Tehnologija

Zašto avioni lete...

bauer. RSS / 11.01.2009. u 11:22

0297683.jpg?t=1272690626Nisam merodavan da kazem ko je najbolji, ali sam o letenju učio od svakako najlucidijeg pilota-instruktora na našim prostorima.  Ne znam kako je danas, ali za radio voditelja Zorana Modlija su osamdesetih godina prošlog veka znali svi koji su znali za Ventilator 202, EKV, Partibrejkerse, kasnije, Modulacije... Ono sto je možda manje poznato je da je on profesionalni pilot-instruktor sa višegodišnjim stažem, koji je napisao dva udžbenika (da ja znam), nezamenjivu literaturu za svakog vazduhoplovnog entuzijastu.  Škola letenja i Piste u noći. Škola letenja objašnjava osnovne principe letenja u uslovima dnevne vidljivosti, a Piste u noći dalje razradjuje principe navigacije u noćnim ili lošim vremenskim uslovima.

Sile.jpg?t=1272690284Pokušao bih da iz glave prenesem najosnovnije momente iz tih knjiga.  Po sećanju, knjige mi nisu pri ruci, ništa copy, ništa paste... Dakle, bez odugovlačenja, razlog što avioni lete je rezultat interakcije četri fizičke sile i njhove tanane neravnoteže (videti sliku).  Evidentno,  gravitacija je problem koji treba savladati.  Avioni su teški.  Čak i kada se pokrenu nailaze na otpor vazduha prilikom kretanja, što dodatno otežava stvari.  Da bi se ti osnovni problemi savladali koriste se razni tipovi motora koji svojim radom proizvode silu potiska koja pokreće letelicu.  Ali šta je to što je učini da poleti?

Da ne idemo u sitna crevca, izvesni italijanski fizičar, gospodin Bernuli je otkio principe, iz kojih su se izveli zaključci da će razlika u brzini opstrujavanja vazduha izmedju donje i gornje površine avionskog krila dovesti do famozne četvrte sile.  Sile uzgona.  Nešto kao kad bi ste duvali u posudu punu ružinih latica, samo kontrolisano.  Nešto čemu pogoduje profil (geometrija) avionskog krila.  Na slici je predstavljena osnovna postavka geometrije krila.  Donja površina je ravna a gornja izrazito zakrivljena.  Zaključeno je, i pokazalo se sasvim tačnim, da kad se avion zajuri iz sve snage, krila mu rasecaju okolni vazduh, kome treba nešto malo više vremena da pređe preko gornje, zakrivljene, nego preko donje, ravne površine krila što dovodi do toga da se oseti lakim...

747flaps-1-1.jpg?t=1272690518To je otprilike to.  Sad, da bi se let mogao kontrolisati, avioni imaju repne stabilizatore (rep) na čijim se izlaznim ivicama (pozadi) nalaze pokretne površine, zakrilca koja se pomeraju gore-dole, odnosno levo-desno na vertikalnom stabilizatoru.  Slični zakrilci se nalaze na glavnim krilima, obično pri vrhu krila.  Manipulacijom zakrilaca pilot, kopilot ili njihov automatski zamenik kontrolišu putanju aviona.  Međutim, ima još nešto.  Da bi poletanja i sletanja bila ugodnija izmišljeni su flapsovi.  Flapsovi su pokretne površine na glavnim krilima, najčešće  i na napadnoj (prednjoj) i na izlaznoj (pozadi) ivici krila.  Oni se koriste da bi povećali silu uzgona (zapamtiti, uzgon je sve o čemu se u stvari radi) na manjim brzinama prilikom poletanja i sletanja, tako što će se njihovim izvlačenjem promeniti gometrija krila dodatnim zakrivljenjem.  Kao kad ste na televiziji gledali kako velike ptičurine širooko rašire krila kad sleću.  Izum flapsova je doveo do toga da ja koristim svaku priliku kad letim avionom da sedim nekoliko redova iza krila da bi posmatrao njihovo sekvencijalno izvlačenje prilikom sletanja, ako je potrebno i raspravljajući se sa mojom decom oko toga ko će da sedi do prozora.  

I još ukratko.  Da bi pronašli željenu putanju od tačke polaska do odredišta, piloti moraju u svakom trenutku da znaju gde se nalaze u prostoru (i vremenu, da mi ne zamere fizičari).  Za to im služe pre svega visinomer, kompas i VOR navigacioni uređaj.  mislim da prva dva nije potrebno posebno objašnjavati, a VOR (VHF Omnidirectional Range) navigacioni uređaj je jedna od najznačajnijih inovacija u istoriji vazduhoplovstva.  Podešavajući radio prijemnik u avionu na frekvenciju željenog VOR predajnika, pilot dobija u pokretu informacije o udaljenosti i uglu u odnosu na strane sveta od predajnika, što je za prave majstore sasvim dovoljno za uspešno letenje u skoro svim uslovima.

Medjutim, VOR uređaji su danas tehnološki prevaziđeni (u upotrebi su i dalje jer su prelasci na nove tehnologije uvek skupi).  Postoje instrumenti kao ILS, GPS, Moving Map i Glass Cockpit koji ih sve objedinjava... inovacije koje mogu samo da uliju dodatnu sigurnost putnicima...  ;)

Ja sam samo zaljubljenik u avijaciju.  Prilično beznadežan slučaj.  Računam, kada bi ljudi imali malo bolju predstavu o tome šta se u stvari dešava dok lete avionom, manje bi se plašili, oni koji se plaše. Nadam se takodje da će neki klinac pročitati ovo i zavoleti letenje kao ja nekada. Reference za dalje usavršavanje sam naveo gore....

(btw. oni baje gore na slici lete u avionu koji ima glass cockpit :))))))))

 



Komentari (198)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

malasneki malasneki 11:05 13.01.2009

Re: Obozavam avione

bauer.
Al sam strucna i pametna

ovaj instrument na slici se zove vestacki horizont. plava boja predstavlja nebo a braon zemlju. instrument sluzi da prikaze polozaj aviona u prostoru: da li je u usponu, poniranji ili nagnut na jednu odnosno drugu stranu.



pilotski pozdrav, keep the blue side up


eh da, ovaj moj komentar je bio u stilu "Uspela sam, prebacila sam ih" dakle, ovo sam JA slikala
49 41 49 41 22:13 13.01.2009

Re: Obozavam avioneVazdusno parkiranje av.

bauer.
Hvala CuB, eto ko je pravi zaljubljenik

Go Around je inace ono sto se verovatno desilo Visnji, kada je sletela posle 25 minuta, umesto za 5 minuta. Procedura u kojoj pilot, zbog nekog od vise mogucih razloga, mora da odustane od sletanja, pa dodaje gas, podize nos aviona, uvlaci stajni trap i flapsove, da bi ih ponovo izvlacio (to su oni zvuci koji se cuju u kabini obicno kao zujanje) kada "obidje krug" i krene u novi pokusaj sletanja


Holding-Mesto cekanja-Vertikalno vazdusno "parkiranje aviona".

Svaki aerodrom ima u navigacionoj proceduri mesto cekanja-Holding.

U slucaju da je prilazna navigaciona putanja sletanja/poletanja aviona, zauzeta drugim avionima, zauzeta pista drugim poletanjem/sletanjem, neuslovna pista za sletanje:zbog snega,leda ili bilo kakav predmet koji ugrozava bezbedno sletanje-Aerodromski Kontrolor letenja salje avion na -Holding.
Avion leti na Holdingu u kocentricnim krugovima, dok mu se ne stvore uslovi za bezbedno sletanje.
Moze da na "Vazdusnom parkingu" bude i po 10-20 aviona i vise (po vertikali), koji cekaju na sletanje.
Avion moze biti i do 45 min na holdingu.

Zato je visnja92, umesto za 5' sletela za 25'; a mogla je i vise da se vrti u krug nadomak aerodroma.
Vlasta92 Vlasta92 20:17 11.01.2009

e, bauer,

moram poslati mojoj kumi koja ne da ima strah od letenja, nego NIKADA više neće leteti. Njoj nema pomoći i nisam sigurna da se taj strah lako može izlečiti... Ali, kontam, kada pročita ovo: "Oni se koriste da bi povećali silu uzgona (zapamtiti, uzgon je sve o čemu se u stvari radi) na manjim brzinama prilikom poletanja i sletanja, tako što će se njihovim izvlačenjem promeniti gometrija krila dodatnim zakrivljenjem..", garant će joj biti lakše....
bauer. bauer. 03:38 12.01.2009

Re: e, bauer,

Ali, kontam, kada pročita ovo: "Oni se koriste da bi povećali silu uzgona (zapamtiti, uzgon je...

Trudio sam se da pojednostavim koliko se može i ilustrovao primerom iz prirode za koji svi znaju.



Pogledaj šta pišu ona dvojca dole
ssvetlana92 ssvetlana92 20:31 11.01.2009

Testament!

Ne mogu da odolim a da ne ispričam koliko je moj otac imao strah od letenja. Kad ga moja majka ubedi da nema ni jednu drugu mogućnost da dodju na odredište, a njemu je stalo, teška srca prihvati soluciju. U avionu neće da sedi pored nje, jer u toku vožnje avionom piše testament. Ne želi da bude majka blizu jer će da pročita, šta njoj ostavlja...pa ako nekim slučajem prežive, u šta sumnja ali...može da mu otkrije emocije. Haha, a mogla bi nama "deci" da otkrije tajnu pa da se džapamo.
Pronalazili smo ta pisanija po njegovim džepovima i veoma često plakali od dragosti, koliko nas je otac voleo!
49 41 49 41 20:56 13.01.2009

Re: Testament!

ssvetlana92
Ne mogu da odolim a da ne ispričam koliko je moj otac imao strah od letenja. Kad ga moja majka ubedi da nema ni jednu drugu mogućnost da dodju na odredište, a njemu je stalo, teška srca prihvati soluciju. U avionu neće da sedi pored nje, jer u toku vožnje avionom piše testament. Ne želi da bude majka blizu jer će da pročita, šta njoj ostavlja...pa ako nekim slučajem prežive, u šta sumnja ali...može da mu otkrije emocije. Haha, a mogla bi nama "deci" da otkrije tajnu pa da se džapamo.
Pronalazili smo ta pisanija po njegovim džepovima i veoma često plakali od dragosti, koliko nas je otac voleo!


Lupio sam ti 7. preporuku; pa ti to tumaci kako hoces!
reanimator reanimator 23:31 11.01.2009

...

Što dobro pada sneg u Pittsburgu!!
Moj poslednji let avionom po sličnoj mećavi, uz filmski momenat...mlatimo se po aerodromu i čekamo let i šest puta nalećemo na nekog tipa, koji izggleda..onako...da ti neko kaže da nacrtaš teroristu, nacrtao bi njega. Holivudski tip. Dodje vreme, ulazimo u avion, dolazimo do naših mesta, a pomenuti sedi na sedištu pored. Sreća, pa me tradicionalno drogiraju pred svaki let, pa već tu nisam bio svoj :)
Inače...tip je verovatno umro od muke, jer ga je bukvalno ceo avion držao na oku tokom celog leta :)
myredneckself myredneckself 01:20 12.01.2009

...

Jednom sam putovala iz Bgd u Rim sa kumom. Sleteli smo na Ćilipe da pokupe još ljudi, a ja sam videla kako se sprema nevreme. Kad smo poleteli, nakon nekoliko minuta, "užarena zmija" se provukla prolazom između sedišta duž aviona, ili je meni i njoj u strahu to tako izgledalo. Govorili su da nas je pogodio neki grom, avion se zatresao, ali je brzo nastavio normalno da leti..ko zna da li smo mi od straha dobro razumele... šta je to bilo Jack? nikada više slično nisam doživela, sva je sreća
trickshot trickshot 05:42 12.01.2009

Re: ...

dobro si razumela, malo vas je grom zatresao.
imali ste srece.
Time Bandit Time Bandit 01:26 12.01.2009

male napomene


Ali šta je to što je učini da poleti?


unapred se izvinjam zbog neupucenosti u Modlijeve knjige, medjutim ucio sam iz nekih drugih:

"Any flat object, such as flat plate, inclined upward to the relative airflow will provide lift. The wing of the first aircraft were like a flat plate in this respect. It was later discovered that much more lift could be produced by curving the upper wing surface, and the aerofoil evolved.
Simply stated, the wing generates part od the total lift by deflating air downward. A wing also derives part of its lift from the pressure differential between upper and lower surfaces"

Flapsovi su pokretne površine na glavnim krilima, najčešće i na napadnoj (prednjoj) i na izlaznoj (pozadi) ivici krila. Oni se koriste da bi povećali silu uzgona (zapamtiti, uzgon je sve o čemu se u stvari radi) na manjim brzinama prilikom poletanja i sletanja, tako što će se njihovim izvlačenjem promeniti gometrija krila dodatnim zakrivljenjem.


Pored ovoga gore ( a svakako bez " na manjim brzinama prilikom sletanja") neke od glavnih operacionih prednosti flapsova su:

1. Stalling brzina je smanjena
2. Veci (stepper) prilaz prilikom sletanja moze biti izveden a bez povecanja brzine zrakoplova
3. Neposredna (prednja) vidljivost prilikom zauzimanja pozicije za sletanje je povecana usled nize pozicije nosa zrakoplova
4. Duzina poletanja je smanjena

Ovih par sitnijih napomena su jasne svima koji pilotiraju, ali zbog popularizacije ovoga sporta nadam se da necete zameriti sto se nalaza ovde kao komentar.
Covek u belom Covek u belom 02:28 12.01.2009

Re: male napomene

Time Bandit
"Any flat object, such as flat plate, inclined upward to the relative airflow will provide lift. The wing of the first aircraft were like a flat plate in this respect. It was later discovered that much more lift could be produced by curving the upper wing surface, and the aerofoil evolved.
Simply stated, the wing generates part od the total lift by deflating air downward. A wing also derives part of its lift from the pressure differential between upper and lower surfaces"

Radi jos boljeg pojasnjenja evo dijagrama koji pokazuje odos uzgonske sile i upadnog ugla aviona/krila (AoA).



Pored ovoga gore ( a svakako bez " na manjim brzinama prilikom sletanja" neke od glavnih operacionih prednosti flapsova su:

1. Stalling brzina je smanjena
2. Veci (stepper) prilaz prilikom sletanja moze biti izveden a bez povecanja brzine zrakoplova
3. Neposredna (prednja) vidljivost prilikom zauzimanja pozicije za sletanje je povecana usled nize pozicije nosa zrakoplova
4. Duzina poletanja je smanjena
Flapsovi gornju krivu cine jos strmijom. U vezi sa 3. dodao bih i 5. a to je da je zbog flapsova optimalni upadni ugao aviona prilikom sletanja smanjen a samim tim i pritisak na stajni trap i samo sletanje je 'mekse'.
bauer. bauer. 03:03 12.01.2009

Re: male napomene

Ovih par sitnijih napomena su jasne svima koji pilotiraju, ali zbog popularizacije ovoga sporta nadam se da necete zameriti sto se nalaza ovde kao komentar.

Ja Ti neću zameriti ništa, ja sam amater i svaki prilog od strane profesionalaca ili manjih amatera od mene je dobrodošao

Odma da ti kažem da su Modlijeve knjige popularna literatura, ja sam ih nazvao udžbenicima iz poštovanja prema čoveku koji nam je približavao muziku, vazduhoplovstvo i, veoma vazno, informacione tehnologije. Hvala ČuB što je to gore pomenuo, ja ovako brzoplet sam to potpuno prevideo. A stvarno je važno.
Any flat object, such as flat plate, inclined upward to the relative airflow will provide lift.

Ne samo to, jedno vreme dok sam se bavio avio modelarstvom znao sam za site gde su ljudi pokazivali leteću kućicu za pse Jednostavno, daj mi dovoljno jak motor i poneku kontrolnu površinu i sve će da leti... Probao sam da nadjem, ali ne mogu.

a ovo ne razumem...

a svakako bez " na manjim brzinama prilikom sletanja"

Pa zar se sve ove cetiri tačke koje si naveo ne odnose na niže brzine?Rekao bih kritične, ali neću višnju da plašim više nego što je već uplašena
Time Bandit Time Bandit 03:22 12.01.2009

Re: male napomene

Pored odlicnog dijagrama koji objasnjava odnos uzgonske sile i upadnog ugla krila, korisno je znati i da se upotrebom sofisticiranog tipa flapsova (npr. Zap i Fowler) povecava efektivno the chord of the aerofoil (angle of icidence refers to the fixed angle between the plane of the wing chord and the longitudinal axis of the aircraft. It should not be confused with angle of attack which varies according to the angle between the wing chord and the relative airflow) sto do jedne tacke njihovog izvlacenja umnogome povecava lift dok stvara minimalan drag.
Neki od tipova flapsova su: plain, slotted, split , zap, fowler, double-slotted, i svakako najkomplikovaniji double -slotted flap& leading -edge slat.
Flapsovi moraju biti korisceni oprezno i sa svrhom, narocito paznja treba biti posvecena kada se izbacuju tokom leta posebno blizu zemlje zato sto iznenadni gubitak lifta utice i na promenu zrakoplovnog balansa.

Pored poznatih licnosti koje pilotiraju najmarkantniji su Harison Ford i Dzon Travolta.

Niko nema sto Djoni imade
Najveci idol je svakako Dzoni jer poseduje aerodrome na skoro svakom svom posedu, a cija ukupna duzina pista prevazilazi Surcin. Takodje ima i vise ispravnih aviona raznih fela od Jata-a (vise od jedanest). Djoni ima dozvolu i licencu za pilotiranje velikim putnickim dzambo jetovima, sto i cini inkognito najmanje jednom mesecno za jednog od usa avio prevoznika, a sve u cilju odrzanja zaradjene licence.
Time Bandit Time Bandit 04:34 12.01.2009

Re: male napomene

u poseti prijatelju pilotu S. Vuletichu


pripreme za let, spoljni pregled


pripreme za let


tankovanje


taksiranje i cekanje odobrenja za poletanje


poletanje
























povratak, siri prilaz aerodromu




sletanje
bauer. bauer. 04:43 12.01.2009

Re: male napomene

u poseti prijatelju pilotu S. Vuletichu

jako lepo

gde je ovo, liči mi na Seattle/Vancouver okruženje?
trickshot trickshot 05:49 12.01.2009

Re: male napomene

''upadnog ugla aviona/krila (AoA)''.
kaze se napadnog ugla kao i sto pise na engleskom.
nemam nista protiv prirucnika i udzbenika na hrvatskom ali postoje na srpskom i to kudikamo bolji.
bauer. bauer. 06:18 12.01.2009

Re: male napomene

nemam nista protiv prirucnika i udzbenika na hrvatskom ali postoje na srpskom i to kudikamo bolji.

trickshot, mislim da smo se svi razumijeli što je tko htio reć. nema potrebe za prozivkama.
trickshot trickshot 06:26 12.01.2009

Re: male napomene

sorry nije prozivka, samo reklamiram nasu robu.
Covek u belom Covek u belom 09:58 12.01.2009

Re: male napomene

trickshot
''upadnog ugla aviona/krila (AoA)''.
kaze se napadnog ugla kao i sto pise na engleskom.
Istina, jbg, termini se prvo ucili na engleskom, bez pravog prevoda na srpski...
Inace jel bi upadni ugao onda bio AoI, a ako ne kako se onda AoI prevodi?
vishnja92 vishnja92 18:54 12.01.2009

Re: male napomene

u poseti prijatelju pilotu S. Vuletichu

sad ja ne znam sta da kazem umesto onog vec dosadnog - steta sto moze samo jedna preporuka.

nego bauer - ne rece mi ti, zar ne postoji neki maksimalni propisani ugao sletanja i uzletanja za putnicke letove?
ako jesi, izvini - mozda sam propustila
antioksidant antioksidant 17:57 13.01.2009

Re: male napomene

nego bauer - ne rece mi ti, zar ne postoji neki maksimalni propisani ugao sletanja i uzletanja za putnicke letove?

za sletanje 90 stepeni
bauer. bauer. 18:02 13.01.2009

Re: male napomene

za sletanje 90 stepeni

a i za uzletanje :))
NNN NNN 09:35 12.01.2009

100

Hvala!
Mada sam znao ovo, ipak je mnogo lepše to čuti od nekoga iz pilotske kabine.
bauer. bauer. 19:14 12.01.2009

Re: 100

ipak je mnogo lepše to čuti od nekoga iz pilotske kabine.

virtuelne, samo da se razumemo :))
topcat topcat 19:49 12.01.2009

Ovaaaj...

a ja mislila kako je toefl o avionima bio tezak, a vi ovdje napravili cijelu studiju i bar semestar predavanja.
Covek u belom Covek u belom 19:56 12.01.2009

Re: Ovaaaj...

topcat
a ja mislila kako je toefl o avionima bio tezak, a vi ovdje napravili cijelu studiju i bar semestar predavanja.
Meni bi najtezi bio TOSMT (test of serbian as a mother tongue) o avionima .
topcat topcat 19:59 12.01.2009

Re: Ovaaaj...

Meni je ono bilo bas - za glavobolju. Mislim...ne znam ni na materinjem, a onda me izmasiralo s onim dosadnim jednolicnim citanjem.

edit: a da me sad stave na test...iiiih...sve bi znala...
bauer. bauer. 23:12 12.01.2009

Re: Ovaaaj...

kako bi ste preveli Attitude (aviona, ne osobe)
ssvetlana92 ssvetlana92 20:16 12.01.2009

Pitajte slobodno...

bauer. bauer. 03:17 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

SS, gde si ovoga našla?
ssvetlana92 ssvetlana92 17:00 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

bauer.
SS, gde si ovoga našla?

Neka bude tajna dok se ne setim!
A vidi me ovde...kopilotiram...po celo leto :)))
bauer. bauer. 17:46 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

A vidi me ovde...

Video bi te ja, al nisam poneo naocare :))
ssvetlana92 ssvetlana92 17:56 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

bauer.
A vidi me ovde...

Video bi te ja, al nisam poneo naocare :))

Koliko se razumem u ovo prebacivanje slika, nisam mogla manju sliku da izvučem! Od kacige se ionako ne vidim, ali važno je da se nazire Zmajček u kome luftiram noge...ali mi je zato frizura u haosu! Jedina mana ovoj uživanjciji!
bauer. bauer. 18:03 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

ali mi je zato frizura u haosu! Jedina mana ovoj uživanjciji!

I ja to najvise mrzim :))
ssvetlana92 ssvetlana92 18:09 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

bauer.
ali mi je zato frizura u haosu! Jedina mana ovoj uživanjciji!

I ja to najvise mrzim :))

Ako i ti ovako izgledaš kad skineš kacigu,....onda ništa!
bauer. bauer. 18:18 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

nista onda :)))
49 41 49 41 22:55 13.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

ssvetlana92
bauer.
SS, gde si ovoga našla?

Neka bude tajna dok se ne setim!
A vidi me ovde...kopilotiram...po celo leto :)))

Bolje da si nabavila ovo:

Ne mrsi ti kosu, kosava ti nista ne moze; a, bila bi glavna Ceca na Vracaru, Beogradu i mnogo sire.
ssvetlana92 ssvetlana92 05:14 14.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

49 41
ssvetlana92
bauer.
SS, gde si ovoga našla?

Neka bude tajna dok se ne setim!
A vidi me ovde...kopilotiram...po celo leto :)))

Bolje da si nabavila ovo:

Ne mrsi ti kosu, kosava ti nista ne moze; a, bila bi glavna Ceca na Vracaru, Beogradu i mnogo sire.

Ovo tvoje nije za bacanje.:)) Vozikam se ja i u onom maleckom sa kabinom...ali nije tako zanosno, kada ti leprša sve sem kose oko tebe. Sa'ću ga pokažem u smanjenom obimu, normalno!

Jeste taj lepši, ali ko bi me video..i ovde nema nekih obožavatelja...jedino da ga profulam pored Kalenića..e to bi bilo nešto!
Misliću o tome!
Edit: meni veća slika neće da ispadne, pa neće!
49 41 49 41 16:16 14.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

Jeste taj lepši, ali ko bi me video..i ovde nema nekih obožavatelja...jedino da ga profulam pored Kalenića..e to bi bilo nešto!

Sletanje moze biti i na najmanje livadce, jer se motori za sletanje/poletanje postavljaju vertikalno.
Zamolis na Kalenicevoj da ti pomere samo par tezgi; da ne klipsas do kuce.
Pilotska dozvola nije potrebna, obuka traje samo par dana; elektronika sve sama radi.
Ma kazem ti, bila bi glavna Vracarka.
ssvetlana92 ssvetlana92 20:41 14.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

49 41
Jeste taj lepši, ali ko bi me video..i ovde nema nekih obožavatelja...jedino da ga profulam pored Kalenića..e to bi bilo nešto!

Sletanje moze biti i na najmanje livadce, jer se motori za sletanje/poletanje postavljaju vertikalno.
Zamolis na Kalenicevoj da ti pomere samo par tezgi; da ne klipsas do kuce.
Pilotska dozvola nije potrebna, obuka traje samo par dana; elektronika sve sama radi.
Ma kazem ti, bila bi glavna Vracarka.

Kad je tako, kupljeno! Ne pitam šta košta. Još kad me vide drugarice iz OŠ..ima da im posede kose..ako nisu već!
Samo da pitam, koliko struje troši?
49 41 49 41 02:16 15.01.2009

Re: Pitajte slobodno...

Samo da pitam, koliko struje troši?

Nije na struju!
Trosi 100% Ethanol ili 70% Ethanol i 30% vode-MD200
Skoknes do apoteke; nadam se da je jos ima kod Kalenica i trazis par flasa Ethanola. Bilo ga u zdepastim braon flasama.
ssvetlana nema pijenja i pusenja za vreme leta.
Paul Moller, konstuktor kaze jednom prilikom:
-Ljudi moji, mi jos nismo resili problem pijanih vozaca na autoputevima, kako li cemo tek na nebu?!?

idi na: www.moller.com i biraj.
dragoljub92 dragoljub92 21:47 12.01.2009

ja bre

sam tolka budala da me uopće nije stra ot letenje.jednostavno i ne razmišljam o tim stvarima.biločime da se vozim sudari,padanja i ostalo mi ne sleće na mozak.a i avion mi liči na malo veći aftobus samo ne trucka.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:49 12.01.2009

Re: ja bre

avion mi liči na malo veći aftobus samo ne trucka

ma trucka trucka i te kako po oblacima.
ssvetlana92 ssvetlana92 22:03 12.01.2009

Re: ja bre

Trucka, trucka..
dragoljub92 dragoljub92 22:10 12.01.2009

Re: ja bre

njanja_de.manccini
avion mi liči na malo veći aftobus samo ne trucka

ma trucka trucka i te kako po oblacima.

ssvetlana92
Trucka, trucka..

nije to to,šta znam uostalo ja sam samo par puta leteo,trebalo bi da se desi nešto stvarno jezivo pa da me uplaši da ne letim.ovako strah je prolazan.al mi nije jasno zašto mislite da će da padne.nemaj ja izgleda dovoljno maše za to
bauer. bauer. 23:20 12.01.2009

Re: ja bre

truckaju, truckaju, samo tako. zato ja uvek cesto volim da ponovim da avioni i lubenice imaju jednu zajednicku stvar. sto su veci to su bolji.
dragoljub92 dragoljub92 01:05 13.01.2009

Re: ja bre

bauer.
truckaju, truckaju, samo tako. zato ja uvek cesto volim da ponovim da avioni i lubenice imaju jednu zajednicku stvar. sto su veci to su bolji.

pa kako meni drugar letos opisivao ove avione što ima onaj vlasnik virdžina,to mu dođe ko neka velika sala plus filmopvi plus slušalice ja ne bi ni primetio da letim jedino što bi me ufatili da pušim u klozetu pa bi me izbacili napolje ,al to nije padanje aviona više je slobodan padšto nema neki smajli pušač ovdena
ssvetlana92 ssvetlana92 18:00 13.01.2009

Re: ja bre

dragoljub92
bauer.
truckaju, truckaju, samo tako. zato ja uvek cesto volim da ponovim da avioni i lubenice imaju jednu zajednicku stvar. sto su veci to su bolji.

pa kako meni drugar letos opisivao ove avione što ima onaj vlasnik virdžina,to mu dođe ko neka velika sala plus filmopvi plus slušalice ja ne bi ni primetio da letim jedino što bi me ufatili da pušim u klozetu pa bi me izbacili napolje ,al to nije padanje aviona više je slobodan padšto nema neki smajli pušač ovdena

Kako bre nema?
jaksa scekic jaksa scekic 23:04 12.01.2009

Obozavam aviJone




Moj prvi let je bio DC-3, Beograd (stari aerodrom kod Studentskog grada) a sletalo se u Dubrovnik na zemljanu pistu. Zatim je stigao dvomotorac Metropoliten, a secate se Caravelle.Zatim DC 9, pa Boeing 727, leteo sam i Jat Boeing 707 imao je AGA valjda pozivni broj, pa DC-10, Boeing 747,757.. ali pravo letenje je bilo 2 sata u Galebu iznad Kornata.
Vozili me Englezi u Trident tri star (Sletanje u Basru) slem i pancir na glavu,pa helikopteri, nasi Gazelom oko Mostara a opet Englezi od aerodroma do centra Bagdada u brisucem letu ispustajuci flerove.(Zena na mitraljezu je imala cudne plave oci,takve oci nikad jos nisam video)
Vozilo me RAF u cijoj je posadi zenom bila "load master" koja je komandovala gde ko da sedne, zvakala duvan i verujem da u slobodnim casovima obara ruke sa marincima.( i pobedjuje)
Najludje je sletanje na aerodrom u Bagdadu, tkz "spiralno sletanje", poslednji okret i eto piste.

Ali bez obzira na sve letenje je ipak cudo..

Vlasto, nije strasno, zabavno je,ali kad trese bogca mu nije prijatno. Pretvorim se u uvo i osluskujem

J

Baure hvala puno na ovom postu, rekonstruisao sam svoj citav zivot, od aviona do aviona i raznezio se


bauer. bauer. 23:24 12.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Baure hvala puno na ovom postu, rekonstruisao sam svoj citav zivot, od aviona do aviona i raznezio se

Potpuno te razumem :)) hvala tebi Jaksa sto si se javio, nisam znao da si zaljubljenik :)) Bas mi je drago.

Nikada nisam leteo helikopterom i nemam neku veliku zelju. Racunam, ako otkaze motor, vecina aviona ima mogucnost da planira kao jedrilica. Helikopteri nista.
jaksa scekic jaksa scekic 23:50 12.01.2009

Re: Obozavam aviJone

bauer.
Baure hvala puno na ovom postu, rekonstruisao sam svoj citav zivot, od aviona do aviona i raznezio se

Potpuno te razumem :)) hvala tebi Jaksa sto si se javio, nisam znao da si zaljubljenik :)) Bas mi je drago.

Nikada nisam leteo helikopterom i nemam neku veliku zelju. Racunam, ako otkaze motor, vecina aviona ima mogucnost da planira kao jedrilica. Helikopteri nista.


Pa bas nisam siguran, za caravellu znam gledao sam na National geog onu seriju "Air crash investigators" kad su i veliki avioni glajdirali, ali nekako racunam zrakomlatu je lakse da se spusti.


Ima onaj antologijski snimak na paradnom letu u Kuvajtu kad su se helikopterima "umrsile" elise, bas bedak
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:40 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

bauer.
Nikada nisam leteo helikopterom i nemam neku veliku zelju. Racunam, ako otkaze motor, vecina aviona ima mogucnost da planira kao jedrilica. Helikopteri nista.

Летење хеликоптером чини да се осећаш кô да си Мери Попинс и летиш држећи се за дршку кишобрана. Барем је такво моје искуство. Узгред, постоји хеликоптерски маневар који је предвиђен када лебдећој летелици откаже мотор: блокира се ротирање елисе до одређене висине и постигнуте брзине (падања), па се она отпусти и... шта Бог дâ. (Зналци би то боље објаснили.)

Иначе, ја се толико бојим авиона да сам тек сад, пред слетања, усудио се да промолим главу изнад седишта.
crossover crossover 01:01 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

bauer.
Racunam, ako otkaze motor, vecina aviona ima mogucnost da planira kao jedrilica. Helikopteri nista.

Није ништа. Има ауторотација.

bauer. bauer. 02:34 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Није ништа. Има ауторотација.

Hm. Nisam baš impresioniran. Ovi mali eksperimentalni avioni za koje se može relativno lako i jeftino dobiti sportska dozvola, kao opciju imaju padobran, tako da se ceo avion spusti na zemlju u slucaju nužde. Ali ceo koncept helikoptera je odlična stvar ako sve šljaka kako treba.
bauer. bauer. 03:14 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

ја се толико бојим авиона да сам тек сад, пред слетања, усудио се да промолим главу изнад седишта.

Neka si počeo da promaljaš i dobro došao. Bar te nije sramota da priznaš da se bojiš. Ja letenje obožavam ali se i ja ponekad bojim. Prosle godine sam presedao iz Dalasa za Ostin, let od samo pola sata. Avion je bio neki prastari DC-9, ja mislim da je to bio prvi koji je ikada napravljen. Onda, po prirodi stvari, za očekivati je da takvim avionima upravljaju manje iskusni piloti. I na kraju, zapadnu nam mesta u poslednjem redu, iza onog mesta gde stjuardese pripremaju posluženje (čuješ, posluženje). Sami u budžaku, pored prozora koji je do pola zaklonjen motorom od aviona. Ceo let je bio veoma neugodan, ali jedan momenat, kada je avion valjda dostigao željenu visinu, pilot naglo oduzima gas (to znam bez greške jer sam bio naslonjen levim uvetom na motor) i počinjemo bukvalno da propadamo. To je trejalo par sekundi koje su se meni učinile kao večnost, tada sam prvi put u životu pomislio na trenutak, gotovo je, znači tako izgleda kraj. Jedino što me malo ohrabrivalo tokom leta su stjuardese koje su sedele preko puta nas. Onaj avion lupa, trese, propada, a one sede mrtve hladne.

Ovo mi je bilo jedino baš neprijatno iskustvo. Inače sletanja sa jakim bočnim vetrom umeju da budu grbava, prava poslastica za sladokusce
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 03:53 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

baueru moj jedini let koji je proshao u panichnom strahu bio je brzo posle onog 9/11 i to na relaciji lincoln - chicago. neki mali avion a mi u zadnjem redu gde nije bilo ni prozora. neka tutnjava, neki zvuci chudni, ono padanje shto ti objashnjavash u vezi sa gasom. ja sam mislim pozelenela od straha a cerka mrtva hladna sa 4 godine kazhe meni ma mama nije nishta cika ne znam lepo da vozi. mislim da chinjenica da nisam mogla da gledam kroz prozor dovela to tog straha. ne znam shta je bilo al sam tad jednini put u zhivotu mislila da mi je doshao kraj.
marco_de.manccini marco_de.manccini 04:33 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

tad i kad smo vozili kroz tornado. al to nije strah od padanja, kod tornada je je strah od uzletanja.
vishnja92 vishnja92 04:40 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Иначе, ја се толико бојим авиона да сам тек сад, пред слетања, усудио се да промолим главу изнад седишта.

pa da - a samo se mene ovde po blogu proziva :)
ali jedan momenat, kada je avion valjda dostigao željenu visinu, pilot naglo oduzima gas (to znam bez greške jer sam bio naslonjen levim uvetom na motor) i počinjemo bukvalno da propadamo.

e to je stalno radio i onaj u tupoljevu. kao da smo u luna parku, bozemesacuvajisakloni. ne volim luna parkove. od samog pogleda na tobogan mi pripadne muka :)
bauer. bauer. 04:41 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

kod tornada je je strah od uzletanja.

a sve što uzleti, mora i da sleti. gde ste vozili kroz tornado
bauer. bauer. 04:53 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

od samog pogleda na tobogan mi pripadne muka :)

misliš rollercoaster? ja obožavam ne prija mi ono propadanje na samom početku, ali posle toga, loops, cork screws, you name it, I love it
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 04:58 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

bauer.
kod tornada je je strah od uzletanja.
a sve što uzleti, mora i da sleti. gde ste vozili kroz tornado

to iz chicaga prema lincolnu negde na I80 u iowi. necu da se secam toga jer sam se tad oprostila od zhivota. to je neshto uzhasno strashno. marco nije hteo da se zaustavi jer nam tornado isho u susret i kazhe ovako bolje i brzhe cemo da pobegnemo od njega. ja ne znam d aopishem osecaj: pada svashta na kolima i sve mislish slomice se staklo i ti cesh kroz tu rupu u vrtlog da odesh. kad smo stigli u des moines u hotel ima shta da vidimo na vestima: skroz je prolupao kentucky i mislim imalo oko 15 ljudskih zhrtava.
trickshot trickshot 06:54 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

jaksa scekic
bauer.
Baure hvala puno na ovom postu, rekonstruisao sam svoj citav zivot, od aviona do aviona i raznezio se
Potpuno te razumem :)) hvala tebi Jaksa sto si se javio, nisam znao da si zaljubljenik :)) Bas mi je drago.

Nikada nisam leteo helikopterom i nemam neku veliku zelju. Racunam, ako otkaze motor, vecina aviona ima mogucnost da planira kao jedrilica. Helikopteri nista.

Pa bas nisam siguran, za caravellu znam gledao sam na National geog onu seriju "Air crash investigators" kad su i veliki avioni glajdirali, ali nekako racunam zrakomlatu je lakse da se spusti.


Ima onaj antologijski snimak na paradnom letu u Kuvajtu kad su se helikopterima "umrsile" elise, bas bedak


jedino je Caravella od velikih aviona mogla da planira (glajdira), na primer da poleti iz Beograda i da joj otkazu oba motora negde iznad Osijeka, moze da planira do Zagreba i bezbedno sleti. Video sam u Congo-u Kinshasa pre par godina jos uvek leti neka Caravella.
Svi ostali veliki avioni pa i ovi koji se danas prave, otkazom svih motora padaju ko kamen. Za komarac avijaciju neznam.
bauer. bauer. 07:41 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

jedino je Caravella od velikih aviona mogla da planira (glajdira), na primer da poleti iz Beograda i da joj otkazu oba motora negde iznad Osijeka, moze da planira do Zagreba i bezbedno sleti.

Bilo bi interesantno čuti šta je to što karavelu izdvaja od ostalik velikih aviona. Što se tiče "komarac" avijacije, verujem da svi visokokrilci mogu sasvim solidno da planiraju.
trickshot trickshot 08:12 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Bilo bi interesantno čuti šta je to što karavelu izdvaja od ostalik velikih aviona. Što se tiče "komarac" avijacije, verujem da svi visokokrilci mogu sasvim solidno da planiraju

Pa upravo to sto sam naveo gore, znaci imala je odlicne aerodinamicke sposobnosti, da je imala plavi i zeleni hidraulicni sistem dok su to kod Boeinga i McDonell Douglas-a "A" i ''B'' sistem te da se ponovo kod Airbusa pojavljuje terminologija plavi i zeleni sistem i jos recimo podatak da je Caravella bila prvi turbomlazni avion u JAT-ovoj floti.
bauer. bauer. 08:43 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

imala je odlicne aerodinamicke sposobnosti, da je imala plavi i zeleni hidraulicni sistem dok su to kod Boeinga i McDonell Douglas-a "A" i ''B'' sistem te da se ponovo kod Airbusa pojavljuje terminologija plavi i zeleni sistem

kad bi malo detaljnije razradio ovu vezu aeridinamike i hidraulike... i njihovu relevantnost sa...

i jos recimo podatak da je Caravella bila prvi turbomlazni avion u JAT-ovoj floti.

Covek u belom Covek u belom 11:57 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

trickshot
jedino je Caravella od velikih aviona mogla da planira (glajdira), na primer da poleti iz Beograda i da joj otkazu oba motora negde iznad Osijeka, moze da planira do Zagreba i bezbedno sleti. Video sam u Congo-u Kinshasa pre par godina jos uvek leti neka Caravella.
Svi ostali veliki avioni pa i ovi koji se danas prave, otkazom svih motora padaju ko kamen. Za komarac avijaciju neznam.
Prilicno netacno. 747 npr. ima glide ratio od 17.7 sto je vise nego odlicno (paraglajder ima 11 ). Karavela je verovatno imala oko 20. Cesna 172 s druge strane ima 8 sto je otprilike situacija i sa F16. Bez obzira na to svi oni sasvim normalno glajduju i slecu bez motora. Inace 40000 stopa je dovoljno 747 da dotera od Osjeka do Zagreba.

Lift-to-drag-ratio

P.S. Glide ratio nema apsolutno nikakve veze sa tipom motora, a i hidraulika je manje vise nebitna. Cista fizika je u pitanju, dakle konfiguracija krila.
jaksa scekic jaksa scekic 12:59 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Covek u belom
trickshot
jedino je Caravella od velikih aviona mogla da planira (glajdira), na primer da poleti iz Beograda i da joj otkazu oba motora negde iznad Osijeka, moze da planira do Zagreba i bezbedno sleti. Video sam u Congo-u Kinshasa pre par godina jos uvek leti neka Caravella.
Svi ostali veliki avioni pa i ovi koji se danas prave, otkazom svih motora padaju ko kamen. Za komarac avijaciju neznam.
Prilicno netacno. 747 npr. ima glide ratio od 17.7 sto je vise nego odlicno (paraglajder ima 11 ). Karavela je verovatno imala oko 20. Cesna 172 s druge strane ima 8 sto je otprilike situacija i sa F16. Bez obzira na to svi oni sasvim normalno glajduju i slecu bez motora. Inace 40000 stopa je dovoljno 747 da dotera od Osjeka do Zagreba.

Lift-to-drag-ratio

P.S. Glide ratio nema apsolutno nikakve veze sa tipom motora, a i hidraulika je manje vise nebitna. Cista fizika je u pitanju, dakle konfiguracija krila.


Sigurno da je tako, kad sam spomenuo caravellu-znam da su u to vreme tako "reklamirali avion", ali to je bilo tako davno. U vec spomenutom programu "Air crash investigations" video sam pricu o Boeing mislim da je bio 757, BA koji je na letenju negde kod Indonezije prosao kroz oblak vulkanskog pepela, oba motora su otkazala, i pilot je polako stigao do aerodroma kao jedrilica. Mislim da je taj let usao u pilotske udzbenike.

E,sad sam se setio i Aviogenex-ovih Tupoljeva, u sastavu Yugotursa, imali su napred dva mala stola i sedelo se u krug...

Neko je spomenu sletanje uz bocni vetar, kad smo svi djuture isli u Hag na Slobino prvo pojavljivanje pred sudom u Hagu , avion je dodirnuo pistu, ali ga je (bar se nama cinilo) bocni vetar dignuo, nakrivio, i posle nekoliko sekundi (nama je izgledalo kao vecnost) vratilo nazad i sletelo.

J
trickshot trickshot 13:24 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

uff, u pravu si, neznam sta mi bi. Carravela je imala finesu 24 dok kod danasnjih aviona A330 ima najbolju finesu. manje krilo manja finesa, vece krilo veca finesa.
ono nije bio 757 vec 747 u vulkanskom oblaku a otkazala su mu bila dva motora pa su curili curili i uspeli da slete.
Covek u belom Covek u belom 15:44 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

trickshot
ono nije bio 757 vec 747 u vulkanskom oblaku a otkazala su mu bila dva motora pa su curili curili i uspeli da slete.
Kad pomenu luda sletanja i curenje, najludji je slucaj Gimli Glajdera, Kandaskog putnickog 767. Prica je toliko prepuna bizarnosti da je prosto za nepoverovati. Naime, avion je na pola puta izmedju Montreala i Edmontona otao bez goriva zbog loseg preracunavanja (tek sto su presli na metricki sistem, pa nisu podesili dobro podesili koeficijente u kompjuterskom sistemu) ?!!!!!! Sto je najgore vec su poceli da s spustaju kad ima je 1. motor (od 2 otkazao). Potrazili su proceduru u uputsvu za vanredne situacije i otkrili da procedura nije postojala jer se tako nesto nikad nije dogodilo. Stavise nikad nisu imali slicnu situaciju can ni simuliranu na obuci.
Na svu kapetan je bio jedrilicar pa je imao iskustva sa 'jedrenjem'. Na kraju su sleteli na bivsu vojnu pistu u Gimli-ju koja je u to vreme i bas u tom trenutku ?!!!! koriscena za drag-trke. Da situacija bude jos gora u avionu je usled gasenja motora nestalo komplet napajanje, pa je sve obavljeno manuelno (ukljucujuci i spustanje stajnog trapa koji se spusten slobodnim padom), i nista od instrumenata nije radilo. Eto jednog od razloga zasto hidraulika treba da bude mehanicka, a ne elektromehanicka.
Uprkos svemu tome avion je uspesno spusten (isina zavrsio na trupu) i niko od putnika nije povredjen.
Koga interesuje cela prica ima ovde.

Inace kod borbenih aviona sletanje bez motora je standardna procedura, koja je posebno naglasena kod jednomotoraca (kao npr. F16). Naime kod borbenih aviona najcesci uzrok prestanka rada motora je upravo nedostatak goriva (usled borbenih aktivnosti koje mogu da se odvijaju krajnje nepredvidjeno avion moze da ostane u vazduhu mnogo duze i potrosi mnogo vise goriva nego je planirano), a kako su u pitanju skupe letilice uvek je bolje pokusati spustanje nego se katapultirati.
Iz tog razloga kod vecine borbenih aviona postoji dodatni motor sa unutrasnjim sagorevanjem koji radi kao agregat i daje struju za napajanje svih sistema. Kod aviona kod kojih su sve komande digitalno-elektronske (tzv. fly-by-wire) kad ne bi bilo pomocnog napajanja avion uopste ne bi bio upravljiv.

Inace kod borbenih aviona ima neverovatnih prica i situacija sa nemogucim sletanjima, pa su cak poznati i slucajevi sletanja aviona sa ugasenim motorima na nosace.

EDIT: 747 u vulkasnom oblaku je cuveni British Airway Flight 9 kome su otkazala sva 4 motora, ali su na kraju uspeli 3 ponovo da startuju tako da sletanje nije bilo pravo 'flameout' sletanje.
trickshot trickshot 18:00 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

''Kod aviona kod kojih su sve komande digitalno-elektronske (tzv. fly-by-wire) kad ne bi bilo pomocnog napajanja avion uopste ne bi bio upravljiv.''

e pa sad, za borbene avione neznam ali prosto je diskutabilno da taj dodatni motor radi na velikim visinama s obzirom da kazes da je to motor sa unutrasnjim sagorevanjem, ja za to nisam cuo. Za komercijalnu avijaciju znam taj pomocni uredjaj se zove APU ili Auxiliary Power Unit koji je ustvari mali mlazni motor i svi su tipa Garret ili Honeywell i sluze da napaja avion na zemlji kad je parkiran strujom i vazduhom. Koristi se i u vazduhu da u slucaja otkaza generatora jednog motora nadomesti zahtev aviona za el. energijom ili da nadomesti bleed vazduh (pneumatika) u slucaju da jedan motor ne daje bleed vazduh takodje za raznorazne potreba aviona i kod nekih aviona je ogranicen njegov rad u zavisnosti od visine aviona.
A ako mislis na ADG Air Driven Generator to je sasvim druga stvar i koristi se u emergency situacijama kada avion potpuno izgubi napajanje el. energijom i imaju ga neki long range avioni.
nije mi do kraja jasno na koje pomocno napajanje mislis.
Covek u belom Covek u belom 18:32 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

trickshot
e pa sad, za borbene avione neznam ali prosto je diskutabilno da taj dodatni motor radi na velikim visinama s obzirom da kazes da je to motor sa unutrasnjim sagorevanjem, ja za to nisam cuo.

A ako mislis na ADG Air Driven Generator to je sasvim druga stvar i koristi se u emergency situacijama kada avion potpuno izgubi napajanje el. energijom i imaju ga neki long range avioni.
nije mi do kraja jasno na koje pomocno napajanje mislis.
U pitanju je EPU (emergency power unit). Nije bukvalno motor sa unutrasnjim sagorevanjem vec turbina i koristi se upravo u emergency situacijama kad avion izgubi potpuno napajanje el. energijom. I nije ADG posto ne radi samo uz pomoz airbleed-a sa glavnih motora nego radi na hidrazin (koji se u malim kolicinama cuva u dodatnom rezervoaru). Samim tim logicno i sto se ne koristi na komercijalnim avionima.

EDIT: Evo kako izleda jedno flameout out sletanje u F16. Samo je EPU i radio. Inace treba obratiti paznju na mirnocu s kojom tip sve izvodi. Skroz cool, skoro kao i cuvena recenica sa British Airways Flight 9:
"Ladies and Gentlemen, this is your Captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress."


trickshot trickshot 19:16 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Covek u belom
trickshot
e pa sad, za borbene avione neznam ali prosto je diskutabilno da taj dodatni motor radi na velikim visinama s obzirom da kazes da je to motor sa unutrasnjim sagorevanjem, ja za to nisam cuo.

A ako mislis na ADG Air Driven Generator to je sasvim druga stvar i koristi se u emergency situacijama kada avion potpuno izgubi napajanje el. energijom i imaju ga neki long range avioni.
nije mi do kraja jasno na koje pomocno napajanje mislis.U pitanju je EPU (emergency power unit). Nije bukvalno motor sa unutrasnjim sagorevanjem vec turbina i koristi se upravo u emergency situacijama kad avion izgubi potpuno napajanje el. energijom. I nije ADG posto ne radi samo uz pomoz airbleed-a sa glavnih motora nego radi na hidrazin (koji se u malim kolicinama cuva u dodatnom rezervoaru). Samim tim logicno i sto se ne koristi na komercijalnim avionima.

EDIT: Evo kako izleda jedno flameout out sletanje u F16. Samo je EPU i radio. Inace treba obratiti paznju na mirnocu s kojom tip sve izvodi. Skroz cool, skoro kao i cuvena recenica sa British Airways Flight 9:
"Ladies and Gentlemen, this is your Captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress."


e tako vec moze, turbina, znaci nikako motor sa unutrasnjim sagorevanjem. Pazi, ADG radi na vetar kao vetrenjaca i nema nikakve veze sa bleed vazduhom. Kazi mi jel ti ove podatke googlujes ili izbacujes iz glave pa neznam da li diskutujem sa internetom ili sa entuzijastom zaljubljen u avijaciju ili me samo kontrolises preko google-a
bauer. bauer. 19:26 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Evo kako izleda jedno flameout out sletanje u F16.

Jedva cekam da dodjem kuci da pogledam. Na poslu nemam zvucnike. Inace CuB, i svi ostali hvala vam na prilozima, ja sam se i nadao da bi tako nesto moglo da se desi, da zaljubljenici iznesi neku svoju pricu. Posebno oni koji ne mesaju jabuke i pomorandze
49 41 49 41 22:40 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Moj prvi let je bio DC-3,

To je onaj sto je stajao godinama izmedju aerodromske zgrade i Jat-ovog hangara i trunuo, trunuo; dok ga nije kupio jedan Turcin i renovirao za letenje.
Verovatno i sada leti?!?

To je jedan od retkih aviona; za koga se moze reci da je mazga od aviona.
49 41 49 41 23:17 13.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Eto jednog od razloga zasto hidraulika treba da bude mehanicka, a ne elektromehanicka.
Uprkos svemu tome avion je uspesno spusten (isina zavrsio na trupu) i niko od putnika nije povredjen.


Vrlo tesko, jer u pitanju su tako slozeni i teski sklopovi sistema da mogu biti samo elekromehanicki.
Neki avioni, kao DC-9 i neki drugi imaju napr. u slucaju otkaza el.meh. sistema otvaranja nosnog tocka i stajnog trapa mehanicki sistem otvaranja istog.
Medjutim, sta je sa flapsovima, predkrilcima, reverse motora, vazdusnim kocnicama na krilima i jos sijaset vrlo teskih sklopova.
bauer. bauer. 05:00 14.01.2009

Re: Obozavam aviJone

Inace treba obratiti paznju na mirnocu s kojom tip sve izvodi.

Fenomenalno. Ko bi rekao da F-16 ima takvu finesu. Ja sam mislio da su takvi avioni najneupravljiviji kad ostanu bez pogona.

A i ovi Heads Up Displays su fenomenalna stvar.
srki92 srki92 05:45 13.01.2009

A vidi mene!



Bauere, super tema, i ja sam tako poceo, downloadujuci igrice za Spektrum sa kraja Ventilatora, a vidi me sada, a?!
Zoran Modli i Voja Antonic, najveci Srbi! Treba im odati priznanje.









bauer. bauer. 06:38 13.01.2009

Re: A vidi mene!

i ja sam tako poceo, downloadujuci igrice za Spektrum sa kraja Ventilatora, a vidi me sada, a?!

Nego šta, tako i treba. De si bre ti komšija? Jel ima zime kod vas?
srki92 srki92 07:50 13.01.2009

Re: A vidi mene!

bauer.
i ja sam tako poceo, downloadujuci igrice za Spektrum sa kraja Ventilatora, a vidi me sada, a?!

Nego šta, tako i treba. De si bre ti komšija? Jel ima zime kod vas?


Zdravo komso, zima, opet premestaju svetski kup u spustu kod nas u Beaver Creek. Zavejalo onako do pola tockova ovde dole u gradu. A u planinama - do brade!

Bio juce na skindzi, ladno, ali smo se razbili, odlican sneg, nije guzvanjac, jos sad kako su uveli ove RFID passove prolazimo za sekund pored zicmena. Ne gubimo vreme. Posle zatvorili 70-icu, zbog nesrece, pa onda zbog kijameta koji je usledio, sreca da sam ukapirao na vreme pa se vratio nazad za Brek i onda potegao kuci preko pola Kolorada, po sred South Parka...

Kako je tu kod vas? Bio sam u Vegasu samo na jesen i vruce bre u p....u materinu, ali verovatno je sad mnogo lepo. Nego jesi isao mozda na Burning Man? Hej, moj sef sprema neku moto turu "na nivou firme", tu po vasem kraju na prolece, mozda se uslihtam, pa eto mene u tvom kraju.

Nego da se drzim teme - jesi probao da letis? Ove slike sto sam okacio su laznjaci, mislim, to sam ja stvarno vozio avion, ali onako "bez dozvole", dao mi drugar da se malo drzim za volan ;-), pardon, yoke. Napravio sam par skolskih zaokreta, onako sa sve rudderom i koordinacijom, bez proklizavanja. Jebiga navezbalo se to u FSX-u. Cak sam uspeo da pronadjem aerodrom u povratku, sto mozda neces verovati uoooopste nije lako u realnom zivotu kao u simulaciji. E, a znas sta je isto zajebano do jaja? Ona komunikacija sa tornjem. Koji jezik oni pricaju, pitam se...Koliko su casovi tu koda vas? Kod nas je oko $120 sat, a treba ti oko 5 soma da doteras do dozvole (otpriliko koliko i solidan desktop na komo mozes da teras FSX onako do maksimuma. Ja se bogami spremam, ako me pusti zena...

Ajde ziv bio.

bauer. bauer. 08:49 13.01.2009

Re: A vidi mene!

ako me pusti zena...

Čekaj, čekaj malo, jel ti znaš nešto što mi ne znamo :))))))) kad se to desilo?

I koje slike si okačio? Ja ne vidim ni jednu sliku od tebe?

Mene burazer, koji je isto entuzijasta, loži da krenemo za sportske pilote i da ortaka kupimo neku pticu, ali se ja još uvek troumim. Ne mogu da ga nagovorim ni na pecanje da odemo, za šta imamo sve uslove, a on oće da kupuje avion...
Covek u belom Covek u belom 12:23 13.01.2009

Re: A vidi mene!

srki92
Koliko su casovi tu koda vas? Kod nas je oko $120 sat, a treba ti oko 5 soma da doteras do dozvole (otpriliko koliko i solidan desktop na komo mozes da teras FSX onako do maksimuma. Ja se bogami spremam, ako me pusti zena...
Eh sta ti je obecana zemlja ta Amerika. U Svici, 350fr cas, a da doteras do dozvole minimum 10K fr, sto mu dodje tek za nijansu manje u dolarima.
srki92 srki92 23:23 13.01.2009

Re: A vidi mene!

bauer.
ako me pusti zena...

Čekaj, čekaj malo, jel ti znaš nešto što mi ne znamo :))))))) kad se to desilo?

I koje slike si okačio? Ja ne vidim ni jednu sliku od tebe?

Mene burazer, koji je isto entuzijasta, loži da krenemo za sportske pilote i da ortaka kupimo neku pticu, ali se ja još uvek troumim. Ne mogu da ga nagovorim ni na pecanje da odemo, za šta imamo sve uslove, a on oće da kupuje avion...


Ma dobro, mislio sam "domestic partner" al' na isto mu dodje kad su u pitanju dozvole za lomljenje vratova .

Hm, ne znam gde se dedose slike, bile su na sajtu neko vreme a onda odose. Mislim da me nesto zajebava kad pokusam da okacim slike koje su na pikasi...nekad radi, nekad ne.

Ma ja mislim da je to skupo. Ne toliko nabaviti avion, nego drzanje na nekom aerodromu, sem ako nemas svoju farmu da ga parkiras, a i onda moras nekom da platis odrzavanje. A sto rece CUB dole, jeste jeftino polaganje ovde, ja sam imao par kolega studenata koji su od svoje studenstke platice odvojili i polozili za sportskog pilota. Jebi ga, ima se, moze se...

Pozdrav.













bauer. bauer. 08:02 14.01.2009

Re: A vidi mene!

ja sam imao par kolega studenata koji su od svoje studenstke platice odvojili i polozili za sportskog pilota.

ovde ima dosta podataka. hm. ko zna, mozda jednog dana...
marta l marta l 11:01 13.01.2009

Zašto avioni lete...

...pa za uzivanciju, naraFski

volim sve oko letenja, cak sam jednom letela i sletela sedeci na onom flip sedistu u kokpitu Jat-ovog redovnog leta.....carski! Bilo zanimljivo ono prijavljivanje i odjavljivanje kontrolama leta, miran let, pa se nisu nesto naradili, sve automatski, cak i kada smo uleteli u neke oblake iznad Alpa i kada su se one rucice drmusale levo, desno, oni nista...kao, proci ce, nema veze....e, ali su sleteli manuelno, majstorski, samo kliznuli neosetno....posle su cekirali neki dugacak spisak iz nekog pravilnika

dvoje koji se nicega ne boje: amelia earhart i
moj mali saputnik od letos
bauer. bauer. 17:50 13.01.2009

Re: Zašto avioni lete...

...pa za uzivanciju, naraFski

That's the spirit

cak sam jednom letela i sletela sedeci na onom flip sedistu u kokpitu Jat-ovog redovnog leta.....carski!

Mrzim te

A Emilija je imala fascinantan zivot. Ko da je novosadzanka bre :))
marta l marta l 18:05 13.01.2009

Re: Zašto avioni lete...

A Emilija je imala fascinantan zivot. Ko da je novosadzanka bre :))


ma beogradzanka bre, vidis da ima naocare u kosi
trickshot trickshot 12:48 13.01.2009

rec dve o B-787

Dakle kao sto je poznato a mozda i nije Boeing787 (Dreamliner) je potpuna revolucija u tehnologiji izrade aviona, znaci dva koplja je iznad sadasnjih recimo B-737NG ili Airbusa u pogledu inovacija i dostignuca. 90% aviona je napravljen od kompozitnih materijala (ugljenicna vlakna, fiberi, kevlari i sl.). Jedini veci metalni delovi na njemu su motori i stajni trap. Krila se prave u Japanu a delovi trupa u Italiji a sastavlja se u Everett-u ako se ne varam to je na Aljasci.
Evo nekih primera inovacije za koje sam saznao. Dok se kod sadasnjih aviona vazduh za koriscenje u pneumatskom sistemu odvaja sa MOTORA (govorim kad je avion u letu) i sluzi da napaja raznorazne sisteme: aiconditioning, grejanje napadnih ivica krila, uvodnik motora itd... na Dreamlineru jedini vazduh koji se koristi sa motora sluzi za grejanje uvodnika motora, sve ostale potrebe za koriscenje vazduha prave elektromotori. Dakle sve sto se pokrece na ovom avionu kao izvor energije je elektricno ili elektronski komandovano, cak su mu i kocnice elektricne, kako rade ne pitajte me kad saznam javicu. Za pokretanje aerodinamickih povrsina na avionima se koristi hidraulicna tecnost pogonjena motorskim hidropumpama ili elektricnim pumpama koji daju pritisak (3000psi) hidropokretacima za otklon odredjene povrsine, stajni trap itd. da ne davim dalje, na 787 se umesto hidropokretaca koriste elektrohidraulicni motori pogonjeni pritiskom od 5000psi (pound square inch) brrrrrrrr.
Mada je prototip vec napravljen i prikazan svetskoj javnosti, kasni se u isporuci prvog aviona koji treba da dobije Japan Airways zbog problema nastalih u izradi vezivnih elemenata kompozita. Da pojasnim, kod klasicnih aviona da tako kazem za spajanje delova strukture ili oplate svejedno koriste se nitne (rivets) na avionu nista nije zavareno (za neupucene), dakle imaju problem u Boeingu ne kako da spoje taj kompozit ali kada treba da se vrsi opravka recimo pa u tu rupu gde je bio originalni kompozitni rivet, nemoze da se stavi novi jer je rupa erodirala (rasturila se)prilikom vadjenja originalnog da tako plasticno objasnim, kako ce to da rese saznacemo. Na avionu su svi sistemi kotrolisani elektronskim kutijama (Control Boxes ili Accessory Units) koji se hlade elektricnim fenovima, kod 787 ove kutije imaju coolere sa rashladnom tecnoscu kao na starim pojacalima. Prozori u putnickoj kabini su znatno veci. Verovatno ste videli kao mu je krilo zakrivljeno, zaboravio sam kako zovu to krilo. Bice zanimljivo videti kako su resili problem udara groma u avion posto je poznato da kompozit jako osetljiv na udar groma.
Cudo od aviona.
btw sa A380 licno uopste nisam impresioniran, grdosija koja prima 1000 ljudi. Koje mi je to zadovoljstvo putovanja da moram da se guzvam sa gomilom ljudi kao na vasaru.
srki92 srki92 07:26 14.01.2009

Re: rec dve o B-787

trickshot
Krila se prave u Japanu a delovi trupa u Italiji a sastavlja se u Everett-u ako se ne varam to je na Aljasci.


Varas se rekao bih, Everet je severno od Sijetla u Vasingtonu, tu je Boingova centralna fabrika i cini mi se headquarters kompanije, mada su nesto pricali o premestanju, jebem li ga gde. Bas sam prosao tuda prosle nedelje.

Moja bivsa firma je pravila RF tranzistore za transceiver koji omogucava wireless internet pristup putnicima za vreme leta u tom avionu. Mada bih ja bio srecan i da mi daju samo 110 volti AC prikljucke u economy klasi...
ivana23 ivana23 17:57 13.01.2009

***

bauer. bauer. 18:07 13.01.2009

Re: ***

Pozz. prijo!
ivana23 ivana23 18:42 13.01.2009

Re: ***

bauer.
Pozz. prijo!

Takodje...
Covek u belom Covek u belom 00:45 16.01.2009

Cudesan ditch

Ovo je bas vest za ovaj blog:
B92 vest



Avion Airbus A320 sa 150 putnika i slanova posade je izveo klasican ditch ili sletanje na vodu za slucaj opasnosti. Izgleda da su ptice uletele u motore i da su oba otkazala, a s obzirom da je tek poleto, nije imao visinu da se vrati na aerodrom i da proba flameout sletanje na pistu, umesto toga pilot je odabarao ditch i nije pogresio. Prema slikama, tj. odlicnom stanju u kojem je avion i na osnovu informacija da su svi putnici zivo i zdravo, moze se zakljuciti da je sletanje bilo neverovatno dobro. Malo ko moze da ima predstavu koliko je tako sletanje na vodu zeznuta stvar za uraditi i koliki je to podvig. U svakom slucaju za ovako nesto pilot zasluzuje orden.

bauer. bauer. 02:21 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

Malo ko moze da ima predstavu koliko je tako sletanje na vodu zeznuta stvar za uraditi i koliki je to podvig. U svakom slucaju za ovako nesto pilot zasluzuje orden.

Potpisujem. Eno nas već zezaju, nas entuzijaste, po lavirintima bloga. A ni ne znaju koliko je ovo jedan istorijski trenutak. Majstorima koji su ovo izveli, svaka čast!
bauer. bauer. 05:00 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

Pilot je bio Chesley B. "Sully" Sullenberger III, veteran sa 29 godina iskustva i instruktor jedriličarstva Ne kažu još ko je bio kopilot, koji je sigurno odigrao značajnu ulogu u svemu, kao i stjuardese uostalom.
topcat topcat 05:13 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

Koja scena! Uvijek sam mislila da su one nacrtane situacije na "instrukcijama" samo hipoteticke.
Pilotu i posadi svaka cast!

p.s. je li ono u US airwaysu pitaju da asistiras u slucaju nuzde ako sjedis kraj izlaza?
bauer. bauer. 05:22 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

p.s. je li ono u US airwaysu pitaju da asistiras u slucaju nuzde ako sjedis kraj izlaza?

jeste baš sam letos leteo sa US Airways. to su odlična mesta sa extra prostorom za noge. I bas se to desilo, putnici koji su tu sedeli su otvorili vrata. Inače, pred let te pitaju da li ti je nezgodno da tu sediš, da ti zamene mesto sa nekim kome ne smeta...
crossover crossover 18:05 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

bauer.
Pilot je bio Chesley B. "Sully" Sullenberger III, veteran sa 29 godina iskustva i instruktor jedriličarstva.

Захваљујући његовом искуству и вештини нико није настрадао, а према изјавама путника последњи је напустио авион када се уверио да су сви путници изашли. Овај човек је херој.

Chesley B. "Sully" Sullenberger III



Вест и кратка анализа догађаја на BBC World News.
bauer. bauer. 19:17 16.01.2009

Re: Cudesan ditch

neverovatna prica. nadam se da ce da uzme neku kintu za autorska prava jer po ovome ce se sigurno snimati film jednog dana.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana