Osnovna škola u Minhenu - učenje reda, tempa i discipline

Tatjana Momčilović RSS / 02.10.2008. u 12:08

Ima jedna izreka koju sam procitala kad je u Nemačkoj bilo neko prvenstvo u fudbalu pre par godina: Svi igraju fudbal, samo Nemci pobedjuju. O fudbalu neću - već o nemačkom školskom sistemu.

Prve dve godine u školi su tra la la. Crtaju, lepe, boje i uglavnom ništa ne uče. Deca kreću sve ranije u skolu - ove godine je granica 30. oktobar. Znači, svako ko je napunio 6 godinica do 30.oktobra MORA u školu - sem ako roditelji i dečiji psiholog ne dokažu da može zbog problema da se boravak u obdaništu prolongira na još jednu godinu. 

Znači sa nepunih 6 - u klupu. Ipak nekako mi se javlja da to ima smisla. Te prve dve godine uči se - tempo, disciplina, rad i red i posvećenost.

Dolazak

Za početak treba savladati novo okruženje. Nema maženja. Posle 4 dana dozvole da roditelji ulaze u školu, sa decom se pozdravljamo ispred kapije. Nema razvlačenja i nema da mama obuva papuče. Inače - ovde su deca u papučama u školi. 

Kašnjenje

Nema kašnjenja. Učiteljica kaže da ko kasni dobija kaznu. Šta je kazna? Učiteljica jestivim farbama ofarba jedan zubić. Svi znaju da se tog dana zakasnilo u školu. Nema šanse da se zakasni sledeći put.

Tempo

Prošlo je vreme igranja ispred zgrade. Meni je žao što je tako, ali je tako. Konkurencija je, i sami znate, neumoljiva. Dete mora da pre trećeg razreda pliva i to sa sve sertifikatom, pohadja neke van nastavne aktivnosti. Muzika, balet, sport. Ako nema tempa - nema ni postignuća. Raspord dnevnih aktivnosti, planiranje i pakovanje je ključ svakog dana. Bez priprema nema ni uspešnog dana.

Disciplina

Nema divljanja. Osnovna škola koja traje samo 4 godine odvojena je od gimnazije, realke ili zanata koji počinju kasnije(u našem 5. razredu). Ima škola koje objedinjuju osnovnu i neke dalje škole ali one nisu omiljene i na lošijem su glasu. Deca su uglavnom mirna jer nemaju na koga da se ugledaju.

Spoznaja o postignuću

Prve dve godine se učite svim gore pomenutim stvarima. Treći i četvrti razred se boduju za dalji uspeh u školi. Ko je dobar djak može u gimnaziju ko je manje dobar u realku, a resto na zanat. Prosejete decu sa 10 godina. Ako roditelji ne mogu da odluče za šta su deca -sistem će odlučiti.

Lični kontakt sa učiteljicom

Nije poželjan preterano. Ima neka svešćica gde možete da se dopisujete i da pitate šta vam nije jasno. Obavezno da zakažete termin pre nego što dodjete. Dodite nekoliko puta godišnje ali, se najvite.

 

Moja učiteljica je dolazila kući kod nas posle škole. I danas je prijateljica sa mojom mamom. Profesorka istorije je bila više manje stalno u kontaktu (privatnom) sa mojim roditeljima.  Igrali smo se ispred zgrade. Načili da plivamo na moru u plićaku. Osnovna obaeza je bila da istčimo što pre na prvo igralište na Banjici ili na drugo, kad smo krenuli u 5. razred. Moje dete će ovo sve da savlada - pitanje je kako ću ja.

 

 

 

 

 

 

Atačmenti



Komentari (123)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

vishnja92 vishnja92 13:01 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

daj bre dragoljube :))

niko ne kaze da decu treba pustiti i udovoljavati im na sve nacine. ni ona to ne vole. deci su drazi ucitelji koji imaju jasan kriterijum - koliko god on bio strog - nego oni koji povladjuju i sa kojima ne znaju sta ce.

problem je samo u pristupu.

evo - tvrdim ti da sam ja do pocetka 3. razreda naucila mnogo vise mnogo pametnijih stvari nego moj sin, a uz mnogo manje maltretiranja. pritom - iako sam imala 'starovremensku' uciteljicu i malo drugacije vaspitanje - u skoli me niko nije nipodastavao.

prisila je glupost.
paznja i pristup adekvatan uzrastu su jedini nacin da dete samo sebe 'disciplinuje'. al za to je potreban malo veci napor :))
dragoljub92 dragoljub92 13:57 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

prisila je glupost.

višnja ja još uvek cenim nastavnika Perića koji mi je redovno lupao vaspitne ćuške i zauške zbog pušenja u školskom dvorištu i ostalih gluposti koje sam radio,ali sam položio popravni kod njega nije mu palo na pamet da me obori iako sam mu bio problem,on je menjao moju nastavnicu koja me oborila,da nas nisu lupali i kažnjavali mi bi rasturili tu školu ko kutiju šibica šta smo sve radili.sad kolko vidim profesori dobijaju batine od učenika i još im se izvinjavaju što su bili biveni od istih učenika.
moju učiteljicu Nataliju biste spalili za primer kao vešticu kod tog vašeg konja kad bi samo godinu dana predavala vašoj zlatnoj dečici ,kao što je predavala nama ,a mi je i danas poštujemo.
vishnja92 vishnja92 14:18 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

ovde se prica o deci od 6, 7, 8 godina.

ja sam dete iz predhodne skole ispisala zbog stvari koje su se dogadjale u boravku - tuce, maltretiranja, otimacine, kreiranja nacionalisticke atmosfere (ovo je bila poslednja kap) - sve pred ocima dezurnog nastavnika koji apsolutno nije reagovao. u pitanju su veoma mala deca.

znaci, nije to tema. ceo blog je napisan pod parolom 'moje dete je u ovome, a ja se eto navikavam'. pritom nijednom recju nije dat konkretan licni sud o bilo cemu, ali zato ceo tekst ima veoma negativan naboj koji je izazvao veoma negativne komentare.

ako tebi ne zvuci zlokobno 'ucenje reda, tempa i discipline' onda smo veoma razlicitog senzibiliteta. deca tokom celog detinjstva istrazuju granice i uopste nisu zlatna sve vreme dok to rade.

postoje dve linije manjeg otpora u vaspitavanju - da svasta zabranis (pa onda kaznjavas) ili da svasta bolecivo dopustis (a zapravo te nije briga). mislim da su oba pogresna.



ps - i pored svega napisanog mislim da bi mom detetu bilo bolje u goreopisanoj skoli. jedino bih im za ono farbanje zuba....


dragoljub92 dragoljub92 14:35 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

to što si sad napisala ja nisam znao,a verovatno i ostali ,tako da sam i tvoj i ostale komentare shvatio kao opoziciju bilo kakvom dovođenju dece u red.ja i dalje komentarišem text tatjane,sad to o čemu pišeš je stvarno loše i osuđujem ali i dalje ne vidim ništa loše u tome da nastavnici imaju svoj ulaz,u mojoj školi je bilo tri ulaza za učenike i jedan za nastavnike da nam nisu branili niko od nas ne bi ušo na druge ulaze bez obzira koliko je
daleko učionica,a o tome da smo pokušavali da uđemo na pomoćne zaključane ulaze i da ne pričam ili o ulacima kroz prozor,na žalost ne mogu da se setim šta sam radio u prvom drugom i trećem ali znam da sam stalno navođen kaop nemiran i da nikad u životiu nisam imao 5 iz vladanja odprilike trojka i dvojka su bile prosek.

što reče neko gore dril nikom nije škodilo,dril ne maltretiranje. to nije isto, iako neki to misle.
vishnja92 vishnja92 14:40 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

meni je ova tema manje-vise prioritetna vec godinama, tako da ono sto zelim da napisem prevazilazi pozeljnu velicinu komentara :)
vidimo se na nekom drugom mestu, pa cemo natenane :)))
pufna92 pufna92 14:44 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

losi profesori su krivci za negativnu konotaciju reci disciplina. Disciple - znaci odnos ucitelj-djak, bilo u formi roditelj- dete ili skolski ucitelj-djak. Cilj discipline nije da potcini vec ucenje deteta na autodisciplinu, samim tim na usresredjenost. Normalno je da se dete uci sta se sme a sta ne sme i da ga se poducavaju vrednosti za koje se civilizovano drustvo zalaze.Tako se dete uci odgovornosti, postovanju drugih ali i samog sebe, samostalnosti, rasudjivanju.
sta tu ima zastrasujuce?
pa, lose uradjen posao. To je zastrasujuce. Kad se deci u tako malom uzrastu umesto svega ovog, prethodno navedenog, pokaze da su neki jednakiji od drugih, da uciteljicu ne treba ljutiti, da samorespektovanje nije pozeljno, a tek vera u sebe... Pa kome to treba?!

Retki su profesori koji imaju taj prirodni talenat da budu neutralni ( bez cike i vriske) a cvrsti. Ti poseduju pravi autoritet. Danas profesori su cudu. Prvo zato sto nemaju vise onu neprikosnovenu zastitu da sta god uradili su u pravu i da nece snositi konsekvence. Drugo, niko ih nije naucio pravilima ponasanja. Decja psiha ih mnogo ne zanima, sve dok se ne nadju u nebranom grozdju. Zale se na deciju agresiju, ali iz razloga sto bi voleli da se ponovo vrati onaj period kad su oni bili agresori.
NIko im nije rekao da disciplina podrazumeva odnos ljubavi postovanja i da deruci se ponizavajuci i kinjeci ucenika samo izazivaju revolt i konfrontaciju. Ranije maltretirano dete nije moglo da ustane i zahteva drugi tretman, a danas sme. ALi kako ga niko nije ucio i nema bolji model uradi to na primitivan i nedopustiv nacin.
zacarani krug...
Malanika Malanika 14:49 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

Draga Pufno,

potpisujem u celosti. Pravo u centar. Ucenik je disciple, a jedini autoritet kojeg priznajem je - prirodni, bez potrebe za povisenim tonovima !
(imate malu (Veeeliku) preporuku od mene na komentar!)
vishnja92 vishnja92 14:57 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

(imate malu (Veeeliku) preporuku od mene na komentar!)

i od mene.
pravo u srz.
dragoljub92 dragoljub92 15:23 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

ja iz tatjaninog texta nisam shvatio da neko maltretiras tu decu jedino to sa zubom,a kad sam ja išo u osnovnu a ima tome 43g. ništa od toga što vi spominjete nije bilo a pričam iz ugla problematičnog osnovca i vrlo vrednog srednjoškolca
takamatsu takamatsu 18:18 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

tajcica92
ma da sve je to tacno sto opisujete islazem se sa vama, ali problem tu vidim samo u roditeljima a ne i u deci...istina da je kod nas sve preuvelicano do te mere i istina da postoje mame koje stoje na kapiji ili sede u ucionici...ali ovde se radi o potpuno drugoj krajnosti...cini mi se da bi neka zlatna sredina bila najbolja...a sto se tice discipline, jeste potrebna je naravno ali ne treba preterivati a pogotovo uglavljivati dete od 5 godina u nekakav okvir...tu se onda potiskuju sve kreativne crte karaktera jer prosto za njihovo iskazivanje nema vremena ..;to apropo umetnika:)) njaveca kreativnost , najbolja dela nastala su cesto iz dokolice..i od ljudi koji su "ispadali iz okvira".u ovakvim sistemima skolstva nemaju deca vremena ni da piske a kamoli da malo razmisljaju o smislu zivota ili ne daj boze dokolicare...


Moram da va oponiram.
Problem u roditeljima jako, ali JAKO brzo, munjevito, postaje problem u deci, u uzrastu daleko pre 6-7-8 godina. Dete koje stabilno hoda, ako malko ume i da govori, možete naučiti vrlo lako i brzo da u radnji, kad uđe, kaže jasno i razgovetno "dobar dan", i kad izađe - "dovidjenja", a da ne govorim o tome šta možete nadalje, do detetove treće ili pete godine, ihahaaj. I to se VIDI, ne morate mi verovati na reč.

Ako mislite da se ovde radi o drugoj krajnosti, onda ne znate ŠTA JESTE druga krajnost, da ne zamerite.
Što se tiče kreativnog duha, ja ću da ponovim svoju tvrdnju. Znam bar desetak vrlo uspešnih slikara, pijanista, umetnika, da imaju samodisciplinu jednog hiruga "ruske škole". Znam jednog hirurga koji je uz studije na medicinskom (koje je završio pre roka) završio režiju. Kako, zaboga miloga, šta mislite? :)
Ozbiljno mislite da učenje deteta tačnosti, odgovornosti, dobroj organizovanosti i slično - nespojivo sa "razmišljanjem o smislu života" ili "dokoličarenjem"?
A šta mislite, kako će naći sebi vremena za dokolicu ako nije dobro organizovan? Kako vi sebi nađete vremena za dokolicu?
Ili mislite na onaj omiljeni stereotip o umetnicima - sve đubre pošuta u stranu, decu i ženu (ako ih ima) pošalje kod babe, a on se uduva i zaspi, "baveći se kreativnim radom"? "Introspekcijom"? Koješta.
Nisam umetnik, ali nadam se da online ima nekog ko jeste, da nam objasni kako to biva :).

A o tome kako se (osim batina, prisile, ucene i sličnih prljavština) dete može naučiti da gorenavedenim kvalitetima, postoje tomovi i tomovi nauke, a da preskočim sve to pa da vas pitam: jeste li ikad probali svom detetu da naredite nešto? Normalnim tonom.....
takamatsu takamatsu 18:26 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

takamatsu ti si ovde jedini glas razuma(ovo mislim ozbiljno bez ikakve ironije)
bez reda rada i discipline nijedan umetnik(slikar ,muzičar) i naučnik ne mogu da postanu to što žele.odsustvo reda rada i discipline dovodi samo do nabeđenih umetnika i ostalih.
prijatelj koji je studirao slikarstvo na sarajevskoj akademiji mi je ppričao da su imali zadatak (na trećoj ili četvrtoj godini)da mesec dana crtaju obično jaje.kad sam ga pitao koja je svrha tog zadatka upravo to mi je rekao disciplina i rad...ili je možda budućnost sveta u kmezavoj deci.ko zna možda su lenjost i površnost poželjne osobine za 21 vek.


Hvala lepo, ja sam samo čovek koji decenijama gleda druge ljude, i drugu decu, gledajuci kakav im je međusobni odnos (ne profesionalno, da me ko ne razume pogrešno), i - u vrlo skraćenoj varijanti, mislim da je jako veliki problem to što ste spomenuli: preterana bolećivost roditelja (pretežno mama) koje nemaju svoj život, pa prenesu sve na dete, posledična razmaženost deteta, koja vrlo rano prelazi u lenjost i parazitizam (ako može jedno pitanje za sve čitaoce: kad ste poslednji put videli, u urbanoj sredini, da dete ma kog uzrasta ispod 18 godina lako i spremno skoči kad mu se kaže da ide u radnju, ili ne daj Bože samo od sebe krene po hleb?), i tu se krug zatvara, pa imamo 50+ staru dečicu koju majke još uvek služe... ..
Koliko poznajte dece da znate pouzdano da im roditelji nisu nikad, ama NIKAD, pisali lektiru ili crtali crtež iz likovnog?
Eto, to je priča....
takamatsu takamatsu 18:32 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

Retki su profesori koji imaju taj prirodni talenat da budu neutralni ( bez cike i vriske) a cvrsti. Ti poseduju pravi autoritet.


Apsolutno.
Poznajem jednu postariju gospođu profesor, to kažem jer jeste prava dama, koja ima najviše 45 kg na 1.55, koja govori blago i smireno, i decenijama je slušaju POZORNO i kolege i učenici. Njen stav je "da se ne treba dernjati da bi te deca slušala", i to je to. Sad, sasvim je druga priča lična i profesionalna nesposobnost onoga koji uči decu...
takamatsu takamatsu 18:36 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

ovde se prica o deci od 6, 7, 8 godina.

ja sam dete iz predhodne skole ispisala zbog stvari koje su se dogadjale u boravku - tuce, maltretiranja, otimacine, kreiranja nacionalisticke atmosfere (ovo je bila poslednja kap) - sve pred ocima dezurnog nastavnika koji apsolutno nije reagovao. u pitanju su veoma mala deca.


Vrlo mi je žao da vam se to događalo :(, i od srca vam želim da bude bolje.
tajcica92 tajcica92 20:03 03.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

vishnja92
(imate malu (Veeeliku) preporuku od mene na komentar!)

i od mene.
pravo u srz.



i od mene preporuka za pufnu i sto kaze visnja svasta bih imala o temi da kazem a nema dovoljno mesta:)
takamatsu takamatsu 05:53 04.10.2008

Re: ja sam "ruska" škola....

i od mene preporuka za pufnu i sto kaze visnja svasta bih imala o temi da kazem a nema dovoljno mesta:)


Ziva istina :).
Moji su punoletni odavno, mogu romane da pisem....:).
Tibor Jóna Tibor Jóna 10:16 03.10.2008

Nek obelezi mamu svoju!

Nema kašnjenja. Učiteljica kaže da ko kasni dobija kaznu. Šta je kazna? Učiteljica jestivim farbama ofarba jedan zubić. Svi znaju da se tog dana zakasnilo u školu. Nema šanse da se zakasni sledeći put.


ja bi svoje dete ispisao na keca iz skole koja ga obelezava na ovaj nacin.
kakav fasizam!
Spiridon Spiridon 10:48 03.10.2008

Zeneva

Moj stariji sin sledece godine polazi u skolu i zaista ziv nisam kako ce sve to proteci. Pametan je kao pcelica ali je nemiran do zla boga. Brinem se kako ce to uciteljica prepoznati. Ja sam uvek za dobre odnose sa pedagoskim radnicima i timski rad kada je pojavi problem.

Ja se tesim da sam i ja kao dete bio zaista nemiran (moja supruga takodje) pa smo na kraju ipak izrasli u normalne ljude =]



pozdrav domacici


Spi
aguero aguero 21:23 03.10.2008

Re: Zeneva

Ma,imaju i Svajcarci turpije za nebrusene dijamante!Sve sto strci ima da se izbrusi!Ne daj Boze da neko dete ne bude u okviru propisanih standarda.Ako mu strce jajca,i to ce da mu omale!Znate,tamo gde se ubija svaka individualnost,malo malo ,pa iskoci neka individua,pa u nekoj skoli ili trznom centru poubija desetine neduznih ljudi!Treba li vam takav izbruseni DIJAMANT!
aguero aguero 21:36 03.10.2008

Re: Zeneva

Ima deca da budu k'o jabuke-kalibrirana!Sve k'o jaje jajetu nalik!Kad vec rekoste da vise niste zivahni,uzimam slobodu da pitam-A jel' ima zivota u vama (dvoma)?
polyglote polyglote 13:37 03.10.2008

Osnovna škola u Minhenu

verovatno ce i mene moj sin da zove jednom mesecno i da smatra da je to ok...ja na zalost nikad necu....

Ne zelim da sudim o skolama jer se neverovatno razlikuju od jedna od druge uprkos istom sistemu. Ucitelju tu, naravno, igraju presudnu ulogu. Pa ipak, svud po svetu se setaju srecni, tuzni, priglupi, pametni, disciplinovani, divlji, obrazovani i neobrazovani Nemci, Srbi, Belgijanci, Japanci... i nekako svi lepo saradjuju na kom god poslu da se nadju. Primer vam je svaki medjunarodni tim inzenjera, umetnika... sve se svede na slican nivo stecenog obrazovanja i manje vise slican stepen discipline. Naravno govorim o odraslim ljudima. Pametan, odrastao covek lako prepozna granice koje ne treba prelaziti i veoma lepo zna kako se iskazuje postovanje...
Znate, kod nas se nije polagalo na disciplinu: Titovi pioniri su svi morali u isto vreme da pozdrave, ustajalo se kad se odgovaralo, nije se smelo pricati na casu jer su nas izbacivali iz razreda i slali kod direktora (moje dete u Belgiji jos nikada nije bilo kod direktora uprkos nestasnom ponasanju i kasnjenju !!!)... a eto, kad god odem u Novi Sad suocavam se svaki put iznova s istim neprijatnim iznenadjenjem - nepristojnost, divljanje, pusenje u vasoj sopstvenoj kuci nepusaca... ma mogu do sutra ovako. A da ne govorim o tome da su odnosi s roditeljima katastrofalni: ako nemate dece i ne treba vam baby-sitter gotovo da i ne vidjate svoje - samo o praznicima, kad je dobra klopa.
I ja zivim vec dugo u Belgiji i muz mi je dvojezican Flamanac-Valonac, mada je moj prvi jezik je francuski... i mogu vam reci da moj muz koji nije zavrsio fakultet (a i mnogi drugi Flamanci bez studija) govori solidan engleski jos od rane mladosti sto se ne moze reci ni za jedno vece dete koje sam letos srela u Srbiji (obicno znaju da kazu pet recenica koje vrte u krug i to su cetiri cesto psovke).... poznajem i dosta frankofonih koji zaista dobro barataju jezicima... isto to vazi i za Nemce, Holandjane... Moju decu je cuvala i cuva baka Belgijanka (tek toliko o otudjenju Belgijanaca) koja savrseno barata holandskim (iako je Valonka) i ne, gotovo niko se nece buniti ako kazete holandski jer u skoli uce A.N. (standarndi holandski) i ne, ne idu kod direktora na grdnju (deca mi idu u katolicku, prilicno strogu sklu u ocima drugih ljudi). Kod ucitelja mogu svaki dan posle nastave mada bi mi bilo strasno neprijatno da coveku oduzimam svaki dan deo njegovog dragocenog vremena - uostalom i moji roditelji su morali na roditeljski gde im je pred SVIM roditeljima govoreno kakve gluposti im cerka pravi i kakve ocene je dobila , a ovde vam to saopste u cetiri oka..
Elem, da zavrsim pricu: svaku zemlju cine ljudi, a ljudi su i dobri i losi. Sistem kao sistem uvek moze biti kritikovan: ima i dobrih i losih strana. NA nama je da iskoristimo sve sto mozemo i da vidimo i onu ruzicastu stranu. Naravno da i mene hiljade stvari dovode do ludila, ali verujte isto me toliko izludjuju i gomile smesnih i nelogicnih primera iz drugih zemalja (o Srbiji sam vec spomenula svoje misljenje).
Uzivajte u sreci koju imate da decu mozete poslati u skolu, da imate lep dom i da vam je trpeza puna svakog dana. Ili se preselite u Afriku pa pricajte o strasnom sistemu...
dragoljub92 dragoljub92 15:26 03.10.2008

Re: Osnovna škola u Minhenu

A.N. (standarndi holandski)

kad smo već kod toga flamanci godinama pobeđuju holanđane u takmičenju u pravopisu,imaju olandezi neko takmičenje
germanika germanika 23:29 03.10.2008

Re: Osnovna škola u Minhenu

nikako da mi upisu preporuku, pa evo da vam je dam ovako pisano! u potpunosti se slazem!
49 41 49 41 18:46 03.10.2008

Tatjana

Preporuka i odlican tekst.
Bar sam preko tebe- indirektno saznao sta je moju kcerku moglo da ocekuje - da je ostala u Minhenu; obzirom da je tamo odrasla od svojih 9 meseci do 6. godine.

Sad mi jos javi sta ima novog po Minhenu; po nasim starim adresama- da izmedju ostalpg prenesem kcerki- koja mi je dve godine "krv pila": "Cim odrastem pravac nazad za Minhen!"

Adrese: Bayer Str. 1 (zadnja adresa)- sta je izgradjeno do zgrade ka Zel. stanici.
Wurtzer Str 32 (36 ?) Ugao Marien str. pored VierJahres Zeiten Hotela
Knoebel Str N ?? Zgrada tik-ugao iza Etnoloskog Muzeja ka Isartor Plz.
P.S.
Mozda sam zamenio Wurtzer i Knoebel str sa lokacijama ali ta dva stana su bila samo 300 metara jednan od drugog.


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana