Skip navigation.

Labris

Banka hrane

 
Srbija 2020

Biće skoro...

...propast sveta - nek propadne, nije šteta.

Tekst u omiljenoj mi sekciji nedeljne Politike, koji najavljuje propast sveta 21. decembra 2012, ili koju godinu potom, al' svakako 21-og decembra, iz nekog razloga nije me naročito uzbudio. Pitam se zašto. Naučnik deluje ozbiljno, Politika je respektabilan list, sam tekst sam u popriličnoj meri razumeo, ima neke logike koju, ma koliki diletant bio, uspevam da ukapiram, u principu verujem nauci, i opet - baš sumnjam da će propast sveta biti 21. decembra 2012.

U amaterkoj auto-psihoanalizi, došao sam do zaključaka da ne verujem iz sledećih razloga:

1 - Što to predviđa naš naučnik, Srbin. Ne što bih očekivao da Srbi bilo lažu, bilo preteruju, bilo daju neodgovorne izjave, niti što sumnjam u mogućnost da Srbi imaju vrhuske naučnike, nego što mi se čini da je statistički zanemarljiva verovatnoća da do takvog otkrića dođe baš Srbin. I, uopšte, bilo bi previše iz perspektive Srba i Istorije, što je priča koja mi je ionako sumnjiva.

2 - Što, uz svo poštovanje Politike, ne mogu da zamislim da takvu vest globalnog i sudbinskog nivoa ona prva otkrije i da baš niko od svetskih medija ne krene tragom te priče i nastavi je, ako iole ima smisla.

3 - Što sam čuo za 1001 predviđanje smaka sveta - reklo bi se svaki put netačno.

4 - Što sam sklon da se saglasim sa tvrdnjama da je smak sveta već prošao, a da ga samo nismo svesni.

I skroz sam ubeđen da moj skepticizam nema veze sa podsvesnim i nesvesnim nastojanjima da potisnem prihvatanje konačne kataklizme za 5 godina (i možda još poneke pride).

Da li vi verujete, i zašto?


Ne znam kako Vama

Za mene Politika nije respektabilan list, ima respektabilnu istoriju, ali kvalitet je odavno zanemarljiv. Jos od Slobinog vremena, pa i danas za vreme Ljiljane Smajlovic, imam isti odnos prema kuriru, pressu i politici.


Već prva rečenica...

... govori koliko je tekst neozbiljan. Ona glasi:

„Судњи дан” биће 21. децембра 2012. или коју годину касније!

E sad, kad navedeš datum, onda je greška predviđanja plus minus jedan dan, a ne nekoliko godina. Pored toga njegova greška predviđanja je jednosmerna, on kaže nekoliko godina kasnije. A što ne i nekoliko godina ranije?

Na svu sreću nećemo čekati dugo da saznamo kad će biti kraj sveta. U petak će biti objavljen izveštaj o klimatskim promenama, pa će i na to drevno pitanje konačno biti odgovoreno.


onda dzabe krecimo

Bilo bi steta da svet propadne bas kad mi budemo na redu za prijem u EU, a sa druge strane ima logike. Nekako me to podsetilo na starog, mudrog deda Miloja iz Pomoravlja. Za one koji ne znaju bio je to veliki prorok, pojavio se na pocetku lopovske revolucije i imao je svoje redovno mesto u Politici Expres. A cinilo se i da je politicki obojen, kao da je te vizije dobijao direktno iz DB-a.


Planiram da krecim,

uprkos/unatoc clanku o propasti sveta u "Politici". U tome mi moze pomoci "Politika", zbog svog (veeelikog) formata. Pretpostavljam da nedeljno izdanje moze da pokrije makar predsoblje. Salu na stranu, mozda u "Politici" sada i ima sta da se procita, ali sam "izgubio" naviku da je citam vec pocetkom '90-ih.

Verujem Novikovu i Sarskom da necemo doziveti smak sveta 21. dec. 2012. Mozda bi neko mogao da iskoristi podatak u politicko-marketinske svrhe, pod uslovom da predsednicke izbore u Srbiji "zakaze" za 21. dec. ove godine (nazalost -petak, ali nije prepreka, moze i subota, 22. dec. 2007. + 5 godina= 21. dec. 2012.).

Bolje mi zvuci predvidjanje-prekognicija da planeti preti potop za nekih 6400 godina. To je i onako, sa naseg stanovista - neproverljivo.


najvise volim te nase

najvise volim te nase 'velike' strucnjake po svetu kad se bave 'pravim stvarima' u slobodno vreme. ovaj zna nekako tacan datum ali samo ne zna koje godine ce se desiti Smak (jal te godine, jal dvetri pre/kasnije) mada sta nas briga, za dan znamo! nego takodje mi je cudno da tako 'Vodeci Inzenjer...Airbus.a' ne moze da se pronadje na web.u? mora da ne znam da guglam...


Naslov ovog teksta u Politici

vec izaziva sumnju. Zatim, neke od stvari koje nalazimo u tekstu su ili posledica nepoznavanja osnovnih stvari o Zemlji, ili loseg prepisa novinara. Recimo: eksperimantalno je utvrdjeno da zemljino jezgro lagano rotira u odnosu na Zemljinu koru (oko 1 stepen godisnje - te napravi ceo krug za 400 godina). To nije nista novo ili revolucionarno. Takodje, ne postoji mehanizam po kome bi se brzina rotacije Zemlje oko svoje ose "naglo promenila": u odsustvu spoljasnjih sila (sudara sa drugim telima, itd), takva promena bi narusila osnovni zakon mehanike - zakon odrzanja momenta kolicine kretanja.
Extraordinary claims require extraordinary proofs. Ja celoj prici, ovako predstavljenoj, ne verujem.


Ako verujete dvojici

Ako verujete dvojici fizicara, budite mirni:)
Welcome back, nsarski:)


Da, Igore, hvala:)

Rekao bih da je ova prica iz Politike zaista sramota za list koji kao drzi do ugleda.
Postoji, naravno, mogucnost da do kataklizme dodje, ali, mozda po sledecem scenariju. Ako se jednacine kretanja suncevog sistema iterisu u buducnost, buduci da se radi o nelinearnom sistema sa mnogo tela (~ 10 + sateliti + razni junk), moguce je da ovo sto sada kao Suncev sistem postoji je kvazi stabilno resenje, koje u nekoj dalekoj buducnosti moze da pocne da amplifikuje nestablinosti i rekonfigurise sudarima i slicnim (kao kod sistema tri tela, na primer, gde su dozvoljeni sudari i kretanje nije ograniceno na jednu ravan, itd. - samo sada mnogo komplikovanije). Takve simulacije su radjene, i iterisane milione i milijarde godina u buducnost. U nekim slucajevima (sa odrednjenim pocetnim uslovima) je dolazilo do nestabilnosti i raspada sastema. Kako je u pitanju nelinearni sistem, apsolutno nikakva mogucnost predvidjanja ne postoji za ovakav neki scenario, a posebno ne za nekakav datum kao 2012.
Da li i kada ce ovo, mozda, da se desi je potpuno nepoznato, a dotle ce, moguce, i Sunce da pocne da se gasi.


Sarski, nasli nekog tipa

Sarski, nasli nekog tipa koji je inzenjer u Erbasu, i neku somnabulnu teoriju proglasili za izvesnu!To ne da je sramota za "Politiku", to je galimatijas kakvog bi se postideo i neki prosecni gimnazijalac.Ispada da te inzenjere bas i nisu nesto dobro naucili osnovnim zakonima mehanike, pa sada izvaljuju ovakve nonsense.


A taj naucnik, fizicar..da

A taj naucnik, fizicar..da nije on jedan od onih akademika iz Goranove price?


Niti je naucnik, niti je

Niti je naucnik, niti je fizicar.
Ako smem da primetim, gospodine Spaicu, pre nego sto ste objavili temu bloga, mogli ste da svratite do Fizickog Fakulteta, i da tamo pitate za misljenje.Letimican pogled na tekst ce svakog iole ozbiljnog naucnika naterati da se zaceni od smeha.


Quote:ne postoji mehanizam

Quote:
ne postoji mehanizam po kome bi se brzina rotacije Zemlje oko svoje ose "naglo promenila": u odsustvu spoljasnjih sila (sudara sa drugim telima, itd), takva promena bi narusila osnovni zakon mehanike - zakon odrzanja momenta kolicine kretanja.
????

A sta bi se desilo, naravno, cisto hipoteticki, kad bi se promenio momenat inercije Zemlje tako sto bi se ista, recimo, izduzila po osi a skupila po ekvatoru? Navedeni zakon bi sigurno doveo do drugacijih zakljucaka, zar ne?

P.s. Nisam citao Politiku, pogotovu ne taj clanak (uzgred, veruju li ljudi svemu sto dnevna stampa objavi?), nego mi se gornji argument ucinio nekorektnim.


Naravno da ne postoji

Ugaoni moment (u odnosu na fiksiranu tacku) je konstantan i ne moze
da se promeni sve dok je telo (u ovom slucaju Zemlja) izolovano! Dr Wu
se lepo setio mace, ali tu je nesto drugo u pitanju, nesto sto mi fizicari
zovemo Berry phase. Naime, telo koje nije idealno cvrsto moze da se okrene
oko neke ose iako ima ugaoni moment jednak nuli tako sto ce se telo
deformisati, poput mace na gornjoj slici. U poslednjem polozaju, maca
ima isti oblik kao i u prvom, ali su delovi (glava, trup i rep) opisali
netrivijalnu putanju koja je karakterisana fazom, tj. uglom za koji se maca
okrene (tek ako se maca vrati u pocetni polozaj, mozemo da kazemo da je
putanja topoloski netrivijalna). Pritom je ugaoni moment sve vreme
kostantan i (u ovom slucaju) jednak nuli. Ukoliko bismo zavrteli macu
oko vertikalne ose, a ona izvela svoj manevar okretanja, osa i ugaona brzina
bi na kraju (kada se maca vrati u isti oblik) bili isti kao i na pocetku.

Citav tekst je trash, ne samo nacin na koji Politika pise, vec i tvrdnje (ne
mogu da se slozim sa onima koji brane ovog kvazinaucenjaka/mehanicara,
sta vec) koje se diskredituju osnovnim poznavanjem fizike. Npr. ``Због
пораста брзине угаоног обртања језгро задобија нов, елипсоидни облик
и могућност да новим вертикалним салтом спречи да планета коначно
напусти Сунчев систем.'' (lakse je da kopiram no da kucam, otud cirilica).
Ej, znas li za zakon odrzanja energije!!! Pa ako pretvorimo svu rotacionu
energiju (oko svoje ose) u revolucionu (tj. rotacionu oko Sunca), to je daleko
od dovoljnog za parabolicnu/hiperbolicnu putanju. Ne mora niko da
sprecava Zemlju da ode van Suncevog sistema! Ovo je samo jedna od
budalastina u tekstu (ali mi je ova nekako zapala za oko). Nekada sam
se smejao citajuci ovakve budalastine (ako niste znali, ovi kvazinaucnici
imaju svoje casopise i server naucnih radova, odbijenih od strane normalnih
naucnih casopisa), ali ovaj tekst mi se smucio.

Mislio sam da ovakvo djubre ne treba ni stampati, ali primecujem da poneki
bloggeri i blogokomentatori uzimaju ovo prilicno ozbiljno. I na par drugih
blogova sam primetio da se ljudi loze na ove nebuloze, pa pomislim da
bi neko trebalo da organizuje kurs kriticnog razmisljanja.

Tekst ne samo da ne zasluzuje stampanje, vec stvarno ne zasluzuje ni
komentarisanje. Mene je povukla ova maca, kao i odnos ljudi na blogu
(a onda su proradile emocije), pa da zavrsim pricu. Dakle, da bi se onaj
maciji manevar sa slike izveo potrebno je puno ugibanja (setite se kako
su mace gipke), ne zaboravite da pritom rep ima veoma vaznu ulogu.
Zemlja bi morala prilicno da se isteze i ugiba da bi se ovbako okrenula,
ali i da se to desi, sta onda? Mi sa severne hemisfere bismo gledali u
juzni krst, Australijanci bi mogli da gledaju severnu krunu, ali Zemlja
bi imala istu ugaonu brzinu kao i ranije. Ali to opet nema veze ni sa
cim, jer mi ne mozemo da poispadamo sa Zemlje koja zanosi u krivini
kao njegov Airbus. Sve u svemu, ne vidim (kao fizicar) ni jedan razlog
da rotacija Zemlje (jezgra, kore) moze da utice na smak sveta tako sto
ce neko krenuti da se zanosi/ispada/trese....

Jedini potencijalni problem koji moze da se desi u slicnom kontekstu je
da se magnetno polje Zemlje iskljuci. Naime, magnetno polje nas stiti
od kosmickog zracenja (naelektrisanih cestica), i ukoliko dodje do
nestnka ovog polja, citava biosfera je ugrozena. Medjutim, po nekima,
postoje rezervni mehanizmi za zastitu od zracenja, jer je Zemljino magnetno
polje vec mnogo puta u proslosti promenilo orijentaciju, a mi smo jos jos
uvek ovde.


Nisu samo

mace. Takođe pretpostavljam da se u ostatku teksta misli na konstantan (a ne nulti) momenat količine kretanja (angular momentum).

Ostalo (trash, bespotrebno traćenje vremena, gluposti) potpisujem- ali to od čega će novinari da žive je njihov problem, zar ne?


A, ne!

Ovaj link prica o ziroskopima. To je sasvim druga fizika. Obrtanje
bez ugaonog momenta nije moguce kod ziroskopa jer je broj
stepeni slobode nedovoljan (sest) za Berry phase. Maca se okrece
tako sto se njeni delovi medjusobno pomeraju/rotiraju. Slican
princip koriste i svemirske sonde za odrzavanje orijentacije. Inace,
Berry phase se srece i u mnogim drugim procesima u fizici, npr.
kretanje ameba (pri tako malim brzinama, tj. Reynolds-ovom broju,
viskoznost ne moze da sluzi za kretanje). Cak se i neki svakodnevni
predmeti kao pumpa (npr. u automobilu) koja nakon jednog ciklusa
prebaci odredjenu kolicinu fluida iako su svi delovi vraceni u pocetni
polozaj, moze opisati Berry phase-om. Jos jedan (fizicarima poznat)
primer je Aharonov-Bohm efekat.

U slucaju kada je ugaoni momenat (angular momentum, tj. momenat
kolicine kretanja) razlicit od nule, ugao rotacije je jednak prozivodu
ugaone brzine i vremena rotacije plus geometrijska (tj. Berry) faza.

Tekst (moj, o maci) podrazumeva da je ugaoni momenat nula. To je
cela poenta Berry phase-a: okretanje je moguce i bez ugaonog
momenta! Samo treba znati kako se kretati kroz konfiguracioni
prostor. Mace znaju to vec hiljadama godina, amebe mnogo duze.
OK, amebe se ne okrecu, vec pumpaju vodu oko sebe, ali one takodje
prave topoloski netrivijalne putanje u konfiguracionom prostoru.


Čekajte,

zar se Berry phase i to o čemu pričate ne pominju u kontekstu kvantnih stanja u adijabatskim procesima (baš bi me zanimalo šta bi u slučaju Zemlje bile koordinate konfiguracionog prostora? Nadam se da nećemo ulaziti u rasprave o simplektičkim geometrijama, :)). Nulti angular moments su beyond my scope (ne bavim se kvantnom mehanikom).

Ovo sa amebama, pumpanjem i nultim ugaonim momentom mi nije jasno (osim ako se ne misli na ukupni ugaoni moment amebe i njenog okruženja).

Apropo paralele Zemlja-mačka ona baš ne stoji jer je Zemlja u osnovi tečna kugla, radijusa 6000km, sa krastom debelom kojih 7-35km. Naravno da je bez nekog grose udara nemoguće očekivati katastrofalne promene njenog momenta inercije, a gornja primedba se samo odnosila na, po mom mišljenju, pogrešnu argumentaciju citata iz mog prvog posta.

Strana o žiroskopima je tu samo zbog zgodne ilustracije koja pokazuje da se i u kancelarijskim uslovima mogu uočiti posledice navedenog zakona koje opet, po mom mišljenju, demantuju citat iz mog prvog posta.

Na kraju, čini mi se da će nas Neboiša zbog ove diskusije banovati za vjek i vjekov, i da bi je trebali nastaviti elsewhere. pozz


Vidim da se cita wikipedia

Quote:
zar se Berry phase i to o čemu pričate ne pominju u kontekstu kvantnih stanja u adijabatskim procesima (baš bi me zanimalo šta bi u slučaju Zemlje bile koordinate konfiguracionog prostora?

To je iz prvog pasusa wikipedie, ali wikipedia nema uvek sve vazne informacije.

Cesto imam problem da kolegama fizicarima objasnim da Berry phase ne postoji
samo u kvantnoj mehanici, vec i u klasicnoj (gde je to, bar meni, mnogo lepse).
Ostavimo kvantnu mehaniku sada po strani, jer je nepotrebna i zbunjujuca.

Koordinate konfiguracionog prostora su koordinate svakog pojedinacnog delica
tela (Zemlje, mace, satelita, etc.). Medjutim, krutost tela uvodi veze i broj
nezavisnih koordinata (stepeni slobode) se smanjuje. U slucaju idealno
cvrstog tela, broj stepeni slobode je 6 (tri koordinate centra mase i tri Euler-ova
ugla). Maca moze da se aproksimira sa par cvrstih tela (glava, trup, rep), sto
je dovoljno da opise okretanje mace oko svoje ose. U slucaju Zemlje, umesto
konacnog broja cvrstih tela kao kod mace, bolje je koristiti kontinuirani opis,
tj pretpostaviti da je jezgro (koje ima najveci udeo u masi) fluid. `Buckanje'
ovog fluida moze da izazove promene u ugaonoj brzini zemlje, u polozaju
kontinenanta (za koje mozemo da pretpostavimo da plivaju po povrsini), itd.
Momenat kolicine kretanja, medjutim, ostaje uvek konstantan.

Quote:
Nulti angular moments su beyond my scope (ne bavim se kvantnom mehanikom).

Opet nema kvantne mehanike. Evo ja lezim u krevetu i kucam ovo. Ugaoni
momenat (u odnosu na recimo nocnu lampu) mi je nula. Kada bih ja tako lezao
u svemirskom brodu (setimo se Einstein-a: maca koja pada i ja u bestezinskom
stanju smo opisani istim zakonima) i zeleo da se okrenem, mogao bih da ucinim
to prateci pokrete mace sa one slike. Bez dodirivanja icega oko sebe. Bez ugaonog
momenta.

Quote:
Ovo sa amebama, pumpanjem i nultim ugaonim momentom mi nije jasno (osim ako se ne misli na ukupni ugaoni moment amebe i njenog okruženja).

Kod amebe zaboraviti ugaoni momenat. Ovde je Berry phase povezan sa translacijom.
Za razliku od riba, koje su mnogo vece (tako da su Reynolds-ov broj, tj.
viskoznost znacajni), amebe zive u svetu gde viskoznost ne dolazi do izrazaja.
Samim tim, ameba nikako ne moze da pliva tako sto bi mahala nekom
svojom nozicom/perajem. Jedini nacin da se pomera je da zahvati vodu ispred sebe,
prenese je okolo i izbaci iza sebe. Ameba je u najbukvalnijem smislu pumpa
(bar dok se krece). Tokom celog procesa, impuls (moment) amebe
i vode jednak je nuli, medjutim, ameba se pomera i pomeraj se moze interpretirati
kao geometrijska faza (tj. Berry phase).

Quote:
Na kraju, čini mi se da će nas Neboiša zbog ove diskusije banovati za vjek i vjekov, i da bi je trebali nastaviti elsewhere. pozz

Pa ja sam bas krenuo da pisem novi udzbenik teorijske mehanike ovde, stvarno ne
bi imalo smisla da sve ode niz vodu. Nadam se da nije uzalud i da ce neko
pohvatati ideje.


Zekaane

hvala na dodatnim razjašnjenjima. Inače, ja sum (glupi) inženjer, a ne (pametni) fizičar!


Sta je tacno Berijeva faza?

Sta je tacno Berijeva faza? Izgleda da se ovde to upotrebljava u nekom generalisanom smislu, vezanom za klasicnu mehaniku.

Telo u miru, koje nije kruto, moze u principu da internim interakcijama poprimi bilo koji zeljeni oblik, jedino ogranicenje je da se centar mase ne pomera. Dakle, to bi bilo od stanja mirovanja do stanja mirovanja, ali ima puno parametara (a ne samo jedna faza) koji se mogu promeniti.


Ako bi se, kojim slucajem,

Ako bi se, kojim slucajem, promenio momenat inercije Zemlje u odnosu na njenu osu rotacije(bilo usled promene oblika tela, ili pomeranja same ose rotacije), onda bi se svakako promenio i odgovarajuci momenat kolicine kretanja.Teorijski, to je sasvim ispravna interpretacija.Ja samo ne vidim nacin da se to desi bez dejstva neke spoljasnje sile.


Ne, ne bi

Momenat inercije moze da se menja, ali momenat kolicine kretanja (angular
momoentum) ostaje uvek isti (dok god nema interakcije sa okolinom).
Primer je pirueta na ledu: klizacica povlaci ruke i smanjuje moemnat inercije,
ali kako momenat kolicine kretanja ostaje isti, ugaona brzina se povecava.


Da, u pravu ste.Kada je

Da, u pravu ste.Kada je sistem izolovan, vazi zakon konzervacije momenta kolicine kretanja.Medjutim, u slucaju delovanja nekog momenta spoljasnjih sila, angular momentum bi se promenio.That was my point, lose sam se izrazio.


To me najmanje brine

Ukoliko ce nesto da nas udari, a to nesto moze da preda znacajan momenat
Zemlji, onda je okretanje magnetnih polova ili rotacije Zemlje prilicno nevazno.
Stavise, postoji puno `kamenja' od nekoliko milja u precniku koje bi predalo
zanemarljivo mali ugaoni momenat Zemlji, dok bi kataklizma bila izazvana
necim drugim.

Nevezano za ovaj odgovor, ali vezano za topic: ako neko zeli da cita o
mogucim scenarijima za kraj sveta (kao i o jos mnogo toga o svemiru,
Zemlji, biologiji, hemiji, geologiji, fizici, etc) ali ispricano na jako zanimljiv
nacin dostupan sirokoj (nenaucnoj) publici, a bazirano na nauci (za razliku
od Politikinog trash-a), preporucujem Bill Bryson ``A Short History of
Nearly Everything''. (link: http://www.laguna.co.yu/naslovi.php?id=327;
ukoliko se ovo smatra reklamom i nije dozvoljeno, skinite link).


Ja sam se, s druge strane,

vise rukovodio bas tekstom u politici Dr Wu. Oni tamo pominju zaustavljanje pa cak i promenu ose rotacije, itd. Ixomega=const, to je odgovor na vase pitanje.
Promenis I (moment inercije recimo spljostavanjem) - promeni se omega (ugaona brzina). To rade i macke (kako ste uspeli da crteze prebacite na monitor?). Poenta je da onu vrednost "const" ne mogu da promene unutrasnje sile - tj. ne postoji mehanizam da se ta "const" promeni bez spoljasnjih sila (a "const" je vektor, te se i pravac odrzava.). Ma, elementarno, nego sam imao na umu pomenutu mogucnost da omega=0 (stane rotacija), i na nju sam mislio sa tim rogobatnim "naglo promeni".


Ma, jeste, Šarski

nisam čitao Politiku (tj došao sam nespreman na čas). Jedan aspekt priče se dosta zanemaruje a to je da je namera gospođe (ice?) Smajlović možda i bila da se populariše fizika. Ako je tako, ja bih joj spomenik izgradio.


100-ka

morao. Compulsive disorder.


Ako verujete jednom fizicaru...

Budite mirni sto se 21.decembra 2012.godine tice.


ajde ti nama to dokumentuj

ajde ti nama to dokumentuj kao 'naucnik iz politike' ja vec ispunila kalednar za tih par godina, zlu ne trebalo :-))
ps. nego ovo mi se dopalo - NAUCNIK IZ POLITIKE! nova grana nauke!!


Nsarski je vec dao pravi

Nsarski je vec dao pravi argument u tom smislu, meni ostaje samo da ponovim-da bi doslo do promene momenta kolicine kretanja(povecanja ili smanjenja ugaone brzine tela), neophodno je da na telo, ili sistem tela, deluje rezultujuci moment sila(II Njutnov zakon dinamike za rotaciono kretanje).U tekstu u "Politici" ja takav moment sila ne vidim.


shvatila sam jos kod prvog

shvatila sam jos kod prvog vagona ali sam mislila da ces da mi das malo duhovitiji odgovor :-) nevermind.


Mi fizicari smo suvoparni

Mi fizicari smo suvoparni kada pocne da se govori o fizici, BOL:)


pa vidis, bas ta fizika je

pa vidis, bas ta fizika je Vrlo Cesto sve samo ne Suvo-parna ;;;-)
evo pitaj nsarskog... :-*


Visokopostovani nsarski je

Visokopostovani nsarski je izuzetak koji potvrdjuje pravilo:)


BoL,

fizika je skroz cool, samo mnogi koji o njoj pisu kod nas je koriste da njome plase decu, buduci da je se i sami plase.


Vero

Kada god se sastave novinarstvo i fizika, nastane neki nonsens u novinama! :-)


Sto bi rekao Ivan

Sto bi rekao Ivan Anicin:"Sta smo ono rekli prosli put?Postoji samo fizika, sve drugo nema veze!":)
Salu na stranu, nema (bar za mene) veceg zadovoljstva nego kada posmatram fino tkanje prirode.


Aničin?

Sjajno, on me je učio onomad fizici! :-)


znam. tako isto i sa

znam.
tako isto i sa solfedjom ;;;-) a moj profa fizike je bio toliki bolid da je jedan cas posvetio mom tadaultramodernom svetlo.plavom laku za nokte! bas sam naucila fiziku...


Bar si bila zvezda kursa iz

Bar si bila zvezda kursa iz fizike:)


A nas je dedica u osnovnoj

A nas je dedica u osnovnoj lepo nauchio za sva vremena : "Deco moja, dajem vam na znanje, sila masi daje ubrzanje" :)


I.D.

ti si meni onomad obecao jdno poshteno teleportovanje. Drzim te za obecanje :))


Novikove,

ja ti (smem na Ti?) verujem i skroz sam mirna. Ne padam na "znalce" iz Politike, a nešto sumnjam čisto da je svrha tog članka bila popularizacija fizike...mislim, što bi je popularizovali, kad će svet i tako da propadne uskoro, dosta kratkoročno ulaganje, zar ne ;)


Jelice,

Komunikacija na per tu je sasvim u redu:)
Nsarski,Zekaan,Dr Wu, Milan M.Cirkovic, moja malenkost (dakle, jedna grupa fizicara sa doktoratima) je ovde sasvim jasno, na osnovu elementarnih zakona mehanike, oborila svaki smisao ovog trash teksta.Te argumente iznete u "Politici", sto se mene tice, ne bi posle pazljivog promisljanja prezentovao ni gimnazijalac.Prosto, na tu pricu treba zaboraviti, i (sto je rekao u postu dole Milan M.Cirkovic) fokusirati se na realne i moguce globalne katastroficne rizike.Opasnost od nuklearnog sukoba (posebno u trenutku kada Iran i Severna Koreja vec signaliziraju da su na putu akvizicije nuklearnog oruzja) je sasvim realna, i takav sukob bi civilizaciju gurnuo u predvorje pakla.Nuklearna opasnost i globalno zagrevanje svakako predstavljaju najvece globalne rizike po humanu civilizaciju, pa bi stoga trebali njima da se pozabavimo.Na ovakve senzacionalisticke tekstove ne treba obracati paznju.


Ovako narode,

ja mislim:

suvise je velika vasiona i ova galaksija, da bi bilo ko na ovom svetu mogao da predvidi smak sveta,,,

i to sedeci u kakvom naucnom birou, kompjuterskom centru bilo koje vrste i na bilo kom delu zemaljske kugle,,,

za takve procene i takve prognoze je potrebno imati svoje dopisnike bar sa stotinu planeta i zvezda koje su udaljene po par svetlosnih godina,

moje misljenje iz sobe koje ovo pisem je takvo, da ako se i kada se desi smak sveta na ovoj planeti koju poznajemo, mi za to necemo biti obavesteni, jer,

to se nikako nece moci da predvidi i pravovremeno se reaguje,,,

evo zasto sam ovog misljenja, pa bre ljudi moji svetska nauka i civilizacija nije u stanju i nema leka za jedan obican GRIP,

a mi kao od te nauke ocekujemo da ce nas spasiti od smaka sveta, smesno, da smesnije ne moze biti,,,

zato po meni, smak sveta ce nastati kada se za to steknu uslovi, a covek sve radi bar na ovoj zemlji, da se ti uslovi steknu sto pre,

sto bi se reklo, covecanstvu i ovoj civilizaciji je izgleda dojadio i dosadio ovakav vid bezbednog zivota,,,


Cini mi se da je autor

Cini mi se da je autor teksta iskoristio datum koji se poklapa sa smakom sveta u kalendaru civilizacije Maja. Otkud znam, svasta je moguce. Ovo nije jedina teorija smaka sveta. Rotacija plova se, kazu, desavala i u proslosti (tvrde da su pronadjeni zamrznuti mamuti na polovima, sve u tropskim sumama ispod leda, navodno). Bice kako bude, kako drugima, tako i meni. Ne sekiram se mnogo.


Inverzija magnetskih polova

se desila mnogo puta u proslosti (to je eksperimentalno potvrdjeno), ali nijednom nije dovela do totalnog "smaka sveta".


Bas tako.

I uglavnom je bila "silent inversion".


nsarski, kazete da je

nsarski, kazete da je eksperimentalno potvrdjeno, kako? Ako kazemo totalni smak sveta, da li se misli na pomor kompletnog zivog sveta na zemlji ili samo na katastrofu. Dozvoljavam da drastican dogadjaj kako sto je inverzija moze da prouzrokuje i malo tumbanja, e sad kolikog, tesko je reci.


Inverzija polova

je potvrdjena paleomagnetskim studijama na starim vulkanskim bazaltnim uzorcima koji su zadrzali orijentaciju, nametnutu magnetnim poljem Zemlje, prilikom ocvrscivanja. (Drugim recima, prilikom erupcije vulkana, feromagnetni materijal u steni se hladjenjem orijentise prema spoljasnjem polju u kome se nalazi, ocvrsne, i tako ostane do daljnjeg). Takodje, postoje uzorci skeleta, uglavnom morskih zivotinja, i slicno. Koliko mi je poznato, takve inverzije nisu dovodile do znacajnih poremecaja zivota na Zemlji.


Thnx.

Thnx.


Pre ce biti da se radi o

Pre ce biti da se radi o samo jos jednom dokazu propasti Srbije, a ne o propasti sveta. Sramota. Fuj! Vazno da je taj inzenjer Srbin, nije vazno sta prica.


Hmmm,

POLITIKU nikada u zivotu nisam kupio , a bogami i citao,

sve do pre ima godinu dana, kada je postala vrlo zanimljiva, vrlo slobodna, da je to necuveno,,,

Kada je taj rezimski i do zla boga dosadni list nije preuzela Ljuljana Smailovic, to je nesto drugo, nesto sto moze da se cita,

A sta bi ti zeleo da tamo pise CORNU-u !?

Da je uredjuju unuci RIBNIKARA i Jare im, sa sve HADZI strujom,,,

Politika je fenomenalna u polednjih nekoliko meseci, ima svasta da se procita, i bogami svaki tekst moze covek da na internetu prokomentarise i obrati se autoru teksta,

Gotovo kao ovde na Blogu, prema tome Corn-u, tvoj komentar je kao da si ti unuce Marije i Hadzi struje Antica,,,


Ne znam nista o tome niti me

Ne znam nista o tome niti me interesuje. List koji objavi ovakav tekst ima kredibilitet kao i casopis Zona sumraka. A ako vi u tome uzivate, samo napred. Kao i svako drugi tako i vi imate pravo na svoje "misljenje".


Eh eh

Pa nemojmo tako. Zona sumraka je vrlo ozbiljan satiricni magazin :) Moja sestra zna vlasnika iste, tip je skroz ok, nije opicen pa da veruje u to sto objavljuje. Ali, prodaje se, pa sta da radi.

Ovi iz Politike, sa druge strane, su izgleda opiceni.


Dragi Corn,

Prosto-nonsens.Neki zlopatnik je konacno za svoje somnabulne tvrdnje pronasao medij.


:)

"Neki zlopatnik je konacno za svoje somnabulne tvrdnje pronasao medij"

Radi se o ciklusu koji ide vec duze vreme. ovo nije prvi takav clanak. prosle nedelje sam u rubrici "drugi pisu" sitea B92 citao nesto jednako besmisleno iz istog lista, sto se ticalo kvantno mehanicke teorije snova i "citanja" buducnosti. isto neki pomahnitali inzenjer koji upravo pise Veliku Knjigu. Mozda sam paranoican ali meni izgleda da Politika trazi te zlopatnike pre no sto oni potraze Politiku. Znate ono, srpska pamet po ukusu one uspijuse.

Opet da se vratim na ono sto ste vi IDN vise puta rekli, u Srbiji nema javnog mnjenja, ono je u potpunosti unisteno, ako ga je ikad i bilo. Mozda dok je postojala SFRJ. A ono je neophodan uslov za postojanje ozbiljne naucne redakcije u bar jednom dnevnom listu. Bice potrebno veoma mnogo vremena, mozda 100 godina da se javno mnjenje izgradi tako da bude kriticno i kad su ovakvitekstovi u pitanju.

Jedan primer sta je to javno mnjenje koji sam cuo od poznanika jos devedesetih pa se ne secam svih detalja. Kad je neka svedska javna TV otkupila i pocela emitovanje serije Kasandra, posle prvih nekoliko epizoda je bila zasuta hiljadama protestnih pisama u kojima se postavljalo jedno jedino pitanje: Zar vas za ovakav crap placamo". Emitovanje serije je prekinuto uz brojna izvinjenja.


Dragi Corn,

Nesumnjivo da ste u pravu.U Srbiji je odavno izgubljen (ako je ikada i postojao, slazem se) neki konzistentan sistem vrednosti, i onda je svakako moguce da i ovakve osobe koje proricu skoru propast sveta (bez ikakvih validnih naucnih dokaza) dobiju mesto u nekom citanom listu koji pledira na ozbiljnost.
Sto se tice kvantno-mehanicke teorije snova:)), nsarski i ja tu imamo sasvim identicno misljenje, koje smo vise puta izrekli u raznim postovima, a to je da ne razumemo o cemu ti ljudi zapravo govore.
Jasno je da u svemu postoji neki pattern, i Vi ste ga lepo detektovali.Umesto da "Politika" u nastavcima objavljuje neko popularno delo iz oblasti nauke, ona se bavi senzacionalistickim glupostima.Da stvar bude zalosnija, ko je citao moze da se nadje u cudu i da alarmira okolinu sa sve tvrdnjom da stize smak sveta.
Zalosno.


Izbacio sam...

...jedan pasus iz prethodnog komentara. U njemu corn mouth otvoreno vredja jednu osobu, čiji identitet navodi. Tvrdi za nju da je orangutanica pobegla iz ZOO vrta.

Nekoliko puta do sada sam slova u psovkama u diskusijama povodom mojih postova zamenjivao zvezdicama. Ovo je prvi put da izbacujem pasus. Molim sve da mi ne pričinjavaju tu nelagodu. Uvrede prema trećim licima ne mogu da dozvolim.

Hvala na razumevanju, onima koji ga imaju.


Pobogu, Neboiša

Sad će LDP-ovski skojevci i gerijatrija da vas linčuju. Šta će Vam to?


Sto, Dr Wu?

Sharski i ja smo bas bili pristojni.Samo smo fino objasnili Njutnove zakone, i prepustili blog LDP skojevcima i gerijatriji:)


G. Spaicu,

Hvala na poucnom primeru. Razumemo se :)
Pozz.CM.


Isecak iz teksta u "Politici":

Колико смо близу (или далеко) од „Судњег дана”?

– То се очекује 21. децембра 2012. године или, можда, касније.

Strasno.
Neuporedivo je veca verovatnoca da Zokster do 2012.godine bude izabran za papu, poleti u Svemir i dobije trostruku Nobelovu nagradu.


Tehnički

spajo imam razumevanja za tvoj nemir i da ti je strepnja dublja od nade, ali otvorio si veliku crnu ezoteričnu rupu. Tehnički gledano teško da ćeš iz nje isplivati, jer svi tehnički polemišu o profilu lista s kojim tehnički počinje dan a ne o datumima propasti koji intimno sve nas tište.


Ne budi naivan!

21.12.2012. Tri dvanaestice (od kojih jedna preokrenuta, da zavara trag) i jedna dvojka. Nula i tri tacke. Nula, naravno, nista ne znaci - zato i jeste nula. A tri vodoravne tacke, imaju semioticki paralelizam u dve uspravne. Sta ostaje - da tri dvanaestice podelis sa dva..!


Evidentna tehnička greška

u proračunu.
Sasvim jasno se vidi da će se (ako se drugačije ne naredi) Smak desiti 21.12.2112!!! To je datum koji se čita i od pozadi potpuno isto, što je siguran znak da će se taj dan nešto zajebano desiti.
To znači da je teorija objavljena u Politici neozbiljna i krajnje neprihvatljiva.
Svega toga ne bi bilo da su odmah napravili tehničke konsultacija sa Kamenkom i Juginom.
A i SANU's je preskočen???? Nedopustivo.


Desice se

Quote:
1 - Što to predviđa naš naučnik, Srbin. Ne što bih očekivao da Srbi bilo lažu, bilo preteruju, bilo daju neodgovorne izjave, niti što sumnjam u mogućnost da Srbi imaju vrhuske naučnike, nego što mi se čini da je statistički zanemarljiva verovatnoća da do takvog otkrića dođe baš Srbin. I, uopšte, bilo bi previše iz perspektive Srba i Istorije, što je priča koja mi je ionako sumnjiva.

A da li ce se desiti 8.01.2012, ili 21.12.2012. to vec ostaje da se vidi. Mozda se desi svaki dan od tog datuma do kraja godine, i ovde je "Mozda" presudno.

Tragom te vesti, nisam dojmljen. Ni malo. Druga stvar je tu meni vaznija: Mi - ljudi - civilizacija, desilo se to ili ne, necemo moci nista da uradimo, sve da smo znali za ovo i dvesta godina pre. Uostalom, simbol toga sto doticni inzinjer ukazuje, poznat nam je kao svastika, ( mislim na protoindijski znak svastike a ne na hakenkreutz nacista ) i moglo bi se najjednostavnije prevesti kao ono Heraklitovo: Sve tece, sve se menja. Druga je stvar sto smo mi takva vrsta koja ne moze sve da uoci i shvati,"na vreme". Kako god bilo, mi ne mozemo nista da uradimo, ako se taj dogadjaj dogodi za 5 ili 50 godina. Tako nesto ne potpada pod domen ljudskih mogucnosti, sve i da smo naselelili svih 12 planeta Suncevog sistema. Da, 12, ne racunajuci Mesec. Ali, neka to potpadne pod moju "neobavestenost" ili moju "umisljenost". Lakse se tako prima k znanju ono sto ja mogu da kazem.

Pitanje je pogresno postavljeno:

Da li vi verujete, i zasto?

Ja bih pitanje postavio drukcije.

Da li smatrate da planeta Zemlja poseduje izvesnu vrstu inteligencije kojom ona odlucuje kad ce sebe samu regenerisati, suprotno nasim ljudskim zakonima i principima odrzanja vrste, i da li je moguce da smo vec tako nesto doziveli kao civilizacija, odnosno da nam se takve situacije desavaju s vremena na vreme, kao neki vid Civilizacijske katarze?

Poenta je nesto sasvim drugo. Nas kao civilizaciju ne moze nista drugo da nauci PAMETI osim kataklizme. Iz ere u eru se pokazuje da nismo u stanju da drustvenom organizacijom, izmirimo rase, nacije, uredimo ovu civilizaciju da dolikujemo "projektu" ljudskih bica kako to zasluzujemo u svojim idealistickim zamislima. Pretvaramo se u mehanicke zveri, i sve manj esmo ljudi prema samima sebi. Otud onda taj "kazneni" momenat u psihologiji vrste. Pre ili kasnije, dogodi se katastrofa, koja nas sve ujedini ili nas dovoljno dugo umraci. Zato sto zaboravimo da smo tako mali u Kosmosu, i zaboravimo da taj Kosmos postoji. Izgubimo smisaoni Smisao vrste i naravno, umesto znanja potekne nezanje koje se dodatno iluzuje i fabrikuje da imitira smisao. Samim tim, opsta dekadencija vrste dovede do toga da kao civilizacija i nismo u stanju da shvatimo, pravo znacenje mnogih simbola nasih predaka,mnogih napustenih civilizacija, mnogih tradicija, a tek otkrica koja ne znamo da upotrebimo na pravi nacin. Naravno da cemo preziveti, ali da li je trebalo ovako da se dogodi, ponovno otkrivanje" Trinaestog znaka"?


Te najave

propasti sveta su izgleda zarazna pojava...kod nas u slo se time, doduše, bavi pretežno predsednik države, u okviru svog mandata, koji nam propas' sveta svako malo najavljuje...poslednja njegova najava je bila da će , koliko prošle godine, doći do katastrofe i da, umesto što kupujemo novogodišnje poklone i gluposti, nabavimo ogrev i pripremimo zimnicu...tako da meni ove najave, od strane nečega što se ranije zvalo novinom, zvuče vrlo domaće i poznato, čak zastarelo...


Draga Jelice, zar je

Draga Jelice,
zar je g.Drnovsek toliko prolupao? Da li bi mogli da mi kopirate tu izjavu, ako postoji negde na netu?


Corn...

šta bih ti (smem na Ti?) pričala...pogledaj info-vesti arhivu b92 (ukucaj Janez Drnovšek)...datumi članaka(mi mojih) su 26. i 15.11.'06., a i 27.3.'06.god.
Originale izjava ćeš naći na www.gibanje.org (sajt civilne Drletove organizacije Gibanje za pravičnost in razvoj), te najave su u okviru njegovih Misli...zaključuj sam :)


Mrzi me da prevodim...

... ali ovaj naš prorok je plagijator, a pritom još i površan. Evo šta sam našao na Vikipediji (jes da nije neki izvor, ali nije ni neka teorija):

"Many mistakenly believe that the Maya civilization's long count calendar ends abruptly on 21 December (or 23 December) 2012. This misconception is due to the Maya practice of abbreviating their dates to five decimal places. On monuments where the full date is shown the end of the last creation is said to happen much farther in the future. However, the Mayas did believe that there will be a baktun ending in 2012. A baktun marks the end of a 400 year period and was a significant event on the Maya calendar. In the Aztec calendar, 2012 marks the end of a 26,000 year planetary cycle. This cycle is known as the Great Year and most likely refers to the precession of the equinoxes*."

Znači, nije tip vršio proračun pa ispao 21. decembar 2012, nego je tip uzeo taj datum pa iz njega proračunao teoriju :)


Ne mogu da verujem,

prepisali, c,c,c...ko bi to od njih očekivao...


Posle sjajnog objašnjenja

Posle sjajnog objašnjenja nsarskog sumnjam da bih imao šta novo što bi Janko rekao tehnički da kažem glede roatacije itd.

Ama ima jedna stvar na koju bih ukazao:

Airbus je ogromna firma u kojoj se (uprkos buli od više milijardi dolara ili evra, kako hoćete zbog kašnjenja A380) ipak zna ko šta radi dakle i ko je "vlastan" da daje okolo izjave i smatra i ukazuje na razne teme. (Jednom sam potrošio petnaestak dana jureći se sa njihovim raznim portparolima oko potvrđivanja neke banalne informacije.)

Shodno tome za očekivati je da osoba predstavljena kao inženjer u Airbusu, ako takva osoba zaista postoji, snosi konsekvence zbog ne baš uobičajenog nastupa u javnosti za koji sumnjam da je odobren u kući i za koji ne verujem da će u Airbusu proceniti, ako se budu u procenu budu upustili, da na bilo koji način koristi kompaniji.

Inače pomenute ličnosti nigde nema na netu, što bi moglo biti čudno ako je već reč o naučniku koji vodi jedan tako obiman i ozbiljan projekat poput "proračunavanja čvrstine buduće najveće putničke letelice na svetu".


meni se cini

da covek iz airbusa verovatno zna sta prica, ali da je novinar politike nedopustivo iskarikirao ceo razgovor. Pogledajte samo stil ovog clanka, pa to je sramota, za to bi trebalo da dobije ribanje od urednika...

Sto se same ideje tice, ne deluje mi tako nerealno da nehomogenosti u Zemljinom jezgru mogu da daju spreg koji bi doveo do obrtanja jezgra... Ostaje samo pitanje koliko je to realno i koji se model koristi itd., a verujem da su geolozi i nebeski mehanicari vec to razradjivali; ovo je sigurno otkrivanje tople vode. Jedino bi zbog dostupnosti racunara sada bilo moguce raditi ozbiljnije numericke proracune efekta... Ali, kao sto lepo pise u clanku, ovo je ustvari proracun 'iz hobija', tako da je u tom smislu verovatno samo 'proof of principle'...

Dakle, efekat verovatno da postoji, pitanje je samo da li je dovoljno veliki da do obrtanja jezgra dodje, i ako jeste, na kojoj vremenskoj skali se obrtanje desava. 'Proracun iz hobija' sigurno ne moze da odgovori na ova pitanja. Pod broj jedan, trebalo bi relativno detaljno znati ozobine jezgra, a nesto cenim da se o tome i ne zna bas mnogo (ni o statickim osobinama, tipa oblik i prosecna gustina, a kamoli o dinamickim, tj. o menjanju oblika tokom revolucije...)

Takodje, u vezi sa 'obrtanjem polova' bacite pogled ovde. (u pitanju je nehomogena cigra na stolu)


Obrtanje jezgra, nezavisno od obrtanja Zemljine kore,

je dokazano pre desetak godina na Harvardu, recimo. I taj fenomen je, veruje se, odgovoran za nestabilnosti u orijentaciji i jacini magnetnog polja Zemlje. Uzeti zajedno, Zemljino jezgro i Zemljina kora, cine jedan, izolovan mehanicki sistem. Ukupan momenat kolicine kretanja tog izolovanog sistema ne moze da se promeni nikakvim unutrasnjimsilama, bez obzira koliko one bile jake. To je fundamentalni fizicki zakon. Veliki poremecaji u rotaciji Zemlje mogu da nastanu samo spoljasnjim dejstvom - sudarima i slicno.


da

ali postoji efekat o tzv. stabilnosti ose rotacije koji kaze sledece: ako se telo zavrti oko ose koja ima maksimalan ili minimalan moment inercije, tada je rotacija stabilna, tj. telo rotira oko te ose uz eventualne male oscilacije oko nje.

Ako se, medjutim, telo zavrti oko ose sa srednjim momentom inercije, ta rotacija je labilna, i telo ce da periodicno menja orijentaciju u prostoru (polovi periodicno menjaju mesta; pritom se menja i vektor ugaone brzine, tako da se ukupni angularni moment odrzava, tj. nema paradoksa). Ovo se desava cak i u odsustvu bilo kojih spoljasnjih sila.

Koliko ja kapiram clanak, tip tvrdi da je jezgro Zemlje poprimilo jajasti oblik, tj. da rotira oko duze poluose elipsoida, sto je upravo ta nestabilna osa... Sa tog stanovista rezon moze biti Ok, u nacelu...


Da, najstabilnije su rotacije oko

najveceg i najmanjeg momenta inercije. Kod rotacionog elipsoida, postoje dve jednake ose rotacije (mislim, sa jednakim momentima inercije), duz kracih poluosa, i jedna duz duge poluose. Stabilnije su ove dve jer odgovaraju vecem momentu inercije. Logicno bi bilo da tako i jezgro Zemlje rotira, i da je razvuceno oko ekvatora, a spljosteno na polovima, kao i Zemlja. Ta situacija je stabilna. Jezgro Zemlje sigurno rotira oko iste ose kao i kora Zemlje, samo sto rotira malo brze.
Nigde u clanku nisam video da su ose rotacije kore i jezgra ortogonalne (sto je nestabilna situacija), niti da postoje ekperimentalni rezultati koji na to ukazuju.
U tom smislu, da. Postoji scenario, ali...


Quote: pritom se menja i

Quote:

pritom se menja i vektor ugaone brzine, tako da se ukupni angularni moment odrzava, tj. nema paradoksa

Kako se moze promeniti vektor ugaone brzine? Zar to ne znaci da se brzina (centra mase) Zemlje menja, sto se ne moze desiti bez spoljnog uzroka


u jednacini dinamike

krutog tela (II Njutnov zakon za rotaciju, da tako kazem) figurise moment impulsa, koji je proizvod tenzora inercije i vektora ugaone brzine. Dakle, moment impulsa se ne moze promeniti bez delovanja spoljasnjih uzroka, tu ste u pravu. Ali, sto se tice same ugaone brzine, to ogranicenje ne stoji.

Stvar je u tome sto je tenzor (matrica) inercije konstantna, ali u sistemu koji je cvrsto vezan za kruto telo. Posto kruto telo rotira, to se tenzor inercije, gledano 'spolja', takodje menja. Prema tome, mora da se menja i vektor ugaone brzine, i to bas na takav nacin da njihov proizvod (tj. moment impulsa) ostane konstantan.

Cinjenica da moment impulsa ostaje konstantan ne pomaze nam bas mnogo, posto telo (Zemlja) po ovim kataklizmickim predvidjanima menja orijentaciju... Mada, naravno, racun je sigurno budalastina, samo kazem da je, makar u principu, takav scenario ipak moguc...


Pogresno tumacim izgleda

Pogresno tumacim izgleda prvi post, sad razumem sta se misli. Rotacija Zemlje oko Sunca se dakle uopste ne razmatra, vec promena ugaone brzine usled promene oblika Zemlje.

Ali, ne vidim kako onda moze da se ugaona brzina promeni, tako da izmeni ZNAK. Naime, ako su I_1 i I_2 momenti (tenzori) inercije pre i posle promene, onda bi to znacilo da I_1+I_2 nije pozitivno definitno, sto je ocigledno netacno.

Tacno je, menjanjem oblika ugaona brzina moze da se promeni, ali postoji ogranicenje koje zavisi od relativnog odnosa glavnih momenata inercije, da kazem ekscentriteta Zemlje. Nista slicno menjanju smera rotacije ne moze da se desi.


pa ne menja se smer

Pre i posle procesa, vektor ugaone brzine ima isti pravac i smer, a u prelaznom rezimu, za vreme obrtanja,je 'divljao' okolo. Dakle, samo se jezgro 'izvrnulo' naglavacke, dovoljno za kataklizmu...
(pogledati link koji sam prethodno poslao o cigri koja se obrce; ugaona brzina na pocetku i na kraju je ista, samo se cigra 'izvrnula'...)

Takodje, kao u primeru sa cigrom, ne radi se o promeni oblika zemlje, tj. ona zadrzava svoj oblik (samo menja orijentaciju, gladano 'spolja') -- vec se radi o rotaciji oko nestabilne ose... Dakle, za to nisu potrebni nikakvi dramaticni spoljasnji (ni unutrasnji) uzroci...


21-12-2012

politiku nisam citala ali ova dva linka sam pregledala pa evo da ih podelim sa.....www.gainxaos.com/2012.htm
www.artideas.com/why2012/why2012.htm
pozdrav svima


U celom ovom kontekstu sam se setio jednog vica

koji, moguce, svi znaju, al' tek da vas podsetim:
U nekoj USA vojnoj bazi prave nadzvucni avion, veliku nadu americke vojne industrije koji treba da leti 3 maha (tri puta brze od zvuka). Pravili, testirali, projektovali, i dodje dan za zavrsni test. Nacickali se cinovi, generali, doveli probnog pilota.
Poleti avion, ubrzava - 2.2, 2.3...2.5 maha - i otkinu mu se krila, pilot se katapultira, i propadne test. Pocesu se projetanti po glavi, gledaju u planove, niko ne zna sta je problem.
U tom prodje jedan cistac hangara, i kaze im na Bosanskom: "Rup'ce, bolan, rup'ce, rup'ce, perforacija...!".
Zgledaju se strucnjaci. General naredi da se cistac izbaci iz sale za planove.
Naastave oni sa testiranjem, vazdusni tuneli, promena dizajna, svasta. I par godina zatim, ponovo test,i opet probni pilot, doslo pola Pentagona.
Opet poleti avion, uzlece, ubrzava - 2.3, 2.5, 2.6 maha ...-otkinu se krila, pilot se katapultira, propadne test. Svi zbunjeni, niko nema pojma sta da rade. Prodje utom opet onaj cistac sa njegovim "rup'ce, bolan, rup'ce, perforacija!".
Naredi general da se dovede cistac i pita ga: "Sta ti to znaci 'rup'ce'? A ovaj ce: "Treba izbus'ti rup'ce na krilu, pa nece otpasti". Strucnjaci se zgledase - nikad za tako nesto nisu culi. Al' kad vec ni sami ne znaju sta ce, odluce da i sa tim probaju. Sednu da projektuju avion sa "rup'cama" na krilima, i posle nekog vremena zavrse posao. Dodje i vreme testiranja.
Dodje sav vrhunski vojni kadar, predsednik, probni pilot.
Uzleti pilot, avion ubrzava - 2.3, 2.6, 2.9, 3.2 maha! Uspesan test, svi se tapsu po ramenima, srecni.
Seti se general avijacije, pa pozove Bosanca. Kaze: "Kako si znao za ovo sa rupicama? Jel' si ti radio u avijaciji ranije". A Bosanac ce: "Ma nisam, bolan, radio sam u Tuzli u fabrici toalet papira prije no sto sam dosao vamo. I tu, u fabrici, kadgod bi testirali papir 'de ce da pukne, on nikad na perforacijama nije puk'o, a svugde jeste. Pa to je, velim, na rup'cama najjace!"


12-21-2052

pa normalno da to nisu njegove teorije,smesno bas.evo opet da probam da nakacim ovaj link vec kako treba www.artideas.com/Why2012/why2012.html e bas se namucis da stavim ove textove..eto ja vec neko vreme znam za teorije i ako nisam neki naucnik trudim se da ukapiram o chemu to ljudi...i to opet iz nekih drugih razloga...nije vazno sad
pozdrav
ps samo da dodam stvarno od nas i vas? a i od njih sve zavisi


.

da

dobro je sada......


12-21-2012

pa normalno da nije njegova teorija
evo da pokusam opet da nakacim ovaj link...bas sam uporna mislim nekome ce mozda koristiti.eto ja znam o ovoj "teoriji"vec neko vreme misim prica se
www.artideas.com/Why2012/Why2012.html


Ovaj clanak je sramota.

Ovaj clanak je sramota. Mozda taj tip i ima neku teoriju koja ima nekog smisla, ali ovo je katastrofalno los clanak.

Nema samo Politika problem sa izvestavanjem o nauci. Nepreciznosti i netacnosti su veoma rasprostranjene, ali se ljudi ipak koliko toliko trude da bar ne lupetaju ako vec nesto, kao novinari, ne razumeju. Kombinacija loseg naucnog novinara (koji ocito nema pojma o fizici) i iscasene teorije ima ovakav rezultat. Verovatno je taj inzinjer (koji sigurno nije bas toliko naucno nepismen kao sto izgleda iz ovog clanka) pokusao da "slikovito" objasni svoju teoriju, u tome naravno nije uspeo, i onda je ovaj novinar prepricao ono sto mu se ucinilo da je razumeo, sve uz senzacionalizam i nedostatak elementarnog profesionalizma - makar da je dao clanak da procita nekom ko je bar malo naucno pismen, a normalno bi bilo i dati misljenje "mainstream" naucnika.

Nije problem u tome da se prikazuje nekakva kontraverzna teorija, pa cak su i neke greske mozda razumljive (ni naucni novinari NY-tajmsa nisu uvek nepogresivi), ali makar da je taj novinar dao tom coveku da procita clanak, valjda bi ispravio najvece budalastine.

Obrtanje magnetnih polova je inace sasvim poznata stvar, a ostale tvrdnje ako su i netacne, verovatno nisu toliko BESMISLENE kao sto izgleda iz ovog clanka. Recimo, verovatno postoji model Zemlje u kome bi se nekakva katastrofa stvarno predvidjala i to tako da najverovatnije bude oko 21. decembra (a da godina ne bude poznata), to na primer nije besmislica kao sto na prvi pogled moze da izgleda (sistem moze periodicno dolaziti u labilnu poziciju), ali na zalost iz ovog clanka o tome sta je taj geolog amater imao na umu ne moze bas mnogo da se zakljuci. Jedino sto moze da se sa sigurnoscu kaze je da je novinar koji je ovo pisao tezak diletant. Da Politika u svojoj naucnoj rubrici zaposljava nekog ko moze da napise ovako katastrofalno los clanak samo svedoci koliko je naucna pismenost malo cenjena u nasem drustvu.


12-21-2012

greskica u jednom slovcetu, www.gaianxaos.com/2012.htm
eh,samo da dodam, spremi se ili jos bolje get ready zemlja-ci


Wow, ugleda se na Milankovića...

predpostavljam da će NASA-ini naučnici vrlo brzo primetiti blagu promenu putanje meseca zbog skoka obrtnog momenta jadnog naučnika koji se vrti u grobu.
-Zar nije zemljino jezgro tečno? Sećam se da je geolog Marion King Hubert utvrdio da se stene na visokim pritiscima i temperaturama ponašaju poput gline (ni govora o krutim telima)
-Ako je ponavljanje događaja od pre 26 hiljada godina kako to da ne postoje masivni arheološki nalazi (pride kako su mamuti preživeli sve do pre 12 hiljada godina u evropi).
-Zašto taj čovek koristi žargon automobilske industrije ili je to možda iz avio, znate zemlja uleće u krivinu molimo putnike da vežu pojaseve:)
-Jeste li sigurni da želite da letite airbusovim avionima?
Ps da je to rekao kinez da li bi politika objavila vest ili je samo stvar u tome što je naše gore list.
Pps sada će vlada srbije da organizuje veliku akciju “Srbija u EU 22 decembra 2012”.


Propast sveta

31.12.2012 Srbija primljena u evropsku uniju

nekoliko dana ili meseci nakon toga, propast sveta ...

kad se ovako razmisli, moguce je :)


Quote: 1 - Što to predviđa

Quote:

1 - Što to predviđa naš naučnik, Srbin. Ne što bih očekivao da Srbi bilo lažu, bilo preteruju, bilo daju neodgovorne izjave, niti što sumnjam u mogućnost da Srbi imaju vrhuske naučnike, nego što mi se čini da je statistički zanemarljiva verovatnoća da do takvog otkrića dođe baš Srbin. I, uopšte, bilo bi previše iz perspektive Srba i Istorije, što je priča koja mi je ionako sumnjiva

Ta "teorija" izgleda uopste nije njegova. Izvesni Patrick Geryl razradio je slicnu kvazinaucnu teoriju

http://www.nasca.org.uk/Asian_disaster/2012/2012.html

a verovatno takvih autora ima jos.

U svakom slucaju, tezak trash i velika sramota za Politiku.


nije sala mala

Smak sveta predvidjaju od postanka civilizacije. I svi pored dodaju datum. Potpuna budalastina.
Medjutim, ne bih tako lako previdela cinjenicu da je ekoloska katastrofa blizu, a samim tim i "smak sveta", bar sto se ljudskih bica tice. To je jedan vrlo ozbiljan i hitan problem covecanstva. A naravno, svi se toga toliko boje, da cak ne zele o tome ni da razmisle (strah od prirodne katastrofe je na 3.mestu na lestvici najvecih ljudskih strahova!, isto kao sto ne volimo da razmisljamo o smrti).
Mada je to teska tema, to je realna tema. Zadnjih sto godina unistili smo Majku Zemlju, tako da ne moze da se opravi naredne 2 milijarde. A sto rekose Indijanci "mi smo samo gosti ove planete", ali izgleda mi u to ili ne verujemo, ili nas bas briga.
Zeleni o tome trube cele decenije, Evropa o tome govori zadnjih nekoliko godina, a zamislite urgentnost kad su se cak i Amerikanci uzbunili i uplasili da zadnje godine je sponzorisano vise od hiljadu projekata kako sacuvati planetu. Hidroelektrane, vetrenjace, solarna energija, bio benzin... Naravno, jos uvek je pitanje kako ce odluciti- pitanje med novcem i zivotom.
Razmisljam kako da dam svoj mali doprinos.Za pocetak prestala sam da koristim hemiju, plastiku koja ne moze da se reciklira i sl. Jos uvek mi nije jasno kako da prestanem da trosim gorivo..I struju..(dok zaista ne uvedu sve te bio).. Ali ozbiljno razmisljam da iz tog, i samo tog, razloga prestanem da pusim. Da li cu pomoci? Ne. Ako bismo sve to i jos ponesto uradili svi? Da.
I jos jednom poenta: polemika oko datuma je beznacajna!


opet!!!

opet!!!
A jos uvek se oporavljamo od onog iz 2000.-te, na pomracenje


Improbability drive

Elem, ja sam procitao izvrsnu naucnu knjigu izvesnog Dejvida Adamsa, koji predlaze potpuno originalan nacin putovanja kroz svemir. Mozda bi Politika htela da objavi nesto i o tome :)


Adams family

Daglasa? Sa peškirom, ribicom i turističkim vodičem?


vucko

javlja mi se da imas mail


aha

za adamsa stvarno ne znam........... ali mislim da bi od dr.hofmana mnogo sto sta o tim "kosmickim putovamjima mogli" da nauce....


Smak sveta 1910, u očekivanju Halejeve komete

Dakle, jedino čime možda vredi zabavljati glavu je pitanje da li je, kao što kažete, smak sveta u stvari već prošao. To bar ostavlja prostor za maštu, za razliku od Politike i njenog (našeg) vajnog naučnika.


Priznajem

da se malko uvek naježim kada pročitam neku najavu smaka sveta. Eto. Ali, mnogo su me više uplašile činjenice izrečene u BBC dokumentarcu "Space", u kojem je vodič izvrsni Sam Neill. Ima tu jedna velika istina, koju su oni simbolično prikazali Samovim povlačenjem ručice Black Jack-a. Šta se sve dešava u "spejsu" oko nas, treba da budemo zahvalni za svaki dan proveden na Zemlji. A nismo. I da je čuvamo. A ne čuvamo je.


A NE, DAME I GOSPODO!

kolega spaiću, molim vas, mislim da ste veoma neozbiljno shvatili napis u politici.

prvo, da li je moguće da ne verujete politici?!

drugo, da li je bez neke politika, jedna sasvim ozbiljna novina, pustila toliku priču, kao da nema šta drugo da pusti?

treće, primetiste li vi koliko je politikin novinar stojiljković stanko verziran u problematiku? pa se setio da sagovornika (injženjera svetskog glasa) pita o teorijama milutina milankovića. a ovaj mu odgovara, k'o iz knjige da čita... pa potkrepio čovek svoju teoriju ajnštajnom i nekim profesorom koga je istoimeni ajnštaj podržao! pa cifre?! a!? nije to bez neke...

četvrto, ja mislim da je i u ovom slučaju, kao i u mnogima pre njega, reč o svetskoj zaveri smišljenoj da srbe upropasti načisto. jer, ako se prisetite, srbija bi (teoretski) mogla da udje u EU 2012. da li je slučajno da do kataklizme dolazi baš 2012? i to 21 decembra?!

bogo voljeni, ima li još ko ovde da poludi?


Aleksandre,

ja se potpuno slažem sa tobom, ja Politici verujem kao Bibliji...blago ludima.


Stanko Stojiljkovic, je

urednik Naučne strane POLITIKE. Završio Političke nauke u Beogradu. Apsolutno je ubeđen da zna sve. Od matematike, fizike, biologije do numerologije:-))
Tu smo gde smo.


KRETANJE JE SVE, A CILJ NIŠTA, reče sizif i nastavi da gura..

drago mi je da nas je jedan smešni tekast iz ljute borbe "politike" doveo do nekih gašenja, sve sa crnim rupama..

i do nekih novih pojava, ali ovog puta pravih careva, kao što je g-din zekaan aan oceaan..

sećam se da je jednom prilikom tomas man hteo da opali i samog gospoda-kafku, nazivajući ga humoristom.. i stvarno, kad sabereš i nešto pomnožiš, bez bacanja na kvadrat: teško da postoji išta smešnije od proze beketa, koji se opet, jednom brilijantno setio i napisao da smo svi mi "kukavice u ordinaciji zubara".

naravno, humor i strah su tuđi jedan drugom, ali kada se spoje, čine dinamičan sklad, čiji delovi se uklapaju, bez gubitka svog prvobitnog lica..

prilično smo jadni u gluposti, ali već bi svi trebalo da znamo da sposobnost očuvanja lica i čini dostojanstvo čoveka pred onim neizbežnim.. u suštini, to je jedini dostojan odgovor na najmračniju šalu univerzuma..

nagrađujući našu hrabrost, humor, makar i najcrnji, nam daruje nadu u beznadežnim situacijama.. on nas uči
da ipak ne svisnemo od ovakvih i sličnih gluposti, već da živimo u nemilosrdnoj stvarnosti..

uostalom, možda se spremnost na šalu i ne završava na ovom svetu!. i besmrtnici, valjda mogu da se smeju, tipa: KRETANJE JE SVE, A CILJ NIŠTA", reče sizif i nastavi da gura svoju sudbinu uz brdo..


fixeru CARE!

fixeru CARE!


Naravno

da Politikine gluposti ne treba shvatati ozbiljno. Kad se uzme u obzir da isti list nije bio pre koji mesec u stanju da nabroji krupnija tela Suncevog sistema, a da ne napravi jedno 5-6 slovnih gresaka (!), nije potrebno na njihova lupetanja trositi vreme.

Sto je, naravno, sasvim druga prica od realnog problema globalnih katastrofickih rizika koji prete nasem opstanku i koji su posebno aktuelni u ovom veku. Kao sto je Stiven Hoking lepo napisao pre koju godinu, ako ljudska civilizacija prezivi 21. veka, sva je prilika da ce ljudi nastaviti da zive milionima godina. Medjutim, problem je sto je verovatnoca da mirno prozivimo ovaj vek u najboljem slucaju 50%. Nijedna od 4 do sada napravljene ozbiljne studije globalnih katastrofickih rizika nije stavila verovatnocu da covecanstvo izumre do 2100. godine na manje od 20%... Time bi, dakle, trebalo da se znatno ozbiljnije pozabavimo, a pustimo lupetanja neukih novinarskih skrabala.


Nista

to u slucaju "Politike" nije cudno, kao sto ste i sami lepo primetili, i na to ne treba gubiti vreme.Sto se tice globalnih katastrofickih rizika koje ste pomenuli, neverovatno je da se o njima tako malo razmislja, cak i na globalnom nivou."Izvestaj atomskih naucnika" ("Bulletin of atomic scientists") je osnovan pred kraj II svetskog rata od strane grupe fizicara smestenih u Cikagu, od kojih su mnogi radili u Los Alamosu, na projektu "Menhetn".Logo na naslovnoj stranici svakog izdanja je jedan casovnik, cije se kazaljke redovno "apdejtuju", oznacavajuci koliko je nesigurna svetska situacija.Poslednje doterivanje je izvrseno pred kraj prosle godine, kada su kazaljke pomerene na pet minuta do dvanaest (casovnik je bio blize "ponoci" jedino u vreme neposredne opasnosti od izbijanja nuklearnog sukoba, tokom kubanske krize).
Nije zgoreg procitati knjigu "Our final hour", koju je napisao sir Martin Rees, cuveni britanski astrofizicar.Iz pera jednog od najboljih naucnika danasnjice dolaze kredibilni naucni dokazi o globalnim katastrofickim rizicima o kojima ste govorili u Vasem postu.


E da, Rees -

- genijalna knjiga, a autor genijalan covek, imao sam cast i zadovoljstvo da ga upoznam, i zbilja sasvim je na nivou svojih rezultata, pa i vise od toga. Inace, pojavice se uskoro jos jedna knjiga na slicnu temu, zapravo zbirka radova na teme razlicitih rizika, kojoj ce Sir Martin da napise predgovor - najverovatnije negde najesen...


Da,

Rees je zaista briljantan astrofizicar."Our final hour" je, cini mi se, njegovo prvo delo posveceno razmatranju globalnih katastrofickih rizika.Sto se tice njegovih drugih dela, "Our Cosmic Habitat", "Before the beggining", "Gravity's fatal attraction" su samo neka koje bih mogao da preporucim zaljubljenicima u nauku.Do kraja godine bi, verujem, trebala iz stampe da izadje i knjiga "Global Catastrophic Risks" u izdanju OUP.Bez ikakve namere da vrsim reklamu, citalackoj publici bih mogao da preporucim i najnoviju knjigu Paula Davies-a-"The Goldilock's Enigma-Why is the Universe just right for life?".Poznati fizicar i astrobiolog na sasvim razumljiv nacin pise o ovoj zaista izuzetno zanimljivoj temi.


Ovaj mali "ispad" Politike se moze sumirati

sasvim prosto: oni su ustupili prostor svog lista da se na njemu raspreda o teoriji propasti sveta, zasnovanoj na losoj fizici, i jos goroj interpretaciji.
Osnovno pitanje: zasto su oni to uradili? Iz komercijalnih razloga? Iz ideoloskih razloga? Iz senzacionalistickih razloga? Cist javasluk jer nisu imali cime da popune list? Zato sto neko u tom listu zaista veruje u celu pricu, pa je odlucio da je obznani narodu? Nesto trece? Ili kombinacija svega navedenog?

(Nocas sam, sa velikim zakasnjenjem, procitao od korica do korica knjigu Milosa Vasica "Atentat" - jednostavno nisam mogao da je ostavim. Verujem da mi je posle citanja potala jasnija uloga pojedinih "casopisa", "medija", "listova",itd. U americkoj vojsci se to zove PSYOP - psychological operations - i po zakonu sme da se primenjuje samo na neprijateljskoj teritoriji, ali nisam znao da je to i kod nas toliko zastupljeno.
P.S.
O, da. I sada tek razumem zasto su ljudi bili onoliko gnevni na pojavu V.K. sa udovicom na proslavi Pravoslavne N.G. Ja sam isprva mislio da je u pitanju samo los ukus...)


nsarski,

nije to pitanje ukusa, to je bal vampira.


jos gore...

...to je Shakespeare, nsarski...
...mozes i ovde naci podataka vezanih za knjigu


Ma, sve mi je postalo jasnije posle te knjige.

Mislim, znalo se uglavnom da postoji neka mocna struktura u zemlji koja je u stanju da "skida" ljude na istaknutim funkcijama, bavi se svercom i kriminalom, i da tu strukturu stite, i sa njom saradjuju, organi vlasti. Ali o ovim detaljima sam ja licno malo znao jer nisam bio tu i nisam imao vremena da pratim dnevna dogadjanja.
Recimo, znam da se sudjenje sada postepeno pretvara u sudsku farsu - i opet su neki kriminalni uticaji u pitanju, ali detalje ne znam. Takodje, vidim ovde se pominje ta novina Kurir, a ja nikad to nisam drzao u ruci, niti citao nesto iz toga - mislim, to se pojavilo skorije. Itd.
U svakom slucaju - fascinating, rekao bi Mr Spock.


Sarski, moj dragi prijatelju

je l' tebi (odlucio sam da vise ne persiram, ok?) ovo stvarno deluje kao mocna struktura?

ps obrati paznju na komentare. ima jedan posebno dobar, sa potpisom m.


Ne, naravno, ovako pojedinacno.

I nacin na koji su se "raspali" i predali policiji pokazuje koliko su oni bili gomila probisveta okupljena oko kriminalnih radnji. Kad je zagustilo, razbezali su se kao zecevi. Kad kazem "mocni", imali su moc da ubiju koga hoce, da rade sta hoce.
Ni onaj Umorni Kosac u Hladu, sto se baskari pod lipom, izgledao je jadno i nikako kad je izgubio vlast. Mali, beznacajan komunisticki aparatcik. Ali, nekad je bio "mocan".


Sto puta

vas nekolicina drvite ovde gore nego taj tekst u POLITICI,

ja sam napisao na pocetku diskusije da nije poenta da li je moguc smak sveta, i kako je moguc,

poenta je, da li covek,to jest nauka to može da pedupredi, i da li nasa civilizacija to može da predvidi,

ja mislim da ne može ni da predvidi ni da speci, i svaka tu nagadjanja su degutantna,

pa videli ste, pa cak ta amerika kada padnu obicne velike kise i snegovi, cela drzava samo sedi, place i gleda kako ta voda i smetovi paralisu i uniste pola njihovih velikih gradova,

dakle, tragi-komicno i smesno je, ocekivati od nauke bilo koje, da može da spreci i sile fizike i hemije i geografije da urade to sta mogu da urade nasoj civilizaciji, a to je nestanak iste,

savet, sedimo, cutimo, cekajmo, pa ako se desi desilo se, a ako se ne desi, bar cemo tada znati i videti da se nije dogodio smak sveta.


Neke smakove sveta moze, a neke ne.

Ako nam preti smak sveta, to moze da bude kao posledica (1) nekog spoljasnjeg faktora, ili (2) nase nemarnosti, ili atomskog rata, recimo.
Spoljasnji faktor:
Ako bi se danas ustanovilo da ka nama leti veliki asteroid koji ce da nas udari, za sada ne vidim kako bi se od toga odbranili. (Zavisi koliko unapred ga primetimo, na primer). Mozda za 50 godina. Predvidjanje ovakvog dogadjaja je sve preciznije, ali jos uvek su moguca iznenadjenja.

U daleeekoj buducnosti, unistenje ovakve Zemlje je neminovno, kada Sunce postane super-nova i sve ode dovraga. To je, prvo, u jako dalekoj buducnosti - milijarde godina, a, drugo, mozda cemo dotle naci nacina da naselimo "pitomije" predele kosmosa.

Ako pricamo o unistenju zivota zbog zagadjenja i otopljavanja, kao posledica covekovih aktivnosti, onda postoji nada da mozemo nesto da ucinimo, ili bar da se efikasnije zastitimo.

Ako je u pitanju atomski rat - sigurno imamo nacin da ga izbegnemo, ali je pitanje da li postoji politicka volja.


Ali izmedju...

...ove dve varijante (koje su ljudi razmatrali bar negde od 1949 naovamo), odnedavno ima i citav niz "hibridnih" scenarija, poput zloupotrebe biotehnologije u svrhe komercijalne dobiti/terorizma ili jednostavno akcidenta sa oslobadjanjem patogena visoke letalnosti. Na pragu smo novih tehnoloskih revolucija, nanotehnologije i distribuiranog racunanja visokog intenziteta koji moze dovesti do pojave vestacke inteligencije koja ne bi nuzno bila prijateljski nastrojena. Ove tehnologije, do kojih nas dele godine ili najvise decenije, donose potpuno nove pretnje koje je mnogo teze drzati pod kontrolom nego sto je to slucaj sa nuklearnim oruzjem - i o tome treba razmisljati vec sada!


Ovo su napisali...

... da nam lakse padne ako (kad) izgubimo Kosovo. Kao, ma i onako ce smak sveta za 5 godina.

;)


:)

"... da nam lakse padne ako (kad) izgubimo Kosovo. Kao, ma i onako ce smak sveta za 5 godina."

e wikler, odma mi je to palo na pamet, potpuno se slazem


Nista novo

E pa ovako,
Tekst u Politici nisam citao, ali da ce decembar 2012 godine bit zanimljiv nije nista novo niti je to otkrice Srbina. Kalendar drevnih Maya (ciji je kalendar najprecizniji, mnogo precizniji nego kalendar koji danas koristimo) zavrsava se (po danasnjem kalendaru) u decembru 2012. Taj dan (21 decembar) nazvali su END of TIME! Takodje planeta zemlja na svom putu kroz Mlecni put 2012 ulazi u zadnju fazu (zatvaranje kruga). Sta ce se tacno desiti 2012 niko ne moze sa sigurnoscu da kaze, ali neka predvidjnja su da ce se polovi zemlje zameniti (juzni postaje severni i obrnuto). Taj zemljin ciklus se zna i svaki astronom danas ce Vam to potvrditi. Postoje naucnici koji misle da je Atlantida nestala upravo iz tog razloga. Odredjeni broj ljudi se spasio i neki od njih su naselili Juznu Ameriku, a neki severno istocnu Afriku.
U svakom slucaju u ovih "zadnjih pet godina" ocekuje nas mnogo veci broj "prirodnih katastrofa" (oluje, zemljotresi, poplave) sto se vec danas moze videti.
Sve ovo se vrlo lako moze proveriti cak i preko bilo kog pretrazivaca na internetu, UKUCAJTE "2012 END OF TIME" I CITAJTE.
Good luck
Zion