Selo

zeks92 RSS / 08.10.2008. u 22:05

Dub.
Moje selo.
Tu sam,kao dete iz grada, osetio duh srpske patrijahalne porodice...nacin zivota koji pripada proslosti,ali proslosti koja jeste ... ili moze biti ... vrelo sadasnjosti...
Moji preci,po dolasku iz Hercegovine,u 18veku,sazidali su Crkvu od drveta,bez i jednog eksera. Njima tada, novu, a nama potomcima - Staru Dubsku Crkvu, seosku relikviju.
Moj deda, po ocu, Nedeljko bio je seljak i ratnik. Balkanske ratove, napad AustroUgarske, nemacki prodor, povlacenje preko Albanije, lecenje u Bizerti, Solunski front, sve je preziveo u tih 6 godina.
Ali, kad se vratio, saznaje, da njegova zena nije ... umrla je pred njegov povratak, a kcer,Stana, od 7 godina ga je cekala...
Ozenio se, godinu dana potom, Stamenom, koja je iza sebe, imala brak sa dvoje dece, koje je morala ostaviti, po tadasnjim obicajima familiji ,u ratu poginulog, prvog supruga. Sa Nedeljkom rodila je 3 sina. Dva meseca po rodenju najmladjeg, Djordja,moga oca, Stamena umire.
A Nedeljko, imao je jos jedan brak ... i poziveo je ... do mog rodjenja i jos par meseci potom, kad umire u osamdesetdrugoj ...
Na selo sam isao kod strica Velisava, a na Drinu, na pecanje, vodio me je drugi stric - Miroljub.
To su mi drage slike iz detinjstva: selo i reka...kao obicaj i vreme, kao tradicija i kultura ... sto se vremenom menjaju ... sa dogadjajima koji se redjaju ...

... (u mirisu balege i sena, u zalogaju beloga sira i crnoga S'Potocare hleba) ...


Jedne noci, tu na selu, kod moje strine Ruze, sve zene zaseoka okupile su se na prelu.U velikoj slavskoj sali, posedalo je njih dva'es't , po klupama. U krug su uspravile presilce ... ko chigru zavrtela vretena, da motaju vunicu ... Prede se vunica , al' ispreda se  i prica ... razgovaraju seljanke: kako valja ziveti, kako da se slavi, kako da se  tuguje ...
Jedna od nijh pomenula je sestomesecnicu,da se pokojno(j)me daje i cetrdeset dana i godisnjica, da sest meseci za pokojni(cu)ka treba razobicajiti, zbog velikih troskova...
Druga gundja: 
-Tako ne valja ... Tako niko ne radi ...  Sta ce svet da kaze ?
Kad ova prva oshtro reche:
-Brigame za druge! U nasim kucama bice kako mi odlucimo!
Tad obe zacutase ... u trenu svadja, pa tisina ... al' brzo je prestala ... raspricase se sve druge seljanke, razmotrise temu... rauchnase, izrachunase, pa se dogovorishe:
U njihovom zaseoku nijedna kuca vise nece  davati sest meseci za pokojnika...samo 40 dana i godinu.
Deca su to gledala i slusala ... i ja sa njima...
.....
Sada,2008-me,kad se setim njihove vrednoce i prakticnosti ... i prozivljenih gluposti u drustvu (a narocito u Skupstini), u poslednjih dvadesetak, mojih srednjih godina, pomislim, ako mi Srbi stvarno zelimo promene, mi moramo dobro da preispitamo ulogu zena u politici. Srpska, narcisoidna, naglasheno mushka politika je porazhena u svetu, ("u gostima")  ali na domacem terenu jos i te'kako zivi i dobija ... a svima pravi veliku shtetu. Mi moramo menjati bumbarski-puvadzijski-machizam koji je u prometu... u svakom vidu(-a ima i takvih zhena)  i na svakom nivou... U svim porama drushtva.

Nase zene, vec generacijama, imaju u sebi ugradjenu brigu prema okolini ...  TakvaPreSvega zenska briga, dobro uoblicena, preneta i na muskarce, nasa je sansa. Malo je briznih i prakticnih muskaraca medju politicarima - takav je bio mozda, samo - deka Avram ... a takvi su bili moji stricevi i moj otac ... pa zato, mozda, mislim da nam treba vise zena politicarki...



Komentari (22)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 00:18 09.10.2008

:))

mislila sam da si mladji:))
masala!!
zeks92 zeks92 07:45 09.10.2008

Re: :))

Eh...najbolje godine...a pisem kao decko
constrictoria92 constrictoria92 08:02 09.10.2008

Pa, sve je relativno...

Mislim da nam trebaju kvalitetni političari....

Kog pola - manje bitno...

zeks92 zeks92 08:15 09.10.2008

Re: Pa, sve je relativno...

jeste.ali zene imaju drugaciji senzibilitet....one brinu o okolini, a muskarci je osvajaju....srpska muska macho politika je krahirala i dovela nas je dovde gde smo....nekom je dobro, ali vecini je lose...
vracarac92 vracarac92 08:19 09.10.2008

Lepo

Uvek se najiskrenije obradujem kada pročitam ovakvu pričicu.
zeks92 zeks92 08:24 09.10.2008

Hvala...

Znas kako...nisam ja za vlast zena...samo sam za vecu ulogu zena u "procesima odlucivanja".... to je deo nase tradicije...
constrictoria92 constrictoria92 09:21 09.10.2008

Re: Hvala...

Samo da nam ne dođe neka k'o Sara pejn (je l' se tako zove).
Jeste, u pravu si kad kažeš da žene brinu o okolini i tako to.
Ali ne zaboravi da su žene majstori u intrigama...
Zamisli susret dve državnice:

pričaju ti njih dve o poslu, a obe misle: "hm... da l' je lepša?".

Ok. malo banalizujrm stvari i naravno da nisu sve žene takve, ali jeste većina.
E, naša nesreća je što većina takvih seducka u Skupštini.
Njihovo najveće političko oružje su kletve & mahanje vernošću i poštenjem...

Zato sam i rekla da nama trebaju obrazovani, sposobni i inteligentni političari - pol nebitan.
zeks92 zeks92 09:43 09.10.2008

Re: Hvala...

ma...tako je...svakako...ali ja mislim bitna promena karaktera i likova koji se bave politikom...po meni, najbolji i najkorisniji nas politicar u poslednjih 20 god. bio je Dragoslav Avramovic ... evo poklanjam ti crticu o njemu, koja sam izbacio iz ove kratke pricice...on je bio covek drugacijeg senzibiteta medju nasim macho politicarima:

Dragoslav Avramovic spasao je narod od uzasne hiperinflacije.To je bilo vreme kada su kerovi dosli do ogromnog novca,a narod je osiromasio do kostiju.Priznati ekonomista ubedio je neukog Malog Globa da je narod na ivici, da se drustvo urusava.Glob ko Glob,pustio je simpaticnog, pametnog cikicu da spase ekonomiju i monetarni sistem.Iskoristio ga je - odbacio ga je ,tako je Milosevic mnogo puta postupio sa ljudima. Moram istaci Avromovicevu borbu za obicnog coveka,koga je postavio u centar svojih ekonomskih reformi.Glavna greska danasnjih politicara je izgradnja ekonomije i ostataka nekadasnje privrede na hrpama sumnjivog novca od sumnjivih ljudi.Tako grade Tajkunsku Srbiju, bledu kopiju Tajkunske Rusije, zanemarujuci malog,obicnog coveka koji je bio,koji jeste,i koji ce uvek biti pravi centar svih ekonomskih kretanja...
constrictoria92 constrictoria92 10:16 09.10.2008

Re: Hvala...

Blogodrugar,

odlično se razumemo. :)
antioksidant antioksidant 10:29 09.10.2008

Re: Hvala...

Dragoslav Avramovic spasao je narod od uzasne hiperinflacije.To je bilo vreme kada su kerovi dosli do ogromnog novca,a narod je osiromasio do kostiju.Priznati ekonomista ubedio je neukog Malog Globa da je narod na ivici, da se drustvo urusava.Glob ko Glob,pustio je simpaticnog, pametnog cikicu da spase ekonomiju i monetarni sistem.Iskoristio ga je - odbacio ga je ,tako je Milosevic mnogo puta postupio sa ljudima. Moram istaci Avromovicevu borbu za obicnog coveka,koga je postavio u centar svojih ekonomskih reformi.Glavna greska danasnjih politicara je izgradnja ekonomije i ostataka nekadasnje privrede na hrpama sumnjivog novca od sumnjivih ljudi.Tako grade Tajkunsku Srbiju, bledu kopiju Tajkunske Rusije, zanemarujuci malog,obicnog coveka koji je bio,koji jeste,i koji ce uvek biti pravi centar svih ekonomskih kretanja...
imas idealizovano misljenje o avramovicu (koje mozda i nije previse daleko od istine, ali to nije ni bitno za moj komentar) ali ono u cemu jako gresis jeste kad zlobu nazivas neukim. monetarni sistem srbije ni u jednom trenutku nije bio van njegove kontrole. potpune.
zeks92 zeks92 10:43 09.10.2008

Dobro mi dosao na blog!

mislim da je avram bio praktican...posle njegovih mera, cini mi se, svima nam je bilo bolje...a slazem se s tvojim misljenjem da je sve, pa i monetarni sistem bio pod Zlobinom kontrolom...ali zar to nije najgore u politici...kad neko kontrolise nesto, sto dobro ne razume ...
antioksidant antioksidant 11:46 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

...ali zar to nije najgore u politici...kad neko kontrolise nesto, sto dobro ne razume ...

mislim da se ne razumemo ti i ja.

zloba je razumeo i kontrolisao.

sto se tice avrama - duga je to prica i nikako jednostavna. i u krajnjem slucaju nebitna za moj (ponovljeni) komentar o zlobi.

ps-
ali zar to nije najgore u politici...kad neko kontrolise nesto, sto dobro ne razume ...
ovo se (po meni) odnosi na mladjana ali opet... duga je to prica i nikako jednostavna. i u krajnjem slucaju nebitna za moj (ponovljeni) komentar o zlobi.

pozdrav
zeks92 zeks92 11:54 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

Ja sam laik za ekonomiju, ali ne verujem da je Zloba razumeo monetarni sistem tako dobro kao deda Avram ... Zasto ga je onda "zvao" u pomoc?
sentinel26 sentinel26 12:11 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

zeks92
Ja sam laik za ekonomiju, ali ne verujem da je Zloba razumeo monetarni sistem tako dobro kao deda Avram ... Zasto ga je onda "zvao" u pomoc?
Zekse nemoj sada da me razočaraš.
Nijesi valjda zaboravio da je Zloba napravio najveći upad u platni i monetarni sistem u SFRJ i da mu je to bio "dokaz" sposobnosti i spremnosti da uzjaše na bijelog konjića velikog nebeskog projekta.

Pozivanje Avramovića imalo je višestruke ciljeve, da ih ne nabrajam sada. Sa Deda Avramom sam se sreo ali poslije njegove smjene.
Sjećaš li se kako smo zaboravili Deda Avrama i kukavički podvili repove. Bilo me je sramota tada vjeruj.

Preporuka za tekst.
antioksidant antioksidant 12:11 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

... Zasto ga je onda "zvao" u pomoc?

nije ga zvao u pomoc vec da sprovede dogovoreno. plan monetarne stabilizacije je vec postojao i trebalo ga je samo sprovesti (nije bio ni toliko komplikovan).

deka je trebao jer je ime od autoriteta da bi ljudi progutali pilulu

deka je inace sklonjen kad je najavio drugi deo plana (za koji zloba nije bio zainteresovan - jer je prestavljalo malo preveliko otvaranje prema medjunarodnim fin institucijama za njegov ukus)
zeks92 zeks92 12:29 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

sentinel26
Sjećaš li se kako smo zaboravili Deda Avrama i kukavički podvili repove. Bilo me je sramota tada vjeruj.


I mene ...

antioksidant
deka je trebao jer je ime od autoriteta da bi ljudi progutali pilulu


E ... takve autorite, kakav je bio on najvise volim ...
To je poenta ove moje pricice ... Srpska macho politika je porazena ... a i dalje gubi bitke ... cini mi se, da nam treba neki fini cikica kakav je bio deda Avram, a ne ovi lajavi krelci - nalickani egoizmom - sto nam kroje sudbinu vec decenijama ... i "osvajaju sto se osvojiti ne moze"... Mudrost je vrlina skromnih i prakticnih ljudi!
antioksidant antioksidant 12:35 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

E ... takve autorite, kakav je bio on najvise volim ...
To je poenta ove moje pricice ... Srpska macho politika je porazena ... a i dalje gubi bitke ... cini mi se, da nam treba neki fini cikica kakav je bio deda Avram, a ne ovi lajavi krelci - nalickani egoizmom - sto nam kroje sudbinu vec decenijama ... i "osvajaju sto se osvojiti ne moze"... Mudrost je vrlina skromnih i prakticnih ljudi!

u potpunosti se slazem. s tim sto se treba paziti generalizacija.

ps - samo da dodam da gore nisam tvrdio da je zloba znao o makroekonomiji vise od deke. samo da nije bio neznalica. cak sta vise. plan stabilizacije iz 1993ce je bio dobar. zato je deka i pristao na njega i preuzeo odgovornost da ga sprovodi. kasnije je izgubio politicku igru jer tu jednostavno nije imao sansi protiv ... pa znas vec koga

pozdrav
zeks92 zeks92 12:41 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

kasnije je izgubio politicku igru jer tu jednostavno nije imao sansi protiv ... pa znas vec koga


... a taj jos zivi i vlada ... Nema ime, al' je musko!
antioksidant antioksidant 13:02 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

... Nema ime, al' je musko!

terba se paziti generalizacija
zeks92 zeks92 13:20 09.10.2008

Re: Dobro mi dosao na blog!

...pa to uopstavanje ne odnosi se na sve muskarce...i moj favorit, medju svim nasim politicar(ima)kama, Avramovic bio je musko ... Ali zasto neki ministar ne bi bio ... neki fini cikica, osoba sa hendikepom ili deklarisani homoseksualac? Nase drustvo proizvodi politicar(e)ke samo po jednom istom sablonu .... mislim da je sada, Zloba kalup po kome su svi izliveni ... ja se samo pitam: zasto se to nebi bar malo promenilo?
trener92 trener92 23:33 16.10.2008

Re: Hvala...

imas idealizovano misljenje o avramovicu

Slažem se sa ovim ...
Zeks sada bi te oni sa političkih blogova "očepili" zbog ove izjave,
po meni, najbolji i najkorisniji nas politicar u poslednjih 20 god. bio je Dragoslav Avramovic


Ali ja sam hteo drugo, odličan txt, pogotovo
Nase zene, vec generacijama, imaju u sebi ugradjenu brigu prema okolini ... Takva zenska briga, dobro uoblicena, preneta i na muskarce, nasa je sansa. Malo je briznih i prakticnih muskaraca medju politicarima ... Zato mislim da nam treba vise zena politicarki...

Ma ceo txt. je odličan, nema šta da se izdvoji!
trener92 trener92 13:45 17.10.2008

Re: Hvala...

Ne znam da li si slušao ovo, možda ti se dopadne

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana