Skip navigation.

Labris

Banka hrane

 
Srbija 2020

EC and Seventh Research Framework Programme (FP7)

Evropska Komisija je početkom ove godine počela sa trošenjem novca u sledećoj 7-mogodišnoj fazi (i sedmoj po redu, FP7) pan-evropskog istraživanja I razvoja koji imaju za cilj (ja sam uzeo paragraph iz ICT-ja (Information and Communication Technologies) no poruka je slična i u ostalim tematskim grupama):

“Improving the competitiveness of European industry and enabling Europe to master and shape future developments in ICT so that the demands of its society and economy are met. ICT is at the very core of the knowledge-based society. Activities will strengthen Europe's scientific and technology base and ensure its global leadership in ICT, help drive and stimulate product, service and process innovation and creativity through ICT use and ensure that ICT progress is rapidly transformed into benefits for Europe's citizens, businesses, industry and governments. These activities will also help reduce the digital divide and social exclusion.”

Radi se o oko 53 milijarde evroa, podeljenih po specifičnim programima pa onda temama.

 

 

Najveća, i meni bliska, tema je ICT, unutar kolaboracije, za koju je odvojeno nešto preko 9 milijardi evroa. Teme su podeljene u „calls“ – slično pozivima na tender sa nekoliko važnih razlika:

  - Unutar teme EC daje široke definicije prioriteta (Thematic Priority) a konkretan fokus istraživanja definišu knozorcijumi koji podnose aplikacije za finansiranje.

  - EC finansiraju, na većini projekata, 70% ukupnih troškova komercijalnih firmi i instituta, a 100% ukupnih troškova obrazovnih institucija. Ukupni troškovi su, po najjednostavnijem obrascu, plate na koje se doda oko 80% režija. Tako, EC će najčešće finansirati plate, putovanja i opremu dok na komercijalnom učesniku ostaje da finansira ostatak (poslovni prostor, administracija, pravne usluge i ostalo. 

Kolaboracija je podeljena na sledeći način:

 

 

Prvi ICT poziv za ponude je izašao početkom godine. Radi se o 1,019 miliona evroa i rok za ponude je 8 Maj 2007.  Ove i sledeće godine će se na ICT potrošiti oko 2 milijarde evroa, iako će i drugi poziv za ponude biti izdat kasnije ove godine.  U ove dve godine novac će se po tematskim prioritetima deliti na sledeći način

 

Osnovna podela ICT tematskih prioriteta je:

Challenge 1: Pervasive and Trusted Network and Service Infrastructures

ICT-2007.1.1 The network of the future

ICT-2007.1.2 Service and software architectures, infrastructures and engineering

ICT-2007.1.3 ICT in support of the networked enterprise

ICT-2007.1.4 Secure, dependable and trusted infrastructures

ICT-2007.1.5 Networked media 

Challenge 2: Cognitive systems, interaction, robotics

ICT-2007.2.1 Cognitive systems, interaction, robotics 

Challenge 3: Components, systems, engineering

ICT-2007.3.1 Next generation nanoelectronics components and electronics integration

ICT-2007.3.2 Organic and large-area electronics and display systems

ICT-2007.3.3 Embedded systems design

ICT-2007.3.4 Computing systems 

Challenge 4: Digital libraries and content

ICT-2007.4.1 Digital libraries and technology-enhanced

ICT-2007.4.2 Intelligent content and semantics 

Challenge 5: Towards sustainable and personalised healthcare

ICT-2007.5.1 Personal health systems for monitoring and point-of-care diagnostics

ICT-2007.5.2 Advanced ICT for risk assessment and patient safety 

Challenge 6: ICT for mobility, environmental sustainability and energy

ICT-2007.6.1 ICT for the intelligent vehicles and mobility services 

Challenge 7: ICT for independent living and inclusion

ICT-2007.7.1 ICT and ageing CP, CSA 

Future and emerging technologies

ICT-2007.8.1 Nano-scale ICT devices and systems

ICT-2007.8.2 Pervasive adaptation

ICT-2007.8.3 Bio-ICT convergence 

Horizontal support actions

ICT-2007.9.1 International cooperation  

Ovo je izuzetna prilika da se spske institucije uključe u evropki R&D gde će im se finansirati plate, putovanja I oprema, a uz zajednički I interesantan rad I razmenu ideja sa drugima.


A gde smo mi u ovoj prici?

A gde smo mi u ovoj prici?

Stranke u ovoj zelmji su zaista smesni, sad smo imali izbore a ja (kao birac i/li kao dobar informisan covek) zaista nemam pojma koji su ti stavovi o ovom temu.

Ma da, kad smo godinama cekali samo za neki IT strategy...

Excuse the cynicism.


Strategija

Ovo je ono što EC radi. Ovde ima mesta i za Srbiju.

Osim ovoga pojedine zemlje imaju i svoje nacionale preograme za istraživanje i razvoj.

Jednom prilikom je neko na blogu spomenuo godišnju cifru od 20 miliona evroa za Srbiju. Ja ne znam da li je to tačno niti šta vlada radi, ali uz ozbiljnu kampanju srpske institucije bi se, po mojoj najgrubljoj proceni, mogle ohrabriti da dobiju bar još toliko od EC-ja, ako bi ozbiljno radile na FP7.


Na žalost, ne

Srbija je trenutno u statusu "call off" pregovora o stabilizaciji i pridruživanju, a što se evropskih fondova tiče, biće nam na raspolaganju IPA - instrument for pre-accession (a verovatno ni tu nas ne bi bilo da usvajanje EU budžeta 2007-2013 nije kasnilo zbog neslaganja velikih neto kontributora i spora sa odlukom da GB "povlači" natrag neutrošena sredstva). Kako bilo da bilo, IPA nam je dostupna po grupi I i II - izgradnja institucija i prekogranična saradnja, a radi se o iznosu od oko 200 mil eura godišnje. Iskustva zemalja u ovoj fazi integracija, na žalost, pokazuju da zbog nedostatka administrativnih kapaciteta ni to ne bude iskorišteno.Ukupno, IPA je objedinjeni instrument od nekadašnjih PHARE, SAPARD, CARDS...programa i podeljen je na:

I Pomoć tranziciji i izgradnja institucija (unapređenje institucija, acquis communautaire, državna uprava i sudstvo i dr.)
II Prekogranična saradnja
(podrška prekograničnoj saradnji)
III Regionalni razvoj
(fond za regionalni razvoj - ERDF i kohezioni fond)
IV Razvoj ljudskih resursa
(programiranje, implementacija i upravljanje evropskim socijalnim fondom)
V Ruralni razvoj
(programi ruralnog razvoja)
Dakle, mi konkurišemo za I i II.

Zemlje kandidati - Hrvatska, Makedonija, Turska (i Rumunija i Bugarska u nekim komponentama)

Komponente: I, II, III, IV i V

Uslov: decentralizovani
sistem upravljanja
fondova EU (DIS)

Cilj: usvajanje i sprovođenje
acquis i implementacija EU
fondova po prijemu u članstvo

Potencijalni kandidati - zemlje Zapadnog Balkana - Srbija, Crna Gora, Albanija, BiH- Kosovo ima posebnu strategiju)

Komponente: I i II

Kompnente: III, IV i V
mogu se koristiti kroz
kompnentu I

Cilj: podrška potrebama
procesa stabilizacije i
pridruživanja

Očekivana sredstva oko 12,9 milijardi evra

Mi imamo još pristup "Erazmus mundus" programu za postdiplomce, dobili smo proširenje i za studente i vode se pregovori da se Srbiji dodatno pomogne.
Ako te zanimaju link-ovi, ppt. ili dodatni podaci o nama, mogu ti slati na e-mail, jer nekako ne verujem da će biti zainteresovanih za "slova i brojke" EU integracija, a ja tih podataka imam sijaset...


Srbija naprednija od okruzenja sto se tice FP7

Danas bas poceh da citam dokumentaciju za FP7 jer sam i sam zainteresovan da u tome ucestvujem. Veoma sam se iznenadio sto u tom pogledu politicki Srbija stoji poprilicno iznad zemalja regiona. Znaci u statusu associated countries koje imaju poptuno pravo ucesca u projektima samo su Hrvatska, Turska i Srbija. Makedonija, Bosna, Albanija, bivse zemlje SSSR uopste ne mogu da ucestvuju. Izgleda je ministar Popovic dobro obavio ovaj zadatak. Sad su na potezu istrazivaci sa srpskih univerziteta i nacunih instituta.


saglasna

Samo dodajem osnovne podatke o ukupnim mehanizmima finansiranja. Status Srbije koji vidite u dokumentima je upravo posledica onog dela rečenice ...."da se Srbiji dodatno pomogne". Mene je zimus posebno radovala odluka o 200 studenata kojima će EU omogućiti "Erazmus" i napori koje Ministarstvo prosvete treba da uloži da bi se to i realizovalo. Na istom fonu su i "vizne olakšice" koje, sa preporukom EK stupaju na snagu bilateralnim ugovorima sa zemljama članicama EU. Postoji mnogo dobre volje sa strane EU da se naročito akademske i biznis grupe što više uključe u sve evropske tokove, a na nama je da "odmrznemo" pregovore.


....

Pošto bi učešće srpske institucije u troškovima prosečnog projekta bilo relativno malo uvek se može pokušati i u ulozi podizvođača ili pojedinaca koji rade na projektima.

Npr, čovek-mesec u nekim zemljama zapadne Evrope se kreće i do 15K evroa.


hm..

Quote:
...uvek se može pokušati i u ulozi podizvođača ili pojedinaca koji rade na projektima...

To ne ide baš tako. Ako budem objašnjavala, svaki post će biti 2000 karaktera :))). Evo, ja ću pisati o obavezama administracije (države), procedurama, preprekama i pravilima ne ulazeći u to šta su poslovi podnosilaca prijava, da bi bilo jasno. Ja sam velik navijač/ica da ljudi iz Srbije iskoriste BAŠ SVE što je, makar i potencijalno na raspolaganju, a eto mislim da zbog viška informacija mogu i da pomognem. (a za dan bezbednosti, ako me se sete, sete ......:)))
I molim Milana da me upozori ako počnem da smaram ili dajem info koje svi već imaju - nemam svest o tome ŠTA sve ljudi znaju o EU, fondovima, nama, preprekama i prednostima...


...

Nije nikakvo smaranje. Baš je i ideja da ljudi nauče više i da se angažuju.

Ja, površno, pretpostavljam da ljudi u Srbiji znaju jako malo pošto srpske institucije jedava da se pojavljuju na radaru kada se traže potencijalni partneri.

Ja mislim da za učešće u obliku podizvođača za srpske institicije nema pravnih problema (bar me tako ubeđuju no treba proveriti).

Ume da bude mukotrpno objašnjavanje zašto je potreban podizvožač, ali to dolazi tek posle, kada se projekat odobri. Čak i to ubeđivanje sa EC ljudima ne bi trebalo dugo da traje posto potrebe srpske insitucije od 50-100K evroa nije mnogo u odnosu na projekat od, npr 2-3 Miliona učešća EC-ja.


U Srbiji, da bi neko mogao

U Srbiji, da bi neko mogao da ucestvuje u istrazivacko-razvojnim projektima, neophodno je da ima naucno ili istrazivacko zvanje, verifikovano od strane ministarstva za nauku. Kako stoji se EC projektima, sta formalno neko treba da ima od zvanja da bi mogao da ucestvuje na medjunarnodnim razvojnim projektima? Koja je procedura da se neko kandiduje za ucesce na projektima individualno, a koja ako to cini neka institucija (nadam se da pitanje nije preopsirno).


....

Procedura je liberalna. Nema nikakvih formalnih potraživanja od učesnika iako se ocekuje da je konzrcijum kvalitetno sastavljen i da su partneri stručnjaci u onome što bi oni radili na projektu.

Pojedinac ili jedna firma uglavnom ne mogu da učestvuju sami nego se radi o konzorcijumu.

Ja mislim da se isplati uložiti neko vreme i ići kroz web stranice, otići na "partner search" i videti šta drugi traže i predlažu, i jednom kad se nauče osnove rad na ponudi nije neki težak posao. U početku je najteže naći partnere i coordinatora.


Linkovi

Pomalo mi se u pisanju i grafovima gore zagubilo ono osnovno, linkovi kroz koje svi koji su zainteresovani moraju da prođu i ulože dan ili dva na čitanje i razumevanje pre nego što naprave plan kako reagovati. Evo, ponovo, tih osnovnih linkova

Framework Programme 7

First ICT Call


Primer prijave i proces

Taman htedoh da pitam :)

Koliko se sećam, vi imate direktna iskustva sa procesom. Možda da kratko napišete koja su vaša iskustva, koliko je trajalo, šta je bilo važno za odluku, ko je ocenjivao ... Ja vas sve gurkam da se raspišete :)

Saša


....

Za odluku je najvažnija R&D ideja.
To je i oblast gde je većini konzorcijuma najteže da dobiju prolaznu ocenu (4 od 5 u FP6 a za FP7 ni sam nisam jos pročitao dokumentaciju). Većina ideja koje dobiju prolazne ocene budu i finansirane.

Naši ljudi relativno brzo razviju ideju u dobru ideju i tada je kritično važno da se:
- Ponuda kvalitetno napiše i da se ni jedna sitnica ne zanemari (iskusnom čoveku 1-2 nedelje posla)
- U mojoj firmi mi često padamo na delu ponude koji se odnosti na evropsku dimenziju i diseminaciju postignutih rezultata (tj lenji smo da opišemo u dovoljno detalja kako ćemo kroz konferencije, publikacije, user grupe, steering commities, planove ya eksploataciju itd da uradimo sve što treba da naš rad ima maksimalan impact.

Osim toga, ove ponude ne podnose individualne institucije nego konzorcijumi od 3 pa i do 30 organizacija. Ako se konzorcijumi dobro organizuju većini partnera ostaje ne mnogo više od nekoliko dana vrednog posla. Nažalost, izuzetno je malo vrednih i fer partnera nego svi gledaju da se pozicioniraju u što više ponuda pa tako nemaju vremena da svoj deo posla uredno odrade.

Mi nismo dobili neke projekte zato što neki partneri nisu uspevali da odvoje od pola dana do par dana vremena za proposal. A formalni kriterijumi nalažu da imamo partnere iz raznih zemalja, nije ih uvek lako naći, a oni kvalitetniji su over-subscribed.


za Sašu i Djoleta

Evo informacija i o FP6 i o FP7
Da ne prepričavam procedure, propise i obaveze....ako Vas nešto posebno zanima, a mislite da znam, onda ...pričamo još


Ja sam upravo prošao kroz site...

... ali mi se čini da se taj site ne održava. Ne piše ništa o FP7 (ili ja nisam bio pažljiv), a poziv je uveliko u toku.

Ono što mi je tužno, na prvi pogled, je da je u FP6 u nešto više od 30-tak projekata učestvovala i srpska institucija. To je posebno malo. Ja znam čoveka koji je u trajanju jednog FP-ja, kroz malu britansku firmu, 50-tak ljudi, bio svedok ili sam učestvovao u 14 projekata.

Isto tako, od ovih gore tridesetak projekata neke institucije su učestvovale u nekoliko , i do 4-5 projekata, što znači da FPs privlače skoro nikakvu pažnju u Srbiji.

Nema ni jedna komercijalna firma, kao da firme u Srbiji sve imaju full order book i ne interesuje ih R&D niti EC novac.


e, to...

E, to sam pokusala da objasnim kroz davanje informacija o IPA, kroz price o administrativnim kapacitetima, o procedurama, o znanju elementarnih procesa EU integracija.Videla sam da link FP7 na sajtu Ministarstva nauke nije "ziv", ali rekla sam vec, dosadno ce biti ako objasnjavam, bolje je da se vidi.Posebno pitanje je stanje u naucno-istrazivackim institucijama i komercijalnim firmama. Mozes li da zamislis teskoce koje imas kad hoces od EU da trazis JOS i JOS VISE, a znas da ce se evaluacijom praviti preseci nakon kojih ide logicno pitanje "a, zasto vi trazite jos?". Potrebno ti je vreme, znanje i strategijsko razvijanje neverovatnog broja scenarija da bi se stvarno obezbedilo JOS (jer treba i mora!), a da "feedback" bude takav da ti raste kredibilitet, a da ljudi u Srbiji istovremeno STVARNO imaju koristi i olaksice! Sve je to deo procesa, meni se samo ponekad cini da ljudi iz ciste lenjosti (ili neznanja i bahatosti) gube najdragoceniji resurs koji imaju - vreme.


CQ CQ CQ za Milana

objasni malo bolje o cemu se radi


599 + 60

Evropska Komisija sve agresivnije odvaja novac za pan-evropsko instražinje i razvoj. Mora tako pošto ako se nebi držala assorted services i ekonomije znanja Evropa nema neku (pre)svetlu budućnost.

Tu je i šansa da se srpske institucije uključe, dobiju neki novac i, još važnije, postanu deo evropskih R&D tokova.

Treba odvojiti neko vreme, proći kroz web, naučiti. Na zapadu postaje klasika, čak i u komercijalnim firmama, da se zaposle ljudi kojima je puno radno vreme učešće u pisanju ponuda za ovakve programe.


Treba da prepričate

Treba da prepričate :) Ja sve gurkam na prepričavanje. Evo i Milana smo u 3, 4 pokušaja naveli da prepriča i ispriča. Svako prepričavanje i jednostavno pričanje ohrabruje ljude da probaju. Meni ne treba :)

Zamislite da se obraćate nekome ko ovo nikada nije uradio u životu niti je ikada video ikoga ili pričao sa nekim da je nešto tako uradio. Radim sa inovatorima svakodnevno. Trebaju im primeri i gurkanje :) Samopouzdanje :)

Saša


šta važi za Srbiju

link dokumenta usvojenog 18.07.2006
sve informacije iz Srbije
medjunarodna saradnja i adminstrativna podrška

EDIT i da dodam CORDIS innovation programme koji je jednako zanimljiv, a važi za isti budžetski period. Svi zainteresovani neka svakako konsultuju i gornje domaće link-ove, sasvim sigurno će dobiti sve potrebne informacije


Ne kaže se "evroa", jer ili

Ne kaže se "evroa", jer ili je u pitanju 1 evrO ili, recimo, 10 evrA.


odlično dečko

pošto si na prethodnom blogu ostavio komentar u 13:19
a ovde, došavši do trećeg pasusa, postovao u 13:22, ja sam zadivljena brzinom tvog čitanja, (a verovatno će biti i cela blogerska zajednica), stvarno impozantno - možda da staviš to u neki CV?!

jedino što ti mogu reći glede Klajna i sličnog, da se vratiš, ovde kod Milana, da vidiš kakav ćeš uljudan komentar dobiti...


Hvala tetka, na Vašoj

Hvala tetka,

na Vašoj brizi, vidim mnogo ste se uvredili zbog elementarnog neznanja gramatike.

Knjige u ruke umesto letaka


elementano, ili ne

tek, pre nego se nekom spočitava poznavanje ili nepoznavanje nečega ili svačega, trebalo bi takodje naučiti i da interpunkcija potpada pod gramatičke norme, te bi, u tom slučaju, takav pojedinac, naučio i gde se stavlja zarez!
Knjige su tu da bi se čitale, a ne da bi se njima mlataralo, k'o da su zastave.

Milane,
izvini za trol.


Te, u tom smislu, zareze na

Te, u tom smislu, zareze na pločice ili šrafove udaraju majstori kad pozovem, ja i dalje koristim zapete, vrlo svesno, savesno i uspešno.

U mom velegradu su ljudi umeli da bolje komuniciraju, umesto tog dozivanja sa pašnjaka, sinko, sinovac. Mnogo smrdi na Branu Crnčevića i njegovu ekipu.

non sequitur


....

Uopšte nema potrebe da se "koškate" (jel bejaše ovakva reč u srpskom) oko moje gramatike.

Ne samo da meni ne smeta da mi se skreće pažnja, nego sam zahvalan i jedva čekam da dođem u Beograd i "okitim" se sa nekoliko knjiga o srpskom jeziku tako da kad već piskaram po blogu iskoristim priliku i nadoknadim izgubljeno vreme (20 godina koliko sam u UK iako, naravno, nema garancija da bi mi srpski bio imalo bolji da sam ostao u Beogradu).

Ako ne računam biznis emailove sa zaposlenima unutar firme ja u ovih 20 godina nisam na srpskom napisao onoliko koliko sam u poslednjih 4 meseca napisao na blogu. Zato tako nestrpljivo i čekam da kupim knjige i iz blogovanja izvucem tu duplu korist.


Milane

ovde je o svemu reč, sem o koškanju (jeste, to si pogodio! :-)) oko gramatike
ako baciš pogled na tajming izmedju dva posta, videćeš...

ps 1
lepo sam rekla gospodinu
dodji ponovo na Milanov blog da vidiš kako se uljudno razgovara
ps 2
srpski ti je bolji od mnogih koje poznajem, a da nisu imali prilike da govore na nekom drugom jeziku - language is supposed to be a means of communication, a bridge...
poz


....

Quote:

...srpski ti je bolji od mnogih koje poznajem...

Thanks, iako imam utisak da ti poznaješ mnogo ljudi :)
Još samo kad bi mogli retroaktivno da mi poprave gimnazijsku ocenu iz srpskohrvatskog (to mi je bila slaba tačka) pa da se malo hvalim na proslavi tridesetogodišnnice mature :)


...

Pomalo se plašim da nije najjasniji motiv iza mog pisanja ovog bloga.

Ovi FPs su najlakši novac koji sam ja u životu zaradio. Prvi put kad sam ja pozvan da budem u FP5 konzorcijumu dali su mi 2 dana da napišem deo o middleware i publishing framework-u, centralni deo naše IT ponude. Dobili smo projekat, 2 miliona evra (naučio lekciju :), 340,000 evra za moju firmu, i bili smo prvi u grupi (thematic priority).

U Beogradu je bilo bar 20-30 ljudi koji su mogli taj deo napisati isto tako dobro kao ja. Neki i mnogo bolje.

Projekat je trajao 2 godine, dosta putovanja do Berlina i Madrida, opušten rad i zezanje. U Beogradu smo imali preko 30 ljudi od kojih je svaki pojedinac mogao uraditi posao sa četvrtinom radnog vremena. Znači, ceo posao je nama bio jedna četvrtina čovek-godine dobre IT osobe, plus neminovna administracija. Radili su čak naši ljudi i više nego što je bio naš deo da bi pomogli španskim, nemačim i britanskim partnerima koji su pomalo "štucali" sa njihovim delom posla.

Mi sada u Beogradu imamo preko 100 ljudi i nisu nam potrebni drugi srpski partneri. U UK imamo čoveka koji puno radno vreme radi na pisanju ovih ponuda. Obrazovan, PhD u AI, u 14 projekata je učestvovao u prethodnoj firmi i za sada nas je već stavio u 5 konzorcijuma za FP7 Call 1.

Meni je jedino žao što kada se ode na "Partner Search" deo EC/Cordis site-a srpske firme se ne pojavljuju na radaru. I ceo blog je podstrek onima koji nisu znali, ili nisu pridavali pažnju FP-jevima da se sada angažuju. Neka i ovo moje hvalisanje gore bude deo te "paljevine".


Milane,

mozda ne bi bilo lose da u nekom komentaru na sopstveni post (sad je i meni smesno sta sam napisala :)), u par recenica bas opises svoje iskustvo sa FP6 (ili ranijim slicnim poslovima), ja sam bas tako i razumela tvoj post : "ej, vidi sta sve ima, moze sve to i neko u Srbiji da radi, nije tesko, nije nemoguce, naprotiv! kad mogu ja mozete i vi!" .Ljudima treba ohrabrenja, oni su skloniji opisu stanja nego proaktivnom delovanju i trazenju sansi, suvise cesto im se desilo da iskuse da je vaznije KOGA znas nego STA znas i umeju da budu bez razloga skepticni i cinicni kad su ovakve EU sanse u pitanju. Retko se razume da cak i ako ti prijava ne prodje - proci ce drugi put, grubo govoreci. Na to sam mislila ja kad sam, samo informacije radi, opisivala stanje i stavljala linkove. A mislim da si vec postigao temom prvi cilj - ljudi su informisani, dovoljno za pocetak.


Primer

Po mom mišljenju najvažnija je inicijativa. Zatim dolazi ono što znaš, pa koga znaš.

Ovaj čovek što sada za nas piše ponude je u prethodnoj firmi većinu projekata dobio ne iz prvog puta nego drugog ili trećeg. Prvi put uradi većinu posla pa ako ne dobije projekat sledeći put samo obrati posebnu pažnju na EC kometare, kritike, ispravi i dobije posao.

Kako sam ja počeo sa FP6. Reprezenativan primer. Kao ovde, nisam znao mnogo o proceduri pisanja ponude i prikupljanja partnera pa sam otišao na web i par dana čitao.

Odmah sam dobio grandomanske ideje pa rešio da iniciram i napišem IP (Integrated Project, kompleksan, skup i sa mnogo partnera). Uz nešto tuđe pomoći a više nenajavljenog zivkanja institucija koje su se prijavile na FP partner search site okupio sam 17 partnera, od Alcatela do spin-off-a rumuske akademije nauka.

Napisali smo ponudu, tražili 9 miliona evra i bili posle prve faze 5-ti od jedno 25-30 IPs. Bilo je novca za 4 IPs ali smo pozvani u Brisel i intervjuisani za slučaj da neko od prva 4 konzorcijuma posrne. Nisu posrnuli, nismo dobili projekat, a i da je neko posrnuo mi nismo tada impresionirali EC pa ne bismo dobili projekat. A bili smo tako blizu i, posebo važno, ja sam lično pored nekih svojih dobrih tehničkih delova sve ostalo pogrešno uradio. Evo kako

1. To je bio Call 1. Ja sam počeo sa učenjem i pisanjem početkom aprila a 20-to aprila je bio rok. Znači, imao sam 20 dana u aprilu, bez iskustva, praznično vreme, bez partnera i u trenutku kad su konkurenti (tih 25-30) već skoro svi imali finalne verzije i samo radili reviziju i poliranje.
2. Većina partnera mi nije skoro ništa pomogla pa sam ja pisao o stvarima o kojima nemam pojma (reminds u of something
3. Par skoro obaveznih paragrafa nisam ni napisao (utilisation of resouces, dissemination, european dimension etc).
4. Nisam umeo, a nisam imao ni vremena, da budem strog prema partnerima koji ne pomažu pa da ih zamenim sa boljima.

I bili smo peti.

U Briselu

1. Umesto da pošaljemo ispolirane, marketing ljude ja sam
2. Poslao samog sebe a da sam pre toga dao pogresne instrukcije berberu pa me ošisao skoro doglave. Glava ćoškasta, mašem rukama nekontrolisano dok pričam i derem se (ćale mi ostao polu-gluv posle tifusa u drugom svetskom ratu)
3. Posalo pakistanca profesora sa Universitz of Surrey. Agresivan, cinik i dere se jos više dok priča.
4. Posalo seniora iz alkatela koji se predstavio i ćutao svo vreme (ubedili me da je dobro poslati predstavnika tako velike firme)
5. Poslao čovu iz Scientific Generics (Cambridge firma), prepametan, prebrzo priča, prejak Londonderry akcenat, i treba ti PhD u authenication, authorisation i security da bi ga razmeo neko kome je engleski maternji jezik (a u Briselu nas intervjuiše panel od 16 ljudi od kojih neki sriču engleski).

Znači, ovo je bilo glavom-kroz-zid i zamalo da prođe.

Projekat - EUREX - European Research Exchange, informativna, pan-evropska, adaptivna berza, real-time, meta-data driven, with speech interface (ETF Novi Sad su odlično uradili svoj deo posla), transparent terestial vs sattelite connectivity (Alcatel) itd. Jednom rečju kakofonija promešana u tih 20 dana, bez neke strukture ili previše razmišljanja.

A još bio IP, ne može da bude kompleksnije. Srpskim institucijama predlažem da se ubacuju u IPs, to je ok, ali samo kao partneri, ne da pokušavaju sa iniciranjem IPs.

STREPs (Strategic Targeted Research Projects) su mali, uski, malo partnera i mnogo lakši. Dve nedelje posla na pisanju. Videti na web-u.


voila!

O tome ti pricam! Ovim si raznima ljudima ustedeo najdragoceniji resurs - vreme. A ja cu gledati da im ustedim jos vremena "tamo gde treba" brzim i kvalitetnijim protokom informacija o EU ka Srbiji, odnosno onima kojima te informacije trebaju..


Slazem se da je inicijativa

Slazem se da je inicijativa najvaznija, ali kao sto ti kazes, nije ni dovoljna. Samo da prenesem deo mog iskustva skupljenog tokom rada na FPx projektima, gledano sa strane Fraunhofer Instituta u Nemackoj.

1. postoji gomila ljudi/firmi/institucija u evropi koji se zargonom nazivaju "project proposal factories". Nepisano je pravilo da ako neko eksteran pise projekat za neku organizaciju i on se odobri, osoba dobije procenat od ukupno odobrene sume. Gomila firmi u privatnom vlasnistvu zivi od takvih projekata, pri tome nemajuci nikakvu jasnu viziju na trzistu, niti se trudeci da iz bilo kog projekta iznedre neki proizvod. Licno znam nekoliko takvih firmi.

2. kao sto se moze pretpostaviti, "return of investments" je poprilicno nizak, i to je ono sto brine EU sve vise. Zato se uslovi ucestovanja poostravaju sve vise. FP6 je uveo obavezan eksterni auditing, da bi se sprecilo neracionalno koriscenje dodeljenih resursa. Takodje, firme dobijaju samo 50% od projektovanih troskova - sasvim logicno, jer se ocekuje da firma veruje u ideju i ulozi i svoj novac. Naravno, svi pokusavaju da napumpavaju projektovane troskove, e da bi sto vise dobijenih 50% priblizili do realnih 100% :) Ali, ni ljudi koji odobravaju projekte nisu bas veverice :) tako da neke ocigledne stvari ne prolaze. Interesanto je recimo da se "desemination" i "training" troskovi pokrivaju svim partnerima u punom iznosu (100%).

3. dobijanje projekata je mnogo vise politika i lobiranje, nego sto to izgleda. Potrebno je se povezati sa jakim igracima, koji su vec odradili dovoljan broj projekata. Velike organizacije imaju svoje kancelarije u Briselu koje se iskljucivo bave lobiranjem (Fraunhofer grupa takodje). Cilj je saznati na vreme na cemu je akcenat u svakome FP pozivu, sta ocekuju komesari i koje se teme posebno favorizuju.

4. nepisano je pravilo da projekt konzorcijum mora da ima partnere iz bar tri razlicite zemlje. U godinama pred ulazak novih 10 zemalja u EU, svima je bilo sugerisano da pronadju partnere u tim zemljama, jer ce na taj nacin naglo porasti njihove sanse za odobrenje projekta.

5. veliki IP projekti su se pokazali neefikasni (kao sto se mogli i ocekivati) i EU ih nece favorizovati vise, kao sto je to cinila u FP6, osim u nekim ekstreno bitnim oblastima ili u projektima koji predstavljaju nastavak nekih projekata koji su bili uspesni u okviru FP6.

Sve ovo nije razlog da srpske institucije ne ucestvuju -- naprotiv. Rekao bih da je mnogo jednostavnije da nastupaju kao manji partneri u projektima gde ima velikih igraca, da gledaju i uce - sklapaju veze sa Evropom i da kasnije pokusaju da igraju malo jace uloge.


Nije hvalisanje

Nije hvalisanje, već baš ono što je ljudima potrebno. Što više primera to bolje :)

Da radiš na ETF-u ili Institutu za fiziku u Beogradu ili ... šta bi ti uradio? Pretpostavka je da imaš ideju šta da radiš. Iz mog iskustva sa svima njima, ne da imaju ideje ali ne znaju šta će sa njima.

Korak 1: odrediti cilj projekta, osnovne funkcionalne komponente, napraviti okvirni vremenski plan, okvirni finansijski plan
Korak 2: razgovarati sa partnerima - firmama iz oblasti, fakultetima, univerzitetima, u i van Srbije - ponuditi im funkcionalne celine
Korak 3:
...
Korak n: Razgovarati sa mnom o tržišnom potencijalu takvog projekta i korake koje treba preduzeti da iz projekta izađe i potencijalno velika kompanija :)

Tvoje iskustvo u ovoj oblasti kao i želja i spremnost da ga podeliš je dragoceno. Što ga više "prospeš" po blogu, to bolje :) Čak i po cenu da neki pomisle da si uspeo nešto u životu i pa si došao da se foliraš ... :)

Saša


Srbija već uveliko učectvuje u FP ICT projektima

Pozdrav svima,

Možda je to manje poznato, ali nekoliko institucija iz Srbije već nekoliko godina učestvuje na FP6 programima iz ICT oblasti, preciznije u pitanju su projekti koji obezbeđuju finansiranje akademskih mreža u zemljama jugoistočne Evrope, kao i Grid computing (Research e-Infrastructures). Prva grupa projekata (SEEREN, SEEREN2, SEEFIRE) je povezala zemlje jugoistočne Evrope međusobno, a sve zajedno na panevropsku akademsku mrežu GEANT2. Srbiju je u svim ovim projektima predstavljao Računarski centar Univerziteta u Beogradu (RCUB). Detalji se mogu naći na web sajtovima ovih projekata:

http://www.seeren.org/
http://www.seefire.org/

Pored ovih projekata (koji inače svi spadaju u tip SSA - Special Support Action), postoji i druga grupa projekata, orijentisana na stvaranje sledećeg nivoa e-infrastrukture, a to je Grid computing nivo. Osnovna ideja je povezivanje računarskih resursa (procesori, storage) distribuiranih po raznim evropskim institucijama u zajedničku infrastrukturu koja bi bila dostupna on-demand, kao što je npr. struja - uključite peglu u struju i ne interesuje vas odakle struja dolazi, iz Đerdapa ili iz Kozloduja, bitno je samo da nekako dođe do vas. Grid infrastruktura bi, na sličan način, trebalo da obezbedi unificiran pristup računarskim resursima ma gde oni bili. Podrazumeva se neka vrsta fer razmene, tj. svako dobija onoliko koliko i daje, ali u pikovima može da dobije daleko više nego što bi mogao da koristi samo lokalne računarske resurse. da se razumemo, ovde se ne govori o pojedinim PC-jima, već o velikim klasterima računara, od 100 pa do nekoliko hiljada procesora...

Što se ovakvih projekata tiče, opet je RCUB od 2004. godine, zajedno sa Institutom za fiziku iz Beograda kao partner učestvovao u projektu SEE-GRID, čiji je cilj bio stvaranje ovakve računarske infrastrukture u zemljama jugoistočne Evrope. Ovaj projekat je nastavljen u fazi 2, koja je otpočela 2006. godine (SEE-GRID-2). Broj partnera je sada povećan, tu su i Univerziteti u Nišu i Kragujevcu, kao i Astronomska opservatorija i Elektrotehnički fakultet iz Beograda. Evo linkova:

http://www.see-grid.org/
http://www.see-grid.eu/

Pored ovoga, vredi pomenuti i veliki uspeh Srbije na poyivu iy 2005. godine za centre izvrsnosti u zemljama zapadnog Balkana. Od ukupno 10 projekata iz ovog poziva, Srbija je dobila 8. Od tih 8 projekata, fizičarske institucije u Srbiji su dobile 6 projekata, a Institut za fiziku 4 projekta. Od ta 4 projekta, jedan je usko vezan bas za ICT i razvoj kadrova (CX-CMCS: Computer Modelling of Complex Systems).

http://cx-cmcs.phy.bg.ac.yu/

U pitanju su trogodisnji projekti, sa budžetom od 300 do 400 hiljada evra.

Kao šlag na tortu dolazi i učešče Institut za fiziku od 2006. godine kao partnera i u velikom evropskom infrastrukturnom projektu EGEE-II. Za razliku od svih prethodno pomenutih projekata, koji svi spadaju u SSA tip (Speciall Support Action), EGEE i EGEE-II projekti spadaju u I3 projekte (Integrated Information Infrastructure), i imaju u sebi istraživački deo. Na ovaj način je Srbija postala deo evropske produkcione Grid infrastrukture, koja je započela sa razvojem u velikom fizičarskom institutu (akceleratoru i sudaraču elementarnih čestica) CERN u Švajcarskoj/Francuskoj, ali je obuhvatila sve značajnije istraživačke institucije u Evropi. Detalji se mogu videti na:

http://www.eu-egee.org/

Projekat EGEE-II ima budžet od preko 35 miliona evra, traje do aprila 2008. godine, a već se planira njegov nastavak (koji će biti finansiran iz FP7 poziva koji treba da usledi u septembru). Srbija će svakako i dalje biti deo ovog istraživačkog tima. Naravno, i SEE-GRID-2 projekat (koji takođe traje do 2008. godine) planira svoje produženje...

Kao rezultat uključivanja Srbije u sve ove projekte iz ICT oblasti, formirana je i Akademska i obrazovna Grid inicijativa Srbije (AEGIS - Academic and Educational Grid Initiative of Serbia):

http://aegis.phy.bg.ac.yu/

Mislim da ovo pokazuje veliku aktivnost u ovoj oblasti, a rekao bih da nabrojani projekti u poslednje 2-3 godine predstavljaju bar pedesetak procenata učešća Srbije u FP6 programu. Naravno, za FP7 imamo ambicioznije planove.

Ono što je ovde bitno pomenuti je da su srpske institucije učestvovale u FP6 bez ikakvog finansijskog učešća države u FP6 budžetu. Štaviše, Ministarstvo nauke je dodatno podržavalo sve dobijene projekte sa sredstvima jednakim 10% budžeta odobrenog od EC. 110% nije loše za jedan projekat :)

U FP7 je situacija drugačija: naša vlada će učestvovati u finansiranju FP7 budžeta (mislim da je pomenuta cifra od oko 20 miliona evra), što znači da će biti visoko motivisano da srpski instituti i fakulteti uzmu što aktivnije učešće u novim pozivima za projekte, pošto treba konzumirati barem dva puta više para nego što je uloženo, sve drugo bi bio promašaj :)

Dakle, ma šta mislili o srpskim istraživačima, u ICT oblasti nema nikakvih problema...

Evo jos poneki link za kraj, koji prikazuje status Grid infrastrukture u Evropi, kao i jugoistočnoj Evropi:

http://goc.grid.sinica.edu.tw/gstat/
http://goc.grid.sinica.edu.tw/gstat/seegrid/

Duh u računaru