Društvo

SFRJ - na kraju, šta smo imali?

gordanac RSS / 30.08.2007. u 14:02

- prilog za razgovor o nama - 

m9e3zc0.jpgKad se (i ako se) uopšte razgovara o SFRJ, teme tog razgovora su mahom sledeće tri:

1. raspad (tragičan i strašan) i teorije zavera vezane za raspad

2. nostalgija vezana za ljude, prostore, pejzaže, muziku  koje je neko voleo i poznavao u toj državi

ili (najopštije) 

3. utisci o tome kako se "tada bolje živelo"

Kako bi, za dvadeset godina od danas neko sasvim neutralan (i moguće još nerođen) opisao tu zemlju, za koju mi, savremenici njenog trajanja i raspada još uvek gledamo u "račun", podvlačimo "crte"  i tražimo odgovor na čuveno konobarsko pitanje "šta smo imali?", dakle šta bi za tog istraživača iz budućnosti (verovatno) bilo nesporno?

Evo predloga kratke liste opisa:

a) odsustvo političkih i građanskih sloboda, nepostojanje slobode govora i nesigurnost privatne imovine (nacionalizacija, progoni ljudi, zastrašivanje, kult ličnosti, zloupotrebe policije i sudstva...)

b) komandna, državna ekonomija (sa elementima tržišne), zaduženost, politizacija  fiskalne (poreske) m1f5ze4.jpg i  monetarne politike neodrživa sa bilo kog ekonomskog stanovišta (inflacija, nestašice energenata i robe široke potrošnje, državne subvencije direktno u potrošnju, stambena izgradnja, društvena svojina,...), nezaposlenost i "rad u inostranstvu" za oko   1 500 000 do 2 000 000 ljudi koji napuštaju zemlju u potrazi za poslom sedamdesetih, mahom u evropske zemlje

c) viši stepen slobode kretanja (bezvizni režim sa većinom zemalja sveta), ali i posebni uslovi pri dobijanju putnih isprava

d) izuzetan spoljnjopolitički položaj i ugled države (zemlja-osnivač UN, KEBS, Pokret nesvrstanih, članica svih relevantinh međunarodnih organizacija...) sa evidentno višim kvalitetom života u poređenju sa drugim jednopartijskim (blokovskim) državama

e) multinacionalna i multikonfesionalna zajednica, ustavno garantovane verske slobode sa mnogo primera teškoća u primeni tih sloboda, ulaganje u verske i sakralne objekte iz budžeta (obnove spomenika kulture)

f) u preseku 1945/1990 vidljivo (i finansijski  mahom nerealno) državno ulaganje u obrazovanje, infrastrukturu, zdravstvo, autonomiju lokalnih samouprava, poljoprivredu, ...razne socijalne funkcije države, ali bez slobodne inicijative pojedinca i mahom bez ekonomske održivosti (teorije "propalih nvesticija", "malverzacija u privredi", "paketa mera SIV u ekonomiji",...)

Moj prvi čitalački susret sa objektivnim, analitičkim i istraživačkim pristupom kad je SFRJ u pitanju bila je knjiga "Jugoslavija kao nedovršena država". Na žalost i - poslednji.

Naviknuta sam na stereotipe, predrasude, mitomaniju, na odsustvo volje za dijalog,  na nedostatak znanja kada su u pitanju dnevne teme sektorskih politika, istorijskih događaja, kad su pitanju razlozi za pojedine ishode društvenih i političkih procesa, ali ta navika nije uticala na moj optimizam da ljudi ipak mogu (ako hoće i kad hoće) da sasvim realno sagledavaju stvari. Posebno blogeri/ke. I o onome što je bilo, i o onome što jeste, a pogotovo o onome što bismo voleli da bude.

Dakle, SFRJ - šta smo imali?

m11d1ri8.jpgm3l2aj1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post scriptum:

tekst je nastao zahvaljujući asocijacijama na meni beskrajno zanimljiv "efekat leptira" i moje konstatacije o kreativnosti jednog komentara

 



Komentari (154)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

G r o f G r o f 21:07 30.08.2007

Re: SFRJ je bila dobro zamisljen brend

U toj zemlji svaka republika je tvrdila da je ona druga iskorištava.
Sada, nakon raspada, stvari se kristališu.
Sposobni i radni napreduju, ostali se valjaju u blatu.
Jasno je kao dan da su ti valjači u blatu bili oni koji su iskorištavali ostale...
Vera I. Vera I. 21:14 30.08.2007

Re: SFRJ je bila dobro zamisljen brend

Sposobni i radni napreduju, ostali se valjaju u blatu.


Nadam se da ne mislite da su ''sposobni i radni koji napreduju'' novopeceni milioneri (tzv. ''uspesni biznismeni'') a da se sirotinja kao ''ostali'' valja u blatu. Ako ste mislili na bivse republike SFRJ onda bolje razumem.
G r o f G r o f 21:20 30.08.2007

Re: SFRJ je bila dobro zamisljen brend

Mislio sam na ono što bolje razumete...:)
Vera I. Vera I. 21:25 30.08.2007

Re: SFRJ je bila dobro zamisljen brend

G r o f
Mislio sam na ono što bolje razumete...:)


E bas Vam hvala inace ne bih mogla dobro da spavam.:)
Mujo i Haso Mujo i Haso 18:11 30.08.2007

Bolje je imati nego nemati

Ukoliko neko hoce da pravi objektivnu analizu na temu "sta smo imali", morao bi za period trajanja SFRJ pazljivije uzeti u obzir okolnosti u kojima se kompletan svet nalazio. Dobra polovina Globa zivela je u strogo kontrolisanim ekonomijama i nedemokratskim rezimima. Komunizam kao ideja tokom cele prve polovine dvadesetog veka bio je u punom zamahu.
Gordanac nista netacno u Vasem napisu, ali ne moze se govoriti i kritikovati stanje ljudskih prava i politickih sloboda u SFRJ kroz prizmu leta gospodnjeg 2007. Svet je ipak otisao napred, ma kako se teturao na tom putu.
Svidja mi se poredjenje blogera SFRJ sa US is istog perioda.
Sansa je postojala, olicena u vladi A. Markovica, mada je ista dosla kasno i zanemarena od sveta koji jednostavno nije imao interesa da pomogne, a mogao je. Ovaj post pomalo me podseca na mog dedu zakletog komunistu koji bi mi govorio da je komunizam doneo nevidjeno blagostanje, jer sad imamo televizore, a pre rata ih nismo imali.

Zakljucak.
SFRJ je bila plemenita ideja ostvarena kroz pogresan sistem. Zato sto je bila plemenita, tako dugo se i odrzala. Zato sto je sistem bio pogresan nije prezivela.
spekulant spekulant 18:27 30.08.2007

Re: Bolje je imati nego nemati

Mujo i Haso

SFRJ je bila plemenita ideja ostvarena kroz pogresan sistem. Zato sto je bila plemenita, tako dugo se i odrzala. Zato sto je sistem bio pogresan nije prezivela.


Ne bih se slozio da se SFRJ odrzala samo zato sto je ideja bila plemenita. Ne mislim da je uopste bila plemenita. Ideja takve drzave je bila potpuno proracunata.

Odrzala se jer je bila realan sistem. Raspala se onda kada je postala nerealna i to ne zato sto je ideja bila pogresna, nego ljudi koji su njoj ziveli, vise je nisu osecali kao ideju koja vodi ka ispunjenju njihovih ciljeva.

Poredjenje sa USA je u mnogo cemu ispravno. USA je "land of opportunity". Mnogi ce taj iskaz da argumentovano pobiju, ali ta ideja zivi.

SFRJ je bila "land of opportunity" i zivela je dok su ljudi u to verovali. Ne vidim zasto Srbija ne bi mogla da prihvati tu ideju. Samo to prihvatiti bi bio veliki korak napred.
Mujo i Haso Mujo i Haso 19:53 30.08.2007

Re: Bolje je imati nego nemati

Priznajem da sam u zakljucku povukao malo vise na emotivnu kartu. Izraz plemenita moze da zvuci pateticno. Ali ko moze da me okrivi sto mislim da su integrativne ideje, ideje zajednistva i uvazavanja razlicitosti - plemenite ideje.

spekulant

Raspala se onda kada je postala nerealna i to ne zato sto je ideja bila pogresna, nego ljudi koji su njoj ziveli, vise je nisu osecali kao ideju koja vodi ka ispunjenju njihovih ciljeva.


Jugoslavija je bila (i ostala) najbolje i najpragmaticnije resenje za ljude koji su u njoj ziveli.
Nije se desilo, kao sto vi kazete, da su ljudi prestali osecati Jugoslaviju kao ideju koja vodi ispunjenju njihovih ciljeva, vec su lokalne politicke elite shvatile da im ona kao takva, vise ne omogucava neogranicenu i nekontrolisanu vlast na celom ex-yu prostoru. (mafijaska filozofija: mala bara puno krokodila), pa su krenuli u omedjavanje svojih teritorija indoktrinirajuci ljude pricom o prevazidjenosti Jugoslavije kao ideje. Srbija koja je posejala seme raspada nastupala je sa nesto drugacijih pozicija koje mogu da se svedu na parafrazu: drzava (jugoslavija) to sam ja (srbi), a za ostalo nas zivo zabole... sto je u principu isto samo malo drugacije.

Zato sto su i sami bili izdanci takvog, nakaradnog sistema, nisu mogli, ni hteli da isti menjaju i prilagodjavaju, (uvek je lakse promeniti i dograditi, nego rusiti i iznova pocinjati), vec su krenuli u rasturanje Jugoslavije, a manje vise, s izuzetkom Slovenije, zadrzali stare (nedemokratske) sisteme.

Ostalo ste sve u pravu, nemam zamerke )


spekulant spekulant 20:32 30.08.2007

Re: Bolje je imati nego nemati

cinjenica je da sam ja spustio celu pricu na obicne ljude, tako da ste u pravu da su u pitanju odredjene grupe i elite koje su srusile sistem iz svojih razloga.

Ipak, na kraju se svodi na isto: te grupe su obicne ljude uspele da ubede u to da Jugoslavija nije dovoljno vredna ideja koja vodi ispunjenju njihovih zelja i osecanja.

S jedne strane, zeljama i osecanjima je lako manipulisati, pa iz tog razloga svi pravimo male i velike greske na raznim nivoima. S druge strane, osecanja i zelje nas guraju napred. Ako ne budemo znali za greske, i razloge za greske, onda cemo ih ponoviti.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:34 30.08.2007

Plemenita ideja?

Suviše lepo da bi bilo istinito...što se kasnije i pokazalo. U tim državnim pričama, plemenitost je samo zarad patriotskih pesama...pre će biti da se radilo o interesima.
spekulant spekulant 21:19 30.08.2007

Re: Plemenita ideja?

I ja se ne slazem sa reci "plemenito" mada kad bolje razmislim, mozda i nju ne treba izbaciti. Gledano van sireg konteksta, skroz ste u pravu. Ali, u kontekstu nas gradjana koji cinimo drzavu, da bi ona evaluirala, i dala nama sansu sto boljeg licnog razvoja, potrebno je da "osecamo" da je nasa. Nasa iz krajnje sebicnih, licnih, ciljeva.

Evo prostog primera. Interes svakog proizvodjaca automobila je da proda sto vise automobila. Ali, njihov interes je malo teze zadovoljiti kad postoji jos 100 raznih proizvodjaca.

Zato oni kazu:
1. ko ce da kupi ovaj nas auto? - Pa onda nadju dovoljno veliku grupu potencijalnih kupaca.
2. kako da ih navedemo da kupe bas nas auto kad ima 100 drugih modela? - pa zato sto cemo da nadjemo "plemenitu" ideju koju ce oni prepoznati. Koji ce ispuniti njihovu zelju, koja njihov zivot cini boljim.

Na primer, auto ce biti najsigurniji od svih na trzistu.

Zar nije "plemenito" sto oni prave najsigurniji auto na svetu? Pa iako je iz interesa?

Veljko B Uzicanin Veljko B Uzicanin 18:45 30.08.2007

SFRJ je bila visestranacka drzava

SFRJ je bila jedina visestranacka drzava u Istocnoj Evropi. U SFRJ su vlast drzale 8 politickih partija, sto je daleko visi nivo demokratije nego danas u Srbiji gde vlast drzi samo jedna partija, koja je cak i u opoziciji u isto vreme.
Zbog tog nivoa demokratije koji je bio u SFRJ, ja se ne bih slozio sa vecinom teza iz uvodnog teksta koje impliciraju suprotno.
Takodje, SFRJ je bila daleko ispred danasnje Srbije po pitanju verskih sloboda, slobode stampe, prava manjina itd, itd. Jedina nezgoda je sto su u jednom momentu dosli divlji i isterali pitome, a sada nas ubedjuju kako je, jelte SFRJ bila nesto kao lose, a ovo sto danas nazivaju drzavom kao dobro.
Luc Luc 18:50 30.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

I kojih je to soam stranaka???
Veljko B Uzicanin Veljko B Uzicanin 18:57 30.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

Luc
I kojih je to soam stranaka???

Ne mogu se sada setiti svih njihovih imena, a mrzi me da googlam, ali evo nekoliko po secanju:
ZKS, SKS, SKH, SKBiH, SKM, SKCiG..., a od vanparlamentarnih bi naveo SSRNJ i SSOJ.
nikson nikson 19:05 30.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

Veljko, stvarno sam mislio u pocetku da se salite...
Veljko B Uzicanin Veljko B Uzicanin 19:13 30.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

nikson
Veljko, stvarno sam mislio u pocetku da se salite...

Ne, ne salim se. Treba samo biti slep i ne prihvatiti tu cinjenicu. Svaka od tih partija je zastupala sopstvene interese u Parlamentu, koji su neretko bili dijametralno suprotni. Pluralizam u SFRJ je bio na zavidnom nivou u poredjenju sa danasnjom Srbijom. Na kraju se desio i raspad jer najveca partija SKS, inace staljinisticke provenijencije, nije bila sposobna da prihvati kompromis i novi koalicioni ugovor (kad su pa staljinisti mogli prihvatiti ikakav dogovor ili kompromis osim pod teskim pritiskom i silom ???)
dragan7557 dragan7557 23:38 30.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

Veljko B Uzicanin
Luc
I kojih je to soam stranaka???

Ne mogu se sada setiti svih njihovih imena, a mrzi me da googlam, ali evo nekoliko po secanju:
ZKS, SKS, SKH, SKBiH, SKM, SKCiG..., a od vanparlamentarnih bi naveo SSRNJ i SSOJ.


Dodajte tu boračku organizaciju Savez boraca jedna od najuticajnijih u DFJ,FNRJ, a u kasnijem periodu SFRJ
moć ove organizacije je u opadanju. Najveći uticaj u politici bivše države su imali ljudi koji su posle WW II
došli u Beograd i zaposeli vlast koju i danas njihovi naslednici drže.
Heroji,prvoborci,spomeničari i sl.,kada se tome doda tribalno zemljačka komponenta dobija se jasnija slika.

Avangarde koje su organizovane u partijama u vašoj odličnoj analizi ,svaka za sebe je zahtevala veći stepen samostalnosti u čobanisanju sa svojim stadom koju centralna vlast svojim tribalnim autoritetom osporavala po cenu rata.Inače malo ko hoće da shvati da je u pitanju višestranačka država iz prostog razloga što se na SFRJ gleda kao na komunističku tvorevinu jedne partije.Fokusiranje na različite interese nacionalnih komunistikih partija
koje ste vi ovde uradili je skoro permanentno prisutno na medjunarodnom planu.

Osim visokog nivoa demokratije treba istaći visok stepen socijalne pravde,jednakosti,sigurnosti i solidarnosti kod običnog sveta.Budže su skinule gazde da bi njihovi naslednici postali gazde.Osnovno u svemu je da dršttvena svojina kao osnovni moralni i prirodni princip svega zajedničkog bude pretvorena u privatnu prćiju korporativnog kapitala što je posebno vidljivo u državama EU koje nam se pred očima pretvaraju u ispostave
špekulativnog korporativnog kapitala.Krajnji rezultat......
milosib milosib 08:05 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

"Takodje, SFRJ je bila daleko ispred danasnje Srbije po pitanju verskih sloboda, slobode stampe"

Odavno nisam procitao smesniju stvar. Po kojim merilima su verske slobode u SFRJ bile ispred danasnje Srbije?. Jedino proganjanje vernika danas vidim kod onih nesrecnih vehabija, a i to zbog opravdane sumnje na terorizam.

Odrastao sam u SFRJ, ali se ne secam nijednog dnevog lista koji nije bio na liniji vlasti.
ivana23 ivana23 09:56 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

.
Odrastao sam u SFRJ, ali se ne secam nijednog dnevog lista koji nije bio na liniji vlasti.

A nedeljnog?
Veljko B Uzicanin Veljko B Uzicanin 10:39 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

milosib
"Takodje, SFRJ je bila daleko ispred danasnje Srbije po pitanju verskih sloboda, slobode stampe"Odavno nisam procitao smesniju stvar. Po kojim merilima su verske slobode u SFRJ bile ispred danasnje Srbije?. Jedino proganjanje vernika danas vidim kod onih nesrecnih vehabija, a i to zbog opravdane sumnje na terorizam.Odrastao sam u SFRJ, ali se ne secam nijednog dnevog lista koji nije bio na liniji vlasti.

Ljudima je nesto smesno obicno kada to izlazi iz okvira njihovih ocekivanja. Na primer, smesne su im necije prevelike cipele, ili prekratke pantalone. Tebi je ovde smesno nesto sto ne ocekujes da cujes, jer ti je neko usadio u glavu uverenje kako je u SFRJ vladala opsta cenzura ili proganjanje na verskoj osnovi, bez obzira sto si odrastao u SFRJ i sto si mogao licno da se uveris da to jednostavno nije tacno.
Sloboda stampe u SFRJ se ogledala brojem pisanih i elektronskih glasila koja nisu bila pod direktnim uticajem vlasti, za razliku od danasnje Srbije gde takvih glasila jednostavno nema. Mozemo uzeti primere Vijesnika, Dnevnika (LJ), Feral Tribjuna, Mladine, Rijeckog Novog, a izmedju korica samo jednog broja casopisa Start je bilo vise novinarskog kvaliteta nego u celokupnom danasnjem srpskom izdavastvu za godinu dana. Od elektronskih medija tu je bio RTVLJ, RTZ, RTSK, TV Kopar-Cappodistria, TV Sljeme ili , recimo Radio Studio-B. Nije bio redak slucaj da su i vladini mediji bili kriticki orijentisani prema vlastima, sto mozemo videti na primeru radija Beograd, drugi program, ili Borbe.
Sto se verskih sloboda tice, one su bile zasticene i institucionalno i vaninstitucionalno, bogomolje nisu niti rusene niti paljene, ali crkva je strogo bila odvojena od drzave i danas se to uzima kao glavni argument za tezu o verskim neslobodama u SFRJ. Primera radi, u Uzicu je slobodno ordinirala Katolicka crkva, koja je danas zamaskirana i prakticno u ilegali, a samo retki uzicani znaju da ona uopste postoji. Da nije u ilegali, verovatno bi dozivela sudbinu beogradske dzamije.
U odnosu na SFRJ, danasnja Srbija je tuzna beskrvna tvorevina, bez slobode stampe i bez verskih sloboda, kojom upravljaju najgori medju najgorima.
Pa se ti smej i dalje koliko god hoces.
babic babic 15:51 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

o bili dijametralno suprotni. Pluralizam u SFRJ je bio na zavidnom nivou u poredjenju sa danasnjom Srbijom. Na kraju se desio i raspad jer najveca partija SKS, inace staljinisticke provenijencije, nije bila sposobna da prihvati kompromis i novi koalicioni ugovor (kad su pa staljinisti mogli prihvatiti ikakav dogovor ili kompromis osim pod teskim pritisk

Gomila gluposti.U SFRJ je postojalo 8 filijala Saveza Komunista po teritorijalnom principu.Naravno u svakoj republici je vladala jednopartijska diktatura i na saveznom nivou takođe.
blackbox blackbox 17:22 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

.Tačno, još dodajte organizacije SK dveju pokrajina i u JNA. Svi su na kraju napustili ideje socijalizma, marksizma, i kako se sve nisu deklarisale u progresivnom smislu, i priklonile se nacionalističkim rukovodstvima republika.
Inače, što stvarno što veštački i onda su se podelile u dva suprostavljena bloka, kao proevropski demokratski i centralistički.
Veljko B Uzicanin Veljko B Uzicanin 23:02 31.08.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava

Nisi u pravu babicu. Oni su samo imali slicna imena, nesto kao u danasnjoj Srbiji sto u nazivima stranaka imamo odrednicu "demokratska", a bez d od demokratije, tako su i one bile "komunisticke". Recimo, ZKS je bila isto toliko komunisticka koliko je komunisticka i Konzervativna stranka V. Britanije. I nijedna od tih "saveza komunista" nije bila nicija filijala. To da li je u pojedinim republikama bila jednopartijska diktatura je nebitno za raspravu o SFRJ. Evo i u Uzicu je jednopartijska diktatura i da li to ima veze sa Srbijom u celini ?
jesen jesen 11:37 01.09.2007

Re: SFRJ je bila visestranacka drzava,Hm..

...sve zavisi od toga sta se podrazumeva pod verskim slobodama..Tacno je da je Crkva bila odvojena od drzave ali su ipak vlast u Crkvi drzali takozvano crveni popovi....E tu sad postoji izvesna kontradikcija a mozda i nije, jer ceo sistem je bio osmisljen da se dobije privid sloboda raznih pa i verskih...Narod je mogao da ide u Crkvu, niko mu nije branio...ali je tamo odlazio samo onaj deo naroda cija buducnost nije "zavisila od drzave"... Postoji li bilo koji direktor i najmanjeg preduzeca, direktor neke skole, dekan fakulteta....a da je bio vernik(mozda je neko i bio ali to nije smeo da pokaze ako je imao ambicije za uzlaznom karijerom)....
d j o l e d j o l e 19:45 30.08.2007

Racun

Ne znam, cini mi se da je za neke Jugoslavija bila cist brak iz racuna ... trpeli su bracnog druga dok nisu dobili ono sto su hteli ... svoje nacionalne drzave. A dobili su ih, koliko god to moze sada da im deluje smesno ili glupo ... ipak zahvaljujuci pobedi jedne mlade balkanske kraljevine u I svetskom ratu.
shkomishkomi shkomishkomi 20:37 30.08.2007

A ko ce sve to da plati?

To sto se zivelo bolje u SFRJ, je ko u da sedis u kafani 7 dana, jedes pijes narucujes muziku i lupas inventar, a kad krenes kuci i kelner te pita, a da platis, a ti kazes, meni je tata rekao da je sve besplatno, nemam pare. A onda te gazda i kelener prebiju, ti sav izlomljen lezis na ortopediji i mantras, ma mnogo mi je bilo bolje u kafani nego ovde.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:09 30.08.2007

Shkomishkomi,

5 !
Dejan Stanković Dejan Stanković 21:10 30.08.2007

Juce otkrih

da mi u licnoj karti pise: mesto rodjenja Jugoslavija.
Odlucio sam da ne menjam. Skrozj lepo zvuci a i istina je.
kakva-takva, bese nasa.
po nacionalnosti sam znaci: post jugosloven
Vera I. Vera I. 21:17 30.08.2007

Re: Juce otkrih

po nacionalnosti sam znaci: post jugosloven


Zamislite, zemlja od 24 miliona stanovnika od kojih je samo 10% bilo ''Jugosloven'' a postojala je skoro citav jedan vek. Kako je to moguce? Prosto neverovatno, zar ne?
gordanac gordanac 21:21 30.08.2007

:))

po nacionalnosti sam znaci: post jugosloven

preneću dalje - rešio si problem mnogima :))
Vlasta Vlasta 22:03 30.08.2007

A naročito

carinicima đirom sveta. Naši su pasoši jedinstveni. Na koricama piše SRJ, mesto stanovanja SCG, a rođenja SFRJ. Zamalo jednom sebi da uđem u trag.
babic babic 22:05 30.08.2007

Re: :))

SFRJ su razbili oni koji su je i stvorili-komunisti.Nakon mukotrpnog i sporog razvoja kakve-takve višestranačke demokratije,krajem 19 veka i u prvoj polovini 20 veka,došli su komunisti i jednostavno zbrisali i te začetke parlamentarizma,demokratije,tržišta i zaveli svoju diktaturu.
Kada se šire sladunjave pričice o "divnom životu" u SFRJ,kao primer se uzima samo period 70-tih i 80-tih.Komunistička Jugoslavija je postojala od 1945,a 1944/1945 pa do 1951,je pobijeno desetine hiljada ljudi,bez ikakvog suda,bez ikakvog prava na odbranu,žalbu itd.Neke procene se kreću od 50 000-60 000 likvidiranih
"narodnih neprijatelja" u Srbiji,u Beogradu oko 10 000 ljudi.
Kroz KPZ Požarevac je 1945-1951 prošlo oko 40 000 ljudi,za samo 6 godina,a za čitavo vreme Kraljevine Jugoslavije oko 10 000 zatvorenika.To znači da je u proseku godišnje bilo zatočeno oko 7 000 ljudi,a u vreme Kraljevine Jugoslavije oko 500 godišnje.Za narednih 40 godina,1951-1991,u KPZ Požarevac je ukupno bilo oko 40 000 zatvorenika,isto onoliko koliko za prvih 6 godina komunističke tiranije.Tek početkom 50-tih u KPZ Požarevac i S.Mitrovica su uvedeni postelja i kreveti za zatvorenike i grejanje zimi.
Sladunjava bajka o SFRJ je izgrađena na desetinama hiljada ubijenih ljudi,kada se taj diktatorski sistem uspostavljao.Pošto su komunisti,u maniru najboljih staljinista,praktično istrebili svakoga ko bi im mogao da pruži otpor,započeli su sa mekšom fazom totalitarizma.Komunistička diktatura je bila učvršćena,i moglo se preći na dresuru širokih narodnih masa,da oduševljeno nose totem-štafetu i prinose ga Brozu kao nekom paganskom božanstvu.Valjda je Broz trebao biti Zevs/Jupiter ali se on proglasio bogom mladosti(25 maj).

Komunisti nisu rešili nijedan problem,a "najbolje rešeno nacionalno pitanje na svetu" se pokazalo kao najgore rešeno nacionalno pitanje jer se jedino SFRJ raspala u krvi od svih komunističkih država.
Gledano iz sadašnjeg vremena,SFRJ je bila obično mlaćenje prazne slame,jer se nijedan institut njenog uređenja ne može primeniti u sadašnjim uslovima-samoupravljanje,udruženi rad,kult ličnosti,dogovorna ekonomija-sve se to pokazalo notornim promašajima.


znikolic znikolic 03:14 31.08.2007

Neumesno poređenje

Potpuno je naumesno upoređivati Kraljevinu Jugoslaviju i SFRJ, postoji puno razloga za to.

Pre svega, Kraljevina Jugoslavija je bila demokratska država (uz kratak period šestojanuarske diktature). Progonjeni su oni koji su se zalagali za promenu ustavnog poretka nedemokratskim putem: komunisti i separatistički pokreti. Njihove metode bi danas bile okarakterisane kao terorizam.

SFRJ nije nikada bila demokratska država. Najveći deo političkih zatvorenika su u stvari bili oni koji su počinili verbalni delikt.

kamichak kamichak 06:00 31.08.2007

Re: :))

babic

Komunisti nisu rešili nijedan problem,


e? bas nijedan put nisu izgradili?
1939. je SVE bilo bolje nego 1979?

gordanac

Da, koliko god je to moguće, približimo te svoje "slike" i "realnost".


je l' se i babic racuna?
mislim, neozbiljno je ...

babic babic 16:02 31.08.2007

Re: :))

kamichak

e? bas nijedan put nisu izgradili?
1939. je SVE bilo bolje nego 1979?

Mogli su da izgrade i Keopsovu piramidu,ali je i dalje SFRJ bila diktatura,tiranija sa jednopartijskim sistemom i krvavim temeljima.
1939 je očigledno bila bolja od 1979 sa aspekta političkih sloboda,višepartijskog sistema,nezavisnosti sudstva.

Uporedite Kraljevinu Jugoslaviju iz 1939 sa sadašnjim demokratskim državama u pogledu političkog sistema i organizacije vlasti.Zatim uporedite SFRJ iz 1979 sa sa sadašnjim demokratskim državama.
I malo dete može zaključiti da je Kraljevina Jugoslavija(sem perioda 1929-1931) bila mnogo bliža sadašnjim demokratskim državama.SFRJ nema blage veze sa demokratijom,potpuno je nekompatibilna sa bilo kakvim obilikom demokratskog uređenja.SFRJ je bila diktatura proleterijata sa jedinstvom vlasti.

babic babic 16:12 31.08.2007

Re: Neumesno poređenje

lanovi Partije i bili smo mi ostali. Svako je vodio svoj zivot. Oni su isli na partijske sastanke, mi smo jurili devojke, oni su se kritikovali i samokritikovali mi smo slusali muziku, oni su isli na sluzbena putovanja mi smo putovali po Evropi...niti su oni nesto narocito zeleli da budu kao mi, a nama pogotovu nije padalo na pamet da budemo kao oni. Oni su imali svoj socijalizam mi smo imali sve ostalo. Da, i ono najglavnije: mi smo svo to vreme zakerali i hteli visestranacki parlamentarizam i kapitalizam a oni se na to nisu obazirali dok nije dosao zgodan trenutak. Onda su oni rekli - evo, dobicete visestranacje i kapitalizam. Pa su Partiju podeili na vise razlicitih partija i zauzeli pozocije kapitalista. Sada smo mi dobili sve sto smo trazili a oni su ostali bez svog socijalizma. Ne

Vrlo naivno i površno



Potpuno je naumesno upoređivati Kraljevinu Jugoslaviju i SFRJ, postoji puno razloga za to.

Pre svega, Kraljevina Jugoslavija je bila demokratska država (uz kratak period šestojanuarske diktature). Progonjeni su oni koji su se zalagali za promenu ustavnog poretka nedemokratskim putem: komunisti i separatistički pokreti. Njihove metode bi danas bile okarakterisane kao terorizam.

SFRJ nije nikada bila demokratska država. Najveći deo političkih zatvorenika su u stvari bili oni koji su počinili verbalni delikt.

Kraljevina Jugoslavija(SHS) je bila od samog početka ugrožena od strane komunista i ustaških fašista.Često su se ove 2 grupe ujedinjavale i sprovodile antidržavnu delatnost.Artuković je sa grupom ustaša 1931 upao iz Italije u Liku i podigao "ustanak".KPJ je svojim proglasom pozvala komuniste u Lici da se stave pod komandu ustaša.
Kraljevina Jugoslavija je bila suviše mlaka prema komunistima,osuđivani su na blage kazne,koje nisu ni izdržavali do kraja,a u zatvorima Kraljevine su imali odlične uslove za čitanje,prevođenje Marksa .Trebalo je znatno oštrije postupati sa komunistima,koji nisu prezali ni od otvorenog terorizma,između ostalog i atentata na ministre.
jesen jesen 11:57 01.09.2007

Re: Juce otkrih, Mozda nije

.neverovatno...Koliko se stanovnika GB izjasnjava kao britanci? Ne znam nista o tome i bas bi mi bilo zanimljivo ako neko ima neke podatke...Ja licno mislim da se vecina izjasnjava kao englezi, irci, skotlandjani, velsani.... Kada je fudbal u pitanju na nekim prvenstvima imate skotsku ekipu kao posebnu...i ne vidim da niko pravi problem oko toga...skotlandjani cak imaju i svoj novac(funte) koji ne vazi van Britanije.....to sve pokazuje da zajednice mogu da funkcionisu na razne nacine....
akai akai 23:26 30.08.2007

Samo jedno

Imali smo dobar, mozda cak i odlican potencijal da danas budemo "normalna evropska drzava". Nista vise niti manje od toga.
Geronimo Geronimo 01:19 31.08.2007

Kako to sada vidim

Naravno da ovo stu cu napisati pisem na osnovnu "naknadne pameti", svojevremeno sam stvari video drugacije. Evo kako je bilo: u SFRJ su bili Clanovi Partije i bili smo mi ostali. Svako je vodio svoj zivot. Oni su isli na partijske sastanke, mi smo jurili devojke, oni su se kritikovali i samokritikovali mi smo slusali muziku, oni su isli na sluzbena putovanja mi smo putovali po Evropi...niti su oni nesto narocito zeleli da budu kao mi, a nama pogotovu nije padalo na pamet da budemo kao oni. Oni su imali svoj socijalizam mi smo imali sve ostalo. Da, i ono najglavnije: mi smo svo to vreme zakerali i hteli visestranacki parlamentarizam i kapitalizam a oni se na to nisu obazirali dok nije dosao zgodan trenutak. Onda su oni rekli - evo, dobicete visestranacje i kapitalizam. Pa su Partiju podeili na vise razlicitih partija i zauzeli pozocije kapitalista. Sada smo mi dobili sve sto smo trazili a oni su ostali bez svog socijalizma. Ne znam samo da li da ih zalim ili...
jasnaz jasnaz 14:24 31.08.2007

. prilog

sentinel26 sentinel26 16:25 31.08.2007

Šta smo imali ?

"Kafana Braća po ćaći bez matere"
(ili obrnuto - u oba slučaja uvrnuto)

Matična knjiga rodjenih (a nije iz Niša) kaže ovako:

Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija ili SFRJ bi rodjena ljeta gospodnjeg 1963. aprila 07-og, ali poče odmah da poboljeva, dožive kliničku smrt 1991. a njena djeca potpisaše nalog doktorima za eutanaziju i oslobodiše je 1992. godine, daljih muka.

Račun? Ne znam od kojeg stola da podjemo, pored izlaza gde sjede doktori njeni ili tamo u ćošku gde ima dima i dje su mizikanti? A ovi za kockarskim stolom ne bi platili ni marijaša jer kažu da su Glavni igrači stalno varali na kartama...

A.
Ustavom iz 1963.godine proglašena je ta SFRJ.

1) Socijalistička – da li je bila? Prije je bila Narodna a od tada više nije. Nije baš precizno utvrdjeno ali neki kažu da je bila socijalistička malo više od (ondašnje) Kine i malo manje od Švedske.
2) Federativna – bila i malo prije toga i ostala još neko vrijeme.
3) Republika – bila i prije i još uvijek većina nekako više voli republiku a monarhije spominju samo kada se krste o Božiću i Uskrsu.
4) Jugoslavija ? U periodu 1946 – 1963. zasluženo je nosila to ime ali tada je postalo sumnjivo da li ima pravo da i dalje nosi to ime.

Nekom bila ime, nekom prezime, nekom i jedno i drugo,.... nekom majka, nekom maćeha (kasnije je – 1971 - maćehinstvo ukinuto), ......nekom dobra domaćica, ... nekom dobra sluškinja... nekom nada... nekom "poslednja šansa".... nekom.....

Doktori – stručnjaci za državu posumnjaše da je ozbiljno bolesna, naručiše laboratorijske analize i prvi nalazi stigoše 1967. pa 1968. a 1971. stiže i konačna dijagnoza, ustanoviše da je smrtno bolesna ali rodbini (ni djeci) ne rekoše istinu do 1974.godine.
Tada je svima postalo jasno da joj nema spasa.

Paljenje svijeća i opijelo moglo je još tada da počne. Očekivalo se da će neki vjerski poglavar prvi, kad ono iz jedne asli naučne ustanove proviri svijeća.

Posle... Posle smo svi bili na sprovodu..............

B. Ekonomija:

Na momente izgledala obećavajuće, a jedan pod otrovnih lekova koji joj je došao glave bila je i hiperprodukcija radnih mjesta.
1965.godine započeta veroma ozbilja (i obećavajuća) privredna reforma, ali već poslije samo godinu dana svima bilo interesantnije da kopaju po zidovima i traže prislušne uredjaje tamo dje ih nije ni bilo, nego da brinu o ekonomiji.

Kažu, ostao dug od 22 mlrd dolara. Nesvrstani dugovali nama 6 mlrd dolara (ili se ovo izgleda ne računa).
Najskuplji „spomenik“ iz ovog perioda je vojna baza na Željavi kod Bihaća (5 – 6 mlrd dolara). Mogli smo je bar prodati, makar i po sniženoj cijeni...

C.
Neke slobode i prava gradjana u periodu 1971 – 1980. su bile na višem nivou nego danas.
Konkretno vjerske slobode bile jednake za sve. Vjerske zajednice (organizacije) su bile poredjane u krugu oko države i sve podjednako udaljene od Centra.
Danas su rasporedjene u 2 kruga (sa malo većim poluprečnikom), osim jedne koja je u Centru.

Gradjani SFRJ su u svijetu bili na višoj cijeni nego mi danas.
Pasoši te države bili najskuplji na zemaljskoj kugli. Jedini koji je važio s obje strane Berlinskog zida i bez vize a za „selo“ Šengen niko nije ni čuo.

D.
A 1980.godine umro je Josip Broz Tito.
Padoše bogme i zakletve: - „I posle Tita – Tito !“ Prisutni bili i strani svedoci.
Potom jedni htedoše samo bratstvo, drugi jedinstvo bez bratstva a treći zajedništvo, četvrti reviziju istorije i ostale "nauke", a peti... peti rekli nećemo ništa....

A onda mali „Titići“ iznikoše ko iz zemlje trava....
Povadiše hrdjale noževe,
Medju se se hoće da pokolju !
.......................................................... Pomračenje sunca, mjeseca i umova se desilo istovremeno.
Ko je bio tu sve je vidio.

P.S. Ja nijesam rodjen u SFRJ, a kada je ona rodjena bio sam punoljetan i plus... Iz mojeg "ćoška" je to izgledalo tako nekako.

babic babic 17:23 31.08.2007

Re: Šta smo imali ?


Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija ili SFRJ bi rodjena ljeta gospodnjeg 1963. aprila 07-og, ali poče odmah da poboljeva, dožive kliničku smrt 1991. a njena djeca potpisaše nalog doktorima za eutanaziju i oslobodiše je 1992. godine, daljih muka.

SFRJ je dobila ime po ustavu iz 1963,za koji je bio vezan i kuriozitet da je predviđao 5 domova parlamenta.U sastavu jednog od domova,je bilo i Veće Naroda koje je posebno glasalo.Znači de facto 6 domova parlamenta,a u svakom sede poslanici jedne partije.

Ustavom iz 1963.godine proglašena je ta SFRJ.
1) Socijalistička – da li je bila? Prije je bila Narodna a od tada više nije. Nije baš precizno utvrdjeno ali neki kažu da je bila socijalistička malo više od (ondašnje) Kine i malo manje od Švedske.
2) Federativna – bila i malo prije toga i ostala još neko vrijeme.
3) Republika – bila i prije i još uvijek većina nekako više voli republiku a monarhije spominju samo kada se krste o Božiću i Uskrsu.
4) Jugoslavija ? U periodu 1946 – 1963. zasluženo je nosila to ime ali tada je postalo sumnjivo da li ima pravo da i dalje nosi to ime.
.

SFRJ nije počela da se raspada 1963,nego ustavnim amandmanima 1971 i Ustavom 1974-jednim ruglom od pravnog akta.Još tada je Kardelj govorio da je Jugoslavija prolazna faza za Sloveniju.Dok su drugi udarali temelje svojoj državnosti,ustavnim amandmanima iz 1971,srpski aparatčici su se bavili nekim skaradnim aktivnostima i banalnostima,kao što je Latinka Perović organizovala spaljivanje stripova na Kongresu "Kulturne akcije SR Srbije" 1971 u Kragujevcu.
Dok su neki kroz ustavne amandmane preuređivali SFRJ u konfederalnu zajednicu i gledali interese svojih republika,srpska komunistička elita se bavila stripovima
.
Neke slobode i prava gradjana u periodu 1971 – 1980. su bile na višem nivou nego danas.
Konkretno vjerske slobode bile jednake za sve. Vjerske zajednice (organizacije) su bile poredjane u krugu oko države i sve podjednako udaljene od Centra.
Danas su rasporedjene u 2 kruga (sa malo većim poluprečnikom), osim jedne koja je u Centru.

Danas te niko ne tera da budeš vernik ili ateista.U Statutu Saveza Komunista je pisalo da članovi moraju biti ateisti.Bez članstva u SKJ niko nije mogao da bude neki funkcioner.Znači nije bilo verske slobode,nego su vernici bili diskriminisani.

Gradjani SFRJ su u svijetu bili na višoj cijeni nego mi danas.
Pasoši te države bili najskuplji na zemaljskoj kugli. Jedini koji je važio s obje strane Berlinskog zida i bez vize a za „selo“ Šengen niko nije ni čuo.

Kada čovek sluša ove sladunjave bajke o pasošima SFRJ i slično,mogao bi pomisliti da su se stanovnici SFRJ satirali od turističkih putovanja,i da su samo povremeno boravili u SFRJ,a da su godišnje 9-10 meseci bili u inostranstvu.Putovali su pretežno pripadnici establišmenta a običan narod je možda išao najdalje do Trsta.

Tada je Zapadna Evropa žudela za svežom stranom radnom snagom,pa su širom otvorili vrata i za Jugoslovene,ali i za Turke,Poljake i druge strance,u Nemačkoj su strane radnike dočekivali službenici koji su im često davali prigodan poklon(televizor u boji na primer) i odmah ih sa žel.stanice upućivali kod poslodavca i stanodavca.SFRJ je imala ugovor sa Nemačkom i još nekim državama o "izvozu" svoje radne snage u te zemlje,jer je nezaposlenost još od sredine 60-tih
teško pritiskala SFRJ.
Pošto je bio manje restriktivan režim za ulazak radne snage,i za turizam je bilo manje restrikcija.I sadašnji vizni režim EU,nije uveden da bi sprečio turiste,nego eventualni ostanak "turista" u tim državama.
I da je Tile poživeo,i da je sada vitalni maršal od 115 godina,i da danas postoji SFRJ,EU bi imala iste vizne restrikcije,jer im jednostavno ne odgovara nekontrolisan priliv strane radne snage.


A 1980.godine umro je Josip Broz Tito.
Padoše bogme i zakletve: - „I posle Tita – Tito !“ Prisutni bili i strani svedoci.
Potom jedni htedoše samo bratstvo, drugi jedinstvo bez bratstva a treći zajedništvo, četvrti reviziju istorije i ostale "nauke", a peti... peti rekli nećemo ništa....

A onda mali „Titići“ iznikoše ko iz zemlje trava....
Povadiše hrdjale noževe,
Medju se se hoće da pokolju !
.......................................................... Pomračenje sunca, mjeseca i umova se desilo istovremeno.
Ko je bio tu sve je vidio.

P.S. Ja nijesam rodjen u SFRJ, a kada je ona rodjena bio sam punoljetan i plus... Iz mojeg "ćoška" je to izgledalo tako nekako.


SFRJ je uveliko počela da se raspada još za vreme Tita.70-tih je u Hrvatskoj bio MASPOK-nacionalistički pokret koji je bio izrazito antijugoslovenski.Tito je prvo gledao blagonaklono na MASPOK,i tolerisao ga sve dok nisu počeli da ugrožavaju njegovu ličnu vlast.Onda je posmenjivao čelnike MASPOK-a,ali je sve ideje i težnje MASPOK-a ugradio u ustav 1974.Takođe je razgradio Srbiju,na 3 dela,pri čemu su Pokrajine de facto dobile ovlašćenja Republika,time je pozitivno odgovorio na težnje albanskih seperatista.
Najveći doprinos nestanku Jugoslavije je upravo dao sam Broz,jer je SFRJ već 1974 bila konfederacija.
sentinel26 sentinel26 19:12 31.08.2007

Re: Šta smo imali ? - Babića ne..

babic

1-SFRJ je dobila ime po ustavu iz 1963,za koji je bio vezan i kuriozitet da je predviđao 5 domova parlamenta.U sastavu jednog od domova,je bilo i Veće Naroda koje je posebno glasalo.Znači de facto 6 domova parlamenta,a u svakom sede poslanici jedne partije.

Ustavom iz 1963.godine proglašena je ta SFRJ.
.

2- SFRJ nije počela da se raspada 1963,nego ustavnim amandmanima 1971 i Ustavom 1974-
.
Neke slobode i prava gradjana u periodu 1971 – 1980. su bile na višem nivou nego danas.
Konkretno vjerske slobode bile jednake za sve. Vjerske zajednice (organizacije) su bile poredjane u krugu oko države i sve podjednako udaljene od Centra.
Danas su rasporedjene u 2 kruga (sa malo većim poluprečnikom), osim jedne koja je u Centru.


3- Danas te niko ne tera da budeš vernik ili ateista.U Statutu Saveza Komunista je pisalo da članovi moraju biti ateisti.Bez članstva u SKJ niko nije mogao da bude neki funkcioner.Znači nije bilo verske slobode,nego su vernici bili diskriminisani.

Gradjani SFRJ su u svijetu bili na višoj cijeni nego mi danas.
Pasoši te države bili najskuplji na zemaljskoj kugli. Jedini koji je važio s obje strane Berlinskog zida i bez vize a za „selo“ Šengen niko nije ni čuo.


4- Kada čovek sluša ove sladunjave bajke o pasošima SFRJ i slično,mogao bi pomisliti da su se stanovnici SFRJ satirali od turističkih putovanja,

5- SFRJ je uveliko počela da se raspada još za vreme Tita.70-tih je u Hrvatskoj bio MASPOK-nacionalistički pokret koji je bio izrazito antijugoslovenski.Tito je prvo gledao blagonaklono na MASPOK,i tolerisao ga sve dok nisu počeli da ugrožavaju njegovu ličnu vlast.Onda je posmenjivao čelnike MASPOK-a,ali je sve ideje i težnje MASPOK-a ugradio u ustav 1974.Takođe je razgradio Srbiju,na 3 dela,pri čemu su Pokrajine de facto dobile ovlašćenja Republika,time je pozitivno odgovorio na težnje albanskih seperatista.
Najveći doprinos nestanku Jugoslavije je upravo dao sam Broz,jer je SFRJ već 1974 bila konfederacija.


Babiću,
Ne znam je li vam to običaj ili vam se omaklo slučajno?

Vi nijeste pročitali ozbiljno moj tekst a dajete zlonamjerne komentare i pokušavate da se ptredstavite kao ozbiljan čovjek koji je sve ono lično proživeo.

Pročitajte polako ponovo i utvrdićete da ono što ste napisali nema nikakve veze sa mojim tekstom.

Redom:
1) Ime države - To već piše u mojem tekstu (ili vam trebaju naočare)?

2) Gde ste pronašli da sam napisao da je SFRJ počela da se raspada 1963.godine?

3) Zar izbor za poslanike spada u vjerske slobode ?
Danas me niko ne tera da budem vjernik i ne brani da budem ateista.
Pa ni onda mi niko nije branio da budem vjernik niti me tjerao da budem ateista.
Danas su ateisti diskriminisani i vjernici svih vjera osim jedne.

Zloupotrebili ste moj tekst. Ja sam potencirao jednaku udaljenost sviju VZ od države a danas to nije slučaj.

4) Gde sam spominjao turistička putovanja. Pročitajte ponovo tekst o pasošima pa će vam biti možda jasno o čemu se radi.

5) Ja nijesam pisao o odnosu MASPOK-a i Tita.
Vi ako ste bili portparol jednoga ili drugoga napišite sve što znate ali nemojte to da povezujete sa mnom i da lijepite uz moje riječi kao repliku na tekst koji sa tim nema veze.



blackbox blackbox 21:33 31.08.2007

Re: Šta smo imali ?

to babic
Najveći doprinos nestanku Jugoslavije je upravo dao sam Broz,jer je SFRJ već 1974 bila konfederacija.
Da je bilo pameti danas bi makar i kao konfederacija bili već u EU i ne bi bilo ratova i tolikih žrtava.Kome nije odgovarala konfederacija?
Tada je Zapadna Evropa žudela za svežom stranom radnom snagom,pa su širom otvorili vrata i za Jugoslovene,

Pa zar mislite da i Rumuni ne bi bili srećni da su mogli da idu na taj truli Zapad i rade.Pitajte one koji su tada otišli da rade u Nemačku i Švajcarsku, pa njihove potomke je li to bila sloboda ili su pobegli iz komunističkih zatvora. Baš njih i onda i sada briga da li će neko ko je u toj SFRJ postao akademik i dalje pljuvati po njoj kao bio je šikaniran.
Ne bi ni turisti dolazili da je ta zemlja bila kakvom je vi kvalifikujete.
No dobro, svako ima pravo da misli, zamišlja i izmišlja a drugo je pitanje korektnosti.
babic babic 19:57 01.09.2007

Re: Šta smo imali ?

bi makar i kao konfederacija bili već u EU i ne bi bilo ratova i tolikih žrtava.Kome nije odgovarala konfederacija?

Šta bi bilo kad bi bilo.Da nije bilo komunista,kao Kraljevina Jugoslavija bi ušli u EEZ/EU,još 50-tih godina.

dunjica dunjica 21:13 01.09.2007

Re: Šta smo imali ?

kao Kraljevina Jugoslavija bi ušli u EEZ/EU,još 50-tih godina.


K´o prstom u ... pekmez!
blackbox blackbox 17:10 31.08.2007

SFRJ- na kraju, šta smo imali?

Havala Vam na još jednoj izuzetnoj ideji i izuzetnom uvodnom tekstu.To sigurno zaslužuje mnogo širu analizu i ne bih uzimao mnogo prostora.
Predlažem vam da u vašem stilu inicirate jedan blog na temu ljudovanje, dakle kako upristojiti našu javnu i političku scenu i eliminisati govor mržnje, počev od skupštine, medija itd.

Jos jednom hvala a sada samo nekoliko opservacija na temu bloga:

Ne slažem se sa onima koji tvrde da je ideja ujedinjenja 1918.godine bila pogrešna, da je nisu svi želeli već navodno samo Srbi, te da je bila pogubna za srpski narod.Ta ideja je bila progresivna ako ni zbog čega drugog samo zato što je bila negacija pogubnog nacionalizma i šovinizma koji se javio tokom i posle 1.sv. rata.
Činjenica je međutim da ujedinjenju skoro niko nije prišao iskreno, Srbi su tu videli otelotvorenje Velike Srbije a Hrvati mogućnost obnavljanja tisućljetne težnje i stvaranja Hrvatske države.
Problem je bio što kraljevina SHS nije formirana na federativnim osnovama, već unitarističkim, što je između dva rata dalje raspirilo nacionalističko-šovinističke strasti i dovelo do novih zločina u toku 2. svetskog rata. Preporučio bih da se o tome šire pročita u knjizi Desimira Tošića.
Greška je što odmah posle rata svi zločini nisu raščićeni i jasno rečeno ko je i koliko pobio, već se u ime pomirenja i bratstva i jedinstva, inače razumnih ideja, to guralo pod tepih, ili sve ustaške, četničke i zločine balista jednostavno pripisivali fašističkom okupatoru. To je dalo povoda i za spekulisanje brojem žrtava.

Zdravom razumu neshvatljivo, ali se i tokom sukoba u Hrvatskoj i BiH ponovilo da svako nastoji da prikaže veći broj žrtava na svojoj strani, čak i svesno falsifikujući, da bi svoj narod prikazali što većom zrtvom.
Inače je vekovni problem na Balkanu mali prostor a velike aspiracije ,jer svako hoće Veliku, bilo Bugarsku, Albaniju, Srbiju, Hrvatsku, pa je za zadovoljavanje tih aspiracija malo i cela Evropa.

Posle jednog krvavog pira u 2.svetskom ratu bilo je razumno da se kaže dosta više i zato je krilatica bratsvo i jedinstvo medju narodima trebalo da znači pre svega da se ne ubijaju drugi samo zato što su drugačije vere i nacije. To je ogromna većina naroda prihvatila upravo u tom smislu. Nacionalizam i šovinizam su suzbijani, ali je bilo i preterivanja jer su se ponekad i običaji i kulturne manifestacije podvodile pod nacionalističke i bile zabranjivane.
Komunisti su napravili nekoliko krupnih grešaka, kao što je prinudni otkup,surov obračun sa ostacima gradjanske klase, nacionalizacija imovine, suviše olako etiketiranje i osudjivanje ljudi kao narodnih neprijatelja, itd, itd
Međutin, sada se ide u drugu krajnost pa se i uz tzv. komunizam odbacuje i antifašizam. Dok se Evropa, Amerika i Rusija ponose pobedom nad fašizmom , dok mnogi, pa čak i sami Nemci, ističu svoj otpor fašizmu, neki umni Srbi, zaslepljeni antikomunizmom, gaze po ogromnim žrtvama srpskog naroda. Ne ulazeći privatne razloge, čak ni ministra koji se divi liku i delu Milana Nedića, treba se ozbiljno zapitati šta se dešava sa kolektivnim pamćenjem naroda ako dozvoljava da mu se nameće da se ponosi onim čega se civilizovan svet stidi a stidi onoga čime se civilizacija ponosi.
Jedno je rahabilitacija nepravedno osuđenih, ali se uz njih ne mogu amnestirati kvislinzi koji su služili okupatoru, čija je policija hapsila , odvodila u logore i predavala Nemcima u Beogradu i po Srbiji u početku sve one koji su bili protiv okupacije, a kasnije otvoreno samo simpatizere narodnooslobodilačkog pokreta. Sramota je zaborljavati stradale u logirima na Banjici, Jajincima, Sajmištu, Kragujevac, Kraljevo itd., a davati po Beogradu nazive ulica po imenima visokih činovnika Nedićeve vlade,Nedića, Ljitića. Ako su komunisti posle rata pravili takve greske kao što je osuda Slobodana Jovanovića, ovi sada prave mnogo gore jer rehabilituju i dokazane kvislinge.
Opravdano je bojati se da nikuda ne vodi bahatost u negaciji i rušenju svega predhodnog, da se uvek sa prljavom vodom bacaju i deca. Karađorđevići su negirali i porušili sve što su stvorili Obrenovići, komunisti su se u mnogome ponašali kao da istorija počinje sa njima, sada je tendencija da ništa u SFRJ nije valjalo. I tako u nedogled, negiramo bližu i tražimo vrednosti u daljoj istoriji, zaboravljajući da često u toj strasti negiramo i sami sebe, dakle i zdrav razum.
Prema tome, kritičko posmatranje prošlosti samo je preduslov za racionalno promišljanje u sadašnjosti i profilisanje jasne perspektive za budućnost.
poydrav
Olga Medenica Olga Medenica 10:42 01.09.2007

Nemam nista da dodam

na ovu prilicno preciznu i umereno izlozenu analizu.

Mozda jedino da SFRJ nije bila besklasno drustvo za kakvo se prodavala i da me vrlo cudi da uzasno mnogo ljudi oko mene to ne vidi. He, he, ispada da je mehanizam "pranja mozga" bio uspesniji nego sto smo mislili. "Make them feel free" pa vladaj.
Posebno se slazem s' tim da bez objektivnog sagledavanja proslosti ne mozemo da koncipiramo buducnost a kamo li da taj "koncept" materijalizujemo. Na nekom postu, mozda i onom mom saljivom o Gospodji Srbiji, neko se pitao koliko u proslost treba da se zadje.
Ne znam, ali svakako nasa "proslost" ne pocinje 1990.
SFRJ nostalgija i idealizacija = selektivna memorija. Laka droga.

Svaka cas' Gordanac.
dunjica dunjica 14:35 01.09.2007

Omiljena tema

Ne znam ni jednu temu na ovom Blogu, a i šire, koja ima veću konjunkturu od jugo(nostalgičarskih). Nešto malo radi koncipiranja budućnosti, a mnogo više radi anesteziranja sadašnjosti.

Sve u svemu, teško je ne ponavljati stare mantre. Nekako zamišljam da će tek s pristojnije povijesne distance biti moguće sagledati aspekte koji su nam još uvijek skriveni (iako pred nosom, predpostavljam) i na taj način izvući pravu korist pri koncipiranju onoga što predstoji.



Olga Medenica Olga Medenica 14:57 01.09.2007

Re: Omiljena tema

Bojim se, cesce radi antiteziranja sadasnjosti al' sa ruzicastim cvikerima za citanje istorije.
dunjica dunjica 15:51 01.09.2007

Re: Omiljena tema



Ooo, da, "bolje" se vidi!



Mala digresija:
Dok sam guglala za odgovarajuću sliku, sjetih da se na njemačkom poklopac za WC zove Klobrille (naočale za klozet). Zato (doduše za kikiće, ali nema veze):

skyspoter skyspoter 22:58 01.09.2007

mene strasno zacudjuje

fakt da smo 90tih ( bivsa SFRJ) ratovali za "svoje" teritorije da bi se sada borili da budemo deo EC ali kao parcijalne drzave.
dunjica dunjica 23:05 01.09.2007

Re: mene strasno zacudjuje

Sve mi se cini da kada nam nesto tada ne bude po volji, da cemo zakukumavciti za "starom Jugom", kao sto je praksa i do sada bila da se zali za bivsim "gazdama" (pisuci ovo imam prije svega na umu Hr, koju najbolje poznajem od ex-Yu).
Votazi Votazi 06:01 02.09.2007

jednoprtijski

Pa u tvojoj americi je isto jednopartijski sistem,ali njega ne osudjujes.
Predsjednik Buhs,poslije sin Bush,sada ce biti madam Klinton,tvoja jaranica Hilari.Vidis li da je isto.Kome ti drzis govor?
dunjica dunjica 11:11 02.09.2007

Mali polu-troll

Kada god otvorim ovaj tekst, prvo, naravno, pogled padne na majicu na kojoj pise "I was born in SFRJ". Onda ja redovito pomislim da bi s druge strane (na ledjima?) pripadalo da pise "Born to bi wild".
Pozdrav!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana