Budućnost| Tehnologija

Dobra i zla veštačka inteligencija

jinks RSS / 04.05.2024. u 17:02

dzvi.jpg

Sećate se lekcija iz istorije o lomovima koji su pratili uplive mašina u svakodnevni život tokom Prve industrijske revolucije. Nešto se slično izgleda dešava i danas vezano za sve veći broj poslova koje veštačka inteligencija (VI) počinje da preuzima, ili će tek dobiti na značaju drastičnim usavršavanjima koja VI-u sigurno tek slede. Do te mere da mnogi, slično mašinama u 19. veku, VI-u pripisuju atribute koji su svojstveni isključivo ljudima, o tome da je doživljavaju bilo kao dobru, ili čak kao zlu.

Jedino što, kao i u svakoj dobroj priči, i u ovoj postoji prilično ozbiljan paradoks. Jer, mogućnost da VI stvarno i bude obučena da bude dobra ili zla podrazumeva njen vrhunski mogući napredak, za koji je pitanje koliko je uopšte trenutno i realan.

Opet, neki bi rekli da stvari uopšte i ne moraju da budu toliko komplikovane, odnosno, da u principu i nije nemoguće da se na određeni način nešto dobro ili loše tokom faze obučavanja prenese na VI sa ljudi koji je obučavaju.

Postoji primer Majkrosoftovog VI četbota "Tay" koji je 2016. godine ukinut nakon što je krenuo da prosipa ozbiljne rasističke i nacističke stavove. Sad, teško je poverovati da je "Tay" postao nacista sam od sebe, već bi pre uzrok bio u tome ko ga je i na kakav način obučavao.

Priča o Ilonu Masku i Teslinim autonomnim automobilima baziranim na veštačkoj inteligenciji uspela je da ode čak i korak dalje. Jer, poznata je još uvek nerešiva dilema tvoraca automobila sa autonomijom u vožnji o tome da li bi u kritičnim situacijama trebalo više da vode računa o osobama unutar ili izvan vozila. Do te mere, da je Ilon najavio kako će pomenuti problem pokušati da reši tako što će na tržištu ponuditi dve verzije autonomnih automobila - jednih manje, i drugih više empatičnih.

Sad, neko bi mogao da postavi i pitanje da li je stvarno uopšte i moguće obučiti veštačku inteligenciju da bude dobra ili zla. Jer, to bi na kraju zahtevalo vrhunsko poznavanje same suštine ljudske prirode, kao i načina na koji ona funkcioniše, od čega smo nažalost izgleda još uvek prilično daleko.

Naime, kako VI-u ili bilo kome drugom uopšte tačno i definisati dobro ili zlo, kada neretko ni čitav život nije dovoljan da se tako nešto sagleda. Na primer, poznati američki profesor teologije je, upitan od strane studenata, pokušao da u nekoliko tačaka definiše zlo, i to kao kombinaciju laži, pretnji bolom, podilaženja i optužbi.

Sad, što se ide više istočnije, bliže ovim prostorima, i definicija dobra i zla postaje manje taksativna i više efemerna. Jer, jedan naš duhovnik je upitan slično pitanje odgovorio da je duša (kao simbol dobra) u svoj svojoj kompleksnosti na kraju krajnje jednostavna, dok je njena suprotnost u svoj svojoj jednostavnosti na kraju ekstremno zakomplikovana.

Vratimo se ipak veštačkoj inteligenciji, široko rasprostranjenim VI četbotovima, kao i tome da li se već sada može steći utisak o tome čemu su više naklonjeni (koliko god ovo pitanje možda naizgled zazvučalo i besmisleno). Naravno da ne, ali je uveliko već prilično jasno da je njihovim autorima politička korektnost i neutralnost u odgovorima jedan od prioriteta.

I, na kraju, ostaje i pitanje da li je i sama politička korektnost više "dobra" ili "zla". Na ovo izgleda samo vreme može dati odgovor, što po svoj prilici i neće biti neki preveliki problem pošto je ona ionako uveliko već sveprisutna.

 



Komentari (231)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

kamilo_emericki kamilo_emericki 15:36 05.05.2024

Re: dobro i zlo

@jovilim_e, @zoja444, hvala na podršci i brizi. Ja sam veliki dječak i nisam baš osjetljiv na kojekave uvrede.
Čak i ne mislim da me je, za razliku od Emilije, Angie željela uvrijediti. Imamo razilaženje u mišljenju i to meni ne smeta.
Uskrs je, juče poslije podne i jutros sam imao goste, nisam imao vrijeme za blog, priču o slobodi medija i pravo na vrste zabave. Sada blog zatvoren pa, kako u boga ima dana, nastavićemo priču drugi put.

Emilija je čitavo vrijeme išla đonom u pleksus, sa čistom namjerom da povrijedi, ne da raspravlja i razmjenjuje argumente. Ni to me u ovom virtuelnom svijetu ne pogađa, čak me zabavlja dok držim ogledalo, da Emilije pokažu pravo lice.

zoja444 zoja444 16:53 05.05.2024

Re: dobro i zlo

kamilo, necu da trolujem i da upropastim ovaj lep blog. otvorice vam se oci same.
kamilo_emericki kamilo_emericki 17:06 05.05.2024

Re: dobro i zlo

zoja444
kamilo, necu da trolujem i da upropastim ovaj lep blog. otvorice vam se oci same.


Poštovanje za ovakav stav. I ja silazim na ovoj stanici.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:09 05.05.2024

Re: dobro i zlo

jovilim_e
zoja444
tako je moderatorko. ti bi htela neki drugi narod ali-nema. mislim da bi iz moralnih razloga trebala da vratis vip autorsku.

Ili da nas odbanuje.
Strašno je šta nam radi.


Krvarite...
zoja444 zoja444 19:25 05.05.2024

Re: dobro i zlo

pajicu, do srzi ste pokvareni. skoro svi moderatkinji licni prijatelji. cak i cestiti als i docs. i free! ima li ovde ikog ko nije clan vase sekte?!
jovilim_e jovilim_e 19:32 05.05.2024

Re: dobro i zlo

srdjan.pajic
jovilim_e
zoja444
tako je moderatorko. ti bi htela neki drugi narod ali-nema. mislim da bi iz moralnih razloga trebala da vratis vip autorsku.

Ili da nas odbanuje.
Strašno je šta nam radi.


Krvarite...

Muka.
jovilim_e jovilim_e 19:33 05.05.2024

Re: dobro i zlo

zoja444
pajicu, do srzi ste pokvareni. skoro svi moderatkinji licni prijatelji. cak i cestiti als i docs. i free! ima li ovde ikog ko nije clan vase sekte?!

Frihend nije.
Pajić se batrga.
zoja444 zoja444 19:41 05.05.2024

Re: dobro i zlo

i free je. opisala ga je moderatorka kao dobrodzeceg cikicu. ja sam jedino kriva sto sam dokona i sto citam sve komentare. a pajicevu cerku zove zoe i salje srca. i?
jovilim_e jovilim_e 19:46 05.05.2024

Re: dobro i zlo

zoja444
i free je. opisala ga je moderatorka kao dobrodzeceg cikicu. ja sam jedino kriva sto sam dokona i sto citam sve komentare. a pajicevu cerku zove zoe i salje srca. i?

Ja nisam dokon pa čitam sve komentare.
Dobro, izuzev gluposti koje ispisuje Endži i Emilija - tu pročitam samo prvi red, eventualno dva.
Jer znam šta će da napišu.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:20 06.05.2024

Re: dobro i zlo

zoja444
pajicu, do srzi ste pokvareni. skoro svi moderatkinji licni prijatelji. cak i cestiti als i docs. i free! ima li ovde ikog ko nije clan vase sekte?!


Svi pobrojani smo ovde već skoro dvaes godina, i znamo se dosta dobro, nema tu nikakve organizovane zavere protiv tebe. A verujem da ćeš smekšati prema meni ako ti kažem da mi je maksa drug iz studentskih dana i da mogu da mu dam preporuku za tebe, ako treba.

Maksa je inače jedini ovde koga poznajem iz vremena pre bloga, a od blogera sam uživo upoznao jedino alsea. Nije da se sad nešto pravdam ovde, voleo bih da uživo poznajem sve koje si pobrojala, i one koje nisi, ali je situacija takva kakva je.

edit: I Snežanu Radojičić, isto našu blogerku koja je otišla, i ona je bila ovde letos, par meseci živela u Koloradu. Njoj sam i bicikl servisirao u mojoj garaži, stigla je posle do Meksika i nazad a da (skoro) ništa nije otpalo.
jovilim_e jovilim_e 06:04 07.05.2024

Re: dobro i zlo

srdjan.pajic
zoja444
pajicu, do srzi ste pokvareni. skoro svi moderatkinji licni prijatelji. cak i cestiti als i docs. i free! ima li ovde ikog ko nije clan vase sekte?!


Svi pobrojani smo ovde već skoro dvaes godina, i znamo se dosta dobro, nema tu nikakve organizovane zavere protiv tebe. A verujem da ćeš smekšati prema meni ako ti kažem da mi je maksa drug iz studentskih dana i da mogu da mu dam preporuku za tebe, ako treba.

Maksa je inače jedini ovde koga poznajem iz vremena pre bloga, a od blogera sam uživo upoznao jedino alsea. Nije da se sad nešto pravdam ovde, voleo bih da uživo poznajem sve koje si pobrojala, i one koje nisi, ali je situacija takva kakva je.

edit: I Snežanu Radojičić, isto našu blogerku koja je otišla, i ona je bila ovde letos, par meseci živela u Koloradu. Njoj sam i bicikl servisirao u mojoj garaži, stigla je posle do Meksika i nazad a da (skoro) ništa nije otpalo.

Meni su svi blogeri, na neki način, dragi.
Kako pametni, tako i budaletine.
Jer blog poprilično dobro emulira stvarnost.
angie01 angie01 20:30 07.05.2024

Re: dobro i zlo

zar nije ovo zabranjeno zakonom?!

angie01 angie01 20:35 07.05.2024

Re: dobro i zlo

i sta je ovo, Kinez iz autobusa dovezen da mase zastavicom, propituje domace reportere i njihovoj rodjenoj zemlji i snima ih telefonom,....ovo je potpuno ludilo.

KLIK
zoja444 zoja444 04:58 08.05.2024

Re: dobro i zlo

igrale se delije, nasred zemlje srbije... pa to ce cuti milijarda kineza... ej samo zamisli...
emilia emilia 06:17 08.05.2024

Re: dobro i zlo

angie01
i sta je ovo, Kinez iz autobusa dovezen da mase zastavicom, propituje domace reporetere i njihovoj rodjenoj zemlji i snima ih telefonom,....ovo je potpuno ludilo.

KLIK

SSP: Zaposleni u beogradskim preduzećima sutra moraju da idu na doček Sija

Zbog Si Đinpinga, RTS prekinuo prenos Evrovizije na prvom kanalu

Iza ekonomije - politika, a iza nje zagađenje i izrabljivanje

@Jos malo ce Srbadija morati da uci kineski. Za koju godinu ima da nas biju u sopstvenoj zemlji.

@Čemu drama stvarno? Kineski policajac u civilu patrolira svojom zemljom. Još je i fin bio, a mogao je sve da vas pohapsi.

@Šta je to čudno?
Ovo je tek pocetak. Okupacija Srbije od strane Kineza je u punom mahu.

@Ljudi, gledajte da nosite svoja dokumenta sa sobom jer će nas Kinezi uskoro legitimisati po ulicama, pa da ne upadnemo u probleme. Ipak je ovo njihova zemlja, pošteno su je platili.

@Doš'o čovek u našoj zemlji da nam zavodi diktatorski red na javnom prostoru, a patriJote bi da nam objasne kako smo zapadna "kolonija", i kako je ovakvo ponašanje okej. Prodaćete zemlju za klikere, jer ste toliko opijeni mržnjom i mitologijom da ne vidite ni dan ni noć. Svuda vidite CIA, svuda vam se priviđa, a ne vidite špijuna koji operiše usred bela dana, bez pardona, zavodi red, samo što ne počne da tuče. E jadni li ste, i teško ovoj državi sa vama i ovoj vlasti.

@Osililo se mali.Ko svoj na svome. A mozda i jeste na svome samo nas opsenar jos nije obavestio koliki je kineski deo Srbije.

@U EU izvozimo 18 milijardi evra robe, u Kinu jednu, ali i nadalje ovim narodu, sakatom u pamet, mufljuzi iz SNS pricaju bajke o kineskoj braci i nepismeni uporno veruju. Pljuvacemo mi krv zbog "kineske brace", ponajvise nasa deca, ali sadasnje penzionere-AV kupljene glasace zabole za svoje unuke.

@Službeni jezik u bloku 70, uskoro će biti - kineski.





jovilim_e jovilim_e 07:04 08.05.2024

Re: dobro i zlo

emilia
angie01
i sta je ovo, Kinez iz autobusa dovezen da mase zastavicom, propituje domace reporetere i njihovoj rodjenoj zemlji i snima ih telefonom,....ovo je potpuno ludilo.

KLIK

SSP: Zaposleni u beogradskim preduzećima sutra moraju da idu na doček Sija

Zbog Si Đinpinga, RTS prekinuo prenos Evrovizije na prvom kanalu

Iza ekonomije - politika, a iza nje zagađenje i izrabljivanje

@Jos malo ce Srbadija morati da uci kineski. Za koju godinu ima da nas biju u sopstvenoj zemlji.

@Čemu drama stvarno? Kineski policajac u civilu patrolira svojom zemljom. Još je i fin bio, a mogao je sve da vas pohapsi.

@Šta je to čudno?
Ovo je tek pocetak. Okupacija Srbije od strane Kineza je u punom mahu.

@Ljudi, gledajte da nosite svoja dokumenta sa sobom jer će nas Kinezi uskoro legitimisati po ulicama, pa da ne upadnemo u probleme. Ipak je ovo njihova zemlja, pošteno su je platili.

@Doš'o čovek u našoj zemlji da nam zavodi diktatorski red na javnom prostoru, a patriJote bi da nam objasne kako smo zapadna "kolonija", i kako je ovakvo ponašanje okej. Prodaćete zemlju za klikere, jer ste toliko opijeni mržnjom i mitologijom da ne vidite ni dan ni noć. Svuda vidite CIA, svuda vam se priviđa, a ne vidite špijuna koji operiše usred bela dana, bez pardona, zavodi red, samo što ne počne da tuče. E jadni li ste, i teško ovoj državi sa vama i ovoj vlasti.

@Osililo se mali.Ko svoj na svome. A mozda i jeste na svome samo nas opsenar jos nije obavestio koliki je kineski deo Srbije.

@U EU izvozimo 18 milijardi evra robe, u Kinu jednu, ali i nadalje ovim narodu, sakatom u pamet, mufljuzi iz SNS pricaju bajke o kineskoj braci i nepismeni uporno veruju. Pljuvacemo mi krv zbog "kineske brace", ponajvise nasa deca, ali sadasnje penzionere-AV kupljene glasace zabole za svoje unuke.

@Službeni jezik u bloku 70, uskoro će biti - kineski.






Nas i Kineza 2 milijarde.
Živeo bratski kineski narod!

Šteta što moram da berem trešnje pa ne mogu da idem na svečani doček predsednika Sija.
shmoo shmoo 07:42 08.05.2024

Касните четврт века за Слобом Милошевићем

emilia

@Jos malo ce Srbadija morati da uci kineski.

@Službeni jezik u bloku 70, uskoro će biti - kineski.


До 2000. године у 70% школа у Србији као обавезни изборни предмет - страни језик (то је званични назив по правилницима и прописима у образовању) учио се руски језик. Обично комбинацији са енглеским језиком као обавезним предметом - страни језик (то је такође званични назив).

Дакле, по школама у Србији најчешће био енглески + руски. До 2000.

После 2000. године родитељи су почели да траже, пошто је већ обавезни изборни предмет још један страни језик, да се руски језик замењује нечим другим, а најчешће су тражили немачки језик.

Полако, током времена, немачки језик у нашим школама потискивао је руски језик. Још увек је било оних родитеља који су одлучивали да им деца као други страни језик уче руски језик, али је тога било све мање и мање. Одељења су се по школама за те часове другог страног језика делила на "Русе" и "Немце", али је "Руса било све мање и мање, многи професори и професорке руског језика су постајали тзв. технолошки вишкови јер им се смањивао фонд часова.

То је тако трајало отприлике до пре 6-7 година када је руски језик почео опет да добија све више и више ученика. Не знам зашто, али полако се ситуација до данас свела на егал, то јест сада пола одељења у мојој школи учи као обавезни изборни предмет други страни језик немачки језик, а пола одељења учи руски језик.

Када су пре скоро 25 година родитељи ученика у мојој школи почели да траже да се уводи немачки језик уместо руског, ја сам им лепо рекао да не губе време и да одмах уместо немачког језика траже да им деца уче кинески језик.

Практичније им је.

Нису ме послушали, јбг.

Ето им га сада.

Ипак, захваљујући далековидости управе, а на предлог једног наставника, у мојој школи се од пре 6-7 година као ваннаставна активност учи и кинески језик. Долазе ликови из кинеске амбасаде али и неки Кинези и Кинескиње, студенти који студирају у Србији или преко неких организација за размену и специјализацију студената, да држе у мојој школи те часове кинеског језика и ученицима и запосленима ван наставе. Леп пример сарадње сарадње једне школе и једне стране амбасаде.







П.С. - Следеће у мојој школи што гађам јесу часови учења есперанта као ваннаставна активност.

Тренутно сам у фази повезивања са Савезом есперантиста Србије и осмишљавањем и организацијом тог пројекта учења есперанта у мојој школи.





angie01 angie01 07:55 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Дакле, најчешће енглески + руски. До 2000.

После 2000. године родитељи су почели да траже, пошто је већ обавезни изборни предмет још један страни језик, да се руски језик замењује нечим другим, а најчешће су тражили немачки језик.


ovo nije istina, u skolama se , kao strani jezik ucio- engleski, nemacki, ruski i francuski, to mogu da potvrde svi nekadasnji bivsi djaci, nastavnici, Ministarstvo prosvete,...a bogami i biblioteke izdavaca tih udzbenika.....i to nema nikakve veze sa time, da l su roditelji nesto trazili, jer od njih nikakav skolski program ne zavisi.

sto se kinskog tice-pa nek uci ko hoce, i kineski i bilo koji drugi jezik, jer je to svakako korisno,...al isto tako, jos pre 20 godina je izasla studija, koja kaze- ucite kineski i arapski-iz sasvim drugih razloga.
shmoo shmoo 08:11 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01
Дакле, најчешће енглески + руски. До 2000.

После 2000. године родитељи су почели да траже, пошто је већ обавезни изборни предмет још један страни језик, да се руски језик замењује нечим другим, а најчешће су тражили немачки језик.


ovo nije istina, u skolama se , kao strani jezik ucio- engleski, nemacki, ruski i francuski, to mogu da potvrde svi nekadasnji bivsi djaci, nastavnici, Ministarstvo prosvete,...a bogami i biblioteke izdavaca tih udzbenika.....




Не причам само о школама у Београду него у читавој Србији.

И ја сам учио француски језик од првог основне у ОШ "Јосиф Панчић", али то је у Београду.

По Србији је била сасвим друга прича и руски језик се према постојећим подацима учио у 70% школа. До 2000. године.

То су званични подаци када сам почео да радим у српским школама као наставник пре 35 година.

До 2000. године у 70% школа у Србији се као други страни језик (обавезни изборни предмет) учио руски језик. То су школе нудиле поред енглеског и нису нудиле друге стране језике.


i to nema nikakve veze sa time, da l su roditelji nesto trazili, jer od njih nikakav skolski program ne zavisi.



Ово што ти тврдиш није истина јер сам присуствовао пре 15, 20, 25 година тим састанцима са родитељима када су тражили увођење неког другог страног језика уместо руског језика, а најчешће су тражили поред постојећег руског језика увођење и немачког језика као обавезног изборног предмета - страног језика.

Имали су јак аргумент родитељи, не може се порећи.

Зашто се то званично зове обавезни изборни предмет - други страни језик, ако не можемо да бирамо језик који ће учити наша деца?

На то ниједна школа није могла да им одговори па се онда тако постепено руски језик замењивао неким другим страним језиком (као обавезни изборни предмет - други страни језик), а најчешће је то био немачки језик (по жељи родитеља).

(Између осталог, испуњавањем тог захтева родитеља по школама створен је један проблем којим се бавио и синдикат просветних радника, а то су технолошки вишкови које су чинили професори и професорке руског који су увођењем немачког језика поред руског језика губили норму часова и посао па сам се и преко синдиката бавио тим проблемом и знам колико је мојих колегиница и колега остало без посла када је уведен и немачки језик поред руског језика као обавезни изборни предмет - други дстрани језик.

Сада је ситуација мало лакша по том питању јер, као што рекох, од пре 5-6 година све више родитеља се опредељује да им деца ипак уче руски језик па сада у одељењима имамо ипак половину ученика који уче немачки језик, а половину ученика који уче руски језик. Пре 10-15 година у једном одељењу је било максимум 1-5 ученика који уче руски језик. Сада се ситуација полако окреће опет у корист руског језика.)

Ваљда знам шта сам слушао на тим састанцима по школама ако сам већ био присутан.

За разлику од тебе.

jovilim_e jovilim_e 08:14 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01
Дакле, најчешће енглески + руски. До 2000.

После 2000. године родитељи су почели да траже, пошто је већ обавезни изборни предмет још један страни језик, да се руски језик замењује нечим другим, а најчешће су тражили немачки језик.


ovo nije istina, u skolama se , kao strani jezik ucio- engleski, nemacki, ruski i francuski, to mogu da potvrde svi nekadasnji bivsi djaci, nastavnici, Ministarstvo prosvete,...a bogami i biblioteke izdavaca tih udzbenika.....i to nema nikakve veze sa time, da l su roditelji nesto trazili, jer od njih nikakav skolski program ne zavisi.

sto se kinskog tice-pa nek uci ko hoce, i kineski i bilo koji drugi jezik, jer je to svakako korisno,...al isto tako, jos pre 20 godina je izasla studija, koja kaze- ucite kineski i arapski-iz sasvim drugih razloga.

Ma da!
Šta zna Šmuuu koji radi ceo život u školi, ti ćeš da nam objasniš kako jeste.
A posebno, dodatno, kako jeste u školi u kojoj Šmuuu predaje.
jovilim_e jovilim_e 08:19 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

shmoo

...

Ипак, захваљујући далековидости управе, а на предлог једног наставника, у мојој школи се од пре 6-7 година као ваннаставна активност учи и кинески језик. Долазе ликови из кинеске амбасаде али и неки Кинези и Кинескиње, студенти који студирају у Србији или преко неких организација за размену и специјализацију студената, да држе у мојој школи те часове кинеског језика и ученицима и запосленима ван наставе. Леп пример сарадње сарадње једне школе и једне стране амбасаде.

...

Premudro!
Živeo bratski kineski narod, prastara civilizacija koja se ubrzano vraća na svetski tron.
Enivej, a propo sprdanja sa Kinezima jedno slično poređenje.
Kada sam ja bio mladi student, skoro se nisam ni brijao, sprdali smo se sa elektronikom firme Samsung ... jao. oni samo šarafaju, šrafciger industrija.
Da bi danas Samsung po proizvodnoj moći bio kao većina evropskih zemalja zajedno, isključujući Nemačku, Francusku i Britaniju.
Naravoučenje - nikada se ne sprdaj sa žutim čovekom.
shmoo shmoo 08:34 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

jovilim_e

Naravoučenje - nikada se ne sprdaj sa žutim čovekom.



Мени је то говорила моја баба још када сам био сасвим мали па сам то још тада научио.

Такође, док ми је припремала јабуке за ужину, показивала ми је како су они један другоме говорили током Другог светског рата који ће то знак победити на крају тако што би пресекла попречно јабуку на пола и показивала ми њено језгро са семенкама.






Е, сад... Да л' је баба мислила на комунисте или на Кинезе, не знам.

У сваком случају, растао сам уз прозорљиву бабу.





jovilim_e jovilim_e 08:37 08.05.2024

Re: Касните четврт века

shmoo

...

Ваљда знам шта сам слушао на тим састанцима по школама ако сам већ био присутан.

За разлику од тебе.


Šta ti znaš!
Ti nisi ugledni bloger iz zlatnog doba bloga kada se znao red.

Eeee, da.
Juče nabrao 12 kg trešanja, žena razdelila klincima po komšiluku.




angie01 angie01 08:44 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Не причам само о школама у Београду него у читавој Србији.


ja i govorim o celoj Srbiji....nije Beograd izdvojeno ostrvo u prosvetnom sistemu.
До 2000. године у 70% школа у Србији се као други страни језик (обавезни изборни предмет) учио руски језик. То су школе нудиле поред енглеског и нису нудиле друге стране језике.


pa kazem ti da to nije istina, ucila su se ta navedene 4 strana jezika,...a to sta su djaci birali od ponude, je druga stvar.

rekoh ti- lako je proverljivo....imas udzbenike i radne sveske Zavodove za sve te jezike, jedno 50 godina unazad....imam drugarice iz manjih gradova, koje su ucile nemacki jos ohoho ranije,...al bez tog rekla /kazala, lako je proverljivo.

ja sam isla na takmicenje iz nemackog, sto nije bilo pre par godina:), i stigla do republickog-2. mesto, prva bila neka devojka sa stranim imenom i prezimenom, al mi nije puno pobegla- na kome je bilo dece iz cele Srbije.


а најчешће су тражили поред постојећег руског језика увођење и немачког језика као обавезног изборног предмета - страног језика.


mozda su oni trazili, al od njihovog misljenje nista ne zavisi-tu ti dobro stojim.


Ваљда знам шта сам слушао на тим састанцима по школама ако сам већ био присутан.

За разлику од тебе.


kako da ti kazem, meni je Ministarstvo prosvete- direktni ravnatelj.


znaci, nemacki se uci u srpskim skolama najmanje 50 godina unazad.
shmoo shmoo 08:49 08.05.2024

Re: Касните четврт века

jovilim_e

Eeee, da.
Juče nabrao 12 kg trešanja, žena razdelila klincima po komšiluku.



Јбт, Чарли, ти и твоја жена као ови модерни родитељи што су се набифлали гомилама педагошких глупости из медија па рођеној деци не дају да раде све оно што су и сами радили док су били мали јер се плаше за своју децу... Па им не дају ни да возе бицикл, играју фудбал, кликере, да праве од блата колаче и слично... Него им уместо тога тутну телефон у руке да би дете било мирно и онда ја после у школи добијем пубертетлију од 15 година високог 190 цм и тешког 100 кила са угашеним синапсама у мозгу јер се нису развијале кад је требало да се развијају и са моториком на нивоу детета од 5 година па када га гледам како на школским одморима трчи по ходнику школе или на школском дворишту, само молим бога да не падне и да се не унакази јер му свака рука и нога своју политику води. (ЛИНК)


Пустите, бре, ту комшијску децу да се сами пењу на трешњу и да их једу до миле воље.

Немојте ви да им берете па им дате у кесама да седну у неко ћоше и грицкају трешње док буље у свој мобилни телефон.

angie01 angie01 09:06 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

"ULIZICE su za mene najgori ljudi na svijetu. Najštetniji, najpokvareniji. Oni podržavaju svaku vlast. Kao kurve nevjerni svakom pojedincu. Najmanje ljudi od svih ljudi. Dok njih bude, nema sreće na svijetu,jer će uništiti sve što je istinska ljudska vrijednost."

Meša Selimović
angie01 angie01 09:16 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

od vozaca, koji su se zatekli na autoputu i bili zaustavljeni, trazeno je da ugase farove, dok prodje delegacija,...da li ste vi ljudi normalni,...eno cela Pariske komune puna parkiranih autobusa, kojima su dovezene ovce da masu zastavicama...

sinoc,

apacherosepeacock apacherosepeacock 09:17 08.05.2024

Re: Касните четврт века



Ja njeznaju kolko je skola po Srbiji imalo procenat kog staranog jezika al znam za BG i za svoju osnovnu, jedan strani jezik u kom bese drugom razredu ili trecem. Pa posto je bilo 4 odeljenja na godini ravnopravno su 2 turili ruski i 2 engleski. Ne znam jel potrebno reci da su roditelji kojima su deca u ta 2 odeljenja dobila ruski dobili popizditis pa su cak i pretili da ce decu da instruiraju da ne dolaze na casove ruskog. Elem, skola se uopste nije potresla zbog toga i rekla roditeljima da ce da im izbaci iz skole decu koja bi da bojkotuju. I bi ruski, i to sa original Ruskinjom nastavnicom, pa ajd njoj nesto zabasuri kad propituje:)
Roditeljski popizditis je bio uglavnom iz razloga sto su procenili da ce im deci ruski biti potreban skoro pa za nista. I bejahu uglavnom u pravu, jer procenat te dece koja je isla na neki rad firmama u Rusiju spram onih koji su isli na Zapad/Afrika/Azija - znaci sve engleski, je neuporediva u korist potonje.

E dalje pored ta dva jezika u BG su bili ali nesto manje zastupljeni francuski i nemacki. Pa koga je kako zapalo jer se u skolu upisivalo po blizini stanovanja a roditelji kojima su neka druga merila bila vazna su razvozili svoju decu u skole koje nisu bile u komsiluku. I tako..

E sad nemam pojma kako je posle mog zavrsenog skolovanja program i strani jezici hendlovano.

Ja sam dakle bila u tom zlosrecnom jednom od 2 odeljenja sa ruskim (moj cale je bio jako nesrecan zbog toga jer sam u predskolskom ucila vec engleski, pa sam morala paralelno van skole da nastavim), pa sam kasnije u gimnaziji dobila kao drugi strani jezik francuski (plus latinski), pa sam na kolarcu ucila i italijanski, pa faks, pa sam dosla da zivim u Holandiju pa eto i holandski.. jbg. sto je mnogo mnogo je..
Dobro, zezam se, ja sam misljenja sto vise stranih jezika to bolje.

Imam prijatelje koji su ziveli u Kini kao deca dipl. i samo je jedno naucilo kineski, sto se ispostavilo kao pun pogodak (ostalima nije ni trebalo pa i njima pun pogodak nesmaranje sa kineskim) jer je posle radila za neku nasu firmu na top poziciji u Kini.

Dalje kineski ok nego to bi koristilo ali samo onima koji uz visoko obrazovanje dobiju neki dobro placeni posao gde god gde je to plus bonus (engleski se podrazumeva), ali da uce masovno da bi u Srbiji sutra radili u kineskim fabrikama, sto se jedino i otvara po Srbiji i sto Kini od Srbije jedino i treba, u pelenama i salutirali kineskom imperatoru pre pocetka smene - ma i'te u qrc.. od robovske radne snage nikome ne treba da pricas ista - samo da slusas i rmbas.

Da se ne zajebavamo sad ovde sa, kako citam, Vucicevim bajkama o Kini strateskom vaznom partneru Srbiji buahahahah
Kini su partneri Zapad i ponesto okolo, a Srbija siroce za jeftinu radnu snagu.

PS. Posto su mi roditelji oboje rodjeni pre 2sv rata, u Kraljevini JU, keva je u skoli NS ucila francuski a cale u BG nemacki a posle je ucio i engleski. (za ruski nikad cula da se ucio u Kraljevini)
shmoo shmoo 09:23 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01

ja i govorim o celoj Srbiji....nije Beograd izdvojeno ostrvo u prosvetnom sistemu.



Онда ти не познајеш просветни систем у Србији осим из угла ученика (док си и сама била ученик) и из угла родитеља (док су ти деца била ученици).

Чак ни 5 година рада у српским школама као наставник није довољно да се српски просветни систем упозна.

До праве спознаје долази тек можда после 5 година рада као наставник у српским школама. (Додуше, неки од мојих колега и колегиница не укапирају тај просветни систем у Србији ни до пензије али то је зато што их то и не занима иако се баве тим послом.)

Није без разлога 5 година радног стажа као наставник у учионици прописано као један од услова да би неко могао да поднесе пријаву када се распише конкурс за директора неке школе.

mozda su oni trazili, al od njihovog misljenje nista ne zavisi-tu ti dobro stojim.

kako da ti kazem, meni je Ministarstvo prosvete- direktni ravnatelj.




Е па видиш, Министарство просвете је тада тај проблем руски/немачки језик као избор препустило школама.

У исто време укинута је и она обавезна територијалност основних школа где су родитељи морали да уписују своју децу у школу на чијој територији живе па су од тада родитељи могли да своју децу уписују у коју год хоће школу.

Самим тим школе су се уплашиле да ће им се, ако не изађу у сурет родитељима и жељама родитеља, почети да се смањује број уписаних првака. А то аутоматски значи мање норме часова, многи наставници остају без посла или раде са мање од 100% норме итд.

Конкретно, у мојој школи Наставничко веће је гласало против увођења немачког језика да буде други страни језик поред руског. Знали смо да ће наше дотадашње дугогодишње колегинице професорке руског, изгубити своју норму и остати без посла.

Али је директор свеједно, под притиском родитеља, одлучио да се уведе и немачки језик поред руског.

Па тако ето и дан-данас, 20 година касније, једна ондашња и тада млађа професорка руског, данас 6-7 година пред пензијом, ради као библиотекарка у мојој школи.

(Имали смо среће што је тадашња библиотекарка отишла у пензију па смо нашли решење да та професорка руског, данас библиотекаркја, не постане технолошки вишак.)

И Министарство са свиме тиме није имало никакве везе нити је хтело да се меша. Препустили су то школама захтевајући једино да се школе у тој ситуацији држе закона, прописа и правилника у образовању.

Дакле, није тачно када кажеш да у школама од мишљења родитеља ништа не зависи. Много тога што се и данас догађа и што се догађало у последњих 25 година зависи од родитеља иод њиховог притиска на школу.


jedno 50 godina unazad....imam drugarice iz manjih gradova, koje su ucile nemacki jos ohoho ranije,...al bez tog rekla /kazala, lako je proverljivo.

ja sam isla na takmicenje iz nemackog, sto nije bilo pre par godina:), i stigla do republickog-2. mesto, prva bila neka devojka sa stranim imenom i prezimenom, al mi nije puno pobegla- na kome je bilo dece iz cele Srbije.

znaci, nemacki se uci u srpskim skolama najmanje 50 godina unazad.



'Ајде читај мало пажљивије да се не бисмо вртели у круг.

Нисам нигде ни рекао да се немачки није УОПШТЕ учио у школама у Србији.

Рекао сам да се руски језик до 2000. године учио у 70% школа у Србији.

А у оних 30% се учио енглески, немачки и француски.

(Четири велика језика, а било је појединачних школа у којима си могла да нађеш и италијански и шпански, али то је била реткост.)

Ти си ишла у једну од школа која је била у тих 30%. И ја сам у Панчићкој (француски). Моја драга у Милици Павловић енглески. Твоје познанице са школских такмичења из унутрашњости Србије које су училе немачки (зато су и дошле на такмичење из немаћког ) такође.

Али сви ми смо ишли у те школе које упадају у 30%.

Зато наше лично искуство није ту уопште меродавно.

А према званичним подацима када сам ја почињао као наставник пре 35 година, у 70% школа у Србији учио се руски језик. И то је тако било све до 2000. године.


П.С. - Јбг, Анђо, и ја сам до одласка у ЈНА после гиманзије а пре факултета (1983/1984.) мислио да је цела тадашња Југославија као Кнез Михајлова.

Кад оно, цврц Милојка!

Није било тако.

Зато ти и кажем да не можеш све да мериш искључиво и само из свог угла и за ово питање страних језика у школама у Србији.

Волео бих када бих умео да направим анкету овде на Блогу Б92 где би људи кликнули на један од језика који су учили током школовања (енглески, руски, немачки, француски), али и одговорили на питања да ли им је то био први страни језик или други страни језик (изборни) у школи (ми старији смо имали само један језик током целог школовања у основбној и средњој школи) као и на питање да ли су се школовали у Београду или ван Београда али у Србији.

Мени би то био занимљив податак (онако мало, социо.лингвистички), а и тебе бих вероватно онда убедио у тај званични податак о 70% школа у Србији у којима се учио руски језик до 2000. године.

apacherosepeacock apacherosepeacock 09:39 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

angie01
od vozaca, koji su se zatekli na autoputu i bili zaustavljeni, trazeno je da ugase farove, dok prodje delegacija,...da li ste vi ljudi normalni,...eno cela Pariske komune puna parkiranih autobusa, kojima su dovezene ovce da masu zastavicama...

sinoc,




Dzizusfk..
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:42 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Волео бих када бих умео да направим анкету овде на Блогу Б92 где би људи кликнули на један од језика који су учили током школовања (енглески, руски, немачки, француски), али и одговорили на питања да ли им је то био први страни језик или други страни језик (изборни) у школи (ми старији смо имали само један језик током целог школовања у основбној и средњој школи) као и на питање да ли су се школовали у Београду или ван Београда али у Србији.



Eno ja napisala svoj primer al evo ti izdvojeno jos jednom

Beograd Ja sam dakle bila u tom zlosrecnom jednom od 2 odeljenja sa ruskim (moj cale je bio jako nesrecan zbog toga jer sam u predskolskom ucila vec engleski, pa sam morala paralelno van skole da nastavim), pa sam kasnije u gimnaziji dobila kao drugi strani jezik francuski (plus latinski), pa sam na kolarcu ucila i italijanski, pa faks, pa sam dosla da zivim u Holandiju pa eto i holandski.. jbg. sto je mnogo mnogo je..
Dobro, zezam se, ja sam misljenja sto vise stranih jezika to bolje.

shmoo shmoo 09:44 08.05.2024

Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock

Ja njeznaju kolko je skola po Srbiji imalo procenat kog staranog jezika al znam za BG i za svoju osnovnu, jedan strani jezik u kom bese drugom razredu ili trecem. Pa posto je bilo 4 odeljenja na godini ravnopravno su 2 turili ruski i 2 engleski. Ne znam jel potrebno reci da su roditelji kojima su deca u ta 2 odeljenja dobila ruski dobili popizditis pa su cak i pretili da ce decu da instruiraju da ne dolaze na casove ruskog.



То покушавам Анђи да објасним. Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.

Нарочито данас када нису у обавези да поштују територијалност школе и да уписују децу у школу на чијој територији живе јер је то укинуто пре 20 година.

Elem, skola se uopste nije potresla zbog toga i rekla roditeljima da ce da im izbaci iz skole decu koja bi da bojkotuju. I bi ruski.



Је л' то било пре 2000. године или после?

Зато што данас школе уопште не могу тако да се понашају према родитељима ако желе да им се сваке године упише довољно првака да би школа опстала.


ja sam misljenja sto vise stranih jezika to bolje



Наравно.

Али је исто тако и чињеница да је одређивање страног језика у школама (свугде у светум не само код нас) често одређено и спољнополитичким односима неке земље који се онда пресликавају и на друштво.


П.С. - Владислав Рибникар је био пример школе за коју се некада давно није поштовала та територијалност до краја. И то сам видео тамо радећи у Рибникару у првој половини деведесетих.

Наиме, некада смо у папирним дневницима уписивали занимање родитеља. (Тек касније уместо занимања уписивали смо степен образовања, а откако је уведен електронски дневник не тражимо више ниједан од тих података јер их не захтева дневник.)

И листајући почетком деведесетих дневнике у Рибникару запазим да су свим одељењима у којима сам предавао родитељи по занимању глумци, новинари, естрадне звезде, лекари, адвокати, преводиоци, политичари, јавне личности, дипломате итд.

А само у једном једином одељењу, али целом одељењу, за занимање родитеља пише куварица, возач, обућар, фризерка, аутомеханоичар, радник у производњи итд.

И укапирам да су ови у Рибникару тада, осамдесетих и деведесетих, тако делили децу по одељењима на упису у први разред (што није никакав педагошки критеријум него социјални) и да сву децу са територије школе коју МОРАЈУ да упишу по закону стрпају у једно одељење (а тих тадашњих првака са станом у крају око Рибникара се у то време у генерацији таман толико и рађало - за једно одељење), док су сва остала одељења направљена од деце која нису са територије Рибникара већ из свих крајева Београда коју су родитељи, зато што је Рибникар као огледна основна школа у којој има много часова страног језика важила за престижну школу, уписвали у први разред баш ту, а не у школу на својој територији становања.

Како беше оно некада у СФРЈ?

Радници, сељаци и поштена интелигенција?

angie01 angie01 09:47 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Дакле, није тачно када кажеш да у школама од мишљења родитеља ништа не зависи. Много тога што се и данас догађа и што се догађало у последњих 25 година зависи од родитеља иод њиховог притиска на школу.

zavisi- nista,...u zakonu svasta pise, Savet roditelja, Skolski odbor,...blabla,... roditelji clanovi susamo su pioni da se ispostuje zapisnik.

na onaj uvod, nemam sta da ti kazem, rekoh ti vec-Beograd nije ostrvo u prosvetnom sistemu, sta si ti zakljucio i o cemu pricas, pojma nemam....o onome o cemu pricamo- strani jezici u skolama, u skolstvu Srbije, bila su zastupljena navedena 4 strana jezika oduvek.


Али сви ми смо ишли у те школе које упадају у 30%.


isto nemam pojma, u kom procentu je gde i kako bilo rasporedjeno ucenje kog jezika,...kakve su atmosfere uticale na taj odabir.
А према званичним подацима када сам ја почињао као наставник пре 35 година, у 70% школа у Србији учио се руски језик. И то је тако било све до 2000. године.


mogu samo da kazem, da u svakoj skoli u kojoj se ucio ruski, bio na raspolaganju jos jedan jezik....obicno je jedno odelenje ucilo jedan, a drugo- drugi raspolozivi jezik,...sad, kako je to rezultiralo u procentima, ne znam da kazem, al je svakako nemoguce, da je toliko procenat otpadao na ruski,...od svih koje znam, ruski je ucio moj brat i jedna drugarica...tako im zapalo po razredu u koji su isli.

ako uzmes, recimo Vojvodinu u obzir, verujem da je tu nemacki bio rilicno zastupljen....mrzi me sada da trazim podatke, nije ni bitno- necemo se ubediti ni ovako ni onako.


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 09:49 08.05.2024

Re: Касните четврт века

apacherosepeacock
Ne znam jel potrebno reci da su roditelji kojima su deca u ta 2 odeljenja dobila ruski dobili popizditis pa su cak i pretili da ce decu da instruiraju da ne dolaze na casove ruskog.


isto, isto u BL gimnaziji 1991.
moj razred od 10 jedini dobije ruski i roditelji na oružje.. najaužurniji prebace djecu u drugi razred al naravno to brzo postane neodrživo pa onda škola pristane da podjeli razred da pola uči njemački a pola ruski..
moje nije bilo briga ni da dođu a ne da nešto traže a meni je i tad bilo jadno i bijedno gledati kako bježe od fakin jezika (jedna je i plakala) pa ostanem na ruskom..
sad gavarju ko grlica..
poslije sam njemački svejedno naučila..
ljudi su budale al fakat jes fascinantno kako smo mi od tolike fobije od ruskog ispali nekakava ruska mala braća..
narod je stvarno pučina grdna
shmoo shmoo 09:50 08.05.2024

Re: Касните четврт века

apacherosepeacock
Волео бих када бих умео да направим анкету овде на Блогу Б92 где би људи кликнули на један од језика који су учили током школовања (енглески, руски, немачки, француски), али и одговорили на питања да ли им је то био први страни језик или други страни језик (изборни) у школи (ми старији смо имали само један језик током целог школовања у основбној и средњој школи) као и на питање да ли су се школовали у Београду или ван Београда али у Србији.



Eno ja napisala svoj primer al evo ti izdvojeno jos jednom

Beograd Ja sam dakle bila u tom zlosrecnom jednom od 2 odeljenja sa ruskim (moj cale je bio jako nesrecan zbog toga jer sam u predskolskom ucila vec engleski, pa sam morala paralelno van skole da nastavim), pa sam kasnije u gimnaziji dobila kao drugi strani jezik francuski (plus latinski), pa sam na kolarcu ucila i italijanski, pa faks, pa sam dosla da zivim u Holandiju pa eto i holandski.. jbg. sto je mnogo mnogo je..
Dobro, zezam se, ja sam misljenja sto vise stranih jezika to bolje.




Видео сам, хвала ти.

И одговорио.

Ти руски, Анђа немачки, ја француски,... У реду.

Али анкета је ефикаснији метод за такво некакво истраживање.

Не умем да направим.

Три питања:

1. Који страни језик сте као први језик (у неким случајевима нас старијих на Блогу Б92 и једини језик јер је то тако тада било) учили током свог основног и средњег школовања?

2. Који страни језик сте учили као другои странио језик (тзв. обавезни изборни предмет током свог основног школовања (ако сте га имали)?

(У средњим школама нема два страна језика него се деца при упису опредељују за један од два која су учила у основној школи.)

3. Да ли сте се школовали у Београду или у неким другим местима у Србији?

apacherosepeacock apacherosepeacock 09:50 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada


angie01 angie01 09:50 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Beograd Ja sam dakle bila u tom zlosrecnom jednom od 2 odeljenja sa ruskim


i moj brat, jos mu Ruskinja, bila raredna:)...mnogo draga zena bila, al jako stroga u nastavi,...nahebala im se mile majke....nisam sigurna, da je bilo ko od njenih ucenika, ikada posle prozborio jednu rusku recenicu, svi su hteli da zaborave traumu.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 09:51 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada

kod nas postigoše.. to je bila baš mass histeria..
angie01 angie01 09:52 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..


bukvalno nigde i nikada- roditelji nisu mogli nista da promene....sve se odlucivalo odgore.
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:53 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Ти руски, Анђа немачки, ја француски,... У реду.


Ja sam ruski i francuski u skoli a engleski i ostale obaska, eno sam jos u bold stavila.. i latinski i to je jezik majkumu, mrtav al jezik..
angie01 angie01 09:53 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Анђа немачки


ucila engleski i nemacki....i latinskii....potseti me apasha.
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:54 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

angie01
Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..


bukvalno nigde i nikada- roditelji nisu mogli nista da promene....sve se odlucivalo odgore.


Da.
jinks jinks 09:55 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Три питања:


Od 2. do 8. osnovne engleski (plus nešto fakultativne u srednjoj, i 1 godina na fakultetu).

Od 5. osnovne do 4. srednje ruski.

Školovao sam se na Zvezdari.

Engleski mi je hleb nasušni, ruski prvi put koristio pre nekoliko godina na službenom putu (verujem da su me teško razumeli, dobro, ja njih jesam dosta više).
docsumann docsumann 09:56 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

jovilim_e

Naravoučenje - nikada se ne sprdaj sa žutim čovekom.



angie01 angie01 09:57 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Da.


u ovom poslednjem turnusu, sa mladjim sinom-nikada gore, bukvalno ubacuju roitelje u ta skolska tela, koji su uvezani u sistem da opstruiraju, direktori su svi partijski postavljeni i svi okolo su podguzne muve.
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:57 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

newimprovedtadejus
apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada

kod nas postigoše.. to je bila baš mass histeria..



Sta je kod vas bilo? Za i protiv?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 09:58 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock
angie01
Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..


bukvalno nigde i nikada- roditelji nisu mogli nista da promene....sve se odlucivalo odgore.


Da.


pa starije ste.. sigurno nije moglo do devedesetih.. ništa se niko pitao nije..
al kad navalila demokratija kod nas je to shvaćeno dosta ozbiljno pa su počeli da traže sve i svašta.. i da dobijaju..
poslije bilo šta bilo al eto jeste plastičan primjer to moje učenje jezika 1991.
sve se maltene izglasavalo u novostečenoj demokratiji..
kod Engleza oš al malo sutra ti da nešto tražiš od škole..
a tek što ćeš da dobiješ
angie01 angie01 09:59 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Engleski mi je hleb nasušni, ruski prvi put koristio pre nekoliko godina na službenom putu (verujem da su me teško razumeli, dobro, ja njih jesam dosta više)


to najvise ima veze sa metodologijom ucenja stranog jezika kod nas- koja je nefunkcionalna, svuda se strani jezik uci na bazi konverzacije, pa posle umes da se sporazumevas, a kod nas, citanje, prevod, gramatika,...i to posle ne radi.
angie01 angie01 10:00 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

pa starije ste.



al kad navalila demokratija kod nas



newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:00 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock
newimprovedtadejus
apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada

kod nas postigoše.. to je bila baš mass histeria..



Sta je kod vas bilo? Za i protiv?


ne kapiram šta pitaš..
postigoše da bukvalno niko ko nije htio nije morao da uči ruski..
ostalo nas baš šaka jada a prvobitno je kao treablo da bude u tih 10 razreda ravnomjerna raspodjela po jezicima..
pa ispalo nas desetak..
cmix909 cmix909 10:02 08.05.2024

Re: Касните четврт века

apacherosepeacock
... I bi ruski, i to sa original Ruskinjom nastavnicom, pa ajd njoj nesto zabasuri kad propituje:)...

Ja sam u osnovnoj (juzno od Krsta) imao engleski; predavao ga je profesor M. Jermolajev -- Rus koga su zvali Švaba zato sto je, kao treci jezik, predavao i nemacki.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:05 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01
Engleski mi je hleb nasušni, ruski prvi put koristio pre nekoliko godina na službenom putu (verujem da su me teško razumeli, dobro, ja njih jesam dosta više)


to najvise ima veze sa metodologijom ucenja stranog jezika kod nas- koja je nefunkcionalna, svuda se strani jezik uci na bazi konverzacije, pa posle umes da se sporazumevas, a kod nas, citanje, prevod, gramatika,...i to posle ne radi.



E da, ovo je presudno. Razlika izmedju naseg ucenja stranih jezika i kako to rade napolju.. to bi morali da isprave.
angie01 angie01 10:05 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Ja sam u osnovnoj (juzno od Krsta) imao engleski; predavao ga je profesor M. Jermolajev -- Rus koga su zvali Švaba zato sto je, kao treci jezik, predavao i nemacki.



shmoo shmoo 10:05 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01

o cemu pricas, pojma nemam....o onome o cemu pricamo- strani jezici u skolama, u skolstvu Srbije, bila su zastupljena navedena 4 strana jezika oduvek.



Рекох ти да читаш пажљивије.

Нисам нигде ни рекао да се та 4 наведена језика нису учила.

Рекао сам да се руски језик учио у 70% школа у Србији до 2000. године.

ako uzmes, recimo Vojvodinu u obzir,


Па да, али ако причамо о просветном систему у Србији, онда се тои односи и на Београд и на Војводину и на јужну Србију, Шумадију, западну Србију, Косово и Метохију... Просветни систем је јединствен за све у Србији са свим својим локалним специфичностима типа, рецимо, моја браћа од стричева која су у Санаду крај Чоке учила и мађарски језик у школи што је сасвим логично. Сента је близО, уз Тису... А и мајке им биле Мађарице и једна Румунка, а очеви Срби па су онда они у школи учили и матерњи и татерњи језик као обавезан предмет. Али то су локалне специфичности које имамо и у другим крајевима Србије.

Тестове за завршни испит у основној школи основци, осмаци, осим на српском могу да полажу и на бугарском, албанском, босанском, хрватском, румунском, словачком, мађарском и русинском језику.



isto nemam pojma, u kom procentu je gde i kako bilo rasporedjeno ucenje kog jezika,...


Па ето, ја знам. У 70% школа у Србији руски језик до 2000.

(Анђо, ја сам студирао општу лингвистику и српски језик. Бавио сам се тиме још као студент половином осамдесетих, а не само као наставник касније.)

kakve su atmosfere uticale na taj odabir.


Е ту се сада залази не само у социолингвистичка него и у нека политичка питања.

И зато је добро што си ту атмосферу ставила у курзив.

apacherosepeacock apacherosepeacock 10:06 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

newimprovedtadejus
apacherosepeacock
newimprovedtadejus
apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada

kod nas postigoše.. to je bila baš mass histeria..



Sta je kod vas bilo? Za i protiv?


ne kapiram šta pitaš..
postigoše da bukvalno niko ko nije htio nije morao da uči ruski..
ostalo nas baš šaka jada a prvobitno je kao treablo da bude u tih 10 razreda ravnomjerna raspodjela po jezicima..
pa ispalo nas desetak..



Nisam stigla da editujem to pitanje jer sam tek posle premotala gore i videla da si napisala sta je bio problem kod vas..
angie01 angie01 10:08 08.05.2024

Re: Касните четврт века

E da, ovo je presudno. Razlika izmedju naseg ucenja stranih jezika i kako to rade napolju.. to bi morali da isprave.


tako jos jedino uce Kinezi:)- oni znaju gramatiku, spelovanje,..a ne umeju da koriste jezik,....

strani jezik moze da se nauci jedino konverzacijom, kad pocne cas, nema vise maternjeg jezika, samo se koristi taj strani jezik, pa teraj i sticices do cilja,...idiomi, fraze, situacije,...
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:09 08.05.2024

Re: Касните четврт века

cmix909
apacherosepeacock
... I bi ruski, i to sa original Ruskinjom nastavnicom, pa ajd njoj nesto zabasuri kad propituje:)...

Ja sam u osnovnoj (juzno od Krsta) imao engleski; predavao ga je profesor M. Jermolajev -- Rus koga su zvali Švaba zato sto je, kao treci jezik, predavao i nemacki.


hahaha.. zamalo zvuci kao vic
shmoo shmoo 10:10 08.05.2024

Re: Касните четврт века

jinks
Три питања:


Od 2. do 8. osnovne engleski (plus nešto fakultativne u srednjoj, i 1 godina na fakultetu).

Od 5. osnovne do 4. srednje ruski.





Да, и тај руски од 5. до 8. разреда основне је имао статус тог обавезног изборног предмета.

То је уведено осамдесетих.

Ми старији који смо пошли у први разред седамдесетих имали смо само један језик током читавог основног школовања.

И после га настављали у средњој школи.


apacherosepeacock apacherosepeacock 10:12 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01
E da, ovo je presudno. Razlika izmedju naseg ucenja stranih jezika i kako to rade napolju.. to bi morali da isprave.


tako jos jedino uce Kinezi:)- oni znaju gramatiku, spelovanje,..a ne umeju da koriste jezik,....

strani jezik moze da se nauci jedino konverzacijom, kad pocne cas, nema vise maternjeg jezika, samo se koristi taj strani jezik, pa teraj i sticices do cilja,...idiomi, fraze, situacije,...



Upravo tako. Samo i iskljucivo taj jezik i onaj ko predaje i onaj ko uci, nista ispomoc na maternjem ili bilo kojem drugom i konverzacija 3/4 casa.
angie01 angie01 10:16 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Рекох ти да читаш пажљивије.


kad odheklas prekrivac, ko moze da cita.


Рекао сам да се руски језик учио у 70% школа у Србији до 2000. године.


ali uz jos neki,...taj ruski je ostao, kao nasledje,...ja nemam nista protiv bilo kog jeizka, sto vise jezika, to si vredniji,...al u skoli bi bilo logicno da se uce oni koji ce vise koristiti u odnosu na okolnosti....ako danas ne mozes nista bez engleskog, znaci da bi on morao da bude obavezan, plus drugi strani jezik, opet po korisnosti- sve drugo, po slobodnoj volji uciti po institutima, casovima, odlaskom u tu zemlju gde se jezik govori,...
локалне специфичности


lokalne specificnosti u mnogonacionalnim sredinama, nisam dotakla, nego pricamo o stranom jeziku u skolama.
shmoo shmoo 10:17 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada





Шта да ти кажем... Моја прва генерација ученика којој сам био наставник има данас 46 година.

А прва генерација моје драге којој је она предавала енглески у гимназији одмах чим је завршила факс данас има 55 година.

За мене је већина вас овде млада. Такорећи пионири и пионирке.

(Осим Чарлија и Солоа, наравно. )

Па да, пре 2000. школа је могла тако да се понаша.

Свеједно ће уписати довољно деце.

И још један податак који има везе са уписом деце у први разред због чега данас свака основна школа стрепи да ли ће према правилнику моћи да формира исти број одељења као и претходних година.

Крајем деведесетих и почетком двехиљадитих у једној генерацији у Србији смо имали скоро 90 хиљада деце.

Данас је тај број у једној генерацији 65 хиљада.

То знам по броју осмака који излазе на завршни испит у основној школи.

И то је онда још један фактор у позадини који утиче на то да данас школе много чешће излазе у сусрет родитељима него пре 2000. године.


angie01 angie01 10:20 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Крајем деведесетих и почетком двехиљадитих у једној генерацији у Србији смо имали скоро 90 хиљада деце.


tirazi udzbenika u Srbiji, pocetkom devedesetih su bili 80 000/70 000....odredjivali su se po broju upisanih djaka u prvi razred.
zoja444 zoja444 10:20 08.05.2024

Re: Касните четврт века

zivelo celicno prijateljstvo kine i srbije! hehe pukni moderatorko.
shmoo shmoo 10:22 08.05.2024

Re: Касните четврт века

angie01
Рекох ти да читаш пажљивије.


kad odheklas prekrivac, ko moze da cita.



Па кад теби никада ништа није јасно и немаш појма о чему причам.

Онда ја као са оном децом у школи која траже да им додатно објасним јер нису разумели па покушавам на 100 начина да и теби објасним.

Професионална деформација.


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 10:22 08.05.2024

Re: Касните четврт века

apacherosepeacock
angie01
Engleski mi je hleb nasušni, ruski prvi put koristio pre nekoliko godina na službenom putu (verujem da su me teško razumeli, dobro, ja njih jesam dosta više)


to najvise ima veze sa metodologijom ucenja stranog jezika kod nas- koja je nefunkcionalna, svuda se strani jezik uci na bazi konverzacije, pa posle umes da se sporazumevas, a kod nas, citanje, prevod, gramatika,...i to posle ne radi.



E da, ovo je presudno. Razlika izmedju naseg ucenja stranih jezika i kako to rade napolju.. to bi morali da isprave.


Englezi su gori od nas po tom pitanju.. kako su samo u stanju da uče djecu francuski 10 godina i da ih jedva išta nauče to je fascinatno..
bukvalno kao da imaju imunitet na učenje stranih jezika.. propast..
ovi kreće se od 5. godine života i evo ovaj sa 14. tek sad može nešto da sklepa koliko toliko da kaže a i to jer mi insistiramo..
brat od 12 da bekne ne zna a ovog od 9 ni pominjati ne vrijedi..
čini mi se da na nacionalnom nivou imaju prezir prema jezicima i shvataju ih kao totalnu egzotiku, kao eto govoriš strani jezik to ti je ko da kažeš umijem da heklam..
baš fascinantno..
shmoo shmoo 10:24 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

angie01
Крајем деведесетих и почетком двехиљадитих у једној генерацији у Србији смо имали скоро 90 хиљада деце.


tirazi udzbenika u Srbiji, pocetkom devedesetih su bili 80 000/70 000....odredjivali su se po broju upisanih djaka u prvi razred.


Прочитај болдовано.

Крај-почетак.

Не опада број становника једне земље изненада као секиром пресечено.

Ти који су крајем деведесетих завршавали основну школу рађали су се половином осамдесетих.


zoja444 zoja444 10:55 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

dete trazi da mu kupe kinesku kobasicu. koja je to? pa, cajna.
angie01 angie01 11:13 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Професионална деформација.


ne zameram, samo kazem da je naporno.


Па кад теби никада ништа није јасно и немаш појма о чему причам.


pa ne, nego uvodis neke nove momente.


Прочитај болдовано.

Крај-почетак.


procitala sam,...rekoh, ako je pocetkom bilo toliko prvaka, tesko da je krajem dekade bilo vise....nije ni bitno,...danas se drasticno smanjio.
jovilim_e jovilim_e 11:52 08.05.2024

Re: Касните четврт века

shmoo
jovilim_e

Eeee, da.
Juče nabrao 12 kg trešanja, žena razdelila klincima po komšiluku.



Јбт, Чарли, ти и твоја жена као ови модерни родитељи што су се набифлали гомилама педагошких глупости из медија па рођеној деци не дају да раде све оно што су и сами радили док су били мали јер се плаше за своју децу... Па им не дају ни да возе бицикл, играју фудбал, кликере, да праве од блата колаче и слично... Него им уместо тога тутну телефон у руке да би дете било мирно и онда ја после у школи добијем пубертетлију од 15 година високог 190 цм и тешког 100 кила са угашеним синапсама у мозгу јер се нису развијале кад је требало да се развијају и са моториком на нивоу детета од 5 година па када га гледам како на школским одморима трчи по ходнику школе или на школском дворишту, само молим бога да не падне и да се не унакази јер му свака рука и нога своју политику води. (ЛИНК)


Пустите, бре, ту комшијску децу да се сами пењу на трешњу и да их једу до миле воље.

Немојте ви да им берете па им дате у кесама да седну у неко ћоше и грицкају трешње док буље у свој мобилни телефон.


Moja deca nisu ni slična tima koje si opisao.
Naprotiv.
Plivaju, veslaju, voze bajs, skijaju, kližu, planinare - i slično.
Što se tiče dece na mojoj trešnji.
Da - ali samo u prisustvu svojih roditelja.
Ne želim da budem odgovoran ako se neko dete povredi.
I upravo tako je bilo juče na slavi.
Izneo sam troje molerske merdevine i roditelji su pazili na decu i dozvoljavali im, ili ne, da se pentraju na stablo.
Ja se u to nisam mešao.
jovilim_e jovilim_e 12:03 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada



Stara si kao Biblija.
apacherosepeacock apacherosepeacock 12:06 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Englezi su gori od nas po tom pitanju.. kako su samo u stanju da uče djecu francuski 10 godina i da ih jedva išta nauče to je fascinatno..
bukvalno kao da imaju imunitet na učenje stranih jezika.. propast..




Ne cudi me uopste, Englezi i pre njih Francuzi (mada ove druge jos nije prosla fama must' diplomatskog i dvorskog jezika) imaju tu privilegiju da skoro svi dugi govore njihov maternji ergo oni ne moraju tudje osim ako nije pitanje prestiza.. Amerikanci se jos ponajvise koriste time u odnosu na strane jezike zato sto je engleski sluzbeni jezik vec dugo, a smenio takodje pre toga dugo vladajuci francuski. (i tako dalje u proslost latinski, grcki..)
jovilim_e jovilim_e 12:09 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

shmoo
apacherosepeacock
Дакле, родитељи могу да изврше притисак на школу на тај начин.



Ma hteli su ali ih skola nije zarezivala, nisu nista postigli..

Је л' то било пре 2000. године или после?


Pre 2000 bre Taso.. nisam bas tolko mlada





Шта да ти кажем... Моја прва генерација ученика којој сам био наставник има данас 46 година.

А прва генерација моје драге којој је она предавала енглески у гимназији одмах чим је завршила факс данас има 55 година.

За мене је већина вас овде млада. Такорећи пионири и пионирке.

(Осим Чарлија и Солоа, наравно. )
...



Izvini se!
jovilim_e jovilim_e 12:11 08.05.2024

Re: Касните четврт века

zoja444
zivelo celicno prijateljstvo kine i srbije! hehe pukni moderatorko.

Kinezi su naša braća!
Nas, Rusa i Kineza, nekoliko milijardi.
zoja444 zoja444 12:22 08.05.2024

Re: Касните четврт века

hehe kakvo je to pentranje na tresnju uz molerske merdevine? nije to taj dozivljaj.
zoja444 zoja444 12:32 08.05.2024

Re: Касните четврт века

vic za docsa. delegacija cg u kini. pitaju ih kinezi: koliko vas je u cg? delegacija: 600-700 hiljada. kinezi: zasto ih niste sve poveli?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:03 08.05.2024

Re: Касните четврт века

apacherosepeacock
Englezi su gori od nas po tom pitanju.. kako su samo u stanju da uče djecu francuski 10 godina i da ih jedva išta nauče to je fascinatno..
bukvalno kao da imaju imunitet na učenje stranih jezika.. propast..




Ne cudi me uopste, Englezi i pre njih Francuzi (mada ove druge jos nije prosla fama must' diplomatskog i dvorskog jezika) imaju tu privilegiju da skoro svi dugi govore njihov maternji ergo oni ne moraju tudje osim ako nije pitanje prestiza.. Amerikanci se jos ponajvise koriste time u odnosu na strane jezike zato sto je engleski sluzbeni jezik vec dugo, a smenio takodje pre toga dugo vladajuci francuski. (i tako dalje u proslost latinski, grcki..)


ma jasno je da ne moraju al me čudi jer se oni inače oko dosta stvari sa djecom zaista mnogo trude (čitav niz zahtjeva, od znanja, atletičnosti, upoznatosti sa aktuelnim političkim dešavanjima, sa muzikom, literaturom, svašta nešto se očekuje)..
i predavači su uvijek native spekaers i trude se, malu djecu vode svake godine u Francusku, velikima nije obavezno, moji neće da idu mada dosta djece ide..
i opet nix..
nešto se očito dešava u toj nastavi, to su sveske i sveske ispisanih riječi i bukvalno ništa da beknu niti znaju niti hoće i vidim da nisu jedini, naprotiv..
manje više se svede da govori samo ko ima neku porodičnu vezu..
ostali kasape i kroasanT (nema bolje zabave nego slušati Engleza kad naručuje francusku hranu)
jovilim_e jovilim_e 15:30 08.05.2024

Re: Касните четврт века

zoja444
hehe kakvo je to pentranje na tresnju uz molerske merdevine? nije to taj dozivljaj.

To je za decu.
jovilim_e jovilim_e 15:32 08.05.2024

Re: Касните четврт века

newimprovedtadejus
apacherosepeacock
Englezi su gori od nas po tom pitanju.. kako su samo u stanju da uče djecu francuski 10 godina i da ih jedva išta nauče to je fascinatno..
bukvalno kao da imaju imunitet na učenje stranih jezika.. propast..




Ne cudi me uopste, Englezi i pre njih Francuzi (mada ove druge jos nije prosla fama must' diplomatskog i dvorskog jezika) imaju tu privilegiju da skoro svi dugi govore njihov maternji ergo oni ne moraju tudje osim ako nije pitanje prestiza.. Amerikanci se jos ponajvise koriste time u odnosu na strane jezike zato sto je engleski sluzbeni jezik vec dugo, a smenio takodje pre toga dugo vladajuci francuski. (i tako dalje u proslost latinski, grcki..)


ma jasno je da ne moraju al me čudi jer se oni inače oko dosta stvari sa djecom zaista mnogo trude (čitav niz zahtjeva, od znanja, atletičnosti, upoznatosti sa aktuelnim političkim dešavanjima, sa muzikom, literaturom, svašta nešto se očekuje)..
i predavači su uvijek native spekaers i trude se, malu djecu vode svake godine u Francusku, velikima nije obavezno, moji neće da idu mada dosta djece ide..
i opet nix..
nešto se očito dešava u toj nastavi, to su sveske i sveske ispisanih riječi i bukvalno ništa da beknu niti znaju niti hoće i vidim da nisu jedini, naprotiv..
manje više se svede da govori samo ko ima neku porodičnu vezu..
ostali kasape i kroasanT (nema bolje zabave nego slušati Engleza kad naručuje francusku hranu)

Koji je ovo kurac sa nekorišćenjem velikih slova?
Kakvo je to foliranje?
Prebogate misli pa da ne pobegnu ako bi se pritisnulo Shift?
Strašno, kakvih budala sve nema na kugli zemaljskoj.
solo solo 17:58 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

П.С. - Следеће у мојој школи што гађам јесу часови учења есперанта као ваннаставна активност.

Тренутно сам у фази повезивања са Савезом есперантиста Србије и осмишљавањем и организацијом тог пројекта учења есперанта у мојој школи.



docsumann docsumann 17:59 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Koji je ovo kurac sa nekorišćenjem velikih slova?
Kakvo je to foliranje?


NE PIZDI!
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:05 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Ne znam jel potrebno reci da su roditelji kojima su deca u ta 2 odeljenja dobila ruski dobili popizditis pa su cak i pretili da ce decu da instruiraju da ne dolaze na casove ruskog.


U mojoj osnovnoj školi se desila pobuna zbog ovog, Tito je bio još živ ili samo što je riknuo, ne sećam se tačno kad. U školi je bilo samo ruski i francuski da se uči. Roditelji u mom odeljenju su se organizovali i zahtevali da se izbaci ruski i uvede engleski. Ali džabe. Ruski je tek dosta kasnije izbačen iz škole i uveden engleski, a mislim i nemački. Digla se tu dosta velika frka, ne znam koliko njih je završilo na Golom otoku. (nije niko, ali je diša, zvani Homeini, samo odjebao roditeljske zahteve, pa sam ja drljao ruski do kraja OŠ, posle francuski u srednjoj, a engleski tek na fakultetu, položio ga ko ništa iako nika učio engleski u školi nisam).


Ne znam kako je sad, jel se uči ruski u nekim školama?
jovilim_e jovilim_e 18:27 08.05.2024

Re: Касните четврт века

docsumann
Koji je ovo kurac sa nekorišćenjem velikih slova?
Kakvo je to foliranje?


NE PIZDI!

Pizdio ili ne, budale ostaju budale.

Ko pizdi, zlo ne misli.
Pizda je iz raja izašla.
mlatisa mlatisa 18:41 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Четврти разред у Војводини прва година учења руски. БГ пети разред, прва година учења енглеског. Учио се само један језик. Било је немачког руског енглеског по школама које знам па шта коме западне. Не знам да је баш могло да се бира. Једино ако успеш да искукаш. Завршио основну 82.
jovilim_e jovilim_e 18:54 08.05.2024

Re: Касните четврт века

mlatisa
Четврти разред у Војводини прва година учења руски. БГ пети разред, прва година учења енглеског. Учио се само један језик. Било је немачког руског енглеског по школама које знам па шта коме западне. Не знам да је баш могло да се бира. Једино ако успеш да искукаш. Завршио основну 82.

Balavac.
dragosevacsutra dragosevacsutra 19:15 08.05.2024

Re: Касните четврт века

овде на Блогу Б92 где би људи кликнули на један од језика који су учили током школовања (енглески, руски, немачки, француски), али и одговорили на питања да ли им је то био први страни језик или други страни језик (изборни)


sasvim sigurno obavezni ruski u drugom, engleski valjda izborni u petom. ne secam se sta je bila opcija ako se ne izabere? cas manje, cini mi se (secam se obrazlozenja nekih sto nisu krenuli 'vec ucim ruski pa da ne pomesam'... dobro radi se o uzrastu peti razred.... onomad...).
shmoo shmoo 20:01 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

angie01

Професионална деформација.


ne zameram, samo kazem da je naporno.



Јбг, ментални напор поједе више шећера у организму од физичког напора.

Нисам ја за то крив него биологија.

ako je pocetkom bilo toliko prvaka, tesko da je krajem dekade bilo vise....


Па ето, јесте.

Рекох ти зашто.

Тих скоро 90 хиљада осмака који полажу завршни испит у основној школи крајем деведесетих и почетком двехиљадитих су се сви рађали у другој половини осамдесетих.

Пре грађанског рата и распада Југославије.







П.С. - Брате рођени, кад се само сетим...

Био сам разредни сину једног нашег познатог музичара познате београдске групе и дечак (8. разред основне) у Рибникару ми је нудио да ми донесе ћалетову робу од куће ако хоћу.

Мени као разредном би учинио попуст на робу.



Тих деведесетих кад су расла та деца рођена крајем седамдесетих и током осамдесетих.





shmoo shmoo 20:15 08.05.2024

Re: Касните четврт века

Izvini se!


jovilim_e
mlatisa
Четврти разред у Војводини прва година учења руски. БГ пети разред, прва година учења енглеског. Учио се само један језик. Било је немачког руског енглеског по школама које знам па шта коме западне. Не знам да је баш могло да се бира. Једино ако успеш да искукаш. Завршио основну 82.

Balavac.


Не буди груб.

Пионири и пионирке.

За тебе, Солоа и мене као узорне омладинце за пример, они су сви пионири и пионирке.

Извини.

angie01 angie01 20:15 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

Био сам разредни сину једног нашег познатог музичара познате београдске групе и дечак (8. разред основне) у Рибникару ми је нидио да ми донесе ћалетову робу од куће ако хоћу.

Мени као разредном би учинио попуст на робу.


jao jeste.
shmoo shmoo 20:23 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

solo
П.С. - Следеће у мојој школи што гађам јесу часови учења есперанта као ваннаставна активност.

Тренутно сам у фази повезивања са Савезом есперантиста Србије и осмишљавањем и организацијом тог пројекта учења есперанта у мојој школи.


E pericoloso sporgersi







(Иди бре, Матори, у пизду материну. Расплака ме... А чак никада нисам ни волео Бијело дугме... И ето видиш... Баш се оматорило...)

shmoo shmoo 20:31 08.05.2024

Re: Радници, сељаци и поштена интелигенција

angie01
Био сам разредни сину једног нашег познатог музичара познате београдске групе и дечак (8. разред основне) у Рибникару ми је нидио да ми донесе ћалетову робу од куће ако хоћу.

Мени као разредном би учинио попуст на робу.


jao jeste.



Мали је имао име једног познатог светског музичара (у оригиналном писању), а српско презиме.

Тако писало у крштеници.

Ћале му био познати београдски музичар из једне познате групе, а деда му био Титов дипломата.

Али да не аутујем сада људе овде иако је прошло толико година.

За разлику од мене, колега мојих година који је држао часове физичког у Рибникару прихватио је ту понуду клинца који му је постао редовни снабдевач.

Неколико година касније су то у Рибникару провалили и тог колегу отпустили.

Зипа лудило као да га ионако није било довољно деведесетих, имао сам ученика који се звао исто као и овај певач. Писало му тако у крштеници.





zoja444 zoja444 20:37 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

gde vam je tu latinski? svaki jezik se zaboravi ako se ne koristi. ja sam krenula da ucim i persijski pa sam odustala.
zoja444 zoja444 20:51 08.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

moderatorka da ne siri dezinformacije. teroristicki akt u sfrj je bila podmetnuta bomba u bioskopu 'balkan' od strane ustaske emigracije.
shmoo shmoo 07:50 09.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

zoja444
moderatorka da ne siri dezinformacije. teroristicki akt u sfrj je bila podmetnuta bomba u bioskopu 'balkan' od strane ustaske emigracije.


Зар то није био биоскоп "20. октобар"?

zoja444 zoja444 08:16 09.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

jeste, taso, u pravu si. onaj bioskop u balkanskoj. hvala na ispravci.
shmoo shmoo 10:21 09.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

zoja444
jeste, taso, u pravu si. onaj bioskop u balkanskoj. hvala na ispravci.


Нема на чему, навикао сам поред моје кеве на ту врсту омашки.

Ћале оде и купи карте за биоскоп и каже јој да је чека испред биоскопа "Балкан".

А кева оде у Балканску улицу, испред биоскопа "20. октобар".

И док се њих двоје тако чекају на различитим местима, прође им биоскопска представа коју су хтели да гледају.

Јбг, ко би се свега и сетио. Барем је запамтила да иду у биоскоп...
zoja444 zoja444 10:54 09.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

upravo sam cula za pojam 'digitalna demencija' i vec sam zaboravila o cemu se radi. taso, ja mnogo volim tvoje price. tako su zivotne, tople i duhovite.
jovilim_e jovilim_e 08:33 10.05.2024

Re: Касните четврт века за Слобом Милошевићем

zoja444
upravo sam cula za pojam 'digitalna demencija' i vec sam zaboravila o cemu se radi. taso, ja mnogo volim tvoje price. tako su zivotne, tople i duhovite.

Jedan je Šmuuu!
nask nask 13:54 05.05.2024

Majmunska posla

Neka VI obučavaju majmuni/primati i rešen problem da VI ne postane zla.
kamilo_emericki kamilo_emericki 15:08 05.05.2024

Vještačka pamet

kao i sva ostala ljudska otkrića nisu, sama po sebi, ni dobra ni loša. Sve zavisi od ljudi koji ih koriste.
Manipulisanje atomom, pameću i rukama dobrih ljudi, je donijelo čovječanstvu pono dobra , ali i zla, u rukama zlih ljudi.

Dodatak.
Ovaj film nije loše pogledati:

solo solo 15:57 05.05.2024

.



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana