Čika Dobrica ne može mirno da spava

Lektorka RSS / 02.04.2009. u 08:59

Miloš, mladić od 24 godine, u Peščaniku od 27. marta govori između ostalog sledeće:

„Kako ja dolazim do saznanja o tome šta se dešavalo ovde u prethodnih 20 godina, koji su mi izvori na raspolaganju? Tu su udžbenici i knjige koje sastavljaju isti oni ljudi koji su učestvovali u formiranju Miloševićeve nacionalističke politike ili je podržavali. Tu su novine i televizije, koje opet uređuju i za koje pišu i govore oni isti ljudi koji su to radili devedesetih godina. Naravno, tu su i predstavnici vlasti, ovi koje smo birali, koji koriste iste floskule koje su se koristile pre 10 ili 15 godina u parlamentu. Znači, ja imam tih sat i po Peščanika petkom, imam sajt, imam još nekoliko tako virtuelnih, maltene nepostojećih mesta na kojima govori sve manja grupa ljudi i koji su, kako čujem, više sami sebi dosadili. Ali, važno je da ti ljudi znaju da meni nisu dosadili i da ja mnogo toga prvi put čujem. To što oni godinama među sobom pričaju, to je u redu i ja mogu da verujem da je taj razgovor prezasićen, ali meni nije dosadno. Mislim, taj krhki front ljudi je poražen i, ono što je najtragičnije, oni to otvoreno priznaju. Pa, čekaj, ako ste vi pobeđeni onda sam i ja gubitnik, onda smo svi gubitnici! Mislim, to osećanje umora i apatije, osećanje nekog beznađa, stiže samo sa strane te takozvane druge Srbije. Ne od strane nacionalista i onih koji se prave da to nisu.

Pa, znači, da upišem da te pobedio onaj isti veseli čika Dobrica koji u Kolarcu pre neki dan, eno, seiri i promoviše svoje knjige, širi svoju ideju? Da upišem da te pobedio čika Voja Koštunica koji se naspavao i u Sava Centru sa svojim momcima obeležava dan bombardovanja? Da upišem da su te pobedili oni, i svi ovi momci raštrkani po gradu koji su te naterali da sediš kući u kućnom pritvoru i čekaš vesti u 11 da vidiš šta su sve ovog puta slupali u gradu, pa da sutra pišeš novinski članak ili da sutra nešto prokomentarišeš? Pa, tad je kasno. Prosto, mi svaki dan gubimo, a oni svaki dan pobeđuju.

To je kao ona scena iz Zone sumraka, kad čovek automobilom uleti u krivinu iza koje je tunel, pa iz tunela opet nailazi na tu istu krivinu i taj isti tunel. U početku on shvata da nešto nije u redu, pa onda počne da paniči, onda zaustavi kola pa izađe napolje, pa se hvata za glavu, pa počne da razmišlja, pokušava da smisli neko racionalno objašnjenje. Pokušava da skrene, ali ne može, i posle određenog vremena on postane totalno ravnodušan i beskrajno dugo ide iz krivine u tunel, iz tunela u krivinu i tako u krug. Naravno, mi paralelno shvatamo da se taj čovek u stvari slupao prilikom prvog ulaska u tu krivinu, a ova scena koja se stalno ponavlja je opis njegovog ličnog pakla. I to neprestano opetovanje, to što nas je ukočilo i ostavilo zatrokirane u tom vremenu ili nešto što nas je vratilo u to vreme, izvinite, to ima svoja imena i prezimena, ima svoje plate, ima svoje novine, ima svoju televiziju, ima Vladu. Meni je jasno da ljudi koji su na ovaj ili onaj način učestvovali u svemu tome moraju da štite sebe od nekih mogućih optužbi, ali izgleda da oni uopšte ne treba da se sekiraju, oni uopšte ne treba da brinu jer su Miloševićevi momci i devojke ponovo in, to je mainstream. Bombardovali nas na pravdi boga da bi nam uzeli Kosovo! I meni je jasno zašto to govori bivši Miloševićev policajac ili bivši Miloševićev ministar, ali mi nije jasan motiv ovih naših bivših momaka i devojaka iz Demokratske stranke - koji je njihov motiv da sa ovima i ovakvima stanu u prve redove fronta odbrane nasleđa i politike Slobodana Miloševića? Kad čujem da mi neko kaže „to je naša politička realnost", pa mislim, u to ne veruje ni moja baba, nije ta realnost pala s neba, proizveo si je svojim postupcima! I sad uopšte ne čudi što imamo šefa diplomatije koji se ni po čemu ne razlikuje od najboljeg đaka Dobrice Ćosića. Mislim, čika Dobrica može mirno da spava, on ima hordu naslednika i svi su na vlasti."

Juče su YUCOM (Komitet pravnika za ljudska prava) i Helsinški odbor za ljudska prava priredili čika Dobrici neslanu prvoaprilsku šalu - podneli su krivičnu prijavu protiv njega zato što je u svojoj poslednjoj knjizi, Vreme zmija, nedavno promovisanoj na Kolarcu, jednom rečenicom na 211. strani „izvršio krivično delo izazivanja nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti".

Evo kako glasi ta Ćosićeva rečenica: „Taj socijalni politički i moralni talog tribalnog varvarskog Balkana uzima za saveznika Ameriku i Evropsku uniju protiv najdemokratskijeg, najcivilizovanijeg, najprosvećenijeg, balkanskog naroda - srpskog naroda."

Biljana Kovačević-Vučo je za Borbu rekla: „Dve stvari su alarmantne u tom iskazu. Prvo, Ćosić njom raspiruje diskiminaciju protiv Albanaca jasno ih odredivši kao manje vredna bića koja su zaostala u razvoju. S druge strane, pisac u istoj rečenici insistira na superiornosti sopstvenog naroda kao najvrednije nacije, što je klasičan primer rasne diskiminacije".

Današnji Glas javnosti malo drugačije tretira ovu vest, pa u tekstu naslovljenom Brane Šiptare od „uvreda" navodi reči Brane Crnčevića, koji upravo YUCOM optužuje za širenje rasne, verske i nacionalne mržnje, jer, eto, Dobrici može da se pripiše svašta, ali ne i širenje mržnje. U istim novinama u okvir su stavljene reči poslanika G17 Željka Ivanjija, koji kaže: „Nikada ne bih mogao da se složim s tako negativnom kvalifikacijom celog jednog naroda. Pojedinci mogu biti loši ili zli, ali se nešto ne može pripisivati narodu. S druge strane, nepristojno je tužiti pisca koji je izneo impresiju. Prema takvoj logici, onda bi mogla da se podnese i prijava protiv Petra Petrović NJegoša zbog ‘genocida' nad turskim narodom."

Kako god, od juče ni čika Dobrica, pripadnik najdemokratskijeg, najcivilizovanijeg, najprosvećenijeg balkanskog naroda više ne može mirno da spava zbog svojih "impresija"...

Atačmenti



Komentari (112)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

adam weisphaut adam weisphaut 09:03 05.04.2009

Re: Kardinalno


Lektorka, ja sam više voleo da ste izašli sa idejom da se počne ozbiljno razmišljati kako da se osmisle akcije i načini da se gospodin Dobrica Ćosić zvanično kandiduje za Nobelovu nagradu za književnost.

Konačno smi otkrili da se iza Vladimira Petrovića krije prof. dr. Mile Ilić, čovek sklon kandidovanju zaslužnih Srbalja za Nobela
P.S. mala šala
Lektorka Lektorka 09:04 05.04.2009

Re: Kardinalno

da, trazite previse. bar od mene.
i ne mislim da je dobrica cosic zasluzio nobelovu nagradu.
Lektorka Lektorka 09:17 05.04.2009

Re: Da ti ponovim...

za domazeta - odnosno za sve komentatore ovde - preporucujem najtoplije izvanrednu analiticku i politicki neostrascenu knjigu jasne dragovic-soso: "spasioci nacije". intelektualna opocizicija sbije i ozivljavanje nacionalizma. izdala 2004. fabrika knjiga.

domazete, molim da se ostavis licnih kvalifikacija, bilo u pogledu onoga sto "mislim", bilo u pogledu onoga sto radim. prevrsio si mi meru, dragi, pa ce svi dalji slicni komentari na mojim postovima biti brisani, bas kao sto ce svi slicni komentari BILO GDE po blogu biti prijavljivani moderaciji. izvoli se uljuditi. a ovo ti kazem da ne bude da nisi znao.

sto se citanja dobricinih romana tice, htela sam da kazem da, ako ih citas, mozes jos nesto konteksta da dobijes i bez tudje pomoci. to je sve. i sad cao.
Domazet Domazet 13:49 05.04.2009

Opet vi...

...o kontekstu a konteksta nigde nema. Ili ga bar vi niste prochitali. To je jedino za shta se moze reci da je utvrdjeno crno na belo.

A sto se tiche konteksta Dobricinih romana, zar ne mislish Lektorka da bih ja. koji sam bar neke prochitao do kraja, pre trebalo tebi, koja si odustajala posle pedesete stranice, da pricham o kontekstu Dobricinih romana?

I na kraju, ja se uopste nisam upustao u lichne kvalifikacije. Rekao sam shta mislim o tebi kao profesionalcu. I to samo pedagogu, nemam pojma kakav si lektor...
Domazet Domazet 13:56 05.04.2009

Re: Da ti ponovim...

adam weisphaut
se ne moze videti da je on ovako okarakterisao chitav albanski narod

Sva sreća pa nasuprot:
tribalnog varvarskog Balkana

stoji protivteža:
najdemokratskijeg, najcivilizovanijeg, najprosvećenijeg, balkanskog naroda - srpskog naroda

Dakle imamo dva Balkana, jedan tribalni, varvarski i drugi naj-. Ne zvuči baš kao nepristrasna analiza. Niti konstatacija objektivnih razlika. I interesantno da nije vezao svoj sud za državu-društvo, nego za narod. Koji li mu je (naj-) antipod? Mora da su Grci ili Bugari?
Onom ko ne želi da bude jasno i neće. A možda bi bilo dobro da Dobrica padne, pa da ga poseti Rasim, i da mu oprosti u ime ljudskih i manjinskih prava...


Citat, Adame citat. Umesto da troshis kreativnost na tumacenje mishljenja koje znah u prste. Ili to ili sugerishi Borcima za Ljudska Prava da prepevaju tuzbu i optuze Dobricu za pristrasnu analizu...
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:32 05.04.2009

Re: Kardinalno

Lektorka
da, trazite previse. bar od mene. i ne mislim da je dobrica cosic zasluzio nobelovu nagradu.


A koji su to vaši kriterijumi? Baš bih voleo da ih čujem, jer pretpostavljam da su to kriterijumi koje vi zastupate kada je u pitanju izbor bilo kog svetskog pisca za Nobela. Ili možda mislite da Dobrica Ćosić zaslužuje rigidnije uslove? Zašto što nije po vašem ličnom ukusu? I ukusu vaše komšinice Nade?
Lektorka Lektorka 14:55 05.04.2009

Re: Kardinalno

I ukusu vaše komšinice Nade?

takvu ne poznajem.
niti me zanima da se ovde upustam u rasprave o nobelovim nagradama.
Lektorka Lektorka 15:08 05.04.2009

Re: Opet vi...

Domazet
...o kontekstu a konteksta nigde nema. Ili ga bar vi niste prochitali. To je jedino za shta se moze reci da je utvrdjeno crno na belo.

A sto se tiche konteksta Dobricinih romana, zar ne mislish Lektorka da bih ja. koji sam bar neke prochitao do kraja, pre trebalo tebi, koja si odustajala posle pedesete stranice, da pricham o kontekstu Dobricinih romana?

I na kraju, ja se uopste nisam upustao u lichne kvalifikacije. Rekao sam shta mislim o tebi kao profesionalcu. I to samo pedagogu, nemam pojma kakav si lektor...

izvoli, pobrini se sam za kontekst na kojem ovde toliko insistiras. ja insistiram na tome da mi TAKAV kontekst - dve recenice ispred i iza - nije neophodan. treba se zaista praviti glup, pa ne videti sta u toliko citiranoj recenici pise, odnosno ne videti da je recenica zasnovana na poredjenju DVA ekstrema. treba se praviti vest (ili se to zove "nevest"?), pa jedan od dva ekstrema - onaj nakrkan superlativima - gurati u zapecak da bi onaj drugi - o socijalnom, politickom i moralnom talogu - navodno mogao da se "problematizuje". da li si u tom delu recenice primetio rec "socijalno"? i to se tebi mozda, eto, odnosi samo na OVK i njihove vodje? pa to izvoli pricaj nekome drugom.

i, da podvucem:
I na kraju, ja se uopste nisam upustao u lichne kvalifikacije. Rekao sam shta mislim o tebi kao profesionalcu. I to samo pedagogu, nemam pojma kakav si lektor...

ko si TI da sudis o meni kao profesionalcu (dakle, licno)? o meni kao pedagogu (dakle, licno)? sta je to sto tebe kvalifikuje, kakvi su to validni kriterijumi na osnovu kojih ti o tome piskaras naokolo po blogu? kome ti to uopste pises? ne brini, ovo su sve retoricka pitanja, niti me tvoji potencijalni odgovori zanimaju, niti su relevantni, niti ces biti u prilici da ih ovamo zabelezis.
Filip Mladenović Filip Mladenović 11:06 03.04.2009

HRVATI SU IMALI VIŠE SREĆE...

NJIHOV ĆOSIĆ SE BAVIO KOŠARKOM, A NE KNJIŽEVNOŠĆU!!!
oort oort 14:00 03.04.2009

Re: HRVATI SU IMALI VIŠE SREĆE...

pre će biti da je njihov ćosić bio dobar košarkaš a naš je umorni starac.
ervetor ervetor 21:42 03.04.2009

Izgubila sve sam bitke al jos uvek vodim..

Dakle, sjajan tekst ovog mladica u Pescaniku.
Mada, ja se ne slazem da smo izgubili ( mislim na sebe i one na koje misli Milos u Pescaniku).
Naime, ne sekirajte se nista, ova trenutna histericna politika i pohisterisali isfrustrirani narod nicim izazvan i nepravedno nametnut proizvesce uskoro nove ratove.
U ratovima koji budu usledili, gore pomenuti narod ima tako opet da dobije po p...cci da ce se odjednom ponovo naprasno kosmopolitizovati.
Priroda uuglavnom sve radi sama.
Pozdrav Srbijo, Albanijo 21 veka. I imena vam se rimuju ti boukca !

" I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die. "

U principu, svi na kraju umiremo i to nas muci i daje nam volju da u toku svog zivota ostavimo neki pecat, ali s druge strane ponekad sam srecan sto nista nije vecno.
Lektorka Lektorka 15:14 05.04.2009

zakljucavanje

nemam ni volje ni vremena da se ovde dalje preganjam s domazetom & co - a jos uspevam da se suzdrzim od banovanja.
tema je trenutno iscrpljena, ostaje nam da pratimo kako ce sve dalje teci s tuzbom i cika dobricom (odnosno njegovom recenicom), a ja zakljucavam post za komentarisanje. hvala na razumevanju

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana