Društvo

Jesen patrijarha, deo treći

jeremija92 RSS / 12.11.2008. u 13:07

Njegova svetost Pavle, voljom Božjom patrijarh srpski i voljom Sabora SPC, iskazanom prvog dana zasedanja, ostaće i dalje patrijarh. Tako bar kažu nezvanične informacije koje do nas dopiru iz većine medija.

Redovni jesenji Sabor SPC započeo je juče molitveno čak sa dve liturgije. Jutarnjom, koju je u Sabornoj crkvi služio mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije i na kojoj je prisustvovalo samo 18 vladika, iako je najavljeno da će prisustvovati svih 45 vladika, koliko učestvuje na Saboru.

I drugom, kojom je u kapeli svetog Simeona Mirotočivog, vladika australijsko-novozelandski Irinej, služio čin priziva Svetog Duha. Činu su prisustvovali svi arhijereji. Ne zaboravimo, vladika australijski i novozelandski Irinej, kao i većina vladika iz rasejanja, je protiv izbora novog patrijarha dok je stari živ.

Činjenica da da većina vladika nije prisustvovala jutarnjoj službi, koju je služio mitropolit Amfilohije,(ne zaboravimo Amfilohije, ne samo da se zalaže za izbor novog patrijarha, već je u svim predviđanjima slovio kao najozbiljniji kandidat),u crkvenim krugovima protumačena je kao bojkot i kao najava oštrih podela među arhijerejima po pitanju izbora novog patrijarha.

Nema sumnje da je tako i bilo. Vladike su juče o molbi patrijarha Pavla raspravljale juče čitav dan. Patrijaršijski dvor su napustili tek uveče, ali niko od njih nije želeo da kaže šta je Sabor odlučio.

Međutim, mediji nezvanično saznaju da Sabor SPC nije potvrdio molbu patrijarha Pavla za povlačenje iz službe, što bi onda jedino moglo da znači da Pavle ostaje patrijarh SPC i dalje. Generalni sekretar SPC-a Sava Jović nije želeo da komentariše saznanja da je Sabor odlučio da patrijarh Pavle doživotno ostane na čelu SPC-a.

Vladika niški Irinej je sinoć izjavio da jeste bilo rasprave o molbi patrijarha Pavla za povlaćenje, ali da će se rasprava po tom pitanju nastaviti i danas, drugog dana zasedanja. Ne zaboravimo, vladika Irinej je jedan od onih koji se zalažu za izbor novog patrijarha SPC. To bi se moglo protumačiti da grupa arhijereja, koja se zalaže za izbor nvog patrijarha ovo pitanje ne smatra završenim.

Formulacija da Sabor nije potvrdio molbu patrijarha Pavla ostavlja prostora za različita tumačenja.

To bi moglo da znači da nije potvrdio verodostojnost molbe, odnosno da postoji opravdana sumnja ili u autentičnost potpisa patrijarha Pavla ili u ispravnost načina kako je došlo do njenog podnošenja 8. oktobra o.g.

Svakako, navedenu formulaciju moguće je protumačiti i kao eufemizam, tj. da Sabor nije prihvatio ili da je odbio molbu patrijarha. Međutim, da bi Sabor odbio ili prihvatio molbu, mora je prvo raspraviti, a da je raspravi mora je staviti na dnevni red. Sabor, prvog dana zasedanja nije ni utvrdio dnevni red. Sasvim je izvesno da dvotrećinske većine, odnosno galsova 30 vladika, za sazivanje izbornog Sabora nije bilo prvog dana zasedanja, jer se polovina arhijereja kategorički protivila izboru novog patrijarha.

Prvog dana zasedanja Sabora oko Patrijaršijskog dvora primećene su jake snage policije. U dva hrama SPC prošlonedeljnu službu su, na neprimeren način, ometale grupe mladića za koje se smatra da pripadaju Obrazu. Garda Cara Lazara je najavila molitvenu šetnju od Trga Republike do Patrijaršijskog dvora. To svakako nisu dobre vesti.

Jedina dobra vest stiže nam od konzilijuma lekara VMA - zdravlje Njegove Svetosti patrijarha srpskog gospodina Pavla, obzirom na njegove godine, je i dalje dobro.

I poslednja, također dobra vest, upravo pristigla: Drugog dana zasedanja Sabora zvanično je saopšteno da Sabor više neće raspravljati o molbi patrijarha Pavla, te da će jedna delegacija posetiti Pavla na VMA i umoliti ga da i dalje ostane na čelu SPC.

Atačmenti



Komentari (124)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 22:23 12.11.2008

ček Džeremaya, objasni mi, pliz

ipak si ti više upućet :
ja sad, ako sam protiv "Obraza" -
treba da navijam za Amfilohija ?
ivana23 ivana23 22:41 12.11.2008

Re: ček Džeremaya, objasni mi, pliz

Unfuckable
ipak si ti više upućet : ja sad, ako sam protiv "Obraza" - treba da navijam za Amfilohija ?

A zasto moras biti za ili protiv jednog ili drugog, za ili protiv i jednog i drugog?
Zasto bi ti bili vazni uopste?
jeremija92 jeremija92 23:04 12.11.2008

Re: ček Džeremaya, objasni mi, pliz

unf, eto lepo ti obajasnila ivana, teraj po svom, sa obrazom ili bez obraza. pliz.:)
Unfuckable Unfuckable 23:14 12.11.2008

Re: ček Džeremaya, objasni mi, pliz

pa, takav sam ti ja - The Srbin : moram biti protiv nečeg da bi bio za nešto drugo

Mislim, ne ostavljaju mi mnogo izbora - moram da priznam
pufna92 pufna92 13:55 14.11.2008

Re: ček Džeremaya, objasni mi, pliz

ipak si ti više upućet :
ja sad, ako sam protiv "Obraza" -
treba da navijam za Amfilohija ?


u tome je gvint- od dva zla manje
Time Bandit Time Bandit 23:43 12.11.2008

Vidim da mediji

nemaju objasnjenje zasto vecina u sinodu ima sasvim suprotne poglede od sabora u resavanju izborne / neizborne krize i vodjenju crkve. Posebno je zanimljivo da oni koji operativno vode crkvu (recimo da imaju vise informacija od prosecnog vladike) smatraju da su promene neophodne za njen dalji napredak. Sta Jeremija misli o tome, obzirom da je sabor diplomatski preskocio ovaj problem (ostaje za neko drugo vreme kada 18 naraste do potrebne vecine)?
jeremija92 jeremija92 00:00 13.11.2008

Re: Vidim da mediji

Recimo to ovako:

Promene u SPC jesu neophodne.
SPC je po definiciji ortodoksnija od drugih hrišćanskih crkava, to kaže i sam naziv. Rezistentna je na bilo kakve promene.
Ukoliko se vladike, na čelu sa Amfilohijem, iskreno zalažu za promene, onda su to nastojanje pogrešno vezali za izbor novog patrijarha. Pavle je institucija za sebe, njegov ugled je ogroman.
Moguće je, također, da je priča o promenama u SPC samo izgovor kako bi neko od njih došao na tron SPC.
Meni je čudno da je Amfilohije na čelu te grupe koja se zalaže za promene.
Ipak, za potpuniju analizu trbalo bi više informacije i daleko bolje poznavanje relacija u SPC:
Time Bandit Time Bandit 00:19 13.11.2008

Re: Vidim da mediji

Ako je to vec tako, zasto se inicijatoru/ima (uzgred, zbog godina predvodnika kako je moguca takva ambicija?) daju veca ovlascenja ako sabor nije saglasan sa njihovim potezima?
jeremija92 jeremija92 00:32 13.11.2008

Re: Vidim da mediji

I nisu mu data veća ovlašćenja, jer ne mogu biti veća od onih koje Sinod i on imaju. Moguće da je ta formulacija iskonstruisana kako bi se sačuvao njegov, Amfilohijev, uveliko poljuljani autoritet.
Time Bandit Time Bandit 00:53 13.11.2008

Vidim ja jeremija

da ce ovaj tvoj serijal da se produzi poprilicno i prepraste u knjigu na kraju. Na zalost, nisam u mogucnosti da pripomognem vise (kakvim kosnstruktivnim pitanjem, ili pametnim razmatranjem - analizom), nisam bas verziran u ovoj neproizvodnoj industriji (usluge, ko hoce moze se reci - duhovne usluge).
ivana23 ivana23 00:23 13.11.2008

Amfilohije ustuknuo pred stavom većine

Odložena borba za tron Srpske pravoslavne crkve

Mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije bio je glavni inicijator da se patrijarhu Pavlu na potpis odnese tekst molbe da bude razrešen dužnosti i prvi koji je u utorak ujutru odustao od ideje da se Sabor proglasi za izborni i da se izabere novi patrijarh. Nakon bojkota jutarnje liturgije shvatio je da nema većinu koja bi ga izglasala za jednog od tri kandidata od kojih se izvlači ime novog patrijarha, kaže za „Blic” jedan vladika koji je zahtevao anonimnost. Vladika kaže da je mitropolit Amfilohije na kraju prvog dana zasedanja Sabora poručio starijim vladikama da bi „trebalo da časte” jer je pobedila njihova opcija. Odgovoreno mu je: „Visokopreosvešteni, nije pobedila opcija, već nebo i Sveti duh!”

Zvaničnim saopštenjem SPC da je Sabor odlučio da zamoli patrijarha Pavla da, i pored zdravstvenog stanja i fizičke nemoći, ostane na čelu SPC, stavljena je za sada tačka na sukob vladika oko toga da li treba birati novog patrijarha jer aktuelni ne može da vodi Crkvu „kao što telo ne funkcioniše bez glave”. Međutim, ovoj odluci prethodila je celodnevna burna saborska rasprava u kojoj su prednjačile starije i konzervativnije vladike koje su se protivile da se Sabor proglasi za izborni. Vladike koje su smatrale da Crkvi treba novi poglavar nisu se isticale, a kako tvrde izvori „Blica” iz Patrijaršije, posebno je bila uočiljiva povučenost mitropolita Amfilohija, od koga se očekivalo da zasedanju da osnovni ton i dovede vladike do odluke o proglašenju izbornog Sabora. Jedan od vladika kaže da je mitropolit bio obeshrabren činjenicom da je, umesto 45 vladika na svetu arhijerejsku liturgiju došlo svega 18 arhijereja, kao i da se zbog toga odustalo od prethodno usaglašenog scenarija da se i priziv Duha svetoga obavi u Sabornoj crkvi.
Prema priči nekoliko vladika, na početku zasedanja arhijereji su insistirali da ih Sinod uveri u autentičnost molbe patrijarha Pavla o povlačenju sa trona SPC. Taj dokument im je pročitan i pružen na uvid. Bilo je očigledno, tvrde vladike, da je pismo napisao Sinod, a da ga je patrijarh samo potpisao.
Episkop kanadski Georgije kaže za „Blic” da je evidentno, kao što im je i pojašnjeno, da je pismo sastavio Sinod.

Opširnije u izdanju za četvrtak, 13. novembar 2008.


Blic
jeremija92 jeremija92 00:33 13.11.2008

Re: Amfilohije ustuknuo pred stavom većine

Jasno ko dan.
stopalo stopalo 08:37 13.11.2008

Re: Amfilohije ustuknuo pred stavom većine

kao sto sam rekao u komentaru 15:55 (ko ne veruje neka proveri)

"odavno jedan broj vladika drzi spremnu belu panakamilavku ali dosada je patrijarh uspesno "kvario" takve planove.
posto ne moze da se postigne saglasnost o promeni nacina izbora, ostace status quo
zato sto na tom mestu "mora" da ostane onaj koji se tu trenutno nalazi."

svakako da njemu nije problem da obezbedi dovoljan broj glasova da bude jedan od trojice kandidata ali nije poenta u tome. nije cilj da bude jedan od tri, nego jedini. i zasto se smatra da je ustuknuo? pa on je tu poziciju vec zauzeo.

i sa druge strane postoji prevelika mistifikacija i uloge patrijarha (u okviru cele SPC) i uloge sinoda.
patrijarh kad dodje do barajeva (eparhija sumadijska) ili batajnice (eparhija sremska) ima samo cast a nikako vlast.
svi koji SPC dozivljavaju kao nekakvu veliku organizaciju poput RKC veoma, veoma grese.
jeremija92 jeremija92 14:13 14.11.2008

Re: Amfilohije ustuknuo pred stavom većine

stopalo
postoji prevelika mistifikacija i uloge patrijarha (u okviru cele SPC) i uloge sinoda.

Sve je tačno što si naveo, ali patrijarh od autoriteta, ne samo formalnog, već i stvarnog a na osnovu ugleda, može uticati na Sinod, da smeni neodgovorne vladike.
SPC je neophodan novi Pavle, ili još bolje novi Rastko.
miovuku miovuku 02:36 13.11.2008

Jesen

Pa ajde prvo da naucis da je Simeon Mirotocivi ili ti otac Sv Save,a ne peacemaker.Drzite se vi Operacije T. i Grand Show-a
jeremija92 jeremija92 08:38 13.11.2008

Re: Jesen

Reč je o tzv. lapsus calami, u šta se možeš uveriti ako pogledaš prvi i drugi deo, verovatno zbog sličnog ili istog značenja prezimena.
U svakom slučaju moja greška, a tebi g. lupus in fabula, hvala. Ispravio sam.
ivana23 ivana23 14:17 13.11.2008

Re: Jesen

miovuku
Pa ajde prvo da naucis da je Simeon Mirotocivi ili ti otac Sv Save,a ne peacemaker.Drzite se vi Operacije T. i Grand Show-a

Tek se registrova, a vec ironicni i niski komentari. Cemu to?
Moze se skrenuti paznja na gresku i na prikladniji nacin.
miovuku miovuku 00:33 14.11.2008

Re: Jesen

U pravu si.Nesto mi nije bilo po volji sinoc.Sorry!
ivana23 ivana23 00:46 14.11.2008

Re: Jesen

miovuku
U pravu si.Nesto mi nije bilo po volji sinoc.Sorry!

Svakome se desava da je na "tri coska"
Hvala sto si se javio/la
spinnacker spinnacker 12:07 13.11.2008

da li je...

uopste bitno ko ce biti na celu SPC????i kome???procitao sam sad post koji je poslao vracarac92 "Kosovo za vreme komunističkog režima (do 1988.)" Gledati sve to kroz prizmu vremena samo kaze koliko je tu bilo nesposobnih pastira da odbrane svoje stado ovaca..mislim kad vuk dodje koristis sve da bi odbranio svoje stado ili ne...meni je sad muka...
jeremija92 jeremija92 12:16 13.11.2008

Re: da li je...

Bitno je prvo, sveštenstvu i vernicima, a i ostalima, jer je SPC institucija u koju Srbi imaju najviše poverenja. Tako bar pokazuju istraživanja javnog mnenja.
jeremija92 jeremija92 13:26 13.11.2008

Blagosloveni i pučisti

"Njegova Svetost je prihvatio sa smirenjem odluku Sabora i blagoslovio njegov dalji rad" i dalje.
Crkveni puč nije uspeo, čak i pučisti dobili blagoslov.
pufna92 pufna92 13:56 14.11.2008

Re: Blagosloveni i pučisti

"Njegova Svetost je prihvatio sa smirenjem odluku Sabora i blagoslovio njegov dalji rad" i dalje.
Crkveni puč nije uspeo, čak i pučisti dobili blagoslov.

pa ovo kao u vreme Tita ili drugih partijskih vladavina u okruzenju.
Черевићан Черевићан 19:43 14.11.2008

слуђен

наравно да грешан пратим догађења у и око СПЦ те након досадашњих догађања немогу да се отмем поруци афоризма

- Vec mnogo toga je nedorečenog, a bice otklonjeni i drugi propusti.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana