Kako sam pobedio strah...

nsarski RSS / 13.03.2009. u 10:04

 

atomic-blast-images.jpg 

Atom Uranijuma se sastoji od atomskog jezgra i 92 elektrona koji, slično kao omotač oblaka oko Zemlje, okružuju to jezgro. Svaki elektron sa sobom nosi jedinično negativno naelektrisanje.
Uranijumovo jezgro se sastoji od tačno 92 protona i odredjenog broja neutrona, gde taj broj neutrona može biti izmedju 141 i 146. Svaki proton sa sobom nosi jedinično pozitivno naelektrisanje (na taj način je celokupni atom Uranijuma neutralan, jer ima 92 negativna naelektrisanja koje nose elektroni, i 92 pozitivna naelektrisanja koje nose protoni), dok su neutroni bez naelektrisanja. Broj protona u jezgru se tehnički zove ‘'atomski broj'', dok se zbir broja protona i broja neutrona zove ‘'maseni broj''. Atom Uranijuma, dakle, ima atomski broj 92, i maseni broj koji može imati vrednost od 233 (92 protona+141 neutron) do 238 (92 protona+146 neutrona). Atomi Uranijuma različitog masenog broja (i istog, naravno, atomskog broja) se zovu izotopi Uranijuma, pa tako možemo imati izotope U233, U 235, U238, itd.
Jezgro svakog atoma se može razbiti ako ga pogodimo česticom dovoljno velike energije (brzine). Za ovakvo razbijanje se obično koriste neutroni koji, zbog svoje električne neutralnosti, mogu da prodru kroz negativan elektronski omotač i ne interaguju eletromagnetski sa pozitivno naelektrisanim jezgrom atoma u koji udaraju, pa je razbijanje efikasnije. Za razbijanje jezgra su tipično potrebne energije od oko 15 MeV (miliona electron volti) - to je kinetička energija koju bi stekao elektron ako bi ubrzavao izmedju elektroda na potencijalnoj razlici od 15 miliona Volti.
Konkretno, za razbijanje jezgra U238 potrebna je energija udarne čestice (neutrona) od 14 MeV. Medjutim.
Medjutim, za razbijanje jezgra U235 potrebne su mnogo manje energije udarnih čestica - ‘'svega'' oko 1 MeV. I ovo je ključni razlog zbog čega se za pravljenje atomske bombe koristi izotop U235 - ovo je jedino atomsko jezgro u prirodi koje se može razbiti tako malim energijama.
Naime, kada se jezgro razbije, ono se raspadne na manje delove, oslobodi se velika količina energije (nuklearna energija) i izvestan broj neutrona. Ovi oslobodjeni neutroni imaju neku energiju (brzinu), ali ona obično nije dovoljna da razbiju neko drugo jezgro koje je u blizini. Medjutim, kada je izotop U235 u pitanju, oslobodjeni neutroni, prilikom razbijanja jednoj jezgra, imaju dovoljno energije da razbiju neko drugo jezgro U235 u blizini, koje, kad se razbije, dalje oslobadja neutrone dovoljno visoke energije da razbiju sledece U235 jezgro, itd. Ukratko, kaskada razbijanja jegra i oslobadjanja energije i neutrona se inicira, i nastavlja dalje da se uvećava sama po sebi - nastaje lančana reakcija. U najkraćim crtama, tako radi atomska bomba - potreban je dovoljna količina U235 i inicijalna kapisla koja će da započne lančanu reakciju u U235 prilikom koje se generišu ogromne količine energije. Ovaj proces se zove fisija (raspad). Barem tako je u teoriji.

U praksi, medjutim, potrebno je prvo imati dovoljnu količinu U235. Naime, u prirodi se Uranijum nalazi u rudama (obično kao oksid), i to tako da izotopa U238 ima oko 99,237%, U235 oko 0.71%, i U234 oko 0.0058%. Od celokupne količine Uranijuma na planeti, samo oko 0.7% je pogodno za pravljenje atomske bombe. Kada se iz rude dobije neka količina Uranijuma, onda je potrebno odvojiti lakši izotop (U235) od težeg (U238). Ovo se postiže centrifugiranjem, gde teži izotopi odlaze na dno centrifuge, dok lakši ostaju na površini - otprilike kao što lakše ulje pliva na težoj vodi. Kako je težinska razlika izmedju dva izotopa mala (nešto više od 1%), centrifuge za razdvajanje se obično vrte brzinom zvuka, ili nadzvučnim brzinama, i rade po nekoliko meseci u turnusu bez prestanka. (Pred rat u Iraku proturala se netačna vest da je Irak naručio neke ‘'aluminijumske cevi za centrifuge'' iz inostranstva kršeći time embargo. Kasnije se ispostavilo da je cela priča izmišljena.)
Iz ovakvog procesa centrifugiranja se dobija ‘'obogaćen'' Uranijum u kome je koncentracija U235 oko 3-4%, dakle oko 5 puta veća nego u prirodi. Uranijum sa koncentracijama od oko 0.5% (onaj koji preostaje posle "preciscavanja") se u vojsci zove Osiromašeni Uranijum (DU - Depleted Uranium) i koristi se za ‘'pojačanje'' običnih udarnih projektila. Prilikom eksplozije takvih projektila, zbog velike gustine Uranijuma  ti projektili su efikasniji za razbijanje bunkera, skloništa, tenkova, itd. DU je korišćen prilikom bombardovanja bivše Jugoslavije.
Istovremeno, 3-4% Uranijum se u mirnodopske svrhe koristi kao nuklearno gorivo u nuklearnim elektranama. Fisiona reakcija koja se u njemu dešava nije suviše burna i moguće je zaustaviti je po potrebi. Iran je nedavno izjavio, i Medjunarodna Atomska Agencija potvrdila, da je uspeo da proizvede oko 1,010kg takvog nuklearnog goriva za nuklearne elektrane.
Daljim centrifugiranjem ovog 3-4% nuklearnog goriva, u procesu koji traje godinama, dobije se Uranijum sa koncentracijom U235 od oko 90%. Takve koncentracije su potrebne da bi se taj materijal mogao koristiti kao eksploziv u atomskoj bombi. U toni svog ‘'goriva'', dakle, Iran ima oko 30-40kg izotopa U235. Da bi se ova količina poželjnog izotopa izvukla iz tone materijala (1010kg), koliko je Iran prijavio da ima, i iskoristila za proizvodnju nuklearniog oružja, potrebno je nekoliko godina izuzetno skupog centrifugiranja. Tehnologija dugog centrifugiranja, njeno neometano odvijanje i nadzor, zahtevaju velike investicije i razvijenu podržavajuću industriju kakvu malo zemalja u svetu poseduje. Zbog toga je američki minister odbrane Robert Gejts bio u pravu kada je nedavno rekao da je Iran daleko ‘'nekoliko godina'' od nuklearnog oružja.
Neiskusni tim ‘'nuklearnih ratnika'' bi možda napravio bombu sa 20-30kg izotopa U235, kako bi bili sigurni da će ona proizvesti ‘'nuklearni efekat''. Poredjenja radi, bomba bačena na Hirošimu 6. avgusta 1945. je imala 64kg obogaćenog (više od 90%) izotopa U235. Od tog materijala, samo je 0.7kg učestvovalo u fisiji, i samo je oko 0.6gr materijala pretvoreno u čistu razornu energiju (po čuvenoj Ajnštajnovoj formuli E=mc^2). Ovo je bilo ekvivalentno eksploziji klasične bombe od oko 15 kilotona TNT-a.
Sa 1 tonom nuklearnog goriva, koliko je prijavio da ima, Iran može da napravi nuklearnu elektranu koja proizvodi oko 100MW (Megavata) godišnje. Za zemlju veličine Irana, ova količina energije je nedovoljna - njima je potrebno oko 10 puta veča količina energije. Pre će biti da je ova količina od oko 1000kg nuklearnog goriva njima potrebna za neki manji, eksperimentalni reaktor gde dalje mogu da rade istraživanja u nuklearnoj tehnologiji.
Da li Iran pokušava da napravi nuklearnu elektranu? Moguće. To bi bilo logično, jer će nafta jednom da presuši, i, u današnjoj situaciji sa fosilnim gorivima, više im se isplati da sami troše nuklearnu energiju, koju može da ima svaki potpisnik NPT (ugovor o neširenju nuklearnog naoružanja) ako želi, i da na taj način najefikasnije iskoriste naftu koju im je dodelila geološko-istorijska sreća. Takva situacija je, recimo, u Kanadi. Oni su jedan od vodećih izvoznika nafte, i najvažniji snabdevač Sjedinjenih Država, ali su istovremeno i jedan od najvećih proizvodjača nuklearnih tehnologija i elektrana. Kao dugoročna energetska strategija, nuklearna energija je potpuno prihvatljiva opcija za Iran.
Da li Iran pokušava da napravi atomsku bombu? Moguće. S njihove tačke gledišta to bi bila najlogičnija strategija - okruženi su nuklearnim silama kao što je Indija, Rusija, Pakistan, Izrael i USA (u Iraku). Iran je tenutno u centru globalne politike koja pokušava da preduhitri ''Iransku opasnost'' - uprkos činjenici da Iran nije napao nikoga tokom poslednjih 250 godina. Iran tvrdi da ne pokušava da napravi atomsku bombu, i na osnovu fizičkih podataka (i poznatih fizičkih zakona) nemoguće je dokazati da lažu. U svakom slučaju, dovoljno su daleko od posedovanja upotrebljivog atomskog oružja. S druge strane, u interesu je Irana da pokušaju da razviju atomsko oružje. Kad samo pogledaju s kakvom opreznošću Globalni Vladari prilaze jednoj Severnoj Koreji samo zato što ima par šugavih bombica, a koliko su bahati kad se obraćaju Kubi, Siriji ili Venecueli, Iran ima sve razloge da se naoruža. U tom pravcu ga Globalni Vladari sve više guraju svojim arogantnim i agresivnim ponašanjem.
Ovde neću da ulazim u pitanja da li Iransko društvo praktikuje ili ne praktikuje političku ideologiju Bronzanog Doba jer to je potpuno nebitno za pitanje nuklearne tehnologije (Pakistan, nuklearna sila, je u tom smislu neuporedivo gori, pa se niko ne uzbudjuje preterano. Slično važi i za Indiju.). Sve što hoću da kažem je da je logično da svaka zemlja okružena agresivnim komšijama poželi da ima jaču odbranu. Ja se Iranske bombe ne plašim.
 

 



Komentari (215)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nsarski nsarski 12:00 14.03.2009

Re: interesantno...

Meni jeste idealan scenario ne dozvoljavati dalje širenje nuklearne tehnologije u ratne svrhe uz simultano razoružanje onih koji je već imaju.

Ovo je upravo sadrzaj NPT (Non Proliferation Treaty). Nazalost, nisu ga svi potpisali, a i mnogi koji su ga potpisali ne pridrzavaju se njegovih odredbi. (Idealna situacija da se umetne fabula koja celu stvar razresava).
Milan Novković Milan Novković 12:35 14.03.2009

Re: interesantno...

Будући да сам ретком генетском завичајном аберацијом отпоран на спознајни несклад, ја се ни на оној твојој слици горе нисам преварио да видим лептира, већ само здраву хранљиву румену јабуку

Nož je vrlo grubo sredstvo za varanje :)

Zato su genetskom profesionalnom aberacijom obdareni ICT elektro-mehaničari izmislili 3D printer. Već štampaju mineralnu komponentu delova lobanje, pa sad koske iz prstiju ruke, uz razmišljanje o dodatku organskog, pa scafolding (kostur, matrica?) za dodavanje stem (baznih) ćelija u dobro kontrolisanom procesu "štampanja" novih tkiva, delova ili celih organa.

Ko bi šta sebi doštampao je interesantna tema za blog, ali da će biti prevare, na sve strane, za koju imunitet neće postojati, to je sad sasvim izvesno. Dali su lepo ime ovom veku - life science century :)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:21 14.03.2009

Један предугачак коментар

Milan Novković
Nož je vrlo grubo sredstvo za varanje :)

Да сјајне ли реченице!
nsarski
gordanac
... Ljudi prosto kao da NEĆE da vide kakav problem U STVARI imaju...
E, to je sustina kognitivne disonance!
Jedino sto ja ne bih rekao da "nece", nego ne mogu. Izmedju oprecnih kognicija A i B postoji mentalni blok koji im sprecava da se jedna sa drugom suoce. Kad do takvih suocenja dodje (u trenucima lucidnosti, kakvu je imao Don Kihot na primer pred kraj zivota, ili nekog stresa) onda se pribegava konfabulaciji.

Током ових расправа које исписују нововеке Совјете здравог разума, хтео бих да укажем поштованом заступнику nsarskом на неке непрецизности из његовог цитираног излагања, а водећи се оном провереном правореволуционарном изреком: Amicus Plato, sed magis amica veritas.

Наиме, наш брат по борби nsarski напоменуо је у свом наступу да је архизачетник свих Правих људских револуција, давнопочивши шпански колега Дон Кихот, пред крај свог живота посегнуо за конфабулацијом како би у "тренуцима луцидности" у себи измирио свет каквим га је видео са оним какав је заиста био. Писац животописа овог хероја, извесни Сервантес, у последњем поглавља записа о Кихоту које почиње речима: "Пошто човечанске ствари нису вечите, него непрестано клоне се своме паду од свога постанка" – најјасније указује да се његов јунак предсмртно решио причина које су га пратиле дотад у животу, чему у потврду прилажемо следећу Кихотову реченицу: "Господо, <...> у лањском гнезду нема птица ове године; ја сам био луд, а сад сам већ при себи..." Хоће се рећи, дакле, управо супротно од оног што је велеуважени колега nsarski у писачкој хитњи изрекао, то јест да се пред сами крај живота најсјајнији речима икада забележени витез решио дотадашњег спознајног несклада, који је, узгред буди речено, покретачка снага и неисцрпни мотор свих Кихотових прекомерно људских пустоловина.

За крај, у потврду наших ставова, волели бисмо да цитирамо дело једног од модерних заговорника Револуције, који је следеће редове посветио беспочетном и светлом лику шпанског витеза:

"На почетку књиге, како Сервантес пише,'уз такве реченице бедни витез помери памећу, те се мучаше да их разуме и смисао им докучи, који не би докучио, нити га разумео ни сам Аристотел, баш кад би ускрснуо само због тога.' Спасоносни иронични отклон, баш као овај који је изречен, водио је Сервантесовог Дон Кихота све време његовог дуготрајног литерарног путовања до јединог логичног исходишта његове судбине. Створен са задатком да властитом лудошћу искушава овај свет и покуша, узалуд, да га мења – а на тренутке свестан парадоксалности властитог задатка – Витез од Манче морао се литерарно угасити управо онако како са сцене нестају истински јунаци.

Његов живот није окончан ни у каквом јуначком боју, нити је страдао од оштрице нечије сабље. Алонсо Кихано, како је право име Дон Кихоту, умро је у кревету, свести очишћене од причина које су га прогањале, са исказаном вером у Бога 'чије милосрђе нема граница'. Пре тога задобио је надимак Добри; тај надимак био је једино имање његових племенитих поступака. А на одру његов мање-више верни коњушар Санчо Панса преклињао га је да не умре, особито не тако – од сете. Сета, туга за бољим светом, била је, како је веровао коњушар, разлог његове смрти. Ако је то истина, била је то херојска судбина."
nsarski nsarski 16:45 14.03.2009

Re: Један предугачак коментар

Drago mi je da smo se upustili u ovaj razgovor. Najpre, hvala za preciziranje, jer ja sam celu stvar nakaradno rekao. Don Kihot je celog zivota ziveo svoju konfabulaciju, a onda je svoje oprecne kognicije najzad suocio na pravi nacin i otisao mirne i lucidne svesti. To sam pokusao da kazem. Drugim recima, neka kriza, kraj zivota u slucaju naseg viteza, moze dovesti do rusenja barijere izmedju suprotstavljenih kognicija i njihovom istinskom suocavanju. U suprotnom, ljudi oprecne kognicije obicno pomire nekakvom fabulom.

Dakle, recenica je trebalo da glasi:

Kad do takvih suocenja dodje (u trenucima lucidnosti, kakvu je imao Don Kihot na primer pred kraj zivota, ili nekog stresa sukob se razresi) onda se pribegava konfabulaciji.

Thx, PB!
gordanac gordanac 22:57 15.03.2009

Don Qujiote...

..je sasvim zasluženo (i iz sasvim očiglednih razloga) "naj-knjiga" svih vremena, izborom čitalaca - savremenika...





Milan Novković Milan Novković 11:11 16.03.2009

Re: Don Qujiote...

..je sasvim zasluženo (i iz sasvim očiglednih razloga) "naj-knjiga" svih vremena, izborom čitalaca - savremenika...

I izborom autora savremenika, Nobelov institut organizovao glasanje...

"...Leading authors have named 17th-Century Spanish story Don Quixote as the best work of fiction ever written, ahead of works by Shakespeare, Tolstoy and Dostoyevsky...."

Iako mu ta poređenja pomalo i ponekad dođu, pretpostavljam, kao poređenja skakanja u vis s motkom i plivanja, npr.
Inner Party Inner Party 13:49 14.03.2009

Da, ali...

Ja se Iranske bombe ne plašim.


Penta straha od atomske bombe je danas u strahu od nuklearnog naoruzanja u rukama terorista.
Atomska bomba u rukama neke drzave sluzi da odvraca druge drzave od napada na nju, ali je sasvim moguce da i teroristi dodju do atomske bombe i onda je sve stvar jacine njihovih uverenja
Kazezoze Kazezoze 15:08 14.03.2009

Re: Da, ali...

Inner Party
Ja se Iranske bombe ne plašim.


Penta straha od atomske bombe je danas u strahu od nuklearnog naoruzanja u rukama terorista.
Atomska bomba u rukama neke drzave sluzi da odvraca druge drzave od napada na nju, ali je sasvim moguce da i teroristi dodju do atomske bombe i onda je sve stvar jacine njihovih uverenja

pa to... ja se terorista uopshte ne plashim.
chak shta vishe, siguran sam da teroristi uopshte ne postoje, nego su oni samo fatamorgana kojom se plashe naivni, a sa ciljem da se napadnu zemlje bogate naftom ili opijumom.
mateja_boskovic mateja_boskovic 18:47 14.03.2009

Dr. Nsarski or...

... How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb



dobar clanak, preporuka...
bene_geserit bene_geserit 21:46 14.03.2009

cisto da potsetim, za one koj nisu gledali

Verovatno su skoro svi ovde gledali, ali uvekse nadje poneko ko nije - "Fog of war" (dokumentarac iz 2004-te koji je dobio oskara) i Robert McNamara (former USA secretary of defence) prica o raznim stvarima a izmedju ostalog i o bacanju atomskih bonbi na japanske gradove (sto svi znaju) ali i o recimo unistavanju u proseku 70-80% populacije u svim vecim japanskim gradova (u pitanju je mozda 50 ili vise gradova) konvencionalnim bonbardovanjem (ne znam koliko su USA vojnika "spasili" ovim - verovatno najmasovnijim u istoriji - ubijanjem zena, dece i starih). U odnosu na bombardovanje konvencionalnim naoruzanjem koje je Japan pretrpeo, ovo sa nuklearnim bombama je nista.

http://www.sonyclassics.com/fogofwar/indexFlash.html
Budimac Budimac 23:16 14.03.2009

Re: cisto da potsetim, za one koj nisu gledali

Robert McNamara (former USA secretary of defence)

Da, u tom filmu kaže kako je gen. Curtis LeMay jednom prlikom rekao da bi u slučaju da izgube rat svi bili bloody war criminals...
Odlčan dokumentarac... Gledati Maknamaru kako se pere od ratnih zločina -- neprocenjivo...
nsarski nsarski 23:30 14.03.2009

Re: cisto da potsetim, za one koj nisu gledali

Gledati Maknamaru kako se pere od ratnih zločina -- neprocenjivo...

Jedino sto mi od toga sada nista nemamo. Pobiti toliki narod, unistiti tolike zivote da bi jedan matori kesa sada uvideo da nije bio u pravu - to je preskupa cena! Uopste, "skolovanje" krvolocnih matoraca je ovu planetu kostalo nezamislivih zrtava.
Budimac Budimac 00:56 15.03.2009

Re: cisto da potsetim, za one koj nisu gledali

Jedino sto mi od toga sada nista nemamo. Pobiti toliki narod, unistiti tolike zivote da bi jedan matori kesa sada uvideo da nije bio u pravu - to je preskupa cena!

Naravno, slažem se.
Najgore je što on ni ne priznaje da nije bio u pravu, barem ja to tako nisam shvatio, nego više kao pranje savesti, biografije i predstavljanje sebe kao "dobrice". M'sl'm daaaj... on čak nešto i cmzdri pred kamerom... a hvali se kako je eto "bio u timu koji je predložio efikasnije bombardovanje japanskih gradova." Da ne pričamo šta je pod njegovom paskom rađeno u Vijetnamu. Kao pradaje lekcije o ratu (empatija, proporcionalnost itd.), sutra da ga pozovu da bude defence secretary ponovo ništa od tih lekcija ne bi primenio... matori licemer...
Unfuckable Unfuckable 04:16 15.03.2009

...

...jebote...
bauer. bauer. 05:51 15.03.2009

...

i onda BOOM!!!, ode Vinča u vazduh...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana