sarajevu da se ni sa kim ne pozdravim“. Ja sam postavljao novinaru kontrapitanje – koliko je Hirošima ličila na sebe nakon 6. avgusta kad je bombardovana? Kolko je ličila na sebe? Nikako. I to što se danas u Sarajevu pojavljuje, a o tome svjedoče mnogi koji dođu – budu, pa se vrate – da je ostalo tog metafizičkog sadržaja, ja ga ne bih zvao multietnički, nego metafizički, multikulturalni nerv, duh njegov, to je ostalo.

A tri i po godine opsade, pa tu nije osto kamen na kamenu, tu se raspadali brakovi najvoljeniji, tu su odlazili najdraži jedni od drugih jer bježiš iz pakla. A pakao su činili zna se ko – četiri stotine teških artiljerijskih oruđa je bilo u dva prstena oko Sarajeva. I mi smo sami sebe kao uvjeravali, mi koji smo preživjeli, da smo ostali zdravi. Niko zdrav nije osto, niko. Evo 30 godina je prošlo, možda i više, ko je opsadu preživio taj ost’o u tom vremenu, mentalno je nemoguće od toga se osloboditi. Pa imamo i to kada su nam počeli, uglavnom su to seronje sa fakulteta, govoriti kako se moramo osloboditi narativa žrtve. Pa to je bezobrazno.

Kako je mogu obješenom kazati da se oslobodi narativa obješenog? Koji ja to narativ mogu imati drugi? Mora se kazati prvo – kakvo god danas jeste Sarajevo, ono je posljedica. Ono nije uzrok ni onome tamo ni onome ovamo, nego je posljedica. Pa kad podvučemo crtu čega je posljedica, kakvo je bilo i šta je prošlo, bogami, ja mu se klanjam kao da sam ne znam pred kakvom svjetinjom.

LJudi ne znaju istoriju, ne znaju povijesne detalje. Šokantno je da su u Engleskoj organizovano, po nalogu države, ubijali kućne pse koji su imali njemačka imena. Jer to je stanje prostora pod opsadom. Na taj način mora nas boljeti kad se pita – a što vam je ovo? Ja sam se kao alkoholičar, jedan od najboljih u Sarajevu, bio sam strašan, jedared sporio sa Bakirom Izetbegovićem zbog prohibicijskih postupaka u Sarajevu. Nema alkohola u Parkuši, nema alkohola u Klubu novinara, uh, kolko je to meni bilo krivo. Već sam ja prestao piti, ali takvi postupci koji liče na prohibiciju nisu mili nijednom Sarajliji, to je naš problem, mi se s njime tučemo, nismo mi to ni referendumom zahtjevali, ni ovako ni onako.

Bakir mi je govorio – to je zvučalo u skladu sa razumom, kad oni iznajmljuju, to je sad privatizacija prostora, zakup, podzakup, pa kaže, ko je uzo pod zakup taj i taj prostor kafanski, ako je čovjek koji je vjernik, njemu je haram, pa ja kažem – takvom se onda taj prostor ne izdaje, ti si vlasnik tendera i napišeš da je on dužan pružati usluge, ne može se dat takvome i takvome. Dakle, takvi pokušaji postoje, ali se mora znati da su ekscesni, ne daj bože da ikad prevlada išta od toga.

Nevjerovatno je to koliko oblika i načina stradavanja ide u kontinuitetu na taj žalosni narod. Ja sam Bošnjak, to znači mogu biti sekularni Bošnjak, mogu biti ateista, agnostik, mogu biti musliman vjernik, nekad su i ovi drugi pravoslavci i katolici imenovani Bošnjacima. Taj proces nacionalizacije je išao krajem 19. i početkom 20. stoljeća, to da su bosanski pravoslavci pretvarani u Srbe, a bosanski katolici u Hrvate. Izvorno to nije tako stajalo. No danas je tako kako je. Pravde nema, možda je i gore u Srbiji, neki dan je bila neka emisija, pa u onom malom gradu ubijeno dijete, niko ne mari, vrišti majka, kao da država ne postoji, nikakva država.

Svi ti primjeri kad bi se pobrojali u svim ovim tranzicijskim prostorima možda bi najdrastičnije pokazali šta je sve proizveo taj monstruozni etnonacionalni um. Dakle, ako smo mi njega uzdigli na najviši nivo, princip etnonacionalne države, jedna partija, jedan vođa itd. užas smo proizveli jer u svakoj sferi dolazi do potpunog rušenja vrijednosti. Dakle, to je možda najvažnije svojstvo epohe koju u našim prostorima, nakon pada Berlinskog zida, zovu tranzicijom.

To nema veze sa tranzicijom, to je bila jedna legalna, otvorena, neskrivena pljačka, pretvaranje onoga što je naše, zajedničko u privatno, pojedinačno vlasništvo prema izboru etnonacionalnih oligarhija. I to je rađeno, ja mislim, po identičnom modelu u Srbiji, Hrvatskoj i u Bosni, da je taj osjećaj izgubljenosti ideala, potpune izgubljenosti nade u pravdu… To što je možda najveći gubitak koji je ovim prostorima učinjen za narednih pet ili ko zna koliko decenija, povratiti nadu narodu ne možeš bez revolucije, društvenu pravednost i iluziju o njoj, bilo šta, pravosuđe… Pa kad se upropasti pravosuđe da bi se ono uspravilo, to ne može bez nekoliko decenija. Koliko je po sudovima uposlenika sa lažnim diplomama? Imamo pet stotina fakulteta na ovom prostoru.

Da li je Bosna bila Jugoslavija u malom?

– Mi ne prihvatamo taj izraz i to ću vam obrazložiti. Prvo da se dogovorimo o formulacijama. Zašto mi ne prihvatamo da je Bosna bila Jugoslavija u malom? Prije bismo mi kazali da je Jugoslavija bila Bosna u malo većem izdanju. Zašto? Zato što je Bosna prirodna tvorevina nastala tako davno da se vrijeme njenog nastanka i ne pamti. I ja sam svojim očima čitao latinske autore, zapravo naše koji citiraju latinske izvore, gdje se nabrajaju banovi untarag od Kulina pa tamo sve negdje do 7. stoljeća, a Latini kažu: „Zemljica Bosna nastala per voluntatem dei“. Ne zna temporalno odredit nego kaže „po božijoj volji“.

Po božijoj volji nastala zemlja Bosna, po božijoj volji će i nestati, ja mislim da se to upravo događa. A Jugoslavija je ipak bila stvar političkoga dogovora najumnijih ljudi ovih prostora i onoga vremena. To mene često citiraju – da su je napravili najbolji, a uništili najgori. Dakle, najbolji izdanci našeg naroda su nju stvorili, a uništili su je sve sami banditi, lopuže, kriminalci, smećari.

Kad bi se sad njihova imena izgovarala a da se prisećamo imena onih koji su sastavljali Jugoslaviju i prvu i drugu, to je nebo i zemlja. Nađite mi jednog Koču Popovića sad u bilo kojem rukovodstvu ovdašnjih političkih partija. I ne samo njega, svaki sekretar partije u najmanjoj uličici bio je pametniji od današnjeg doktora nauka.

U pesmi „Jugonostalgija“ kažete: Sve što je propalo, moralo je propasti – / kažu da je kazo Onaj, najpametniji među svima njima, / strašnim ljudima – filozofima. A ja – notorna budalčina – / nikako tako ne mislim. Osim što jest propala, kakvoga / drugog dokaza imaju – da morala je propasti? Kad je / već propala, jesu li morala propasti i mjerila? / Tu počinje / i istog trena skončava / moja jugonostalgija.
Jesu li morala propasti merila?

– Po mom mišljenju – nisu. Da se nije dogodilo da ta etnonacionalna ideja koja je monstruozna ideja krvi i tla, pa u našim identitetima postoji, barem kod mene je tako bilo, možda sad nije, možda sam se sad i ja promijenio – to bi bila promjena nagore, meni je taj identitet bio negdje na 15. mjestu po onome šta sam, ko sam, više sam bio šahista nego Bošnjak, pa imaš spolno, pa imaš zavičajno, pa imaš intelektualno… Ja sam, recimo, toliko volio talijansku i makedonsku muziku, da bi za minutu jednu od mene mogla napraviti Talijana ili Makedonca. Hajde ti slušaj ono „Zajdi, zajdi“, ti misliš da ti je pola srca makedonsko.

Ili pomisli – to nije moja muzika bila jer sam već ostario – onaj genije Toše Proeski. Pa kako ja mogu toliko budalasto voljeti neku nacionalnu ideju da mi ne bude milo to što je tako lijepo. Dakle, to su atavističke ideje, nisu ni iz 19. vijeka, one su iz nomadskog doba gladi za teritorijama, kao da krave gura pred sobom, opase jednu livadu, ‘ajmo dalje. Ja sam u Beogradu u Domu sindikata ogroman aplauz dobio za rečenicu, i to je bilo, mi to ovdje kažemo, upiš: „Mi u Bosni nemamo ništa protiv vaše Velike Srbije, ali vas molimo da je zidate na sprat.“

Na taj način je meni moguće protumačiti pojave, pohvatati kauzalitete, ali ako se proces toksinacije jednom pogrešnom ideologijom, tradicijom itd. događa sto, dvijesto godina, pitanje je postoje li načini da se to brzim postupcima dovede u neku normalu. Jer najgore je od svega danas, dječak od 12 godina u Banjoj Luci vjeruje da su bosanski Srbi vodili nekakav pravedan rat – oni ga zovu oslobodilačko-otadžbinski rat. Ko je koga oslobađo, kakva otadžbina…

Ali je problem u tome što se uzgajaju nove generacije koje će radosno ginuti u uvjerenju da se bore za istinu i pravdu. Ne vidim kako je moguće – bez neke diktature, deset godina neki apsolutizam, čvrsta ruka, Goli otok, robija, sila?! – obaviti proces detoksinacije. Dakle, ne vidim uopšte kako će to ići, kuda i šta. Naša bošnjačka politička elita po mom mišljenju nije bila dorasla istorijskom trenutku. Pad Berlinskog zida smatra se epohalnom prekretnicom, ali to što se u našim prostorima zbivalo, nije moralo tako bit.

 „Mora da je nešto / I krupno i važno i fino / U toj ideji / Postojalo i bilo / I cijela ta pizdarija / Oko Jugoslavije / Mora da je bila / Jedna / Sasvim dobra stvar“, stoji u vašoj pesmi „Kosmos štosmos“. Imate li odgovor zašto je onda Jugoslavije propala i šta sa jugonostalgijom?

– Smatram da Jugoslavija nije propala zato što su se osamostalile njene republike, nego su se njene republike osamostalile zato što je Jugoslavije propala. A problem sa jugonostalgijom je komplikovan. Prvo, ima u njemu puno psihologije, dakle, mi zapravo i ne znamo za čim smo nostalgični – za sobom kad smo bili malo ljepši i mlađi itd. ili za onim što je bila jedna iluzija ili stvarnost širokog kretanja, slobode u svakom smislu, političkom ili socijalnom. U političkom jeziku i smislovima jasno je da je to bila socijalna država, minimum ljudskih prava bio je zagarantovan, obrazovanje, zdravstvo, a ovo je u odnosu na to fašizam, nije ni neoliberalizam ni ništa. Dakle, u tom smislu Jugoslavija je bila i biće sve bolja i bolja, mrtva kobila ali iz dana u dan sve bolja i bolja.

Zašto? Zato što je naša stvarnost sve gora i gora. I na taj način je razumljivo i opravdano biti jugonostalgičan, s tim što ja imam veliko iskustvo sa tim špijunažama, kožnim manitilima – ono što sam pravio filmove i filmske scenarije od toga, da sam se izvještio, da lako prepoznam… Odem ja 29. u Jajce, tu budu dvije, tri hiljade ljudi, a da ih pred mene postaviš sve jednog po jednog, ja ću ići od jednog do drugog i kazivati: „Jugonostalgičar“, „Udbonostalgičar“, toliko su se oni zadržali. Sve se u Jugoslaviji raspalo, službe su ostale netaknute. I danas u raspadnutoj zemlji kad imamo koliko država novih, osamostaljenih, te službe bolje sarađuju nego što su sarađivale dok su bile pod jednim državnim krovom.

I to je između ostalog uzrok naših nevolja, to je strava jedna. Tako da ne možemo lako izać na kraj s fenomenom jugonostalgije.
Po mom mišljenju, u realnom istorijskom iskustvu nisu moguće obnove nakon tako velikih zala. Zločin učini neke stvari definitivno mrtvim.

Mene je sad pomalo stid vama ovo govoriti. Vi ne znate recimo da podrinjski Srbi pravoslavci, bosanski Srbi, što oni ne vole da im se kazuje, ne jedu ribu iz Drine, neće, jer znaju da je tom vodom prošlo nekoliko hiljada i to nisu bačeni da se uguše, nego su zaklani pa zaklani bačeni u vodu. I takve stvari ulaze u kolektivnu memoriju, na način koji onemogućava normalizaciju ni za pet, deset, pedeset generacija.

Međutim, sigurno je da svjetske promjene tu stvar bacaju na marginu ili u nevažno ako mi postajemo dio evropske zajednice svi skupa, pa se brišu granice, pa ne postoji pasoš da se krećeš, trgovina slobodna, ideje slobodne, to će možda postati nevažno jer nećemo ni bit kao države u tradicionalnom smislu, suvereni, ne treba ti ni vojska ni policija pa je moguće da razvoj širih, opštih istorijskih okolnosti taj naš jad jednostavno arhivira. Ali da se obnavlja državna zajednica u ovom prostoru bilo koga bilo s kime meni se to čini nemogućim.

Ovaj razgovor vodimo uoči trenutno najvažnijeg sekularnog praznika u Srbiji – Dana državnosti. Kako vam izgledaju državnosti država nastalih nakon Jugoslavije?

– Ja smatram da je zavnobihska formula da Bosna nije ni, ni, ni, nego i, i, i, da je ona potrošila svoj istorijski potencijal, svoju energiju i da su događaji ’92-’96. ovdje, ja to čak i ne zovem ratom – to je bilo ubijanje naroda u direktnom prijenosu, rat je počeo ’95, kad je Bosna napravila neku armiju, ta formula je dakle potrošila svoju istorijsku energiju i neophodno je naći novu formulu Bosne (kada se kaže Bosna, Hercegovina se podrazumijeva) u kojoj ne bi bio sadržan posesivni element. Imam jedan tekst pod naslovom „Čija je Srbija?“ Jeste li ikad čuli da neko postavlja to pitanje? Jeste čuli da ikad iko pita čija je Hrvatska?

A Hrvatska je pripojila sebi prostore koji nikad nisu pripadali Hrvatskoj. Mogla se ona zvat Hrvatska sa Slavonijom i Dalmacijom jer su to pojave novoga doba. Srbija je pripojila Vojvodinu 1920, pa to nema ni sto godina, i nije joj palo na um da se zove Srbija sa Vojvodinom. Ja sam pjesnik i gledaju me kao pjesnika pa kad se počnem petljati u ove stvari.

A ja sam tumačio da je tada, u narodnooslobodilačkom pokretu, ja neću da kažem komunisti jer komunisti su bili manjina u partizanskoj vojsci, da je bila prevagnula, gotovo do izvršenja, ideja o podjeli Bosne između Srbije i Hrvatske, da se tamo došlo da se to obavi, a da su ovi divni ljudi poput Rodoljuba Čolakovića, Avde Hume, uspjeli doprijeti do Tita i uvjerit ga da to nije u redu i da je Tito tada riješio stvar na taj način – nije on napisao ovu formulu, nije ni bitno ko je napisao, da bi se spriječila podjela koja bi se te noći tu dogodila, a nije smišljeno kao receptura za vječni život.

Što će mi? Naš čovjek ne umije posjedovati nešto zajedničko – ako je nešto i njegovo, on hoće da je sve njegovo ili bar da otkine taj dio.
Ja sam donekle sudionik ovih zbivanja i prije agresije na Bosnu, ja to zovem rat protiv Bosne, u Karađorđevu su oni imali 47 sastanka od marta ’91. pa do kraja, recimo, do Dejtona, Milošević i Tuđman, baš kao neki ljubavni partneri.

Iz krugova rukovodstva Srpske demokratske stranke čuo sam formulaciju: teritorijalizacija nacionalnog suvereniteta. Oni su bili partneri da sruše jedan sistem, a pokazali su da su nesposobni stvoriti bilo kakav drugi. Oni su se, SDA, HDZ i SDS, dogovorili o tome da su to tri suverena naroda, ali ta svijest ne osjeća da je ispunila svoju suverenost ako je nije pretvorila u teritorij koji je samo njegov. Tu se dakle već prepoznavala i klica dogovora i nagađanja i tih crtanja karata itd.

Dakle, ta ideja o diobi Bosne, može bit da je i to već završen proces. Često mi pada na um – u medicini ima pojava da kod mrtva čovjeka 14-15 dana još uvijek rastu nokti i kosa, a mrtav je – da je ovo vrijeme nakon Dejtona – Bosna je ubijena u Dejtonu, da mi imamo iluziju da smo živi na način na koji kod mrtvaca rastu nokti, to je recimo državna administracija, ne primjećuje ona da je mrtva kad ima puno para, sve mu potaman. Zapravo u Bosni funkcionišu samo represivne državne strukture – poreska uprava, policija, al’ ona radi za mafiju, ne radi ona za građane…

To su neke moje ideje, nešto napišem, nešto brbljam pa zaboravim. Radim nešto što se zove „Pojmovnik rata protiv Bosne“ – to je fejsbučka forma, minijaturica, neće niko da čita ništa preko kartice – jer naš obični svijet ne zna istinu, ne zna ništa, tako da jedan educiran obavještajac koji je u službi susjednih država može našeg neukog čovjeka uvjeriti u šta god hoće. A ja sam to dobro proučio, svašta mi je jasno, postoje dokazi, fimovane stvari.

Recimo, i sad, to je nama bolno, često se kaže: „A vi ste iz Sarajeva otjerali 150, 160 hiljada Srba“, a istina je da mi nijednog Srbina nismo otjerali, 40.000 Srba sa avionima je izveo u Beograd i pogledajte u arhivu Politike, najviša državna odlikovanja Srbije, države Srbije, aktulene države, prije dvije godine uručena su dvojici pilota od kojih jedan ima muslimansko ime i prezime, dvosložno ime, dvosložno prezime, i drugi je Srbin, Srbijanac, piloti. Odlikovanja su dobili, kaže, zato što su preko 40.000 Srba izvukli, „spasili iz pakla gorućeg Sarajeva“, takva je formulacija u obrazloženju za najviše državno priznanje, ne znam da li je Karađorđevića, ono ukršteni mačevi, ali je bila cijela strana Politike sa fotografijama sa ceremonije kad se to uručuje i ozbiljan tekst o tome. Od februara ’92. kad je valjda donesena odluka da će se ići najoštrije do juna 2002, a poslije Dejtona je pod prisilom SDS-a, rukovodio je Momčilo Krajišnik, kazivao je javno: „Nećemo im“, kaže, „ni saobraćajnog znaka ostaviti“.

Tad su izvukli 120, 140 hiljada onih Srba koji su bili u ovim okolnim područjima pod kontrolom budućeg RS-a. Ti ljudi nisu išli svojom voljom, bivalo je ubistava, znam neke ljude, neću imena da im pominjem, patrole su svakoga dana išle od kuće do kuće i tjerale ljude da idu. A današnje ideološko tumačenje nije da su ih ovi silom tjerali – a jesu silom tjerali i presuđeni su Gojko Kličković i Momčilo Krajišnik za to – nego da oni nisu smjeli ostati da padnu pod muslimansku vlast, tako danas pokušavaju to protumačiti. Međutim, iz Sarajeva je od granata pobjeglo desetine hiljada i stotine hiljada ljudi, svejedno je jesu li Srbi, ovi ili oni.

Postoji cio sistem ratnih i medijskih laži i stereotipa na kojima se održava ta ideologija i taj poduhvat koji nikako nije mrtav. Izašao je skoro Memorandum 3, apsolutno nije niko odustao od svojih ratnih namjera, može ih modelirtati, može mjenjati sredstva. Bosna je već izgubila bitku, ja sam



Komentari (55)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

shmoo shmoo 14:31 25.03.2024

Тако је говорио...


"Жене су као со. Може и без њих, али је бљутаво."

(Абдулах Сидран)

angie01 angie01 14:56 25.03.2024

Re: Тако је говорио...

"Жене су као со. Може и без њих, али је бљутаво."


to je replika iz Doli Bel i glasi, zene su ti kao so, moj Sabaduhine, moze i bez njih, al je bljutavo.


angie01 angie01 15:04 25.03.2024

Re: Тако је говорио...

Veliki bosanskohercegovački pesnik Abdulah Sidran, pisac i scenarista koji se proslavio u svetu filmovima „Sjećaš li se Doli Bel“ i „Otac na službenom putu“, dobitnik nagrade Slobode PEN centra Francuske za knjigu poezije „Sarajevski tabut“, član Akademije nauka i umjetnosti BiH, i jedan od najvažnijih i najpoštvanijih stvaralaca u ovdašnjoj kulturi, preminuo je juče u Sarajevu u 80. godini života, posle duge i teške bolesti.

Od divnog umetnika, gospodina i skromnog čoveka koji je svojim delima i ličnošću u nizu decenija obasjavao ovaj naš prostor, u medijima i na društvenim mrežama s velikim respektom opraštaju se njegove brojne kolege iz regiona, stvaraoci koji su sarađivali s njim, publika „od Triglava do Đevđelije“…

Naš reditelj Kokan Mladenović „preneo“ je na scenu dva izuzetna Sidranova dela, „Otac na službenom putu“ i „Sječaš li se Doli Bel“, a kako ističe za Danas, sa Sidranom se dvojako družio.

– Prvi put 2012, kad sam kao upravnik Ateljea 212 producirao predstavu „Otac na službenom putu“ u režiji Olivera Frljića, i ta fantastična premijera i predstava bila je njegov veliki povratak u Beograd nakon ratova i užasa koji su ovde desili devedesetih godina – kaže Mladenović o predstavi koja je na festivalima u regionu osvojila više od trideset nagrada.


– Njegov boravak u Beogradu je meni bio jako značajan, u toj sezoni koja se zvala Ex ex Jugoslavija, a onda sam kao reditelj imao sreću da radim njegov roman „Sjećaš li se Doli Bel“. To je „Amarkord“ naše mladosti i jedna Sidranova veličanstvena posveta i Sarajevu i Jugoslaviji toga vremena. Moj profesor Miroslav Belović uvek je govorio da je reditelj pesnik scene, pa je onda meni bilo sjajno da se to Sidranovo pesničko osećanje sveta koje je u literaturi i u scenarijima imao, i te pesničke metafore doživljavaju tako potentno i na sceni – ističe jedan od naših vodećih i angažovanijih reditelja.

Predstavu „Sjećaš li se Doli Bel“ režirao je 2019. u sarajevskom Kamernom teatru 55, ona je i dalje živa na sceni, osvojila je blizu četrdset nagrada na festivalima, a na premijeri u Beogradu, 2020. u Teatru Madlenianum ispraćena je nezapamćenim ovacijama.

– Sidranovo prisustvo na probama bilo mi je jako dragoceno, mera poezije te predstave. Za mene je Sidran posebna planeta našeg sazvežđa, sa njegovom osećanjem poezije, i pre svega, sa njegovim veoma, veoma specifičnim humorom, a to su posedovali samo neki od najdragocenijih ljudi koji su živeli na ovim prostorima na kojima i mi živimo – ističe Kokan Mladenović.

R. Radosavljević
shmoo shmoo 15:04 25.03.2024

Re: Тако је говорио...

angie01
"Жене су као со. Може и без њих, али је бљутаво."


to je replika iz Doli Bel i glasi, zene su ti kao so, moj Sabaduhine, moze i bez njih, al je bljutavo.








Сидран пис'о.

angie01 angie01 15:10 25.03.2024

Re: Тако је говорио...

Сидран пис'о.


pa jeste, al u odredjenom kontekstu.


Kako to da vi, koji ste ti, meni, koji sam vi, kažete ti, kad ja, koji sam vi, vama, koji ste ti - kažem vi!

ABDULAH SIDRAN
angie01 angie01 15:13 25.03.2024

Re: Тако је говорио...SIdranovi tekstovi:

angie01 angie01 15:19 25.03.2024

Re: Тако је говорио...SIdranove pesme:

emilia emilia 07:54 26.03.2024

Re: Тако је говорио...

Pokoj mu duši.
shmoo shmoo 08:01 26.03.2024

Србомрзитељска је туга преголема

angie01
Сидран пис'о.


pa jeste, al u odredjenom kontekstu.






Него, кад си већ споменула контекст...

Контекст је чудо. Као и дијалектика.


Занимљиво је да си овде у једном коментару пренела текст из Данаса извесног Р. Радосављевића где у првом пасусу он помиње како је Сидран писао сценарије за Сјећаш ли се Доли Бел и Отац на службеном путу, али упадљиво избегава да помене Кустурицу да би потом даље у тексту помињао Кокана Младеновића и Оливера Фрљића са позоришном представом Отац на службеном путу.


Veliki bosanskohercegovački pesnik Abdulah Sidran, pisac i scenarista koji se proslavio u svetu filmovima „Sjećaš li se Doli Bel“ i „Otac na službenom putu“, dobitnik nagrade Slobode PEN centra Francuske za knjigu poezije „Sarajevski tabut“, član Akademije nauka i umjetnosti BiH, i jedan od najvažnijih i najpoštvanijih stvaralaca u ovdašnjoj kulturi, preminuo je juče u Sarajevu (ЛИНК)

(Данас)

Исто то ради и Ал Џазира... Помиње те филмове које је режирао Кустурица (и добио оне међународне награде које су прославиле и самог Сидрана као сценаристу), али упадљиво избегава да помене име самог Емира Кустурице док не пропушта да помене Адемира Кеновића са ипак мање значајним филмом за ондашњу југословенску кинематографију "Кудуз".

Jedan je od najznačajnijih scenarista u kinematografiji bivše Jugoslavije. Napisao je scenarije za filmove “Sjećaš li se Dolly Bell?”, “Otac na službenom putu”, “Kuduz” Ademira Kenovića… (ЛИНК)


(Ал Џазира)

А видиш, занимљиво, Политика и Слободна Европа су у својим некролозима поменуле Кустурицу...


Сценариста је филмова ''Сјећаш ли се Доллy Белл'' и ''Отац на службеном путу'', редитеља Емира Кустурице и Кудуз Адемира Кеновића.


(Политика)


Napisao je scenarije za filmove Emira Kusturice "Sjećaš li se Dolly Bell?", "Otac na službenom putu", "Kuduz" Ademira Kenovića. Kao filmski autor, dobitnik je brojnih nagrada i priznanja. (ЛИНК)



(Слободна Европа)

Док нам ти овде у уводном тексту преносиш интервју са Сидраном такође из Данаса (што нигде ниси назначила у уводном тексту) који је радила извесна Ивана Матијевић где се, додуше, помиње Кустурица, али у негативном контексту који је дао сам Абдулах Сидран:

„Kad sam pošo na ovaj razgovor, reko sam ženi: ‘Ako je došla da razgovaramo o Kusturici, džabe je dolazila'“, započeo je razgovor pre nešto više od godinu dana pesnik, dramski pisac, romanopisac i putopisac, kolumnista i autor legendarnih scenarija za filmove „Sjećaš li se Doli Bel?“ i „Otac na službenom putu“ Abdulah Sidran.




Ви данасовци и алџазиринци (усред Београда и Србије) или не бисте у својим некролозима Сидрану поменули уопште Кустурицу (чији су филмови и прославили Сидрана који је пре тога био анонимни сарајевски песник којег су познавали само у ужем кругу фамилије) или ако већ помињете Кустурицу, онда то радите у негативном контексту.

Просто је невероватно шта то ради вама у вашим главама та ваша мржња према свему што је српско.

Због те ваше мржње према свему што је српско нисте у стању чак ни да оне које сматрате вашима (искључиво политички гледано, је л' те) испратите достојно и достојанствено на онај свет. Чак и тада у своје некрологе морате да убркљате своје дневно-политикантске пилићарске глупости испуњене мржњом према Србима.

И није ово први пут на Блогу Б92. И Филип Младеновић пише исте овакве некрологе као и ти.

Није ни чудо онда што вам се ти ваши блогови, који би ипак требало да буду достојанствени јер су некролози и испраћај на онај свет умрлих, претворе у национал-шовинистички естрадни ријалити са исфолираном, лажном, патетиком у вашем тобожњем нарицању за умрлима, да се Власи не досете, где чак и мртве користите за своја политикантско-пилићарска медијска шибицарења.

Зато онда на крају уместо достојанства и поштовања које преминули заслужује у вашим текстовима по медијима дођемо до:







Контекст је чудо, Анђо... Чудо. Исто као и дијалектика.

И шта ја онда теби и теби сличним србомрзитељима (усред Београда и Србије) обликованим по памети једног листа Данас или Ал Џазире могу после свега да кажем сем онога што си већ и сама цитирала од Сидрана?

Дакле, Анђо, за тебе и све теби сличне на Блогу Б92 и у Србији:


Kako to da vi, koji ste ti, meni, koji sam vi, kažete ti, kad ja, koji sam vi, vama, koji ste ti - kažem vi!


angie01 angie01 09:58 26.03.2024

Re: Србомрзитељска је туга преголема

zavera taso, zavera.

ps- znaci, ne pominjanje Kuste, je srbomrznja:))))...mada ja mislim da jeste pomenut,...pomenuo Kusta i Sidrana,...i tako.
shmoo shmoo 11:10 26.03.2024

Re: Србомрзитељска је туга преголема

angie01
zavera taso, zavera.


Ма није завера.

Да је завера, вредело би порадити озбиљно на томе да се то искорени из Србије.

Али није завера... Не треба томе давати баш толики значај.

Ово је само она обична и уобичајна вишедеценијска свакодневна шабанска, џиберска и џукачка србомржња и србофобија неких бивших "Југословена" у Београду и у Србији који користе манипулаторски и манипулантски своје "контексте" да се Власи не досете.

То треба само констатовати и не трошити даље време и енергију на то докле год се не пређу неке границе када треба озбиљније реаговати на ту мржњу.

angie01 angie01 11:25 26.03.2024

Re: Србомрзитељска је туга преголема

Да је завера, вредело би порадити озбиљно на томе да се то искорени из Србије.


da se iskoreni sta- da neko ne misli kao ti, na primer, ili sta?

Ово је само она обична и уобичајна вишедеценијска свакодневна шабанска, џиберска и џукачка србомржња и србофобија неких бивших "Југословена" у Београду и у Србији који користе манипулаторски и манипулантски своје "контексте" да се Власи не досете.


pazi novi momenat u tvom ludilu-srbofobija od jugoslovena:))))<>>>kakav bre bakarec:)))>>>JE l ti znas koliko se ljudi na prostorima bivse drzave izjasnjavaju kao Jugosloveni?...jel su oni svi srbomrzci, ili racunas samo one iz Srbije:)))


То треба само констатовати и не трошити даље време и енергију на то докле год се не пређу неке границе када треба озбиљније реаговати на ту мржњу.



AAAaaaaa, ono represivne mere za neistomisljenike, sa posebnnim osvrtom na ucitanju mrznju,...hebote ti vise ne znas sta baljezgas.
milisav68 milisav68 18:11 26.03.2024

Re: Тако је говорио...

angie01
Naš reditelj Kokan Mladenović

Takođe, naš reditelj, gospodin Emir Kusturica:

Kusturica: Mnogo će voda proteći dok se ne pojavi talenat kao što je bio Sidran
artistknownasdragos artistknownasdragos 20:30 25.03.2024

tako je govorio sidran

Malo poslije, uz kahvu, ispratim avione na Srbiju..



angie01 angie01 20:31 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

angie01 angie01 21:28 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

artistknownasdragos
Malo poslije, uz kahvu, ispratim avione na Srbiju..



i pusim, na prozoru, ko kakav
sasvim spokojan covjek.



- Osnova nesporazuma i krivog tumačenja, u čemu sam ja kao pjesnik kriv, jeste posljednji stih, u kome se kaže spokojan čovjek, ali ljudi zanemaruju rječicu "kao"! To znači da nisam, nego ličim na spokojnog čovjeka. A ovdje je važno reći sljedeće: da oni koji su preživeli pakao četvorogodišnje opsade Sarajeva nemaju mirne snove ni četiri-pet godina poslije opsade - objašnjava Sidran.
artistknownasdragos artistknownasdragos 22:29 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

angie01
20:31 25.03.2024

angie01
21:28 25.03.2024


trebalo joj je tacno 57 minuta da ukapira sta sam joj u stvari porucio citatom



angie01 angie01 22:46 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

trebalo joj je tacno 57 minuta da ukapira sta sam joj u stvari porucio citatom


pa je l si ti stvarno toliko glup, da mislis da nije jasno sta si 'teo, pa o ovom citatu se jedno 20 puta raspravljalo na blogu,...nego nisam imala vremena da odmah trazim objasnjenje, a da ne prepricavam,...bozemesacuvaj budala, koje padaju na ledja zbog vremena kada je napisan odgovor.
artistknownasdragos artistknownasdragos 22:56 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

Osnova nesporazuma i krivog tumačenja, u čemu sam ja kao pjesnik kriv, jeste posljednji stih, u kome se kaže spokojan čovjek, ali ljudi zanemaruju rječicu "kao"! To znači da nisam, nego ličim na spokojnog čovjeka.


Ne kuka majka za onim što je sranje pravio nego za onim što se glupim foricama vadio.

Uopšte nije fora, sve je (na žalost - moju potpunu, tvoju polovičnu) nepatvorena istina.


angie01 angie01 23:10 25.03.2024

Re: tako je govorio sidran

e,miki, bolje se ne blamiraj dalje.

bolje pogledaj film,

bene_geserit bene_geserit 21:32 25.03.2024

uvek isto

Veličanje komunističke Jugoslavije,
ne pominjanje genocida nad Srbima u NDH koji su na teritoriji današnje BiH radili većinom muslimani,
nekakva "agresija" na Bosnu od strane naroda koji u njoj živi gde se pod Bosnom podrazumeva turska prćija,
i tako vazda iste gluposti.
Od tebe i Filipa.
Da umete bolje vi bi ste to bolje, ovako prenosite tu tursku propagandu, samo napred.
Zašto to radite ne bi se upuštao, za to već nisu nadležni ovi što su završili ETF.
angie01 angie01 21:42 25.03.2024

Re: uvek isto

ja ne znam gde si ti procitao bilo sta od ovoga sto si nalupetao, niti znam zasto to radis,...a ovo za ETFje biser godine-ti si stvarno jako smesan lik...blago receno.
bene_geserit bene_geserit 21:55 25.03.2024

Re: uvek isto

Pošto mora da ti se nacrta
Zašto to radite ne bi se upuštao, za to već nisu nadležni ovi što su završili ETF ...

... nego su nadležne čike i tete što su završile Medicinu, mogu i koje su oblasti medicine u pitanju da navedem ako još uvek nije jasno.
angie01 angie01 22:02 25.03.2024

Re: uvek isto

ako još uvek nije jasno.





kako da ti velim, pojma nemam sta i zasto lupetas,... tebi nisu potrebni medicinari, ti nisi bolestan, samo si zatucan...pa lose kapiras.

ovo je in memorijam blog Sidranu, ako ti se ne svidja, nije obavezno da dodjes i lupetas gluposti.
bene_geserit bene_geserit 23:38 25.03.2024

Re: uvek isto

ovo je in memorijam blog Sidranu

ne, ovaj blog nije to,
već gomila bošnjačke propagande
koju ti iz nekog razloga uporno prenosiš
trućanja ljudi koji bi da destabilizuju tvoju zemlju i tvoj narod
angie01 angie01 00:13 26.03.2024

Re: uvek isto

ne, ovaj blog nije to,
već gomila bošnjačke propagande
koju ti iz nekog razloga uporno prenosiš
trućanja ljudi koji bi da destabilizuju tvoju zemlju i tvoj narod


pa ovo samo neko bas nesuvisao, al zato sa losom namerom moze da kaze.

sta je tu bosnjacka propaganda?...intervju Abdulaha Sidrana, koji iznosi svoje licno misljenje,...covek koga postuju diljem sveta, umetnik, akademik,... covek pre svega.

za koga kazes, da bi da destabilizuje moju zemlju:)))?....pa koliki kreten moras da budes, da napises ovakvu glupost?..ono, nivo optuzbi bakareca.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:25 26.03.2024

Re: uvek isto

angie01
ne, ovaj blog nije to,
već gomila bošnjačke propagande
koju ti iz nekog razloga uporno prenosiš
trućanja ljudi koji bi da destabilizuju tvoju zemlju i tvoj narod


sta je tu bosnjacka propaganda?


ti baš ne umiješ da pročitaš napisano ako ti nije jasno da on propagira ideju unitarne Bosne..
sve i da nije bilo vijekova maltretiranja nemuslimana u toj takvoj unitarnoj Bosni..
da kažeš pa ok 21. je vijek valjda to možemo da zaboravimo..
pa sve i da nije bilo devedesetih i sveg uzajamnog maltretiranja tada..
pa opet danas u toj Bosni imaš više od polovine stanovništva koje ne želi da bude sa muslimanima u unitarnoj državi..
ko to ne želi da vidi i insistira na unitarnoj državi nije samo zlonamjeran nego zao.. krvoločan i zao..
on je mator čovjek pa da kažeš, vjeorvatno živi pod nekim staklenim zvonom nesposoban da sagleda šta zaista znače njegove riječi..
bukvalno su anticivilizacijske..
ako nisi to u stanju da sagledaš možda bi trebalo da uživanje u tekstu zadržiš za sebe
angie01 angie01 11:01 26.03.2024

Re: uvek isto

on je mator čovjek pa da kažeš, vjeorvatno živi pod nekim staklenim zvonom nesposoban da sagleda šta zaista znače njegove riječi..
bukvalno su anticivilizacijske..


mozda tebi, ocigledno nisu drugima,...mene stvarno zabole za vasa ideoloska sranje i prepucavanje, mislim na vas na blogu, vi niste nikakvi predstavnici bilo koga, sem licno vas-anticivilzacijski je ono sto se desilo devedesetih i sto se i dalje hvali i podrzava,...al ovo nije blog o tome, ikao vidim da ste se uzbunili, pa se tu ucitava kojesta, jer covek nije duvao u vasu tikvu.

ako nisi to u stanju da sagledaš možda bi trebalo da uživanje u tekstu zadržiš za sebe


je l to znaci, da recimo Danas nije ni trebao da ga objavi, jer eto. iskazano je neko misljenje-ti si izdvojila unitarizam Bosne-koje se eto ne svidja svima,....ono zao Danas, urednictvo, autorka, zli i krvolocni, nalupetala tadejus na blogu.
gvozden1 gvozden1 13:36 26.03.2024

Re: uvek isto

, da recimo Danas nije ni trebao da ga objavi

Treba to obrisati, kao što si ti moj komentar.
magnus magnus 19:38 26.03.2024

Re: uvek isto

covek koga postuju diljem sveta, umetnik, akademik,.
ćega bona akademik, čega je ta akademija izmislila il objasniala , znaš li ti Anđo da je naveči pronalazač u toj Akhademiji Muhamed Tunjo Filipovič ( Kusta ga zove šeširđija ) čovijek je izmislio Bošnjačku naciju i sebe samog.., čoek sebe izmislio moja Anđo i posto precjednik poturičke akademije
angie01 angie01 20:02 26.03.2024

Re: uvek isto

magnuse, ti i ja ne mozemo da razgovaramno normalno, nego samo u paralenim svetovima, jer ti izgovaras besmislice u svojoj ideoloskoj ostrascenosti, koja podrazumeva i nacosku,...a ja niti imam ideologiju, a jos me za nacionalisticke tlapnje zabole usi.

ti taj svoj zatucani- izvini, nemam bolji izraz-paket smatras prednoscu i jos se osecas sigurnim u grupi istih takvih, a ja sve to isto dozivljavam kao retrogradne demone, koji nas drze u prilicno losoj situaciji, dok blogujem sama za sebe.

da ne bude zabune, svako ima pravo da postuje svoju nacionalnu pripadnost, kao i veru, ja govorim o zloupotrebi istih...uz nipodastavanje i nepostovanje tudjih.

mogu jos da ti poklonim Canetove stihove iz njegove nove zbirke.

120.
Bog gresne casti,
daje im sansu
ako su pali.
DJavolu ne da
da pobedi posle svega.
A djavo i dalje zeli,
da se svojoj propasti
Covek veseli.
angie01 angie01 20:55 26.03.2024

Re: uvek isto

ćega bona akademik,



Za svoje pjesničke knjige nagrađivan je najznačajnijim književnim i društvenim priznanjima (Šestoaprilska nagrada grada Sarajeva, Godišnja nagrada Udruženja književnika BiH, Godišnja nagrada Izdavačkog preduzeća „Svjetlost”, Zmajeva nagrada itd.). U ratu objavljena knjiga njegove poezije „Sarajevski tabut”, nagrađena je izuzetnim priznanjem — „Nagradom slobode” PEN-centra Francuske.

Izbori iz njegove poezije, u prevodu na njemački, francuski, italijanski, objavljeni su u Austriji, Francuskoj, Italiji (Insel bin ich, im Herzen der Welt, Cercueil de Sarajevo, La bara di Sarajevo). Za italijansko, dvojezičko izdanje dobio je nagradu „Premio letterario 1996 della Fondazione Laboratorio Mediterraneo”. Jedan je od najznačajnijih filmskih autora (scenarista) u jugoslovenskoj kinematografiji („Sjećaš li se Doli Bel”, „Otac na službenom putu” reditelja Emira Kusturice, „Kuduz” Ademira Kenovića itd. Kao filmski autor, dobitnik je brojnih nagrada i priznanja. Bio je član Akademije nauka i umjetnosti BiH i majstorski kandidat u šahu.
gvozden1 gvozden1 10:49 27.03.2024

Re: uvek isto

da recimo Danas nije ni trebao da ga objavi

Opet brisanje:)

Ne razumem zašto, ali tebe je teško razumeti, tolika glupost je teško razumljiva.
nikvet pn nikvet pn 11:52 27.03.2024

Re: uvek isto

Домаћице драга ово није у реду. Хучијев коментар био је сасвим пристојан и разложан. (Потоњи није).

Није лепо радовати се туђој несрећи. А Сидран је свој спокој у песму уписао.

Босански Турци ожалошћени Карађорђевим успехом скупили су војску да жари и пали по Србији и радовали се његовој пропасти. Као што су после туговали због Милошевог успеха. Затим по почетном швапском успеху у Првом рату радосно су похарали Србе по Сарајеву. И тако даље. То је њихов историјски сентимент ево тек пар стотина година и то није ништа ново. На тој слици Сидран је тек један пиксел. Али јачи јер академик.

Њихове радости у српској патњи и жалости због српских успеха нека им остану на част. У томе не желим да учествујем, мој српски сентимент ми то не допушта.
angie01 angie01 12:16 27.03.2024

Re: uvek isto

А Сидран је свој спокој у песму уписао.


pa vidi, on je jedno 1000 puta to objasnio i na ovom blogu smo prosli taj momenat-a kako i ne bi- tako da je huci samo imao nameru da ga vrati u fokus, iako je prica bila zavrsena.

sta ko zeli da veruje-njegova je stvar, svaka nacoska ostrascenost meni nije bliska, a ovde se tako komentarise od strane jedne grupe blogera...mislim, sta ti znaci bosanski Turci?

Њихове радости у српској патњи и жалости због српских успеха нека им остану на част. У томе не желим да учествујем, мој српски сентимент ми то не допушта


pa evo-ucestvujes...da je tvoj grad bio 4 godine pod opsadom i da su ljudi-civili ubijani snajperima i granatama dok su isli po vodu recimo, verovatno bi bio vise ogorcen od ove sporne recenice u Sidranovoj pesmi...ne znam da li kapiras uopste ljude koji su u gradu ostali-svih vera.


angie01 angie01 12:25 27.03.2024

Re: uvek isto

Али јачи јер академик.


e zaboravila sam-cemo ovo omalovazavanje? covekje bio uvazavan u celom svetu, dela mu prevodjena, publikovana,...najznacajni je scenarista JUgoslovenskog filma,..evo, ne znam, ljudi iz struke ga dizu u nebesa,..ali zato neki blogeri-zbog njegove nacionalnosti, jer da je drugacije, bio bi super-misle drugacije,...pa meni se cini da to nije bas dostojanstveno.
gvozden1 gvozden1 13:28 27.03.2024

Re: uvek isto

Хучијев коментар био је сасвим пристојан и разложан.

Zato je i teško razumeti brisanje, ali pošto se o Endži radi, svašta se može očekivati, naročito kad se stane na srpsku a protiv muslimanske strane.

Mogu se u tim situacijama navoditi neporecivi argumenti, može se sasvim pristojno i razložno objašnjavati, to Endži briše, ako sam ja na njenom blogu u pitanju, ili proglašava pariJotizmom ako ne može da briše, tj ako je blog objavio neko drugi.

Ajd da vidimo do kad će ovaj komentar ostati.


A bosanski muslimani i Turci, pa naravno da postoji ta veza, čak toliko jasna da Tursku smatraju svojim maticom.
Istorija je prepuna dokaza za tu vezu, poricati nju znači apsolutno nepoznavanje istorije, ili apsolutna pristrasnost, što se kod Endži poklopilo, niti šta zna o istoriji, a stavovi su joj otvoreno prouslimanski.

nikvet pn nikvet pn 14:43 27.03.2024

Re: uvek isto

angie01
...da je tvoj grad bio 4 godine pod opsadom


Да је твоје село за четири сата било попаљено и поклано до задњег како би ти размишљала?

Ниси са села па не можеш да замислиш? Нисам ни ја али могу да замислим.

Немојмо тако искључиво и престрого судити никоме. Боље је остати у оквирима основних цивилизацијских норми. У које спокој над туђом несрећом никако не спада.
angie01 angie01 15:17 27.03.2024

Re: uvek isto

Да је твоје село за четири сата било попаљено и поклано до задњег како би ти размишљала?


evo ne razumem sta hoces da kazes?

osudjujem sve zlocine, paljenja, razaranja,..a protivim se sovinistickoj selekciji oko istih stvari, to kazem.
Немојмо тако искључиво и престрого судити никоме


pa koliko vidim, ovde prestrogo osudjuje Sidran,jos mu se ne veruje, iako je covek objasnio, podsmeva mu se omalovazava se, zove se Turcinom....i u tom paketu se jos obrusava na mene, kako ono ide antisrpkinja, blablatruc,...ne znam da li si gledao i citao Sidranove intervjue, gde uvek pomene sve tri nacije, ne razdvaja svoje i "neprijateljske" po nacionalnoj pripadnosti-kao sto to rade patriJOte na blogu-, nego po onome, sta je ko radio,...u tom Sarajevu je bilo udruzenje Srba za vreme rata, koji su isto bili protiv tog ludila...ja sam upoznala mnogo Bosanaca sve tri vere, koji su u nekim izbeglistvima svi pricali isto, da je taj rat zlo i strahota,...moji stradalnici u Sarajevu su bili Srbi-akoje to nekom vazno,...civili, nikome ni krivi ni duzni,...tako da mene mani tih prica o srpskom sentimentu.
emilia emilia 03:44 30.03.2024

SEĆAM TE SE, DOLI BEL

Iako nije bila neočekivana - Sidran je već dugo bolovao i bio u poodmaklim godinama - smrt Abdulaha Avde Sidrana je ožalostila (ako reč nije prejaka) kulturne javnosti štokavskih državica ex Jugoslavije. Ali tako je to. Što reko Filip Rot: „Ljudi svaki dan umiru a mi nikako da se naviknemo na to.“

Sidran je poživeo za pesničku profesiju vrlo respektabilnih osamdeset godina. I to često u uslovima nemogućim za život. Bio je poslednji preživeli iz plejade velikih pisaca i pesnika boema, poput Ace Sekulića, Brane Petrovića, Duška Trifunovića, Izeta Sarajlića - da pomenem samo neke - kakvi u provinijalizovanim banana-ex-yu državicama više nisu mogući. Ako su više igde mogući.

Sidran je bio poznat i cenjen pesnik još od šezdesetih godina XX veka, ali je slavu - umalo i svetsku - stekao kao scenarista sjajnih Kusturičinih filmova „Sjećaš li se, Doli Bel“ i „Otac na službenom putu“. Scenaristički rad se, inače, olako bagateliše, smatra se nedostojnim „pravog pisca“, ali to je koješta. Iako glavninu slave (i para) pokupe reditelji i glumci, dobri scenaristi su jednako važni (i retki) kao i dobri romansijeri, a njihova reč preko filmova svakako dopre dalje.

Kusturica i Sidran su bili idealna kombinacija, neka vrsta sarajevskih Lenona i Makartnija, Džegera i Ričardsa, možemo sada samo nagađati (i žaliti) kakvi bi još blistavi filmovi nastali iz njihove saradnje - pod uslovom da se ne popičkaju, čemu su i jedan i drugi bili skloni - da se nije dogodilo ono što se dogodilo. Znate već šta. Ali eto, dogodilo se - umal, grešna mi duša, ne napisah dogodio se narod - pa je umesto mnoštva dobrih stvari nastalo mnoštvo jada, čemera i pičvajza.

Uncle Keith i Džeger nikada nisu prekinuli saradnju - i dobro su učinili - Lenon i Makartni jesu, ali posle razlaza nisu bili ono što su bili dok su radili zajedno. U slučaju tandema Kusturica-Sidran, Kusturica - najpre jedva primetno, potom sve očiglednije - više nije bivao isti, dok je Sidran bivao sve bolji i bolji. Možda ne toliko kao scenarista - mada je i dalje pisao scenarije po kojima su snimani filmovi - koliko kao pesnik i prozaista.

Kad sam pročitao Sidranov roman „Otkup sirove kože“, koji neki bagatelišu kao autobiografsku prozu - kao da bilo koji roman može biti išta osim autobiografska proza - pomislio sam da je šteta što Avdo nije češće pisao romane; godinama sam hteo da ga pitam zašo to nije učinio, ali retko smo se viđali, a kad bismo se videli, bilo je prečih stvari o kojima se pričalo, npr. da se zajebavamo na temu našeg prvog upoznavanja 1986. u redakciji, koje je Sidran dibidus zaboravio, a koga sam se i ja sećao kao kroz maglu. Znate zašto.

Sidrana sam poslednji put video 2020. čini mi se, u Sarajevu, u salonu Kamernog teatra 55, gde je govorio o zbirci priča mlade sarajevske spisateljice, kojoj sam zaboravio ime. Govorio je tako da bi se svaki književni kritičar postideo. Imao je tada - koliko - sedamdeset šest, a govorio je tako kao da ne govori nego da čita nešto što je mesecima pisao. Zbogom, Avdo moj.

SVETISLAV BASARA
Черевићан Черевићан 00:55 26.03.2024

bene meritus

или....Radim nešto što se zove

заређале смрти........особа познатих
које...делом.......пажњу нам мамише,
таленат је таквим немогуће скрајнут
Г.Сидран....богме од те феле бише
Filip Mladenović Filip Mladenović 11:01 26.03.2024

2 citata, bosanska, sarajevska...

Abdulah Sidran (1944-2024):

"Mi nemamo ništa protiv vaše velike Srbije, ali gradite je, brate, u visinu!"

Duško Trifunović (1933-2006):

"Ja ne priznajem nacije, a kamoli nacionaliste. Nacija je neka francuska izmišljotina,
koja nam je poturena da bismo bili stoka!"

angie01 angie01 13:38 26.03.2024

RIP

angie01 angie01 14:40 26.03.2024

Re: RIP

najbolji Sladjanin album, Sladjana peva Darka Kraljica,

nask nask 16:55 26.03.2024

Re: RIP

Ode školska komšinica. Stanovala je pored X beogradske gimnazije (tada OŠC M. Pupin) gde bi je redovno viđali kako izvodi kuče, imala je boksera. Pa bi joj se mi javljali i ona najnormalnije otpozdravljala. Jednom dok smo posle časova sedeli u kafiću u tržnom centru 22. bloka prođe ona i javi nam se prva, nešto kao kako ide momci i popriča sa nama jedno 90 sekundi. Jbt. mesec dana smo se hvalili po školi kako smo ortaci sa Slađanom.
emilia emilia 05:10 27.03.2024

Re: RIP

Pokoj joj duši.
Princeza

nikvet pn nikvet pn 08:17 27.03.2024

Re: RIP

nask
imala je boksera


... и довела га нешто на ВетФак, ми студентарија покршили се ко ће да асистира професору. У црном кожном комплету од главе до пете права дама-фаца-рибетина; ништа нафурана као ове спонзоруше него сасвим кул лик.
angie01 angie01 21:05 27.03.2024

Re: RIP

Черевићан Черевићан 17:18 29.03.2024

Re: RIP

или... hvalili se kako smo ortaci sa Slađanom

ко год ју је ко особу знао
навукла му трајно бреме,
штоваоци дела лика задољни били
живети у исто са Принцезом време
kick68 kick68 18:51 29.03.2024

Re: RIP

najbolji Sladjanin album, Sladjana peva Darka Kraljica,

Jeste, tražila sam ga, želim da ga imam. Nisam našla onaj intervju sa LunomLu gde je ona pita nešto kao: Da li su te već pitali, mala, dobra si riba, zašto se poružnjuješ? :)))
Interesantno, iako je bila neverovatno lepa, nikada je nisam doživljavala kao lepu ženu, već kao jaku i talentovanu ženu.

P.S. Uspela sam nekako da se ulogujem:) Ja sam i ranije imala sličnih problema.
angie01 angie01 22:02 29.03.2024

Re: RIP

P.S. Uspela sam nekako da se ulogujem:) Ja sam i ranije imala sličnih problema.


nemoj da se izlogujes.
kick68 kick68 22:16 29.03.2024

Re: RIP

angie01
P.S. Uspela sam nekako da se ulogujem:) Ja sam i ranije imala sličnih problema.


nemoj da se izlogujes.

Ok, nema povlačenja, nema predaje:)
angie01 angie01 08:34 28.03.2024

poruka za Spiru

'Milan Novković'

Ako sam dobro razumeo ... sad se ne sećam koga, Maksu sigurno, ... blog software se više ne održava uopšte.

Na sreću ovo bi mogao da bude neki drugi problem - meni je mašina ovih dana isto postala nestabilna, pogotovo browseri na tim transakcionim komandama (kao login ovde).

Greška, sa npr booking.com, je da su timeouts browsera dok čekaju na odgovor kratki odjednom, u deliću sekunde.

Pa sam imao na desetine poziva na razne sajtove gde mi munjevito kaže da sajt nije dostupan, slična greška kao sa blogom, ali se posle nekoliko sekundi stranica downloaduje, sasvim ili delimično - npr html dovučen, ali ne i images, stylesheets ...

Pošto su mi se 4 različita browsera slično ponašala - chrome, firefox, edge i brave - dobre su šanse da je, bar meni, windows update bio bugovit.

Ako je tako onda će oni to stabilizovati sledećih nekoliko dana.

Ili, možda, pošto veliki broj browsera koristi isti rendering engine, keš podsistem im je bugovit pošto je mene juče booking.com autentikovao sa sms, email, i onom njihovom app bar jedno 20-30 puta unutar iste sesije, ponekad i unutar istog taba.

Milan Novković Milan Novković 09:19 28.03.2024

Re: poruka za Spiru

angie01
'Milan Novković'

Ako sam dobro razumeo ... sad se ne sećam koga, Maksu sigurno, ... blog software se više ne održava uopšte.

Na sreću ovo bi mogao da bude neki drugi problem - meni je mašina ovih dana isto postala nestabilna, pogotovo browseri na tim transakcionim komandama (kao login ovde).

Greška, sa npr booking.com, je da su timeouts browsera dok čekaju na odgovor kratki odjednom, u deliću sekunde.

Pa sam imao na desetine poziva na razne sajtove gde mi munjevito kaže da sajt nije dostupan, slična greška kao sa blogom, ali se posle nekoliko sekundi stranica downloaduje, sasvim ili delimično - npr html dovučen, ali ne i images, stylesheets ...

Pošto su mi se 4 različita browsera slično ponašala - chrome, firefox, edge i brave - dobre su šanse da je, bar meni, windows update bio bugovit.

Ako je tako onda će oni to stabilizovati sledećih nekoliko dana.

Ili, možda, pošto veliki broj browsera koristi isti rendering engine, keš podsistem im je bugovit pošto je mene juče booking.com autentikovao sa sms, email, i onom njihovom app bar jedno 20-30 puta unutar iste sesije, ponekad i unutar istog taba.


Meni je sinoć sve proradilo, ali ...

... jutros ne mogu da se izlogujem

booking.com i dalje brljavi ali je upotrebljiv pa sumnjam na jedan ogroman windows update, a preliminaran, što sam pre nekoliko dana kontrolisano dozvolio.

Dok nisam video da i drugi imaju probleme posumnjao sam, iako malo, i na Norton driver updates koje sam dozvnolio poslednjih nekoliko meseci pošto mi skalamerija s vremena na vreme nako, iz zezanja, sva crkne ...

... ipak je ovo bata-microsoft.

Elem, i Maksa ima probleme, skreće pažnju na DNS bunjenje - al ja sam to imao, jeste, sa session.b92.net, ali i sa booking.com juče. I jutros imam probleme sa booking.com i isto bi se reklo da sa session-handling ima probleme pošto me autentikuje svako malo (istrošiće se na SMS poruke što mi šalju)

U ime problema, i kad spominjem Maksu, a možda i Alse kuburi

Este videli da lahki na agency ovajonaj mlaznjak mogu da vam provale enkripcione ključeve na Appleovim M1,M2 i M3 čipovima/SoC-ovima mašinama.

Poslastica od hakeraja - nisam imao vremena da se upuštam u detalje, pročitao u preletanju, i okosnica provaljivanja je (detalji su mi možda pogrešni) CPU keš koji, ako sam dobro razumeo, mogu da čitaju, pa onda u binarnim podacima delova drugih programa u kešu šacuju adrese u glavnoj memoriji i "ohrabruju" sistem da i te delove dovuče u keš da bi ih pročitali (zvuči trivijalno ali je jako komplikovana heuristika, pattern recognition it)

Za utehu - ja se više ni ne osvrćem da pouzdanost da je sa Intelovim procesorima to još lakše

Elem, kao što rekoh ja sada ne mogu da se izlogujem sa bloga, a sistem mi je uopšte nestabilan pa odoh na updates - ako posle rebootova i ostalog više ne uspem da se ulogujem ovde ... volim vas sve, pa do sledećeg kafanjeringa ...

EDIT: A kako u M1, M2, M3 znaju šta je u kešu a šta ne, pa tako slažu slagalicu podataka u memoriji tamo nekog programa - mere vreme odziva memorijskog čitanja - kako, to ne znam, ali znam da je čitanje iz keša dramatično brže - to mu je funkcija.
angie01 angie01 09:25 28.03.2024

Re: poruka za Spiru

Milane, nemoj da se izlogujes.

vecinu napisanog ne razumem bas najbolje:)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana