Država propustila priliku da se ne obruka

Drago Kovacevic RSS / 10.04.2009. u 14:33


 

Protekle srede mogli smo čuti da je Prvi opštinski sud u Beogradu odbio zahtev za naknadu štete porodicama 16 otetih, mučenih i ubijenih civila iz Sjeverina.

Za slabije upućene da kažem kako je Sjeverin selo u opštini Priboj u kome žive Bošnjaci. Da bi se iz ovoga sela stiglo do Priboja, njihovoga opštinskoga centra potrebno je jednim delom proći kroz teritoriju BIH jer drugoga puta nema. Meštani Sjeverina su i toga kritičnoga oktobarskoga dana 1992. godine, seli u autobus užičke Rakete, na redovnoj liniji i krenuli za Priboj zbog svakodnevnih poslova.

U selu Mioče, na području BIH, autobus je zaustavila grupa uniformisanih osoba, izvela iz njega 16 ljudi bošnjačke nacionalnosti iz Sjeverina, i kako je potvrđeno sudskom presudom Okružnoga suda u Beogradu iz jula 2005. a u predmetu Milana Lukića i još trojice pripadnika vojne formacije «Osvetnici», ti ljudi su odvedeni u Višegrad gde su mučeni, zlostavljani i streljani.

Njihova tela nikada nisu pronađena.

Otmica civila iz Sjeverina u mestu Bioče bio je prvi slučaj drastičnoga kršenja ljudskih prava Bošnjaka, državljana Srbije.

Sedamnaest godina nakon toga događaja, i dve godine nakon što je podneta tužba za naknadu štete, saznajemo da nema uporišta u zakonu kako bi se porodice žrtava na neki način obeštetile za pretrpljene patnje i bol.

Priznanje žrtvi da je žrtva, simbolički je mnogo važna, važnije od novčane visine obeštećenja. To je način da se žrtvama vrati dostojanstvo.

Međutim, do njega nije došlo jer se sud nije bavio stvarnim dokazima nego konstatovao kako se žrtve prema zakonskim rešenjima ne mogu smatrati žrtvama. Pominje se da se obeštećenju za žrtve naročito protivilo državno pravobranilaštvo. Smatrali su valjda kako takvim stavom brane državne interese.

Ja ne mogu kompetentno tumačiti sudsku presudu niti se upuštati u motive postupajućeg sudije da donese presudu koju smatram duboko nepravednom iako je verovatno donesena na bazi postojećih zakona.

Ono što ostavlja gorak okus jeste još uvek izražena i vidljiva nespremnost naše države i društva da prizna odgovornost za zločine koji su se evidentno događali. Baš tako bi trebalo ocenjivati proipise po kojima je pobijene ljude iz Sjeverina nemoguće tretirati kao žrtve. Dok god postoje takvi propisi i dok se god žmuri u odnosu na očigledne činjenice, moramo konstatovati da postoji neprihvatljiv odnos i prema živima i prema mrtvima.

Naša država je na žalost propustila još jednu priliku da se ne obruka.

Ako su znali, a morali su znati kako stvari sa propisima stoje, trebalo ih je izmeiti. Zato je bilo i ima dovoljno vremena.

Postojale su i razne druge mogućnosti da se rodbina žrtava bar delimično obešteti za svoje duševne bolove. Te mogućnosti su koristile zemlje u našem okruženju. i one postoje kao komparativna iskustva.

Hrvatska, u kojoj su zakonska rešenja slična ovim našim, je tako u vansudskom poravnanju obeštetila preživele članove porodice Zec. Na taj način je priznala odgovornost države za grozomorno ubistvo troje članova te familije među kojima je bila i četrnaestogodišnja devojčica.

Da podsetim. Porodica Zec je ubijena u Zagrebu 1991. godine, a jedina njihova krivica je bila to što su bili srpske nacionalsti.

Naša država je mogla da uradi sličnu stvar dok ne promeni propise koji diskriminišu žrtve.

Kad je trebalo naći rešenje za siledžiju Miladina videli smo kako se vlast doseti najneverovatnijih obrazloženja.

Zato bi trebalo prekinuti ovu sramotnu nepravdu i pod hitno naći način da se obeštete porodice pobijenih građana Srbije iz Sjeverina i drugi koji su na sličan način stradali.

Ovo je važno za sve nas. Jer na ovome pitanju se testira država, društvo i spremnost da se menjamo, priznajemo i preuzimamo odgovornost.

Tek tako je izvesna humanija budućnost i tek tako se može ići ka istinskom, pravom pomirenju na Balkanu.

 

( Tekst objavljen u današnjoj Borbi)

 

 

 



Komentari (25)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

medjutim92 medjutim92 15:04 10.04.2009

Sudije moraju da sude po zakonu..

.. i ako nema osnova za naknadu stete, onda ne mogu da je dodele.

Ali zato je drzava kao drzava mogla sama da da neku odstetu, van suda, i izbegne celu ovu pricu.. i jos uvek moze..
uros_vozdovac uros_vozdovac 15:31 10.04.2009

Re: Sudije moraju da sude po zakonu..

Sve se nadam da niko neće da se javi ovde da brani ovu sramnu presudu. Kako je lepo biti državni službenik ove države, prosto pratiš mainstream politike, i ni brige ni pameti, a što se tiče svih uključenih na strani tužilaštva i suda, ni savesti ni časti. Nek ste uštedeli koji dinar ovoj državi, ima ona na šta to da potroši pametnije, recimo na dnevnice i bonuse. Ne pomažu tu primeri iz okruženja Drago, u pitanju je kućno vaspitanje i elementarna pristojnost. Šta vredi kad je u modi biti bahat.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:42 10.04.2009

Re: Sudije moraju da sude po zakonu..

Šta vredi kad je u modi biti bahat.

Jeste u modi, no nadam se da se to nikada ne isplati..
pozz
dubogdanovic dubogdanovic 15:16 10.04.2009

Prioriteti

Ne budi tako okrutan prema državi, Drago. Ne može se baš sve: tek što uplatismo milon dolara za našeg junošu Miladina, a ti bi da se razbacujemo na neke tamo žrtve...
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:45 10.04.2009

Re: Prioriteti

dubogdanovic
Ne budi tako okrutan prema državi, Drago. Ne može se baš sve: tek što uplatismo milon dolara za našeg junošu Miladina, a ti bi da se razbacujemo na neke tamo žrtve...

Evo i danas saopštavaju da su samo uradili pozjamnicu iz budžetske rezerve da bi sanirali Miladina, a da će to vratiti kad naplate od kriminalaca....E takve upornosti u glupostima, to se ne viđa...
inagadadavida inagadadavida 15:59 10.04.2009

Naknada za dusevni bol.......

Ova drzava se , u pravu si, obrukala gde god je imala i najmanju sansu da tu uradi.........

Zverstva koja su cinili zlikovci u ime i za racun ove i ovakve drzave su nespojiva sa ljudskim ponasanjem, i nepojmljiva normalnom coveku.............

Ova drzava se i dalje bruka gde god stigne, i ne sumnjam da ce joj to i nadalje jos dugo biti zastitni znak.........

Ja sam samo oduvek bio rezervisan , a ponekad i pomalo gadljiv na " novcanu naknadu za nanetu dusevnu bol"......to mi je , nekako , uvek smetalo .........kako nekome , ko dozivi i prezivi takvu traumu, mogu pare da pomognu da mu bude lakse???........

Nemojte ljudi pogresno da me razumete.....ne bih voleo.....

Ali, uvek mi je trazenje para , koje bi trebale da olaksaju nekome patnje , za izgubljene najmilije.....degradiralo i zrtve i one koji u njihovo ime traze novac.........

Pre sam za to , da drzava 10 puta vise para da na neko spomen obelezje.....neki spomenik , spomen park , bilo sta sto ce mozda spreciti neke druge generacije da rade jedni drugima ono sto smo mi jedni drugima radili........!!!!

marco_de.manccini marco_de.manccini 16:32 10.04.2009

дефиниција државног безакоња

Ako su znali, a morali su znati kako stvari sa propisima stoje, trebalo ih je izmeiti. Zato je bilo i ima dovoljno vremena.

Није ваљда да заговараш мењање прописа и закона за време неких конкретних судских процеса са циљем утицања на исход истих?

Не кажем да ти срце није на правом месту, али мењање закона у лету да би нам се исходи судских процеса свидели је крајње опасно. Нема те државе, укључујући наравно и Србију, којој би дао то право и којој би веровао да увек уради шта треба.

(Успут, ако држава није пропустила прилику да се не обрука, зар то онда не значи да је искористила прилику да се не обрука? А искористити прилику да се не обрукаш је добра ствар.)

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:14 10.04.2009

Re: дефиниција државног безакоња

marco_de.manccini
... али мењање закона у лету да би нам се исходи судских процеса свидели је крајње опасно...

Увек се у оваквим приликама сетим оног Титовог, кад је критиковао судије што се држе закона као пијан плота.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:26 10.04.2009

Re: дефиниција државног безакоња

(Успут, ако држава није пропустила прилику да се не обрука, зар то онда не значи да је искористила прилику да се не обрука? А искористити прилику да се не обрукаш је добра ствар.)

Bila je greška...Ispravio sam...
Hvala na upozorenju..
oort oort 16:44 10.04.2009

korekcija naslova

"Država nije propustila priliku da se ne obruka" znači da se država nije obrukala. A na osnovu texta tačan je naslov "Država nije propustila priliku da se obruka"...
Exitus Letalis Exitus Letalis 17:32 10.04.2009

Re: korekcija naslova

saopštenje fonda za humanitarno pravo

Beograd, 7. 4. 2009.

Odbijen zahtev za obeštećenje porodica otetih iz Sjeverina

Prvi opštinski sud u Beogradu presudom od 2. aprila 2009. godine odbio je tužbu za nadoknadu štete koju je Fond za humanitarno pravo (FHP) podneo protiv Rebublike Srbije u ime 25 članova porodica otetih meštana Sjeverina.

Bošnjaci Mehmed Šebo, Zafer Hadžić, Medo Hadžić, Medredin Hodžić, Ramiz Begović, Derviš Softić, Mithat Softić, Mujo Alihodžić, Alija Mandal, Sead Pecikoza, Mustafa Bajramović, Hajrudin Sajtarević, Esad Džihić, Ramahudin Ćatović, Idriz Gibović i Mevlida Koldžić bili su državljani tadašnje SRJ koji su živeli u selu Sjeverin u opštini Priboj. Kritičnog dana, 22. oktobra 1992. godine, krenuli su svakodnevnim poslom u Priboj, redovnom autobuskom linijom (Rudo-Priboj). Ovaj regionalni put kod sela Mioče prolazi preko teritorije Bosne i Hercegovine [BiH].
U Mioču, pripadnici formacije Osvetnici, na čelu sa Milanom Lukićem iz Višegrada, zaustavili su autobus kojim su putovali meštani Sjeverina. Nakon legitimisanja, iz autobusa su izveli samo Bošnjake, 16 njih. Kamionom su ih prevezli u Višegrad u hotel Vilina Vlas gde su ih prvo brutalno zlostavljali, a potom odveli na obalu reke Drine i ih sve streljali. Tela ubijenih do danas nisu pronađena.

Za ovaj zločin, Okružni sud u Beogradu osudio je na po 20 godina zatvora Milana Lukića i Olivera Krsmanovića (obojica u odsustvu), Dragutina Dragićevića i Đorđa Ševića na 15 godina. Presudom Okružnog suda u Beogradu, koju je potvrdio Vrhovni sud Srbije, osuđeni su označeni kao pripadnici paravojne formacije Osvetnici. Međutim, brojni materijalni dokazi i iskazi svedoka nedvosmisleno ukazuju da je ova formacija delovala u okviru Višegradske brigade Vojske Republike Srpske. Primera radi, na suđenju su pokazane potvrde o zaduženju naoružanja koje je komanda Višegradske brigade izdala Milanu Lukiću.

FHP i porodice otetih su u tužbi,podnetoj 26. juna 2007. godine tražili od države da obešteti porodice otetih meštana Sjeverina jer je zbog opštepoznate situacije i međuetničkog sukoba u BiH, država bila u obavezi ili da zabrani saobraćanje ove autobuske linije, ili pruži sigurnost građanima koji su morali svakodnevno da putuju preko teritorije na kojoj su njihovi životi ugroženi zbog etničke pripadnosti. Sud je odbio ove navode tužbe prihvatajući neosnovanu argumentaciju zastupnika države [Republičko javno pravobranilaštvo], da Ministarstvo unutrašnjih poslova [MUP] prema važećem zakonima nije bio obavezan da ukine autobusku liniju ili da pruži zaštitu građanima SRJ koji su svakodnevno putovali kroz opasno područje. FHP podseća da je prema tada važećim propisima, MUP imao generalnu obavezu da štiti građane kao i pravo da ograniči kretanje građana ukoliko su ljudski životi ugroženi. Nikada se ni u jednom zakonu ne predviđaju sve konkretne situacije njegove primene te je zbog toga generalna obaveza pružanja zaštite morala biti dovoljna da MUP nešto preduzme. FHP je sudu priložio i krivičnu presudu iz krivičnog postupka za zločin nad otetim Sjeverincima iz koje se vidi da je taj sud utvrdio u kakvom nebezbednom okruženju su živeli Bošnjaci iz Sjeverina: „...prisustvo ovako naoružanih lica na teritoriji Srbije koja su se jednostavno kretala u pograničnoj zoni i zalazili na teritoriju Srbije i da je njihovo prisustvo izazivalo strah kod građana pograničnih mesta, pre svega građana muslimanske nacionalnosti, o čemu su govorili svedoci koji su saslušani u toku postupka, a koji su opisali svoja osećanja prilikom putovanja i prolaska kroz ovu graničnu teritoriju u zoni ratnih dejstava.“


Zločin u Sjeverinu nije bio jedini niti prvi zločin u tom kraju države - prethodilo mu je nekoliko ozbiljnih incidenata.
Usred dana u centru Sjeverina, 26. avgusta 1992. godine, dogodilo se hladnokrvno ubistvo Bošnjaka Rama Berba. Njega je neidentifikovani vojnik pred nekoliko očevidaca ubio ispalivši mu metak u čelo nakon što mu je Ramo Berbo pokazao ličnu kartu iz koje se moglo videti da je Ramo Bošnjak.
Dalje, dan pred otmicu 16 Sjeverinaca, 21. oktobra, nekoliko nepoznatih lica su kidnapovali Sabahudina Ćatovića ispred njegove kuće u Sjeverinu. Od tada mu se gubi svaki trag.
Policija je bila obaveštena o ovim događajima i nema sumnje da je morala preduzeti mere kojim bi se građani Sjeverina zaštitili, a u skladu sa svojom obavezom da štiti sve građane.

Takođe, FHP i porodice otetih tvrdili su u tužbi da državne institucije, pre svega Ministarstvo odbrane i MUP, snose veliku odgovornost za zločin nad njihovim najbližim. Ovi državni organi su od početka oružanog sukoba u BiH snabdevali oružjem i finansirali Vojsku Republike Srpske. FHP je s tim u vezi sudu predočio iskaze svedoka Dobrile Gajić Glišić, B – 24 i B – 179 sa suđenja Slobodanu Miloševiću pred Haškim tribunalom, koji su detaljno govorili o obimu i načinu na koji je tadašnja SRJ finansijski i vojno pomagala Vojsku Republike Srpske. Predočena je i žalba Slobodana Miloševića na rešenje o sprovođenju istrage u predmetu vođenom pred Okružnim sudom u Beogradu u kojoj se kaže: “Što se tiče sredstava trošenih za oružje, municiju i ostale potrebe Vojske Republike Srpske i Republike Srpske Krajine, ti se izdaci nisu mogli iz razloga državnih interesa, kao državna tajna prikazivati u Zakonu o budžetu, koji je javni dokument..., kao što se nije objavljivalo ni sve što je išlo za Vojsku Republike Srpske“. Sud tokom glavne rasprave uopšte nije uzeo u obzir ove dokaze i u presudi naveo da se suprotna strana protivila izvođenju ovih dokaza, te da je zbog toga bilo neophodno da FHP predloži saslušanje ovih svedoka.
FHP ističe da su porodice otetih Sjeverinaca već 17 godina same, bez podrške državnih institucija u borbi za otkrivanje istine o njihovim najbližim. Iako se radi o građanima Srbije, porodice nikada nisu dobile nikakvu materijalnu pomoć od strane države. Štaviše, prema sadašnjem zakonima koji propisuju materijalnu pomoć države porodicama civilnih žrtava rata, porodice otetih Sjeverinaca uskraćene su za bilo koji vid materijalne pomoći jer država njihove otete članove porodica ne smatra žrtvama. Precizno, prema zakonskoj definiciji žrtva je „lice kod koga nastupi telesno oštećenje od najmanje 50% usled rane, povrede ili ozlede koje su ostavile vidne tragove, zadobijene zlostavljanjem ili lišenjem slobode od strane neprijatelja za vreme rata, izvođenja ratnih operacija, od zaostalog ratnog materijala ili neprijateljskih diverzantskih, odnosno terorističkih akcija“.

FHP poziva institucije Republike Srbije da preduzmu neophodne zakonske izmene ili na drugi način počnu da brinu i materijalno pomažu porodice otetih meštana Sjeverina i na taj način ih tretiraju jednako kao i druge građane Republike Srbije koji su u ratnim sukobima izgubili bliske članove porodice.


Exitus Letalis Exitus Letalis 17:48 10.04.2009

Re: korekcija naslova

dobili su otkaze posle 7 dana jer se nisu pojavili na poslu.
nisu se pojavili do danas.
kakva ironija.
fuj!
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:28 10.04.2009

Re: korekcija naslova

oort
"Država nije propustila priliku da se ne obruka" znači da se država nije obrukala. A na osnovu texta tačan je naslov "Država nije propustila priliku da se obruka"...

Ispravljeno...hvala..
mrvicak mrvicak 16:54 13.04.2009

Re: korekcija naslova

Exitus Letalis
dobili su otkaze posle 7 dana jer se nisu pojavili na poslu.
nisu se pojavili do danas.
kakva ironija.
fuj!


Hu, zaista, kao da nije dovoljno stravično... već i otkazi kao šlag na torti užasa
Exitus Letalis Exitus Letalis 17:51 10.04.2009

nije bio prvi slucaj...

Otmica civila iz Sjeverina u mestu Bioče bio je prvi slučaj drastičnoga kršenja ljudskih prava Bošnjaka, državljana Srbije.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:33 10.04.2009

Re: nije bio prvi slucaj...

Exitus Letalis
Otmica civila iz Sjeverina u mestu Bioče bio je prvi slučaj drastičnoga kršenja ljudskih prava Bošnjaka, državljana Srbije.

Tačno je..Nije bio prvi...
No, mislio sam da je prvi slučaj masovnih ubistava.
Dan ranije je u Sjeverinu kidnapovan čovek, a u avgustu je ubijen jedan meštanin u centru sela...
Hvala na intervenciji..
Exitus Letalis Exitus Letalis 17:54 10.04.2009

kad su lukići jahali...

U selu Mioče, na području BIH, autobus je zaustavila grupa uniformisanih osoba, izvela iz njega 16 ljudi bošnjačke nacionalnosti iz Sjeverina, i kako je potvrđeno sudskom presudom Okružnoga suda u Beogradu iz jula 2005. a u predmetu Milana Lukića i još trojice pripadnika vojne formacije «Osvetnici», ti ljudi su odvedeni u Višegrad gde su mučeni, zlostavljani i streljani.

Njihova tela nikada nisu pronađena.


kad su lukići jahali...
trojica braće lukić su u hagu - milan, sreten i sredoje....
fina familija....
Unfuckable Unfuckable 18:37 10.04.2009

Dragec

imam mali problem sa ovim naslovom, koji je u kontradikciji sa rečenicom unutar teksta

Naša država je na žalost propustila još jednu priliku da se ne obruka.


Mislim, ako ti sad kreneš to da sređuješ, bar nam kaži prvo - da zalegnemo
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:14 10.04.2009

Re: Dragec

U pravu si...i ne zaleži..
Popravio sam...
pix3lchick pix3lchick 22:49 10.04.2009

Gde su naše narikače?

Pih, pa gde je sada ono masovno ridanje "Nikad zaboraviti, nikad oprostiti" potkrepljeno tugaljivim klipovima sa YouTube? Nije valjda da se neki građani ne zaboravljaju i ne opraštaju, a drugi I zaboravljaju I opraštaju? Ma nije valjda, ko bi rekao, i tako to....
libkonz libkonz 22:57 10.04.2009

Velika sramota

je ovaj događaj. Ne ulazim u pravo i odštetu. Ono što bih voleo je da se tim ljudima podigne spomenik, znak da oni i taj sraman čin neće biti zaboravljeni. U Beogradu, naravno, da država pokaže da joj je stalo do njenih građana.
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 23:20 10.04.2009

crissis

Protekle srede mogli smo čuti da je Prvi opštinski sud u Beogradu odbio zahtev za naknadu štete porodicama 16 otetih, mučenih i ubijenih civila iz Sjeverina.

Drago, pa kriza je!
sentinel26 sentinel26 00:02 11.04.2009

Zar si očekivao

drugačiju presudu ?

Je li Srbija i na parlamentarnim i na predsjedničkim izborima birala "manje zlo" ?
Je li i izabrala to "manje zlo" - jeste.
Na osnovu čega očekuješ da "manje zlo" postane dobro ?

Nemamo se čemu niti kome čuditi.

Samim neuspjelim pokušajem svrstavanja ovih žrtava u tzv. "civilne žrtve rata", da bi se došlo do zaključka "da oni to nijesu", Srbija i njeno sudstvo su pokazali na kojim granama sjede.

Sa kime je Srbija tada bila u ratu ?
Jesu li taj zločin počinile neprijateljske ili prijateljske vojne jedinice, potpomognute materijalno i logistički od strane VJ i MUP-a?
Kakve su se igre u Srbiji i Republici Srpskoj vodile oko braće Lukić, sve sa ciljem da se izbegne njihova a time sakrije i sopstvena odgovornost.

Nije lako sačuvati "nacionalne" glasove za buduće izbore.

Nema nikakve sumnje da su ovi ljudi žrtve za koje je najodgovornija država Srbija.
Kako će ona "nazivati" postradale ljude i njihove porodice, može nekome kome nijesu kidnapovali i ubijali rodbinu da izgleda nebitno, bitno je zbog istorije i nauka za buduća pokoljenja.

Ovaj će se spor završiti u Strazburu i to veoma tužno po Srbiju.
nitna nitna 19:10 11.04.2009

država? koja država?


Bilo bi iznenadjenje da su propustili priliku da se izbrukaju.

Ovako, sve je na svom mestu.
gorio92 gorio92 07:19 12.04.2009

U Srbiji ništa novo

Kasno sam pročitao ovaj tekst, ali neću da propustim da dam preporuku.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana