Reč i slika| Zabava

Last Man Running

docsumann RSS / 01.02.2021. u 09:34

"Evo mene opet, evo mene opet, bolji nego ikad, ne zaboravljam nikad,

 Gde je sad ekipa koja nikad nije znala, gde je sad ekipa zabava i šala"

                                                                                                            Koja

 Dakle, evo mene opet, s novim zadatkom. Ovaj put nešto lakšim. I da odmah napomenem - rješenja slati samo na pp. Da ne kvarimo zabavu onima koji žele da pokušaju.

A evo ga i zadatak:

VM89Bg9.jpg 

 Svakog 1. Februara u Rade Gaju već godinama se održava tradicionalni polumaraton za veterane. Bude to lijepo propraćena lokalna sportska manifestacija, na kojoj se skupi i po dvadesetak takmičara. Ipak, ove godine Corona je dovela do otkazivanja mnogobrojnih učešća. Na kraju se lista svela na tri prijavljena takmičara – Avram, Blagoje i Cile.

Varoški ljekar i poznati sportski radnik, dr.Kočetanović dao je sledeću prognozu za njihov plasman. Treba napomenuti da doktor u dušu poznaje naše takmičare, i kao njihov lični ljekar i kao trener.

Prognoza doktora Kočetanovića izgleda ovako:

- Avramova šansa za pobjedu iznosi 0,5

- Blagojeva šansa iznosi 0,2

- Ciletova šansa  iznosi 0,2

- Mogućnost da niko od njih trojice ne završi trku (zbog zdravstvenih razloga) iznosi 0,1

 

Pri tom, napominje doktor, sva trojica takmičara imaju jednake šanse da odustanu usred trke,  zbog mogućih problema sa zdravljem.

Na sam dan trke, organizatori su obavješteni da su Avram i Blagoje morali da ostanu u karantinu, jer su bili u kontaktu sa zaraženim osobama. Trka se svela na jednog takmičara - Cileta.

Pitanje je koliko su porasle Ciletove šanse da osvoji polumaraton ove godine, nakon posljednjih odustajanja?

 

Tagovi



Komentari (130)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Atomski mrav Atomski mrav 14:52 02.02.2021

Re: još malo pomoći

i ne kažem to ja, već prosta matematika


Što bi rek'o Sofronije - znam, sinko - cifre ne lažu ali bih voleo da znam na osnovu koje formule je dobijena verovatnoća da će sva trojica odustati od 0,1?
docsumann docsumann 14:53 02.02.2021

Re: još malo pomoći

tetris
kavke će im biti vjerovatnoće uspješnog završetka trke?


Pa jednake. To su komplementarni događaji.


Slažem se sa atomskim. Ali docs, to i dalje ne znači da je verovatnoća da će sva trojica završiti trku jednaka verovatnoći da će svako od njih ponaosob završiti trku.



to te ne zanima.

vjerovatnoća da niko ne završi trku je suprotan događaj od toga da bar jedan od takmičara završi trku.

to upravo sugeriše formula.

Pn = 1 - ( Pau + Pbu + Pcu)
docsumann docsumann 14:54 02.02.2021

Re: još malo pomoći

Atomski mrav
i ne kažem to ja, već prosta matematika


Što bi rek'o Sofronije - znam, sinko - cifre ne lažu ali bih voleo da znam na osnovu koje formule je dobijena verovatnoća da će sva trojica odustati od 0,1?


to je ulazni podatak. a poklonjenom konju se noge ne broje
docsumann docsumann 14:58 02.02.2021

Re: još malo pomoći

a pajz kako to garfički lijepo i pregledno izgleda



uvećanje šansi za Cileta u odnosu na početnih 0,2 (roze segment sa prve slike) se uvećalo na 0,3 (zeleni segment sa druge slike, tj. treće slike)

EDIT:

- na prvoj slici je dat pregled šansi za pobijedu

- na drugoj je dat pregled vjerovatnoće kompletiranja maratona. on je ključ.
vrijednost od 0,1 za slučaj da niko od takmičara ne završi trku je ustvari veoma velika.
i zato ustvari svaki takmičar ima relativno male šanse da istrči maraton, ispod 0,33% ili 1/3.

što znači da je na samom maratonu Ciletov najveći protivnik on sam.

a povećanje njegovih izgleda je tek 50% čak i kad ostala dva takmičara odustanu.
Atomski mrav Atomski mrav 15:00 02.02.2021

Re: još malo pomoći

to je ulazni podatak. a poklonjenom konju se noge ne broje

A ne, ne, ne, dečko - nećeš se tako lako izvući. Deder da nam izračunaš kako je verovatnoća da će sva trojica da odustanu jednaka 0,1 ako je verovatnoća da će svako od njih ponaosob da odustane 0,7. Dok to ne vidim, smatram da je moja računica od 53,6% tačna.
docsumann docsumann 15:12 02.02.2021

Re: još malo pomoći

Atomski mrav
to je ulazni podatak. a poklonjenom konju se noge ne broje

A ne, ne, ne, dečko - nećeš se tako lako izvući. Deder da nam izračunaš kako je verovatnoća da će sva trojica da odustanu jednaka 0,1 ako je verovatnoća da će svako od njih ponaosob da odustane 0,7. Dok to ne vidim, smatram da je moja računica od 53,6% tačna.


hmm, da. morao bih da provjerim.

možda je greška u drugoj slici.


EDIT: u stvari ne mogu da pronađem grešku u računu, al ta kontradiktornost stoji.
tetris tetris 15:16 02.02.2021

Re: još malo pomoći

možda je greška u drugoj slici.


jeste, zato što umesto 9 obojenih delova treba da bude 7 (različitih) verovatnoća koje prikazuju drugačije ishode trke (završila sva trojica, završio prvi i drugi a treći nije, i tako dalje).

EDIT: Suma delova koji bi uključivali završetak C bez obzira na ishod trke za A i B i bila verovatnoća da C pobedi ako odustanu A i B i ne počnu trku zbog karantina.
docsumann docsumann 15:19 02.02.2021

Re: još malo pomoći

tetris
možda je greška u drugoj slici.


jeste, zato što umesto 9 obojenih delova treba da bude 7 (različitih) verovatnoća koje prikazuju drugačije ishode trke (završila sva trojica, završio prvi i drugi a treći nije, i tako dalje).


al zaboravi sliku, račun daje isti odgovor.
tetris tetris 15:20 02.02.2021

Re: još malo pomoći

al zaboravi sliku, račun daje isti odgovor.


Dodao sam edit kako bi možda moglo grafički da se prikaže.
docsumann docsumann 15:31 02.02.2021

Re: još malo pomoći

EDIT: Suma delova koji bi uključivali završetak C bez obzira na ishod trke za A i B i bila verovatnoća da C pobedi ako odustanu A i B i ne počnu trku zbog karantina.


logika je ta da, pošto je ostao sam, Ciletov uspjeh zavisi samo od njegovog zdravlja, tj. vjerovatnoće da će završiti trku.

čisto sportski, vjerovatnoća za njegovu pobijedu je 1.


možda sam nešto izostavio kod komplementarne vjerovatnoće...


docsumann docsumann 15:51 02.02.2021

Re: još malo pomoći

tetris
al zaboravi sliku, račun daje isti odgovor.


Dodao sam edit kako bi možda moglo grafički da se prikaže.


je l bi mogao malo preciznije da ga formulišeš, malo mi je nejasan.

ako možeš probaj da docrtaš to u paintu.



po meni je moguće da su neke stvari duplodefinisane. tj. možda su popdatak za vjerovatnoću da niko ne završi trku od 0,1 i onaj da su im pojedinačno izgleda da završe trku jednaki, neusaglašeni.

ništa mi pametnije za sada ne pada na pamet
docsumann docsumann 16:04 02.02.2021

Re: još malo pomoći

po meni je moguće da su neke stvari duplodefinisane. tj. možda su popdatak za vjerovatnoću da niko ne završi trku od 0,1 i onaj da su im pojedinačno izgleda da završe trku jednaki, neusaglašeni.


definitivno je ovo ( a opet da ponovo ne prenagljujem...)


jbg. izvinjavam se svim poštenim rješavačima na izgubljenom vremenu
Atomski mrav Atomski mrav 16:08 02.02.2021

Re: još malo pomoći

možda su popdatak za vjerovatnoću da niko ne završi trku od 0,1 i onaj da su im pojedinačno izgleda da završe trku jednaki, neusaglašeni.

ništa mi pametnije za sada ne pada na pamet



I meni se čini. Inače bi se tvoj i moj račun morali slagati.

P.S. Moj komšija iz studentskog doma, mašinac, polagao ispit iz Toplotnih i rashladnih sistema (ili neki sličan ispit). Ispit je rađen tako što profesor, koji je inače bio u Singapuru i tamo projektovao sisteme za grejanje i rashlađivanje za velike pare, slao zadatke faksom asistentu, ovaj bi to podelio studentima pa posle pokupio njihove radove i slao profesoru faksom da ovaj to pregleda. I taj asistent ide od jednog do drugog studenta i komentariše:
- Koliko ste dobili u drugom zadatku, kolega? 6000? Dobro...
- A Vi, kolega? 8000? OK...
- A Vi, kolega? 12000? Pa dobro, sve to zavisi iz kog ugla gledate.

Ja sam mu rekao da je možda pogrešio pa otišao na filozofski fakultet.
tetris tetris 16:09 02.02.2021

Re: još malo pomoći

ako možeš probaj da docrtaš to u paintu.




Uspeh nekako da okačim sliku
Atomski mrav Atomski mrav 16:10 02.02.2021

Re: još malo pomoći

jbg. izvinjavam se svim poštenim rješavačima na izgubljenom vremenu


Ma jok, šta fali, malo mentalnog razgibavanja i podsećanja na elementarne postulate matematičke verovatnoće i statistike ne može da škodi.
docsumann docsumann 16:24 02.02.2021

Re: još malo pomoći

tetris
ako možeš probaj da docrtaš to u paintu.




Uspeh nekako da okačim sliku


kako si dobio ove parcijalne vjerovatnoć BC,AC...?
tetris tetris 16:34 02.02.2021

Re: još malo pomoći

kako si dobio ove parcijalne vjerovatnoć BC,AC...?


Iz postavke problema, verovatnoća da takmičar odustane: Po = Po(A) = Po(B) = Po(C) = 0.1^(1/3) = 0.464

Verovatnoća da takmičar uspe: Pu = Pu(A) = Pu(B) = Pu(C) = 1 -Po = 0.536

B C znači da su oni završili trku a da A nije. Verovatnoća za taj ishod je Po(A) * Pu(B) * Pu(C) = 0.133

EDIT: vrednosti su zaokružene na 3 decimale pa suma u dijagramu nije 1. Da sam zaokružio na 4, bila bi.
docsumann docsumann 16:45 02.02.2021

Re: još malo pomoći

tetris
kako si dobio ove parcijalne vjerovatnoć BC,AC...?


Iz postavke problema, verovatnoća da takmičar odustane: Po = Po(A) = Po(B) = Po(C) = 0.1^(1/3) = 0.464

Verovatnoća da takmičar uspe: Pu = Pu(A) = Pu(B) = Pu(C) = 1 -Po = 0.536

B C znači da su oni završili trku a da A nije. Verovatnoća za taj ishod je Po(A) * Pu(B) * Pu(C) = 0.133



aha, ok, ti si računao istim putem kao i mrav.

rekao bih da je ta računica tačna. tj. da zadatak ipak ima rješebnja.


greška je definitivno u drugoj slici.


hvala na ispravci.



EDIT: mislim da sam ipronašao i formalnu grešku u računu. vrijednost vjerovatnoće da niko neće istrčati maraton, dobija se kad se od 1 oduzme unija vjerovatnoća da je svaki takmičar (pojedinačno) završio maraton.
pošto ti skupovi imaju preklapanja (što je tetris objasnio) ne može se direktno preć na sabiranje tih vjerovatnoća
docsumann docsumann 16:58 02.02.2021

Re: još malo pomoći

Atomski mrav
jbg. izvinjavam se svim poštenim rješavačima na izgubljenom vremenu


Ma jok, šta fali, malo mentalnog razgibavanja i podsećanja na elementarne postulate matematičke verovatnoće i statistike ne može da škodi.


na kraju ga i rješismo (rješiste)
haklberi_tom haklberi_tom 17:53 02.02.2021

Re: još malo pomoći

docsumann
Atomski mrav
jbg. izvinjavam se svim poštenim rješavačima na izgubljenom vremenu


Ma jok, šta fali, malo mentalnog razgibavanja i podsećanja na elementarne postulate matematičke verovatnoće i statistike ne može da škodi.


na kraju ga i rješismo (rješiste)

Kuul!
zilikaka zilikaka 19:46 02.02.2021

Re: još malo pomoći

Ma jok, šta fali, malo mentalnog razgibavanja i podsećanja na elementarne postulate matematičke verovatnoće i statistike ne može da škodi.

Ovde nisam ni pokušala da učestvujem. Od malena šantam sa verovatnoćom. Ne znaš da li sam je manje razumela ili volela. Učilo se aamo kolko mora. Isto važi i za statistiku.
nask nask 23:44 02.02.2021

Re: još malo pomoći

na kraju ga i rješismo (rješiste)


Ko? Gde? Ne može to tako! Na glasanje pa da vidimo ko je u pravu.

I šta je na kraju blog dogovorio da je rešenje?
Atomski mrav Atomski mrav 08:42 03.02.2021

Re: još malo pomoći

Od malena šantam sa verovatnoćom. Ne znaš da li sam je manje razumela ili volela.


Slično. Molio Boga da na ispitu ne zavuku neki zeznut zadatak iz te oblasti. Prošao. Zaboravio.
Atomski mrav Atomski mrav 08:47 03.02.2021

Re: još malo pomoći

Ko? Gde? Ne može to tako! Na glasanje pa da vidimo ko je u pravu.

I šta je na kraju blog dogovorio da je rešenje?


Docs je sad kao Nikola Pašić - svi su u pravu.
Rešenje do kojeg je on stigao i rešenje do kojeg smo mi stigli se ne poklapaju iako mi se čini je postupak kojim smo stigli do rešenja i on i mi ispravan. Biće da brojne vrednosti (ili neki od drugih postulata) u postavci zadatka nisu u redu.
docsumann docsumann 08:55 03.02.2021

Re: još malo pomoći

Atomski mrav
Ko? Gde? Ne može to tako! Na glasanje pa da vidimo ko je u pravu.

I šta je na kraju blog dogovorio da je rešenje?


Docs je sad kao Nikola Pašić - svi su u pravu.
Rešenje do kojeg je on stigao i rešenje do kojeg smo mi stigli se ne poklapaju iako mi se čini je postupak kojim smo stigli do rešenja i on i mi ispravan. Biće da brojne vrednosti (ili neki od drugih postulata) u postavci zadatka nisu u redu.



promaklo ti je moje finalno objašnjenje.

u pravu ste ti i tetris.


a svoju grešku sam objasnio ovdje

EDIT: mislim da sam ipronašao i formalnu grešku u računu. vrijednost vjerovatnoće da niko neće istrčati maraton, dobija se kad se od 1 oduzme unija vjerovatnoća da je svaki takmičar (pojedinačno) završio maraton.
pošto ti skupovi imaju preklapanja (što je tetris objasnio) ne može se direktno preć na sabiranje tih vjerovatnoća
Atomski mrav Atomski mrav 09:13 03.02.2021

Re: još malo pomoći

Stvarno, promakao mi je i tvoj i tetrisov EDIT...

Tako je, verovatnoća da niko neće istrčati maraton bi bila 1 - (Pu(A) + Pu(B) + Pu(C) + Pu(AB) + Pu(AC) + Pu(BC) + Pu(ABC)). Dakle, događaji kada takmičari završe trku nisu isključivi.

u pravu ste ti i tetris.




P.S. Kad god bih na ispitu dobio neki lep i okrugao rezultat, bio bih jako sumnjičav... too god to be true.
docsumann docsumann 09:56 03.02.2021

Re: još malo pomoći

P.S. Kad god bih na ispitu dobio neki lep i okrugao rezultat, bio bih jako sumnjičav... too god to be true.


problem je bio taj što sam ja postavljao brojeve da rezultat budeo okrugao, pa su me onda oni zaveli i odveli na pogrešan put. mea culpa, i to glupa.




EDIT: prostim sabiranjem vjerovatnoća neodustajanja, preklopljena područja su ušla u zbir više puta. AB, AC,BC su uračunata po 2 puta, a ABC 3 puta.
to je ta greška.

svejedno, drago mi je da zadatak ipak ima rješenje, i da trud onih koji su ga rješavali baš nije bio (totalno) uzaludan.
jedino, što zadatak nije baš efektan kao što sam ga zamislio. više liči na neki ispitni zadatak iz vjerovatnoće, nego na glavolomku. a to sam htio da izbjegnem.
nask nask 16:04 03.02.2021

Re: još malo pomoći

problem je bio taj što

nisi pazio na času.


bocvena bocvena 19:39 02.02.2021

videla neke zadatke,

pa nisam smela ni da unidjem:)

zato da igram na sigurno, muzika iz serije "hi-fi" po poznatom hornbijevom romanu i istoimenom filmu, samo sto glavni junak nije muskarac nego zoe kravic (da, cerka lenija kravica i lise bonet, koja glumi u filmu prvencu - spanska serija podtekst:)
juce odgledala prve dve epizode - osim muzike kao glavnog glumca, ostalo mi nesto praznjikavo. vise me smaraju ovi "uplaseni od ljubavi" zenski likovi. al' mozda posle postaje bolje.
michiganac michiganac 18:12 05.02.2021

Re: videla neke zadatke,

vise me smaraju ovi "uplaseni od ljubavi" zenski likovi

Dosla tako neka anksiozna vremena, puna strepnji pred buducnosu sto se valja iza brda. Klinci posebno dezorijentisani. Jos nas vezali lockdown-ima i inim ogranicenjima.


Nada se reflektuje u tome da jos uvijek moz' se iceprka nesto mjuz-osvjezavajuce za kultivisanje unutrasnjih eskapistickih kutaka (onih Volterovih vrtova), makar kao nagovjestaje nekog drugacijeg obecavajuceg vremena.



Mene recimo impresionira bum tzv. 'Dream pop'-a posljednjih godina kao svojevrsni revival 80-ih.


PS. Decko gore lijevo me jako podsjeca na Vladu Divljana.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana